Ach zo,quote:Op maandag 21 juni 2004 18:45 schreef Ripassa het volgende:
Ikzelf heb die hele sabatier set bij mijn opleiding gekregen..
Zelfde verhouding, Horeca groothandel (in NL) is niet echt goedkoper, heeft alleen meer keus.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:03 schreef Tha_Butcha het volgende:
hier thuis een of ander cheapass blokker setje, totale shit dus.
bij me pa een Wusthof serieen nog een paar goldhamster messen.
ff doorsparen voor een eigen setje.
Zeg pietverdriet, hoe is de prijs van messen bij de horeca groothandels in vergelijking met duitsland?
Heb ik vroeger ook mee gewerkt. Top mes, alleen tering jantje wat is dat ding duur. Had ooit in gedachten er zelf 1 te kopen, maar nu ik de prijs ziequote:Op maandag 21 juni 2004 03:05 schreef whispers het volgende:
Net zoals IT-nerds kicken op hard en andere wares wentelt ook de kok zich graag in culinair fetisjisme. Welk mes gebruiken jullie dagelijks bij het koken?
Dit is het mijne. Scherp als een scheermes, perfect gebalanceerd. Een droom in de keuken![]()
Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:42 schreef wendy-tje het volgende:
Ehm... goedkoop messensetje van de Ikea... RVS met karteltjes...
Als ik ooit eens aan het werk ben, ga ik wel op zoek naar andere, maar voorlopig zijn deze goed genoeg....
Daar heb je gelijk in... ik snijd me regelmatig in mijn vingers, en dat bloedt dan als een gek. En ik weet het aan mijn slechte motoriekquote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.
Een goed scherp mes snijdt, en als je met zo een mes in je vingers snijd kan je de wond bij wijze van spreken gewoon dicht drukken en het hecht snel.
Zeer aan je handen? Heb ik nooit last van, hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:34 schreef sammyd118 het volgende:
persoonlijk vind ik global messen helemaal niks.Voor mij zijn ze te licht en doen ze zeer aan mijn handen.
nou als ik veel moet snijden dan gaat het handvat zeer doen aan mijn handen,komt omdat ik van die grote kokshanden heb denk ikquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:29 schreef whispers het volgende:
[..]
Zeer aan je handen? Heb ik nooit last van, hoe bedoel je?
je neemt ze toch wel vast aan de juiste kant?
Ik heb juist snel dat de handvaten te groot mijn voor mijn kleine handen, en dat gaat dan ook weer pijn doen na wat snijwerkquote:Op vrijdag 25 juni 2004 09:20 schreef sammyd118 het volgende:
[..]
nou als ik veel moet snijden dan gaat het handvat zeer doen aan mijn handen,komt omdat ik van die grote kokshanden heb denk ik![]()
Botte messen zijn gevaarlijker. Met een goed, zeer scherp, mes de juiste snijtechniek en een beetje bedachtzaamheid is er niets aan de hand. Vooral die laatste is erg belangrijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.
Een goed scherp mes snijdt, en als je met zo een mes in je vingers snijd kan je de wond bij wijze van spreken gewoon dicht drukken en het hecht snel.
Weet ik, vond het toen ik het toendertijd hoorde ook al vreemd, maar ja de keuringsdienst is wel eens vaker vreemd. Maar wist dus niet of dat nu wel of niet doorgevoerd is/was.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 11:27 schreef Rio het volgende:
Die kuiltjes zijn misschien een halve milimeter diep en ronde putjes ahw, dus prima schoon te wassen.
Ik weet het niet, ik werk niet in een keuken, maar het lijkt me wel errug sterk om eerlijk te zijn. Maar ja, je weet het nooit met die pennelikkersquote:Weet ik, vond het toen ik het toendertijd hoorde ook al vreemd, maar ja de keuringsdienst is wel eens vaker vreemd. Maar wist dus niet of dat nu wel of niet doorgevoerd is/was.
In Duitsland koop je al die prachtige Henkel, Zwillingen, Wüsthoff, Herder, etc etc voor een habbekrats. In Düsseldorf kan je ook de meest esotherische Japanse messen kopen (koolstofstaal bv) gewoon in de winkels (Immermannstrasse, loop je door van Hbf naar Altstad).quote:Op maandag 6 september 2004 15:19 schreef iscara het volgende:
![]()
En waar koopt iedereen hier zijn messen?
Ben Groningen rondgeweest en eigenlijk niet echt een goede zaak gevonden. Eigenlijk alleen AH, maar vind de Henkel een beetje aan de lichte kant.
Uw zoekbewerking - cinseleren - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverdquote:Op maandag 6 september 2004 22:42 schreef karper het volgende:
cinseleren
soit, als ik me goed herinner, 40 a 50 euro.quote:Op maandag 6 september 2004 22:42 schreef karper het volgende:
piet heb je enige informatie wat een japans mes van koolstofstaal kost zo een vierkante (20 x 4) en een houten lemmet?
is nammelijk heerlijk om dingen mee te cinseleren
Terug gaan naar Düsseldorf en klagen over de heften, of heb je het zelf gedaan?quote:Op dinsdag 7 september 2004 20:10 schreef Euc- het volgende:
Ik heb ooit in dusseldorf een complete messenset van Wüsthoff gekocht, echt puike messen, alleen er zitten er tussen waarvan de handvaten kapot zijn. Omdat ik toch een goeie messenset nodig heb vroeg ik me af waar ik in Roermond/Weert/Eindhoven (centrum het liefst) een goeie messenwinkel kan vinden?
Waarschijnlijk kijk ik dan op de verkeerde sites, want zoveel verschillen zie ik niet in prijzen tussen Nederland en Duitsland. Hooguit een paar euro verschil. Nu moet ik zeggen dat ik tot nu toe bijna alleen naar de Wüsthof Culinair messen heb gekeken.quote:Op maandag 6 september 2004 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
In Duitsland koop je al die prachtige Henkel, Zwillingen, Wüsthoff, Herder, etc etc voor een habbekrats.
Ik had het over prijzen in de winkel.quote:Op donderdag 9 september 2004 11:37 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kijk ik dan op de verkeerde sites, want zoveel verschillen zie ik niet in prijzen tussen Nederland en Duitsland. Hooguit een paar euro verschil. Nu moet ik zeggen dat ik tot nu toe bijna alleen naar de Wüsthof Culinair messen heb gekeken.
Laat ik over 3 weken nou net in Aken zijn....... thansk!quote:Op maandag 21 juni 2004 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Iedereen die een set messen wil kopen raad ik zeer aan dit in Duitsland te doen. Hier koop je Zwillingen 4 sterren, Wusthof, Goldhamster, etc etc (de zwaar prof lijn) voor de prijs waar je in NL de B keuze van Sabatier voor koopt.
Voor de rest gebruik ik persoonlijk het liefst messen van koolstof staal, en geen RVS Staal, ze hebben meer onderhoud nodig en ze roesten, (en niet overal voor te gebruiken) maar zijn veel beter aan te zetten en scherp te houden.
weet je waar je op moet letten?quote:Op donderdag 9 september 2004 15:41 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Laat ik over 3 weken nou net in Aken zijn....... thansk!
Dat is de el cheapo serie van Zwilling.... ik had ze ook bijna gekocht....quote:Op donderdag 9 september 2004 17:03 schreef iscara het volgende:
Heb vandaag deze set gekocht:
[afbeelding]
(V&D aanbieding)
Nee, niet echt. Ik heb een Zwilling 4 sterren mes, dat bevalt goed....quote:Op vrijdag 10 september 2004 00:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
weet je waar je op moet letten?
Gesmeed staal, geen bandstaal etc?
Okay, een goed mes is gesmeed, dat kan je zien aan dat het staal niet overal de zelfde dikte heeft. loopt van dun aan de punt, tot dik (niet iets dikker, maar echt dik) vlak voor het heft.quote:Op vrijdag 10 september 2004 12:46 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Ik heb een Zwilling 4 sterren mes, dat bevalt goed....
Nope, Doe ik niet aan.quote:Op vrijdag 10 september 2004 00:12 schreef Euc- het volgende:
Hey Pietverdriet, heb je eventueel msn of een ander chatprogramma? Wil ff met je praten
Poepoe, saaierdquote:Op vrijdag 10 september 2004 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope, Doe ik niet aan.
Hee, die heeft mijn moeder ook! Superscherp inderdaad... ook te koop op de markt...quote:Op vrijdag 10 september 2004 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.windmuehlenmesser.de/
Dan moet ik dus wel dat hele blok kopen, terwijl ik de helft van de messen toch niet gebruik. Ik heb aan één koksmes en één broodzaag voldoende (en laten die nou net in ikea-startbox 1 zitten samen met pannetjes, bakjes, planken, kommetjes, maatschepjes, onderzetters, kookwekker, maatbeker, en allerhande roergerei voor nog geen 100 euri). Heb nog even nagekeken en ik heb voor die victorinox zo rond de ¤16 per stuk betaald (broodzaag en koksmes).quote:Op vrijdag 10 september 2004 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
voor rond de 150 euro koop je op Ebay.de Zwilling Friodur 4 sterren messenset bestaande uit 5 messen, een schaar, een wetstaal en een houten blok. Das 20 euro per staal deel en 10 voor het blok. Dus met tussen de 10 en 30 euro voor een bandstaal victorinox heb je veel betaald.
Het molenmesje! Inderdaad erg fijn en hoe ouder hoe beter. Als het lemmet naar binnen rond loopt door slijtage kan je er echt wonderen mee verrichten.quote:Op vrijdag 10 september 2004 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds kan je voor een habbekrats een heel fijn mesje kopen, en ik zou deze iedereen aanraden.
Een mesje wat ik jaren geleden gewoon bij AH heb gekocht, een schilmesje van Robert Herder, Solingen Germany. Het zijn die kleine mesjes met een molentje er op en een houte heft. Deze roesten wel, en dat is nu juist het hele punt. Het staal is zo gemaakt dat de kristallen van het staal zodanig liggen dat het mesje zichzelf "scherp" roest. En mocht het wat stomp zijn na een mishandeling, 2 keer over een aanzet staal en je kan je er mee scheren.
Na aanleiding van het topic heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van 1 goed mes. Ben naar mijn vaste stek voor kookgerei in groningen gegaan: De kookwinkel (oid.) Het zit in elk geval op de Aa-brug links als je vanuit het centrum komt. Aardige, kundige en objectieve bediening!quote:Op maandag 6 september 2004 15:19 schreef iscara het volgende:
En waar koopt iedereen hier zijn messen?
Ben Groningen rondgeweest en eigenlijk niet echt een goede zaak gevonden. Eigenlijk alleen AH, maar vind de Henkel een beetje aan de lichte kant.
Jij hebt duidelijk nooit wat bij een internet winkel gekocht..quote:Op donderdag 23 september 2004 00:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Alleen de verzendkosten?
LOL
Komt je mes nog wel? Of ben je geript met de foto van een mes?
Whehehehequote:Op donderdag 23 september 2004 12:08 schreef Euc- het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nooit wat bij een internet winkel gekocht..
Is een doodnormale gang van zaken, en het kan altijd eens gebeuren dat een artikel niet op voorraad is.
Heb je eigenlijk wel gelijk in. Moet ik maar eens naar gaan kijken. Al met al zal het niet veel schelen in de prijs.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 04:06 schreef NoSigar het volgende:
Zo'n messenblok is niet zo ok qua hygiene.(je gaat er vast niet dood aan)
Beter, en leuker, is een magneet-dingetje aan de muur waaraan je beste messen hangen.
De goedkopere messen die ik tot nu toe in handen heb gehad vind ik meestal minder prettig werken. Het liefst werk ik met grote(re), zware messen en die zijn meestal aardig aan de prijs.quote:Dus laat je niet gek maken met dure messen, degene die je prettig vindt is goed genoeg. Al de rest is aangename luxe.
Zorgt de sponsor wel voor.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Wat voor messen gebruikt Jamie Oliver eigenlijk? Het is me opgevallen dat hij in zijn laatste programma (olivers twist) zijn mes nogal mishandeld, maar dat ding lijkt wel scherp te blijven.
nee bedoel een gewoon koksmes alleen met een japanse tekens op de zijkant. die 2 japanse merken die jij opnoemt zijn mooi maar hebben een houte handvat en dat kan de keuringdienst niet zo warderenquote:Op zondag 3 oktober 2004 19:55 schreef Euc- het volgende:
Wabocho of Yobocho? (zijn allebei verschillende merken voor de duidelijkheid)
Wat voor iets is fallkniven eigenlijk voor iets?
Scherp, het stickertje zit er nog op, doet me denken aan me moe, die had blauw transport plastic nog op de wasmachine zitten. Ik haalde dat er af, en toen was ze heeeeel boos, vond dat nu net zo mooi, dat blauw....quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 20:43 schreef karper het volgende:
zou je niet een keer van je zwilling dat plak dingetje afhalen is zo lullig als dat op eens door een slade zit
ja op zichquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 20:43 schreef karper het volgende:
zou je niet een keer van je zwilling dat plak dingetje afhalen is zo lullig als dat op eens door een slade zit
Volgens het forum op zijn website (bij monde van een woordvoerder) zijn het tegenwoordig 'Mac' messen. Zien er wel mooi uit.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Wat voor messen gebruikt Jamie Oliver eigenlijk? Het is me opgevallen dat hij in zijn laatste programma (olivers twist) zijn mes nogal mishandeld, maar dat ding lijkt wel scherp te blijven.
Glazen snijplanken slopen je messen. Die rommel is alleen bruikbaar bij hele goedkope messensets (dan maakt het niet uit om regelmatig nieuwe te kopen).quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:08 schreef TimberWolf het volgende:
Daarover gesproken: Ik neem aan dat het voor het mes beter is om een houten snijplank te gebruiken? Itt tot bijvoorbeeld een glazen snijvlak? Iemand een mening?
Hm, nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik ken deze man vrij goed en zijn oudste messen zijn ook al 30 jaar in gebruik bij hem. We stonden alleen te praten over messen en hij geeft ook aan dat iedereen zijn eigen mes moet vinden. Hij is tijdens zijn opleiding begonnen met L'Enclume en er altijd bij gebleven. Voor mijn linkerhandjes liggen globals het fijnst, maar ik wilde gewoon wat meer info over deze L'enclume messen... snappie? Leken mij niet bepaald Princess producten...quote:Op zondag 31 oktober 2004 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:
lijkt mij dat het een "cas spijkers" lijn van messen is.
* Euc- mompelt iets over verplicht en haccpquote:Op zondag 7 november 2004 13:44 schreef Fixers het volgende:
In de proffesionel wereld zijn tegenwoordig kunstof planken favoriet, ze zijn bestand tegen hitte, schoonmaak- en desinfectiemiddelen, en te koop in verschillende kleuren. Dat laatste is vooral handig tegen kruisbesmettingen: ieder product zijn eigen kleur: vis=blauw, kip=geel, groenten & fruit=groen enz.
weet ik ook wel euc. Maar niet iedereen is bekend met de hygiene code en de warenwet.quote:Op zondag 7 november 2004 23:10 schreef Euc- het volgende:
[..]
* Fixers mompelt iets over verplicht en haccp
Is meneer Karper soms kleurenblind dat ie groen en blauw door erkaar haalt?quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:30 schreef karper het volgende:
hoort bij me opleiding.
is wel goed maar in de praktijk werkt het meestal niet toch wel een stress in de keuken en dan hak je wel eens een kreeft door midden op een groente plank
[CENTRAAL] Keuken hardware (messen, staafmixers, pannen...)quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:58 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, dacht dat ik toch echt goed gezocht had in de search.Ik ga binnenkort toch naar Dusseldorf, hopen dat ik wat leuks vind. Topic dicht dan maar of misschien beetje mergen bij die andere?
![]()
Ik zag een set liggen voor 129 van 169...da's in ieder geval wat goedkoper.quote:Op woensdag 29 september 2004 23:17 schreef Drive-r het volgende:
Die global is nou niet echt goedkoop bij de bijenkorf... je kunt ze makkelijk voor minder krijgen...
Dat ze niet te slijpen zijn.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 00:34 schreef hassanjassan het volgende:
en wat is er mis met keramische messen, behalve dat als je ze laat vallen, ze verrot zijn? Ik bedoel, messen een hele tijd niet hoeve slijpen lijkt me een erg goed idee.
Ja er is 1 firma ergens die korting geeft op hun messen, helaas hebben ze alleen Wusthof en Sabatierquote:Op zaterdag 15 januari 2005 00:18 schreef karper het volgende:
dat gaat moelijk worden, ben zelf altijd bankroet.
maar ik zie dat je op de hotelschool zit hebben jullie geen firma die jullie korting geeft?
vraag eens aan de heren in de keuken,
trouwens je hebt toch een ov? dan kan je er altijd nog een dagje uit van maken
Ikea messen zijn oke. Goede kwaliteit voor een minimale prijs.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 22:19 schreef Ashram het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden mijn oude Sabatier ingewisseld voor een Ikea mes.
De grip en massa overdonderde mij toen ik een keer bij de Ikea kwam en voor 19,95 hoef ik het niet te laten.
Sabatier --> Ikea
Wat een overgang.
Hout is het fijnst, maar velen hebben liever iets hygienischer. Vandaar de kunststof planken. Waar mensen glazen planken voor gebruiken weet ik niet, ik heb er een bloedhekel aan. Gewoon goeie kunststof planken zijn super!quote:Op maandag 17 januari 2005 09:00 schreef Strolie75 het volgende:
Waar kun je eigenlijk het beste op snijden om te zorgen dat je messen lang goed blijven? Een houten snijplank of een glazen?
Ik dacht dat men uit onderzoek had gevonden dat hout hygienischer is dan plastic. Had iets te maken met de enzymen in het hout, en het feit dat je niet alle restjes uit het plastic kon krijgen geloof ik....quote:Op maandag 17 januari 2005 09:23 schreef Drive-r het volgende:
Hout is het fijnst, maar velen hebben liever iets hygienischer. Vandaar de kunststof planken. Waar mensen glazen planken voor gebruiken weet ik niet, ik heb er een bloedhekel aan. Gewoon goeie kunststof planken zijn super!
Je hebt een goed aanzetstaal nodig.quote:Op maandag 17 januari 2005 08:53 schreef pmponer het volgende:
Even een vraagje
ik heb met kerst een 3 pack messen van Zwilling gekregen. Kan ik die ook met een El cheapo aanzetstaal bewerken of kan ik beter een nieuw aanzet staal kopen?
geen glas gebruiken, die slopen je messen, daarvoor heb je ook glassnijders, die ook bot worden, maar zijn ervoor gebouwd dius de snede is ook anders. Een ander voordeel van non-glazen snijplanken is dat mocht je hem onverhoopt laten vallen. dat je niet met een onwijze en gevaarljke zooi in je keuken zit.quote:Op maandag 17 januari 2005 09:00 schreef Strolie75 het volgende:
Waar kun je eigenlijk het beste op snijden om te zorgen dat je messen lang goed blijven? Een houten snijplank of een glazen?
Maw ik kan beter een ander kopen. Zo'n messen slijper is dat wat?quote:Op maandag 17 januari 2005 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt een goed aanzetstaal nodig.
Iemand heeft de misset horeca gelezen! Dit was trouwens al eeuwen bekend..quote:Op dinsdag 18 januari 2005 00:45 schreef GrotePier het volgende:
BTW pas effe op er is een persoon gespot die verkoopt global messen aan de deur voor erg weinig geld en die zijn NEP
Dan hoop ik dat ze bij mij aan de deur komen, want dan ga ik ze even heel erg hard uitlachen terwijl ik ze snijd met echte exemplarenquote:Op dinsdag 18 januari 2005 00:45 schreef GrotePier het volgende:
BTW pas effe op er is een persoon gespot die verkoopt global messen aan de deur voor erg weinig geld en die zijn NEP
ik heb bij de ikea een slijper gekocht, een plastic houder met 2 slijpwieltjes erin en dat ding werkt super en kost weinig. ideaal voor keukenmessen!quote:Op woensdag 19 januari 2005 12:29 schreef Rio het volgende:
Nooit bij de afwas laten liggen bijvoorbeeld, geen glazen snijplank (die zouden sowieso verboden moeten worden), niet bij de rest van het bestek in de la gooien, af en toe langs een aanzetstaal halen, geen keiharde noten ermee openhakken.
Gewoon, een beetje lief voor ze zijn.
zou zelf voor de 4 sterren gaan de 5 sterren heeft een iets gebogen handvat je moet er van houden.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 23:45 schreef Euc- het volgende:
26 centimeter Prof. S ¤91,12:
[afbeelding]
26 centimeter 4**** ¤86,60
[afbeelding]
Nu is het hier nog een minimaal prijsverschil, maar in de winkel is dit veel groter, nu mag jij mij vertellen wat er anders aan is behalve een ogenschijnlijk groter handvat van de 4 sterren serie
Slijpsteen is om scherp te maken, aanzetstaal is om lang scherp te houden. Zijn verschillend.quote:Op woensdag 19 januari 2005 14:28 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
ik heb bij de ikea een slijper gekocht, een plastic houder met 2 slijpwieltjes erin en dat ding werkt super en kost weinig. ideaal voor keukenmessen!
een aanzetstaal is wrsch nog beter, maar hij doet het iig beter dan de slijpsteen die ik heb.
Ik ben het volkomen met je eens dat een bijltje heerlijk is om mee te snijden, maar NIET met je eens dat je dan minder/geen angst hebt om in je vingers te snijden. Als jij je product op de goede manier vasthoud moet je toch wel behoorlijk achterlijk zijn wil je NOG in je vingers snijden..quote:Op donderdag 20 januari 2005 11:41 schreef Ashram het volgende:
Zo'n breed blad is een zegen omdat je nauwelijks angst hebt om je vingers te snijden tegen hoge snelheid.
Bovendien is de massa in je handen heerlijk makkelijk als je weet dat de zwaartekracht je een handje helpt.
Door de breedte van het mes, is je hand altijd een stuk boven de snijplank, dus kneus je je vingers nooit, ook tegen hoge snelheid.
Ik keek dus vandaag eventjes in de keukenlades en wat zie ik daar...weliswaar niet een molenmesje, maar wel en roestig ding, en ik dach bij mezelf zou het echt zo zijn?quote:Op vrijdag 10 september 2004 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds kan je voor een habbekrats een heel fijn mesje kopen, en ik zou deze iedereen aanraden.
Een mesje wat ik jaren geleden gewoon bij AH heb gekocht, een schilmesje van Robert Herder, Solingen Germany. Het zijn die kleine mesjes met een molentje er op en een houte heft. Deze roesten wel, en dat is nu juist het hele punt. Het staal is zo gemaakt dat de kristallen van het staal zodanig liggen dat het mesje zichzelf "scherp" roest. En mocht het wat stomp zijn na een mishandeling, 2 keer over een aanzet staal en je kan je er mee scheren.
Juist... Sorry hoor, maar als jouw Globals niet eens door een tomaat heen komen....quote:die cherrytomaatjes vlogen in plakjes, daar waar zelfs mijn global mes het niet kon snijden
hmmm....ja he...ik moet ze dan denk ik maar eens slijpen..want dat had ik dus niet gedaan, alleen het mesje langs het aanzetstaal gehaald....quote:Op zondag 23 januari 2005 01:09 schreef Rio het volgende:
[..]
Juist... Sorry hoor, maar als jouw Globals niet eens door een tomaat heen komen....
Laten slijpen bedoel je hopelijk? Ik heb die van mij al weer dik twee jaar (denk ik) en ik heb ze nog maar 1 keer laten slijpen, recent nog. Maar echt bot waren ze niet eens en dit terwijl ik ze dagelijks gebruik (niet profesionneel). Ik vraag me dus af wat jij ermee gedaan hebt? Hopelijk geen glazen 'snijplank'?quote:Op zondag 23 januari 2005 18:36 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
hmmm....ja he...ik moet ze dan denk ik maar eens slijpen..want dat had ik dus niet gedaan, alleen het mesje langs het aanzetstaal gehaald....
Wat voor kleur krijgt het handvat dan. Nu lijkt het een beetje xenos hout. Staal is toch dezelfde legering als bij Global. Harder, maar wel moeilijk te slijpen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:37 schreef Gerjo het volgende:
Die Heiku messen zijn zo fijn he!
Ben ook normale koksmessen (Zwilling) gewend, loodzwaar maar goed te gebruiken.
Maar die messen (Heiku) zijn zo fijn, en makkelijk te onderhouden. Het handvat wordt alleen maar mooier door gebruik, rustig met je vette tengels aanzitten. Ideaal
donkerder, dieper, mooier, gebruikterquote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:38 schreef Jackal_Omega het volgende:
[..]
Wat voor kleur krijgt het handvat dan. Nu lijkt het een beetje xenos hout. Staal is toch dezelfde legering als bij Global. Harder, maar wel moeilijk te slijpen.
We gaan naar de ardennen...quote:
nope, dit soort messen worden veel gebruikt voor aan tafel, heel fijn vast te houden en mooi. hebben er zelf een aantal met wit handvat, niet dicht te klappen maar ziet er wel zo uit.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef IntruderAlert het volgende:
Mischien een domme vraag, maar is dat nu een klapmes?
Een zakmes dus?
Ik weet niet meer hoe t heet, maar mijn moekke brengt uit de france nog eens een mesje mee wat als kenmerk een vlieg op t "klap" gebeuren heeft.quote:
Haha.. Kan dat mes prima gebruiken om voedsel te snijden... maar je hebt gelijk, voor het fijnere werk kan je beter een mes met een dunner lemmet gebruiken.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:37 schreef Jackal_Omega het volgende:
Das een dik survival knife.
Kun je ook niet echt mee koken of wel
Het is inderdaad een zakmes. Al zou je er gewoon vlees mee kunnen snijden. Hij prijs hem ook aan als een mes voor iedereen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef IntruderAlert het volgende:
Mischien een domme vraag, maar is dat nu een klapmes?
Een zakmes dus?
Das een Lagiuole de Forge. Is een vlieg maar een bijquote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:43 schreef IntruderAlert het volgende:
[..]
Ik weet niet meer hoe t heet, maar mijn moekke brengt uit de france nog eens een mesje mee wat als kenmerk een vlieg op t "klap" gebeuren heeft.
Ziet er erg t zelfde uit als TS laat zien.
Messen: voorkeur?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:13 schreef Jackal_Omega het volgende:
Weet niet of hier al een topic voor is, en anders hoor ik het wel.
Maar dit is een chroom/mobylendum staalsoort. Mag je toch alleen maar keramisch slijpen, anders gaat je aanzetstaal plus mes naar de kloten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef Gerjo het volgende:
[..]
donkerder, dieper, mooier, gebruikter![]()
Voor t slijpen, als je em blijft aanzetten aan een goed stuk aanzet staal is het spul goed scherp te houden, even een paar keer elke keer dat je em gebruikt
Dit topic gaat hier ook mee gemerged wordenquote:
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Door een vakman laten slijpen whispers, maar vind maar eens een goede vakman om te slijpen
De snijpunt van een Global is gehard. Je kunt dus niet eindeloos doorslijpen totdat er nog een mes overblijft van bijvoorbeeld een centimeter breed en nog een mes met HRC 60 overhouden. Maar goed, als er een kap inzit, dan zal het gewoon weggeslepen moeten worden. Laat het door een professionele messenslijper doen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:22 schreef whispers het volgende:
Vraagje.
In mijn demi-chef van global zit een kapje (heb het domweg eens uitgeleend). Met een wetstaaf is het niet goed te krijgen, daarvoor is het te groot. Als ik er een nieuwe snede op laat zetten, verliest het mes dan veel aan scherpheid? Dat heb ik toch ergens gehoord...
Da's logisch he. Een mes kan alleen maar bot worden als ie scherp is. Daarom zul je regelmatig moeten slijpen/wetten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:51 schreef whispers het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.
Hoe denk je dat een mes scherp gemaakt is als je het koopt?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:51 schreef whispers het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.
Soit. Ik kan nog wel even voort.
ik vind Goldhamster het fijnst en is lekker Duits degelijk, Sabatier is wel aardig, maar is snel bot en de kwaliteit staal is matig, Zwilling en henkels acht ik beter.quote:Op maandag 21 juni 2004 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Iedereen die een set messen wil kopen raad ik zeer aan dit in Duitsland te doen. Hier koop je Zwillingen 4 sterren, Wusthof, Goldhamster, etc etc (de zwaar prof lijn) voor de prijs waar je in NL de B keuze van Sabatier voor koopt.
Voor de rest gebruik ik persoonlijk het liefst messen van koolstof staal, en geen RVS Staal, ze hebben meer onderhoud nodig en ze roesten, (en niet overal voor te gebruiken) maar zijn veel beter aan te zetten en scherp te houden.
Dat vind ik ook, ik blijf er dan ook vanaf als ze geslepen moeten worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is messen slijpen echt een vak.
Wusthoff ken ik eigenlijk niet persoonlijk, maar jij hecht je ook aan bestek dus?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk heb ik een grote liefde voor mijn kleine roestende aardappelmesje van Wusthoff, met een molen erop.
Dit mes van koolstofstaal roest zichzelf scherp en is makkelijk aan te zetten, en scheermesscherp.
Ik heb er 2 vanquote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk heb ik een grote liefde voor mijn kleine roestende aardappelmesje van Wusthoff, met een molen erop.
Dit mes van koolstofstaal roest zichzelf scherp en is makkelijk aan te zetten, en scheermesscherp.
Molentje? Als logo bedoel je?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, staat een molentje op, Wüsthoff heet de fabrikant.quote:
Met een goed mes doe je heeeeeeel lang, die zijn op den duur echt wel goedkoperquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:15 schreef ivetje het volgende:
Jemig, een mes voor 85 dollar![]()
Ik gebruik mijn messenblokje van de aldi met messenslijper. Werkt prima en als het niet meer werkt gaat ie de prullenbak in...voor die 15 euro kan je dat nog eens doen he
Zit alles in wat je nodig hebt, kunnen in de vaatwasser en zijn scherp...prima dus.
Zo kun je het ook zienquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 14:41 schreef ivetje het volgende:
Voor 85 PER mes...uhm, ik heb hier 6 messen staan is bij elkaar dus 510 euro...gedeeld door 15 is 34 messenblokken voor de rest van mijn leven. Denk niet dat ik er zoveel nodig ga hebben dus ik ben goedkoper uit
Tjsa, zo werkt het nu eenmaal. Hoevaak zie je niet mannetjes met buikjes fietsen op mountainbikes of racefietsen die haast exacte replica's zijn van de fietsen zoals die gebruikt worden door topprofs of hobbymuzikanten met topapparatuur, amateurbuitensporters met expeditiemateriaal enz. enz.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja, Mirugai, wat natuurlijk meespeelt is dat veel mensen dat wat ze niet in de vingers hebben willen compenseren met dingen die ze kopen.
Als je een waanzinnig mooie en dure messenset hebt, dan kun je jezelf dromen een topkok te zijn.
Helemaal mee eens, en ik pretendeer absoluut niet een topkok te zijn maar een paar goede messen maakt het leven in de keuken toch zeker een stuk aangenamer. Zelf zit ik nog steeds te dubben wat ik nu ga kopen, heb nu een oeroud koksmes van mijn oma, het mes ik minstens 40 jaar oud en hoewel het houten handvat minder mooi begint te worden (per ongeluk een keer in de afwasmachine terecht gekomen) is het nog steeds angstwekkend scherp. Door het vele (vaak niet bepaald professioneel) slijpen is het blad superdun geworden hoewel het wel een gesmeed mes is; helaas begint, zoals gezegd, het handvat minder te worden waardoor het niet meer lekker vasthoudt als ik veel moet snijden.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja, Mirugai, wat natuurlijk meespeelt is dat veel mensen dat wat ze niet in de vingers hebben willen compenseren met dingen die ze kopen.
Als je een waanzinnig mooie en dure messenset hebt, dan kun je jezelf dromen een topkok te zijn.
Ik vond deze link met een prijslijst:quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:47 schreef BBQ-kip het volgende:
Wat kost het slijpen van 1 mes ongeveer?
En waar vindt je een redelijk tot goede slijpmeneer?
Koop dan een van de in dit topic vermeldde messen. Uit persoonlijke ervaring zou ik je een Global aanraden, zeker ook voor wat betreft je aanzet- en slijpwens, maar hangt van je eigen voorkeur en smaak af.quote:
Een goede slijper slijpt het op een grote langzaam draaiende steen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:45 schreef mirugai het volgende:
[..]
Ik vond deze link met een prijslijst:
http://www.arcned.nl/FFcms/klanten/hvdp/showroom_overzicht.php?rub=wapens&srub=pag
Vier euro's voor het slijpen van een mes is helemaal niet duur dacht ik zo.
Op wat voor manier slijpt een slijper messen trouwens? Elektrisch op een slijptol? Ik slijp m'n messen zelf dus ben nooit bij zo'n mannetje geweest.
Met Japanse waterstenen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een goede slijper slijpt het op een grote langzaam draaiende steen.
Hoe slijp jij je messen?
Zo een keihard stuk natuursteen die je met water (of olie) natmaakt?quote:
Je hoort ze inderdaad een half uur van tevoren in water te leggen, maar ik heb ze gewoon altijd in een bak met water staan. Ik gebruik meerdere waterstenen, altijd een nakato (middelgrof), meestal een shiage (fijn) met fijnheid 3000 en soms nog een shiage van fijnheid 6000, maar dat is dan meer voor de afwerking, dan het daadwerkelijke slijpen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo een keihard stuk natuursteen die je met water (of olie) natmaakt?
Waarom heb je een santoku erbij gekocht? Lijkt me overbodig als je al een koksmes hebt?quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:39 schreef Tumble het volgende:
Laatste aanwinst was een Santokumes ideaal mes mede door zijn gewicht.
Ok, duidelijk! Ik vroeg me dat namelijk af omdat een santoku zo'n beetje het all-purpose mes van de Japanse keuken is, wat het koksmes in de Westerse keuken is. De santoku leent zich meer voor het snijden zoals met een chinees hakmes (waarbij dus het hele mes los komt van de plank) in tegenstelling tot het walsen zoals met een koksmes.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:53 schreef Tumble het volgende:
Ik maak vaak salades met kool en dan vind ik het santoku mes net wat prettiger wegsnijden.
ik kan er ook net wat makkelijker mee overweg vooral bij grotere voorwerpen om te snijden.
mijn Koksmes gebruik ik liever voor "klein maar fijn" hakwerk.
En omdat in mij toch een beetje een verzamelaar schuilt maar dat zullen er meerdere hebben met duurdere messen.
Fijn handvat heeft die 5* serie he?quote:Op maandag 7 november 2005 22:18 schreef SiGNe het volgende:
Ben simpel begonnen met een uitje, knoflook en wat peterselie hakken, maar demn, wat gaat dat goed met een "echt" mes zeg![]()
Had niet verwacht dat het zóveel verschil uit zou maken met m'n oude messen..
Ik kan eindelijk wel ciseleren, dacht altijd dat het aan mij lag..![]()
Je hebt voor de eerste keer in je leven een goed mes in je handen en je kunt gelijk ciseleren?quote:Op maandag 7 november 2005 22:18 schreef SiGNe het volgende:
Ben simpel begonnen met een uitje, knoflook en wat peterselie hakken, maar demn, wat gaat dat goed met een "echt" mes zeg![]()
Had niet verwacht dat het zóveel verschil uit zou maken met m'n oude messen..
Ik kan eindelijk wel ciseleren, dacht altijd dat het aan mij lag..![]()
Werk jij bij Shinsakuto? Mooi dat je al die messen hier gewoon kunt bestellen. Ik had ze alleen bij japanese-knife.com gezien.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:02 schreef DonChristo het volgende:
Als je echte Japanse messen zoekt dan raad ik je aan even naar www.shinsakuto.nl te gaan. Persoonlijk vind ik de KAI/Shun en de Global messen veel te westers en te duur bij al die kookwinkels in Nederland. Een mooie Hattori HD-5 (damast staal 63 laags, volledig stailesssteel maar wel extreem scherp en handgemaakt) Ook zijn deze messen met een speciale Saya te bestellen waardoor je de messen gemakkelijk kunt vervoeren of gewoon in je keukenla kunt bewaren.
Dat er zoveel mensen voor Global kiezen snap ik niet, echt mooi zijn ze niet en prijs kwaliteit verhouding is ook niet optimaal. Volgens mij zijn de Misono messen ook erg populair onder topkoks in Europa en Jamie Oliver gebruikt de MAC messen.
Zekers, daarom koos ik ook voor de 5* en niet voor de 4*, ligt ook erg lekker in de hand.quote:
Ik wil niet zeggen dat het net zo snel en soepel gaat als bij de echte (top)koks, maar het gaat in elk geval wel..quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:16 schreef Rio het volgende:
[..]
Je hebt voor de eerste keer in je leven een goed mes in je handen en je kunt gelijk ciseleren?![]()
Hey, da's grappig, die masahiro usuba heb ik ook! De mijne is alleen al lang niet nieuw meer.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:51 schreef DonChristo het volgende:
Hoi,
Ik wil geen reclame maken verder maar inderdaad zijn de Masamoto Honyaki messen de absolute top, voor echte profs zijn deze messen wel een must maar voor gewoon dagelijks gebruik kun je een goedkopere versie van Masamoto kopen. Op de website staat altijd wel een aantal aanbiedingen maar die gaan er altijd snel doorheen. Het meest verkochte mes is de Hattori HD-5 santoku mes en die gebruik ik zelf ook. Voor appeltjes ed gebruik ik de Ruysen petty Blazen BL-2.
[afbeelding]
De echte Japanse messen mag je NOOIT slijpen met van die slijpapparaatjes, die hebben een volledig verkeerde slijphoek waardoor je je messen kan verpesten. Bij www.shinsakuto.nl kun je 3 soorten Japanse wetstenen bestellen en ook staat een beschrijving op de website. Het is wel een lastige manier maar je kunt je messen zeker zelf slijpen. Met een beetje oefening op een oud mes kom je al een heel eind! en natuurlijk geeft het een enorme voldoening als je je messen zelf kan slijpen!quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:33 schreef mirugai het volgende:
[..]
Je hoort ze inderdaad een half uur van tevoren in water te leggen, maar ik heb ze gewoon altijd in een bak met water staan. Ik gebruik meerdere waterstenen, altijd een nakato (middelgrof), meestal een shiage (fijn) met fijnheid 3000 en soms nog een shiage van fijnheid 6000, maar dat is dan meer voor de afwerking, dan het daadwerkelijke slijpen.
Toko in Maastricht?quote:Op donderdag 20 april 2006 00:46 schreef THEFXR het volgende:
hallo, erg leuk topic dit, wil iemand mij helpen, er ontbreekt nog een cheap chinees hakbijltje in mijn collectie, iemand een adres waar deze te koop zijn? ik woon in zuid limburg.
Zal vast wel helpen, maar ik snijdt met de meeste messen mooie sashimi, mits het goed geslepen is. En oefening helpt natuurlijk ook.quote:Op donderdag 20 april 2006 13:17 schreef multatuli het volgende:
Wat vinden jullie van de koksmessen met kuiltjes tegen het plakken. Bijv. de GPII van Wusthoff? Helpen die kuiltjes echt en is het mes verder net zo functioneel als een gewoon koksmes van 20 cm? Zou het liefst ook mooie sashimi en sushi willen kunnen snijden. Dus scherp, dun kunnen snijden, niet plakken en verder gewoon handig voor al het snijwerk.
Iemand ervaring ermee?
brrr...elektrische slijpersquote:Op vrijdag 21 april 2006 02:20 schreef SiGNe het volgende:
Zouden jullie zoiets gebruiken om je messen te slijpen?
http://www.chefschoice.com/page2a.html
en dan met name model 120
[afbeelding]
http://www.chefschoice.com/docfiles/120manual.pdf
Goedkoop is ie niet in elk geval, zag 'm bij de Sligro liggen voor ¤100,- ex BTW.
Waarom laat je ze niet slijpen? Kost mij zo'n beetje EUR 7,50 per mes en dat vind ik redelijk.quote:Op vrijdag 21 april 2006 03:15 schreef SiGNe het volgende:
Da's een aanzetstaal, daar slijp je je messen niet mee maar daar zet je ze mee aan..
Heb ik met mijn Zwilling 5stars messen (ook uit Solingen) trouwens ook nog niet gedaan, ze zijn nog behoorlijk scherp.
Scherper zullen ze in elk geval niet worden in de toekomst, dus ze moeten onderhouden worden en op een gegeven moment ook geslepen moeten worden.
Zelf ben ik niet zo'n technisch hoogstandje wat hoeken en handmatig slijpen betreft, dus ik wil een makkelijke manier om mijn messen te onderhouden, vandaar elektrisch.
Ik heb onlangs bij de Lidl een simpel slijpmachientje gekocht voor ¤10,- en dat werkt redelijk voor wat oude goedkope messen die ik nog had liggen, maar als ik mijn goede messen hier doorheen haal worden ze er alleen maar minder op.
Vandaar mijn vraag of die chef's choice machine een goede is voor mijn messen of niet, het zou zonde zijn als m'n messen er alleen maar botter worden ipv. scherp/vlijmscherp
Da's zeker niet duur nee, maar dan moet je natuurlijk wel een (goed) adres weten,quote:Op vrijdag 21 april 2006 09:13 schreef Rio het volgende:
[..]
Waarom laat je ze niet slijpen? Kost mij zo'n beetje EUR 7,50 per mes en dat vind ik redelijk.
Voor 70E heb je de Spyderco Sharpmaker. Volgens de recensies op het net erg goed en veelzijdig.quote:Op vrijdag 21 april 2006 02:20 schreef SiGNe het volgende:
Zouden jullie zoiets gebruiken om je messen te slijpen?
http://www.chefschoice.com/page2a.html
en dan met name model 120
[afbeelding]
http://www.chefschoice.com/docfiles/120manual.pdf
Goedkoop is ie niet in elk geval, zag 'm bij de Sligro liggen voor ¤100,- ex BTW.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |