abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22297747
Die global is nou niet echt goedkoop bij de bijenkorf... je kunt ze makkelijk voor minder krijgen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 30 september 2004 @ 09:41:37 #102
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22302373
oh? Waar dan zonder naar duitsland hoeven te rijden?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22305021
Volgens mij kun je ze hier in Delft al voor die prijs in de winkel halen. Misschien loop ik er vanmiddag wel ff langs
  donderdag 30 september 2004 @ 14:11:31 #104
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22307125
Hoor het graag van je
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 22:01:34 #105
100984 IkKooK
zwaait naar je....naar jou ja!
pi_22340600
Heb samen met mijn broer het TITANIUM II gekocht, 2x 16-delig incl messenblok voor 49,- p.s set. Nou ik raad het IEDEREEN AF! Ze zijn wel scherp (de eerste 4 maanden), tuurlijk kun je ze wel aanzetten, maar volgens TV zou het niet moeten. Ze hebben plastic handvaten en die zijn veel te klein. Het mes van het chef-mes is ook veel te kort. Het enige wat goed is is de wild-schaar,broodmes, vleesvork en het fileermes, meer niet! De steakknives zijn ook waardeloos, wel goed te gebruiken als groentemesje, maar nieit waarvoor ze bedoeld zijn. Verder vind ik persoonlijk de Global messen niet mijn favoriet, maar smaken verschillen. Mijjn messen moeten "zwaar" lekker in de hand liggen en scherp zijn.
More and more of our imports are coming from overseas,George W Bush
Echt blond zit van binnen...
Ik ken KungFu, Karate...en nog 47 andere gevaarlijke woorden
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 22:46:08 #106
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22341542
Global vind ik zelf ook niks, veel te licht en te dunno handvatjes

en die titanium II dingen, ik had je ook wel kunnen vertellen dat dat he-le-maal niks is, kun je beter ff doorsparen en een fatsoenlijke set kopen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 23:22:30 #107
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22342302
Zit er sterk aan te denken om een messenblok van Zwilling (Twin Select series) op te halen. Voor die prijs mag je toch een behoorlijk stuk kwaliteit verwachten.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_22346673
Zo'n messenblok is niet zo ok qua hygiene.(je gaat er vast niet dood aan)
Beter, en leuker, is een magneet-dingetje aan de muur waaraan je beste messen hangen.
Ik ben laatst samen gaan wonen en we hebben nu een aantal Zwillings dubbel. Nou ja, de beste hangen dus aan de magneet en de rest rust en roest in het blok. Overigens heb ik ook nog een Hema-koksmes wat 15 jaar geleden 25 gulden kostte (en ik toen duur vond) dat ik ook nog wel eens gebruik, niks mis mee eigelijk.
Dus laat je niet gek maken met dure messen, degene die je prettig vindt is goed genoeg. Al de rest is aangename luxe.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 11:08:46 #109
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22347843
Wat ook een goede tip is als je een koffer wilt, maar niet 400 euro wilt betalen voor bv het Zwilling koffer, ga naar de gamma, koop daar in de aanbieding een normaal koffer voor 20 euro. Koop je een magneetstrip en maak je die in het koffer vast (met bv dubbelzijdige tape oid). Daaroverheen maak je wat vilt, en voila, je eigen messenkoffer
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 19:32:17 #110
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22357870
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 04:06 schreef NoSigar het volgende:
Zo'n messenblok is niet zo ok qua hygiene.(je gaat er vast niet dood aan)
Beter, en leuker, is een magneet-dingetje aan de muur waaraan je beste messen hangen.
Heb je eigenlijk wel gelijk in. Moet ik maar eens naar gaan kijken. Al met al zal het niet veel schelen in de prijs.
quote:
Dus laat je niet gek maken met dure messen, degene die je prettig vindt is goed genoeg. Al de rest is aangename luxe.
De goedkopere messen die ik tot nu toe in handen heb gehad vind ik meestal minder prettig werken. Het liefst werk ik met grote(re), zware messen en die zijn meestal aardig aan de prijs.
pi_22370697
mes met houten handvat, lijkt op aardappelschil mesje, zal wel even een plaatje posten straks, maar je kan er alles mee doen: uien snijden, haring schoonmaken, alle groente, kaas, glijdt er moeiteloos doorheen, alleen voor vlees gebruik ik een echt groot vleesmes, en voor brood een groot broodmes...
Doei.
  zondag 3 oktober 2004 @ 13:51:18 #112
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22371867
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 3 oktober 2004 @ 16:27:05 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22374738
Molenmessen roeleren grote tijd, en worden in de loop der jaren steeds beter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 3 oktober 2004 @ 16:44:36 #114
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_22375140
Klopt. Net zoals mijn Inca zijn ze van ijzer gemaakt, en dus min of meer zelfscherpend bij gebruik. Even aanzetten kan soms ook wonderen doen.
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
pi_22375971
Wat voor messen gebruikt Jamie Oliver eigenlijk? Het is me opgevallen dat hij in zijn laatste programma (olivers twist) zijn mes nogal mishandeld, maar dat ding lijkt wel scherp te blijven.
  zondag 3 oktober 2004 @ 17:23:07 #116
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22376044
hij kan het ook tussen de takes door aanzetten
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 3 oktober 2004 @ 18:29:41 #117
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22377400
jamia gebruikt de zelde messen als ik zwilling 4 star, maar hij heeft ook een japans merk en dat ziet er ook niet verkeerd uit
  zondag 3 oktober 2004 @ 19:55:10 #118
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22379251
Wabocho of Yobocho? (zijn allebei verschillende merken voor de duidelijkheid )

Wat voor iets is fallkniven eigenlijk voor iets?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 3 oktober 2004 @ 19:59:25 #119
45206 Pietverdriet
pi_22379346
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Wat voor messen gebruikt Jamie Oliver eigenlijk? Het is me opgevallen dat hij in zijn laatste programma (olivers twist) zijn mes nogal mishandeld, maar dat ding lijkt wel scherp te blijven.
Zorgt de sponsor wel voor.
  zondag 3 oktober 2004 @ 22:48:39 #120
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22383901
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 19:55 schreef Euc- het volgende:
Wabocho of Yobocho? (zijn allebei verschillende merken voor de duidelijkheid )

Wat voor iets is fallkniven eigenlijk voor iets?
nee bedoel een gewoon koksmes alleen met een japanse tekens op de zijkant. die 2 japanse merken die jij opnoemt zijn mooi maar hebben een houte handvat en dat kan de keuringdienst niet zo warderen
pi_22464628
momenteel een 5 delig Sabatier Forge set paar jaar geleden voor een mooie prijs kunnen kopen

ben nu aan het sparen voor een japanse messenset maar dat duurt nog ff voor ik daar geld voor heb
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 14:13:19 #122
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22489459
Okeeeeeeeej, vandaag ein-de-lijk mijn santuko special mes binnen gekregen, en ik was eigenlijk direct al teleurgesteld.

Ik haalde hem uit de verpakking, en hij was heel erg licht, waar me verzekerd was dat het een redelijk zwaar mes betrof. Ik hem dus maar proberen, hij was iig scherp (mag je toch wel verwachten me dunkt), maar die speciale antiplak richel, en de gaten willen niet echt werken:

Op de kop :

Daarbij heeft het mes ook een hele leuke afscherming van voor de vingers, zoals hier te zien is:

Helemaal geen dus, waarna na 1 keer stoten tegen die scherpe punt dit het gevolg was:

Al met al dus, weer een wijze les: Koop nooit een mes dat je nog nooit in het echt gezien hebt en alleen een foto van kent op een internet shop

Ik houd het fijn bij mn henckels
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 15:57:44 #123
45206 Pietverdriet
pi_22491846
Gewoon goedkoop bandstaal mesje, mag niet meer dan een paar euro kosten.
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 20:43:30 #124
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22497800
zou je niet een keer van je zwilling dat plak dingetje afhalen is zo lullig als dat op eens door een slade zit
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 21:02:46 #125
45206 Pietverdriet
pi_22498202
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:43 schreef karper het volgende:
zou je niet een keer van je zwilling dat plak dingetje afhalen is zo lullig als dat op eens door een slade zit
Scherp, het stickertje zit er nog op, doet me denken aan me moe, die had blauw transport plastic nog op de wasmachine zitten. Ik haalde dat er af, en toen was ze heeeeel boos, vond dat nu net zo mooi, dat blauw....
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 22:42:29 #126
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22500650
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:43 schreef karper het volgende:
ja op zich

Hoe kan ik die henckels messen eigenlijk het beste bewaren? Ik heb ze als ik ze niet gebruik in Edge Guard dingen zitten

Maar nu viel het me gister op dat er krassen op het blad zitten, naja is natuurlijk niet te voorkomen maar het is wel erg snel niet? Komt dit nou door die edge dingen of door het "rondslingeren" op mn werk? Als ik ze niet gebruik laat ik ze gewoon op de snijplank liggen, en wilt een keukenhulp ze wel eens zo aan de kant donderen Doe ze gewoon gewikkeld in een handdoek in een tas vervoeren

En hoe zit het eigenlijk met verzorging? Hoe kun je ze het beste wassen? De een zegt met koud water (op mn werk), op school zeggen ze weer met warm water, de een zegt met afwasmiddel, de ander zonder. Wat is nou écht het beste?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 22:57:24 #127
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22501036
in de keuken met heet water en met sop het liefst nog desinfeteren.

trouwens zwilling verkoopt mooie tassen voor je messen

www.knivesandtools.nl
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 23:00:52 #128
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22501132
Ik weet het, maar om nou 60 euro aan een tas uit te geven, die hele set van henckels heeft me ondertussen meer dan 300 euro gekost. Kan het geld voorlopig wel beter gebruiken
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22501298
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Volgens het forum op zijn website (bij monde van een woordvoerder) zijn het tegenwoordig 'Mac' messen. Zien er wel mooi uit.

En ik ben sinds vandaag de (trotse) eigenaar van een Wusthoff Dreizack Classic koksmes. Meteen maar een aanzetstaal bij gekocht (had ik nog niet, schande schande) en een magnetisch messenhoud-geval. Ideaal. Mes onder handbereik, en het snijvlak veilig. Mes snijdt heerlijk, lekker zwaar

Daarover gesproken: Ik neem aan dat het voor het mes beter is om een houten snijplank te gebruiken? Itt tot bijvoorbeeld een glazen snijvlak? Iemand een mening?
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 23:37:26 #130
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22502079
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 23:08 schreef TimberWolf het volgende:
Daarover gesproken: Ik neem aan dat het voor het mes beter is om een houten snijplank te gebruiken? Itt tot bijvoorbeeld een glazen snijvlak? Iemand een mening?
Glazen snijplanken slopen je messen. Die rommel is alleen bruikbaar bij hele goedkope messensets (dan maakt het niet uit om regelmatig nieuwe te kopen).
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 08:06:58 #131
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_22506694
Voor het mes is het het beste om een houten snijplank te nemen, voor de hygiene is dat een ander verhaal
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_22974862
Zijn er mensen die ervaring hebben met messen van het merk L'Enclume? Goede vriend van mijn ouders stond hier laatst weer te koken en hij zweert er sinds zijn koksopleiding bij. Het is een franse meesterkok (chef van het restaurant van L'Europe), dus hij zal wel iets van messen weten. Nu is het alleen voor iedereen altijd weer persoonlijk, maar ik vroeg me af of er mensen ervaring mee hebben. Dingen zijn volgens mij alleen in Frankrijk te krijgen...
  zondag 31 oktober 2004 @ 14:27:48 #133
45206 Pietverdriet
pi_22974916
lijkt mij dat het een "cas spijkers" lijn van messen is.
pi_22975056
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:
lijkt mij dat het een "cas spijkers" lijn van messen is.
Hm, nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik ken deze man vrij goed en zijn oudste messen zijn ook al 30 jaar in gebruik bij hem. We stonden alleen te praten over messen en hij geeft ook aan dat iedereen zijn eigen mes moet vinden. Hij is tijdens zijn opleiding begonnen met L'Enclume en er altijd bij gebleven. Voor mijn linkerhandjes liggen globals het fijnst, maar ik wilde gewoon wat meer info over deze L'enclume messen... snappie? Leken mij niet bepaald Princess producten...
pi_23139873
Woei, ik zie dat de keurslager nu mijn geliefde victorinox messen in de cadeaugids heeft staan. Heb ik binnenkort eindelijk mijn favoriet weer: het Santokumes. Een heerlijk apparaat om me te snijden, lekkerlang lemmet, ronde punt, niet te stijf, een een lichte kartel (meer een golf eigenlijk) die overal doorheen gaat.

Overigens: dat keurslager spaarsysteem is een koop-punten idee. kijk voor info op www.keurslager.nl

Wat snij oppervlakten betreft: extra gehard glas of goede kwaliteit marmer zou qua hygiene ideaal zijn. Maar daar snijd je de messen binnen de kortste keren op kapot. In de proffesionel wereld zijn tegenwoordig kunstof planken favoriet, ze zijn bestand tegen hitte, schoonmaak- en desinfectiemiddelen, en te koop in verschillende kleuren. Dat laatste is vooral handig tegen kruisbesmettingen: ieder product zijn eigen kleur: vis=blauw, kip=geel, groenten & fruit=groen enz.

[ Bericht 29% gewijzigd door Fixers op 07-11-2004 13:51:36 ]
  zondag 7 november 2004 @ 23:10:36 #136
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23153932
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:44 schreef Fixers het volgende:
In de proffesionel wereld zijn tegenwoordig kunstof planken favoriet, ze zijn bestand tegen hitte, schoonmaak- en desinfectiemiddelen, en te koop in verschillende kleuren. Dat laatste is vooral handig tegen kruisbesmettingen: ieder product zijn eigen kleur: vis=blauw, kip=geel, groenten & fruit=groen enz.
* Euc- mompelt iets over verplicht en haccp
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_23159392
quote:
Op zondag 7 november 2004 23:10 schreef Euc- het volgende:

[..]

* Fixers mompelt iets over verplicht en haccp
weet ik ook wel euc. Maar niet iedereen is bekend met de hygiene code en de warenwet.
  dinsdag 9 november 2004 @ 15:56:50 #138
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_23193790
Iedereen hier wel denk ik?
Ik heb al een boek.
  dinsdag 9 november 2004 @ 18:30:38 #139
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23197490
hoort bij me opleiding.
is wel goed maar in de praktijk werkt het meestal niet toch wel een stress in de keuken en dan hak je wel eens een kreeft door midden op een groente plank
  dinsdag 9 november 2004 @ 18:41:53 #140
97745 Thorical
finding a way
pi_23197760
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 18:30 schreef karper het volgende:
hoort bij me opleiding.
is wel goed maar in de praktijk werkt het meestal niet toch wel een stress in de keuken en dan hak je wel eens een kreeft door midden op een groente plank
Is meneer Karper soms kleurenblind dat ie groen en blauw door erkaar haalt?
pi_24564203
Ik zag nog geen topic over dit onderwerp, vandaar:

Ik ben op zoek naar een goed koksmes. Nu heb ik een aantal mogelijke kandidaten gevonden, uiteraard variërend in prijs. De kwaliteit is voor mij wat moeilijker, dus ik hoop dat jullie daar ervaringen mee hebben. In ieder geval wil ik graag dat het mes een beetje voorover helt, een goede bolling en een dun lemmet heeft.

De Wüsthof Classic 23 cm

zo'n beetje ¤ 68,-

Global G2 20 cm

zo'n beetje ¤ 78,- (die van 23 cm valt zeker buiten m'n budget)

Zwilling J.A. Henckels Four Star 23cm

zo'n beetje ¤ 80,-

Zwilling J.A. Henckels Professional "S" 23cm

zo'n beetje ¤ 85,-

Goldhamster ''First Class'' 23cm

zo'n beetje ¤ 77,-

En een hip, outta my league mes:

Shun DM-707 25cm

iets van ¤ 170,-

Ik heb nog niet alle messen in m'n handen gehad, maar de Wüsthof wel. Behalve dat ik daar goede verhalen over heb gehoord, ligt hij ook lekker in de hand.

Wie heeft meningen of andere suggesties?

Dank!
pi_24566195
Er is een goed topic hierover. Ik vind messen heel persoonlijk, probeer ze daarom uit! Van Global moet je bijvoorbeeld echt houden, snijdt net even anders. Ik kan zelf slecht overweg met klassiekere messen zoals die Zwilling. Heb er wel 2, maar geef toch de voorkeur aan Global. Helaas is dat nogal gehyped enzo, maar hij ligt bij mij gewoon het lekkerst...
  vrijdag 14 januari 2005 @ 17:26:36 #143
45206 Pietverdriet
pi_24566274
Als je daar geld aan wil uitgeven ga naar Duitsland in een beetje grote stad, daar betaal je veeeeel minder dan in Nederland.
pi_24566771
Okay, dacht dat ik toch echt goed gezocht had in de search. Ik ga binnenkort toch naar Dusseldorf, hopen dat ik wat leuks vind. Topic dicht dan maar of misschien beetje mergen bij die andere?
pi_24567139
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 17:58 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, dacht dat ik toch echt goed gezocht had in de search. Ik ga binnenkort toch naar Dusseldorf, hopen dat ik wat leuks vind. Topic dicht dan maar of misschien beetje mergen bij die andere?
[CENTRAAL] Keuken hardware (messen, staafmixers, pannen...)

En ik zal aan shmoopy vragen of ze 'm kan mergen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 14 januari 2005 @ 21:45:06 #146
45206 Pietverdriet
pi_24570321
Heb trouwens net een prachtige oude kotelettenhakmes/bijl gekocht voor een euro, ding is van koolstof staal, dus roest, en moet hem restaureren, maar het is een loeizware Radium, en als ie weer op orde is heb ik weer een geil ding in de keuken hangen.
Jaahaa ik weet het, ben fetishist.
pi_24570404
Mij geliefde Santoku van Victorinox die ik bij de keurslager heb besteld is nog steeds niet binnen volgens mijn slager hebben ze wat problemen met de toelevering.
pi_24571998
Ik vind Global heerlijk snijden. Khad eerst een cheapass koffertje van 50 euro, tot ik met de Globalmessen van mn sous-chef begon te snijden. Nu heb ik zelf:
een G2 koksmes

een broodmes

een schilmesje

en een uitbeenmes

Toen ik net begon met Globalmessen kopen heb ik van mn souschef een Globaletui gehad. En als alles goed gaat krijg ik van mn paps een officemesje erbij.
''Going mental on the Wabbu''
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:16:35 #149
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24572003
ga naar zwilling op de lijnbaan te rotterdam ga ik met je mee krijg je 20 procent korting opdat ik een horeca opleiding volg.

top messen, top mensen , en nog een leuk dagje uit

e-mail:lars_kern16@hotmail.com
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:54:05 #150
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24572827
r'dam das zoverweg

(Kun jij mij niet en broodmes, 5star, en een leuke tas regelen? =] )
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')