abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72398324
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
Lees eens een boek zou ik zeggen. De reden voor het bombardement is onder andere omdat de Nederlanders te hard en goed verdedigden en de Duitsers dit onderschat hebben, NL hield hier Duitse divisies vast die men nodig had in Belgie en Frankrijk.
pi_72741297
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
Bullshit! ga je eerst maar ns inlezen!

De verbindingsdienst heeft in rotterdam bij de 4 leeuwen brug gevochten en de duitsers flink op hun kloten gegeven.
Wij(vbddn) hebben ook nog steeds rotterdam 1940 in ons vaandel en één van de 4 leeuwen staat in Ede en daar worden alle herdenkingen etc gehouden.
  maandag 14 september 2009 @ 21:15:50 #153
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_72742540
laat zitten jongens, reargeren niet waard!
Het is zijn eigen schuld dat hij het gewoon niet weet.. waarom zou jij moeite steken in die lui.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 20 september 2009 @ 12:29:00 #154
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72928728
Ergens in het begin van dit topic las ik dat de Duitsers elite-troepen tegen Nederland inzetten. Dat is niet waar, althans: voor zover het grondtroepen betrof. De fallschirmjaegers waren wel een elite strijdmacht. Maar de echte elite-troepen waren bezig met het binnenvallen van België en Frankrijk, het hoofddoel van de operatie.

Iemand anders vroeg waar het goud van De Nederlandsche bank gebleven is: dat werd, samen met het koningshuis en de regering door de Royal Navy veiliggesteld naar Engeland.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72962413
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:29 schreef RonaldV het volgende:
Ergens in het begin van dit topic las ik dat de Duitsers elite-troepen tegen Nederland inzetten. Dat is niet waar, althans: voor zover het grondtroepen betrof. De fallschirmjaegers waren wel een elite strijdmacht. Maar de echte elite-troepen waren bezig met het binnenvallen van België en Frankrijk, het hoofddoel van de operatie.

Iemand anders vroeg waar het goud van De Nederlandsche bank gebleven is: dat werd, samen met het koningshuis en de regering door de Royal Navy veiliggesteld naar Engeland.
Volgens mij ging het naar de VS
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 21 september 2009 @ 14:23:28 #156
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72966662
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Volgens mij ging het naar de VS
uiteindelijk misschien, maar de Royal Navy haalde het op.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72966938
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:29 schreef RonaldV het volgende:
maar juist de Fallschirmjäger hebben zwaar op hun donder gehad tijdens de slag om Ockenburg ... wat eigenlijk best wel een zeer mooi Hoofdstuk uit de neerlandse geschiedenis is.

De nederlandse troepen daar waren in aantal en kwa uitrustig zeker niet superieur .. terwijl juist de duitse Fallschirmjäger net wereld allergrootste luchtlandingsoperatie tot dan toe uitgevoerd hadden en hun allerbeste troepen meegebracht hadden en deze moesten vechten tegen nederlandse troepen zonder enige luchsteun en met zeer beperkte communicatiemogelijkheden....
Toch werden de duitse troepen finaal in de pan gehakt daar, naar ik meen een van de stevigste verliezen van duitse troepen in de meidagen en een van de enige grote aanvallen van duitsers die compleet mislukte (cq de tegenstander hen gewoon versloeg)

Dat de duitsers de Moerdijkbruggen wel konden veroveren (met zware verliezen) had uiteindelijk best wel tot een 'slag om Arnhem' achtig verlies hebben kunnen leiden (vergelijkbaar met de engelse para-troepen die wel rond de brug zaten, maar die positie niet konden standhouden) waar die troepen ook vroeger of later hadden moeten opgeven door gebrek aan verdere steun, als de Grebbeberg lang genoeg stand had kunnen houden (waarbij de duisters bij Arnhem in '44 een groot geluk hadden van een in de buurt zijnde pantzerdivisie, wat de nederlanders rondom den haag en bij moerdijk zeker niet hadden)

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 21-09-2009 14:37:58 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 21 september 2009 @ 14:34:06 #158
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72967020
Hitler gaf niet voor niets de opdracht dat alle middelen geoorloofd waren om de oorlog in Nederland te beëindigen.
- Privacy Matters
  Moderator maandag 21 september 2009 @ 14:37:25 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_72967116
fallschirmjager werden vooral bij Rotterdam ingezet (met gemengd succes trouwens maar niet zo dramatisch) terwijl het 22ste luchtlandingsdivisie tegen Den Haag werd ingezet

dat was meer een soort luchtmobiele brigade, die zijn wel een beetje in de pan gehakt ... ze zijn hierna ook nooit meer in die rol ingezet geloof, gewoon als infanterie ergens in de linie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_73062389
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:37 schreef sp3c het volgende:
fallschirmjager werden vooral bij Rotterdam ingezet (met gemengd succes trouwens maar niet zo dramatisch) terwijl het 22ste luchtlandingsdivisie tegen Den Haag werd ingezet

dat was meer een soort luchtmobiele brigade, die zijn wel een beetje in de pan gehakt ... ze zijn hierna ook nooit meer in die rol ingezet geloof, gewoon als infanterie ergens in de linie
Niet "een beetje", Sp3c. De luchtlandingstroepen zijn vrijwel volledig vernietigd. De helft kwam in mootjes op de grond en de andere helft werd bijkans volledig uitgeschakeld door het 3e legerkorps.

Fallschirmjäger werden overigens tegen alle vliegvelden ingezet; zij moesten de weg voorbereiden voor de luchtlandingstroepen. Zij hielden het wat beter vol; velen zijn van Ypenburg naar Rotterdam ontkomen, een aantal hielden Valkenburg en de Wassenaarse Slag (duinen) bezet tot aan de capitulatie.

De Duitse luchtlandingstroepen hebben volgens mij twee jaar nodig gehad om weer op sterkte te komen; op Kreta gingen ze er opnieuw bijna aan (maar toen verkl**tten de Engelsen het voor zichzelf).
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_73062459
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:34 schreef RonaldV het volgende:
Hitler gaf niet voor niets de opdracht dat alle middelen geoorloofd waren om de oorlog in Nederland te beëindigen.
Vijf dagen nodig hebben om ergens te komen wat op anderhalf uur rijden van de grens ligt
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_73237528
De Fallschirmjäger waren in 1940 nog niet de geharde veteranen die in 1944 op vele fronten als elite infanterie werden ingezet (denk aan Monte Cassino en Normandië). De para's die in nederland werden ingezet waren merendeels onervaren. De echte elite - Luftlande-Sturm-Regiment 1, ook wel bekend als Sturmabteilung Koch- werd ingezet in Belgie om fort Eben Emael in te nemen.
"That rug really tied the room together".
  zondag 4 oktober 2009 @ 12:43:26 #163
271960 Niels1568
Grieks-mythologisch heiden.
pi_73354384
Ik heb me hier pasgeleden uit nieuwsgierigheid ook een beetje in ingelezen, las ergens dat de "slag om de residentie" de Duitsers zoveel vliegtuigen kostte dat Engeland het aan Nederland te danken had dat ze niet werden binnengevallen.

Verder staat altijd in de geschiedenisboeken dat de Koningin toen is gevlucht, wat dan laf overkomt, die boeken vergeten dan voor het gemak dat de majesteit toen ook verantwoordelijk was voor de overzeese gebieden.

Met betrekking op de Duitse inval in het oosten des lands, geloof ik dat het er nog niet eens zo hopeloos voorstond, de Duitse soldaten waren ook geen elite strijders, de overgave kwam voort uit angst voor de overige steden, niet uit militair onkunde.
Tot onze grote spijt was anders reageren niet mogelijk.
  Moderator maandag 5 oktober 2009 @ 20:06:56 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73402626
nou ja Nederland had na 5 dagen gewoon verloren, de Grebbelinie was doorbroken, de waterlinie sloeg nergens op, Duitse tanks stonden aan de Willemsbrug in Rotterdam (ding was schijnbaar niet kapot te krijgen =D ), De Fransen waren verdwaald in Zeeland, de Engelsen waren vertrokken, de luchtmacht was dood en de marine was in Engeland, net als het goud, de ministerraad en de koningin

kun je doorvechten maar echt veel zin had het niet meer zeker met het bombardement op Rotterdam in het achterhoofd
ja je kunt nog wat Duitsers neerschieten (die luchtlandingstroepen bv) maar verder kost het alleen maar levens
pi_73406289
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:55 schreef Art_Core het volgende:
De Fallschirmjäger waren in 1940 nog niet de geharde veteranen die in 1944 op vele fronten als elite infanterie werden ingezet (denk aan Monte Cassino en Normandië). De para's die in nederland werden ingezet waren merendeels onervaren. De echte elite - Luftlande-Sturm-Regiment 1, ook wel bekend als Sturmabteilung Koch- werd ingezet in Belgie om fort Eben Emael in te nemen.
Is dat dat fort waar ze vergeten waren het te beschermen tegen luchtaanvallen toevallig? (te lui om op te zoeken)
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 20:15:22 #166
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73435333
jep dat is dat fort.

geniale duitsers, of Achterlijke belgen.. choose one
pi_73531549
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 20:06 schreef sp3c het volgende:
nou ja Nederland had na 5 dagen gewoon verloren, de Grebbelinie was doorbroken, de waterlinie sloeg nergens op, Duitse tanks stonden aan de Willemsbrug in Rotterdam (ding was schijnbaar niet kapot te krijgen =D ), De Fransen waren verdwaald in Zeeland, de Engelsen waren vertrokken, de luchtmacht was dood en de marine was in Engeland, net als het goud, de ministerraad en de koningin

kun je doorvechten maar echt veel zin had het niet meer zeker met het bombardement op Rotterdam in het achterhoofd
ja je kunt nog wat Duitsers neerschieten (die luchtlandingstroepen bv) maar verder kost het alleen maar levens
Maar respect voor de soldaten die gevallen zijn. Nederland gaf zichzelf geen kans omdat men maar vast bleef houden aan de politiek van neutraliteit. Ook was de relatie met Duitsland voor de oorlog redelijk goed en kon men zich niet voorstellen dat ze in een oorlog betrokken zouden raken. (Beetje boter op het hoofd dus) Daardoor waren ze veel te laat met bewapenen. Toch is er met het oude materiaal nog flink gevochten. Hulde.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 21:34:27 #168
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73532848
zeker weten maar na die 5 dagen kon je er niet meer van verlangen, ondanks lokale successen hier en daar hadden we gewoon verloren en we waren technologisch gewoon niet in staat om grootschalige tegenacties uit te voeren

ik geloof wel dat het de juiste beslissing was
pi_73602264
Er zijn nogal wat mythes ontstaan over de meidagen van 1940, zowel over het gebrek aan weerstand als over dapper verzet tegen een elite ovemacht, maar de waarheid ligt zoals altijd een beetje in het midden;wat zeker is dat er op plaatsen dapper is gevochten en de Duitsers zware verliezen zijn toegebracht. Denk aan de gevechten om de vliegvelden, de afgeslagen aanval op de Grebbelinie bij Scherpenzeel en de verdediging van de stelling Kornwerderzand.
pi_73619970
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 09:39 schreef Art_Core het volgende:
Er zijn nogal wat mythes ontstaan over de meidagen van 1940, zowel over het gebrek aan weerstand als over dapper verzet tegen een elite ovemacht, maar de waarheid ligt zoals altijd een beetje in het midden;wat zeker is dat er op plaatsen dapper is gevochten en de Duitsers zware verliezen zijn toegebracht. Denk aan de gevechten om de vliegvelden, de afgeslagen aanval op de Grebbelinie bij Scherpenzeel en de verdediging van de stelling Kornwerderzand.
ik verbaas me steeds weer over het noemen van 'zware verliezen'. Ze waren misschien zwaarder dan de Duitsers in eerste instantie hadden voorspeld, maar in absolute aantallen was het een miniatuur oorlog.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 12 oktober 2009 @ 19:18:04 #171
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73620079
Nee, er is te spreken van zware verliezen als het alleen al om 6 man gaat.. ligt aan de schaal van een operatie.

Is Militair gezien gewoon zo, kun je niet zo vinden.. maar het is zo.
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:15:54 #172
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73622811
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:15 schreef EricT het volgende:

[..]

ik verbaas me steeds weer over het noemen van 'zware verliezen'. Ze waren misschien zwaarder dan de Duitsers in eerste instantie hadden voorspeld, maar in absolute aantallen was het een miniatuur oorlog.
Zware verliezen worden geteld aan de hand van het aantal doden en zwaargewonden (Lees: niet meer in staat om te vechten). De grap (galgenhumor, ja) bij ons was altijd dat in vredestijd 5% mocht 'omvallen', dat waren nog 'acceptabele verliezen'. Ik heb geen idee wat de 'acceptabelen' zouden zijn in oorlogstijd, en zeker niet wat ze tegenwoordig zijn. De burgers vinden volgens mij elke dode onacceptabel, al lijken ze er pas vanaf de tiende (in totaal) wat drukker om te gaan maken. Als ik kijk naar de verliezen van Engeland denk ik dat het bij ons nog wel meevalt.
- Privacy Matters
pi_73624008
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:15 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Zware verliezen worden geteld aan de hand van het aantal doden en zwaargewonden (Lees: niet meer in staat om te vechten). De grap (galgenhumor, ja) bij ons was altijd dat in vredestijd 5% mocht 'omvallen', dat waren nog 'acceptabele verliezen'. Ik heb geen idee wat de 'acceptabelen' zouden zijn in oorlogstijd, en zeker niet wat ze tegenwoordig zijn. De burgers vinden volgens mij elke dode onacceptabel, al lijken ze er pas vanaf de tiende (in totaal) wat drukker om te gaan maken. Als ik kijk naar de verliezen van Engeland denk ik dat het bij ons nog wel meevalt.
5% precies de ondergrens van een standaard normaal verdeling
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_73642215
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:15 schreef EricT het volgende:

[..]

In absolute zin zijn de verliezen inderdaad niet zwaar te noemen, al is het moeilijk om een schatting te maken omdat de Duitsers hun gesneuvelde militairen veelal direct naar Duitsland overbrachten. Wat zeker is dat bijvoorbeeld rond de Grebbeberg Duitse eenheden in hun frontverslagen gewag maken van honderden gesneuvelde militairen. Er wordt geschat dat alleen de slag om de Grebbeberg de Duitsers 300 tot 500 doden en 700 gewonden heeft gekost. Aan nederlandse kant sneuvelden er daar zo'n 400 man. Voor de eenheden die aan de Grebbeberg vochten waren dat zeker zware verliezen en dat gaat in mijn perceptie wel even verder dan een "miniatuur" oorlog, tenzij je het oostfront als maatstaf neemt .
pi_73645426
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:40 schreef Art_Core het volgende:

[..]

In absolute zin zijn de verliezen inderdaad niet zwaar te noemen, al is het moeilijk om een schatting te maken omdat de Duitsers hun gesneuvelde militairen veelal direct naar Duitsland overbrachten. Wat zeker is dat bijvoorbeeld rond de Grebbeberg Duitse eenheden in hun frontverslagen gewag maken van honderden gesneuvelde militairen. Er wordt geschat dat alleen de slag om de Grebbeberg de Duitsers 300 tot 500 doden en 700 gewonden heeft gekost. Aan nederlandse kant sneuvelden er daar zo'n 400 man. Voor de eenheden die aan de Grebbeberg vochten waren dat zeker zware verliezen en dat gaat in mijn perceptie wel even verder dan een "miniatuur" oorlog, tenzij je het oostfront als maatstaf neemt .
Zonder weer te vervallen in mijn standaard retoriek wil ik toch wijzen op bijvoorbeeld Oost Timor waar 200.000 Timorezen (1/3 van totale bevolking) het leven liet in de strijd tegen Indonesië, of de bataljons die diezelfde agressor verloor tijdens de bezetting van de Molukken. Dat zijn verliezen die één van beide partijen dermate destabiliseert dat er nauwelijks middelen meer zijn om mee verder te vechten.

In dat opzicht denk ik dat de verliezen die de Duitsers leden niet meer waren dan een vervelend oponthoud.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:52:37 #176
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73646362
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 13:22 schreef EricT het volgende:

[..]

In dat opzicht denk ik dat de verliezen die de Duitsers leden niet meer waren dan een vervelend oponthoud.
Wel iets meer dan alleen maar 'vervelend'. De vertraging en verliezen in Nederland waren van zo'n aard dat ze de verdere Duitse operaties in West-Europa in gevaar brachten, ondanks de relatief lichte personele verliezen. Hitler kon bijvoorbeeld plan Seelöwe niet meer op tijd rondkrijgen, waardoor Engeland de kans kreeg zichzelf te herbewapenen, en zelfs uit te groeien tot een bolwerk van waar het westelijk front vandaan bevoorraad zou worden.
- Privacy Matters
pi_73653176
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 11:40 schreef Art_Core het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar..

lees http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=slachtoffers
pi_73654853
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 13:52 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Wel iets meer dan alleen maar 'vervelend'. De vertraging en verliezen in Nederland waren van zo'n aard dat ze de verdere Duitse operaties in West-Europa in gevaar brachten, ondanks de relatief lichte personele verliezen. Hitler kon bijvoorbeeld plan Seelöwe niet meer op tijd rondkrijgen, waardoor Engeland de kans kreeg zichzelf te herbewapenen, en zelfs uit te groeien tot een bolwerk van waar het westelijk front vandaan bevoorraad zou worden.
Dat ze Seelöwe niet rondkregen lag aan veel meer dan alleen de verliezen in NL (zoals het gebrek aan landingsvaartuigen, het niet bereiken van luchtoverwicht en de te kleine duitse marine).
De grote verliezen aan b.v. transportvliegtuigen hypothekeerde wel toekomstige luchtlandingsoperaties (die na Kreta, met nog eens dergelijke verliezen, helemaal onmogelijk werden).
pi_73655189
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:55 schreef Art_Core het volgende:
even offtopic: filmpjes over Eben Emael..

Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:20:48 #180
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73661212
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 13:22 schreef EricT het volgende:

[..]

Zonder weer te vervallen in mijn standaard retoriek wil ik toch wijzen op bijvoorbeeld Oost Timor waar 200.000 Timorezen (1/3 van totale bevolking) het leven liet in de strijd tegen Indonesië, of de bataljons die diezelfde agressor verloor tijdens de bezetting van de Molukken. Dat zijn verliezen die één van beide partijen dermate destabiliseert dat er nauwelijks middelen meer zijn om mee verder te vechten.

als de Duitsers hun totale krijgsmacht ingezet hadden dan waren dit soort aantallen idd een druppel in de oceaan maar dat deden ze niet, de troepenmacht die wel ingezet heeft heeft wel degelijk zware verliezen geleden

de 22ste luchtlandingsdivisie verloor zoveel manschappen aan doden. gewonden en krijgsgevangenen dat het hele ding niet meer inzetbaar was, daar zijn net zogoed bataljons van vernietigd ... in 5 dagen

Nederland verloor rond de 2300 manschappen en er raakten er nog eens 7000 gewond

dit is vergelijkbaar met geallieerde verliezen op Dday!
pi_73661751
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:34 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

even offtopic: filmpjes over Eben Emael..

Mooie docu
pi_73674035
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 17:27 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar..

lees http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=slachtoffers
De Duitse verliezen bij de Grebbelinie zijn onderwerp van discussie, en er zijn inderdaad mensen die een veel lagere schatting hanteren dan anderen - maar het blijft een beetje gissen.
  dinsdag 24 november 2009 @ 00:48:28 #183
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74956439
Naast een klein gedeelte van de Nederlandse bevolking, hebben de Nederlanders niet of nauwelijks de Duitsers proberen tegen te houden. Dan kunnen er wel allerlei eufemistische verhalen worden verteld om te verbloemen dat de meeste Nederlanders ten tijde van de oorlog gewoon laf toekeken hoe de Duitsers zonder slag of stoot allerlei steden (een paar uitzonderingen daargelaten) veroverden. Dat is in ieder geval niet mijn definitie van echt je land verdedigen!
  Moderator dinsdag 24 november 2009 @ 01:38:58 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_74956766
hoe kom jij aan je definitie, hollywood?
het land viel niet te verdedigen!

de landsgrens is te lang en het verschil was gewoon te groot
toch heeft onze krijgsmacht het beter gedaan dan zowel wijzelf als de Duitsers verwacht hadden, dat is niet het verbloemen van de waarheid maar het erkennen ervan
het leger heeft wel degenlijk flink verzet geboden tegen de Duitse inval en met relatief succes ook maar de Duitsers waren gewoon veel beter

daarom doen we zo ons best om iig technologisch gezien en ook qua opleidingen mee te lopen met de besten, poppetjes kun je namelijk altijd nog recruteren via de dienstplicht, dat was een harde les maar ik hoop dat we hem geleerd hebben
  woensdag 25 november 2009 @ 03:26:04 #185
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74982266
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 01:38 schreef sp3c het volgende:
hoe kom jij aan je definitie, hollywood?
het land viel niet te verdedigen!
Nee, geen Hollywood. Niet om de aandacht te verleggen of heel patriottistisch over te komen, maar laat ik even een oorlog aanhalen: de Iran-Irakoorlog. Er zijn naar mijn mening weinig oorlogen geweest waar de mensen zo fanatiek hun land hebben verdedigd, ondanks dat ze tegen een enorme overmacht hebben gestaan. Een overmacht op het gebied van geld, getrainde troepen, internationale steun en militaire voorzieningen. Toch waren ze in staat om met heel weinig training en kwalitatief mindere wapens hun land te verdedigen tegen een leger die door bijna de gehele Westerse wereld gesteund werd. Waar mensen massaal ''human wave'' aanvallen uitvoerden om de weg vrij te maken voor tanks, of om simpelweg de vijand het zo lastig mogelijk proberen te maken. Waar mensen met een mes of een stok het opnamen tegen goed getrainde troepen. Wellicht allemaal heel erg primitief, maar wel mensen die met hun hart het land verdedigden! Zie bijvoorbeeld de slag bij Khorramshar, of Operation Beit, of dit soort jongens

In tegenstelling tot de meeste Nederlanders, die massaal zaten te kijken hoe de Duitsers hun steden binnen marcheerden, op een klein gedeelte na. De meeste Nederlanders die toekeken hoe de Duitsers hun vrijheid inperkten en hoe de Duitsers steden als Rotterdam volledig kapot bombardeerden. De Duitsers die Nederlanders net als bedelende zwervers met voedselbonnen dwongen om eten te kopen. Waar waren die massale geweldsopstanden? Feit is gewoon dat de meeste Nederlanders niets, maar dan ook helemaal niets deden! Respect voor de mensen die het wel geprobeerd hebben, maar dat was slechts een minderheid. Nee, ik val de Nederlanders niet aan vanwege het feit dat ze de Duitsers niet verslagen hebben, maar wel vanwege het feit dat ze het allemaal maar aan hun voorbij lieten gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door AryaMehr op 25-11-2009 03:32:46 ]
  woensdag 25 november 2009 @ 08:26:34 #186
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_74983359
quote:
Op woensdag 25 november 2009 03:26 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Feit is gewoon dat de meeste Nederlanders niets, maar dan ook helemaal niets deden! Respect voor de mensen die het wel geprobeerd hebben, maar dat was slechts een minderheid. Nee, ik val de Nederlanders niet aan vanwege het feit dat ze de Duitsers niet verslagen hebben, maar wel vanwege het feit dat ze het allemaal maar aan hun voorbij lieten gaan.
En wat ha dje dan gewild dat ze deden? Met hun nagels bewapende militairen tegenhouden? Met elastiekjes schieten op de vliegtuigen die Rotterdam bombardeerden? Rotterdam werd juist gebombardeerd OMDAT men zich teveel verzette en nog meer verzet had ook Utrecht de kop gekost.

Ga maar eens kijken in Lidice of in Oradour sur Glane wat er gebeurde als je als burger wel iets deed. Oh nee, dat kan niet. Die plaatsen bestaan niet meer.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_74984899
quote:
Op woensdag 25 november 2009 03:26 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Nee, geen Hollywood. Niet om de aandacht te verleggen of heel patriottistisch over te komen, maar laat ik even een oorlog aanhalen: de Iran-Irakoorlog. Er zijn naar mijn mening weinig oorlogen geweest waar de mensen zo fanatiek hun land hebben verdedigd, ondanks dat ze tegen een enorme overmacht hebben gestaan. Een overmacht op het gebied van geld, getrainde troepen, internationale steun en militaire voorzieningen. Toch waren ze in staat om met heel weinig training en kwalitatief mindere wapens hun land te verdedigen tegen een leger die door bijna de gehele Westerse wereld gesteund werd. Waar mensen massaal ''human wave'' aanvallen uitvoerden om de weg vrij te maken voor tanks, of om simpelweg de vijand het zo lastig mogelijk proberen te maken. Waar mensen met een mes of een stok het opnamen tegen goed getrainde troepen. Wellicht allemaal heel erg primitief, maar wel mensen die met hun hart het land verdedigden! Zie bijvoorbeeld de slag bij Khorramshar, of Operation Beit, of dit soort jongens

In tegenstelling tot de meeste Nederlanders, die massaal zaten te kijken hoe de Duitsers hun steden binnen marcheerden, op een klein gedeelte na. De meeste Nederlanders die toekeken hoe de Duitsers hun vrijheid inperkten en hoe de Duitsers steden als Rotterdam volledig kapot bombardeerden. De Duitsers die Nederlanders net als bedelende zwervers met voedselbonnen dwongen om eten te kopen. Waar waren die massale geweldsopstanden? Feit is gewoon dat de meeste Nederlanders niets, maar dan ook helemaal niets deden! Respect voor de mensen die het wel geprobeerd hebben, maar dat was slechts een minderheid. Nee, ik val de Nederlanders niet aan vanwege het feit dat ze de Duitsers niet verslagen hebben, maar wel vanwege het feit dat ze het allemaal maar aan hun voorbij lieten gaan.
Hier een interessant leesvoer voor je ...

Oktober '44 Putten
pi_74985763
quote:
Op woensdag 25 november 2009 09:53 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Hier een interessant leesvoer voor je ...

Oktober '44 Putten
Je kan wel heel stoer met Putten aankomen, maar jij weet ook wel dat dat geen regel maar uitzondering was.

Nederland had nu eenmaal nauwelijks vechtlust. Ik zeg niet dat het land voornamelijk bevolkt werd door NSB'ers (dat was namelijk verre van het geval), maar de opstelling van de doorsnee Nederlandse burger mag best passief genoemd worden.

Misschien moet je die aflevering van andere tijden eens opzoeken, waarin Duitsers praten over hun tijd in Nederland. Nederland was één van de weinige landen waar Duitsers ongewapend over straat konden zonder het risico op aanslagen. In die zelfde aflevering halen ze een quote van een Duitse pief aan 'dat wanneer de geallieerden komen, de Nederlanders rustig in hun stoel afwachten... en kijken wie er wint'.
  woensdag 25 november 2009 @ 12:58:18 #189
172648 HDNHNK
Il qui vu a la nord
pi_74985860
Las net dat Oradour niet meer zou bestaan, voor zover ik weet heeft de Franse regering na de oorlog Oradour juist gelaten zoals de duitsers het achterlieten als zijnde waarschuwing voor latere generaties
Like a rolling thunder, distant and passed
my fart flew away, after being gassed
flying up in the air, a flock of birds harassed
it dispersed in the wind, scenting unsurpassed
  woensdag 25 november 2009 @ 12:59:44 #190
66444 Lord_Vetinari
pi_74985902
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:58 schreef HDNHNK het volgende:
Las net dat Oradour niet meer zou bestaan, voor zover ik weet heeft de Franse regering na de oorlog Oradour juist gelaten zoals de duitsers het achterlieten als zijnde waarschuwing voor latere generaties
Klopt. Maar ik bedoelde Ouradour als gemeenschap, dus inclusief mensen.
pi_74986166
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:54 schreef EricT het volgende:

[..]

Je kan wel heel stoer met Putten aankomen, maar jij weet ook wel dat dat geen regel maar uitzondering was.

Nederland had nu eenmaal nauwelijks vechtlust. Ik zeg niet dat het land voornamelijk bevolkt werd door NSB'ers (dat was namelijk verre van het geval), maar de opstelling van de doorsnee Nederlandse burger mag best passief genoemd worden.

Misschien moet je die aflevering van andere tijden eens opzoeken, waarin Duitsers praten over hun tijd in Nederland. Nederland was één van de weinige landen waar Duitsers ongewapend over straat konden zonder het risico op aanslagen. In die zelfde aflevering halen ze een quote van een Duitse pief aan 'dat wanneer de geallieerden komen, de Nederlanders rustig in hun stoel afwachten... en kijken wie er wint'.
Daar heb je deels gelijk in (de serie ook gezien), maar dat wil niet zeggen dat de meeste nederlanders niets deden! Mijn oma was bijvoorbeeld illegale kranten aan het bezorgen, andere oma had onderduikers in huis en nog meer verhalen! Zo heeft ieder Nederlander in die tijd wel enigzins verzet gepleegd, op hun manier...
  woensdag 25 november 2009 @ 13:14:20 #192
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74986317
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:08 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Daar heb je deels gelijk in (de serie ook gezien), maar dat wil niet zeggen dat de meeste nederlanders niets deden! Mijn oma was bijvoorbeeld illegale kranten aan het bezorgen, andere oma had onderduikers in huis en nog meer verhalen! Zo heeft ieder Nederlander in die tijd wel enigzins verzet gepleegd, op hun manier...
De meeste Nederlanders hebben toch echt niets gedaan hoor, en dan heb ik het over het verdedigen van Nederlands grondgebied. Dat staat gewoon vast. Dat er uitzonderingen zijn heb ik al eerder aangeven, maar de mensen die dat deden waren ver in de minderheid. De meeste Nederlanders kennen gewoonweg die vechtlust-mentaliteit niet. Ze zijn over het algemeen snel te intimideren.

[ Bericht 6% gewijzigd door AryaMehr op 25-11-2009 13:20:32 ]
pi_74986727
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:14 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

De meeste Nederlanders hebben toch echt niets gedaan hoor, en dan heb ik het over het verdedigen van Nederlands grondgebied. Dat staat gewoon vast. Dat er uitzonderingen zijn heb ik al eerder aangeven, maar de mensen die dat deden waren ver in de minderheid. De meeste Nederlanders kennen gewoonweg die vechtlust-mentaliteit niet. Ze zijn over het algemeen snel te intimideren.
Wat wil je dan gaan doen, met vorken en messen die Duitsers te lijf gaan?..
pi_74986924
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:08 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Je bedoelt de verkeerde weg wijzen? Was het niet zo dat er ten hoogste 30.000 Nederlanders (nog niet 0,25% van de toenmalige bevolking) actief in het verzet hebben gezeten en de rest de bezetting morrend over zich heen liet komen? Dat je oma bij die <0,25% hoorde doet niets af aan de grootte van de andere groep.
pi_74986936
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Klopt. Maar ik bedoelde Ouradour als gemeenschap, dus inclusief mensen.
Erg indrukwekkend idd..
pi_74987141
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:14 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Met betrekking tot het verzet heb je gelijk, alleen gaat het topic over de nederlandse verdediging in mei 1940 oftewel de meidagen. Je kunt niet van de bevolking verwachten om actief deel te nemen aan een militair conflict dat net losgebarsten is. Ook de belgische en franse burgerbevolking had in mei/juni 1940 geen bijdrage aan de verdediging van hun land.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:19:04 #197
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74988251
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Met betrekking tot het verzet heb je gelijk, alleen gaat het topic over de nederlandse verdediging in mei 1940 oftewel de meidagen. Je kunt niet van de bevolking verwachten om actief deel te nemen aan een militair conflict dat net losgebarsten is. Ook de belgische en franse burgerbevolking had in mei/juni 1940 geen bijdrage aan de verdediging van hun land.
Nee, ik heb het niet alleen over het verzet, maar ook over de Nederlandse verdediging in mei 1940. Je mag toch aannemen dat elke persoon die in staat is om te vechten dit ook doet? Met alles wat hij dan ook voor handen krijgt. Feit is gewoon dat de meeste burgers niets, maar dan ook niets deden. Niet tijdens de inval, maar ook niet tijdens de bezetting.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:30:12 #198
66444 Lord_Vetinari
pi_74988559
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:19 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Nee, ik heb het niet alleen over het verzet, maar ook over de Nederlandse verdediging in mei 1940. Je mag toch aannemen dat elke persoon die in staat is om te vechten dit ook doet? Met alles wat hij dan ook voor handen krijgt. Feit is gewoon dat de meeste burgers niets, maar dan ook niets deden. Niet tijdens de inval, maar ook niet tijdens de bezetting.
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:26 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Wat wil je dan gaan doen, met vorken en messen die Duitsers te lijf gaan?..
Misschien moet je eens het begrip 'Blitzkrieg' opzoeken? Als militairen de Duitsers al niet tegen konden houden, wat hadden de burgers dan moeten doen? En waarom verwijt je dit Nederland? Vochten de Poolse burgers tijdens de inval? De Denen? De Belgen? De Fransen? De Tsjechen? De Joegoslaven? De Grieken? De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten. Maar die waren dan ook gewaarschuwd hoe een inval eruit zou zien. Bovendien zitten die op een eiland, wat gewoon een voordeel is.

Overigens is er een prachtige foto van het enige bezette stukje Engels grondgebied (de Kanaaleilanden) waar een Bobby keurig de deur van een Duitse officiersauto openhoudt.
pi_74988586
quote:

[..]

Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.

Ik moet meegeven dat het Nederlandse klimaat en landschap ook niet erg bevorderlijk is voor het voeren van een totale oorlog.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:31:05 #200
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74988600
quote:

[..]

Waarom zou je dat mogen aannemen? Dat zou tot complete anarchie leiden.
pi_74988643
quote:

[..]

Nee, je mag niet aannemen dat iedereen mee gaat vechten. Of eigenlijk: je mag het best doen, maar het is volstrekt niet reëel. Zoals ik al zei, was er ook in België, Frankrijk etc. geen sprake van massale opstand tegen de duitse invallers. Het is zinloos en ook een recept voor grote aantallen doden. Waarmee moeten ze dan vechten? Dan sta je daar ongetraind met je hooivork en slagersmes tegen het duitse leger. Nou, die zullen onder de indruk zijn.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:33:15 #202
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74988684
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef EricT het volgende:

[..]

Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.

Ik moet meegeven dat het Nederlandse klimaat en landschap ook niet erg bevorderlijk is voor het voeren van een totale oorlog.
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:34:21 #203
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74988729
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Misschien moet je eens het begrip 'Blitzkrieg' opzoeken? Als militairen de Duitsers al niet tegen konden houden, wat hadden de burgers dan moeten doen? En waarom verwijt je dit Nederland? Vochten de Poolse burgers tijdens de inval? De Denen? De Belgen? De Fransen? De Tsjechen? De Joegoslaven? De Grieken? De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten. Maar die waren dan ook gewaarschuwd hoe een inval eruit zou zien. Bovendien zitten die op een eiland, wat gewoon een voordeel is.

Overigens is er een prachtige foto van het enige bezette stukje Engels grondgebied (de Kanaaleilanden) waar een Bobby keurig de deur van een Duitse officiersauto openhoudt.
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.
pi_74988793
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.
Wat al gezegd is: tijdens de inval hebben burgers in andere landen ook geen gevechshandelingen verricht (op wat uitzonderingen na). Waarom verwacht je dat in NL wel.
Het verzet is een ander verhaal en dat heeft idd mogelijk met cultuur te maken (mogelijk ook met andere zaken, zoals dat NL in WO1 neutraal was en er daarom minder ervaring met bezetting was).
  woensdag 25 november 2009 @ 14:35:57 #205
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74988794
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:32 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee, je mag niet aannemen dat iedereen mee gaat vechten. Of eigenlijk: je mag het best doen, maar het is volstrekt niet reëel. Zoals ik al zei, was er ook in België, Frankrijk etc. geen sprake van massale opstand tegen de duitse invallers. Het is zinloos en ook een recept voor grote aantallen doden. Waarmee moeten ze dan vechten? Dan sta je daar ongetraind met je hooivork en slagersmes tegen het duitse leger. Nou, die zullen onder de indruk zijn.
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.
pi_74988864
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:34 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.
De militairen in NL hebben iha hun best gedaan.
De burgers weinig, maar dat is normaal.

Had je dan verwacht dat de politie de duitsers wel even tegen zouden houden. Get real.
pi_74988874
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten.
vergeet ook niet de duitsers, met Goebels' 'Totaler Krieg'
quote:
Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg? Wollt ihr ihn, wenn nötig, totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?

Nun, Volk, steh auf und Sturm brich los!

Wat mij betreft geen visie op oorlogsrecht en oorlogsvoering die je moet willen promoten..., al erg genoeg dat veelal de burgerbevolking op criminele wijze slachtoffer gemaakt wordt van oorlogshandelingen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 25 november 2009 @ 14:38:49 #208
66444 Lord_Vetinari
pi_74988914
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:34 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Jawel, dat doe je wel. Boehoe, we waren niks waard, ze liepen zo over ons heen, allemaal omdat Nederlanders zulke lamzakken zijn.

FYI: De Duitsers liepen in 39 en 40 over elk land heen, inclusief Frankrijk, zonder zelfs maar af te remmen. In geen enkel land was er iets van een burgerverzet en gelukkig maar, want dat waren ware slachtingen geworden. Zowel tijdens als na de oorlog hebben geallieerde leiders uitgesproken, dat men verrast was door de mate van weerstand die het Nederlandse leger wist te geven in mei 1940. Op een Europese schaal deden we het helemaal niet zo beroerd, zeker als je nagaat met welk materieel en welk moreel het leger in 1940 te maken had. Het zijn echt de individuele soldaten geweest, die wel degelijk vonden dat ze het aan hun eer verplicht waren, zo lang en zo hard mogelijk te knokken en ze hebben daarmee de Duitsers uiterst onaangenaam verrast en diverse plannetjes die ze hadden in de war geschopt.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:40:40 #209
66444 Lord_Vetinari
pi_74988973
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Cultuurverschil met wie dan? Ik heb je net al verteld dat in geen enkel land de bevolking tijdens de inval op de barricaden geklommen is. En waarom zo negatief over de bezetting? Heb je vergelijkende cijfers dan met andere bezette landen? In Joegoslavië ja, daar kon je guerilla oorlog voeren. Omdat ze bergen hebben. In ons tafellaken landje is dat niet echt makkelijk.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:42:10 #210
66444 Lord_Vetinari
pi_74989018
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.
Oh ja, Iran. In de tijd van Khomeini. Waar de MPs achter de frontlinie stonden en degenen die niet hard genoeg het mijnenveld in- of de tanks tegemoetrenden meteen neerknalden.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:42:29 #211
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74989026
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Cultuurverschil met wie dan? Ik heb je net al verteld dat in geen enkel land de bevolking tijdens de inval op de barricaden geklommen is. En waarom zo negatief over de bezetting? Heb je vergelijkende cijfers dan met andere bezette landen? In Joegoslavië ja, daar kon je guerilla oorlog voeren. Omdat ze bergen hebben. In ons tafellaken landje is dat niet echt makkelijk.
Ik heb je toch een voorbeeld geven in mijn eerste post? Lees het anders even opnieuw.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:43:02 #212
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74989047
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oh ja, Iran. In de tijd van Khomeini. Waar de MPs achter de frontlinie stonden en degenen die niet hard genoeg het mijnenveld in- of de tanks tegemoetrenden meteen neerknalden.
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.
pi_74989056
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

En je denkt dat dat soort tactieken enige indruk hadden gemaakt op de duitsers, die goed getraind, bewapend en georganiseerd waren? Die in Nederland de Luftwaffe achter zich hadden en daarme compleet luchtoverwicht hadden?
Hou er daarbij ook rekening mee dat het idee van Blitzkrieg juist is om versterkingen zo veel mogelijk te ontwijken. Het doel is niet de steden te veroveren, maar de communicatielijnen te doorsnijden.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:44:30 #214
66444 Lord_Vetinari
pi_74989104
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Wahahahahaha! Ja hoor, vrijwilligers.

woensdag 25 november 2009 @ 14:46:03 #215
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74989150
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wahahahahaha! Ja hoor, vrijwilligers.

Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:47:19 #216
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74989183
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En je denkt dat dat soort tactieken enige indruk hadden gemaakt op de duitsers, die goed getraind, bewapend en georganiseerd waren? Die in Nederland de Luftwaffe achter zich hadden en daarme compleet luchtoverwicht hadden?
Hou er daarbij ook rekening mee dat het idee van Blitzkrieg juist is om versterkingen zo veel mogelijk te ontwijken. Het doel is niet de steden te veroveren, maar de communicatielijnen te doorsnijden.
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:50:10 #217
66444 Lord_Vetinari
pi_74989281
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:46 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.
Kom op, zeg. Je gelooft dat zelf toch niet? Natuurlijk hebben ze zich 'vrijwillig' aangemeld. Zoals in alle dictaturen iedereen altijd 'vrijwillig' en vrolijk zingend ten oorlog trekt. Als je het namelijk niet doet, komen ze je 's nachts halen. En je gezin erbij. En is het eerstvolgende wat iemand van je hoort de toevallige ontdekking van je botten in een massagraf. Hou asjeblieft eens op met Perzië / Iran voor te spiegelen als de ideale samenleving en het paradijs op aarde. Het is (en dat is het voor een groot deel van zijn geschiedenis geweest) een door machtgeilen onderdrukt gebied. De Sjah deed het voor de centen, de huidige machthebbers doen het voor de macht, het geld en het geloof, in die volgorde.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:52:58 #218
66444 Lord_Vetinari
pi_74989389
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:47 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.
De eerste les die je over oorlog leert: Een tactiek moet alleen uitgevoerd worden als er kans bestaat op succes. Hoeveel kans op succes denk je dat er was als de boeren in de Achterhoek en Limburg met mestvorken en zeisen een paar tanks waren gaan tegenhouden? Hoeveel tijdswinst zou het hebben opgeleverd? 3 minuten? En dan? Dan waren die tanks nog gewoon doorgereden want er was gewoon niks meer om ze tegen te houden. Er waren alleen een stel ongewapende burgers neergemaaid. Had dat ook maar 1 iota bijgedragen aan de verdediging van het land?

Misschien dat jullie in het MO zo denken, hier denken we iets verder door. Retreat to fight another day. Veel slimmer.
pi_74989424
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Uit je eerste link:
quote:
In the defense of Khorramshahr, the Iranians prepared a series of dikes on the city outskirts. The first dike held regular soldiers and the second dike held tanks, artillery, and anti-tank weapons. The Dej garrison of the Iranian Army was responsible for much of the city’s outer defenses with a single company of British made Chieftain tanks at their disposal.

The main command center was based in the "Masjed-Jameh" Grand Mosque at the center of the city under control of the Pasdaran. Throughout the battle, the mosque acted as a base for coordinating defenses and reinforcing troops low on ammunition, food, and water. Women on duty cooked food for exhausted soldiers and provided shelter. Mohammad Jahanara acted as commander of the Pasdaran force in Khorramshahr. Most personnel had little more than fifteen days of training in the beginning.
Het wad dus wel georganiseerd. In Nederland was het leger gemobiliseerd, kortom: vergelijkbare stappen ondernomen.
Alle westerse landen hadden hun verdediging gebaseerd op getrainde legers met dienstplichtigen die opgeroepen werden in tijden van oorlog. Waarom zouden ze daarnaast nog burgers gaan oproepen? Was dat überhaupt geaccepteerd in een democratie?

En het eindresultaat:
quote:
The city practically became a ghost town with the exception of the Iraqi army occupants.
Ja, het had echt geholpen als heel Rotterdam in opstand was gekomen
pi_74989430
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:46 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Meestal vind ik het niet sterk om met familieleden aan te komen, maar in dit geval ga ik met je mee. Ook mijn familieleden hebben zich vrijwillig aangemeld (net zoals alle jongens vanaf een jaar of 10-12) om zich in te zetten. Met brandbommen en boobytraps hebben ze het lang uitgehouden.

Denk dat het een combinatie is van cultureel verschil en landschap. Dat culturele verschil is door LV nog niet omzeep gebracht. Aangezien heel West Europa een soortgelijke cultuur kent.
  Moderator / Redactie FP woensdag 25 november 2009 @ 14:54:30 #221
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_74989431
Precies, ik word er ook een beetje moe van AryaMehr. Nederland is Perzië niet, gevalletje verschil qua cultuur, dus je kunt deze 2 landen (en dan vooral een vechtersmentaliteit) onmogelijk met mekaar vergelijken.

Verder vraag ik me wel af hoe we het er vanaf hadden gebracht als Nederland zich meteen was gaan bewapenen, ipv de neutraliteitspolitiek te blijven volgen...
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: &lt;a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;https://www.twitch.tv/drizzt_dourden&lt;/a&gt;[/b]
  woensdag 25 november 2009 @ 14:55:24 #222
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74989465
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kom op, zeg. Je gelooft dat zelf toch niet? Natuurlijk hebben ze zich 'vrijwillig' aangemeld. Zoals in alle dictaturen iedereen altijd 'vrijwillig' en vrolijk zingend ten oorlog trekt. Als je het namelijk niet doet, komen ze je 's nachts halen. En je gezin erbij. En is het eerstvolgende wat iemand van je hoort de toevallige ontdekking van je botten in een massagraf. Hou asjeblieft eens op met Perzië / Iran voor te spiegelen als de ideale samenleving en het paradijs op aarde. Het is (en dat is het voor een groot deel van zijn geschiedenis geweest) een door machtgeilen onderdrukt gebied. De Sjah deed het voor de centen, de huidige machthebbers doen het voor de macht, het geld en het geloof, in die volgorde.
Ik wil niet al te offtopic gaan:

Hoezo geloof ik het zelf? Mensen uit mijn eigen familie hebben zich vrijwillig aangemeld. Er was niemand, maar dan ook niemand die ze verplichtte te vechten. Ook werd niemand door de MP neergeknald als hij weigerde de mijnenvelden in te rennen. Sterker nog: er vochtten in de Iran-Irakoorlog meer vrijwilligers mee, dan beroepsmilitairen. Los gezien van de huidige situatie, waren de Basiji's en Pasdarans destijds echte helden. Overigens geef ik genoeg kritiek op de huidige situatie. Lees anders even bepaalde topics door.
  woensdag 25 november 2009 @ 14:57:14 #223
172648 HDNHNK
Il qui vu a la nord
pi_74989521
Misschien ook wel intressant aangezien het hier ook gaat over verzet etc.
ongeveer 20-30.000 mensen in het verzet,
tussen de 20 en 60.000 nederlanders die aan het oostfront voor de duitsers hebben gevochten
Like a rolling thunder, distant and passed
my fart flew away, after being gassed
flying up in the air, a flock of birds harassed
it dispersed in the wind, scenting unsurpassed
  woensdag 25 november 2009 @ 14:59:54 #224
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74989621
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:57 schreef HDNHNK het volgende:
Misschien ook wel intressant aangezien het hier ook gaat over verzet etc.
ongeveer 20-30.000 mensen in het verzet,
tussen de 20 en 60.000 nederlanders die aan het oostfront voor de duitsers hebben gevochten
En hoeveel NSB-leden?
pi_74989660
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:55 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ik wil niet al te offtopic gaan:

Hoezo ik geloof het zelf? Mensen uit mijn eigen familie hebben zich vrijwillig aangemeld. Er was niemand, maar dan ook niemand die ze verplichtte te vechten. Ook werd niemand door de MP neergeknald als hij weigerde de mijnenvelden in te rennen. Sterker nog: er vochtten in de Iran-Irakoorlog meer vrijwilligers mee, dan beroepsmilitairen. Los gezien van de huidige situatie, waren de Basiji's en Pasdarans destijds echte helden. Overigens geef ik genoeg kritiek op de huidige situatie. Lees anders even bepaalde topics door.
Ze hebben zich aangemeld. Bij het leger dus. In het westen is het leger gemobiliseerd, en zullen zich ongetwijfeld ook mensen vrijwillig hebben aangemeld. Die worden dan opgenomen in het leger, van wapens en training voorzien en daarmee wordt gevochten.

Het leger was groot genoeg, maar onvoldoende bewapend. Het had geen fluit uitgemaakt of er daarnaast nog meer burgers zich hadden aangemeld of op eigen houtje waren gaan vechten.

Het duitse leger in 1940 vocht de oorlog met moderne wapens en moderne tactieken. De geallieerden waren redelijk bewapend (NL wat minder), maar het grootste nadeel was dat die bezig waren met WO1 over te doen. De duitsers zagen dat anders en liepen daarom de geallieerden onder de voet (ondanks dat ze in ondertal waren).

Je kunt beter de fransen verwijten dat die niet beter gevochten hebben. In Zuid-Frankrijk stonden nog honderden vliegtuigen ongebruikt (die vaak juist vanuit het noorden daarnaar toe waren gevlogen) terwijl aan het front de duitsers luchtoverwicht hadden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')