abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221678175
Klaver geeft ze een aanmoediging, Klaver wil dat anderen hun meningsverschil oplossen door de plannen van Klaver door te voeren, Klaver waarschuwt dat ze meer rekening moeten houden met de plannen van pro.
Klaver vindt dat Jetten het land in een crisis stort als het niet tegemoet komt aan de eisen van pro.
Klaver eist dat er niet wordt bezuinigd.

Ik snap wel dat Gl onder Klaver nooit in een regering heeft gezeten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kickinalfa op 28-08-2026 19:29:06 ]
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:28:14 #102
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221678240
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die Jan Vis was een dikke prima, kon goed uitleggen en veel historische kennis. Hing aan zijn lippen.
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.

Anyway. Vanavond even stukje lezen wat de Oostenrijkse school nu echt inhoudt.

Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:34:03 #103
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221678295
quote:
Economie•13:46•Aangepast om 13:50
Peter Wennink haalt uit naar Heinen: ‘Als ik ASML zo had geleid, bestond het niet meer’

Sjoerd Ruts

Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.

In gesprek met het opinieblad legt hij uit hoe deze manier van boekhouding de investeringen dwars kan zitten. Zo tellen de verwachte opbrengsten – die voortvloeien uit investeringen – volgens Wennink nu niet mee. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de opbrengsten die wetenschappelijk onderzoek oplevert.

In het interview wordt benoemd dat het ontbreken van investeringen ook tot schade kan leiden. 'Het kan op papier slim zijn om het onderhoud van wegen en bruggen op de lange baan te schuiven. Maar als daardoor later een hele nieuwe brug nodig is, kost het alsnog méér geld.'

Baten-lastenstelsel
Juist daarom wil Wennink af van het zogeheten kasstelsel. Daarin worden inkomsten en uitgaven netjes gescheiden, maar kunnen langlopende kosten niet goed worden uitgesmeerd. Wennink kaart aan dat het uitsmeren van de kosten wél kan als je een woning koopt, maar niet bij overheidsuitgaven: 'Voor koopwoningen vinden we dat normaal', zegt Wennink, 'maar bij de rijksoverheid kan dat nu niet.'

Wennink wil liever naar een baten-lastenstelsel, iets wat ook door veel bedrijven en gemeenten wordt gebruikt. Daarin kunnen kosten makkelijker worden uitgesmeerd over een lange periode.

En de oud-topman van ASML staat niet alleen in zijn kritiek. Vrij Nederland haalt onder andere de Algemene Rekenkamer aan: zij pleit al jaren voor een baten-lastenstelsel. En ook in de verkiezingsprogramma's van regeringspartijen D66 en CDA wordt opgeroepen tot verandering: zij schreven onderscheid te willen gaan maken tussen gewone kosten en investeringen.

Maar het kabinet wil er dus niet aan. In een reactie bij Vrij Nederland gebruikt minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zijn gebruikelijke one-liner: 'Een euro kun je maar één keer uitgeven.' Met een andere manier van boekhouden zou niet opeens meer geld ontstaan, stelt de minister.

Een van de voorgaande ministers van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, kwam ook aan het woord in het artikel. Hij ziet huiver van de ambtelijke top tegenover de hervormingen die Wennink aandraagt: 'Ze vertrouwen er niet zomaar op dat de politiek de extra ruimte voor investeringen ook zo zal gebruiken', zegt hij. Tijd voor een discussie over het baten-lastenstelsel is het volgens de oud-minister wel.

Conservatisme bij Financiën
Wennink levert in het artikel flinke kritiek op het 'conservatisme' binnen de ambtelijke top van het ministerie van Financiën en de desbetreffende minister, Eelco Heinen (VVD). Hij wil dat er veel meer geïnvesteerd wordt in de economie van de toekomst. Het huidige begrotingsbeleid noemt hij middeleeuws.

Hij benadrukt dat de staat echt niet alle investeringen voor haar rekening hoeft te nemen: een kwart van het totale bedrag zou al genoeg zijn. Maar zonder staatssteun zouden de private investeringen niet van de grond komen, bepleit Wennink. Zelf haalt hij zijn voormalig werkgever ASML aan. De directe overheidssteun waar de chipper in de jaren tachtig op kon rekenen noemt hij een 'redding'.

Maar die rol als investeerder heeft de overheid niet meer, ziet Wennink. De markt is volgens hem 'heilig verklaard' en er is teveel geprivatiseerd. 'Dat hebben we gewoon niet goed gedaan', vindt hij.

‘Juiste focus’ op Nadi
Er is echter wel ruimte voor positiviteit. In het interview met Vrij Nederland laat hij weten wel hoop te putten uit de nationale investeringsbank, het Nadi (Nationaal Agentschap voor Disruptieve Innovatie). Maar hij benadrukt dat een investeringsbank alleen niet genoeg is: 'Je moet meerdere dingen wijzigen, allemaal parallel.'

Peter Wennink sprak eerder deze week ook al over de Nadi. In gesprek met BNR benoemde hij dat het kabinet de 'juiste focus' heeft op het gebied van innovatie en toekomstig verdienvermogen.

Wennink ziet het als de taak van het kabinet om de grote maatschappelijke problemen die om een innovatieve oplossing vragen in kaart te brengen. Of het kabinet dat kan, durft Wennink niet te zeggen. 'Ik zal het positief-negatief formuleren: ik heb geen aanwijzing dat ze het níet kunnen', aldus Wennink.

Over het bedrag dat het Nadi tot haar beschikking krijgt is het nodige te doen. Rafael Laguna de la Vera, directeur van Sprind – de Duitse versie van het Nadi – pleitte maandag in BNR's Grote Techshow voor een verdubbeling van het budget: van 500 miljoen naar 1 miljard euro in vijf jaar. Bronnen melden aan BNR dat de bereidheid er is om dat bedrag nu te verdubbelen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)estond-het-niet-meer
pi_221678330
https://www.volkskrant.nl(...)d66-en-cda~bf3b0411/

Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is. D66 en CDA gaan er niet mee akkoord. Willen wel wat geld reserveren voor box 3, maar ook wat ruimte hebben om Pro tegemoet te komen. Want vermogens minder belasten en vasthouden aan de bezuinigingen op sociale zekerheid is in feite een middelvinger naar Pro.
pi_221678342
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:
De VVD vind
;(
Zó egoïstisch zijn we ook weer niet.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:56:59 #106
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221678478
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De VVD vind electoraal gewin op korte termijn belangrijker dan het landsbelang?
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
pi_221678492
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:56 schreef Pixelman het volgende:

[..]
De VVD kiest juist voor het landsbelang om niet in zee te gaan met een struikroversbende onder leiding van hoofdman Klaver.
De VVD en landsbelang in 1 zin _O-
pi_221678529
quote:

[..]
Vind je dat die struikrover in de gevangenis moet ? Hoe lang?
pi_221678548
quote:

[..]
Wat zie jij als praktisch en haalbaar alternatief?
pi_221678586
quote:

[..]
Als we het over een struikroversbende hebben dan is het de VVD wel. Zij maken het leven pas echt duur.

Het geld afpakken van iedereen modaal tot minimumloon om cadeautjes te kunnen uitdelen aan miljonairs en multinationals.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_221678885
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
Bij Lex kon ik er op sommige momenten geen touw aan vastknopen. Ook ging hij wel heel kort door de bocht met minj stelling dat onze overheid in de jaren 80 en 10 juist geen Keynesiaans beleid heeft gevoerd. Er is destijds wel degelijk bezuinigd op beleidsterreinen.
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.

quote:
Let jij verder op? Ik verwacht korte samenvatting van jou omtrent de lezing van Megen.
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar. ;)
Wait for the ricochet.
pi_221678896
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:38 schreef Jaeger85 het volgende:
Tldr: VVD wil zijn eigen begroting er doorheen drukken en wel 10 miljard vrijmaken voor box 3, terwijl minder hard bezuinigen op sociale zekerheid voor die partij onbespreekbaar is.
Ja, dat is allemaal dikke prima, maar dan had je hier niet in moeten stappen Dilan. Scheep je Eelco weer op met een ondoenlijke taak. Die overigens ook had moeten bedanken daarvoor.
Wait for the ricochet.
pi_221678918
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:34 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Peter Wennink, voormalig topman van chipmachinefabrikant ASML, haalt uit naar het begrotingsbeleid van het kabinet. Volgens hem wordt er momenteel geen onderscheid gemaakt tussen eenmalige uitgaven en investeringen die later geld opleveren. ‘Als ik op die manier ASML had geleid, dan hadden we niet meer bestaan’, zo zegt hij tegen Vrij Nederland.
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:05:25 #114
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221678947
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb enorm veel respect voor Wennink, maar hij moet wel een beetje minderen met de "ik ben totaal a-politiek, maar ik ga wel elke week ongebreideld kritiek leveren vanaf de zijlijn en al helemaal als er niet naar mij geluisterd wordt"-lijn.
Ik ben Wennink-moe.

Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221679000
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik ben Wennink-moe.

Leuk initiatief van jullie trouwens om naar die lezingen te gaan.
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:20:10 #116
38496 Perrin
pi_221679035
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is het gevaar een beetje. Hij zal ook wel niet gewend zijn dat er niet naar hem geluisterd wordt vermoed ik. Lezingen waren inderdaad leuk - wel een rechtse bubbel natuurlijk, maar bon. Wordt tijd dat mensen van links tot rechts weer eens normaal met elkaar communiceren.
Om alvast een genuanceerd debat te starten:

Links:

Rechts:

B:)B
pi_221679097
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Om alvast een genuanceerd debat te starten:

Links:
[ afbeelding ]

Rechts:
[ afbeelding ]

B:)B
Ouwe koeien en staat even los van de boodschap van _O_ Thatcher _O_ , maar zo debatteren blijft toch wel een kunst (van beide kanten). De prestaties erkennen, toch forse kritiek leveren en ondertussen ook mens genoeg zijn om wat zelfspot te hebben. Gelukkig hebben wij Boekholt-O'Sullivan.

Bekijk deze YouTube-video
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:40:23 #118
38496 Perrin
pi_221679129
Mooi :D Meedogenloos op de inhoud, maar zacht op de persoon.

Je moet elkaar idd hard kunnen bestrijden met argumenten en retoriek, zonder van de ander een vijand te maken. We vergeten soms dat het mogelijk is om diep van mening te verschillen zonder elkaar te verachten.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:50:11 #119
38496 Perrin
pi_221679183
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.

twitter
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:08:28 #120
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679276
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
Overigens is iedereen met enige intelligentie libertarisch links.

[ x ]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:09:52 #121
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679281
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ondertussen, Keynesianen in Argentinië:
[ x ]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:10:54 #122
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679286
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Monetaire theorie uitleggen aan relatieve leken is ook ondoenlijk, laat staan in twee uur en (laat staan)^2 twee scholen.
[..]
Was niet heel boeiend. Pres werd er een beetje doorheen gejaagd doordat Hoogduin mega uitliep. Had meer ingezeten, prima vent en kán wel boeiend vertellen. Doceert ook in Breukelen toch geloof ik? Doe maar een keer een dine and dash bij wat colleges daar. ;)
Heb je hem nog kunnen strikken voor de VVD?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:12:09 #123
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679292
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Wennink wil een Musk wannabee zijn met zijn volprezen ASML.
Het begint mij te irriteren, dat hele ASML. Ja ze maken mooie winsten, maar dat houdt na 2028 wel op als China en USA zelf die machines gaan maken.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:12:22 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679294
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
We horen verdacht weinig over Argentinië en de veronderstelde economische neergang die destijds werd voorspeld.
Het gaat niet te best in Argentinie.

Het trikkelt allemaal zeg maar niet zo lekker down

https://batimes.com.ar/ne(...)household-debt.phtml

Werkloosheid is er ook relatief hoog:

https://buenosairesherald(...)-cant-make-ends-meet
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679297
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
libertarisch links.
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:14:36 #126
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679308
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Beetje drugs legaliseren, kunstzinnig naakt op tv, multiculturele vrijheid-blijheid en de welvaart een beetje verdelen dus. De LLMs stemmen PRO.
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:17:37 #127
38496 Perrin
pi_221679329
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is toch gewoon anarchistisch? Lekker een beetje kraken, wel aan de Spuistraat en Keizersgracht natuurlijk, Zuid-Oost is voor mensen met een kutbaan.
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.

Maar ik denk dat ze inderdaad PRO, D66 of Piratenpartij zouden stemmen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 28-08-2026 22:22:59 ]
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:19:04 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679345
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wel een mengvorm van sociaal progressief en libertair die we in Nederland niet erg kennen: veel nadruk op individuele vrijheid, weinig geduld met betutteling en onnodige staatsbemoeienis, ruimte voor afwijkende levenskeuzes en een gezonde argwaan tegenover autoriteit.

Maar ik denk dat ze inderdaad PRO, D66 of Piratenpartij zouden stemmen.
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:21:01 #129
38496 Perrin
pi_221679358
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat kwadrant linksonder is gewoon linksprogressief.
Oh shit het is verticaal gespiegeld ten opzichte van ons kieskompas idd. Yup, LLMs stemmen PRO. Confirmed.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:21:34 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679360
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Verschrikkelijk. Opteer ik toch liever voor het SGP maatschappijbeeld. Naakt is vies, seks is slechts functioneel, geld moet je zelf voor zorgen, heb je hulp nodig dan helpt de kerk.
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:24:55 #131
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679384
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heel erg Staphorst. Boetes op fellatio?
Alleen de Heer kan oordelen of dat zondig is. Dat hoeft de overheid niet te doen.
Vanzelfsprekend is seks tussen personen van hetzelfde geslacht uit den boze.
pi_221679385
-

[ Bericht 99% gewijzigd door nostra op 28-08-2026 22:25:56 ]
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:30:45 #133
38496 Perrin
pi_221679408
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het gaat niet te best in Argentinie.

Het trikkelt allemaal zeg maar niet zo lekker down

https://batimes.com.ar/ne(...)household-debt.phtml

Werkloosheid is er ook relatief hoog:

https://buenosairesherald(...)-cant-make-ends-meet
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.

Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.

Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.

Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.

Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:32:14 #134
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679412
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Argentinië is er onder Milei onmiskenbaar macro-economisch op vooruitgegaan. De inflatie is sterk gedaald, de begroting is weer op orde en de economie groeit. Ook de armoede, die aanvankelijk juist fors opliep, is inmiddels duidelijk teruggelopen. Dat zijn serieuze en concrete prestaties.

Maar de rekening is eveneens reëel. De omslag was bikkelhard: publieke uitgaven en investeringen zijn gekort, de binnenlandse vraag staat onder druk en werkgelegenheid en kleine bedrijven hebben het moeilijk. De voordelen van de groei zijn ongelijk verdeeld. Energie, landbouw en mijnbouw floreren, terwijl delen van de traditionele economie achterblijven.

Daarmee is Argentinië stabieler, maar nog niet welvarend. Milei heeft de oude cyclus van tekorten, geldcreatie en hoge inflatie overtuigend doorbroken. De vraag is nu of die macro-economische discipline zich ook vertaalt in productiviteit, banen, hogere inkomens en betere publieke voorzieningen.

Politiek heeft hij het oude Peronistische machtsevenwicht eveneens opengebroken. Maar zijn polariserende stijl en de druk op publieke instituties en voorzieningen zijn terechte punten van zorg.

Kortom: Milei heeft waarschijnlijk de fundering gerepareerd, maar het huis is nog lang niet af. Of Argentinië hiermee aan een duurzame wederopstanding begint, of vooral een zeer pijnlijke stabilisatie achter de rug heeft, moet de komende jaren nog maar blijken.
Soort gematigde lubbers tussen 82-86. Die heeft ook wel een shock(je) toegepast met het extensiveren van uitgaven.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:34:13 #135
38496 Perrin
pi_221679422
Argentinië is denk ik een behoorlijke overwinning voor de Oostenrijkse School, ook al is het verhaal nog niet af.

Milei heeft laten zien dat je een economie niet eindeloos overeind kunt houden met tekorten, geld bijdrukken, prijscontroles en andere economische kunstgrepen. Zodra daarmee werd gebroken, kwam er weer stabiliteit: de inflatie daalde, de begroting verbeterde en vertrouwen en groei keerden voorzichtig terug.

Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft. De 'Oostenrijkers' mogen dus best claimen dat ze gelijk hadden over wat Argentinië ziek maakte. Of hun recept het land ook duurzaam welvarend maakt, is vers twee.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:40:12 #136
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679448
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Argentinië is denk ik een behoorlijke overwinning voor de Oostenrijkse School, ook al is het verhaal nog niet af.

Milei heeft laten zien dat je een economie niet eindeloos overeind kunt houden met tekorten, geld bijdrukken, prijscontroles en andere economische kunstgrepen. Zodra daarmee werd gebroken, kwam er weer stabiliteit: de inflatie daalde, de begroting verbeterde en vertrouwen en groei keerden voorzichtig terug.

Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft. De 'Oostenrijkers' mogen dus best claimen dat ze gelijk hadden over wat Argentinië ziek maakte. Of hun recept het land ook duurzaam welvarend maakt, is vers twee.
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Niet door AI gooien hé. :+ Milei is in ieder geval een mooi voorbeeld van een paradigmaverschuiving. "Je kan toch niet zomaar het roer totaal omgooien?" blijkt dus wél te kunnen, maar de uitkomsten blijven vooralsnog inderdaad ongewis.
Wait for the ricochet.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:43:56 #138
38496 Perrin
pi_221679463
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het gaat beter met de schuldenberg, maar de bezuinigingen zijn extreem gortig, slopen het consumentenvertrouwen en veel gewone Argentijnen hebben het momenteel erg kut. Het lijkt vooral heel erg op de Griekse saneringsoperatie met minder ondervang.
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.

En anders dan in Griekenland zien we nu tegelijkertijd een sterke daling van inflatie én armoede, terwijl de groei terugkeert.

Maar de rekening is inderdaad hoog. Het is de rekening van jarenlang uitgesteld en onverantwoord beleid die nu wordt betaald.

Dat is zuur maar pijn was onvermijdelijk.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:49:10 #139
375570 crew  Cyan9
pi_221679485
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:49:51 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221679487
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:43 schreef Perrin het volgende:
Griekenland werd grotendeels van buitenaf tot saneren gedwongen.. Argentinië koos onder Milei zelf voor een veel radicalere koers om een ontspoord systeem te doorbreken.
Dat klopt en valt op zich te prijzen. Het belangrijkste in landen buiten Noord-Amerika, West-Europa, Japan en Australie vaak ook gewoon dat er niet teveel aan allerlei strijkstokken blijft hangen en dat de overheid voorspelbaar handelt. Verminder corruptie, clientalisme en willekeur en je komt al een heel eind verder.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221679494
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:34 schreef Perrin het volgende:
Dat maakt Argentinië nog geen libertarisch paradijs en ook geen definitief bewijs dat de Oostenrijkse School alle antwoorden heeft.
De Oostenrijkers, of Hayek in het bijzonder, claimen conceptueel ook juist dat niemand die antwoorden überhaupt heeft, maar dat die informatie gefragmenteerd bij individuen ligt - en dat prijzen uiteindelijk een geaggregeerde uitkomst daarvan zijn.
Wait for the ricochet.
pi_221679517
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet door AI gooien hé. :+ Milei is in ieder geval een mooi voorbeeld van een paradigmaverschuiving. "Je kan toch niet zomaar het roer totaal omgooien?" blijkt dus wél te kunnen, maar de uitkomsten blijven vooralsnog inderdaad ongewis.
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:56:57 #143
38496 Perrin
pi_221679520
Zie bijvoorbeeld energie, woningbouw en landbouw in Nederland.

Met subsidies, prijsplafonds, normen en steeds meer regelgeving proberen we in Nederland vooraf te sturen op wat volgens ons de gewenste uitkomst is. Terwijl prijzen juist informatie geven over schaarste, vraag en mogelijke alternatieven.

Hoe meer we dat signaal verstoren, hoe moeilijker we het maken voor ondernemers en kapitaal om daar op in te spelen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:58:11 #144
38496 Perrin
pi_221679525
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 22:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dit is toch wel wat naïef, de kans dat dit voor de gemiddelde Argentijn structureel beter uitpakt is ongeveer even groot als dat het volgende communistische experiment ergens spontaan wel zal werken…. Ook al begon men in Argentinië vanuit een teringzooi.
Milei heeft steun bij ondernemers, zelfstandigen, veel midden- en hogere inkomens, jonge mannen en Argentijnen die vinden dat het oude politieke systeem het land economisch heeft uitgeput. Voor hen wegen minder inflatie, minder regels en meer economische vrijheid zwaar en dat mag wat kosten.

Minder enthousiast zijn mensen die afhankelijk zijn van de staat, lage inkomens hebben of werken in sectoren die door de sanering onder druk staan.

Veel Argentijnen vinden zelfs beide dingen tegelijk: Milei had gelijk over wat er mis was met het oude systeem, maar het geneesmiddel is uiterst pijnlijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:01:56 #145
38496 Perrin
pi_221679541
Op zich is Argentinië misschien off-topic maar ik vermoed dat we in Europa misschien zelf ook wat nader met deze geneesmiddelen zullen gaan kennismaken de komende jaren.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:03:45 #146
38496 Perrin
pi_221679556
De houdbaarheid van een Peronistische politiek van pappen en nathouden is niet oneindig.
pi_221679615
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:01 schreef Perrin het volgende:
Op zich is Argentinië misschien off-topic maar ik vermoed dat we in Europa misschien zelf ook wat nader met deze geneesmiddelen zullen gaan kennismaken de komende jaren.
Daar heb je wel een punt. De tijd van min of meer rationele politiek lijkt inderdaad steeds verder weg te liggen….
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:33:02 #148
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679703
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:03 schreef Perrin het volgende:
De houdbaarheid van een Peronistische politiek van pappen en nathouden is niet oneindig.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.

Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:34:49 #149
38496 Perrin
pi_221679715
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn geen tekenen dat de Nederlandse economie op instorten staat, ook de Duitse niet.

Frankrijk en GB zijn een ander verhaal natuurlijk. En met Frankrijk in de EU hebben wij een tamelijk groot besmettingsrisico.
We zitten toch in één schuitje met o.a. de Fransen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:35:46 #150
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679718
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Radicale resectie is onontbeerlijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:37:32 #151
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221679726
quote:

[..]

jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:39:18 #152
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221679730
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
sinds Draghi alle schulden is gaan opkopen ten laste van een algemene Euro pot wel ja

"we will do whatever it takes to save the Euro " Draghi

dus circa 8 % van de opgekochte schuld is ten last van nederland
quote:
AI-overzicht
Mario Draghi spoke these famous words on July 26, 2012, to calm a severe financial crisis and protect the European currency.
The Context
The Eurozone
Crisis: Countries like Greece, Italy, and Spain faced extreme debt. Investors feared the Euro would break apart.
The Speech:
Draghi spoke at an investor conference in London while serving as the President of the European Central Bank (ECB).
What He Said
Draghi stated:
"Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to save the euro.
And believe me, it will be enough."
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:40:53 #153
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679741
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jammer dat de ECB geen dwangmaatregelen kent , zoals het inhouden van landbouwsubsidies ter aflossing van de steunaankopen
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Dat is wat de Fransen verdienen.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:42:09 #154
38496 Perrin
pi_221679752
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ontslagrechtversoepeling, werkeloosheidsuitkeringen, langere werkweek, calvinistische arbeidsethos, lagere lonen, beperken rechten vakbonden, ruim baan voor ondernemingsleiding, moderniseren minimumloon, lager pensioen maar hogere leeftijd voor pensioengerechtigd.
Daar gaan nog wel een paar revoluties overheen, vrees ik.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:44:52 #155
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221679769
quote:

[..]
Europa breed de zelfstandigenwet invoeren dan is al dat gezeur van de baan
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:47:16 #156
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679781
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.
Die Fransen moeten leren hard te werken, voor weinig geld, zonder afgunst naar de kapitaalverschaffer, en met beperkte sociale bescherming. Het leven hoeft helemaal niet leuk of aangenaam te zijn. Het motto aldaar zou moeten worden: arbeid, plichtgevoel, werkzaamheid, vlijt, zorgvuldigheid.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:50:39 #157
38496 Perrin
pi_221679799
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet als ze onder Duitse curatele worden gesteld.
Die Fransen moeten leren hard te werken, voor weinig geld, zonder afgunst naar de kapitaalverschaffer, en met beperkte sociale bescherming. Het leven hoeft helemaal niet leuk of aangenaam te zijn. Het motto aldaar zou moeten worden: arbeid, plichtgevoel, werkzaamheid, vlijt, zorgvuldigheid.
Dat is nogal een omwenteling.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:55:02 #158
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221679819
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is nogal een omwenteling.
Nogal ja.
pi_221680223
Ik had deze even gemist op mijn X tijdlijn, maar manmanman. Read the room?

twitter
Wait for the ricochet.
pi_221680224
@Perrin is ook maar een kameleon, 's avonds rechts en 's ochtends links.
Wait for the ricochet.
pi_221680225
quote:

[..]

Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:07:25 #162
38496 Perrin
pi_221680226
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:04 schreef nostra het volgende:
@:Perrin is ook maar een kameleon, 's avonds rechts en 's ochtends links.
Het hart zit links, het verstand rechts :P
pi_221680228
quote:
9s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 23:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:12:56 #164
38496 Perrin
pi_221680231
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze kunnen hun schuld niet meer weginflatteren dus er komt een moment dat er wel iets móet gebeuren, maar succes daarmee ja.
Dat wordt vroeg of laat een vorm van Oostenrijks medicijn: bezuinigen, hervormen en accepteren dat de rekening betaald moet worden.

Het alternatief is de economische pijn via Eurobonds of ECB-steun uitsmeren, maar dat is slechts uitstel van executie en trekt de rest mee het Franse moeras in. Hoe langer ze wachten, hoe groter de uiteindelijke pijn.
pi_221680232
quote:

[..]
Dan brand Parijs volledig af
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:17:12 #166
38496 Perrin
pi_221680234
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan brand Parijs volledig af
Misschien. Maar vroeg of laat houdt de Franse politiek op met het uitdelen van gratis lunches. De Fransen zullen de opgebouwde rekening zelf moeten dragen: niet doorschuiven naar ‘de rijken’, Duitsland, Brussel of een volgende generatie.

Volwassen worden is soms gewoon erkennen dat keuzes consequenties hebben en dat uitstel de rekening alleen maar hoger maakt.
pi_221680239
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:26:26 #168
38496 Perrin
pi_221680245
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Ik zal Hoogduin vandaag eens vragen wat hij als een realistisch exit-scenario ziet voor die schuldenbergproblematiek, gegeven het moeras waar we nu al in zitten.
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Perrin op 29-08-2026 07:45:28 ]
pi_221680264
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Erg benieuwd. Is hij fotogeniek met kettingzagen?
Nah, beetje te nerdig.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:48:48 #170
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221680293
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Juist Duitsland is kapoet. Van de Fransen zijn we die spending spree wel gewend, de Duitsers gaan nu echt merken dat ze decennia niet met de wereld hebben meebewogen. Plus dat wij veel afhankelijk van die Duitsertjes zijn dan van Fransen.
Duitsland heeft een beheersbare cq omkeerbare financiële situatie. Bovendien.
Beschikt men over innovatiekracht om mooie producten te ontwikkelen.
pi_221680352
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:23 schreef nostra het volgende:
Je zou ook iemand kunnen vragen die er verstand van heeft.
pi_221680358
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:22:39 #173
38496 Perrin
pi_221680359
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.
pi_221680361
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.
Wait for the ricochet.
pi_221680391
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:31:57 #176
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221680394
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 07:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Over Duitsland maak ik me geen zorgen ,
Over Polen al helemaal niet

We lijden wel allemaal aan de Europese linkse ziekte van sluiten van kerncentrales en het stoppen met investeren in innovatieve defensie
Daarnaast heeft de EU en de Euro ons voorspoed gebracht maar ook erg lui gemaakt
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:33:23 #177
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221680398
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Bekijk de DAX eens en gooi dat door eender welke AI om het op innovatiekracht te ranken. Ik kan de uitkomsten wel voorspellen.
Dieter Schwarz is onlangs begonnen met ai 😏
pi_221680401
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Via de fax?
Wait for the ricochet.
pi_221680403
En nu moet ik met 160 over de A12 gaan knallen (rules for thee), anders ben ik weer te laat.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:35:50 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221680406
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Schwarz

die is 86 jaar

https://www.dw.com/en/ger(...)rz-digits/a-77893723
quote:
De rijkste man van Duitsland neemt het op tegen Big Tech.
Nicolas Martin 11 juli 2026
Supermarktmiljardair Dieter Schwarz investeert miljarden in zijn cloudbedrijf Schwarz Digits om de concurrentie aan te gaan met Google, Microsoft en Amazon.

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 29-08-2026 09:15:47 ]
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:37:04 #181
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221680410
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Via de fax?
Onder schat de fax niet.

En wij hebben in Europa ingenieuze ztl zones. Das ook wat waard.
pi_221680414
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Je komt niet op die positie bij de DNB als er geen snars van begrijpt hè. Het monetair beleid van DNB is overigens sowieso vrij uniek geweest in de wereld, ondanks de schijnbare c/p van de Bundesbank. Kan je het mee oneens zijn, maar diskwalificeert iemand niet in kennis.
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?
En bij dat Misesclubje ga je ook niet als je de economische wereld nog een beetje begrijpt :D
pi_221680418
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Noem er eens een? En dan het liefst niet een van de vele gratisbierverkopers die ons landje rijk is.
Er zijn zat degelijke macro-economen. Kies er gewoon eentje die zich niet in radicale kringen begeeft.
pi_221680422
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Binnen de beslissingsmakers van de VVD heerst behoorlijk wat onvrede over Heinen inmiddels. Beetje laat, dat dan weer wel.
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?
pi_221680472
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat hij daar even directeur was is eeuwen geleden. En dat word je niet vanwege inhoud maar door politiek. Maar hoe lang roept hij al wel niet dat de euro op klappen staat?
En bij dat Misesclubje ga je ook niet als je de economische wereld nog een beetje begrijpt :D
Hier gaan we niet uitkomen.
Wait for the ricochet.
pi_221680473
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zijn toch wel vaker wat traag van begrip?
ALS IK HEEL HARD SCHREEUW HOOR IK JE NIET
Wait for the ricochet.
pi_221680821
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Hier gaan we niet uitkomen.
Dat vermoed ik ook.
  Moderator zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:50:59 #188
375570 crew  Cyan9
pi_221681045
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:31 schreef nostra het volgende:
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221682248
Peiling: Mona Keijzer dendert de Tweede Kamer in, Pro blijft de grootste

7 gepeilde zetels voor Mona.

Mooi, vecht elkaar daar maar lekker de tent uit op rechts.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:14:08 #190
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221682377
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef probeer het volgende:

64 zetels rechts van de VVD!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221682469
quote:

Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.
pi_221682703
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

64 incl VVD
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:33:35 #193
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221682710
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Niets mogelijk over links, niets mogelijk over rechts. Bijzonder.
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:47:16 #194
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221682853
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:33 schreef probeer het volgende:

[..]
64 incl VVD
Laten we het erop houden dat rekenen nooit zo de specialiteit van rechts is. Ze hebben wel altijd kekke pakken en de haartjes zijn ook altijd mooi geknipt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221682856
quote:

[..]
[ afbeelding ]

19+9+7+7+3+1 ehm
Wait for the ricochet.
pi_221682869
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 09:50 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Onvrede over zijn onbegrensde optimisme of over zijn gebrek aan doorpakken?
Nogal ambigue handelen.
Wait for the ricochet.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:07:18 #197
38496 Perrin
pi_221683139
quote:

Zetels opgevuld met dit soort lui.

pi_221683209
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaan :P
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:21:57 #199
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221683298
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:14 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Ik zie daar wel een stabiel kabinet in. In al die partijen die uit elkaars ex-leden bestaan :P
Kabinet Delta
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221683480
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 13:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het enige dat inderdaad reeel zou zijn met zo'n uitslag is een middenkabinet met PRO, D66, VVD, CDA en JA21.
Dat verschil is te groot. PRO en VVD gaat al amper, PRO en JA21 gaat gewoon niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')