abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 juni 2004 @ 03:05:15 #1
72710 whispers
verbally copulating
pi_20056752
Net zoals IT-nerds kicken op hard en andere wares wentelt ook de kok zich graag in culinair fetisjisme. Welk mes gebruiken jullie dagelijks bij het koken?

Dit is het mijne. Scherp als een scheermes, perfect gebalanceerd. Een droom in de keuken
  maandag 21 juni 2004 @ 03:08:53 #2
83380 WAik
lurking for life
pi_20056763
simpel broodmes

al die zogenaamde handige tools vind ik af en toe wel handig, maar meestal ben ik er al gauw op uitgekeken.

wat een topic... (ja maak me ook zelf schuldig )
fotoboek | eigen website, sintlootjes | servert-website-dinges (geen interessante weblog ofzo, tis nerdtroep)
  maandag 21 juni 2004 @ 03:12:34 #3
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_20056779
Global messen.. daar ga ik voor
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_20057139
Boterham mesje
- ..mux.. -
  maandag 21 juni 2004 @ 05:08:25 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_20057159
Dit is wel een mooi setje.

Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 21 juni 2004 @ 07:30:05 #6
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_20057399
een buck crosslock
Where's my fear???
  maandag 21 juni 2004 @ 07:33:41 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_20057410
Schopje naar R&P?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 21 juni 2004 @ 07:34:40 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_20057413
Maargoed ik hou van scherpe messen met kartelrandjes en toch nog een redelijk groot oppervlak om iets mee te smeren. Kortom, een alles in 1 mes!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_20057475
Ik ga toch voor de zwitserse precisie van victorinox. De gestansde messen zijn scherp licht en niet duur. Ik betaalde rond de 20 euro voor een standaard 23cm koksmes. Ze zijn alleen wat lastig verkrijgbaar hier, ik heb ze tot dusver alleen bij de Lukas Klamer (groothandel) gezien.
pi_20057519
Ik heb een paar sabatier messen, zijn verschrikkelijk duur voor het huis,tuin en keuken gebruik maar ze werken wel lekker
  maandag 21 juni 2004 @ 08:06:20 #11
36038 Shaman
retro-progressief
pi_20057528
Als IT nerd ga ik voor een Wüsthoff Culinair koksmes met 20cm lang lemmet...
  maandag 21 juni 2004 @ 12:21:05 #12
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_20061810
Trouwens.. van dit merk(Zwilling J.A Henckels) heb ik hele werkset o.a deze
Simpele van victorinox.. had ik wel.. maar om er me te werken vind ik nietzo..
Zelfde met sabatier ( Ligt nietzo lekker in mijn hand zeg maar)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_20061989
  maandag 21 juni 2004 @ 12:56:56 #14
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_20062731
Sabatier...
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  maandag 21 juni 2004 @ 13:52:23 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20064190
Iedereen die een set messen wil kopen raad ik zeer aan dit in Duitsland te doen. Hier koop je Zwillingen 4 sterren, Wusthof, Goldhamster, etc etc (de zwaar prof lijn) voor de prijs waar je in NL de B keuze van Sabatier voor koopt.
Voor de rest gebruik ik persoonlijk het liefst messen van koolstof staal, en geen RVS Staal, ze hebben meer onderhoud nodig en ze roesten, (en niet overal voor te gebruiken) maar zijn veel beter aan te zetten en scherp te houden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 juni 2004 @ 18:41:12 #16
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20071536
Heb zelf een volledige set van sabatier, maar gebruik het meeste men koksmes van global. Heerlijk licht mes, uit een stuk, perfect aan te zetten, en ligt zo overheerlijk in de hand.
Last one to heaven is a looser!
  maandag 21 juni 2004 @ 18:42:57 #17
53142 method21
FREE MANSON
pi_20071582
edit: bla

[ Bericht 90% gewijzigd door shmoopy op 22-06-2004 14:46:05 ]
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
  maandag 21 juni 2004 @ 18:44:21 #18
45206 Pietverdriet
pi_20071633
Begrijp eigenlijk niet waarom Sabatier zo geliefd is in NL, is dat omdat de Bijenkorf dat voor schandalige prijzen verkoopt?
  maandag 21 juni 2004 @ 18:45:22 #19
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20071661
Ikzelf heb die hele sabatier set bij mijn opleiding gekregen..
  maandag 21 juni 2004 @ 18:49:23 #20
45206 Pietverdriet
pi_20071766
quote:
Op maandag 21 juni 2004 18:45 schreef Ripassa het volgende:
Ikzelf heb die hele sabatier set bij mijn opleiding gekregen..
Ach zo,
Sja
Voor het geld wat men er voor vraagt bij de Bijenkorf en messenwinkels kan je beter wat anders kopen, ik ben er niet stuk van. Sowieso zijn goeie koksmessen in NL hufterig duur, hier in D is dat echt stukken en stukken goedkoper, en in ieder groot warenhuis als de Galeria Kaufhoff ofzo hebben ze komplete series liggen van tig fabrikanten, en bij speciaalzaken nog veel meer.
pi_20082826
ff mijn neefje bijna 2 meter een mailtje sturen, hij kookt in de Rozentuin, en heel lekker,
Nick..help me ff?
ik weet dat hij een messenset heeft waar je een moord mee kunt doen
De Puta Madre
pi_20092040
hier thuis een of ander cheapass blokker setje, totale shit dus.

bij me pa een Wusthof serie en nog een paar goldhamster messen.

ff doorsparen voor een eigen setje.

Zeg pietverdriet, hoe is de prijs van messen bij de horeca groothandels in vergelijking met duitsland?
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  dinsdag 22 juni 2004 @ 14:13:19 #23
45206 Pietverdriet
pi_20092345
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 14:03 schreef Tha_Butcha het volgende:
hier thuis een of ander cheapass blokker setje, totale shit dus.

bij me pa een Wusthof serie en nog een paar goldhamster messen.

ff doorsparen voor een eigen setje.

Zeg pietverdriet, hoe is de prijs van messen bij de horeca groothandels in vergelijking met duitsland?
Zelfde verhouding, Horeca groothandel (in NL) is niet echt goedkoper, heeft alleen meer keus.
Ik doe eens een gooi, je pa heeft die Goldhamster bij de Hanos gekocht?
pi_20093155
nopez, ISPC

een trancheer mes geloof ik.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_20098675
Ehm... goedkoop messensetje van de Ikea... RVS met karteltjes...
Als ik ooit eens aan het werk ben, ga ik wel op zoek naar andere, maar voorlopig zijn deze goed genoeg....
pi_20099962
quote:
Op maandag 21 juni 2004 03:05 schreef whispers het volgende:
Net zoals IT-nerds kicken op hard en andere wares wentelt ook de kok zich graag in culinair fetisjisme. Welk mes gebruiken jullie dagelijks bij het koken?

Dit is het mijne. Scherp als een scheermes, perfect gebalanceerd. Een droom in de keuken
Heb ik vroeger ook mee gewerkt. Top mes, alleen tering jantje wat is dat ding duur. Had ooit in gedachten er zelf 1 te kopen, maar nu ik de prijs zie
pi_20108951
persoonlijk vind ik global messen helemaal niks.Voor mij zijn ze te licht en doen ze zeer aan mijn handen.Maarhet liefst snij ik met mijn wmf.Dit is een mes dat uit 1 stuk is gesmeed en licht echt ongeloofelijk in de hand,beetje zwaar maar dat vind ik fijn!wel duur trouwens.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 23:58:28 #28
45206 Pietverdriet
pi_20109630
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:42 schreef wendy-tje het volgende:
Ehm... goedkoop messensetje van de Ikea... RVS met karteltjes...
Als ik ooit eens aan het werk ben, ga ik wel op zoek naar andere, maar voorlopig zijn deze goed genoeg....
Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.
Een goed scherp mes snijdt, en als je met zo een mes in je vingers snijd kan je de wond bij wijze van spreken gewoon dicht drukken en het hecht snel.
pi_20115075
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Messen met karteltjes zijn vreselijk gevaarlijk, als je daar mee in je vingers snijd, dan wil de wond niet dicht. Dit komt omdat het vlees en de huid dan niet gesneden maar gezaagd worden.
Een goed scherp mes snijdt, en als je met zo een mes in je vingers snijd kan je de wond bij wijze van spreken gewoon dicht drukken en het hecht snel.
Daar heb je gelijk in... ik snijd me regelmatig in mijn vingers, en dat bloedt dan als een gek. En ik weet het aan mijn slechte motoriek
Maar goed, deze messen blijven voorlopig ivm het budget.
  donderdag 24 juni 2004 @ 21:29:57 #30
72710 whispers
verbally copulating
pi_20162342
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:34 schreef sammyd118 het volgende:
persoonlijk vind ik global messen helemaal niks.Voor mij zijn ze te licht en doen ze zeer aan mijn handen.
Zeer aan je handen? Heb ik nooit last van, hoe bedoel je?

je neemt ze toch wel vast aan de juiste kant?
pi_20170442

wij gebruiken zoiets ong, veel beter vind ik
maar ben het dan ook al gewend
resto thuis
pi_20171881
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 21:29 schreef whispers het volgende:

[..]

Zeer aan je handen? Heb ik nooit last van, hoe bedoel je?

je neemt ze toch wel vast aan de juiste kant?
nou als ik veel moet snijden dan gaat het handvat zeer doen aan mijn handen,komt omdat ik van die grote kokshanden heb denk ik
pi_20172898
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 09:20 schreef sammyd118 het volgende:

[..]

nou als ik veel moet snijden dan gaat het handvat zeer doen aan mijn handen,komt omdat ik van die grote kokshanden heb denk ik
Ik heb juist snel dat de handvaten te groot mijn voor mijn kleine handen, en dat gaat dan ook weer pijn doen na wat snijwerk
pi_20190685
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Botte messen zijn gevaarlijker. Met een goed, zeer scherp, mes de juiste snijtechniek en een beetje bedachtzaamheid is er niets aan de hand. Vooral die laatste is erg belangrijk.

Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan een glad mes. Zagen zijn voor brood noodzakelijk en voor tomaten en paprikas wel erg handig. Maar verder moet het ding glijden en snijden, niet zagen.
pi_20840334
Hmmm, oud topic, maar goed. Ik heb zelf messen van Zwillingen 4 sterren en Global. De Global zijn lekker scherp en vrij licht. Nu is licht soms een nadeel, maar in het restaurant wil ik niet teveel messen hebben, en met twee Global kan ik bijna alles doen. De Zwilling die ik heb is vrij groot en zwaar en wordt voornamelijk voor vlees e.d. gebruikt. Hij is sowieso te dik om mooi groente mee te snijden, iets wat de Global totaal niet hebben. Ik vind het een fijne combi. Binnenkort de hele set van Global kopen, in ieder geval flexible fileermes, trancheervork, uitbeenmes, schilmesje, kleine groente mes, kleine steakmes, broodmes, een hakmes en een hakblijl.... Vervolgens inlijsten en op mijn kamer hangen? Haha, maar het werkt wel echt makkelijk. Fileer mes en trancheer vork omdat ik vaak grote stukken vlees bereidt (heel entrecotes, etc...) en aan tafel snijd. Uitbeenmes, fileermes en hakbijl omdat ik vaak zelf slacht. Mes schilmes bedoel ik hun tomatenmesje, die is echt ongelovelijk handig mes klein snijwerk. Broodmes vond ik altijd onzin tot ik een keer een echte goeie in mijn handen kreeg, man wat lekker, geen geplet stokje meer! Het hakmesje is lekker met kruiden en groente....

Nou ja, zo'n set kan je natuurlijk van je favoriete merk nemen. Ik heb ze ook niet allemaal gebruikt, maar tot nu toe bevalt Global erg goed, net als de mooie serie van Zwilling. Sabatier is echt niet, dat weet ik wel zeker. Ik vind de Porsche messen erg mooi, maar kan er niet fijn mee snijden... Keramisch lijkt me ook wel eens wat, maar is toch erg kostbaar....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_20840529
Mijn setje messen is van Wüsthof (de Culinair-serie). Lang voor gespaard en toen vrijwel elk merk uitgeprobeerd. Ik vond deze serie verreweg het lekkerst in de hand liggen, vooral omdat hij vrij zwaar is in vergelijking met andere merken. De één vind dat verschrikkelijk, ik vind het juist prettig. Overigens heb ik niet alles in één keer gekocht. De schaar en het zachte-kazenmes bestonden nog niet ten tijde van de aanschaf, dus die zijn er later bijgekomen.

(2x)

"The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim."
Edsger Wybe Dijkstra [1930-2002]
pi_20840627
Ziet er mooi uit. Ik heb deze nog nooit gebruikt. Met proberen bedoel ik wel echt een avond in de keuken staan in het restaurant, dan merk je vanzelf of het wat is. Ik heb genoeg messen in mijn hebberige handjes gehad, maar je merkt na een dagje wat de voor- en nadelen zijn van ieder type. Zwaar is niet verkeerd, maar ik heb graag beide, dus zware messen en lichte messen...
  zondag 25 juli 2004 @ 16:48:19 #38
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_20847517

2x

edit: zo, en nu ga ik tongetjes bakken.
Ik heb al een boek.
pi_20850265
Mn ouders hebben een messenset van Güde. Ze zijn wel wat aan de zware kant, maar wel oke.
Vooral het broodmes en de flexible messen vind ik zelf erg fijn.

Over het prijsverschil bij duitse en nederlandse kookwinkels:
Nederlandse kookwinkels ligt de marge op niet electrische apparaten meestal tussen de 2.2 en 2.5 (inclBTW). Duitse winkels nemen al snel genoegen met 1.8 / 1.9.
Terwijl wij als groothandel een marge hebben van maximaal 1.25/ 1.35, wel ex BTW, maar je ziet dus wel waar het grootste deel van de marge zit
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
  zondag 25 juli 2004 @ 19:18:53 #40
22944 Breetai
....Relax....
pi_20850562
Ik gebruik de volgende 2 messen:
-- Spyderco endura 50/50

-- Ontario spec plus mark 1

Werken perfect voor kokkerellen en andere kleine klusjes.
"I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
pi_20851195
Restaurant waar ik werk hebben ze Zwillinge, Goldhamster en die Global messen. Ik vind de Zwillinge lekker in de hand liggen voor het snijden van vlees enzo, maar die Global messen zijn zo heerlijk licht!

ps: ik doe alleen de afwas daar, ik gebruik de messen niet tot nauwlijks, ik doe alleen de friet snijden, de uien en knoflook pellen
pi_20856636

Wat zal ik eens vertellen over messen.

Ten eerste heeft iedereen een eigen smaak met wat ie snijd en een eigen budget natuurlijk.

Je kunt wel zeggen dat messen duur en dat die goedkope knommelen ook goed zijn dat is ook zo,

Maar dat is maar net waar je tevreden mee bent.

In t forum staan verschillende meningen en messen zag ik. Nou koks zijn al een beetje patsers om het zo maar te zeggen onder elkaar he,

Dus dan moet je ook de duurste messen hebben, en je kunt zeggen wat je wilt die snijden wel lekker, maar dat mag ook wel,

Voor dat geld want je hebt het toch al gauw over zo`n ¤80/90 voor 1 mes.

Dus dan heb je zoals je gelezen hebt de heel mooie Global messen die zijn echt super, er zijn er die er pijn van aan de handen krijgen.

Dat is ook zo maar dat gaat vanzelf over, die hebben verschillende messen die allemaal mooi uit 1 stuk, lekker in de hand en goed scherp blijven.

Dan zijn er nog de Goldhamster, dat zijn ook echt mercedessen onder de messen maar die vallen toch al in de categorie van de messen van sabatier en swilling.

Bij deze merken heb je natuurlijk ook weer verschillende series,, zoals sabatier die ken ik het beste dan, maar dat is ook waar je mee opgroeit, als je altijd een merk gebruikt ga je t waarschijnlijk ook zelf kopen omdat je het kent.

Sabatier heeft 3 lijnen van messen als t goed is, de molidenne, is de goedkoopste en die zal bijna iedereen wel kennen, zijn heel goede messen, snijden geweldig zonder enige poespas verder en zijn nog redelijk te betalen, maar de kwaliteit van t RvS is, gelukkig ook, anders dan de duurdere.

Dan heb je de iedeal die liggen weer net iets beter en dan komen de Forge messen, die heb ik dus in de keuken staan. Die zijn wel fijn om te snijden maar kosten ook weer een kapitaal. Het verschil zit hem voornamelijk in de handsvaten, de goedkope messen bestaan uit verschillende stukken, wat op den duur los kan gaan enz.

