Wat zal ik eens vertellen over messen.
Ten eerste heeft iedereen een eigen smaak met wat ie snijd en een eigen budget natuurlijk.
Je kunt wel zeggen dat messen duur en dat die goedkope knommelen ook goed zijn dat is ook zo,
Maar dat is maar net waar je tevreden mee bent.
In t forum staan verschillende meningen en messen zag ik. Nou koks zijn al een beetje patsers om het zo maar te zeggen onder elkaar he,
Dus dan moet je ook de duurste messen hebben, en je kunt zeggen wat je wilt die snijden wel lekker, maar dat mag ook wel,
Voor dat geld want je hebt het toch al gauw over zo`n ¤80/90 voor 1 mes.
Dus dan heb je zoals je gelezen hebt de heel mooie Global messen die zijn echt super, er zijn er die er pijn van aan de handen krijgen.
Dat is ook zo maar dat gaat vanzelf over, die hebben verschillende messen die allemaal mooi uit 1 stuk, lekker in de hand en goed scherp blijven.
Dan zijn er nog de Goldhamster, dat zijn ook echt mercedessen onder de messen maar die vallen toch al in de categorie van de messen van sabatier en swilling.
Bij deze merken heb je natuurlijk ook weer verschillende series,, zoals sabatier die ken ik het beste dan, maar dat is ook waar je mee opgroeit, als je altijd een merk gebruikt ga je t waarschijnlijk ook zelf kopen omdat je het kent.
Sabatier heeft 3 lijnen van messen als t goed is, de molidenne, is de goedkoopste en die zal bijna iedereen wel kennen, zijn heel goede messen, snijden geweldig zonder enige poespas verder en zijn nog redelijk te betalen, maar de kwaliteit van t RvS is, gelukkig ook, anders dan de duurdere.
Dan heb je de iedeal die liggen weer net iets beter en dan komen de Forge messen, die heb ik dus in de keuken staan. Die zijn wel fijn om te snijden maar kosten ook weer een kapitaal. Het verschil zit hem voornamelijk in de handsvaten, de goedkope messen bestaan uit verschillende stukken, wat op den duur los kan gaan enz.
En de Forge van sabatier bestaat bijvoorbeeld weer maar uit 2 stukken, het mes, lemmet en de angel, (zit in t handsvat) bestaat bijvoorbeeld helemaal uit 1 stuk en daar is dan een handsvat van POM aangegoten, dit is een materiaal dat keihard is, beetje stroef en tegen kokend water kan. Ik heb ze vaker in de vaatwasser gehad, het handsvat is toen een keer gescheurd, nou, terug naar de winkel en als de vertegenwoordiger komt krijg je een nieuw, da`s mooi he.
En zo heeft ook Swilling weer met sterren, 2 3 4 5 stars, maar weer met hetzelfde verhaal hoe ze in elkaar zitten, ook is de uitstraling natuurlijk belangrijk, ook al kun je niet koken maar een mooie keuken hebt, dat is ook belangrijk bij Swilling volgens mij, je krijgt er een blok bij in een zonnewijzer en de messen er in en t staat mooi in je keuken..
Maar als je echt voor jezelf wil werken, ieder merk heeft veel verschillende messen en ze hebben allemaal wel een mes dat je geweldig vind, het belangrijkste is dat je ze zelf prettig vind, en dan kun je best verschillende messen hebben, verschillende merken.
Nou dit is dus een heel verhaal he over een stuk ijzer met een scherp randje.
Hopelijk heb je er iets aan..
Anders hoor ik t wel..
Groetjes daar nog,,,
Groetjes Nicky,,,
De Puta Madre