Ik vind verse groentesoep wel erg lekker, maak het ook altijd zelf en zonder zakje of pakje.
Wel met een zakje voorgesneden grove soepgroentes, voor het gemak en per halve liter water een rundvleesbouillonblokje.
De ballen die ik draai worden voorzien van oa een scheutje ketjap. Er gaat ook een scheut ketjap in de soep zelf, dat is eigenlijk mijn groentesoepgeheim en smaakt zo heerlijk!
Ik heb nog een vegetarisch soepreceptje:
Tomaten Preisoep
Voor 4-6 personen
Ingrediënten:
2 Grote preien; deze in ringen snijden en wassen.
5,7 dl tomatensap
Scheutje ketjap
Theelepel sambal
Flinke snuf natuurzout
Snuf knoflookpoeder
4 verse tomaten ontvellen en in parten snijden.
Zout en peper
Bereiding:
1 De prei in ongeveer 3 dl water, 15 minuten laten koken.
2 De prei in het kookvocht pureren samen met de tomaten.
3Puree terug doen in de pan en er 2,8 dl water bijdoen.
4Tomatensap; ketjap; natuurzout; sambal en de knoflookpoeder toevoegen.
5 De soep zachtjes tot het kookpunt verhitten en op smaak brengen met zout en peper.
6De soep nog 4 minuten laten koken.
edit: de bouillon
[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 27-01-2004 22:56]
Maar erwtensoep blijft in deze tijd van t jaar favoriet bij mij
[Dit bericht is gewijzigd door yup op 27-01-2004 22:33]
Heel gemakkelijk.
Boter in de pan, uitje erbij, bouillonblokje (groente) aardappels en de prei. Water erop en pruttelen maar, denk je dat alles overgaar is? Dan met staafmixer alles soort van pureren.
Serveren met een groot stuk brie in the middle!
Ow peper en zout naar smaak toevoegen...
Ik ben niet zo'n erge soepliefhebber, maar de tomatensoep van mijn nichtje is echt om te smullen Iets met gehakt en Turkse vermicelli en zure room geloof ik. Moet toch het recept eens vragen
Mijn favo soepje is trouwens zelfgemaakte groentesoep, lekker met zo'n grote schenkel en dan heel lang laten trekken
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 30-01-2004 22:58]
quote:helemaal mee eens, als je de boullion die je trekt regelmatig afschuimt dan kan je ook het vet er af halen, dat drijft toch boven.
Op vrijdag 30 januari 2004 21:26 schreef gimme.shelter het volgende:
Soep maak je NIET met een bouillonblokje! Je moet een schenkel kopen (of een soepkip, indien kippensoep) en die vier uur laten trekken. een ossenstaart kan ook, maar dat is meestal erg vet.
quote:soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
Op donderdag 29 januari 2004 21:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben de laatste tijd dol op mosterdsoep. En een aanrader is de javaanse pindasoep met kip van de AH. Ja kom nou, ik heb echt geen tijd om zélf soep te maken.
quote:je hebt helemaal gelijk... maar de gas meter (in mijn geval stroommeter) draait wel gewoon door hoor....denk dat ik dan maar op mijn werk soep ga trekken...
Op vrijdag 30 januari 2004 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
kan je tijdens het koken al je spullen in een pan doen, water erbij, en je hoeft 4-6 uur NIETS te doen.
Geen tijd hebben om soep te maken....
die 5 minuten....
Uiteraard alles vegetarisch verantwoord (duso ok niet met runderboullion als het even kan).
quote:Kende ooit een meisje, een echt brechtje, die trok haar vegetarische boulion van tofu.....
Op zaterdag 31 januari 2004 10:45 schreef Vork het volgende:Uiteraard alles vegetarisch verantwoord (duso ok niet met runderboullion als het even kan).
quote:gek genoeg heb ik het van een australier kennen geleerd
Op zaterdag 31 januari 2004 13:29 schreef GiSH het volgende:
Pinda soep komt dat nu uit suriname of indonesië?
quote:ben wel eens wezen eten in den haag bij magido daar kon je kiezen van de wereldkaart surinaamse pinda soep, en sinds kort bij de appie heijn javaanse pinda soep en nu kom jij er ook nog eens bij.... uit australië nu weet ik het helemaal niet meer...
Op zaterdag 31 januari 2004 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
gek genoeg heb ik het van een australier kennen geleerd
quote:Surinaamse keuken is gebaseerd op de Creoolse, Indiase, Javaanse en chinese keuken, Lijkt me dat het dan eerder uit Indonesie komt en meegenomen is naar Suriname toen de mensen daar heentrokken, niet?
Op zaterdag 31 januari 2004 13:50 schreef GiSH het volgende:[..]
ben wel eens wezen eten in den haag bij magido daar kon je kiezen van de wereldkaart surinaamse pinda soep, en sinds kort bij de appie heijn javaanse pinda soep en nu kom jij er ook nog eens bij.... uit australië nu weet ik het helemaal niet meer...
quote:dan blijft er maar weinig over.. heb je ook een recept??
Op zaterdag 31 januari 2004 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Surinaamse keuken is gebaseerd op de Creoolse, Indiase, Javaanse en chinese keuken, Lijkt me dat het dan eerder uit Indonesie komt en meegenomen is naar Suriname toen de mensen daar heentrokken, niet?
Australiers zijn ook import, dus hebben het denk ik ook ergens afgekeken.
quote:nee,
Op zaterdag 31 januari 2004 13:55 schreef GiSH het volgende:[..]
dan blijft er maar weinig over.. heb je ook een recept??
Creoolse pindasoep
Ingrediënten
1 grote fijngehakte ui
2 eetlepels olie
1 eetlepel bloem
zout
1/2 theelepel selderijzout
1/3 pot pindakaas
1/2 liter melk
1/2 liter tomatensap
1 in stukjes gesneden tomaat
1 eetlepel fijngehakte pinda's, ongezouten
(4 pers.)
Bereiding
- Fruit de ui in de olie tot ze glazig is. Roer de bloem erdoor, met het zout naar smaak en het selderijzout. Voeg de pindakaas toe. Giet onder goed roeren beetje bij beetje de melk erbij. Laat de soep 10 minuten zachtjes koken.
- Doe er het tomatensap bij en laat de soep een paar minuten doorkoken. De soep zonodig op smaak maken met wat pindakaas en/of een beetje bruine suiker.
- De soep bestrooien met de gesneden tomaat en fijngehakte pinda's, of die er apart bij geven. Ook lekker met stokbrood.
Bron: Lekker en Licht
auteur: Francine Vermeiren
Ingrediënten:
-175 gram Hakusai (=Chinese kool)
-100 gram Taugé
-50 gram vermicelli
-scheutje olie
-1 knoflookteentje
-scheutje sojasaus (ik gebruik Ketjap Manis)
-gewenste hoeveelheid groente-bouillon. (ik neem rundvleesbouillon)
-een snufje poedersuiker
-1 eetlepel verse koriander (ik neem wat gemalen uit een potje)
-een beetje cayennepeper.
Bereiding:
Doe olie in de soeppan en fruit hierin het fijngehakte teentje knoflook.
Voeg de bouillon toe en breng aan de kook.
Snijd ondertussen de kool fijn en voeg deze toe aan de bouillon.
Laat ongeveer 2 minuten koken.
Voeg de vermicelli, de ketjap, de poedersuiker en de taugé toe aan de soep.
Meng goed en laat warm worden.
Voeg voor het opdienen nog koriander en cayennepeper toe.
Verrassend smakelijk soepje, zelfs de kinderen waren er dol op.
Van de rest van de Chinese kool, heb ik een koolsalade gemaakt met champignons, maïs, ham- en kaasblokjes. Dressing erover en klaar is Gia.
Stokbrood met kruidenboter erbij en we hebben weer heerlijk gegeten.
Dit graag met geraspte kaas erover geserveerd...
quote:Klinkt lekker, ga ik zeker eens proberen.
Op zaterdag 31 januari 2004 15:26 schreef Ceska het volgende:
gebonden lente-uitjessoep
Of het perfecte dieetvoedsel
quote:Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de tomaten van te voren gebakken zouden moeten worden, of enige tijd de oven in moeten voordat je ze in soep verwerkt. De smaak zou hierdoor beter worden.
Op vrijdag 30 januari 2004 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Tomatensoep.
[heel verhaal]
Kan je hier iets over zeggen?
quote:Als ik geen zin heb ze te schillen met kokend water, dan neem ik een ovenplaat en leg ze daarop, dan neem ik mijn gasbrander en brand er het velletje af, dat gaat prima en geeft een iets rokerige smaak aan de soep.
Op zaterdag 31 januari 2004 20:42 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de tomaten van te voren gebakken zouden moeten worden, of enige tijd de oven in moeten voordat je ze in soep verwerkt. De smaak zou hierdoor beter worden.
Kan je hier iets over zeggen?
En graag recepten hier, ik maak nl eigenlijk alleen maar kippensoep, vooral als er kindjes ziek zijn hier.
Die pinda-soep ga ik zeker proberen!
Het klinkt moeilijk zo'n clarifique maar het is heel erg simpel. Is mager gehakt, eiwit en wat ui/prei etc. in de bouillion en dan langzaam aan de kook laten komen en steeds afschuimen. Dan krijg je een mooie heldere bouillion. Wel alles héél fijn snijden en geen deksel op de pan.
quote:Ik gebruik eigenlijk wel vaak bouillonblokjes zonder die vermaldije smaakversterkers, maar das ook geen optie voor de echte kok?
Op vrijdag 30 januari 2004 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
helemaal mee eens, als je de boullion die je trekt regelmatig afschuimt dan kan je ook het vet er af halen, dat drijft toch boven.
zie ook Het centrale hoe maak je iets langzaam klaar topic om te kijken hoe je het perfect doet, een boullion trekken en hoe je er een fond van kan maken.
quote:Als er ergens gerotzooit word, dan in de horeca. Maar ik vind het niet lekker. Bovendien als je vals wilt spelen, moet je eerst weten hoe het eigenlijk hoort.
Op zondag 1 februari 2004 00:36 schreef fokje het volgende:[..]
Ik gebruik eigenlijk wel vaak bouillonblokjes zonder die vermaldije smaakversterkers, maar das ook geen optie voor de echte kok?
ALvast bedankt!
quote:Tuurlijk
Op zondag 1 februari 2004 10:31 schreef Mariposa het volgende:
Piet, ik kijk met veel interesse naar al je tips enzo. Nu heb ik een vraag. Ik zie dat je bij alle bouillions die je noemt dat je geen zout gebruik, voor mij ideaal omdat ik zoutarm moet eten (hoge bloeddruk).
Nu wilde ik weten of ik buiten runderbouillion en die rook cremesoep ook andere soorten bouillions en daarna soepen kan maken die weinig tot geen zout bevatten?
Als anderen hier een ook een antwoord op weten graag!ALvast bedankt!
Zoals al opgemerkt voeg ik nooit zout toe aan mijn recepten. Dat klopt, ik kook met heel weinig zout. Is een tik die ik vroeger in de keuken oppikte en dat heeft de volgende reden.
1) Zout kan er altijd bij, maar nooit uit.
2) Stel je krijgt een paar gasten waarvan iemand op zoutloos dieet staat, en die vragen of je wat voor hun hebt. Als je dan zout hebt in je boullions, basissauzen, aardappels, dan is de hele tafel weg, en als het geen probleem is en je kan een perfecte maaltijd, die niet afwijkt van het menu ook zoutloos maken, dan heb je een heel tevreden tafel. Dat de bediening de fooi kasseert, is een van de feiten van het leven, maar er is meer.
3) Als je in staat bent je soepen, sauzen, etc etc al goed op smaak te krijgen zonder zout, dan worden deze bijzonder smaakvol als er dan alsnog een snuf zout ingaat.
4) zout staat op tafel
5) gros van de mensen strooit al zout zonder te proeven.
quote:Ik sta op een matig tot beperkt natriumarmdieet, maw ik mag tussen de 1200 en 1600 mg natrium per dag. Nu moet ik ff denken, ik geloof dat dat op 3 tot 4 gram zout per dag komt.
Op zondag 1 februari 2004 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Tuurlijk
Boulions maken is eigenlijk heel makkelijk.
Vlees, botten, groente en kruiden.
Als je langer zoutarm of zoutloos eet zal je merken dat je het niet meer mist, het is een gewenning die je af kan bouwen.
Mag je geen zout of geen natrium?
Ik heb er al vrij goed mee leren leven, al 'zondig' ik ook nog weleens met uit eten gaan en thuis dingen klaar maken. Heb daarbij het idee dat het wat beter met de bloeddruk gaat en dus dat ik wat meer kan hebben.
Ik heb zelf al een keer met zoutarm soep maken geëxperimenteerd, maar dat was falikant mislukt. Had uiensoep gemaakt, maar dat smaakte voor geen meter en het bedierf ook heel snel na 2 dagen ofzo, terwijl daarvoor als ik 'gewone' uiensoep maakte het bijna een week wel goed bleef.
Maar goed, ik begin maar weer met experimenteren! Mis soep eten zo erg.
quote:maak eens uiensoep volgens mijn recept, en als ie te flauw is, kook dan een fijngestampt ansjovis filetje door de pan mee, daar zit wel wat zout in, maar niet heel veel, maar verder werkt de ansjovis als smaakversterker.
Op zondag 1 februari 2004 12:41 schreef Mariposa het volgende:[..]
Ik sta op een matig tot beperkt natriumarmdieet, maw ik mag tussen de 1200 en 1600 mg natrium per dag. Nu moet ik ff denken, ik geloof dat dat op 3 tot 4 gram zout per dag komt.
Ik heb er al vrij goed mee leren leven, al 'zondig' ik ook nog weleens met uit eten gaan en thuis dingen klaar maken. Heb daarbij het idee dat het wat beter met de bloeddruk gaat en dus dat ik wat meer kan hebben.
Ik heb zelf al een keer met zoutarm soep maken geëxperimenteerd, maar dat was falikant mislukt. Had uiensoep gemaakt, maar dat smaakte voor geen meter en het bedierf ook heel snel na 2 dagen ofzo, terwijl daarvoor als ik 'gewone' uiensoep maakte het bijna een week wel goed bleef.
Maar goed, ik begin maar weer met experimenteren! Mis soep eten zo erg.
quote:hmmm... De pyromaan in mij komt bovenborrelen!
Op zaterdag 31 januari 2004 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Als ik geen zin heb ze te schillen met kokend water, dan neem ik een ovenplaat en leg ze daarop, dan neem ik mijn gasbrander en brand er het velletje af, dat gaat prima en geeft een iets rokerige smaak aan de soep.
Gasbrander is zon soldeerlamp, waar zo een campinggaz flesje in gaat.
quote:Ik kook over het algemeen met weinig zout, en zet met opzet de zoutpot niet op tafel.
Op zondag 1 februari 2004 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[...]
4) zout staat op tafel
5) gros van de mensen strooit al zout zonder te proeven.
Sommige van mijn familieleden kan je, bij wijze van spreken, een bord warm zeewater voorzetten en glashard volhouden dat het om een pittige bouillon gaat...
quote:In de prof keuken een zodanige hit, dat men inmiddels loeidure gasbranders voor de keuken kan kopen (onzin met een verlengsnoer)
Op zondag 1 februari 2004 13:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
hmmm... De pyromaan in mij komt bovenborrelen!
Koken met een soldeerbrander...
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 01-02-2004 14:14]
quote:In de britse hotelkeuken waar ik mezelf een tijdje heb opgehouden gebruikten we ze ook als aansteker voor de kachels (fornuizen). Er stond daar een grote ouwe bakkers oven die nooit uitging, (diende 's winters ook als verwarming). Effe kleppie open, brandertje bij de vlam en de kachels aansteken.
Op zondag 1 februari 2004 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
In de prof keuken een zodanige hit, dat men inmiddels loeidure gasbranders voor de keuken kan kopen (onzin met een verlengsnoer)
Ideaal voor een creme brulee van een caramelkorst te voorzien, ff een gratine te maken.
Het werkt beter als een salamander, want je kan het veel beter sturen, en het gaat lekker snel.
Je koopt zon ding voor weinig in een bouwmarkt, maar neem wel een toebehoor set, zulke opzetstukken voor verfafbranden en voor een kleine vlam, Ideaal, en heel leuk om mee te experimenteren.
Ik gebruikte ze vroegen in de keuken ook tegen wespen. Grote vlam en hup, vliegt nog verkoolt.
Nog een leuk garneeridee met de gasbrander. Gecarameliseerde Melba toast.
Witte boterham (licht) roosteren.
Korstjes er rondom af.
De plak in tweeën snijden, zodat je twee hele dunne sneetjes hebt.
Diagonaal in twee driehoeken snijden
De zachte (voormalige binnekant) door de poedersuiker halen.
Met de gasbrande de suiker carameliseren.
Gebruik deze om desserts te garneren.
quote:Hoe maak je die klaar dan?
Op zondag 1 februari 2004 14:36 schreef Keios het volgende:
Camembertsoep, de allerlekkerste soep die ik ooit gegeten heb!
En zo simpel klaar te maken...
quote:Dat gaat alleen op als je uberhaupt 4-6 uur lang thuis kunt blijven om de boel enigszins in de gaten te houden. Als je het aandurft om je soep "alleen" te laten (wat ik sowieso niet kan, omdat ik in een studentikoze opzet woon), dan móet je dus om een bepaalde tijd terug zijn.
Op vrijdag 30 januari 2004 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
kan je tijdens het koken al je spullen in een pan doen, water erbij, en je hoeft 4-6 uur NIETS te doen.
Geen tijd hebben om soep te maken....
die 5 minuten....
Wie heeft die tijd in hemelsnaam? En dat voor een voorgerecht!
quote:Ik ben savonds gewoon thuis, en dan staat er regelmatig een pannetje te trekken met stoofpeertjes of soep, of stoofvlees.
Op dinsdag 3 februari 2004 13:36 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Dat gaat alleen op als je uberhaupt 4-6 uur lang thuis kunt blijven om de boel enigszins in de gaten te houden. Als je het aandurft om je soep "alleen" te laten (wat ik sowieso niet kan, omdat ik in een studentikoze opzet woon), dan móet je dus om een bepaalde tijd terug zijn.
Wie heeft die tijd in hemelsnaam? En dat voor een voorgerecht!
quote:Hoe is dat nou in hemelsnaam mogelijk? Er zit al amper smaak aan tofu..
Op zaterdag 31 januari 2004 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Kende ooit een meisje, een echt brechtje, die trok haar vegetarische boulion van tofu.....
quote:Zeg maar helemaal geen smaak.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:11 schreef Vork het volgende:[..]
Hoe is dat nou in hemelsnaam mogelijk? Er zit al amper smaak aan tofu..
quote:Dan heeft ze het toch niet helemaal goed begrepen...
Op dinsdag 3 februari 2004 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Zeg maar helemaal geen smaak.
Maar goed, in haar visie was een vleesvervanger een vleesvervanger.
quote:een echt brechtje dus, je kent het wel, beetje punk, dr martins, zwarte kleren, heel erg betrokken bij de dieren.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:15 schreef Vork het volgende:[..]
Dan heeft ze het toch niet helemaal goed begrepen...
Staat pas een uurtje te trekken, maar die geur...
En dames!!! Loopt hier nu een man rond met pretoogjes, en die blijft maar zeggen: Wat ruikt het lekker...hmmm...nou, echt lekker....
Liefde van de man gaat dus ook door de maag!
Is in ieder geval op basis van kippenbouillon en met madame jeanette peper enzo.. Mjammie!
quote:Heb nooit gesnapt wat er lekker is aan pompoen
Op dinsdag 3 februari 2004 17:27 schreef Sorbootje het volgende:
De allerlekkerste soep vind ik Pompoensoep uit Haïti, maar het recept heb ik even niet bij de hand.Is in ieder geval op basis van kippenbouillon en met madame jeanette peper enzo.. Mjammie!
Dit is nu een ernstige zaak. Dat je als kok moderne hulpmiddelen als Aspic-gelei in korrelvorm gebruikt kan ik inkomen. Maar kant-en-klare soep of ook basis bouillion moet je gewoon zelfmaken. Net als aardappelpuree.
quote:had dit al eens gepost, maar de jongens en meisjes weten niet meer hoe je soep maakt, dat leren ze namelijk niet op vakopleiding,
Op dinsdag 3 februari 2004 17:39 schreef Fixers het volgende:
In de Misset Horeca van Januari staat een advertentie van Honig professional. Pakjes kant-en-klaar soep voor de professionel keuken, het poeder is oplosbaar in kokend water en je hebt in de tijd nodig om het water te koken + 3 minuten soep.Dit is nu een ernstige zaak. Dat je als kok moderne hulpmiddelen als Aspic-gelei in korrelvorm gebruikt kan ik inkomen. Maar kant-en-klare soep of ook basis bouillion moet je gewoon zelfmaken. Net als aardappelpuree.
Hij was laaiend, is in de auto gestapt en heeft ze in niet mis te verstane taal de waarheid gezegt, heeft op hoge toon zijn lesgeld terug gevordert en gekregen.
Zelden iemand zo pissig gezien.
Wij maakten alles zelf, nooit blikken (muv tomaten), nooit halffabrikaten.
Het zal best zijn dat ze het later in hun opleiding leren, maar ik had mijn buik vol.
Een tijd later kwam er eens een dame de keuken in en zei dat ze erg lekker gegeten had, ik bedankte haar. Ze had echter een vraag, welk merk ik gebruikte. Ik snapte haar niet en vroeg, wat bedoelt u? Ze vertelde dat ze mijn soep van gerookte kip zo lekker vond, en dat ze graag wou weten welk merk dat was. Haar man zei dat de soep in restaurants altijd uit blik kwam, maar zulke soep had ze nog nooit gegeten, zo lekker, of dat een horeca groothandels merk was.
Ik vertelde dat we die zelf maakten, en liet de boullion zien die ik aan het trekken was.
Ze geloofde me niet.
Ik zei haar dat ze alle kastjes los mocht trekken, maar een blik muv tomaten zou ze niet vinden.
Geloven deed ze me nog steeds niet.
quote:Je hebt helemaal gelijk. Er gaat niets boven zelfgemaakte soep. Heb het ook weleens gedaan, met schenkel en been.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar ben nu wat dat betreft wat makkelijker uitgevallen. Dus 2 blokjes bouillon per liter water, voldoet nu ook wel voor mijn basis.
Mijn moeder maakte overigens vroeger elke zaterdag zelf soep voor de zondag. Van het soepvlees en de restjes aardappels maakte ze dan 's maandags weer kroketjes voor bij de boterham.
quote:Even wat tips voor de echte soepliefhebber:
Op dinsdag 3 februari 2004 18:27 schreef Gia het volgende:[..]
Je hebt helemaal gelijk. Er gaat niets boven zelfgemaakte soep. Heb het ook weleens gedaan, met schenkel en been.
Maar ben nu wat dat betreft wat makkelijker uitgevallen. Dus 2 blokjes bouillon per liter water, voldoet nu ook wel voor mijn basis.
Mijn moeder maakte overigens vroeger elke zaterdag zelf soep voor de zondag. Van het soepvlees en de restjes aardappels maakte ze dan 's maandags weer kroketjes voor bij de boterham.
Haalt het smaakniveau van je soepje het onverhoopt niet bij de door MSG vergeven varianten van Unilever en Heinz? Een scheutje droge sherry doet wonderen. Om mijn kookdocent te citeren: "Scheutje Sherry dabei!" inderdaad, het was een duitser
quote:Cup-a-Soup-Pro zeg maar
Op dinsdag 3 februari 2004 17:39 schreef Fixers het volgende:
In de Misset Horeca van Januari staat een advertentie van Honig professional. Pakjes kant-en-klaar soep voor de professionel keuken, het poeder is oplosbaar in kokend water en je hebt in de tijd nodig om het water te koken + 3 minuten soep.Dit is nu een ernstige zaak. Dat je als kok moderne hulpmiddelen als Aspic-gelei in korrelvorm gebruikt kan ik inkomen. Maar kant-en-klare soep of ook basis bouillion moet je gewoon zelfmaken. Net als aardappelpuree.
Het erge is dat die zooi nog gebruikt wordt ook. Ik gun iedereen in principe zijn inkomsten, alleen wordt het natuurlijk wel wat beroerd als er iemand na weet-ik-hoeveel jaar opleiding een stevige som geld vraagt voor het oplossen van een zakkie poeier in kokend water .
quote:gewoon alleen van groente trekken lijkt mij. Zal altijd nog beter zijn dan (vegetarische) bouillonblokjes.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:51 schreef Tristessa het volgende:
Ik begrijp dat het het beste is wanneer je bouillion zelf trekt van vleesrestanten/botten en dergelijke. Maar ja, ik ben een vegetariër en zelf bouillion trekken van vlees en zo wil ik dus niet. Zijn er manieren waarop je toch zelf bouillion kunt trekken zonder je dat daar vlees/vis voor gebruikt? Of moeten vegetariërs het dan maar bij de groente- en tuinkruidenbouillionblokjes houden?
quote:Hmm ja. Daar heb je opzich wel gelijk in. Maar alleen een bouillon getrokken van groente lijkt me een beetje flauw van smaak. Dus dan zul je het toch nog moeten kruiden en dergelijke.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:59 schreef fokje het volgende:[..]
gewoon alleen van groente trekken lijkt mij. Zal altijd nog beter zijn dan (vegetarische) bouillonblokjes.
quote:Vraag het aan Piet!!
Op woensdag 4 februari 2004 00:03 schreef Tristessa het volgende:
Hmm ja. Daar heb je opzich wel gelijk in. Maar alleen een bouillon getrokken van groente lijkt me een beetje flauw van smaak. Dus dan zul je het toch nog moeten kruiden en dergelijke.
quote:Goed idee!
Op woensdag 4 februari 2004 00:06 schreef Oblivion het volgende:[..]
Vraag het aan Piet!!
![]()
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic
als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.
You cannot beat the real thing!!!
Maar daar was geen schenkel aan te pas gekomen, dus het was niet echt krachtig. Moeten die dingen echt vier uur trekken?
De miljoen gehaktballetjes waren jammer genoeg niet zout genoeg.
De groente en tomaat waren wel erg lekker
Met pasta erdoorheen vind ik ook altijd erg geslaagd.
quote:Ja, Piet antwoord voor het gemak maar even hier....
Op woensdag 4 februari 2004 00:07 schreef Tristessa het volgende:
Goed idee!.
quote:Hmm. Dus jij zegt nu dat de boullionblokjes die als vegetarisch bestempeld worden eigenlijk niet vegetarisch zijn? Vaak staat er toch wel op die pakjes dat ze geschikt zijn voor vegetariërs.
Op woensdag 4 februari 2004 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Boullion is vleesextract, of visextract, met kruiden en groenten.als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 00:13 schreef Oblivion het volgende:[..]
Ja, Piet antwoord voor het gemak maar even hier....
quote:Oh die blokjes, daar weet ik niets van, das nep, hoofdzakelijk zout enzo, ook Runderboullionblokjes zijn IMHO nep en hebben niets met echt eten te maken.
Op woensdag 4 februari 2004 00:14 schreef Tristessa het volgende:[..]
Hmm. Dus jij zegt nu dat de boullionblokjes die als vegetarisch bestempeld worden eigenlijk niet vegetarisch zijn? Vaak staat er toch wel op die pakjes dat ze geschikt zijn voor vegetariërs.
.
quote:Ik weet dat die boullionblokjes nep zijn. Maar als je vegetariër bent moet je soms andere hulpmiddelen gebruiken. Desalniettemin vind ik het idee om dan gewoon groente en kruidennat te gebruiken wel een beter idee dan de blokjes natuurlijk.
Op woensdag 4 februari 2004 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Oh die blokjes, daar weet ik niets van, das nep, hoofdzakelijk zout enzo, ook Runderboullionblokjes zijn IMHO nep en hebben niets met echt eten te maken.
Eten komt van planten en dieren, niet uit de chemische fabriek.
Ik vind dat mensen de verkeerde kant op gaan met hoe ze tegen eten aankijken, ze hebben geen idee meer wat het is.
Eten is voor veel mensen een pakje uit de supermarkt.
Als ik op het wad loop en wat kokkels er uit vis, en deze opeet, rauw of meeneem om te koken, dan kijken veel mensen al ongelofelijk vies, het komt niet uit een pakje...
En wat betreft je verhaal over het koken met pakjes en dergelijke ben ik het wel met je eens hoor. .
quote:Culinair gezien begrijp ik vegetariers niet.
Op woensdag 4 februari 2004 00:29 schreef Tristessa het volgende:[..]
Ik weet dat die boullionblokjes nep zijn. Maar als je vegetariër bent moet je soms andere hulpmiddelen gebruiken. Desalniettemin vind ik het idee om dan gewoon groente en kruidennat te gebruiken wel een beter idee dan de blokjes natuurlijk.
En wat betreft je verhaal over het koken met pakjes en dergelijke ben ik het wel met je eens hoor.
.
quote:Dan doe je het gewoon niet goed.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Heb nooit gesnapt wat er lekker is aan pompoen
De soep smaakt altijd naar kerrie, pepers, whatever
En pompoen zelf, dan heb ik lekkerdere aardappels met meer smaak.
quote:Dat verhaal hoor ik al jaaaaaaren, van al die pompoensop fans, HUN pompoensoep is daar heel anders in, DIE is zo lekker, maar als je hem dan eet, proef je alleen maar (goedkoop) kerrie poeder....
Op woensdag 4 februari 2004 09:42 schreef Sorbootje het volgende:[..]
Dan doe je het gewoon niet goed.
quote:Het is een compleet ander specialisme. Je moet van een kok die gespecialiseerd is in de franse keuken ook niet verwachten dat hij alles over pasta weet bijvoorbeeld. De vegetarische keuken werkt met hele andere producten en smaken dan de "vleeskeuken". Niet beter, niet slechter, gewoon anders. Maar dat is weer een hele andere discussie, het gaat hier over soep
Op woensdag 4 februari 2004 00:34 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Culinair gezien begrijp ik vegetariers niet.
Tristessa: als je dan toch met vegobouillon aan de slag gaat dan kan ik je de Vetara groentebouillon aanraden. Die koop je bij de bio-winkel. Is erg lekker en niet zo overdreven zout. Een pot is vrij duur (¤3.50) maar je kunt daarna navulzakjes kopen die goedkoper zijn. De groentebouillons uit de supermarkt vind ik niet erg geweldig.
quote:Goedkoop kerriepoeder, da´s de eerste fout al...
Op woensdag 4 februari 2004 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Dat verhaal hoor ik al jaaaaaaren, van al die pompoensop fans, HUN pompoensoep is daar heel anders in, DIE is zo lekker, maar als je hem dan eet, proef je alleen maar (goedkoop) kerrie poeder....
Maar goed je kunt het ook gewoon niet lekker vinden.. Dan houdt het op, ik erger me alleen een heel klein beetje aan de manier waarop je dat kenbaar maakt.
quote:Ik zei dat ik het niet snapte, ik proef namelijk nooit wat aan pompoen. Ik snap niet dan mensen (en het is altijd pompoensoep waar men fanatiek over wordt) ook niet dat ze zo lyries zijn over pompoensoep als je alleen maar Kerrie proeft.
Op woensdag 4 februari 2004 10:47 schreef Sorbootje het volgende:[..]
Goedkoop kerriepoeder, da´s de eerste fout al...
Maar goed je kunt het ook gewoon niet lekker vinden.. Dan houdt het op, ik erger me alleen een heel klein beetje aan de manier waarop je dat kenbaar maakt.
Echt fanatiek word ik er overigens niet van hoor. Echt, ik lig er helemaal niet wakker van. Ik begrijp echter op mijn beurt niet dat je het niet lekker kunt vinden. Maar dat is natuurlijk met wel meer dingen zo.
Voor mij is het bijvoorbeeld totaal onbegrijpelijk dat er mensen zijn die een grapefruit lekker vinden, maar andersom zullen die mensen het misschien raar vinden dat ik het vies vind.
Laats heb ik trouwens een erg lekkere soep van knolselderij gegeten. een roomsoep...
Een goede vissoep op basis van een zelfgemaakte visbouillon gaat er ook altijd in!
Ik zal me niet meer ergeren, mijn humeur is ook al een beetje opgeknapt. (had geen tijd voor ontbijt vanmorgen en daar kan ik slecht tegen!)
***schrooooodgggggrlllllllsssrrrrcchhhhhhhhhsssshhhhchhchchchchhggggggsgsgsgsgsggs****
:-)
Vanaf morgen ben ik ´s ochtends nooit meer chagrijnig, want ik heb net een telefoontje gekregen dat mijn espressoapparaat gearriveerd is.. Mmmmmm!!
En over soep:
Ik vind trouwens ouderwetse snert ook heerlijk!!
Oosterse bouillon - eten met stokjes!
Haal basis voor misosoep bij de toko, klaarmaken en in een flinke theepot op tafel zetten. Kommetjes met fijngesneden lente ui, sesamzaad, omeletreepjes, plakjes kastanjechampignons, reepjes rode peper, gekookte noodles etc. op tafel zetten en de gasten zelf in hun eigen kommetjes de ingrediënten en de bouillon laten scheppen.
Voor de niet-vegetariërs onder ons: Ook lekker met stukjes gekookte kip.
quote:je zou deze film eens moeten kijken
Op woensdag 4 februari 2004 11:54 schreef Persephony het volgende:
Nog een ander lekker soepje:Oosterse bouillon - eten met stokjes!
Haal basis voor misosoep bij de toko, klaarmaken en in een flinke theepot op tafel zetten. Kommetjes met fijngesneden lente ui, sesamzaad, omeletreepjes, plakjes kastanjechampignons, reepjes rode peper, gekookte noodles etc. op tafel zetten en de gasten zelf in hun eigen kommetjes de ingrediënten en de bouillon laten scheppen.
Voor de niet-vegetariërs onder ons: Ook lekker met stukjes gekookte kip.
quote:Errug filmhuis, leuk! Thnx!
Op woensdag 4 februari 2004 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
je zou deze film eens moeten kijken
http://www.umich.edu/~iinet/cjs/films/reviews/tampopo.html
Ben je de aangewezen persoon om een topicje te openen over films met een centrale rol voor voedsel?
quote:Yuk, Marmite! En dan te bedenken dat er een compleet volk is dat die prut op z'n brood smeert. Het lijkt een beetje op maggi, maar is veeeel sterket van smaak en heeft de consitentie van appelstroop, zo ziet het er ook uit.
Op woensdag 4 februari 2004 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Boullion is vleesextract, of visextract, met kruiden en groenten.als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.
Nodig:
bereiding
- voeg de tortellini toe. Laat ongeveer 15 minuten koken
Ingrediënten:
Koolraab
aubergine
rode paprika
groene paprika
broccoli
(ui en knoflook)
bouillon
Op het laatst: tomatenblokjes
volgens het recept kun je er met olijfolie, ui, knoflook, tomaat en parmezaanse kaas een pistou bij maken, maar heb ik nu niet gedaan. Heb dus de ui en knoflook eerst gefruit, daarna de groenten even laten smoren, bouillon erbij en zodadelijk nog tomatenblokjes.
Ben benieuwd.
Ben benieuwd naar dit recept.quote:Op zondag 8 augustus 2004 19:52 schreef DuchessX het volgende:
Mijn broccoliesoep is super, jammie!
Ik heb met kerst paprika-abrikozensoep gemaakt, dat is ook super. Ik zal de recepten hier binnenkort posten.
Melonovy welk vlees is hier lekker door? heb namelijk graag wat vlees in mijn soep.quote:Op dinsdag 27 januari 2004 22:25 schreef melonovy het volgende:
Wat is je favo soep?
Ik vind
..........................
edit: de bouillon
Tuurlijk, beeb.quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:43 schreef HeatWave het volgende:
Mag ik een bakkie komen halen shmoops?.
quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:57 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Tuurlijk, beeb.
Klinkt wel erg lekker en hoe smaakte ie?quote:Op maandag 16 augustus 2004 22:57 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Tuurlijk, beeb.
Ik heb iets uitmuntend lekkersquote:Op donderdag 28 juli 2005 06:43 schreef Keiichi het volgende:
Ik heb tijdje geleden met een receptje van internet een chinese tomatensoep gemaakt. Heb nog niet vaak zo'n vol smakende soepje geproefd als toen![]()
Als je iets uitmuntend lekkers heb, post het even hier, kan iedereen meegenieten(Of nodig fokkers uit om bij jou te komen eten
)
Er..ja. Waar staat dan dat ik dat niet doe?quote:Op donderdag 28 juli 2005 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Klinkt mischien raar, Nembrionic, maar het scheelt echt enorm als je tomatensoep van tomaten maakt.
quote:Op donderdag 28 juli 2005 09:30 schreef Nembrionic het volgende:
Ik zou trouwens ook echt 'oldskool'. Dus met mergpijpjes kloten enz.
Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:34 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
![]()
Wat dacht je van Zuinige Bottensoep?
Bewaar de kluifjes van de kip, karbonade en zo en vries die in.
Als je aan het eind van je geld nog een stuk maand nodig hebt, kan je daar een heerlijke (echt waar!) soep van maken!
Als je het afsnijsel van je groente ook invriest en dat meetrekt, is het helemaal af...!
Op het laatst een hand rijst, macaroni of zo mee koken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd...!
Wereld tip!quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:34 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
![]()
Wat dacht je van Zuinige Bottensoep?
Bewaar de kluifjes van de kip, karbonade en zo en vries die in.
Als je aan het eind van je geld nog een stuk maand nodig hebt, kan je daar een heerlijke (echt waar!) soep van maken!
Als je het afsnijsel van je groente ook invriest en dat meetrekt, is het helemaal af...!
Op het laatst een hand rijst, macaroni of zo mee koken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd...!
Dat heb ik idd al vaker gehoord dat de soep van morgen getrokken wordt met het overblijfsellen van vandaag. De soep heeft dan genoeg tijd om te trekken en vol van smaak te worden.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Thuisversie van de klassieke restaurantkeuken, alle afsnijsels van groente en vlees gaan de boullion in.
Restje wijn over? Hup,
Ook een pan vis boullion, daar gaan alle vellen en graten en koppen in.
Soms staat het dagen of een week op het vuur, en wordt ongelofelijk lekker.
In de wild tijd, alle wild botten gingen de boullion in, alle vleesafsnijsels, heerlijk dat werd een wildsoep die de gasten nooit ervoor en nooit erna hebben gegeten.
ik maak het heel simple..quote:Op zondag 6 maart 2005 21:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft iemand het recept voor goede uiensoep?
Deze vraag had ik al gesteld in dit topic ( uiensoep met kaas en wat nog meer? ) maar dat is dicht gegooid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |