abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:39:33 #126
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26932476
shit dit topic was ingekakt zonder dat ik het doorhad

Kan iemand me uitleggen wat het doel was met de Peeldivisie in de Mei 1940. Ik bedoel....die hadden toch niet echt een verdedigingslinie daar liggen. Terwijl ze daar wel voor bedoeld waren (de Peeldivisie) en niet slechts om de opmars te vertragen.
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:41:48 #127
120626 SunGazer
Jesus, The Freshmaker!
pi_26932535
Oh ja. en ook dat de broer van Mussert, die officier was in het Nederlandsche leger vanwege zn achternaam tegen de muur is gezet. Vond ik schokkend. Wilde ik nog even kwijt.
pi_26932795
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 00:41 schreef SunGazer het volgende:
Oh ja. en ook dat de broer van Mussert, die officier was in het Nederlandsche leger vanwege zn achternaam tegen de muur is gezet. Vond ik schokkend. Wilde ik nog even kwijt.
Boektip : De dood van overste Mussert, een reconstructie door een vriend van me. Majoor BD H. Kleingeld met medewerking van Luitenant Kolonel BD E. Bongers.
pi_26939951
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 00:39 schreef PLAE@ het volgende:

shit dit topic was ingekakt zonder dat ik het doorhad

Kan iemand me uitleggen wat het doel was met de Peeldivisie in de Mei 1940. Ik bedoel....die hadden toch niet echt een verdedigingslinie daar liggen. Terwijl ze daar wel voor bedoeld waren (de Peeldivisie) en niet slechts om de opmars te vertragen.
De peel-raamstelling was een gegraven kanaal in de Peel die dienst moest doen als anti-tankgracht. met een verdedigingslinie van oa mijnenvelden, bunkers, prikkeldraad versperringen etc.

Het was eigenlijk gebouwd om een behoorlijk leger te laten bezetten maar uiteindleijk beleken maar weining soldaten die stelling te bezetten.

De Peel-Raamstelling was mede bedoeld om (Franse) hulptroepen bewegingsvrijheid te bieden bij het binnentrekken van ons land. De Fransen gaven echter te kennen dat ze niet verder dan Breda wilden oprukken en de Belgische stellingen sloten in 1940 niet op de Nederlandse aan, zodat de linie dus omtrokken kon worden via België. Daarom vond generaal Winkelman hardnekkige verdediging met een volledig legerkorps te riskant. Vernietiging dreigde, vond hij, ook al omdat de tegenstander in de lucht zou heersen, hetgeen van een terugtocht in oorlogsdagen een hachelijke onderneming zou maken. Het restant van de verdedigers diende ondanks alles 'tot de laatste kogel' stand te houden en dat nagenoeg zonder artillerie-ondersteuning. Als enige bescherming dienden de kazematten, te weten; 46 'Flankerende Betonkazematten'(type B), 245 'Stekelvarkens'(S) en 79 Gietstalen kazematten(G). Ze stonden op zo'n 200 tot 400 meter van elkaar. Er waren nauwelijks verbindingen, zodat ordonansen voor de berichtgeving zouden moeten zorgen. Deze 'eilandjes' moesten de gemechaniseerde legermacht van Duitsland stoppen en minimaal de opmars enig tijd vertragen.
pi_26940359
Was van de week bij andere tijden een mooie doku over de bezettingstijd. Thema was, hoe hebben wehrmacht soldaten de bezetting ervaren, geillustreerd met amateurfilmpjes.
Conclusie, het was een luizebaantje om hier te zitten als Wehrmachtsoldaat. Er gebeurde geen fuck, de meisjes waren aardig en men kon gewoon op straat lopen, de kroeg in of ergens wat gaan eten. Zelfs na de overgave werd men noch door de BS, noch door de burgerbevolking onheus bejegend.
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:05:14 #131
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_26953128
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 12:08 schreef LibertarianX het volgende:
Was van de week bij andere tijden een mooie doku over de bezettingstijd. Thema was, hoe hebben wehrmacht soldaten de bezetting ervaren, geillustreerd met amateurfilmpjes.
Conclusie, het was een luizebaantje om hier te zitten als Wehrmachtsoldaat. Er gebeurde geen fuck, de meisjes waren aardig en men kon gewoon op straat lopen, de kroeg in of ergens wat gaan eten. Zelfs na de overgave werd men noch door de BS, noch door de burgerbevolking onheus bejegend.
Ik denk dat de interne aangelegenheid onder de nederlanders zelf wel een tikkie anders was net na de oorlog.In gebeiden waar veel meer verzet door de bevolking werd gepleegd is ook vele malen meer gemoord dan hier in nederland + het feit dat Nederland al een hele tijd geen oorlog meer had meegemaakt en geen structuur had kwa verzet tegen een vreemde bezetter.. en dus niet zo heel effectief was.Vele kleine groepjes die allemaal een eigen agenda hadden waar in sommige landen ten tijde van de oorlog grote organisaties eingelijk nog aanwezig waren overgebleven uit vorige oorlogen.Ik weet niet of we mogen klagen over het verzet dat door de nederlandse burgers geboden is.Als je een officier neerschiet en er worden vervolgens 100 mensen uit je directe buurt tegen de muur gezet... ja dan ga je toch wel nadenken.
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:27:53 #132
119792 Aquapulvis
Wees eens lief
pi_26953840
Bij mijn weten heeft de Nederlandse luchtmacht percentueel de meeste duitse vliegtuigen neer gehaald.
Ik was zaterdag j.l. 7 mei bij herdenking van de Polar bears en bij toeval kwam ik een oud kennisje tegen,zij was in gezelschap van de heer B.van H. deze meneer is nu 93 jaar en heeft bij de atelerie gediend op de Grebbeberg.Heb diep respect gekregen voor deze man om het op te moeten nemen tegen een vijand die beter uitgerust was en in de meerderheid.Hij heeft ook nog in het Amsterdamse verzet gezeten,hij heeft niet veel losgelaten over deze bange donkere dagen.Ik hoop hem nog eens te spreken en wat meer te vragen over deze tijden.Maar ik wens mij niet op te dringen.
Is tenslotte levende geschiedenis.Ik heb zelf een groot deel van mijn leven in de buurt gewoont v/d Grebbeberg.
Ooit waren wij een,
tijdens de bigbang heel even maar.
Materie en zintuigelijk waarnemening doet ons scheiden,
wees liefde dat maakt een einde aan het lijden
pi_26956700
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:27 schreef Aquapulvis het volgende:
Bij mijn weten heeft de Nederlandse luchtmacht percentueel de meeste duitse vliegtuigen neer gehaald.
Hoe bedoel je dat? En graag een onderbouwing, want voor zover ik weet vlogen er in mei 1940 maar heel weinig nederlandse vliegtuigen rond, en is er iig geen enkel piloot die 5 of meer duitsers neerhaalde (zelfs niet gedurende de hele oorlog, laat staan in de meidagen).
(Bij 5 overwinningen in de lucht wordt je een 'aas' en in een boek dat ik heb over "air aces" wordt geen enkele Nederlander genoemd, en het is een erg uitgebreid boek.
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 21:22:41 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26957395
afaik zijn er waarschijnlijk 2 Nederlandse piloten geweest met 5 kills maar die boven Nederland zijn nooit geregistreerd en de beelden zijn door de Duitsers vernietigd dus zijn er geen aces.

maar wat bedoeld wordt is dat Nederland per gemiddeld per beschikbaar toestel de meeste vijanden heeft neergehaald, maar dat is niet helemaal waar omdat er ook een flink aantal toestellen in de west bij de KNIL waren ingedeeld.

bovendien is het niet heel erg moeilijk om een indrukwekkend resultaat te halen als je het tegen honderden transporttoestellen moet opnemen
en daar staat nog tegenover dat het luchtwapen na 5 mei vrijwel geheel vernietigd was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_26958522
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 21:22 schreef sp3c het volgende:
afaik zijn er waarschijnlijk 2 Nederlandse piloten geweest met 5 kills maar die boven Nederland zijn nooit geregistreerd en de beelden zijn door de Duitsers vernietigd dus zijn er geen aces.

maar wat bedoeld wordt is dat Nederland per gemiddeld per beschikbaar toestel de meeste vijanden heeft neergehaald, maar dat is niet helemaal waar omdat er ook een flink aantal toestellen in de west bij de KNIL waren ingedeeld.

bovendien is het niet heel erg moeilijk om een indrukwekkend resultaat te halen als je het tegen honderden transporttoestellen moet opnemen
en daar staat nog tegenover dat het luchtwapen na 5 mei vrijwel geheel vernietigd was
Het overgrote deel van de duitse vliegtuigen boven Nederland in de meidagen is door afweergeschut neergehaald, niet door vliegtuigen.
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 22:34:29 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26959702
ik beweer nergens iets anders

het aantal door de vliegtuigen neergehaalde toestellen is echter best indrukwekkend (50 ofzo)
pi_26960630
Jij niet nee (aquapulvis wel min of meer).

En 50 vliegtuigen in de lucht neergehaald (door vliegtuigen), dan zit je nog maar op 1:1 of zo, en da's nog niet direct indrukwekkend, gezien het type vliegtuigen waar het om gaat (vooral veel transporttoestellen zoals je zelf zegt), maar ook zeker niet slecht.
pi_27024376
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:27 schreef Aquapulvis het volgende:
In Engeland is er later in de oorlog, ik dacht 1943 ofzo, wel een nederlands squadron (322-ste) opgericht. Die hadden oa de taak Engeland te beschermen tegen V1's. Daar deden ze het behoorlijk...misschien bedoel je dit?
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 14:39:14 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_27025883
en 321 (catalina) 322 (b25 mitchell) en 860 fairey(seafury oid vanaf vliegkampschepen)

en nog een antal in australische dienst
pi_27027665
oa ook 120 Squadron Netherlands East Indies die was ook onder australische dienst?
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 15:41:44 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_27027783
18, 120 en 1 squadrons waren in Australische dienst

weet ff niet wat ze vlogen

edit: in Britse dienst vlogen ook
Dutch communication fligh (eindigde op Dakota's)
aan het einde van de oorlog 6 (dutch) Auster squadron die vlogen met Auster MK3's voor verbindingen
860 squadron eindigden met Fairey Baracuda's

australische dienst
18 (nei) squadron, B25 Mitchell
120 (nei) squadron, P40 Warhawk
1 (NEI) transport squadron, lockheed 12 A & C47 Dakota
Royal Netherlands military flying school, lockheed 12A
  zondag 15 mei 2005 @ 16:43:28 #142
119792 Aquapulvis
Wees eens lief
pi_27029497
Heb weer eens feiten door elkaar gehaald,sorry.
Ooit waren wij een,
  zondag 15 mei 2005 @ 16:47:36 #143
119792 Aquapulvis
Wees eens lief
pi_27029583
Kaptein Ruigbaard,bedankt voor je link naar Grebbeline.
Heb zelf in Veenendaal gewoond en foto's zeggen meer dan woorden(foto's van benedeneind onderwater).......heb daar als kind veel gefietst
Ooit waren wij een,
pi_71140215
testpost
  Moderator / Redactie FP maandag 20 juli 2009 @ 13:34:07 #145
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_71147556
quote:
Op maandag 20 juli 2009 07:54 schreef Triggershot het volgende:
testpost
Held.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_71800183
Wellicht is ‘t ook interresant om te lezen wat men toen in die tijd over ons schreef bijvoorbeeld in Time Magazine:

Foreign News: Dynamite in the Dikes
Monday, Apr. 24, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,883170,00.html

THE NETHERLANDS: Worried Queen
Monday, Nov. 27, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,762871-1,00.html

WAR FRONT: Can't Beat the Dutch
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884129-1,00.html

World War: Fall of The Netherlands
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884098-1,00.html

THE NETHERLANDS: It Beats the Dutch
Monday, Jan. 06, 1941
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,765145,00.html
pi_71875134
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
75 topics = FIN
  Moderator / Redactie FP vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:58:33 #148
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_71875443
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 20:52 schreef Roland. het volgende:
Wellicht is ‘t ook interresant om te lezen wat men toen in die tijd over ons schreef bijvoorbeeld in Time Magazine:

Foreign News: Dynamite in the Dikes
Monday, Apr. 24, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,883170,00.html

THE NETHERLANDS: Worried Queen
Monday, Nov. 27, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,762871-1,00.html

WAR FRONT: Can't Beat the Dutch
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884129-1,00.html

World War: Fall of The Netherlands
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884098-1,00.html

THE NETHERLANDS: It Beats the Dutch
Monday, Jan. 06, 1941
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,765145,00.html
Da's zeker interessant om te lezen Het feit dat Nederland zoveel geld, goud etc weg heeft weten te sluizen was ik even vergeten!
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_71878085
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Da's zeker interessant om te lezen Het feit dat Nederland zoveel geld, goud etc weg heeft weten te sluizen was ik even vergeten!
uberhaupt dat we zoveel hadden de grootste voorraad ter wereld
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:30:10 #150
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_71882082
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
Misschien moet je eens iets over het onderwerp lezen in plaats van net te doen of je er verstand van hebt?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')