abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221667477
Heeft Mona Keijzer er vertrouwen in dat ze 30 zetels haalt en de eerste vrouweijke minister-president zal worden ?
https://www.ad.nl/politie(...)t-iedereen~ac1c24a3/

Dat wilde Rita Verdonk ook in 2008, maar dan met 40 zetels.
En toen was er de kamerverkiezingen van 2010.....nul zetels voor Rita.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 27-08-2026 18:16:34 ]
pi_221667501
Mona ziet ze vliegen.
pi_221667615
Mona is natuurlijk de zoveelste nieuwe wijn in oude rechtse zakken, en daarnaast heeft ze overal een spoor van ruzie en achterdocht achtergelaten dus ik wens haar tassendragers en politieke gelukszoekers veel succes
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 15:29:24 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221667714
Ja ons land gaat ze weinig goeds brengen maar wie weet kan ze er zelf onderweg beter van worden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 27 augustus 2026 @ 16:05:18 #6
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221667935
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 14:51 schreef Jaeger85 het volgende:
Mona ziet ze vliegen.
Goed initiatief van Mona. Hoe meer rechtse partijen, des te minder zetels voor dat afschuwelijke Pro. Jesse Klaver mag nooit maar dan ook nooit MP worden want dan breekt er een burgeroorlog uit.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
  donderdag 27 augustus 2026 @ 16:12:57 #7
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221667989

[ Bericht 100% gewijzigd door Cyan9 op 27-08-2026 18:57:58 (Hou eens op.) ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221668240
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 16:05 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Goed initiatief van Mona. Hoe meer rechtse partijen, des te minder zetels voor dat afschuwelijke Pro. Jesse Klaver mag nooit maar dan ook nooit MP worden want dan breekt er een burgeroorlog uit.
Nog meer partijen maakt Pro alleen maar groter, maar blijf gerust in rechtse fuik geloven. Dan word er niks opgelost.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221668306
Mona (en Omtzigt) hadden die sociaal-conservatieve vleugel gewoon binnen het CDA kunnen uitbouwen. Was voor iedereen beter geweest.
pi_221668331
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
Heeft Mona Keijzer er vertrouwen in dat ze 30 zetels haalt en de eerste vrouweijke minister-president zal worden ?
https://www.ad.nl/politie(...)t-iedereen~ac1c24a3/

Dat wilde Rita Verdonk ook in 2008, maar dan met 40 zetels.
En toen was de kamerverkiezingen van 2010.....nul zetels voor Rita.
Het interessante is dat Verdonk destijds door velen als een soort halve nazi werd afgeserveerd maar als je haar ideeën nu bekijkt, het op zich nog best gematigd lijkt. Dat zegt wel veel over hoe ver we zijn opgeschoven qua wat als fatsoenlijk wordt gezien.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 17:46:04 #11
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221668512
quote:

[..]
Een burgeroorlog is wat ver gezocht natuurlijk.

Maar dat deze gluiperd nooit MP mag worden zullen er velen met je eens zijn.
pi_221668651
quote:

[..]
Ga naar de therapeut voor je Klaverangst ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 27-08-2026 20:57:17 ]
pi_221668660
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:46 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Een burgeroorlog is wat ver gezocht natuurlijk.

Maar dat deze gluiperd nooit MP mag worden zullen er velen met je eens zijn.
Nee hoor... het wordt tijd dat iemand gelijk hem premier wordt.
Ga eens naar de therapeut voor je Klaverangst
pi_221668670
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het interessante is dat Verdonk destijds door velen als een soort halve nazi werd afgeserveerd
Je zet haar in een slachtofferrol..... die "velen" is je fantasie
pi_221668949
quote:

[..]
Want je denkt dat die partijen in dezelfde vijver vissen?

Het omgekeerde is eerder waar. Hoe meer versnippering op rechts des te meer kansen en invloed voor Jesse en zijn akelige partij.
-
pi_221668952
https://www.nu.nl/politie(...)-een-lijn.html#nujij

*D66 en CDA zouden te weinig openingen zien richting PRO."

Opvallend zinnetje.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:05:13 #17
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221669182
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 18:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Nee hoor... het wordt tijd dat iemand gelijk hem premier wordt.
Ga eens naar de therapeut voor je Klaverangst
Dat mag je vinden.

Egotrippers horen nooit MP te worden mijn inziens.
pi_221669198
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:05 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dat mag je vinden.

Jesse Klaver is niet arrogant en vooral de egopromotend, Dat is jouw verzinsel,
Wat is je angst met hem ?
pi_221669291
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 18:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je zet haar in een slachtofferrol..... die "velen" is je fantasie
Ik was en ben bepaald geen fan van de vrouw. Maar kijk gewoon de beelden van destijds. Wat zij toen voorstelde, en zet dat naast het feit dat er anno 2026 op de nationale televisie openlijk over “remigratie” gesproken wordt.
pi_221669322
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 18:46 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)-een-lijn.html#nujij

*D66 en CDA zouden te weinig openingen zien richting PRO."

Opvallend zinnetje.
Beetje druk zetten voor de bühne. Niemand gaat nu het kabinet laten vallen en FvD in het zadel helpen.
pi_221669337
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:05 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dat mag je vinden.

Om MP te worden (en adequaat te kunnen functioneren) heb je nu eenmaal een zekere vorm van narcisme nodig.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221669353
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 17:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het interessante is dat Verdonk destijds door velen als een soort halve nazi werd afgeserveerd maar als je haar ideeën nu bekijkt, het op zich nog best gematigd lijkt. Dat zegt wel veel over hoe ver we zijn opgeschoven qua wat als fatsoenlijk wordt gezien.
Nou ja, ze verloor daaarvóór op 1 stem bij wijze van spreken van Rutte.
Wait for the ricochet.
pi_221669445
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, ze verloor daaarvóór op 1 stem bij wijze van spreken van Rutte.
De partijtop heeft haar pootje gelicht en steunde openlijk Rutte. Wat op zich wel logisch was, daar niet van, ik denk niet dat Nederland met Verdonk beter af was geweest. Onder het electoraat had Verdonk wel degelijk meer aanhang.
pi_221669511
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De partijtop heeft haar pootje gelicht en steunde openlijk Rutte. Wat op zich wel logisch was, daar niet van, ik denk niet dat Nederland met Verdonk beter af was geweest. Onder het electoraat had Verdonk wel degelijk meer aanhang.
Tja, blijft een gevalletje 'we zullen het nooit weten'. Maar ik kan me geen voorstelling maken bij een representatieve rol van Verdonk in het buitenland.
Wait for the ricochet.
pi_221669666
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, blijft een gevalletje 'we zullen het nooit weten'. Maar ik kan me geen voorstelling maken bij een representatieve rol van Verdonk in het buitenland.
Nee maar dat is eigenlijk met al die Messiassen het geval. Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, noem ze allemaal maar op.

Figuren als Fico of voorheen Orban werden gewoon min of meer genegeerd. Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:48:15 #26
38496 Perrin
pi_221669717
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee maar dat is eigenlijk met al die Messiassen het geval. Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, noem ze allemaal maar op.

Figuren als Fico of voorheen Orban werden gewoon min of meer genegeerd. Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
Het lijkt onvermijdelijk als 'het centrum' nergens meer een antwoord op heeft. Dan nemen uiteindelijk de charlatans en de kwaadaardigen het over.
pi_221669845
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:44 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
Le Pen en Weidel hebben ook daadwerkelijk nog hersens én zijn zich bewust van hun Umfeld. Dat maakt het inderdaad een stuk 'gevaarlijkere' spelers dan Wilders (geen van beide), De Vos (wel hersens, geen voelsprieten) of Caroline (tja, wat zullen daar eens van zeggen).
Wait for the ricochet.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:11:45 #28
38496 Perrin
pi_221670027
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Le Pen en Weidel hebben ook daadwerkelijk nog hersens én zijn zich bewust van hun Umfeld. Dat maakt het inderdaad een stuk 'gevaarlijkere' spelers dan Wilders (geen van beide), De Vos (wel hersens, geen voelsprieten) of Caroline (tja, wat zullen daar eens van zeggen).
Het is geen toeval dat in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de VS (kortom, in vrijwel het hele Westen) radicale bewegingen aan de macht komen of daar gevaarlijk dicht bij zijn.

Wanneer dezelfde politieke aardverschuiving zich vrijwel overal tegelijk voordoet, is het moeilijk vol te houden dat het slechts om toevallige nationale ontsporingen gaat.

Het wijst op iets fundamentelers: een politieke orde die er steeds minder in slaagt haar eigen burgers te overtuigen dat zij hun problemen kan oplossen en daarmee haar eigen legitimiteit aan het ondergraven is.
pi_221670117
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is geen toeval dat in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de VS (kortom, in vrijwel het hele Westen) radicale bewegingen aan de macht komen of daar gevaarlijk dicht bij zijn.

Wanneer dezelfde politieke aardverschuiving zich vrijwel overal tegelijk voordoet, is het moeilijk vol te houden dat het slechts om toevallige nationale ontsporingen gaat.

Het wijst op iets fundamentelers: een politieke orde die er steeds minder in slaagt haar eigen burgers te overtuigen dat zij hun problemen kan oplossen en daarmee haar eigen legitimiteit aan het ondergraven is.
Ik denk dat iedereen die nu een jaar of 30-35 en ouder is, perfect ziet waar de schoen wringt.

Ik denk alleen niet dat clowns als Le Pen, Weidel, Farage, Baudet of die Spaanse figuur van Vox dat gaan oplossen.
pi_221670168
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:11 schreef Perrin het volgende:
Dat, in combinatie met het feit dat er daadwerkelijk een geloofwaardig aanbod is of wordt gecreëerd om die overtuiging te laten materialiseren in een politieke keuze. En dan is aan de vraagzijde de economie nu nog niet eens een erg groot issue, dat moet nog komen.
Wait for the ricochet.
pi_221670170
Kijk naar BBB, een nieuwe partij, binnen een paar jaar het hele landbouwministerie in handen. Oprecht een prestatie van formaat. Maar dan alsnog niets voor elkaar krijgen.

Uiteindelijk lopen populisten altijd aan tegen het probleem dat ze vroeg of laat moeten gaan leveren, en dan blijkt dat je met “boerenverstand” en “normaal doen” geen ingewikkelde problemen oplost.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:24:27 #32
38496 Perrin
pi_221670187
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat iedereen die nu een jaar of 30-35 en ouder is, perfect ziet waar de schoen wringt.

Ik denk alleen niet dat clowns als Le Pen, Weidel, Farage, Baudet of die Spaanse figuur van Vox dat gaan oplossen.
De volkswoede gebruiken als voorwendsel om de eigen zakken eens goed te vullen.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:26:05 #33
38496 Perrin
pi_221670197
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:22 schreef nostra het volgende:

[..]
En dan is aan de vraagzijde de economie nu nog niet eens een erg groot issue, dat moet nog komen.
Yup, we zijn nu nog in de aanloopfase.
pi_221670227
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
De volkswoede gebruiken als voorwendsel om de eigen zakken eens goed te vullen.
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.

Alleen ik zie niet hoe de plannen van RN daar iets aan gaan veranderen.

En waar RN staat, kan je ook PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ of weet ik veel welke engnekkenclub invullen. Maar ondertussen vraagt iedereen zich wel af hoe we überhaupt op dit punt gekomen zijn.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:43:31 #35
38496 Perrin
pi_221670410
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.

En waar RN staat, kan je ook PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ of weet ik veel welke engnekkenclub invullen. Maar ondertussen vraagt iedereen zich wel af hoe we überhaupt op dit punt gekomen zijn.
Volgens mij zijn we hier vooral gekomen door een combinatie van hardnekkig idealisme, inschattingsfouten, naïviteit en het oude principe dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Globalisering en immigratie werden lange tijd benaderd vanuit een mooi, maar nogal naïef idee: grenzen zouden vervagen, mensen zouden elkaar vinden, migranten zouden geleidelijk opgaan in de westerse middenklasse en uiteindelijk zouden we dezelfde waarden en belangen delen.

Veel daarvan was ongetwijfeld goed bedoeld. Maar goede bedoelingen zijn nog geen strategie. We onderschatten hoe moeilijk integratie werkelijk is en hoe hardnekkig culturele verschillen kunnen zijn.

Tegelijkertijd werden de problemen die niet in dat verhaal pasten te lang gebagatelliseerd. Wie ze benoemde, werd eerder gewantrouwd of weggezet dan serieus genomen. Maar problemen die je niet wilt zien, verdwijnen niet en hebben de neiging door te groeien tot ze onmogelijk nog te negeren zijn.

Zo zijn we dus hier beland wat betreft migratie. Niet omdat één politieke stroming dit bewust heeft veroorzaakt, maar omdat bestuurders en elites jarenlang dachten dat de werkelijkheid zich uiteindelijk wel aan onze idealen zal aanpassen.

Idealisten trappen daar keer op keer in. De rekening volgt onherroepelijk.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:46:33 #36
38496 Perrin
pi_221670455
En immigratie is bovendien maar één symptoom van een veel groter probleem.

Het Westen wordt tegelijk geconfronteerd met een aantal structurele crises die elkaar bovendien versterken: oplopende schulden en onhoudbare overheidsfinanciën, hoge en onzekere energiekosten en industriële verzwakking, vergrijzing en demografische krimp, de klimaat- en ecologische transitie, en een geopolitieke en veiligheidscrisis waarin onze economische en militaire voorsprong niet langer vanzelfsprekend is.

Daarbovenop brokkelt het vertrouwen in politiek en instituties af. Misschien ligt daarin wel het grootste gevaar: niet in één van deze crises afzonderlijk, maar in het feit dat ze elkaar versterken terwijl onze financiële, economische, demografische en maatschappelijke ruimte om ze op te lossen steeds kleiner wordt.
pi_221670498
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Volgens mij zijn we hier vooral gekomen door een combinatie van hardnekkig idealisme, inschattingsfouten, naïviteit en het oude principe dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Globalisering en immigratie werden lange tijd benaderd vanuit een mooi, maar nogal naïef idee: grenzen zouden vervagen, mensen zouden elkaar vinden, migranten zouden geleidelijk opgaan in de westerse middenklasse en uiteindelijk zouden we dezelfde waarden en belangen delen.

Veel daarvan was ongetwijfeld goed bedoeld. Maar goede bedoelingen zijn nog geen strategie. We onderschatten hoe moeilijk integratie werkelijk is en hoe hardnekkig culturele verschillen kunnen zijn.

Tegelijkertijd werden de problemen die niet in dat verhaal pasten te lang gebagatelliseerd. Wie ze benoemde, werd eerder gewantrouwd of weggezet dan serieus genomen. Maar problemen die je niet wilt zien, verdwijnen niet en hebben de neiging door te groeien tot ze onmogelijk nog te negeren zijn.

Zo zijn we dus hier beland wat betreft migratie. Niet omdat één politieke stroming dit bewust heeft veroorzaakt, maar omdat bestuurders en elites jarenlang dachten dat de werkelijkheid zich uiteindelijk wel aan onze idealen zal aanpassen.

Idealisten trappen daar keer op keer in. De rekening volgt onherroepelijk.
Goede post.

Wat ik wel denk: we hadden veel strengere eisen moeten stellen qua integratie, assimilatie had het uitgangspunt moeten zijn, niet behoud eigen cultuur.

Hetzelfde principe van wensdenken zie je overigens ook bij bijvoorbeeld de omgang met Rusland. Als we maar gewoon vriendelijk zijn en handel met ze drijven zal het allemaal wel loslopen. Totdat uiteindelijk bleek dat het gewoon nog steeds een imperialistische bende is waar geen land mee te bezeilen valt.
pi_221670541
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:46 schreef Perrin het volgende:
En immigratie is bovendien maar één symptoom van een veel groter probleem.

Het Westen wordt tegelijk geconfronteerd met een aantal structurele crises die elkaar bovendien versterken: oplopende schulden en onhoudbare overheidsfinanciën, hoge en onzekere energiekosten en industriële verzwakking, vergrijzing en demografische krimp, de klimaat- en ecologische transitie, en een geopolitieke en veiligheidscrisis waarin onze economische en militaire voorsprong niet langer vanzelfsprekend is.

Daarbovenop brokkelt het vertrouwen in politiek en instituties af. Misschien ligt daarin wel het grootste gevaar: niet in één van deze crises afzonderlijk, maar in het feit dat ze elkaar versterken terwijl onze financiële, economische, demografische en maatschappelijke ruimte om ze op te lossen steeds kleiner wordt.
Migratie is voor de man in de straat natuurlijk het meest zichtbare topic. Dat je dochter in je eigen buurt ‘s avonds niet meer over straat durft en hele steden in 20 jaar tijd onherkenbaar veranderd zijn, is iets waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden. De vergrijzing, klimaat etc is allemaal veel abstracter.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:53:39 #39
38496 Perrin
pi_221670560
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Migratie is voor de man in de straat natuurlijk het meest zichtbare topic. Dat je dochter in je eigen buurt ‘s avonds niet meer over straat durft en hele steden in 20 jaar tijd onherkenbaar veranderd zijn, is iets waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden. De vergrijzing, klimaat etc is allemaal veel abstracter.
Ik heb vooral veel leuke collega's van over heel de wereld en in mijn wijk wonen allemaal nette mensen, dus ik weet niet waar Jan met de Pet het allemaal over heeft.

Maar idd, de volkswijken en hun sociale dynamiek zijn onherkenbaar veranderd.
pi_221670652
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb vooral veel leuke collega's van over heel de wereld en in mijn wijk wonen allemaal nette mensen, dus ik weet niet waar Jan met de Pet het allemaal over heeft.

Maar idd, de volkswijken en hun sociale dynamiek zijn onherkenbaar veranderd.
Ik woon zelf ook in een “blanke” wijk dus hier speelt het niet maar er zijn inmiddels genoeg plekken waar je je een minderheid in eigen land voelt, en ik snap best dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.

Of “alle Marokkanen terug naar Istanbul” de oplossing is, is een andere discussie. Maar de groep die zich zorgen maakt wordt soms wel erg makkelijk weggezet als racistisch, xenofoob, moslimhater, tokkie etc. En dat is precies het sentiment waar populisten op teren.
pi_221670660
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ok, je twijfelt of en hoe RN de problemen gaat oplossen en
mutatis mutandis ook aan de PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ.
Echter 1 ding is zeker, we zien dat de EU en de Eurofiele partijen de problemen niet gaan oplossen.
Sterker nog, de EU is een belangrijk deel van de problemen, met name de geldverslindende bureaucratie en corruptie.

Dus ik zou zeggen geef RN en de anderen een kans, veel slechter kan het niet worden
(en lukt het niet dan emigreren we toch gewoon)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:01:36 #42
38496 Perrin
pi_221670669
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Goede post.

Wat ik wel denk: we hadden veel strengere eisen moeten stellen qua integratie, assimilatie had het uitgangspunt moeten zijn, niet behoud eigen cultuur.

Hetzelfde principe van wensdenken zie je overigens ook bij bijvoorbeeld de omgang met Rusland. Als we maar gewoon vriendelijk zijn en handel met ze drijven zal het allemaal wel loslopen. Totdat uiteindelijk bleek dat het gewoon nog steeds een imperialistische bende is waar geen land mee te bezeilen valt.
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.

Bij Rusland maakten we in wezen dezelfde fout: we verwarden economische verwevenheid met gedeelde belangen. Alsof handel vanzelf vrede voortbrengt. Bij China zagen we hetzelfde wensdenken: de aanname dat welvaart en economische integratie uiteindelijk vanzelf tot politieke liberalisering zouden leiden.

En het bleef daar niet bij. We gingen ervan uit dat goedkope energie vanzelfsprekend was, dat schulden eindeloos konden worden opgestapeld, dat onze industriële en technologische voorsprong wel zou blijven bestaan, dat militaire macht steeds minder relevant zou worden en dat globalisering vrijwel automatisch iedereen beter zou maken.

Steeds dezelfde vergissing van idealisten: ze nemen wat ze hopen dat waar is als uitgangspunt voor hun analyses en hun wereldbeeld en zijn ontzettend bedreven in het wegredeneren van alles wat het tegendeel bewijst.

Wat we nodig hebben is volwassen realisme: idealistisch over wat we willen bereiken maar meedogenloos eerlijk over de wereld waarin we dat moeten bereiken en nuchter over wat daadwerkelijk haalbaar is.
pi_221670685
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ok, je twijfelt of en hoe RN de problemen gaat oplossen en
mutatis mutandis ook aan de PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ.
Echter 1 ding is zeker, we zien dat de EU en de Eurofiele partijen de problemen niet gaan oplossen.
Sterker nog, de EU is een belangrijk deel van de problemen, met name de geldverslindende bureaucratie en corruptie.

Dus ik zou zeggen geef RN en de anderen een kans, veel slechter kan het niet worden
(en lukt het niet dan emigreren we toch gewoon)
Ok goed verhaal, wat stel je voor? Wij hebben hier net een poging gedaan met BBB en PVV, dat liep echt goed af toch?
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:07:26 #44
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221670736
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:00 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik woon zelf ook in een “blanke” wijk dus hier speelt het niet maar er zijn inmiddels genoeg plekken waar je je een minderheid in eigen land voelt, en ik snap best dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.

Of “alle Marokkanen terug naar Istanbul” de oplossing is, is een andere discussie. Maar de groep die zich zorgen maakt wordt soms wel erg makkelijk weggezet als racistisch, xenofoob, moslimhater, tokkie etc. En dat is precies het sentiment waar populisten op teren.
Ik woon dan in een wijk waar zo'n beetje 80/90% allochtoon is en het valt allemaal nogal mee.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221670786
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.

Ik ben geemigreerd naar Duitsland, ik wil absoluut geen Duitser worden.
Ik spreek de taal heel goed en respecteer de rechtsstaat (hoewel ik denk dat de huidige regering die niet respecteerd) Je merkt dat de Nederlandse cultuur en de Duitse behoorlijk verschillen, ondanks dat er veel gemeenschappelijke basis is.

Voor "vluchtelingen" uit islamitische landen moet het cultuurverschil gigantisch zijn en voor de meesten niet acceptabel, daarrom zijn er daar en in Nederland parallelle gemeenschappen.
Het cultuurverschil in onoverbrugbaar.
(tevens een illustratie van onrealistisch wensdenken)
Exaudi orationem meam
pi_221670826
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ok goed verhaal, wat stel je voor? Wij hebben hier net een poging gedaan met BBB en PVV, dat liep echt goed af toch?
Dat kabinet was al dood voor het geboren werd, geen meerderheid, labiele leiders (NSC) etc etc
Graag een volgende serieuze poging
Exaudi orationem meam
pi_221670990
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik ben het wel met je eens. We hadden het ook niet moeten afdwingen, het had alleen het uitgangspunt moeten zijn. Dat er mensen zijn die hier 40 jaar zijn en nog steeds geen Nederlands kunnen is imo ook onacceptabel. Maar we moeten ook eerlijk zijn. We dachten: we geven ze een moskee en een theehuis en dan zijn we van het gezeik af. Want zelf wilden we die Turken en Marokkanen en die hele islam eigenlijk ook helemaal niet. Alleen toen bleek dat ze hier bleven, en hadden we een probleem.
Het is hetzelfde als de schofterige wijze waarop nu met arbeidsmigranten om wordt gegaan. We willen goedkope arbeid, maar die kutbulgaren stoppen we in een beschimmelde bungalow in Otterlo zodat we ze niet hoeven zien.
pi_221671014
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik woon dan in een wijk waar zo'n beetje 80/90% allochtoon is en het valt allemaal nogal mee.
N=1.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:31:14 #49
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671056
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
N=1.
Klopt, maar het is dus niet zo dat het altijd alleen maar helemaal verschrikkelijk is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221671100
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, maar het is dus niet zo dat het altijd alleen maar helemaal verschrikkelijk is.
Dat beweert dan ook niemand.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:50:22 #51
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671250
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat beweert dan ook niemand.
Mwah.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:51:43 #52
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221671263
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah.
De cesuur is ook niet dat als iets pas verschrikkelijk wordt dat het pas dan ongewenst is. Een mens is per definitie ongewenst als de economische en sociaal culturele divergentie tussen migrant en het migratieland te groot is.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:53:54 #53
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221671306
Ik ben in de basis ook niet tegen migratie, waarom zou ik ook? Er zijn heel veel mensen die iets moois kunnen meebrengen. Als iemand uit Zwitserland, Denemarken, Polen, Rusland, Oekraïne, of Australië hierheen wil komen is dat geen punt hoor.

Liefst met een christelijke achtergrond en gewoon onderwijs genoten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:54:55 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671320
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De cesuur is ook niet dat als iets pas verschrikkelijk wordt dat het pas dan ongewenst is. Een mens is per definitie ongewenst als de economische en sociaal culturele divergentie tussen migrant en het migratieland te groot is.
Niet per definitie en dat valt zeker niet op individuele basis zo te stellen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:57:36 #55
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221671342
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet per definitie en dat valt zeker niet op individuele basis zo te stellen.
Hoeft ook niet op individuele basis, kan ook op geografische achtergrond basis.
Je hoort mij niet klagen horen als ik in een wijk woon met een Duitser met Protestanse achtergrond, een Katholieke Zwitser, christelijk-orthodoxe Rus, twee Amerikanen, en één Jood uit Israel, en 3 seculiere/humanistische Zweedse vrouwen.

Ik ben best ruim van geest hoor. Heel veel mensen zijn welkom.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 22:03:14 #56
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671379
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoeft ook niet op individuele basis, kan ook op geografische achtergrond basis.
Je hoort mij niet klagen horen als ik in een wijk woon met een Duitser met Protestanse achtergrond, een Katholieke Zwitser, christelijk-orthodoxe Rus, twee Amerikanen, en één Jood uit Israel, en 3 seculiere/humanistische Zweedse vrouwen.

Ik ben best ruim van geest hoor. Heel veel mensen zijn welkom.
Dat klinkt wel heel saai. Met een beetje geluk heeft de Jood nog een beetje wat fatsoenlijks te eten en de Rus eigengestookte wodka.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221671414
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:12 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Dat kabinet was al dood voor het geboren werd, geen meerderheid, labiele leiders (NSC) etc etc
Graag een volgende serieuze poging
Hoe zie je zo’n serieuze poging voor je? We hebben nu een paar experimenten met uiterst rechts gehad en dat werd elke keer een zooitje. Wie zou je bijvoorbeeld als serieuze bestuurders zien uit uiterst rechtse hoek?
pi_221671665
Mona gelijk lekker haar geirriteerde zelf bij Goedenavond Nederland. Het werd er niet gezelliger op toen ze qua standpunten eigenlijk redelijk bij FvD uit lijkt te komen
  donderdag 27 augustus 2026 @ 22:44:17 #59
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671669
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:42 schreef TheVulture het volgende:
Mona gelijk lekker haar geirriteerde zelf bij Goedenavond Nederland. Het werd er niet gezelliger op toen ze qua standpunten eigenlijk redelijk bij FvD uit lijkt te komen
Hopelijk weet ze een zeteltje of 10 te pakken bij de volgende verkiezingen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 27 augustus 2026 @ 22:46:26 #60
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_221671678
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hopelijk stuurt de kiezer deze palingpopulist rechtsomkeert terug naar het incestueuze Volendam
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 22:49:35 #61
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671698
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:46 schreef Szura het volgende:

[..]
Hopelijk stuurt de kiezer deze palingpopulist rechtsomkeert terug naar het incestueuze Volendam
Neuh laat al die populisten elkaar maar een beetje bekampen en elk een zeteltje of 10 pakken. Liever dat dan één schrokop die 40 zetels pakt en de VVD weer in de verleiding brengt tot een nieuw 'experiment'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221671762
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh laat al die populisten elkaar maar een beetje bekampen en elk een zeteltje of 10 pakken. Liever dat dan één schrokop die 40 zetels pakt en de VVD weer in de verleiding brengt tot een nieuw 'experiment'.
Dat vraagt wel een forse opruiming bij de VVD. Die gaan nu ook heel lekker op de 9 zeteltjes van de uiterst rechtse JA21.
pi_221671850
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe zie je zo’n serieuze poging voor je? We hebben nu een paar experimenten met uiterst rechts gehad en dat werd elke keer een zooitje. Wie zou je bijvoorbeeld als serieuze bestuurders zien uit uiterst rechtse hoek?
Je kan van alles vinden van VVD, CDA, D66 en PvdA maar ze zijn tenminste in staat om, uitzonderingen daargelaten, capabele bewindspersonen te leveren, in tegenstelling tot die kermisklanten waar de PVV mee aan kwam.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:00:31 #64
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221672040
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 23:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je kan van alles vinden van VVD, CDA, D66 en PvdA maar ze zijn tenminste in staat om, uitzonderingen daargelaten, capabele bewindspersonen te leveren, in tegenstelling tot die kermisklanten waar de PVV mee aan kwam.
JA PVV en FVD is allebei onzin,
maar Mona die heeft wel realistisch ideeën omtrent woningbouw
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221672053
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:20 schreef -XOR- het volgende:
rendang
O+

Zo gruwelijk lekker.
"Pools are perfect for holding water"
pi_221672320
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De zetels van die Markuszhower zijn voor grabs. Dat zijn er alvast 7 ....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221673330
RTL-nieuws:
D66, VVD, PRO, CDA, JA21, SGP, 50PLUS, DENK, PvdD en Volt zeggen tegen RTL Nieuws dat de maat vol is en dat Ongehoord Nederland! niet thuishoort bij de NPO en dus van de televisie moet worden gehaald

Bey bey Onoirbaar Nederrland :W :W :W :W
pi_221674020
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
RTL-nieuws:
D66, VVD, PRO, CDA, JA21, SGP, 50PLUS, DENK, PvdD en Volt zeggen tegen RTL Nieuws dat de maat vol is en dat Ongehoord Nederland! niet thuishoort bij de NPO en dus van de televisie moet worden gehaald

En daar hebben ze niks over te zeggen, of gaan we voortaan de politiek laten bepalen wat er wel en niet op TV mag?
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:51:59 #69
375570 crew  Cyan9
pi_221674388
De minister gaat in ieder geval onderzoeken wat er (juridisch) mogelijk is. Dat is tenminste een stap vooruit.

Het verbaast me ergens dat ON überhaupt op tv wil blijven komen, hun concepten passen veel beter in een online stramien en dat weten de geïnteresseerden ook wel te vinden.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221675214
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:05 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En daar hebben ze niks over te zeggen, of gaan we voortaan de politiek laten bepalen wat er wel en niet op TV mag?
De politiek zet al 100 jaar de grote lijnen uit wbt toelaatbaar op radio en tv.
Het is de minister die een zendvergunning toewijst of intrekt, maar die wenst/moet gesteund worden door het eigen kabinet en de coalitie-kamerleden.
pi_221675293
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het lijkt onvermijdelijk als 'het centrum' nergens meer een antwoord op heeft. Dan nemen uiteindelijk de charlatans en de kwaadaardigen het over.
Iedere extremist is groot geworden door het falen van anderen. Zo is het altijd gegaan en waarschijnlijk blijft het ook altijd zo.

Verder genoten van de posts van @Perrin en @Spablauw214

[ Bericht 8% gewijzigd door DobbyDobby op 28-08-2026 13:24:53 ]
pi_221675873

Gezellig met @phpmystyle bij de helaas-nooit-DNB-president geworden Hoogduin.

Overal portretten van Poetin uiteraard, echter zinvolle teksten.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:33:55 #73
38496 Perrin
pi_221676113
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:03 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]

Gezellig met @:phpmystyle bij de helaas-nooit-DNB-president geworden Hoogduin.

Hopelijk is er, in Oostenrijkse traditie, ook wat ruimte geweest om die onverantwoordelijke Keynesianen te verketteren.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:34:01 #74
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221676114
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben in de basis ook niet tegen migratie, waarom zou ik ook? Er zijn heel veel mensen die iets moois kunnen meebrengen. Als iemand uit Zwitserland, Denemarken, Polen, Rusland, Oekraïne, of Australië hierheen wil komen is dat geen punt hoor.

Liefst met een christelijke achtergrond en gewoon onderwijs genoten.
En die geen jihad met aanslagen willen plegen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:37:16 #75
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221676132
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
RTL-nieuws:

Van mij mag ook de VARA weg, ze zijn teveel pro-PRO.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:40:05 #76
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221676147
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:03 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]

Gezellig met @:phpmystyle bij de helaas-nooit-DNB-president geworden Hoogduin.

Heerlijk dagje Russische school ✌️✌️
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:41:52 #77
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221676160
@nostra

Bevestig mijn bezit van een t-72 aub ?
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:44:40 #78
38496 Perrin
pi_221676179
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:04:19 #79
375570 crew  Cyan9
pi_221676341
Doe de off-topic slow chat even ergens anders gaarne.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:06:32 #80
375570 crew  Cyan9
pi_221676355
In een nieuwe aflevering geschokt, verbaasd en verrast hebben we de VVD die niet mee wil gaan met de coalitiegenoten.

quote:
Coalitie verdeeld over handreiking aan PRO, terwijl Prinsjesdagdeadline nadert

De coalitiepartijen zijn het bij de onderhandelingen over de begroting oneens over een tegemoetkoming aan PRO. Dat is een belangrijke reden waarom de stukken voor Prinsjesdag nog niet af zijn, zeggen bronnen in Den Haag.

Pro, de grootste oppositiepartij in Tweede en Eerste Kamer, kan niet leven met het voornemen van het kabinet om op lange termijn 6,5 miljard euro te besparen op de sociale zekerheid. Het gaat om de uitkeringen voor ouderen, werklozen en zieke werknemers.

Coalitiepartijen D66 en CDA zouden de bezuinigingen willen 'parkeren' zolang er gesprekken met de vakbonden lopen. Ze hopen op die manier de steun van Pro binnen te halen. Maar de VVD is bang om met deze voorkeur voor 'links' de goede verhoudingen met rechtse partijen als JA21 en SGP op het spel te zetten.

Zowel JA21 als Pro heeft steeds gezegd dat het kabinet moet kiezen of het een meerderheid zoekt met links of met rechts. Zelf mikt het kabinet nog steeds op een "breed draagvlak".

Stakingen vakbond
Het idee is niet om de hele bezuiniging van tafel te halen. Daardoor is ook niet zeker of dit gebaar genoeg zou zijn voor Pro. Die partij trekt nauw op met de vakbond FNV, die voor begin september nieuwe stakingen heeft aangekondigd.

Eerder deze week werd al duidelijk dat de concept-Miljoenennota vandaag niet af zou komen, omdat de drie coalitiepartijen het onderling niet eens zijn. De coalitie zit vandaag weer om tafel om verder te praten over de begrotingsstukken, De deelnemers verzekerden vooraf dat het geen probleem is dat er een paar dagen extra de tijd wordt genomen.

De concept-Miljoenennota moet uiterlijk op dinsdag 1 september bij de Raad van State liggen, die er nog advies over geeft voor de definitieve versie twee weken later op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Dus er is nog tot en met maandag tijd, stelden zij vanmorgen.

'Finetunen'
VVD-vicepremier Yesilgöz is optimistisch. Er is de afgelopen weken "veel input" vanuit de oppositie gekomen, zegt ze, en het is "niet makkelijk" om die in te passen. Maar is ervan overtuigd dat het goed komt. "Ik denk niet dat nog twee dagen finetunen dramatisch is".

Ook haar partijgenoot minister Heinen van Financiën verzekerde vanmorgen dat de onderhandelingen binnen de coalitie "in de laatste fase" zitten. Het is volgens hem nog een kwestie van "politieke weging", van "punten en komma's zetten".

De drie partijen zullen "ongetwijfeld in het weekend ook veel contact hebben" om het met elkaar eens te worden, zei CDA-vicepremier Van den Brink vanmorgen. Maar eenvoudig zal het niet zijn om de VVD op één lijn te krijgen met D66 en CDA.

Hij heeft de hoop nog niet opgegeven dat er dan ook afspraken met de oppositie zijn gemaakt over steun. "Als er partijen zijn waarmee we maandag al tot die deal zouden komen, dan zou dat super zijn. Als dat niet zo is, dan komen wij met een voorstel aan de Raad van State."

Dat laatste betekent dat de Raad van State alvast de stukken van het kabinet gaat bestuderen terwijl de gesprekken met oppositiepartijen over steun nog doorgaan. Dat kan dan nog tot aan Prinsjesdag duren.
https://nos.nl/artikel/26(...)esdagdeadline-nadert
pi_221676431
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:06 schreef Cyan9 het volgende:
In een nieuwe aflevering geschokt, verbaasd en verrast hebben we de VVD die niet mee wil gaan met de coalitiegenoten.
[..]
Hopelijk bedoel je sarcastisch.

Het mag duidelijk zijn dat de VVD niet aan het landsbelang in het kabinet zit.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:15:01 #82
375570 crew  Cyan9
pi_221676434
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:14 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Hopelijk bedoel je sarcastisch.

Het mag duidelijk zijn dat de VVD niet aan het landsbelang in het kabinet zit.
Het was inderdaad sarcastisch.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:16:03 #83
38496 Perrin
pi_221676439
Hét landsbelang bestaat niet, alleen een lappendeken van eigenbelangen.
pi_221676612
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:37 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Van mij mag ook de VARA weg, ze zijn teveel pro-PRO.
De publieke omroep heeft als basis levensbeschouwlijke media inkapselen.
Andere omroepen zijn meer rechts. Mag allemaal, als het maar niet te ranzig is en volgens de regels.

bnnvara is geen propagandaorganisatie van PRO
pi_221676622
De vvd is echt verschrikkelijk, maar hordes mensen zullen dit aanmoedigen, want “links “ maakt het land kapot; met hun idiote wens om de vangnetten niet kapot te bezuinigen. Wat een debiel land zijn we geworden zeg.
pi_221676653
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hopelijk is er, in Oostenrijkse traditie, ook wat ruimte geweest om die onverantwoordelijke Keynesianen te verketteren.
Toegegeven, er is wel eerst ruimte geboden om Keynes' ideeën (of eigenlijk de interpretatie daarvan, want daar is nogal mee gerommeld) objectief weer te geven. Om daarna inderdaad compleet af te fikken. OT: wel aardig ihkv de begroting straks. Komt wel als ik achter een laptop zit.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:48:05 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221676657
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:44 schreef Stefanovich het volgende:
De vvd is echt verschrikkelijk, maar hordes mensen zullen dit aanmoedigen, want “links “ maakt het land kapot; met hun idiote wens om de vangnetten niet kapot te bezuinigen.
Wat een debiel land zijn we geworden zeg.
zoals altijd ligt de waarheid in het midden

de Ziektewet inkorten van twee jaar het loon doorbetalen ten koste van de winst van een bedrijf , naar een jaar het loon doorbetalen te koste van dat bedrijf, is geen ramp,
daarna is er toch de WAO

Dat wil zeggen als je echt iets mankeert , dat maakt de keuring uit
Mankeer je niets en zit je gewoon twee jaar in de ziekte wet , dan ben je een crimineel
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:04:36 #88
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221676806
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Stagflatie in de jaren '70: zij stonden met hun mond vol tanden.
pi_221676916
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:06 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Schuld van Klaver!!
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:35:36 #90
38496 Perrin
pi_221676994
Het verschil tussen Keynesianen en Oostenrijkers is uiteindelijk vooral: wie betaalt de rekening, wanneer en hoe?

De Keynesiaanse reflex is de pijn uitstellen: economie stimuleren, schulden laten oplopen, werkgelegenheid beschermen en problemen vooruitschuiven. Dat kan een recessie dempen, maar bij hoge schulden, oplopende rentelasten, afnemende groei en stagnerende productiviteit verschuift de rekening naar inflatie, hogere belastingen en naar het bordje van toekomstige generaties.

De Oostenrijkse benadering is veel harder: laat slechte investeringen en inefficiënte bedrijven failliet gaan, saneer schulden en accepteer de recessie die nodig is om kapitaal en arbeid opnieuw te alloceren. De pijn komt sneller en harder maar de rekening wordt tenminste niet eindeloos doorgeschoven en het geeft nieuwe ademruimte.

Het Westen probeert momenteel vooral het onvermijdelijke uit te stellen. Maar economische pijn verdwijnt niet omdat politici haar uit de begroting houden. Ze wordt alleen verplaatst: naar spaarders, belastingbetalers, jongeren, toekomstige generaties of via inflatie naar de koopkracht van iedereen.

De fundamentele keuze is daarom niet tussen pijn en geen pijn. Het is tussen een noodzakelijke correctie nu, of een grotere rekening later.
pi_221677073
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 16:35 schreef Perrin het volgende:
Het verschil tussen Keynesianen en Oostenrijkers is uiteindelijk vooral: wie betaalt de rekening, wanneer en hoe?

De Keynesiaanse reflex is de pijn uitstellen: economie stimuleren, schulden laten oplopen, werkgelegenheid beschermen en problemen vooruitschuiven. Dat kan een recessie dempen, maar bij hoge schulden, oplopende rentelasten, afnemende groei en stagnerende productiviteit verschuift de rekening naar inflatie, hogere belastingen en naar het bordje van toekomstige generaties.

De Oostenrijkse benadering is veel harder: laat slechte investeringen en inefficiënte bedrijven failliet gaan, saneer schulden en accepteer de recessie die nodig is om kapitaal en arbeid opnieuw te alloceren. De pijn komt sneller en harder maar de rekening wordt tenminste niet eindeloos doorgeschoven en het geeft nieuwe ademruimte.

Het Westen probeert momenteel vooral het onvermijdelijke uit te stellen. Maar economische pijn verdwijnt niet omdat politici haar uit de begroting houden. Ze wordt alleen verplaatst: naar spaarders, belastingbetalers, jongeren, toekomstige generaties of via inflatie naar de koopkracht van iedereen.

De fundamentele keuze is daarom niet tussen pijn en geen pijn. Het is tussen een noodzakelijke correctie nu, of een grotere rekening later.
Ja, dat had me een middag kunnen besparen Lex.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:48:27 #92
38496 Perrin
pi_221677077
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 16:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat had me een middag kunnen besparen Lex.
Ik volg meneer Hoogduin ook :P
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:12:25 #93
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221677238
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Toegegeven, er is wel eerst ruimte geboden om Keynes' ideeën (of eigenlijk de interpretatie daarvan, want daar is nogal mee gerommeld) objectief weer te geven. Om daarna inderdaad compleet af te fikken. OT: wel aardig ihkv de begroting straks. Komt wel als ik achter een laptop zit.
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.

Anyway. Vanavond even stukje lezen wat de Oostenrijkse school nu echt inhoudt.

Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:21:29 #94
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221677333
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 16:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Schuld van Klaver!!
Die man is verschrikkelijk want hij wil het bedrijfsleven helemaal kapot maken en de staat Israël ontmantelen en teruggeven aan islamitische terreurorganisaties. Gelukkig hebben we de VVD die de coalitie niet naar links laat buigen.
pi_221677367
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:21 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Die man is verschrikkelijk want hij wil het bedrijfsleven helemaal kapot maken en de staat Israël ontmantelen en teruggeven aan islamitische terreurorganisaties. Gelukkig hebben we de VVD die de coalitie niet naar links laat buigen.
Sarcasme mag ik hopen? Anders ben je behoorlijk gehersenspoeld.
pi_221677635
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 15:44 schreef Stefanovich het volgende:
De vvd is echt verschrikkelijk, maar hordes mensen zullen dit aanmoedigen, want “links “ maakt het land kapot; met hun idiote wens om de vangnetten niet kapot te bezuinigen. Wat een debiel land zijn we geworden zeg.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die graag de vangnetten willen weg bezuinigen (ook bij de VVD), maar vertel dan ook het andere verhaal waar we de 8 miljard gaan ophalen/of waar we die wel weghalen.
pi_221677672
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:02 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die graag de vangnetten willen weg bezuinigen (ook bij de VVD), maar vertel dan ook het andere verhaal waar we de 8 miljard gaan ophalen/of waar we die wel weghalen.
De druk komt voornamelijk door de grote stijging van de defensiebegroting, die moet blijkbaar in een paar jaar structureel van 12,5 miljard naar 40 miljard. Daar had je bijvoorbeeld het concept van de “vrijheidsbijdrage” ook verder voor uit kunnen werken.
Of meer kunnen snijden in het vlees van de, toch wel fors gegroeide, overheid. Het koppelen aan de WW of WIA is ook maar een keuze.

[ Bericht % gewijzigd door miss_sly op 28-08-2026 18:45:29 ]
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:53:20 #98
375570 crew  Cyan9
pi_221678003
De coalitie maakt er wel een klein beetje een potje van. :s)

quote:
Klaver waarschuwt D66, VVD en CDA: jullie maken er een crisis van

Het minderheidskabinet heeft er een crisissituatie van gemaakt, zegt Pro-leider Klaver over de begrotingsbesprekingen tussen D66, VVD en CDA. "Ik geef ze een laatste aanmoediging om uit deze impasse te komen en het land niet in een crisis te storten."

Klaver wil dat de coalitiepartijen hun meningsverschil oplossen door zijn partij meer tegemoet te komen. "Het kabinet wil bezuinigen op mensen die ziek worden of werkloos raken. Daar kunnen we niet in meegaan. De allerrijksten moeten een eerlijke bijdrage leveren."

De bezuiniging op de sociale zekerheid van meer dan 6 miljard euro moet van tafel, herhaalt hij. Pro sluit zich hiermee aan bij de eis van de vakbonden. Die willen pas met het kabinet over een sociaal akkoord praten als de bezuiniging is geschrapt.

Been bijtrekken
Klaver noemt het minderheidskabinet opnieuw een politiek experiment en vindt het niet verrassend dat dat tot "een crisis" leidt. "Ik kan me niet herinneren dat er eerder op het allerlaatste moment nog van alles moest gebeuren." Prinsjesdag is al op 15 september en de concept-Miljoenennota moet uiterlijk aanstaande dinsdag bij de Raad van State liggen voor advies.

Hij waarschuwt de coalitiepartijen dat zij bij de inkomensverdeling en de verdeling van de belastingen rekening moeten houden met de wensen van Pro. "Ze zitten er nog maar heel kort en zeker na de chaos van het laatste kabinet hoop ik dat ze eruit komen. Ik adviseer ze: trek je been bij."

Afgelopen tijd voerden de coalitiepartijen en het kabinet gesprekken met de oppositie. Maandag klaagden de oppositiepartijen erover dat het moeilijk onderhandelen is met coalitiepartijen die het onderling oneens zijn. D66 en CDA willen Pro meer tegemoet komen. De VVD is het niet eens met deze voorkeur voor 'links'.

Sociale zekerheid
Het gaat vooral over de voorgenomen bezuiniging van meer dan 6 miljard euro op de sociale zekerheid: de uitkeringen van werklozen, ouderen en zieke werknemers. Ook de belasting op vermogen via box 3 en de verhoging van de inkomstenbelasting om de hogere defensie-uitgaven te betalen, liggen op tafel.

Na maandag werd er geen enkele oppositiepartij meer uitgenodigd, zegt Klaver. Premier Jetten ontkende vanmiddag nog dat er sprake is van crisis. Wel zei hij dat het spannend is. "Maar dat zijn de gesprekken voor Prinsjesdag elk jaar. Als we geen discussies zouden hebben, dan zouden we allemaal van dezelfde partij zijn."

De drie coalitiepartijen praten de komende dagen verder met elkaar en niet met andere partijen, zei Jetten ook. Dat verbaast Klaver niet. "Het is helder dat ze nu niet met de oppositie praten, want ze zijn het zelf niet eens over de koers."
https://nos.nl/artikel/26(...)en-er-een-crisis-van
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:14:04 #99
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221678107
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:53 schreef Cyan9 het volgende:
De coalitie maakt er wel een klein beetje een potje van. :s)
[..]de
https://nos.nl/artikel/26(...)en-er-een-crisis-van
Ach gut, Klavertje klaagt steen en been. Dat interesseert de VVD geen drol.
pi_221678174
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:14 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ach gut, Klavertje klaagt steen en been. Dat interesseert de VVD geen drol.
De VVD vindt electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?

[ Bericht 0% gewijzigd door KareldeStoute op 28-08-2026 20:04:56 (;() ]
pi_221678175
Klaver geeft ze een aanmoediging, Klaver wil dat anderen hun meningsverschil oplossen door de plannen van Klaver door te voeren, Klaver waarschuwt dat ze meer rekening moeten houden met de plannen van pro.
Klaver vindt dat Jetten het land in een crisis stort als het niet tegemoet komt aan de eisen van pro.
Klaver eist dat er niet wordt bezuinigd.

Ik snap wel dat Gl onder Klaver nooit in een regering heeft gezeten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kickinalfa op 28-08-2026 19:29:06 ]
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:28:14 #102
38496 Perrin
pi_221678240
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.

Anyway. Vanavond even stukje lezen wat de Oostenrijkse school nu echt inhoudt.

Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
twitter
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:34:03 #103
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221678295
quote:
Economie•13:46•Aangepast om 13:50
Peter Wennink haalt uit naar Heinen: ‘Als ik ASML zo had geleid, bestond het niet meer’

Sjoerd Ruts

Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.

In gesprek met het opinieblad legt hij uit hoe deze manier van boekhouding de investeringen dwars kan zitten. Zo tellen de verwachte opbrengsten – die voortvloeien uit investeringen – volgens Wennink nu niet mee. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de opbrengsten die wetenschappelijk onderzoek oplevert.

In het interview wordt benoemd dat het ontbreken van investeringen ook tot schade kan leiden. 'Het kan op papier slim zijn om het onderhoud van wegen en bruggen op de lange baan te schuiven. Maar als daardoor later een hele nieuwe brug nodig is, kost het alsnog méér geld.'

Baten-lastenstelsel
Juist daarom wil Wennink af van het zogeheten kasstelsel. Daarin worden inkomsten en uitgaven netjes gescheiden, maar kunnen langlopende kosten niet goed worden uitgesmeerd. Wennink kaart aan dat het uitsmeren van de kosten wél kan als je een woning koopt, maar niet bij overheidsuitgaven: 'Voor koopwoningen vinden we dat normaal', zegt Wennink, 'maar bij de rijksoverheid kan dat nu niet.'

Wennink wil liever naar een baten-lastenstelsel, iets wat ook door veel bedrijven en gemeenten wordt gebruikt. Daarin kunnen kosten makkelijker worden uitgesmeerd over een lange periode.

En de oud-topman van ASML staat niet alleen in zijn kritiek. Vrij Nederland haalt onder andere de Algemene Rekenkamer aan: zij pleit al jaren voor een baten-lastenstelsel. En ook in de verkiezingsprogramma's van regeringspartijen D66 en CDA wordt opgeroepen tot verandering: zij schreven onderscheid te willen gaan maken tussen gewone kosten en investeringen.

Maar het kabinet wil er dus niet aan. In een reactie bij Vrij Nederland gebruikt minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zijn gebruikelijke one-liner: 'Een euro kun je maar één keer uitgeven.' Met een andere manier van boekhouden zou niet opeens meer geld ontstaan, stelt de minister.

Een van de voorgaande ministers van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, kwam ook aan het woord in het artikel. Hij ziet huiver van de ambtelijke top tegenover de hervormingen die Wennink aandraagt: 'Ze vertrouwen er niet zomaar op dat de politiek de extra ruimte voor investeringen ook zo zal gebruiken', zegt hij. Tijd voor een discussie over het baten-lastenstelsel is het volgens de oud-minister wel.

Conservatisme bij Financiën
Wennink levert in het artikel flinke kritiek op het 'conservatisme' binnen de ambtelijke top van het ministerie van Financiën en de desbetreffende minister, Eelco Heinen (VVD). Hij wil dat er veel meer geïnvesteerd wordt in de economie van de toekomst. Het huidige begrotingsbeleid noemt hij middeleeuws.

Hij benadrukt dat de staat echt niet alle investeringen voor haar rekening hoeft te nemen: een kwart van het totale bedrag zou al genoeg zijn. Maar zonder staatssteun zouden de private investeringen niet van de grond komen, bepleit Wennink. Zelf haalt hij zijn voormalig werkgever ASML aan. De directe overheidssteun waar de chipper in de jaren tachtig op kon rekenen noemt hij een 'redding'.

Maar die rol als investeerder heeft de overheid niet meer, ziet Wennink. De markt is volgens hem 'heilig verklaard' en er is teveel geprivatiseerd. 'Dat hebben we gewoon niet goed gedaan', vindt hij.

‘Juiste focus’ op Nadi
Er is echter wel ruimte voor positiviteit. In het interview met Vrij Nederland laat hij weten wel hoop te putten uit de nationale investeringsbank, het Nadi (Nationaal Agentschap voor Disruptieve Innovatie). Maar hij benadrukt dat een investeringsbank alleen niet genoeg is: 'Je moet meerdere dingen wijzigen, allemaal parallel.'

Peter Wennink sprak eerder deze week ook al over de Nadi. In gesprek met BNR benoemde hij dat het kabinet de 'juiste focus' heeft op het gebied van innovatie en toekomstig verdienvermogen.

Wennink ziet het als de taak van het kabinet om de grote maatschappelijke problemen die om een innovatieve oplossing vragen in kaart te brengen. Of het kabinet dat kan, durft Wennink niet te zeggen. 'Ik zal het positief-negatief formuleren: ik heb geen aanwijzing dat ze het níet kunnen', aldus Wennink.

Over het bedrag dat het Nadi tot haar beschikking krijgt is het nodige te doen. Rafael Laguna de la Vera, directeur van Sprind – de Duitse versie van het Nadi – pleitte maandag in BNR's Grote Techshow voor een verdubbeling van het budget: van 500 miljoen naar 1 miljard euro in vijf jaar. Bronnen melden aan BNR dat de bereidheid er is om dat bedrag nu te verdubbelen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)estond-het-niet-meer
pi_221678330
https://www.volkskrant.nl(...)d66-en-cda~bf3b0411/

Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is. D66 en CDA gaan er niet mee akkoord. Willen wel wat geld reserveren voor box 3, maar ook wat ruimte hebben om Pro tegemoet te komen. Want vermogens minder belasten en vasthouden aan de bezuinigingen op sociale zekerheid is in feite een middelvinger naar Pro.
pi_221678342
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:
De VVD vind
;(
Zó egoïstisch zijn we ook weer niet.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:56:59 #106
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221678478
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De VVD vind electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
pi_221678492
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:

[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
De VVD en landsbelang in 1 zin _O-
pi_221678529
quote:

[..]
Vind je dat die struikrover in de gevangenis moet ? Hoe lang?
pi_221678548
quote:

[..]
Wat zie jij als praktisch en haalbaar alternatief?
pi_221678586
quote:

[..]
Als we het over een struikroversbende hebben dan is het de VVD wel. Zij maken het leven pas echt duur.

Het geld afpakken van iedereen modaal tot minimumloon om cadeautjes te kunnen uitdelen aan miljonairs en multinationals.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_221678885
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.

quote:
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar. ;)
Wait for the ricochet.
pi_221678896
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Jaeger85 het volgende:
Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is.
Ja, dat is allemaal dikke prima, maar dan had je hier niet in moeten stappen Dilan. Scheep je Eelco weer op met een ondoenlijke taak. Die overigens ook had moeten bedanken daarvoor.
Wait for the ricochet.
pi_221678918
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:34 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:05:25 #114
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221678947
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Ik ben Wennink-moe.

Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679000
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben Wennink-moe.

Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:20:10 #116
38496 Perrin
pi_221679035
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Om alvast een genuanceerd debat te starten:

Links:

Rechts:

B:)B
pi_221679097
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Om alvast een genuanceerd debat te starten:

Links:
[ afbeelding ]

Rechts:
[ afbeelding ]

B:)B
Ouwe koeien en staat even los van de boodschap van _O_ Thatcher _O_ , maar zo debatteren blijft toch wel een kunst (van beide kanten). De prestaties erkennen, toch forse kritiek leveren en ondertussen ook mens genoeg zijn om wat zelfspot te hebben. Gelukkig hebben wij Boekholt-O'Sullivan.

Bekijk deze YouTube-video
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:40:23 #118
38496 Perrin
pi_221679129
Mooi :D Meedogenloos op de inhoud, maar zacht op de persoon.

Je moet elkaar idd hard kunnen bestrijden met argumenten en retoriek, zonder van de ander een vijand te maken. We vergeten soms dat het mogelijk is om diep van mening te verschillen zonder elkaar te verachten.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:50:11 #119
38496 Perrin
pi_221679183
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.

twitter
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:08:28 #120
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679276
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.

[ x ]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:09:52 #121
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679281
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
[ x ]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:10:54 #122
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679286
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.
[..]
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar. ;)
Heb je hem nog kunnen strikken voor de VVD?
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:12:09 #123
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679292
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Wennink wil een Musk wannabee zijn met zijn volprezen ASML.
Het begint mij te irriteren, dat hele ASML. Ja ze maken mooie winsten, maar dat houdt na 2028 wel op als China en USA zelf die machines gaan maken.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:12:22 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679294
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
Het gaat niet te best in Argentinie.

Het trikkelt allemaal zeg maar niet zo lekker down

https://batimes.com.ar/ne(...)household-debt.phtml

Werkloosheid is er ook relatief hoog:

https://buenosairesherald(...)-cant-make-ends-meet
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679297
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
libertarisch links.
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:14:36 #126
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679308
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:17:37 #127
38496 Perrin
pi_221679329
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.

Maar ik denk dat ze inderdaad PRO, D66 of Piratenpartij zouden stemmen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 28-08-2026 22:22:59 ]
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:19:04 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679345
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.

Maar ik denk dat ze inderdaad PRO, D66 of Piratenpartij zouden stemmen.
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:21:01 #129
38496 Perrin
pi_221679358
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.
Oh shit het is verticaal gespiegeld ten opzichte van ons kieskompas idd. Yup, LLMs stemmen PRO. Confirmed.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:21:34 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679360
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:24:55 #131
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679384
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?
Alleen de Heer kan oordelen of dat zondig is. Dat hoeft de overheid niet te doen.
Vanzelfsprekend is seks tussen personen van hetzelfde geslacht uit den boze.
pi_221679385
-

[ Bericht 99% gewijzigd door nostra op 28-08-2026 22:25:56 ]
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:30:45 #133
38496 Perrin
pi_221679408
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het gaat niet te best in Argentinie.

Het trikkelt allemaal zeg maar niet zo lekker down

https://batimes.com.ar/ne(...)household-debt.phtml

Werkloosheid is er ook relatief hoog:

https://buenosairesherald(...)-cant-make-ends-meet
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.

Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.

Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.

Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.

Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:32:14 #134
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679412
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.

Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.

Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.

Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.

Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
Soort gematigde lubbers tussen 82-86. Die heeft ook wel een shock(je) toegepast met het extensiveren van uitgaven.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:34:13 #135
38496 Perrin
pi_221679422
Argentinië is denk ik een behoorlijke overwinning voor de Oostenrijkse School, ook al is het verhaal nog niet af.

Milei heeft laten zien dat je een economie niet eindeloos overeind kunt houden met tekorten, geld bijdrukken, prijscontroles en andere economische kunstgrepen. Zodra daarmee werd gebroken, kwam er weer stabiliteit: de inflatie daalde, de begroting verbeterde en vertrouwen en groei keerden voorzichtig terug.

Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft. De 'Oostenrijkers' mogen dus best claimen dat ze gelijk hadden over wat Argentinië ziek maakte. Of hun recept het land ook duurzaam welvarend maakt, is vers twee.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:40:12 #136
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679448
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Argentinië is denk ik een behoorlijke overwinning voor de Oostenrijkse School, ook al is het verhaal nog niet af.

Milei heeft laten zien dat je een economie niet eindeloos overeind kunt houden met tekorten, geld bijdrukken, prijscontroles en andere economische kunstgrepen. Zodra daarmee werd gebroken, kwam er weer stabiliteit: de inflatie daalde, de begroting verbeterde en vertrouwen en groei keerden voorzichtig terug.

Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft. De 'Oostenrijkers' mogen dus best claimen dat ze gelijk hadden over wat Argentinië ziek maakte. Of hun recept het land ook duurzaam welvarend maakt, is vers twee.
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Niet door AI gooien hé. :+ Milei is in ieder geval een mooi voorbeeld van een paradigmaverschuiving. "Je kan toch niet zomaar het roer totaal omgooien?" blijkt dus wél te kunnen, maar de uitkomsten blijven vooralsnog inderdaad ongewis.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:43:56 #138
38496 Perrin
pi_221679463
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.

En anders dan in Griekenland zien we nu tegelijkertijd een sterke daling van inflatie én armoede, terwijl de groei terugkeert.

Maar de rekening is inderdaad hoog. Het is de rekening van jarenlang uitgesteld en onverantwoord beleid die nu wordt betaald.

Dat is zuur maar pijn was onvermijdelijk.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:49:10 #139
375570 crew  Cyan9
pi_221679485
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:49:51 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679487
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:43 schreef Perrin het volgende:
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.
Dat klopt en valt op zich te prijzen. Het belangrijkste in landen buiten Noord-Amerika, West-Europa, Japan en Australie vaak ook gewoon dat er niet teveel aan allerlei strijkstokken blijft hangen en dat de overheid voorspelbaar handelt. Verminder corruptie, clientalisme en willekeur en je komt al een heel eind verder.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679494
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft.
De Oostenrijkers, of Hayek in het bijzonder, claimen conceptueel ook juist dat niemand die antwoorden überhaupt heeft, maar dat die informatie gefragmenteerd bij individuen ligt - en dat prijzen uiteindelijk een geaggregeerde uitkomst daarvan zijn.
Wait for the ricochet.
pi_221679517
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet door AI gooien hé. :+ Milei is in ieder geval een mooi voorbeeld van een paradigmaverschuiving. "Je kan toch niet zomaar het roer totaal omgooien?" blijkt dus wél te kunnen, maar de uitkomsten blijven vooralsnog inderdaad ongewis.
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:56:57 #143
38496 Perrin
pi_221679520
Zie bijvoorbeeld energie, woningbouw en landbouw in Nederland.

Met subsidies, prijsplafonds, normen en steeds meer regelgeving proberen we in Nederland vooraf te sturen op wat volgens ons de gewenste uitkomst is. Terwijl prijzen juist informatie geven over schaarste, vraag en mogelijke alternatieven.

Hoe meer we dat signaal verstoren, hoe moeilijker we het maken voor ondernemers en kapitaal om daar op in te spelen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:58:11 #144
38496 Perrin
pi_221679525
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.
Milei heeft steun bij ondernemers, zelfstandigen, veel midden- en hogere inkomens, jonge mannen en Argentijnen die vinden dat het oude politieke systeem het land economisch heeft uitgeput. Voor hen wegen minder inflatie, minder regels en meer economische vrijheid zwaar en dat mag wat kosten.

Minder enthousiast zijn mensen die afhankelijk zijn van de staat, lage inkomens hebben of werken in sectoren die door de sanering onder druk staan.

Veel Argentijnen vinden zelfs beide dingen tegelijk: Milei had gelijk over wat er mis was met het oude systeem, maar het geneesmiddel is uiterst pijnlijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:01:56 #145
38496 Perrin
pi_221679541
Op zich is Argentinië misschien off-topic maar ik vermoed dat we in Europa misschien zelf ook wat nader met deze geneesmiddelen zullen gaan kennismaken de komende jaren.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:03:45 #146
38496 Perrin
pi_221679556
De houdbaarheid van een Peronistische politiek van pappen en nathouden is niet oneindig.
pi_221679615
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:01 schreef Perrin het volgende:
Op zich is Argentinië misschien off-topic maar ik vermoed dat we in Europa misschien zelf ook wat nader met deze geneesmiddelen zullen gaan kennismaken de komende jaren.
Daar heb je wel een punt. De tijd van min of meer rationele politiek lijkt inderdaad steeds verder weg te liggen….
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:33:02 #148
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679703
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:03 schreef Perrin het volgende:
De houdbaarheid van een Peronistische politiek van pappen en nathouden is niet oneindig.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.

Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:34:49 #149
38496 Perrin
pi_221679715
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.

Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:35:46 #150
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679718
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Radicale resectie is onontbeerlijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:37:32 #151
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221679726
quote:

[..]

jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopen
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:39:18 #152
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221679730
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
sinds Draghi alle schulden is gaan opkopen ten laste van een algemene Euro pot wel ja

"we will do whatever it takes to save the Euro " Draghi

dus circa 8 % van de opgekochte schuld is ten last van nederland
quote:
AI-overzicht
Mario Draghi spoke these famous words on July 26, 2012, to calm a severe financial crisis and protect the European currency.
The Context
The Eurozone
Crisis: Countries like Greece, Italy, and Spain faced extreme debt. Investors feared the Euro would break apart.
The Speech:
Draghi spoke at an investor conference in London while serving as the President of the European Central Bank (ECB).
What He Said
Draghi stated:
"Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to save the euro.
And believe me, it will be enough."
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:40:53 #153
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679741
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopen
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Dat is wat de Fransen verdienen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:42:09 #154
38496 Perrin
pi_221679752
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:44:52 #155
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221679769
quote:

[..]
Europa breed de zelfstandigenwet invoeren dan is al dat gezeur van de baan
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:47:16 #156
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679781
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.
Die Fransen moeten leren hard te werken, voor weinig geld, zonder afgunst naar de kapitaalverschaffer, en met beperkte sociale bescherming. Het leven hoeft helemaal niet leuk of aangenaam te zijn. Het motto aldaar zou moeten worden: arbeid, plichtgevoel, werkzaamheid, vlijt, zorgvuldigheid.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:50:39 #157
38496 Perrin
pi_221679799
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.
Die Fransen moeten leren hard te werken, voor weinig geld, zonder afgunst naar de kapitaalverschaffer, en met beperkte sociale bescherming. Het leven hoeft helemaal niet leuk of aangenaam te zijn. Het motto aldaar zou moeten worden: arbeid, plichtgevoel, werkzaamheid, vlijt, zorgvuldigheid.
Dat is nogal een omwenteling.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:55:02 #158
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679819
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is nogal een omwenteling.
Nogal ja.
pi_221680223
Ik had deze even gemist op mijn X tijdlijn, maar manmanman. Read the room?

twitter
Wait for the ricochet.
pi_221680224
@Perrin is ook maar een kameleon, 's avonds rechts en 's ochtends links.
Wait for the ricochet.
pi_221680225
quote:

[..]

Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:07:25 #162
38496 Perrin
pi_221680226
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:04 schreef nostra het volgende:
@:Perrin is ook maar een kameleon, 's avonds rechts en 's ochtends links.
Het hart zit links, het verstand rechts :P
pi_221680228
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:12:56 #164
38496 Perrin
pi_221680231
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.
Dat wordt vroeg of laat een vorm van Oostenrijks medicijn: bezuinigen, hervormen en accepteren dat de rekening betaald moet worden.

Het alternatief is de economische pijn via Eurobonds of ECB-steun uitsmeren, maar dat is slechts uitstel van executie en trekt de rest mee het Franse moeras in. Hoe langer ze wachten, hoe groter de uiteindelijke pijn.
pi_221680232
quote:

[..]
Dan brand Parijs volledig af
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:17:12 #166
38496 Perrin
pi_221680234
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan brand Parijs volledig af
Misschien. Maar vroeg of laat houdt de Franse politiek op met het uitdelen van gratis lunches. De Fransen zullen de opgebouwde rekening zelf moeten dragen: niet doorschuiven naar ‘de rijken’, Duitsland, Brussel of een volgende generatie.

Volwassen worden is soms gewoon erkennen dat keuzes consequenties hebben en dat uitstel de rekening alleen maar hoger maakt.
pi_221680239
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:26:26 #168
38496 Perrin
pi_221680245
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Perrin op 29-08-2026 07:45:28 ]
pi_221680264
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?
Nah, beetje te nerdig.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:48:48 #170
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221680293
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.
Beschikt men over innovatiekracht om mooie producten te ontwikkelen.
pi_221680352
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.
pi_221680358
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:22:39 #173
38496 Perrin
pi_221680359
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.
pi_221680361
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.
Wait for the ricochet.
pi_221680391
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:31:57 #176
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221680394
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Over Duitsland maak ik me geen zorgen ,
Over Polen al helemaal niet

We lijden wel allemaal aan de Europese linkse ziekte van sluiten van kerncentrales en het stoppen met investeren in innovatieve defensie
Daarnaast heeft de EU en de Euro ons voorspoed gebracht maar ook erg lui gemaakt
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:33:23 #177
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221680398
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏
pi_221680401
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Via de fax?
Wait for the ricochet.
pi_221680403
En nu moet ik met 160 over de A12 gaan knallen (rules for thee), anders ben ik weer te laat.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:35:50 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221680406
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Schwarz

die is 86 jaar

https://www.dw.com/en/ger(...)rz-digits/a-77893723
quote:
De rijkste man van Duitsland neemt het op tegen Big Tech.
Nicolas Martin 11 juli 2026
Supermarktmiljardair Dieter Schwarz investeert miljarden in zijn cloudbedrijf Schwarz Digits om de concurrentie aan te gaan met Google, Microsoft en Amazon.

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 29-08-2026 09:15:47 ]
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:37:04 #181
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221680410
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Via de fax?
Onder schat de fax niet.

En wij hebben in Europa ingenieuze ztl zones. Das ook wat waard.
pi_221680414
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?
En bij dat Misesclubje ga je ook niet als je de economische wereld nog een beetje begrijpt :D
pi_221680418
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.
Er zijn zat degelijke macro-economen. Kies er gewoon eentje die zich niet in radicale kringen begeeft.
pi_221680422
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?
pi_221680472
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?
En bij dat Misesclubje ga je ook niet als je de economische wereld nog een beetje begrijpt :D
Hier gaan we niet uitkomen.
Wait for the ricochet.
pi_221680473
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?
ALS IK HEEL HARD SCHREEUW HOOR IK JE NIET
Wait for the ricochet.
pi_221680821
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Hier gaan we niet uitkomen.
Dat vermoed ik ook.
  Moderator zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:50:59 #188
375570 crew  Cyan9
pi_221681045
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?
pi_221682248
Peiling: Mona Keijzer dendert de Tweede Kamer in, Pro blijft de grootste

7 gepeilde zetels voor Mona.

Mooi, vecht elkaar daar maar lekker de tent uit op rechts.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:14:08 #190
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221682377
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:

64 zetels rechts van de VVD!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221682469
quote:

Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.
pi_221682703
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

64 incl VVD
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:33:35 #193
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221682710
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:47:16 #194
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221682853
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:33 schreef probeer het volgende:

[..]
64 incl VVD
Laten we het erop houden dat rekenen nooit zo de specialiteit van rechts is. Ze hebben wel altijd kekke pakken en de haartjes zijn ook altijd mooi geknipt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221682856
quote:

[..]
[ afbeelding ]

19+9+7+7+3+1 ehm
Wait for the ricochet.
pi_221682869
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?
Nogal ambigue handelen.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:07:18 #197
38496 Perrin
pi_221683139
quote:

Zetels opgevuld met dit soort lui.

pi_221683209
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaan :P
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:21:57 #199
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221683298
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:14 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaan :P
Kabinet Delta
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221683480
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.
pi_221683890
https://nos.nl/artikel/26(...)vaar-is-onacceptabel

Onacceptabel volgens het kabinet en burgermeesters en toch zit XR er weer.

Het wordt tijd voor actie door onze minister van Justitie om deze club te verbieden en alle protesteerders in de bak te gooien.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:14:55 #202
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221684172
Werkeloosheid ontstaat omdat uitkeringen te hoog zijn en te langdurig. Als deze verlaagd worden dan zullen mensen eerder bereid zijn om onverschillig werk te zoeken.

@nostra
pi_221684392
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
Werkeloosheid ontstaat omdat uitkeringen te hoog zijn en te langdurig. Als deze verlaagd worden dan zullen mensen eerder bereid zijn om onverschillig werk te zoeken.

@:nostra
Zien wat er van deze stelling over blijft als de AI hype echt blijkt te zijn, vele banen verdwijnen en er simpelweg geen andere banen zijn.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:40:01 #204
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221684583
quote:

Zoals we kunnen zien in Spanje, waar de werkloosheidsuitkeringen zeer laag zijn en er dus eigenlijk ook nooit werkloosheid geweest is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:31:41 #205
38496 Perrin
pi_221685400
De interessante vraag is misschien niet óf uitkeringen werkloosheid veroorzaken, maar welk deel ervan ze verklaren.

Prikkels beïnvloeden de duur van werkloosheid, maar verklaren inderdaad nauwelijks waarom sommige economieën structureel veel meer werkloosheid kennen dan andere.

Spanje, Griekenland en Zuid-Afrika laten bijvoorbeeld zien dat hoge werkloosheid kan samengaan met heel verschillende uitkeringsstelsels.

Kennelijk wordt werkloosheid dus niet alleen door uitkeringsprikkels bepaald, maar ook door andere zaken.

Bijvoorbeeld de manier waarop de arbeidsmarkt is ingericht, of de aansluiting tussen vaardigheden en beschikbare banen, of simpelweg de grootte van de vraag naar arbeid.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:47:45 #206
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221685618
Peiling: Mona Keijzer dendert de Tweede Kamer in,

Pro blijft de grootste
quote:
Jippie 29-08-2026 10:59 print
Het minderheidskabinet zakt in de nieuwste peiling van Maurice de Hond naar 46 zetels

. Tegelijkertijd wordt de net aangekondigde beweging Project2029 van Mona Keijzer voor het eerst meegenomen en komt direct uit op zeven zetels.

De peiling volgt op een periode waarin het kabinet moeite had de begroting rond te krijgen.
links rechts troelala
wat doen we met ons kop soep voor de knappe jonge gespierde vluchtelingen uit Marokko :{ :6
Ik zeg haal ze naar Amsterdam *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 29-08-2026 17:53:33 ]
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:59:48 #207
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221685769
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 17:31 schreef Perrin het volgende:
De interessante vraag is misschien niet óf uitkeringen werkloosheid veroorzaken, maar welk deel ervan ze verklaren.

Prikkels beïnvloeden de duur van werkloosheid, maar verklaren inderdaad nauwelijks waarom sommige economieën structureel veel meer werkloosheid kennen dan andere.

Spanje, Griekenland en Zuid-Afrika laten bijvoorbeeld zien dat hoge werkloosheid kan samengaan met heel verschillende uitkeringsstelsels.

Kennelijk wordt werkloosheid dus niet alleen door uitkeringsprikkels bepaald, maar ook door andere zaken.

Bijvoorbeeld de manier waarop de arbeidsmarkt is ingericht, of de aansluiting tussen vaardigheden en beschikbare banen, of simpelweg de grootte van de vraag naar arbeid.
er moet een gelijk minimumloon komen in de lidstaten van de EU
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:01:26 #208
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221685784
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 00:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
JA PVV en FVD is allebei onzin,
maar Mona die heeft wel realistisch ideeën omtrent woningbouw
https://www.nieuwsvandeda(...)ling-maurice-de-hond
quote:
Mona Keijzer gepeild op zeven zetels
Opvallend is dat ook Mona Keijzer mee is genomen in de peilingen.

Zij maakte donderdagmiddag bekend dat zij een politieke beweging begint, Project 2029.

Als zij in november voldoende mensen en middelen heeft, verandert de beweging in een politieke partij.

Als Mona Keijzer nu mee zou doen aan de verkiezingen, zou zij nu kunnen rekenen op zeven zetels in de Tweede Kamer.
Maar voor binnenstedelijk bouwen moet je toch bij PRO zijn
quote:
Het minderheidskabinet houdt in een recente peiling van Maurice de Hond nog maar 46 zetels over.

Het kabinet bestaat nu in totaal uit 66 zetels, maar daar blijven nog maar weinig van over als er nu verkiezingen zouden zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cyan9 op 29-08-2026 19:05:30 ]
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:16:04 #209
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221685921
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 16:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zoals we kunnen zien in Spanje, waar de werkloosheidsuitkeringen zeer laag zijn en er dus eigenlijk ook nooit werkloosheid geweest is.
Volgens de theorie toch nog te hoog en te langdurig.
pi_221686055
quote:

Ja dat is een leuk theoretisch verhaal, maar praktisch natuurlijk nooit (meer) uitvoerbaar, net als afschaffing van het WML.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:40:42 #211
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686071
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 18:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja dat is een leuk theoretisch verhaal, maar praktisch natuurlijk nooit (meer) uitvoerbaar, net als afschaffing van het WML.
Eens hoor.
Hoewel ik wel te porren ben van een herintroductie voor een zogenoemd 'armenhuus' voor bijstanders. Dan kunnen ze menswaardig leven, maar wel in minder grote weelde en tegen lagere maatschappelijke kosten. Bovendien mag het ook best een punitief karakter hebben.

Ook lachwekkend dat lui tegen de 70 serieus de gehele theorie omarmen van de Oostenrijkse school.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:05:50 #212
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221686309
Oostenrijkse School doet me altijd een beetje denken aan een door een medior software developer geschreven applicatie. Oppervlakkig gezien ziet het er allemaal erg logisch uit, maar je weet dat het in productie binnen een paar uur omdondert.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:11:14 #213
38496 Perrin
pi_221686332
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Oostenrijkse School doet me altijd een beetje denken aan een door een medior software developer geschreven applicatie. Oppervlakkig gezien ziet het er allemaal erg logisch uit, maar je weet dat het in productie binnen een paar uur omdondert.
Sommigen zijn meer van het onbeperkt geld bijdrukken en in de politiek vooral alle moeilijke keuzes uitstellen tot de applicatie crasht?
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:16:45 #214
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221686377
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Sommigen zijn meer van het onbeperkt geld bijdrukken en in de politiek vooral alle moeilijke keuzes uitstellen tot de applicatie crasht?
MMT is wel het andere uiterste, je zult ze in Nederland met een nachtlampje moeten zoeken die dat voorstaan, maar inderdaad is er ter linkerzijde ook allerhande popiejopieisme dat weigert 'het eerlijke verhaal' van oplopende zorgkosten, demografische uitdagingen en allerhandig achterstallig onderhoud te vertellen met de daarbijbehorende boodschap dat bepaalde dingen gewoon moeilijker zullen worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:19:43 #215
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686401
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]
MMT is wel het andere uiterste, je zult ze in Nederland met een nachtlampje moeten zoeken die dat voorstaan, maar inderdaad is er ter linkerzijde ook allerhande popiejopieisme dat weigert 'het eerlijke verhaal' van oplopende zorgkosten, demografische uitdagingen en allerhandig achterstallig onderhoud te vertellen met de daarbijbehorende boodschap dat bepaalde dingen gewoon moeilijker zullen worden.
Zeker als niemand wil ingrijpen in de WIA en wajong. Dat is echt onhoudbaar.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:24:09 #216
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686438
Volgens mij zoekt de renaissance school nog een toezichthouder @nostra
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:25:56 #217
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221686466
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Een beetje indammen kan geen kwaad, maar dan moet er ook gekeken worden naar wat er voor die mensen wel mogelijk is en zeker niet iedereen met WIA of Wajong is in staat tot werken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221686474
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens rechts( de VVD) wel ja
Gelukkig is er een oppositie
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:29:31 #219
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686497
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een beetje indammen kan geen kwaad, maar dan moet er ook gekeken worden naar wat er voor die mensen wel mogelijk is en zeker niet iedereen met WIA of Wajong is in staat tot werken.
Niet iedereen, maar laten we eens beginnen met als streefgetal dat 30% nog wel kwaliteiten heeft.
pi_221686521
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:24 schreef phpmystyle het volgende:
Volgens mij zoekt de renaissance school nog een toezichthouder @:nostra
Mijn cv is nu nog vrij oké.
Wait for the ricochet.
pi_221686522
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet iedereen, maar laten we eens beginnen met als streefgetal dat 30% nog wel kwaliteiten heeft.
Ja natuurlijk

Ga andere mensen pesten behalve arbeidsongeschikten
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:32:36 #222
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221686526
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het lijkt me niet zo handig om er een uit ijle lucht getrokken getal aan vast te hangen zonder eerst onderzoek te doen (onderzoek als in onderzoek door medici en gezondheidswetenschappers, niet door economen).
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:34:08 #223
375570 crew  Cyan9
pi_221686534
Ik krijg zomaar een beetje het idee dat iemand nog nooit heeft gesproken met mensen die in de WIA terecht zijn gekomen.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:36:35 #224
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686557
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Mijn cv is nu nog vrij oké.
Mooi opstapje richting staatssecretaris- of ministerschap.
pi_221686559
De huidige voorwaarden om überhaupt nog aanspraak te kunnen maken op WIA of Wajong zijn al heel streng hé, vergeet dat niet. Ik spreek uit ervaring.

Niet voor niets belanden al 10 jaar veel (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten in de Participatiewet (Bijstand).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:37:17 #226
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686563
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:34 schreef Cyan9 het volgende:
Ik krijg zomaar een beetje het idee dat iemand nog nooit heeft gesproken met mensen die in de WIA terecht zijn gekomen.
Het zal zeker voor sommigen wennen worden als om 07:00 de wekker gaat.
  Moderator zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:40:55 #227
375570 crew  Cyan9
pi_221686597
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bedankt voor het bevestigen van m'n aanname.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:41:47 #228
38496 Perrin
pi_221686606
quote:

[..]
Vind je het geen eer om te zorgen dat anderen van het luie leven kunnen genieten terwijl wij verantwoordelijkheid nemen en de centjes verdienen? Of zou je liever ruilen?
pi_221686616
quote:

[..]
Echt waar zeg, je mag mijn ziekte hebben, dan ga ik wel werken
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:43:15 #230
38496 Perrin
pi_221686621
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:42 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Vreemd misschien, maar ik denk dat ik je aanbod afsla.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:43:58 #231
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686633
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vind je het geen eer om te zorgen dat anderen van het luie leven kunnen genieten terwijl wij verantwoordelijkheid nemen en de centjes verdienen? Of zou je liever ruilen?
Haha.
Ik geniet momenteel ook van een lui leven ;) Best prima voor even.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:48:57 #232
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686699
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:42 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Niet persoonlijk maken, ik prikkel ook maar een beetje ;)

Hoewel de ondertoon wel serieus is. Zelfs Hans Spekman vindt dat.
pi_221686713
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet persoonlijk maken, ik prikkel ook maar een beetje ;)

Hoewel de ondertoon wel serieus is. Zelfs Hans Spekman vindt dat.
Ja ik ben het er gewoon niet mee eens
pi_221686727
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vreemd misschien, maar ik denk dat ik je aanbod afsla.
Dat vind ik niet vreemd maar logisch, ik baal er van dat ik geen 100 procent meer kan werken
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:56:32 #235
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686770
Het is misschien wel handig dat wanneer er over een onderwerp gesproken wordt, je dat niet meteen op jezelf betrekt. Hij zijn geen persoonlijke aanvallen verder.
pi_221686774
Nou ken ik iemand die buiten zijn schuld om zijn baan gaat verliezen vanwege ziekte. Heeft 30 jaar zijn stinkende best gedaan binnen het bedrijf, maar wordt nu zonder pardon op straat getrapt. Heeft een paar pittige operaties voor de boeg. Die jongen krijgt een trap na van zijn baas, en van de overheid. Ik hoop dat de verantwoordelijken van dit soort wanstaltige idioterie langzaam creperen.
Altijd hard gewerkt. ;( Krijg je dit.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:59:31 #237
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686784
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:56 schreef Seeburg54 het volgende:
Nou ken ik iemand die buiten zijn schuld om zijn baan gaat verliezen vanwege ziekte. Heeft 30 jaar zijn stinkende best gedaan binnen het bedrijf, maar wordt nu zonder pardon op straat getrapt. Heeft een paar pittige operaties voor de boeg. Die jongen krijgt een trap na van zijn baas, en van de overheid. Ik hoop dat de verantwoordelijken van dit soort wanstaltige idioterie langzaam creperen.
Altijd hard gewerkt. ;( Krijg je dit.
Dat gaat via het UWV met toekenning van de transitie vergoeding en minimaal 2 jaar doorbetaald salaris.
pi_221686813
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:56 schreef phpmystyle het volgende:
Het is misschien wel handig dat wanneer er over een onderwerp gesproken wordt, je dat niet meteen op jezelf betrekt. Hij zijn geen persoonlijke aanvallen verder.
Dan moet je niet van de uitspraken doen die nergens op slaan, je begint zelf met provoceren
pi_221686822
quote:

[..]
Ik zit straks in het proces van wia aanvragen. Het liefst wil ik dat voorkomen. Ik heb afgelopen 2 jaar lichamelijke uitval gehad. Ik ben ontzettend bezig om beter te worden en aan het re-integreren.

Ik vind dit zo goedkope retoriek van je.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221686848
Het is dat ik wat langer aan mijn re integratie kan werken omdat de wachtlijsten in mijn regio zo lang zijn.

Het probleem is dat werkgevers mensen met een ziekte amper willen aannemen.
We zou moeten gekeken worden naar of mogelyis om deze mensen te laten ondanks hun beperkingen. Daar valt winst te behalen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221686851
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:56 schreef phpmystyle het volgende:
Dat hoor ik wel vaker als mensen geconfronteerd worden met de realiteit van hun uitspraken.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:08:23 #242
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221686861
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 20:03 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik zit straks in het proces van wia aanvragen. Het liefst wil ik dat voorkomen. Ik heb afgelopen 2 jaar lichamelijke uitval gehad. Ik ben ontzettend bezig om beter te worden en aan het re-integreren.

Ik vind dit zo goedkope retoriek van je.
Het probleem is dit:
https://www.arbeidsdeskun(...)apaciteitstekort-als
pi_221686870
quote:
Werkgever zou daar ook preventiebeleid kunnen voeren.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221686888
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat gaat via het UWV met toekenning van de transitie vergoeding en minimaal 2 jaar doorbetaald salaris.
Hij is nog in dienst bij het bedrijf tot volgende zomer, dan is de 2 jaar om. Tot dan ziektewet omdat hij lang moet revalideren. Daarna WIA lijkt mij. Hij zit zwaar in de stress, want hij wil graag maar kan voorlopig niet. Heel frustrerend als je je leven lang hebt gewerkt en graag wil werken. Maar wat boeit het Rob Jetten en partners in crime. Die hebben het te druk met heel andere dingen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 06:58:52 #245
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221689019
Grappig, linkse mensen willen de sociale uitkeringen koste wat het kost handhaven. Ze kiezen er dan voor om bedrijven leeg te zuigen en vermogende mensen kaal te plukken. Of zouden ze denken dat 's nachts kaboutertjes aan geldbomen schudden om de rekeningen te kunnen betalen?

In ieder geval zijn linkse mensen niet rationeel.
pi_221689030
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 06:58 schreef Pixelman het volgende:
Grappig, linkse mensen willen de sociale uitkeringen koste wat het kost handhaven. Ze kiezen er dan voor om bedrijven leeg te zuigen en vermogende mensen kaal te plukken. Of zouden ze denken dat 's nachts kaboutertjes aan geldbomen schudden om de rekeningen te kunnen betalen?

Nee, het ligt niet aan links of rechts maar aan menselijkheid. De mensen die door ziekte niet of nauwelijks meer kunnen werken hebben al genoeg drama en zorgen in hun leven. Het clubje elite in Den Haag die straks gaat zorgen dat mensen die het al moeilijk hebben het nog lastiger krijgen zal het een zorg zijn. Die hoeven immers niet elk dubbeltje om te draaien. Veel vermogende mensen zijn juist niet rationeel, omdat ze zich niet bekommeren en niet kunnen inleven in hoe andere mensen leven. Als de geldkraan bij deze lieden maar open blijft hè?
Bedrijven die door aandeelhouders worden gerund interesseert het al helemaal geen ruk, daar is de menselijke maat ver te zoeken.
Dat je het allemaal grappig vindt zegt al genoeg.
Of denk jij dat er bij zieke mensen kaboutertjes aan de geldboom schudden?
  zondag 30 augustus 2026 @ 07:56:33 #247
38496 Perrin
pi_221689069
Een goed sociaal stelsel is niet succesvol als zo veel mogelijk mensen een uitkering ontvangen, maar ook niet als het zoveel mogelijk mensen koste wat kost uit een uitkering weet te duwen.

Het doel zou volgens mij moeten zijn dat iedereen die, ondanks beperkingen, nog kan en wil bijdragen, daar ook daadwerkelijk de kans en ondersteuning voor moet krijgen. En wie dat niet kan, moet kunnen rekenen op bestaanszekerheid zonder voortdurend te worden behandeld alsof hij zich moet verantwoorden.

De loopgravenoorlog tussen 'er wordt misbruik van het systeem gemaakt' en 'je mag absoluut niets aan het systeem veranderen' is niet zo productief.

Waarom besteden we meer energie aan de discussie óf zieke mensen een uitkering zouden moeten krijgen dan aan de vraag hoe we de samenleving zo kunnen organiseren dat zoveel mogelijk mensen naar vermogen kunnen deelnemen zonder dat we van hen verlangen dat ze doen alsof ze niet ziek zijn?
pi_221689078
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mooi opstapje richting staatssecretaris- of ministerschap.
Voor Forum lijkt me wat vrij illusoir, los van dat ik niet met die club geassocieerd hoef te worden.
Wait for the ricochet.
pi_221689093
quote:
De theorie is aardig om je conceptueel kader wat te verbreden - en voor een groot deel ook nog wel toepasbaar, vooral op monetair beleid. Net als MMT dat is overigens. Het gaat wringen op het moment dat je aan de verklaring van werkloosheid gaat komen; zelfs áls de theorie erachter klopt, is de vraag of de waarde van het zo optimaal inrichten van de samenleving volgens die theorie waardevoller is dan op de koop toenemen dat je dat niet doet en er enkele tienduizenden profiteren van de mazen in de wet.

Dan is werkloosheid nog één ding, ziekte wordt al helemaal lastig omdat bij werkloosheid er nog de gedachte zou kunnen zijn dat je het dan maar met minder moet doen dan je wil, maar je bij ziekte geen enkele wil meer hebt. Niemand wil een situatie waarin een verzekeraar je simpelweg weigert omdat je genetisch een grotere kans hebt op één of andere nieraandoening. De andere kant van de medaille is dan dat je er altijd een sloot tussen zal hebben die ziekte in zullen zetten als instrument bij ontslag, of daadwerkelijk overtuigd zijn van hun eigen onvermogen tot werken als ze last hebben van hun rug.

Je zal daar ergens een optimum in moeten vinden (en dat zal je nooit bereiken, is ook niet meetbaar), dat ook nog eens betaalbaar en gedragen is. Genoeg te verbeteren aan het huidige WIA-systeem wat dat betreft.

[ Bericht 26% gewijzigd door nostra op 30-08-2026 08:14:04 ]
Wait for the ricochet.
pi_221689101
quote:

De WW en WIA premies gaan niet omlaag anders. Het geld gaat met deze bezuiniging alleen anders verdeeld worden. Namelijk het gaat naar defensie.
pi_221689117
quote:

Om te kotsen, dit soort berichten
  zondag 30 augustus 2026 @ 08:40:33 #252
38496 Perrin
pi_221689177
quote:
12s.gif Op zondag 30 augustus 2026 08:08 schreef nostra het volgende:

[..]
De theorie is aardig om je conceptueel kader wat te verbreden - en voor een groot deel ook nog wel toepasbaar, vooral op monetair beleid. Net als MMT dat is overigens. Het gaat wringen op het moment dat je aan de verklaring van werkloosheid gaat komen; zelfs áls de theorie erachter klopt, is de vraag of de waarde van het zo optimaal inrichten van de samenleving volgens die theorie waardevoller is dan op de koop toenemen dat je dat niet doet en er enkele tienduizenden profiteren van de mazen in de wet.

Dan is werkloosheid nog één ding, ziekte wordt al helemaal lastig omdat bij werkloosheid er nog de gedachte zou kunnen zijn dat je het dan maar met minder moet doen dan je wil, maar je bij ziekte geen enkele wil meer hebt. Niemand wil een situatie waarin een verzekeraar je simpelweg weigert omdat je genetisch een grotere kans hebt op één of andere nieraandoening. De andere kant van de medaille is dan dat je er altijd een sloot tussen zal hebben die ziekte in zullen zetten als instrument bij ontslag, of daadwerkelijk overtuigd zijn van hun eigen onvermogen tot werken als ze last hebben van hun rug.

Je zal daar ergens een optimum in moeten vinden (en dat zal je nooit bereiken, is ook niet meetbaar), dat ook nog eens betaalbaar en gedragen is. Genoeg te verbeteren aan het huidige WIA-systeem wat dat betreft.
Het interessantste economische vraagstuk ligt wat mij betreft dieper dan de discussie tussen de Oostenrijkse School, MMT, Keynesianen en neoklassieken.

We praten veel over hoe we de economie moeten sturen, maar stellen misschien te weinig de meest fundamentele vraag:

Wat ís een economie eigenlijk? Het antwoord begint niet bij geld, maar bij de natuurkunde.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221689345
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA. Dus dat het met Pro niet gaat maakt dan weinig uit.
pi_221689351
quote:
De theorie is zelfs nog minder solide dan het communisme van Marx.
pi_221689363
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA.
Waarom niet?
Wait for the ricochet.
pi_221689372
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 08:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Voor Forum lijkt me wat vrij illusoir, los van dat ik niet met die club geassocieerd hoef te worden.
Forum had toch ook wel aantrekkingskracht op de lolbetariërs en liefhebbers van de Oostenrijkse school en dergelijke?
pi_221689378
quote:
6s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Forum had toch ook wel aantrekkingskracht op de lolbetariërs en liefhebbers van de Oostenrijkse school en dergelijke?
Een koe is een een dier, een dier hoeft geen koe te zijn.
Wait for the ricochet.
pi_221689383
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom niet?
Heel simpel. Omdat die niet gaan regeren met uiterst rechts. Althans voor het CDA geldt dat zolang Bontenbal de partijleider is.
Het sausje is een klein beetje netter maar het is verder gewoon net zo’n racistisch clubje als de PVV e.d.
pi_221689388
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Een koe is een een dier, een dier hoeft geen koe te zijn.
En er zal vast ergens een enkele koe te vinden zijn die geen herkauwer is van allerlei ellende.
pi_221689402
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
Heel simpel. Omdat die niet gaan regeren met uiterst rechts. Althans voor het CDA geldt dat zolang Bontenbal de partijleider is.
Het merendeel van de CDA-kiezers wil dat wel.
Wait for the ricochet.
pi_221689430
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 08:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Om te kotsen, dit soort berichten
Dit is dus het hele probleem, mensen die zo denken hè? En ze schamen zich er niet eens voor.
pi_221689433
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Het merendeel van de CDA-kiezers wil dat wel.
Dat vraag ik me af. De eerdere experimenten met uiterst rechts waren vrij traumatisch voor het CDA.
pi_221689465
quote:
2s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:53 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af. De eerdere experimenten met uiterst rechts waren vrij traumatisch voor het CDA.
Wait for the ricochet.
  zondag 30 augustus 2026 @ 09:57:03 #264
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221689470
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA. Dus dat het met Pro niet gaat maakt dan weinig uit.
PRO heeft zich helemaal buitenspel gezet met hun antipathie tegen rechts en radicaal rechts. Ze kunnen nu onmogelijk regeren want op links is het niet veel soeps wat betreft zetelaantallen en -peilingen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 09:58:58 #265
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221689483

[ Bericht 100% gewijzigd door Cyan9 op 30-08-2026 13:56:46 (Kappen.) ]
pi_221689623
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:57 schreef Pixelman het volgende:

[..]
PRO heeft zich helemaal buitenspel gezet met hun antipathie tegen rechts en radicaal rechts. Ze kunnen nu onmogelijk regeren want op links is het niet veel soeps wat betreft zetelaantallen en -peilingen.
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:29:53 #267
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221689659
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.
Den Uyll moet terug komen

Die ging niet met een Palestijnse vlag staan zwaaien en op de snelweg zitten en die was niet woke
Woke is niet sociaal , woke is knettergek

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 30-08-2026 10:45:13 ]
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:14:49 #268
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221690212
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 20:11 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Hij is nog in dienst bij het bedrijf tot volgende zomer, dan is de 2 jaar om. Tot dan ziektewet omdat hij lang moet revalideren. Daarna WIA lijkt mij. Hij zit zwaar in de stress, want hij wil graag maar kan voorlopig niet. Heel frustrerend als je je leven lang hebt gewerkt en graag wil werken.
In elk geval wordt er goed voor hem gezorgd zoals ik het nu lees. Ik hoop dat het lukt om weer te re-integreren :)

quote:
Maar wat boeit het Rob Jetten en partners in crime. Die hebben het te druk met heel andere dingen.
Er moet geld van de sociale zekerheid naar het leger.
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:17:31 #269
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221690229
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 20:09 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Werkgever zou daar ook preventiebeleid kunnen voeren.
Eens.
Ik vind ook dat al die VSO's die werkgever en werknemer met behoorlijke contractvrijheid mogen sluiten strenger gecontroleerd moeten worden door het UWV. Mensen die uitvallen door stress, angst, problemen, mentale klachten, etc etc etc waarvan de oorzaak is gelegen in arbeidsconflicten in beginsel niet thuishoren bij het UWV maar bij de kantonrechter.
Op die manier dwing je met forse civiele middelen dat werkgevers het gedrag gaan aanpassen op straffe van grote financiële schade als gebleken wordt dat het gedrag van werkgever onverenigbaar is met goed werkgeverschap.

Geloof me. Dat gaat werken.
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:25:07 #270
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221690289
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eens.
Ik vind ook dat al die VSO's die werkgever en werknemer met behoorlijke contractvrijheid mogen sluiten strenger gecontroleerd moeten worden door het UWV. Mensen die uitvallen door stress, angst, problemen, mentale klachten, etc etc etc waarvan de oorzaak is gelegen in arbeidsconflicten in beginsel niet thuishoren bij het UWV maar bij de kantonrechter.
Op die manier dwing je met forse civiele middelen dat werkgevers het gedrag gaan aanpassen op straffe van grote financiële schade als gebleken wordt dat het gedrag van werkgever onverenigbaar is met goed werkgeverschap.

Geloof me. Dat gaat werken.
Ziektewet maximeren op een jaar is een goed besluit , daarna is er de WAO
De werkgever is dan allang vervreemd van deze man of vrouw, terugkeren doet ie toch niet meer
pi_221691176
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Schoof kreeg regelmatig het verwijt dat er te weinig wetten/plannen werden doorgevoerd/ingebracht.

Hoewel complexere dossiers nu spelen heb ik niet het idee dat het onder Jetten 1 zoveel beter is.
pi_221691381
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Schoof kreeg regelmatig het verwijt dat er te weinig wetten/plannen werden doorgevoerd/ingebracht.

Hoewel complexere dossiers nu spelen heb ik niet het idee dat het onder Jetten 1 zoveel beter is.
De statistieken lijken een andere kant op te wijzen. https://www.volkskrant.nl(...)en-van-vvd~b414fc94/
pi_221692647
quote:
9s.gif Op zondag 30 augustus 2026 07:56 schreef Perrin het volgende:
Een goed sociaal stelsel is niet succesvol als zo veel mogelijk mensen een uitkering ontvangen, maar ook niet als het zoveel mogelijk mensen koste wat kost uit een uitkering weet te duwen.

Het doel zou volgens mij moeten zijn dat iedereen die, ondanks beperkingen, nog kan en wil bijdragen, daar ook daadwerkelijk de kans en ondersteuning voor moet krijgen. En wie dat niet kan, moet kunnen rekenen op bestaanszekerheid zonder voortdurend te worden behandeld alsof hij zich moet verantwoorden.

De loopgravenoorlog tussen 'er wordt misbruik van het systeem gemaakt' en 'je mag absoluut niets aan het systeem veranderen' is niet zo productief.

Waarom besteden we meer energie aan de discussie óf zieke mensen een uitkering zouden moeten krijgen dan aan de vraag hoe we de samenleving zo kunnen organiseren dat zoveel mogelijk mensen naar vermogen kunnen deelnemen zonder dat we van hen verlangen dat ze doen alsof ze niet ziek zijn?
Ja, je wilt een zekere balans. Maar het huidige systeem is toch helemaal niet zo slecht daarin? Dat je mensen hebt die het idee krijgen dat (echt) ziek zijn een zonde is komt waarschijnlijk meer doordat er oneliners bij populisten lopen en sommige werkgevers moedwillig of uit onervarenheid lopen te klootviolen.

In landen als Zweden, Finland en Noorwegen zal dit vangnet wel beter zijn. Maar volgens mij hebben we het helemaal niet zo slecht voorelkaar.
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:18:35 #274
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221694859
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De statistieken lijken een andere kant op te wijzen. https://www.volkskrant.nl(...)en-van-vvd~b414fc94/
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.
pi_221694878
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:18 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.
Dat is juist slim want op radicaal rechts kun je niet bouwen dat hebben we 2 keer gezien met de PVV
  zondag 30 augustus 2026 @ 21:55:46 #276
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221696049
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:18 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Met paupertuig moet je niet in zee gaan.

kut, laat ik me toch weer overhalen om op een kloontje te reageren
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221696400
Spekman bij Pauw zit daar meer als uithangbord van PRO dan van de FNV, wat een schertsfiguur is dat
  Moderator maandag 31 augustus 2026 @ 00:27:08 #278
375570 crew  Cyan9
pi_221696604
Tot diep in de nacht..

quote:
Coalitie heeft nog geen akkoord, onderhandelingen gaan vannacht door

Coalitiepartijen D66, VVD en CDA hebben nog geen akkoord bereikt over de begroting van volgend jaar. De gesprekken tussen de onderhandelaars van de partijen op het ministerie van Financiën in Den Haag gaan vannacht door en het is onduidelijk hoe lang ze nog gaan duren.

Het kabinet moet zich houden aan een strakke deadline. De plannen moeten uiterlijk in de nacht van maandag op dinsdag klaar zijn, omdat de Raad van State nog tijd nodig heeft om ze te beoordelen voordat het Prinsjesdag (15 september) is.

Het tot op het laatste moment door onderhandelen gebeurt vaker in politiek Den Haag. Het is voor partijen ook een manier om andere partijen onder druk te zetten en zo voordeel te krijgen.

Vicepremier en defensieminister Yesilgöz (VVD) liet vanmiddag de pers in ieder geval nog weten dat het "prima" ging aan de onderhandelingstafel. Zij verwachtte toen nog dat de onderhandelingen niet tot diep in de nacht zouden duren.

Moeizame onderhandelingen
Het opstellen van de begroting verloopt tot nu toe moeizaam. Het lukte de coalitie afgelopen weken niet om deals te sluiten met oppositiepartijen, waardoor de begroting nu zonder meerderheid in de Tweede Kamer wordt ingediend. Premier Jetten zei dat er later per aparte begroting van een ministerie meerderheden gezocht kunnen worden.

Maar de coalitiepartijen van het minderheidskabinet zijn het zelf ook nog niet eens over hoe de begroting eruit moet zien. Sinds vanochtend 10.00 uur zijn ze daarover aan het vergaderen. Vooral over de vermogensrendementsheffing (box 3) en sociale zekerheid worden de partijen het niet eens.

Te horen is dat D66 en CDA willen voorkomen dat de begroting te veel naar rechts leunt, om zo de steun van Pro te houden. Maar de VVD is bang om met tegemoetkomingen aan 'links' de goede verhoudingen met rechtse partijen als JA21 en SGP op het spel te zetten.
https://nos.nl/artikel/26(...)n-gaan-vannacht-door
  maandag 31 augustus 2026 @ 01:11:40 #279
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221696657
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 00:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tijd.
Ik vraag me af wat er gebeurt als er geen begroting overeengekomen wordt. In sommige landen wordt dan automatisch de begroting van het vorige jaar gebruikt. Geen idee wat er in Nederland dan gebeurt :?
Ze moeten niet zo zeuren
we hebben een van de laagste staatschulden van de EU van 43% , als je de latente belastingvordering op de pensioenen meetelt dan hebben we zelfs een staatstegoed
_O- _O- *O* :@

En dan zitten ze te vitten om precies onder de 3% te blijven., terwijl andere landen er grof overheen gaan die een staatschuld van 105 % hebben zoals België
Steeltje amateur boekhouders

Met de Corona kon het opeens wel buiten de begroting om 15 miljard extra schuld opnemen buiten de begroting om
Die Heinen moet gewoon opzouten en het mij laten doen

quote:
AI-overzicht
België voldoet momenteel niet aan de Europese begrotingsnorm, die voorschrijft dat het overheidstekort maximaal 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) mag bedragen.
Volgens recente ramingen van het Monitoringcomité bedraagt het begrotingstekort voor 2026 naar verwachting 3,9% van het bbp (voor entiteit I).
Zonder extra maatregelen dreigt het totale overheidstekort op middellange termijn zelfs verder op te lopen tot ruim boven de 5%.
quote:
AI-overzicht
De Belgische staatsschuld bedraagt momenteel ongeveer 104% tot 109% van het bruto binnenlands product (bbp).

De staatsschuld in cijfers
Percentage:
De schuldquote schommelt rond de 104,7% volgens recente nationale cijfers, en het IMF rapporteert een niveau van rond de 109,2%.
pi_221696662
-

[ Bericht 99% gewijzigd door probeer op 31-08-2026 01:14:05 ]
pi_221696665
quote:
Zo van .. "wie als laatste van vermoeidheid in slaap valt wint de onderhandelingen"?
  maandag 31 augustus 2026 @ 06:09:00 #282
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221696833
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 21:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Met paupertuig moet je niet in zee gaan.

Maar het is niet in het landsbelang om met linkse dwazen samen te werken. Wie wil nou dat het overheidstekort onhoudbaar groot wordt? Wie wil nou dat asielzoekers hier onbelemmerd kunnen binnenkomen? Wie wil nou gemeenten dwingen om asielzoekers tot Sint Juttemis op te vangen? Wie wil nou woke- en klimaatgekkies aan de macht hebben in een overwegend traditioneel Nederland?
  maandag 31 augustus 2026 @ 06:12:04 #283
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221696837
quote:
De VVD zal nooit buigen voor Jetten en zijn vriendje Klaver.
  maandag 31 augustus 2026 @ 07:02:56 #284
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221696920
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 06:09 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Maar het is niet in het landsbelang om met linkse dwazen samen te werken. Wie wil nou dat het overheidstekort onhoudbaar groot wordt? Wie wil nou dat asielzoekers hier onbelemmerd kunnen binnenkomen? Wie wil nou gemeenten dwingen om asielzoekers tot Sint Juttemis op te vangen? Wie wil nou woke- en klimaatgekkies aan de macht hebben in een overwegend traditioneel Nederland?
Ik denk niet dat POL het juiste subforum voor je is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221696930
Het lijkt me ook niet echt lekker voor de onderlinge samenwerking/ het vertrouwen dat er nog geen akkoord ligt.
  maandag 31 augustus 2026 @ 07:13:50 #286
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221696948
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 07:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt me ook niet echt lekker voor de onderlinge samenwerking/ het vertrouwen dat er nog geen akkoord ligt.
Wat wil je? De VVD wil geen links beleid, d66 wel. Dat botst. Van mij mag de VVD vertrekken en Klaver uitnodigen zijn rampzalige economische en identiteitspolitiek uit te voeren samen met de SP, DENK, CU, Volt en al dat andere linkse grut. Ik wens hem veel succes bij het aannemen van wetten. :')
pi_221697024
Ergens zal je als minderheidscoalitie ook wat moeten doen met de wensen van de rest van de 2e kamer.
Dan zal je het vervolgens wel over eens moeten worden over welke wensen en hoeveel die mogen kosten.
En dan kom je nog op het vlak in hoeverre je akkoord moet gaan.
Ergens heeft de coalitie natuurlijk wel bedacht dat ze willen bezuinigen op sociale zekerheid dus om dat helemaal te schrappen?
En gaat PRO akkoord met "de helft van de bezuinigingen" schrappen?
En als je als coalitie plannen maakt kun je toch ook niet voor de steun van 1 partij zomaar een groot deel van je coalitie akkoord laten vallen.
pi_221697039
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 07:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens zal je als minderheidscoalitie ook wat moeten doen met de wensen van de rest van de 2e kamer.
Dan zal je het vervolgens wel over eens moeten worden over welke wensen en hoeveel die mogen kosten.
Ergens heeft de coalitie natuurlijk wel bedacht dat ze willen bezuinigen op sociale zekerheid dus om dat helemaal te schrappen?
En als je als coalitie plannen maakt kun je toch ook niet voor de steun van 1 partij zomaar een groot deel van je coalitie akkoord laten vallen.
Ze hebben eenvoudigweg geen meerderheid. Dat betekent ook gewoon dat ze vaker compromissen moeten sluiten….
  maandag 31 augustus 2026 @ 07:52:27 #289
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221697061
quote:
Dat is ook een beetje het dubieuze, ze zijn nu heel lang en heel hard intern aan het onderhandelen, en dan moet daarna nog steun gezocht worden bij een gedoogpartner.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221697070
quote:
Je vergeet even dat ze greep uit de pot van de sociale uitkeringen willen doen om de defensie uitgaven te bekostigen. Wat al op zich verkeerd is.
Als ze willen dat er minder mensen in de uitkering komen moeten ze aan preventiebeleid werken en kijken of mensen kunnen werken ondanks hun beperkingen. Dat kost in het begin geld, maar dat levert later geld op.

[ Bericht 0% gewijzigd door ESF1Gamer op 31-08-2026 08:01:59 ]
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221697071
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 07:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is ook een beetje het dubieuze, ze zijn nu heel lang en heel hard intern aan het onderhandelen, en dan moet daarna nog steun gezocht worden bij een gedoogpartner.
Daar zijn wel rijkelijk laat mee. :')
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221697088
Wat ik hier laatst ook las. Het is allemaal kortetermijn visie of snelle bezuinigingen de afgelopen 15 jaar.
Ik mis een langetermijnvisie of bezuinigingen met goed uitleg waar ze naar toe willen werken.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221697093
Ze hebben dat minderheidskabinet ook veel te snel in elkaar geflanst.

Het is een beetje een karikatuur, maar in dit geval denk ik serieus dat Rob Jetten en D66 te graag premier en een kabinet wilden vormen.
  maandag 31 augustus 2026 @ 08:05:44 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221697094
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 07:55 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Daar zijn wel rijkelijk laat mee. :')
Tamelijk bizar voor de club die zichzelf presenteerde als "het doorpakkabinet".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221697143
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 08:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Tamelijk bizar voor de club die zichzelf presenteerde als "het doorpakkabinet".
idd,

Het is van de zotte dat ze net voor RvS deadline de coalitie niet met elkaar eens zijn. Dan ook nog als ze eindelijk met elkaar eens zijn een gedoogpartner(s) moeten zoeken.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  maandag 31 augustus 2026 @ 08:22:10 #296
38496 Perrin
pi_221697161
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 08:03 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat ik hier laatst ook las. Het is allemaal kortetermijn visie of snelle bezuinigingen de afgelopen 15 jaar.
Ik mis een langetermijnvisie of bezuinigingen met goed uitleg waar ze naar toe willen werken.
Niemand kijkt verder dan de volgende kwartaalcijfers of de volgende verkiezingen.

Kippen zonder kop, allemaal.
pi_221697167
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 08:05 schreef Tomatenboer het volgende:
Ze hebben dat minderheidskabinet ook veel te snel in elkaar geflanst.

Het is een beetje een karikatuur, maar in dit geval denk ik serieus dat Rob Jetten en D66 te graag premier en een kabinet wilden vormen.
Teveel de oren laten hangen naar VVD door en Pro uit te sluiten en hun het grootste deel van het regeerakkoord te laten bepalen. En dan ook nog zo dom zijn om een dichtgetimmerd regeerakkoord te maken terwijl je afhankelijk bent van de oppositie en dus ruimte nog hebt om te kunnen ruilen.
pi_221697171
quote:
Dan hadden ze geen dichtgetimmerd regeerakkoord moet maken. Het is trouwens niet eens echt een bezuiniging. De WW en WIA premies worden niet lager. Ze gaan een deel van dat geld nu gebruiken voor defensie.
  maandag 31 augustus 2026 @ 08:26:35 #299
38496 Perrin
pi_221697173
VVD vindt blijkbaar een stuurloze overheid prima.
pi_221697223
quote:
9s.gif Op maandag 31 augustus 2026 08:26 schreef Perrin het volgende:
VVD vindt blijkbaar een stuurloze overheid prima.
De huidige status quo is ook goed voor het grote bedrijfsleven en multimiljonairs hé.

Dat is de doelgroep van de VVD. Want enig goeds voor modale inkomens of het MKB doet de VVD al jaren niet meer.
  Moderator maandag 31 augustus 2026 @ 08:39:14 #301
375570 crew  Cyan9
pi_221697233
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2026 01:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Zo van .. "wie als laatste van vermoeidheid in slaap valt wint de onderhandelingen"?
Is wellicht nog productiever ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')