Nee, je mag niet aannemen dat iedereen mee gaat vechten. Of eigenlijk: je mag het best doen, maar het is volstrekt niet reëel. Zoals ik al zei, was er ook in België, Frankrijk etc. geen sprake van massale opstand tegen de duitse invallers. Het is zinloos en ook een recept voor grote aantallen doden. Waarmee moeten ze dan vechten? Dan sta je daar ongetraind met je hooivork en slagersmes tegen het duitse leger. Nou, die zullen onder de indruk zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ik heb het niet alleen over het verzet, maar ook over de Nederlandse verdediging in mei 1940. Je mag toch aannemen dat elke persoon die in staat is om te vechten dit ook doet? Met alles wat hij dan ook voor handen krijgt. Feit is gewoon dat de meeste burgers niets, maar dan ook niets deden. Niet tijdens de inval, maar ook niet tijdens de bezetting.
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef EricT het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.
Ik moet meegeven dat het Nederlandse klimaat en landschap ook niet erg bevorderlijk is voor het voeren van een totale oorlog.
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
Misschien moet je eens het begrip 'Blitzkrieg' opzoeken? Als militairen de Duitsers al niet tegen konden houden, wat hadden de burgers dan moeten doen? En waarom verwijt je dit Nederland? Vochten de Poolse burgers tijdens de inval? De Denen? De Belgen? De Fransen? De Tsjechen? De Joegoslaven? De Grieken? De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten. Maar die waren dan ook gewaarschuwd hoe een inval eruit zou zien. Bovendien zitten die op een eiland, wat gewoon een voordeel is.
Overigens is er een prachtige foto van het enige bezette stukje Engels grondgebied (de Kanaaleilanden) waar een Bobby keurig de deur van een Duitse officiersauto openhoudt.
Wat al gezegd is: tijdens de inval hebben burgers in andere landen ook geen gevechshandelingen verricht (op wat uitzonderingen na). Waarom verwacht je dat in NL wel.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, je mag niet aannemen dat iedereen mee gaat vechten. Of eigenlijk: je mag het best doen, maar het is volstrekt niet reëel. Zoals ik al zei, was er ook in België, Frankrijk etc. geen sprake van massale opstand tegen de duitse invallers. Het is zinloos en ook een recept voor grote aantallen doden. Waarmee moeten ze dan vechten? Dan sta je daar ongetraind met je hooivork en slagersmes tegen het duitse leger. Nou, die zullen onder de indruk zijn.
De militairen in NL hebben iha hun best gedaan.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:34 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.
vergeet ook niet de duitsers, met Goebels' 'Totaler Krieg'quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten.
quote:Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg? Wollt ihr ihn, wenn nötig, totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?
Nun, Volk, steh auf und Sturm brich los!
Jawel, dat doe je wel. Boehoe, we waren niks waard, ze liepen zo over ons heen, allemaal omdat Nederlanders zulke lamzakken zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:34 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.
Cultuurverschil met wie dan? Ik heb je net al verteld dat in geen enkel land de bevolking tijdens de inval op de barricaden geklommen is. En waarom zo negatief over de bezetting? Heb je vergelijkende cijfers dan met andere bezette landen? In Joegoslavië ja, daar kon je guerilla oorlog voeren. Omdat ze bergen hebben. In ons tafellaken landje is dat niet echt makkelijk.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.
Oh ja, Iran. In de tijd van Khomeini. Waar de MPs achter de frontlinie stonden en degenen die niet hard genoeg het mijnenveld in- of de tanks tegemoetrenden meteen neerknalden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.
Ik heb je toch een voorbeeld geven in mijn eerste post? Lees het anders even opnieuw.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Cultuurverschil met wie dan? Ik heb je net al verteld dat in geen enkel land de bevolking tijdens de inval op de barricaden geklommen is. En waarom zo negatief over de bezetting? Heb je vergelijkende cijfers dan met andere bezette landen? In Joegoslavië ja, daar kon je guerilla oorlog voeren. Omdat ze bergen hebben. In ons tafellaken landje is dat niet echt makkelijk.
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh ja, Iran. In de tijd van Khomeini. Waar de MPs achter de frontlinie stonden en degenen die niet hard genoeg het mijnenveld in- of de tanks tegemoetrenden meteen neerknalden.
En je denkt dat dat soort tactieken enige indruk hadden gemaakt op de duitsers, die goed getraind, bewapend en georganiseerd waren? Die in Nederland de Luftwaffe achter zich hadden en daarme compleet luchtoverwicht hadden?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.
Wahahahahaha! Ja hoor, vrijwilligers.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.
Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wahahahahaha! Ja hoor, vrijwilligers.
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En je denkt dat dat soort tactieken enige indruk hadden gemaakt op de duitsers, die goed getraind, bewapend en georganiseerd waren? Die in Nederland de Luftwaffe achter zich hadden en daarme compleet luchtoverwicht hadden?
Hou er daarbij ook rekening mee dat het idee van Blitzkrieg juist is om versterkingen zo veel mogelijk te ontwijken. Het doel is niet de steden te veroveren, maar de communicatielijnen te doorsnijden.
Kom op, zeg. Je gelooft dat zelf toch niet? Natuurlijk hebben ze zich 'vrijwillig' aangemeld. Zoals in alle dictaturen iedereen altijd 'vrijwillig' en vrolijk zingend ten oorlog trekt. Als je het namelijk niet doet, komen ze je 's nachts halen. En je gezin erbij. En is het eerstvolgende wat iemand van je hoort de toevallige ontdekking van je botten in een massagraf. Hou asjeblieft eens op met Perzië / Iran voor te spiegelen als de ideale samenleving en het paradijs op aarde. Het is (en dat is het voor een groot deel van zijn geschiedenis geweest) een door machtgeilen onderdrukt gebied. De Sjah deed het voor de centen, de huidige machthebbers doen het voor de macht, het geld en het geloof, in die volgorde.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.
De eerste les die je over oorlog leert: Een tactiek moet alleen uitgevoerd worden als er kans bestaat op succes. Hoeveel kans op succes denk je dat er was als de boeren in de Achterhoek en Limburg met mestvorken en zeisen een paar tanks waren gaan tegenhouden? Hoeveel tijdswinst zou het hebben opgeleverd? 3 minuten? En dan? Dan waren die tanks nog gewoon doorgereden want er was gewoon niks meer om ze tegen te houden. Er waren alleen een stel ongewapende burgers neergemaaid. Had dat ook maar 1 iota bijgedragen aan de verdediging van het land?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.
Uit je eerste link:quote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.
Het wad dus wel georganiseerd. In Nederland was het leger gemobiliseerd, kortom: vergelijkbare stappen ondernomen.quote:In the defense of Khorramshahr, the Iranians prepared a series of dikes on the city outskirts. The first dike held regular soldiers and the second dike held tanks, artillery, and anti-tank weapons. The Dej garrison of the Iranian Army was responsible for much of the city’s outer defenses with a single company of British made Chieftain tanks at their disposal.
The main command center was based in the "Masjed-Jameh" Grand Mosque at the center of the city under control of the Pasdaran. Throughout the battle, the mosque acted as a base for coordinating defenses and reinforcing troops low on ammunition, food, and water. Women on duty cooked food for exhausted soldiers and provided shelter. Mohammad Jahanara acted as commander of the Pasdaran force in Khorramshahr. Most personnel had little more than fifteen days of training in the beginning.
Ja, het had echt geholpen als heel Rotterdam in opstand was gekomenquote:The city practically became a ghost town with the exception of the Iraqi army occupants.
Meestal vind ik het niet sterk om met familieleden aan te komen, maar in dit geval ga ik met je mee. Ook mijn familieleden hebben zich vrijwillig aangemeld (net zoals alle jongens vanaf een jaar of 10-12) om zich in te zetten. Met brandbommen en boobytraps hebben ze het lang uitgehouden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.
Ik wil niet al te offtopic gaan:quote:Op woensdag 25 november 2009 14:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op, zeg. Je gelooft dat zelf toch niet? Natuurlijk hebben ze zich 'vrijwillig' aangemeld. Zoals in alle dictaturen iedereen altijd 'vrijwillig' en vrolijk zingend ten oorlog trekt. Als je het namelijk niet doet, komen ze je 's nachts halen. En je gezin erbij. En is het eerstvolgende wat iemand van je hoort de toevallige ontdekking van je botten in een massagraf. Hou asjeblieft eens op met Perzië / Iran voor te spiegelen als de ideale samenleving en het paradijs op aarde. Het is (en dat is het voor een groot deel van zijn geschiedenis geweest) een door machtgeilen onderdrukt gebied. De Sjah deed het voor de centen, de huidige machthebbers doen het voor de macht, het geld en het geloof, in die volgorde.
En hoeveel NSB-leden?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:57 schreef HDNHNK het volgende:
Misschien ook wel intressant aangezien het hier ook gaat over verzet etc.
ongeveer 20-30.000 mensen in het verzet,
tussen de 20 en 60.000 nederlanders die aan het oostfront voor de duitsers hebben gevochten
Ze hebben zich aangemeld. Bij het leger dus. In het westen is het leger gemobiliseerd, en zullen zich ongetwijfeld ook mensen vrijwillig hebben aangemeld. Die worden dan opgenomen in het leger, van wapens en training voorzien en daarmee wordt gevochten.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:55 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik wil niet al te offtopic gaan:
Hoezo ik geloof het zelf? Mensen uit mijn eigen familie hebben zich vrijwillig aangemeld. Er was niemand, maar dan ook niemand die ze verplichtte te vechten. Ook werd niemand door de MP neergeknald als hij weigerde de mijnenvelden in te rennen. Sterker nog: er vochtten in de Iran-Irakoorlog meer vrijwilligers mee, dan beroepsmilitairen. Los gezien van de huidige situatie, waren de Basiji's en Pasdarans destijds echte helden. Overigens geef ik genoeg kritiek op de huidige situatie. Lees anders even bepaalde topics door.
Het was niet mijn intentie om de Iran-Irak oorlog erbij te betrekken. Dat deed ik, nadat sp3c vroeg of ik het over Hollywood had. Het ging erom dat de Nederlanders in mijn ogen niet genoeg hebben gedaan om hun land te verdedigen.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Precies, ik word er ook een beetje moe van AryaMehr. Nederland is Perzië niet, gevalletje verschil qua cultuur, dus je kunt deze 2 landen (en dan vooral een vechtersmentaliteit) onmogelijk met mekaar vergelijken.
Verder vraag ik me wel af hoe we het er vanaf hadden gebracht als Nederland zich meteen was gaan bewapenen, ipv de neutraliteitspolitiek te blijven volgen...
Eigenlijk gaat het hier niet over het verzet, maar kwam het even ter sprake.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:57 schreef HDNHNK het volgende:
Misschien ook wel intressant aangezien het hier ook gaat over verzet etc.
ongeveer 20-30.000 mensen in het verzet,
tussen de 20 en 60.000 nederlanders die aan het oostfront voor de duitsers hebben gevochten
Wat hadden ze dan meer moeten doen? Daar geef je geen antwoord op, namelijk. En wat voor nut had het gehad? ook die vraag van mij beantwoord je niet.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het was niet mijn intentie om de Iran-Irak oorlog erbij te betrekken. Dat deed ik, nadat sp3c vroeg of ik het over Hollywood had. Het ging erom dat de Nederlanders in mijn ogen niet genoeg hebben gedaan om hun land te verdedigen.
De behandeling van zgn. "francs-tireurs" door de Duitsers in 1870-71 en tijdens WO I had geleerd dat dit soort openlijk verzet vrij ineffectief was en vooral leidde tot verschrikkelijke wraakacties van de bezetter. Het is nogal een morele afweging om te maken als je weet dat voor die één of twee gedode vijandelijke soldaten het halve dorp (inclusief vrouwen en kinderen) zal worden uitgemoord.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.
Ze hadden zich naar mijn mening wel meer mogen verzetten. En niet braaf langs de zijlijn staan te kijken hoe de Duitsers allerlei steden binnen marcheren. En wat voor nut? Welk nut zagen de verzetsstrijders, denk je? Is vechten voor je vrijheid of je land an sich al geen reden om je te verzetten?quote:Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat hadden ze dan meer moeten doen? Daar geef je geen antwoord op, namelijk. En wat voor nut had het gehad? ook die vraag van mij beantwoord je niet.
Nogmaals: Hoe? Met een mestvork tegen een tank?quote:Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ze hadden zich naar mijn mening wel meer mogen verzetten.
Ja, maar het moet wel nut hebben. Misschien zijn jullie zo gestoord dat je je leven weggooit voor een of ander vaag theoretisch verhaaltje, dat je 'gevochten hebt voor je vrijheid', hier zitten we iets anders in elkaar. We kijken of het nut heeft. Waarom zouden een paar duizend mensen hun leven weggooien, zonder dat dat enig effect heeft op de uitkomst van het geheel? Die paar duizend mensen heb je later namelijk weer nodig om de boel weer op te bouwen. Dat gaat moeilijk als die paar duizend mensen tot moes gemalen onder de rupsbanden van een tank liggen, hoor.quote:En niet braaf langs de zijlijn staan te kijken hoe de Duitsers allerlei steden binnen marcheren. En wat voor nut? Welk nut zagen de verzetsstrijders, denk je? Is vechten voor je vrijheid of je land an sich al een reden om je te verzetten?
Denk je dat dat in andere oorlogen of andere landen anders ging? In Denemarken werd de Duitsers zelfs helemaal geen strobreed in de weg gelegd. In België ging het al niet veel beter dan hier, terwijl die al Franse ondersteuning hadden, die wij pas in de dagen na de inval kregen.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ze hadden zich naar mijn mening wel meer mogen verzetten. En niet braaf langs de zijlijn staan te kijken hoe de Duitsers allerlei steden binnen marcheren. En wat voor nut? Welk nut zagen de verzetsstrijders, denk je? Is vechten voor je vrijheid of je land an sich al geen reden om je te verzetten?
Ik lees hier met bijzondere interesse dit topic maar soms staan er wel foutjes in denk ik. Er zijn bijvoorbeeld in Nederland 2 parachutisten balaljons gedropt van elke 1000 man. Er zijn gedurende de totale meidagen 2000 Duitsers krijgsgevangen gemaakt en die zijn zeer beperkt naar Engeland verscheept.quote:Op woensdag 27 april 2005 11:46 schreef NathraX het volgende:
Je moet je voorstellen dat Duitsland vooral uit was op het verslaan van aartsvijand Frankrijk. Daarvoor gingen ze door België en de Ardennen, omdat de Fransen de Maginot linie hadden op hun oostgrens. Om zoveel mogelijk snelheid in het offensief te houden moesten ze door Zuid-Limburg heen, wat Nederlands grondgebied is. Dan kregen ze het hele Nederlandse leger in hun rug. Daarom moest Nederland van Hitler ook op de eerste dag vallen. Daarom stuurde hij een deel van zijn elitetroepen en ervaren divisies met een grote luchtvloot boven zich op Nederland af.
De Nederlandse regering hielp de Duitsers een handje door de verdedigingswerken open te laten voor elke bezoeker, ook Duitse generaals op 'vakantie'. Ook mochten de Nederlandse soldaten geen schootsvelden aanleggen voor hun verdedigingslinies omdat dit particulier eigendom of de natuur zou schaden. Dit mocht uiteraard niet. Om over de effecten van het 'gebroken geweertje' nog maar niet te spreken.
De Duitsers hebben op 10 mei 1940 2 luchtlandingsdivisies, bestaande uit elitetroepen, gedropt. 2 luchtlandingsdivisies tegelijk was nog nooit voorgekomen, en de Nederlanders waren ook volkomen verrast. Ze hebben echter wel een aanzienlijk deel van de luchttransportvloot neergehaald. Ook hebben de Nederlanders zo'n 4000 van deze elitetroepen krijgsgevangen gemaakt, en naar Engeland gezonden.
De bovengenoemde 2 luchtlandingsdivisies moesten de Nederlanders in de rug aanvalle en; het koninklijk huis, het opperbevel en de regering gevangen nemen.Ondertussen zou het met 2 SS regimenten versterkte 18e Duitse leger op de 1e dag de grebbelinie bij verrassing nemen. De 1e kavaleriedivisie zou dan Noord-Nederland innemen. Bovendien waren de Duitse divisies 2x zo groot als de Nederlandse, en waren de Nederlanders bewapend met o.a. kanonnen uit 1878, die overigens uitstekend werk deden.
De Duitsers kwamen eerst aan bij de ijssellinie. Deze was bedoeld om de vijand 1 á 2 dagen op te houden. Er zijn daar stevige gevechten gehouden o.a. bij Zutphen, Westervoort, Deventer, Bronkhorst en Doesburg. Alleen bij Zutphen zijn de Duitsers op de eerste dag echt doorgebroken, ondanks zware verliezen.
Hierna trokken de Duitsers op naar de Grebbelinie. Daar zijn ze 3 dagen tegengehouden, met zware verliezen voor beide zijden.
Meer hierover kun je lezen in 'Grebbelinie 1940' en 'De slag om de residentie 1940' van E.H. Brongers.
Waar je wellicht geen rekening mee houd sterker nog, ik weet dat zeker is dat Nederlanders behoorlijk pro-Duits waren voor de oorlog, de Nederlanders zagen de Duitsers toendertijd als een soort van broedervolk, net als de Duitsers dat deden tegenover de Nederlanders.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef EricT het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.
Ik moet meegeven dat het Nederlandse klimaat en landschap ook niet erg bevorderlijk is voor het voeren van een totale oorlog.
En hoe "vrijwillig" ging dat daar dan? Volgens mij romantiseer jij die volksverdediging in Iran wel een klein beetje, een (groot) deel van die "volksverdediging" zal wel net zo vrijwillig zijn geweest als de "volksverdediging" in Rusland tijdens de 2de wereldoorlog. Goed men zal wel een bepaald patriotisme hebben gehad, maar vrijwillig de gehaktmolen in lopen doet niemand, ook niet in Iran.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ik romantiseer helemaal niets. De meeste mensen in de Iran-Irakoorlog waren vrijwilligers. Zonder enige dwang namen ze dienst om hun land te verdedigen. Daar is geen woord aan gelogen. En het voorbeeld die je aanhaalt is totaal niet te vergelijken met de Iran-Irakoorlog. Zoek anders maar even op het internet informatie over de Iran-Irakoorlog, genoeg bronnen die mijn verhaal bevestigen. Vrijwilligers die tanks aanvielen met molotovcocktails, vrijwilligers die gewapende soldaten aanvielen met stokken/messen en vrijwilligers die massaal ''human waves'' aanvallen uitvoerden op mijnenvelden om de weg vrij te maken voor de tanks. Zoek anders ook even naar het boek: The Iran-Iraq War van de Israelische proffesor Efraim Karsh. Het boek is gedeeltelijk volgens mij ook te zien op google. Zie hieronder:quote:Op donderdag 26 november 2009 10:14 schreef Semisane het volgende:
[..]
En hoe "vrijwillig" ging dat daar dan? Volgens mij romantiseer jij die volksverdediging in Iran wel een klein beetje, een (groot) deel van die "volksverdediging" zal wel net zo vrijwillig zijn geweest als de "volksverdediging" in Rusland tijdens de 2de wereldoorlog. Goed men zal wel een bepaald patriotisme hebben gehad, maar vrijwillig de gehaktmolen in lopen doet niemand, ook niet in Iran.
In Rusland bestond die vrijwilligheid overigens uit een mitrailleursnest die iedereen die niet op de Duitsers af stormde of wegvluchtte zelf afknalde. Wellicht zag het er erg patriotistisch en uit romanitsch oogpunt mooi uit, maar ik denk niet dat het echt zoveel impact had. Toen Rusland pas echt goed uitgeruste en getrainde troepen massaal kon inzetten kenterde de strijd pas en dat zal voor Iran niet anders zijn geweest...hoewel die oorlog uiteindelijk nergens na toeging, behalve een bloedige patstelling, zover ik het me nog kan herinneren.
quote:With these tactics, the Iraqis achieved significant results with Special Forces and Commando units seizing the port and traffic police station. Armored brigades seized the Dej barracks in the Taleqani district and gained control of the main highway leading to the Grand Mosque. Battles were often fought house-to-house, floor-to-floor, and room-to-room. Reports indicate that Iraqis would at times encounter fanatical Pasdaran and Basij units armed with anything from assault rifles to sticks and knives.
quote:In July 1982 Iran launched Operation Ramadan on Iraqi territory, near Basra. Although Basra was within range of Iranian artillery, the clergy used "human-wave" attacks by the Pasdaran and Basij against the city's defenses, apparently waiting for a coup to topple Saddam Hussein. Tehran used Pasdaran forces and Basij volunteers in one of the biggest land battles since 1945. Ranging in age from only nine to more than fifty, these eager but relatively untrained soldiers swept over minefields and fortifications to clear safe paths for the tanks. All such assaults faced Iraqi artillery fire and received heavy casualties. The Iranians sustained an immmense number of casualties, but they enabled Iran to recover some territory before the Iraqis could repulse the bulk of the invading forces.
Geen resulaten? Sommige van dergelijke aanvallen hebben wel degelijk nut gehad hoor.quote:Op donderdag 26 november 2009 13:30 schreef sp3c het volgende:
kindsoldaten, human waves, heavy casualties, geen resultaten
vet
Enkele succesvolle operaties tijdens de Iran-Irak oorlog waar ''human waves'' aanvallen werden gebruikt:quote:Op donderdag 26 november 2009 13:55 schreef sp3c het volgende:
All such assaults faced Iraqi artillery fire and received heavy casualties. The Iranians sustained an immmense number of casualties, but they enabled Iran to recover some territory before the Iraqis could repulse the bulk of the invading forces.
Tactisch succesvolle "human waves". Leve het twintigste-eeuwse collectivisme.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:16 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Enkele succesvolle operaties tijdens de Iran-Irak oorlog waar ''human waves'' aanvallen werden gebruikt:
Operation Beit ol-Moqaddas
Operation Ramadan (Strategically indecisive, Tactical Iranian victory)
quote:Op donderdag 26 november 2009 13:30 schreef sp3c het volgende:
kindsoldaten, human waves, heavy casualties, geen resultaten
vet
Hoe primitief het ook is, ze hebben in ieder geval voor hun vaderland gevochten. Ze stonden niet als carnavalspubliek na een optocht van Duitsers te kijken.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:28 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Tactisch succesvolle "human waves". Leve het twintigste-eeuwse collectivisme.
Ik heb toch al in een uitgebreid stuk proberen uit te leggen waarom de Nederlanders toendertijd reageerden zoals ze deden op de Duitse inval. Dat negeren de redenen, op zich niet mijn post geeft mij nou niet echt veel redenen om dit soort posts van je serieus te nemen.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoe primitief het ook is, ze hebben in ieder geval voor hun vaderland gevochten. Ze stonden niet als carnavalspubliek na een optocht van Duitsers te kijken.
Feitelijk zeg je hiermee dat je walgt van de on-opofferingsgezindheid van de Europese samenleving en dat het beter (of eervoller, of wat dan ook) is om te sterven "voor de goede zaak".quote:Op donderdag 26 november 2009 14:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoe primitief het ook is, ze hebben in ieder geval voor hun vaderland gevochten. Ze stonden niet als carnavalspubliek na een optocht van Duitsers te kijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |