Dat heet vooruitgang.quote:Op donderdag 10 september 2026 07:24 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Verwend ventje. In de 19e eeuw werkte mensem 60-80 uur in de week. Een werkweek van 6 of zelfs 7 dagen was heel normaal.
Nu wil je naast eten en een dak boven je hoofd, waar je toen voor werkte een auto, een TV, een computer, een dure mobiel, 2x per jaar op vakantie en noem de luxe van de moderne tijd maar op.
Maar om daar dan 36 tot 40 uur voor te werken (de helft!) is voor ons prinsje teveel gevraagt. Die werkt liever 3 dagen. Precies de mentaliteit waardoor we als land naar de klote gaan, van alles willen maar er niks voor willen doen
Alles is immers de schuld van een marginale partij als D66 en de volgende populistisch rechtse partij gaat met wat simplistische plannetjes de migratieproblematiek oplossen. Daarmee is ook gelijk alle overige problematiek van woningnood tot zorg en gebrekkig onderhoud aan infra opgelost en leefden we nog lang en gelukkig.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wisten rechts beleid ten faveure van rijkeren en kapitaalkrachtigen heel goed te verkopen aan de boze onderbuik.
En die onderbuik, die trapt overal in.
Vooral rechts blijven stemmen, dat zal dit allemaal fixen.![]()
It's good to be VVD. Heerlijk alles tegen elkaar uitspelen.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Alles is immers de schuld van een marginale partij als D66 en de volgende populistisch rechtse partij gaat met wat simplistische plannetjes de migratieproblematiek oplossen. Daarmee is ook gelijk alle overige problematiek van woningnood tot zorg en gebrekkig onderhoud aan infra opgelost en leefden we nog lang en gelukkig.
Misschien moet de rest dan ook maar beter onderbuiks gaan spreken?quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wisten rechts beleid ten faveure van rijkeren en kapitaalkrachtigen heel goed te verkopen aan de boze onderbuik.
De rest laat zich gewillig bespelen inderdaad. Misschien zijn ze gewoon niet getalenteerd genoeg?quote:Op donderdag 10 september 2026 10:27 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Misschien moet de rest dan ook maar beter onderbuiks gaan spreken?
Gratis bier, ons volk, hunnie zijn parasieten, die rijke lui zijn graaiende egotrippers. Dat ronkt wel, hoor.
De VVD heeft de term 'hardwerkende Nederlander' wel goed uitgebuit. Wie wil er immers niet bij deze winnaars horen? Klinkt ook beter als de luiprofiterende Nederlander.
Die geloven nog in argumenteren en nuanceren. Ze hebben de boodschap gemist dat politiek over het reptielenbrein gaat. De lieverds.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
De rest laat zich gewillig bespelen inderdaad. Misschien zijn ze gewoon niet getalenteerd genoeg?
Start eens een partij die economisch links is en voor de middenklasse op zal komen, maar rechts is qua migratiebeleid. Goudmijn.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een partij die economisch links is en migratie sterk beperkt kan prima bestaan. Alleen moet ze dan nog uitleggen wie het werk doet, wie de vergrijzing betaalt en waar het geld voor de ruimere verzorgingsstaat vandaan komt.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Start eens een partij die economisch links is en voor de middenklasse op zal komen, maar rechts is qua migratiebeleid. Goudmijn.
Die is er op het moment niet en de alternatieven zijn wat we nu hebben. En zodra iemand uit de middenklasse links gaat stemmen, krijgt hij er een hoop migratie (dus nog meer problemen die we al hebben) en woke gelul bij. Dus stemt men op rechts.
Eigen schuld van het huidige links en hun kuttige koers.
Het is niet alleen goedkoper, het is veel sneller en vaak nog beter ook.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:46 schreef Lyrebird het volgende:
Hij had het wat betreft de overheid nog wel wat harder mogen brengen: LLMs maken papierschuiven zo eenvoudig dat je als land een dief van je eigen portomonee bent als je niet gaat snijden in het ambtenarenapparaat.
Jij komt ook niet verder dan het is de schuld van de linkse koers, hè? Terwijl men links Nederland monddood heeft gemaakt om te kunnen autorijden en vliegen overal op de wereld. Ergo, er is al tijden geen linkse koers in de meeste landen op de wereld.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Start eens een partij die economisch links is en voor de middenklasse op zal komen, maar rechts is qua migratiebeleid. Goudmijn.
Die is er op het moment niet en de alternatieven zijn wat we nu hebben. En zodra iemand uit de middenklasse links gaat stemmen, krijgt hij er een hoop migratie (dus nog meer problemen die we al hebben) en woke gelul bij. Dus stemt men op rechts.
Eigen schuld van het huidige links en hun kuttige koers.
Totdat het fout gaat, dan ben je ineens 1900 fte kwijt alleen al om het allemaal weer recht te trekken.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is niet alleen goedkoper, het is veel sneller en vaak nog beter ook.
Dat is heel leuk, totdat je je bedenkt dat er nog steeds een controle overheen moet omdat AI nogal eens begint te hallucineren en dan doorwauwelt op de ingeslagen weg. Laat AI voor de lol eens een kaart tekenen, bijvoorbeeld. Honderden betrokken medewerkers, en niet eentje die op die kaart zag dat er geen reet van klopte.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:51 schreef Perrin het volgende:
Denk aan:
• rapporten en beleidsnota's schrijven
• grote hoeveelheden documenten en dossiers samenvatten
• data analyseren en patronen of afwijkingen vinden
• beleidsopties en scenario's uitwerken
• wet- en regelgeving vergelijken
• inspraak en duizenden reacties ordenen
• Kamer- en bestuursvragen voorbereiden
• notulen, briefings en adviezen maken
• dossiers controleren op volledigheid en inconsistenties
• onderzoek en literatuur samenvatten
• risico's, bezwaren en tegenargumenten systematisch in kaart brengen
• correspondentie en standaardcommunicatie opstellen
• projecten, actiepunten en programma's administreren
• informatie uit archieven en databases ontsluiten
Dat betekent niet dat je de hele overheid door ChatGPT kunt vervangen. Politieke keuzes, verantwoordelijkheid, menselijk oordeel en handhaving blijven allemaal mensenwerk.
Maar het betekent wél dat één ambtenaar straks het werk kan doen waarvoor gisteren nog een heel team van beleidsmedewerkers, analisten, coördinatoren en administratieve ondersteuning nodig was.
Een gigantische stijging van de productiviteit. En waarschijnlijk ook van de kwaliteit![]()
En uiteindelijk scheelt dat de burger bakken met geld: minder overhead, minder bureaucratie en meer publieke dienstverlening voor iedere belastingeuro.
Mwah, je moet het stapsgewijs en verstandig invoeren. De voordelen zijn gigantisch. En de risico's beheersbaar.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Totdat het fout gaat, dan ben je ineens 1900 fte kwijt alleen al om het allemaal weer recht te trekken.
quote:Op donderdag 10 september 2026 10:59 schreef torentje het volgende:
Terwijl men links Nederland monddood heeft gemaakt om te kunnen autorijden en vliegen overal op de wereld.
Je hebt gelijk dat AI kan hallucineren. Juist daarom moet je het niet blind vertrouwen. Maar dat is geen argument tégen AI, het is een argument voor goede controle.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is heel leuk, totdat je je bedenkt dat er nog steeds een controle overheen moet omdat AI nogal eens begint te hallucineren en dan doorwauwelt op de ingeslagen weg. Laat AI voor de lol eens een kaart tekenen, bijvoorbeeld. Honderden betrokken medewerkers, en niet eentje die op die kaart zag dat er geen reet van klopte.
Dat was inderdaad mijn argumentquote:Op donderdag 10 september 2026 11:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat AI kan hallucineren. Juist daarom moet je het niet blind vertrouwen. Maar dat is geen argument tégen AI, het is een argument voor goede controle.
Eens, maar gezien het track record van de mensheid wéét je gewoon dat er mensen hoog in de keten gaan beslissen dat die ene controleur ook wel weg kan of een belachelijke caseload gaan krijgen en hoe meer er bij elkaar gedonderd wordt aan analyses en samenvattingen, wat je bij AI geneigd bent extra snel te doen, hoe groter de consequenties.quote:Mensen maken ook voortdurend fouten, alleen noemen we die slordigheden, verkeerde aannames of tunnelvisie. Die kaart is daar bijna een pijnlijk voorbeeld van: honderden mensen hebben ernaar gekeken en toch zag niemand dat het niet klopte. Het is (en blijft) uiteindelijk mensenwerk en dat is bepaald geen kwaliteitsgarantie.
Het punt is dat AI bij cognitieve taken als samenvatten, analyseren, vergelijken, structureren en formuleren inmiddels veel beter én veel sneller is dan de gemiddelde medewerker.
Als één scherpe medewerker met AI het werk kan doen én controleren waar vroeger een heel team voor nodig was, heb je nog steeds een enorme productiviteitswinst én een enorme kwaliteitswinst.
Ik werk als ambtenaar met dito ambtenarensalaris en mijn vrouw is huisvrouw, hebben een peuter.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:15 schreef LXIV het volgende:
Ik snap wel dat de jongeren niet meer 40 uur per week willen werken, inclusief nog woon-werkverkeer van een uur per dag.
Overigens, je moet eerder per gezin kijken. Vroeger werkte de man 40 uur en de vrouw zat thuis en deed het huishouden. Nu werken ze samen vaak zo'n 50 uur. Dat is toch 10 uur meer per gezin en de overige taken thuis moeten verdeeld worden. Als je als man in 1980 's ochtends om 07:00 de deur uit ging en je kwam om 17:30 weer thuis, dan stond het eten klaar, waren de boodschappen gedaan en het huis van kant. Tegenwoordig is dat anders.
Dan heb je dus een flink betaalde baan als vent, en dan heb je een constante druk om op de kleintjes letten om rond te komenquote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik werk als ambtenaar met dito ambtenarensalaris en mijn vrouw is huisvrouw, hebben een peuter.
Financieel zouden we een tweede kind ook nog wel (redelijk eenvoudig) aankunnen.
Maar zo doen we het al 7 jaar.
Ben 35 jaar overigens.
Kan allemaal nog prima.
Moet je wel keuzes maken en bijvoorbeeld minder luxe/vaak op vakantie, tussenwoning, en genoegen nemen met een Kia.
Laat dat denken maar weg.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Het is 2026. En hij denkt nog steeds dat 'meer werken, per definitie efficiënter werken' is.
Ongelooflijk.
Alweer een beledigende reactie van een persoon, die graag naar beneden trapt en naar boven likt. Het is dus duidelijk dat justitie te weinig handhavers heeft.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De dorpsgek is ook weer wakker.
Doe eens een jaartje zijn werkuren maken en kom dan eens terug zou ik zeggen.quote:Op donderdag 10 september 2026 07:10 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Voor Brekelmans is dat de hele week populair doen en lekker kletsen.
11 uur is een mooie tijd om op te staanquote:Op donderdag 10 september 2026 11:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De dorpsgek is ook weer wakker.
Veel uren draaien staat betekent niet a priori dat je ook een nuttige bijdrage levert. Zeker voor dat salaris.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Doe eens een jaartje zijn werkuren maken en kom dan eens terug zou ik zeggen.
"Dat salaris" pak je in het bedrijfsleven met een schijntje van de inspanningen die een fractievoorzitter moet leveren. Rutte is wat dat betreft helemaal een klasse apart, die sliep niet. Logisch ook dat hij hem als voorbeeld ziet. Niet zozeer qua werkuren, wel qua ethos.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Veel uren draaien staat betekent niet a priori dat je ook een nuttige bijdrage levert. Zeker voor dat salaris.
Maar goed, van Brekelmans kun je ook niet veel verwachten. Iemand die Mark Rutte noemt over wie hij als voorbeeld ziet
Rutte is van een ander kaliber als Brekelmans.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:51 schreef nostra het volgende:
[..]
"Dat salaris" pak je in het bedrijfsleven met een schijntje van de inspanningen die een fractievoorzitter moet leveren. Rutte is wat dat betreft helemaal een klasse apart, die sliep niet. Logisch ook dat hij hem als voorbeeld ziet.
Ik blijf het altijd een wat oneerlijke machinatie vinden, dat "halen" van bekwame mensen die in eigen land ook erg nodig zijn. Soort van roofkapitalisme.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:32 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
je moet arbeidsmigranten binnen halen voor sectoren die wat bijdragen. Dus weg met die slachthuizen van de big Agro maar haal kundige verpleegkundigen en bouwvakkers binnen.
Ja, kan ook prima. Ik heb zaken als een dure auto ook altijd onbelangrijk gevonden. Beter besteed je tijd aan je gezin.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik werk als ambtenaar met dito ambtenarensalaris en mijn vrouw is huisvrouw, hebben een peuter.
Financieel zouden we een tweede kind ook nog wel (redelijk eenvoudig) aankunnen.
Ben 35 jaar overigens.
Kan allemaal nog prima.
Moet je wel keuzes maken en bijvoorbeeld minder luxe/vaak op vakantie, tussenwoning, en genoegen nemen met een Kia.
Een "tussenwoning" kost tegenwoordig ook gewoon minimaal 1200-1300 aan huur/hypotheek exclusief alle bijkomende kosten. Hartstikke mooi dat jij met een ambtenarensalaris dit prima kan ophoesten in je eentje. Maar voor de meeste is het gewoon harde realiteit dat beide partners aan het werk zijn. Heeft niets te maken met luxe vakanties/auto's.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ben 35 jaar overigens.
Kan allemaal nog prima.
Dat valt niet mee, want jij wil rechts beleid terwijl dat beleid niet voordelig is voor de arbeidersklasse lees beneden.quote:Op donderdag 10 september 2026 13:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Valt wel mee. Er is er een die hier is met vooroordelen in dit gesprek.
En dat ben ik niet.
Zoek hulp.
Volgens mij zeg ik totaal wat anders in dit topic.quote:Op donderdag 10 september 2026 14:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat valt niet mee, want jij wil rechts beleid terwijl dat beleid niet voordelig is voor de arbeidersklasse lees beneden.
Tenzij ondernemer snap ik niet waarom je 6,5 dagen per week zou willen werken (en dan nog niet eens eigenlijk)quote:Op woensdag 9 september 2026 21:17 schreef halfway het volgende:
23 jaar 6,5 dagen pw gewerkt
10 jaar 5,5 dagen
9 jaar 5 dagen
Volgend jaar 4 dagen
Omdat , iedereen die dat niet doet, geld van de rest kost.quote:Op donderdag 10 september 2026 08:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom moet iedereen zo verplicht de arbeidsmarkt op gejaagd worden, en hoe bepaal je of iemand meer kán werken en wanneer het een vrije keuze is? Moeten we iedere Nederlander dan maar medisch laten keuren om te bepalen hoeveel arbeidsvermogen ze hebben?
Ik vind tegelijkertijd dat mantelzorg, het opvoeden van de kinderen en vrijwilligerswerk ook wel meer gewaardeerd mogen worden.
BCG behoort gewoon tot de top en dat zijn geen modale salarissen, eerder een meervoud hiervan.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte is van een ander kaliber als Brekelmans.
Als je Brekelmans in het bedrijfsleven neerzet heeft ie een salaris in de orde van grootte waar jij en ik ons prima mee kunnen meten.
Hij heeft geen slechte CV, maar we moeten het ook niet overdrijven. Als je héél goed bent zou je na 7,5 jaar wel een keer omhoog moeten stromen.
Associate - Consultant - Project Leader
The Boston Consulting Group
jun. 2010 - okt. 2017 · 7 jr 5 mnd
Ik zal je het modden besparen.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:43 schreef vul_maar_in het volgende:
Laat elkaar even met rust. Sjemig zeg
Wel heel veel geveegd.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:43 schreef vul_maar_in het volgende:
Niet op niveau jonge consultantquote:Op donderdag 10 september 2026 15:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik verdien 120k, dat is een halfjaarsalaris ex bonussen bij BCG/Bain/McKinsey cum suis.
Wat een onzinnig geveeg dit.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:43 schreef vul_maar_in het volgende:
Hij zegt ook niet dat we op China moeten lijken- sterker nog het tegenovergestelde - maar het feit is wel dat dat de tegenstander is waar je tegen bokst.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:46 schreef Molo het volgende:
Zijn vergelijkingen met China zijn natuurlijk stupide, het systeem moet vooral gewoon stimuleren dat de arbeidsproductiviteit omhoog gaat, en dat mensen er op vooruit gaan als ze meer gaan werken.
Jezus wat matig van die luiquote:Op donderdag 10 september 2026 11:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is heel leuk, totdat je je bedenkt dat er nog steeds een controle overheen moet omdat AI nogal eens begint te hallucineren en dan doorwauwelt op de ingeslagen weg. Laat AI voor de lol eens een kaart tekenen, bijvoorbeeld. Honderden betrokken medewerkers, en niet eentje die op die kaart zag dat er geen reet van klopte.
Daarom die vijfdaagse werkweek, @vul_maar_in heeft nu teveel tijd over.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:47 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Wat een onzinnig geveeg dit.
natte droom van de VVD tochquote:Op donderdag 10 september 2026 12:56 schreef Bart2002 het volgende:
Ik blijf het altijd een wat oneerlijke machinatie vinden, dat "halen" van bekwame mensen die in eigen land ook erg nodig zijn. Soort van roofkapitalisme
Brekelmans heeft geen 120k verdiend (ook niet naar equivalent 2026).quote:Op donderdag 10 september 2026 15:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Niet op niveau jonge consultant
De man zal heus wel hard kunnen werken trouwens, en verdient qua uurloon nh een schijntje als politicus. Als je grof geld wil harken word je geen minister, wel als je een groot ego of narcisme hebt.
Zijn vergelijkingen met China zijn natuurlijk stupide, het systeem moet vooral gewoon stimuleren dat de arbeidsproductiviteit omhoog gaat, en dat mensen er op vooruit gaan als ze meer gaan werken.
quote:Op donderdag 10 september 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Daarom die vijfdaagse werkweek, @:vul_maar_in heeft nu teveel tijd over.
Een van de grootste problemen die ik heb met AI, is dat het jou steeds probeert te bevestigen. Dat moet juist niet, want i stel niet voor niets de vraag hoe iets zit en vaak letterlijk of mijn indruk klopt. Je merkt dan dat het toch "naar je toe" probeert te schrijven.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jezus wat matig van die lui
Ik wil best wat minder werken, maar ik wil nog liever er niet op achteruit gaan qua inkomen. En aangezien ik geen bloedzuiger ben, ga ik dus niet minder uren werken en dat opvangen met toeslagen etc.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:23 schreef Ronald het volgende:
Ik werk graag 5 dagen, zou niet minder willen. Zou ook niet weten wat ik anders met al die tijd moet doen.
Als je gelijk 'rijpe' vragen stelt dan krijg je feitenpulp waarbij de eerste prompt de basis blijft. Volgens mij heeft het dan ook erg veel moeite om een zijspoor in te gaan die het primaire onderwerp kracht bij moet zetten.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een van de grootste problemen die ik heb met AI, is dat het jou steeds probeert te bevestigen. Dat moet juist niet, want i stel niet voor niets de vraag hoe iets zit en vaak letterlijk of mijn indruk klopt. Je merkt dan dat het toch "naar je toe" probeert te schrijven.
Laatst had ik ook zo'n hele string waarbij hijzijhet in de eerste vraag oppikte waar ik naartoe zou willen en het borduurde steeds voort daarop, totdat het eindresultaat dus afhing van één presumptie en toen ik die elders verifieerde klopte er dus geen hout van. Dan moet ik dus zelf aandragen van hee vriend, volgens mij moet je nog even kritisch kijken naar het startpunt en ja hoor, fundament weg.
Als ik dat dus gepresenteerd had, was ik nat gegaan. Lang leve mijn feitenparanoia zullen we maar zeggen...
Ja het wordt natuurlijk lastig als hardcore VVD-er om te erkennen dat er niet zoiets bestaat als een vrije markt en mondiaal liberalismequote:Op donderdag 10 september 2026 15:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij zegt ook niet dat we op China moeten lijken- sterker nog het tegenovergestelde - maar het feit is wel dat dat de tegenstander is waar je tegen bokst.
Dat is nu net het punt dat Brekelmans maakt, dat het speelveld ongelijk is, waar we dachten dat globalisatie juist tot een level playing field zou leiden.quote:Op donderdag 10 september 2026 16:25 schreef Molo het volgende:
Ja het wordt natuurlijk lastig als hardcore VVD-er om te erkennen dat er niet zoiets bestaat als een vrije markt en globaal liberalisme
Ik zie niet in hoe puur meer uren buffelen dan helpt tegen de massa aan gesubsidieerde Chinezen etcquote:Op donderdag 10 september 2026 16:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is nu net het punt dat Brekelmans maakt, dat het speelveld ongelijk is, waar we dachten dat globalisatie juist tot een level playing field zou leiden.
Toen was Lincoln nog aan de macht in de VS?quote:Op donderdag 10 september 2026 16:37 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik stam nog uit de tijd dat men 6 dagen per week werkte. En allemaal op zondag naar de kerk.
Net genoeg vrije tijd om thuis te eten en te slapen.
Dit is dus precies het soort parasieten waar eens wat tegen gedaan moet worden.quote:Op donderdag 10 september 2026 16:20 schreef DjVero het volgende:
Ik werk sinds een paar jaar een halve dag minder. Het is natuurlijk niks, maar voor mijn gevoel maakt het een wereld van verschil. Volgend jaar of over twee jaar wil ik vier dagen werken, drie dagen vrij. Heerlijk! Nog los van het feit dat toeslagen ook gewoon omhoog gaan bij minder werken. Iemand anders gaat zich maar lekker een slag in de rondte werken om uiteindelijk alleen maar meer belasting te betalen... Nederland![]()
Warme hap 's middags. Pa kwam thuus. Sloeg een paar kids op aangeven van moeders en door met de dagquote:Op donderdag 10 september 2026 16:37 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik stam nog uit de tijd dat men 6 dagen per week werkte. En allemaal op zondag naar de kerk.
Net genoeg vrije tijd om thuis te eten en te slapen.
Nee hoor.quote:Op donderdag 10 september 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Toen was Lincoln nog aan de macht in de VS?
In sommige gevallen zijn die Chinese uren zo gek nog niet.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Daarom die vijfdaagse werkweek, @:vul_maar_in heeft nu teveel tijd over.
Jaja I overdid it, we weten het nu welquote:Op donderdag 10 september 2026 16:43 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
In sommige gevallen zijn die Chinese uren zo gek nog niet.
Ik heb geen 5 adviseurs in m'n reet.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Doe eens een jaartje zijn werkuren maken en kom dan eens terug zou ik zeggen.
Ik werk in loondienst denk ik structureel iets van 45 uur per week. Verder geen problemen mee, maar als je boven de ton zit dan vraag je je in dit land soms wel af waarvoor je nu eigenlijk werkt, want heel veel extra levert het netto niet op. Maar ondertussen word ik omringd met dertigers die allemaal 32 uur willen werken zonder dat ze verder zorg voor kinderen hoeven te dragen of mantelzorg moeten leveren oid. Dat is verder iedereens goed recht, maar straks mogen we met z'n allen nog weer hogere inkomstenbelastingtarieven gaan betalen om dat al die pensionado's nou eenmaal bekostigd moeten worden.quote:Op donderdag 10 september 2026 16:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik werk eigenlijk elke dag wel. Maar geen vaste tijden. Wel iets van 50 uur in de week (ondernemer). Zou niet anders willen. Toch een enorm vrijheidsgevoel, omdat je je eigen tijd in kan delen.
Maar heb inderdaad ook vaak klanten of werkgevers die vragen of ik kan berekenen wat ze aan toeslagen missen als ze meer gaan werken. En dan maken ze daar de afweging op. Dat is toch echt een totaal fout systeem. De werkgever wil dat ze meer werken, de werknemer wil dat zelf ook wel. Maar het toeslagstelsel houdt ze tegen.
Moet je nagaan dat je 80 uur per week werkt en dan ook nog 5 mensen hebt die je vertellen wat je eigenlijk moet doen.quote:Op donderdag 10 september 2026 16:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb geen 5 adviseurs in m'n reet.
quote:Op donderdag 10 september 2026 16:41 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dit is dus precies het soort parasieten waar eens wat tegen gedaan moet worden.
Hij behoort niet tot de arbeidersklasse lees beneden.quote:Op donderdag 10 september 2026 17:19 schreef DjVero het volgende:
[..]
Hup, belasting betalen jij, slaaf van het systeem!
Met Claude code is dat juist andersom. Het is een pain in the ass zo als ie me steeds te grazen neemt en tegenspreekt. Hij begint zijn commentaar vaak met NO! en dan de verklaring die meestal klopt. Het gaat dan om bewijsbaar technische zaken qua programmeren natuurlijk. Daar is bevestiging (als het eigenlijk niet klopt) minder gewenst. Maar het verbaasde me wel in het begin. Het is een verdraaid slim baasje die Fransoos.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:53 schreef Qarrad het volgende:
Een van de grootste problemen die ik heb met AI, is dat het jou steeds probeert te bevestigen.
Voor de gen z generatie / starters is het even pittig ja, al zijn de salarissen laatste drie a vier jaar heel fors gestegen en 1200 euro is dan heel prima te doen. Maargoed, naar mijn observatie is met zijn tweetjes werken vaker een keuze dan een verplichting (vooral generatie millennial). Ben je snel tevreden; niet nodig als je beetje overzicht kan houden/bewaken.quote:Op donderdag 10 september 2026 14:14 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Een "tussenwoning" kost tegenwoordig ook gewoon minimaal 1200-1300 aan huur/hypotheek exclusief alle bijkomende kosten. Hartstikke mooi dat jij met een ambtenarensalaris dit prima kan ophoesten in je eentje. Maar voor de meeste is het gewoon harde realiteit dat beide partners aan het werk zijn. Heeft niets te maken met luxe vakanties/auto's.
deze guy parttimesquote:Op donderdag 10 september 2026 21:10 schreef Sodeknetters het volgende:
Brekelmans kan mn rug op. Werk nu 32 uur per week en als het kan, volgend jaar 28.
En die toeslagen mogen ze houden.
OMG met dit soort lamstralenmentaliteit worden we links en rechts ingehaald door landen waar ze nog wel werklust en ambitie hebben.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Over zo'n kutbaas, die betaalt je toch stront als je jong bent. Hoezo zou je dan nog harder je best dien? En als het al wat beter is, staat de ambtenaar van de bd in je broekzak te graaien.
Snap ze wel.
Ook sierpaarden gaan naar de slager als ze niet presteren.quote:Op donderdag 10 september 2026 21:10 schreef alternatif het volgende:
ik werk max 32 uur per week
en als crypto m00n gaat ga ik naar 24 uur per week
ik ben sierpaard geen werkpaard
En wanneer ga je op jezelf wonen?quote:Op donderdag 10 september 2026 21:10 schreef alternatif het volgende:
ik werk max 32 uur per week
en als crypto m00n gaat ga ik naar 24 uur per week
ik ben sierpaard geen werkpaard
Wat bedoel je met ingehaald worden? Wat gebeurt er als landen relatief dichter bij ons welvaartsniveau zouden komen?quote:Op donderdag 10 september 2026 21:20 schreef obligataire het volgende:
[..]
OMG met dit soort lamstralenmentaliteit worden we links en rechts ingehaald door landen waar ze nog wel werklust en ambitie hebben.
zodra mn nieuwbouwappartement wordt opgeleverd broquote:Op donderdag 10 september 2026 21:27 schreef Mubassie het volgende:
[..]
En wanneer ga je op jezelf wonen?
Vvd'er gespot.quote:Op donderdag 10 september 2026 21:20 schreef obligataire het volgende:
[..]
OMG met dit soort lamstralenmentaliteit worden we links en rechts ingehaald door landen waar ze nog wel werklust en ambitie hebben.
Leuk voor je.quote:Op vrijdag 11 september 2026 00:18 schreef obligataire het volgende:
[..]
En hardwerkend, ambitieus en vermogend.
En een zacht karakter.quote:Op vrijdag 11 september 2026 00:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Leuk voor je.
Zoals iedere fok!'er ook een lul heeft van 48cm en 3 ballen....
Nederland = BV-land. Je moet inderdaad niet boven de ton met je loondienstsalaris zitten maar als het kan dga-loon en de rest lekker in je BV droppen met afentoe wat dividend of een lening aan jezelf vanuit je BV.quote:Op donderdag 10 september 2026 17:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik werk in loondienst denk ik structureel iets van 45 uur per week. Verder geen problemen mee, maar als je boven de ton zit dan vraag je je in dit land soms wel af waarvoor je nu eigenlijk werkt, want heel veel extra levert het netto niet op. Maar ondertussen word ik omringd met dertigers die allemaal 32 uur willen werken zonder dat ze verder zorg voor kinderen hoeven te dragen of mantelzorg moeten leveren oid. Dat is verder iedereens goed recht, maar straks mogen we met z'n allen nog weer hogere inkomstenbelastingtarieven gaan betalen om dat al die pensionado's nou eenmaal bekostigd moeten worden.
Waarvan slechts één zinsnede relevant is:quote:Op woensdag 9 september 2026 22:10 schreef nostra het volgende:
De hele lezing:
https://www.vvd.nl/nieuws(...)erland-moet-vooruit/
Maak daar eens werk van Brekelmans. 5 dagen in de week dagbesteding met overloos gewauwel is geen werk.quote:en zorgen dat meer werken loont
Als je zo'n salaris hebt is de beste stap die je kunt zetten om minder te gaan werken. Of die extra uren privé te maken (wel met een BV ofzo)quote:Op donderdag 10 september 2026 17:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik werk in loondienst denk ik structureel iets van 45 uur per week. Verder geen problemen mee, maar als je boven de ton zit dan vraag je je in dit land soms wel af waarvoor je nu eigenlijk werkt, want heel veel extra levert het netto niet op. Maar ondertussen word ik omringd met dertigers die allemaal 32 uur willen werken zonder dat ze verder zorg voor kinderen hoeven te dragen of mantelzorg moeten leveren oid. Dat is verder iedereens goed recht, maar straks mogen we met z'n allen nog weer hogere inkomstenbelastingtarieven gaan betalen om dat al die pensionado's nou eenmaal bekostigd moeten worden.
Tja ik weet niet wat jij ziet maar ik zie in mijn vakgebied volop investeringen (ongeveer logistieke branche).quote:Op donderdag 10 september 2026 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ondernemers nou eens serieus investeren in innovatie om de productiviteit te verhogen i.p.v. hun geld steken in met goud versierde lobby clubs, dan helpt dat de bv Nederland echt vooruit. Straks betaal je 30.000 euro voor een androide, maar staan die te verstoffen in het schoonmaakhok terwijl Nederland degradeert naar een lage lonen land.
Wat mij betreft 30 jaar te laat. Het is natuurlijk veel makkelijker om Polen aan te nemen.quote:Op vrijdag 11 september 2026 09:16 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Tja ik weet niet wat jij ziet maar ik zie in mijn vakgebied volop investeringen (ongeveer logistieke branche).
KAn zo gek niet zijn of het is er. Los en laadrobots, robottrucks in het magazijn, electrificatie van vrachtwagens, verduurzaming van panden etcetera.
Gen Y al.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:28 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
plus dat de Gen Z generatie waarschijnlijk met een beetje pech tot hun 75e moet werken
Of je krijgt kanker en gaat dood. Ik zou er nooit van uit gaan dat je je pensioen gaat halen, dus beter leef je in het moment en doe je wat je nu wil en kan.quote:
Exact. Ik zit ook in het hoogste tarief en ga ook minder werken. Alles extra is een qp per uur.quote:Op vrijdag 11 september 2026 09:14 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Als je zo'n salaris hebt is de beste stap die je kunt zetten om minder te gaan werken. Of die extra uren privé te maken (wel met een BV ofzo)
Gaat natuurlijk niet om makkelijk maar om geld.quote:Op vrijdag 11 september 2026 12:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat mij betreft 30 jaar te laat. Het is natuurlijk veel makkelijker om Polen aan te nemen.
Als je naar kwaliteit van leven kijkt dan draagt boven een bepaald bedrag minder werken veel meer bij dan meer geld. Want ook die nog duurdere auto of duurdere kleding weegt niet op tegen altijd nét te weinig tijd hebben.quote:Op vrijdag 11 september 2026 20:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Exact. Ik zit ook in het hoogste tarief en ga ook minder werken. Alles extra is een qp per uur.
Laat mensen nu maar zelf bepalen hoeveel uren men werkt. Zolang je dan maar niet gaat zeuren over te laag inkomen etc.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:16 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
helemaal mee eens! we moeten echt af van de luie gen z en millinial mentaliteit! we moeten terug naar de hardwerkende boomer mentaliteit!
1 partner 40 uur werken en op onze 57ste met pensioen!
En niet de hand op houden. Want dan laat je een ander meer belasting betalen omdat jij meer vrije tijd wil. We hebben al te veel van dat soort parasieten in dit land.quote:Op maandag 14 september 2026 11:17 schreef Cherni het volgende:
Zolang je dan maar niet gaat zeuren over te laag inkomen etc.
De groep die het makkelijkste is te melken is de middenklasser die overwegend box 1 belasting betaald.quote:Op maandag 14 september 2026 11:23 schreef michaelmoore het volgende:
Maar ik begrijp het wel, je stemt op een van de gratis geld partijen en dan heb je er ook recht op
Het vreemde is dat er GEEN ENKELE PARTIJ is die normaal werk wil belonen
Dat is de groep die 28% van de loonkosten aan de Maffia Pensioenfondsen moet afdragen ,want de vakbond heeft het in hun CAO opgeschrevenquote:Op maandag 14 september 2026 11:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
De groep die het makkelijkste is te melken is de middenklasser die overwegend box 1 belasting betaald.
Relatief weinig invloed en vermogen. Als een schaap naar het werk elke dag en klaagt verder niet, zolang deze maar af en toe op vakantie kan en een fatsoenlijke auto op de oprit (tegenwoordig vaker een publieke parkeerplaats) kan staan.
Ditquote:Op maandag 14 september 2026 11:14 schreef LXIV het volgende:
[
Ik ben 10 jaar geleden van 5x per week van 07:00 tot 18:00 van huis gegaan naar 4x van 08:00 tot ca 16:00. Financieel merkte ik daar eigenlijk niks van, dat was verwaarloosbaar. Maar ik had zó veel meer tijd en energie en zoveel minder stress. Eerst hield ik eigenlijk nauwelijks tijd over, aangezien ik huis en tuin en kinderen ook nog moest verzorgen. Nu heb ik dat allemaal wel.
Je krijgt toch HRA terugquote:Op maandag 14 september 2026 11:30 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dit
Het is erg simpel meneer Brekebeen, de belastingdruk is veel te hoog en progressief, verdien je teveel dan vervallen allerlei toeslagen. Mensen kunnen tegenwoordig ook rekenen of gebruiken AI, dus met je goedkope propaganda, komje er neit meneer Brekelmans![]()
Als je werkelijk wil dat men meer werkt, dan moet het ook lonen.
In de jaren 60 kende Duitsland het Wirtschaftswunder, het was eigenlijk geen wonder want als je extra werkte dan waren die uren belastingvrij !
Misschien een idee Brekelmans
Dit dus. Als je het financieel kan missen lekker voor vrije tijd kiezen. Is veel meer waard. Kun ook nog genieten van je geld. Zal alleen terug gaan naar 40 uur als het financieel moet.quote:Op maandag 14 september 2026 11:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je naar kwaliteit van leven kijkt dan draagt boven een bepaald bedrag minder werken veel meer bij dan meer geld. Want ook die nog duurdere auto of duurdere kleding weegt niet op tegen altijd nét te weinig tijd hebben.
Als je dan ook nog minder tijd kwijt bent aan woon-werkverkeer is het verschil helemaal enorm.
Ik ben 10 jaar geleden van 5x per week van 07:00 tot 18:00 van huis gegaan naar 4x van 08:00 tot ca 16:00. Financieel merkte ik daar eigenlijk niks van, dat was verwaarloosbaar. Maar ik had zó veel meer tijd en energie en zoveel minder stress. Eerst hield ik eigenlijk nauwelijks tijd over, aangezien ik huis en tuin en kinderen ook nog moest verzorgen. Nu heb ik dat allemaal wel.
Ohja die HRA.quote:Op maandag 14 september 2026 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je krijgt toch HRA terug
wat zeur je nu
De arbeidskorting is nagenoeg afgeschaft dat is voor sukkels
maar kreeg je dat niet en was dat het resultaat van de arbeidskorting , wat dan??quote:Op maandag 14 september 2026 11:58 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ohja die HRA.
Ik denk dat ik gemiddeld per maand 200 ofzo krijg, das niet echt hét argument om wel of niet 4 of 5 dagen te werken natuurlijk.
Mwah.quote:Op maandag 14 september 2026 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar kreeg je dat niet en was dat het resultaat van de arbeidskorting , wat dan??
Dan is het opeens 400 euro netto motivatie
niet opblaast,quote:Op maandag 14 september 2026 13:07 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Mwah.
Ik vind ‘t altijd bijzonder dat jij de kleinste details uit een enorm pakket belastingen en kortingen tot enorme proporties opblaast.
Puur kijken naar gewerkte uren per week is ook wel wat eenzijdig. De arbeidsparticipatie doet er ook toe. Die ligt in Nederland weer vrij hoog. Differentieer je bovendien ook nog naar geslacht in deze cijfers, dan zijn het vooral vrouwen die gemiddeld significant minder uren maken. Mannen staan ook onderaan, maar het gat is een stuk kleiner met b.v. de Scandinavische landen.quote:Op maandag 14 september 2026 11:57 schreef RM-rf het volgende:
Ofwel, het aantal mensen dat tussen de 30 en 40 uur werkt is an sich niet veel anders dan het europese gemiddelde.
Enkel, in andere europese landen is een flinke groep die duidelijk langer werkt en het grootste verschil maakt vooral de groep die 40-44 uur per week werkt, waar dat in andere europese landen de grootste groep is, is dat in nederland juist een relatief kleine groep.
interssant is dat de zeer harde werkers, de groep die meer dan 5 uur werkt, in nederland bijna exact gelijk is aan het europese gemiddelde.
Maar tevens kent nederland een relatief grote groep die duidelijk minder dan 30 uur werkt, dan in andere europese landen.
Qua gemiddelde aantal gewerkte uren, staat nederland ver onderaan, maar 30.7 uur per werknemer volgens de laatste data...
zelfs de een-na-laatste, staat daar al 2 uur boven: 32.8 uur per week voor denemarken
https://ec.europa.eu/euro(...)2026-09-14T09:43:18Z
Wat de politiek uit dat soort data kan halen, is vooral dat de polariserende polemiek en het gejank over chinezen die wel 6 dagen eigenlijk onzin is. Ook in nederland is er een gelijke groep "hardcore" werkers, die gelijk is aan het europese gemiddelde.
meer dan 44 uur werken in NL bijna evenveel mensen als inn de rest van de EU.
hooguit is het grootste verschil juist in de groep die boven de 30 en minder dan 40 uur werkt... deze werkt vooral een heel stuk korter en weinig mensen zijn bereid een extra middag (4 uur meer te werken)
De politiek kan zich beter afvragen waarom er in nederland veel minder incencitive is voor mensen om net die paar extra uur te werken (en of dat zo slecht is of niet)...
Als zij dat willen veranderen, moeten ze juist daarop inzetten... geef bv bedrijven de optie om een belastingvrije bonus te geven voor arbeidsuren die voor vaste werkzaamheden die langer dan 30 uur per week gedaan worden.
Ik denk wel degelijk dat je een winst zou kunnen halen als je mensen die nu 20 uur werken, zou kunnen motiveren eerder 30 uur te maken. Aangezien dat dan een groep is die je niet hoeft in te werken en gewoon dus meer kan doen, maar dan moet er een duidelijke financiele motivatie voor zijn.
Ja, maar ook al zou het 1000 euro netto schelen, dan nog heb ik aan 1000 euro meer veel minder dan aan die extra dag. Je hele leven wordt gewoon minder gestresst en overzichtelijker en gewoon fijner.quote:Op maandag 14 september 2026 11:30 schreef Oud_student het volgende:
mans
Als je werkelijk wil dat men meer werkt, dan moet het ook lonen.
In de jaren 60 kende Duitsland het Wirtschaftswunder, het was eigenlijk geen wonder want als je extra werkte dan waren die uren belastingvrij !
Misschien een idee Breke
Ligt natuurlijk aan het soort werk en/of je een workaholic bent. Die offeren hun gezin nog op als het moet. Daar is werk de enige oplossing.quote:Op maandag 14 september 2026 14:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook al zou het 1000 euro netto schelen, dan nog heb ik aan 1000 euro meer veel minder dan aan die extra dag. Je hele leven wordt gewoon minder gestresst en overzichtelijker en gewoon fijner.
Dus eigenlijk is mijn boodschap dat je het niet moet doen, al zou het wél wat opleveren.
Vaak is het ook ontsnapping aan het gezin. Dan loopt het niet lekker en gaan ze maar veel op kantoor zitten. Loopt nooit goed af natuurlijk.quote:Op maandag 14 september 2026 14:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ligt natuurlijk aan het soort werk en/of je een workaholic bent. Die offeren hun gezin nog op als het moet. Daar is werk de enige oplossing.
waarom zou je werken als de overheid iedere maand HRA subsidie en toeslagen geeft ende arebeidskorting ieder jaar daaltquote:Op maandag 14 september 2026 14:40 schreef Monolith het volgende:
Ik denk ook dat het onzinnig is om te denken dat de financiële prikkel of de vermeende afwezigheid daarvan de reden is dat mensen in Nederland veel in deeltijd werken.
Ik denk eerder dat de afwezigheid van financiële noodzaak een belangrijke reden is. In bovenstaande cijfers zie je landen zie je b.v. Turkije, de Balkan en Oost-Europa boven het gemiddelde, terwijl Nederland, Duitsland en Scandinavië er juist weer onder zitten.
We zijn wel minstens net zo productief als veel landen die uren maken.quote:Op maandag 14 september 2026 14:40 schreef Monolith het volgende:
Ik denk ook dat het onzinnig is om te denken dat de financiële prikkel of de vermeende afwezigheid daarvan de reden is dat mensen in Nederland veel in deeltijd werken. Ik denk eerder dat de afwezigheid van financiële noodzaak een belangrijke reden is. In bovenstaande cijfers zie je landen zie je b.v. Turkije, de Balkan en Oost-Europa boven het gemiddelde, terwijl Nederland, Duitsland en Scandinavië er juist weer onder zitten.
Ze ziet er alleen niks van terug, de topmannen van Ahold echter wel.quote:Op maandag 14 september 2026 14:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
We zijn wel minstens net zo productief als veel landen die uren maken.
In Griekenland heb je van die supermarktjes, vaak 5 op een rij, waarin dan zo'n vrouwtje de hele dag achter de kassa zit te kletsen. Af en toe komt er dan een toerist en die koopt een flesje water of wat noten. Op zo'n hele dag draait zo'n vrouw dan 300 euro omzet, en dan zit ze er van 07:00 tot 22:00. Een Nederlands kassameisje bij de Albert Heijn draait op een dag van 8 tot 5 20.000 euro omzet.
Effectief gezien kun je als vermogende al geen rendement meer behalen in Nederlandquote:Op maandag 14 september 2026 14:49 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ze ziet er alleen niks van terug, de topmannen van Ahold echter wel.
Zorg maar eens dat werkenden minder belasting gaan betalen en vermogenden meer. Maar dat is tegen het zere been van de VVD-doelgroep. Best vreemd eigenlijk, wat we ook stemmen, we krijgen altijd weer ongevraagd de VVD erbij.
Dat kan prima hoor.quote:Op maandag 14 september 2026 14:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Effectief gezien kun je als vermogende al geen rendement meer behalen in Nederland
Het is vooral verrekte lastig om iets op te bouwen, zeker als starter. Je krijgt te maken met hoge woonlasten, het leven is duur, en dan moet je gaan sparen voor je eerste 100k.quote:Op maandag 14 september 2026 15:06 schreef Perrin het volgende:
Daar heb je zelfs helemaal geen exotische beleggingen voor nodig.
De afgelopen drie jaar had je met een gewone Europese aandelen-ETF al een zeer behoorlijk rendement kunnen maken: de MSCI Europe steeg in 2023, 2024 en 2025 met ongeveer 16%, 9% en 19%. Ook de AEX zelf deed het goed.
En wie vroeg in Europese defensiebedrijven als Rheinmetall, Leonardo of Thales stapte, zag zijn vermogen soms verdubbelen of zelfs meer, zie sommige users hier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |