Ligt natuurlijk aan het soort werk en/of je een workaholic bent. Die offeren hun gezin nog op als het moet. Daar is werk de enige oplossing.quote:Op maandag 14 september 2026 14:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook al zou het 1000 euro netto schelen, dan nog heb ik aan 1000 euro meer veel minder dan aan die extra dag. Je hele leven wordt gewoon minder gestresst en overzichtelijker en gewoon fijner.
Dus eigenlijk is mijn boodschap dat je het niet moet doen, al zou het wél wat opleveren.
Vaak is het ook ontsnapping aan het gezin. Dan loopt het niet lekker en gaan ze maar veel op kantoor zitten. Loopt nooit goed af natuurlijk.quote:Op maandag 14 september 2026 14:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ligt natuurlijk aan het soort werk en/of je een workaholic bent. Die offeren hun gezin nog op als het moet. Daar is werk de enige oplossing.
waarom zou je werken als de overheid iedere maand HRA subsidie en toeslagen geeft ende arebeidskorting ieder jaar daaltquote:Op maandag 14 september 2026 14:40 schreef Monolith het volgende:
Ik denk ook dat het onzinnig is om te denken dat de financiële prikkel of de vermeende afwezigheid daarvan de reden is dat mensen in Nederland veel in deeltijd werken.
Ik denk eerder dat de afwezigheid van financiële noodzaak een belangrijke reden is. In bovenstaande cijfers zie je landen zie je b.v. Turkije, de Balkan en Oost-Europa boven het gemiddelde, terwijl Nederland, Duitsland en Scandinavië er juist weer onder zitten.
We zijn wel minstens net zo productief als veel landen die uren maken.quote:Op maandag 14 september 2026 14:40 schreef Monolith het volgende:
Ik denk ook dat het onzinnig is om te denken dat de financiële prikkel of de vermeende afwezigheid daarvan de reden is dat mensen in Nederland veel in deeltijd werken. Ik denk eerder dat de afwezigheid van financiële noodzaak een belangrijke reden is. In bovenstaande cijfers zie je landen zie je b.v. Turkije, de Balkan en Oost-Europa boven het gemiddelde, terwijl Nederland, Duitsland en Scandinavië er juist weer onder zitten.
Ze ziet er alleen niks van terug, de topmannen van Ahold echter wel.quote:Op maandag 14 september 2026 14:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
We zijn wel minstens net zo productief als veel landen die uren maken.
In Griekenland heb je van die supermarktjes, vaak 5 op een rij, waarin dan zo'n vrouwtje de hele dag achter de kassa zit te kletsen. Af en toe komt er dan een toerist en die koopt een flesje water of wat noten. Op zo'n hele dag draait zo'n vrouw dan 300 euro omzet, en dan zit ze er van 07:00 tot 22:00. Een Nederlands kassameisje bij de Albert Heijn draait op een dag van 8 tot 5 20.000 euro omzet.
Effectief gezien kun je als vermogende al geen rendement meer behalen in Nederlandquote:Op maandag 14 september 2026 14:49 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ze ziet er alleen niks van terug, de topmannen van Ahold echter wel.
Zorg maar eens dat werkenden minder belasting gaan betalen en vermogenden meer. Maar dat is tegen het zere been van de VVD-doelgroep. Best vreemd eigenlijk, wat we ook stemmen, we krijgen altijd weer ongevraagd de VVD erbij.
Dat kan prima hoor.quote:Op maandag 14 september 2026 14:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Effectief gezien kun je als vermogende al geen rendement meer behalen in Nederland
Het is vooral verrekte lastig om iets op te bouwen, zeker als starter. Je krijgt te maken met hoge woonlasten, het leven is duur, en dan moet je gaan sparen voor je eerste 100k.quote:Op maandag 14 september 2026 15:06 schreef Perrin het volgende:
Daar heb je zelfs helemaal geen exotische beleggingen voor nodig.
De afgelopen drie jaar had je met een gewone Europese aandelen-ETF al een zeer behoorlijk rendement kunnen maken: de MSCI Europe steeg in 2023, 2024 en 2025 met ongeveer 16%, 9% en 19%. Ook de AEX zelf deed het goed.
En wie vroeg in Europese defensiebedrijven als Rheinmetall, Leonardo of Thales stapte, zag zijn vermogen soms verdubbelen of zelfs meer, zie sommige users hier.
quote:De lastenverhogingen van het kabinet-Jetten komen vrijwel volledig voor rekening van werkenden. Dat stelt het belangrijkste adviesorgaan van de regering, de Raad van State, na bestudering van de begroting. Zo gaat onder andere de inkomstenbelasting, die iedereen die werkt moet betalen, omhoog.
In de miljoenennota en het coalitieakkoord schrijft het kabinet dat werken moet lonen. Maar in de begroting blijkt dat de plannen waar het kabinet extra geld voor uittrekt steevast worden betaald door de belasting op arbeid te verhogen, concludeert de Raad van State. Die staat sinds 1 juli onder leiding van Sybrand van Haersma Buma, oud-fractievoorzitter van het CDA en burgemeester van Leeuwarden.
Van de zes miljard euro aan lastenverzwaringen in 2027, gaat 5,8 miljard ten koste van werkenden. Terwijl de lasten voor bedrijven en vermogenden juist iets omlaag gaan. De Raad van State wijst erop dat tal van adviesorganen voor een evenwichtige verdeling van de lasten pleiten, vooral vanwege de vergrijzing. Steeds minder werkenden moeten de verzorgingsstaat betalen en dat is in de toekomst onhoudbaar. Zeker omdat ook de economische groei achterblijft.
https://nos.nl/artikel/26(...)aar-dat-zien-we-niet
Er is alleen nog maar geld te halen bij de werkenden en vermogenden. Dan is het logisch dat het daar ook gehaald wordt.quote:Op dinsdag 15 september 2026 22:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Leuk verhaal van Brekelmans, maar tegelijkertijd doet zijn kabinet er alles aan om fulltime werken te ontmoedigen:
[..]
Met een hogere arbeidskorting van 1000 euro per jaar, kan dat maar dat kost 2 miljard euro per jaarquote:Op dinsdag 15 september 2026 22:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is alleen nog maar geld te halen bij de werkenden en vermogenden. Dan is het logisch dat het daar ook gehaald wordt.
Je krijgt steeds meer dat het vanaf een uitkering tot 2x modaal nog nauwelijks loont om te werken omdat je netto-netto-netto bestedingsruimte min of meer dezelfde is.
nou nee mijn kinderen werken deeltijd omdat meer werken niet loont wegens de veel te dure kinderopvangquote:Op dinsdag 15 september 2026 23:13 schreef GerryDV het volgende:
Eh, 40 uur is toch ook nog steeds de norm, of heb ik een memo gemist?
Jouw kinderen verdienen op 1 8urige werkdag minder dan ¤110-130?quote:Op dinsdag 15 september 2026 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou nee mijn kinderen werken deeltijd omdat meer werken niet loont wegens de veel te dure kinderopvang
kloptquote:Op woensdag 16 september 2026 11:23 schreef kalinhos het volgende:
Het is wellicht meer of je het (kleine wellicht) financiële voordeel het waard vindt als je het afzet tegen privé tijd met je kind(eren).
Alles is een overweging, zo ook minder werken. Zolang je maar weet dat je minder pensioen opbouwt, bij ziekte minder kfijgt, minder hypotheek kunt opnemen omdat het bruto inkomen een rol speelt.quote:Op woensdag 16 september 2026 11:23 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Jouw kinderen verdienen op 1 8urige werkdag minder dan ¤110-130?
Financieel loont het altijd te werken. Het is wellicht meer of je het (kleine wellicht) financiële voordeel het waard vindt als je het afzet tegen privé tijd met je kind(eren).
Dit dus hoezo worden de rijkste groepen (pensionados en bedrijven) weer gematst.quote:Op dinsdag 15 september 2026 22:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Leuk verhaal van Brekelmans, maar tegelijkertijd doet zijn kabinet er alles aan om fulltime werken te ontmoedigen:
[..]
In heel veel sectoren al decennia niet.quote:Op dinsdag 15 september 2026 23:13 schreef GerryDV het volgende:
een schone onderbroek dat is wel de normquote:Op dinsdag 15 september 2026 23:13 schreef GerryDV het volgende:
Dat snap ik idd. Mijn punt was meer dat het een wat vals frame is te zeggen dat je enkel werkt voor de kinderopvang. Tuurlijk, tis niet goedkoop (relatief misschien wel) maar op een normale 8-urige werkdag zelfs voor het minimumloon verdien je meer dan je aan bruto kinderopvang kwijt bent.quote:Op woensdag 16 september 2026 11:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alles is een overweging, zo ook minder werken. Zolang je maar weet dat je minder pensioen opbouwt, bij ziekte minder kfijgt, minder hypotheek kunt opnemen omdat het bruto inkomen een rol speelt.
Als ik minder contract uren was gaan draaien zou ik nu in mijn situatie financieel de lul zijn geweest.
75% over een 36 uur contract is wel even iets anders dan de 75% over 24 uur.
Veel mensen die ik ken werken beide vier dagen, dus 20% minder bruto loon. Dus dat is bij bijvoorbeeld 1,5 modaal netto 15% minder loon of netto is dat ongeveer per persoon E550 minder.quote:Op woensdag 16 september 2026 12:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat snap ik idd. Mijn punt was meer dat het een wat vals frame is te zeggen dat je enkel werkt voor de kinderopvang. Tuurlijk, tis niet goedkoop (relatief misschien wel) maar op een normale 8-urige werkdag zelfs voor het minimumloon verdien je meer dan je aan bruto kinderopvang kwijt bent.
Dat snap ik allemaal (ik ben zelf ook 1 dag minder gaan werken sinds de kleine er is) maar was - nogmaals- niet waar ik op reageerde.quote:Op woensdag 16 september 2026 12:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Veel mensen die ik ken werken beide vier dagen, dus 20% minder bruto loon. Dus dat is bij bijvoorbeeld 1,5 modaal netto 15% minder loon of netto is dat ongeveer per persoon E550 minder.
Maar dan heb je ineens maar drie dagen opvang nodig, als beide partners een andere dag thuis zijn. Dat scheelt 40% uitgaven. Netto na kinderopvang is dat voor twee kinderen ongeveer E1000 minder aan opvangkosten.
Kortom, je werkt beide 20% meer, voor een netto verschil van ongeveer 100 euro per maand...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |