Wel in de stompe kant prikken hè? Daar zit het luchtbelletje...quote:Op zondag 20 maart 2005 14:16 schreef Oblivion het volgende:
Een gaatje in de schaal prikken, water koken en ei erin leggen.![]()
Ik dacht, maar kan het mis hebben, 6 minuten voor een slobber ei.
9 minuten voor een hard ei.
Daar heb je speciale eierprikkers voor. Dat kan gewoon niet mis gaan.quote:Op zondag 20 maart 2005 14:33 schreef Stranger het volgende:
Zijn er ook manieren waarbij ik geen gaatje in dat ding hoef te prikken, daar ben ik namelijk echt té lomp voor.
Gewoon een naald beetje doorduwen. Evt. eerst paar rondjes draaien met die naald, dan kan ie niet wegschieten.quote:Op zondag 20 maart 2005 14:33 schreef Stranger het volgende:
Zijn er ook manieren waarbij ik geen gaatje in dat ding hoef te prikken, daar ben ik namelijk echt té lomp voor.
Als je hem in d magnetron opwarmt, loop je het risico dat je deeg wat slap wordt. Verdewr is er geen verschil dacht ik, afgezien van de tijd die er voor nodig is om op te warmen.quote:Op zondag 20 maart 2005 14:44 schreef Oblivion het volgende:
Nu gaan zij zometeen weer die heeeeeeeeeeerlijke quiche eten, die ik dus gisteren heb klaargemaakt...![]()
Wat is het lekkerst? Verwarmen in magnetron, of toch nog een keer de oven?
En wat is het verschil?
3 mogelijkheden:quote:Op zondag 20 maart 2005 16:02 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoe krijg ik een perfecte omelet?
Heb altijd dat de boven kant nog zacht / papperig is en de onder kant zwart
vetstof?quote:Op zondag 20 maart 2005 16:11 schreef whispers het volgende:
[..]
3 mogelijkheden:
1. Je vuur staat te hard
2. Je gebruikt te weinig vetstof
3. Je pan is te klein
Is een normaal woord in de keuken hoorquote:
Je neemt:quote:Op zondag 20 maart 2005 17:26 schreef Faithy het volgende:
heeft iemand een recept voor verse kaas-quiche? (goedkoop ook 't liefst?)
Ik weet wel wat vetstof is, ik heb het alleen nog nooit iemand daadwerkelijk horen gebruiken.quote:Op zondag 20 maart 2005 17:15 schreef Euc- het volgende:
[..]
Is een normaal woord in de keuken hoor
(Geklaarde) boter, olijf/zonnebloem olie etc.
*Gil*quote:Op zondag 20 maart 2005 17:33 schreef Euc- het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft ook een heerlijk recept voor een quiche met fetakaas. Mocht je die willen hebben moet je maar een gil geven
Hun zijn gewoon vergeten wat er ookalweer allemaal in moet en in welke volgorde ze het klaar moeten maken. Dus leg ik het ze even uitquote:Op zondag 20 maart 2005 18:12 schreef Oblivion het volgende:Mensen leuk al die recepten, maar daar is dit topic niet echt voor bedoeld.
Ik leg het nog een keer uit.![]()
Je staat lekker te brietselen, en je bent een ingredient vergeten te kopen, wat dus ook wel eens gebeurd, dan kan je in dit topic een vervangend ingredient vragen, of als je vlees op hebt staan en je hebt geen idee hoe lang zoiets op het vuur moet staan...
Daar is dit topic voor.
En dat is handig, want zolang de search het niet doet...
Moeten we roeien met de riemen die we hebben.![]()
Dankje!quote:Op zondag 20 maart 2005 18:12 schreef Euc- het volgende:
-edit- Neergezet in het goede topic..![]()
Lekkerste hartige quiche?![]()
Euc- had je niet mogen laten gillen...quote:Op zondag 20 maart 2005 18:38 schreef sa-sa het volgende:
[..]
Dankje!
En sorry Oblivion, ik zal er niet meer om vragen!![]()
Voor een vinaigraitte is de verhouding 1 op 4 voor azijn - olie. Vervolgens mosterd, zout en peper toevoegen.quote:Op maandag 21 maart 2005 16:55 schreef inkie1010 het volgende:
Ik ga zometeen veldsla maken, ik heb hem ooit zelf bij iemand gegeten met azijn, uitje en suiker.
Ik heb alleen geen ideeeee hoeveel azijn erin moet?? Ik vind teveel azijn in elk geval smerig, maar ik heb geen idee hoeveel teveel is
Iemand overigens nog andere tips met veldsla?
Eh, hem omdraaien?quote:Op zondag 20 maart 2005 16:02 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoe krijg ik een perfecte omelet?
Heb altijd dat de boven kant nog zacht / papperig is en de onder kant zwart
Ik zou hier een apart topic over openen in een ander forum!quote:Op vrijdag 25 maart 2005 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:
(...)
Vraag me trouwens af waarom het Omelet is en niet Ommelet, je zegt immers Ommelet, of in het frans Omelette wat uitgesproken wordt als Omlet.
Vermoed dat men over een paar jaar dan de spelling weer eens kan vernieuwen met als doel weer lekker veel schoolboeken en woordenboeken te verkopen.
Net als het absurde Pannenkoek, ding wordt niet in meerdere pannen gebakken. Alsof NL niet lastig genoeg is.
www.imageshack.us, www.picserver.nl www.putfile.com www.radipshare.com etc.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik moet toch eens een plaatjes server gaan uitzoeken, heb hier perfect duidelijke illustratie´s hoe je een omelet bakken moet.
Voor de filmfreaks, er is een japanse film over eten, Tampopo, daar wordt ook een perfecte omelet in gebakken,.
Vraag me trouwens af waarom het Omelet is en niet Ommelet, je zegt immers Ommelet, of in het frans Omelette wat uitgesproken wordt als Omlet.
Vermoed dat men over een paar jaar dan de spelling weer eens kan vernieuwen met als doel weer lekker veel schoolboeken en woordenboeken te verkopen.
Net als het absurde Pannenkoek, ding wordt niet in meerdere pannen gebakken. Alsof NL niet lastig genoeg is.
Ooit ja, maar de search staat uit, tot die tijd zullen we moeten roeien...quote:Op zaterdag 26 maart 2005 15:10 schreef Lienekien het volgende:
Er was ooit een heel topic over eiersalade...
Blond?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 15:47 schreef Euc- het volgende:
idd, zullen wel blond zijn :]
Ik kan nog niet tot 10 tellen...quote:Op zaterdag 26 maart 2005 15:52 schreef Euc- het volgende:
Het was een grapje, rustig, denk aan je hart..
Adem diep in, houd je adem 2 seconden in en adem dan in een lange zucht weer uit, herhaal dit 10 keer.
De braadslee/ovenschaal had ik ook al wel bedacht, maar moet er nog boter of olie in ofzo? Ik heb werkelijk geen idee. Dat rondom bakken is wel een goed idee, thnx!quote:Op zondag 27 maart 2005 17:54 schreef Oblivion het volgende:
In een braadslee?
In een ovenschaal?
Zou 'm eerst even rondom bakken in de pan, en dan nagaren in de oven.
Hmmmm, ik weet niet of je van ui houd?quote:Op zondag 27 maart 2005 17:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
De braadslee/ovenschaal had ik ook al wel bedacht, maar moet er nog boter of olie in ofzo? Ik heb werkelijk geen idee. Dat rondom bakken is wel een goed idee, thnx!
't Ding is al gekruid/gemarineerd, dus ik ga verder geen dingetjes toevoegen, misschien niet zo handig. Dat boterovergieten klinkt wel logisch, dat ga ik proberen! Thnx!quote:Op zondag 27 maart 2005 18:03 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hmmmm, ik weet niet of je van ui houd?
Maar je kan ;m garen op uienringen en dergelijke....
Champignons.
Als je rondom bakt, kan je de boter waar je de varkenshaas in hebt gebakken overgieten.
Halve uien erin, en varkenshaas er boven op.
Moet je wel bekennen dat ik nog nooit dit gedaan heb, maar lijkt mij het meest logisch.![]()
Good luck!quote:Op zondag 27 maart 2005 18:04 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
't Ding is al gekruid/gemarineerd, dus ik ga verder geen dingetjes toevoegen, misschien niet zo handig. Dat boterovergieten klinkt wel logisch, dat ga ik proberen! Thnx!
Dat doe ik dus ook altijd met de olijfolie, zo heb je er ook veel minder van nodig.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 02:21 schreef karper het volgende:
de tip voor de perfecte omelet.
roomboter in de pan en tijdens het verhitte uit smeren met een papiertje keukenrol.
werkt echt geniaal goed.
Klopt, maar het geeft ook smaak. Ik moet er niet aan denken aardappelpuree te maken zonder boter....quote:Op maandag 28 maart 2005 14:52 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat doe ik dus ook altijd met de olijfolie, zo heb je er ook veel minder van nodig.
tis heel lekker als je varkenshaas Rose blijft van binnen, dus niet al te lang bakkenquote:
Olie in de pan en heet laten worden, HEEL kort aanbakken, zodat je net dat knapperige randje om je haas heen krijgt, in een ovenschaal en in de oven op ongeveer 130 graden. Heer-lijk! Dan is hij helemaal donkerrood van binnen en niet een alleen precies in het middenquote:Op donderdag 7 april 2005 21:47 schreef Talietje het volgende:
[..]
tis heel lekker als je varkenshaas Rose blijft van binnen, dus niet al te lang bakken![]()
Das mooi, want ik heb net weer varkenshaasje in geslagen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 00:44 schreef Euc- het volgende:
[..]
Olie in de pan en heet laten worden, HEEL kort aanbakken, zodat je net dat knapperige randje om je haas heen krijgt, in een ovenschaal en in de oven op ongeveer 130 graden. Heer-lijk! Dan is hij helemaal donkerrood van binnen en niet een alleen precies in het midden![]()
Dat werkt dus niet echt....quote:Op vrijdag 8 april 2005 20:32 schreef krakkemieke het volgende:
Obli, na het vlees bakken, kan je de aanbaksels losmaken door wat water of wijn in de braadpan te doen en op hoog vuur op te lossen. Het vocht verdampt en je houdt jus over.
En mocht je te veel hebben dan mag je de rest wel aan mij gevenquote:Op zaterdag 16 april 2005 13:39 schreef Lienekien het volgende:
Ook meer van de andere ingrediënten toevoegen. Dan maak je gewoon een grotere portie.
Ik zou zeggen: beetje suiker erbij, maar ik denk dat GrotePier me dan door m'n kop gaat schietenquote:Op zaterdag 16 april 2005 12:42 schreef coolbabe het volgende:
Ik was hummus aan het maken maar ben een uitgeschoten met citroensap en de knoflook overheerst ook gigantisch. Is er nog wat aan te doen??
ging me meer om de citroen op te heffenquote:Op zondag 17 april 2005 02:09 schreef GrotePier het volgende:
ik ben niet zo strijdlustig hoor......maar ik moet je wel vertellen dat suiker niet echt helpt bij een te veel aan knoflook....ja het zure zal iets minder worden....
Das een fout die veel mensen maken. Als iets zuur is er suiker bij tiefen. Als je gaat kijken, is het tegenovergestelde van zuur, basisch. Dus als iets te zuur is gooi je er niet iets zoets bij, maar iets basisch.quote:Op zaterdag 16 april 2005 22:23 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: beetje suiker erbij, maar ik denk dat GrotePier me dan door m'n kop gaat schieten
Hangt er beetje vanaf hoe dik 'ie is. Voor dunne filet is 20 a 30 minuutjes voldoende, maar heb je een dikke, dan mag ie er zeker wel 40 minuten in.quote:Op maandag 18 april 2005 12:52 schreef nectarientje het volgende:
Ik had het wilde idee om vanavond kipfilet in de oven te garen. Maar hoe lang moet dat ongeveer? En kan ik het dan het beste afdekken met alufolie om uitdrogen te voorkomen?
![]()
Wat heb je dan aan basische spullen in de keuken die je hier voor kunt gebruiken?quote:Op zondag 17 april 2005 10:25 schreef Together-Alone het volgende:
[..]
Das een fout die veel mensen maken. Als iets zuur is er suiker bij tiefen. Als je gaat kijken, is het tegenovergestelde van zuur, basisch. Dus als iets te zuur is gooi je er niet iets zoets bij, maar iets basisch.
mmz ik hou dus echt niet van spek. Gaat het ook goed als ik het om de zoveel tijd even met olie overschep?quote:Op maandag 18 april 2005 13:04 schreef Oblivion het volgende:
Als je geen droge kipfilet wil: Omwikkelen met spek.![]()
Oeh, wat Hierboven even gemeld wordt is ook errrug lekker...![]()
Gootsteenontstopper? Ammoniak?quote:Op maandag 18 april 2005 13:18 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Wat heb je dan aan basische spullen in de keuken die je hier voor kunt gebruiken?
Maar het spek hoef je niet echt op te eten...quote:Op maandag 18 april 2005 13:45 schreef nectarientje het volgende:
[..]
mmz ik hou dus echt niet van spek. Gaat het ook goed als ik het om de zoveel tijd even met olie overschep?
Neeeeeeequote:
Daar nog een ajuintje bij en een paar chillipepers en wat drank en dan scampi's erin.quote:Op maandag 18 april 2005 18:35 schreef Aventura het volgende:
Ik heb het laten inkoken
Dank allen
(Was érg lekker trouwens, meer dan wat goede tomaten, knoflook, olijfolie heb je niet nodig voor een lekkere saus).
een beetje mosterd, ketjap of ketchup doet wonderen! je kan er ook een beetje bouillonpoeder bij doen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:09 schreef nicoleo het volgende:
Ik zocht met google hoe je lekkere jus kan maken en kwam hier terecht. Ik las dat je gewoon water bij het vleessap moet doen, maar het wordt bij mij altijd zo smakeloos. Ook als ik er maar weinig water bij doe. Hoe krijg ik een smákelijke jus?? Hebben jullie nog meer tips?
Nicole
ah zo heb ik het net gedaan! Bij de grotere stronken was dat geen probleem, de kleintjes vielen helaas uit elkaarquote:Op donderdag 2 juni 2005 19:29 schreef Lienekien het volgende:
Je snijdt de stronk in de lengterichting doormidden. Dan snijd je het massieve hart eruit.
