Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 40 zijn:
* Harnassen te kijk in het Legermuseum
* Probleemjongeren lopen aantal weken mee met militairen
* Lage rugpijn anders bestrijden
* Herdenking Michiel de Ruyter
* Verslag MWK Boksenr
al die andere schandaaltjes bij elkaar zijn niet groot genoeg om heel de organisatie aan het wankelen te brengen ... zelfs met annan zijn gekloot erbijquote:Op woensdag 24 november 2004 15:48 schreef Piro het volgende:
[..]
Niet alleen Annan is een schandaaltje.
leg die pikkentrekkerij is uit want je raakt kant nog wal hierquote:[..]
Juist niet. We kunnen zo ervaring opdoen. Als de landen zien dat hun pikkentrekkerij niets oplevert omdat hun strijdkrachten geen hol kunnen verrichten zal het misschien sneller gaan.
Europa MOCHT NIET GAAN KNOKKEN VAN CLINTON we hebben initiatief genomen toen er echter volgens de afspraken hardball gespeeld moest gaan worden waren de Amerikanen ineens niet meer thuis.quote:[..].
[..]
Helaas hebben we daarvoor niks gedaan. Europa had MAKKELIJK de capaciteit om te beginnen met knokken voordat Clinton zelf begon. Meelopen kan iedereen. Initiatief nemen kunnen we hier niet, en dat nemen ze ons op de Balkan erg kwalijk.
het gaat wel over de enclaves, wij waren er lang voor dat meneer clinton bommen begon te gooien (zo lang was het conflict nog niet bezig), sterker nog de Amerikanen dachten gewoon mee, ze leverden alleen nix behalve beloften die ze toen het erop aankwam niet nakwamen.quote:[..]
Nou en of dat ik dat kan. De daadwerkelijke missie wil ik gemengd succes noemen, de tijd daarvoor zaten wij een hoop te gillen en heel weinig te doen. Don't believe me? Ask them. Wij hebben het initiatief niet genomen om in onze eigen achtertuin de issues op te lossen. Dat kan ik de Europeanen wel degelijk kwalijk nemen. WIj hadden lang voordat Dhr. Clinton begon met bommenwerpen al in Bosnië moeten staan. Logistiek hadden we het makkelijk kunnen redden. Genoeg bevriende landen om die hele puinzooi om onze mensen en materieel te stallen.
Die enclaves gaat het niet over.
met nadruk op 'ik hoop' dat het er nog van komtquote:[..]
Werd eens tijd eerlijk gezegd.
durf ik te betwijfelen.quote:[..]
Het leuke is, Bos is nu niet aan de macht. Als hij wél aan de macht is zal ie het schrappen van Tomahawks makkelijker door de kamer krijgen dan het schrappen van mensen.
Ik weet niet meer of ik het in de Defensiekrant of in de Liegende Hollanderquote:Op woensdag 24 november 2004 16:12 schreef sp3c het volgende:
volgens mij 3 kdc10's en 4 c130's
en er worden geloof ik een stapel nieuwe helikopters aangeschaft binnenkort
dat zal de liegende hollander geweest zijn hoop ik toch?quote:Op woensdag 24 november 2004 16:19 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik weet niet meer of ik het in de Defensiekrant of in de Liegende Hollanderheb gelezen, maar er wordt gesproken van een ideale mix van 4 (K)DC-10s, 4 C-130Hs, 2 Gulfstreams en evt 2 F.50s.
De F.60s moeten dan worden afgestoten (alhoewel die volgens mij nog wel bepalde taken kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld in de West)
Ik wil die meldingen van het misdragen van blauwhelmen behoorlijk groot noemen eerlijk gezegd. Die blauwhelmen zijn de militaire arm van de VN, en als de militaire arm niet op sympathie van de bevolking kan rekenen heb je een probleem.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
al die andere schandaaltjes bij elkaar zijn niet groot genoeg om heel de organisatie aan het wankelen te brengen ... zelfs met annan zijn gekloot erbij
overal waar je mensen bij elkaar zet zul je 'schandaaltjes' krijgen
Veel van de EU landen hebben de illusie dat ze wel de lusten maar niet de lasten van de EU kunnen hebben. En een nog veel groter deel meent de baas te moeten zijn. Dat werkt niet.quote:[..]
leg die pikkentrekkerij is uit want je raakt kant nog wal hier
Stukkie uit een blad gegraaid (HP VN of Elsevier weet ik niet meer, denk de VN).quote:[..]
Europa MOCHT NIET GAAN KNOKKEN VAN CLINTON we hebben initiatief genomen toen er echter volgens de afspraken hardball gespeeld moest gaan worden waren de Amerikanen ineens niet meer thuis.
er moest onderhandeld worden en er mocht niet gevochten worden, want de Serven zouden het toch niet wagen de enclaves in te nemen
en ik weet niet of je wel is op de Balkan geweest bent maar ze nemen ons vooral kwalijk dat we partij hebben gekozen voor het 1 of het ander (ligt eraan tegen wie je praat, ze zijn er allemaal iig het slachtoffer van geworden) en ze niet zelf hun gang hebben laten gaan want ze hebben allemaal op het punt gestaan elkaar te vernietigen en blablabla
I feel the love.quote:ik heb weinig sympathie met de bewoners van de balkan, als ze niet uitgemoord wilden worden dan hadden ze andere niet uit moeten moorden ... ze mogen blij zijn dat we uberhaupt wat gedaan hebben, ondankbaar tuig
Dus jij zegt met klem dat er EERDER Europese troepen stonden dan er Amerikaanse troepen stonden? Als je dat kan onderbouwen zoek ik de betreffende issue op school en schrijf ik een brief naar de uitgever vanwege incorrecte verslaggeving en stemmingmakerij.quote:[..]
het gaat wel over de enclaves, wij waren er lang voor dat meneer clinton bommen begon te gooien (zo lang was het conflict nog niet bezig), sterker nog de Amerikanen dachten gewoon mee, ze leverden alleen nix behalve beloften die ze toen het erop aankwam niet nakwamen.
wat had Europa dan moeten doen, tegen de Amerikanen zeggen dat ze leugenaars zijn en bij voorbaat zonder de Amerikanen wat doen?
bullshit, je kunt dit de Europeanen niet kwalijk nemen
Met nadruk op 'zou' tijd worden.quote:[..]
met nadruk op 'ik hoop' dat het er nog van komt
Als dat zo is dan gaan de kruisraketten eerder voor de bijl. Da's veel gewelddadiger.quote:[..]
durf ik te betwijfelen.
Het afschaffen van Tomahawks als ze er eenmaal zijn levert geen extra geld op, dus is het kapitaalvernietiging tenzij je de schepen en vliegtuigen die ze moeten ontplooien ook schrapt.
Het afschaffen van een infanteriebataljon betekend echter per direct een besparing van kosten en het is nu niet zo dat ze in de tweede kamer moeilijk doen over het ontslaan van een aantal soldaten ... sterker nog de meesten zullen persoonlijk mee willen helpen alle geweertjes te breken
Waar zijn die kleine prutsvliegtuigjes goed voor? De F.50s hebben niet zo gek veel bereik, de gulfstreams kan ik begrijpen, maar de F.50s?quote:Op woensdag 24 november 2004 16:19 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik weet niet meer of ik het in de Defensiekrant of in de Liegende Hollanderheb gelezen, maar er wordt gesproken van een ideale mix van 4 (K)DC-10s, 4 C-130Hs, 2 Gulfstreams en evt 2 F.50s.
De F.60s moeten dan worden afgestoten (alhoewel die volgens mij nog wel bepaalde taken kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld in de West)
De Liegende Hollander is de naam die wji op het squadron aan het blaadje gaven. Net zo iets als de Stars & Lies van de Amerikaanse strijdkrachten.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zal de liegende hollander geweest zijn hoop ik toch?
waarom in vredesnaam 2 gulfstreams??? Die ene is wel duur zat dacht ik zo en die heeft genoeg mankementen naar het schijnt!
de Fokkers mogen imo allemaal weg ... bouw er maritimes van en geef ze aan de marine, dan zijn die ook weer ff stil
7 extra Chinooks? Moet dat bekostigd worden met de afschaf van die Apaches?quote:Op woensdag 24 november 2004 16:21 schreef sp3c het volgende:
iig 7x chinook en er gaat onderzocht worden of de nh90 de cougar gaat vervangen of dat de cougar een upgrade krijgt. Daarnaast krijgt de cougar officieel de light utility taak en het bijbehorende materiaal en wordt er onderzocht of er voor de speciale eenheden ook speciale helikopters nodig zijn (vervanger voor de bolkow?).
Verder krijgt de marine ipv 20 nh90 tfh 12 tot 14 nh90 tfh's en en 8 tot 10 nh90 mtth (marinized transport oid)
Als Gulfstreams zoveel akkefietjes zouden hebben zouden ze niet tot de top privé jets behoren.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Liegende Hollander is de naam die wji op het squadron aan het blaadje gaven. Net zo iets als de Stars & Lies van de Amerikaanse strijdkrachten.
De Gulfstream heeft in zijn eerste jaar een paar probleempjes gehad waar hij nu nog hinder van ondervindt: PR-wise. De probleempjes hadden te maken met enerzijds pure pech, en anderzijds de vorige eigenaar. Inmiddels zijn ze allemaal opgelost. Maar vooral de Telegraaf plaatste wat spectaculaire verhalen over slecht inzetbaarheid van het "speeltje van de minister" inderdaad.
In werkelijkheid is de inzetbaarheid van het toestel geweldig goed, en veel beter dan verwacht.
Die van George Bush sr. is net deze week neergestort.....quote:Op woensdag 24 november 2004 16:29 schreef Piro het volgende:
[..]
Als Gulfstreams zoveel akkefietjes zouden hebben zouden ze niet tot de top privé jets behoren..
En je zegt het zelf, de Telegraaf..
Tegen een mast aan jaquote:Op woensdag 24 november 2004 16:32 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Die van George Bush sr. is net deze week neergestort.....
toch voorkom je het niet, ook niet als je enkel in EU verband of unilateraal of wat dan ook optreedquote:Op woensdag 24 november 2004 16:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik wil die meldingen van het misdragen van blauwhelmen behoorlijk groot noemen eerlijk gezegd. Die blauwhelmen zijn de militaire arm van de VN, en als de militaire arm niet op sympathie van de bevolking kan rekenen heb je een probleem.
tja daarom denk ik dan ook dat we voorlopig zo min mogelijk aan een EU leger moeten deelnemen, onze schouders zijn niet groot genoeg om dat te dragen en ik kan je zo 10 landen opnoemen die een stuk minder hard zullen gaan werken.quote:[..]
Veel van de EU landen hebben de illusie dat ze wel de lusten maar niet de lasten van de EU kunnen hebben. En een nog veel groter deel meent de baas te moeten zijn. Dat werkt niet.
tja begrijpelijk natuurlijk, ze zagen met name europeanen op de grond toen er gemoord werd en Amerikanen zagen ze pas toen er gebombardeerd werd ... dan komt toch de vraag waarom er niet gebombardeerd werd toen er gemoord werdquote:[..]
Stukkie uit een blad gegraaid (HP VN of Elsevier weet ik niet meer, denk de VN).
Stond toen een stukje in over EUFOR dat de hele zaak over moest nemen maar dat de bevolking daar beslist geen hoge pet op had van de EU.
ervaringquote:[..]
I feel the love.
Motivatie?
wie zegt er dan dat dit niet zo is?quote:[..]
Dus jij zegt met klem dat er EERDER Europese troepen stonden dan er Amerikaanse troepen stonden? Als je dat kan onderbouwen zoek ik de betreffende issue op school en schrijf ik een brief naar de uitgever vanwege incorrecte verslaggeving en stemmingmakerij.
m0ah ze zetten het gewoon niet in, boeit hun het bewaren kost toch geen extra geldquote:[..]
Met nadruk op 'zou' tijd worden..
[..]
Als dat zo is dan gaan de kruisraketten eerder voor de bijl. Da's veel gewelddadiger..
Hoeveel boeings zijn er neergepleurd? Maakt dat Airbus meteen betere vliegtuigen?quote:Op woensdag 24 november 2004 16:32 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Die van George Bush sr. is net deze week neergestort.....
neequote:Op woensdag 24 november 2004 16:28 schreef Piro het volgende:
[..]
7 extra Chinooks? Moet dat bekostigd worden met de afschaf van die Apaches?
NH90 vervangt Lynxquote:En de heli's doen wat?
Cougar schuift Bölkow eruit en NH90 vervangt cougar?
niet alleen jullie squadron ... er staan wel vaker onwaarheden inquote:Op woensdag 24 november 2004 16:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Liegende Hollander is de naam die wji op het squadron aan het blaadje gaven. Net zo iets als de Stars & Lies van de Amerikaanse strijdkrachten.
tuurlijk, ik weet dat hij nogal is ingezet wordt om gewonden in uitzendgebied die zo snel mogelijk naar een fatsoenlijk ziekenhuis moeten heen en weer te vliegen (om maar wat te noemen) maar is een tweede toestel nu echt nodig?quote:De Gulfstream heeft in zijn eerste jaar een paar probleempjes gehad waar hij nu nog hinder van ondervindt: PR-wise. De probleempjes hadden te maken met enerzijds pure pech, en anderzijds de vorige eigenaar. Inmiddels zijn ze allemaal opgelost. Maar vooral de Telegraaf plaatste wat spectaculaire verhalen over slecht inzetbaarheid van het "speeltje van de minister" inderdaad.
In werkelijkheid is de inzetbaarheid van het toestel geweldig goed, en veel beter dan verwacht.
Dat kan wel wezen, maar in een organisatie die al negatief in de publiciteit is gekomen de laatste tijd is dat koren op de molen voor sommigen.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
toch voorkom je het niet, ook niet als je enkel in EU verband of unilateraal of wat dan ook optreed
gewoon de bak in slingeren en klaar
Als je dat gaat doen zijn we over 50 jaar nog bezig met de huidige traagheid.quote:[..]
tja daarom denk ik dan ook dat we voorlopig zo min mogelijk aan een EU leger moeten deelnemen, onze schouders zijn niet groot genoeg om dat te dragen en ik kan je zo 10 landen opnoemen die een stuk minder hard zullen gaan werken.
laat ze eerst maar een gezamelijk beleid op papier zetten, te beginnen met een minimum bnp en een minimum aan troepen en assets wat deel dient te nemen aan EU operaties
Schuld wil ik hier buiten houden eerlijk gezegd. Het gaat me meer om het initiatief wat we (niet) nemen. In de sixties in Congo hebben de VS zich ook redelijk afzijdig gehouden. Er is echter wel gewoon door gegaan met waar de UN mee bezig was. Het kán wel.quote:[..]
tja begrijpelijk natuurlijk, ze zagen met name europeanen op de grond toen er gemoord werd en Amerikanen zagen ze pas toen er gebombardeerd werd ... dan komt toch de vraag waarom er niet gebombardeerd werd toen er gemoord werd
nogmaals, die figuren kunnen denken wat ze willen maar als ze iemand de schuld willen geven dan moeten ze bij zichzelf zijn en daarna bij hun leiders
Persoonlijk gezeik? Zal idd niet erg fijn zijn.quote:[..]
ervaring
Schrijver kan ik je met naam en toenaam niet noemen, maar hij stond in een van die bladen.quote:[..]
wie zegt er dan dat dit niet zo is?
over welke kwestie gaat dit precies?
Bosnie, Kosovo, Macedonie?
Dan ga ik dat blad opzoeken en ff een briefje kladden. Kan iemand definitief uitsluitsel geven?quote:voor zover ik weet is het gewoon een feit dat er veel eerder Europese troepen aanwezig waren tijdens de grote operaties, zowel in Bosnie (geen Amerikaans grondpersoneel tijdens Deliberate Force) als in Kosovo (Britten waren de eersten in country en de eerste niet Russen die Pristina bereikten)
Onderhoud.quote:[..]
m0ah ze zetten het gewoon niet in, boeit hun het bewaren kost toch geen extra geld
Iek snap.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee
[..]
NH90 vervangt Lynx
De Cougar krijgt de light utility functie van de bolkow omdat er steen en been geklaagd wordt door luchtmobiel dat die optie er niet meer is sinds het uitfaseren van het toestel.
alle helikopters gaan naar Gilze-rije en dan is het handig als zowel de marine als de klu met hetzelfde type vliegt dus zal de Cougar mogelijk voortijdig vervangen worden door de NH90 (mits iemand geld wil neertellen voor de cougars).
dan wordt er onderzocht of er nog echt een lichte kleine heli nodig is voor de speciale eenheden
Privé jets stellen meer eisen dan alleen luxe. Ik zou niet blij worden als biljonair als m'n kist om de vlucht een opknapbeurt moet hebben.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:49 schreef sp3c het volgende:
[quote]Op woensdag 24 november 2004 16:29 schreef Piro het volgende:
[..]
Als Gulfstreams zoveel akkefietjes zouden hebben zouden ze niet tot de top privé jets behoren..
En je zegt het zelf, de Telegraaf..
[quote]
Als executive jet zal het ongetwijfeld geweldige shit zijn maar als de dames en heren politici in stijl zakenreisjes willen doen dan kopen ze er maar 1 via buitenlandse zaken of rijkswaterstaat ... niet van luchtmachtcentjes waar gevechtshelikopters van gekocht hadden kunen worden
hoe dan ook, het initiatief lag op de Balkan niet bij de VS en voor mij is het OF werken met de NATO OF met de EU en niet dubbelop want das zonde van mijn belastingen en zolang de EU nog niet in staat is grootschalig zonder de VS in te grijpen op alle vlakken zet ik mijn geld op de NATOquote:Op woensdag 24 november 2004 16:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat kan wel wezen, maar in een organisatie die al negatief in de publiciteit is gekomen de laatste tijd is dat koren op de molen voor sommigen.
[..]
Als je dat gaat doen zijn we over 50 jaar nog bezig met de huidige traagheid..
[..]
Schuld wil ik hier buiten houden eerlijk gezegd. Het gaat me meer om het initiatief wat we (niet) nemen. In de sixties in Congo hebben de VS zich ook redelijk afzijdig gehouden. Er is echter wel gewoon door gegaan met waar de UN mee bezig was. Het kán wel..
laat ik het zo zeggen, de Serven waren blijer met de VN troepen dan de moslims ... en die hebben we (terecht) flink beschoten, die vinden dat we eerder hadden moeten beginnen met schieten, de moslims vinden dat we nog ff hadden moeten wachten want dan hadden ze alle serven naar servie terug kunnen slaan (onder dekking van blauwhelmen in witte bunkers natuurlijk want zelf sloegen ze nog geen deuk in een pak boter) .... en dat was toch een rare gewaarworden.quote:[..]
Persoonlijk gezeik? Zal idd niet erg fijn zijn.
en toen waren de Amerikanen als eerste ter plekke???quote:[..]
Schrijver kan ik je met naam en toenaam niet noemen, maar hij stond in een van die bladen.
Het gaat om de tijdsperiode voordat de NATO of de VS of wij daar stonden. Er werd dus een knokpartij uitgevochten en wij zo van, wtf, onze achtertuin, wat doen jullie. Die periode. Nog voor Kosovo, de enclaves of wat dan ook.
ik zou dat artikel graag willen lezen eigenlijkquote:[..]
Dan ga ik dat blad opzoeken en ff een briefje kladden. Kan iemand definitief uitsluitsel geven?
cold storagequote:[..]
Onderhoud..
ja maar tochquote:Op woensdag 24 november 2004 16:53 schreef Piro het volgende:
[..]
Privé jets stellen meer eisen dan alleen luxe. Ik zou niet blij worden als biljonair als m'n kist om de vlucht een opknapbeurt moet hebben..
Besides, politici gaan maar lekker met de veewagen..
ik dacht meer aan MD902quote:Op woensdag 24 november 2004 16:51 schreef Piro het volgende:
[..]
Iek snap.
Hoe licht moeten we voor die derde heli denken?
SA342?
OH-6?
UH-1?
Ik zit morgen op de VU voor iets, misschien haal ik school nog even, anders vrijdag. Ik weet vrijwel zeker dat ze het betreffende blad nog hebben. Het was een artikel over EUFOR wat binnenkort de touwtjes moest overnemen.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe dan ook, het initiatief lag op de Balkan niet bij de VS en voor mij is het OF werken met de NATO OF met de EU en niet dubbelop want das zonde van mijn belastingen en zolang de EU nog niet in staat is grootschalig zonder de VS in te grijpen op alle vlakken zet ik mijn geld op de NATO
[..]
laat ik het zo zeggen, de Serven waren blijer met de VN troepen dan de moslims ... en die hebben we (terecht) flink beschoten, die vinden dat we eerder hadden moeten beginnen met schieten, de moslims vinden dat we nog ff hadden moeten wachten want dan hadden ze alle serven naar servie terug kunnen slaan (onder dekking van blauwhelmen in witte bunkers natuurlijk want zelf sloegen ze nog geen deuk in een pak boter) .... en dat was toch een rare gewaarworden.
ik was het eens met het bombarderen, nog steeds, van de Serven maar ik vind eigenlijk niet dat de moslims hulp verdiend hebben want die waren even erg en ze moeten nu al helemaal niet bij ons komen janken dat het allemaal onze schuld is
[..]
en toen waren de Amerikanen als eerste ter plekke???
[..]
ik zou dat artikel graag willen lezen eigenlijk
[..]
cold storage
Hell no man.quote:Op woensdag 24 november 2004 17:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar toch
hoe hard is een nieuwe gulfstream nodig?
voor dat geld heb je ook minstens 1 nieuwe apache volgens mij
Da's wel héél licht. En erg off the shelf.quote:[..]
ik dacht meer aan MD902
[afbeelding]
kun je ze samen met de politie en de ambulance onderhouden scheelt ook weer cash en de militaire versie kan weaponpods mee nemen (FN firearms heeft een hele reeks van guns tot raketten) en een 6tal infanteristen geloof ik
Effe de digicam meenemen of het blad zelf ff onder m'n jas frommmelen.quote:Op woensdag 24 november 2004 17:06 schreef sp3c het volgende:
sweet thnx
dan wil ik er wel 1, wel inpakken graag want het is voor mijn verjaardag binnenkortquote:Op woensdag 24 november 2004 17:11 schreef Piro het volgende:
[..]
Hell no man.
Gulfstreams heb je voor een appel en een ei gekocht.
liason ... het is een vliegende verbindelaarquote:[..]
Da's wel héél licht. En erg off the shelf.
Wat moet ie gaan doen?
Dan kan je 3 man ofzo meenemenquote:Op woensdag 24 november 2004 17:03 schreef sp3c het volgende:
ik dacht meer aan MD902
[afbeelding]
kun je ze samen met de politie en de ambulance onderhouden scheelt ook weer cash en de militaire versie kan weaponpods mee nemen (FN firearms heeft een hele reeks van guns tot raketten) en een 6tal infanteristen geloof ik
Dan is ie groter dan dat ie er uit zietquote:Op woensdag 24 november 2004 17:27 schreef sp3c het volgende:
nee 6 of 2 stretchers en medisch personeel
Op die manier. Dat ie klein is is een gegeven en maakt hem erg handig, maar hij moet een sling missen zo lijkt het? Nu is het verplicht dat de heli moet landen wil hij een gewonde oppikken. Geen bezwaar, maar ik kan een tal situaties verzinnen waarin dit niet wenselijk en/of mogelijk is.quote:Op woensdag 24 november 2004 17:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan wil ik er wel 1, wel inpakken graag want het is voor mijn verjaardag binnenkort
[..]
liason ... het is een vliegende verbindelaar
beetje zonde om daar de cougar voor te gebruiken want dat is een groot en langzamer doelwit bovendien heb je die bij luchtmobiele operaties gewoon nodig (er zijn er te weinig).
neventaken zijn het afzetten en ophalen van lange afstandsverkenners
en medevac want de cougar kan lang niet overal landen en zoals jij ongetwijfeld wel weet kun je lang niet elke gewonde zo gemakkelijk verplaatsen
dat soort dingen, nix wat echt gigantisch in het oog springt als superbelangrijk maar het begint er nu het weg is toch wel een beetje op te lijken dat het onmisbaar is (net als elk ander wapen imo) hoeven er ook niet veel te zijn, zeg 8 tot 12 oid, desnoods toch de bolkows weer uit de mottenbalen trekken.
Deze:quote:Op woensdag 24 november 2004 17:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Op die manier. Dat ie klein is is een gegeven en maakt hem erg handig, maar hij moet een sling missen zo lijkt het? Nu is het verplicht dat de heli moet landen wil hij een gewonde oppikken. Geen bezwaar, maar ik kan een tal situaties verzinnen waarin dit niet wenselijk en/of mogelijk is.
Ik zit te denken aan die dingen die de USCG gebruikt. Ook klein, behoorlijk stuk sneller dan de NH90, maar kan slings gebruiken.
ik weet niet zeker of je het er wel of niet in kan bouwen ... gezien het vele ambulance werk dat het ding doet (van luxemburg tot mexico) zou je verwachten van wel maar ik heb er nog nooit 1 gezien.quote:Op woensdag 24 november 2004 17:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Op die manier. Dat ie klein is is een gegeven en maakt hem erg handig, maar hij moet een sling missen zo lijkt het? Nu is het verplicht dat de heli moet landen wil hij een gewonde oppikken. Geen bezwaar, maar ik kan een tal situaties verzinnen waarin dit niet wenselijk en/of mogelijk is.
Ik zit te denken aan die dingen die de USCG gebruikt. Ook klein, behoorlijk stuk sneller dan de NH90, maar kan slings gebruiken.
that's the pointquote:Op woensdag 24 november 2004 17:29 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Dan is ie groter dan dat ie er uit ziet
vind het maar een klein ding
ja die ken ik wel, soort lynx, jammer dat die er helemaal uitgaat, kan me toch voorstellen dat een dergelijk kleine en wendbare heli nuttig is in sommige situatiesquote:
Juist ja...quote:
In conventionele situaties kunnen ze meestal landen. Militaire situaties hebben die luxe niet altijd. Inbouwen zou natuurlijk wel kunnen, maar de heli zelf oogt niet alsof dat mogelijk is. Prove me wrong though. Klein is fijn, maar een sling lijkt me uit oog voor gewonden transport toch wel érg makkelijk.quote:Op woensdag 24 november 2004 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik weet niet zeker of je het er wel of niet in kan bouwen ... gezien het vele ambulance werk dat het ding doet (van luxemburg tot mexico) zou je verwachten van wel maar ik heb er nog nooit 1 gezien.
standaard niet iig.
us coustguard gebruikt hem overigens ook
[afbeelding]
Waar gaat ie eruit, bij hun?quote:Op woensdag 24 november 2004 17:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
that's the point
[..]
ja die ken ik wel, soort lynx, jammer dat die er helemaal uitgaat, kan me toch voorstellen dat een dergelijk kleine en wendbare heli nuttig is in sommige situaties
nh90 is dan gelijk weer zo groot
quote:Op woensdag 24 november 2004 17:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
that's the point
[..]
ja die ken ik wel, soort lynx, jammer dat die er helemaal uitgaat, kan me toch voorstellen dat een dergelijk kleine en wendbare heli nuttig is in sommige situaties
nh90 is dan gelijk weer zo groot
Ik was snellerquote:Op woensdag 24 november 2004 17:40 schreef Piro het volgende:
[afbeelding]
Dit dus. Kun je ook een stretcher onder plakken. Zo kan de heli zelf boven het bladerdek van een bos (ik noem eens wat) ook nog gewonden oppikken zonder dat de eenheid zichzelf open moet stellen zodat de heli kan landen..
Is trouwens de Dauphin/Panther.
.flesruoy kcuf oGquote:Op woensdag 24 november 2004 17:44 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik was sneller
Hij gaat er bij ons toch uitquote:Op woensdag 24 november 2004 17:43 schreef Piro het volgende:
[..]
Waar gaat ie eruit, bij hun?
Of doel je op onze Lynx?
Fuck it. Lynx is ouwe troep. NH90 is nieuwe troep. Meer hoef ik niet te weten.quote:Op woensdag 24 november 2004 17:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Hij gaat er bij ons toch uit
En dna komt de NH-90...
Of begin ik nou dingen door elkaar te halen?
De G-IV wordt voornamelijk ingezet voor het vervoer van VIPs. Blijkbaar is een tweede toestel nodig, op dit moment wordt de PH-KBX gebruikt voor vluchten waar de G-IV beter geschikt voor is. De V-11 en de KBX vliegen heel wat af, samen met de U-05 en U-06. De KBX is echter primair bedoeld voor het Koninklijk huis en de Minister President.quote:Op woensdag 24 november 2004 16:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet alleen jullie squadron ... er staan wel vaker onwaarheden in
[..]
tuurlijk, ik weet dat hij nogal is ingezet wordt om gewonden in uitzendgebied die zo snel mogelijk naar een fatsoenlijk ziekenhuis moeten heen en weer te vliegen (om maar wat te noemen) maar is een tweede toestel nu echt nodig?
Da's de Aerospatiale Dauphin (HH-65A bij de USCG)quote:Op woensdag 24 november 2004 17:36 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Deze:
?
MD-900 Explorer, van RDMquote:Op woensdag 24 november 2004 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Militairen blijven met hun uitrusting overal aan hangen, en de geleide rails voor de deuren zijn niet bestand tegen kistjes.
[ Bericht 10% gewijzigd door RonaldV op 24-11-2004 21:32:47 ]- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
quote:Op woensdag 24 november 2004 21:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Da's de Aerospatiale Dauphin (HH-65A bij de USCG)
[..]
MD-900 Explorer, van RDMDe Politie moet hier ook mee gaan vliegen, maar die sukkels bij de dienst luchtvaart hebben er zo veel ingehangen dat het ding een minuut in de hoover kan voor hij weer moet landen
Daarnaast gebruikt de USCG tegenwoordig ook nog de A-109 (voor de Belgen onder ons: de Cleas-copter)
Allemaal zijn ze geschikt voor medevac, allemaal kunnen ze een winch meenemen.
De Dauphin (mooi ding overigens) heeft in zijn militaire uitvoering een belangrijk probleem. De Panther (ooit in de race in Nederland als anti-tank heli) is niets meer dan een gemilitariseerde burger chopper. Bij de Cougar II bleek een belangrijke fout in het ontwerp (waar de Panther ZEKER last van zal hebben als civiele bak): de deuren zijn niet ontworpen voor militairen, ze zijn niet op de 3e industriële standaard.Is dat dezelfde copter als de pliesie moet gaan vliegen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Militairen blijven met hun uitrusting overal aan hangen, en de geleide rails voor de deuren zijn niet bestand tegen kistjes.
Rampspoed!.
De A109 ken ik wel, zat ik ook naar te kijken als mogelijke med-evac kist. Het ding wat sp3c voorstelt als liaison helo lijkt me voor die rol namelijk écht niet geschikt. De Dauphin zal sowieso omgevormd moeten worden als ie als medevacer wordt gebruikt (wat is er mis met een S70? Kunnen extra tanks en eventueel HELLFIRES op, maat lijkt me geen argument voor een medevac) dus kan ie gelijk landmacht-proof worden gemaakt..
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
Die site is een abortus.quote:Op woensdag 24 november 2004 21:36 schreef HarigeKerel het volgende:
http://www.debka.com/article.php?aid=942
Hier staat een stuk over een nieuw Amerikaanse "wapen" in de strijd tegen terroristen.![]()
Ik weet niet meer of het hier was of op Militaryphotos.net....quote:Op woensdag 24 november 2004 21:36 schreef HarigeKerel het volgende:
http://www.debka.com/article.php?aid=942
Hier staat een stuk over een nieuw Amerikaanse "wapen" in de strijd tegen terroristen.![]()
Als we het over geitenneukers hebben: TvG noemde ze 'Geitenneukers van de vijfde colonne'.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:05 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik weet niet meer of het hier was of op Militaryphotos.net....
maar de Amerikanen hadden in Fallujah staan roepen dat ze voedsel en medische hulp zouden uitdelen, dus alle die schapenneukers naar die punten toe....wat gebeurd er daar? Elke "man" tussen de 14 en 40 werd op kruitsporen gecontroleerd
De S-70, alhoewel een mooie en goeie heli, is ongeschikt voor militair werk. Alleen de Philippijnen hebben ze in dienst (12 stuks) met TOW erop geloof ik. Ze heten daar AUH-76Aquote:Op woensdag 24 november 2004 22:02 schreef Piro het volgende:
[..]
Is dat dezelfde copter als de pliesie moet gaan vliegen?
Rampspoed!.
De A109 ken ik wel, zat ik ook naar te kijken als mogelijke med-evac kist. Het ding wat sp3c voorstelt als liaison helo lijkt me voor die rol namelijk écht niet geschikt. De Dauphin zal sowieso omgevormd moeten worden als ie als medevacer wordt gebruikt (wat is er mis met een S70? Kunnen extra tanks en eventueel HELLFIRES op, maat lijkt me geen argument voor een medevac) dus kan ie gelijk landmacht-proof worden gemaakt..
We hebben het over dezelfde Sikorsky S70 (Blackhawk?)quote:Op woensdag 24 november 2004 22:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De S-70, alhoewel een mooie en goeie heli, is ongeschikt voor militair werk. Alleen de Philippijnen hebben ze in dienst (12 stuks) met TOW erop geloof ik. Ze heten daar AUH-76A
Uh, je hebt gellijk... noem dat kreng dan ook gewoon H-60... de AUH-76 is de Sikorsky S-76 Eaglequote:Op woensdag 24 november 2004 22:28 schreef Piro het volgende:
[..]
We hebben het over dezelfde Sikorsky S70 (Blackhawk?)
Of bedoel jij een andere S70?
My bad.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uh, je hebt gellijk... noem dat kreng dan ook gewoon H-60... de AUH-76 is de Sikorsky S-76 Eagle
volgens mij is het probleem niet zozeer dat het ding niet kan vliegen maar dat simpelweg te zwaar voor zijn klasse isquote:Op woensdag 24 november 2004 21:26 schreef RonaldV het volgende:
[...]
MD-900 Explorer, van RDMDe Politie moet hier ook mee gaan vliegen, maar die sukkels bij de dienst luchtvaart hebben er zo veel ingehangen dat het ding een minuut in de hoover kan voor hij weer moet landen
mee eens maar dat zei ik al is geloof ikquote:[quote]Op woensdag 24 november 2004 21:19 schreef RonaldV het volgende:
In antwoord op eerder gestelde vragen:
Finland heeft nog 3 F.27s in dienst, waarvan 1 voor elint, de andere twee voor transport. De inzetbaarheid van de transportkisten is volgens een artikel in een Engels luchtvaartblad begin dit jaar "twijfelachtig"
De referentie naar de "officieus gevraagde" 4 hercs, 4 (K)DC-10s en 2 G-IVs: de Defensiekrant 41.
De Fokkers zijn, aldus het artikel: "te klein voor het grote werk, en te groot voor het kleine werk".
Persoonlijk zou ik de F-60s aanpassen voor gebruik in de West. Met het uitfaseren van de F.27M en Orions hebben we daar helemaal niets meer om als transport en maritime patrol kist te fungeren. De F.60s zijn daar juist ideaal voor, en bovendien kunnen ze goed gebruikt worden voor vlagvertoon: bezoeken van de VS (Florida) tot Zuid-Amerika. Oefenende NL troepen op de ML-Antillen en in Suriname kunnen goed gebruik maken van hun diensten, en ze kunnen zeer snel ter plaatse zijn voor "hurricane relief" missies. Met 4 kisten heb je altijd minstens 3 kisten operationeel, en het is ook nog eens goed voor de economische ontwikkeling van de Antillen (locals kunnen een baan krijgen bij de vliegbasis)
I stand correctedquote:Op woensdag 24 november 2004 21:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De G-IV wordt voornamelijk ingezet voor het vervoer van VIPs. Blijkbaar is een tweede toestel nodig, op dit moment wordt de PH-KBX gebruikt voor vluchten waar de G-IV beter geschikt voor is. De V-11 en de KBX vliegen heel wat af, samen met de U-05 en U-06. De KBX is echter primair bedoeld voor het Koninklijk huis en de Minister President.
de echte medevac wordt gewoon gedaan door de cougar (of nh90 strax) daar hoeft geen aparte heli meer voor worden aangeschaft.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:02 schreef Piro het volgende:
[..]
Is dat dezelfde copter als de pliesie moet gaan vliegen?
Rampspoed!.
quote:HELLFIRE GUIDED MISSILE AND GUN-MOUNTED DESIGN
The MD Combat Explorer can be armed with 70mm rocket pod, GAU-19/A 0.50 calibre Gatling gun, M-134 7.62mm miniguns, Hellfire laser-guided missiles and Rafael N-TD dual-operation missiles. For the US Coast Guard the helicopter carries the designation MH-90 Enforcer and is armed with an M240 7.62mm gun pintle mounted at the side door.
http://www.aerospace-technology.com/projects/md_explorer/
Komt op hetzelfde neer als wat ik postte. Maar de pliesie is wel off-topic hierquote:Op donderdag 25 november 2004 13:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij is het probleem niet zozeer dat het ding niet kan vliegen maar dat simpelweg te zwaar voor zijn klasse is
hij is gecertificeerd voor 6400 lb en de politie heeft er zoveel rotzooi ingehangen dat hij nu voor 6770 lb gecertificeerd moet worden want anders gaan de bonden jammeren dat het niet veilig is
truequote:Op donderdag 25 november 2004 13:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Komt op hetzelfde neer als wat ik postte. Maar de pliesie is wel off-topic hier
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de MD902 de equipment en capaciteiten heeft om twee Apache piloten te redden. Die zullen ws erg in de kreukels liggen.quote:Op donderdag 25 november 2004 13:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de echte medevac wordt gewoon gedaan door de cougar (of nh90 strax) daar hoeft geen aparte heli meer voor worden aangeschaft.
Voor bv de md902 zou het een neventaak worden enkel als je echt per se moet landen naast het slachtoffer ergens in 1 of andere straat.
Net als het afzetten van kleine groepjes commando's, post of een paar zakken koffiebonen. De hoofdtaak blijft echter liason, daar heb je niet zo'n gigantische bak voor nodig. Het ding vliegt bv achter de Apaches aan en coordineert de aanval. Kun je ook vanuit een apache doen maar dat is eigenlijk zonde van de apache en bovendien moet je gecrashte piloten op kunnen pikken.
Kan de cougar natuurlijk ook doen maar die is nuttiger als transporttoestel (zoveel hebben we er niet).
md902 kan overigens ook hellfires afschieten
[..]
laag en langzaam vliegen plus ze zijn stukken goedkoperquote:Op donderdag 25 november 2004 14:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de MD902 de equipment en capaciteiten heeft om twee Apache piloten te redden. Die zullen ws erg in de kreukels liggen.
Wat zou dit ding trouwens moeten kunnen wat AWACS en JSTARS niet kunnen?
Stilhangen in de luchtquote:Op donderdag 25 november 2004 14:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de MD902 de equipment en capaciteiten heeft om twee Apache piloten te redden. Die zullen ws erg in de kreukels liggen.
Wat zou dit ding trouwens moeten kunnen wat AWACS en JSTARS niet kunnen?
als ze te erg in de kreukels liggen krijg je ze er zowieso niet uit zonder te zagen en te doenquote:Op donderdag 25 november 2004 14:45 schreef Piro het volgende:
[..]
vreemde vergelijking.quote:Wat zou dit ding trouwens moeten kunnen wat AWACS en JSTARS niet kunnen?
Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 42 zijn:
* Staven verhuizen naar vestigingen elders in het land
* Leopards schieten met scherp
* Landmacht doet goed werk in Koendoez
* Mark Huizinga pakt zevende wereldtitel
leuk stukje met die tanksquote:
quote:Op donderdag 25 november 2004 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
leuk stukje met die tanks
Nouja. Als ik het goed begrijp doet die helicopter wat AWACS/JSTARS doet. Namelijk: aanvallen dirigeren. Big ol' radome+radiotorentje = aanwijzen waar het kapot te schieten spul staat.quote:Op donderdag 25 november 2004 14:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Stilhangen in de lucht
Wat bedoel je? je vergelijkt een B-707 met een middenklasse heli
Flying is better than walking. Walking is better than running. Running is better than crawling. All of these however, are better than extraction by a Med-Evac, even if this is technically a form of flying.quote:Op donderdag 25 november 2004 15:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
als ze te erg in de kreukels liggen krijg je ze er zowieso niet uit zonder te zagen en te doen
momenteel wordt in zo'n geval (licht of uberhaupt niet gewond) zo'n figuur aan een haak geslagen buiten de apache en naar huis gevlogen.
leuk voor de thrillseekers maar prettig lijkt het me allerminst
Welke missende schakel?quote:[..]
vreemde vergelijking.
hij vervangt de AWACS niet hij is de missende schakel tussen de awacs en de apaches ... soort secretaresse die telefoontjes doorverbind met de juiste afdeling (het juiste toestel) anders wordt het een klerebende op de radio.
imo vliegt de squadroncommandant / teamleader daarin voor het organiserende werk
Moet jij dat niet weten als luchtmachter zijnde?quote:Op donderdag 25 november 2004 17:33 schreef sp3c het volgende:
Hoeveel AWACS toestellen heeft Nederland ook al weer?
die ene die ontbreektquote:Op donderdag 25 november 2004 17:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Flying is better than walking. Walking is better than running. Running is better than crawling. All of these however, are better than extraction by a Med-Evac, even if this is technically a form of flying.
[quote]
[..]
Welke missende schakel?
rondvliegen en zeggen welke piloot welke kant op moet vliegen ... een soort secretaresse dusquote:AWACS heeft geen 'secretaresse' toestellen nodig afaik. Apaches zijn gewoon compatible met de databus in elk ander militair voertuig, dus omvormen van signaal lijkt me ook niet nodig, wat doet ie dan precies?
N U Lquote:Op donderdag 25 november 2004 17:35 schreef Piro het volgende:
[..]
Moet jij dat niet weten als luchtmachter zijnde?
Mini-AWACS/JSTARS in helicoptervorm om te compenseren voor de afwezigheid als ik het goed begrijp dan? Mochten er US/NATO/UK toestellen rondvliegen kunnen die dus prima doen wat die helicopter op kleine(re) schaal doet.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
die ene die ontbreekt
[..]
rondvliegen en zeggen welke piloot welke kant op moet vliegen ... een soort secretaresse dus
eeeeerm nee of de het grote plaatje nu van het hoofdkwartier of Awacs afkomt doet er eigenlijk niet toe, iemand zal het moeten delegeren. Helikopteraanvallen zijn gewoon te hectisch (lage hoogte, relatief lage snelheid, hoge dreiging) en je moet zo min mogelijk informatie op de crews afsturen als nodig is.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:38 schreef Piro het volgende:
[..]
Mini-AWACS/JSTARS in helicoptervorm om te compenseren voor de afwezigheid als ik het goed begrijp dan? Mochten er US/NATO/UK toestellen rondvliegen kunnen die dus prima doen wat die helicopter op kleine(re) schaal doet.
ehm nietquote:Op donderdag 25 november 2004 17:33 schreef sp3c het volgende:
Zeg dat dan meteen.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
de US gebruikt de OH-58 Kiowa voor diezelfde taken
Officieel geen. De toestellen zijn van de NATO. Als je kijkt naar de kosten dan is ongeveer anderhalve AWACS van ons, en één van de Belgen. De Noren en Denen delen er ook ruim één. neem het aandeel van de Portugezen mee, en de EPAF landen hebben bij elkaar 4 AWACS, genoeg om een 24uurs orbit te bemannen.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:33 schreef sp3c het volgende:
De UK heeft er 7, waarvan permanent 1 in reserve/onderhoud. De VS hebben er 27, waarvan 1 permanent bij Boeing als test/ontwikkeltoestel. Het technisch beheer van de RAF toestellen is bij de RAF, het technisch beheer van de NATO toestellen (17 stuks) bij NATO. Operationeel zijn de kisten van NATO direct onder bevel van de NEAWF en dus onder SACEUR, die van de UK onder gezamelijk bevel van RAF en NAEWF, waarbij de RAF altijd het laatste woord heeft.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:28 schreef Piro het volgende:
Vier?
Doen we goed voor een stel relatieve sloebers..
Hoeveel hebben de UK en de US er?
De UK beheert de NATO toestellen toch als ik het goed heb?
Mirror svp?quote:Op donderdag 25 november 2004 22:56 schreef HarigeKerel het volgende:
Dit filmpje met die Russische carrier is ook wel aardig![]()
http://www.atwar.net/content.php?article.181
404.quote:Op donderdag 25 november 2004 22:18 schreef SHERMAN het volgende:
Zeer cool Falujah filmpje
Die heb ik nietquote:Op vrijdag 26 november 2004 16:04 schreef Piro het volgende:
Mirror svp?
Ik weiger fileplanet.
Kut.quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:14 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Die heb ik niet
Had een gekraakte pass maar die lijkt nu niet meer te werken![]()
quote:Op vrijdag 26 november 2004 11:16 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Thanx, was t ffn kwijt...![]()
Ik ga een mirror zoekenquote:Op vrijdag 26 november 2004 16:05 schreef Piro het volgende:
[..]
404.
Arbeider.quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:31 schreef HarigeKerel het volgende:
Misschien op die op mijn arbeidsplaatsdaar ben ik Maandag pas weer, ben nu alweer
thuis
![]()
Okay fatso, consult your way into fileplanet.quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:59 schreef HarigeKerel het volgende:
Dat spreekt voor zich, je ontmoet veel intressante mensen en bent altijd de Harigste van de afdeling![]()
Kijk, en over 100 jaar weet niemand meer wie ik was, het lot van een gewone sterveling![]()
Je bent nog niet in je lichaam gegroeid.quote:Op vrijdag 26 november 2004 18:27 schreef HarigeKerel het volgende:
Nou zeg, ik ben helemaal niet vetik heb grote botten
w0rquote:Op donderdag 25 november 2004 19:00 schreef Piro het volgende:
[..]
Zeg dat dan meteen..
Dan snap ik het gelijk.
Meteen. Gewoon vergelijkingen tussen typenummers trekken.quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
w0r
protocollen verschillen misschien maar als je typenummers noemt wordt het duidelijk
Nee. Sorry, ik heb het niet kunnen halen. Maandag heb ik als het goed is weer tijd.quote:maar goed anyways, had je dat artikel nog gevonden?
no pressure maar die shit (moslims die boos zijn op Europa of Nato oid) boeit me want als je 3 dagen op de grond bent daar zie je hoe hypocriet ze eigenlijk zijn.
Om heel eerlijk met je te zijn was ik pertinent tegen ingrijpen geweest als het niet direct in onze achtertuin had gelegen. Nou heb je een situatie waar wij de komende 50 jaar last van gaan hebben en ons klauwen vol geld kost ook nog.quote:het bombarderen van de Serven was ok, maar imo hadden we tegelijkertijd de bosniers (moslims) ook een pak slaag moeten geven, ze denken nu dat ze gewonnen hebben oid maar vergeten dat zonder Nato en de europese landen die aan het rapid response force hebben meegedaan nu geen land meer hadden gehad
WTF?quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:37 schreef HarigeKerel het volgende:
Die gekke minister Kamp wil wel Nederlandse troepen in Gaza inzetten![]()
Welja we geven de pallestijnen een Nederlandse buffer waar ze zich achter kunnen verstoppen als ze het weer te bont maken met hun aanslagen![]()
What's next: met kruisraketten terugslaan op Tel Aviv als er een Nederlandse soldaat tussen de strijdende partijen gaat staan en omkomt door een IDF kogel?![]()
Onze speeltuin voor de leo'squote:Op vrijdag 26 november 2004 22:50 schreef HarigeKerel het volgende:
Of een landingsbaan voor onze B-52's die vandaar uit mooi Iran kunnen bombarderen
[/droom]![]()
Heeft stadstoezicht ook weer wat te doen.quote:Op vrijdag 26 november 2004 22:48 schreef SHERMAN het volgende:
Kunnen we een mooie parkeerplaats van maken
Knaap en Kamp denk ik.quote:Op vrijdag 26 november 2004 22:57 schreef SHERMAN het volgende:
Wie presenteerd onze plannen in Den Haag?
Mooi filmpje.quote:Op zaterdag 27 november 2004 09:41 schreef CeeJee het volgende:
Nog meer filmpje uit Fallujah.
http://news.bbc.co.uk/med(...)40566639_bb_16x9.asx
neem aan van wel hij zal het ding wel veerkeerd hebben vastgehoudenquote:Op zaterdag 27 november 2004 14:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Ja mooi filmpje
Ik denk dat veel soldaten ook wel een eigen digi cam bij zich hebben, hopelijk komen die beelden nog eens in de nieuwsgroepen
Zeg lieverds even wat anders, gisteren keek ik naar CSI Miami (de Amerikaanse uitzending via t net) en daar in was er iemand die een RPG afschoot en door de terugslag zijn oog verwonde, dat vizier ramde zeg maar tegen zijn oog aan na het afvuren.
Maar hoe doen echte soldaten/schutters dat dan? is daar een soort techniek voor om dat te voorkomen![]()
Neuh. Het is bullshit namelijk.quote:Op zaterdag 27 november 2004 14:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Ja mooi filmpje
Ik denk dat veel soldaten ook wel een eigen digi cam bij zich hebben, hopelijk komen die beelden nog eens in de nieuwsgroepen
Zeg lieverds even wat anders, gisteren keek ik naar CSI Miami (de Amerikaanse uitzending via t net) en daar in was er iemand die een RPG afschoot en door de terugslag zijn oog verwonde, dat vizier ramde zeg maar tegen zijn oog aan na het afvuren.
Maar hoe doen echte soldaten/schutters dat dan? is daar een soort techniek voor om dat te voorkomen![]()
Probeer er eens één af te vuren. Ze hebben wel degelijk een terugslag. Zelfs TLVs hebben die, al is het maar licht.quote:Op zaterdag 27 november 2004 15:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Neuh. Het is bullshit namelijk.
Een RPG is precies dat. ROCKET propelled grenade. De raket heeft een eigen propulsiesysteem en een pistool of geweer absorbeert 90% van de recoil in de butt, en niet in de optics.
De enige reden waarom een RPG een buis heeft is om te richten. Er schiet een flinke steekvlam achter uit als je de trekker overhaalt, dat is het.
Ongeveer hetzelfde principe als Technicals. Big bang, low recoil.
Er zijn altijd sukkels die een vizier tegen hun oogkas (of andersom) plaatsen. Dan is een klein tikkie al genoeg voor een blauw oogquote:Op zaterdag 27 november 2004 21:12 schreef Piro het volgende:
Geen terugslag die groot genoeg is om je oog te verneuken als je in de optics kijkt. Of het was een nitroglycerine raket..
Hele punt achter de RPG is dat ie voldoende recoil uit handen van de schutter neemt door propulsie in het projectiel te bouwen in plaats van overdruk zoals bvb in klassieke kanonnen werd gebruikt.
De recoil die nog overblijft manifesteert zich niet in de optics, of ben ik nou gek? Dan zou het verschieten van een barret een moordklus voor je ogen zijn.
en dat is dus de techniekquote:Op zaterdag 27 november 2004 23:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er zijn altijd sukkels die een vizier tegen hun oogkas (of andersom) plaatsen. Dan is een klein tikkie al genoeg voor een blauw oog
Is het ook mogelijk dit filmpje te downloaden naar me HD? Ik probeer een klein opslag te maken van Irak filmpjes..quote:Op zaterdag 27 november 2004 09:41 schreef CeeJee het volgende:
Nog meer filmpje uit Fallujah.
http://news.bbc.co.uk/med(...)40566639_bb_16x9.asx
www.fallujah.usquote:Op zondag 28 november 2004 17:24 schreef Wuder het volgende:
[..]
Is het ook mogelijk dit filmpje te downloaden naar me HD? Ik probeer een klein opslag te maken van Irak filmpjes..
Oh nee he. Heb jij in West op school gezeten?quote:Op zondag 28 november 2004 17:41 schreef HarigeKerel het volgende:
Oei vette site
Je zou bijna met je zakgeld een geweer in de bijlmer gaan kopen om in Fallujah de Ami's een handje te helpen, zie ik gelijk mijn oude Marokkaanse klasgenoten uit West weer...![]()
alleen heeft een rpg dat niet getuige van de vlam die er achteruitkomt de meeste kracht drukt inderdaad tegen de achterkant maar doordat hij tegen de achterkant drukt, drukt hij ook de rest van het bwapen naar achter.quote:Op zondag 28 november 2004 13:44 schreef Piro het volgende:
hint hint: recoil manifesteert zich niet in de optics maar in de kont van het geweer. Sommige wapens hebben ook nog muzzle brakes, counter recoil tubes (RT-20) of gewoon een gigantische veer in de kolf zitten als een soort kreukelzone. Dat het wapen een stukkie terug slaat is duh, maar daar heb je die kont voor, absorbeert de meeste recoil in de schouders en niet in de optics. Snipers kunnen om dezelfde reden gewoon door blijven schieten in plaats van hun oog uit hun schedel te graven na elk schot.
Als ik word aangereden door een auto manifesteert de meeste kracht zich in de voorkant van de auto, als ik toevallig word geraakt door de spiegels zal me dat lang niet zoveel problemen opleveren.
Ben ik even blij dat mijn ouderlijk huis na een gemeentelijke verherindeling niet meer in West staat... Zonder te verhuizen zijn mijn ouders van Overtoomse Veld naar Oud Zuid gegaanquote:Op zondag 28 november 2004 19:07 schreef Piro het volgende:
[..]
Oh nee he. Heb jij in West op school gezeten?.
De RPG heeft een steekvlam omdat ie rocket propelled is.quote:Op zondag 28 november 2004 20:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
alleen heeft een rpg dat niet getuige van de vlam die er achteruitkomt de meeste kracht drukt inderdaad tegen de achterkant maar doordat hij tegen de achterkant drukt, drukt hij ook de rest van het bwapen naar achter.
en geweren hebben daar idd een hoop trucjes voor maar die heeft zo`n goedkope rpg niet
Overtoomse Veld. *ril*.quote:Op zondag 28 november 2004 20:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ben ik even blij dat mijn ouderlijk huis na een gemeentelijke verherindeling niet meer in West staat... Zonder te verhuizen zijn mijn ouders van Overtoomse Veld naar Oud Zuid gegaanKlinkt toch beter...
No shit. M'n moeder heeft me daarom in Zuid op school gezet in plaats van Oost.quote:Op zondag 28 november 2004 19:17 schreef HarigeKerel het volgende:
Ja, maar op een gegeven moment leek het de thuisbasis niet zo'n fijn idee dat ik daar nog langer naar school ging daar ik steed slissender begon te spreken
Als kind neem je dat immers gemakkelijk over als je dat de hele dag aanhoort
T ligt toch buiten de Ring... Een beetje Amsterdammer beschouwt dat als boerenquote:Op zondag 28 november 2004 20:35 schreef Piro het volgende:
[..]
Overtoomse Veld. *ril*.
Maar ik wil dat BBC filmpje op me pc! Ik haat streamquote:
en dat geeft aan dat er geen systeem achterzit en dat de raket zijn gang kan gaan al is dit natuurlijk ook reductie van de terugslagquote:Op zondag 28 november 2004 20:34 schreef Piro het volgende:
[..]
De RPG heeft een steekvlam omdat ie rocket propelled is.
Marokkaanse buurtjes van buutn'.quote:Op zondag 28 november 2004 20:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
T ligt toch buiten de Ring... Een beetje Amsterdammer beschouwt dat als boeren
Juist ja. Je krijgt kickback vanwege de raketmotor die aan wordt gezwengeld. Omdat ie niet op een overdruk principe werkt (zoals klassieke scheepskanonnen, poeder achterin, overdruk, kanonskogel wordt eruit geforceerd) is de recoil vele malen lager dan vergelijkbare projectielen en zelfs zwaardere geweren.quote:Op zondag 28 november 2004 21:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dat geeft aan dat er geen systeem achterzit en dat de raket zijn gang kan gaan al is dit natuurlijk ook reductie van de terugslag
maar je krijgt kickback dus het is mogelijk dat als je een oermangool bent dat je je oog dieper je hersenen in duwtquote:Op zondag 28 november 2004 21:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Juist ja. Je krijgt kickback vanwege de raketmotor die aan wordt gezwengeld. Omdat ie niet op een overdruk principe werkt (zoals klassieke scheepskanonnen, poeder achterin, overdruk, kanonskogel wordt eruit geforceerd) is de recoil vele malen lager dan vergelijkbare projectielen en zelfs zwaardere geweren.
er zijn plannen voor een nato vredesmacht zodra Israel is teruggetrokken achter hun veiligheidsmuur, dat wordt dan idd een soort buffer waar die zelfmoordenaars tegenaan kunnen rennen (ipv tegen israelische grensposten) en dan kijk je tegen meer dan 2 doden in anderhalf jaar en met softtop voertuigen gaat het niet lukken. En de Amerikanen/Britten zullen wel niet mee mogen doen dus moeten we onze eigen tanks brengen en zelf met jachtvliegtuigen in downtown Ramallah wapenshops gaan bombarderen ... zie ik balkenende niet doenquote:Op vrijdag 26 november 2004 21:37 schreef HarigeKerel het volgende:
Die gekke minister Kamp wil wel Nederlandse troepen in Gaza inzetten![]()
Welja we geven de pallestijnen een Nederlandse buffer waar ze zich achter kunnen verstoppen als ze het weer te bont maken met hun aanslagen![]()
What's next: met kruisraketten terugslaan op Tel Aviv als er een Nederlandse soldaat tussen de strijdende partijen gaat staan en omkomt door een IDF kogel? :')
laat die gasten JSF kopen, dan hebben wij er ook wat aanquote:Greece scraps Eurofighter deal - Additional Hellenic F-16s?
Tuesday, November 23, 2004 - 08:30 PM
Greece has decided to finally scrap their 4.8 billion euro ($6.2 billion) agreement with the European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) to buy 60 Eurofighter jets (plus a further 30 options).
The present centre-right government which took office last March doesn't feel bound by the decision of the previous Socialist government. They will launch a new tender in 2005 for the purchase of additional fighter jets.
According to the air force's operational needs, about 60 jets are needed. The tender will be open to all bidders.
Lockheed Martin, Dassault Aviation (Rafale) and a venture between BAE Systems and Saab were rivals in the previous tender but this time Russian Sukhoi fighter jets would also be considered.
Greece's former socialist government, which lost elections in March, had decided in 2000 to buy the Typhoons but a year later delayed delivery until after 2005 due to what it said where budget constraints because of the Athens 2004 Olympic Games.
The deal was initially for 60 jets with an option for another 30 later.
Greece, one of the biggest defence spenders in Europe due to the traditional rivalry with Turkey, has in recent years realised that its ambitious arms program is not affordable under current circumstances. It curbed defence costs in a bid to improve ties with Ankara and invested the funds in the Games and social welfare programs.
Last year it slashed a purchase of the NH-90 twin engine, 10 ton multi-role helicopter from EADS' unit Eurocopter by 50 percent, acquiring only 20 choppers instead of 40.
The government is eager to reduce its defence costs, which two years ago were about 5 percent of GDP. Most other European Union members have defence costs at 1.5 percent of GDP or lower.
Greece completed the receipt of 60 F-16 Block 50s last year which leaves their air force well enough equipped to meet current needs, defence analysts say.
http://www.f-16.net/f-16_news_article1255.html
Ik denk niet dat er ooit een minister van defensie zal zijn die dat lef heeftquote:Op maandag 29 november 2004 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn plannen voor een nato vredesmacht zodra Israel is teruggetrokken achter hun veiligheidsmuur, dat wordt dan idd een soort buffer waar die zelfmoordenaars tegenaan kunnen rennen (ipv tegen israelische grensposten) en dan kijk je tegen meer dan 2 doden in anderhalf jaar en met softtop voertuigen gaat het niet lukken. En de Amerikanen/Britten zullen wel niet mee mogen doen dus moeten we onze eigen tanks brengen en zelf met jachtvliegtuigen in downtown Ramallah wapenshops gaan bombarderen ... zie ik balkenende niet doen
voordeel aan deze missie is dat het (als het slaagt) enorm veel goodwill oplevert omdat je dan degene bent die de Israel/Palestina kwestie heeft weten te sussen.
maar voordat dat ding kan ontplooien zijn er al 3 of 4 nieuwe defensieministers geweest gok ik en die zullen allemaal tegen zijn ... Kamp weet dit ook.
Zijn de leo's wel is buiten Bosnie geweestquote:Op maandag 29 november 2004 17:22 schreef sp3c het volgende:
het idee wordt vaker geopperd zo heel erg onwaarschijnlijk is het niet dat hier ook Nederlanders aan mee zullen doen (Libanon was immers ongeveer hetzelfde)
in het huidige politieke klimaat zou ik echter geen partij kunnen bedenken die voor is (op de SGP na dan) als die kwestie onder het Paarse kabinet plaats zou hebben gevonden dan zou ik niet eens twijfelen aan een Nederlandse inzet (zelfde geld voor de afgelopen Irak oorlog) maar die tijden zijn vervlogen.
ik vind het op zich een goed plan maar dan niet van dat halve zachte van de VN want dan krijg je een herhaling van UNIFIL, gewoon Leopards en CV90's (als die al binnen zijn) en Fenneks die kant uitsturen en alles wat richting de muur komt dood schieten
liefst ook wat moslimlanden als Turkije aan de Palestijnse kant van een evt DMZ laten rondhangen
Een DMZ krijg je pas voor elkaar in die situatie als je de Koreaanse DMZ emuleert. Een weg erdoor heen bewaakt door een neutrale macht (Zwitserland ofzo, die staan ook in Korea), mijnenvelden, prikkeldraad, you know the deal.quote:Op maandag 29 november 2004 17:22 schreef sp3c het volgende:
het idee wordt vaker geopperd zo heel erg onwaarschijnlijk is het niet dat hier ook Nederlanders aan mee zullen doen (Libanon was immers ongeveer hetzelfde)
in het huidige politieke klimaat zou ik echter geen partij kunnen bedenken die voor is (op de SGP na dan) als die kwestie onder het Paarse kabinet plaats zou hebben gevonden dan zou ik niet eens twijfelen aan een Nederlandse inzet (zelfde geld voor de afgelopen Irak oorlog) maar die tijden zijn vervlogen.
ik vind het op zich een goed plan maar dan niet van dat halve zachte van de VN want dan krijg je een herhaling van UNIFIL, gewoon Leopards en CV90's (als die al binnen zijn) en Fenneks die kant uitsturen en alles wat richting de muur komt dood schieten
liefst ook wat moslimlanden als Turkije aan de Palestijnse kant van een evt DMZ laten rondhangen
Hebben Leo's überhaupt knokpartijtjes gezien in Bosnie?quote:Op maandag 29 november 2004 17:34 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Zijn de leo's wel is buiten Bosnie geweest
Vast wel, van de bezopen militairen die het een goed idee lijkt om met de tank vol met badspullen maar naar de Kroatische kust te rijden om het weekend te spenderenquote:Op maandag 29 november 2004 17:34 schreef SHERMAN het volgende:
Ja hoorquote:Op maandag 29 november 2004 17:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Hebben Leo's überhaupt knokpartijtjes gezien in Bosnie?
quote:Op maandag 29 november 2004 17:39 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Vast wel, van de bezopen militairen die het een goed idee lijkt om met de tank vol met badspullen maar naar de Kroatische kust te rijden om het weekend te spenderen![]()
kosovoquote:Op maandag 29 november 2004 17:34 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
neequote:Op maandag 29 november 2004 17:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Hebben Leo's überhaupt knokpartijtjes gezien in Bosnie?
ja zoiets ... de Israeli's zijn het al aan het bouwen, wij hoeven er dan alleen maar op te gaan zittenquote:Op maandag 29 november 2004 17:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Een DMZ krijg je pas voor elkaar in die situatie als je de Koreaanse DMZ emuleert. Een weg erdoor heen bewaakt door een neutrale macht (Zwitserland ofzo, die staan ook in Korea), mijnenvelden, prikkeldraad, you know the deal.
jammerquote:Ik heb trouwens op school gezocht naar dat artikel maar ik heb niks gevonden, morgen kijk ik even verder maar ik denk dat ze m al hebben weggedaan.
We kunnen vast wel de ouwe landmijnen inventaris van de USA overnemen.quote:Op maandag 29 november 2004 17:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja zoiets ... de Israeli's zijn het al aan het bouwen, wij hoeven er dan alleen maar op te gaan zitten
vinden ze niet erg want diegene die erop schiet zal het meeste geweld tegen zich krijgen gok ik.
[..]
jammer
Piro is gay, scheit aan hem! Postenquote:Op maandag 29 november 2004 18:38 schreef SHERMAN het volgende:
Ik kom net trouwens wat geile foto's tegen van Falujah, maar ik mag ze niet posten van Piro
2000 X 1311px
En dat dan 12 keer
Zie mijn vorige postquote:Op maandag 29 november 2004 19:41 schreef Wuder het volgende:
[..]
Piro is gay, scheit aan hem! Posten![]()
Maar ik zag in dat BBC filmpje een Marine met een AK
AK blijft ubergeil
Seen it ja. Image leecher.quote:Op maandag 29 november 2004 19:38 schreef SHERMAN het volgende:
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS103.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS107.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS108.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS109.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS111.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS112.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS113.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS114.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS115.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS121.JPG
http://sa.nextwish.org/Un(...)_FALLUJAH_ANS122.JPG
Huilie.quote:Op maandag 29 november 2004 20:10 schreef SHERMAN het volgende:
Ik zal nog is met plaatjes aan komen
JSTARS is gebouwd op gereconditioneerde B-707 airliners. De airframes zijn al vrij oud. De E-10 zijn nieuwe B-767, met meer ruimte en zuiniger in het gebruik. Deze eerste toestellen zijn de eerste serie. De USAF koopt al jaren geen complete series meer, maar koopt steeds in kleine plukjes.quote:Op maandag 29 november 2004 22:25 schreef Piro het volgende:
Gaan ze JSTARS eruit trappen, en waarom maar 5 toestellen voor dienst?
die ik nog moet updatenquote:Op dinsdag 30 november 2004 02:38 schreef HarigeKerel het volgende:
http://www.onwar.com/
Leuk linkje wellicht voor de volgende startpost![]()
sweeeeeeetquote:Op maandag 29 november 2004 22:19 schreef RonaldV het volgende:
Defensie vliegnieuws:
Nederland/Chili
De Chileense Luchtmacht evalueert een aanbieding van de Nederlandse overheid voor 28 F-16s. De toestellen, 26 één-zitters en twee twee-zitters, worden Chili aangeboden voor US$ 210 miljoen. De aangeboden toestellen zijn in de originele (block-15) OCU-configuratie. Een eerder aanbod voor 20 kisten voor US$240miljoen werd door Chili van de hand gewezen. De toestellen zouden de huidige Mirage 5 (ex-belgië) en Mirage-50/Pantera moeten vervangen en zo de vliegkosten met zo'n 25% moeten gaan drukken. Chili heeft al een order uitstaan voor 6 F-16C en 4 F-16D toestellen, die allemaal nieuw gebouwd worden. De toestellen zouden aangevuld worden door ge-upgrade F-5E/F Tiger-II toestellen.
zolang de eigen troepen niet ontploffen doet het er niet zo toe ... en Israel zal er zelf wel een mijnenveldje aanleggen gok ikquote:Op maandag 29 november 2004 17:59 schreef Piro het volgende:
[..]
We kunnen vast wel de ouwe landmijnen inventaris van de USA overnemen.
Er is alleen een probleem. Als er iets ontploft weet je niet zeker of het landmijnen zijn of niet.
ja of veel tanksquote:De oplossing voor de geweldskwestie is gewoon een shoot on sight policy en VEEL pillboxes.
Jij vind dat dus niet?quote:Op dinsdag 30 november 2004 14:02 schreef sp3c het volgende:
ja rotorbladen, 2 bemanningsleden en er hangen raketten aan
quote:Op dinsdag 30 november 2004 15:00 schreef sp3c het volgende:
ja maar die onderdelen die je omcircelt zien er totaal anders uit!
alleen die hellfires op beide toestellen vind ik nog wel lijken op elkaar
Ik zeg ook nergens dat ze op elkaar lijkenquote:Op dinsdag 30 november 2004 14:01 schreef SHERMAN het volgende:
Ze heeft wel wat weg van aan apache
Dus die 5 worden later eventueel uitgebreid?quote:Op maandag 29 november 2004 22:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
JSTARS is gebouwd op gereconditioneerde B-707 airliners. De airframes zijn al vrij oud. De E-10 zijn nieuwe B-767, met meer ruimte en zuiniger in het gebruik. Deze eerste toestellen zijn de eerste serie. De USAF koopt al jaren geen complete series meer, maar koopt steeds in kleine plukjes.
Onze Leos leggen het af tegen hun Merkavas in zo'n gebied. Bovendien heb je in een tank geen 360 graden zicht. Leuk voor support, maar metsel wat pillboxes in de grond. Lage signature, lekker koel, kan eventueel naar een heel ondergronds netwerk worden uitgebreid.quote:Op dinsdag 30 november 2004 10:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
zolang de eigen troepen niet ontploffen doet het er niet zo toe ... en Israel zal er zelf wel een mijnenveldje aanleggen gok ik
anders hebben we voor de gelegenheid nog wel wat clustermunitie liggen
[..]
ja of veel tanks
Cobra, Cobra, Cobra COBRACOBRACOBRACOBRA! COBRA!quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:59 schreef sp3c het volgende:
stel de marine trekt zijn hoofd uit zijn ass en stopt met azen op onze apaches
wat moeten ze dan kopen?
[afbeelding]
Cobra?
of
[afbeelding]
Mangusta?
mangusta is geloof ik iets kleiner en lichter maar verder komen de nieuwste versies van beide toestellen nogal overeen (a129 international en ah1z maar die is nog niet klaar) en vraag me af wat beide toestellen kosten.
kan misschien doorslag geven
mjah of onze leos het afleggen valt nog te bezien maar ik denk zowieso niet dat we ze mogen lenen van de Israelis ... en als ze er zelf gaan staan dan heeft de hele missie geen zin.quote:Op dinsdag 30 november 2004 15:42 schreef Piro het volgende:
[..]
Onze Leos leggen het af tegen hun Merkavas in zo'n gebied. Bovendien heb je in een tank geen 360 graden zicht. Leuk voor support, maar metsel wat pillboxes in de grond. Lage signature, lekker koel, kan eventueel naar een heel ondergronds netwerk worden uitgebreid..
ik vind mangusta wel schattig en ik denk niet dat de een of de ander beter aansluit op de apachesquote:Op dinsdag 30 november 2004 15:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Cobra, Cobra, Cobra COBRACOBRACOBRACOBRA! COBRA!
Omdat ie niet zo oer en oerlelijk is. En ze sluiten mooi aan op de AH64 vloot.
Onze Leos zijn goeie tanks maar hun Merkavas doen het beter in de strakke straatjes daaro.quote:Op dinsdag 30 november 2004 15:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah of onze leos het afleggen valt nog te bezien maar ik denk zowieso niet dat we ze mogen lenen van de Israelis ... en als ze er zelf gaan staan dan heeft de hele missie geen zin.
en bunkers ben ik tegen, als er wat gedaan wordt dan zullen de troepen mobiel moeten zijn en gewoon de palestijnse gebieden in moeten kunnen rijden als dat nodig is, daar heb je gewoon tanks voor nodig gewoon observatieposten langs de muur plaatsen en helikopterpatrouilles uitvoeren ... tenzij je echt 100.000 man op de been kunt brengen
Ik vind het ding ontzettend lelijk eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 30 november 2004 17:39 schreef sp3c het volgende:
discriminatie is verboden volgens artikel 1 van de grondwet, dus de afkomst van de helo mag wat mij betreft niet doorslaggevend zijn
maar ik vind hem wel leuk
hoezo dat dan?quote:Op dinsdag 30 november 2004 17:41 schreef Piro het volgende:
[..]
Onze Leos zijn goeie tanks maar hun Merkavas doen het beter in de strakke straatjes daaro.
nee het is een stabilisatiemacht.quote:En wat boeien de Palestijnen nou? Wat daar gebeurt boeit niet, die hele missie is een DMZ, geen internationale politiemacht. In Korea komen ze ook niet kijken aan elkaars kant van de muur.
ik vind het silhouet van de zijkant niet verkeerdquote:Op dinsdag 30 november 2004 17:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik vind het ding ontzettend lelijk eerlijk gezegd..
bestand tegen alles tot en met .50 kaliber vuurwapens en de rotorbladen kunnen 23 mm inslagen verwerken (maar dan moet je wel op huis aan) en er is er nog geen een neergestort in 14 jaar operationele dienst (inclusief Somalie/Mogadishu, Angola en Macedonie) met 45 stuksquote:Dat, en ik zet vraagtekens bij de survivability van de kist. Hij oogt nogal dunnetjes en fragiel.
Veel betere top armor (en all round), wat geen overbodige luxe is. En het ding vreet Palestijnen als tussendoortje op.quote:Op dinsdag 30 november 2004 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoezo dat dan?
Merkava is huuuuuuge!
Wacht, een stabilisatiemacht? Screw THAT. DMZ of ze zoeken het zelf maar uit.quote:[..]
nee het is een stabilisatiemacht.
zolang de palestijnen nog aanslagen plegen op joden zullen de joden terugblijven schieten
ik ook maar dat is het punt niet.quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Veel betere top armor (en all round), wat geen overbodige luxe is. En het ding vreet Palestijnen als tussendoortje op..
ze zoeken het zowieso zelf uit, dat is het probleem, daarom duurt het zo lang en daarom gaat het maar door.quote:[..]
Wacht, een stabilisatiemacht? Screw THAT. DMZ of ze zoeken het zelf maar uit.
Dus wij moeten militairen inzetten omdat een stel geitenneukers jihad uitroepen? Pu-lease.quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ook maar dat is het punt niet.
en och als je naar tweederde van hun gepantserde voertuigenbestand kijkt dan denk ik toch dat onze leo's daar goede zaken kunnen verrichten.
[..]
ze zoeken het zowieso zelf uit, dat is het probleem, daarom duurt het zo lang en daarom gaat het maar door.
simpelweg een dmz instellen en daar daan in het midden gaan zitten werkt nu eenmaal niet, dat hebben we in Libanon en op de Balkan wel gemerkt dat is onrealistisch.
dat het in Korea in principe heeft gewerkt tot nog toe heeft meer te maken met het feit dat beide partijen op dat moment graag het schieten wilden staken, en nee niet de beide Korea's, maar de bondgenoten van beide landjes, die zonder bondgenoten in 3 kwartier vernietigd zouden zijn door de ander (tenzij beide bondgenoten ermee ophielden, dan ging zuid korea eraan), wilden heel graag weer stoppen met oorlog maken daar
fine, het zal wel weer aan mij gelegen hebbenquote:Op dinsdag 30 november 2004 18:47 schreef Piro het volgende:
Wees eens niet zo snel gepikeerd.
een DMZ is zowieso niet haalbaar, de Palestijnen zullen niet stoppen met Israel aanvallen simpelweg omdat er een leger van de nato of van wie dan ook in de weg staatquote:Iets anders dan een DMZ is niet haalbaar. De namen Israel en Palestina zijn mutually exclusive. Neem waar, houd een DMZ in stand en daarmee basta. Geen concessies meer en ze leren er maar mee leven. Als we daar actief agentje gaan spelen staat het avondnieuws binnen de kortste keren vol met nieuws over gesneuvelde UN/NATO militairen en dan kan iedereen het schudden en zijn we weer bij af. No way dat een volk het pikt dat haar militairen sterven in een uitzichtloos conflict als het niet eens onze zaak is.
we hebben geen varend ziekenhuis meer en elk marineschip wat we momenteel in dienst hebben kan voor zover ik weet met de cobra werken.quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:52 schreef HarigeKerel het volgende:
Het liefste zou ik de Super-Cobra zien, de Ami's zijn erg tevreden over haar prestaties ook in Irak, ze gebruiken ze daar een stuk meer dan Apache's
De Turken hebben een tijdje geleden ook nieuwe besteld, Ja Super Cobra's daar voel ik wel wat voor![]()
Kunnen we dat varende ziekenhuis () van ons aanpassen om een stuk of 10 van die cobra's op te pleuren?
Zou leuk zijn voor onze mariniers, en dan kunnen we de ex-Apache piloten van de Apache's die we weg gaan doen mooi omscholen voor de Cobra
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wacht wacht wacht. Die lui liggen al sedert 1948 overhoop. Dat is een conflict maatje koude oorlog en beide zijden zijn liever dood voordat ze inbinden. Wat gaat er precies veranderen als je bij de Palestijnen rond gaat rijden? Opblazen zullen ze zich nog steeds en het enige verschil is dat het conflict voor ons een stuk dichter bij huis komt. Welke magische eigenschap ken jij de buitenlandse politici en strijdkrachten toe dat het handhaven van de status quo door een andere mogendheid de oplossing zal bieden? De enige reële oplossing om de geweldsspiraal te be-eindigen is het afkappen van alle (militaire) contacten tussen de twee facties. Een no-build en no-go zone totaan X km van de feitelijke muur af en daar gaan zitten. Over 25 jaar kunnen ze het nog een keer proberen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
fine, het zal wel weer aan mij gelegen hebben
[..]
een DMZ is zowieso niet haalbaar, de Palestijnen zullen niet stoppen met Israel aanvallen simpelweg omdat er een leger van de nato of van wie dan ook in de weg staat
Die blijven gewoon raketjes en mortieren afvuren vanaf hoogvlakten op lager gelegen dorpjes, je moet wel uit je stellingen wil je dit voorkomen het is gewoon niet mogelijk.
en anders rijden ze met busjes vol explosieven tegen je stellingen aan, zit je ook binnen de kortste keren met bodybags ... die zijn voor een dergelijke missie nu eenmaal niet te vermijden, als je in 1 laan gaat zitten zonder te bewegen weet je echter zeker dat er nix zal veranderen.
dat heb ik eerder in dit topic ook al aangekaart en nee ik zie momenteel geen politici zich daaraan wagen maar het is de enige manier om dit conflict op te lossen
Was dat niet dat Zuiderkruis ding? Of kijk ik nou verkeerd?quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
we hebben geen varend ziekenhuis meer en elk marineschip wat we momenteel in dienst hebben kan voor zover ik weet met de cobra werken.
LAV-25?quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:57 schreef Piro het volgende:
Dat zijn de ouwe nog geloof ik. De nieuwe krijgen vier bladen op de hoofd en staartrotor zodat ze minder geluid maken.
Wat is dat onderste ding trouwens? Ziet er maf uit. BTR-60 ofzo?
zoals gezegd, ik ken niemand magische eigenschappen toequote:Op dinsdag 30 november 2004 19:03 schreef Piro het volgende:
[..]
Wacht wacht wacht. Die lui liggen al sedert 1948 overhoop. Dat is een conflict maatje koude oorlog en beide zijden zijn liever dood voordat ze inbinden. Wat gaat er precies veranderen als je bij de Palestijnen rond gaat rijden? Opblazen zullen ze zich nog steeds en het enige verschil is dat het conflict voor ons een stuk dichter bij huis komt. Welke magische eigenschap ken jij de buitenlandse politici en strijdkrachten toe dat het handhaven van de status quo door een andere mogendheid de oplossing zal bieden? De enige reële oplossing om de geweldsspiraal te be-eindigen is het afkappen van alle (militaire) contacten tussen de twee facties. Een no-build en no-go zone totaan X km van de feitelijke muur af en daar gaan zitten. Over 25 jaar kunnen ze het nog een keer proberen.
Zuiderkruis is een bevoorrader en die gaat er binnenkort uit (ruilen tegen een lhd imoquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Was dat niet dat Zuiderkruis ding? Of kijk ik nou verkeerd?
De Marine heeft geen amfibie scheepjes en er zijn al helemaal geen amfibieschepen (voor zover ik weet) waar je 10 gevechtshelikopters op kwijt kunt.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:05 schreef HarigeKerel het volgende:
Naja varend ziekenhuis... het is ook wel bekend als het amfibie scheepje van de marine
We moeten natuurlijk een schip hebben waar er minstens 10 op kunnen en ook vanaf operaties kunnen uitvoeren![]()
quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zuiderkruis is een bevoorrader en die gaat er binnenkort uit (ruilen tegen een lhd imo
[..]
De Marine heeft geen amfibie scheepjes en er zijn al helemaal geen amfibieschepen (voor zover ik weet) waar je 10 gevechtshelikopters op kwijt kunt.
maar ik neem aan dat je de Rotterdam bedoelt, daar zit idd ook ergens een hospitaal ingepropt
quote:Landing Platform Dock
Hr.Ms. Rotterdam is het eerste amfibisch transportschip, ook wel Landing Platform Dock (LPD) genoemd, van de Nederlandse marine. De voornaamste taak is het ondersteunen van amfibische operaties. Dit betekent het transporteren en het voor de kust kunnen ontschepen (debarkeren) van een mariniersbataljon (ca. 610 manschappen), inclusief ondersteunende voorraden voor tien dagen. Het LPD moet 30 dagen helemaal zelfstandig de mariniers en goederen kunnen herbergen. Daarnaast is het LPD actief bij andere zaken zoals crisisbeheersingsoperaties, assistentie bij natuurrampen en evacuaties. Het beschikt daartoe over twee operatietafels, tien intensive-care bedden, behandelkamers en een noodhospitaal voor 100 patiënten. In januari 2001 is de stafeis goedgekeurd voor een tweede LPD, die de naam Johan de Witt zal dragen en in 2007 operationeel moet zijn.
Het dok
Niet overal ter wereld waar hulp van het LPD nodig is, zijn goede havens aanwezig. Om toch de bemanning en goederen aan land te krijgen, laat men de achterzijde van Hr. Ms. Rotterdam tot vier meter zakken. Zo stroomt water het dok binnen en kunnen de landingsvaartuigen uitvaren. Verder heeft de Rotterdam genoeg ruimte op het helikopterdek om twee helikopters tegelijk te laten landen.
Voertuigen
Het schip beschikt over vier landingsvaartuigen, van het type Landing Craft Vehicle and Personnel (LCVP's) of van het type Landing Craft Utility (LCU's). Daarnaast kan de LPD vrijwel elk type voertuig transporteren. Er is ruimte voor 32 tanks (Leopard 2's) en ongeveer 90 YPR-pantserrupsvoertuigen en Patriot-luchtafweerraketsystemen.
Ik geloof dat ie amfibisch bedoelde in het hovercraft principe. Het schip zelf is niet amfibisch namelijk.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:17 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
[..]
Is die tweede LPD van gelijke grootte?quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:20 schreef sp3c het volgende:
precies dat zeg ik
maar 10 cobra's zul je met wat passen en meten er wel in moeten krijgen neem ik aan
we gaan uberhaupt niet voordat zowel Israel als het Palestijnse bestuur van dat moment het daar mee eens zijn, liefst Abbas want die is door Arafat de goedheiligman aangesteld, dan krijg je onder een groot gedeelte van de bevolking een meteen een mandaat om vast wat te beginnen en de radicale groepen kunnen niet dan ineens gaan roepen dat het allemaal de schuld van de joden is want dan beledigen ze de goedheiligman posthuum (want zo is die structuur nu eenmaal daar, daar kun je misbruik van maken).quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:19 schreef Piro het volgende:
Sp3c darling, het klinkt geweldig, echter verwacht ik niet dat de radicale sectie van de Palestijnse bevolking zo maar zal inbinden. In de lijn der verwachting ligt eerder dat ze ons knechten van de Joden noemen (gee, sound familiar? Hoorde ik ene OBL ook al zeggen), de bevolking ervan overtuigen dat ze ons hebben geroepen om ze nu definitief de nek om te draaien en zulksoorts ongein. Bovendien retalieert Israel echt wel als er iets opblaast, NATO of niet. Dat krijgen ze er bij de thuismarkt nooit door helaas. De burgerij kun je pas overtuigen als je ze weghaalt uit de voedingsbodem. Dat an sich is weer een taak, omdat je nooit weet of je een (potentieele) terrorist meeneemt.
Er zijn sociale experimenten gedaan met deze twee bevolkingsgroepen en het had zelfs goed succes. Die mensen keren echter terug in een gebied waar militaire actie aan de orde van de dag is. Niet alle Marokkanen zijn slecht, de negatieve ervaringen die veel mensen met ze hebben zorgt echter wel voor dat stigma. En zolang de status quo niet verandert blijft dat stigma hangen.
Je idee klinkt geweldig als ik het zo lees, maar of het de endlösung is waar iedereen vrede mee kan vinden betwijfel ik ten zeerste.
En onderhandelen met de Palestijnen over het bestuur? Oh hell no. Die hele PLO is een groot terroristenhol. Als je daarmee onderhandelt krijg je weinig gedaan, maar ben je wel etterlijke miljoenen lichter die gebruikt worden voor malafide praktijken.. Jazeker Arafat, I'm talking about YOU.
iets groter volgens mij (8x nh90 in de hangaar dacht ik).quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:23 schreef Piro het volgende:
[..]
Is die tweede LPD van gelijke grootte?
USMC die hebben tests gedaan met hovercraftsquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik geloof dat ie amfibisch bedoelde in het hovercraft principe. Het schip zelf is niet amfibisch namelijk..
iig de Russenquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:28 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
USMC die hebben tests gedaan met hovercrafts
Of waren het de Britten![]()
Een van die (potentieele) leiders wordt in ieder geval gesteund door de Al Aqsa Brigade. Een leider die daaraan gelieerd is zal niet al te fris en betrouwbaar zijn. Ik stel voor dat ze de machtsstrijd zonder buitenlandse interventie afhandelen dat er in ieder geval geen wijzende vingertjes kunnen komen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
we gaan uberhaupt niet voordat zowel Israel als het Palestijnse bestuur van dat moment het daar mee eens zijn, liefst Abbas want die is door Arafat de goedheiligman aangesteld, dan krijg je onder een groot gedeelte van de bevolking een meteen een mandaat om vast wat te beginnen en de radicale groepen kunnen niet dan ineens gaan roepen dat het allemaal de schuld van de joden is want dan beledigen ze de goedheiligman posthuum (want zo is die structuur nu eenmaal daar, daar kun je misbruik van maken).
Wapens harvesten is sowieso een goed plan. Hoewel het niet een eindoplossing is heeft het resultaten geboekt elders. Zulk soort incentieven zou je moeten belonen met voedsel. Concrete hulp, niets abstracts zoals geld. Geef ze een geitquote:het zal niet meteen een oplossing van het probleem zijn maar ik zou het best willen proberen en ik ben niet de enige.
en onderhandelen doen we gewoon zonder geld ... ik dacht meer in de trend van, wapens harvesten by checkpoint 12 tot maandag 12 uur en anders schieten we iedere bewapende palestijn die we zien dood, of moet het 13 uur op checkpoint 13 zijn?
je moet de onderhandelingen wel een beetje rekbaar maken natuurlijk
Need... speld...quote:
ik zie liever niet dat Hamas of Fatah die machtsstrijd wintquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Een van die (potentieele) leiders wordt in ieder geval gesteund door de Al Aqsa Brigade. Een leider die daaraan gelieerd is zal niet al te fris en betrouwbaar zijn. Ik stel voor dat ze de machtsstrijd zonder buitenlandse interventie afhandelen dat er in ieder geval geen wijzende vingertjes kunnen komen.
mjah dmz, gewoon alles tot 4 km van de veiligheidsmuur stukschieten maar met een stoplijn alleen kom je er niet.quote:[..]
Wapens harvesten is sowieso een goed plan. Hoewel het niet een eindoplossing is heeft het resultaten geboekt elders. Zulk soort incentieven zou je moeten belonen met voedsel. Concrete hulp, niets abstracts zoals geld. Geef ze een geitof meel of wat dan ook. Of kleding. Think creative. Als het maar geen geld is.
Alleen for the love of god, werp een DMZ op, keep them out zodat je een stabiel klimaat creeërt. Neem de mogelijkheid tot aanvallen weg en je komt ver.
ik vind die windmolens achterop altijd zo'n leuk doelwit voor 1 van de bovengenoemde heli'squote:Op dinsdag 30 november 2004 19:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Need... speld...
De USMC heeft ook zulksoorts dingen, maar dan iets anders
LCACS. Kunnen 2 Abrams op of een plethora aan ander spul (acht voertuigen ofzo).
Ik zie dat ding al rondjes varen nadat onze cobra's er zo'n ding af hebben geknaldquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind die windmolens achterop altijd zo'n leuk doelwit voor 1 van de bovengenoemde heli's
nee doe mij maar gewoon vierkante kleine landingsbootjes (en amphibische voertuigen) dat hele hovercraft gebeuren vind ik wat ongemakkelijk (maar ik ben dan ook geen matroos).
Deze bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Need... speld...
De USMC heeft ook zulksoorts dingen, maar dan iets anders
LCACS. Kunnen 2 Abrams op of een plethora aan ander spul (acht voertuigen ofzo).
nee de Apache's, de luchtmacht moet geen cobra's en de luchtmacht verdedigd het strand, marine valt het aanquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:45 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik zie dat ding al rondjes varen nadat onze cobra's er zo'n ding af hebben geknald
De Amerikaanse is echt om van de schepen aan land te gaan, de Russische om geen schip te hoeven gebruiken.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:46 schreef sp3c het volgende:
het is een landingsschip ... veel meer dan zo snel mogelijk van boot naar land hoef je er niet mee te doen in principe
quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee de Apache's, de luchtmacht moet geen cobra's en de luchtmacht verdedigd het strand, marine valt het aan
Higgins boats rule okay?quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:50 schreef SHERMAN het volgende:
IS even wat anders dan de Hickings bootjes van Dday
Je avater is stukquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:56 schreef Piro het volgende:
[..]
Higgins boats rule okay?
Het ligt in de lijn der verwachting dat er meer van komen ja. Van de E-8 waren aanvankelijk maar 3 toestellen in aanbouw, in de E-8A configuratie. Deze bewezen hun nut tijdens de Kuweit crisis (als prototype welteverstaan), en toen wilde de Senaat er gelijk een heel grote serie van. Ik denk dat het hiermee ook zo zal gaan.quote:Op dinsdag 30 november 2004 15:40 schreef Piro het volgende:
[..]
Dus die 5 worden later eventueel uitgebreid?
Waar gaan ze trouwens dat nieuwe systeem op plakken? Ik hoorde dat het op kleinere toestellen als Gulfstreams kan, al ben ik daar skeptisch over. Confirm/Deny?
Mangusta. Omdat de Cobra als airframe al 40 jaar oud is (50 als je de UH-1 als basis aanhoudt), en de Mangusta net de helft. Omdat de Mangusta nog groei-potentieel heeft, en de Cobra nu echt aan de laatste upgrade begint. Omdat de Mangusta gebouwd is met nieuwere technologiën, daardoor lichter is, en vooral wendbaarder. En last but not least: als je wilt gaan sleeën moet je dat op een bobsleebaan doen, en niet op een helidekquote:Op dinsdag 30 november 2004 15:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Cobra, Cobra, Cobra COBRACOBRACOBRACOBRA! COBRA!
Omdat ie niet zo oer en oerlelijk is. En ze sluiten mooi aan op de AH64 vloot.
Europees is ook een argument. Misschien niet als keuze voor het beste wapen, maar wel als strategische keuze: Europa moet zelf leren militair zijn boontjes te doppen. Dat doe je alleen door zelf je spullen te ontwerpen, en waar nodig op basis van ervaringen aan te passen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 17:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
find it 3
zoek de verschillen tussen de verschillende wapentypen
zou voor de mangusta gaan is europees
Het ging lijkt meer op een sportwagen dan de AH-1 en AH-64. En voor snelheid is zeker iets te zeggen op het slagveld. Het ding is ooit kandidaat geweest om de europese gevechtsheli te worden binnen NATO (in de vorm van de TONAL). De Duitsers en de Fransen moesten echter per sé hun Tiger bouwen, en toen verloren de Italianen de deal. Gelukkig kozen wij daarna voor de Apache, en niet voor de Tiger.quote:Op dinsdag 30 november 2004 17:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind het silhouet van de zijkant niet verkeerd![]()
Somalië was de ultime vuurproef. Elke gek met een vuurwapen heeft die dingen beschoten, en ze zijn allemaal heel teruggekomen. Ik ken een paar Amerikaanse helicopters die dat niet kunnen herhalen over zichzelf. Italianen zijn een raar volkje, maar vliegtuigen bouwen kunnen ze absoluut!quote:[..]
bestand tegen alles tot en met .50 kaliber vuurwapens en de rotorbladen kunnen 23 mm inslagen verwerken (maar dan moet je wel op huis aan) en er is er nog geen een neergestort in 14 jaar operationele dienst (inclusief Somalie/Mogadishu, Angola en Macedonie) met 45 stuks
Uhm, ik geloof dat mijn punt de vorige keer niet helemaal is overgekomen?quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:47 schreef Piro het volgende:
Wees eens niet zo snel gepikeerd.
Ami's zijn met alles waar lawaai en kogels uit komt tevreden. Maar doorgaans weten ze pas wat ze niet kunnen als er buitenlander mee gespeeld hebben. Of liever: tegen gespeeld hebben. Cobras zijn niet slecht, maar het blijft sleetje rijden met raketten.quote:Op dinsdag 30 november 2004 18:52 schreef HarigeKerel het volgende:
Het liefste zou ik de Super-Cobra zien, de Ami's zijn erg tevreden over haar prestaties ook in Irak, ze gebruiken ze daar een stuk meer dan Apache's
De Turken hebben een tijdje geleden ook nieuwe besteld, Ja Super Cobra's daar voel ik wel wat voor![]()
Kunnen we dat varende ziekenhuis () van ons aanpassen om een stuk of 10 van die cobra's op te pleuren?
Zou leuk zijn voor onze mariniers, en dan kunnen we de ex-Apache piloten van de Apache's die we weg gaan doen mooi omscholen voor de Cobra
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De britten hebben met Hoovercrafts gespeeld, of ze ze nog steeds hebben weet ik niet. Alhoewel ze in geval van nood natuurlijk die Kanaal-ferries kunnen vorderenquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:28 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
USMC die hebben tests gedaan met hovercrafts
Of waren het de Britten![]()
De Ekranoplan, of WIG is een mooi ding, maar AFAIK niet operationeel bij de Russen (al zouden ze het enorm graag willen). Interessant stukje techniek wel, zouden wij in het westen ook eens mee moeten gaan spelen. Al was het maar commercieel.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:53 schreef Strijder het volgende:
[..]
De Amerikaanse is echt om van de schepen aan land te gaan, de Russische om geen schip te hoeven gebruiken.
Ik weet echter niet of de Russische ook echt zeewaardig zijn. Maar goed, ze hebben wel weer de Ekranoplan![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:53 schreef sp3c het volgende:
je zou toch zo een paar landingsboten aan venezuela schenken als de pzh2000 binnen is ... leuk voor de jongens
ja viel mij ook op in een paar uur hebben we er 2 pagin`s er bij geproduceert lang gelden dat het zo hard gingquote:Op dinsdag 30 november 2004 21:20 schreef RonaldV het volgende:
Zit ik al op het post-tempo van Piro?
dat is ook 1 van mijn punten als er een gelijkwaardig EU systeem is dan koop het EU systeemquote:Op dinsdag 30 november 2004 21:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Europees is ook een argument. Misschien niet als keuze voor het beste wapen, maar wel als strategische keuze: Europa moet zelf leren militair zijn boontjes te doppen. Dat doe je alleen door zelf je spullen te ontwerpen, en waar nodig op basis van ervaringen aan te passen.
Ik houd het niet meer bij allemaal...quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja viel mij ook op in een paar uur hebben we er 2 pagin`s er bij geproduceert lang gelden dat het zo hard ging
Daarom zijn die dingen ook gepantserd...quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nog even over die hoovercrafts ik zou niet eens een raket gebruiken voor die dingen schiet gewoon met mijn kanon op zijn rok en wieuw daar gaat ie
Ik doe mijn best, 3 posts eroverheen gegooitquote:Op dinsdag 30 november 2004 21:53 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ik houd het niet meer bij allemaal...
ware het niet dat die dingen van zo`n boord kanon door een gemiddelde russische tank heenvliegen dus ook zeker door zo`n rubberen randjequote:Op dinsdag 30 november 2004 21:53 schreef Strijder het volgende:
[..]
Daarom zijn die dingen ook gepantserd...![]()
GEzelligquote:Op dinsdag 30 november 2004 21:56 schreef HarigeKerel het volgende:
http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=31360![]()
Ja hoor, lijm erop en aandrukken maarquote:Op dinsdag 30 november 2004 21:54 schreef SHERMAN het volgende:
kan je een stuk "rubber" () bepantseren
en dat is het probleem van internationale projecten namenlijk verschillende belangenquote:Op dinsdag 30 november 2004 21:58 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
GEzellig
leuke filmpjes jammer dat er vandaag niks over wapens op tv isquote:Op dinsdag 30 november 2004 22:05 schreef SHERMAN het volgende:
2 filmpjes over de fennek
http://www.rtl.nl/(channe(...)_plain.xml/wm364.wvx
http://www.rtl.nl/(channe(...)_plain.xml/wm364.wvx
ja...wel jammer jaquote:Op dinsdag 30 november 2004 22:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
leuke filmpjes jammer dat er vandaag niks over wapens op tv is
You wish.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:20 schreef RonaldV het volgende:
Zit ik al op het post-tempo van Piro?
That came out of nowhere.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
heu en alweer een nieuwe oorlog in afrika
'Rwandese troepen vallen Congo binnen'
'Rwandese troepen vallen Congo binnen'
het houd ook nooit op ook niet he
Hoe graag je het ook zou willen, dat lukt pas als we een mate van integratie bereiken die gelijk ligt aan de US. Zij hebben een gelijke situatie. Koude sneeuw bovenin en gloeiend hete zandbakken beneden, en moerassen en dit en dat en het moet daar allemaal functioneren. Bovendien spelen we hier allemaal met aparte eisen, doctrines en volumes. En budgetten natuurlijk. Wat voor bijvoorbeeld Turkije een haalbare oplossing is is dat voor Zweden misschien niet. Eer we zoiets voor elkaar hebben zijn we wel wat verder.quote:Op dinsdag 30 november 2004 22:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dat is het probleem van internationale projecten namenlijk verschillende belangen
daarom hoop ik ook dat er een EU defensie komt die 1 soort specs afgeeft in plaats van de 15 dat nu het geval is bij de eurofighter
Sst. Ik ga weer een rijtje onafgebroken posten.quote:Op dinsdag 30 november 2004 22:40 schreef SHERMAN het volgende:
ohoh he's back
moet je vooral gaan zeggenquote:Op dinsdag 30 november 2004 22:44 schreef Piro het volgende:
[..]
Sst. Ik ga weer een rijtje onafgebroken posten..
Ikkie snappie. Beetje het E2 (was dat hem?) van de Navy principe. Ook zo'n klein rotvliegtuigje met een radome erop geplakt, en de consoles staan waarschijnlijk ergens op het schip zelf.quote:Op dinsdag 30 november 2004 20:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het ligt in de lijn der verwachting dat er meer van komen ja. Van de E-8 waren aanvankelijk maar 3 toestellen in aanbouw, in de E-8A configuratie. Deze bewezen hun nut tijdens de Kuweit crisis (als prototype welteverstaan), en toen wilde de Senaat er gelijk een heel grote serie van. Ik denk dat het hiermee ook zo zal gaan.
De kleinere toestellen waar jij het over hebt zijn kisten zoals de Engelse ASTOR (Airborne STand-Off Radar) die alleen de radar mee de lucht in nemen. de consoles blijven op de grond. Voordeel is dat je een veel lichter platform de lucht in kunt brengen (en het is dus in gebruik en aanschaf goedkoper), en dat alleen de radar maar gevaar loopt (minimaal verlies aan getrainde manschappen en geen aan de kostbare data consoles en apparatuur).
Nadeel is dat je minder flexibel bent: het aantal plekken voor de orbit-area van de radar is beperkt door de line-of-sight verbindingsapparatuur. Een E-8 of E-10 kun je tijdens de vlucht een andere taak op een andere lokatie geven, zelfs rerolen naar een ander gebied.
Voorbeeld: Een E-8 kun je laten opstijgen in Oman, met als missie Afghanistan. Als je tijdens het invliegen als commandant besluit dat het in Afghanistan rustig is, terwijl het apparaat beter boven Iraq kan gaanhangen, dan doe je dat. Je kunt zelfs besluiten tijdens de vlucht om de kist naar Kosovo te sturen omdat daar enorm de pleuris is uitgebroken. Binnen 3 uur ben je in de orbit boven de Adriatic, en volledig operationeel.
De radar van ASTOR kan hetzelfde. De data consoles bij ASTOR staan echter op de HMS Invincible voor de kust van Pakistan, buiten het bereik van een orbit boven Iraq. Re-rolen heeft dus geen enkele zin, tenzij je twee sets met data consoles hebt: een op de Invincible, en één set in Kuweit. Voor Kosovo moet je een set consoles naar Italië laten vliegen vanuit de UK.
Snappie?
Beperkt wel geloof ik. Je kan bijvoorbeeld kogelvrije banden maken (kleinkaliber natuurlijk).quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:54 schreef SHERMAN het volgende:
kan je een stuk "rubber" () bepantseren
Praktisch nut?quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:19 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Ekranoplan, of WIG is een mooi ding, maar AFAIK niet operationeel bij de Russen (al zouden ze het enorm graag willen). Interessant stukje techniek wel, zouden wij in het westen ook eens mee moeten gaan spelen. Al was het maar commercieel.
Niks tegen sleetje rijden.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ami's zijn met alles waar lawaai en kogels uit komt tevreden. Maar doorgaans weten ze pas wat ze niet kunnen als er buitenlander mee gespeeld hebben. Of liever: tegen gespeeld hebben. Cobras zijn niet slecht, maar het blijft sleetje rijden met raketten.
Ja maar een band houd min of meer zijn vormquote:Op dinsdag 30 november 2004 22:48 schreef Piro het volgende:
[..]
Beperkt wel geloof ik. Je kan bijvoorbeeld kogelvrije banden maken (kleinkaliber natuurlijk).
Of dat met een hovercraft ook zo kan weet ik niet.
Dude. Het zijn de Fransen, denk je dat die lui meewerken?quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:06 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het ging lijkt meer op een sportwagen dan de AH-1 en AH-64. En voor snelheid is zeker iets te zeggen op het slagveld. Het ding is ooit kandidaat geweest om de europese gevechtsheli te worden binnen NATO (in de vorm van de TONAL). De Duitsers en de Fransen moesten echter per sé hun Tiger bouwen, en toen verloren de Italianen de deal. Gelukkig kozen wij daarna voor de Apache, en niet voor de Tiger.
Ook met RPG's?quote:[..]
Somalië was de ultime vuurproef. Elke gek met een vuurwapen heeft die dingen beschoten, en ze zijn allemaal heel teruggekomen. Ik ken een paar Amerikaanse helicopters die dat niet kunnen herhalen over zichzelf. Italianen zijn een raar volkje, maar vliegtuigen bouwen kunnen ze absoluut!
De 1W's zijn volgens mij niet meer dezelfde frames als Nam. Die zijn al geschrapt geloof ik.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:00 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Mangusta. Omdat de Cobra als airframe al 40 jaar oud is (50 als je de UH-1 als basis aanhoudt), en de Mangusta net de helft. Omdat de Mangusta nog groei-potentieel heeft, en de Cobra nu echt aan de laatste upgrade begint. Omdat de Mangusta gebouwd is met nieuwere technologiën, daardoor lichter is, en vooral wendbaarder. En last but not least: als je wilt gaan sleeën moet je dat op een bobsleebaan doen, en niet op een helidek
De Mangusta (gebouwd volgens NATO specs) sluit even goed aan op de Apache als de AH-1, dus dat is geen argument.
Als je met 120mm op een hoop knalt gaat het wel kapot, dat is dus een prut argument.quote:Op dinsdag 30 november 2004 22:52 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ja maar een band houd min of meer zijn vorm
Een hovercraft krijgt pas zijn vorm als er lucht in komt, en als je er met een 120mm op knalt is het blub blub
Waar kleineer ik hier?quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uhm, ik geloof dat mijn punt de vorige keer niet helemaal is overgekomen?
Je mag het niet met anderen eens zijn, maar kleineren doe je dus niet.
Ik heb het ook niet over kut-scholieren met hun grote bek, bijvoorbeeld
En luchtvaarttechniek.quote:Op dinsdag 30 november 2004 22:57 schreef SHERMAN het volgende:
Fiasco In Auto Techniek
Lijkt me toch een serieuze kandidaat. Geen NATO land misschien, maar de defensie industrie van de Afrikanen is erg goed ontwikkeld, mede dankzij de jarenlange boycots vanwege het apartheidsregime en het feit dat ze in een erg instabiele regio zitten. Qua formaat komt ie overeen met de Tiger, Mangusta en King Cobra, en qua capaciteiten heb ik weinig negatiefs gehoord.quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:06 schreef HarigeKerel het volgende:
Rooivalk![]()
Laat mij nou ook een keer intressant doenquote:Op dinsdag 30 november 2004 23:03 schreef Piro het volgende:
[..]
Als je met 120mm op een hoop knalt gaat het wel kapot, dat is dus een prut argument..
Over die dual hull dingen gesproken, waarom worden die niet overwogen? Schijnen zo vast als een huis te zijn en weinig drag = hoge topsnelheid.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De britten hebben met Hoovercrafts gespeeld, of ze ze nog steeds hebben weet ik niet. Alhoewel ze in geval van nood natuurlijk die Kanaal-ferries kunnen vorderenMaar het hoovercraft-kunstje is geperfectioneerd door de Russen en de USN.
quote:Op dinsdag 30 november 2004 23:08 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Laat mij nou ook een keer intressant doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |