Boektip : De dood van overste Mussert, een reconstructie door een vriend van me. Majoor BD H. Kleingeld met medewerking van Luitenant Kolonel BD E. Bongers.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:41 schreef SunGazer het volgende:
Oh ja. en ook dat de broer van Mussert, die officier was in het Nederlandsche leger vanwege zn achternaam tegen de muur is gezet. Vond ik schokkend. Wilde ik nog even kwijt.
De peel-raamstelling was een gegraven kanaal in de Peel die dienst moest doen als anti-tankgracht. met een verdedigingslinie van oa mijnenvelden, bunkers, prikkeldraad versperringen etc.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:39 schreef PLAE@ het volgende:
shit dit topic was ingekakt zonder dat ik het doorhad
Kan iemand me uitleggen wat het doel was met de Peeldivisie in de Mei 1940. Ik bedoel....die hadden toch niet echt een verdedigingslinie daar liggen. Terwijl ze daar wel voor bedoeld waren (de Peeldivisie) en niet slechts om de opmars te vertragen.
Ik denk dat de interne aangelegenheid onder de nederlanders zelf wel een tikkie anders was net na de oorlog.In gebeiden waar veel meer verzet door de bevolking werd gepleegd is ook vele malen meer gemoord dan hier in nederland + het feit dat Nederland al een hele tijd geen oorlog meer had meegemaakt en geen structuur had kwa verzet tegen een vreemde bezetter.. en dus niet zo heel effectief was.Vele kleine groepjes die allemaal een eigen agenda hadden waar in sommige landen ten tijde van de oorlog grote organisaties eingelijk nog aanwezig waren overgebleven uit vorige oorlogen.Ik weet niet of we mogen klagen over het verzet dat door de nederlandse burgers geboden is.Als je een officier neerschiet en er worden vervolgens 100 mensen uit je directe buurt tegen de muur gezet... ja dan ga je toch wel nadenken.quote:Op donderdag 12 mei 2005 12:08 schreef LibertarianX het volgende:
Was van de week bij andere tijden een mooie doku over de bezettingstijd. Thema was, hoe hebben wehrmacht soldaten de bezetting ervaren, geillustreerd met amateurfilmpjes.
Conclusie, het was een luizebaantje om hier te zitten als Wehrmachtsoldaat. Er gebeurde geen fuck, de meisjes waren aardig en men kon gewoon op straat lopen, de kroeg in of ergens wat gaan eten. Zelfs na de overgave werd men noch door de BS, noch door de burgerbevolking onheus bejegend.
Hoe bedoel je dat? En graag een onderbouwing, want voor zover ik weet vlogen er in mei 1940 maar heel weinig nederlandse vliegtuigen rond, en is er iig geen enkel piloot die 5 of meer duitsers neerhaalde (zelfs niet gedurende de hele oorlog, laat staan in de meidagen).quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:27 schreef Aquapulvis het volgende:
Bij mijn weten heeft de Nederlandse luchtmacht percentueel de meeste duitse vliegtuigen neer gehaald.
Het overgrote deel van de duitse vliegtuigen boven Nederland in de meidagen is door afweergeschut neergehaald, niet door vliegtuigen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:22 schreef sp3c het volgende:
afaik zijn er waarschijnlijk 2 Nederlandse piloten geweest met 5 kills maar die boven Nederland zijn nooit geregistreerd en de beelden zijn door de Duitsers vernietigd dus zijn er geen aces.
maar wat bedoeld wordt is dat Nederland per gemiddeld per beschikbaar toestel de meeste vijanden heeft neergehaald, maar dat is niet helemaal waar omdat er ook een flink aantal toestellen in de west bij de KNIL waren ingedeeld.
bovendien is het niet heel erg moeilijk om een indrukwekkend resultaat te halen als je het tegen honderden transporttoestellen moet opnemen
en daar staat nog tegenover dat het luchtwapen na 5 mei vrijwel geheel vernietigd was
In Engeland is er later in de oorlog, ik dacht 1943 ofzo, wel een nederlands squadron (322-ste) opgericht. Die hadden oa de taak Engeland te beschermen tegen V1's. Daar deden ze het behoorlijk...misschien bedoel je dit?quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:27 schreef Aquapulvis het volgende:
Bij mijn weten heeft de Nederlandse luchtmacht percentueel de meeste duitse vliegtuigen neer gehaald.
Held.quote:Op maandag 20 juli 2009 07:54 schreef Triggershot het volgende:
testpost
Da's zeker interessant om te lezenquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:52 schreef Roland. het volgende:
Wellicht is ‘t ook interresant om te lezen wat men toen in die tijd over ons schreef bijvoorbeeld in Time Magazine:
Foreign News: Dynamite in the Dikes
Monday, Apr. 24, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,883170,00.html
THE NETHERLANDS: Worried Queen
Monday, Nov. 27, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,762871-1,00.html
WAR FRONT: Can't Beat the Dutch
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884129-1,00.html
World War: Fall of The Netherlands
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884098-1,00.html
THE NETHERLANDS: It Beats the Dutch
Monday, Jan. 06, 1941
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,765145,00.html
uberhaupt dat we zoveel hadden de grootste voorraad ter wereldquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Da's zeker interessant om te lezenHet feit dat Nederland zoveel geld, goud etc weg heeft weten te sluizen was ik even vergeten!
Misschien moet je eens iets over het onderwerp lezen in plaats van net te doen of je er verstand van hebt?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |