abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 juni 2004 @ 03:05:15 #1
72710 whispers
verbally copulating
pi_20056752
Net zoals IT-nerds kicken op hard en andere wares wentelt ook de kok zich graag in culinair fetisjisme. Welk mes gebruiken jullie dagelijks bij het koken?

Dit is het mijne. Scherp als een scheermes, perfect gebalanceerd. Een droom in de keuken
  maandag 21 juni 2004 @ 03:08:53 #2
83380 WAik
lurking for life
pi_20056763
simpel broodmes

al die zogenaamde handige tools vind ik af en toe wel handig, maar meestal ben ik er al gauw op uitgekeken.

wat een topic... (ja maak me ook zelf schuldig )
fotoboek | eigen website, sintlootjes | servert-website-dinges (geen interessante weblog ofzo, tis nerdtroep)
  maandag 21 juni 2004 @ 03:12:34 #3
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_20056779
Global messen.. daar ga ik voor
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_20057139
Boterham mesje
- ..mux.. -
  maandag 21 juni 2004 @ 05:08:25 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_20057159
Dit is wel een mooi setje.

Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 21 juni 2004 @ 07:30:05 #6
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_20057399
een buck crosslock
Where's my fear???
  maandag 21 juni 2004 @ 07:33:41 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_20057410
Schopje naar R&P?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 21 juni 2004 @ 07:34:40 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_20057413
Maargoed ik hou van scherpe messen met kartelrandjes en toch nog een redelijk groot oppervlak om iets mee te smeren. Kortom, een alles in 1 mes!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_20057475
Ik ga toch voor de zwitserse precisie van victorinox. De gestansde messen zijn scherp licht en niet duur. Ik betaalde rond de 20 euro voor een standaard 23cm koksmes. Ze zijn alleen wat lastig verkrijgbaar hier, ik heb ze tot dusver alleen bij de Lukas Klamer (groothandel) gezien.
pi_20057519
Ik heb een paar sabatier messen, zijn verschrikkelijk duur voor het huis,tuin en keuken gebruik maar ze werken wel lekker
  maandag 21 juni 2004 @ 08:06:20 #11
36038 Shaman
retro-progressief
pi_20057528
Als IT nerd ga ik voor een Wüsthoff Culinair koksmes met 20cm lang lemmet...
  maandag 21 juni 2004 @ 12:21:05 #12
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_20061810
Trouwens.. van dit merk(Zwilling J.A Henckels) heb ik hele werkset o.a deze
Simpele van victorinox.. had ik wel.. maar om er me te werken vind ik nietzo..
Zelfde met sabatier ( Ligt nietzo lekker in mijn hand zeg maar)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_20061989
  maandag 21 juni 2004 @ 12:56:56 #14
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_20062731
Sabatier...
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  maandag 21 juni 2004 @ 13:52:23 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20064190
Iedereen die een set messen wil kopen raad ik zeer aan dit in Duitsland te doen. Hier koop je Zwillingen 4 sterren, Wusthof, Goldhamster, etc etc (de zwaar prof lijn) voor de prijs waar je in NL de B keuze van Sabatier voor koopt.
Voor de rest gebruik ik persoonlijk het liefst messen van koolstof staal, en geen RVS Staal, ze hebben meer onderhoud nodig en ze roesten, (en niet overal voor te gebruiken) maar zijn veel beter aan te zetten en scherp te houden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 juni 2004 @ 18:41:12 #16
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20071536
Heb zelf een volledige set van sabatier, maar gebruik het meeste men koksmes van global. Heerlijk licht mes, uit een stuk, perfect aan te zetten, en ligt zo overheerlijk in de hand.
Last one to heaven is a looser!
  maandag 21 juni 2004 @ 18:42:57 #17
53142 method21
FREE MANSON
pi_20071582
edit: bla

[ Bericht 90% gewijzigd door shmoopy op 22-06-2004 14:46:05 ]
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
  maandag 21 juni 2004 @ 18:44:21 #18
45206 Pietverdriet
pi_20071633
Begrijp eigenlijk niet waarom Sabatier zo geliefd is in NL, is dat omdat de Bijenkorf dat voor schandalige prijzen verkoopt?
  maandag 21 juni 2004 @ 18:45:22 #19
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20071661
Ikzelf heb die hele sabatier set bij mijn opleiding gekregen..
  maandag 21 juni 2004 @ 18:49:23 #20
45206 Pietverdriet
pi_20071766
quote:
Op maandag 21 juni 2004 18:45 schreef Ripassa het volgende:
Ikzelf heb die hele sabatier set bij mijn opleiding gekregen..
Ach zo,
Sja
Voor het geld wat men er voor vraagt bij de Bijenkorf en messenwinkels kan je beter wat anders kopen, ik ben er niet stuk van. Sowieso zijn goeie koksmessen in NL hufterig duur, hier in D is dat echt stukken en stukken goedkoper, en in ieder groot warenhuis als de Galeria Kaufhoff ofzo hebben ze komplete series liggen van tig fabrikanten, en bij speciaalzaken nog veel meer.
pi_20082826
ff mijn neefje bijna 2 meter een mailtje sturen, hij kookt in de Rozentuin, en heel lekker,
Nick..help me ff?
ik weet dat hij een messenset heeft waar je een moord mee kunt doen
De Puta Madre
pi_20092040
hier thuis een of ander cheapass blokker setje, totale shit dus.

bij me pa een Wusthof serie en nog een paar goldhamster messen.

ff doorsparen voor een eigen setje.

Zeg pietverdriet, hoe is de prijs van messen bij de horeca groothandels in vergelijking met duitsland?
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  dinsdag 22 juni 2004 @ 14:13:19 #23
45206 Pietverdriet
pi_20092345
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:03 schreef Tha_Butcha het volgende:
hier thuis een of ander cheapass blokker setje, totale shit dus.

bij me pa een Wusthof serie en nog een paar goldhamster messen.

ff doorsparen voor een eigen setje.

Zeg pietverdriet, hoe is de prijs van messen bij de horeca groothandels in vergelijking met duitsland?
Zelfde verhouding, Horeca groothandel (in NL) is niet echt goedkoper, heeft alleen meer keus.
Ik doe eens een gooi, je pa heeft die Goldhamster bij de Hanos gekocht?
pi_20093155
nopez, ISPC

een trancheer mes geloof ik.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_20098675
Ehm... goedkoop messensetje van de Ikea... RVS met karteltjes...
Als ik ooit eens aan het werk ben, ga ik wel op zoek naar andere, maar voorlopig zijn deze goed genoeg....
pi_20099962
quote:
Op maandag 21 juni 2004 03:05 schreef whispers het volgende:
Net zoals IT-nerds kicken op hard en andere wares wentelt ook de kok zich graag in culinair fetisjisme. Welk mes gebruiken jullie dagelijks bij het koken?

Dit is het mijne. Scherp als een scheermes, perfect gebalanceerd. Een droom in de keuken
Heb ik vroeger ook mee gewerkt. Top mes, alleen tering jantje wat is dat ding duur. Had ooit in gedachten er zelf 1 te kopen, maar nu ik de prijs zie
pi_20108951
persoonlijk vind ik global messen helemaal niks.Voor mij zijn ze te licht en doen ze zeer aan mijn handen.Maarhet liefst snij ik met mijn wmf.Dit is een mes dat uit 1 stuk is gesmeed en licht echt ongeloofelijk in de hand,beetje zwaar maar dat vind ik fijn!wel duur trouwens.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 23:58:28 #28
45206 Pietverdriet
pi_20109630
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:42 schreef wendy-tje het volgende:
Ehm... goedkoop messensetje van de Ikea... RVS met karteltjes...
Als ik ooit eens aan het werk ben, ga ik wel op zoek naar andere, maar voorlopig zijn deze goed genoeg....
Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.
Een goed scherp mes snijdt, en als je met zo een mes in je vingers snijd kan je de wond bij wijze van spreken gewoon dicht drukken en het hecht snel.
pi_20115075
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.
Een goed scherp mes snijdt, en als je met zo een mes in je vingers snijd kan je de wond bij wijze van spreken gewoon dicht drukken en het hecht snel.
Daar heb je gelijk in... ik snijd me regelmatig in mijn vingers, en dat bloedt dan als een gek. En ik weet het aan mijn slechte motoriek
Maar goed, deze messen blijven voorlopig ivm het budget.
  donderdag 24 juni 2004 @ 21:29:57 #30
72710 whispers
verbally copulating
pi_20162342
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:34 schreef sammyd118 het volgende:
persoonlijk vind ik global messen helemaal niks.Voor mij zijn ze te licht en doen ze zeer aan mijn handen.
Zeer aan je handen? Heb ik nooit last van, hoe bedoel je?

je neemt ze toch wel vast aan de juiste kant?
pi_20170442

wij gebruiken zoiets ong, veel beter vind ik
maar ben het dan ook al gewend
resto thuis
pi_20171881
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 21:29 schreef whispers het volgende:

[..]

Zeer aan je handen? Heb ik nooit last van, hoe bedoel je?

je neemt ze toch wel vast aan de juiste kant?
nou als ik veel moet snijden dan gaat het handvat zeer doen aan mijn handen,komt omdat ik van die grote kokshanden heb denk ik
pi_20172898
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 09:20 schreef sammyd118 het volgende:

[..]

nou als ik veel moet snijden dan gaat het handvat zeer doen aan mijn handen,komt omdat ik van die grote kokshanden heb denk ik
Ik heb juist snel dat de handvaten te groot mijn voor mijn kleine handen, en dat gaat dan ook weer pijn doen na wat snijwerk
pi_20190685
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Botte messen zijn gevaarlijker. Met een goed, zeer scherp, mes de juiste snijtechniek en een beetje bedachtzaamheid is er niets aan de hand. Vooral die laatste is erg belangrijk.

Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan een glad mes. Zagen zijn voor brood noodzakelijk en voor tomaten en paprikas wel erg handig. Maar verder moet het ding glijden en snijden, niet zagen.
pi_20840334
Hmmm, oud topic, maar goed. Ik heb zelf messen van Zwillingen 4 sterren en Global. De Global zijn lekker scherp en vrij licht. Nu is licht soms een nadeel, maar in het restaurant wil ik niet teveel messen hebben, en met twee Global kan ik bijna alles doen. De Zwilling die ik heb is vrij groot en zwaar en wordt voornamelijk voor vlees e.d. gebruikt. Hij is sowieso te dik om mooi groente mee te snijden, iets wat de Global totaal niet hebben. Ik vind het een fijne combi. Binnenkort de hele set van Global kopen, in ieder geval flexible fileermes, trancheervork, uitbeenmes, schilmesje, kleine groente mes, kleine steakmes, broodmes, een hakmes en een hakblijl.... Vervolgens inlijsten en op mijn kamer hangen? Haha, maar het werkt wel echt makkelijk. Fileer mes en trancheer vork omdat ik vaak grote stukken vlees bereidt (heel entrecotes, etc...) en aan tafel snijd. Uitbeenmes, fileermes en hakbijl omdat ik vaak zelf slacht. Mes schilmes bedoel ik hun tomatenmesje, die is echt ongelovelijk handig mes klein snijwerk. Broodmes vond ik altijd onzin tot ik een keer een echte goeie in mijn handen kreeg, man wat lekker, geen geplet stokje meer! Het hakmesje is lekker met kruiden en groente....

Nou ja, zo'n set kan je natuurlijk van je favoriete merk nemen. Ik heb ze ook niet allemaal gebruikt, maar tot nu toe bevalt Global erg goed, net als de mooie serie van Zwilling. Sabatier is echt niet, dat weet ik wel zeker. Ik vind de Porsche messen erg mooi, maar kan er niet fijn mee snijden... Keramisch lijkt me ook wel eens wat, maar is toch erg kostbaar....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_20840529
Mijn setje messen is van Wüsthof (de Culinair-serie). Lang voor gespaard en toen vrijwel elk merk uitgeprobeerd. Ik vond deze serie verreweg het lekkerst in de hand liggen, vooral omdat hij vrij zwaar is in vergelijking met andere merken. De één vind dat verschrikkelijk, ik vind het juist prettig. Overigens heb ik niet alles in één keer gekocht. De schaar en het zachte-kazenmes bestonden nog niet ten tijde van de aanschaf, dus die zijn er later bijgekomen.

(2x)

"The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim."
Edsger Wybe Dijkstra [1930-2002]
pi_20840627
Ziet er mooi uit. Ik heb deze nog nooit gebruikt. Met proberen bedoel ik wel echt een avond in de keuken staan in het restaurant, dan merk je vanzelf of het wat is. Ik heb genoeg messen in mijn hebberige handjes gehad, maar je merkt na een dagje wat de voor- en nadelen zijn van ieder type. Zwaar is niet verkeerd, maar ik heb graag beide, dus zware messen en lichte messen...
  zondag 25 juli 2004 @ 16:48:19 #38
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_20847517

2x

edit: zo, en nu ga ik tongetjes bakken.
Ik heb al een boek.
pi_20850265
Mn ouders hebben een messenset van Güde. Ze zijn wel wat aan de zware kant, maar wel oke.
Vooral het broodmes en de flexible messen vind ik zelf erg fijn.

Over het prijsverschil bij duitse en nederlandse kookwinkels:
Nederlandse kookwinkels ligt de marge op niet electrische apparaten meestal tussen de 2.2 en 2.5 (inclBTW). Duitse winkels nemen al snel genoegen met 1.8 / 1.9.
Terwijl wij als groothandel een marge hebben van maximaal 1.25/ 1.35, wel ex BTW, maar je ziet dus wel waar het grootste deel van de marge zit
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
  zondag 25 juli 2004 @ 19:18:53 #40
22944 Breetai
....Relax....
pi_20850562
Ik gebruik de volgende 2 messen:
-- Spyderco endura 50/50

-- Ontario spec plus mark 1

Werken perfect voor kokkerellen en andere kleine klusjes.
"I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
pi_20851195
Restaurant waar ik werk hebben ze Zwillinge, Goldhamster en die Global messen. Ik vind de Zwillinge lekker in de hand liggen voor het snijden van vlees enzo, maar die Global messen zijn zo heerlijk licht!

ps: ik doe alleen de afwas daar, ik gebruik de messen niet tot nauwlijks, ik doe alleen de friet snijden, de uien en knoflook pellen
pi_20856636

Wat zal ik eens vertellen over messen.

Ten eerste heeft iedereen een eigen smaak met wat ie snijd en een eigen budget natuurlijk.

Je kunt wel zeggen dat messen duur en dat die goedkope knommelen ook goed zijn dat is ook zo,

Maar dat is maar net waar je tevreden mee bent.

In t forum staan verschillende meningen en messen zag ik. Nou koks zijn al een beetje patsers om het zo maar te zeggen onder elkaar he,

Dus dan moet je ook de duurste messen hebben, en je kunt zeggen wat je wilt die snijden wel lekker, maar dat mag ook wel,

Voor dat geld want je hebt het toch al gauw over zo`n ¤80/90 voor 1 mes.

Dus dan heb je zoals je gelezen hebt de heel mooie Global messen die zijn echt super, er zijn er die er pijn van aan de handen krijgen.

Dat is ook zo maar dat gaat vanzelf over, die hebben verschillende messen die allemaal mooi uit 1 stuk, lekker in de hand en goed scherp blijven.

Dan zijn er nog de Goldhamster, dat zijn ook echt mercedessen onder de messen maar die vallen toch al in de categorie van de messen van sabatier en swilling.

Bij deze merken heb je natuurlijk ook weer verschillende series,, zoals sabatier die ken ik het beste dan, maar dat is ook waar je mee opgroeit, als je altijd een merk gebruikt ga je t waarschijnlijk ook zelf kopen omdat je het kent.

Sabatier heeft 3 lijnen van messen als t goed is, de molidenne, is de goedkoopste en die zal bijna iedereen wel kennen, zijn heel goede messen, snijden geweldig zonder enige poespas verder en zijn nog redelijk te betalen, maar de kwaliteit van t RvS is, gelukkig ook, anders dan de duurdere.

Dan heb je de iedeal die liggen weer net iets beter en dan komen de Forge messen, die heb ik dus in de keuken staan. Die zijn wel fijn om te snijden maar kosten ook weer een kapitaal. Het verschil zit hem voornamelijk in de handsvaten, de goedkope messen bestaan uit verschillende stukken, wat op den duur los kan gaan enz.

En de Forge van sabatier bestaat bijvoorbeeld weer maar uit 2 stukken, het mes, lemmet en de angel, (zit in t handsvat) bestaat bijvoorbeeld helemaal uit 1 stuk en daar is dan een handsvat van POM aangegoten, dit is een materiaal dat keihard is, beetje stroef en tegen kokend water kan. Ik heb ze vaker in de vaatwasser gehad, het handsvat is toen een keer gescheurd, nou, terug naar de winkel en als de vertegenwoordiger komt krijg je een nieuw, da`s mooi he.

En zo heeft ook Swilling weer met sterren, 2 3 4 5 stars, maar weer met hetzelfde verhaal hoe ze in elkaar zitten, ook is de uitstraling natuurlijk belangrijk, ook al kun je niet koken maar een mooie keuken hebt, dat is ook belangrijk bij Swilling volgens mij, je krijgt er een blok bij in een zonnewijzer en de messen er in en t staat mooi in je keuken..

Maar als je echt voor jezelf wil werken, ieder merk heeft veel verschillende messen en ze hebben allemaal wel een mes dat je geweldig vind, het belangrijkste is dat je ze zelf prettig vind, en dan kun je best verschillende messen hebben, verschillende merken.

Nou dit is dus een heel verhaal he over een stuk ijzer met een scherp randje.

Hopelijk heb je er iets aan..

Anders hoor ik t wel..

Groetjes daar nog,,,

Groetjes Nicky,,,

De Puta Madre
  maandag 26 juli 2004 @ 15:16:16 #43
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20868347
Ik zag verschillende mensen spreken over global op hun werk, deze zijn toch meen ik verboden geworden door de keuringsdienst. Herinner me nog dat die niet mogen worden gebruikt in een proffesionele keuken, de "kuiltjes" in het handvat zouden broedplaatsen voor bacterien zijn.

Wat ik trouwens wel heb met die global messen, ze zijn heerlijk om mee te werken, maar voor mij een crime als mn handen nat/vochtig zijn. En als er veel snijwerk is dan ga ikzelf ook liever over op een wat zwaarder mes.
pi_20873178
Nooit last me gehad en de keuringsdienst doet ook hier zijn regelmatige rondje... Je kan ze moeilijk missen ofzo, liggen er nogal wat!
  dinsdag 27 juli 2004 @ 11:27:15 #45
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_20885133
Die kuiltjes zijn misschien een halve milimeter diep en ronde putjes ahw, dus prima schoon te wassen.
Ik heb al een boek.
pi_20886855
Precies, meeste messen uit twee stuk kunnen na jaren gebruik echter kieren op het handvat krijgen...
  dinsdag 27 juli 2004 @ 15:07:30 #47
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20889593
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 11:27 schreef Rio het volgende:
Die kuiltjes zijn misschien een halve milimeter diep en ronde putjes ahw, dus prima schoon te wassen.
Weet ik, vond het toen ik het toendertijd hoorde ook al vreemd, maar ja de keuringsdienst is wel eens vaker vreemd. Maar wist dus niet of dat nu wel of niet doorgevoerd is/was.
pi_20890072
Ik gebruik al jaren sabatier en zwillingen, echt super messen (om budget redenen wel in duitsland gekocht)
Many that live deserve death and many that died deserved life. Can you give it to them? Then do not be to quick to deal out death in judgement for, even the very wise cannot see all ends."
  dinsdag 27 juli 2004 @ 20:34:32 #49
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_20895918
quote:
Weet ik, vond het toen ik het toendertijd hoorde ook al vreemd, maar ja de keuringsdienst is wel eens vaker vreemd. Maar wist dus niet of dat nu wel of niet doorgevoerd is/was.
Ik weet het niet, ik werk niet in een keuken, maar het lijkt me wel errug sterk om eerlijk te zijn. Maar ja, je weet het nooit met die pennelikkers
Ik heb al een boek.
  zaterdag 31 juli 2004 @ 13:24:15 #50
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20973339
Heb niet echt de voorkeur voor een mes type.

Heb wel enkele eisen:
* Het moet scherp zijn
* Het moet lekker in de hand liggen
* En moet geen karteltjes hebben
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_21785928

En waar koopt iedereen hier zijn messen?

Ben Groningen rondgeweest en eigenlijk niet echt een goede zaak gevonden. Eigenlijk alleen AH, maar vind de Henkel een beetje aan de lichte kant.
  maandag 6 september 2004 @ 16:13:04 #52
45206 Pietverdriet
pi_21786878
quote:
Op maandag 6 september 2004 15:19 schreef iscara het volgende:

Ben Groningen rondgeweest en eigenlijk niet echt een goede zaak gevonden. Eigenlijk alleen AH, maar vind de Henkel een beetje aan de lichte kant.
In Duitsland koop je al die prachtige Henkel, Zwillingen, Wüsthoff, Herder, etc etc voor een habbekrats. In Düsseldorf kan je ook de meest esotherische Japanse messen kopen (koolstofstaal bv) gewoon in de winkels (Immermannstrasse, loop je door van Hbf naar Altstad).
Er zitten daar een paar grote warenhuizen met een ruime selectie en in die Altstad zelf (in een straatje naast café Ürige, dat kent iedereen daar) een zaakje helemaal gespecialiseerd in Koksmessen.
  maandag 6 september 2004 @ 22:42:15 #53
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_21793083
piet heb je enige informatie wat een japans mes van koolstofstaal kost zo een vierkante (20 x 4) en een houten lemmet?

is nammelijk heerlijk om dingen mee te cinseleren
  maandag 6 september 2004 @ 22:49:33 #54
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_21793278
quote:
Op maandag 6 september 2004 22:42 schreef karper het volgende:
cinseleren
Uw zoekbewerking - cinseleren - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd
Geen resultaten voor "cinseleren".

Suggestie:

- Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
- Probeer andere zoektermen.
- Maak de zoektermen algemener.

Ciseleren
--------------------------------------------------------------------------------
Verklaring:
--------------------------------------------------------------------------------
Insnijden om het garen te bevorderen of het krimpen tegen te gaan. Het in hoge snelheid in plakjes snijden van o.a. champignons of komkommer.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 6 september 2004 @ 23:03:00 #55
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_21793679
Maar zelf heb ik een set Kershaws
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 6 september 2004 @ 23:04:24 #56
45206 Pietverdriet
pi_21793704
quote:
Op maandag 6 september 2004 22:42 schreef karper het volgende:
piet heb je enige informatie wat een japans mes van koolstofstaal kost zo een vierkante (20 x 4) en een houten lemmet?

is nammelijk heerlijk om dingen mee te cinseleren
soit, als ik me goed herinner, 40 a 50 euro.
Kan de volgende keer als ik er ben wel ff kijken, want wil er zelf ook nog eentje kopen.
  dinsdag 7 september 2004 @ 13:59:11 #57
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_21802901
oke piet heb namelijk hier gekeken en 140 euro heb ik er wel voor over maar zoals je weet kook ik graag met goede produkten en zeer uitgebreid en daar gaat een groot gedeelte van me slaris in op
  dinsdag 7 september 2004 @ 15:10:34 #58
45206 Pietverdriet
pi_21804206
Tweedehands is er ook veel te krijgen, is ook een optie.
pi_21804354

Deze heb ik wel eens gezien (ivm legal-shit)

[ Bericht 5% gewijzigd door mien-moeke op 07-09-2004 16:52:06 ]
  dinsdag 7 september 2004 @ 20:10:00 #60
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21810579
Ik heb ooit in dusseldorf een complete messenset van Wüsthoff gekocht, echt puike messen, alleen er zitten er tussen waarvan de handvaten kapot zijn. Omdat ik toch een goeie messenset nodig heb vroeg ik me af waar ik in Roermond/Weert/Eindhoven (centrum het liefst) een goeie messenwinkel kan vinden?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 7 september 2004 @ 20:19:56 #61
45206 Pietverdriet
pi_21810796
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:10 schreef Euc- het volgende:
Ik heb ooit in dusseldorf een complete messenset van Wüsthoff gekocht, echt puike messen, alleen er zitten er tussen waarvan de handvaten kapot zijn. Omdat ik toch een goeie messenset nodig heb vroeg ik me af waar ik in Roermond/Weert/Eindhoven (centrum het liefst) een goeie messenwinkel kan vinden?
Terug gaan naar Düsseldorf en klagen over de heften, of heb je het zelf gedaan?
  dinsdag 7 september 2004 @ 20:23:34 #62
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21810893
Ik heb gebeld, alleen ik heb allang geen bonnetje of wat dan ook meer, dus dan kon ik daarheen, moest ik de verzendkosten naar en van de fabriek betalen en dan na 4 weken nog eens terug komen ook. En Dusseldorf is nou ook niet zo heel dichtbij, en erg mobiel ben ik ook niet. Dus is het zowiezo goedkoper om nieuwe te kopen (naja goedkoper, iig makkelijker ).
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 7 september 2004 @ 20:41:53 #63
45206 Pietverdriet
pi_21811349
Zelf ff bellen met Wüsthoff?
  dinsdag 7 september 2004 @ 22:00:14 #64
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21813309
hmm, das een idee. Ga ik morgenvroeg eens proberen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  woensdag 8 september 2004 @ 21:20:23 #65
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21825938
hmm, vanmorgen gebeld. In mijn beste duits via denkbeeldige handen en voeten aan de telefoon uitgelegd wat nou precies mijn probleem was, maar helaas was het enige wat ze me konden vertellen dat ik naar de winkel terug moest gaan. Dus ben weer terug bij af. Niemand enig idee waar ik hier in de buurt wat kan kopen? (weert/roermond/eindhoven dus)
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  donderdag 9 september 2004 @ 11:37:04 #66
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_21835193
quote:
Op maandag 6 september 2004 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
In Duitsland koop je al die prachtige Henkel, Zwillingen, Wüsthoff, Herder, etc etc voor een habbekrats.
Waarschijnlijk kijk ik dan op de verkeerde sites, want zoveel verschillen zie ik niet in prijzen tussen Nederland en Duitsland. Hooguit een paar euro verschil. Nu moet ik zeggen dat ik tot nu toe bijna alleen naar de Wüsthof Culinair messen heb gekeken.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  donderdag 9 september 2004 @ 11:47:20 #67
45206 Pietverdriet
pi_21835415
quote:
Op donderdag 9 september 2004 11:37 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Waarschijnlijk kijk ik dan op de verkeerde sites, want zoveel verschillen zie ik niet in prijzen tussen Nederland en Duitsland. Hooguit een paar euro verschil. Nu moet ik zeggen dat ik tot nu toe bijna alleen naar de Wüsthof Culinair messen heb gekeken.
Ik had het over prijzen in de winkel.
pi_21840238
quote:
Op maandag 21 juni 2004 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Iedereen die een set messen wil kopen raad ik zeer aan dit in Duitsland te doen. Hier koop je Zwillingen 4 sterren, Wusthof, Goldhamster, etc etc (de zwaar prof lijn) voor de prijs waar je in NL de B keuze van Sabatier voor koopt.
Voor de rest gebruik ik persoonlijk het liefst messen van koolstof staal, en geen RVS Staal, ze hebben meer onderhoud nodig en ze roesten, (en niet overal voor te gebruiken) maar zijn veel beter aan te zetten en scherp te houden.
Laat ik over 3 weken nou net in Aken zijn....... thansk!
pi_21841660
Heb vandaag deze set gekocht:

(V&D aanbieding)
  donderdag 9 september 2004 @ 21:43:35 #70
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21847322
Ik heb vandaag de 5star serie gezien van Henckels JA Zwilling bij een keukenwinkeltje in weert (altijd al een sbinnen willen lopen en vandaag gewoon gedaan, alle grote merken waren behoorlijk vertegenwoordigd!). Wauw wat waren die heerlijk, echt Lagen perfect in de hand, precies het goede gewicht, en niet eens zo heel erg duur. 119 euro voor 3 messen, een 20 cm koksmes, 16 cm vleesmes en een officemes. Echt wat waren dat heerlijke dingen, direct gekocht. Ook een bijltje bijgekocht
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 10 september 2004 @ 00:03:07 #71
45206 Pietverdriet
pi_21850326
quote:
Op donderdag 9 september 2004 15:41 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Laat ik over 3 weken nou net in Aken zijn....... thansk!
weet je waar je op moet letten?
Gesmeed staal, geen bandstaal etc?
  vrijdag 10 september 2004 @ 00:12:12 #72
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21850499
Hey Pietverdriet, heb je eventueel msn of een ander chatprogramma? Wil ff met je praten
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_21857552
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:03 schreef iscara het volgende:
Heb vandaag deze set gekocht:
[afbeelding]
(V&D aanbieding)
Dat is de el cheapo serie van Zwilling.... ik had ze ook bijna gekocht....
pi_21857605
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 00:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

weet je waar je op moet letten?
Gesmeed staal, geen bandstaal etc?
Nee, niet echt. Ik heb een Zwilling 4 sterren mes, dat bevalt goed....
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:18:22 #75
45206 Pietverdriet
pi_21858213
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 12:46 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Ik heb een Zwilling 4 sterren mes, dat bevalt goed....
Okay, een goed mes is gesmeed, dat kan je zien aan dat het staal niet overal de zelfde dikte heeft. loopt van dun aan de punt, tot dik (niet iets dikker, maar echt dik) vlak voor het heft.
zoals op deze foto´s (nou ja tweede is een rendering)

Goedkope messen zijn uit bandstaal, zeg maar uit een rol staal gestanst. Deze zijn over de hele lengte even dik. Kan je zien door er boven op te kijken.
Zoals bij el cheapo messen
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:19:59 #76
45206 Pietverdriet
pi_21858235
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 00:12 schreef Euc- het volgende:
Hey Pietverdriet, heb je eventueel msn of een ander chatprogramma? Wil ff met je praten
Nope, Doe ik niet aan.
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:20:01 #77
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21858237
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nope, Doe ik niet aan.
Poepoe, saaierd

(kan dus helemaal niet ff met je praten?)

Het gaat me namelijk om of je nog adressen weet in duitsland die toch ietsjes dichterbij liggen dan Dusseldorf

Mij is trouwens ooit eens uitgelegd door Hans van Wolde (chefkok van Beluga in maastricht) dat een goed koksmes niet hoort te buigen, in hoeverre is dit waar? Aangezien Global toch erg veel gebruikte messen zijn, alleen ze kunnen wel flink buigen!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:33:46 #78
45206 Pietverdriet
pi_21858544
www.ebay.de ?

En nee, ik weet zo geen andere adressen die dichterbij zijn.

Of messen moeten buigen, sja, de meningen zijn verdeelt, er zijn mensen die zweren bij het een en anderen bij het ander. Ligt eraan wat jij lekker vindt. Global is trendy bij veel chefs, maar mij zijn ze te licht. Ik ben het met hans eens, een flink koksmes (ff visfileer messen enzo ter zijde) moet voor mij zwaar en lang zijn. Om een idee te geven, een van mijn lievelingsmessen is ca 40cm lang en zo´n 600 gram zwaar en van Chroom / Molybdeen/ Vanadium legering gemaakt door Ed Wusthof
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:51:18 #79
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21858966
Waar moet ik op zoeken bij ebay.de, wat is duits voor koksmes
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 10 september 2004 @ 14:15:38 #80
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_21859501
probeer eens op 'messer' dan kom je vast wel iets tegen?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 10 september 2004 @ 14:19:53 #81
45206 Pietverdriet
pi_21859597
zoek op Wusthof, zwilling friodur, etc
pi_21862388
quote]Op vrijdag 10 september 2004 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Okay, een goed mes is gesmeed, dat kan je zien aan dat het staal niet overal de zelfde dikte heeft. loopt van dun aan de punt, tot dik (niet iets dikker, maar echt dik) vlak voor het heft.
zoals op deze foto´s (nou ja tweede is een rendering)
[afbeelding]
[afbeelding]
Goedkope messen zijn uit bandstaal, zeg maar uit een rol staal gestanst. Deze zijn over de hele lengte even dik. Kan je zien door er boven op te kijken.
Zoals bij el cheapo messen

[/quote]

Oh, thanks, dus gewoon the usual stuff als kwaliteitsbewuste consument....... dit zijn ook de enige soort messen die ik mooi vind.....
pi_21862587
Dat de el cheapo gestanste messen per definitie slecht zijn is niet waar. Ik heb hier een paar Victorinox messen, gestanst uit bandstaal, uit de goedkoopste serie keukenmessen van de zwitsers. Die zijn zo tussen de 10-30 euro per stuk dus allerdings betaalbaar en prima voor thuisgebruik. (wel opletten als je goedkoop wilt, er zijn ook duurdere victorinox keukenmessen).

Wil je echt goedkoop een redelijk mes (met andere woorden je bent student) kijk dan eens bij de IKEA, de 365+ serie gaan vooronder de 10 euri perstuk over de toonbank. De betere Skärpt serie kost tot 20 euro per stuk.
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:54:30 #84
45206 Pietverdriet
pi_21863118
voor rond de 150 euro koop je op Ebay.de Zwilling Friodur 4 sterren messenset bestaande uit 5 messen, een schaar, een wetstaal en een houten blok. Das 20 euro per staal deel en 10 voor het blok. Dus met tussen de 10 en 30 euro voor een bandstaal victorinox heb je veel betaald.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:20:11 #85
45206 Pietverdriet
pi_21863596
Overginds kan je voor een habbekrats een heel fijn mesje kopen, en ik zou deze iedereen aanraden.
Een mesje wat ik jaren geleden gewoon bij AH heb gekocht, een schilmesje van Robert Herder, Solingen Germany. Het zijn die kleine mesjes met een molentje er op en een houte heft. Deze roesten wel, en dat is nu juist het hele punt. Het staal is zo gemaakt dat de kristallen van het staal zodanig liggen dat het mesje zichzelf "scherp" roest. En mocht het wat stomp zijn na een mishandeling, 2 keer over een aanzet staal en je kan je er mee scheren.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:25:04 #86
45206 Pietverdriet
pi_21863670
pi_21864245
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.windmuehlenmesser.de/
Hee, die heeft mijn moeder ook! Superscherp inderdaad... ook te koop op de markt...
pi_21864997
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
voor rond de 150 euro koop je op Ebay.de Zwilling Friodur 4 sterren messenset bestaande uit 5 messen, een schaar, een wetstaal en een houten blok. Das 20 euro per staal deel en 10 voor het blok. Dus met tussen de 10 en 30 euro voor een bandstaal victorinox heb je veel betaald.
Dan moet ik dus wel dat hele blok kopen, terwijl ik de helft van de messen toch niet gebruik. Ik heb aan één koksmes en één broodzaag voldoende (en laten die nou net in ikea-startbox 1 zitten samen met pannetjes, bakjes, planken, kommetjes, maatschepjes, onderzetters, kookwekker, maatbeker, en allerhande roergerei voor nog geen 100 euri). Heb nog even nagekeken en ik heb voor die victorinox zo rond de ¤16 per stuk betaald (broodzaag en koksmes).
pi_21865273
Standaard J.A Henckels koksmes, gekocht bij de appie voor 12 euro ooit en bevalt uitstekend. Betere (set) messen zou wel erg fijn zijn, maar ik kook (momenteel) er gewoon niet genoeg voor om die investering te kunnen verantwoorden.
pi_21886279
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds kan je voor een habbekrats een heel fijn mesje kopen, en ik zou deze iedereen aanraden.
Een mesje wat ik jaren geleden gewoon bij AH heb gekocht, een schilmesje van Robert Herder, Solingen Germany. Het zijn die kleine mesjes met een molentje er op en een houte heft. Deze roesten wel, en dat is nu juist het hele punt. Het staal is zo gemaakt dat de kristallen van het staal zodanig liggen dat het mesje zichzelf "scherp" roest. En mocht het wat stomp zijn na een mishandeling, 2 keer over een aanzet staal en je kan je er mee scheren.
Het molenmesje! Inderdaad erg fijn en hoe ouder hoe beter. Als het lemmet naar binnen rond loopt door slijtage kan je er echt wonderen mee verrichten.
  zondag 12 september 2004 @ 17:44:53 #91
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_21905816
Ik was gister in Nordhorn geweest (net over de duitse grens bij Twente) en daar in een stuk of 4 zaken geweest. Ze hadden overal érg veel WMF (wat ik absoluur niet lekker in de hand vond liggen), en de global/henckels/wusthoff messen die ze hadden, waren zelfs duurder dan een winkel hier in de buurt! (en nog minder keus ook!).
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  woensdag 15 september 2004 @ 15:11:24 #92
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_21969787
quote:
Op maandag 6 september 2004 15:19 schreef iscara het volgende:

Na aanleiding van het topic heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van 1 goed mes. Ben naar mijn vaste stek voor kookgerei in groningen gegaan: De kookwinkel (oid.) Het zit in elk geval op de Aa-brug links als je vanuit het centrum komt. Aardige, kundige en objectieve bediening!

Overigens heb ik net een INCA mes gekocht. Erg mee in mijn nopjes
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
  woensdag 15 september 2004 @ 15:16:59 #93
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_21969931
In Groningen zijn zo te zien nogal wat van dat soort zaken. Sommigen ben ik ongetwijfeld wel eens langs gelopen, maar ze vielen me nooit op.
Zoektocht door de telefoongids
  dinsdag 21 september 2004 @ 18:46:04 #94
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22110431
Ik heb eergister bij www.knivesandtools.com in de aanbieding dit goldhamster Santoku Special mes gekocht

Was in de aanbieding, ben benieuwd
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 21 september 2004 @ 22:13:08 #95
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22116165
mijn dan is groot Euc- ik ga er denk ik ook een bestellen,

wil je je ervaring even posten
  woensdag 22 september 2004 @ 18:30:40 #96
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22133960
Tuurlijk, ik heb hem zondag besteld en sja ongeduldig dat ik ben heb ik al heel wat mailcontact met de aardige meneer van knivesandtools.com gehad. Het artikel dat ik besteld had was helaas uitverkocht, maar voor het ongemak krijg ik de verzendkosten teruggestort
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  donderdag 23 september 2004 @ 00:30:30 #97
45206 Pietverdriet
pi_22143470
Alleen de verzendkosten?
LOL
Komt je mes nog wel? Of ben je geript met de foto van een mes?
  donderdag 23 september 2004 @ 12:08:19 #98
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22148514
quote:
Op donderdag 23 september 2004 00:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Alleen de verzendkosten?
LOL
Komt je mes nog wel? Of ben je geript met de foto van een mes?
Jij hebt duidelijk nooit wat bij een internet winkel gekocht..
Is een doodnormale gang van zaken, en het kan altijd eens gebeuren dat een artikel niet op voorraad is.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  donderdag 23 september 2004 @ 12:25:26 #99
45206 Pietverdriet
pi_22148895
quote:
Op donderdag 23 september 2004 12:08 schreef Euc- het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk nooit wat bij een internet winkel gekocht..
Is een doodnormale gang van zaken, en het kan altijd eens gebeuren dat een artikel niet op voorraad is.
Whehehehe
geen gevoel voor humor?
  woensdag 29 september 2004 @ 21:00:22 #100
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22293825
niet die humor

Helaas heb ik het mes nog steeds niet binnen, maar ze hebben me al verschillende aanbiedingen gedaan voor andere koksmessen (met korting). Maar ik wacht het nog even af

Maarre, 20 cm global koksmes bij de bijenkorf in de aanbieding voor 59 euro!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22297747
Die global is nou niet echt goedkoop bij de bijenkorf... je kunt ze makkelijk voor minder krijgen...
  donderdag 30 september 2004 @ 09:41:37 #102
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22302373
oh? Waar dan zonder naar duitsland hoeven te rijden?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22305021
Volgens mij kun je ze hier in Delft al voor die prijs in de winkel halen. Misschien loop ik er vanmiddag wel ff langs
  donderdag 30 september 2004 @ 14:11:31 #104
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22307125
Hoor het graag van je
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 22:01:34 #105
100984 IkKooK
zwaait naar je....naar jou ja!
pi_22340600
Heb samen met mijn broer het TITANIUM II gekocht, 2x 16-delig incl messenblok voor 49,- p.s set. Nou ik raad het IEDEREEN AF! Ze zijn wel scherp (de eerste 4 maanden), tuurlijk kun je ze wel aanzetten, maar volgens TV zou het niet moeten. Ze hebben plastic handvaten en die zijn veel te klein. Het mes van het chef-mes is ook veel te kort. Het enige wat goed is is de wild-schaar,broodmes, vleesvork en het fileermes, meer niet! De steakknives zijn ook waardeloos, wel goed te gebruiken als groentemesje, maar nieit waarvoor ze bedoeld zijn. Verder vind ik persoonlijk de Global messen niet mijn favoriet, maar smaken verschillen. Mijjn messen moeten "zwaar" lekker in de hand liggen en scherp zijn.
More and more of our imports are coming from overseas,George W Bush
Echt blond zit van binnen...
Ik ken KungFu, Karate...en nog 47 andere gevaarlijke woorden
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 22:46:08 #106
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22341542
Global vind ik zelf ook niks, veel te licht en te dunno handvatjes

en die titanium II dingen, ik had je ook wel kunnen vertellen dat dat he-le-maal niks is, kun je beter ff doorsparen en een fatsoenlijke set kopen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 23:22:30 #107
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22342302
Zit er sterk aan te denken om een messenblok van Zwilling (Twin Select series) op te halen. Voor die prijs mag je toch een behoorlijk stuk kwaliteit verwachten.
pi_22346673
Zo'n messenblok is niet zo ok qua hygiene.(je gaat er vast niet dood aan)
Beter, en leuker, is een magneet-dingetje aan de muur waaraan je beste messen hangen.
Ik ben laatst samen gaan wonen en we hebben nu een aantal Zwillings dubbel. Nou ja, de beste hangen dus aan de magneet en de rest rust en roest in het blok. Overigens heb ik ook nog een Hema-koksmes wat 15 jaar geleden 25 gulden kostte (en ik toen duur vond) dat ik ook nog wel eens gebruik, niks mis mee eigelijk.
Dus laat je niet gek maken met dure messen, degene die je prettig vindt is goed genoeg. Al de rest is aangename luxe.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 11:08:46 #109
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22347843
Wat ook een goede tip is als je een koffer wilt, maar niet 400 euro wilt betalen voor bv het Zwilling koffer, ga naar de gamma, koop daar in de aanbieding een normaal koffer voor 20 euro. Koop je een magneetstrip en maak je die in het koffer vast (met bv dubbelzijdige tape oid). Daaroverheen maak je wat vilt, en voila, je eigen messenkoffer
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 19:32:17 #110
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22357870
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 04:06 schreef NoSigar het volgende:
Zo'n messenblok is niet zo ok qua hygiene.(je gaat er vast niet dood aan)
Beter, en leuker, is een magneet-dingetje aan de muur waaraan je beste messen hangen.
Heb je eigenlijk wel gelijk in. Moet ik maar eens naar gaan kijken. Al met al zal het niet veel schelen in de prijs.
quote:
Dus laat je niet gek maken met dure messen, degene die je prettig vindt is goed genoeg. Al de rest is aangename luxe.
De goedkopere messen die ik tot nu toe in handen heb gehad vind ik meestal minder prettig werken. Het liefst werk ik met grote(re), zware messen en die zijn meestal aardig aan de prijs.
pi_22370697
mes met houten handvat, lijkt op aardappelschil mesje, zal wel even een plaatje posten straks, maar je kan er alles mee doen: uien snijden, haring schoonmaken, alle groente, kaas, glijdt er moeiteloos doorheen, alleen voor vlees gebruik ik een echt groot vleesmes, en voor brood een groot broodmes...
Doei.
  zondag 3 oktober 2004 @ 13:51:18 #112
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22371867
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 3 oktober 2004 @ 16:27:05 #113
45206 Pietverdriet
pi_22374738
Molenmessen roeleren grote tijd, en worden in de loop der jaren steeds beter
  zondag 3 oktober 2004 @ 16:44:36 #114
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_22375140
Klopt. Net zoals mijn Inca zijn ze van ijzer gemaakt, en dus min of meer zelfscherpend bij gebruik. Even aanzetten kan soms ook wonderen doen.
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
pi_22375971
Wat voor messen gebruikt Jamie Oliver eigenlijk? Het is me opgevallen dat hij in zijn laatste programma (olivers twist) zijn mes nogal mishandeld, maar dat ding lijkt wel scherp te blijven.
  zondag 3 oktober 2004 @ 17:23:07 #116
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22376044
hij kan het ook tussen de takes door aanzetten
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 3 oktober 2004 @ 18:29:41 #117
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22377400
jamia gebruikt de zelde messen als ik zwilling 4 star, maar hij heeft ook een japans merk en dat ziet er ook niet verkeerd uit
  zondag 3 oktober 2004 @ 19:55:10 #118
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22379251
Wabocho of Yobocho? (zijn allebei verschillende merken voor de duidelijkheid )

Wat voor iets is fallkniven eigenlijk voor iets?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 3 oktober 2004 @ 19:59:25 #119
45206 Pietverdriet
pi_22379346
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Wat voor messen gebruikt Jamie Oliver eigenlijk? Het is me opgevallen dat hij in zijn laatste programma (olivers twist) zijn mes nogal mishandeld, maar dat ding lijkt wel scherp te blijven.
Zorgt de sponsor wel voor.
  zondag 3 oktober 2004 @ 22:48:39 #120
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22383901
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 19:55 schreef Euc- het volgende:
Wabocho of Yobocho? (zijn allebei verschillende merken voor de duidelijkheid )

Wat voor iets is fallkniven eigenlijk voor iets?
nee bedoel een gewoon koksmes alleen met een japanse tekens op de zijkant. die 2 japanse merken die jij opnoemt zijn mooi maar hebben een houte handvat en dat kan de keuringdienst niet zo warderen
pi_22464628
momenteel een 5 delig Sabatier Forge set paar jaar geleden voor een mooie prijs kunnen kopen

ben nu aan het sparen voor een japanse messenset maar dat duurt nog ff voor ik daar geld voor heb
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 14:13:19 #122
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22489459
Okeeeeeeeej, vandaag ein-de-lijk mijn santuko special mes binnen gekregen, en ik was eigenlijk direct al teleurgesteld.

Ik haalde hem uit de verpakking, en hij was heel erg licht, waar me verzekerd was dat het een redelijk zwaar mes betrof. Ik hem dus maar proberen, hij was iig scherp (mag je toch wel verwachten me dunkt), maar die speciale antiplak richel, en de gaten willen niet echt werken:

Op de kop :

Daarbij heeft het mes ook een hele leuke afscherming van voor de vingers, zoals hier te zien is:

Helemaal geen dus, waarna na 1 keer stoten tegen die scherpe punt dit het gevolg was:

Al met al dus, weer een wijze les: Koop nooit een mes dat je nog nooit in het echt gezien hebt en alleen een foto van kent op een internet shop

Ik houd het fijn bij mn henckels
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 15:57:44 #123
45206 Pietverdriet
pi_22491846
Gewoon goedkoop bandstaal mesje, mag niet meer dan een paar euro kosten.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 20:43:30 #124
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22497800
zou je niet een keer van je zwilling dat plak dingetje afhalen is zo lullig als dat op eens door een slade zit
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 21:02:46 #125
45206 Pietverdriet
pi_22498202
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:43 schreef karper het volgende:
zou je niet een keer van je zwilling dat plak dingetje afhalen is zo lullig als dat op eens door een slade zit
Scherp, het stickertje zit er nog op, doet me denken aan me moe, die had blauw transport plastic nog op de wasmachine zitten. Ik haalde dat er af, en toen was ze heeeeel boos, vond dat nu net zo mooi, dat blauw....
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 22:42:29 #126
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22500650
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:43 schreef karper het volgende:
ja op zich

Hoe kan ik die henckels messen eigenlijk het beste bewaren? Ik heb ze als ik ze niet gebruik in Edge Guard dingen zitten

Maar nu viel het me gister op dat er krassen op het blad zitten, naja is natuurlijk niet te voorkomen maar het is wel erg snel niet? Komt dit nou door die edge dingen of door het "rondslingeren" op mn werk? Als ik ze niet gebruik laat ik ze gewoon op de snijplank liggen, en wilt een keukenhulp ze wel eens zo aan de kant donderen Doe ze gewoon gewikkeld in een handdoek in een tas vervoeren

En hoe zit het eigenlijk met verzorging? Hoe kun je ze het beste wassen? De een zegt met koud water (op mn werk), op school zeggen ze weer met warm water, de een zegt met afwasmiddel, de ander zonder. Wat is nou écht het beste?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 22:57:24 #127
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22501036
in de keuken met heet water en met sop het liefst nog desinfeteren.

trouwens zwilling verkoopt mooie tassen voor je messen

www.knivesandtools.nl
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 23:00:52 #128
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22501132
Ik weet het, maar om nou 60 euro aan een tas uit te geven, die hele set van henckels heeft me ondertussen meer dan 300 euro gekost. Kan het geld voorlopig wel beter gebruiken
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22501298
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Volgens het forum op zijn website (bij monde van een woordvoerder) zijn het tegenwoordig 'Mac' messen. Zien er wel mooi uit.

En ik ben sinds vandaag de (trotse) eigenaar van een Wusthoff Dreizack Classic koksmes. Meteen maar een aanzetstaal bij gekocht (had ik nog niet, schande schande) en een magnetisch messenhoud-geval. Ideaal. Mes onder handbereik, en het snijvlak veilig. Mes snijdt heerlijk, lekker zwaar

Daarover gesproken: Ik neem aan dat het voor het mes beter is om een houten snijplank te gebruiken? Itt tot bijvoorbeeld een glazen snijvlak? Iemand een mening?
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 23:37:26 #130
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22502079
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 23:08 schreef TimberWolf het volgende:
Daarover gesproken: Ik neem aan dat het voor het mes beter is om een houten snijplank te gebruiken? Itt tot bijvoorbeeld een glazen snijvlak? Iemand een mening?
Glazen snijplanken slopen je messen. Die rommel is alleen bruikbaar bij hele goedkope messensets (dan maakt het niet uit om regelmatig nieuwe te kopen).
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 08:06:58 #131
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22506694
Voor het mes is het het beste om een houten snijplank te nemen, voor de hygiene is dat een ander verhaal
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22974862
Zijn er mensen die ervaring hebben met messen van het merk L'Enclume? Goede vriend van mijn ouders stond hier laatst weer te koken en hij zweert er sinds zijn koksopleiding bij. Het is een franse meesterkok (chef van het restaurant van L'Europe), dus hij zal wel iets van messen weten. Nu is het alleen voor iedereen altijd weer persoonlijk, maar ik vroeg me af of er mensen ervaring mee hebben. Dingen zijn volgens mij alleen in Frankrijk te krijgen...
  zondag 31 oktober 2004 @ 14:27:48 #133
45206 Pietverdriet
pi_22974916
lijkt mij dat het een "cas spijkers" lijn van messen is.
pi_22975056
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:
lijkt mij dat het een "cas spijkers" lijn van messen is.
Hm, nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik ken deze man vrij goed en zijn oudste messen zijn ook al 30 jaar in gebruik bij hem. We stonden alleen te praten over messen en hij geeft ook aan dat iedereen zijn eigen mes moet vinden. Hij is tijdens zijn opleiding begonnen met L'Enclume en er altijd bij gebleven. Voor mijn linkerhandjes liggen globals het fijnst, maar ik wilde gewoon wat meer info over deze L'enclume messen... snappie? Leken mij niet bepaald Princess producten...
pi_23139873
Woei, ik zie dat de keurslager nu mijn geliefde victorinox messen in de cadeaugids heeft staan. Heb ik binnenkort eindelijk mijn favoriet weer: het Santokumes. Een heerlijk apparaat om me te snijden, lekkerlang lemmet, ronde punt, niet te stijf, een een lichte kartel (meer een golf eigenlijk) die overal doorheen gaat.

Overigens: dat keurslager spaarsysteem is een koop-punten idee. kijk voor info op www.keurslager.nl

Wat snij oppervlakten betreft: extra gehard glas of goede kwaliteit marmer zou qua hygiene ideaal zijn. Maar daar snijd je de messen binnen de kortste keren op kapot. In de proffesionel wereld zijn tegenwoordig kunstof planken favoriet, ze zijn bestand tegen hitte, schoonmaak- en desinfectiemiddelen, en te koop in verschillende kleuren. Dat laatste is vooral handig tegen kruisbesmettingen: ieder product zijn eigen kleur: vis=blauw, kip=geel, groenten & fruit=groen enz.

[ Bericht 29% gewijzigd door Fixers op 07-11-2004 13:51:36 ]
  zondag 7 november 2004 @ 23:10:36 #136
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23153932
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:44 schreef Fixers het volgende:
In de proffesionel wereld zijn tegenwoordig kunstof planken favoriet, ze zijn bestand tegen hitte, schoonmaak- en desinfectiemiddelen, en te koop in verschillende kleuren. Dat laatste is vooral handig tegen kruisbesmettingen: ieder product zijn eigen kleur: vis=blauw, kip=geel, groenten & fruit=groen enz.
* Euc- mompelt iets over verplicht en haccp
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_23159392
quote:
Op zondag 7 november 2004 23:10 schreef Euc- het volgende:

[..]

* Fixers mompelt iets over verplicht en haccp
weet ik ook wel euc. Maar niet iedereen is bekend met de hygiene code en de warenwet.
  dinsdag 9 november 2004 @ 15:56:50 #138
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_23193790
Iedereen hier wel denk ik?
Ik heb al een boek.
  dinsdag 9 november 2004 @ 18:30:38 #139
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23197490
hoort bij me opleiding.
is wel goed maar in de praktijk werkt het meestal niet toch wel een stress in de keuken en dan hak je wel eens een kreeft door midden op een groente plank
  dinsdag 9 november 2004 @ 18:41:53 #140
97745 Thorical
finding a way
pi_23197760
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 18:30 schreef karper het volgende:
hoort bij me opleiding.
is wel goed maar in de praktijk werkt het meestal niet toch wel een stress in de keuken en dan hak je wel eens een kreeft door midden op een groente plank
Is meneer Karper soms kleurenblind dat ie groen en blauw door erkaar haalt?
pi_24564203
Ik zag nog geen topic over dit onderwerp, vandaar:

Ik ben op zoek naar een goed koksmes. Nu heb ik een aantal mogelijke kandidaten gevonden, uiteraard variërend in prijs. De kwaliteit is voor mij wat moeilijker, dus ik hoop dat jullie daar ervaringen mee hebben. In ieder geval wil ik graag dat het mes een beetje voorover helt, een goede bolling en een dun lemmet heeft.

De Wüsthof Classic 23 cm

zo'n beetje ¤ 68,-

Global G2 20 cm

zo'n beetje ¤ 78,- (die van 23 cm valt zeker buiten m'n budget)

Zwilling J.A. Henckels Four Star 23cm

zo'n beetje ¤ 80,-

Zwilling J.A. Henckels Professional "S" 23cm

zo'n beetje ¤ 85,-

Goldhamster ''First Class'' 23cm

zo'n beetje ¤ 77,-

En een hip, outta my league mes:

Shun DM-707 25cm

iets van ¤ 170,-

Ik heb nog niet alle messen in m'n handen gehad, maar de Wüsthof wel. Behalve dat ik daar goede verhalen over heb gehoord, ligt hij ook lekker in de hand.

Wie heeft meningen of andere suggesties?

Dank!
pi_24566195
Er is een goed topic hierover. Ik vind messen heel persoonlijk, probeer ze daarom uit! Van Global moet je bijvoorbeeld echt houden, snijdt net even anders. Ik kan zelf slecht overweg met klassiekere messen zoals die Zwilling. Heb er wel 2, maar geef toch de voorkeur aan Global. Helaas is dat nogal gehyped enzo, maar hij ligt bij mij gewoon het lekkerst...
  vrijdag 14 januari 2005 @ 17:26:36 #143
45206 Pietverdriet
pi_24566274
Als je daar geld aan wil uitgeven ga naar Duitsland in een beetje grote stad, daar betaal je veeeeel minder dan in Nederland.
pi_24566771
Okay, dacht dat ik toch echt goed gezocht had in de search. Ik ga binnenkort toch naar Dusseldorf, hopen dat ik wat leuks vind. Topic dicht dan maar of misschien beetje mergen bij die andere?
pi_24567139
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 17:58 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, dacht dat ik toch echt goed gezocht had in de search. Ik ga binnenkort toch naar Dusseldorf, hopen dat ik wat leuks vind. Topic dicht dan maar of misschien beetje mergen bij die andere?
[CENTRAAL] Keuken hardware (messen, staafmixers, pannen...)

En ik zal aan shmoopy vragen of ze 'm kan mergen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 14 januari 2005 @ 21:45:06 #146
45206 Pietverdriet
pi_24570321
Heb trouwens net een prachtige oude kotelettenhakmes/bijl gekocht voor een euro, ding is van koolstof staal, dus roest, en moet hem restaureren, maar het is een loeizware Radium, en als ie weer op orde is heb ik weer een geil ding in de keuken hangen.
Jaahaa ik weet het, ben fetishist.
pi_24570404
Mij geliefde Santoku van Victorinox die ik bij de keurslager heb besteld is nog steeds niet binnen volgens mijn slager hebben ze wat problemen met de toelevering.
pi_24571998
Ik vind Global heerlijk snijden. Khad eerst een cheapass koffertje van 50 euro, tot ik met de Globalmessen van mn sous-chef begon te snijden. Nu heb ik zelf:
een G2 koksmes

een broodmes

een schilmesje

en een uitbeenmes

Toen ik net begon met Globalmessen kopen heb ik van mn souschef een Globaletui gehad. En als alles goed gaat krijg ik van mn paps een officemesje erbij.
''Going mental on the Wabbu''
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:16:35 #149
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24572003
ga naar zwilling op de lijnbaan te rotterdam ga ik met je mee krijg je 20 procent korting opdat ik een horeca opleiding volg.

top messen, top mensen , en nog een leuk dagje uit

e-mail:lars_kern16@hotmail.com
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:54:05 #150
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24572827
r'dam das zoverweg

(Kun jij mij niet en broodmes, 5star, en een leuke tas regelen? =] )
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:18:44 #151
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24573314
dat gaat moelijk worden, ben zelf altijd bankroet .

maar ik zie dat je op de hotelschool zit hebben jullie geen firma die jullie korting geeft?
vraag eens aan de heren in de keuken,

trouwens je hebt toch een ov? dan kan je er altijd nog een dagje uit van maken
pi_24573569
hmm, een hele fanclub van global hier....me moeder heeft die dingen ook en schijnen toch best lekker te zijn, maar sja, los van die blikken messen vidn ik zowat elk mes goed.

[ Bericht 76% gewijzigd door hassanjassan op 15-01-2005 00:39:16 ]
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_24573584
en wat is er mis met keramische messen, behalve dat als je ze laat vallen, ze verrot zijn? Ik bedoel, messen een hele tijd niet hoeve slijpen lijkt me een erg goed idee.
pi_24573599
quote:
Op woensdag 29 september 2004 23:17 schreef Drive-r het volgende:
Die global is nou niet echt goedkoop bij de bijenkorf... je kunt ze makkelijk voor minder krijgen...
Ik zag een set liggen voor 129 van 169...da's in ieder geval wat goedkoper.
pi_24574069
Global is het helemaal al vier jaar mijn messen..... echt helmaal toppie, het zijn een beetje mijn kindjes...
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 12:40:22 #156
45206 Pietverdriet
pi_24578984
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:34 schreef hassanjassan het volgende:
en wat is er mis met keramische messen, behalve dat als je ze laat vallen, ze verrot zijn? Ik bedoel, messen een hele tijd niet hoeve slijpen lijkt me een erg goed idee.
Dat ze niet te slijpen zijn.
Kijk heel mooi dat ze lang scherp blijven, maar ik heb liever een mes dat ik met een aanzetstaal ff aanzet en dan weer scheermesscherp is.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:59:37 #157
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24581132
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:18 schreef karper het volgende:
dat gaat moelijk worden, ben zelf altijd bankroet .

maar ik zie dat je op de hotelschool zit hebben jullie geen firma die jullie korting geeft?
vraag eens aan de heren in de keuken,

trouwens je hebt toch een ov? dan kan je er altijd nog een dagje uit van maken
Ja er is 1 firma ergens die korting geeft op hun messen, helaas hebben ze alleen Wusthof en Sabatier
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 15 januari 2005 @ 15:33:50 #158
45206 Pietverdriet
pi_24581614
Niks mis met Wüsthoff, erg degelijk spul.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 15:39:12 #159
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24581693
Idd is niks mis mee, maar ik heb al mijn messen van zwilling 5star..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 15 januari 2005 @ 15:44:16 #160
45206 Pietverdriet
pi_24581760
Ook mooi.
Maar als ik eerlijk ben, als ik kijk naar de kosten vs het plezier, dan zijn die mesjes met die molen erop, van herder, met zo een houten handvat verreweg de beste, met een enorme afstand. Die dingen zijn formaat aardappelschilmesje, en ze roesten, dus je moet er goed voor zorgen, maar ze zijn ongelofelijk scherp, altijd, ze roesten zich scherp zeg maar.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 15:56:40 #161
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24581976
klopt, ergens eerder in dit topic al genoemd. Die zijn ook erg fijn, maar als ik veel julienne oid moet snijden doe ik dat liever met een goed koksmes..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:04:06 #162
45206 Pietverdriet
pi_24582090
Idd,
Heb je trouwens al eens met een mandoline gewerkt?
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:05:20 #163
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24582113
tuurlijk, praktisch elke dag, heb er hier thuis zelfs een staan. Alles gaat zo snel
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:07:43 #164
45206 Pietverdriet
pi_24582151
Laatst zelf koolsla gemaakt met de mandoline, gaat woepie daarmee. Heb van de zomer een tweedehandsje gekocht voor een habbekrats. Superdun snijden en een hele kool is er zo doorheen.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:12:45 #165
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24582265
Precies, ook ideaal om rode kool mee te snijden
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:40:54 #166
45206 Pietverdriet
pi_24582746
Aardappels, voor gratiné en chips, en dunne frietjes, wafelfriet, ribbelchips.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 22:19:12 #167
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24588266
Ik heb een paar jaar geleden mijn oude Sabatier ingewisseld voor een Ikea mes.
De grip en massa overdonderde mij toen ik een keer bij de Ikea kwam en voor 19,95 hoef ik het niet te laten.

Sabatier --> Ikea

Wat een overgang.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_24588848
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 22:19 schreef Ashram het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden mijn oude Sabatier ingewisseld voor een Ikea mes.
De grip en massa overdonderde mij toen ik een keer bij de Ikea kwam en voor 19,95 hoef ik het niet te laten.

Sabatier --> Ikea

Wat een overgang.
Ikea messen zijn oke. Goede kwaliteit voor een minimale prijs.
  zondag 16 januari 2005 @ 16:09:55 #169
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24598198
sabertier heeft wel een heel mooi trancheer mes die heb gekregen van me chef wel de diamon serie.

nu nog een goed fileermes die dun is voor tong en tongshar en ik kan er weer een tijdje tegen

trouwens bij www.knivesandtools.com graveren ze nu gratis je messen met een plaatje
  zondag 16 januari 2005 @ 22:40:32 #170
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24603824
Ik weet dat dit het verkeerde forum is, maar probeer het hier want in V&A koopt toch niemand hem.. Heb een magneetstrip van Wusthoff hier liggen, zwart, 45 cm waar ik helaas bij nader inzien toch geen plaats voor heb in de keuken. Gekocht voor 29,95, alleen 1 keer uit de doos gehaald om te kijken of ik hem misschien toch nog ergens kwijt kan, maar helaas. (Ruilen is het te laat voor). Iemand hem hebben voor een euro of 20?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  maandag 17 januari 2005 @ 08:53:48 #171
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_24608497
Even een vraagje
ik heb met kerst een 3 pack messen van Zwilling gekregen. Kan ik die ook met een El cheapo aanzetstaal bewerken of kan ik beter een nieuw aanzet staal kopen?
Drop you like an ill, bad habit
pi_24608540
Waar kun je eigenlijk het beste op snijden om te zorgen dat je messen lang goed blijven? Een houten snijplank of een glazen?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_24608740
quote:
Op maandag 17 januari 2005 09:00 schreef Strolie75 het volgende:
Waar kun je eigenlijk het beste op snijden om te zorgen dat je messen lang goed blijven? Een houten snijplank of een glazen?
Hout is het fijnst, maar velen hebben liever iets hygienischer. Vandaar de kunststof planken. Waar mensen glazen planken voor gebruiken weet ik niet, ik heb er een bloedhekel aan. Gewoon goeie kunststof planken zijn super!
  maandag 17 januari 2005 @ 10:11:28 #174
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24609208
quote:
Op maandag 17 januari 2005 09:23 schreef Drive-r het volgende:
Hout is het fijnst, maar velen hebben liever iets hygienischer. Vandaar de kunststof planken. Waar mensen glazen planken voor gebruiken weet ik niet, ik heb er een bloedhekel aan. Gewoon goeie kunststof planken zijn super!
Ik dacht dat men uit onderzoek had gevonden dat hout hygienischer is dan plastic. Had iets te maken met de enzymen in het hout, en het feit dat je niet alle restjes uit het plastic kon krijgen geloof ik....

Glas & steen is funest voor de scherpte van je messen, toch?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 17 januari 2005 @ 10:51:05 #175
45206 Pietverdriet
pi_24609747
quote:
Op maandag 17 januari 2005 08:53 schreef pmponer het volgende:
Even een vraagje
ik heb met kerst een 3 pack messen van Zwilling gekregen. Kan ik die ook met een El cheapo aanzetstaal bewerken of kan ik beter een nieuw aanzet staal kopen?
Je hebt een goed aanzetstaal nodig.
pi_24609950
quote:
Op maandag 17 januari 2005 09:00 schreef Strolie75 het volgende:
geen glas gebruiken, die slopen je messen, daarvoor heb je ook glassnijders, die ook bot worden, maar zijn ervoor gebouwd dius de snede is ook anders. Een ander voordeel van non-glazen snijplanken is dat mocht je hem onverhoopt laten vallen. dat je niet met een onwijze en gevaarljke zooi in je keuken zit.

Ikzelf gebruik hout het liefst of het hygenisch is of niet, ik maak het altijd meteen schoon en droog het ook meteen dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben nog altijd gezond en wel en mijn gasten die meeeten ook.

Anderzijds gebruik ik ook plastieken snijplanken maar zijn toch wat minder fijn, maar soms fijner door het groter oppervlak en gewicht.
pi_24618072
BTW pas effe op er is een persoon gespot die verkoopt global messen aan de deur voor erg weinig geld en die zijn NEP
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 08:25:19 #178
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_24620362
quote:
Op maandag 17 januari 2005 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt een goed aanzetstaal nodig.
Maw ik kan beter een ander kopen. Zo'n messen slijper is dat wat?
  dinsdag 18 januari 2005 @ 14:52:50 #179
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24625285
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 00:45 schreef GrotePier het volgende:
BTW pas effe op er is een persoon gespot die verkoopt global messen aan de deur voor erg weinig geld en die zijn NEP
Iemand heeft de misset horeca gelezen! Dit was trouwens al eeuwen bekend..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 18 januari 2005 @ 15:02:11 #180
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24625387
ik zie me nou toch even iets leuks..

Prachtig, 500 euro voor dat, hahahahahaha wat een loser
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:07:15 #181
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24630656
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 00:45 schreef GrotePier het volgende:
Dan hoop ik dat ze bij mij aan de deur komen, want dan ga ik ze even heel erg hard uitlachen terwijl ik ze snijd met echte exemplaren
Ik heb al een boek.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:18:43 #182
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_24630867
ik heb een setje Zwilling Professional "S in de keuken staan, ben er erg tevreden over, maar ja ik heb tot die tijd altijd met wegwerp mesjes gekloot dus heb niet echt vergelijkings materiaal.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:34:26 #183
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24631191
Ik heb naar die zwilling prof. S zitten kijken, maar zie niet erg veel verschil tussen die en bv de 4 en 5 sterren serie, alleen de prijs.. zal em wel in de metaalsoort ofzo zitten..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:39:21 #184
68154 blackbully
pi_24631286
ik geloof dat ze allemaal het zelfde lemmet hebben, gaat alleen om het model. en ik vond zelf de prof het lekkerst in de hand liggen. maar dat is puur smaak lijkt me
[/quote]
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:45:35 #185
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24631407
26 centimeter Prof. S ¤91,12:

26 centimeter 4**** ¤86,60

Nu is het hier nog een minimaal prijsverschil, maar in de winkel is dit veel groter, nu mag jij mij vertellen wat er anders aan is behalve een ogenschijnlijk groter handvat van de 4 sterren serie
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:48:46 #186
68154 blackbully
pi_24631458
is er niet, maar het handvat vind ik niet fijn van de 4 sterren

(voor zover ik weet dan)
[/quote]
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:51:11 #187
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24631514
ach ja, het is idd wat je zegt, kwestie van persoonlijke smaak. Ik ben iig voor de 5***** versie gegaan, hoewel ik toch twijfelde tussen de culinair serie van Wusthoff en die.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:53:36 #188
68154 blackbully
pi_24631568
aha wat was je grootste plus punt voor de 5 ster?
[/quote]
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:57:47 #189
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24631645
iets breder handvat waardoor het fijner in de hand ligt, hoewel de culinair serie weer wat zwaarder is. Muntje opgooien
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:00:55 #190
68154 blackbully
pi_24631708
hehe heel overwogen keuze dus
[/quote]
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:36:44 #191
45206 Pietverdriet
pi_24632351
Die Duitse 5 sterren en Pro messen zijn mooi, degelijk, en kei en keihard.
En dat is dan ook weer een nadeel, kijk ze blijven lang scherp, maar als ze bot zijn, en met aanzetten lukt het niet meer dan moet je ze laten slijpen. Slijpen is een vak, als je die mooie messen wil verknoeien moet je ze ff over een gamma aanbieding slijpmachine halen. Echt goed slijpen moet je door een vakman laten doen.
Een mes van koolstof staal daarentegen kan je op een slijpsteen zo weer op scherpte brengen, en dat lukt met zo een keihard chroom molybdeen wolfraam of vanadium staal legering niet.
Maar koolstof stalen messen roesten weer, en je moet er dus goed voor zorgen.
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:38:46 #192
68154 blackbully
pi_24632393
oftewel?

ik kan je verhaal wel volgen maar vraag me af wat je er verder mee wil duidelijk maken?

of roest en vaak slijpen of mooi en eens in de paar jaar laten slijpen door vakman? duss?
[/quote]
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:48:37 #193
45206 Pietverdriet
pi_24632597
Dat het allemaal voor en nadelen heeft, en een ideale oplossing er niet is. Ik heb prachtige Wüsthof messen, maar ook deze zijn niet perfect.
Een perfect mes zou zijn voor mij:
Mooi
Edelstaal
kunstof handvat zonder naad of klinknagels (zoals bij zwilling)
Zo makkelijk scherp te krijgen als een mes van koolstofstaal.
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:54:17 #194
68154 blackbully
pi_24632727
een mes moet je altijd goed verzorgen, welk mes je kiest is afhankelijk van het gebruik.

als je hem alleen voor thuis gebruikt, en gebruikt zoals hij bedoeld is dan is een sterk mes het beste (naar mijn mening)
maar mocht je nou heel de dag met je mes aan het snijden zijn dan is het handigger om een mes te hebben wat zelf goed te slijpen is want om nou om de haverklap je mes bij een vakman te laten slijpen daar heb je ook geen zin in

trouwens mensen die heel erg veel koken die slijpen volgendsmij het liefst zelf hun messen maar dat kan ook een verkeerde indruk van mij zijn.

en mensen die hobbie matig koken die gaan toch niet met een slijpsteen aan het werk om hun mes scherp te maken, aanzet staal oke maar een slijpsteen ziet zo'n mes nouwelijks
[/quote]
  woensdag 19 januari 2005 @ 08:32:05 #195
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_24635376
Prima maar, hoe verzorg je een mes goed

ik heb nml geen zin om mijn eerste goede messenset meteen te verkloten
  woensdag 19 januari 2005 @ 12:29:13 #196
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24639236
Nooit bij de afwas laten liggen bijvoorbeeld, geen glazen snijplank (die zouden sowieso verboden moeten worden), niet bij de rest van het bestek in de la gooien, af en toe langs een aanzetstaal halen, geen keiharde noten ermee openhakken.

Gewoon, een beetje lief voor ze zijn.
Ik heb al een boek.
pi_24641066
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 12:29 schreef Rio het volgende:
Nooit bij de afwas laten liggen bijvoorbeeld, geen glazen snijplank (die zouden sowieso verboden moeten worden), niet bij de rest van het bestek in de la gooien, af en toe langs een aanzetstaal halen, geen keiharde noten ermee openhakken.

Gewoon, een beetje lief voor ze zijn.
ik heb bij de ikea een slijper gekocht, een plastic houder met 2 slijpwieltjes erin en dat ding werkt super en kost weinig. ideaal voor keukenmessen!
een aanzetstaal is wrsch nog beter, maar hij doet het iig beter dan de slijpsteen die ik heb.
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  donderdag 20 januari 2005 @ 00:39:13 #198
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24644610
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:45 schreef Euc- het volgende:
26 centimeter Prof. S ¤91,12:

[afbeelding]

26 centimeter 4**** ¤86,60

[afbeelding]

Nu is het hier nog een minimaal prijsverschil, maar in de winkel is dit veel groter, nu mag jij mij vertellen wat er anders aan is behalve een ogenschijnlijk groter handvat van de 4 sterren serie
zou zelf voor de 4 sterren gaan de 5 sterren heeft een iets gebogen handvat je moet er van houden.
ben vandaag express na school niet langs zwilling gelopen
  donderdag 20 januari 2005 @ 09:35:38 #199
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24646841
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 14:28 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

ik heb bij de ikea een slijper gekocht, een plastic houder met 2 slijpwieltjes erin en dat ding werkt super en kost weinig. ideaal voor keukenmessen!
een aanzetstaal is wrsch nog beter, maar hij doet het iig beter dan de slijpsteen die ik heb.
Slijpsteen is om scherp te maken, aanzetstaal is om lang scherp te houden. Zijn verschillend.
Ik heb al een boek.
pi_24647344
wat kost een beetje aanzetstaal?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  donderdag 20 januari 2005 @ 10:20:27 #201
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24647603
Ik snij altijd grote hoeveelheden in de horeca, dus een ouderwets Chinees hakmes is ideaal...

Lijkt erg goed op mijn messen, maar die van mij is 100% generic, merkloos.

Niks fancy 5* series, maar gewoon een rechthoekig eersteklas blad en handvat uit 1stuk staal die ik zelf heb geslepen. Naast mijn Ikea mes voor thuis, is dit mijn favo mes voor de keuken.
Heb er 2, eentje voor het fijnere snijwerk, ondanks het uiterlijk en eentje voor het groffere werk,zoals botten splijten en zelfs houtblokken splijten (tevens ook erg geschikt voor fijn snijwerk).

Kosten geen reet ook!
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
pi_24647635
Nice! Ik heb een soortgelijk mes hier liggen, maar voor het snijwerk heb ik toch liever een mes ipv een 'bijl'-model. Het is maar waar je handjes van houden, toch?
  donderdag 20 januari 2005 @ 11:41:09 #203
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24648421
Zeker als ik weer eens 20 kilo prei en een groot zak uien (25 kg) mag fijnsnijden.

Zo'n breed blad is een zegen omdat je nauwelijks angst hebt om je vingers te snijden tegen hoge snelheid.
Bovendien is de massa in je handen heerlijk makkelijk als je weet dat de zwaartekracht je een handje helpt.
Door de breedte van het mes, is je hand altijd een stuk boven de snijplank, dus kneus je je vingers nooit, ook tegen hoge snelheid.

...en voor mij de grootste voordeel:
Met een "gewoon" mes snij je meestal met een terugtrekkende beweging. Met een mes als deze duw ik vooruit bij het snijden.
  donderdag 20 januari 2005 @ 11:46:13 #204
45206 Pietverdriet
pi_24648502
Ashram heeft volkomen gelijk, heb ze ook, en ze zijn erg fijn..
even een kip aan braadklare stukken is daarmee een fluitje van een cent, en groente snijden ook.
  donderdag 20 januari 2005 @ 13:30:09 #205
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24650360
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 11:41 schreef Ashram het volgende:
Zo'n breed blad is een zegen omdat je nauwelijks angst hebt om je vingers te snijden tegen hoge snelheid.
Bovendien is de massa in je handen heerlijk makkelijk als je weet dat de zwaartekracht je een handje helpt.
Door de breedte van het mes, is je hand altijd een stuk boven de snijplank, dus kneus je je vingers nooit, ook tegen hoge snelheid.
Ik ben het volkomen met je eens dat een bijltje heerlijk is om mee te snijden, maar NIET met je eens dat je dan minder/geen angst hebt om in je vingers te snijden. Als jij je product op de goede manier vasthoud moet je toch wel behoorlijk achterlijk zijn wil je NOG in je vingers snijden..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 22 januari 2005 @ 03:20:06 #206
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_24683275
Hoe breed moet een goed mes eigenlijk zijn?
Ik heb hier een cheap-ass messenkoffer (Rosenbaum) en het lijkt me dat die messen te breed zijn.
Een ui snijden gaat al vrij moeilijk ondanks dat het mes vlijmscherp is.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 11:14:54 #207
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24685137
ooit een keer gekregen die messen zet enigste wat een beetje bruibaar is de hakbijl.

vindt ze zelf te dik ze zijn niet fatsoenlijk aan te zetten tot top scherpte,
  zaterdag 22 januari 2005 @ 12:54:19 #208
45 SiGNe
pi_24686631
Dan zijn we dezelfde mening bedeeld..

Overigens heb ik nog een tip voor degenen die zo'n magneetstrip zoeken:
Bij de Ikea kosten ze maar ¤4,50 (type is Grundtal)
  zaterdag 22 januari 2005 @ 14:32:55 #209
45206 Pietverdriet
pi_24688147
Je hebt magneetstrips en magneetstrips, heb er een paar hangen in de keuken, eentje blijven de zwaarste hakbijlen en messen aan hangen, en de anderen niet.
pi_24697351
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik keek dus vandaag eventjes in de keukenlades en wat zie ik daar...weliswaar niet een molenmesje, maar wel en roestig ding, en ik dach bij mezelf zou het echt zo zijn?

Effe een paar keer langs het aanzetstaal en hoppa.....een superscherp mesje, die cherrytomaatjes vlogen in plakjes, daar waar zelfs mijn global mes het niet kon snijden....hmm.......

goed spul, terwijl ik al die tijd dacht, wat een armoedig roestig ding. Ik gaat em maar eens over de slijpsteen gooien en effe goed mooi maken.
  zondag 23 januari 2005 @ 01:09:30 #211
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24699318
quote:
die cherrytomaatjes vlogen in plakjes, daar waar zelfs mijn global mes het niet kon snijden
Juist... Sorry hoor, maar als jouw Globals niet eens door een tomaat heen komen....
Ik heb al een boek.
pi_24710002
quote:
Op zondag 23 januari 2005 01:09 schreef Rio het volgende:

[..]

Juist... Sorry hoor, maar als jouw Globals niet eens door een tomaat heen komen....
hmmm....ja he...ik moet ze dan denk ik maar eens slijpen..want dat had ik dus niet gedaan, alleen het mesje langs het aanzetstaal gehaald....
  zondag 23 januari 2005 @ 19:00:27 #213
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24710358
quote:
Op zondag 23 januari 2005 18:36 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

hmmm....ja he...ik moet ze dan denk ik maar eens slijpen..want dat had ik dus niet gedaan, alleen het mesje langs het aanzetstaal gehaald....
Laten slijpen bedoel je hopelijk? Ik heb die van mij al weer dik twee jaar (denk ik) en ik heb ze nog maar 1 keer laten slijpen, recent nog. Maar echt bot waren ze niet eens en dit terwijl ik ze dagelijks gebruik (niet profesionneel). Ik vraag me dus af wat jij ermee gedaan hebt? Hopelijk geen glazen 'snijplank'?
Ik heb al een boek.
pi_24714025
nee ze zijn al minstens 7 jaar oud die dingen, er staat in ieder geval nog niet een typeaanduiding op de messen, ik weet niet hoelang ze dat al hebben, maar goed, als die tijd heb ik ze nog nooit LATEN slijpen, altijd zelf gedaan....maar na de slijpsteen behandeling zijn ze meestal weer vlijmscherp
  zondag 23 januari 2005 @ 23:27:14 #215
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24714205
Oh, nou ja, anyway, het wordt tijd dat je ze weer eens slijpt
Ik heb al een boek.
pi_24737204
Global

We hebben ze op het werk ook. Daarnaast hebben we nog een ongemerkt hakmes. Die is ook super fijn

Ik heb me trouwens nog nooit gesneden
Holler
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:13:53 #217
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_31732636
Weet niet of hier al een topic voor is, en anders hoor ik het wel.

Afgelopen week van mijn vriendin dit mesje gekregen. Licht erg licht in de hand. Totaal anders als wat ik gewend ben (Zwilling 4 sterne) maar oh wat een scherp ding. Champignon kon je door de plakjes bijna heenkijken zo dun.

Hier een foto.

Waar snijden jullie mee??

Iemand trouwens ervaring met Le Camarguais, deze dus
Schijnt te kunnen concurreren met Lagiuole Le Forge

Het beste horlogeforum van Nederland
pi_31733232
Deze
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:37:25 #219
114341 Gerjo
ME!!!! :) V1.2
pi_31733294
Die Haiku messen zijn zo fijn he!
Ben ook normale koksmessen (Zwilling) gewend, loodzwaar maar goed te gebruiken.
Maar die messen (Haiku) zijn zo fijn, en makkelijk te onderhouden. Het handvat wordt alleen maar mooier door gebruik, rustig met je vette tengels aanzitten. Ideaal
When dawn breaks,
and the sun is about to rise.
The time has come to open your eyes,
and let the world get in.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:37:43 #220
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_31733301
Das een dik survival knife.
Kun je ook niet echt mee koken of wel
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:38:50 #221
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_31733338
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:37 schreef Gerjo het volgende:
Die Heiku messen zijn zo fijn he!
Ben ook normale koksmessen (Zwilling) gewend, loodzwaar maar goed te gebruiken.
Maar die messen (Heiku) zijn zo fijn, en makkelijk te onderhouden. Het handvat wordt alleen maar mooier door gebruik, rustig met je vette tengels aanzitten. Ideaal
Wat voor kleur krijgt het handvat dan. Nu lijkt het een beetje xenos hout. Staal is toch dezelfde legering als bij Global. Harder, maar wel moeilijk te slijpen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:40:31 #222
114341 Gerjo
pi_31733374
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:38 schreef Jackal_Omega het volgende:

[..]

Wat voor kleur krijgt het handvat dan. Nu lijkt het een beetje xenos hout. Staal is toch dezelfde legering als bij Global. Harder, maar wel moeilijk te slijpen.
donkerder, dieper, mooier, gebruikter
Voor t slijpen, als je em blijft aanzetten aan een goed stuk aanzet staal is het spul goed scherp te houden, even een paar keer elke keer dat je em gebruikt
When dawn breaks,
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:40:55 #223
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_31733387
Mischien een domme vraag, maar is dat nu een klapmes?

Een zakmes dus?
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:41:25 #224
114341 Gerjo
pi_31733398
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:34 schreef Salvad0R het volgende:
Deze
[afbeelding]
We gaan naar de ardennen...
When dawn breaks,
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:42:35 #225
114341 Gerjo
pi_31733422
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef IntruderAlert het volgende:

Een zakmes dus?
nope, dit soort messen worden veel gebruikt voor aan tafel, heel fijn vast te houden en mooi. hebben er zelf een aantal met wit handvat, niet dicht te klappen maar ziet er wel zo uit.
When dawn breaks,
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:43:15 #226
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_31733431
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:41 schreef Gerjo het volgende:

[..]

We gaan naar de ardennen...
Ik weet niet meer hoe t heet, maar mijn moekke brengt uit de france nog eens een mesje mee wat als kenmerk een vlieg op t "klap" gebeuren heeft.

Ziet er erg t zelfde uit als TS laat zien.
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
pi_31733514
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:37 schreef Jackal_Omega het volgende:
Das een dik survival knife.
Kun je ook niet echt mee koken of wel
Haha.. Kan dat mes prima gebruiken om voedsel te snijden... maar je hebt gelijk, voor het fijnere werk kan je beter een mes met een dunner lemmet gebruiken.
In de keuken gebruik ik een messenset van zwilling .
pi_31733927
Voor het grovere werk heb ik een Sabatier Loire, zoals hier op de voorgrond ligt:

Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:15:20 #229
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_31734434
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef IntruderAlert het volgende:

Een zakmes dus?
Het is inderdaad een zakmes. Al zou je er gewoon vlees mee kunnen snijden. Hij prijs hem ook aan als een mes voor iedereen.
Le Camarguais heeft ook gewone messen.
Lemmet is wel vrij klein om hem als tafelmes te gebruiken.

Prijs valt me best mee, 45 euro
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:15:53 #230
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_31734447
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:43 schreef IntruderAlert het volgende:

[..]

Ik weet niet meer hoe t heet, maar mijn moekke brengt uit de france nog eens een mesje mee wat als kenmerk een vlieg op t "klap" gebeuren heeft.

Ziet er erg t zelfde uit als TS laat zien.
Das een Lagiuole de Forge. Is een vlieg maar een bij
Kosten best knaken.
Laguiole is echter een streek en geen merk. Net zoals Solingen. Er zit dus ook best veel prijs en kwaliteitsverschil in. Sommige komen gewoon uit pakistan of vietnam. Terwijl bij andere merken alles met de hand wordt gemaakt.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:18:13 #231
72710 whispers
verbally copulating
pi_31734520
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:13 schreef Jackal_Omega het volgende:
Weet niet of hier al een topic voor is, en anders hoor ik het wel.
Messen: voorkeur?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:18:33 #232
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_31734527
Boker Delta
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:18:33 #233
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_31734528
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef Gerjo het volgende:

[..]

donkerder, dieper, mooier, gebruikter
Voor t slijpen, als je em blijft aanzetten aan een goed stuk aanzet staal is het spul goed scherp te houden, even een paar keer elke keer dat je em gebruikt
Maar dit is een chroom/mobylendum staalsoort. Mag je toch alleen maar keramisch slijpen, anders gaat je aanzetstaal plus mes naar de kloten.
Moet je slijpen op een wetsteen of keramische slijpstaaf.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:19:48 #234
72710 whispers
verbally copulating
pi_31734572
Ik gebruik dus de globals, maar dat staat reeds in mijn OP van bovenstaand topic.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:22:11 #235
72710 whispers
verbally copulating
pi_31734646
Vraagje.

In mijn demi-chef van global zit een kapje (heb het domweg eens uitgeleend). Met een wetstaaf is het niet goed te krijgen, daarvoor is het te groot. Als ik er een nieuwe snede op laat zetten, verliest het mes dan veel aan scherpheid? Dat heb ik toch ergens gehoord...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:52:30 #236
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31735711
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 20:18 schreef whispers het volgende:

[..]

Messen: voorkeur?
Dit topic gaat hier ook mee gemerged worden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:54:26 #237
45206 Pietverdriet
pi_31735772
Door een vakman laten slijpen whispers, maar vind maar eens een goede vakman om te slijpen
  donderdag 27 oktober 2005 @ 21:51:08 #238
72710 whispers
verbally copulating
pi_31737649
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Door een vakman laten slijpen whispers, maar vind maar eens een goede vakman om te slijpen
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.

Soit. Ik kan nog wel even voort.
pi_31737885
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 20:22 schreef whispers het volgende:
Vraagje.

In mijn demi-chef van global zit een kapje (heb het domweg eens uitgeleend). Met een wetstaaf is het niet goed te krijgen, daarvoor is het te groot. Als ik er een nieuwe snede op laat zetten, verliest het mes dan veel aan scherpheid? Dat heb ik toch ergens gehoord...
De snijpunt van een Global is gehard. Je kunt dus niet eindeloos doorslijpen totdat er nog een mes overblijft van bijvoorbeeld een centimeter breed en nog een mes met HRC 60 overhouden. Maar goed, als er een kap inzit, dan zal het gewoon weggeslepen moeten worden. Laat het door een professionele messenslijper doen.
Het aangewezen middel om je Globals scherp te houden zijn Japanse waterstenen. Het vergt wel oefening om die dingen goed te kunnen gebruiken, maar Global verkoopt geleidertjes die je over je mes kunt schuiven zodat je de juiste hoek houdt tijdens het slijpen en dat is het een eitje (denk ik, want ik heb zo'n geleider niet).
pi_31737981
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 21:51 schreef whispers het volgende:

[..]

Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.
Da's logisch he. Een mes kan alleen maar bot worden als ie scherp is. Daarom zul je regelmatig moeten slijpen/wetten.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 22:12:35 #241
45206 Pietverdriet
pi_31738324
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 21:51 schreef whispers het volgende:

[..]

Soit. Ik kan nog wel even voort.
Hoe denk je dat een mes scherp gemaakt is als je het koopt?
Precies, het is geslepen!
Dus het is onzin om te denken dat het sneller bot wordt als je het laat slijpen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 22:13:57 #242
45206 Pietverdriet
pi_31738364
Overginds is messen slijpen echt een vak.
pi_31739195
quote:
Op maandag 21 juni 2004 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
ik vind Goldhamster het fijnst en is lekker Duits degelijk, Sabatier is wel aardig, maar is snel bot en de kwaliteit staal is matig, Zwilling en henkels acht ik beter.

De Globals zijn qua staal het best, maar de 'japanse' handgreep vind ik niet fijn, maar als je gewend bent om zo te snijden zijn dat de beste.
Yeah baby Yeah!
  donderdag 27 oktober 2005 @ 22:39:47 #244
45206 Pietverdriet
pi_31739298
Persoonlijk heb ik een grote liefde voor mijn kleine roestende aardappelmesje van Wusthoff, met een molen erop.
Dit mes van koolstofstaal roest zichzelf scherp en is makkelijk aan te zetten, en scheermesscherp.
pi_31739376
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is messen slijpen echt een vak.
Dat vind ik ook, ik blijf er dan ook vanaf als ze geslepen moeten worden.
Yeah baby Yeah!
pi_31739411
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk heb ik een grote liefde voor mijn kleine roestende aardappelmesje van Wusthoff, met een molen erop.
Dit mes van koolstofstaal roest zichzelf scherp en is makkelijk aan te zetten, en scheermesscherp.
Wusthoff ken ik eigenlijk niet persoonlijk, maar jij hecht je ook aan bestek dus?
Yeah baby Yeah!
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:56:23 #247
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31742110
quote:
Ik heb er 2 van
Alleen zonder molentje, van de AH, net zoals jij, wat je ergens in dit topic had gezegd
Ben er heel erg blij mee en duur waren ze absoluut niet.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:04:31 #248
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_31763270
quote:
Molentje? Als logo bedoel je?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:11:49 #249
45206 Pietverdriet
pi_31763449
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 20:04 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Molentje? Als logo bedoel je?
Ja, staat een molentje op, Wüsthoff heet de fabrikant.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:15:09 #250
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_31763539
Jemig, een mes voor 85 dollar
Ik gebruik mijn messenblokje van de aldi met messenslijper. Werkt prima en als het niet meer werkt gaat ie de prullenbak in...voor die 15 euro kan je dat nog eens doen he
Zit alles in wat je nodig hebt, kunnen in de vaatwasser en zijn scherp...prima dus.
To infinity…and beyond!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:55:25 #251
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31767677
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 20:15 schreef ivetje het volgende:
Jemig, een mes voor 85 dollar
Ik gebruik mijn messenblokje van de aldi met messenslijper. Werkt prima en als het niet meer werkt gaat ie de prullenbak in...voor die 15 euro kan je dat nog eens doen he
Zit alles in wat je nodig hebt, kunnen in de vaatwasser en zijn scherp...prima dus.
Met een goed mes doe je heeeeeeel lang, die zijn op den duur echt wel goedkoper

Heb hier zelf 3 messen van Global liggen, wil nooit meer anders
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:41:38 #252
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_31780564
Voor 85 PER mes...uhm, ik heb hier 6 messen staan is bij elkaar dus 510 euro...gedeeld door 15 is 34 messenblokken voor de rest van mijn leven. Denk niet dat ik er zoveel nodig ga hebben dus ik ben goedkoper uit
To infinity…and beyond!
pi_31780816
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 14:41 schreef ivetje het volgende:
Voor 85 PER mes...uhm, ik heb hier 6 messen staan is bij elkaar dus 510 euro...gedeeld door 15 is 34 messenblokken voor de rest van mijn leven. Denk niet dat ik er zoveel nodig ga hebben dus ik ben goedkoper uit
Zo kun je het ook zien Maar goed, als je echt messen nodig hebt, kun je niet volstaan met je blokje van de Ikea. Die goedkope messen worden nooit zo scherp, worden veel sneller bot, zijn niet aan te zetten en hebben vaak karteltjes
pi_31785177
Bij messen is het net zoals bij ieder ander gereedschap, je hebt verschillende eisen, wensen en kwaliteiten. Heel persoonlijk dus. Emotie speelt er ook bij. Waarom rijdt iemand in een mooie dure auto? Een goedkoop tweehandsje brengt je ook van A naar B, toch? Als je ikea messen goed genoeg vind prima. Als je graag met goede kwaliteitsmessen werkt, ook prima. Ieder z'n ding.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:19:12 #255
45206 Pietverdriet
pi_31786135
Sja, Mirugai, wat natuurlijk meespeelt is dat veel mensen dat wat ze niet in de vingers hebben willen compenseren met dingen die ze kopen.
Als je een waanzinnig mooie en dure messenset hebt, dan kun je jezelf dromen een topkok te zijn.
pi_31788683
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja, Mirugai, wat natuurlijk meespeelt is dat veel mensen dat wat ze niet in de vingers hebben willen compenseren met dingen die ze kopen.
Als je een waanzinnig mooie en dure messenset hebt, dan kun je jezelf dromen een topkok te zijn.
Tjsa, zo werkt het nu eenmaal. Hoevaak zie je niet mannetjes met buikjes fietsen op mountainbikes of racefietsen die haast exacte replica's zijn van de fietsen zoals die gebruikt worden door topprofs of hobbymuzikanten met topapparatuur, amateurbuitensporters met expeditiemateriaal enz. enz.
Ik heb er geen last van en als die mensen er prettiger door dromen, wat is er dan mis mee?
Afgezien daarvan, een goed mes werkt gewoon prettig.
pi_31806037
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Helemaal mee eens, en ik pretendeer absoluut niet een topkok te zijn maar een paar goede messen maakt het leven in de keuken toch zeker een stuk aangenamer. Zelf zit ik nog steeds te dubben wat ik nu ga kopen, heb nu een oeroud koksmes van mijn oma, het mes ik minstens 40 jaar oud en hoewel het houten handvat minder mooi begint te worden (per ongeluk een keer in de afwasmachine terecht gekomen) is het nog steeds angstwekkend scherp. Door het vele (vaak niet bepaald professioneel) slijpen is het blad superdun geworden hoewel het wel een gesmeed mes is; helaas begint, zoals gezegd, het handvat minder te worden waardoor het niet meer lekker vasthoudt als ik veel moet snijden.

Wat zijn voor mij goede opties:
Ik kan ongeveer 100 euro missen voor een koksmes, moet door mijzelf aan te zetten zijn en zeker niet vaker dan eenmaal per jaar professioneel geslepen moeten worden (ik ken een goed slijper maar goedkoop is nogal anders), het moet lekker in de hand liggen, goed in balans zijn en minimaal 26cm lang zijn..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  maandag 31 oktober 2005 @ 00:47:53 #258
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31827866
Wat kost het slijpen van 1 mes ongeveer?
En waar vindt je een redelijk tot goede slijpmeneer?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31833620
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 00:47 schreef BBQ-kip het volgende:
Wat kost het slijpen van 1 mes ongeveer?
En waar vindt je een redelijk tot goede slijpmeneer?
Ik vond deze link met een prijslijst:
http://www.arcned.nl/FFcms/klanten/hvdp/showroom_overzicht.php?rub=wapens&srub=pag
Vier euro's voor het slijpen van een mes is helemaal niet duur dacht ik zo.
Op wat voor manier slijpt een slijper messen trouwens? Elektrisch op een slijptol? Ik slijp m'n messen zelf dus ben nooit bij zo'n mannetje geweest.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:03:08 #260
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_31834086
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:45 schreef SadKingBilly het volgende:

[..]
Koop dan een van de in dit topic vermeldde messen. Uit persoonlijke ervaring zou ik je een Global aanraden, zeker ook voor wat betreft je aanzet- en slijpwens, maar hangt van je eigen voorkeur en smaak af.
Ik heb al een boek.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:16:00 #261
45206 Pietverdriet
pi_31834342
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:45 schreef mirugai het volgende:

[..]

Ik vond deze link met een prijslijst:
http://www.arcned.nl/FFcms/klanten/hvdp/showroom_overzicht.php?rub=wapens&srub=pag
Vier euro's voor het slijpen van een mes is helemaal niet duur dacht ik zo.
Op wat voor manier slijpt een slijper messen trouwens? Elektrisch op een slijptol? Ik slijp m'n messen zelf dus ben nooit bij zo'n mannetje geweest.
Een goede slijper slijpt het op een grote langzaam draaiende steen.
Hoe slijp jij je messen?
pi_31835437
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een goede slijper slijpt het op een grote langzaam draaiende steen.
Hoe slijp jij je messen?
Met Japanse waterstenen.
  maandag 31 oktober 2005 @ 13:10:37 #263
45206 Pietverdriet
pi_31835546
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 13:05 schreef mirugai het volgende:

[..]

Met Japanse waterstenen.
Zo een keihard stuk natuursteen die je met water (of olie) natmaakt?
pi_31836046
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo een keihard stuk natuursteen die je met water (of olie) natmaakt?
Je hoort ze inderdaad een half uur van tevoren in water te leggen, maar ik heb ze gewoon altijd in een bak met water staan. Ik gebruik meerdere waterstenen, altijd een nakato (middelgrof), meestal een shiage (fijn) met fijnheid 3000 en soms nog een shiage van fijnheid 6000, maar dat is dan meer voor de afwerking, dan het daadwerkelijke slijpen.
De slijptechniek is zoals op deze pagina te vinden is (onderaan de pagina bij "how to take care...")
http://www.nasales.com/en_supplyteire.html
pi_31837272
Ik gebruik het liefste Global messen, maar Zwilling vond ik ook fijn.
En ach, if all else fails, Aldi messensetjes zijn het eerste stuk vlees vaak ook nog wel scherp.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:39:30 #266
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_31870140
Ik snijd nu zelf ruimeen jaar met de Twin Select serie van Zwilling
dat zijn die messen volledig in roestvrij edelstaal uitgevoerd ook het handvat
Bevalt me perfect, al vind ik het aanzetstaal dat bij de serie zit wat grof. Dus heb er uiteindelijk een ander aanzetstaal voor gekocht een "diamond"uitvoering die is wat fijner.
Laatste aanwinst was een Santokumes ideaal mes mede door zijn gewicht.
Al met al is deze serie een aanrader alhoewel het een vrij prijzige serie is.
ik moet ook eerlijk bekennen dat ik ook naar het uiterlijk heb gekeken tijdens het kiezen voor een messenset.Voor minder had ik een evenzogoede "Zwilling"kunnen hebben.
Life never gets darker then midnight
pi_31872376
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:39 schreef Tumble het volgende:
Laatste aanwinst was een Santokumes ideaal mes mede door zijn gewicht.
Waarom heb je een santoku erbij gekocht? Lijkt me overbodig als je al een koksmes hebt?
  woensdag 2 november 2005 @ 15:53:40 #268
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_31899237
Ik maak vaak salades met kool en dan vind ik het santoku mes net wat prettiger wegsnijden.
ik kan er ook net wat makkelijker mee overweg vooral bij grotere voorwerpen om te snijden.
mijn Koksmes gebruik ik liever voor "klein maar fijn" hakwerk.
En omdat in mij toch een beetje een verzamelaar schuilt maar dat zullen er meerdere hebben met duurdere messen.
Life never gets darker then midnight
pi_31922632
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:53 schreef Tumble het volgende:
Ik maak vaak salades met kool en dan vind ik het santoku mes net wat prettiger wegsnijden.
ik kan er ook net wat makkelijker mee overweg vooral bij grotere voorwerpen om te snijden.
mijn Koksmes gebruik ik liever voor "klein maar fijn" hakwerk.
En omdat in mij toch een beetje een verzamelaar schuilt maar dat zullen er meerdere hebben met duurdere messen.
Ok, duidelijk! Ik vroeg me dat namelijk af omdat een santoku zo'n beetje het all-purpose mes van de Japanse keuken is, wat het koksmes in de Westerse keuken is. De santoku leent zich meer voor het snijden zoals met een chinees hakmes (waarbij dus het hele mes los komt van de plank) in tegenstelling tot het walsen zoals met een koksmes.
  donderdag 3 november 2005 @ 12:12:50 #270
45206 Pietverdriet
pi_31924028
voor de mensen die niet weten wat een Santoku is
  donderdag 3 november 2005 @ 12:15:00 #271
72710 whispers
verbally copulating
pi_31924115
Lijkt me wel een handig mes.

'k Ga deze middag eens kijken of het hier ergens verkocht wordt.
pi_31965934
Nou, ik heb toch maar de knoop doorgehakt en van mijn verjaardagsgeld een mes aangeschaft.

Ik heb gekozen voor een Diamond Sabatier Forge, de duurste serie. Het is een koksmes van 20 centimeter geworden, omdat ik eerst wilde zien hoe goed deze messen snijden en altijd later nog een koksmes van 23 of zelfs 26 centimeter erbij kan halen. Gisteren en vandaag wat gebruikt (kip, salami, uien en champignons tot nu toe) en het bevalt prima.

Ligt lekker in de hand, vrij zwaar, deze:

Ik heb ervoor betaald (bij de Hanos in Zwolle, groothandel) inclusief de BTW: 46,90

Lijkt me een redelijke prijs
-
-
pi_31966577
Is het handvat niet wat kort? Of begin ik dingen te zien
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_31967134
Misschien lijkt dat op deze foto, maar het handvat is eigenlijk best groot. Ff meten:

Het zwarte gedeelte is 10,4 cm lang.. Ik heb vrij grote handen en ik kan het mes makkelijk vasthouden (moet wel zeggen dat ik een mes maar met 4 vingers vast heb, pink gebruik ik nooit)

Zijn er meer mensen die dit mes gebruiken en wat heb je ervoor betaald? (als mensen ook interesse hebben wil ik wel een lijstje maken van wat daar beschikbaar is en dat hier posten)
-
-
  maandag 7 november 2005 @ 17:04:13 #275
45 SiGNe
pi_32061148
Vandaag maar een 23cm Zwilling 5* koksmes en een 5* officemes van 10cm aangeschaft, vanavond maar eens uitproberen of ik nu wel een ui kan snijden (ipv. hakken met mijn veel te dikke Rosenbaum ripoff mes die ik ooit van een oplichter heb gekocht voor veel te veel (80euro voor een koffer vol, volgens die vent(en het foldertje dat erbij zat) was het wel 700 euro waard..sjah right))

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 07-11-2005 17:12:13 ]
  maandag 7 november 2005 @ 22:18:32 #276
45 SiGNe
pi_32071049
Ben simpel begonnen met een uitje, knoflook en wat peterselie hakken, maar demn, wat gaat dat goed met een "echt" mes zeg
Had niet verwacht dat het zóveel verschil uit zou maken met m'n oude messen..
Ik kan eindelijk wel ciseleren, dacht altijd dat het aan mij lag..
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:46:47 #277
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_32081962
quote:
Op maandag 7 november 2005 22:18 schreef SiGNe het volgende:
Ben simpel begonnen met een uitje, knoflook en wat peterselie hakken, maar demn, wat gaat dat goed met een "echt" mes zeg
Fijn handvat heeft die 5* serie he?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:16:57 #278
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_32086116
quote:
Op maandag 7 november 2005 22:18 schreef SiGNe het volgende:
Je hebt voor de eerste keer in je leven een goed mes in je handen en je kunt gelijk ciseleren?
Ik heb al een boek.
pi_32088187
te gewoon!!
en let niet op de kruimels op het aanrecht
pi_32088221
hoe kan je een plaatje toevoegen?
pi_32090460
Als je echte Japanse messen zoekt dan raad ik je aan even naar www.shinsakuto.nl te gaan. Persoonlijk vind ik de KAI/Shun en de Global messen veel te westers en te duur bij al die kookwinkels in Nederland. Een mooie Hattori HD-5 (damast staal 63 laags, volledig stailesssteel maar wel extreem scherp en handgemaakt) Ook zijn deze messen met een speciale Saya te bestellen waardoor je de messen gemakkelijk kunt vervoeren of gewoon in je keukenla kunt bewaren.

Dat er zoveel mensen voor Global kiezen snap ik niet, echt mooi zijn ze niet en prijs kwaliteit verhouding is ook niet optimaal. Volgens mij zijn de Misono messen ook erg populair onder topkoks in Europa en Jamie Oliver gebruikt de MAC messen.

[ Bericht 20% gewijzigd door DonChristo op 08-11-2005 16:10:15 ]
pi_32091172
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:02 schreef DonChristo het volgende:
Als je echte Japanse messen zoekt dan raad ik je aan even naar www.shinsakuto.nl te gaan. Persoonlijk vind ik de KAI/Shun en de Global messen veel te westers en te duur bij al die kookwinkels in Nederland. Een mooie Hattori HD-5 (damast staal 63 laags, volledig stailesssteel maar wel extreem scherp en handgemaakt) Ook zijn deze messen met een speciale Saya te bestellen waardoor je de messen gemakkelijk kunt vervoeren of gewoon in je keukenla kunt bewaren.

Dat er zoveel mensen voor Global kiezen snap ik niet, echt mooi zijn ze niet en prijs kwaliteit verhouding is ook niet optimaal. Volgens mij zijn de Misono messen ook erg populair onder topkoks in Europa en Jamie Oliver gebruikt de MAC messen.
Werk jij bij Shinsakuto? Mooi dat je al die messen hier gewoon kunt bestellen. Ik had ze alleen bij japanese-knife.com gezien.
Tijdens m'n sushi training heb ik een koffertje gekregen met daarin oa. een paar Masahiro messen van een goedkope serie en die houden zeer lang hun scherpte, ik denk wel langer dan Global.
De Japanse sushi chefs op de training gebruikten bijna allemaal Masamoto honyaki messen. Als ik door m'n huidige (goedkope kazumi) yanagi-ba heen ben, dan denk ik dat ik voor een handgemaakte honyaki of een hongasumi ga.
Wbt. Japanse merken heb ik ook een aantal chefs messen vh. merk Korin zien gebruiken.
pi_32091735
Hoi,
Ik wil geen reclame maken verder maar inderdaad zijn de Masamoto Honyaki messen de absolute top, voor echte profs zijn deze messen wel een must maar voor gewoon dagelijks gebruik kun je een goedkopere versie van Masamoto kopen. Op de website staat altijd wel een aantal aanbiedingen maar die gaan er altijd snel doorheen. Het meest verkochte mes is de Hattori HD-5 santoku mes en die gebruik ik zelf ook. Voor appeltjes ed gebruik ik de Ruysen petty Blazen BL-2.
  dinsdag 8 november 2005 @ 17:36:41 #284
45 SiGNe
pi_32092933
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:46 schreef Euc- het volgende:

[..]

Fijn handvat heeft die 5* serie he?
Zekers, daarom koos ik ook voor de 5* en niet voor de 4*, ligt ook erg lekker in de hand.
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:16 schreef Rio het volgende:

[..]

Je hebt voor de eerste keer in je leven een goed mes in je handen en je kunt gelijk ciseleren?
Ik wil niet zeggen dat het net zo snel en soepel gaat als bij de echte (top)koks, maar het gaat in elk geval wel..
Met wat oeffenen zou het al een stuk sneller moeten gaan.
De messen die ik eerst gebruikte waren er in elk geval veel te dik voor en de dunnere messen (officemesje) waren te kort, ze waren in elk geval veel te bot ook.. (te grote snijhoek)
pi_32128285
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:51 schreef DonChristo het volgende:
Hoi,
Ik wil geen reclame maken verder maar inderdaad zijn de Masamoto Honyaki messen de absolute top, voor echte profs zijn deze messen wel een must maar voor gewoon dagelijks gebruik kun je een goedkopere versie van Masamoto kopen. Op de website staat altijd wel een aantal aanbiedingen maar die gaan er altijd snel doorheen. Het meest verkochte mes is de Hattori HD-5 santoku mes en die gebruik ik zelf ook. Voor appeltjes ed gebruik ik de Ruysen petty Blazen BL-2.
[afbeelding]
Hey, da's grappig, die masahiro usuba heb ik ook! De mijne is alleen al lang niet nieuw meer.
Ik ben van plan om volgend jaar naar Japan op vakantie te gaan en het lijkt me leuk om bij een smid langs te gaan en daar een nieuwe yanagi-ba te halen. Tegen die tijd is m'n huidige wel op denk ik. In de sushi bar werd bijna uitsluitend met de yanagi-ba gewerkt, dus ook voor het snijden van groenten, decoratie e.d. omdat het wisselen van mes te veel tijd zou kosten en dat zit er bij mij nog zo in, dat ik nu nog steeds voor heel veel dingen de yanagi-ba gebruik. Vandaar dat ik wel geld in een goede yanagi-ba wil steken. Ik heb zowiezo liever twee of drie goede messen, dan een hele verzameling. Zal wel met m'n zen-overtuiging te maken hebben...
pi_32178095
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 13:33 schreef mirugai het volgende:

[..]

Je hoort ze inderdaad een half uur van tevoren in water te leggen, maar ik heb ze gewoon altijd in een bak met water staan. Ik gebruik meerdere waterstenen, altijd een nakato (middelgrof), meestal een shiage (fijn) met fijnheid 3000 en soms nog een shiage van fijnheid 6000, maar dat is dan meer voor de afwerking, dan het daadwerkelijke slijpen.
De echte Japanse messen mag je NOOIT slijpen met van die slijpapparaatjes, die hebben een volledig verkeerde slijphoek waardoor je je messen kan verpesten. Bij www.shinsakuto.nl kun je 3 soorten Japanse wetstenen bestellen en ook staat een beschrijving op de website. Het is wel een lastige manier maar je kunt je messen zeker zelf slijpen. Met een beetje oefening op een oud mes kom je al een heel eind! en natuurlijk geeft het een enorme voldoening als je je messen zelf kan slijpen!
  donderdag 20 april 2006 @ 00:46:37 #287
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_37115673
hallo, erg leuk topic dit, wil iemand mij helpen, er ontbreekt nog een cheap chinees hakbijltje in mijn collectie, iemand een adres waar deze te koop zijn? ik woon in zuid limburg.
  donderdag 20 april 2006 @ 12:54:15 #288
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_37124348
quote:
Op donderdag 20 april 2006 00:46 schreef THEFXR het volgende:
hallo, erg leuk topic dit, wil iemand mij helpen, er ontbreekt nog een cheap chinees hakbijltje in mijn collectie, iemand een adres waar deze te koop zijn? ik woon in zuid limburg.
Toko in Maastricht?

Mijn laatste aanwinst :

Zanger Icel 250mm chef's knife.

Opgepikt tijdens mijn trip naar Portugal. Niet zo bekend, maar erg goede prijs-kwaliteit.
Ligt heerlijk in de hand, niet te zwaar, waardoor 20 kilo prei toch niet meer zo'n lijdensweg is...

[ Bericht 24% gewijzigd door Ashram op 20-04-2006 13:03:25 ]
pi_37124993
Wat vinden jullie van de koksmessen met kuiltjes tegen het plakken. Bijv. de GPII van Wusthoff? Helpen die kuiltjes echt en is het mes verder net zo functioneel als een gewoon koksmes van 20 cm? Zou het liefst ook mooie sashimi en sushi willen kunnen snijden. Dus scherp, dun kunnen snijden, niet plakken en verder gewoon handig voor al het snijwerk.
Iemand ervaring ermee?
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  donderdag 20 april 2006 @ 13:47:15 #290
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_37125784
quote:
Op donderdag 20 april 2006 13:17 schreef multatuli het volgende:
Wat vinden jullie van de koksmessen met kuiltjes tegen het plakken. Bijv. de GPII van Wusthoff? Helpen die kuiltjes echt en is het mes verder net zo functioneel als een gewoon koksmes van 20 cm? Zou het liefst ook mooie sashimi en sushi willen kunnen snijden. Dus scherp, dun kunnen snijden, niet plakken en verder gewoon handig voor al het snijwerk.
Iemand ervaring ermee?
Zal vast wel helpen, maar ik snijdt met de meeste messen mooie sashimi, mits het goed geslepen is. En oefening helpt natuurlijk ook.
pi_37127170
Ik ook wel, maar snel sushi rollen snijden gaat misschien wel makkelijker met die kuiltjes. Ik vroeg me gewoon af of het ook nadelen had of alleen maar een goed koksmes met een extra feature.
Vandaar de vraag om praktijkervaring.

(slijpen is iig een nadeel, daar het een hol geslepen mes is)

edit1: vlgs knivesandtools is het niet hol geslepen

edit2: ik wil er ook carpaccio mee trachten te snijden (en ja ik weet dat het eigenlijk alleen met een snijmachine kan, maar ik vertik het om steeds meer zelden gebruikte keukenapparaten aan te schaffen).

[ Bericht 31% gewijzigd door multatuli op 20-04-2006 15:07:52 ]
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  vrijdag 21 april 2006 @ 02:20:47 #292
45 SiGNe
pi_37150689
Zouden jullie zoiets gebruiken om je messen te slijpen?
http://www.chefschoice.com/page2a.html
en dan met name model 120

http://www.chefschoice.com/docfiles/120manual.pdf

Goedkoop is ie niet in elk geval, zag 'm bij de Sligro liggen voor ¤100,- ex BTW.
  vrijdag 21 april 2006 @ 02:27:02 #293
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37150727
SHE is een solingen adapt

komt het er vandaan, dan koop ik het

punt
  vrijdag 21 april 2006 @ 02:27:57 #294
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37150732
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 02:20 schreef SiGNe het volgende:
[afbeelding]

Goedkoop is ie niet in elk geval, zag 'm bij de Sligro liggen voor ¤100,- ex BTW.
brrr...elektrische slijpers

Ik gebruik gewoon zo'n ouderwetse staaf....dat geluid ook
  vrijdag 21 april 2006 @ 03:15:22 #295
45 SiGNe
pi_37150948
Da's een aanzetstaal, daar slijp je je messen niet mee maar daar zet je ze mee aan..
Heb ik met mijn Zwilling 5stars messen (ook uit Solingen) trouwens ook nog niet gedaan, ze zijn nog behoorlijk scherp.
Scherper zullen ze in elk geval niet worden in de toekomst, dus ze moeten onderhouden worden en op een gegeven moment ook geslepen moeten worden.
Zelf ben ik niet zo'n technisch hoogstandje wat hoeken en handmatig slijpen betreft, dus ik wil een makkelijke manier om mijn messen te onderhouden, vandaar elektrisch.
Ik heb onlangs bij de Lidl een simpel slijpmachientje gekocht voor ¤10,- en dat werkt redelijk voor wat oude goedkope messen die ik nog had liggen, maar als ik mijn goede messen hier doorheen haal worden ze er alleen maar minder op.
Vandaar mijn vraag of die chef's choice machine een goede is voor mijn messen of niet, het zou zonde zijn als m'n messen er alleen maar botter worden ipv. scherp/vlijmscherp
  vrijdag 21 april 2006 @ 09:13:38 #296
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_37152397
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 03:15 schreef SiGNe het volgende:
Da's een aanzetstaal, daar slijp je je messen niet mee maar daar zet je ze mee aan..
Heb ik met mijn Zwilling 5stars messen (ook uit Solingen) trouwens ook nog niet gedaan, ze zijn nog behoorlijk scherp.
Scherper zullen ze in elk geval niet worden in de toekomst, dus ze moeten onderhouden worden en op een gegeven moment ook geslepen moeten worden.
Zelf ben ik niet zo'n technisch hoogstandje wat hoeken en handmatig slijpen betreft, dus ik wil een makkelijke manier om mijn messen te onderhouden, vandaar elektrisch.
Ik heb onlangs bij de Lidl een simpel slijpmachientje gekocht voor ¤10,- en dat werkt redelijk voor wat oude goedkope messen die ik nog had liggen, maar als ik mijn goede messen hier doorheen haal worden ze er alleen maar minder op.
Vandaar mijn vraag of die chef's choice machine een goede is voor mijn messen of niet, het zou zonde zijn als m'n messen er alleen maar botter worden ipv. scherp/vlijmscherp
Waarom laat je ze niet slijpen? Kost mij zo'n beetje EUR 7,50 per mes en dat vind ik redelijk.
Ik heb al een boek.
pi_37155166
Ik betaal 5 bij rangelrooi, als ik het bedrijf noem waar ik werk 3 euro. En als hij op de zaak komt kost het me niks.
Netjes bloedscherp geslepen ( scherper als uit de fabiek ), netjes gepolijst, en veilig verpakt.
Een aanzetstaal is inderdaad alleen bedoelt om bramen te verwijderen. Technisch gezien zet je alle moleculen weer op een rij zodat het mes geslepen lijkt. Je hebt echter ook aanzetstalen, gekenmerd door diamond. Hierop zit diamant slijpsel, en hiemee kan je je messen wel licht slijpen.

Ik ben ook benieuwd hoe al die slijp apparaatjes werken. Zwilling heft er ook een.
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:02:54 #298
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37156463
Die heb ik, en slijpt toch echt. Al hoef ik dat zelden te doen, want mijn messen zijn super.
Ik haal 'm er alleen even langs als ik bijvoorbeeld een groot stuk lam wil snijden voor preparatie...ik heb het idee dat het dan net even makkelijker gaat.
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:02:11 #299
45 SiGNe
pi_37158183
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 09:13 schreef Rio het volgende:

[..]

Waarom laat je ze niet slijpen? Kost mij zo'n beetje EUR 7,50 per mes en dat vind ik redelijk.
Da's zeker niet duur nee, maar dan moet je natuurlijk wel een (goed) adres weten,
Hier in Zeist en omstreken zou ik er geen weten te vinden.
pi_37158614
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 02:20 schreef SiGNe het volgende:
[afbeelding]

Voor 70E heb je de Spyderco Sharpmaker. Volgens de recensies op het net erg goed en veelzijdig.

Nog iemand een reactie op mijn vraag over koksmessen met kuiltjes (hierboven gesteld)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')