Of, je snijdt de stronk in de lengterichting doormidden. Dan zet je je mes halverwege dwars op de stronk met de snijrichting richting het hart. Snijd nu schuin naar onderen. Zo snijd je ook het meeste van het hart weg. Laatst een tv-kok zo zien doen.
Ja, met een beetje boter.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:22 schreef Tristessa het volgende:
Sorry, ik kan je niet helpen met de artisjok.
Ik heb een vraag over maïskolven. Ik wil deze graag in de oven bereiden. Hoe kun je dit het beste doen? In aluminiumfolie of zo?
Ik ook niet, maar eens moet de eerste keer zijn!quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:35 schreef Oblivion het volgende:
Ik weet niet of ik te laat ben. maar vogens mij moet je 'm eerst koken...
http://www.genietenvanver(...)ten/artisjokken.html
Het hart kan je gebruiken voor de pizza.
Pin me er niet op vast, ik eet die dingen nooit!
En wat is lang?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:35 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, met een beetje boter.
Maar duurt best lang hoor, net zo lang als koken. (Denk ik)
Volgens mij duurt het in de oven een eeuwigheid. Koken slechts 15 minuten.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:22 schreef Tristessa het volgende:
Sorry, ik kan je niet helpen met de artisjok.
Ik heb een vraag over maïskolven. Ik wil deze graag in de oven bereiden. Hoe kun je dit het beste doen? In aluminiumfolie of zo?
Oh, dat is inderdaad best te doen...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:42 schreef Tristessa het volgende:
[..]
En wat is lang?.
Ik had bij een recept op internet gezien dat hij maar 15 minuten in de oven hoefde bij een temperatuur van 250 graden. Dit lijkt mij persoonlijk wel vrij kort...
Gaat gewoon lukken!quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:42 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar eens moet de eerste keer zijn!
Ik ben nu bezig met koken (eerst buitenste laag (bruine) blaadjes verwijderd, en de steel).
En hopelijk dat ik een beetje eenvoudig het hart kan gebruiken!
Lees mijn berichtje dan ook nog maarquote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:45 schreef Tristessa het volgende:
Hmm. Dan toch maar de maïs gaan koken.
Hoe sterk hangen rijpheid van de maïs en kooktijd eigenlijk samen? Ik kan me voorstellen dat een kolf die al redelijk rijp is minder lang hoeft te koken dan eentje die niet zo rijp is. Maar goed, ik heb verder geen verstand van hoe rijp een maïskolf moet zijn dus dat schiet ook al niet opquote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:46 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Lees mijn berichtje dan ook nog maar![]()
Ik heb 'm echt langer dan 30 minuten moeten koken, hij was niet lekker na 15 minuten...
Artisjokken:quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:42 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar eens moet de eerste keer zijn!
Ik ben nu bezig met koken (eerst buitenste laag (bruine) blaadjes verwijderd, en de steel).
En hopelijk dat ik een beetje eenvoudig het hart kan gebruiken!
Heb je ze in zo'n groene verpakking gekocht, met cellofaan eroverheen? 2 In een pakje?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:49 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Hoe sterk hangen rijpheid van de maïs en kooktijd eigenlijk samen? Ik kan me voorstellen dat een kolf die al redelijk rijp is minder lang hoeft te koken dan eentje die niet zo rijp is. Maar goed, ik heb verder geen verstand van hoe rijp een maïskolf moet zijn dus dat schiet ook al niet op.
Mijn verpakking is blauw, maar voor de rest klopt de beschrijving van wat ik hier heb liggenquote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:51 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Heb je ze in zo'n groene verpakking gekocht, met cellofaan eroverheen? 2 In een pakje?
Lang koken!quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:52 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Mijn verpakking is blauw, maar voor de rest klopt de beschrijving van wat ik hier heb liggen.
Ja, echt....quote:
Ja maar, ik dacht dat maïskolven niet zo lang hoefden, wel dusquote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nou, mijn antisjok moet ook lang!
Wat dacht je van een blik met maisquote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:09 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Ja maar, ik dacht dat maïskolven niet zo lang hoefden, wel dus.
.
Is minder uitdagendquote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wat dacht je van een blik met mais
Wat dacht jij van een blik artisjokkenquote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wat dacht je van een blik met mais
Dat kon ik dus ook beter doen, als je kijkt hoeveel 'hart' je overhoudquote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:17 schreef snijder het volgende:
[..]
Wat dacht jij van een blik artisjokken![]()
Dat zei ik toch!quote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:32 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dat kon ik dus ook beter doen, als je kijkt hoeveel 'hart' je overhoud
quote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:39 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar wel te laat! (mjha, mijn vraag was dan ook al te laat...
OK ik heb wel het voordeel dat de supermarkt op 25 meter ligt. kan ik makkelijk onder het koken nog even wat ingrediënten halen....quote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:42 schreef the_disheaver het volgende:
ja, hier ook wel (denk tot 8, maar die antisjok stond al aan het koken...
Dusse: heb je ook Laurierblad gekocht? En zeker niet snijden voor het koken...quote:Schoonmaken (ongekookte bieten):
Draai het loof van de bieten af en snijd de worteltjes er af.
Boen de bietjes onder de stromende kraan met een borsteltje goed schoon, anders smaken de bieten gronderig.
Basisrecept (bieten koken):
Doe de schoongemaakte bieten in een pan en vul af met water tot de bieten net onder staan.
Doe er 3 laurierbladeren per kilogram bieten bij. Breng de bieten aan de kook, let goed op, de bieten koken snel over.
Leg een deksel op de pan en kook de bieten gaar, dit kan afhankelijk van de oogsttijd en grootte van de bieten 40 minuten - 1 uur duren (zie: Tip links hiernaast)
Prik met een schilmesje in de bieten om te controleren of ze van binnen helemaal zacht zijn.
Giet de gare bieten af, vul de pan met koud water en laat de bieten afkoelen tot ze hanteerbaar zijn.
Pel het vel van de bieten af (knijp er in - ze horen zo 'uit de jas te floepen').
Aardappels in de pan mikken, water erbij zodat de onderste aardappels onder water staan (dus niet alle aardappels onder water). Laten koken tot ze gaar zijn (tot je er met een vork makkelijk doorheen kunt prikken), dit duurt ongeveer 20 minuten. Vervolgens de aardappels afgieten en dan weer heel even terug op het vuur zetten en een paar keer door elkaar schudden, dan kook je ze droog en is dus het laatste water eruit (echt heel even en dus niet weglopen, want dan branden ze aanquote:Op dinsdag 12 juli 2005 12:21 schreef Little_Angel het volgende:
Ik heb vastkokers, ja. En geen magnetrom gezien ik net in een ander huis ben gaan wonen en moet nu dus nog van alles in huis halen. De stad kan ik nu niet bereiken (daar zit hier de blokker) dus voor vandaag kan ik niet aan een stoommandje komen. Dus hoe moet het dan zonder stoommandje en hoe lang kook jij ze?
En weet je nou ook wat je anders fout deed?quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:20 schreef Little_Angel het volgende:
Ik wou nog even laten weten dat de aardappeltjes goed te doen waren..
Met andere woorden; ze waren dus lekker!.
Ik heb er te veel water bij gedaan en ze te lang laten koken.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En weet je nou ook wat je anders fout deed?
Niks origineels aan. Is gewoon een bouquet garni.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 21:30 schreef Anthraxx het volgende:
Origineel bedacht
Maar ik moet dit fijnstampen en in een kruidenbuiltje doen: · gember, ketoembar, kardemompitten, kaneelpoeder en nootmuskaat. Dus dat is geen optie
Rijstquote:Op dinsdag 12 juli 2005 21:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niks origineels aan. Is gewoon een bouquet garni.
Van jouw optie heb ik nog nooit gehoord. Da's pas origineel.![]()
Waar moet 't door?
Hmm denk het niet eigenlijkquote:Op dinsdag 12 juli 2005 22:13 schreef Anthraxx het volgende:
Misschien de stof die je gebruikt uit een verbanddoos? Gaasjes ofzo?
Je kunt in een kookwinkel of in sommige supermarkten ook speciaal touw halen om het bij elkaar te binden. En als je een gaasje zou gebruiken zou ik een steriel gaasje pakken.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 22:13 schreef Anthraxx het volgende:
Misschien de stof die je gebruikt uit een verbanddoos? Gaasjes ofzo?
Theezakje openvouwen, legen, vullen, weer dichtnieten.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 21:30 schreef Anthraxx het volgende:
Origineel bedacht
Maar ik moet dit fijnstampen en in een kruidenbuiltje doen: · gember, ketoembar, kardemompitten, kaneelpoeder en nootmuskaat. Dus dat is geen optie
quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:52 schreef Faithz het volgende:
Ik blijf les krijgen van jou
Wat voor room?
Ik heb ze de vorige keer in een schaaltje met olijf olie laten trekken in citroen en knoflook. Daarna een tijd de oven in.
Het was wel lekker maar had iets meer smaak gewild.
Hier...quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:57 schreef Faithz het volgende:
-kanip-
Jij moet ook je recept daar bij knallen!quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:12 schreef Faithz het volgende:
[..]
Die van mij is net iets simpelermaar erg lekker...
Ik ook! Maar als ik eenmaal een recept gemaakt heb, kan ik er wel mee varieren.quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:09 schreef Faithz het volgende:
Die staat nu bij mijn favorieten!
Ik vind het leuk om lekkere dingen te koken maar ik ben zelf niet zo creatief, ik moet het echt hebben van recepten.
Ik ga 'm keer proberen!quote:
De Indische!quote:Op zaterdag 16 juli 2005 17:50 schreef Faithy het volgende:
Zal ik vanavond een Indische of een Chinese Rijsttafel halen?
ik kom er niet uit
Nu je 't zegtquote:Op zaterdag 16 juli 2005 18:54 schreef Anthraxx het volgende:
Zalm frituren is misschien ook een optie?
Een ander lekker idee is om de moot maar op 1 kant te bakken en niet om te draaien. Of als je een filet met aan 1 kant vel, alleen op de velkant bakken. Gewoon wachten totdat de bovenkant glazig wordt en op een niet al te hoog vuur. Is erg lekker, krokant van onderen en boterzacht van boven.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 19:06 schreef Oblivion het volgende:
Als de zalm geheel ondooit is, dan gril je 'm aan 1 kant totdat de zijkanten bijna gaar zijn, dan omdraaien, nog een paar minuutjes issie mooi roze van binnen!![]()
Joa, of jij te vroeg...quote:
Ja ik ben te laat!quote:Op zaterdag 16 juli 2005 18:45 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb bevroren zalm. Ik wil ze in de pan gaan bakken, hoe lang moet dat ongeveer?
Ik de koekenpan gebakken. 't Smaakte best aardigquote:Op zaterdag 16 juli 2005 20:35 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Joa, of jij te vroeg...![]()
Wat heb je uiteindelijk gedaan?
Ben benieuw op dit smaakt.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 12:33 schreef Faithz het volgende:
Kipfilet gevuld met monchou en mosterd en coburger ham eroverheen. ff de oven in en kijken of het smaakt.. met krieltjes en lekkere sla met pitten.
En klopt het dat het middelste gedeelte het bittere gedeelte is? dus dat je die moet wegsnijden?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 12:37 schreef RayMania het volgende:
Hoe kook je witlof? Ik ben echt een n00b op kookgebied.
Mijn moeder mompelde wel iets over zout, nootmuskaat, allesbinder...maar ja...die zit nu in Tsjechië dus hulp is nodig!
Witlof halveren en het harde middenstuk verwijderen.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 12:37 schreef RayMania het volgende:
Hoe kook je witlof? Ik ben echt een n00b op kookgebied.
Mijn moeder mompelde wel iets over zout, nootmuskaat, allesbinder...maar ja...die zit nu in Tsjechië dus hulp is nodig!
Zonder ham en de oven ga ik het proberen.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 14:18 schreef snijder het volgende:
[..]
Witlof halveren en het harde middenstuk verwijderen.
In ruim water gaar koken (minuutje of 15 schat ik)
Uit laten lekken in het vergiet.
De stronkjes in ham rollen en in een platte overschaal leggen.
Geraspte kaas er overheen strooien.
Kwartiertje in de oven (niet te warm, 150)
Smullen maar, vergeet niet het kookvocht uit de overschaal op te drinken.
quote:Op dinsdag 19 juli 2005 14:18 schreef snijder het volgende:
vergeet niet het kookvocht uit de overschaal op te drinken.
Ik hoef het dus ook nietquote:Op dinsdag 19 juli 2005 15:06 schreef Ingrid19 het volgende:
Mn man durft het niet aan, want hij kreeg het thuis te eten, maar dan erg bitter en tot snot gekookt. En de bloemkool te hard en met een vies sausje. Hopelijk kan ik het beter!
Is dat heul speciale yoghurt, of kan ik daar ook gewone (magere?) voor gebruiken?quote:voor 4 personen:
pakje kabeljauwfilet uit diepvries (vers mag natuurlijk ook)
1 komkommer
1 bakje cherrytomaten of wat trostomaten
Biogarde standyoghurt
4 teentjes knoflook
zakje geraspte kaas, naar smaak (Gruyere, oude kaas, whatever)
Verwarm oven voor op ong. 225 graden
Snij komkommer over dwars, haal zaadjes eruit en snij in plakjes van ong. 1 cm. Bak in koekepan met wat knoflook en boter tot komkommer lekker beetje bruin is.
Wrijf vis in met peper en zout, leg de vis in een ovenschaal (liefst zo dat de bodem bedekt is)
Halveer de cherrytomaatjes en leg ze op de vis.
Gooi komkommer door de yoghurt, doe hier de resterende teentjes knoflook bij (uitpersen natuurlijk). Doe zakje kaas erdoor, breng op smaak met peper zout en evt. andere kruiden (bv dille, of italiaanse kruiden) en roeren. Giet over de vis heen.
Zet ongeveer 40 minuten in de oven en serveer er stokbrood bij. HEERLIJK om het sap mee uit de schaal te dippen (zo ongeveer het lekkerste gedeelte!!!!)
Ik heb alleen een afkeer van spruiten. En ham, spek, bacon enzo.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 15:29 schreef Faithz het volgende:
[..]
Ik hoef het dus ook nietIk heb het nog nooit gehad, dat het ook maar een beeeeetje lekker was. Alleen de geur al. Heb verder ook een afkeer tegen brocoli, spruiten, andijvie, witlof, witte kool (waterig).. en vast nog wel meer
![]()
Nee mijn moeder kon niet kokenEn nu hoef ik het echt niet meer.
Dat is van die hele dikke yoghurt, smaakvoller dan die dunne drab (magere yoghurt genoemd)quote:Op dinsdag 19 juli 2005 16:02 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Is dat heul speciale yoghurt, of kan ik daar ook gewone (magere?) voor gebruiken?
Nou heb ik dat niet in huis, maar kan ik dat redden met wat boter + yoghurt ofzo?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 16:09 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Dat is van die hele dikke yoghurt, smaakvoller dan die dunne drab (magere yoghurt genoemd)
Maar mijn moeder heeft liever wat dunnere 'drab'. Maar het is gelukt. Ik heb nog wat kwark gevonden, en dat vermengd met yoghurt. Beetje zurigquote:Op dinsdag 19 juli 2005 17:32 schreef BBQ-kip het volgende:
Nee, dan gewoon alleen de dunne yoghurt gebruiken, maar dikke yoghurt is altijd lekkerder in gerechten
Gewoon eens proberen, wedden dat je nooit meer dunne smakeloze yoghurt wil
Dit was LEKKER!!!!!quote:Op maandag 18 april 2005 13:00 schreef XcUZ_Me het volgende:
Lekker is trouwens: kipfilet opensnijden en vullen met een mengsel van mon chou en mosterd. Daar dan een lekker pittige ham omheen (coburger ofzo), inpakken in alufolie en 40 minuutjes in de oven.
Heeerlijk![]()
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:38 schreef Faithz het volgende:
Met 20 minuutjes moet het wel lukken toch
Even pruttelen is betrekkelijk natuurlijk![]()
Hoeveel bladerdeeg heb je en wat wil je er als vulling in doen?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:44 schreef Ingrid19 het volgende:
Als ik nou een bladerdeeg taartje wil maken met van alles wat nog in de kast staat zeg maar. Hoeveel ei/melk/room/ oid zal ik er dan doorheen doen? Voor 2 personen.
Een pastasaus.... En lekker...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:41 schreef Faithz het volgende:
Wat heb je nu precies gemaakt?
Ehm, geen idee. Vulling met groenten. Gewoon maar wat op de gok erbij doen dan? En kun je het beste ei en room doen, of kan het ook met iets anders?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoeveel bladerdeeg heb je en wat wil je er als vulling in doen?
Bij bladerdeegtaartjes is het altijd een kwestie om te zorgen dat er niet te veel vocht aan te pas komt, omdat de bodem anders niet gaar wordt.
Klinkt goed!!quote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:00 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Een pastasaus.... En lekker...![]()
Gedaan:
Gehakt gerult in basilicum olie, daarna uitjes in basilicum olie gefruit, tomaatjes erbij (in blik)
En daarna nog even stoven in witte wijn...![]()
Gehakt erbij gedaan.
Beetje ketchup, oregano, bieslook, peterselie etc etc..
Peper en een boullion blokje.
Toen toch maar een half groot blikje tomatenpuree, beetje water, zwarte olijven zonder pit en daarna de kastagne champignons.![]()
Daarna nog even een kwartiertje laten sudderen.
Smaakte heel erg goed!
Proef je helemaal niks van...quote:Op zaterdag 23 juli 2005 11:34 schreef Faithz het volgende:
[..]
Klinkt goed!!
Mijn vriendin houdt niet van wijn dus daar kook ik nooit mee, vind ik wel jammer
Laten we uitgaan van 5 à 6 plakjes bladerdeeg. Laat die goed ontdooien. Bekleed daarmee een ingevette taartvorm of ovenschaal. Zorg dat de randjes wat overlappen en druk ze goed aan. Prik met een vork gaatjes in de bodem.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 20:41 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Ehm, geen idee. Vulling met groenten. Gewoon maar wat op de gok erbij doen dan? En kun je het beste ei en room doen, of kan het ook met iets anders?
Dat ga ik proberen! Tnx!quote:Op zaterdag 23 juli 2005 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Laten we uitgaan van 5 à 6 plakjes bladerdeeg. Laat die goed ontdooien. Bekleed daarmee een ingevette taartvorm of ovenschaal. Zorg dat de randjes wat overlappen en druk ze goed aan. Prik met een vork gaatjes in de bodem.
Maak een groentenvulling op het vuur. Gebruik niet al te veel natte groenten (champignons, tomaten zijn erg nat) en giet het vocht van de vulling voordat je deze in de schaal doet.
Ik zou er dan een zakje geraspte kaas over verdelen.
Kluts 3 eieren met een bekertje crème fraîche (of slagroom) en doe dat er overheen.
Ongeveer een half uur à 40 minuten in een oven van 180 graden.
Aardappeltjesquote:Op maandag 1 augustus 2005 13:11 schreef Faithz het volgende:
Help
Vanavond krijg ik 2 eters. Eentje lust geen vis dus helaas geen lekker visje of garnaal![]()
Wat ik al heb:
Salade met Galia meloen, ijsbergsla en kipfilet.
Stokbroodje met kruidenboter en tapenade.
Misschien een soepje vooraf?
Ik wil er nog iets warms bijMaar ik weet niet precies wat.
Geen idee eigenlijk. Iets met gebakken aardappeltjes?
Heb suggesties nodig!!
Dan maak je toch pakketjes van filodeeg? Die kun je dan afbakken in de oven.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:45 schreef Allan24 het volgende:
Oké, question! Ik hoop dat ik het hier goed zet, trouwens.
Een poosje geleden heb ik ergens een salade op met o.a. pijnboompitten en een soort van pakketje crèmige geitenkaas gehuld in spekreepjes (of zoiets). Nu gaat het me heus wel lukken om een salade te maken en met geroosterde pijnboompitten aan de gang te gaan, maar hoe doe ik dat met die geitenkaas?
Het had, qua uiterlijk, nog wel het meest weg van ontbijtspek of iets dergelijks, en dan in de vorm en grootte van Babybel kaasjes. Dat wil ik dus ook gaan maken, als toevoeging aan de salade, maar: hoe krijg ik dat voor elkaar? Wat is ervoor nodig.. spek, ham, of iets anders? En hoe maak ik daar een mooi pakketje van, zonder dat alles onder zit? Help!
Als je een beetje handig bent, dan doe je het door de dooier boven een kopje heen en weer te doen van de ene dop naar de andere. Het eiwit valt dan in het kopje.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:38 schreef Faithz het volgende:
Hoe kun je het makkelijkste eiwit scheiden van de dooier?
Inderdaad zoals hierboven beschreven, maar het beste lukt het m.i met een eierscheider. Kost overigens 3x niks.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:38 schreef Faithz het volgende:
Hoe kun je het makkelijkste eiwit scheiden van de dooier?
Die staat er toch ook bij?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 18:32 schreef snijder het volgende:
[..]
Inderdaad zoals hierboven beschreven, maar het beste lukt het m.i met een eierscheider. Kost overigens 3x niks.
Zo bedoel ik het ook. Met eierdopjes prima, maar met eierscheider (wat een scrabble woord) werkt het net iets makkelijker. En of Blokker goedkoper is, laat ik in het midden,quote:
Wat ik er van weet is koken met veel kerrie poeder in het water (zo doen wij het ook wel eens). Maar of er verder iets bij moet zou ik niet wetenquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:58 schreef BBQ-kip het volgende:
Je kunt er ook kerriekool van maken, maar daarvan weet ik niet hoe het moet.
Vandaag toch wat anders gegeten.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:20 schreef Lienekien het volgende:
Spitskool kun je best roerbakken. Bij de boter wat kerrie doen voor 'kerriekool'. Is binnen een paar minuten klaar, dus voorkoken hoeft niet. Ook lekker met wat gewelde rozijnen erdoor.
Als je er ook nog ham doordoet, heb je met rijst een complete maaltijd!quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:06 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Vandaag toch wat anders gegeten.
Dit ga ik maandag maken!
Ik lust geen ham, maar wel rijst!quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je er ook nog ham doordoet, heb je met rijst een complete maaltijd!
Spekjes?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:26 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Ik lust geen ham, maar wel rijst!
quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 22:06 schreef dutch-mamma het volgende:
Cashewnoten of pinda's erdoor!
Neem dan chorizo!quote:Op zondag 14 augustus 2005 00:36 schreef Ingrid19 het volgende:
Spekjes ookal niet! En pinda's op zich wel. Maar mn man is daar allergisch voor.
Salami zou misschien ook wel kunnen. En anders verzin ik wel wat.
Nee..gaat niet lukken. Ovens zijn niet sterk genoeg om je eten gaar te maken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:16 schreef the_disheaver het volgende:
hmm... om de een of andere reden is hier het gas afgesloten, en heb ik geen fornuis...
Maar toch wil ik graag nu wat warms gaan eten, en ik heb wel een oven. Maar wordt het eten er wel goed gaar in?
Zit te denken aan lasagne, maar champions, kan dat zonder voor te bakken in een lasagne?
Ik lees niet dat je een saus hebt gebruikt. Kan je oven nog zo hard zijn best doen om de boel te garen...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 14:26 schreef the_disheaver het volgende:
De groente zijn wel goed gaar, alleen de lasagnebladen niet...
Dus nog ff erin, en hopen dat het beter wordt!
(lijkt overigens niet echt op een lasagne...
Klopt maar heb even geen pasta/lasange/pizza zin.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:23 schreef BBQ-kip het volgende:
Lasagna is de volgende dag een stuk lekkerder
Ik maak er altijd een heel licht soepje van:quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:36 schreef MissyMirjaM het volgende:
hm, knoflooksoep. dat wil ik al zo lang maken, nooit aan toegekomen.
heb je toevballig een lekker recept?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |