abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:55:25 #251
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31767677
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 20:15 schreef ivetje het volgende:
Jemig, een mes voor 85 dollar
Ik gebruik mijn messenblokje van de aldi met messenslijper. Werkt prima en als het niet meer werkt gaat ie de prullenbak in...voor die 15 euro kan je dat nog eens doen he
Zit alles in wat je nodig hebt, kunnen in de vaatwasser en zijn scherp...prima dus.
Met een goed mes doe je heeeeeeel lang, die zijn op den duur echt wel goedkoper

Heb hier zelf 3 messen van Global liggen, wil nooit meer anders
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:41:38 #252
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_31780564
Voor 85 PER mes...uhm, ik heb hier 6 messen staan is bij elkaar dus 510 euro...gedeeld door 15 is 34 messenblokken voor de rest van mijn leven. Denk niet dat ik er zoveel nodig ga hebben dus ik ben goedkoper uit
To infinity…and beyond!
pi_31780816
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 14:41 schreef ivetje het volgende:
Voor 85 PER mes...uhm, ik heb hier 6 messen staan is bij elkaar dus 510 euro...gedeeld door 15 is 34 messenblokken voor de rest van mijn leven. Denk niet dat ik er zoveel nodig ga hebben dus ik ben goedkoper uit
Zo kun je het ook zien Maar goed, als je echt messen nodig hebt, kun je niet volstaan met je blokje van de Ikea. Die goedkope messen worden nooit zo scherp, worden veel sneller bot, zijn niet aan te zetten en hebben vaak karteltjes
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_31785177
Bij messen is het net zoals bij ieder ander gereedschap, je hebt verschillende eisen, wensen en kwaliteiten. Heel persoonlijk dus. Emotie speelt er ook bij. Waarom rijdt iemand in een mooie dure auto? Een goedkoop tweehandsje brengt je ook van A naar B, toch? Als je ikea messen goed genoeg vind prima. Als je graag met goede kwaliteitsmessen werkt, ook prima. Ieder z'n ding.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:19:12 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31786135
Sja, Mirugai, wat natuurlijk meespeelt is dat veel mensen dat wat ze niet in de vingers hebben willen compenseren met dingen die ze kopen.
Als je een waanzinnig mooie en dure messenset hebt, dan kun je jezelf dromen een topkok te zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31788683
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja, Mirugai, wat natuurlijk meespeelt is dat veel mensen dat wat ze niet in de vingers hebben willen compenseren met dingen die ze kopen.
Als je een waanzinnig mooie en dure messenset hebt, dan kun je jezelf dromen een topkok te zijn.
Tjsa, zo werkt het nu eenmaal. Hoevaak zie je niet mannetjes met buikjes fietsen op mountainbikes of racefietsen die haast exacte replica's zijn van de fietsen zoals die gebruikt worden door topprofs of hobbymuzikanten met topapparatuur, amateurbuitensporters met expeditiemateriaal enz. enz.
Ik heb er geen last van en als die mensen er prettiger door dromen, wat is er dan mis mee?
Afgezien daarvan, een goed mes werkt gewoon prettig.
pi_31806037
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Helemaal mee eens, en ik pretendeer absoluut niet een topkok te zijn maar een paar goede messen maakt het leven in de keuken toch zeker een stuk aangenamer. Zelf zit ik nog steeds te dubben wat ik nu ga kopen, heb nu een oeroud koksmes van mijn oma, het mes ik minstens 40 jaar oud en hoewel het houten handvat minder mooi begint te worden (per ongeluk een keer in de afwasmachine terecht gekomen) is het nog steeds angstwekkend scherp. Door het vele (vaak niet bepaald professioneel) slijpen is het blad superdun geworden hoewel het wel een gesmeed mes is; helaas begint, zoals gezegd, het handvat minder te worden waardoor het niet meer lekker vasthoudt als ik veel moet snijden.

Wat zijn voor mij goede opties:
Ik kan ongeveer 100 euro missen voor een koksmes, moet door mijzelf aan te zetten zijn en zeker niet vaker dan eenmaal per jaar professioneel geslepen moeten worden (ik ken een goed slijper maar goedkoop is nogal anders), het moet lekker in de hand liggen, goed in balans zijn en minimaal 26cm lang zijn..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  maandag 31 oktober 2005 @ 00:47:53 #258
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31827866
Wat kost het slijpen van 1 mes ongeveer?
En waar vindt je een redelijk tot goede slijpmeneer?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31833620
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 00:47 schreef BBQ-kip het volgende:
Wat kost het slijpen van 1 mes ongeveer?
En waar vindt je een redelijk tot goede slijpmeneer?
Ik vond deze link met een prijslijst:
http://www.arcned.nl/FFcms/klanten/hvdp/showroom_overzicht.php?rub=wapens&srub=pag
Vier euro's voor het slijpen van een mes is helemaal niet duur dacht ik zo.
Op wat voor manier slijpt een slijper messen trouwens? Elektrisch op een slijptol? Ik slijp m'n messen zelf dus ben nooit bij zo'n mannetje geweest.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:03:08 #260
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_31834086
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:45 schreef SadKingBilly het volgende:

[..]
Koop dan een van de in dit topic vermeldde messen. Uit persoonlijke ervaring zou ik je een Global aanraden, zeker ook voor wat betreft je aanzet- en slijpwens, maar hangt van je eigen voorkeur en smaak af.
Ik heb al een boek.
  maandag 31 oktober 2005 @ 12:16:00 #261
45206 Pietverdriet
pi_31834342
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 11:45 schreef mirugai het volgende:

[..]

Ik vond deze link met een prijslijst:
http://www.arcned.nl/FFcms/klanten/hvdp/showroom_overzicht.php?rub=wapens&srub=pag
Vier euro's voor het slijpen van een mes is helemaal niet duur dacht ik zo.
Op wat voor manier slijpt een slijper messen trouwens? Elektrisch op een slijptol? Ik slijp m'n messen zelf dus ben nooit bij zo'n mannetje geweest.
Een goede slijper slijpt het op een grote langzaam draaiende steen.
Hoe slijp jij je messen?
pi_31835437
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een goede slijper slijpt het op een grote langzaam draaiende steen.
Hoe slijp jij je messen?
Met Japanse waterstenen.
  maandag 31 oktober 2005 @ 13:10:37 #263
45206 Pietverdriet
pi_31835546
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 13:05 schreef mirugai het volgende:

[..]

Met Japanse waterstenen.
Zo een keihard stuk natuursteen die je met water (of olie) natmaakt?
pi_31836046
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo een keihard stuk natuursteen die je met water (of olie) natmaakt?
Je hoort ze inderdaad een half uur van tevoren in water te leggen, maar ik heb ze gewoon altijd in een bak met water staan. Ik gebruik meerdere waterstenen, altijd een nakato (middelgrof), meestal een shiage (fijn) met fijnheid 3000 en soms nog een shiage van fijnheid 6000, maar dat is dan meer voor de afwerking, dan het daadwerkelijke slijpen.
De slijptechniek is zoals op deze pagina te vinden is (onderaan de pagina bij "how to take care...")
http://www.nasales.com/en_supplyteire.html
pi_31837272
Ik gebruik het liefste Global messen, maar Zwilling vond ik ook fijn.
En ach, if all else fails, Aldi messensetjes zijn het eerste stuk vlees vaak ook nog wel scherp.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:39:30 #266
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_31870140
Ik snijd nu zelf ruimeen jaar met de Twin Select serie van Zwilling
dat zijn die messen volledig in roestvrij edelstaal uitgevoerd ook het handvat
Bevalt me perfect, al vind ik het aanzetstaal dat bij de serie zit wat grof. Dus heb er uiteindelijk een ander aanzetstaal voor gekocht een "diamond"uitvoering die is wat fijner.
Laatste aanwinst was een Santokumes ideaal mes mede door zijn gewicht.
Al met al is deze serie een aanrader alhoewel het een vrij prijzige serie is.
ik moet ook eerlijk bekennen dat ik ook naar het uiterlijk heb gekeken tijdens het kiezen voor een messenset.Voor minder had ik een evenzogoede "Zwilling"kunnen hebben.
Life never gets darker then midnight
pi_31872376
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:39 schreef Tumble het volgende:
Laatste aanwinst was een Santokumes ideaal mes mede door zijn gewicht.
Waarom heb je een santoku erbij gekocht? Lijkt me overbodig als je al een koksmes hebt?
  woensdag 2 november 2005 @ 15:53:40 #268
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_31899237
Ik maak vaak salades met kool en dan vind ik het santoku mes net wat prettiger wegsnijden.
ik kan er ook net wat makkelijker mee overweg vooral bij grotere voorwerpen om te snijden.
mijn Koksmes gebruik ik liever voor "klein maar fijn" hakwerk.
En omdat in mij toch een beetje een verzamelaar schuilt maar dat zullen er meerdere hebben met duurdere messen.
Life never gets darker then midnight
pi_31922632
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:53 schreef Tumble het volgende:
Ik maak vaak salades met kool en dan vind ik het santoku mes net wat prettiger wegsnijden.
ik kan er ook net wat makkelijker mee overweg vooral bij grotere voorwerpen om te snijden.
mijn Koksmes gebruik ik liever voor "klein maar fijn" hakwerk.
En omdat in mij toch een beetje een verzamelaar schuilt maar dat zullen er meerdere hebben met duurdere messen.
Ok, duidelijk! Ik vroeg me dat namelijk af omdat een santoku zo'n beetje het all-purpose mes van de Japanse keuken is, wat het koksmes in de Westerse keuken is. De santoku leent zich meer voor het snijden zoals met een chinees hakmes (waarbij dus het hele mes los komt van de plank) in tegenstelling tot het walsen zoals met een koksmes.
  donderdag 3 november 2005 @ 12:12:50 #270
45206 Pietverdriet
pi_31924028
voor de mensen die niet weten wat een Santoku is
  donderdag 3 november 2005 @ 12:15:00 #271
72710 whispers
verbally copulating
pi_31924115
Lijkt me wel een handig mes.

'k Ga deze middag eens kijken of het hier ergens verkocht wordt.
pi_31965934
Nou, ik heb toch maar de knoop doorgehakt en van mijn verjaardagsgeld een mes aangeschaft.

Ik heb gekozen voor een Diamond Sabatier Forge, de duurste serie. Het is een koksmes van 20 centimeter geworden, omdat ik eerst wilde zien hoe goed deze messen snijden en altijd later nog een koksmes van 23 of zelfs 26 centimeter erbij kan halen. Gisteren en vandaag wat gebruikt (kip, salami, uien en champignons tot nu toe) en het bevalt prima.

Ligt lekker in de hand, vrij zwaar, deze:

Ik heb ervoor betaald (bij de Hanos in Zwolle, groothandel) inclusief de BTW: 46,90

Lijkt me een redelijke prijs
-
-
pi_31966577
Is het handvat niet wat kort? Of begin ik dingen te zien
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_31967134
Misschien lijkt dat op deze foto, maar het handvat is eigenlijk best groot. Ff meten:

Het zwarte gedeelte is 10,4 cm lang.. Ik heb vrij grote handen en ik kan het mes makkelijk vasthouden (moet wel zeggen dat ik een mes maar met 4 vingers vast heb, pink gebruik ik nooit)

Zijn er meer mensen die dit mes gebruiken en wat heb je ervoor betaald? (als mensen ook interesse hebben wil ik wel een lijstje maken van wat daar beschikbaar is en dat hier posten)
-
-
  maandag 7 november 2005 @ 17:04:13 #275
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_32061148
Vandaag maar een 23cm Zwilling 5* koksmes en een 5* officemes van 10cm aangeschaft, vanavond maar eens uitproberen of ik nu wel een ui kan snijden (ipv. hakken met mijn veel te dikke Rosenbaum ripoff mes die ik ooit van een oplichter heb gekocht voor veel te veel (80euro voor een koffer vol, volgens die vent(en het foldertje dat erbij zat) was het wel 700 euro waard..sjah right))

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 07-11-2005 17:12:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')