Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Anyway. Vanavond even stukje lezen wat de Oostenrijkse school nu echt inhoudt.
Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)estond-het-niet-meerquote:Economie•13:46•Aangepast om 13:50
Peter Wennink haalt uit naar Heinen: ‘Als ik ASML zo had geleid, bestond het niet meer’
Sjoerd Ruts
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
In gesprek met het opinieblad legt hij uit hoe deze manier van boekhouding de investeringen dwars kan zitten. Zo tellen de verwachte opbrengsten – die voortvloeien uit investeringen – volgens Wennink nu niet mee. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de opbrengsten die wetenschappelijk onderzoek oplevert.
In het interview wordt benoemd dat het ontbreken van investeringen ook tot schade kan leiden. 'Het kan op papier slim zijn om het onderhoud van wegen en bruggen op de lange baan te schuiven. Maar als daardoor later een hele nieuwe brug nodig is, kost het alsnog méér geld.'
Baten-lastenstelsel
Juist daarom wil Wennink af van het zogeheten kasstelsel. Daarin worden inkomsten en uitgaven netjes gescheiden, maar kunnen langlopende kosten niet goed worden uitgesmeerd. Wennink kaart aan dat het uitsmeren van de kosten wél kan als je een woning koopt, maar niet bij overheidsuitgaven: 'Voor koopwoningen vinden we dat normaal', zegt Wennink, 'maar bij de rijksoverheid kan dat nu niet.'
Wennink wil liever naar een baten-lastenstelsel, iets wat ook door veel bedrijven en gemeenten wordt gebruikt. Daarin kunnen kosten makkelijker worden uitgesmeerd over een lange periode.
En de oud-topman van ASML staat niet alleen in zijn kritiek. Vrij Nederland haalt onder andere de Algemene Rekenkamer aan: zij pleit al jaren voor een baten-lastenstelsel. En ook in de verkiezingsprogramma's van regeringspartijen D66 en CDA wordt opgeroepen tot verandering: zij schreven onderscheid te willen gaan maken tussen gewone kosten en investeringen.
Maar het kabinet wil er dus niet aan. In een reactie bij Vrij Nederland gebruikt minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zijn gebruikelijke one-liner: 'Een euro kun je maar één keer uitgeven.' Met een andere manier van boekhouden zou niet opeens meer geld ontstaan, stelt de minister.
Een van de voorgaande ministers van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, kwam ook aan het woord in het artikel. Hij ziet huiver van de ambtelijke top tegenover de hervormingen die Wennink aandraagt: 'Ze vertrouwen er niet zomaar op dat de politiek de extra ruimte voor investeringen ook zo zal gebruiken', zegt hij. Tijd voor een discussie over het baten-lastenstelsel is het volgens de oud-minister wel.
Conservatisme bij Financiën
Wennink levert in het artikel flinke kritiek op het 'conservatisme' binnen de ambtelijke top van het ministerie van Financiën en de desbetreffende minister, Eelco Heinen (VVD). Hij wil dat er veel meer geïnvesteerd wordt in de economie van de toekomst. Het huidige begrotingsbeleid noemt hij middeleeuws.
Hij benadrukt dat de staat echt niet alle investeringen voor haar rekening hoeft te nemen: een kwart van het totale bedrag zou al genoeg zijn. Maar zonder staatssteun zouden de private investeringen niet van de grond komen, bepleit Wennink. Zelf haalt hij zijn voormalig werkgever ASML aan. De directe overheidssteun waar de chipper in de jaren tachtig op kon rekenen noemt hij een 'redding'.
Maar die rol als investeerder heeft de overheid niet meer, ziet Wennink. De markt is volgens hem 'heilig verklaard' en er is teveel geprivatiseerd. 'Dat hebben we gewoon niet goed gedaan', vindt hij.
‘Juiste focus’ op Nadi
Er is echter wel ruimte voor positiviteit. In het interview met Vrij Nederland laat hij weten wel hoop te putten uit de nationale investeringsbank, het Nadi (Nationaal Agentschap voor Disruptieve Innovatie). Maar hij benadrukt dat een investeringsbank alleen niet genoeg is: 'Je moet meerdere dingen wijzigen, allemaal parallel.'
Peter Wennink sprak eerder deze week ook al over de Nadi. In gesprek met BNR benoemde hij dat het kabinet de 'juiste focus' heeft op het gebied van innovatie en toekomstig verdienvermogen.
Wennink ziet het als de taak van het kabinet om de grote maatschappelijke problemen die om een innovatieve oplossing vragen in kaart te brengen. Of het kabinet dat kan, durft Wennink niet te zeggen. 'Ik zal het positief-negatief formuleren: ik heb geen aanwijzing dat ze het níet kunnen', aldus Wennink.
Over het bedrag dat het Nadi tot haar beschikking krijgt is het nodige te doen. Rafael Laguna de la Vera, directeur van Sprind – de Duitse versie van het Nadi – pleitte maandag in BNR's Grote Techshow voor een verdubbeling van het budget: van 500 miljoen naar 1 miljard euro in vijf jaar. Bronnen melden aan BNR dat de bereidheid er is om dat bedrag nu te verdubbelen.
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD vind electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?
De VVD en landsbelang in 1 zinquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Vind je dat die struikrover in de gevangenis moet ? Hoe lang?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Wat zie jij als praktisch en haalbaar alternatief?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Als we het over een struikroversbende hebben dan is het de VVD wel. Zij maken het leven pas echt duur.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar.quote:Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
Ja, dat is allemaal dikke prima, maar dan had je hier niet in moeten stappen Dilan. Scheep je Eelco weer op met een ondoenlijke taak. Die overigens ook had moeten bedanken daarvoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Jaeger85 het volgende:
Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is.
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:34 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
Ik ben Wennink-moe.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben Wennink-moe.
Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Om alvast een genuanceerd debat te starten:quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Ouwe koeien en staat even los van de boodschap vanquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om alvast een genuanceerd debat te starten:
Links:
[ afbeelding ]
Rechts:
[ afbeelding ]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.
[ x ]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
[ x ]
Heb je hem nog kunnen strikken voor de VVD?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.
[..]
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar.
Wennink wil een Musk wannabee zijn met zijn volprezen ASML.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Het gaat niet te best in Argentinie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.quote:
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.
Maar ik denk dat ze inderdaad PRO, D66 of Piratenpartij zouden stemmen.
Oh shit het is verticaal gespiegeld ten opzichte van ons kieskompas idd. Yup, LLMs stemmen PRO. Confirmed.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.
Alleen de Heer kan oordelen of dat zondig is. Dat hoeft de overheid niet te doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat niet te best in Argentinie.
Het trikkelt allemaal zeg maar niet zo lekker down
https://batimes.com.ar/ne(...)household-debt.phtml
Werkloosheid is er ook relatief hoog:
https://buenosairesherald(...)-cant-make-ends-meet
Soort gematigde lubbers tussen 82-86. Die heeft ook wel een shock(je) toegepast met het extensiveren van uitgaven.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.
Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.
Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.
Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.
Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Argentinië is denk ik een behoorlijke overwinning voor de Oostenrijkse School, ook al is het verhaal nog niet af.
Milei heeft laten zien dat je een economie niet eindeloos overeind kunt houden met tekorten, geld bijdrukken, prijscontroles en andere economische kunstgrepen. Zodra daarmee werd gebroken, kwam er weer stabiliteit: de inflatie daalde, de begroting verbeterde en vertrouwen en groei keerden voorzichtig terug.
Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft. De 'Oostenrijkers' mogen dus best claimen dat ze gelijk hadden over wat Argentinië ziek maakte. Of hun recept het land ook duurzaam welvarend maakt, is vers twee.
Niet door AI gooien hé.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.
Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.
Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.
Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.
Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.
Dat klopt en valt op zich te prijzen. Het belangrijkste in landen buiten Noord-Amerika, West-Europa, Japan en Australie vaak ook gewoon dat er niet teveel aan allerlei strijkstokken blijft hangen en dat de overheid voorspelbaar handelt. Verminder corruptie, clientalisme en willekeur en je komt al een heel eind verder.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:43 schreef Perrin het volgende:
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.
De Oostenrijkers, of Hayek in het bijzonder, claimen conceptueel ook juist dat niemand die antwoorden überhaupt heeft, maar dat die informatie gefragmenteerd bij individuen ligt - en dat prijzen uiteindelijk een geaggregeerde uitkomst daarvan zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft.
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet door AI gooien hé.Milei is in ieder geval een mooi voorbeeld van een paradigmaverschuiving. "Je kan toch niet zomaar het roer totaal omgooien?" blijkt dus wél te kunnen, maar de uitkomsten blijven vooralsnog inderdaad ongewis.
Milei heeft steun bij ondernemers, zelfstandigen, veel midden- en hogere inkomens, jonge mannen en Argentijnen die vinden dat het oude politieke systeem het land economisch heeft uitgeput. Voor hen wegen minder inflatie, minder regels en meer economische vrijheid zwaar en dat mag wat kosten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.
Daar heb je wel een punt. De tijd van min of meer rationele politiek lijkt inderdaad steeds verder weg te liggen….quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:01 schreef Perrin het volgende:
Op zich is Argentinië misschien off-topic maar ik vermoed dat we in Europa misschien zelf ook wat nader met deze geneesmiddelen zullen gaan kennismaken de komende jaren.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:03 schreef Perrin het volgende:
De houdbaarheid van een Peronistische politiek van pappen en nathouden is niet oneindig.
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.
Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
Radicale resectie is onontbeerlijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.
jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopenquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.
Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
sinds Draghi alle schulden is gaan opkopen ten laste van een algemene Euro pot wel jaquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.
quote:AI-overzicht
Mario Draghi spoke these famous words on July 26, 2012, to calm a severe financial crisis and protect the European currency.
The Context
The Eurozone
Crisis: Countries like Greece, Italy, and Spain faced extreme debt. Investors feared the Euro would break apart.
The Speech:
Draghi spoke at an investor conference in London while serving as the President of the European Central Bank (ECB).
What He Said
Draghi stated:
"Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to save the euro.
And believe me, it will be enough."
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopen
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Dat is wat de Fransen verdienen.
Europa breed de zelfstandigenwet invoeren dan is al dat gezeur van de baanquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.
Dat is nogal een omwenteling.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.
Die Fransen moeten leren hard te werken, voor weinig geld, zonder afgunst naar de kapitaalverschaffer, en met beperkte sociale bescherming. Het leven hoeft helemaal niet leuk of aangenaam te zijn. Het motto aldaar zou moeten worden: arbeid, plichtgevoel, werkzaamheid, vlijt, zorgvuldigheid.
Nogal ja.quote:
Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het hart zit links, het verstand rechtsquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:04 schreef nostra het volgende:
@:Perrin is ook maar een kameleon, 's avonds rechts en 's ochtends links.
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.
Dat wordt vroeg of laat een vorm van Oostenrijks medicijn: bezuinigen, hervormen en accepteren dat de rekening betaald moet worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.
Dan brand Parijs volledig afquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Misschien. Maar vroeg of laat houdt de Franse politiek op met het uitdelen van gratis lunches. De Fransen zullen de opgebouwde rekening zelf moeten dragen: niet doorschuiven naar ‘de rijken’, Duitsland, Brussel of een volgende generatie.quote:
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Nah, beetje te nerdig.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.
Beschikt men over innovatiekracht om mooie producten te ontwikkelen.
Over Duitsland maak ik me geen zorgen ,quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.
Beschikt men over innovatiekracht om mooie producten te ontwikkelen.
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.
Via de fax?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏
https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Schwarzquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏
quote:De rijkste man van Duitsland neemt het op tegen Big Tech.
Nicolas Martin 11 juli 2026
Supermarktmiljardair Dieter Schwarz investeert miljarden in zijn cloudbedrijf Schwarz Digits om de concurrentie aan te gaan met Google, Microsoft en Amazon.
Onder schat de fax niet.quote:
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.
Er zijn zat degelijke macro-economen. Kies er gewoon eentje die zich niet in radicale kringen begeeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
Hier gaan we niet uitkomen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?
En bij dat Misesclubje ga je ook niet als je de economische wereld nog een beetje begrijpt
ALS IK HEEL HARD SCHREEUW HOOR IK JE NIETquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:
Peiling: Mona Keijzer dendert de Tweede Kamer in, Pro blijft de grootste
7 gepeilde zetels voor Mona.
Mooi, vecht elkaar daar maar lekker de tent uit op rechts.
Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:
64 incl VVDquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
64 zetels rechts van de VVD!
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.
Laten we het erop houden dat rekenen nooit zo de specialiteit van rechts is. Ze hebben wel altijd kekke pakken en de haartjes zijn ook altijd mooi geknipt.quote:
19+9+7+7+3+1 ehmquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nogal ambigue handelen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?
Zetels opgevuld met dit soort lui.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:
Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaanquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kabinet Deltaquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:14 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaan
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |