Ik weet niet meer hoe t heet, maar mijn moekke brengt uit de france nog eens een mesje mee wat als kenmerk een vlieg op t "klap" gebeuren heeft.quote:
Haha.. Kan dat mes prima gebruiken om voedsel te snijden... maar je hebt gelijk, voor het fijnere werk kan je beter een mes met een dunner lemmet gebruiken.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:37 schreef Jackal_Omega het volgende:
Das een dik survival knife.
Kun je ook niet echt mee koken of wel
Het is inderdaad een zakmes. Al zou je er gewoon vlees mee kunnen snijden. Hij prijs hem ook aan als een mes voor iedereen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef IntruderAlert het volgende:
Mischien een domme vraag, maar is dat nu een klapmes?
Een zakmes dus?
Das een Lagiuole de Forge. Is een vlieg maar een bijquote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:43 schreef IntruderAlert het volgende:
[..]
Ik weet niet meer hoe t heet, maar mijn moekke brengt uit de france nog eens een mesje mee wat als kenmerk een vlieg op t "klap" gebeuren heeft.
Ziet er erg t zelfde uit als TS laat zien.
Messen: voorkeur?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:13 schreef Jackal_Omega het volgende:
Weet niet of hier al een topic voor is, en anders hoor ik het wel.
Maar dit is een chroom/mobylendum staalsoort. Mag je toch alleen maar keramisch slijpen, anders gaat je aanzetstaal plus mes naar de kloten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:40 schreef Gerjo het volgende:
[..]
donkerder, dieper, mooier, gebruikter![]()
Voor t slijpen, als je em blijft aanzetten aan een goed stuk aanzet staal is het spul goed scherp te houden, even een paar keer elke keer dat je em gebruikt
Dit topic gaat hier ook mee gemerged wordenquote:
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Door een vakman laten slijpen whispers, maar vind maar eens een goede vakman om te slijpen
De snijpunt van een Global is gehard. Je kunt dus niet eindeloos doorslijpen totdat er nog een mes overblijft van bijvoorbeeld een centimeter breed en nog een mes met HRC 60 overhouden. Maar goed, als er een kap inzit, dan zal het gewoon weggeslepen moeten worden. Laat het door een professionele messenslijper doen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:22 schreef whispers het volgende:
Vraagje.
In mijn demi-chef van global zit een kapje (heb het domweg eens uitgeleend). Met een wetstaaf is het niet goed te krijgen, daarvoor is het te groot. Als ik er een nieuwe snede op laat zetten, verliest het mes dan veel aan scherpheid? Dat heb ik toch ergens gehoord...
Da's logisch he. Een mes kan alleen maar bot worden als ie scherp is. Daarom zul je regelmatig moeten slijpen/wetten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:51 schreef whispers het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.
Hoe denk je dat een mes scherp gemaakt is als je het koopt?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:51 schreef whispers het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat de messen, zelfs al worden ze goed geslepen, daarna veel vlugger weer bot worden.
Soit. Ik kan nog wel even voort.
ik vind Goldhamster het fijnst en is lekker Duits degelijk, Sabatier is wel aardig, maar is snel bot en de kwaliteit staal is matig, Zwilling en henkels acht ik beter.quote:Op maandag 21 juni 2004 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Iedereen die een set messen wil kopen raad ik zeer aan dit in Duitsland te doen. Hier koop je Zwillingen 4 sterren, Wusthof, Goldhamster, etc etc (de zwaar prof lijn) voor de prijs waar je in NL de B keuze van Sabatier voor koopt.
Voor de rest gebruik ik persoonlijk het liefst messen van koolstof staal, en geen RVS Staal, ze hebben meer onderhoud nodig en ze roesten, (en niet overal voor te gebruiken) maar zijn veel beter aan te zetten en scherp te houden.
Dat vind ik ook, ik blijf er dan ook vanaf als ze geslepen moeten worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is messen slijpen echt een vak.
Wusthoff ken ik eigenlijk niet persoonlijk, maar jij hecht je ook aan bestek dus?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk heb ik een grote liefde voor mijn kleine roestende aardappelmesje van Wusthoff, met een molen erop.
Dit mes van koolstofstaal roest zichzelf scherp en is makkelijk aan te zetten, en scheermesscherp.
Ik heb er 2 vanquote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Persoonlijk heb ik een grote liefde voor mijn kleine roestende aardappelmesje van Wusthoff, met een molen erop.
Dit mes van koolstofstaal roest zichzelf scherp en is makkelijk aan te zetten, en scheermesscherp.
Molentje? Als logo bedoel je?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, staat een molentje op, Wüsthoff heet de fabrikant.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |