Mission accomplished.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De huidige status quo is ook goed voor het grote bedrijfsleven en multimiljonairs hé.
Dat is de doelgroep van de VVD. Want enig goeds voor modale inkomens of het MKB doet de VVD al jaren niet meer.
https://nos.nl/artikel/26(...)en-vanochtend-verderquote:Coalitie heeft nog geen begrotingsakkoord, onderhandelingen vanochtend verder
Coalitiepartijen D66, VVD en CDA hebben, na onderhandelingen die tot na middernacht duurden, nog geen akkoord bereikt over de begroting van volgend jaar. De onderhandelaars van de drie partijen praten deze ochtend om 09.00 uur verder.
Te horen is dat de onderhandelingen op dit moment vastzitten, maar de coalitiepartijen willen wel uitstralen dat ze alleen nog maar de puntjes op de i moeten zetten. De extra begrotingsraad, waarin het gehele kabinet de begroting moet goedkeuren, volgt om die reden al twee uur later om 11.00 uur.
Spannooondquote:Op maandag 31 augustus 2026 08:48 schreef Cyan9 het volgende:
Tot diep in de.. tja.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)en-vanochtend-verder
Dat vind ik ook. Verkiezingen en laat Klaver het maar doen. Staat met Pro goed in de peilingen. Die krijgt makkelijk en heel snel een kabinet voor elkaar met al die kleine linkse partijtjes. De éne wet na de andere wordt in no time gerealiseerd. Met een beetje mazzel krijgt hij d66 en CDA zo gek om het bedrijfsleven kapot te maken en de asielinstroom onbeperkt te laten groeien.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:56 schreef Cupfighter het volgende:
Laat maar vallen want het er komt er toch wel van
Zoals de peilingen er nu voor staan is vrijwel geen enkele meerderheid haalbaar.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Verkiezingen en laat Klaver het maar doen. Staat met Pro goed in de peilingen. Die krijgt makkelijk en heel snel een kabinet voor elkaar met al die kleine linkse partijtjes. De éne wet na de andere wordt in no time gerealiseerd.
Ik praatte @Cupfighter wat moed bij met zijn opmerking over "laat maar vallen dat kabinet"quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zoals de peilingen er nu voor staan is vrijwel geen enkele meerderheid haalbaar.
Het dichtste bij is dan nog een kabinet over radicaal rechts.
Dan zullen vele kiezers wel van een koude kermis thuiskomen verwacht ik (bezuinigingen op sociale zekerheid en zorg enz).
Als we dan toch een showvoorstelling krijgen, laat hem dan tenminste zorgen dat die de moeite van het kijken waard is. Een beetje zalvend preken over 'verbinden' is inmiddels wel erg mager amusement.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:03 schreef Regilio_ het volgende:
Bontenbal doet vandaag toch ook de HJ Schoolezing?
Dat wordt tamelijk lachwekkend als ie daar weer met zalvende teksten over verbinden gaat staan prediken.
Laat links het maar proberen ja, die rechtse zooi inclusief de VVD heeft laten zien het niet te kunnenquote:Op maandag 31 augustus 2026 08:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Verkiezingen en laat Klaver het maar doen. Staat met Pro goed in de peilingen. Die krijgt makkelijk en heel snel een kabinet voor elkaar met al die kleine linkse partijtjes. De éne wet na de andere wordt in no time gerealiseerd. Met een beetje mazzel krijgt hij d66 en CDA zo gek om het bedrijfsleven kapot te maken en de asielinstroom onbeperkt te laten groeien.
Tonen ze al - ongeveer - 24 jaar aan (begon met de LPF in 2002). Al is de VVD van de afgelopen 46 jaar er ook zo'n 40 jaar aan de macht.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Laat links het maar proberen ja, die rechtse zooi inclusief de VVD heeft laten zien het niet te kunnen
Die Eelco zou ik niet onderschatten. Is geen standaard 12 in een dozijn VVD politicus die graag zijn of haar principes laat varen voor een middelmatig baantje waar een Tesla/Polestar leaseauto bij hoort.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:28 schreef TheVulture het volgende:
De VVD zal uiteindelijk wel door de pomp gaan, zeker nu Mona ook nog in hun electoraat kan gaan wroeten.
Maar goed, Dilan en Eelco zijn wel een onnavolgbaar duo dus je weet het nooit
Loopt uiteindelijk allemaal wel weer los.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:28 schreef TheVulture het volgende:
De VVD zal uiteindelijk wel door de pomp gaan, zeker nu Mona ook nog in hun electoraat kan gaan wroeten.
Yes, ben erbij.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:03 schreef Regilio_ het volgende:
Bontenbal doet vandaag toch ook de HJ Schoolezing?
IJzeren Heinen rijdt geen dienstauto.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:32 schreef phpmystyle het volgende:
Die Eelco zou ik niet onderschatten. Is geen standaard 12 in een dozijn VVD politicus die graag zijn of haar principes laat varen voor een middelmatig baantje waar een Tesla/Polestar leaseauto bij hoort.
Dat heeft ie geweigerd?quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:41 schreef nostra het volgende:
[..]
IJzeren Heinen rijdt geen dienstauto.
Ja. Hij wilde niet zo'n patserige BMW. Geen idee wat hij dan wel rijdt. Als ik moet gokken Volkswagen.quote:
Eelco Varoufakis blaft maar bijt nooit, als hij er ook komt met het achteruitschuiven van keuzes.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:41 schreef nostra het volgende:
[..]
IJzeren Heinen rijdt geen dienstauto.
Jullie moeten eens een biertje gaan doen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eelco Varoufakis blaft maar bijt nooit, als hij er ook komt met het achteruitschuiven van keuzes.
Nou ja, Wennink was leuk, maar bij Bontebal ga ik me sowieso ergeren aan dat kutaccent dat-ie onsuccesvol probeert te verbergen. Maar wie weet komt er wat zinnigs uit, voor de rest horen we hem niet.quote:
Bontenbal is gewoon een schaal 12 rijksambtenaar die per toeval is komen bovendrijven bij het CDA toen serieuze concurenten als Omtzigt, Keijzer en die pipo die nu eu commissaris is reeds waren vertrokken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, Wennink was leuk, maar bij Bontebal ga ik me sowieso ergeren aan dat kutaccent dat-ie onsuccesvol probeert te verbergen. Maar wie weet komt er wat zinnigs uit, voor de rest horen we hem niet.
Ja dan vraag je er ook wel om.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:04 schreef Regilio_ het volgende:
Zojuist Emma Jackson bij het NOS journaal van 10u:
"Ze zijn aanwezig maar ze hebben de achteringang genomen".
Te makkelijk.
Omtzigt is gefaald en vertrokken uit de politiek. Keijzer kreeg het voor de zoveelste keer aan de stok met partijgenoten en mikt nu op de oprichting van een eigen partij - als een soort Eerdmans.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bontenbal is gewoon een schaal 12 rijksambtenaar die per toeval is komen bovendrijven bij het CDA toen serieuze concurenten als Omtzigt, Keijzer en die pipo die nu eu commissaris is reeds waren vertrokken.
Vervelende moralistische protestant is het.
Ik hoorde gisteren dat Nicky Pouw-Verweij zich ook al weer bij Mona heeft aangesloten, hoeveel partijen heeft die al niet gehadquote:Op maandag 31 augustus 2026 10:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omtzigt is gefaald en vertrokken uit de politiek. Keijzer kreeg het voor de zoveelste keer aan de stok met partijgenoten en mikt nu op de oprichting van een eigen partij - als een soort Eerdmans.
Die twee zijn nooit serieuze kandidaten geweest voor het CDA, waren ook niet geschikt als leider van die partij.
Kan overigens 24 oktober, dan organiseren we een dagje met hem. Als het lukt (nu gezeik om in te plannen natuurlijk), anders wordt het Wiebes/Weekers/Van Ballekom, maar Heinen is wat leuker postermateriaal.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Jullie moeten eens een biertje gaan doen.
Domme journalisten ook.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:04 schreef Regilio_ het volgende:
Zojuist Emma Jackson bij het NOS journaal van 10u:
"Ze zijn aanwezig maar ze hebben de achteringang genomen".
Te makkelijk.
Ik hoop voor meneer Verweij dat dat in haar persoonlijke leven anders werkt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:26 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik hoorde gisteren dat Nicky Pouw-Verweij zich ook al weer bij Mona heeft aangesloten, hoeveel partijen heeft die al niet gehad
Plus:quote:Om 13.00 uur staat een extra ministerraad ingepland om de gemaakte afspraken op het ministerie van Financiën door de coalitietop als kabinet officieel te accorderen. Mochten de onderhandelaars op het ministerie van Financiën nog niet klaar zijn, dan kan die vergadering tot later op de dag uitgesteld worden. Extra complicerende factor voor Henri Bontenbal, de partijleider van het CDA, is dat hij vanavond om 20.00 uur de H.J. Schoolezing zou moeten voordragen in Amsterdam. Het is nog afwachten of hij de lezing gaat halen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260831
quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik hoop voor meneer Verweij dat dat in haar persoonlijke leven anders werkt.
Nee.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:01 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra
Is Annemarie van Gaal ook geen mooi VVD materiaal voor jullie?
Dat snap ik nou niet.quote:
Het zal inderdaad niet vallen nee.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:13 schreef Regilio_ het volgende:
Deadline is inmiddels verschoven naar 13u vanmiddag:
[..]
Plus:
[ afbeelding ]
Die moet lekker een beetje bij NvdD blijven zitten, net als Wierd.quote:
Wel godverdomme.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:13 schreef Regilio_ het volgende:
Extra complicerende factor voor Henri Bontenbal, de partijleider van het CDA, is dat hij vanavond om 20.00 uur de H.J. Schoolezing zou moeten voordragen in Amsterdam. Het is nog afwachten of hij de lezing gaat halen.
Ik zou het echt hilarisch vinden als Rob en Dilan de boel expres tot na 8en gaan rekken als onderhandelingstactiek. Het zou de enorme triestheid van dit stel pseudo-samenwerkers perfect blootleggen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:13 schreef Regilio_ het volgende:
Deadline is inmiddels verschoven naar 13u vanmiddag:
[..]
Plus:
[ afbeelding ]
Misschien kan Nostra er wat vertellen over leiderschap in uitdagende tijden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:27 schreef -XOR- het volgende:
Ai, ziet er dus naar uit dat de HJ Schoolezing over slagvaardige politieke besluitvorming wordt uitgesteld.
Helaas kan hij niet tippen aan kabinet Schoof. Het meest competente kabinet ooit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Verkiezingen en laat Klaver het maar doen. Staat met Pro goed in de peilingen. Die krijgt makkelijk en heel snel een kabinet voor elkaar met al die kleine linkse partijtjes. De éne wet na de andere wordt in no time gerealiseerd. Met een beetje mazzel krijgt hij d66 en CDA zo gek om het bedrijfsleven kapot te maken en de asielinstroom onbeperkt te laten groeien.
Bij de moeizame onderhandelingen over de voorjaarsnota in april 2025 moest premier Dick Schoof letterlijk op de gang wachten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Helaas kan hij niet tippen aan kabinet Schoof. Het meest competente kabinet ooit.
Ach nee, er zijn voorlopig nog zat geitenpaadjes te vinden om al te grote confrontatie uit de weg te gaan.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:37 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ik vrees dat dit kabinet gaat vallen. De vraag is hoe? VVD gaat niet bewegen, PRO ook niet. Dan rest maar een ding en dat is ontslag bij de koning, al vrees ik dat Jetten en Bontebal dat ook niet willen. Het alternatief is dan hervormen, PRO erbij? Vvd dat uit het kabinet stapt? Als ik spindoctor zou zijn dan zou ik zeggen CDA en D66 die uit het kabinet stappen en de VVD de schuld geven. In elk geval zijn de opinieduidera in Hilversum druk bezig
De Titanic heeft de ijsberg al geraakt, maar aan dek wordt nog altijd naarstig gedebatteerd over de orkestbezetting.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:37 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ik vrees dat dit kabinet gaat vallen. De vraag is hoe? VVD gaat niet bewegen, PRO ook niet. Dan rest maar een ding en dat is ontslag bij de koning, al vrees ik dat Jetten en Bontebal dat ook niet willen. Het alternatief is dan hervormen, PRO erbij? Vvd dat uit het kabinet stapt? Als ik spindoctor zou zijn dan zou ik zeggen CDA en D66 die uit het kabinet stappen en de VVD de schuld geven. In elk geval zijn de opinieduidera in Hilversum druk bezig
Dit is gewoon het gevolg van de veel te snelle formatie van Jetten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:37 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ik zal Danny eens vragen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien kan Nostra er wat vertellen over leiderschap in uitdagende tijden.
Dit vooral ja.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
De Titanic heeft de ijsberg al geraakt, maar aan dek wordt nog altijd naarstig gedebatteerd over de orkestbezetting.
Ondertussen wordt in iedere partij koortsachtig gezocht naar het verhaal waarmee men straks overtuigend kan uitleggen dat het zinken vooral aan een ander te wijten was.
Wellicht was het uiteindelijk slimmer geweest om het balletje naar Geert door te spelen en hem een kabinet in elkaar te laten prutsen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is gewoon het gevolg van de veel te snelle formatie van Jetten.
Vind het vooral veelzeggend dat ze de oppositie uitnodigden terwijl ze zelf niet eens op 1 lijn zitten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik had wel verwacht dat het een stevig robbertje vechten zou worden, die begroting. Maar dat ze er onderling met 3 partijen nog niet op tijd uit konden komen had ik echt niet kunnen bedenken![]()
Tot nu toe dacht ik dat het kabinet nog wel eventjes zou blijven zitten maar daar heb ik nu toch wel mijn twijfels bij.
Ze hadden nog beter met PRO een minderheidskabinet in elkaar kunnen flansen en dan over links meerderheden proberen te halen (met steun van ChristenUnie, SP, PvdD, wellicht incidenteel een constructieve VVD, SGP of JA21).quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Wellicht was het uiteindelijk slimmer geweest om het balletje naar Geert door te spelen en hem een kabinet in elkaar te laten prutsen.
Dit gaat D66 sowieso enorm kosten. Wat een volgend kabinet met D66 en PRO als reële optie, zo goed als dood maakt.
Dit wordt weer een 'het midden verprutst het, dus men holt nog verder naar rechts'. Het enige wat Jetten-1 uiteindelijk zal bereiken; het mogelijk maken van (zeer)rechts-1.
Ik krijg de indruk dat Jetten zo graag premier wilde worden dat de hele formatie maar snel, snel moest. Zonder deugdelijk financieel raamwerk en afspraken. 'dat zoeken we later nog wel eens uit'.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Wellicht was het uiteindelijk slimmer geweest om het balletje naar Geert door te spelen en hem een kabinet in elkaar te laten prutsen.
Dit gaat D66 sowieso enorm kosten. Wat een volgend kabinet met D66 en PRO als reële optie, zo goed als dood maakt.
Dit wordt weer een 'het midden verprutst het, dus men holt nog verder naar rechts'. Het enige wat Jetten-1 uiteindelijk zal bereiken; het mogelijk maken van (zeer)rechts-1.
Een 'ow dat zien we later wel' mentaliteit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat Jetten zo graag premier wilde worden dat de hele formatie maar snel, snel moest. Zonder deugdelijk financieel raamwerk en afspraken. 'dat zoeken we later nog wel eens uit'.
En dat zou best gekund hebben als ie de afgelopen half jaar hiermee bezig geweest was. Met het op 1 lijn krijgen van zijn eigen coalitie.
Maar daar blijkt ook weinig van.
CU is zeer verrechts. Die gaan nooit een PRO gedogen dat Israel bekritiseert. Idem voor SGP.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ze hadden nog beter met PRO een minderheidskabinet in elkaar kunnen flansen en dan over links meerderheden proberen te halen (met steun van ChristenUnie, SP, PvdD, wellicht incidenteel een constructieve VVD, SGP of JA21).
Niet alleen omdat Israël, maar imo ook omdat die kleine christenpartijen vaak functioneren als de opvulling voor een meerderheid. Meestemmen met de meerderheid, in ruil voor wat (voor de rest vrij irrelevante) kleine winsten uit de christelijke agenda. En tsja, als die meerderheid langzaam naar rechts opschuift, dan heulen ze dus mee met die verschuiving.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:04 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
CU is zeer verrechts. Die gaan nooit een PRO gedogen dat Israel bekritiseert. Idem voor SGP.
Zou @:hanca zijn lidmaatschap al opgezegd hebben?
Alleen het onderliggende pijnpunt blijft:quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
De deadline is helemaal niet zo hard, er kan nog maanden over gesteggeld worden.
Zeker, begrijpelijk dat hij in eerste instantie eager was maar hij had inderdaad moeten inzien (en met hem natuurlijk zijn adviseurs) dat er nog een behoorlijke berg afspraken te maken waren en pro-actief moeten zorgen dat de boel op een lijn zou komen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat Jetten zo graag premier wilde worden dat de hele formatie maar snel, snel moest. Zonder deugdelijk financieel raamwerk en afspraken. 'dat zoeken we later nog wel eens uit'.
En dat zou best gekund hebben als ie de afgelopen half jaar hiermee bezig geweest was. Met het op 1 lijn krijgen van zijn eigen coalitie.
"Ow ja, die moeten we ook nog schrijven ..."quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen het onderliggende pijnpunt blijft:
Er zijn miljarden bezuinigingen afgesproken op sociale zekerheid in het regeerakkoord (of coalitieakkoord). Wat zijn die afspraken dan waard als je dit zo overboord gooit om alsnog met PRO in zee te gaan?
Wat heb je dan aan een regeerakkoord?
Reken er maar op dat D66 op het laatste moment foldt en het gewoon over rechts zal gaan.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
Pro wordt wel de lachende derde in deze chaos.
Maar dan ga je er wel van uit dat die andere twee partijen er ook te goeder trouw zaten. En bij één van die twee, heb ik daar echt enorme twijfels bij.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker, begrijpelijk dat hij in eerste instantie eager was maar hij had inderdaad moeten inzien (en met hem natuurlijk zijn adviseurs) dat er nog een behoorlijke berg afspraken te maken waren en pro-actief moeten zorgen dat de boel op een lijn zou komen.
1000%quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Reken er maar op dat D66 op het laatste moment foldt en het gewoon over rechts zal gaan.
Bontenbal lijkt me wel een betrouwbare gozert.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar dan ga je er wel van uit dat die andere twee partijen er ook te goeder trouw zaten. En bij één van die twee, heb ik daar echt enorme twijfels bij.
Zin om te raden welke van de twee ik bedoel?
Ja eens, de vraag is ook wel hoever ze willen gaan (of nodig wordt geacht voor steun).quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn miljarden bezuinigingen afgesproken op sociale zekerheid in het regeerakkoord (of coalitieakkoord). Wat zijn die afspraken dan waard als je dit zo overboord gooit om alsnog met PRO in zee te gaan?
quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar dan ga je er wel van uit dat die andere twee partijen er ook te goeder trouw zaten. En bij één van die twee, heb ik daar echt enorme twijfels bij.
"OK, hoe manipuleer ik deze shitshow naar Dilan-1?" is echt het enige wat die meid gedacht heeft. Hell, nog steeds denkt.
Ik zie weinig reden voor Klaver om daar nu al op weg te geven. Die houdt vast aan 'alle bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel'.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja eens, de vraag is ook wel hoever ze willen gaan (of nodig wordt geacht voor steun).
Er zit nogal een verschil in tussen 25% van de bezuiniging schrappen of het volledig schrappen van een plan uit het coalitieakkoord.
Die gast kan je volgens mij midden op straat wel vastklampen, dat je een noodgeval hebt en of hij een uurtje op je huis en huisdieren wilt passen. En dat je dan thuis komt en hij de vaat gedaan heeft.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bontenbal lijkt me wel een betrouwbare gozert.
Zolang de coalitie er intern nog over verdeeld is niet, maar ook bij PRO/Ja21/etc zal er toch een besef zijn dat er een compromis gesloten moeten worden. Tenminste als Nederland iets wil bereiken deze regeerperiode.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie weinig reden voor Klaver om daar nu al op weg te geven. Die houdt vast aan 'alle bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel'.
Hij peilt immers de grootste. En de ellende van de coalitie is alleen maar goed voor hem.
My2cents:quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zolang de coalitie er intern nog over verdeeld is niet, maar ook bij PRO/Ja21/etc zal er toch een besef zijn dat er een compromis gesloten moeten worden. Tenminste als Nederland iets wil bereiken deze regeerperiode.
Waarom zou je als kabinet dat het land (en jezelf) aandoen? Wat pretendeer je nog toe te voegen aan het landsbestuur in zo'n situatie?quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
Maar goed, als er geen begroting is, dan dient het kabinet op Prinsjesdag een kale begroting in met open posten.
En dan kan het parlement bepalen wat er moet gebeuren.
Heb je wel een vleugellamme regering die niets tot weinig van zijn plannen uit kan voeren. Maar dat is dan de consequentie.
Ja, maar wat koopt hij er voor om de grootste te zijn? Helemaal niets.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie weinig reden voor Klaver om daar nu al op weg te geven. Die houdt vast aan 'alle bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel'.
Hij peilt immers de grootste. En de ellende van de coalitie is alleen maar goed voor hem.
nou klaver zou wel graag nieuwe verkiezingen willen dus die doet helemaal NIETS meewerken aan een begroting van de VVD , NIETSquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, maar wat koopt hij er voor om de grootste te zijn? Helemaal niets.
Die man zal toch ook wel door hebben dat, met het huidige politieke landschap (een meerderheid van het land wat naar rechts heult), de kans vrij klein zal zijn dat PRO de komende 10 jaar gaat regeren als grootste partij? Wellicht dat ze er eens bij mogen om een midden kabinet aan een meerderheid te helpen wanneer ze de 3e grootste zijn ofzo. Wanneer Dilan bij de VVD opgerot is. Maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Dan doet ie toch een Jettentje?quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, maar wat koopt hij er voor om de grootste te zijn? Helemaal niets.
Die man zal toch ook wel door hebben dat, met het huidige politieke landschap (een meerderheid van het land wat naar rechts heult), de kans vrij klein zal zijn dat PRO de komende 10 jaar gaat regeren als grootste partij? Wellicht dat ze er eens bij mogen om een midden kabinet aan een meerderheid te helpen wanneer ze de 3e grootste zijn ofzo. Wanneer Dilan bij de VVD opgerot is. Maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Dit is in de praktijk Dilan 1.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:12 schreef probeer het volgende:
[..]
"OK, hoe manipuleer ik deze shitshow naar Dilan-1?" is echt het enige wat die meid gedacht heeft. Hell, nog steeds denkt.
klaver doet ook niets dan de huizenbouw en wegenbouw blokkeren vanwege het klimaatquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan doet ie toch een Jettentje?
Heel snel een minderheidskabinet formeren en dan hebben we kabinet Klaver I.
Is dat een optie? De grondwet zegt dat jaarlijks de begroting moet worden opgesteld door de regering en gepresenteerd moet worden door de koning op prinsjesdag: https://www.denederlandse(...)rding-comptabiliteitquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
Maar goed, als er geen begroting is, dan dient het kabinet op Prinsjesdag een kale begroting in met open posten.
quote:1. De begroting van de ontvangsten en de uitgaven van het Rijk wordt bij de wet vastgesteld.
2. Jaarlijks worden voorstellen van algemene begrotingswetten door of vanwege de Koning ingediend op het in artikel 65 bedoelde tijdstip.
3. De verantwoording van de ontvangsten en de uitgaven van het Rijk wordt aan de Staten-Generaal gedaan overeenkomstig de bepalingen van de wet. De door de Algemene Rekenkamer goedgekeurde rekening wordt aan de Staten-Generaal overgelegd.
4. De wet stelt regels omtrent het beheer van de financiën van het Rijk.
We zien de gemiddelde VVD kiezer zo reageren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:26 schreef Pixelman het volgende:
Nou Klaver, blijf maar eigenwijs en ga je gang. Maak maar een minderheidskabinet van Pro, SP, DENK, PvdD, Volt, CU, d66 en eventueel CDA. Het land zit hier echt op te wachten.
Absoluut.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:24 schreef capricia het volgende:
[..]
My2cents:
Zowel PRO als JA21 zijn bewust buiten de deur gehouden tijdens de formatie. Waarom zouden zij zich hier verantwoordelijk voor moeten voelen?
Ze zijn tenslotte ook gewoon oppositie.
Ik zie bijv een PRO ook alleen maar stijgen met veel D66 stemmers die toch wat teleurgesteld zijn.
Een demissionair kabinet. Dan hoor je je ontslag in te dienenquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:20 schreef capricia het volgende:
En dan kan het parlement bepalen wat er moet gebeuren.
Heb je wel een vleugellamme regering die niets tot weinig van zijn plannen uit kan voeren. Maar dat is dan de consequentie.
Blijkbaar is dit inmiddels het beste wat Nederland bestuurlijk te bieden heeft: een verzameling politieke carrières die zich vooral bezighoudt met de vraag wie na de volgende verkiezingen even aan het roer mag staan van een schip dat al geruime tijd stuurloos ronddobbert.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is niet dat dit onmogelijk is.![]()
Probleem is alleen dat de BBB de deur heeft gesloten en ruzie heeft met de VVD volgens hunquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:13 schreef probeer het volgende:
[..]
1000%
Daar staan ze om bekend. D66; bij twijfel altijd over rechts.
In die zin verwacht ik nog meer van Henri, qua "PRO binnenboord willen houden".
https://www.youtube.com/shorts/bVzm7-yn_J8?feature=sharequote:Op maandag 31 augustus 2026 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de tweede Kamer dit kabinet zo snel naar huis gaat sturen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Een demissionair kabinet. Dan hoor je je ontslag in te dienen
De VVD kan niet anders want die struikroverbende van Pro heult met de vakbonden die niet willen bewegen. De vakbonden en Pro zijn niet geïnteresseerd in het landsbelang, alleen hun onhaalbare utopieën willen zij nastreven.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:29 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
We zien de gemiddelde VVD kiezer zo reageren.
Een coalitieakkoord zonder meerderheid.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik mag verdomme hopen dat Klaver slimmer is. Dat hij dondergoed weet dat een Klaver-1 minderheidskabinet de allergrootste "zie je wel, het is allemaal de schuld van links" in de geschiedenis van de politiek zal zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog nooit een proefwerk blanco ingeleverd Tijn?quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat een optie? De grondwet zegt dat jaarlijks de begroting moet worden opgesteld door de regering en gepresenteerd moet worden door de koning op prinsjesdag: https://www.denederlandse(...)rding-comptabiliteit
[..]
Het landsbelang maar geen meerderheid hebben in de Tweede Kamer...quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:33 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kan niet anders want die struikroverbende van Pro heult met de vakbonden die niet willen bewegen. De vakbonden en Pro zijn niet geïnteresseerd in het landsbelang, alleen hun onhaalbare utopieën willen zij nastreven.
Gefeliciteerd, je hebt de koelkast gewonnen. Neem ff contact op met de modjes voor het innen van je prijs.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkbaar is dit inmiddels het beste wat Nederland bestuurlijk te bieden heeft: een verzameling politieke carrières die zich vooral bezighoudt met de vraag wie na de volgende verkiezingen even aan het roer mag staan van een schip dat al geruime tijd stuurloos ronddobbert.
Het is in feite al demissionair. Met alleen CDA en D66 die het eens met elkaar zijn. De VVD is het eens met de PVV en FvD 2.0quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de tweede Kamer dit kabinet zo snel naar huis gaat sturen.
Waarom denk jij dat het demissionair zal zijn?
Gewoon het Word bestandje even openen in kladblok en wat symbolen aanpassen. Corrupted file als bijlage in de email.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Nog nooit een proefwerk blanco ingeleverd Tijn?
quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:37 schreef lbosse het volgende:
[..]
Gewoon het Word bestandje even openen in kladblok en wat symbolen aanpassen. Corrupted file als bijlage in de email.
O ja sorry bij mij werkt het gewoon hoor.
Het wordt vooral ingewikkeld als je niet weet waar je naartoe wilt. Wie een duidelijke visie en een helder doel heeft, hoeft alleen nog te bepalen hoe daar te komen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:37 schreef theunderdog het volgende:
De (Nederlandse) politiek is een grote gaslighting show. Het gaat er allemaal om dat wij (de burger) moeten geloven dat het allemaal ongelooflijk ingewikkeld is. Dat er gezamenlijk 'uitkomen' een proces van maanden moet zijn. Alsof de rest van de maatschappij geen overleggen heeft. Alsof politici de enige zijn die te maken krijgen met verschillende meningen, waar ze een middenweg voor moeten vinden.
Oh, begrotingen. Cijfertjes! moeilijk, moeilijk.
quote:
Als ze er na een hele week, heel weekend en hele nacht nog niet uit zijn dan is het toch klaar?quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:42 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
[ x ]
Ga er maar vanuit dat het feest vanavond niet doorgaat, als je dat niet al deed.
Dat hoop ik wel ja.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:43 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Als ze er na een hele week, heel weekend en hele nacht nog niet uit zijn dan is het toch klaar?
Het meest tragische is dat zelfs als ze er onderling uit zouden komen, ze alsnog de steun van een partij buiten de regering nodig hebben om aan een meerderheid in de kamer te komen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:43 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Als ze er na een hele week, heel weekend en hele nacht nog niet uit zijn dan is het toch klaar?
Gewoon heel de VVD een MvW PRO, D66, CDA, PVV.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:43 schreef probeer het volgende:
En dat ze dan alsnog de begrotingen van Rutte-4 en Schoof-1 indienen, als de twee uitersten van het domein waarbinnen ze gaan regeren.
Strijd en sneuvel je als militair voor je land, en dan laat de baas van defensie het land nog ietsjes verder naar de tering gaan door op je begrafenis te komen. Daar zit een trieste ironie in.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:42 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
[ x ]
Ga er maar vanuit dat het feest vanavond niet doorgaat, als je dat niet al deed.
Maar even serieus: de koning moet gewoon een doorgerekende begroting presenteren. Daar valt volgens mij niks op af te dingen, het staat letterlijk in de grondwet. Iets met blanco posten enzo... is dat ooit gedaan? Gaat de kamer daarmee akkoord? Lijkt me niet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Nog nooit een proefwerk blanco ingeleverd Tijn?
Dit kan best de enige mogelijkheid zijn dat de D66 de premier levert.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Men wilde ook geen tijd verliezen na de verloren jaren onder Schoof.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit filmpje van MM even snel bekeken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:49 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dit kan best de enige mogelijkheid zijn dat de D66 de premier levert.
Ik vond het ook allemaal snel gaan. Je had best wel de VVD en andere partijen onder druk kunnen zetten.
quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.youtube.com/shorts/bVzm7-yn_J8?feature=share
Nu wil ik geen enkel kwaad woord spreken over gesneuvelde militairen en hun collega's, maar ik vind het op zijn minst bijzonder dat de begrotingsgesprekken hierdoor op pauze worden gezet. Alsof ze zwemmen in tijd..quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:42 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
[ x ]
Ja, je gaat bijna denken dat een minderheidskabinet niet echt werkt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:54 schreef TheVulture het volgende:
Punt in deze constructie is ook wel de dubbele agenda van de oppositie, die niet in deelakkoorden wil denken zonder te kijken wat er dan aan de andere kant gebeurd.
PRO wil best de stikstofplannen steunen maar alleen als er op rechts niet de bezuinigen op de sociale zekerheid blijven staan. JA21 en SGP willen het dan waarschijnlijk weer precies andersom... en zo zijn er nog wel meer kruisverbanden.
Klopt maar dat vind ik ook wel voor een deel aan de oppositie te wijten, die blijkbaar de onbestuurbaarheid van het land als geheel belangrijker vinden dan op bepaalde zaken vooruitgang te kunnen boeken. Da's dan nog even los van de VVD die als een soort halve oppositiepartij ook nog in die coalitie zittenquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, je gaat bijna denken dat een minderheidskabinet niet echt werkt.
Politiek draait uiteindelijk ook gewoon keihard om de macht, dat wordt nu alleen weer eens pijnlijk zichtbaar.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:54 schreef TheVulture het volgende:
Punt in deze constructie is ook wel de dubbele agenda van de oppositie, die niet in deelakkoorden wil denken zonder te kijken wat er dan aan de andere kant gebeurd.
PRO wil best de stikstofplannen steunen maar alleen als er op rechts niet de bezuinigen op de sociale zekerheid blijven staan. JA21 en SGP willen het dan waarschijnlijk weer precies andersom... en zo zijn er nog wel meer kruisverbanden.
Het is een hele goede vraag hoor. Ik weet het niet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar even serieus: de koning moet gewoon een doorgerekende begroting presenteren. Daar valt volgens mij niks op af te dingen, het staat letterlijk in de grondwet. Iets met blanco posten enzo... is dat ooit gedaan? Gaat de kamer daarmee akkoord? Lijkt me niet.
De oppositie mag ook wel naar het huidige politieke klimaat kijken en de verdeeldheid. Er zitten al jaren zo'n 15 partijen in de kamer inclusief allerlei splinters die goede meerderheidspolitiek al bijna onmogelijk maken, althans met capabele mensen aan het roer.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:57 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Politiek draait uiteindelijk ook gewoon keihard om de macht, dat wordt nu alleen weer eens pijnlijk zichtbaar.
Deze coalitie weet dat ook prima, dus mogen zij het zich aanrekenen dat ze nu in de penarie zitten. Je kunt oppositiepartijen moeilijk verwijten dat ze oppositie voeren mijns inziens.
Ik sluit me aan bij de meningen dat politiek inmiddels eens soort doorlopende campagnemodus is. Daarbij is de polarisatie op rechts-extreem aan het kapseizen. Ik noem een FvD , een Markuszower en een Keizer met haar Maga Project 2029 en de VVD die gestaag meekruipt. Als daarmee een midden mee gevonden moet worden op onder welk kabinet dan ook, dan kunnen we wel opbouden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:54 schreef TheVulture het volgende:
Dan mag de koning tijdens prinsessendag (ik noem het vanaf nu zo, lang leve AaAaAe!) zelf bepalen wat hij voorleest. Een gedichtje, iets uit zijn dagboek, een chronologische opsomming van alle eredivisiewinnaars, geheel uit zijn hoofd. Wat hij wil.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar even serieus: de koning moet gewoon een doorgerekende begroting presenteren. Daar valt volgens mij niks op af te dingen, het staat letterlijk in de grondwet. Iets met blanco posten enzo... is dat ooit gedaan? Gaat de kamer daarmee akkoord? Lijkt me niet.
Als een PRO de stikstofplannen steunt maar daardoor toe moet geven op sociale zekerheden breken ze hun eigen partij af. Dat is één van de belangrijkste kernwaarden van de partij.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Klopt maar dat vind ik ook wel voor een deel aan de oppositie te wijten, die blijkbaar de onbestuurbaarheid van het land als geheel belangrijker vinden dan op bepaalde zaken vooruitgang te kunnen boeken. Da's dan nog even los van de VVD die als een soort halve oppositiepartij ook nog in die coalitie zitten
Ja, dat mensen het vertrouwen in de politiek verliezen is ook wel te begrijpen als je kijkt wat voor zooitje deze clowns ervan maken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Klopt maar dat vind ik ook wel voor een deel aan de oppositie te wijten, die blijkbaar de onbestuurbaarheid van het land als geheel belangrijker vinden dan op bepaalde zaken vooruitgang te kunnen boeken. Da's dan nog even los van de VVD die als een soort halve oppositiepartij ook nog in die coalitie zitten
In principe steun je daar iets positiefs mee voor hun achterban, maar door het koppelen van de standpunten maak je het politiek wel heel lastig. Ze zitten niet in de coalitie he, dus hun achterban ze daar dan ook weer lastig voor verantwoordelijk houdenquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:03 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als een PRO de stikstofplannen steunt maar daardoor toe moet geven op sociale zekerheden breken ze hun eigen partij af. Dat is één van de belangrijkste kernwaarden van de partij.
De grootste fout van dit experiment is geweest om een dichtgetimmerd regeerakkoord te sluiten, terwijl je vooraf wist dat je afhankelijk bent van de oppositie om wat voor elkaar te krijgen. Dan heb je ruimte nodig om dingen te kunnen uitruilen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:02 schreef capricia het volgende:
De belangrijkste bezuinigingen uit het coalitieakkoord zijn nu eenmaal op de Zorg en Sociale zekerheid.
Als je dit akkoord uit wil voeren, dan kan dat denk ik niet met PRO. Vind het ook terecht dat PRO hier niet mee akkoord gaat. Ze zijn niet voor niets de linkse oppositie.
Dus dan vraag ik me af wat D66 en CDA in hemelsnaam onderhandeld en ondertekend hebben. Als ze hun eigen akkoord niet willen uitvoeren.
Ik snap die houding op zich wel hoor. Ik ben niet objectief, maar vind die bezuinigingen op sociale zekerheid en zorg ook vrij draconisch en zeker als je vervolgens geen enkele bijdrage verlangt van het grote bedrijfsleven of vermogenden en grote inkomens.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:54 schreef TheVulture het volgende:
Een groot deel van de achterban vindt het ongedaan maken van de bezuinigingen belangrijker dan stikstof. Als je die negeert krijg je een PvdA scenario na Rutte 2.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:04 schreef TheVulture het volgende:
[..]
In principe steun je daar iets positiefs mee voor hun achterban, maar door het koppelen van de standpunten maak je het politiek wel heel lastig. Ze zitten niet in de coalitie he, dus hun achterban ze daar dan ook weer lastig voor verantwoordelijk houden
Jetten I wilde regeren alsof het 76 zetels had, terwijl het er 66 had. Veel hiervan had je natuurlijk prima kunnen zien aankomen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De grootste fout van dit experiment is geweest om een dichtgetimmerd regeerakkoord te sluiten, terwijl je vooraf wist dat je afhankelijk bent van de oppositie om wat voor elkaar te krijgen. Dan heb je ruimte nodig om dingen te kunnen uitruilen.
Ik denk dat zelfs op links sociale zekerheden nog wat belangrijker worden gevonden dan de huidige stikstofplannen. Dit is echt een flink pijnpunt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:04 schreef TheVulture het volgende:
[..]
In principe steun je daar iets positiefs mee voor hun achterban, maar door het koppelen van de standpunten maak je het politiek wel heel lastig. Ze zitten niet in de coalitie he, dus hun achterban ze daar dan ook weer lastig voor verantwoordelijk houden
Ik hoop dat ze het wel torpederen dan anders hebben ze zich weer laten piepelen door de VVD.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:08 schreef TheVulture het volgende:
Ben wel benieuwd of PRO het dan echt aandurft om de stikstofplannen te torpederen als het kabinet toch rechts af slaat... dat zal een deel van hun achterban toch ook niet kunnen waarderen.
Een groot deel van de achterban moet begrijpen dat iets wenselijk vinden en het kunnen betalen twee verschillende dingen zijn. Als we de grootste kostenposten bij voorbaat tot moreel taboe verklaren, maken we van begrotingsbeleid een geloofskwestie. Dan is er geen volwassen politiek meer over, alleen nog wensdenken en een rekening die we wederom bij de volgende generatie neerleggen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:06 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een groot deel van de achterban vindt het ongedaan maken van de bezuinigingen belangrijker dan stikstof. Als je die negeert krijg je een PvdA scenario na Rutte 2.
De WW en WIA potten zitten overvol. De premie hiervan gaat ook niet omlaag dus ze hevelen dat geinde geld hiervoor gewoon over naar defensie. Terwijl de VVD bedrijven en echt vermogenden probeert volledig te ontzien voor deze kosten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een groot deel van de achterban moet begrijpen dat iets wenselijk vinden en het kunnen betalen twee verschillende dingen zijn. Als we de grootste kostenposten bij voorbaat tot moreel taboe verklaren, maken we van begrotingsbeleid een geloofskwestie. Dan is er geen volwassen politiek meer over, alleen nog wensdenken en een rekening die we wederom bij de volgende generatie neerleggen.
Betaalbaarheid is in dit geval dan ook niet het probleem (maar een slap excuus om te bezuinigen). Er is simpelweg meer geld nodig voor defensie.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een groot deel van de achterban moet begrijpen dat iets wenselijk vinden en het kunnen betalen twee verschillende dingen zijn. Als we de grootste kostenposten bij voorbaat tot moreel taboe verklaren, maken we van begrotingsbeleid een geloofskwestie. Dan is er geen volwassen politiek meer over, alleen nog wensdenken en een rekening die we wederom bij de volgende generatie neerleggen.
er is altijd een partij die heel snel verkiezingen wilquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, je gaat bijna denken dat een minderheidskabinet niet echt werkt.
WW- en WIA-premies zijn geen spaarpotten waar je naar believen geld uit haalt voor Defensie. Als je beweert dat dat daadwerkelijk gebeurt, laat dan de concrete begrotingsconstructie zien.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:14 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De WW en WIA potten zitten overvol. De premie hiervan gaat ook niet omlaag dus ze hevelen dat geinde geld hiervoor gewoon over naar defensie. Terwijl de VVD bedrijven en echt vermogenden probeert volledig te ontzien voor deze kosten.
"Er is simpelweg meer geld nodig" ontwijkt precies de vraag die ertoe doet: wie betaalt het?quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Betaalbaarheid is in dit geval dan ook niet het probleem (maar een slap excuus om te bezuinigen). Er is simpelweg meer geld nodig voor defensie.
Daarnaast vind ik dat als je (wederom) vraagt aan de 'onderkant' van de samenleving om in te leveren dat je het niet kan maken geen bijdrage te vragen van vermogenden en het grote bedrijfsleven.
Als dat wél een beetje evenredig gebeurd dan zou ik er al veel meer vrede mee kunnen hebben.
Verder is het schijnbaar geen probleem om toekomstige generaties op te schepen met een aarde aangedaan door klimaatverandering, een woningtekort, een vermagerd zorgstelsel en een sociaal vangnet dat is gereduceerd tot op het bot.
Met de corona kon we ook geld uit de staatschuld halen, zonder over begroting te pratenquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
WW- en WIA-premies zijn geen spaarpotten waar je naar believen geld uit haalt voor Defensie. Als je beweert dat dat daadwerkelijk gebeurt, laat dan de concrete begrotingsconstructie zien.
Nu iis de staatschuld 43% en de Belgische staatschuld 105%quote:AI-overzicht
Tijdens de coronacrisis heeft de Nederlandse overheid de corona-uitgaven buiten de reguliere begrotingsplafonds geplaatst.
Dit is gedaan om te voorkomen dat de miljarden aan noodsteun direct zouden leiden tot gedwongen bezuinigingen op andere overheidsuitgaven, zoals reguliere zorg, onderwijs en infrastructuur.
Het geld is volledig gefinancierd door extra te lenen op de kapitaalmarkt, waardoor de staatsschuld flink opliep.
Trek de zakken binnen de gele propaganda van SBS en Wakker Nederland maar leeg, dat zijn over de afgelopen periodes de grootste politieke uithangborden voor landelijk verval geweest.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
WW- en WIA-premies zijn geen spaarpotten waar je naar believen geld uit haalt voor Defensie. Als je beweert dat dat daadwerkelijk gebeurt, laat dan de concrete begrotingsconstructie zien.
Uiteindelijk blijft de ongemakkelijke vraag simpel: hogere defensieuitgaven moeten ergens vandaan komen. Uit hogere belastingen, lagere uitgaven elders of meer schuld. Wie al die opties afwijst, heeft geen volwassen begrotingskeuze gemaakt, maar een verlanglijstje van gebakken lucht.
Er worden momenteel echter weinig eerlijke keuzes gemaakt. De VVD parade paardjes blijven zoals gebruikelijk buiten schot.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Er is simpelweg meer geld nodig" ontwijkt precies de vraag die ertoe doet: wie betaalt het?
Meer Defensie kan noodzakelijk zijn, maar noodzaak maakt het niet gratis. Uiteindelijk zijn er drie knoppen: hogere lasten, minder uitgaven elders of meer schuld.
Je kunt prima vinden dat vermogenden en grote bedrijven een groter deel van de rekening moeten dragen. Maar dat maakt bezuinigingen niet automatisch overbodig. En 'de onderkant moet weer inleveren' is te makkelijk zolang niet wordt gezegd welke keuzes er daadwerkelijk voorliggen.
Ook toekomstige generaties kun je niet tegelijk beschermen tegen klimaatverandering, woningtekort en verschralende publieke voorzieningen én opzadelen met steeds hogere uitgaven en schulden.
Je moet eerlijke keuzes maken. Het is tijd om volwassen te worden.
Die kunnen ook buiten schot blijven omdat er te weinig zetels zijn om daar wat aan te doen, dat is ook de realiteit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:23 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Er worden momenteel echter weinig eerlijke keuzes gemaakt. De VVD parade paardjes blijven zoals gebruikelijk buiten schot.
Zodra bepaalde opties vooraf politiek onbespreekbaar worden verklaard, blijft de rekening vanzelf ergens anders liggen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:23 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Er worden momenteel echter weinig eerlijke keuzes gemaakt. De VVD parade paardjes blijven zoals gebruikelijk buiten schot.
https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelastingquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk blijft de ongemakkelijke vraag simpel: hogere defensieuitgaven moeten ergens vandaan komen. Uit hogere belastingen, lagere uitgaven elders of meer schuld. Wie al die opties afwijst, heeft geen volwassen begrotingskeuze gemaakt, maar een verlanglijstje van gebakken lucht.
juist schaf de HRA geldleen subsidie af en alle problemen zijn opgelostquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zodra bepaalde opties vooraf politiek onbespreekbaar worden verklaard, blijft de rekening vanzelf ergens anders liggen.
Grappige woordkeuze.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarom hoop ik ook op nieuwe aanwas van democratische socialisten zoals ze in de VS nu kennen met een Mamdani, El-Sayed, AOC, Angie Nixon van de DSA kamp van Bernie Sanders.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik snap die houding op zich wel hoor. Ik ben niet objectief, maar vind die bezuinigingen op sociale zekerheid en zorg ook vrij draconisch en zeker als je vervolgens geen enkele bijdrage verlangt van het grote bedrijfsleven of vermogenden en grote inkomens.
Daarnaast willen ook veel rechtse kiezers eigenlijk liever geen bezuinigingen op sociale zekerheid maar men stemt veelal rechts want buitenlanders en omdat links per definitie kut is ofzo.
Met als consequentie dat je geen steun gaat krijgen van een PRO. Dat kan je ze moeilijk verwijten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die kunnen ook buiten schot blijven omdat er te weinig zetels zijn om daar wat aan te doen, dat is ook de realiteit.
Ja natuurlijk men heeft de Pvda gewoon opgekochtquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
De spin dat GL de PVDA opgeslokt heeft, kan wel eens waar zijn. Staat links nog wel voor de arbeider op den duur? Want ze echt bereiken lukt ze niet. Jimmy Dijk faalt, Timmermans wist twee keer niet te scoren.
Dit dus.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:14 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De WW en WIA potten zitten overvol. De premie hiervan gaat ook niet omlaag dus ze hevelen dat geinde geld hiervoor gewoon over naar defensie. Terwijl de VVD bedrijven en echt vermogenden probeert volledig te ontzien voor deze kosten.
Hoe hebben ze dat gedaan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja natuurlijk men heeft de Pvda gewoon opgekocht
Het is zeker terecht om te vragen hoe kostendekkend die premie nog is, maar dat het Aof-geld simpelweg wordt gebruikt om andere gaten te dichten, klopt volgens mij niet. De reserve is niet vrij besteedbaar en een flinke buffer is verstandig gezien de stijgende WIA-lasten en toekomstige risico's..quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting
Het wordt al jaren gebruikt om tekorten in de begroting op te vullen. Het is daarmee een spookbelasting en zorgt er ook voor dat de lonen van werknemers gedrukt worden. Want hoewel werkgevers het nu ophoesten heeft het wel invloed op hoeveel loon ze kunnen bieden.
Waarmee werknemers dubbel genaaid worden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus.
Op de WW bezuinigen om geld aan defensie uit te geven, is niets meer dan een verkapte defensiebelasting voor de werkgevers van Nederland.
Ja hoe zou jij dat doen, door beloftesquote:
quote:AI-overzicht
Frans Timmermans was de laatste exclusieve politiek leider van de Partij van de Arbeid (PvdA)
Begrijp ik dit dan verkeerd?quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is zeker terecht om te vragen hoe kostendekkend die premie nog is, maar dat het Aof-geld simpelweg wordt gebruikt om andere gaten te dichten, klopt volgens mij niet. De reserve is niet vrij besteedbaar en een flinke buffer is verstandig gezien de stijgende WIA-lasten en toekomstige risico's..
Maar eens: de vraag is wanneer een verstandige buffer omslaat in een structureel te hoge premie.
quote:Hoe zit het met de begroting?
Het verhogen van de arbeidsongeschiktheidspremie is vooral bedoeld om te voldoen aan de Europese regels voor het begrotingstekort. Want de overschotten van de Aof-premie mogen worden ingezet voor de tekorten elders op de begroting.
Die tekorten ontstaan als er aan andere zaken geld wordt uitgegeven. Mede daardoor liggen de inkomsten uit de Aof-premie al jaren miljarden hoger dan de uitgaven en raakt het arbeidsongeschiktheidsfonds steeds verder gevuld.
Maar doordat Nederland al tegen de grenzen aanschurkt van de Europese begrotingsregels kan het geld uit dat fonds niet worden uitgegeven aan "tegenvallers", zelfs niet als het gaat om tegenvallers op het gebied van arbeidsongeschiktheid.
Als we niet langer werken, moet de AOW-rekening ergens anders landen: bij hogere premies, hogere belastingen, minder uitgaven of meer schuld.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Grappige woordkeuze.
Je weet wel, omdat een van die bezuinigingen waarvan jij beoogt dat ze doorgang moeten vinden, nou juist is dat toekomstige generaties langer doorwerken om de kosten van huidige of bijna gepensioneerde generaties op te hoesten.
Het geld wordt niet letterlijk gebruikt om andere gaten te vullen, maar het overschot van het Aof helpt wél om het totale begrotingssaldo te verbeteren. Daarom heeft die premie meer dan alleen een sociale-verzekeringsfunctie.quote:
AOW-uitkeringen inkomens- en/of vermogensafhankelijk (muv eigen woning) maken. Hoppa, opgelost.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als we niet langer werken, moet de AOW-rekening ergens anders landen: bij hogere premies, hogere belastingen, minder uitgaven of meer schuld.
Er is bovendien een wezenlijk verschil tussen een structurele maatregel om vergrijzing betaalbaar te houden en de rekening simpelweg doorschuiven naar morgen.
Uiteindelijk ontkomt geen enkele keuze aan intergenerationele verdeling. De vraag is dus niet óf toekomstige generaties betalen, maar hoeveel, waarvoor en via welke route. Doen alsof daar een pijnloze optie tussen zit, is precies het wensdenken waar we eens een einde aan moeten maken.
Tijd om volwassen te worden en eerlijke keuzes te maken.
een ouderwetse boekhouder zou dat een zeer verwerpelijke gedachte noemen net of je de bekeuring betaald met het zakgeld van je zoonquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het geld wordt niet letterlijk gebruikt om andere gaten te vullen, maar het overschot van het Aof helpt wél om het totale begrotingssaldo te verbeteren.
Daarom heeft die premie meer dan alleen een sociale-verzekeringsfunctie.
De Aof-premie (Arbeidsongeschiktheidsfonds) wordt volledig betaald door de werkgever
Of het fiscaliseren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:40 schreef probeer het volgende:
[..]
AOW-uitkeringen inkomens- en/of vermogensafhankelijk (muv eigen woning) maken. Hoppa, opgelost.
Een uitzonderlijk mooie geldstroom van vermogende ouderen naar werkende jongeren.
AOW is al gefiscaliseerd in de tweede schijf en derde schijfquote:
In 2026 betaal je als AOW-gerechtigde over de eerste schijf 17,85% belasting, terwijl wie jonger is dan de AOW-leeftijd in diezelfde schijf 35,75% betaalt.
Tarieven voor personen jonger dan de AOW-leeftijd (2026)
Schijf 1 (t/m ¤ 38.883): 35,75% (waarvan 8,10% inkomstenbelasting en 27,65% premie volksverzekeringen)
Schijf 2 (van ¤ 38.883 t/m ¤ 78.426): 37,56%
Schijf 3 (meer dan ¤ 78.426): 49,50%
Belastingdienst
Tarieven voor AOW-gerechtigden (geboren op of na 1 januari 1946) (2026)
AOW'ers betalen geen AOW-premie meer in de eerste schijf, waardoor het tarief lager is.
Open overheid
Schijf 1 (t/m ¤ 38.883): 17,85%
Schijf 2 (van ¤ 38.883 t/m ¤ 78.426): 37,56%
Schijf 3 (meer dan ¤ 78.426): 49,50%
Dat is plots. Niet eens "in goed overleg". Bijzonder.quote:De Wetenschappelijk directeur van de TeldersStichting, dr. Patrick van Schie, beëindigt met ingang van 18 september a.s. zijn werkzaamheden bij en voor de TeldersStichting.
Het curatorium van de TeldersStichting is Patrick van Schie zeer erkentelijk voor zijn inzet, betrokkenheid en deskundigheid ten behoeve van de TeldersStichting. Patrick van Schie heeft als auteur, mede-auteur dan wel begeleider van talloze geschriften, columns en voordrachten gedurende vele jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de doelstelling van de TeldersStichting, namelijk "om op wetenschappelijk verantwoorde wijze, vraagstukken van maatschappelijk belang, in het bijzonder die van staatkundige, sociale, economische of juridische aard, te onderzoeken met de liberale beginselen als uitgangspunt, zulk een onderzoek te bevorderen en over zodanige vraagstukken voor te lichten. Dit doel wordt nagestreefd ten behoeve van het liberalisme in het algemeen en mede ten behoeve van de ……… Volkspartij voor Vrijheid en Democratie.”
Het curatorium wenst Patrick van Schie alle goeds toe in het vervolg van zijn carrière.
Minder kosten voor OS, asielmigratie, bijstanders, defensie gewoon op 2% houden. Je kan ook gewoon keuzes maken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als we niet langer werken, moet de AOW-rekening ergens anders landen: bij hogere premies, hogere belastingen, minder uitgaven of meer schuld.
Er is bovendien een wezenlijk verschil tussen een structurele maatregel om vergrijzing betaalbaar te houden en de rekening simpelweg doorschuiven naar morgen.
Uiteindelijk ontkomt geen enkele keuze aan intergenerationele verdeling. De vraag is dus niet óf toekomstige generaties betalen, maar hoeveel, waarvoor en via welke route. Doen alsof daar een pijnloze optie tussen zit, is precies het wensdenken waar we eens een einde aan moeten maken.
Tijd om volwassen te worden en eerlijke keuzes te maken.
Ging hij in tegen het mainstream verhaal?quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is plots. Niet eens "in goed overleg". Bijzonder.
Je moet niet werken na je pensioenquote:Op maandag 31 augustus 2026 14:24 schreef phpmystyle het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Blijft toch leuk, hogere AOW leeftijd justificeren omdat je zelf iemand kent (zijn moeder) die op haar 90e nog werkt.
Patrick van Schie was de afgelopen jaren niet bepaald een toeschouwer. Jarenlang stond hij aan het roer van het wetenschappelijk bureau van de VVD.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:06 schreef nostra het volgende:
[..]
heeft ook niet echt iets achtergelaten, toch middelmaat en dan ben ik nog vrij positief over elco brinkman. Staat wel hoog op het lijstje mislukte Nederlandse politici aller tijdenquote:Op maandag 31 augustus 2026 14:16 schreef Scorpion_17 het volgende:
Elco Brinkman, de mislukte troonopvolger van Ruud Lubbers, overleden.
Ach ja. de mortuis nil nisi bonum.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:45 schreef User98182 het volgende:
[..]
heeft ook niet echt iets achtergelaten, toch middelmaat en dan ben ik nog vrij positief over elco brinkman. Staat wel hoog op het lijstje mislukte Nederlandse politici aller tijden
Neuh, hij wás mainstream. Maar geen idee.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ging hij in tegen het mainstream verhaal?
Hij zal wel weer een kabinet met Wilders voorgestaan hebben.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ging hij in tegen het mainstream verhaal?
Hier heb je wel gelijk in, het probleem dit specifieke onderwerp is echter dat dit eigenlijk de 'normale' beleidsuitkomst is en waar zeker D66 en VVD het eigenlijk ook wel mee eens zijn. De coalitie wordt hier vooral uit de brand geholpen door PRO, oftewel bij PRO leeft er niet het gevoel dat er concessies zijn gedaan. Anders wordt het wanneer de coalitie gaat inleveren op hun plannen voor sociale zekerheid.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:04 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Elco Brinkman zal misschien minder herinnerd worden als de premier die hij nooit werd, dan als het schoolvoorbeeld van 'De Nederlandse bestuurder'.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:45 schreef User98182 het volgende:
[..]
heeft ook niet echt iets achtergelaten, toch middelmaat en dan ben ik nog vrij positief over elco brinkman. Staat wel hoog op het lijstje mislukte Nederlandse politici aller tijden
quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:19 schreef -XOR- het volgende:
Van CDA-kroonprinsen ben ik altijd al blij als ze hun vriendin niet in elkaar batsen dus wat dat betreft was Elco one of the good guys.
Kut, een reden minder om tegen de VVD aan de schoppen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 14:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Zijn stoel zal ongetwijfeld snel worden ingenomen door een andere intellectueel die ons met dezelfde overtuiging zal uitleggen waarom de overheid vooral klein moet blijven terwijl Europa wordt geconfronteerd met een opeenstapeling van crises en Rusland en China hun macht en invloed uitbreiden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kut, een reden minder om tegen de VVD aan de schoppen.
Het zal wel zoeken worden met een zaklamp binnen de VVD naar een intellectueel.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zijn stoel zal ongetwijfeld snel worden ingenomen door een andere intellectueel die ons met dezelfde overtuiging zal uitleggen waarom de overheid vooral klein moet blijven terwijl Europa wordt geconfronteerd met een opeenstapeling van crises en Rusland en China hun macht en invloed uitbreiden.
Mwah, conservatiever dan Van Schie krijg je ze niet. Eigenlijk is hij gewoon een SGP'er met een vrijemarktfetish, een typische exponent van het rechts-conservatieve gedachtengoed waar God uit het ideologische verhaal is geschreven maar de benepen spruitjesluchtmoraal in stand blijft en recht wordt geluld met een soort pseudo-utilitaristisch sausje erover.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zijn stoel zal ongetwijfeld snel worden ingenomen door een andere intellectueel die ons met dezelfde overtuiging zal uitleggen waarom de overheid vooral klein moet blijven terwijl Europa wordt geconfronteerd met een opeenstapeling van crises en Rusland en China hun macht en invloed uitbreiden.
Hmmm.. Ik vraag me af of hij zichzelf zo ziet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, conservatiever dan Van Schie krijg je ze niet. Eigenlijk is hij gewoon een SGP'er met een vrijemarktfetish, een typische exponent van het rechts-conservatieve gedachtengoed waar God uit het ideologische verhaal is geschreven maar de benepen spruitjesluchtmoraal in stand blijft en recht wordt geluld met een soort pseudo-utilitaristisch sausje erover.
Paultje "PRO ZIJN COMMUNISTEN EN D6666 NOG MEER", oh wacht ik kan wethouder worden met PRO en D66.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
Misschien dat de VVD Slettenhaar bereid kan vinden.
Conservatieven noemen zich wel vaker 'klassiek-liberaal', maar dat 'liberalisme' houdt doorgaans niet meer in dan een vrije markt. Neuken mag alleen in binnen het huwelijk in missionarishouding om kinderen te maken, het haar mag niet tot over de oren en beatlesque deuntjes vergiftigen de jeugd.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hmmm.. Ik vraag me af of hij zichzelf zo ziet.
Dat is wel de mooiste vorm van liberalisme.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Conservatieven noemen zich wel vaker 'klassiek-liberaal', maar dat 'liberalisme' houdt doorgaans niet meer in dan een vrije markt. Neuken mag alleen in binnen het huwelijk in missionarishouding om kinderen te maken, het haar mag niet tot over de oren en beatlesque deuntjes vergiftigen de jeugd.
Neuh, dat is geen liberalisme, dat is eerder links-activistisch/marxistisch/socialistisch, die zullen zichzelf niet als 'liberaal' in politiek ideologische zin van het woord beschouwen. Links-liberalisme is 'vrijheid-blijheid', dus als je je haar blauw wilt verven of als man je nagels wilt lakken dan is dat prima, maar niemand zal je daartoe willen dwingen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is wel de mooiste vorm van liberalisme.
Je hebt ook liberalen die vinden dat je je haar blauw moet verven, als man je nagels lakken, jezelf moet vastketenen aan een kunstobject om een punt te maken, en vrachtwagenbanden moet lek steken. Dat type liberalisme spreekt mij niet zo aan.
Voor iets wat neerkomt op "de meerderheid beslist" (76 van de 150) kunnen we politiek zo lekker complex maken he. Naast dat de kleur van een kabinet iets vaags is snap ik ook niet welk probleem dit oplost. Wel gelachen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:20 schreef capricia het volgende:
Wat is dit nou weer voor iets bijzonders. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
[ x ]
Edit:
AI leert mij dit:
"Hij heeft het over de conventie van 1966 uit het Nederlandse staatsrecht en de kabinetsformatiepraktijk.
Die verwijst naar de gebeurtenissen na de Nacht van Schmelzer (oktober 1966). Het centrumlinkse kabinet-Cals (KVP-PvdA-ARP) viel, waarna geen directe nieuwe verkiezingen volgden. In plaats daarvan werd het rompkabinet-Zijlstra gevormd: de PvdA viel eruit en er kwam een overgangs-/rompkabinet van KVP en ARP, gebaseerd op dezelfde verkiezingsuitslag van 1963.
In die context gaat de conventie (of de praktijk die eruit voortkwam) over de ruimte om de samenstelling van een kabinet aan te passen zonder dat de politieke “kleur” fundamenteel verandert. Volgens Voermans past het toevoegen van partijen als JA21 en SGP binnen die grenzen, terwijl “Pro” de kleur te veel zou wijzigen en daarmee niet zou kunnen."
Bijzonder dat de kleur niet zou wijzigen als je de SGP toe voegt. Tevens is er in ons staatsrecht helemaal niet beschreven dat er perse nieuwe verkiezingen moeten komen als een kabinet valt. En kunnen ze in principe alle kanten uit. Dat dit niet de gewoonte is, en dat we eigenlijk bijna altijd direct nieuwe verkiezingen uitschrijven, is meer gewoonte dan wet.
WNL is de omroep van de VVD. Voormalig persvoorlichter en spindoctor Kees Berghuis is daar hoofdredacteur.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:20 schreef capricia het volgende:
Wat is dit nou weer voor iets bijzonders. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
[ x ]
Edit:
AI leert mij dit:
"Hij heeft het over de conventie van 1966 uit het Nederlandse staatsrecht en de kabinetsformatiepraktijk.
Die verwijst naar de gebeurtenissen na de Nacht van Schmelzer (oktober 1966). Het centrumlinkse kabinet-Cals (KVP-PvdA-ARP) viel, waarna geen directe nieuwe verkiezingen volgden. In plaats daarvan werd het rompkabinet-Zijlstra gevormd: de PvdA viel eruit en er kwam een overgangs-/rompkabinet van KVP en ARP, gebaseerd op dezelfde verkiezingsuitslag van 1963.
In die context gaat de conventie (of de praktijk die eruit voortkwam) over de ruimte om de samenstelling van een kabinet aan te passen zonder dat de politieke “kleur” fundamenteel verandert. Volgens Voermans past het toevoegen van partijen als JA21 en SGP binnen die grenzen, terwijl “Pro” de kleur te veel zou wijzigen en daarmee niet zou kunnen."
Bijzonder dat de kleur niet zou wijzigen als je de SGP toe voegt. Tevens is er in ons staatsrecht helemaal niet beschreven dat er perse nieuwe verkiezingen moeten komen als een kabinet valt. En kunnen ze in principe alle kanten uit. Dat dit niet de gewoonte is, en dat we eigenlijk bijna altijd direct nieuwe verkiezingen uitschrijven, is meer gewoonte dan wet.
quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:20 schreef capricia het volgende:
[ x ]
quote:Het leuke van conventies (ongeschreven, bindende regels in de constitutie, die niettemin onder voorwaarden afwijking toelaten) is dat zij van het ene op het andere moment kunnen ontstaan
(...)
Af en toe wordt hiernaar verwezen als de ‘conventie van 1966’. (...) Hoewel deze praktijk vaak als ‘conventie’ wordt aangeduid, is het zeer de vraag of zij wel als zodanig moet worden gekwalificeerd. Anders dan de eerste drie genoemde (echte) conventies, is hier volgens mij sprake van een regel die eigenlijk tegen de constitutie in gaat. Van een ‘echte’ conventie kan dan eigenlijk geen sprake zijn.
(...)
En dat brengt mij op de relevantie van de Nacht van Schmelzer voor de dag van vandaag: een van de speerpunten van het D’66 van destijds was dat Tweede Kamerverkiezingen slechts een kabinet van één politieke signatuur zou mogen voortbrengen. Dat speerpunt bleek vrijwel meteen zeer invloedrijk: van alle partijen die deelnamen aan de Tweede Kamerverkiezingen van 1971 droeg alleen de VVD dit standpunt niet expliciet uit. Zo kwam feitelijk een einde aan de gedachte dat een regeringswisseling mogelijk is zonder tussentijdse Tweede Kamerverkiezingen, hoewel er nooit een dwingende regel van dien aard is vastgelegd.
.bron
Mwah, Wim Voermans is op z'n zachtst gezegd geen VVD-liefhebberquote:Op maandag 31 augustus 2026 17:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
WNL is de omroep van de VVD. Voormalig persvoorlichter en spindoctor Kees Berghuis is daar hoofdredacteur.
Korreltje zout nemen dus.
In het verleden jaquote:Op maandag 31 augustus 2026 17:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, Wim Voermans is op z'n zachtst gezegd geen VVD-liefhebber
Hej, de regels zijn dat er een begrotingsakkoord moet liggen met prinsjesdag. Niet dat het een begrotingsakkoord is wat ook daadwerkelijk op een meerderheid aan steun kan rekenen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:55 schreef Perrin het volgende:
De ironie is natuurlijk dat de coalitie eerst weken nodig had om het onderling eens te worden, en nu met een kant-en-klaar pakket bij de oppositie aanklopt voor steun.
Die oppositie heeft niet of nauwelijks aan de onderhandelingstafel gezeten, maar weet wél dat het kabinet haar nodig heeft.
Daarmee is het probleem niet opgelost, alleen verplaatst. Je kunt als coalitie nog zo eensgezind zijn, maar zonder meerderheid bepaalt uiteindelijk iemand anders hoeveel van je plannen er overeind blijft.
Die gaan in het landsbelang instemmen, toch? Of willen ze niet dat Nederland bestuurbaar blijft?quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Nu gaan ze het voorleggen aan de Kamer en dan klagen dat Pro en JA21 en SGP niet instemmen met hun onderhandelde resultaat.
Dan wordt het zo gespind dat de schuld bij de oppositie ligt.
Jup, dit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Nu gaan ze het voorleggen aan de Kamer en dan klagen dat Pro en JA21 en SGP niet instemmen met hun onderhandelde resultaat.
Die moeten in het dilandsbelang instemmen anders zijn ze flauw en gemeen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die gaan in het landsbelang instemmen, toch?
En of Jesse zich ook nog even graag door Dilan in zijn ballen laat schoppen. Met legerkistjes.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die moeten in het dilandsbelang instemmen anders zijn ze flauw en gemeen.
Waterige compromissen incoming.quote:"Er zit voor ieder wat wils in", zeggen ingewijden.
Goh, een nóg verder verzwakt klimaatbeleid, dan de al eerder verzwakte plannen van Rutte-4 waar Rob en co. begin dit jaar weer mee op kwamen draven.quote:
Dilan draagt altijd van die kittige punthakken, reken maar dat dat pijn doet als ze die op je zaakje zet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:06 schreef probeer het volgende:
[..]
En of Jesse zich ook nog even graag door Dilan in zijn ballen laat schoppen. Met legerkistjes.
Nou...quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dilan draagt altijd van die kittige punthakken, reken maar dat dat pijn doet als ze die op je zaakje zet.
We leveren wat in bij raad van state akkoordquote:
Ja Cidi hou je niet voor de gek!quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:22 schreef -XOR- het volgende:
Cidi Markuszower weet waardoor Schoof 1 de mist in ging: Het was een kabinet vol met Groenlinksers en D66ers
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En dan? Het kabinet is nog altijd degene die het land moeten besturen, zij zijn sowieso verantwoordelijk voor de gang van zaken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat maakt niet uit, de VVD heeft propagandakanalen Nieuws van de Dag en VI die dagelijks de grootst mogelijke onzin als serieuze analyse rondstrooien en 80% van het volk is zo dom daar wel wat in te zien.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dan? Het kabinet is nog altijd degene die het land moeten besturen, zij zijn sowieso verantwoordelijk voor de gang van zaken.
De spin zal ongetwijfeld aanslaan bij een deel van de VVD-achterban of ter rechterzijde, dat het allemaal de schuld is van de extremistischte opstelling van Pro bijvoorbeeld.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dan? Het kabinet is nog altijd degene die het land moeten besturen, zij zijn sowieso verantwoordelijk voor de gang van zaken.
NvdD is gewoon prima tv.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, de VVD heeft propagandakanalen Nieuws van de Dag en VI die dagelijks de grootst mogelijke onzin als serieuze analyse rondstrooien en 80% van het volk is zo dom daar wel wat in te zien.
Het kabinet heeft een plan, nu hopen dat de oppositie verantwoordelijkheid neemt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nog twee weken geduld toch?quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:48 schreef nostra het volgende:
Komt er vanavond nog iemand dat plan vertellen, of blijft het hierbij?
Nou dan weet u het wel.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:49 schreef nostra het volgende:
Ongeacht de inhoud van het plan, ligt het welslagen nu in handen van PRO.
Nouja .. PRO .. Eigenlijk GL he, die hebben de boel daar immers geradicaliseerd en overgenomen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De spin zal ongetwijfeld aanslaan bij een deel van de VVD-achterban of ter rechterzijde, dat het allemaal de schuld is van de extremistischte opstelling van Pro bijvoorbeeld.
Je ziet nu al dat ze bij de Telegraaf dat frame erin aan het werken zijn.
Kom op, dit kun je niet menen. Ik kijk het alleen af en toe vanwege het cultgehalte.quote:
Prima verhaal. Het feit dat Joris, na jarenlang bejubeld te zijn door progressief-links, nu ineens persona non grata is geworden door enige nuancering ten aanzien van het omgaan met Gaza is veelzeggend.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:00 schreef -XOR- het volgende:
Kom op, dit kun je niet menen. Ik kijk het alleen af en toe vanwege het cultgehalte.
Neem dit:
Hij kan ervoor gaan liggen, maar dan weet heel Nederland wie de spaak in het wiel was.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:15 schreef capricia het volgende:
Dus de VVD heeft weer gewonnen?
En Jesse moet gaan slikken.
Nederland kan niks verwachten van PRO, alleen ellende en utopisch gewauwel.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:49 schreef nostra het volgende:
Ongeacht de inhoud van het plan, ligt het welslagen nu in handen van PRO.
We winnen altijd, ook als we verliezen.quote:
Natuurlijk is het allemaal de schuld van het irrationele PRO.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De spin zal ongetwijfeld aanslaan bij een deel van de VVD-achterban of ter rechterzijde, dat het allemaal de schuld is van de extremistischte opstelling van Pro bijvoorbeeld.
Met het land besturen heeft het allemaal weinig te maken, hequote:Op maandag 31 augustus 2026 18:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
We winnen altijd, ook als we verliezen.
Luyendijk is natuurlijk niet persona non grata op links, hoogstens bij DENK. Hij nuanceert het omgaan met Gaza ook alleen maar in verhouding tot Oekraine. Bovendien haalt hij Wilders nog aan als Poetin-pijper (wat Hofman vervolgens nuanceert) maar dat laten ze er bij NvdD even buiten. Die oorlog heeft hem zozeer gegrepen dat hij gestopt is met journalistiek en zich puur ten doel heeft gesteld om Nederland te doordringen van het gevaar van Rusland.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Prima verhaal. Het feit dat Joris, na jarenlang bejubeld te zijn door progressief-links, nu ineens persona non grata is geworden door enige nuancering ten aanzien van het omgaan met Gaza is veelzeggend.
Loopt de Telegraaf nog? Vorige week werd die hier overal gratis bezorgd.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Lale Gul, Victor Vlam, Wierd Duk. De grote denkers van onze 21ste eeuw.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Luyendijk is natuurlijk niet persona non grata op links, hoogstens bij DENK. Hij nuanceert het omgaan met Gaza ook alleen maar in verhouding tot Oekraine. Bovendien haalt hij Wilders nog aan als Poetin-pijper (wat Hofman vervolgens nuanceert) maar dat laten ze er bij NvdD even buiten. Die oorlog heeft hem zozeer gegrepen dat hij gestopt is met journalistiek en zich puur ten doel heeft gesteld om Nederland te doordringen van het gevaar van Rusland.
Dat Gül er dan van maakt dat 'links zich niet meer bekommert om het belang van de gewone Nederlander is nogal ridicuul'.
Vergeet ook Marianne Zwagerman en Annemarie van Gaal niet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Lale Gul, Victor Vlam, Wierd Duk. De grote denkers van onze 21ste eeuw.
dumonomicsquote:Op maandag 31 augustus 2026 19:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vergeet ook Marianne Zwagerman en Annemarie van Gaal niet.
Echt onvoorstelbaar dat deze fascistische diknek nog een podium krijgtquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:22 schreef -XOR- het volgende:
Cidi Markuszower weet waardoor Schoof 1 de mist in ging: Het was een kabinet vol met Groenlinksers en D66ers
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het fraaie van NvdD is dat ze er regelmatig wel een dissenting opinion neerzetten. Vandaag Jacques Monasch, regelmatig Renske Leijten, Jimmy Dijk, Marijnissen. Een beetje Fairness Doctrine zou je kunnen zeggen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vergeet ook Marianne Zwagerman en Annemarie van Gaal niet.
Bij DNW zitten met regelmaat complete idioten. En dan wordt het gesprek vaak ook nog geleid door Marlies Dekkers die van een hoop materie (logischerwijs) van toeten nog blazen weet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:40 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Echt onvoorstelbaar dat deze fascistische diknek nog een podium krijgt
Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Rechts of links, mijn hele vertrouwen in de politiek is weg. Wat mist is een partij die met nuchter gezond verstand opkomt voor de mensen die elke dag braaf naar de fabriek, winkel of verpleeghuis gaat om de schamele centen te verdienen voor hun huur, hypotheek, zorgkosten en dagelijkse boodschappen. Geen een van de partijen, linksom of rechtsom, vertrouw ik dit toe. De hardwerkenden in de middenmoot zijn zwaar de lul, en het gaat er voor deze groep steeds slechter uitzien.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De grootste ellende komt van rechts, en dat zit al jaren aan het roer
Opflikkeren die bende
Dit. Alleen maar vooruitschuiven vooruitschuiven etc.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:51 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Rechts of links, mijn hele vertrouwen in de politiek is weg. Wat mist is een partij die met nuchter gezond verstand opkomt voor de mensen die elke dag braaf naar de fabriek, winkel of verpleeghuis gaat om de schamele centen te verdienen voor hun huur, hypotheek, zorgkosten en dagelijkse boodschappen. Geen een van de partijen, linksom of rechtsom, vertrouw ik dit toe. De hardwerkenden in de middenmoot zijn zwaar de lul, en het gaat er voor deze groep steeds slechter uitzien.
Eens. Is geen rechts/links probleem. Er is gewoon geen fatsoenlijke partij meer over voor Jan modaal. Het gaat alleen nog maar om klimaat, asiel, buitenlandse geo politiek en Brussel die nog wat voor ons beslist. En zo rollen we door en door.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:51 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Rechts of links, mijn hele vertrouwen in de politiek is weg. Wat mist is een partij die met nuchter gezond verstand opkomt voor de mensen die elke dag braaf naar de fabriek, winkel of verpleeghuis gaat om de schamele centen te verdienen voor hun huur, hypotheek, zorgkosten en dagelijkse boodschappen. Geen een van de partijen, linksom of rechtsom, vertrouw ik dit toe. De hardwerkenden in de middenmoot zijn zwaar de lul, en het gaat er voor deze groep steeds slechter uitzien.
Gelukkig hebben wij het nog relatief goed. De rekening komt pas echt bij de generatie na ons terecht: jongeren die wél mogen werken, maar geen huis kunnen betalen, en vervolgens onze problemen én schulden erven.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:51 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Vergeet ook Rob Oudkerk niet, voor het linkse tegengeluid.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Het fraaie van NvdD is dat ze er regelmatig wel een dissenting opinion neerzetten. Vandaag Jacques Monasch, regelmatig Renske Leijten, Jimmy Dijk, Marijnissen. Een beetje Fairness Doctrine zou je kunnen zeggen.
Jimmy Dijk, Jesse Klaver of Stefan van Baarle.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:51 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
En left laser. Helemaal populair tegenwoordig.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vergeet ook Rob Oudkerk niet, voor het linkse tegengeluid.
Ja, die lieten ze ook zien bij NvvD met het valse frame dat hij een soort anti-woke linkse dissident was waar ze bij links maar niet naar willen luisteren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:14 schreef capricia het volgende:
[..]
En left laser. Helemaal populair tegenwoordig.
En hoe gaan we dat droomkasteel van Jesse betalen buiten de belastingen verhogen en bedrijven wegjagen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:12 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Jimmy Dijk, Jesse Klaver of Stefan van Baarle.
Maar die zijn links, steunen een genocidale staat niet en zijn ook nog kritisch.
We hebben een populistische roeptoeter nodig als Wilders die effe roept dat de AOW op 65 moet, het eigen risico weg en dat nu nu nu. Ook al zit hij er sinds 1998
Uiteraard betalen de rijken het. Dat is het troostrijke van dit soort droomkastelen: de rekening ligt altijd bij iemand anders.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:22 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
En hoe gaan we dat droomkasteel van Jesse betalen buiten de belastingen verhogen en bedrijven wegjagen?
Erfbelasting, HRA afschaffen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:22 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
En hoe gaan we dat droomkasteel van Jesse betalen buiten de belastingen verhogen en bedrijven wegjagen?
Ik vertrouw ze geen van allen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:12 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Jimmy Dijk, Jesse Klaver of Stefan van Baarle.
Maar die zijn links, steunen een genocidale staat niet en zijn ook nog kritisch.
We hebben een populistische roeptoeter nodig als Wilders die effe roept dat de AOW op 65 moet, het eigen risico weg en dat nu nu nu. Ook al zit hij er sinds 1998
Energiebelasting omhoog lijkt me dan weer niet zo handig maar verder zul je het ergens vandaan moeten halen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Belasting schijven verhogen, energiebelasting omhoog.
De middenklasse uitkleden.
Het is niet alsof in Nederland vermogen nou zo zwaar belast wordt, he.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteraard betalen de rijken het. Dat is het troostrijke van dit soort droomkastelen: de rekening ligt altijd bij iemand anders.
Tot blijkt dat die 'rijken' met verrassend weinig zijn en bedrijven hun rekening uiteindelijk gewoon doorschuiven naar de rest.
Maar misschien is dat wel het mooist van dit soort politiek: nooit volwassen hoeven worden. Gewoon blijven geloven dat er ergens een ander is die de rekening komt betalen.
Oogjes dicht en snaveltjes toe.
Dat was ook het grafiekje wat Lubach gebruikte in zijn uitzending van zonet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is niet alsof in Nederland vermogen nou zo zwaar belast wordt, he.
[ afbeelding ]
Dat mag best wat progressiever, daar is niks kinderachtigs aan.
Stond in Trouw vorige week. Redelijk duidelijk, zou ik zeggen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat was ook het grafiekje wat Lubach gebruikte in zijn uitzending van zonet.
Besef wel dat veruit de zwaarste reden voor dit plaatje is dat jouw pensioen onbelast is totdat je met pensioen gaat. Dus dit plaatje omkeren en Nederland, zeg, in de middenmoot plaatsen levert Jan Modaal een nettosalaris dat 200 euro lager ligt óf een lager pensioen op.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:07 schreef Tijn het volgende:
Dat is het ironische van rechts.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:22 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Omdat ik tegenwoordig erg twijfel of politici in ons belang aan de slag zijn. Tot nu toe doen ze niets om mijn vertrouwen te krijgen.quote:
Erfbelasting is al diefstal van de overheid, dat moet geen oplossing zijn. Die mensen die overlijden met veel geld hebben al genoeg belasting afgedraven in hun leven. HRA afschaffen heb ik geen problemen mee. En zelfs wat meer loonbelasting voor de hele hoge inkomens ben ik voor.quote:
Dit zegt natuurlijk ook niet heel veel zonder andere variabelen erbij te pakken zoals kosten van levensonderhoud etcetra.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ja dat komt door onze hypotheek aftrekquote:Op maandag 31 augustus 2026 21:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je zult op een gegeven moment moeten beseffen dat het sociale stelsel zoals het nu is onhoudbaar is. Het spelen voor sinterklaas houdt een keer op. Steeds minder werkenden en steeds meer mensen in de bijstand. Dat is het gehele probleem. En bij de jongeren blijft het ook maar toenemen en we weten allemaal waarom. Daar hoeft Jan modal niet voor te betalen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 21:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Energiebelasting omhoog lijkt me dan weer niet zo handig maar verder zul je het ergens vandaan moeten halen.
tjeeee dit soort geluiden hoorde ik 50 jaar geleden ook..quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:39 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je zult op een gegeven moment moeten beseffen dat het sociale stelsel zoals het nu is onhoudbaar is. Het spelen voor sinterklaas houdt een keer op.
Als je werkloos raakt dan moet je bijstand krijgen, met ziekte idem of met arbeidsongeschiktheid ookquote:Op maandag 31 augustus 2026 22:39 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je zult op een gegeven moment moeten beseffen dat het sociale stelsel zoals het nu is onhoudbaar is.
Het spelen voor sinterklaas houdt een keer op.
Steeds minder werkenden en steeds meer mensen in de bijstand.
Dat is het gehele probleem.
En bij de jongeren blijft het ook maar toenemen en we weten allemaal waarom.
Daar hoeft Jan modaal niet voor te betalen.
https://myprivacy.dpgmedi(...)tml&isLoggedIn=false
De hypotheekrenteaftrek kost de Nederlandse overheid jaarlijks ongeveer 11 miljard euro, de huurtoeslag (voorheen huursubsidie) kost zo'n 5,6 miljard euro en de totale uitgaven aan de bijstand (inclusief de Participatiewet) liggen rond de 7 à 8 miljard euro per jaar.
Overzicht van de jaarlijkse kosten voor de overheid
Hypotheekrenteaftrek: Circa 11 miljard euro per jaar.
Dit is het totale belastingvoordeel dat huiseigenaren gezamenlijk terugkrijgen op de betaalde hypotheekrente.
Huurtoeslag (huursubsidie):
Ongeveer 5,6 miljard euro per jaar.
Dit is bestemd voor zo'n 1,7 miljoen huishoudens met een lager inkomen om de huurlasten te verlagen.
Bijstand:
Ongeveer 7 tot 8 miljard euro per jaar aan directe uitkeringen via de Participatiewet (exclusief de uitvoering en gemeentelijke kosten).
Ik heb gister ook al geschreven dat er inderdaad ook gekeken moet worden om daarin te snoeien, maar dat moet wel in redelijkheid gebeuren.quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:39 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je zult op een gegeven moment moeten beseffen dat het sociale stelsel zoals het nu is onhoudbaar is. Het spelen voor sinterklaas houdt een keer op. Steeds minder werkenden en steeds meer mensen in de bijstand. Dat is het gehele probleem. En bij de jongeren blijft het ook maar toenemen en we weten allemaal waarom. Daar hoeft Jan modal niet voor te betalen.
https://myprivacy.dpgmedi(...)tml&isLoggedIn=false
Wel als je zo doorgaat zoals het nu gaat. Je ziet het in de UK, Duitsland en ook hier. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Zelfs jij moet kunnen zien dat iets onhoudbaar wordt als de negatieve kant toeneemt en de goeie kant afneemt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
tjeeee dit soort geluiden hoorde ik 50 jaar geleden ook..
niks onhoudbaar....
Tuurlijk, daar zeg ik ook niks over. Voor die mensen moet zeker goed gezorgd worden. Als je echt ziek bent of arbeidsongeschikt bent is het al erg genoeg. Ook totaal niet met de VVD eens op die gebieden. En ook daar wordt trouwens teveel misbruik van gemaakt. Hoe veel ik er mijn leven al wel niet zwart heb bij zien werken, terwijl ze ziek waren. Ik heb het over mensen die geen klote willen toevoegen en hun handje ophouden. Dat kan veel te makkelijk hier.quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je werkloos raakt dan moet je bijstand krijgen, met ziekte idem of met arbeidsongeschiktheid ook
De HRA kost meer per jaar dan de bijstand
ik zou de voorkeur geven de HRA af te schaffen en de bijstand te handhavenquote:Op maandag 31 augustus 2026 22:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb gister ook al geschreven dat er inderdaad ook gekeken moet worden om daarin te snoeien, maar dat moet wel in redelijkheid gebeuren.
Hoe weet jij dat die mensen ziek zijnquote:Op maandag 31 augustus 2026 22:47 schreef DobbyDobby het volgende:
Hoe veel ik er mijn leven al wel niet zwart heb bij zien werken, terwijl ze ziek waren.
Ik heb het over mensen die geen klote willen toevoegen en hun handje ophouden.
Dat kan veel te makkelijk hier.
POLLquote:Op maandag 31 augustus 2026 23:23 schreef probeer het volgende:
Nou .. stemmen dan maar!
[poll=10348]
Zet m ook ff in/onder de volgende OP aub
@nostra werkt daar nu ook natuurlijk, dus die kan ome Danny een mooie scoop bezorgen.quote:
Wat?! Nostra heeft een vette vinger in de volgevroten VVD pap? Onze Nostra ?!?quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
@:nostra werkt daar nu ook natuurlijk, dus die kan ome Danny een mooie scoop bezorgen.
Ik ken echt weinig mensen die niet onbetaald overwerkenquote:Op maandag 31 augustus 2026 23:21 schreef TheVulture het volgende:
Jort Kelder had vorige week wel wat zinnigs toen ie meldde dat de gemiddelde Nederlander echt veel te weinig uren per week maakt.
Da's natuurlijk ook wel een probleem, een steeds grotere groep die de arbeidsmarkt op komt wil wel de lusten in een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden, maar dan niet de lasten als in 36/40 uur werken. Sowieso die groeiende groep die wel hun geld denkt te kunnen verdienen als influencer of een ander fun beroep
Dat is nog het enige goede wat uit PRO komt. Jij met je kaboutertjes.quote:Op dinsdag 1 september 2026 05:48 schreef Pixelman het volgende:
PRO wil niet bezuinigen op de onhoudbare sociale uitkeringen. Ze vertrouwen op de kaboutertjes die 's nachts aan geldbomen schudden. Er is niks rationeels aan deze dwazen.
Niet in die rangen, ik mag wat koffie halen en wat opschrijven over het MFK en de toetreding van Montenegro. Nu is dat eerste nog best interessant als je het over miljarden hebt, maar minder sexy dan een non-begroting.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
@:nostra werkt daar nu ook natuurlijk, dus die kan ome Danny een mooie scoop bezorgen.
Mwah, het zijn vooral de deeltijdwerkers in de leuk-maar-niet-veel-verdienersklasse. Ik heb veel tandartsen als klant, die weer assistentes in dienst hebben, en die weigeren gewoon meer dan 24 uur te werken. Door kinderen, maar ook doordat de marginale opbrengst voor die groep minimaal is. Een dag extra werken voor een paar tientjes netto per maand, dikkedoei. En breder in de zorg door piekvraag.quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:21 schreef TheVulture het volgende:
Jort Kelder had vorige week wel wat zinnigs toen ie meldde dat de gemiddelde Nederlander echt veel te weinig uren per week maakt.
Da's natuurlijk ook wel een probleem, een steeds grotere groep die de arbeidsmarkt op komt wil wel de lusten in een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden, maar dan niet de lasten als in 36/40 uur werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |