Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Anyway. Vanavond even stukje lezen wat de Oostenrijkse school nu echt inhoudt.
Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)estond-het-niet-meerquote:Economie•13:46•Aangepast om 13:50
Peter Wennink haalt uit naar Heinen: ‘Als ik ASML zo had geleid, bestond het niet meer’
Sjoerd Ruts
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
In gesprek met het opinieblad legt hij uit hoe deze manier van boekhouding de investeringen dwars kan zitten. Zo tellen de verwachte opbrengsten – die voortvloeien uit investeringen – volgens Wennink nu niet mee. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de opbrengsten die wetenschappelijk onderzoek oplevert.
In het interview wordt benoemd dat het ontbreken van investeringen ook tot schade kan leiden. 'Het kan op papier slim zijn om het onderhoud van wegen en bruggen op de lange baan te schuiven. Maar als daardoor later een hele nieuwe brug nodig is, kost het alsnog méér geld.'
Baten-lastenstelsel
Juist daarom wil Wennink af van het zogeheten kasstelsel. Daarin worden inkomsten en uitgaven netjes gescheiden, maar kunnen langlopende kosten niet goed worden uitgesmeerd. Wennink kaart aan dat het uitsmeren van de kosten wél kan als je een woning koopt, maar niet bij overheidsuitgaven: 'Voor koopwoningen vinden we dat normaal', zegt Wennink, 'maar bij de rijksoverheid kan dat nu niet.'
Wennink wil liever naar een baten-lastenstelsel, iets wat ook door veel bedrijven en gemeenten wordt gebruikt. Daarin kunnen kosten makkelijker worden uitgesmeerd over een lange periode.
En de oud-topman van ASML staat niet alleen in zijn kritiek. Vrij Nederland haalt onder andere de Algemene Rekenkamer aan: zij pleit al jaren voor een baten-lastenstelsel. En ook in de verkiezingsprogramma's van regeringspartijen D66 en CDA wordt opgeroepen tot verandering: zij schreven onderscheid te willen gaan maken tussen gewone kosten en investeringen.
Maar het kabinet wil er dus niet aan. In een reactie bij Vrij Nederland gebruikt minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zijn gebruikelijke one-liner: 'Een euro kun je maar één keer uitgeven.' Met een andere manier van boekhouden zou niet opeens meer geld ontstaan, stelt de minister.
Een van de voorgaande ministers van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, kwam ook aan het woord in het artikel. Hij ziet huiver van de ambtelijke top tegenover de hervormingen die Wennink aandraagt: 'Ze vertrouwen er niet zomaar op dat de politiek de extra ruimte voor investeringen ook zo zal gebruiken', zegt hij. Tijd voor een discussie over het baten-lastenstelsel is het volgens de oud-minister wel.
Conservatisme bij Financiën
Wennink levert in het artikel flinke kritiek op het 'conservatisme' binnen de ambtelijke top van het ministerie van Financiën en de desbetreffende minister, Eelco Heinen (VVD). Hij wil dat er veel meer geïnvesteerd wordt in de economie van de toekomst. Het huidige begrotingsbeleid noemt hij middeleeuws.
Hij benadrukt dat de staat echt niet alle investeringen voor haar rekening hoeft te nemen: een kwart van het totale bedrag zou al genoeg zijn. Maar zonder staatssteun zouden de private investeringen niet van de grond komen, bepleit Wennink. Zelf haalt hij zijn voormalig werkgever ASML aan. De directe overheidssteun waar de chipper in de jaren tachtig op kon rekenen noemt hij een 'redding'.
Maar die rol als investeerder heeft de overheid niet meer, ziet Wennink. De markt is volgens hem 'heilig verklaard' en er is teveel geprivatiseerd. 'Dat hebben we gewoon niet goed gedaan', vindt hij.
‘Juiste focus’ op Nadi
Er is echter wel ruimte voor positiviteit. In het interview met Vrij Nederland laat hij weten wel hoop te putten uit de nationale investeringsbank, het Nadi (Nationaal Agentschap voor Disruptieve Innovatie). Maar hij benadrukt dat een investeringsbank alleen niet genoeg is: 'Je moet meerdere dingen wijzigen, allemaal parallel.'
Peter Wennink sprak eerder deze week ook al over de Nadi. In gesprek met BNR benoemde hij dat het kabinet de 'juiste focus' heeft op het gebied van innovatie en toekomstig verdienvermogen.
Wennink ziet het als de taak van het kabinet om de grote maatschappelijke problemen die om een innovatieve oplossing vragen in kaart te brengen. Of het kabinet dat kan, durft Wennink niet te zeggen. 'Ik zal het positief-negatief formuleren: ik heb geen aanwijzing dat ze het níet kunnen', aldus Wennink.
Over het bedrag dat het Nadi tot haar beschikking krijgt is het nodige te doen. Rafael Laguna de la Vera, directeur van Sprind – de Duitse versie van het Nadi – pleitte maandag in BNR's Grote Techshow voor een verdubbeling van het budget: van 500 miljoen naar 1 miljard euro in vijf jaar. Bronnen melden aan BNR dat de bereidheid er is om dat bedrag nu te verdubbelen.
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD vind electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?
De VVD en landsbelang in 1 zinquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Vind je dat die struikrover in de gevangenis moet ? Hoe lang?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Wat zie jij als praktisch en haalbaar alternatief?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Als we het over een struikroversbende hebben dan is het de VVD wel. Zij maken het leven pas echt duur.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar.quote:Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
Ja, dat is allemaal dikke prima, maar dan had je hier niet in moeten stappen Dilan. Scheep je Eelco weer op met een ondoenlijke taak. Die overigens ook had moeten bedanken daarvoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Jaeger85 het volgende:
Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is.
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:34 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
Ik ben Wennink-moe.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben Wennink-moe.
Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Om alvast een genuanceerd debat te starten:quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Ouwe koeien en staat even los van de boodschap vanquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om alvast een genuanceerd debat te starten:
Links:
[ afbeelding ]
Rechts:
[ afbeelding ]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.
[ x ]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
[ x ]
Heb je hem nog kunnen strikken voor de VVD?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.
[..]
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar.
Wennink wil een Musk wannabee zijn met zijn volprezen ASML.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Het gaat niet te best in Argentinie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |