Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 31 zijn:
* White Rock traint medisch personeel NRF-4
* Gouden Taptoe verwarmt harten in Breda
* Landmacht heeft nieuwe motorfiets
* Zwitsters breken met traditie
* Nederland scoort met MWK oriënteren
Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 30 zijn:
* CIMIC wordt steeds belangrijker
* Medisch hulppersoneel is onmisbaar
* Non-letale wapens zijn in opmars
* Thuisfrontdag beantwoordt veel vragen
* Schaakstrijd bij IDL is groot succes
quote:Op dinsdag 14 september 2004 14:44 schreef SHERMAN het volgende:
...
blablabla
...
yaddah yaddah yaddah
...
Piro
Strijder
icecreamfarmer_NL
sp3c
Wuder
VAK
Mikkel
SirBenniMiles
Vampz
CeeJee
De_Rode_Brigade
SHERMAN
...
Ik vinnum niet zo mooiquote:Op dinsdag 14 september 2004 15:12 schreef SHERMAN het volgende:
Italiaanse Euro Fighter
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vind de Chinese Eurofighter-achtige J-10 mooierquote:Op dinsdag 14 september 2004 15:12 schreef SHERMAN het volgende:
Italiaanse Euro Fighter
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Lijkt wel een optisch getunede F16quote:Op dinsdag 14 september 2004 15:58 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik vind de Chinese Eurofighter-achtige J-10 mooier
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tis gewoon een combinatie van alle goede van Westerse fighters alleen dan met "made in china" erop.. alhoewel, je kunt discussiëren of een fighter met "made in China" wel goed isquote:Op dinsdag 14 september 2004 16:02 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Lijkt wel een optisch getunede F16
werd gvd tijd ook zegquote:Op dinsdag 14 september 2004 15:12 schreef SHERMAN het volgende:
Italiaanse Euro Fighter
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoeft ook nietquote:Op dinsdag 14 september 2004 15:24 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Ik vinnum niet zo mooi![]()
Die staat er ook bij hoorquote:Op dinsdag 14 september 2004 16:01 schreef Mikkel het volgende:
Dit is trouwens wel een leuke toevoeging voor de OP: http://www.militaryphotos.net.
Foto's van bovenstaande site, user op het forum uit het Canadese leger op bezoek bij Nederlandse SF (KCT neem ik aan).@ foto 2, nooit geweten dat ze een Accuracy International met suppressor hadden.
En het was de bedoeling dat de EF 10 jaar terug zou moeten vliegen, dus het zal me benieuwen of Conscript Cheng dit toestel volgend jaar mag bekijken, met <200 van die SU30 dingen geleverd klinkt het niet hoopvol.quote:Op dinsdag 14 september 2004 15:58 schreef Wuder het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De Chinese J-10 is naar verluidt zwaar beinvloed door de Israelische Lavi (sommigen beweren zelfs gebouwd met medewerking van IAI), die weer een hoop F-16 technologie heeft.quote:Op dinsdag 14 september 2004 15:58 schreef Wuder het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1. Zweden en Noorwegen hebben hem al (al ingezet in Liberia) en het is momenteel eerste keuze bij onze landmacht, tweede keuze is Ascod ... ontloopt elkaar niet zoveel qua eisen die Nederland eraan stelt (bepantsering) maar het Zweedse voertuig is wat moderner (lcd schermpjes binnenin zodat de infanteristen mee kunnen kijken (zoeken naar dreigingen).quote:Op dinsdag 14 september 2004 16:49 schreef Piro het volgende:
1. Wie gaat dat Zweedse APCmormel in dienst nemen? Ziet er mooi uit.
2. Wat heeft die Eurofighter een vreemde cockpit zeg, op foto 3 ziet ie er heel weird uit, en op foto 1 lijkt het alsof de dorsal spine veel te ver is doorgetrokken, zit daar een brandstoftank in ofzo?
hij wordt gemarket als beter dan F16quote:Op dinsdag 14 september 2004 16:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Chinese J-10 is naar verluidt zwaar beinvloed door de Israelische Lavi (sommigen beweren zelfs gebouwd met medewerking van IAI), die weer een hoop F-16 technologie heeft.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Infanteriegevechtsvoertuig.Het infanteriegevechtsvoertuig geldt als basisgevechtsvoertuig voor de pantserinfanterie. Het toekomstig optreden van deze eenheden in het gehele geweldsspectrum stelt een aantal specifieke eisen op het gebied van transportvermogen, bescherming, mobiliteit, commandovoering en vuurkracht.
Het transportvermogen moet voldoende zijn om naast een commandant, schutter en chauffeur, een infanteriegroep - zeven gevechtssoldaten - inclusief persoonlijke- en groepsuitrusting te vervoeren.
Het voertuig moet rondom bescherming bieden tegen 14,5 mm pantserdoorborende munitie. Frontaal geldt er een bescherming tegen 30 mm pantserdoorborende projectielen. Daarnaast moet het voertuig bescherming bieden tegen mijnen, en scherfwerking van conventionele artillerie- en mortiergranaten. Bescherming tegen NBC-middelen is eveneens vereist. Als mobiliteitseis is gesteld, dat het infanteriegevechtsvoertuig in alle soorten terrein naast tanks moet kunnen optreden. De maximale snelheid op de weg moet minstens 75 km/u bedragen.
Het infanteriegevechtsvoertuig moet doelen tot op een afstand van 2000 meter kunnen uitschakelen, zoals infanteriegevechtsvoertuigen en gevechtshelikopters.
De eisen leidt tot de keuze voor een rupsvoertuig met een 35 mm boordkanon.
Op dit moment wordt het project voortgezet met de pantservoertuigen CV 90 - van de firma Haglunds Vehicle - en de Ulan - van de firma Steyr Daimler Puch. Ook wordt het programma voor de ontwikkeling van een nieuw Duits pantserinfanterievoertuig gevolgd
Enige wat ze hebben meegekregen nadat de Lavi in '87 op de fles ging is het ontwerp, geen technologie, zit dus gewoon Oekraiens, Russisch of Chinees spul in (ontloopt elkaar toch niet veel).quote:Op dinsdag 14 september 2004 16:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Chinese J-10 is naar verluidt zwaar beinvloed door de Israelische Lavi (sommigen beweren zelfs gebouwd met medewerking van IAI), die weer een hoop F-16 technologie heeft.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die wieltjes zien eruit alsof ze uit een uitgebrande slopel komen. En is dat daar voorop een mijnploeg?quote:Op dinsdag 14 september 2004 19:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
[afbeelding]
cv 90 in Liberia van Zweden
[afbeelding]
cv 90 in Noorse dienst met 30 mm bushmaster gun als ik me niet vergis
Sowwy...quote:Op dinsdag 14 september 2004 16:20 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Die staat er ook bij hoor
Die ziet er niet echt als in goede staat uit zeg maarquote:Op dinsdag 14 september 2004 19:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
[afbeelding]
cv 90 in Liberia van Zweden
Het gebruikelijke waarschijnlijkquote:Op dinsdag 14 september 2004 19:18 schreef Piro het volgende:
[..]
En what the hell is er aan de hand in Liberia? Ik let niet zo op Afrika.
nu je het zegt ja, ze mogen hun spulletjes wel wat beter onderhouden maar dat is niet altijd mogelijk in het buitenland, voorop is volgens mij een ploegje jaquote:Op dinsdag 14 september 2004 19:18 schreef Piro het volgende:
[..]
Die wieltjes zien eruit alsof ze uit een uitgebrande slopel komen. En is dat daar voorop een mijnploeg?
nu nix meer maar vorig jaar was er flink burgeroorlog totdat de president aftrad en er een VN macht naar binnen mocht (ook hrms Rotterdam aan meegedaan) en nu is het nog maar een beetje burgeroorlog zolang niemand kijkt (VN is nog steeds niet volwassenquote:En what the hell is er aan de hand in Liberia? Ik let niet zo op Afrika.
wat ze gaan doen weet ik niet maar de huidige exportversie van de cv 90 wordt geleverd met het bushmaster II 30 mmquote:Op dinsdag 14 september 2004 19:11 schreef Piro het volgende:
Volgens mij komt de 40mm met een bushmaster, 30mm is Saab. Pin me er niet op vast echter.
quote:SVERDLOVSK REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 10. A monument to T-72 tank designers unveiled in Nizhni Tagil.
quote:SVERDLOVSK REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 10. A monument to T-72 tank designers unveiled in Nizhni Tagil.
quote:MOSCOW REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 11. Soviet T-70 tank, discovered in 2001 near the city of Velikiye Luki, Pskov Region, is on display at the Exhibition of World War II armoured vehicles, in the Military-Historical Museum of Armoured Vehicles and Equipment, or Tank Museum, in Kubinka, Moscow Region. The exhibition was held as part of the Tanker's Day festivities.
quote:MOSCOW REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 11. Soviet 1934 BA-6 Armoured Car is on display at the Exhibition of World War II armoured vehicles, in the Military-Historical Museum of Armoured Vehicles and Equipment, or Tank Museum, in Kubinka, Moscow Region. The exhibition was held as part of the Tanker's Day festivities.
quote:MOSCOW REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 11. A 1941 Panzer 38(t), a Czechoslovakian tank used by Germany during WWII, is on display at the Exhibition of World War II armoured vehicles, in the Military-Historical Museum of Armoured Vehicles and Equipment, or Tank Museum, in Kubinka, Moscow Region. The exhibition was held as part of the Tanker's Day festivities.
quote:MOSCOW REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 11. German 1942 armoured personnel carrier Hanomak is on display at the Exhibition of World War II armoured vehicles, in the Military-Historical Museum of Armoured Vehicles and Equipment, or Tank Museum, in Kubinka, Moscow Region.
quote:MOSCOW REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 11. Soviet 1944 SU-100 Self-Propelled Gun is on display at the Exhibition of World War II armoured vehicles, in the Military-Historical Museum of Armoured Vehicles and Equipment, or Tank Museum, in Kubinka, Moscow Region. The exhibition was held as part of the Tanker's Day festivities.
quote:MOSCOW REGION, RUSSIA. SEPTEMBER 11. German Tiger t-4 tank is on display at the Exhibition of World War II armoured vehicles, in the Military-Historical Museum of Armoured Vehicles and Equipment, or Tank Museum, in Kubinka, Moscow Region.
Leuke foto's.quote:Op dinsdag 14 september 2004 19:57 schreef SHERMAN het volgende:
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
[..]
De Lavi werd zwaar onder vuur genomen door de VS toen de Israeli's dreigden hem te gaan produceren. Zo zwaar zelfs dat de VS alle politieke drukmiddelen -tot aan het stopzetten van militaire hulp- gebruikten om het te stoppen. De Lavi was naar verluidt in zijn tijd beter dan wat de VS boden met de F-16. Uiteindelijk kregen de Israeli's een aanbod dat ze niet konden weigeren: een flinke hoeveelheid van de nieuwste F-16s tegen sterk gereduceerde prijs (zal wel bijna gratis zijn geweest), mits de Lavi gecancelled werd. De Lavi was vanaf dat moment een test toestel voor avionics die later in Israelische F-16s terecht kwamen.quote:Op dinsdag 14 september 2004 18:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij wordt gemarket als beter dan F16
kans is groot dat het toestel minder is dan de nieuwere/geupgrade toestellen maar beter dan de standaard block 20/25 technologie schijnt (net als Lavi vooral gebaseerd te zijn op de laatste Franse toestellen) bij ons hebben ze er iig niet zo'n hoge pet van op
Sinds ik voor het eerst over de J-10 hoorde ging het verhaal dat Israelische ingenieurs van het Lavi project hebben meegewerkt aan het bouwen van het airframe. Dat is technologie op zich, een jachtvliegtuig ontwerpen is niet hetzelfde als het kopieren en bewerken van de MiGs die China tot dan toe had gebouwd. Die verhalen ben ik tot vorig jaar tegengekomen. De aanwezige avionics zullen inderdaad wel door werkloze Russen zijn gemaakt.quote:Op dinsdag 14 september 2004 19:15 schreef Piro het volgende:
[..]
Enige wat ze hebben meegekregen nadat de Lavi in '87 op de fles ging is het ontwerp, geen technologie, zit dus gewoon Oekraiens, Russisch of Chinees spul in (ontloopt elkaar toch niet veel).
Echter is een airframe makkelijker gefikst dan het tevens ontwerpen van een rader, fly by wire systeem, vuurgeleiding, en al die andere zooi waarmee zo'n vliegtuig wordt volgepropt. En daar deden ze het om. Afaik zou het Laviprogramma ze insight geven in wat het Westen op dat moment had, en dat zagen ze bij de VS helemaal niet zietten.quote:Op dinsdag 14 september 2004 20:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Sinds ik voor het eerst over de J-10 hoorde ging het verhaal dat Israelische ingenieurs van het Lavi project hebben meegewerkt aan het bouwen van het airframe. Dat is technologie op zich, een jachtvliegtuig ontwerpen is niet hetzelfde als het kopieren en bewerken van de MiGs die China tot dan toe had gebouwd. Die verhalen ben ik tot vorig jaar tegengekomen. De aanwezige avionics zullen inderdaad wel door werkloze Russen zijn gemaakt.
Officieel is Israel niet bij het programma betrokkenquote:Op dinsdag 14 september 2004 20:35 schreef Piro het volgende:
[..]
Echter is een airframe makkelijker gefikst dan het tevens ontwerpen van een rader, fly by wire systeem, vuurgeleiding, en al die andere zooi waarmee zo'n vliegtuig wordt volgepropt. En daar deden ze het om. Afaik zou het Laviprogramma ze insight geven in wat het Westen op dat moment had, en dat zagen ze bij de VS helemaal niet zietten.
De J-10 gaat al bijna richting de productie-fase en het is al meer dan 10 jaar in ontwikkeling.quote:Op dinsdag 14 september 2004 16:53 schreef Piro het volgende:
[..]
En het was de bedoeling dat de EF 10 jaar terug zou moeten vliegen, dus het zal me benieuwen of Conscript Cheng dit toestel volgend jaar mag bekijken, met <200 van die SU30 dingen geleverd klinkt het niet hoopvol.
Kanker.quote:Op dinsdag 14 september 2004 21:22 schreef RonaldV het volgende:
AirCav on the move!
Volume op hard, hier is....
THUNDER!!
![]()
( 11Mb / Wmb / 4.53min )
nou nou...quote:Op dinsdag 14 september 2004 21:48 schreef Piro het volgende:
[..]
Kanker..
Neem het buisje, tel het aantal raketjes, en gooi die in twee seconden.quote:Hoeveel kotst dat HYDRA ding er per seconde uit?
Eigenlijk, eigenlijk he, mag ik hier helemaal niet om lachen, maar ik doe het toch.quote:Op dinsdag 14 september 2004 21:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
nou nou...
Hooguit van de depleted uranium shells van de chain gun.
quote:[..]
Neem het buisje, tel het aantal raketjes, en gooi die in twee seconden.![]()
Het is ook niet echt relevant. De gemiddelde fighter is het ook, maar je verkoopt er geen een meer door. Alleen op Farnborough en leBourget laten ze het publiekelijk zien aan potentiele klanten.quote:Op dinsdag 14 september 2004 22:56 schreef Piro het volgende:
Ik wist overigens niet dat een Apache aerobaat was, de enige heli van wie het specifiek vermeld wordt zijn de KA50 en de KA52
Naja, zegt toch wel iets over de capaciteiten van de helicopter IMO.quote:Op dinsdag 14 september 2004 23:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is ook niet echt relevant. De gemiddelde fighter is het ook, maar je verkoopt er geen een meer door. Alleen op Farnborough en leBourget laten ze het publiekelijk zien aan potentiele klanten.
WTF? De CH53 kan corkscrews?quote:Op dinsdag 14 september 2004 23:47 schreef RonaldV het volgende:
De CH-53 en de Lynx kunnen het ook. maar ik heb er nog nooit mee geadverteerd zien worden. Het is wel overal op t web te vinden trouwens.
Barrelrolls in ieder geval.quote:Op woensdag 15 september 2004 00:35 schreef Piro het volgende:
[..]
WTF? De CH53 kan corkscrews?
Pics?quote:Op woensdag 15 september 2004 00:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Barrelrolls in ieder geval.
Ik zit nu op kantoor. Thuis heb ik wel wat geloof ik, een filmpje. Komt nog uit de jaren 60, toen de machine nog helemaal nieuw was.Ik heb iig deze link en dit forum gaat er ook voor een groot deel over. Ik Google even verder.quote:Op woensdag 15 september 2004 01:23 schreef Piro het volgende:
[..]
Pics?.
Ken ik niet. MY HONOR DEMANDS PICS! (In linkvorm, dat geldt vooral voor sherman, omdat ie nog nooit van resizen heeft gehoord.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:05 schreef sp3c het volgende:
de klu solo display apache is ook altijd wel impressive wat dat betreft
Dit kanon, de Bofors 40L70, heeft gekoppeld aan de Flycatcher van Signaal, nog tot eind jaren 90 dienst gedaan. Op mijn onderdeel stonden ze tot midden jaren 90. Leuk spul, al heb ik het altijd vergeleken met schieten op een mug vanaf 3 km afstand. Het enige dat je ermee bereikte was dat het doel moest gaan "jinken" voor hij aanviel. Met domme bommen misschien nog wel handig, omdat de piloot minder goed kan mikken, maar met de slimme wapens van tegenwoordig... Vrij zinloos dus. Maar de bemanningen dachten daar destijds duidelijk anders over.quote:Op woensdag 15 september 2004 08:45 schreef CeeJee het volgende:
Fotootjes van de Open Monumentendag afgelopen weekend op Fort Vechten, bij Bunnik. http://www.fortvechten.nl/
Bofors luchtafweerkanon
[afbeelding]
[afbeelding]
Heeft die tot de NINETIES dienst gedaan? Luchtdoelartillerie was in de jaren 60 en 70 al verouderde rommel.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dit kanon, de Bofors 40L70, heeft gekoppeld aan de Flycatcher van Signaal, nog tot eind jaren 90 dienst gedaan. Op mijn onderdeel stonden ze tot midden jaren 90. Leuk spul, al heb ik het altijd vergeleken met schieten op een mug vanaf 3 km afstand. Het enige dat je ermee bereikte was dat het doel moest gaan "jinken" voor hij aanviel. Met domme bommen misschien nog wel handig, omdat de piloot minder goed kan mikken, maar met de slimme wapens van tegenwoordig... Vrij zinloos dus. Maar de bemanningen dachten daar destijds duidelijk anders over.
volgens mij istie pas bij de laatste bezuinigingsronde wegbezuinigd met de prtlquote:Op woensdag 15 september 2004 13:02 schreef Piro het volgende:
[..]
Heeft die tot de NINETIES dienst gedaan? Luchtdoelartillerie was in de jaren 60 en 70 al verouderde rommel..
beetje met de vleugels wapperen echt nutig is het nietquote:En Jinken is zeker luchtdoelartillerie dodgen?
Een luchtdoelkanon heeft als groot voordeel dat je het ook kan richten op vijanden op de grond. Multifunctioneel ! En tegen heli's of terroristen in Ultralights die de radar niet ziet of weet ik veel wat nog meer doet die Bofors het uitstekend.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:02 schreef Piro het volgende:
[..]
Heeft die tot de NINETIES dienst gedaan? Luchtdoelartillerie was in de jaren 60 en 70 al verouderde rommel..
Dit was dan ook RADARGELEIDE artilleriequote:Op woensdag 15 september 2004 13:02 schreef Piro het volgende:
[..]
Jinken is je kist flink aggressief heen en weer trekken, met veel bochten. Op die manier kun je, zeker met de hulp van chaff, een radarlock breken. Het werkt ook met IR en flares trouwens. Ik heb video's gezien van tests met NF-5 en F-16 waarin dat redelijk goed werkte voor ongeveer 2 seconden. daarna locked de Flycatcher direct weer het oorspronkelijke doel. Maar je zult maar net in die 2 seconden schieten...quote:En Jinken is zeker luchtdoelartillerie dodgen?
Ergens gok ik dat een ATS raket of wat HYDRA pods een einde aan de droom zullen maken voordat de crew uberhaupt het ding kan richten.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:14 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Een luchtdoelkanon heeft als groot voordeel dat je het ook kan richten op vijanden op de grond. Multifunctioneel ! En tegen heli's of terroristen in Ultralights die de radar niet ziet of weet ik veel wat nog meer doet die Bofors het uitstekend.
Nee hoor. juist tegen helicopters waren ze nog wel effectief. Ze zijn wegbezuinigd omdat het makkelijker is een compleet wapensysteem weg te gooien, door te roepen dat de Stinger het ook kan (terwijl je daar geen ruk aan hebt tegen laagvliegende doelen). Die hoef je dan niet meer te vervangen, ook niet door extra Stingers. En dat scheelt weer. Op dezelfde manier is het Triad concept gesloopt, de Hawks zijn wegbezuinigd, en er is niets voor in de plaats gekomen. Resultaat is dat de Patriot nu feitelijk onbeschermd in het veld staat, tot het echt te laat is, dan komt de Stinger in actie.quote:Op woensdag 15 september 2004 16:15 schreef sp3c het volgende:
daarom zijn ze wegbezuinigd
Ik hoor ze al sinds 1989 praten over vervanging van de Hawk. Eerst door de Crotale, toen weer niet... begin jaren 90 kwam plots NASAMS in beeld. Mooi spul, ik heb tijdens een Open Dag, in Twenthe meen ik, nog wat moeilijke vragen gesteld aan een Noorse officier, hij schrok zich rotquote:Op woensdag 15 september 2004 16:40 schreef sp3c het volgende:
en nasams komt toch ipv de hawk?
quote:The air force exercise “ELITE (Electronic Warfare Live Training Exercise)” has taken place from 30 April to 14 May 2004 at the HEUBERG military training area in southern Baden-Württemberg. More than 1,200 personnel from 17 nations with more than 90 airplanes and ground-based air defence and command & control systems will utilise this opportunity to train “combined deployment.” IABG will support the German air force on site with its test and experimental environment “TEXnet.”
ELITE is an annual, complex high-level training of the air force. It represents a particular highlight in the deployment training and further education of the flight crews, the management and functional staff of the surface-to-air missile and radar management services. As the name implies, the focus of ELITE is on the training of “electronic combat (EloCom).”
At ELITE, IABG experts support mission planning and evaluation. The basis for this is the network compatible test and experimental environment TEXnet. It is, so to speak, the foundation on which the simulation systems and components for the different applications are based. For example, the ECONDUA simulation system used during ELITE, which maps air attacks. Additional TEXnet components are used to analyse the effectiveness of the EloCom measures and to record data in the HARM guided missile.
Over and beyond its use at ELITE, the versatility and high quality of the components and simulation systems incorporated in TEXnet was already demonstrated in February this year. In the context of the multinational “Concept Development and Experimentation (CD&E)” programme, the simulation system JOANA was combined with US American models and management systems at the US Joint Forces Command in Norfolk and successfully used in the “Multinational Experiment (MNE3).” JOANA maps the troop level (joint/combined) and can cover the transition from peacekeeping measures to combat measures without a break in media. Small wonder that the participants of the command and control unit in Potsdam assessed JOANA very favourably.
IABG has also been represented at ILA 2004 in Berlin with TEXnet. Visitors could also view the simulation system “BNS,” jointly developed by IABG and EADS. BNS is a modern weapons system simulation for a future modular air defence system of the army. It enables the analysis of future abilities, can be used to document the history of hardware and software and can be used for training.
IABG places particular value on the fact that a system development across the company, based on the modular software architecture implemented in TEXnet, is feasible and makes sense. BNS provided impressive proof of this. Important key words for technical specialists are “HLA – High Level Architecture,” “PSISA” and “GERTICO.” These technologies facilitate the cross-sectional use of simulation components. This was already successfully demonstrated with “SAMOC,” the future combat headquarters of surface-to-air missile services. For embedded training, SAMOC uses the MOCCA simulation system, developed by IABG and passed its first test during the recent air defence exercise “Joint Project Optic Windmill (JPOW VIII)” in April 2004. The German navy was represented there with its virtual frigate SIMBURG, which is based on TEXnet.
05/14/04
Dus de Noren hebben al 10 jaar een systeem buiten staan (Fully operational sinds 1998) dat niet werkt? (bron)quote:Op woensdag 15 september 2004 17:15 schreef sp3c het volgende:
nasams is nog niet operationeel
quote:ze hadden pas voor het eerst een buitenlandse oefening (in Duitsland, elite 2004 geloof ik) waar ook de groep geleide wapens aan meedeed, ik geloof wel dat ze komen
De geleide wapen fregatten zijn weer een goed voorbeeld van buiten dienst stellen zonder vervanging. Alhoewel de M-fregatten eigenlijk in dat gat zouden moeten stappen, die combineren officeel de S en L fregatten. De Hawks hadden gewoon nog niet weg gemogen. Een triad bestond uit 3 lagen: ver en hoog (Patriot), middenafstand en midden/lage hoogtes (Hawk) en nabij verdediging (Stinger). Door de manier waarop een Patriot werkt was dat bittere noodzaak: een Patriot kan maar één kant op kijken, een Hawk rondom. Hawks zorgden dus ook voor verdediging van de Patiots, met Stinger als last ditch. We sturen nu onze Patriots op pad in de hoop dat iemand anders de verdediging van de Patriot Fire Platoons wel regelt.quote:De Hawks zijn gewoon wat te vroeg buiten dienst gesteld maja dat gebeurt wel vaker (net als de geleide wapen fregatten bv).
De grootste GGW exercise van Europa, en één van de grotere in de wereld is JPOW (Joint Project Optic Windmill), bedacht door onze eigen KLu. Deze oefening is zo groot dat het de enige oefening buiten de VS was in 2000, waar bemanningen van de Airborne Laser aan meededen om te oefenen.quote:Op woensdag 15 september 2004 17:20 schreef sp3c het volgende:
http://www.darkside.no/aviation/elite2004/
filmpjes van elite 2004, volgens mij zie ik ook onze cougar nog ff langs komen
edit: damn gek, dat filmpje met die vliegtuigen
Dat noemen die luilakken van de ggw dan werken
edit
grootste geleide wapenoefening van europa
mijn foutquote:Op woensdag 15 september 2004 20:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dus de Noren hebben al 10 jaar een systeem buiten staan (Fully operational sinds 1998) dat niet werkt? (bron)
En de Spaanse systemen die sinds 2002 zijn afgeleverd, doen het ook nog niet? (bron)
De Grieken kochten een HAWK/NASAMS hybride die niet bestaat, en de USMC volgt dus een spook? (bron)
Volgens deze link is het contract in 1994 getekend, en werd het eerste werkende systeem in 1995 opgeleverd.
een vuurtest is geen volledige operationele oefeningquote:[..]ze waren in 2002 bezig met live-firing exercises in Texas. Live firing, met live warheads, wel te verstaan. (bron)
ja zo is op elite 2004 ook geoefend, de nasams werd aangestuurd met hetzelfde systeem als de hawk toendertijd en dat werkte iig erg goed.quote:[..]
De geleide wapen fregatten zijn weer een goed voorbeeld van buiten dienst stellen zonder vervanging. Alhoewel de M-fregatten eigenlijk in dat gat zouden moeten stappen, die combineren officeel de S en L fregatten.
De Hawks hadden gewoon nog niet weg gemogen. Een triad bestond uit 3 lagen: ver en hoog (Patriot), middenafstand en midden/lage hoogtes (Hawk) en nabij verdediging (Stinger). Door de manier waarop een Patriot werkt was dat bittere noodzaak: een Patriot kan maar één kant op kijken, een Hawk rondom. Hawks zorgden dus ook voor verdediging van de Patiots, met Stinger als last ditch. We sturen nu onze Patriots op pad in de hoop dat iemand anders de verdediging van de Patriot Fire Platoons wel regelt.
dan ben ik bedrogen door een Duitser!quote:Op woensdag 15 september 2004 20:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De grootste GGW exercise van Europa, en één van de grotere in de wereld is JPOW (Joint Project Optic Windmill), bedacht door onze eigen KLu. Deze oefening is zo groot dat het de enige oefening buiten de VS was in 2000, waar bemanningen van de Airborne Laser aan meededen om te oefenen.
De oefening die hier beschreven wordt is een Electronic Warfare Exercise.![]()
Never trust a Germanquote:Op donderdag 16 september 2004 12:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan ben ik bedrogen door een Duitser!
wat vervelend!quote:Noorwegen koopt geen pantserhouwitsers van Nederland
15-9-2004 11:55:00
Noorwegen ziet af van de aankoop van pantserhouwitsers van Nederland. In het kader van bezuinigingen zou Nederland achttien van de zevenenvijftig nog ongebruikte kanonnen doorverkopen aan de Noren. Het departement onderzoekt wat de gevolgen zijn voor de bezuinigingsplannen.
Tijdens de informele EU-bijeenkomst van defensieministers vrijdag (17 september) spreekt minister Kamp zijn Noorse collega. Daarna zal hij de Tweede Kamer informeren over de gevolgen.
http://www.mindef.nl/nieu(...)wegenhouwitsers.html
Ik heb toch echt het idee dat MinDef een stoel is voor prutsers. Alhoewel Frank het nog het minst slecht deed, btw. Wanneer komt er op die stoel eens een echte minister, die zijn poot stijf houdt? Hoe kun je na 15 jaar bezuinigen nou nog beweren dat je een goede organisatie hebt staan? Dat je personeel hyper gemotiveerd is?quote:Op donderdag 16 september 2004 13:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat vervelend!
nu moeten we gloednieuwe hypermoderne stukken artillerie aanhouden .... gniffel ... nu maar hopen dat er ook geen koper gevonden kan worden voor de Apache's totdat het kabinet Balkenende is weggehoond (en er geen links kabinet aantreed)
[afbeelding]
ik las ook al dat Kamp zijn 50 tomahawk's definitief niet aangeschaft worden voorlopig
Was hij niet degene die die tentenkampjes op de Ermelose Hei had gezet, onder het motto: Wat goed is voor soldaten is zeker goed voor asielzoekers?quote:Op donderdag 16 september 2004 13:58 schreef sp3c het volgende:
ja wat was zijn vorige job ook weer ... integratiebeleid?
Ik heb zo het idee dat hij af en toe roept: 250 miljoen! En ik wil het dit weekeind hebben, of ik ga kont schoppen!quote:(..)
en dan heb ik het niet over de bezuinigingen want die zullen niet bij hem uit de hersenpan zijn komen rollen
Luchtmachters schreeuwen ook hoor. Hoe denk je dat ze anders tussen die straalmotoren communiceren?quote:Op donderdag 16 september 2004 14:40 schreef sp3c het volgende:
eigenlijk zou er weer een generaal buiten dienst ofzo minister van defensie moeten worden, en echt zo'n harde traditionele schreeuwlelijk (luchtmacht valt gelijk af... maar misschien een artillerieofficier
) die dan tegen Den Haag zegt
ik wil 10 miljard deze begroting, en anders komen we ff kont schoppen!
* RonaldV begint alvast foto's te maken van politieke instellingen in den haag
Aan de reactive armour te zien is het een Rus. Maar ik weet niet veel van landmacht spul.quote:Op donderdag 16 september 2004 15:22 schreef sp3c het volgende:
ja maar wat is het?
T-90?
Als je zoiets wil moeten we even een USMC drillsergeant halen. Als die klaar is in de tweede kamer schijten ze daar 20 kleuren. Of welke andere drillsergeant ook. Die worden betaald om te schreeuwen.quote:Op donderdag 16 september 2004 14:40 schreef sp3c het volgende:
eigenlijk zou er weer een generaal buiten dienst ofzo minister van defensie moeten worden, en echt zo'n harde traditionele schreeuwlelijk (luchtmacht valt gelijk af... maar misschien een artillerieofficier
) die dan tegen Den Haag zegt
ik wil 10 miljard deze begroting, en anders komen we ff kont schoppen!
* Piro begint alvast foto's te maken van politieke instellingen in den haag
Hier kun je het meestal aan zien, geen garantie, maar ongeveer wel.quote:Op donderdag 16 september 2004 15:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Aan de reactive armour te zien is het een Rus. Maar ik weet niet veel van landmacht spul.
De artillerie is te lui om te schreeuwen man. Effetjes rijden, geweertje de lucht in, schieten maar.quote:Op donderdag 16 september 2004 15:43 schreef sp3c het volgende:
jamaar die van de artillerie zijn het errugst
volgens mij is dat traditie, die moeten over hun kanonnen heen brullen en hebben nog niet door dat die allang wegbezuinigd zijn
Herkenbaar!quote:Op donderdag 16 september 2004 16:00 schreef sp3c het volgende:
nee die gasten stampen de tradities er serieus met harde hand in
dat is toch iets anders dan bij ons
instructeur: allemaal over de muur
klas: m0ah
Instructeur: NU!
klas: nu ff niet!
Instructeur: schikt 1 uur?
klas: kater ... doe 4 uur ofzo?
Instructeur: als jullie nu meteen gaan mogen jullie allemaal die F16 daaro aanraken
klas: RENNEN RENNEN!
Geintje zeker?quote:Op donderdag 16 september 2004 16:00 schreef sp3c het volgende:
nee die gasten stampen de tradities er serieus met harde hand in
dat is toch iets anders dan bij ons
instructeur: allemaal over de muur
klas: m0ah
Instructeur: NU!
klas: nu ff niet!
Instructeur: schikt 1 uur?
klas: kater ... doe 4 uur ofzo?
Instructeur: als jullie nu meteen gaan mogen jullie allemaal die F16 daaro aanraken
klas: RENNEN RENNEN!
Hij vergat erbij te vertellen dat ze zonder koffie al helemaal niet in beweging komenquote:Op donderdag 16 september 2004 16:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Geintje zeker?.
ZO moet dat dus.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:08 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hij vergat erbij te vertellen dat ze zonder koffie al helemaal niet in beweging komen
Jamaar dat mag toch helemaal niet? Dat is toch mishandeling?quote:Op donderdag 16 september 2004 16:10 schreef Piro het volgende:
[..]
ZO moet dat dus.
"You try that again shitbag, and I swear to god I will climb up the side of the chowhall and jump off like motherfucking Spiderman and put my boot through your chest, do you understand that?!"
Bij teh yankees niet.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:12 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Jamaar dat mag toch helemaal niet? Dat is toch mishandeling?
Moeten ze hier eens proberenquote:Op donderdag 16 september 2004 16:14 schreef Piro het volgende:
[..]
Bij teh yankees niet.
Daar mag je recruten niet meer in elkaar slaan (maar zijn rugzak naar zijn hoofd gooien mag wel, je raakt hem niet aan).
Shuffelen is afgeschaft (marcheren op asfalt in legerlaarzen, slecht voor je voetjes)
Verbaal geweld mag nog, evenals '1000 keer opdrukken, en eerder ga je je nest niet in'.
Mietjes.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:17 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Moeten ze hier eens proberen
Geen idee, ze mogen iig geen peuken meer uitduwen op nieuwe rekruten.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Mietjes..
Mogen ze hier dan ook niet meer schelden of straffen geven in de trend van 40 rondjes om de basis heen?
ja het kopje koffie was ik idd vergetenquote:Op donderdag 16 september 2004 16:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Geintje zeker?.
bij de Artillerie welquote:Op donderdag 16 september 2004 16:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Mietjes..
Mogen ze hier dan ook niet meer schelden of straffen geven in de trend van 40 rondjes om de basis heen?
Niet?quote:Op donderdag 16 september 2004 16:21 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Geen idee, ze mogen iig geen peuken meer uitduwen op nieuwe rekruten.Waar moet dat heen met onze landverdediging.
Het allergrootste probleem bij de Luchtmacht is dat er voor vrijwel alle functies een burger-evenknie is. Iedereen bij de Luchtmacht weet dus wat hij of zij waard is in het burgerleven. En die vergelijking pakt voor de meeste functies niet goed uit voor de Luchtmacht. Een deel van de oplossing voor dat probleem zit hem in de sfeer. Ik ben ontevreden over een heleboel zaken bij de Luchtmacht vertrokken, maar de sfeer, die mis ik wel. Het is een zeldzame mix tussen het militaire van de Landmacht en Marine, de burgerluchtvaart, en gewone burgerlui. Je vindt het nergens anders, behalve (heb ik gehoord) bij Martinair.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
bij de Artillerie wel
probleem met de luchtmacht is dat een groot gedeelte van het personeel erop achteruit gaat qua salaris en cao en shit in verhouding tot het burgerleven (bij ons computernerds was dat iig wel zo) als je het de mensen dan te moeilijk worden dan gaan ze gewoon weer terug naar hun gezellige kantoortjes met breedbandinternet en airco
Kras dan lekker op, voor jou tien anderen.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
bij de Artillerie wel
probleem met de luchtmacht is dat een groot gedeelte van het personeel erop achteruit gaat qua salaris en cao en shit in verhouding tot het burgerleven (bij ons computernerds was dat iig wel zo) als je het de mensen dan te moeilijk worden dan gaan ze gewoon weer terug naar hun gezellige kantoortjes met breedbandinternet en airco
Nog ff snel: welke 10 anderen? Als je in het burgerleven met hetzelfde veel meer verdient, tegen betere uren, geen ongemakken als uitzendingen, en nog wat andere zooi... Waarom zouden er dan voor elke vertrekkende luchtmachter 10 man klaarstaan om hem/haar te vervangen? De KLu weet van gekkigheid niet waar ze mensen vandaan moeten halen, en hoe wat binnenzit binnen te houden. Bij sommige dienstvakken werden twee jaar geleden oud-KLu-ers gebeld of ze wilden terugkomen naar het uniform.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Kras dan lekker op, voor jou tien anderen.
Stel verwijfde figuren daarzo..
Wat heeft martinair dan wat de rest van de burgerluchtvaart niet heeft?quote:Op donderdag 16 september 2004 16:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het allergrootste probleem bij de Luchtmacht is dat er voor vrijwel alle functies een burger-evenknie is. Iedereen bij de Luchtmacht weet dus wat hij of zij waard is in het burgerleven. En die vergelijking pakt voor de meeste functies niet goed uit voor de Luchtmacht. Een deel van de oplossing voor dat probleem zit hem in de sfeer. Ik ben ontevreden over een heleboel zaken bij de Luchtmacht vertrokken, maar de sfeer, die mis ik wel. Het is een zeldzame mix tussen het militaire van de Landmacht en Marine, de burgerluchtvaart, en gewone burgerlui. Je vindt het nergens anders, behalve (heb ik gehoord) bij Martinair.
precies dat bedoel ikquote:Op donderdag 16 september 2004 16:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het allergrootste probleem bij de Luchtmacht is dat er voor vrijwel alle functies een burger-evenknie is. Iedereen bij de Luchtmacht weet dus wat hij of zij waard is in het burgerleven. En die vergelijking pakt voor de meeste functies niet goed uit voor de Luchtmacht. Een deel van de oplossing voor dat probleem zit hem in de sfeer. Ik ben ontevreden over een heleboel zaken bij de Luchtmacht vertrokken, maar de sfeer, die mis ik wel. Het is een zeldzame mix tussen het militaire van de Landmacht en Marine, de burgerluchtvaart, en gewone burgerlui. Je vindt het nergens anders, behalve (heb ik gehoord) bij Martinair.
mjah ik overdrijf het natuurlijk een beetje maar dit is wel de realiteit er zijn nu eenmaal niet voor mij 10 anderen en dat weet ik, dat weten mijn kameraden en de luchtmacht weet dit al helemaal donders goedquote:Op donderdag 16 september 2004 16:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Kras dan lekker op, voor jou tien anderen.
Stel verwijfde figuren daarzo..
mjah je gaat in eerste instantie bij de luchtmacht om piloot te worden of vliegtuigtechnicus of luchtverkeersleider of wat dan ook dat je er eventueel gevechtshandelingen moet uitvoeren komt bij het merendeel op de tweede plaats (deels ook door foute recrutering maja je kunt in Nederland niet aankomen dat je mensen voor oorlogen ronselt want dan staat de volkskrant er gelijk vol mee).quote:Op donderdag 16 september 2004 16:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Wat heeft martinair dan wat de rest van de burgerluchtvaart niet heeft?
Dat ze een burger evenknie hebben hoeft niks te zeggen, je zit bij defensie, en bij defensie ga je niet als je puur en alleen op de big money uitben. Word dan advocaat of accountant ofzo.
Dan schort er iets bij de luchtmacht zelf. Ik kan bijna geen enkel leger vinden waar men niet het liefst bij de luchtmacht wil.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nog ff snel: welke 10 anderen? Als je in het burgerleven met hetzelfde veel meer verdient, tegen betere uren, geen ongemakken als uitzendingen, en nog wat andere zooi... Waarom zouden er dan voor elke vertrekkende luchtmachter 10 man klaarstaan om hem/haar te vervangen? De KLu weet van gekkigheid niet waar ze mensen vandaan moeten halen, en hoe wat binnenzit binnen te houden. Bij sommige dienstvakken werden twee jaar geleden oud-KLu-ers gebeld of ze wilden terugkomen naar het uniform.
tja maar als luchtmacht personeel heb je nu ook wel een mindere kans om uitgezonden te worden NL zend namelijk niet graag zijn dure f16 en apaches richting oorlogsgebied.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:54 schreef sp3c het volgende:
mjah er is gewoon te weinig geld beschikbaar voor de luchtmacht, daardoor moeten ze hogere eisen stellen aan het personeel zodat ze dat personeel minder hoeven te leren wat dus minder geld kost etc.
De F-16s zijn de laatste 15 jaar bijna volcontinue aangeboden voor oorlogstaken, en hebben 2/3 van de tijd ook daadwerkelijk uitzendingen gehad. De Apaches waren nog niet eens operationeel toen ze al in Eritrea zaten (wereldwijd de eerste D-Apaches life ingezet), ze hebben in Bosnië gestaan en op dit moment staan alle apaches (min 6 in opslag) in het buitenland: een paar voor training in de VS, de rest in Irak en Afghanistan.quote:Op donderdag 16 september 2004 18:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tja maar als luchtmacht personeel heb je nu ook wel een mindere kans om uitgezonden te worden NL zend namelijk niet graag zijn dure f16 en apaches richting oorlogsgebied.
de BBC bijvoorbeeld (click)quote:Op donderdag 16 september 2004 20:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik hoorde trouwens in dit topic
Kamp wil aanschaf kruisrakketten doorzetten.
over storm shadows als europese tegenhanger van tomahawks
wie weet daar meer van
nu ik het zo lees vind ik niet echt een tegenhanger van de tomahawk hij heeft een veel kleiner bereikquote:
Hij wordt gelanceerd van een straaljager. Amerikanen lanceren vanaf logge bommenwerpers. Hun standoff afstand is inherent veel groter, anders houden ze geen lanceerplatform over. Straaljagers hebben een betere overlevingskans dan bommenwerpers, en kunnen dus dieper vijandelijk terrein penetreren. Dus kan de kruisraket een korter bereik hebben, en zijn de kosten lager (minder brandstof=lichter wapen=lichtere motor=goedkoper te ontwikkelen).quote:Op donderdag 16 september 2004 21:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu ik het zo lees vind ik niet echt een tegenhanger van de tomahawk hij heeft een veel kleiner bereik
nee dat is niet waar, vanaf Desert Storm (mochten niet landen vanwege Turks geblunder) zijn er F16's aan elke grootschalige operatie aangeboden behalve de laatste golfoorlog en die vlogen boven Afghanistan.quote:Op donderdag 16 september 2004 18:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tja maar als luchtmacht personeel heb je nu ook wel een mindere kans om uitgezonden te worden NL zend namelijk niet graag zijn dure f16 en apaches richting oorlogsgebied.
ik wil geen kruisrakettenquote:Op donderdag 16 september 2004 20:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik hoorde trouwens in dit topic
Kamp wil aanschaf kruisrakketten doorzetten.
over storm shadows als europese tegenhanger van tomahawks
wie weet daar meer van
Wat is dan effectief het verschil tussen die nieuwste Harpoon en een Tomahawk?quote:Op vrijdag 17 september 2004 10:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik wil geen kruisraketten
de nieuwste harpoons (agm 84H slam er) hebben vergelijkbare capaciteiten (beperkte gps functie's, vergelijkbare range etc.), kun je van alle marineschepen afvuren en zijn een krachtig zat (360 kg warhead) voor wat Nederland er mee zou willen doen en ze zijn een stuk goedkoper
het is alleen geen kruisvluchtwapen
[afbeelding]
Ik ken het verhaal dat de FACer in de zenuwen de mist in ging, en een collega FACer het heeft overgenomen. Wat er daar precies gebeurd is weet ik niet, en ik moet eerlijk zeggen dat ik deze verhalen niet meer zo volg sinds ik uit dienst ben. Ik kan wel even nakijken thuis of ik er nog iets over heb liggen. Ik was niet direct bij Srebrenica betrokken, ik kwam pas tijdens de bombardementen in reactie op Sarajevo "in theatre", en vertrok toen IFOR tussen kerst en nieuwjaar Bosnie introk.quote:Op vrijdag 17 september 2004 10:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat is niet waar, vanaf Desert Storm (mochten niet landen vanwege Turks geblunder) zijn er F16's aan elke grootschalige operatie aangeboden behalve de laatste golfoorlog en die vlogen boven Afghanistan.
(knip rest -RonaldV)
dat verhaal klopt echter niet naar het schijnt, die commando's hadden niet de benodigde apparatuur bij zich en die fac'er is zelf teruggegaan en heeft liggend van onder het voertuig de piloten naar hun doel gepraat (de opnames bevestigen dit, het ging om een vrouwelijke piloot) en die gast deed al een tijd lang zijn best om er erkenning voor te krijgen, ik vroeg me af of hem dat inmiddels gelukt is
misschien dat RonaldV er wat vanaf weet (jij was er dichtbij betrokken toch)?
Populair gezegd:quote:Op vrijdag 17 september 2004 10:36 schreef Mikkel het volgende:
[..]
Wat is dan effectief het verschil tussen die nieuwste Harpoon en een Tomahawk?
jammer, de radio transmissies bevestigden echt dat hij het wasquote:Op vrijdag 17 september 2004 10:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal dat de FACer in de zenuwen de mist in ging, en een collega FACer het heeft overgenomen. Wat er daar precies gebeurd is weet ik niet, en ik moet eerlijk zeggen dat ik deze verhalen niet meer zo volg sinds ik uit dienst ben. Ik kan wel even nakijken thuis of ik er nog iets over heb liggen. Ik was niet direct bij Srebrenica betrokken, ik kwam pas tijdens de bombardementen in reactie op Sarajevo "in theatre", en vertrok toen IFOR tussen kerst en nieuwjaar Bosnie introk.
FHM dacht ik dat is ook gelijk de laatste keer dat iemand met militair materiaal op dergelijke manier op de foto mag, daar worden de regels voor aangepast (was nog niet het geval) amar ze is binnenkort al uit dienst geloof ikquote:De vrouwelijke piloot ken ik wel. Ze was de eerste operationele vrouwelijke F-16 vlieger (Nellie Speerstra is nooit operationeel geweest, al vloog ze wel een poos als jachtvlieger) ter wereld, en de eerste vouw die met een straaljager ten strijde trok. Ze staat zeer binnenkort zeer aantrekkelijk in een mannenblad (ik dacht FHM, maar het zou Playboy kunnen zijn, lees maar even door de oude topics, ik heb het al eens gemeld hier), met F-16 en met toestemming van MinDef (laatste keer overigens). "Toots" was een van de beste piloten die de Luchtmacht destijds had, en vloog bij 322Sqn. Ik post expres haar echte naam niet (alhoewel het niet zo heel moeilijk te raden is), en zou het waarderen als jullie dat zo houden.
het bereik ontloopt elkaar niet zo heel veelquote:Op vrijdag 17 september 2004 10:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Populair gezegd:
Bereik en knal.
Harpoon is ontworpen als ASM, Tomahawk als AGM. Ik opteer voor de Europese optie, die zit er qua capaciteiten precies tussen.
Ochtend briefing gemist?quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
FHM dacht ik dat is ook gelijk de laatste keer dat iemand met militair materiaal op dergelijke manier op de foto mag, daar worden de regels voor aangepast (was nog niet het geval) amar ze is binnenkort al uit dienst geloof ik
edit o wacht dat zei je al, ik zal is wat koffie incasseren
nee ik ben vrij vandaag (deze week) dus moet ik zelf mijn koffie brouwen en die is niet altijd even geweldig (ofwel te slap ofwel sterker bruikbaar om munitie mee te verstevigen ipv uranium) maar ooit zal het me lukkenquote:Op vrijdag 17 september 2004 11:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ochtend briefing gemist?
je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen natuurlijkquote:Toots is overigens al een poosje weg. Ze is moeder geworden. Dat was ik nog vergeten: omdat ze de eerste is is ze ook nog medisch wondertje: ze is de eerste die 9G op haar baarmoeder heeft gehad, en desondanks moeder is geworden.
Ah ok, dat kruisvlucht stukje begreep ik niet helemaal. Dus geen coole video opnamen van een harpoon door de straten van As-Samawah (sp)quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
het bereik ontloopt elkaar niet zo heel veel
150 mijl voor de nieuwe harpoons (240 km) en 250 km voor storm shadow en heeft Nederland nu echt behoefte aan die extra knal?
het verschil tussen tomahawk en harpoon is dat harpoon geen kruisvluchtwapen is.
Het volgt dus niet de contouren van het terrein maar vliegt recht toe recht aan op het doel af waardoor het makkelijker te onderscheppen is
Het voordeel van kruisvluchtwapens is dat je geen dure piloten meer over zwaar verdedigde doelen hoeft te sturen. Het voordeel daarvan is dat ze minder makkelijk gevangen kunnen worden, en zo de politiek kunnen beinvloeden. Kijk maar eens hoe gevangen militairen in de afgelopen 20 jaar bij verschillende landen de politiek hebben beinvloed.quote:Op vrijdag 17 september 2004 12:12 schreef sp3c het volgende:
nee ik zie ook niet waarom er zo zwaar aangetild word door de minister.
schiet totaal niet op en er zijn veel belangrijkere zaken om geld aan te besteden
Leuk en schattig. Waar zijn de pics?quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ochtend briefing gemist?
Toots is overigens al een poosje weg. Ze is moeder geworden. Dat was ik nog vergeten: omdat ze de eerste is is ze ook nog medisch wondertje: ze is de eerste die 9G op haar baarmoeder heeft gehad, en desondanks moeder is geworden.
ja omdat je van grotere afstanden kan schieten, dit is echter bij de nieuwere harpoons geen argument aangezien die ruwweg dezelfde reikwijdte hebben als bv storm shadowquote:Op vrijdag 17 september 2004 12:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het voordeel van kruisvluchtwapens is dat je geen dure piloten meer over zwaar verdedigde doelen hoeft te sturen. Het voordeel daarvan is dat ze minder makkelijk gevangen kunnen worden, en zo de politiek kunnen beinvloeden. Kijk maar eens hoe gevangen militairen in de afgelopen 20 jaar bij verschillende landen de politiek hebben beinvloed.
(Israel vs Syrie, NATO vs Bosnische Serven, Desert Storm)
ik probeer het nog isquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Leuk en schattig. Waar zijn de pics?
En kan iemand Sp3cs pre-koffie bericht over die FAC in normaal Nederlands omzetten?.
De kill op de bewegende tank is bevestigd, dat was Tootsquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
het schijnt ook dat de Tank die in dat incident is vernietigd geen officiele kill is (want niet waargenomen door derden en de bom was nogal dom) en dat de vierde bom die geworpen is (de andere drie raakten een bunker, een stuk rijdende artillerie en een andere tank) geboekt staat als een misser ook dit verhaal wordt door de radioberichten ontkracht want je hoort duidelijk dat de tank is vernietigd (althans dat hoor je roepen).
Wacht effe, de commandant van dat vehikel heeft de vent achtergelaten bij een T72 omdat ie zei dat het gekkenwerk was?quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik probeer het nog is
bij srebrenica zijn op het laatste moment 3 doelen gebombardeerd met 4 ongeleide bommen
die F16's in kwestie waren Nederlands en werden naar hun doel gepraat door een tactical air control party van de luchtmobiele brigade.
Die lagen op een berg of een heuvel, de doelen stonden in een vallei (vlakbij de gewraakte radiotoren) het ging hierbij onder meer om een T72/84 gevechtstank die de Nederlanders in de gaten had vanwege hun spierwitte VN voertuig en begon erop te schieten zodra ze in positie kwamen.
de voertuigscommandant besloot zich toen terug te trekken (uit het zicht), even te wachten en het later weer te proberen, dit tot drie keer toe. De Forward Air Controller zei bij de derde keer dat het gekkenwerk was en vond dat ze te voet moesten gaan, de commandant wilde zo niet aangesproken worden door 1 van zijn manschappen en liet hem toen achter.
Even later kwamen ze weer ter onverrichte zaken terug en heeft de Forward Air Controller het vanaf een andere positie (van onder een voertuig) nogmaals geprobeerd, hij kreeg toen contact met een vrouwelijke piloot die de tank heeft vernietigd (vloog 2 meter de lucht in).
de media hier meldde vervolgens dat de aircontroller gek van de zenuwen was geworden en meldde triomfantelijk dat de luchtmobiele brigade toch echt weggegooid geld was en dat de commando's het werk hebben afgemaakt.
De man in kwestie heeft dit een hele tijd aangevochten (de radio berichten bevestigen zijn verhaal) en ik vroeg me af wat hiervan geworden is.
het schijnt ook dat de Tank die in dat incident is vernietigd geen officiele kill is (want niet waargenomen door derden en de bom was nogal dom) en dat de vierde bom die geworpen is (de andere drie raakten een bunker, een stuk rijdende artillerie en een andere tank) geboekt staat als een misser ook dit verhaal wordt door de radioberichten ontkracht want je hoort duidelijk dat de tank is vernietigd (althans dat hoor je roepen).
nee hij heeft de man achter gelaten in veilig gebied en is zelf weer naar de T72 geredenquote:Op vrijdag 17 september 2004 16:01 schreef Piro het volgende:
[..]
Wacht effe, de commandant van dat vehikel heeft de vent achtergelaten bij een T72 omdat ie zei dat het gekkenwerk was?
Wat is dat voor leipo?.
van wat ik er van begrepen heb is dit witte VN voertuig wat op dat moment buiten gevecht was gesteld met uitzicht op de tank (waarschijnlijk door de tank) de man is er toen op afgegaan en heeft vanonder het voertuig de luchtmacht gebeld, maar dit kan ook een kapot voertuig zijn geweest dat er al stond (ik vind nergens iets over een voertuig wat op die dag is verloren maar dat is zowieso nogal onduidelijk gezien er nogal wat voertuigen zijn verloren in de enclave).quote:En waar stond dat voertuig waar die figuur onderlag?
ligt eraan wat het kosten verschil is als dat niet te groot is kunnen we beter voor de storm shadows gaan omdat die het terrein volgen.quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja omdat je van grotere afstanden kan schieten, dit is echter bij de nieuwere harpoons geen argument aangezien die ruwweg dezelfde reikwijdte hebben als bv storm shadow
ja dat is mijn probleem, dat kostenverschil is wel zo groot voor zover ik weetquote:Op vrijdag 17 september 2004 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ligt eraan wat het kosten verschil is als dat niet te groot is kunnen we beter voor de storm shadows gaan omdat die het terrein volgen.
het WAS een antishipmissilequote:maar de harpoon is toch eigenlijk een antishipmissile![]()
Kort hierna viel de enclave.quote:Toen was er ineens contact met de vliegtuigen. Die bleken al een half uur in de omgeving te hangen, maar de FACer kon nog geen verbinding met ze krijgen. Nu dus wel. Het was 14.30uur en de second stond nu op een paar honderd meter van de compound. De BSA had het grootste deel van de stad al in handen dus was het veel te laat voor luchtsteun. De FAC-er die zich ten zuiden van de compound bevond deed zijn werk en de twee (!) F-16s konden nog een paar doelen uitschakelen. Het personeel op B1 kon uiteindelijk toch ook zijn positie verlaten en verplaatste naar de compound, waar ze net als de overige voertuigen van de Blocking Positions een opstelling ter bescherming van de compound zou innemen. Het groepje met de FAC-er, die iets ten zuiden van de compound zat kan nu ook niets meer doen en kwam ook in de looppas terug.
Als ik me goed herinner waren de .50s op de YPRs het zwaarste dat ze bij zich hadden. De rest was "te agressief". Het standaard snelvuurkanon dat er oorspronkelijk opzat is speciaal voor Bosnië verwijderd, anders konden de voertuigen wel eens op tanks lijken, en dat kan natuurlijk niet....quote:Op vrijdag 17 september 2004 22:52 schreef Piro het volgende:
Zoals het zo verwoord is lijkt het bijna op een Mogadishu drama, met uitzondering van het feit dat Srebrenica een enclave was.
Had Dutchbat trouwens geen AT eenheden om die tanks de tiefus te schieten?
Werd. Of eigenlijk niet bosnië, maar het Verenigde Naties in Bosnië beleid van Nederland. Een dienstweigeraar (van de PvdA) was de baas op MinDef toen Nederland werd uitgezonden.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:22 schreef Piro het volgende:
You're KIDDING.
Met .50cal tegen een staand leger met tanks vechten?
Bosnië wordt hoe langer hoe gestoorder..
Yepquote:Op vrijdag 17 september 2004 23:21 schreef Piro het volgende:.
Ben jij die piet?.
Het wordt inderdaad steeds gestoorder en debieler... komop zeg... met alleen een paar HMGs... kun je nog beter een Sherman tank uit WW2 in je basis hebben..quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:27 schreef Piro het volgende:
Dienstweigeraars mogen MinDef in? Nekschot voor die hufter!
Laat me raden, we waren de vreemde eend in de bijt met niks groters dan 12.7x99?.
Een Negerchinees. Nou heb ik het écht allemaal gezien.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:28 schreef Wuder het volgende:
[..]
Yep![]()
Nee, de Ukrainers hadden 2 man per geweer. Het kon dus erger.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:27 schreef Piro het volgende:
Dienstweigeraars mogen MinDef in? Nekschot voor die hufter!
Laat me raden, we waren de vreemde eend in de bijt met niks groters dan 12.7x99?.
Die sherman zou de YPR opvreten, fijnkauwen en uitspugen.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:29 schreef Wuder het volgende:
[..]
Het wordt inderdaad steeds gestoorder en debieler... komop zeg... met alleen een paar HMGs... kun je nog beter een Sherman tank uit WW2 in je basis hebben..
Ook met de HMG on top of the foodchain?quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, de Ukrainers hadden 2 man per geweer. Het kon dus erger.
Weet ik eigenlijk niet. Misschien sp3c?quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Ook met de HMG on top of the foodchain?.
Betwijfel ik eerlijk gezegd, volgens mij kan zelfs de Ukraine hun troepen uitrusten met RPG's of fatsoenlijke AT wapens. En ze zijn lang niet zo soft op dat gebied als wij.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet. Misschien sp3c?
Je gaat mij toch niet vertellen dat de kaashoofden niet eens RPG hadden?!?! Komop zeg... dan hadden de Taliban strijders nog meer kans tegen de VSquote:Op vrijdag 17 september 2004 23:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Betwijfel ik eerlijk gezegd, volgens mij kan zelfs de Ukraine hun troepen uitrusten met RPG's of fatsoenlijke AT wapens. En ze zijn lang niet zo soft op dat gebied als wij.
Of een fietsquote:Op vrijdag 17 september 2004 23:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Die sherman zou de YPR opvreten, fijnkauwen en uitspugen..
Hell, een Jagdpanther zou beter zijn.
Speculaaspantservoertuig met een HMG erop in oorlogsgebied, rot op.
Lezen. Tijdens Bosnië heeft een een of andere dienstweigerende hufter besloten dat alles groter dan .50BMG te agressief was.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:37 schreef Wuder het volgende:
[..]
Je gaat mij toch niet vertellen dat de kaashoofden niet eens RPG hadden?!?! Komop zeg... dan hadden de Taliban strijders nog meer kans tegen de VS![]()
Ik kan wel lezen, maar het is gewoon te gestoord om het te geloven.. Ik zou me soldaat niet eens zonder RPGs Amsterdam insturenquote:Op vrijdag 17 september 2004 23:38 schreef Piro het volgende:
[..]
Lezen. Tijdens Bosnië heeft een een of andere dienstweigerende hufter besloten dat alles groter dan .50BMG te agressief was.
Uhm... die "hufter" was wel MinDef.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:38 schreef Piro het volgende:
[..]
Lezen. Tijdens Bosnië heeft een een of andere dienstweigerende hufter besloten dat alles groter dan .50BMG te agressief was.
Ze hebben zowiezo een AK, dus dat geeft al meer schadequote:Op vrijdag 17 september 2004 23:39 schreef RonaldV het volgende:
kijk hier eens: http://www.mil.gov.ua/ind(...)eeping&sub=history#1
Op de plaatjes zie je wat ze bij zich hadden. Niet veel beter dan wij. In ieder geval ouder.
Dat boeit me voor geen meter, het is alsnog een hufter met totaal geen inzicht.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uhm... die "hufter" was wel MinDef.
Relus ter Beek is tegenwoordig de baas in Drenthe dacht ik.
Wijze keus. Die niggaz uit de Bijlmer poppen anders caps in je ass. (automatische rommel is eerder regel dan uitzondering).quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:40 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik kan wel lezen, maar het is gewoon te gestoord om het te geloven.. Ik zou me soldaat niet eens zonder RPGs Amsterdam insturen![]()
Ik heb anders nog nooit problemen gehad met niet-blanken in de Bijlmer, en ik kom er regelmatig. Het enige wat me daar ooit is overkomen is dat een (blanke) junk mijn auto-radio stal op een parkeerplaats in Diemen-Zuid, op 300 meter van de Bijlmer. Vuurwapens heb ik er nog nooit aangetroffen.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Wijze keus. Die niggaz uit de Bijlmer poppen anders caps in je ass. (automatische rommel is eerder regel dan uitzondering).
Ga mij niet vertellen hoe mijn buurt eruit ziet wil je?quote:Op zaterdag 18 september 2004 00:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb anders nog nooit problemen gehad met niet-blanken in de Bijlmer, en ik kom er regelmatig. Het enige wat me daar ooit is overkomen is dat een (blanke) junk mijn auto-radio stal op een parkeerplaats in Diemen-Zuid, op 300 meter van de Bijlmer. Vuurwapens heb ik er nog nooit aangetroffen.
Typisch staaltje van racistisch geïnspireerde sensatiepraat die op niks gebaseerd is.
Edit: ik loop daar volledig onbewapend trouwens. Tenzij je mijn autosleutel als wapen telt.
mosnews.comquote:Venezuela to Buy 50 Russian Mig-29 Fighters
Venezuela plans to acquire 50 of Russia’s most advanced warplanes, the UPI news agency reported citing U.S., European and Latin American military intelligence officials who are concerned about regional ambitions harbored by President Hugo Chavez.
The UPI also reported details of agreements being negotiated with Russian defense contractors for a large number of super jet fighters fitted with state-of-the-art weaponry. In letters addressed last year to the director general of Russian Aeronautic Corp., Nicolai F. Nikitin, the Venezuelan air force requested the “latest version” of the MiG 29 SMT equipped with high-tech weaponry, including radar-guided missiles and 2,000-pound bombs.
“The plane must have the capacity to carry no less than 4 tons of bombs,” says the document signed by the Venezuelan air force commander, Maj. Gen. Regulo Anselini Espin, a copy of which has been obtained by UPI. Venezuelan generals have told European diplomatic officials that they need the MiGs to protect the Panama Canal. When asked against whom, the air chiefs wouldn’t specify.
Venezuelan defense officials have said that they were turning to new defense partners because of deteriorating military relations with the United States. More than half of Venezuela’s 22 F-16s are currently grounded due to a lack of maintenance and spare parts. But Colombia and other neighboring countries fear that the new arms would enable Chavez to impose his geopolitical and ideological agenda.
“The total quantity of airplanes provided is of 40 single-seat planes and 10 twin-seat planes,” Venezuelan air force documents state. Defense analysts point out that two-seat MiGs are normaly used for deep, surgical bombing missions.
Ten aircraft are due to be delivered within 18 months of the contract being signed, which also involves setting up a MiG 29 maintenance center in Venezuela, according to air force officials who outline plans for long-term supply and maintenance. “Future deliveries will be made with the participation of the specialists of the Venezuelan air force in the joint assembly of the planes and their test flights following their assembly on Venezuelan territory,” say letters of intent with Russia.
There are already several MiGs in Venezuela, according to Colombian defense officials who have shown UPI photographs of the planes being prepared for flight testing at the Libertador air base in Maracaibo. A U.S. intelligence source also claims that MiGs have been spotted flying near the Caribbean island of Curcao.
Members of Venezuela’s military say handpicked pilots are undergoing flight training in Cuba, which has six MiG 29s. Cuba is the only country in Latin America, except Peru, to be equipped with the advanced Russian model. Fidel Castro offers various types of security assistance to Venezuela in exchange for oil.
Russian and Cuban military officials enjoy warm relations with the Venezuelan Defense Ministry, according to American and EU diplomatic sources who believe that Russia is prepared to sell the full MiG package. The sources say that Russia’s defense attache, air force Col. Oleg Krayotin, holds regular meetings with Venezuelan Defense Minister Garcia Carneiro.
Venezuelan contracts are also being drawn up for Russian Mi-17 heavy-lift helicopters as well as radar systems from China, according to U.S. intelligence reports.
Ik heb op en rond Ganzenhoef in de afgelopen 18 jaar nog nooit probleen gehad, ongeacht het tijdstip, en ondanks de junks. En ik ben niet eens een local. Ik ontken de problemen niet, maar nam aanstoot van de manier waarop e.e.a. gepost werd, sarcasme of niet. Of het vuurwapenbezit zo hoog is als jij beweert zou ik eens aan mijn familie moeten vragen, die werken voor de orde troepen in Groot-Mokum.quote:Op zaterdag 18 september 2004 00:39 schreef Piro het volgende:
[..]
Ga mij niet vertellen hoe mijn buurt eruit ziet wil je?.
Dat kan ik namelijk prima zelf. Ga jij maar eens rond een uur of drie in de ochtend bij Kraaiennest ofzo rondlopen, kijken of je dan nóg vind dat ik mezelf baseer op absoluut niks. Amsterdam Bijlmer heeft zo'n beetje het hoogste vuurwapenbezit, relatief én absoluut.
Dat jij en ik er geen problemen mee hebben gehad betekent niet dat de problemen er niet zijn.
Psst! Het was trouwens sarcasme
Dutchbat beschikte wel over Dragons.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:22 schreef Piro het volgende:
You're KIDDING.
Met .50cal tegen een staand leger met tanks vechten?
Bosnië wordt hoe langer hoe gestoorder..
De Amerikanen hebben permanent een squadron f16's op Hato afb staan, als die niet in staat zijn die toestellen te onderscheppen lijkt het me stug dat wij dat wel zullen zijnquote:Op zaterdag 18 september 2004 02:12 schreef HarigeKerel het volgende:
Als ze maar van onze Antillen afblijven![]()
[..]
mosnews.com
Dan hebben ze nu de beste luchtmacht van Zuid-Amerika
Tijd dus dat wij permanent onze beste F16's met crew daar stationeren, Chavez is instabiel en we hebben die F16's toch niet voor niks?
En nee we moeten niet er vanuit gaan dat de Ami's met hun paar vliegtuigjes de latino's wel even een pak op de kont geven, dat moeten wij zelf doen![]()
"For Pim and glory, fire!"![]()
zou het een idee zijn om Kamp een email te zenden en te vragen wat voor maatregelen we gaan nemen? we kunnen onze jongens daar immers niet laten zitten zonder goede bescherming
de ukrainers in Zepa hadden iig geen at wapens en nauwelijks hmg's (geen .50) en wat ze hadden verkochten ze op de zwarte markt om dan vervolgens resupply aan te vragen bij de VN.quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Betwijfel ik eerlijk gezegd, volgens mij kan zelfs de Ukraine hun troepen uitrusten met RPG's of fatsoenlijke AT wapens. En ze zijn lang niet zo soft op dat gebied als wij.
quote:Op vrijdag 17 september 2004 23:29 schreef Wuder het volgende:
[..]
Het wordt inderdaad steeds gestoorder en debieler... komop zeg... met alleen een paar HMGs... kun je nog beter een Sherman tank uit WW2 in je basis hebben..
Heel erg vervormde pics..quote:Op zaterdag 18 september 2004 12:34 schreef SHERMAN het volgende:
Type 99
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je effe door Harlem rijdt lijkt het allemaal ook niet zo kwaad, als je er echter woont is het weer een ander verhaal.quote:Op zaterdag 18 september 2004 09:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb op en rond Ganzenhoef in de afgelopen 18 jaar nog nooit probleen gehad, ongeacht het tijdstip, en ondanks de junks. En ik ben niet eens een local. Ik ontken de problemen niet, maar nam aanstoot van de manier waarop e.e.a. gepost werd, sarcasme of niet. Of het vuurwapenbezit zo hoog is als jij beweert zou ik eens aan mijn familie moeten vragen, die werken voor de orde troepen in Groot-Mokum.
Whehehehehe. Op de zwarte markt.quote:Op zaterdag 18 september 2004 11:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
de ukrainers in Zepa hadden iig geen at wapens en nauwelijks hmg's (geen .50) en wat ze hadden verkochten ze op de zwarte markt om dan vervolgens resupply aan te vragen bij de VN.
een generaal Smith reageerde op een gegeven moment met iets in de trend van 'als jullie nog meer munitie nodig hebben dan gaan jullie maar bij de moslims vragen of je ze terug mag hebben'
was trouwens ook een vrij kleine eenheid (toen Zepa viel waren het er nog maar 97)
Widescreen vervorming, die tank is een stuk hoger en een stuk korter.quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:07 schreef SHERMAN het volgende:
Wat is er vervormd aan
Hier nergens last vanquote:Op zaterdag 18 september 2004 13:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Widescreen vervorming, die tank is een stuk hoger en een stuk korter..
De meest geavanceerde luchtmacht? Bron, link?quote:Op zaterdag 18 september 2004 02:12 schreef HarigeKerel het volgende:
Als ze maar van onze Antillen afblijven![]()
[..]
mosnews.com
Dan hebben ze nu de beste luchtmacht van Zuid-Amerika
Tijd dus dat wij permanent onze beste F16's met crew daar stationeren, Chavez is instabiel en we hebben die F16's toch niet voor niks?
En nee we moeten niet er vanuit gaan dat de Ami's met hun paar vliegtuigjes de latino's wel even een pak op de kont geven, dat moeten wij zelf doen![]()
"For Pim and glory, fire!"![]()
zou het een idee zijn om Kamp een email te zenden en te vragen wat voor maatregelen we gaan nemen? we kunnen onze jongens daar immers niet laten zitten zonder goede bescherming
Komt omdat iemand ze native widescreen heeft vervormd. Wuder heeft die pics al eens eerder gepost, en deze zijn toch zeker vervormd.quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:33 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Hier nergens last van
Ach, ben een paar dagen weg geweest dus dat zal het zijn geweestquote:Op zaterdag 18 september 2004 13:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Komt omdat iemand ze native widescreen heeft vervormd. Wuder heeft die pics al eens eerder gepost, en deze zijn toch zeker vervormd..
Waarom is die Chavez trouwens zo 'gevaarlijk'?quote:Op zaterdag 18 september 2004 11:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
De Amerikanen hebben permanent een squadron f16's op Hato afb staan, als die niet in staat zijn die toestellen te onderscheppen lijkt het me stug dat wij dat wel zullen zijn
moet verder wel wat aangedaan worden natuurlijk.
Chavez is een populist, met binnenlandse problemen. De makkelijkste manier om binnenlandse problemen te verdoezelen is een buitenlands probleem creëren. Zie Argentinië en de Falklands. Venezuela verklaart dat Nederland niets te zoeken heeft in het Caraibisch gebied, en met name op de ABC eilanden, en dat ze eigenlijk bij Venezuela horen. Een dergelijk scenario is denkbaar voor de NL Antillen. In 2000 hebben we eens een synthetische oefening gedraaid op een dergelijk scenario, als voorbereiding op out of area operaties. Op dat moment was Venezuela overigens nog gewoon een buurland van de NL Antillen, niets meer, en niets minder.quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:41 schreef Piro het volgende:
[..]
Waarom is die Chavez trouwens zo 'gevaarlijk'?
Hij heeft een junglebananenrepubliekje als grondgebied en zou zichzelf nog niet uit een natte papieren zak kunnen vechten met dat leger daaro.
Eer hij die 50 migs heeft zijn we hier ook wel weer een stukkie verder.
Strategische bommenwerpers zijn een verouderd concept, net als het slagschip. Bone en Spirit worden steeds meer tactisch ingezet. En de eerste Bone staat al op de boneyard (AMARC).quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:42 schreef Piro het volgende:
Trouwens, is de VS het enige land met strategische bommenwerpers hiero? Naast de VS en Rusland heeft volgens mij niemand nog een operationele eenheid, of kijk ik verkeerd/
De B52 wordt, laatst ik keek, nog steeds strategisch ingezet voor het platsmijten van grote(re) doelen of tapijtbombardementen (zie golf 1). De Spirit beschouw ik sowieso als een tactische bommenwerper.quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Strategische bommenwerpers zijn een verouderd concept, net als het slagschip. Bone en Spirit worden steeds meer tactisch ingezet. En de eerste Bone staat al op de boneyard (AMARC).
Waarvan de helft aan de grond staat omdat de VS en Venezuela niet meer zo boteren.quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Chavez is een populist, met binnenlandse problemen. De makkelijkste manier om binnenlandse problemen te verdoezelen is een buitenlands probleem creëren. Zie Argentinië en de Falklands. Venezuela verklaart dat Nederland niets te zoeken heeft in het Caraibisch gebied, en met name op de ABC eilanden, en dat ze eigenlijk bij Venezuela horen. Een dergelijk scenario is denkbaar voor de NL Antillen. In 2000 hebben we eens een synthetische oefening gedraaid op een dergelijk scenario, als voorbereiding op out of area operaties. Op dat moment was Venezuela overigens nog gewoon een buurland van de NL Antillen, niets meer, en niets minder.
Het is in ieder geval niet ondenkbaar dat Chavez het op zijn heupen krijgt, en in een poging de natie weer achter zich te krijgen de NL Antillen annexeert. Waarschijnlijk zou Nederland het nog toestaan ook, en alleen voor de vorm een beetje mopperen. Een invasie zou alleen met steun van de VS, Frankrijk en Engeland uitgevoerd kunnen worden, en dat lijkt me niet waarschijnlijk. Er liggen grote olie belangen in Venezuela voor die drie landen.
Overigens is Venezuela wel het enige zuidamerikaanse land dat de beschikking heeft over F-16s.
Eigenlijk zie ik de tanks op de plaatsjes een stuk lager... Zo'n lage profiel voor een tank bestaat nietquote:Op zaterdag 18 september 2004 13:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Widescreen vervorming, die tank is een stuk hoger en een stuk korter..
quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:56 schreef Piro het volgende:
[..]
De B52 wordt, laatst ik keek, nog steeds strategisch ingezet voor het platsmijten van grote(re) doelen of tapijtbombardementen (zie golf 1). De Spirit beschouw ik sowieso als een tactische bommenwerper.
En wat is de Bone?
ik denk dat NL het laat gebeuren laat verklaren dat alle paspoorten uit de abc eilanden ongeldig zijn en dat ze uit het koniknrijk gegooit worden.quote:Op zaterdag 18 september 2004 14:03 schreef Piro het volgende:
[..]
Waarvan de helft aan de grond staat omdat de VS en Venezuela niet meer zo boteren.
Dat Nederland het toelaat acht ik niet onwaarschijnlijk, dat we het niet zouden moeten doen (hoe graag sommigen ook van de ABC eilanden afwillen) omdat we dan internationaal als een gieter afgaan is ook een feit.
Maar even realistisch bekeken:
Hoeveel operationele vliegtuigen hebben zij.
Hoeveel vlieguren draaien ze?
Hoeveel van deze kisten zijn modern genoeg om realistisch een oorlog te kunnen voeren?
Hebben ze de mogelijkheid om een trifibische operatie uit te voeren?
In welke staat verkeert de marine?
Zijn er nog derden die betrokken zullen raken bij een invasie van de ABC eilanden, zo ja, wie, en hoe waarschijnlijk is het dat ze zullen participeren in gevechtshandelingen tegen de Venezolanen?
Hoe is de landmacht?
Ik ken de geologische layout van de ABC eilanden niet, noch weet ik wat voor verdedigingswerken er staan en/of die voorbereid worden, maar een invasie voor Chavez zou hem ontzettend de das om kunnen doen, als je een varkensbaai scenario krijgt dan kan Chavez opstappen omdat het volk hem de nek omdraait.
Ik neem aan dat je een link hebt betreffende de status van de Venezolaanse kisten?quote:Op zaterdag 18 september 2004 14:03 schreef Piro het volgende:
[..]
Waarvan de helft aan de grond staat omdat de VS en Venezuela niet meer zo boteren.
Zie Scramble. Ze beschikken over onder andere F-16, Mirage-50 (geupgrade Mir5, vergelijkbaar met F-16OCU), NF-5 en CF-5 (de CF-5 eenzitters waren door Canada geupgrade tot Lead In Fighter Trainers (LIFT) voor de CF188 Hornet, en zijn voorzien van relatief nieuwe spullen). Ze hebben een fatsoenlijke transportvloot, en veel moderne (ASW)heli's. Verder een redelijke hoeveelheid Co-in vliegtuigen, ZEER geschikt voor anti-guerilla ops. Aan spullen zijn ze ongeveer gelijk aan het technisch niveau van de KLu in 1995.quote:Dat Nederland het toelaat acht ik niet onwaarschijnlijk, dat we het niet zouden moeten doen (hoe graag sommigen ook van de ABC eilanden afwillen) omdat we dan internationaal als een gieter afgaan is ook een feit.
Maar even realistisch bekeken:
Hoeveel operationele vliegtuigen hebben zij.
Geen idee, maar een paar jaar geleden deed De Vliegende Hollander een stuk over ze, onder het motto, het zijn wel verre buren, maar toch buren. Misschien heeft iemand hier die aflevering nog, ze kwamen er iig niet slecht vanaf had ik het idee.quote:Hoeveel vlieguren draaien ze?
Allemaal. Alles heeft begin jaren 90 een upgrade gehad, m.u.v. de F-16s, maar die lopen zo voor dat zelfs een standaard F-16 uit 1985 het nog wint van de meeste niet NATO strijdkrachten.quote:Hoeveel van deze kisten zijn modern genoeg om realistisch een oorlog te kunnen voeren?
jaquote:Hebben ze de mogelijkheid om een trifibische operatie uit te voeren?
Zie hun luchtmacht. Venezuela is een OPEC-land. Ze hebben olie zat om de mooiste spullen van het werelddeel te kopen, en dat doen ze ook. Het is niet het modernste van het modernste, maar dat hoeft ook niet: de landen om hen hen lopen zeker 20 jaar achter.quote:In welke staat verkeert de marine?
CIA factbook: claims all of the area west of the Essequibo River, preventing any discussion of a maritime boundary; Guyana has expressed its intention to join Barbados in asserting claims before UNCLOS that the Trinidad and Tobago's maritime boundary with Venezuela extends into their waters; maritime boundary dispute with Colombia in the Gulf of Venezuela and the Caribbean Sea; US, France and the Netherlands recognize Venezuela's claim to give full effect to Aves Island, which creates a Venezuelan EEZ/continental shelf extending over a large portion of the Caribbean Sea; Dominica, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, and Saint Vincent and the Grenadines protest Venezuela's claim that Aves Island sustains human habitation and other states' recognition of it.quote:Zijn er nog derden die betrokken zullen raken bij een invasie van de ABC eilanden, zo ja, wie, en hoe waarschijnlijk is het dat ze zullen participeren in gevechtshandelingen tegen de Venezolanen?
Zie de Marine en de luchtmacht. OPEC, dus centen zat, maar ze kopen alleen wat ze nodig hebben om de buren uit de tuin te houden. Materieel is geleverd door de VS.quote:Hoe is de landmacht?
Als je met varkensbaai een militaire misser bedoelt dan zou je gelijk kunnen hebben. Als je politieke varkensbaai bedoelt dan moet je de varkensbaai nog maar eens over lezen. Een invasie van de ABC eilanden gebeurt natuurlijk niet van het ene op het andere moment. Er gaat en periode van tirades richting Nederland aan vooraf, die zeker een jaar zal duren. Er zullen provocaties zijn, waarbij Venezuela zal verliezen, doelbewust. Dan kan Venezuela namelijk roepen dat ze niets deden, en het boze Nederland hen zomaar aanviel. Dat zal ook nog eens een jaar duren. Pas daarna, als Chavez in eigenland het volk achter zich heeft in de strijd tegen het imperialistische Nederlandquote:Ik ken de geologische layout van de ABC eilanden niet, noch weet ik wat voor verdedigingswerken er staan en/of die voorbereid worden, maar een invasie voor Chavez zou hem ontzettend de das om kunnen doen, als je een varkensbaai scenario krijgt dan kan Chavez opstappen omdat het volk hem de nek omdraait.
De strategische bommenwerpers vervullen steeds meer en steeds vaker alleen tactische opdrachten. Zo veel dat de lijnen inmiddels zo vervaagd zijn dat de USAF het verschil tussen tactisch en strategisch al meer dan 10 jaar geleden achter zich heeft gelaten (MAC, TAC en SAC zijn gefuseerd tot ACC en AMC).quote:Op zaterdag 18 september 2004 13:56 schreef Piro het volgende:
[..]
De B52 wordt, laatst ik keek, nog steeds strategisch ingezet voor het platsmijten van grote(re) doelen of tapijtbombardementen (zie golf 1). De Spirit beschouw ik sowieso als een tactische bommenwerper.
En wat is de Bone?
ik heb globaldefense gekeken en ze hebben idd een indrukwekkende transport vloot.quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:18 schreef RonaldV het volgende:
blabla
Probleem?quote:Op zaterdag 18 september 2004 18:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
45 transport vliegtuigen! tegen 11 van NL
tegen 300 leopard 2a6/5 van NL
tanks kun je zowieso niet met vliegtuigen vervoeren dat worden dus botenquote:Op zaterdag 18 september 2004 19:06 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Probleem?![]()
* SHERMAN is blindquote:Op zaterdag 18 september 2004 19:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tanks kun je zowieso niet met vliegtuigen vervoeren dat worden dus boten
De Venezolanen zouden het voordeel hebben: zij hoeven maar een klein stukje, wij moeten de halve wereld over crossen.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tanks kun je zowieso niet met vliegtuigen vervoeren dat worden dus boten
Dat probeerde ik te zeggenquote:Op zaterdag 18 september 2004 22:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Venezolanen zouden het voordeel hebben: zij hoeven maar een klein stukje, wij moeten de halve wereld over crossen.
Overigens hebben wij effectief maar een stuk of 90 gevechtsklare F-16s verdeeld over 5 squadrons. We zouden de bovenwindse eilanden moeten gebruiken als staging area, waarvan alleen St.Maarten een fatsoenlijk vliegveld en fatsoenlijke haven heeft. Wordt nog een lastig geintje.
Dat spreekt voor zich, een preventiefe oorlog it isquote:Op zaterdag 18 september 2004 11:40 schreef sp3c het volgende:
omdat onze harige broeder graag explosies ziet op CNN ... verder weet ik het ook niet
Nou gewoon een beetje lezen wat de anderen hebben, alleen Peru heeft een aantal moderne Russische jagers maar minder dan Venezuela en Brazillie en Chile hebben ook nog wat moderne jagers maar ook minder dan datquote:Op zaterdag 18 september 2004 13:36 schreef Piro het volgende:
De meest geavanceerde luchtmacht? Bron, link?
Ik ken hem alleen als de Lancer, op die fiets.quote:
Zie nieuwsbericht.quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een link hebt betreffende de status van de Venezolaanse kisten?
1995? Da's niet slecht dan. En absolute cijfers?quote:[..]
Zie Scramble. Ze beschikken over onder andere F-16, Mirage-50 (geupgrade Mir5, vergelijkbaar met F-16OCU), NF-5 en CF-5 (de CF-5 eenzitters waren door Canada geupgrade tot Lead In Fighter Trainers (LIFT) voor de CF188 Hornet, en zijn voorzien van relatief nieuwe spullen). Ze hebben een fatsoenlijke transportvloot, en veel moderne (ASW)heli's. Verder een redelijke hoeveelheid Co-in vliegtuigen, ZEER geschikt voor anti-guerilla ops. Aan spullen zijn ze ongeveer gelijk aan het technisch niveau van de KLu in 1995.
Dan kunnen we militair gezien nog wel eens in een lastig parket zitten heb ik het idee.quote:[..]
Geen idee, maar een paar jaar geleden deed De Vliegende Hollander een stuk over ze, onder het motto, het zijn wel verre buren, maar toch buren. Misschien heeft iemand hier die aflevering nog, ze kwamen er iig niet slecht vanaf had ik het idee.
Maar ze gaan hier tegen een NATO land proberen te spelen (Ons), en daar gaat het om, wat ze met de rest van die bananenrepubliekjes kunnen doen boeit niet. Micronesië geeft die landjes stuk voor stuk nog op hun donder.quote:[..]
Allemaal. Alles heeft begin jaren 90 een upgrade gehad, m.u.v. de F-16s, maar die lopen zo voor dat zelfs een standaard F-16 uit 1985 het nog wint van de meeste niet NATO strijdkrachten.
Zit wat in, maar als Chavez een spelletje blufpoker/D-Day met de Ollanders wil spelen lijkt me wat fatsoenlijk materiaal geen overbodigheid, ongeacht wat de rest heeft.quote:[..]
ja
[..]
Zie hun luchtmacht. Venezuela is een OPEC-land. Ze hebben olie zat om de mooiste spullen van het werelddeel te kopen, en dat doen ze ook. Het is niet het modernste van het modernste, maar dat hoeft ook niet: de landen om hen hen lopen zeker 20 jaar achter.
Geniet die vent niet dezelfde steun als Colombia mbt de "War on Drugs" dan?quote:[..]
CIA factbook: claims all of the area west of the Essequibo River, preventing any discussion of a maritime boundary; Guyana has expressed its intention to join Barbados in asserting claims before UNCLOS that the Trinidad and Tobago's maritime boundary with Venezuela extends into their waters; maritime boundary dispute with Colombia in the Gulf of Venezuela and the Caribbean Sea; US, France and the Netherlands recognize Venezuela's claim to give full effect to Aves Island, which creates a Venezuelan EEZ/continental shelf extending over a large portion of the Caribbean Sea; Dominica, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, and Saint Vincent and the Grenadines protest Venezuela's claim that Aves Island sustains human habitation and other states' recognition of it.
Daarnaast is er nog een klein drugsbaronnen probleem (binnenlands dus)
Volgens het nieuwsbericht boteren die (de laatste tijd) niet meer zo, anders zouden ze waarschijnlijk ook de overstap naar Russische spulletjes niet gemaakt hebben.quote:[..]
Zie de Marine en de luchtmacht. OPEC, dus centen zat, maar ze kopen alleen wat ze nodig hebben om de buren uit de tuin te houden. Materieel is geleverd door de VS.
Ik bedoel een militaire misser ja. Of hij het politiek voor elkaar krijgt is niet ondenkbaar, of hij een militair varkensbaaiscenario kan doen (ookal heeft ie meer transportvliegtuigen) betwijfel ik wat meer.quote:[..]
Als je met varkensbaai een militaire misser bedoelt dan zou je gelijk kunnen hebben. Als je politieke varkensbaai bedoelt dan moet je de varkensbaai nog maar eens over lezen. Een invasie van de ABC eilanden gebeurt natuurlijk niet van het ene op het andere moment. Er gaat en periode van tirades richting Nederland aan vooraf, die zeker een jaar zal duren. Er zullen provocaties zijn, waarbij Venezuela zal verliezen, doelbewust. Dan kan Venezuela namelijk roepen dat ze niets deden, en het boze Nederland hen zomaar aanviel. Dat zal ook nog eens een jaar duren. Pas daarna, als Chavez in eigenland het volk achter zich heeft in de strijd tegen het imperialistische Nederlandzal hij een aanval wagen.
Tanks KUNNEN met vliegtuigen, afhankelijk van het gewicht, ik weet niet of de Leo in aanmerking komt, maar de Abrams is in elk geval te zwaar om in z'n dooie akkertje in een C5 te kunnen.quote:Op zaterdag 18 september 2004 22:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Venezolanen zouden het voordeel hebben: zij hoeven maar een klein stukje, wij moeten de halve wereld over crossen.
Overigens hebben wij effectief maar een stuk of 90 gevechtsklare F-16s verdeeld over 5 squadrons. We zouden de bovenwindse eilanden moeten gebruiken als staging area, waarvan alleen St.Maarten een fatsoenlijk vliegveld en fatsoenlijke haven heeft. Wordt nog een lastig geintje.
Ombouwen tot Spectres die handel, dat zeg ik.quote:Op zondag 19 september 2004 13:22 schreef SHERMAN het volgende:
Ik denk niet dat het handig is om een Leo in een Hercules te laden.
Gelukkig liggen die om de hoek hequote:Op zondag 19 september 2004 15:57 schreef Piro het volgende:
Moeten toch een behoorlijke groep tanks op kunnen heb ik het idee.
We zijn geen USA die 2000 tanks moeten verschepen, dus een pleziertochtje of twee en we hebben het gehele pantserkliekje wel op de ABC eilanden gezet.
140 man geloof ik (compagniesterkte) ze waren toegevoegd aan de Britse eenheid in Gorazde die voor de beveiliging moest zorgen, daarom dachten ze volgens mij bij zichzelf ... m0ah dan hebben we onze guns ook niet nodigquote:Op zaterdag 18 september 2004 13:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Whehehehehe. Op de zwarte markt..
Zaten ze zo om geld verlegen?
En hoeveel begonnen er dan in Zepa? 97 klinkt niet echt als een combatwaardige eenheid.
33 (of 170 pantservoertuigen) in de garage maar als je het denk ook gebruikt zijn dat er meer, als strax de johan de witt ook klaar is kun je al redelijk wat potten en pannen breken lijkt me zoquote:Op zondag 19 september 2004 15:57 schreef Piro het volgende:
Moeten toch een behoorlijke groep tanks op kunnen heb ik het idee.
We zijn geen USA die 2000 tanks moeten verschepen, dus een pleziertochtje of twee en we hebben het gehele pantserkliekje wel op de ABC eilanden gezet.
Als die marinemeisjes opschieten moet het binnen een week gefix0red zijn.quote:Op zondag 19 september 2004 16:18 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Gelukkig liggen die om de hoek he
Hup, verkaufen!quote:Op zondag 19 september 2004 17:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
140 man geloof ik (compagniesterkte) ze waren toegevoegd aan de Britse eenheid in Gorazde die voor de beveiliging moest zorgen, daarom dachten ze volgens mij bij zichzelf ... m0ah dan hebben we onze guns ook niet nodig
jammer dat de Britse eenheid muurvast zat
Helemaal volstampen. Garage, dek, en hopen dat het weer niet slecht is, straks slaat de helft overboordquote:Op zondag 19 september 2004 17:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
33 (of 170 pantservoertuigen) in de garage maar als je het denk ook gebruikt zijn dat er meer, als strax de johan de witt ook klaar is kun je al redelijk wat potten en pannen breken lijkt me zo
bovendien worden in geval van oorlog de nodige koopvaardijschepen gevorderd (roll on roll off schepen voor materiaal, cruise liners als troepenschepen).
het heroveren van de Antillen lijkt me op zich dan ook niet zo'n probleem maar dan moet de politiek er wel toe besluiten en er moet steun van iig de VS zijn want we hebben geen vliegdekschepen dus er moeten ergens jachtvliegtuigen gestationeerd worden
De wereld is zo simpelquote:Op zondag 19 september 2004 18:18 schreef Piro het volgende:
[knip oorlogsplan]
oh f*ck, er is nog geen oorlogquote:Op zondag 19 september 2004 21:49 schreef SHERMAN het volgende:
Jongens op naar de Antillen
Nou en?quote:Op zondag 19 september 2004 21:50 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
oh f*ck, er is nog geen oorlog
My way is the Air Force wayquote:
Als we een paranuclear of nucleare macht waren geweest had ik voor de kernwapenoptie gekozen, maar zo kan het ook, grofwegquote:Op zondag 19 september 2004 21:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De wereld is zo simpel
Mud movers all the way.quote:Op zondag 19 september 2004 22:28 schreef RonaldV het volgende:
[..]
My way is the Air Force way![]()
![]()
quote:Op zondag 19 september 2004 23:11 schreef Piro het volgende:
[..]
Mud moversAir Defense all the way.![]()
.
dat bedoel ik NL heeft handelsschepen zat. verder kopen we gewoon suriname terug dan kunnen daar onze f16 wel heenquote:Op zondag 19 september 2004 17:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
33 (of 170 pantservoertuigen) in de garage maar als je het denk ook gebruikt zijn dat er meer, als strax de johan de witt ook klaar is kun je al redelijk wat potten en pannen breken lijkt me zo
bovendien worden in geval van oorlog de nodige koopvaardijschepen gevorderd (roll on roll off schepen voor materiaal, cruise liners als troepenschepen).
het heroveren van de Antillen lijkt me op zich dan ook niet zo'n probleem maar dan moet de politiek er wel toe besluiten en er moet steun van iig de VS zijn want we hebben geen vliegdekschepen dus er moeten ergens jachtvliegtuigen gestationeerd worden
Die zijn gek. De VS zit in Colombia te rotzooien en het annexeren van een land met grotere drugsproblemen dan jij lijkt me NIET bevorderlijk voor je binnenlandse politik, of wou ie een reconquista van Zuid Amerika doen?quote:Op maandag 20 september 2004 11:31 schreef sp3c het volgende:
overigens is het waarschijnlijker dat Venezuele Colombia aan gaat vallen dan de Antillen
Speelkwartier is voorbij, Ronald, neem je MANPAD meisjes mee naar achteren en laat de kerels eventjes spelen.quote:Op maandag 20 september 2004 09:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
jah en de VS zal Nederland niet te hulp schieten zekerquote:Op maandag 20 september 2004 15:32 schreef Piro het volgende:
[..]
Die zijn gek. De VS zit in Colombia te rotzooien
Hij wil groter Columbia opbouwen, dat is columbia, Venezuela en nog wat geloof ik.quote:en het annexeren van een land met grotere drugsproblemen dan jij lijkt me NIET bevorderlijk voor je binnenlandse politik, of wou ie een reconquista van Zuid Amerika doen?
Als Chavez de hele drugshandel oprolt of in de hand houdt vindt de VS het volgens mij helemaaal niet erg om op te rotten, ik denk dan ook dat dat de doorslaggevende factor is als het gaat om wel of niet ingrijpenquote:Op maandag 20 september 2004 15:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
jah en de VS zal Nederland niet te hulp schieten zeker
[..]
Hij wil groter Columbia opbouwen, dat is columbia, Venezuela en nog wat geloof ik.
Venezuele steunt de rebellen (de FARC) en vliegt vaker in hun luchtruim dan dat van ons dus ga er maar vanuit dat Columbia het doelwit is.
en de drugs is geen probleem maar een bron van inkomsten
MANPADS zijn voor landmachters (hieronder vallen ook GROers van de Luchtmacht, en Mariniers). Air Defense is een kunst die je het beste door luchtmachters kunt laten uitvoeren. Het CRC op Nieuw Miligen heeft dit als core business, luchtgevechtsleiding draait daar helemaal om. ALLE andere luchtverdedigers (ook die van de Marine) zijn daaraan opgehangen.quote:Op maandag 20 september 2004 15:33 schreef Piro het volgende:
[..]
Speelkwartier is voorbij, Ronald, neem je MANPAD meisjes mee naar achteren en laat de kerels eventjes spelen..
Valt Air Defense hier trouwens onder de luchtmacht?
Wacht effe, air defense is hier luchtgevechtsleiding?quote:Op maandag 20 september 2004 16:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
MANPADS zijn voor landmachters (hieronder vallen ook GROers van de Luchtmacht, en Mariniers). Air Defense is een kunst die je het beste door luchtmachters kunt laten uitvoeren. Het CRC op Nieuw Miligen heeft dit als core business, luchtgevechtsleiding draait daar helemaal om. ALLE andere luchtverdedigers (ook die van de Marine) zijn daaraan opgehangen.
En je hebt gelijk: de MANPADS-meisjes horen achteraan, de kerels (en enkele zeer goede dames ook overigens) doen Air Defense.
Als bij een bovengemiddeld IQ de beschrijving 'sloom ende kleinzerig' hoort moet je bij de luchtmacht zijn ja, als men zonder koffie niet meer vooruit komt kan er amper worden gesproken van soldaten.quote:Op maandag 20 september 2004 16:35 schreef sp3c het volgende:
voor Air defense heb je ook een bovengemiddeld IQ voor nodig ... logisch dat je daarvoor bij de luchtmacht moet zijn
Bij soldaten (burgernaam voor Landmacht) is het mogelijk nog erger. Maar de Nederlandse trek in koffie is bekend in de hele NATO hoor. Alleen in ZuidEuropa drinken ze sterker. Maar nergens zo veel als hier. Britten (goeie gastheren dat ze zijn) zorgen altijd voor een goeie bak. Canadezen en Amerikanen verbazen zich erover (en ergeren zich binnen een week aan de hoeveelheid die een NL eenheid verstookt).quote:Op maandag 20 september 2004 17:40 schreef Piro het volgende:
[..]
Als bij een bovengemiddeld IQ de beschrijving 'sloom ende kleinzerig' hoort moet je bij de luchtmacht zijn ja, als men zonder koffie niet meer vooruit komt kan er amper worden gesproken van soldaten..
Ik begrijp best dat koffie een noodzaak is. Het is pas een goeie bak pleur als je er niet meer doorheen kan kijken. Daar hebben sommige landen nog moeite mee.quote:Op maandag 20 september 2004 21:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bij soldaten (burgernaam voor Landmacht) is het mogelijk nog erger. Maar de Nederlandse trek in koffie is bekend in de hele NATO hoor. Alleen in ZuidEuropa drinken ze sterker. Maar nergens zo veel als hier. Britten (goeie gastheren dat ze zijn) zorgen altijd voor een goeie bak. Canadezen en Amerikanen verbazen zich erover (en ergeren zich binnen een week aan de hoeveelheid die een NL eenheid verstookt).
Dat soort commandanten heb je overal. De lopende grap bij de Yankees onder elke eenheid is dan ookquote:Ik heb één keer meegemaakt dat een Amerikaanse commandant de hoeveelheid koffie rantsoeneerde. De Nederlanders stopten na een dag met werken. Een Amerikaanse onderofficier die met een Friezin was getrouwd legde hem uit dat hij dat beter kon terugdraaien. Eigenwijs dat de commandant was (They didn't make me a LtCol for nuthin') hield hij een week zijn poot stijf. De Nederlanders wonnenen ik hou nu van Friesland
dat betekend dus geen helikoptercarrier, geen korvetten , geen derde operationeel mariniersbataljon (wat de marinegraag wil) maar wel kruisraketten voor de fregatten (wat Kamp graag wil).quote:Prinsjesdag 2004: Besluiten met verstrekkende gevolgen
21-9-2004 15:23:00
Op grond van studies die Defensie in het afgelopen jaar verrichtte, hebben minister Kamp en staatssecretaris Van der Knaap een aantal politieke besluiten genomen met verstrekkende gevolgen voor de samenstelling en de organisatie van belangrijke onderdelen en capaciteiten van de krijgsmacht in de komende jaren.
De besluiten, die uiteengezet worden in een uitgebreide brief bij de Defensiebegroting 2005, passen in de veelomvattende benadering die de bewindslieden een jaar geleden in de Prinsjesdagbrief 2003 presenteerden. Zij tekenen hierbij overigens aan dat de voornemens in het geschrift geen invloed hebben op de defensiebegroting voor het komende jaar, maar dat het in alle gevallen gaat om uitgaven in latere jaren.
Volgens het schrijven moet de verwerving van korvetten door Defensie als onhaalbaar worden bestempeld. Bij de vervanging van de bevoorrader Hr.Ms. Zuiderkruis blijft uitgangspunt een vergelijkbaar schip voor een bedrag dat al deel uitmaakt van de plannen. De verwerving wordt overwogen van Tactical Tomahawk Block IV (Tactom) raketten voor de LC-fregatten van de Koninklijke Marine. De samenwerking tussen het Korps Mariniers, het Korps Commandotroepen en 11 Air Manoeuvre Brigade (de Luchtmobiele Brigade en de Tactische Helikoptergroep) kan verder worden geïntensiveerd. Er blijken onvoldoende gronden om vliegkamp De Kooy open te houden. Het besluit om af te zien van het volledig paraat stellen van het derde mariniersbataljon blijft gehandhaafd.
www.mindef.nl
Jawel, maar ze leggen het werk niet neer.quote:Op dinsdag 21 september 2004 12:47 schreef sp3c het volgende:
ik heb nog ergens een foto van de korea oorlog vlak na een koreaans/chineze stormloop waarbij 250 man bij omkwam (en 3 nederlanders oid) waar ze eerst rustig koffie zitten te drinken in de schuttersput voordat ze de rommel opruimen (het is immers ochtend, de koreanen vielen namelijk altijd vlak voor zonsopgang aan).
anyways, het gaat niet om in de watten leggen, het gaat om koffie dat hoort er gewoon bij
als je een Amerikaanse eenheid een weeklang op meer dan 100m lopen van de dichtsbijzijnde PX stationeerd beginnen ze ook te morren
Stem voor mij voor defensie, Kruisraketten raus, meer operationele slagkracht rein.quote:Op dinsdag 21 september 2004 17:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat betekend dus geen helikoptercarrier, geen korvetten , geen derde operationeel mariniersbataljon (wat de marinegraag wil) maar wel kruisraketten voor de fregatten (wat Kamp graag wil).
nice ... begint een beetje op Belgie te lijken alleen wil de Belgische defensieminister graag Belgische spulletjes kopen
LEER. RESIZEN.quote:Op dinsdag 21 september 2004 16:39 schreef SHERMAN het volgende:
En ik ben weer in een plaatjes bui
Royal Marines
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Rustig maarquote:Op dinsdag 21 september 2004 17:53 schreef Piro het volgende:
[..]
LEER. RESIZEN..
Foto of twee is niet erg, maar dit wordt gortig, maak er gewoon een linkje van..
Hoort die tweede foto trouwens? Ziet er maf uit.
ik heb een tijdje geleden een structuur uitgedacht om de slagkracht enorm te verhogen zonder dat het leger drastisch groter moet worden (60.000 man is meer dan zat voor Nederland, als de Duitsers weer beginnen te springen kunnen we altijd nog dienstplichtigen oproepen).quote:Op dinsdag 21 september 2004 17:51 schreef Piro het volgende:
[..]
Stem voor mij voor defensie, Kruisraketten raus, meer operationele slagkracht rein..
Onder mijn beleid wordt defensie weer een beetje representatief, dat betekent dus qua omvang op het niveau van pre-1990..
een warrior in de royal marines?quote:Op dinsdag 21 september 2004 18:15 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Rustig maarTel tot 10
Zal er proberen te denken
Die tweede hoort zo ja, is een warrior die een nogal steile helling naar beneden neemt het water in
Dat is trouwens de enigste foto die niet van de RM is lees ik netquote:Op dinsdag 21 september 2004 19:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
een warrior in de royal marines?
wij leggen ons werk ook niet neerquote:Op dinsdag 21 september 2004 17:47 schreef Piro het volgende:
[..]
Jawel, maar ze leggen het werk niet neer..
Zou me toch een rel worden, dan kunnen ze allemaal een week op 10 km van de PX worden gestationeerd om het er eens even in te krijgen..
Vredesmissies uit de ontwikkelingshulp halen?quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb een tijdje geleden een structuur uitgedacht om de slagkracht enorm te verhogen zonder dat het leger drastisch groter moet worden (60.000 man is meer dan zat voor Nederland, als de Duitsers weer beginnen te springen kunnen we altijd nog dienstplichtigen oproepen).
maja het kost extra geld om in korte tijd van Koude oorlogsvoering naar oorlog anno 2000 te komen en dat is er in Den Haag gewoonweg niet, bovendien moeten vredesmissies ook nog per se van het defensiebudget afkomen want als je het ontwikkelingshulp noemt dan klimt heel links Nederland in de pen.
ik hoop nog altijd dat er binnenkort ofwel door de navo ofwel door de EU een minimum van 2% van het bnp gesteld gaat worden, dan kunnen we al wat potten gaan breken
Ben je ooit in elkaar gemept of uitgescholden door je instructeur?quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
wij leggen ons werk ook niet neer
we beginnen er uberhaupt niet aan voor de koffie![]()
![]()
echt hoor ... dat werkt!quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:40 schreef Piro het volgende:
[..]
Vredesmissies uit de ontwikkelingshulp halen?
Briljant idee. Als er nou een leuke hardliner komt valt het vast nog wel te doen..
in elkaar gemept?quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:42 schreef Piro het volgende:
[..]
Ben je ooit in elkaar gemept of uitgescholden door je instructeur?
Gemept?quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:42 schreef Piro het volgende:
[..]
Ben je ooit in elkaar gemept of uitgescholden door je instructeur?
Ja dat zat ik zelf ook te denken, stel je gaat je leven al om met minder fijne mensen die graag harde woorden gebruikt.. zal zo'n Drill Sergeant dan ook nut hebben op jou? Behalve het geschreeuw natuurlijkquote:Op dinsdag 21 september 2004 20:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Gemept?
Twee dingen:
a) ik ben ruim 2 meter (en door de keuring geglipt ja), knappe vent die mij mept zonder het dubbel terug te krijgen.
b) fysiek straffen is al decennia verboden in ons prachtige land. De enige straf die instructeurs je kunnen geven die ECHT problemen oplevert bij een vrijwilligersleger is je niet laten slagen voor de opleiding.
Uitgescholden wel, overigens. Was nog op de KKSL. Ik kon alleen maar grinniken. Mijn instructeurs hadden overduidelijk te veel naar Amerikaanse films gekeken. En ze waren nou niet echt "stads". Er is iets meer voor nodig om een Amsterdammer gek te maken dan een kneusje uit het Gooi, gekoppeld aan een limburgs sprekend ijzervretertje.
Overigens, mochten ze alebei meelezen:ik ben 12 jaar blijven hangen!
Ik zou een Nederlander het wel eens bij mij willen zien proberen zoals de Ami's het doen: "Command-voice" en dan met die hoed op op precies op de goeie afstand scheldwoorden in mijn gezicht donderen. Ik denk dat ik me dood ga lachen. Al was het maar om het keukentrapje waarop hij moet gaan staan om op gelijke hoogte te komenquote:Op dinsdag 21 september 2004 21:23 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ja dat zat ik zelf ook te denken, stel je gaat je leven al om met minder fijne mensen die graag harde woorden gebruikt.. zal zo'n Drill Sergeant dan ook nut hebben op jou? Behalve het geschreeuw natuurlijk![]()
korvetten vind ik ook een beetje overdreven we komen goed toe met onze fregatten.quote:Op dinsdag 21 september 2004 17:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat betekend dus geen helikoptercarrier, geen korvetten , geen derde operationeel mariniersbataljon (wat de marinegraag wil) maar wel kruisraketten voor de fregatten (wat Kamp graag wil).
nice ... begint een beetje op Belgie te lijken alleen wil de Belgische defensieminister graag Belgische spulletjes kopen
ja maar de huidige fregatten zijn niet berekend voor het amphibische werk waar de marine steeds meer mee aan de slag wil gaan (zie bv de amphibische transportschepen) ze liggen te diep (dus te ver) en als ze dichterbij weten te komen zijn ze een te groot, te log, te statisch doelwit om te missen.quote:Op dinsdag 21 september 2004 22:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
korvetten vind ik ook een beetje overdreven we komen goed toe met onze fregatten.
maar ik zou de helicoptercarrier en de bevoorraader combineren![]()
1. Wat is de KKSL?quote:Op dinsdag 21 september 2004 20:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Gemept?
Twee dingen:
a) ik ben ruim 2 meter (en door de keuring geglipt ja), knappe vent die mij mept zonder het dubbel terug te krijgen.
b) fysiek straffen is al decennia verboden in ons prachtige land. De enige straf die instructeurs je kunnen geven die ECHT problemen oplevert bij een vrijwilligersleger is je niet laten slagen voor de opleiding.
Uitgescholden wel, overigens. Was nog op de KKSL. Ik kon alleen maar grinniken. Mijn instructeurs hadden overduidelijk te veel naar Amerikaanse films gekeken. En ze waren nou niet echt "stads". Er is iets meer voor nodig om een Amsterdammer gek te maken dan een kneusje uit het Gooi, gekoppeld aan een limburgs sprekend ijzervretertje.
Overigens, mochten ze alebei meelezen:ik ben 12 jaar blijven hangen!
De langeren zullen waarschijnlijk drillsergeants zijn, lange mensen passen namelijk slecht in vliegtuigen en zijn moeilijker te verstoppenquote:Op dinsdag 21 september 2004 21:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zou een Nederlander het wel eens bij mij willen zien proberen zoals de Ami's het doen: "Command-voice" en dan met die hoed op op precies op de goeie afstand scheldwoorden in mijn gezicht donderen. Ik denk dat ik me dood ga lachen. Al was het maar om het keukentrapje waarop hij moet gaan staan om op gelijke hoogte te komen
Edit: Plaatje wil niet....
In de luchtmacht mept men?quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
echt hoor ... dat werkt!
als kamp daar nu aan begint mag hij van mij een kruisraket kopen
[..]
in elkaar gemept?
pff ik mep even hard terug, laat maar komen
uitgescholden?
... no comment ...
Waarvan ongeveer de helft van de USA alleen. Die hebben er ongeveer 9000 als ik niet verkeerd tel.quote:Op woensdag 22 september 2004 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
heb trouwens eens voor de gein alle tanks van de navo opgeteld
en kom uit op (niet schrikken) 18433 tanks
en daar wil NK van winnen met zijn 3625 tanks
of china met maar () 8400 tanks
Genoeg om een best oorlogje te voeren.quote:Op woensdag 22 september 2004 13:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat ik eigenlijk wel zou willen weten is hoeveel de navo aan vliegtuigen,tanks, manschappen etc heeft
dat is dus van alle lidstaten bijelkaar opgeteld.
Oh jawel hoor. De drill wordt ervoor betaald en kan je de meest vervelende kankerklusjes doen totdat je of opgeeft of leert luisteren.quote:Op dinsdag 21 september 2004 21:23 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ja dat zat ik zelf ook te denken, stel je gaat je leven al om met minder fijne mensen die graag harde woorden gebruikt.. zal zo'n Drill Sergeant dan ook nut hebben op jou? Behalve het geschreeuw natuurlijk![]()
Jammer dat je niet ziet wat ervan over is.quote:Op dinsdag 21 september 2004 22:43 schreef Wuder het volgende:
Het opblazen van een Abraham door volgens mij Irakese strijders:
http://www.informationclearinghouse.info/video1/C20254.mpg
Waarom geef je de Mariniers niet een eigen plaatsje in de begroting zodat zij zelf schepen naar specificatie kunnen aanschaffen? Als alles door de marine heen moet is dat niet bepaald een pinnacle van efficiency, zegmaar.quote:Op woensdag 22 september 2004 11:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar de huidige fregatten zijn niet berekend voor het amphibische werk waar de marine steeds meer mee aan de slag wil gaan (zie bv de amphibische transportschepen) ze liggen te diep (dus te ver) en als ze dichterbij weten te komen zijn ze een te groot, te log, te statisch doelwit om te missen.
Daar heb je korvetten bij nodig en de helicarriers voor luchtsteun want met die paar helispots aan boord van Rotterdam kom je ook niet heel erg ver wat luchtmobiel landen betreft.
Tomahawks daarentegen zijn nagenoeg nutteloos bij dergelijke operaties (ja je kan 300 km van de landingsplaats wat gebouwen kapot schieten)
Boet je in op capaciteit en maak je het ding een nog groter doelwit.quote:Op dinsdag 21 september 2004 22:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
korvetten vind ik ook een beetje overdreven we komen goed toe met onze fregatten.
maar ik zou de helicoptercarrier en de bevoorraader combineren![]()
Ik denk niet dat er veel over is, die iraqies zetten denk ik geen mislukte aanslag op internetquote:Op woensdag 22 september 2004 18:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Jammer dat je niet ziet wat ervan over is.
En verder, zijn al die tanks wel altijd inzetbaar? Als de Navo aangevallen wordt, zal ieder land natuurlijk helpen verdedigen, maar bij een aanvalsoorlog zullen er altijd landen zijn die terugdeinsenquote:Op woensdag 22 september 2004 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
heb trouwens eens voor de gein alle tanks van de navo opgeteld
en kom uit op (niet schrikken) 18433 tanks
en daar wil NK van winnen met zijn 3625 tanks
of china met maar () 8400 tanks
Ow ja, je bent een jonkiequote:Op woensdag 22 september 2004 18:18 schreef Piro het volgende:
[..]
1. Wat is de KKSL?
2. De drillsergeant is over het algemeen in íets betere conditie dan jan soldaat die net komt aanzetten..
3. Krijg je daar geen cel voor, terugmeppen? (even vooropgesteld dat het überhaupt zou mogen?)
Optiefen ouwe bokquote:Op woensdag 22 september 2004 21:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ow ja, je bent een jonkie
1. Vroeger hadden alle opleidingen van de Luchtmacht (en vast ook bij de landmacht) hun eigen opleidingsschool. De LIMOS (Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School - dienstplichtige soldaten en korporaals) in Nijmegen, de KKSL (Kon Kader School Luchtmacht- alle onderofficiersopleidingen) in Schaarsbergen (tussen Arnhem en vlb. Deelen), de LuOS (Luchtmacht Officiersschool - voor KVV Officieren), en de KMA (gedeeld met de Landmacht).
2. Your point? Ik geef nog steeds twee meppen terug voor elke mep die ik krijg.
3. Vast wel. Maar ik kan het altijd nog op zelfverdediging gooien. Het is een opleiding in verdedigen he?
Naar mijn weten zijn die dingen nooit helemaal kapot gekregen. Dat ie flink toegetakeld is is geen twijfel over mogeljik, was een beste knal, maar of de crew dood is en de tank uit elkaar geploft is weet ik niet, en dat wil ik dus wetenquote:Op woensdag 22 september 2004 19:41 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er veel over is, die iraqies zetten denk ik geen mislukte aanslag op internet![]()
nix, 4 dodenquote:Op woensdag 22 september 2004 18:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Jammer dat je niet ziet wat ervan over is.
het idee was om een helicoptercarrier te kopen en de bevoorrading op zee helemaal af te schaffen, met zo'n kleine vloot is dat een beetje een nutteloze kostenpost, de meeste schepen kunnen nu toch al een maand op zee blijven en daarna zul je toch echt een haven aan moeten doen voor het een en ander (de matrozen moeten ook af en toe dronken kunnen wordenquote:Op woensdag 22 september 2004 18:32 schreef Piro het volgende:
[..]
Boet je in op capaciteit en maak je het ding een nog groter doelwit.
Slecht idee.
imo schaffen we alle krijgsmachtsdelen af en noemen we het Dutch Defense forcequote:Op woensdag 22 september 2004 18:32 schreef Piro het volgende:
[..]
Waarom geef je de Mariniers niet een eigen plaatsje in de begroting zodat zij zelf schepen naar specificatie kunnen aanschaffen? Als alles door de marine heen moet is dat niet bepaald een pinnacle van efficiency, zegmaar..
Bron? Link?quote:Op donderdag 23 september 2004 13:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
nix, 4 doden
Wat is dat nou weer?quote:[..]
het idee was om een helicoptercarrier te kopen en de bevoorrading op zee helemaal af te schaffen, met zo'n kleine vloot is dat een beetje een nutteloze kostenpost, de meeste schepen kunnen nu toch al een maand op zee blijven en daarna zul je toch echt een haven aan moeten doen voor het een en ander (de matrozen moeten ook af en toe dronken kunnen worden)
de rest kun je met een civiel/militaire combo doen (een civiele tanker mat een handvol mariniers en een luchtverdedigingssysteem) net als het britse royal fleet auxilliary
scheelt bakken vol met euro's
HELE slechte zaak. Krijgsmachtdelen zijn apart gezet zodat je geen belangenverstrengelingen krijgt en het anders een groot en log geheel wordt.quote:[..]
imo schaffen we alle krijgsmachtsdelen af en noemen we het Dutch Defense force
Dan ga je het helemaaal niet tegen, dan werk je het juist in de hand. Dan gaan ze met z'n allen bekvechten, jamaar dit heeft geld nodig en dat heeft geld nodig en zus heeft geld nodig, en de marine dan? Kanker op met je marine, en de luchtmacht dan? Val dood met je luchtmacht, waar is de landmacht?quote:kun je 1 mooie divisie bouwen (brigade Mariniers, 2 gemechaniseerde brigades en de luchtmobiele brigade) die enorme slagkracht heeft zonder dat ze allemaal een eigen bevelstructuur en weet ik wat nog meer hebben (liefst daarna nog 1 maar dat kost centjes).
Dan ga je dat hokjesdenken ook tegen (mijn deel moet meer geld dan zijn deel want mijn deel is betah) en dat kan alleen maar goed zijn
Bron? Link?quote:Op donderdag 23 september 2004 15:45 schreef Skyscape het volgende:
Niemand wil straks meer bij defensie werken.
Heb je helemaal geen bron of link voor nodig. Defensie geeft het zelf toe: door de doorlopende bezuinigingen hebben ze steeds meer moeite om de stoelen te vullen. En laten we wel wezen: als je nu nog voor een carriere bij Defensie gaat is er een steekje aan je los. Militairen zijn, tenzij we ergens tussen nu en 2020 een oorlog krijgen, in Nederland een uitstervend ras, want niet politiek correct, en dus makkelijk weg te bezuinigen. Om dezelfde reden hoef je ze ook niet hard te verdedigen in de kamer tegen gevolgen van je eigen besluiten.quote:Op donderdag 23 september 2004 15:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Bron? Link?
CNN, weet niet of dat online staatquote:Op donderdag 23 september 2004 15:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Bron? Link?.
30 dagen lang vechten op zee?quote:[..]
Wat is dat nou weer?
Ooit gedacht aan periodes waarin veel wordt gevochten op zee? Ik denk niet dat wie we ook ondersteunen met onze fregatjes het fijn vinden als wij even moeten opkrassen omdat we geen fleet supply hebben. Die maand kunnen ze geen constante gevechten aangaan, ook de goalkeeper moet eens herladen worden. Dat we reserves kunnen aanleggen met civiel spul is een goeie zaak, maar om er exclusief op te vertrouwen gaat mij veel te ver. Degene die dit verzint heeft het niet helemaal meer.
nee dat is dan ook een onzinnig voorbeeldquote:[..]
HELE slechte zaak. Krijgsmachtdelen zijn apart gezet zodat je geen belangenverstrengelingen krijgt en het anders een groot en log geheel wordt.
USSOCOM wordt misschien een eigen krijgsmachtdeel omdat ze nu zo belachelijk groot zijn. Zo verminder je bureaucratie en belangenverstrengeling.
[quote]
mwah volgens mij verminderd zowel de bureaucratie en de belangenverstrengeling alleen maar als je de krijgsmachtsonderdelen samenvoegt.
Er wordt nu al steeds meer met elkaar samengewerkt en dat lijd tot onzinnige situatie's waarbij mariniers meer eten bij zich hebben als luchtmobiele troepen simpelweg omdat de marine er andere procedures op nahoud, vervolgens wordt er volgens marine principes (bij een door de marine georganiseerde oefening) bevoorraad en liggen de landmachtjongens uit te hongeren, andersom lopen de mariniers na een week met veel en veel te veel spullen rond te sjouwen omdat de landmacht sneller bevoorraad etc.
komt nog bij dat eenheden makkelijker van elkaars voertuigen gebruik moeten maken, in Bosnie had de landmacht geen budget meer voor een extra missie maar de mariniers moesten ingezet worden bij het RRF, hiervoor hadden ze ypr'en en grondradars nodig nu moest er geld overgeheveld worden om die figuren en hun spullen betaald worden, stapel papierwinkel, voor de Eritrea missie zijn vrachtwagens civiel gehuurd omdat ze het vertikten om iedere missie bij de landmacht te moeten bedelen etc. etc. etc.
terwijl alles 1 krijgsmachtsonderdeel is je uit de hele krijgsmacht 1 eenheid samen kunt stellen zonder rompslomp
[quote]
We voegen toch ook niet alle ministeries bij elkaar en noemen het het ministerie van alles?
onzin, ipv het grote plaatje zien ze enkel hun eigen eiland waar ze zoveel mogelijk bomen op willen planten ipv dat ze met zijn allen op 1 eiland willen aanpoten.quote:[..]
Dan ga je het helemaaal niet tegen, dan werk je het juist in de hand. Dan gaan ze met z'n allen bekvechten, jamaar dit heeft geld nodig en dat heeft geld nodig en zus heeft geld nodig, en de marine dan? Kanker op met je marine, en de luchtmacht dan? Val dood met je luchtmacht, waar is de landmacht?
mjah nu vliegen ze elkaar naar de keel omdat de ene zijn bakje voller is dan de ander, doe je nix tegen ... beter 1 goede geintegreerde krijgsmacht dan 4 aparte die toch niet zonder elkaar op kunnen tredenquote:Geef ze hun eigen structuur en een bakje geld, dan regelen ze alles onder elkaar ipv elkaar naar de keel te vliegen over waar het budget heengaat en wie waarover de baas is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |