abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:48:15 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221669717
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee maar dat is eigenlijk met al die Messiassen het geval. Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, noem ze allemaal maar op.

Figuren als Fico of voorheen Orban werden gewoon min of meer genegeerd. Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
Het lijkt onvermijdelijk als 'het centrum' nergens meer een antwoord op heeft. Dan nemen uiteindelijk de charlatans en de kwaadaardigen het over.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221669845
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:44 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik maak me overigens meer zorgen over Le Pen, Weidel en Farage, dan over de lokale dorpsgek uit Den Haag, want dat soort gevaarlijke gekken kunnen wel daadwerkelijk onherstelbare schade aanrichten.
Le Pen en Weidel hebben ook daadwerkelijk nog hersens én zijn zich bewust van hun Umfeld. Dat maakt het inderdaad een stuk 'gevaarlijkere' spelers dan Wilders (geen van beide), De Vos (wel hersens, geen voelsprieten) of Caroline (tja, wat zullen daar eens van zeggen).
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:11:45 #28
38496 Perrin
pi_221670027
quote:
7s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Le Pen en Weidel hebben ook daadwerkelijk nog hersens én zijn zich bewust van hun Umfeld. Dat maakt het inderdaad een stuk 'gevaarlijkere' spelers dan Wilders (geen van beide), De Vos (wel hersens, geen voelsprieten) of Caroline (tja, wat zullen daar eens van zeggen).
Het is geen toeval dat in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de VS (kortom, in vrijwel het hele Westen) radicale bewegingen aan de macht komen of daar gevaarlijk dicht bij zijn.

Wanneer dezelfde politieke aardverschuiving zich vrijwel overal tegelijk voordoet, is het moeilijk vol te houden dat het slechts om toevallige nationale ontsporingen gaat.

Het wijst op iets fundamentelers: een politieke orde die er steeds minder in slaagt haar eigen burgers te overtuigen dat zij hun problemen kan oplossen en daarmee haar eigen legitimiteit aan het ondergraven is.
pi_221670117
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is geen toeval dat in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de VS (kortom, in vrijwel het hele Westen) radicale bewegingen aan de macht komen of daar gevaarlijk dicht bij zijn.

Wanneer dezelfde politieke aardverschuiving zich vrijwel overal tegelijk voordoet, is het moeilijk vol te houden dat het slechts om toevallige nationale ontsporingen gaat.

Het wijst op iets fundamentelers: een politieke orde die er steeds minder in slaagt haar eigen burgers te overtuigen dat zij hun problemen kan oplossen en daarmee haar eigen legitimiteit aan het ondergraven is.
Ik denk dat iedereen die nu een jaar of 30-35 en ouder is, perfect ziet waar de schoen wringt.

Ik denk alleen niet dat clowns als Le Pen, Weidel, Farage, Baudet of die Spaanse figuur van Vox dat gaan oplossen.
pi_221670168
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:11 schreef Perrin het volgende:
Dat, in combinatie met het feit dat er daadwerkelijk een geloofwaardig aanbod is of wordt gecreëerd om die overtuiging te laten materialiseren in een politieke keuze. En dan is aan de vraagzijde de economie nu nog niet eens een erg groot issue, dat moet nog komen.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221670170
Kijk naar BBB, een nieuwe partij, binnen een paar jaar het hele landbouwministerie in handen. Oprecht een prestatie van formaat. Maar dan alsnog niets voor elkaar krijgen.

Uiteindelijk lopen populisten altijd aan tegen het probleem dat ze vroeg of laat moeten gaan leveren, en dan blijkt dat je met “boerenverstand” en “normaal doen” geen ingewikkelde problemen oplost.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:24:27 #32
38496 Perrin
pi_221670187
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat iedereen die nu een jaar of 30-35 en ouder is, perfect ziet waar de schoen wringt.

Ik denk alleen niet dat clowns als Le Pen, Weidel, Farage, Baudet of die Spaanse figuur van Vox dat gaan oplossen.
De volkswoede gebruiken als voorwendsel om de eigen zakken eens goed te vullen.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:26:05 #33
38496 Perrin
pi_221670197
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:22 schreef nostra het volgende:

[..]
En dan is aan de vraagzijde de economie nu nog niet eens een erg groot issue, dat moet nog komen.
Yup, we zijn nu nog in de aanloopfase.
pi_221670227
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
De volkswoede gebruiken als voorwendsel om de eigen zakken eens goed te vullen.
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.

Alleen ik zie niet hoe de plannen van RN daar iets aan gaan veranderen.

En waar RN staat, kan je ook PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ of weet ik veel welke engnekkenclub invullen. Maar ondertussen vraagt iedereen zich wel af hoe we überhaupt op dit punt gekomen zijn.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:43:31 #35
38496 Perrin
pi_221670410
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ter illustratie. Ik denk dat iedereen in Frankrijk het erover eens is dat de situatie in de banlieues volledig uit de klauwen is gelopen. Dat om de haverklap de boel in de fik staat en dat er buurten zijn waar de Gendarmerie niet meer durft te komen vanwege relschoppers van een bepaalde afkomst. Als je de volgende keer naar Bordeaux rijdt, neem bij Parijs eens een verkeerde afslag. Dan weet je direct hoe laat het is.

En waar RN staat, kan je ook PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ of weet ik veel welke engnekkenclub invullen. Maar ondertussen vraagt iedereen zich wel af hoe we überhaupt op dit punt gekomen zijn.
Volgens mij zijn we hier vooral gekomen door een combinatie van hardnekkig idealisme, inschattingsfouten, naïviteit en het oude principe dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Globalisering en immigratie werden lange tijd benaderd vanuit een mooi, maar nogal naïef idee: grenzen zouden vervagen, mensen zouden elkaar vinden, migranten zouden geleidelijk opgaan in de westerse middenklasse en uiteindelijk zouden we dezelfde waarden en belangen delen.

Veel daarvan was ongetwijfeld goed bedoeld. Maar goede bedoelingen zijn nog geen strategie. We onderschatten hoe moeilijk integratie werkelijk is en hoe hardnekkig culturele verschillen kunnen zijn.

Tegelijkertijd werden de problemen die niet in dat verhaal pasten te lang gebagatelliseerd. Wie ze benoemde, werd eerder gewantrouwd of weggezet dan serieus genomen. Maar problemen die je niet wilt zien, verdwijnen niet en hebben de neiging door te groeien tot ze onmogelijk nog te negeren zijn.

Zo zijn we dus hier beland wat betreft migratie. Niet omdat één politieke stroming dit bewust heeft veroorzaakt, maar omdat bestuurders en elites jarenlang dachten dat de werkelijkheid zich uiteindelijk wel aan onze idealen zal aanpassen.

Idealisten trappen daar keer op keer in. De rekening volgt onherroepelijk.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:46:33 #36
38496 Perrin
pi_221670455
En immigratie is bovendien maar één symptoom van een veel groter probleem.

Het Westen wordt tegelijk geconfronteerd met een aantal structurele crises die elkaar bovendien versterken: oplopende schulden en onhoudbare overheidsfinanciën, hoge en onzekere energiekosten en industriële verzwakking, vergrijzing en demografische krimp, de klimaat- en ecologische transitie, en een geopolitieke en veiligheidscrisis waarin onze economische en militaire voorsprong niet langer vanzelfsprekend is.

Daarbovenop brokkelt het vertrouwen in politiek en instituties af. Misschien ligt daarin wel het grootste gevaar: niet in één van deze crises afzonderlijk, maar in het feit dat ze elkaar versterken terwijl onze financiële, economische, demografische en maatschappelijke ruimte om ze op te lossen steeds kleiner wordt.
pi_221670498
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Volgens mij zijn we hier vooral gekomen door een combinatie van hardnekkig idealisme, inschattingsfouten, naïviteit en het oude principe dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Globalisering en immigratie werden lange tijd benaderd vanuit een mooi, maar nogal naïef idee: grenzen zouden vervagen, mensen zouden elkaar vinden, migranten zouden geleidelijk opgaan in de westerse middenklasse en uiteindelijk zouden we dezelfde waarden en belangen delen.

Veel daarvan was ongetwijfeld goed bedoeld. Maar goede bedoelingen zijn nog geen strategie. We onderschatten hoe moeilijk integratie werkelijk is en hoe hardnekkig culturele verschillen kunnen zijn.

Tegelijkertijd werden de problemen die niet in dat verhaal pasten te lang gebagatelliseerd. Wie ze benoemde, werd eerder gewantrouwd of weggezet dan serieus genomen. Maar problemen die je niet wilt zien, verdwijnen niet en hebben de neiging door te groeien tot ze onmogelijk nog te negeren zijn.

Zo zijn we dus hier beland wat betreft migratie. Niet omdat één politieke stroming dit bewust heeft veroorzaakt, maar omdat bestuurders en elites jarenlang dachten dat de werkelijkheid zich uiteindelijk wel aan onze idealen zal aanpassen.

Idealisten trappen daar keer op keer in. De rekening volgt onherroepelijk.
Goede post.

Wat ik wel denk: we hadden veel strengere eisen moeten stellen qua integratie, assimilatie had het uitgangspunt moeten zijn, niet behoud eigen cultuur.

Hetzelfde principe van wensdenken zie je overigens ook bij bijvoorbeeld de omgang met Rusland. Als we maar gewoon vriendelijk zijn en handel met ze drijven zal het allemaal wel loslopen. Totdat uiteindelijk bleek dat het gewoon nog steeds een imperialistische bende is waar geen land mee te bezeilen valt.
pi_221670541
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:46 schreef Perrin het volgende:
En immigratie is bovendien maar één symptoom van een veel groter probleem.

Het Westen wordt tegelijk geconfronteerd met een aantal structurele crises die elkaar bovendien versterken: oplopende schulden en onhoudbare overheidsfinanciën, hoge en onzekere energiekosten en industriële verzwakking, vergrijzing en demografische krimp, de klimaat- en ecologische transitie, en een geopolitieke en veiligheidscrisis waarin onze economische en militaire voorsprong niet langer vanzelfsprekend is.

Daarbovenop brokkelt het vertrouwen in politiek en instituties af. Misschien ligt daarin wel het grootste gevaar: niet in één van deze crises afzonderlijk, maar in het feit dat ze elkaar versterken terwijl onze financiële, economische, demografische en maatschappelijke ruimte om ze op te lossen steeds kleiner wordt.
Migratie is voor de man in de straat natuurlijk het meest zichtbare topic. Dat je dochter in je eigen buurt ‘s avonds niet meer over straat durft en hele steden in 20 jaar tijd onherkenbaar veranderd zijn, is iets waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden. De vergrijzing, klimaat etc is allemaal veel abstracter.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 20:53:39 #39
38496 Perrin
pi_221670560
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Migratie is voor de man in de straat natuurlijk het meest zichtbare topic. Dat je dochter in je eigen buurt ‘s avonds niet meer over straat durft en hele steden in 20 jaar tijd onherkenbaar veranderd zijn, is iets waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden. De vergrijzing, klimaat etc is allemaal veel abstracter.
Ik heb vooral veel leuke collega's van over heel de wereld en in mijn wijk wonen allemaal nette mensen, dus ik weet niet waar Jan met de Pet het allemaal over heeft.

Maar idd, de volkswijken en hun sociale dynamiek zijn onherkenbaar veranderd.
pi_221670652
quote:
9s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb vooral veel leuke collega's van over heel de wereld en in mijn wijk wonen allemaal nette mensen, dus ik weet niet waar Jan met de Pet het allemaal over heeft.

Maar idd, de volkswijken en hun sociale dynamiek zijn onherkenbaar veranderd.
Ik woon zelf ook in een “blanke” wijk dus hier speelt het niet maar er zijn inmiddels genoeg plekken waar je je een minderheid in eigen land voelt, en ik snap best dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.

Of “alle Marokkanen terug naar Istanbul” de oplossing is, is een andere discussie. Maar de groep die zich zorgen maakt wordt soms wel erg makkelijk weggezet als racistisch, xenofoob, moslimhater, tokkie etc. En dat is precies het sentiment waar populisten op teren.
pi_221670660
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ok, je twijfelt of en hoe RN de problemen gaat oplossen en
mutatis mutandis ook aan de PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ.
Echter 1 ding is zeker, we zien dat de EU en de Eurofiele partijen de problemen niet gaan oplossen.
Sterker nog, de EU is een belangrijk deel van de problemen, met name de geldverslindende bureaucratie en corruptie.

Dus ik zou zeggen geef RN en de anderen een kans, veel slechter kan het niet worden
(en lukt het niet dan emigreren we toch gewoon)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:01:36 #42
38496 Perrin
pi_221670669
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 20:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Goede post.

Wat ik wel denk: we hadden veel strengere eisen moeten stellen qua integratie, assimilatie had het uitgangspunt moeten zijn, niet behoud eigen cultuur.

Hetzelfde principe van wensdenken zie je overigens ook bij bijvoorbeeld de omgang met Rusland. Als we maar gewoon vriendelijk zijn en handel met ze drijven zal het allemaal wel loslopen. Totdat uiteindelijk bleek dat het gewoon nog steeds een imperialistische bende is waar geen land mee te bezeilen valt.
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.

Bij Rusland maakten we in wezen dezelfde fout: we verwarden economische verwevenheid met gedeelde belangen. Alsof handel vanzelf vrede voortbrengt. Bij China zagen we hetzelfde wensdenken: de aanname dat welvaart en economische integratie uiteindelijk vanzelf tot politieke liberalisering zouden leiden.

En het bleef daar niet bij. We gingen ervan uit dat goedkope energie vanzelfsprekend was, dat schulden eindeloos konden worden opgestapeld, dat onze industriële en technologische voorsprong wel zou blijven bestaan, dat militaire macht steeds minder relevant zou worden en dat globalisering vrijwel automatisch iedereen beter zou maken.

Steeds dezelfde vergissing van idealisten: ze nemen wat ze hopen dat waar is als uitgangspunt voor hun analyses en hun wereldbeeld en zijn ontzettend bedreven in het wegredeneren van alles wat het tegendeel bewijst.

Wat we nodig hebben is volwassen realisme: idealistisch over wat we willen bereiken maar meedogenloos eerlijk over de wereld waarin we dat moeten bereiken en nuchter over wat daadwerkelijk haalbaar is.
pi_221670685
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ok, je twijfelt of en hoe RN de problemen gaat oplossen en
mutatis mutandis ook aan de PVV, FvD, AFD, Vox, FPÖ.
Echter 1 ding is zeker, we zien dat de EU en de Eurofiele partijen de problemen niet gaan oplossen.
Sterker nog, de EU is een belangrijk deel van de problemen, met name de geldverslindende bureaucratie en corruptie.

Dus ik zou zeggen geef RN en de anderen een kans, veel slechter kan het niet worden
(en lukt het niet dan emigreren we toch gewoon)
Ok goed verhaal, wat stel je voor? Wij hebben hier net een poging gedaan met BBB en PVV, dat liep echt goed af toch?
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:07:26 #44
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221670736
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:00 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik woon zelf ook in een “blanke” wijk dus hier speelt het niet maar er zijn inmiddels genoeg plekken waar je je een minderheid in eigen land voelt, en ik snap best dat er mensen zijn die zich daar zorgen over maken.

Of “alle Marokkanen terug naar Istanbul” de oplossing is, is een andere discussie. Maar de groep die zich zorgen maakt wordt soms wel erg makkelijk weggezet als racistisch, xenofoob, moslimhater, tokkie etc. En dat is precies het sentiment waar populisten op teren.
Ik woon dan in een wijk waar zo'n beetje 80/90% allochtoon is en het valt allemaal nogal mee.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221670786
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Volledige assimilatie kun je niet afdwingen, en dat hoeft ook niet. Wat we wél moeten vragen is loyaliteit aan de samenleving waarin je leeft: de taal leren, deelnemen aan onderwijs en arbeidsmarkt, de wet respecteren en de basisprincipes van de rechtsstaat onderschrijven. Je eigen cultuur behouden is prima maar je afkeren van de samenleving en er een parallelle gemeenschap op nahouden is niet acceptabel.

Ik ben geemigreerd naar Duitsland, ik wil absoluut geen Duitser worden.
Ik spreek de taal heel goed en respecteer de rechtsstaat (hoewel ik denk dat de huidige regering die niet respecteerd) Je merkt dat de Nederlandse cultuur en de Duitse behoorlijk verschillen, ondanks dat er veel gemeenschappelijke basis is.

Voor "vluchtelingen" uit islamitische landen moet het cultuurverschil gigantisch zijn en voor de meesten niet acceptabel, daarrom zijn er daar en in Nederland parallelle gemeenschappen.
Het cultuurverschil in onoverbrugbaar.
(tevens een illustratie van onrealistisch wensdenken)
Exaudi orationem meam
pi_221670826
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ok goed verhaal, wat stel je voor? Wij hebben hier net een poging gedaan met BBB en PVV, dat liep echt goed af toch?
Dat kabinet was al dood voor het geboren werd, geen meerderheid, labiele leiders (NSC) etc etc
Graag een volgende serieuze poging
Exaudi orationem meam
pi_221670990
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik ben het wel met je eens. We hadden het ook niet moeten afdwingen, het had alleen het uitgangspunt moeten zijn. Dat er mensen zijn die hier 40 jaar zijn en nog steeds geen Nederlands kunnen is imo ook onacceptabel. Maar we moeten ook eerlijk zijn. We dachten: we geven ze een moskee en een theehuis en dan zijn we van het gezeik af. Want zelf wilden we die Turken en Marokkanen en die hele islam eigenlijk ook helemaal niet. Alleen toen bleek dat ze hier bleven, en hadden we een probleem.
Het is hetzelfde als de schofterige wijze waarop nu met arbeidsmigranten om wordt gegaan. We willen goedkope arbeid, maar die kutbulgaren stoppen we in een beschimmelde bungalow in Otterlo zodat we ze niet hoeven zien.
pi_221671014
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik woon dan in een wijk waar zo'n beetje 80/90% allochtoon is en het valt allemaal nogal mee.
N=1.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 21:31:14 #49
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221671056
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
N=1.
Klopt, maar het is dus niet zo dat het altijd alleen maar helemaal verschrikkelijk is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221671100
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, maar het is dus niet zo dat het altijd alleen maar helemaal verschrikkelijk is.
Dat beweert dan ook niemand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')