En de Forge van sabatier bestaat bijvoorbeeld weer maar uit 2 stukken, het mes, lemmet en de angel, (zit in t handsvat) bestaat bijvoorbeeld helemaal uit 1 stuk en daar is dan een handsvat van POM aangegoten, dit is een materiaal dat keihard is, beetje stroef en tegen kokend water kan. Ik heb ze vaker in de vaatwasser gehad, het handsvat is toen een keer gescheurd, nou, terug naar de winkel en als de vertegenwoordiger komt krijg je een nieuw, da`s mooi he.

En zo heeft ook Swilling weer met sterren, 2 3 4 5 stars, maar weer met hetzelfde verhaal hoe ze in elkaar zitten, ook is de uitstraling natuurlijk belangrijk, ook al kun je niet koken maar een mooie keuken hebt, dat is ook belangrijk bij Swilling volgens mij, je krijgt er een blok bij in een zonnewijzer en de messen er in en t staat mooi in je keuken..

Maar als je echt voor jezelf wil werken, ieder merk heeft veel verschillende messen en ze hebben allemaal wel een mes dat je geweldig vind, het belangrijkste is dat je ze zelf prettig vind, en dan kun je best verschillende messen hebben, verschillende merken.

Nou dit is dus een heel verhaal he over een stuk ijzer met een scherp randje.

Hopelijk heb je er iets aan..

Anders hoor ik t wel..

Groetjes daar nog,,,

Groetjes Nicky,,,

De Puta Madre
  maandag 26 juli 2004 @ 15:16:16 #43
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20868347
Ik zag verschillende mensen spreken over global op hun werk, deze zijn toch meen ik verboden geworden door de keuringsdienst. Herinner me nog dat die niet mogen worden gebruikt in een proffesionele keuken, de "kuiltjes" in het handvat zouden broedplaatsen voor bacterien zijn.

Wat ik trouwens wel heb met die global messen, ze zijn heerlijk om mee te werken, maar voor mij een crime als mn handen nat/vochtig zijn. En als er veel snijwerk is dan ga ikzelf ook liever over op een wat zwaarder mes.
pi_20873178
Nooit last me gehad en de keuringsdienst doet ook hier zijn regelmatige rondje... Je kan ze moeilijk missen ofzo, liggen er nogal wat!
  dinsdag 27 juli 2004 @ 11:27:15 #45
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_20885133
Die kuiltjes zijn misschien een halve milimeter diep en ronde putjes ahw, dus prima schoon te wassen.
Ik heb al een boek.
pi_20886855
Precies, meeste messen uit twee stuk kunnen na jaren gebruik echter kieren op het handvat krijgen...
  dinsdag 27 juli 2004 @ 15:07:30 #47
93245 Ripassa
Unbeliever
pi_20889593
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 11:27 schreef Rio het volgende:
Die kuiltjes zijn misschien een halve milimeter diep en ronde putjes ahw, dus prima schoon te wassen.
Weet ik, vond het toen ik het toendertijd hoorde ook al vreemd, maar ja de keuringsdienst is wel eens vaker vreemd. Maar wist dus niet of dat nu wel of niet doorgevoerd is/was.
pi_20890072
Ik gebruik al jaren sabatier en zwillingen, echt super messen (om budget redenen wel in duitsland gekocht)
Many that live deserve death and many that died deserved life. Can you give it to them? Then do not be to quick to deal out death in judgement for, even the very wise cannot see all ends."
  dinsdag 27 juli 2004 @ 20:34:32 #49
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_20895918
quote:
Weet ik, vond het toen ik het toendertijd hoorde ook al vreemd, maar ja de keuringsdienst is wel eens vaker vreemd. Maar wist dus niet of dat nu wel of niet doorgevoerd is/was.
Ik weet het niet, ik werk niet in een keuken, maar het lijkt me wel errug sterk om eerlijk te zijn. Maar ja, je weet het nooit met die pennelikkers
Ik heb al een boek.
  zaterdag 31 juli 2004 @ 13:24:15 #50
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20973339
Heb niet echt de voorkeur voor een mes type.

Heb wel enkele eisen:
* Het moet scherp zijn
* Het moet lekker in de hand liggen
* En moet geen karteltjes hebben
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')