Goed initiatief van Mona. Hoe meer rechtse partijen, des te minder zetels voor dat afschuwelijke Pro. Jesse Klaver mag nooit maar dan ook nooit MP worden want dan breekt er een burgeroorlog uit.quote:
Nog meer partijen maakt Pro alleen maar groter, maar blijf gerust in rechtse fuik geloven. Dan word er niks opgelost.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 16:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Goed initiatief van Mona. Hoe meer rechtse partijen, des te minder zetels voor dat afschuwelijke Pro. Jesse Klaver mag nooit maar dan ook nooit MP worden want dan breekt er een burgeroorlog uit.
Het interessante is dat Verdonk destijds door velen als een soort halve nazi werd afgeserveerd maar als je haar ideeën nu bekijkt, het op zich nog best gematigd lijkt. Dat zegt wel veel over hoe ver we zijn opgeschoven qua wat als fatsoenlijk wordt gezien.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
Heeft Mona Keijzer er vertrouwen in dat ze 30 zetels haalt en de eerste vrouweijke minister-president zal worden ?
https://www.ad.nl/politie(...)t-iedereen~ac1c24a3/
Dat wilde Rita Verdonk ook in 2008, maar dan met 40 zetels.
En toen was de kamerverkiezingen van 2010.....nul zetels voor Rita.
Een burgeroorlog is wat ver gezocht natuurlijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 16:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Goed initiatief van Mona. Hoe meer rechtse partijen, des te minder zetels voor dat afschuwelijke Pro. Jesse Klaver mag nooit maar dan ook nooit MP worden want dan breekt er een burgeroorlog uit.
Ga naar de therapeut voor je Klaverangst ...quote:Op donderdag 27 augustus 2026 16:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee hoor... het wordt tijd dat iemand gelijk hem premier wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 17:46 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Een burgeroorlog is wat ver gezocht natuurlijk.
Maar dat deze gluiperd nooit MP mag worden zullen er velen met je eens zijn.
Je zet haar in een slachtofferrol..... die "velen" is je fantasiequote:Op donderdag 27 augustus 2026 17:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het interessante is dat Verdonk destijds door velen als een soort halve nazi werd afgeserveerd
Want je denkt dat die partijen in dezelfde vijver vissen?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 16:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat mag je vinden.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 18:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor... het wordt tijd dat iemand gelijk hem premier wordt.
Ga eens naar de therapeut voor je Klaverangst
Jesse Klaver is niet arrogant en vooral de egopromotend, Dat is jouw verzinsel,quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:05 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dat mag je vinden.
Egotrippers horen nooit MP te worden mijn inziens.
Ik was en ben bepaald geen fan van de vrouw. Maar kijk gewoon de beelden van destijds. Wat zij toen voorstelde, en zet dat naast het feit dat er anno 2026 op de nationale televisie openlijk over “remigratie” gesproken wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 18:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je zet haar in een slachtofferrol..... die "velen" is je fantasie
Beetje druk zetten voor de bühne. Niemand gaat nu het kabinet laten vallen en FvD in het zadel helpen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 18:46 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)-een-lijn.html#nujij66 en CDA zouden te weinig openingen zien richting PRO."
Opvallend zinnetje.
Om MP te worden (en adequaat te kunnen functioneren) heb je nu eenmaal een zekere vorm van narcisme nodig.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:05 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dat mag je vinden.
Egotrippers horen nooit MP te worden mijn inziens.
Nou ja, ze verloor daaarvóór op 1 stem bij wijze van spreken van Rutte.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 17:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het interessante is dat Verdonk destijds door velen als een soort halve nazi werd afgeserveerd maar als je haar ideeën nu bekijkt, het op zich nog best gematigd lijkt. Dat zegt wel veel over hoe ver we zijn opgeschoven qua wat als fatsoenlijk wordt gezien.
De partijtop heeft haar pootje gelicht en steunde openlijk Rutte. Wat op zich wel logisch was, daar niet van, ik denk niet dat Nederland met Verdonk beter af was geweest. Onder het electoraat had Verdonk wel degelijk meer aanhang.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, ze verloor daaarvóór op 1 stem bij wijze van spreken van Rutte.
Tja, blijft een gevalletje 'we zullen het nooit weten'. Maar ik kan me geen voorstelling maken bij een representatieve rol van Verdonk in het buitenland.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De partijtop heeft haar pootje gelicht en steunde openlijk Rutte. Wat op zich wel logisch was, daar niet van, ik denk niet dat Nederland met Verdonk beter af was geweest. Onder het electoraat had Verdonk wel degelijk meer aanhang.
Nee maar dat is eigenlijk met al die Messiassen het geval. Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, noem ze allemaal maar op.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, blijft een gevalletje 'we zullen het nooit weten'. Maar ik kan me geen voorstelling maken bij een representatieve rol van Verdonk in het buitenland.
Het lijkt onvermijdelijk als 'het centrum' nergens meer een antwoord op heeft. Dan nemen uiteindelijk de charlatans en de kwaadaardigen het over.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee maar dat is eigenlijk met al die Messiassen het geval. Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, noem ze allemaal maar op.
Figuren als Fico of voorheen Orban werden gewoon min of meer genegeerd. Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
Le Pen en Weidel hebben ook daadwerkelijk nog hersens én zijn zich bewust van hun Umfeld. Dat maakt het inderdaad een stuk 'gevaarlijkere' spelers dan Wilders (geen van beide), De Vos (wel hersens, geen voelsprieten) of Caroline (tja, wat zullen daar eens van zeggen).quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:44 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
Het is geen toeval dat in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de VS (kortom, in vrijwel het hele Westen) radicale bewegingen aan de macht komen of daar gevaarlijk dicht bij zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Le Pen en Weidel hebben ook daadwerkelijk nog hersens én zijn zich bewust van hun Umfeld. Dat maakt het inderdaad een stuk 'gevaarlijkere' spelers dan Wilders (geen van beide), De Vos (wel hersens, geen voelsprieten) of Caroline (tja, wat zullen daar eens van zeggen).
Ik denk dat iedereen die nu een jaar of 30-35 en ouder is, perfect ziet waar de schoen wringt.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is geen toeval dat in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de VS (kortom, in vrijwel het hele Westen) radicale bewegingen aan de macht komen of daar gevaarlijk dicht bij zijn.
Wanneer dezelfde politieke aardverschuiving zich vrijwel overal tegelijk voordoet, is het moeilijk vol te houden dat het slechts om toevallige nationale ontsporingen gaat.
Het wijst op iets fundamentelers: een politieke orde die er steeds minder in slaagt haar eigen burgers te overtuigen dat zij hun problemen kan oplossen en daarmee haar eigen legitimiteit aan het ondergraven is.
Dat, in combinatie met het feit dat er daadwerkelijk een geloofwaardig aanbod is of wordt gecreëerd om die overtuiging te laten materialiseren in een politieke keuze. En dan is aan de vraagzijde de economie nu nog niet eens een erg groot issue, dat moet nog komen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:11 schreef Perrin het volgende:
Het wijst op iets fundamentelers: een politieke orde die er steeds minder in slaagt haar eigen burgers te overtuigen dat zij hun problemen kan oplossen en daarmee haar eigen legitimiteit aan het ondergraven is.
De volkswoede gebruiken als voorwendsel om de eigen zakken eens goed te vullen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die nu een jaar of 30-35 en ouder is, perfect ziet waar de schoen wringt.
Ik denk alleen niet dat clowns als Le Pen, Weidel, Farage, Baudet of die Spaanse figuur van Vox dat gaan oplossen.
Yup, we zijn nu nog in de aanloopfase.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:22 schreef nostra het volgende:
[..]
En dan is aan de vraagzijde de economie nu nog niet eens een erg groot issue, dat moet nog komen.
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
De volkswoede gebruiken als voorwendsel om de eigen zakken eens goed te vullen.
Volgens mij zijn we hier vooral gekomen door een combinatie van hardnekkig idealisme, inschattingsfouten, naïviteit en het oude principe dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.
Alleen ik zie niet hoe de plannen van RN daar iets aan gaan veranderen.
En waar RN staat, kan je ook PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ of weet ik veel welke engnekkenclub invullen. Maar ondertussen vraagt iedereen zich wel af hoe we überhaupt op dit punt gekomen zijn.
Goede post.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we hier vooral gekomen door een combinatie van hardnekkig idealisme, inschattingsfouten, naïviteit en het oude principe dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
Globalisering en immigratie werden lange tijd benaderd vanuit een mooi, maar nogal naïef idee: grenzen zouden vervagen, mensen zouden elkaar vinden, migranten zouden geleidelijk opgaan in de westerse middenklasse en uiteindelijk zouden we dezelfde waarden en belangen delen.
Veel daarvan was ongetwijfeld goed bedoeld. Maar goede bedoelingen zijn nog geen strategie. We onderschatten hoe moeilijk integratie werkelijk is en hoe hardnekkig culturele verschillen kunnen zijn.
Tegelijkertijd werden de problemen die niet in dat verhaal pasten te lang gebagatelliseerd. Wie ze benoemde, werd eerder gewantrouwd of weggezet dan serieus genomen. Maar problemen die je niet wilt zien, verdwijnen niet en hebben de neiging door te groeien tot ze onmogelijk nog te negeren zijn.
Zo zijn we dus hier beland wat betreft migratie. Niet omdat één politieke stroming dit bewust heeft veroorzaakt, maar omdat bestuurders en elites jarenlang dachten dat de werkelijkheid zich uiteindelijk wel aan onze idealen zal aanpassen.
Idealisten trappen daar keer op keer in. De rekening volgt onherroepelijk.
Migratie is voor de man in de straat natuurlijk het meest zichtbare topic. Dat je dochter in je eigen buurt ‘s avonds niet meer over straat durft en hele steden in 20 jaar tijd onherkenbaar veranderd zijn, is iets waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden. De vergrijzing, klimaat etc is allemaal veel abstracter.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:46 schreef Perrin het volgende:
En immigratie is bovendien maar één symptoom van een veel groter probleem.
Het Westen wordt tegelijk geconfronteerd met een aantal structurele crises die elkaar bovendien versterken: oplopende schulden en onhoudbare overheidsfinanciën, hoge en onzekere energiekosten en industriële verzwakking, vergrijzing en demografische krimp, de klimaat- en ecologische transitie, en een geopolitieke en veiligheidscrisis waarin onze economische en militaire voorsprong niet langer vanzelfsprekend is.
Daarbovenop brokkelt het vertrouwen in politiek en instituties af. Misschien ligt daarin wel het grootste gevaar: niet in één van deze crises afzonderlijk, maar in het feit dat ze elkaar versterken terwijl onze financiële, economische, demografische en maatschappelijke ruimte om ze op te lossen steeds kleiner wordt.
Ik heb vooral veel leuke collega's van over heel de wereld en in mijn wijk wonen allemaal nette mensen, dus ik weet niet waar Jan met de Pet het allemaal over heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Migratie is voor de man in de straat natuurlijk het meest zichtbare topic. Dat je dochter in je eigen buurt ‘s avonds niet meer over straat durft en hele steden in 20 jaar tijd onherkenbaar veranderd zijn, is iets waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden. De vergrijzing, klimaat etc is allemaal veel abstracter.
Ik woon zelf ook in een “blanke” wijk dus hier speelt het niet maar er zijn inmiddels genoeg plekken waar je je een minderheid in eigen land voelt, en ik snap best dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb vooral veel leuke collega's van over heel de wereld en in mijn wijk wonen allemaal nette mensen, dus ik weet niet waar Jan met de Pet het allemaal over heeft.
Maar idd, de volkswijken en hun sociale dynamiek zijn onherkenbaar veranderd.
Ok, je twijfelt of en hoe RN de problemen gaat oplossen enquote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.
Alleen ik zie niet hoe de plannen van RN daar iets aan gaan veranderen.
En waar RN staat, kan je ook PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ of weet ik veel welke engnekkenclub invullen. Maar ondertussen vraagt iedereen zich wel af hoe we überhaupt op dit punt gekomen zijn.
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Goede post.
Wat ik wel denk: we hadden veel strengere eisen moeten stellen qua integratie, assimilatie had het uitgangspunt moeten zijn, niet behoud eigen cultuur.
Hetzelfde principe van wensdenken zie je overigens ook bij bijvoorbeeld de omgang met Rusland. Als we maar gewoon vriendelijk zijn en handel met ze drijven zal het allemaal wel loslopen. Totdat uiteindelijk bleek dat het gewoon nog steeds een imperialistische bende is waar geen land mee te bezeilen valt.
Ok goed verhaal, wat stel je voor? Wij hebben hier net een poging gedaan met BBB en PVV, dat liep echt goed af toch?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ok, je twijfelt of en hoe RN de problemen gaat oplossen en
mutatis mutandis ook aan de PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ.
Echter 1 ding is zeker, we zien dat de EU en de Eurofiele partijen de problemen niet gaan oplossen.
Sterker nog, de EU is een belangrijk deel van de problemen, met name de geldverslindende bureaucratie en corruptie.
Dus ik zou zeggen geef RN en de anderen een kans, veel slechter kan het niet worden
(en lukt het niet dan emigreren we toch gewoon)
Ik woon dan in een wijk waar zo'n beetje 80/90% allochtoon is en het valt allemaal nogal mee.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik woon zelf ook in een “blanke” wijk dus hier speelt het niet maar er zijn inmiddels genoeg plekken waar je je een minderheid in eigen land voelt, en ik snap best dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.
Of “alle Marokkanen terug naar Istanbul” de oplossing is, is een andere discussie. Maar de groep die zich zorgen maakt wordt soms wel erg makkelijk weggezet als racistisch, xenofoob, moslimhater, tokkie etc. En dat is precies het sentiment waar populisten op teren.
Ik ben geemigreerd naar Duitsland, ik wil absoluut geen Duitser worden.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.
Dat kabinet was al dood voor het geboren werd, geen meerderheid, labiele leiders (NSC) etc etcquote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok goed verhaal, wat stel je voor? Wij hebben hier net een poging gedaan met BBB en PVV, dat liep echt goed af toch?
Ik ben het wel met je eens. We hadden het ook niet moeten afdwingen, het had alleen het uitgangspunt moeten zijn. Dat er mensen zijn die hier 40 jaar zijn en nog steeds geen Nederlands kunnen is imo ook onacceptabel. Maar we moeten ook eerlijk zijn. We dachten: we geven ze een moskee en een theehuis en dan zijn we van het gezeik af. Want zelf wilden we die Turken en Marokkanen en die hele islam eigenlijk ook helemaal niet. Alleen toen bleek dat ze hier bleven, en hadden we een probleem.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.
N=1.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik woon dan in een wijk waar zo'n beetje 80/90% allochtoon is en het valt allemaal nogal mee.
Klopt, maar het is dus niet zo dat het altijd alleen maar helemaal verschrikkelijk is.quote:
Dat beweert dan ook niemand.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klopt, maar het is dus niet zo dat het altijd alleen maar helemaal verschrikkelijk is.
Mwah.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat beweert dan ook niemand.
De cesuur is ook niet dat als iets pas verschrikkelijk wordt dat het pas dan ongewenst is. Een mens is per definitie ongewenst als de economische en sociaal culturele divergentie tussen migrant en het migratieland te groot is.quote:
Niet per definitie en dat valt zeker niet op individuele basis zo te stellen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De cesuur is ook niet dat als iets pas verschrikkelijk wordt dat het pas dan ongewenst is. Een mens is per definitie ongewenst als de economische en sociaal culturele divergentie tussen migrant en het migratieland te groot is.
Hoeft ook niet op individuele basis, kan ook op geografische achtergrond basis.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet per definitie en dat valt zeker niet op individuele basis zo te stellen.
Dat klinkt wel heel saai. Met een beetje geluk heeft de Jood nog een beetje wat fatsoenlijks te eten en de Rus eigengestookte wodka.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoeft ook niet op individuele basis, kan ook op geografische achtergrond basis.
Je hoort mij niet klagen horen als ik in een wijk woon met een Duitser met Protestanse achtergrond, een Katholieke Zwitser, christelijk-orthodoxe Rus, twee Amerikanen, en één Jood uit Israel, en 3 seculiere/humanistische Zweedse vrouwen.
Ik ben best ruim van geest hoor. Heel veel mensen zijn welkom.
Hoe zie je zo’n serieuze poging voor je? We hebben nu een paar experimenten met uiterst rechts gehad en dat werd elke keer een zooitje. Wie zou je bijvoorbeeld als serieuze bestuurders zien uit uiterst rechtse hoek?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:12 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dat kabinet was al dood voor het geboren werd, geen meerderheid, labiele leiders (NSC) etc etc
Graag een volgende serieuze poging
Hopelijk weet ze een zeteltje of 10 te pakken bij de volgende verkiezingen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:42 schreef TheVulture het volgende:
Mona gelijk lekker haar geirriteerde zelf bij Goedenavond Nederland. Het werd er niet gezelliger op toen ze qua standpunten eigenlijk redelijk bij FvD uit lijkt te komen
Hopelijk stuurt de kiezer deze palingpopulist rechtsomkeert terug naar het incestueuze Volendamquote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hopelijk weet ze een zeteltje of 10 te pakken bij de volgende verkiezingen.
Neuh laat al die populisten elkaar maar een beetje bekampen en elk een zeteltje of 10 pakken. Liever dat dan één schrokop die 40 zetels pakt en de VVD weer in de verleiding brengt tot een nieuw 'experiment'.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:46 schreef Szura het volgende:
[..]
Hopelijk stuurt de kiezer deze palingpopulist rechtsomkeert terug naar het incestueuze Volendam
Dat vraagt wel een forse opruiming bij de VVD. Die gaan nu ook heel lekker op de 9 zeteltjes van de uiterst rechtse JA21.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh laat al die populisten elkaar maar een beetje bekampen en elk een zeteltje of 10 pakken. Liever dat dan één schrokop die 40 zetels pakt en de VVD weer in de verleiding brengt tot een nieuw 'experiment'.
Je kan van alles vinden van VVD, CDA, D66 en PvdA maar ze zijn tenminste in staat om, uitzonderingen daargelaten, capabele bewindspersonen te leveren, in tegenstelling tot die kermisklanten waar de PVV mee aan kwam.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoe zie je zo’n serieuze poging voor je? We hebben nu een paar experimenten met uiterst rechts gehad en dat werd elke keer een zooitje. Wie zou je bijvoorbeeld als serieuze bestuurders zien uit uiterst rechtse hoek?
JA PVV en FVD is allebei onzin,quote:Op donderdag 27 augustus 2026 23:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan van alles vinden van VVD, CDA, D66 en PvdA maar ze zijn tenminste in staat om, uitzonderingen daargelaten, capabele bewindspersonen te leveren, in tegenstelling tot die kermisklanten waar de PVV mee aan kwam.
De zetels van die Markuszhower zijn voor grabs. Dat zijn er alvast 7 ....quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hopelijk weet ze een zeteltje of 10 te pakken bij de volgende verkiezingen.
En daar hebben ze niks over te zeggen, of gaan we voortaan de politiek laten bepalen wat er wel en niet op TV mag?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
RTL-nieuws:
D66, VVD, PRO, CDA, JA21, SGP, 50PLUS, DENK, PvdD en Volt zeggen tegen RTL Nieuws dat de maat vol is en dat Ongehoord Nederland! niet thuishoort bij de NPO en dus van de televisie moet worden gehaald
Bey bey Onoirbaar Nederrland![]()
![]()
![]()
De politiek zet al 100 jaar de grote lijnen uit wbt toelaatbaar op radio en tv.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:05 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En daar hebben ze niks over te zeggen, of gaan we voortaan de politiek laten bepalen wat er wel en niet op TV mag?
Iedere extremist is groot geworden door het falen van anderen. Zo is het altijd gegaan en waarschijnlijk blijft het ook altijd zo.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 19:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lijkt onvermijdelijk als 'het centrum' nergens meer een antwoord op heeft. Dan nemen uiteindelijk de charlatans en de kwaadaardigen het over.
Hopelijk is er, in Oostenrijkse traditie, ook wat ruimte geweest om die onverantwoordelijke Keynesianen te verketteren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:03 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Gezellig met @:phpmystyle bij de helaas-nooit-DNB-president geworden Hoogduin.
Overal portretten van Poetin uiteraard, echter zinvolle teksten.
En die geen jihad met aanslagen willen plegen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben in de basis ook niet tegen migratie, waarom zou ik ook? Er zijn heel veel mensen die iets moois kunnen meebrengen. Als iemand uit Zwitserland, Denemarken, Polen, Rusland, Oekraïne, of Australië hierheen wil komen is dat geen punt hoor.
Liefst met een christelijke achtergrond en gewoon onderwijs genoten.
Van mij mag ook de VARA weg, ze zijn teveel pro-PRO.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
RTL-nieuws:
D66, VVD, PRO, CDA, JA21, SGP, 50PLUS, DENK, PvdD en Volt zeggen tegen RTL Nieuws dat de maat vol is en dat Ongehoord Nederland! niet thuishoort bij de NPO en dus van de televisie moet worden gehaald
Bey bey Onoirbaar Nederrland![]()
![]()
![]()
Heerlijk dagje Russische school ✌️✌️quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:03 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Gezellig met @:phpmystyle bij de helaas-nooit-DNB-president geworden Hoogduin.
Overal portretten van Poetin uiteraard, echter zinvolle teksten.
https://nos.nl/artikel/26(...)esdagdeadline-nadertquote:Coalitie verdeeld over handreiking aan PRO, terwijl Prinsjesdagdeadline nadert
De coalitiepartijen zijn het bij de onderhandelingen over de begroting oneens over een tegemoetkoming aan PRO. Dat is een belangrijke reden waarom de stukken voor Prinsjesdag nog niet af zijn, zeggen bronnen in Den Haag.
Pro, de grootste oppositiepartij in Tweede en Eerste Kamer, kan niet leven met het voornemen van het kabinet om op lange termijn 6,5 miljard euro te besparen op de sociale zekerheid. Het gaat om de uitkeringen voor ouderen, werklozen en zieke werknemers.
Coalitiepartijen D66 en CDA zouden de bezuinigingen willen 'parkeren' zolang er gesprekken met de vakbonden lopen. Ze hopen op die manier de steun van Pro binnen te halen. Maar de VVD is bang om met deze voorkeur voor 'links' de goede verhoudingen met rechtse partijen als JA21 en SGP op het spel te zetten.
Zowel JA21 als Pro heeft steeds gezegd dat het kabinet moet kiezen of het een meerderheid zoekt met links of met rechts. Zelf mikt het kabinet nog steeds op een "breed draagvlak".
Stakingen vakbond
Het idee is niet om de hele bezuiniging van tafel te halen. Daardoor is ook niet zeker of dit gebaar genoeg zou zijn voor Pro. Die partij trekt nauw op met de vakbond FNV, die voor begin september nieuwe stakingen heeft aangekondigd.
Eerder deze week werd al duidelijk dat de concept-Miljoenennota vandaag niet af zou komen, omdat de drie coalitiepartijen het onderling niet eens zijn. De coalitie zit vandaag weer om tafel om verder te praten over de begrotingsstukken, De deelnemers verzekerden vooraf dat het geen probleem is dat er een paar dagen extra de tijd wordt genomen.
De concept-Miljoenennota moet uiterlijk op dinsdag 1 september bij de Raad van State liggen, die er nog advies over geeft voor de definitieve versie twee weken later op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Dus er is nog tot en met maandag tijd, stelden zij vanmorgen.
'Finetunen'
VVD-vicepremier Yesilgöz is optimistisch. Er is de afgelopen weken "veel input" vanuit de oppositie gekomen, zegt ze, en het is "niet makkelijk" om die in te passen. Maar is ervan overtuigd dat het goed komt. "Ik denk niet dat nog twee dagen finetunen dramatisch is".
Ook haar partijgenoot minister Heinen van Financiën verzekerde vanmorgen dat de onderhandelingen binnen de coalitie "in de laatste fase" zitten. Het is volgens hem nog een kwestie van "politieke weging", van "punten en komma's zetten".
De drie partijen zullen "ongetwijfeld in het weekend ook veel contact hebben" om het met elkaar eens te worden, zei CDA-vicepremier Van den Brink vanmorgen. Maar eenvoudig zal het niet zijn om de VVD op één lijn te krijgen met D66 en CDA.
Hij heeft de hoop nog niet opgegeven dat er dan ook afspraken met de oppositie zijn gemaakt over steun. "Als er partijen zijn waarmee we maandag al tot die deal zouden komen, dan zou dat super zijn. Als dat niet zo is, dan komen wij met een voorstel aan de Raad van State."
Dat laatste betekent dat de Raad van State alvast de stukken van het kabinet gaat bestuderen terwijl de gesprekken met oppositiepartijen over steun nog doorgaan. Dat kan dan nog tot aan Prinsjesdag duren.
Hopelijk bedoel je sarcastisch.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:06 schreef Cyan9 het volgende:
In een nieuwe aflevering geschokt, verbaasd en verrast hebben we de VVD die niet mee wil gaan met de coalitiegenoten.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)esdagdeadline-nadert
Het was inderdaad sarcastisch.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:14 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Hopelijk bedoel je sarcastisch.
Het mag duidelijk zijn dat de VVD niet aan het landsbelang in het kabinet zit.
De publieke omroep heeft als basis levensbeschouwlijke media inkapselen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:37 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Van mij mag ook de VARA weg, ze zijn teveel pro-PRO.
Toegegeven, er is wel eerst ruimte geboden om Keynes' ideeën (of eigenlijk de interpretatie daarvan, want daar is nogal mee gerommeld) objectief weer te geven. Om daarna inderdaad compleet af te fikken. OT: wel aardig ihkv de begroting straks. Komt wel als ik achter een laptop zit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hopelijk is er, in Oostenrijkse traditie, ook wat ruimte geweest om die onverantwoordelijke Keynesianen te verketteren.
zoals altijd ligt de waarheid in het middenquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:44 schreef Stefanovich het volgende:
De vvd is echt verschrikkelijk, maar hordes mensen zullen dit aanmoedigen, want “links “ maakt het land kapot; met hun idiote wens om de vangnetten niet kapot te bezuinigen.
Wat een debiel land zijn we geworden zeg.
Stagflatie in de jaren '70: zij stonden met hun mond vol tanden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hopelijk is er, in Oostenrijkse traditie, ook wat ruimte geweest om die onverantwoordelijke Keynesianen te verketteren.
Schuld van Klaver!!quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:06 schreef Cyan9 het volgende:
In een nieuwe aflevering geschokt, verbaasd en verrast hebben we de VVD die niet mee wil gaan met de coalitiegenoten.
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)esdagdeadline-nadert
Ja, dat had me een middag kunnen besparen Lex.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 16:35 schreef Perrin het volgende:
Het verschil tussen Keynesianen en Oostenrijkers is uiteindelijk vooral: wie betaalt de rekening, wanneer en hoe?
De Keynesiaanse reflex is de pijn uitstellen: economie stimuleren, schulden laten oplopen, werkgelegenheid beschermen en problemen vooruitschuiven. Dat kan een recessie dempen, maar bij hoge schulden, oplopende rentelasten, afnemende groei en stagnerende productiviteit verschuift de rekening naar inflatie, hogere belastingen en naar het bordje van toekomstige generaties.
De Oostenrijkse benadering is veel harder: laat slechte investeringen en inefficiënte bedrijven failliet gaan, saneer schulden en accepteer de recessie die nodig is om kapitaal en arbeid opnieuw te alloceren. De pijn komt sneller en harder maar de rekening wordt tenminste niet eindeloos doorgeschoven en het geeft nieuwe ademruimte.
Het Westen probeert momenteel vooral het onvermijdelijke uit te stellen. Maar economische pijn verdwijnt niet omdat politici haar uit de begroting houden. Ze wordt alleen verplaatst: naar spaarders, belastingbetalers, jongeren, toekomstige generaties of via inflatie naar de koopkracht van iedereen.
De fundamentele keuze is daarom niet tussen pijn en geen pijn. Het is tussen een noodzakelijke correctie nu, of een grotere rekening later.
Ik volg meneer Hoogduin ookquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 16:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat had me een middag kunnen besparen Lex.
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Toegegeven, er is wel eerst ruimte geboden om Keynes' ideeën (of eigenlijk de interpretatie daarvan, want daar is nogal mee gerommeld) objectief weer te geven. Om daarna inderdaad compleet af te fikken. OT: wel aardig ihkv de begroting straks. Komt wel als ik achter een laptop zit.
Die man is verschrikkelijk want hij wil het bedrijfsleven helemaal kapot maken en de staat Israël ontmantelen en teruggeven aan islamitische terreurorganisaties. Gelukkig hebben we de VVD die de coalitie niet naar links laat buigen.quote:
Sarcasme mag ik hopen? Anders ben je behoorlijk gehersenspoeld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:21 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Die man is verschrikkelijk want hij wil het bedrijfsleven helemaal kapot maken en de staat Israël ontmantelen en teruggeven aan islamitische terreurorganisaties. Gelukkig hebben we de VVD die de coalitie niet naar links laat buigen.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die graag de vangnetten willen weg bezuinigen (ook bij de VVD), maar vertel dan ook het andere verhaal waar we de 8 miljard gaan ophalen/of waar we die wel weghalen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:44 schreef Stefanovich het volgende:
De vvd is echt verschrikkelijk, maar hordes mensen zullen dit aanmoedigen, want “links “ maakt het land kapot; met hun idiote wens om de vangnetten niet kapot te bezuinigen. Wat een debiel land zijn we geworden zeg.
De druk komt voornamelijk door de grote stijging van de defensiebegroting, die moet blijkbaar in een paar jaar structureel van 12,5 miljard naar 40 miljard. Daar had je bijvoorbeeld het concept van de “vrijheidsbijdrage” ook verder voor uit kunnen werken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 18:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die graag de vangnetten willen weg bezuinigen (ook bij de VVD), maar vertel dan ook het andere verhaal waar we de 8 miljard gaan ophalen/of waar we die wel weghalen.
https://nos.nl/artikel/26(...)en-er-een-crisis-vanquote:Klaver waarschuwt D66, VVD en CDA: jullie maken er een crisis van
Het minderheidskabinet heeft er een crisissituatie van gemaakt, zegt Pro-leider Klaver over de begrotingsbesprekingen tussen D66, VVD en CDA. "Ik geef ze een laatste aanmoediging om uit deze impasse te komen en het land niet in een crisis te storten."
Klaver wil dat de coalitiepartijen hun meningsverschil oplossen door zijn partij meer tegemoet te komen. "Het kabinet wil bezuinigen op mensen die ziek worden of werkloos raken. Daar kunnen we niet in meegaan. De allerrijksten moeten een eerlijke bijdrage leveren."
De bezuiniging op de sociale zekerheid van meer dan 6 miljard euro moet van tafel, herhaalt hij. Pro sluit zich hiermee aan bij de eis van de vakbonden. Die willen pas met het kabinet over een sociaal akkoord praten als de bezuiniging is geschrapt.
Been bijtrekken
Klaver noemt het minderheidskabinet opnieuw een politiek experiment en vindt het niet verrassend dat dat tot "een crisis" leidt. "Ik kan me niet herinneren dat er eerder op het allerlaatste moment nog van alles moest gebeuren." Prinsjesdag is al op 15 september en de concept-Miljoenennota moet uiterlijk aanstaande dinsdag bij de Raad van State liggen voor advies.
Hij waarschuwt de coalitiepartijen dat zij bij de inkomensverdeling en de verdeling van de belastingen rekening moeten houden met de wensen van Pro. "Ze zitten er nog maar heel kort en zeker na de chaos van het laatste kabinet hoop ik dat ze eruit komen. Ik adviseer ze: trek je been bij."
Afgelopen tijd voerden de coalitiepartijen en het kabinet gesprekken met de oppositie. Maandag klaagden de oppositiepartijen erover dat het moeilijk onderhandelen is met coalitiepartijen die het onderling oneens zijn. D66 en CDA willen Pro meer tegemoet komen. De VVD is het niet eens met deze voorkeur voor 'links'.
Sociale zekerheid
Het gaat vooral over de voorgenomen bezuiniging van meer dan 6 miljard euro op de sociale zekerheid: de uitkeringen van werklozen, ouderen en zieke werknemers. Ook de belasting op vermogen via box 3 en de verhoging van de inkomstenbelasting om de hogere defensie-uitgaven te betalen, liggen op tafel.
Na maandag werd er geen enkele oppositiepartij meer uitgenodigd, zegt Klaver. Premier Jetten ontkende vanmiddag nog dat er sprake is van crisis. Wel zei hij dat het spannend is. "Maar dat zijn de gesprekken voor Prinsjesdag elk jaar. Als we geen discussies zouden hebben, dan zouden we allemaal van dezelfde partij zijn."
De drie coalitiepartijen praten de komende dagen verder met elkaar en niet met andere partijen, zei Jetten ook. Dat verbaast Klaver niet. "Het is helder dat ze nu niet met de oppositie praten, want ze zijn het zelf niet eens over de koers."
Ach gut, Klavertje klaagt steen en been. Dat interesseert de VVD geen drol.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 18:53 schreef Cyan9 het volgende:
De coalitie maakt er wel een klein beetje een potje van.
[..]de
https://nos.nl/artikel/26(...)en-er-een-crisis-van
De VVD vindt electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:14 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ach gut, Klavertje klaagt steen en been. Dat interesseert de VVD geen drol.
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Anyway. Vanavond even stukje lezen wat de Oostenrijkse school nu echt inhoudt.
Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)estond-het-niet-meerquote:Economie•13:46•Aangepast om 13:50
Peter Wennink haalt uit naar Heinen: ‘Als ik ASML zo had geleid, bestond het niet meer’
Sjoerd Ruts
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
In gesprek met het opinieblad legt hij uit hoe deze manier van boekhouding de investeringen dwars kan zitten. Zo tellen de verwachte opbrengsten – die voortvloeien uit investeringen – volgens Wennink nu niet mee. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de opbrengsten die wetenschappelijk onderzoek oplevert.
In het interview wordt benoemd dat het ontbreken van investeringen ook tot schade kan leiden. 'Het kan op papier slim zijn om het onderhoud van wegen en bruggen op de lange baan te schuiven. Maar als daardoor later een hele nieuwe brug nodig is, kost het alsnog méér geld.'
Baten-lastenstelsel
Juist daarom wil Wennink af van het zogeheten kasstelsel. Daarin worden inkomsten en uitgaven netjes gescheiden, maar kunnen langlopende kosten niet goed worden uitgesmeerd. Wennink kaart aan dat het uitsmeren van de kosten wél kan als je een woning koopt, maar niet bij overheidsuitgaven: 'Voor koopwoningen vinden we dat normaal', zegt Wennink, 'maar bij de rijksoverheid kan dat nu niet.'
Wennink wil liever naar een baten-lastenstelsel, iets wat ook door veel bedrijven en gemeenten wordt gebruikt. Daarin kunnen kosten makkelijker worden uitgesmeerd over een lange periode.
En de oud-topman van ASML staat niet alleen in zijn kritiek. Vrij Nederland haalt onder andere de Algemene Rekenkamer aan: zij pleit al jaren voor een baten-lastenstelsel. En ook in de verkiezingsprogramma's van regeringspartijen D66 en CDA wordt opgeroepen tot verandering: zij schreven onderscheid te willen gaan maken tussen gewone kosten en investeringen.
Maar het kabinet wil er dus niet aan. In een reactie bij Vrij Nederland gebruikt minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zijn gebruikelijke one-liner: 'Een euro kun je maar één keer uitgeven.' Met een andere manier van boekhouden zou niet opeens meer geld ontstaan, stelt de minister.
Een van de voorgaande ministers van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, kwam ook aan het woord in het artikel. Hij ziet huiver van de ambtelijke top tegenover de hervormingen die Wennink aandraagt: 'Ze vertrouwen er niet zomaar op dat de politiek de extra ruimte voor investeringen ook zo zal gebruiken', zegt hij. Tijd voor een discussie over het baten-lastenstelsel is het volgens de oud-minister wel.
Conservatisme bij Financiën
Wennink levert in het artikel flinke kritiek op het 'conservatisme' binnen de ambtelijke top van het ministerie van Financiën en de desbetreffende minister, Eelco Heinen (VVD). Hij wil dat er veel meer geïnvesteerd wordt in de economie van de toekomst. Het huidige begrotingsbeleid noemt hij middeleeuws.
Hij benadrukt dat de staat echt niet alle investeringen voor haar rekening hoeft te nemen: een kwart van het totale bedrag zou al genoeg zijn. Maar zonder staatssteun zouden de private investeringen niet van de grond komen, bepleit Wennink. Zelf haalt hij zijn voormalig werkgever ASML aan. De directe overheidssteun waar de chipper in de jaren tachtig op kon rekenen noemt hij een 'redding'.
Maar die rol als investeerder heeft de overheid niet meer, ziet Wennink. De markt is volgens hem 'heilig verklaard' en er is teveel geprivatiseerd. 'Dat hebben we gewoon niet goed gedaan', vindt hij.
‘Juiste focus’ op Nadi
Er is echter wel ruimte voor positiviteit. In het interview met Vrij Nederland laat hij weten wel hoop te putten uit de nationale investeringsbank, het Nadi (Nationaal Agentschap voor Disruptieve Innovatie). Maar hij benadrukt dat een investeringsbank alleen niet genoeg is: 'Je moet meerdere dingen wijzigen, allemaal parallel.'
Peter Wennink sprak eerder deze week ook al over de Nadi. In gesprek met BNR benoemde hij dat het kabinet de 'juiste focus' heeft op het gebied van innovatie en toekomstig verdienvermogen.
Wennink ziet het als de taak van het kabinet om de grote maatschappelijke problemen die om een innovatieve oplossing vragen in kaart te brengen. Of het kabinet dat kan, durft Wennink niet te zeggen. 'Ik zal het positief-negatief formuleren: ik heb geen aanwijzing dat ze het níet kunnen', aldus Wennink.
Over het bedrag dat het Nadi tot haar beschikking krijgt is het nodige te doen. Rafael Laguna de la Vera, directeur van Sprind – de Duitse versie van het Nadi – pleitte maandag in BNR's Grote Techshow voor een verdubbeling van het budget: van 500 miljoen naar 1 miljard euro in vijf jaar. Bronnen melden aan BNR dat de bereidheid er is om dat bedrag nu te verdubbelen.
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD vind electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?
De VVD en landsbelang in 1 zinquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Vind je dat die struikrover in de gevangenis moet ? Hoe lang?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Wat zie jij als praktisch en haalbaar alternatief?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Als we het over een struikroversbende hebben dan is het de VVD wel. Zij maken het leven pas echt duur.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar.quote:Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
Ja, dat is allemaal dikke prima, maar dan had je hier niet in moeten stappen Dilan. Scheep je Eelco weer op met een ondoenlijke taak. Die overigens ook had moeten bedanken daarvoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Jaeger85 het volgende:
Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is.
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:34 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
Ik ben Wennink-moe.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben Wennink-moe.
Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Om alvast een genuanceerd debat te starten:quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Ouwe koeien en staat even los van de boodschap vanquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om alvast een genuanceerd debat te starten:
Links:
[ afbeelding ]
Rechts:
[ afbeelding ]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.
[ x ]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
[ x ]
Heb je hem nog kunnen strikken voor de VVD?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.
[..]
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar.
Wennink wil een Musk wannabee zijn met zijn volprezen ASML.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Het gaat niet te best in Argentinie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.quote:
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.
Maar ik denk dat ze inderdaad PRO, D66 of Piratenpartij zouden stemmen.
Oh shit het is verticaal gespiegeld ten opzichte van ons kieskompas idd. Yup, LLMs stemmen PRO. Confirmed.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.
Alleen de Heer kan oordelen of dat zondig is. Dat hoeft de overheid niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat niet te best in Argentinie.
Het trikkelt allemaal zeg maar niet zo lekker down
https://batimes.com.ar/ne(...)household-debt.phtml
Werkloosheid is er ook relatief hoog:
https://buenosairesherald(...)-cant-make-ends-meet
Soort gematigde lubbers tussen 82-86. Die heeft ook wel een shock(je) toegepast met het extensiveren van uitgaven.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.
Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.
Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.
Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.
Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Argentinië is denk ik een behoorlijke overwinning voor de Oostenrijkse School, ook al is het verhaal nog niet af.
Milei heeft laten zien dat je een economie niet eindeloos overeind kunt houden met tekorten, geld bijdrukken, prijscontroles en andere economische kunstgrepen. Zodra daarmee werd gebroken, kwam er weer stabiliteit: de inflatie daalde, de begroting verbeterde en vertrouwen en groei keerden voorzichtig terug.
Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft. De 'Oostenrijkers' mogen dus best claimen dat ze gelijk hadden over wat Argentinië ziek maakte. Of hun recept het land ook duurzaam welvarend maakt, is vers twee.
Niet door AI gooien hé.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.
Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.
Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.
Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.
Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.
Dat klopt en valt op zich te prijzen. Het belangrijkste in landen buiten Noord-Amerika, West-Europa, Japan en Australie vaak ook gewoon dat er niet teveel aan allerlei strijkstokken blijft hangen en dat de overheid voorspelbaar handelt. Verminder corruptie, clientalisme en willekeur en je komt al een heel eind verder.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:43 schreef Perrin het volgende:
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.
De Oostenrijkers, of Hayek in het bijzonder, claimen conceptueel ook juist dat niemand die antwoorden überhaupt heeft, maar dat die informatie gefragmenteerd bij individuen ligt - en dat prijzen uiteindelijk een geaggregeerde uitkomst daarvan zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft.
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet door AI gooien hé.Milei is in ieder geval een mooi voorbeeld van een paradigmaverschuiving. "Je kan toch niet zomaar het roer totaal omgooien?" blijkt dus wél te kunnen, maar de uitkomsten blijven vooralsnog inderdaad ongewis.
Milei heeft steun bij ondernemers, zelfstandigen, veel midden- en hogere inkomens, jonge mannen en Argentijnen die vinden dat het oude politieke systeem het land economisch heeft uitgeput. Voor hen wegen minder inflatie, minder regels en meer economische vrijheid zwaar en dat mag wat kosten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.
Daar heb je wel een punt. De tijd van min of meer rationele politiek lijkt inderdaad steeds verder weg te liggen….quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:01 schreef Perrin het volgende:
Op zich is Argentinië misschien off-topic maar ik vermoed dat we in Europa misschien zelf ook wat nader met deze geneesmiddelen zullen gaan kennismaken de komende jaren.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:03 schreef Perrin het volgende:
De houdbaarheid van een Peronistische politiek van pappen en nathouden is niet oneindig.
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.
Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
Radicale resectie is onontbeerlijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.
jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopenquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.
Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
sinds Draghi alle schulden is gaan opkopen ten laste van een algemene Euro pot wel jaquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.
quote:AI-overzicht
Mario Draghi spoke these famous words on July 26, 2012, to calm a severe financial crisis and protect the European currency.
The Context
The Eurozone
Crisis: Countries like Greece, Italy, and Spain faced extreme debt. Investors feared the Euro would break apart.
The Speech:
Draghi spoke at an investor conference in London while serving as the President of the European Central Bank (ECB).
What He Said
Draghi stated:
"Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to save the euro.
And believe me, it will be enough."
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopen
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Dat is wat de Fransen verdienen.
Europa breed de zelfstandigenwet invoeren dan is al dat gezeur van de baanquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.
Dat is nogal een omwenteling.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.
Die Fransen moeten leren hard te werken, voor weinig geld, zonder afgunst naar de kapitaalverschaffer, en met beperkte sociale bescherming. Het leven hoeft helemaal niet leuk of aangenaam te zijn. Het motto aldaar zou moeten worden: arbeid, plichtgevoel, werkzaamheid, vlijt, zorgvuldigheid.
Nogal ja.quote:
Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het hart zit links, het verstand rechtsquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:04 schreef nostra het volgende:
@:Perrin is ook maar een kameleon, 's avonds rechts en 's ochtends links.
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.
Dat wordt vroeg of laat een vorm van Oostenrijks medicijn: bezuinigen, hervormen en accepteren dat de rekening betaald moet worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.
Dan brand Parijs volledig afquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Misschien. Maar vroeg of laat houdt de Franse politiek op met het uitdelen van gratis lunches. De Fransen zullen de opgebouwde rekening zelf moeten dragen: niet doorschuiven naar ‘de rijken’, Duitsland, Brussel of een volgende generatie.quote:
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Nah, beetje te nerdig.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.
Beschikt men over innovatiekracht om mooie producten te ontwikkelen.
Over Duitsland maak ik me geen zorgen ,quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.
Beschikt men over innovatiekracht om mooie producten te ontwikkelen.
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.
Via de fax?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏
https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Schwarzquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏
quote:De rijkste man van Duitsland neemt het op tegen Big Tech.
Nicolas Martin 11 juli 2026
Supermarktmiljardair Dieter Schwarz investeert miljarden in zijn cloudbedrijf Schwarz Digits om de concurrentie aan te gaan met Google, Microsoft en Amazon.
Onder schat de fax niet.quote:
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.
Er zijn zat degelijke macro-economen. Kies er gewoon eentje die zich niet in radicale kringen begeeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
Hier gaan we niet uitkomen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?
En bij dat Misesclubje ga je ook niet als je de economische wereld nog een beetje begrijpt
ALS IK HEEL HARD SCHREEUW HOOR IK JE NIETquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:
Peiling: Mona Keijzer dendert de Tweede Kamer in, Pro blijft de grootste
7 gepeilde zetels voor Mona.
Mooi, vecht elkaar daar maar lekker de tent uit op rechts.
Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:
64 incl VVDquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
64 zetels rechts van de VVD!
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.
Laten we het erop houden dat rekenen nooit zo de specialiteit van rechts is. Ze hebben wel altijd kekke pakken en de haartjes zijn ook altijd mooi geknipt.quote:
19+9+7+7+3+1 ehmquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nogal ambigue handelen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?
Zetels opgevuld met dit soort lui.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:
Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaanquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kabinet Deltaquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:14 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaan
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.
Zien wat er van deze stelling over blijft als de AI hype echt blijkt te zijn, vele banen verdwijnen en er simpelweg geen andere banen zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
Werkeloosheid ontstaat omdat uitkeringen te hoog zijn en te langdurig. Als deze verlaagd worden dan zullen mensen eerder bereid zijn om onverschillig werk te zoeken.
@:nostra
Zoals we kunnen zien in Spanje, waar de werkloosheidsuitkeringen zeer laag zijn en er dus eigenlijk ook nooit werkloosheid geweest is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
Werkeloosheid ontstaat omdat uitkeringen te hoog zijn en te langdurig. Als deze verlaagd worden dan zullen mensen eerder bereid zijn om onverschillig werk te zoeken.
links rechts troelalaquote:Jippie 29-08-2026 10:59 print
Het minderheidskabinet zakt in de nieuwste peiling van Maurice de Hond naar 46 zetels
. Tegelijkertijd wordt de net aangekondigde beweging Project2029 van Mona Keijzer voor het eerst meegenomen en komt direct uit op zeven zetels.
De peiling volgt op een periode waarin het kabinet moeite had de begroting rond te krijgen.
er moet een gelijk minimumloon komen in de lidstaten van de EUquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 17:31 schreef Perrin het volgende:
De interessante vraag is misschien niet óf uitkeringen werkloosheid veroorzaken, maar welk deel ervan ze verklaren.
Prikkels beïnvloeden de duur van werkloosheid, maar verklaren inderdaad nauwelijks waarom sommige economieën structureel veel meer werkloosheid kennen dan andere.
Spanje, Griekenland en Zuid-Afrika laten bijvoorbeeld zien dat hoge werkloosheid kan samengaan met heel verschillende uitkeringsstelsels.
Kennelijk wordt werkloosheid dus niet alleen door uitkeringsprikkels bepaald, maar ook door andere zaken.
Bijvoorbeeld de manier waarop de arbeidsmarkt is ingericht, of de aansluiting tussen vaardigheden en beschikbare banen, of simpelweg de grootte van de vraag naar arbeid.
https://www.nieuwsvandeda(...)ling-maurice-de-hondquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 00:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA PVV en FVD is allebei onzin,
maar Mona die heeft wel realistisch ideeën omtrent woningbouw
Maar voor binnenstedelijk bouwen moet je toch bij PRO zijnquote:Mona Keijzer gepeild op zeven zetels
Opvallend is dat ook Mona Keijzer mee is genomen in de peilingen.
Zij maakte donderdagmiddag bekend dat zij een politieke beweging begint, Project 2029.
Als zij in november voldoende mensen en middelen heeft, verandert de beweging in een politieke partij.
Als Mona Keijzer nu mee zou doen aan de verkiezingen, zou zij nu kunnen rekenen op zeven zetels in de Tweede Kamer.
quote:Het minderheidskabinet houdt in een recente peiling van Maurice de Hond nog maar 46 zetels over.
Het kabinet bestaat nu in totaal uit 66 zetels, maar daar blijven nog maar weinig van over als er nu verkiezingen zouden zijn.
Volgens de theorie toch nog te hoog en te langdurig.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 16:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zoals we kunnen zien in Spanje, waar de werkloosheidsuitkeringen zeer laag zijn en er dus eigenlijk ook nooit werkloosheid geweest is.
Ja dat is een leuk theoretisch verhaal, maar praktisch natuurlijk nooit (meer) uitvoerbaar, net als afschaffing van het WML.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
Eens hoor.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 18:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja dat is een leuk theoretisch verhaal, maar praktisch natuurlijk nooit (meer) uitvoerbaar, net als afschaffing van het WML.
Sommigen zijn meer van het onbeperkt geld bijdrukken en in de politiek vooral alle moeilijke keuzes uitstellen tot de applicatie crasht?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Oostenrijkse School doet me altijd een beetje denken aan een door een medior software developer geschreven applicatie. Oppervlakkig gezien ziet het er allemaal erg logisch uit, maar je weet dat het in productie binnen een paar uur omdondert.
MMT is wel het andere uiterste, je zult ze in Nederland met een nachtlampje moeten zoeken die dat voorstaan, maar inderdaad is er ter linkerzijde ook allerhande popiejopieisme dat weigert 'het eerlijke verhaal' van oplopende zorgkosten, demografische uitdagingen en allerhandig achterstallig onderhoud te vertellen met de daarbijbehorende boodschap dat bepaalde dingen gewoon moeilijker zullen worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sommigen zijn meer van het onbeperkt geld bijdrukken en in de politiek vooral alle moeilijke keuzes uitstellen tot de applicatie crasht?
Zeker als niemand wil ingrijpen in de WIA en wajong. Dat is echt onhoudbaar.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
MMT is wel het andere uiterste, je zult ze in Nederland met een nachtlampje moeten zoeken die dat voorstaan, maar inderdaad is er ter linkerzijde ook allerhande popiejopieisme dat weigert 'het eerlijke verhaal' van oplopende zorgkosten, demografische uitdagingen en allerhandig achterstallig onderhoud te vertellen met de daarbijbehorende boodschap dat bepaalde dingen gewoon moeilijker zullen worden.
Een beetje indammen kan geen kwaad, maar dan moet er ook gekeken worden naar wat er voor die mensen wel mogelijk is en zeker niet iedereen met WIA of Wajong is in staat tot werken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zeker als niemand wil ingrijpen in de WIA en wajong. Dat is echt onhoudbaar.
Volgens rechts( de VVD) wel jaquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zeker als niemand wil ingrijpen in de WIA en wajong. Dat is echt onhoudbaar.
Niet iedereen, maar laten we eens beginnen met als streefgetal dat 30% nog wel kwaliteiten heeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een beetje indammen kan geen kwaad, maar dan moet er ook gekeken worden naar wat er voor die mensen wel mogelijk is en zeker niet iedereen met WIA of Wajong is in staat tot werken.
Mijn cv is nu nog vrij oké.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:24 schreef phpmystyle het volgende:
Volgens mij zoekt de renaissance school nog een toezichthouder @:nostra
Ja natuurlijkquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet iedereen, maar laten we eens beginnen met als streefgetal dat 30% nog wel kwaliteiten heeft.
Het lijkt me niet zo handig om er een uit ijle lucht getrokken getal aan vast te hangen zonder eerst onderzoek te doen (onderzoek als in onderzoek door medici en gezondheidswetenschappers, niet door economen).quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet iedereen, maar laten we eens beginnen met als streefgetal dat 30% nog wel kwaliteiten heeft.
Mooi opstapje richting staatssecretaris- of ministerschap.quote:
Het zal zeker voor sommigen wennen worden als om 07:00 de wekker gaat.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:34 schreef Cyan9 het volgende:
Ik krijg zomaar een beetje het idee dat iemand nog nooit heeft gesproken met mensen die in de WIA terecht zijn gekomen.
Bedankt voor het bevestigen van m'n aanname.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het zal zeker voor sommigen wennen worden als om 07:00 de wekker gaat.
Vind je het geen eer om te zorgen dat anderen van het luie leven kunnen genieten terwijl wij verantwoordelijkheid nemen en de centjes verdienen? Of zou je liever ruilen?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Echt waar zeg, je mag mijn ziekte hebben, dan ga ik wel werkenquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vreemd misschien, maar ik denk dat ik je aanbod afsla.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Echt waar zeg, je mag mijn ziekte hebben, dan ga ik wel werken
Haha.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vind je het geen eer om te zorgen dat anderen van het luie leven kunnen genieten terwijl wij verantwoordelijkheid nemen en de centjes verdienen? Of zou je liever ruilen?
Niet persoonlijk maken, ik prikkel ook maar een beetjequote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Echt waar zeg, je mag mijn ziekte hebben, dan ga ik wel werken
Ja ik ben het er gewoon niet mee eensquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet persoonlijk maken, ik prikkel ook maar een beetje
Hoewel de ondertoon wel serieus is. Zelfs Hans Spekman vindt dat.
Dat vind ik niet vreemd maar logisch, ik baal er van dat ik geen 100 procent meer kan werkenquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vreemd misschien, maar ik denk dat ik je aanbod afsla.
Dat gaat via het UWV met toekenning van de transitie vergoeding en minimaal 2 jaar doorbetaald salaris.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:56 schreef Seeburg54 het volgende:
Nou ken ik iemand die buiten zijn schuld om zijn baan gaat verliezen vanwege ziekte. Heeft 30 jaar zijn stinkende best gedaan binnen het bedrijf, maar wordt nu zonder pardon op straat getrapt. Heeft een paar pittige operaties voor de boeg. Die jongen krijgt een trap na van zijn baas, en van de overheid. Ik hoop dat de verantwoordelijken van dit soort wanstaltige idioterie langzaam creperen.
Altijd hard gewerkt.Krijg je dit.
Dan moet je niet van de uitspraken doen die nergens op slaan, je begint zelf met provocerenquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:56 schreef phpmystyle het volgende:
Het is misschien wel handig dat wanneer er over een onderwerp gesproken wordt, je dat niet meteen op jezelf betrekt. Hij zijn geen persoonlijke aanvallen verder.
Ik zit straks in het proces van wia aanvragen. Het liefst wil ik dat voorkomen. Ik heb afgelopen 2 jaar lichamelijke uitval gehad. Ik ben ontzettend bezig om beter te worden en aan het re-integreren.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker als mensen geconfronteerd worden met de realiteit van hun uitspraken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:56 schreef phpmystyle het volgende:
Het is misschien wel handig dat wanneer er over een onderwerp gesproken wordt, je dat niet meteen op jezelf betrekt. Hij zijn geen persoonlijke aanvallen verder.
Het probleem is dit:quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 20:03 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik zit straks in het proces van wia aanvragen. Het liefst wil ik dat voorkomen. Ik heb afgelopen 2 jaar lichamelijke uitval gehad. Ik ben ontzettend bezig om beter te worden en aan het re-integreren.
Ik vind dit zo goedkope retoriek van je.
Werkgever zou daar ook preventiebeleid kunnen voeren.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 20:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het probleem is dit:
https://www.arbeidsdeskun(...)apaciteitstekort-als
Hij is nog in dienst bij het bedrijf tot volgende zomer, dan is de 2 jaar om. Tot dan ziektewet omdat hij lang moet revalideren. Daarna WIA lijkt mij. Hij zit zwaar in de stress, want hij wil graag maar kan voorlopig niet. Heel frustrerend als je je leven lang hebt gewerkt en graag wil werken. Maar wat boeit het Rob Jetten en partners in crime. Die hebben het te druk met heel andere dingen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat gaat via het UWV met toekenning van de transitie vergoeding en minimaal 2 jaar doorbetaald salaris.
Nee, het ligt niet aan links of rechts maar aan menselijkheid. De mensen die door ziekte niet of nauwelijks meer kunnen werken hebben al genoeg drama en zorgen in hun leven. Het clubje elite in Den Haag die straks gaat zorgen dat mensen die het al moeilijk hebben het nog lastiger krijgen zal het een zorg zijn. Die hoeven immers niet elk dubbeltje om te draaien. Veel vermogende mensen zijn juist niet rationeel, omdat ze zich niet bekommeren en niet kunnen inleven in hoe andere mensen leven. Als de geldkraan bij deze lieden maar open blijft hè?quote:Op zondag 30 augustus 2026 06:58 schreef Pixelman het volgende:
Grappig, linkse mensen willen de sociale uitkeringen koste wat het kost handhaven. Ze kiezen er dan voor om bedrijven leeg te zuigen en vermogende mensen kaal te plukken. Of zouden ze denken dat 's nachts kaboutertjes aan geldbomen schudden om de rekeningen te kunnen betalen?
In ieder geval zijn linkse mensen niet rationeel.
Voor Forum lijkt me wat vrij illusoir, los van dat ik niet met die club geassocieerd hoef te worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooi opstapje richting staatssecretaris- of ministerschap.
De theorie is aardig om je conceptueel kader wat te verbreden - en voor een groot deel ook nog wel toepasbaar, vooral op monetair beleid. Net als MMT dat is overigens. Het gaat wringen op het moment dat je aan de verklaring van werkloosheid gaat komen; zelfs áls de theorie erachter klopt, is de vraag of de waarde van het zo optimaal inrichten van de samenleving volgens die theorie waardevoller is dan op de koop toenemen dat je dat niet doet en er enkele tienduizenden profiteren van de mazen in de wet.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Oostenrijkse School doet me altijd een beetje denken aan een door een medior software developer geschreven applicatie. Oppervlakkig gezien ziet het er allemaal erg logisch uit, maar je weet dat het in productie binnen een paar uur omdondert.
De WW en WIA premies gaan niet omlaag anders. Het geld gaat met deze bezuiniging alleen anders verdeeld worden. Namelijk het gaat naar defensie.quote:Op zondag 30 augustus 2026 06:58 schreef Pixelman het volgende:
Grappig, linkse mensen willen de sociale uitkeringen koste wat het kost handhaven. Ze kiezen er dan voor om bedrijven leeg te zuigen en vermogende mensen kaal te plukken. Of zouden ze denken dat 's nachts kaboutertjes aan geldbomen schudden om de rekeningen te kunnen betalen?
Om te kotsen, dit soort berichtenquote:Op zondag 30 augustus 2026 06:58 schreef Pixelman het volgende:
Het interessantste economische vraagstuk ligt wat mij betreft dieper dan de discussie tussen de Oostenrijkse School, MMT, Keynesianen en neoklassieken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 08:08 schreef nostra het volgende:
[..]
De theorie is aardig om je conceptueel kader wat te verbreden - en voor een groot deel ook nog wel toepasbaar, vooral op monetair beleid. Net als MMT dat is overigens. Het gaat wringen op het moment dat je aan de verklaring van werkloosheid gaat komen; zelfs áls de theorie erachter klopt, is de vraag of de waarde van het zo optimaal inrichten van de samenleving volgens die theorie waardevoller is dan op de koop toenemen dat je dat niet doet en er enkele tienduizenden profiteren van de mazen in de wet.
Dan is werkloosheid nog één ding, ziekte wordt al helemaal lastig omdat bij werkloosheid er nog de gedachte zou kunnen zijn dat je het dan maar met minder moet doen dan je wil, maar je bij ziekte geen enkele wil meer hebt. Niemand wil een situatie waarin een verzekeraar je simpelweg weigert omdat je genetisch een grotere kans hebt op één of andere nieraandoening. De andere kant van de medaille is dan dat je er altijd een sloot tussen zal hebben die ziekte in zullen zetten als instrument bij ontslag, of daadwerkelijk overtuigd zijn van hun eigen onvermogen tot werken als ze last hebben van hun rug.
Je zal daar ergens een optimum in moeten vinden (en dat zal je nooit bereiken, is ook niet meetbaar), dat ook nog eens betaalbaar en gedragen is. Genoeg te verbeteren aan het huidige WIA-systeem wat dat betreft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA. Dus dat het met Pro niet gaat maakt dan weinig uit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.
De theorie is zelfs nog minder solide dan het communisme van Marx.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Waarom niet?quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA.
Forum had toch ook wel aantrekkingskracht op de lolbetariërs en liefhebbers van de Oostenrijkse school en dergelijke?quote:Op zondag 30 augustus 2026 08:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor Forum lijkt me wat vrij illusoir, los van dat ik niet met die club geassocieerd hoef te worden.
Een koe is een een dier, een dier hoeft geen koe te zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Forum had toch ook wel aantrekkingskracht op de lolbetariërs en liefhebbers van de Oostenrijkse school en dergelijke?
Heel simpel. Omdat die niet gaan regeren met uiterst rechts. Althans voor het CDA geldt dat zolang Bontenbal de partijleider is.quote:
En er zal vast ergens een enkele koe te vinden zijn die geen herkauwer is van allerlei ellende.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Een koe is een een dier, een dier hoeft geen koe te zijn.
Het merendeel van de CDA-kiezers wil dat wel.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
Heel simpel. Omdat die niet gaan regeren met uiterst rechts. Althans voor het CDA geldt dat zolang Bontenbal de partijleider is.
Dit is dus het hele probleem, mensen die zo denken hè? En ze schamen zich er niet eens voor.quote:Op zondag 30 augustus 2026 08:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Om te kotsen, dit soort berichten
Dat vraag ik me af. De eerdere experimenten met uiterst rechts waren vrij traumatisch voor het CDA.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Het merendeel van de CDA-kiezers wil dat wel.
quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. De eerdere experimenten met uiterst rechts waren vrij traumatisch voor het CDA.
PRO heeft zich helemaal buitenspel gezet met hun antipathie tegen rechts en radicaal rechts. Ze kunnen nu onmogelijk regeren want op links is het niet veel soeps wat betreft zetelaantallen en -peilingen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA. Dus dat het met Pro niet gaat maakt dan weinig uit.
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 09:57 schreef Pixelman het volgende:
[..]
PRO heeft zich helemaal buitenspel gezet met hun antipathie tegen rechts en radicaal rechts. Ze kunnen nu onmogelijk regeren want op links is het niet veel soeps wat betreft zetelaantallen en -peilingen.
Den Uyll moet terug komenquote:Op zondag 30 augustus 2026 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.
In elk geval wordt er goed voor hem gezorgd zoals ik het nu lees. Ik hoop dat het lukt om weer te re-integrerenquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 20:11 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Hij is nog in dienst bij het bedrijf tot volgende zomer, dan is de 2 jaar om. Tot dan ziektewet omdat hij lang moet revalideren. Daarna WIA lijkt mij. Hij zit zwaar in de stress, want hij wil graag maar kan voorlopig niet. Heel frustrerend als je je leven lang hebt gewerkt en graag wil werken.
Er moet geld van de sociale zekerheid naar het leger.quote:Maar wat boeit het Rob Jetten en partners in crime. Die hebben het te druk met heel andere dingen.
Eens.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 20:09 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Werkgever zou daar ook preventiebeleid kunnen voeren.
Ziektewet maximeren op een jaar is een goed besluit , daarna is er de WAOquote:Op zondag 30 augustus 2026 12:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Ik vind ook dat al die VSO's die werkgever en werknemer met behoorlijke contractvrijheid mogen sluiten strenger gecontroleerd moeten worden door het UWV. Mensen die uitvallen door stress, angst, problemen, mentale klachten, etc etc etc waarvan de oorzaak is gelegen in arbeidsconflicten in beginsel niet thuishoren bij het UWV maar bij de kantonrechter.
Op die manier dwing je met forse civiele middelen dat werkgevers het gedrag gaan aanpassen op straffe van grote financiële schade als gebleken wordt dat het gedrag van werkgever onverenigbaar is met goed werkgeverschap.
Geloof me. Dat gaat werken.
Schoof kreeg regelmatig het verwijt dat er te weinig wetten/plannen werden doorgevoerd/ingebracht.quote:Op zondag 30 augustus 2026 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.
De statistieken lijken een andere kant op te wijzen. https://www.volkskrant.nl(...)en-van-vvd~b414fc94/quote:Op zondag 30 augustus 2026 12:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Schoof kreeg regelmatig het verwijt dat er te weinig wetten/plannen werden doorgevoerd/ingebracht.
Hoewel complexere dossiers nu spelen heb ik niet het idee dat het onder Jetten 1 zoveel beter is.
Ja, je wilt een zekere balans. Maar het huidige systeem is toch helemaal niet zo slecht daarin? Dat je mensen hebt die het idee krijgen dat (echt) ziek zijn een zonde is komt waarschijnlijk meer doordat er oneliners bij populisten lopen en sommige werkgevers moedwillig of uit onervarenheid lopen te klootviolen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 07:56 schreef Perrin het volgende:
Een goed sociaal stelsel is niet succesvol als zo veel mogelijk mensen een uitkering ontvangen, maar ook niet als het zoveel mogelijk mensen koste wat kost uit een uitkering weet te duwen.
Het doel zou volgens mij moeten zijn dat iedereen die, ondanks beperkingen, nog kan en wil bijdragen, daar ook daadwerkelijk de kans en ondersteuning voor moet krijgen. En wie dat niet kan, moet kunnen rekenen op bestaanszekerheid zonder voortdurend te worden behandeld alsof hij zich moet verantwoorden.
De loopgravenoorlog tussen 'er wordt misbruik van het systeem gemaakt' en 'je mag absoluut niets aan het systeem veranderen' is niet zo productief.
Waarom besteden we meer energie aan de discussie óf zieke mensen een uitkering zouden moeten krijgen dan aan de vraag hoe we de samenleving zo kunnen organiseren dat zoveel mogelijk mensen naar vermogen kunnen deelnemen zonder dat we van hen verlangen dat ze doen alsof ze niet ziek zijn?
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De statistieken lijken een andere kant op te wijzen. https://www.volkskrant.nl(...)en-van-vvd~b414fc94/
Dat is juist slim want op radicaal rechts kun je niet bouwen dat hebben we 2 keer gezien met de PVVquote:Op zondag 30 augustus 2026 18:18 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.
Met paupertuig moet je niet in zee gaan.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:18 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.
https://nos.nl/artikel/26(...)n-gaan-vannacht-doorquote:Coalitie heeft nog geen akkoord, onderhandelingen gaan vannacht door
Coalitiepartijen D66, VVD en CDA hebben nog geen akkoord bereikt over de begroting van volgend jaar. De gesprekken tussen de onderhandelaars van de partijen op het ministerie van Financiën in Den Haag gaan vannacht door en het is onduidelijk hoe lang ze nog gaan duren.
Het kabinet moet zich houden aan een strakke deadline. De plannen moeten uiterlijk in de nacht van maandag op dinsdag klaar zijn, omdat de Raad van State nog tijd nodig heeft om ze te beoordelen voordat het Prinsjesdag (15 september) is.
Het tot op het laatste moment door onderhandelen gebeurt vaker in politiek Den Haag. Het is voor partijen ook een manier om andere partijen onder druk te zetten en zo voordeel te krijgen.
Vicepremier en defensieminister Yesilgöz (VVD) liet vanmiddag de pers in ieder geval nog weten dat het "prima" ging aan de onderhandelingstafel. Zij verwachtte toen nog dat de onderhandelingen niet tot diep in de nacht zouden duren.
Moeizame onderhandelingen
Het opstellen van de begroting verloopt tot nu toe moeizaam. Het lukte de coalitie afgelopen weken niet om deals te sluiten met oppositiepartijen, waardoor de begroting nu zonder meerderheid in de Tweede Kamer wordt ingediend. Premier Jetten zei dat er later per aparte begroting van een ministerie meerderheden gezocht kunnen worden.
Maar de coalitiepartijen van het minderheidskabinet zijn het zelf ook nog niet eens over hoe de begroting eruit moet zien. Sinds vanochtend 10.00 uur zijn ze daarover aan het vergaderen. Vooral over de vermogensrendementsheffing (box 3) en sociale zekerheid worden de partijen het niet eens.
Te horen is dat D66 en CDA willen voorkomen dat de begroting te veel naar rechts leunt, om zo de steun van Pro te houden. Maar de VVD is bang om met tegemoetkomingen aan 'links' de goede verhoudingen met rechtse partijen als JA21 en SGP op het spel te zetten.
Ze moeten niet zo zeurenquote:Op maandag 31 augustus 2026 00:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tijd.
Ik vraag me af wat er gebeurt als er geen begroting overeengekomen wordt. In sommige landen wordt dan automatisch de begroting van het vorige jaar gebruikt. Geen idee wat er in Nederland dan gebeurt
België voldoet momenteel niet aan de Europese begrotingsnorm, die voorschrijft dat het overheidstekort maximaal 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) mag bedragen.
Volgens recente ramingen van het Monitoringcomité bedraagt het begrotingstekort voor 2026 naar verwachting 3,9% van het bbp (voor entiteit I).
Zonder extra maatregelen dreigt het totale overheidstekort op middellange termijn zelfs verder op te lopen tot ruim boven de 5%.
De Belgische staatsschuld bedraagt momenteel ongeveer 104% tot 109% van het bruto binnenlands product (bbp).
De staatsschuld in cijfers
Percentage:
De schuldquote schommelt rond de 104,7% volgens recente nationale cijfers, en het IMF rapporteert een niveau van rond de 109,2%.
Zo van .. "wie als laatste van vermoeidheid in slaap valt wint de onderhandelingen"?quote:Op maandag 31 augustus 2026 00:27 schreef Cyan9 het volgende:
Tot diep in de nacht..
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)n-gaan-vannacht-door
Maar het is niet in het landsbelang om met linkse dwazen samen te werken. Wie wil nou dat het overheidstekort onhoudbaar groot wordt? Wie wil nou dat asielzoekers hier onbelemmerd kunnen binnenkomen? Wie wil nou gemeenten dwingen om asielzoekers tot Sint Juttemis op te vangen? Wie wil nou woke- en klimaatgekkies aan de macht hebben in een overwegend traditioneel Nederland?quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met paupertuig moet je niet in zee gaan.
De VVD zal nooit buigen voor Jetten en zijn vriendje Klaver.quote:Op maandag 31 augustus 2026 00:27 schreef Cyan9 het volgende:
Tot diep in de nacht..
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)n-gaan-vannacht-door
Ik denk niet dat POL het juiste subforum voor je is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 06:09 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Maar het is niet in het landsbelang om met linkse dwazen samen te werken. Wie wil nou dat het overheidstekort onhoudbaar groot wordt? Wie wil nou dat asielzoekers hier onbelemmerd kunnen binnenkomen? Wie wil nou gemeenten dwingen om asielzoekers tot Sint Juttemis op te vangen? Wie wil nou woke- en klimaatgekkies aan de macht hebben in een overwegend traditioneel Nederland?
Wat wil je? De VVD wil geen links beleid, d66 wel. Dat botst. Van mij mag de VVD vertrekken en Klaver uitnodigen zijn rampzalige economische en identiteitspolitiek uit te voeren samen met de SP, DENK, CU, Volt en al dat andere linkse grut. Ik wens hem veel succes bij het aannemen van wetten.quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt me ook niet echt lekker voor de onderlinge samenwerking/ het vertrouwen dat er nog geen akkoord ligt.
Ze hebben eenvoudigweg geen meerderheid. Dat betekent ook gewoon dat ze vaker compromissen moeten sluiten….quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens zal je als minderheidscoalitie ook wat moeten doen met de wensen van de rest van de 2e kamer.
Dan zal je het vervolgens wel over eens moeten worden over welke wensen en hoeveel die mogen kosten.
En dan kom je nog op het vlak in hoeverre je akkoord moet gaan.
Ergens heeft de coalitie natuurlijk wel bedacht dat ze willen bezuinigen op sociale zekerheid dus om dat helemaal te schrappen?
En gaat PRO akkoord met "de helft van de bezuinigingen" schrappen?
En als je als coalitie plannen maakt kun je toch ook niet voor de steun van 1 partij zomaar een groot deel van je coalitie akkoord laten vallen.
Dat is ook een beetje het dubieuze, ze zijn nu heel lang en heel hard intern aan het onderhandelen, en dan moet daarna nog steun gezocht worden bij een gedoogpartner.quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens zal je als minderheidscoalitie ook wat moeten doen met de wensen van de rest van de 2e kamer.
Dan zal je het vervolgens wel over eens moeten worden over welke wensen en hoeveel die mogen kosten.
Ergens heeft de coalitie natuurlijk wel bedacht dat ze willen bezuinigen op sociale zekerheid dus om dat helemaal te schrappen?
En als je als coalitie plannen maakt kun je toch ook niet voor de steun van 1 partij zomaar een groot deel van je coalitie akkoord laten vallen.
Je vergeet even dat ze greep uit de pot van de sociale uitkeringen willen doen om de defensie uitgaven te bekostigen. Wat al op zich verkeerd is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Daar zijn wel rijkelijk laat mee.quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het dubieuze, ze zijn nu heel lang en heel hard intern aan het onderhandelen, en dan moet daarna nog steun gezocht worden bij een gedoogpartner.
Tamelijk bizar voor de club die zichzelf presenteerde als "het doorpakkabinet".quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:55 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Daar zijn wel rijkelijk laat mee.
idd,quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tamelijk bizar voor de club die zichzelf presenteerde als "het doorpakkabinet".
Niemand kijkt verder dan de volgende kwartaalcijfers of de volgende verkiezingen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:03 schreef ESF1Gamer het volgende:
Wat ik hier laatst ook las. Het is allemaal kortetermijn visie of snelle bezuinigingen de afgelopen 15 jaar.
Ik mis een langetermijnvisie of bezuinigingen met goed uitleg waar ze naar toe willen werken.
Teveel de oren laten hangen naar VVD door en Pro uit te sluiten en hun het grootste deel van het regeerakkoord te laten bepalen. En dan ook nog zo dom zijn om een dichtgetimmerd regeerakkoord te maken terwijl je afhankelijk bent van de oppositie en dus ruimte nog hebt om te kunnen ruilen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:05 schreef Tomatenboer het volgende:
Ze hebben dat minderheidskabinet ook veel te snel in elkaar geflanst.
Het is een beetje een karikatuur, maar in dit geval denk ik serieus dat Rob Jetten en D66 te graag premier en een kabinet wilden vormen.
Dan hadden ze geen dichtgetimmerd regeerakkoord moet maken. Het is trouwens niet eens echt een bezuiniging. De WW en WIA premies worden niet lager. Ze gaan een deel van dat geld nu gebruiken voor defensie.quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:33 schreef Kickinalfa het volgende:
De huidige status quo is ook goed voor het grote bedrijfsleven en multimiljonairs hé.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:26 schreef Perrin het volgende:
VVD vindt blijkbaar een stuurloze overheid prima.
Is wellicht nog productiever ook.quote:Op maandag 31 augustus 2026 01:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Zo van .. "wie als laatste van vermoeidheid in slaap valt wint de onderhandelingen"?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |