abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221689117
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 06:58 schreef Pixelman het volgende:
Grappig, linkse mensen willen de sociale uitkeringen koste wat het kost handhaven. Ze kiezen er dan voor om bedrijven leeg te zuigen en vermogende mensen kaal te plukken. Of zouden ze denken dat 's nachts kaboutertjes aan geldbomen schudden om de rekeningen te kunnen betalen?

In ieder geval zijn linkse mensen niet rationeel.
Om te kotsen, dit soort berichten
  zondag 30 augustus 2026 @ 08:40:33 #252
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221689177
quote:
12s.gif Op zondag 30 augustus 2026 08:08 schreef nostra het volgende:

[..]
De theorie is aardig om je conceptueel kader wat te verbreden - en voor een groot deel ook nog wel toepasbaar, vooral op monetair beleid. Net als MMT dat is overigens. Het gaat wringen op het moment dat je aan de verklaring van werkloosheid gaat komen; zelfs áls de theorie erachter klopt, is de vraag of de waarde van het zo optimaal inrichten van de samenleving volgens die theorie waardevoller is dan op de koop toenemen dat je dat niet doet en er enkele tienduizenden profiteren van de mazen in de wet.

Dan is werkloosheid nog één ding, ziekte wordt al helemaal lastig omdat bij werkloosheid er nog de gedachte zou kunnen zijn dat je het dan maar met minder moet doen dan je wil, maar je bij ziekte geen enkele wil meer hebt. Niemand wil een situatie waarin een verzekeraar je simpelweg weigert omdat je genetisch een grotere kans hebt op één of andere nieraandoening. De andere kant van de medaille is dan dat je er altijd een sloot tussen zal hebben die ziekte in zullen zetten als instrument bij ontslag, of daadwerkelijk overtuigd zijn van hun eigen onvermogen tot werken als ze last hebben van hun rug.

Je zal daar ergens een optimum in moeten vinden (en dat zal je nooit bereiken, is ook niet meetbaar), dat ook nog eens betaalbaar en gedragen is. Genoeg te verbeteren aan het huidige WIA-systeem wat dat betreft.
Het interessantste economische vraagstuk ligt wat mij betreft dieper dan de discussie tussen de Oostenrijkse School, MMT, Keynesianen en neoklassieken.

We praten veel over hoe we de economie moeten sturen, maar stellen misschien te weinig de meest fundamentele vraag:

Wat ís een economie eigenlijk? Het antwoord begint niet bij geld, maar bij de natuurkunde.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221689345
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA. Dus dat het met Pro niet gaat maakt dan weinig uit.
pi_221689351
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Oostenrijkse School doet me altijd een beetje denken aan een door een medior software developer geschreven applicatie. Oppervlakkig gezien ziet het er allemaal erg logisch uit, maar je weet dat het in productie binnen een paar uur omdondert.
De theorie is zelfs nog minder solide dan het communisme van Marx.
pi_221689363
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA.
Waarom niet?
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221689372
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 08:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Voor Forum lijkt me wat vrij illusoir, los van dat ik niet met die club geassocieerd hoef te worden.
Forum had toch ook wel aantrekkingskracht op de lolbetariërs en liefhebbers van de Oostenrijkse school en dergelijke?
pi_221689378
quote:
6s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Forum had toch ook wel aantrekkingskracht op de lolbetariërs en liefhebbers van de Oostenrijkse school en dergelijke?
Een koe is een een dier, een dier hoeft geen koe te zijn.
Wait for the ricochet.
pi_221689383
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom niet?
Heel simpel. Omdat die niet gaan regeren met uiterst rechts. Althans voor het CDA geldt dat zolang Bontenbal de partijleider is.
Het sausje is een klein beetje netter maar het is verder gewoon net zo’n racistisch clubje als de PVV e.d.
pi_221689388
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Een koe is een een dier, een dier hoeft geen koe te zijn.
En er zal vast ergens een enkele koe te vinden zijn die geen herkauwer is van allerlei ellende.
pi_221689402
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
Heel simpel. Omdat die niet gaan regeren met uiterst rechts. Althans voor het CDA geldt dat zolang Bontenbal de partijleider is.
Het merendeel van de CDA-kiezers wil dat wel.
Wait for the ricochet.
pi_221689430
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 08:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Om te kotsen, dit soort berichten
Dit is dus het hele probleem, mensen die zo denken hè? En ze schamen zich er niet eens voor.
pi_221689433
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Het merendeel van de CDA-kiezers wil dat wel.
Dat vraag ik me af. De eerdere experimenten met uiterst rechts waren vrij traumatisch voor het CDA.
pi_221689465
quote:
2s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:53 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af. De eerdere experimenten met uiterst rechts waren vrij traumatisch voor het CDA.
Wait for the ricochet.
  zondag 30 augustus 2026 @ 09:57:03 #264
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221689470
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh maar JA21 gaat natuurlijk ook niet met D66 of CDA. Dus dat het met Pro niet gaat maakt dan weinig uit.
PRO heeft zich helemaal buitenspel gezet met hun antipathie tegen rechts en radicaal rechts. Ze kunnen nu onmogelijk regeren want op links is het niet veel soeps wat betreft zetelaantallen en -peilingen.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
  zondag 30 augustus 2026 @ 09:58:58 #265
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221689483

[ Bericht 100% gewijzigd door Cyan9 op 30-08-2026 13:56:46 (Kappen.) ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221689623
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:57 schreef Pixelman het volgende:

[..]
PRO heeft zich helemaal buitenspel gezet met hun antipathie tegen rechts en radicaal rechts. Ze kunnen nu onmogelijk regeren want op links is het niet veel soeps wat betreft zetelaantallen en -peilingen.
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:29:53 #267
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221689659
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Rechts heeft het net geprobeerd. Was ook niet echt een doorslaand succes. Je komt dus toch weer uit op de middenpartijen om het land te besturen.
Den Uyll moet terug komen

Die ging niet met een Palestijnse vlag staan zwaaien en op de snelweg zitten en die was niet woke
Woke is niet sociaal , woke is knettergek

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 30-08-2026 10:45:13 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:14:49 #268
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221690212
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 20:11 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Hij is nog in dienst bij het bedrijf tot volgende zomer, dan is de 2 jaar om. Tot dan ziektewet omdat hij lang moet revalideren. Daarna WIA lijkt mij. Hij zit zwaar in de stress, want hij wil graag maar kan voorlopig niet. Heel frustrerend als je je leven lang hebt gewerkt en graag wil werken.
In elk geval wordt er goed voor hem gezorgd zoals ik het nu lees. Ik hoop dat het lukt om weer te re-integreren :)

quote:
Maar wat boeit het Rob Jetten en partners in crime. Die hebben het te druk met heel andere dingen.
Er moet geld van de sociale zekerheid naar het leger.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:17:31 #269
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221690229
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 20:09 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Werkgever zou daar ook preventiebeleid kunnen voeren.
Eens.
Ik vind ook dat al die VSO's die werkgever en werknemer met behoorlijke contractvrijheid mogen sluiten strenger gecontroleerd moeten worden door het UWV. Mensen die uitvallen door stress, angst, problemen, mentale klachten, etc etc etc waarvan de oorzaak is gelegen in arbeidsconflicten in beginsel niet thuishoren bij het UWV maar bij de kantonrechter.
Op die manier dwing je met forse civiele middelen dat werkgevers het gedrag gaan aanpassen op straffe van grote financiële schade als gebleken wordt dat het gedrag van werkgever onverenigbaar is met goed werkgeverschap.

Geloof me. Dat gaat werken.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 30 augustus 2026 @ 12:25:07 #270
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221690289
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eens.
Ik vind ook dat al die VSO's die werkgever en werknemer met behoorlijke contractvrijheid mogen sluiten strenger gecontroleerd moeten worden door het UWV. Mensen die uitvallen door stress, angst, problemen, mentale klachten, etc etc etc waarvan de oorzaak is gelegen in arbeidsconflicten in beginsel niet thuishoren bij het UWV maar bij de kantonrechter.
Op die manier dwing je met forse civiele middelen dat werkgevers het gedrag gaan aanpassen op straffe van grote financiële schade als gebleken wordt dat het gedrag van werkgever onverenigbaar is met goed werkgeverschap.

Geloof me. Dat gaat werken.
Ziektewet maximeren op een jaar is een goed besluit , daarna is er de WAO
De werkgever is dan allang vervreemd van deze man of vrouw, terugkeren doet ie toch niet meer
pi_221691176
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Schoof kreeg regelmatig het verwijt dat er te weinig wetten/plannen werden doorgevoerd/ingebracht.

Hoewel complexere dossiers nu spelen heb ik niet het idee dat het onder Jetten 1 zoveel beter is.
pi_221691381
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Schoof kreeg regelmatig het verwijt dat er te weinig wetten/plannen werden doorgevoerd/ingebracht.

Hoewel complexere dossiers nu spelen heb ik niet het idee dat het onder Jetten 1 zoveel beter is.
De statistieken lijken een andere kant op te wijzen. https://www.volkskrant.nl(...)en-van-vvd~b414fc94/
pi_221692647
quote:
9s.gif Op zondag 30 augustus 2026 07:56 schreef Perrin het volgende:
Een goed sociaal stelsel is niet succesvol als zo veel mogelijk mensen een uitkering ontvangen, maar ook niet als het zoveel mogelijk mensen koste wat kost uit een uitkering weet te duwen.

Het doel zou volgens mij moeten zijn dat iedereen die, ondanks beperkingen, nog kan en wil bijdragen, daar ook daadwerkelijk de kans en ondersteuning voor moet krijgen. En wie dat niet kan, moet kunnen rekenen op bestaanszekerheid zonder voortdurend te worden behandeld alsof hij zich moet verantwoorden.

De loopgravenoorlog tussen 'er wordt misbruik van het systeem gemaakt' en 'je mag absoluut niets aan het systeem veranderen' is niet zo productief.

Waarom besteden we meer energie aan de discussie óf zieke mensen een uitkering zouden moeten krijgen dan aan de vraag hoe we de samenleving zo kunnen organiseren dat zoveel mogelijk mensen naar vermogen kunnen deelnemen zonder dat we van hen verlangen dat ze doen alsof ze niet ziek zijn?
Ja, je wilt een zekere balans. Maar het huidige systeem is toch helemaal niet zo slecht daarin? Dat je mensen hebt die het idee krijgen dat (echt) ziek zijn een zonde is komt waarschijnlijk meer doordat er oneliners bij populisten lopen en sommige werkgevers moedwillig of uit onervarenheid lopen te klootviolen.

In landen als Zweden, Finland en Noorwegen zal dit vangnet wel beter zijn. Maar volgens mij hebben we het helemaal niet zo slecht voorelkaar.
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:18:35 #274
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221694859
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De statistieken lijken een andere kant op te wijzen. https://www.volkskrant.nl(...)en-van-vvd~b414fc94/
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
pi_221694878
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:18 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Jetten krijgt niks voor elkaar omdat hij weigert met radicaal rechts in zee te gaan. Hij is dus te dom voor deze baan.
Dat is juist slim want op radicaal rechts kun je niet bouwen dat hebben we 2 keer gezien met de PVV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')