https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Dat laatste is overdreven. Maar de VS heeft zich als een onbetrouwbare partner getoond. Dan is de meest pragmatische oplossing om met de andere partij om de tafel te gaan zitten om de doorvoer van grondstoffen weer mogelijk te maken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:15 schreef HowardRoark het volgende: [..] Dit is ook een erg opmerkelijk standpunt. We moeten dus nu gaan onderhandelen met het Iraanse regime? Nog even en er wordt voorgesteld Iran een bondgenoot te maken.
Het is vreselijk allemaal maar tegelijk super interessant om dit soort (film) scenario's live te kunnen volgen.quote:
Maar is het nou een F15 of een F35.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is vreselijk allemaal maar tegelijk super interessant om dit soort (film) scenario's live te kunnen volgen.
F15.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:20 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Maar is het nou een F15 of een F35.
Het gaat om een F-15 en er is geen bevestiging dat de piloot in handen is van het regime.quote:
Ah juist ja. Dus omdat de VS onbetrouwbaar zou zijn, dan maar onderhandelen met een partij die hier spioneert en politieke dissidenten liquideert en onze manier van leven veracht. Het benadrukt wederom dat sommigen negatiever tegenover de VS staan dan tegenover het Iraanse regime. Dat is zorgwekkend.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat laatste is overdreven. Maar de VS heeft zich als een onbetrouwbare partner getoond. Dan is de meest pragmatische oplossing om met de andere partij om de tafel te gaan zitten om de doorvoer van grondstoffen weer mogelijk te maken.
Ik vrees dat je hier de plank misslaat, dit even los van zg. antipathieën die voortkomen uit overtuigingen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 15:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik snap het wel en kijk daarbij naar de daadwerkelijke feiten. Jij gaat daarentegen af op wensdenken, zoals trouwens wel meerderen hier.
Omdat men in deze oorlog een hele sterke antipathie koestert jegens Israël en de VS, houdt men zichzelf voor dat het Iraanse regime er eigenlijk nog goed voorstaat en tevens dat het de eliminatie van allerlei hooggeplaatste individuen, waaronder dus Khamenei zelf, eigenlijk weinig tot geen verschil maakt. Maar zo zit het niet, de uitschakeling van zulke kopstukken heeft een enorme impact op een regime. Zelfs al kent dat regime een decentraliseerde structuur.
Er wordt hier om de haverklap bizarre complotmeuk gepost.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
Wellicht ook goed om eens de tweet met de complottheorie uit de OP te halen.
Vervelend he, anderen woorden in de mond leggen? Aangezien dat vrijwel je hele oeuvre is dacht ik, ik doe eens mee.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind het wel interessant dat je mij beschuldigt van een 'valse manier' van discussiëren. Maar tegelijkertijd dingen aan het beweren bent die ik helemaal niet heb gezegd zoals het anderen betichten van antisemiet of anti-Westers.
Tja, dat klopt dat simpelweg niet. En ik heb dat ook onderbouwd waarom dat niet het geval is.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees dat je hier de plank misslaat, dit even los van zg. antipathieën die voortkomen uit overtuigingen.
Er zit een fundamenteel verschil in de drijfveren en organisatie; tussen Rusland en Iran. Elimineren van hooggeplaatsten in Iran, heeft vanwege de decentraal ingerichte religieus gedreven overtuiging nauwelijks effect.
Rusland is naast centralistisch gedreven, de mensen imo flink opportunistischer cq pragmatischer ingesteld met als de leider weg is men eigenbelangen gaat najagen.
Dat is ook wat in het Westen (en ook bij Trump) fout gaat met de gedachte dat als je de leider (van een overtuiging) maar elimineert, het volk of regime - als wensgedachte - wel in opstand komt.
Dit ligt anders bij dictators als zeg Putin die het primair moeten hebben van niet mis te verstane macht om te kunnen blijven (over)heersen. Trump snapt in dit laatste Putin wat beter dan hij Khamenei koan inschatten en zich daarbij in de luren laat leggen door een dat wel beter begrijpende Netanyahu. Deze laatste zoekt simpel de eliminatie van alles dat Israël's bestaan (daar) kan bedreigen.
Dit allemaal even los van wat te vinden is van huidige regimes in Iran, Israël of ook USA; die de populatie verdelen in Join or Die.
Ik doe het eigenlijk nooit dus ik weet niet waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:26 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vervelend he, anderen woorden in de mond leggen? Aangezien dat vrijwel je hele oeuvre is dacht ik, ik doe eens mee.
Hardop gelachen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik doe het eigenlijk nooit dus ik weet niet waar je het over hebt.
Ben het hier wel mee eens eigenlijk. Dat Netanyahu Trump een oorlog heeft ingetrokken is duidelijk maar dat hij dat onder dreiging van de Epstein files heeft gedaan is categorie complottheorie. Hoort niet in de OP.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
Wellicht ook goed om eens de tweet met de complottheorie uit de OP te halen.
Trump veracht mijn manier van leven ook, dus op dat front zie ik weinig verschil.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah juist ja. Dus omdat de VS onbetrouwbaar zou zijn, dan maar onderhandelen met een partij die hier spioneert en politieke dissidenten liquideert en onze manier van leven veracht. Het benadrukt wederom dat sommigen negatiever tegenover de VS staan dan tegenover het Iraanse regime. Dat is zorgwekkend.
We gooien het Groninger gasveld dicht, doen geen zaken meer met Rusland, keren ons tegen de VS.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump veracht mijn manier van leven ook, dus op dat front zie ik weinig verschil.
De VS spioneert ook in Europa.
Dus daar ook geen verschil.
Trump doet gewoon zaken met de Saudische prins die een Amerikaanse journalist heeft laten liquideren.
Dus hoezo moeten wij dan roomser dan de Paus zijn op dat gebied.
Verder heeft de VS gedreigd Groenland in te nemen, probeert Trump de gaslevering in te zetten als wapen tegen Europa, mengt Maga zich actief met verkiezingen in Europese landen, met als doel de EU te destabiliseren en dreigt Trump met maatregelen tegen Europa als we zijn oorlog in Iran niet gaan faciliteren...
Het is inderdaad zorgwekkend dat we op een punt staan dat we beter met Iran om de tafel kunnen dan met de VS.
Maar dat is geheel aan Trump te wijten.
Iran wil alleen Israël vernietigen, maar ik woon daar niet dus boeie. Ze geven zelf ook geen fuck om de ander. Make Europe Great Again! Deal met Iran voor hun sweet oil nu.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump veracht mijn manier van leven ook, dus op dat front zie ik weinig verschil.
De VS spioneert ook in Europa.
Dus daar ook geen verschil.
Trump doet gewoon zaken met de Saudische prins die een Amerikaanse journalist heeft laten liquideren.
Dus hoezo moeten wij dan roomser dan de Paus zijn op dat gebied.
Verder heeft de VS gedreigd Groenland in te nemen, probeert Trump de gaslevering in te zetten als wapen tegen Europa, mengt Maga zich actief met verkiezingen in Europese landen, met als doel de EU te destabiliseren en dreigt Trump met maatregelen tegen Europa als we zijn oorlog in Iran niet gaan faciliteren...
Het is inderdaad zorgwekkend dat we op een punt staan dat we beter met Iran om de tafel kunnen dan met de VS.
Maar dat is geheel aan Trump te wijten.
Welke waarden hebben we nog gemeen met de VS dan?quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We gooien het Groninger gasveld dicht, doen geen zaken meer met Rusland, keren ons tegen de VS.
En nu opper je om intensief zaken te doen met theedoeken zonder enig moreel besef afgemeten aan onze westerse waarden.
Wat kan er mis gaan.
Gee, laten we eens kijken. Het gehele fundament van onze maatschappij? En het feit dat jij en ik hier bijvoorbeeld eindeloos kunnen ranten over de VS/EU/NL.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welke waarden hebben we nog gemeen met de VS dan?
Als Trump zijn kutoorlog niet afmaakt en Iran vervolgens niet stopt met schieten moet je wat.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat laatste is overdreven. Maar de VS heeft zich als een onbetrouwbare partner getoond. Dan is de meest pragmatische oplossing om met de andere partij om de tafel te gaan zitten om de doorvoer van grondstoffen weer mogelijk te maken.
Boots on the ground voor 1 of 2 piloten lijkt me niet verstandig. Lijkt me wel een enorme deuk voor trump. Zeker als ze levend in Iraanse handen vallen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is vreselijk allemaal maar tegelijk super interessant om dit soort (film) scenario's live te kunnen volgen.
Benieuwd of het de dynamiek van de oorlog veranderd als ze gevangen piloten laten zien op TV oid.
Kan ook zijn dat het een goed excuus is voor Trump om boots on the ground te doen.
Groninger gasveld dicht: terecht.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We gooien het Groninger gasveld dicht, doen geen zaken meer met Rusland, keren ons tegen de VS.
En nu opper je om intensief zaken te doen met theedoeken zonder enig moreel besef afgemeten aan onze westerse waarden.
Wat kan er mis gaan.
Vrijheid van meningsuiting doen we helemaal kut in Europa volgens de vice President. Blijkbaar hebben we dat niet met elkaar gemeen. Grappig hoe we blijkbaar veel met elkaar gemeen hebben, maar je geen specifiek voorbeeld kan geven.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Gee, laten we eens kijken. Het gehele fundament van onze maatschappij? En het feit dat jij en ik hier bijvoorbeeld eindeloos kunnen ranten over de VS/EU/NL.
Ik wil hier toch even op inhaken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 15:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee dat heeft geen ruk te maken met vermeende sympathie of antipathie. Dat is pure projectie. Ik had van harte gehoopt dat wat bombardementen op het regime ervoor hadden gezorgd dat de bevolking in opstand had kunnen komen en het regime omver had kunnen werpen, maar het tegendeel is waar. Maar waar verachtelijke types als jij dan gemakzuchtig switchen van 'het gaat om de bevolking!!' naar ' de bevolking kan de tyfus krijgen, bombardeer dat land terug naar de steentijd!' sta ik gewoon consistent achter mijn opvattingen over de situatie.
En dat is wel weer het maximum aan aandacht dat je verdient, puur ter lering en vermaeck van de neutrale lezer.
Ik denk dat het specifieke poppetje er bij een religieus ingegeven cultuur er nauwelijks toedoet en zelfs geslachtofferd, de omgeving daarvan meer overtuigd maakt. Iets met (eer)wraak en martelaarschap.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat klopt dat simpelweg niet. En ik heb dat ook onderbouwd waarom dat niet het geval is.
Zelfs met een gedecentraliseerde structuur is het simpelweg erg lastig om hele invloedrijke en bepalende mensen om te vangen en ontstaat er al snel instabiliteit in het regime over hoe bepaalde verliezen op te vangen.
Men kan misschien het poppetje wel proberen te vervangen, maar er staat echt niet altijd een capabele vervanger klaar. Helemaal niet in het geval van kopstukken.
Niemand heeft het over een deal met Iran over hun olie.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iran wil alleen Israël vernietigen, maar ik woon daar niet dus boeie. Ze geven zelf ook geen fuck om de ander. Make Europe Great Again! Deal met Iran voor hun sweet oil nu.
Welke groep doet in de Gaza aan doodstraf, martelen en oorlogen starten? Oh ja iets met ...Ha..quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iran wil alleen Israël vernietigen, maar ik woon daar niet dus boeie. Ze geven zelf ook geen fuck om de ander. Make Europe Great Again! Deal met Iran voor hun sweet oil nu.
Maar als je hier achter staat, sta je aan de goede kant las ik hier.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting doen we helemaal kut in Europa volgens de vice President. Blijkbaar hebben we dat niet met elkaar gemeen. Grappig hoe we blijkbaar veel met elkaar gemeen hebben, maar je geen specifiek voorbeeld kan geven.
Omgedraaid ken ik wel wat tegenstellingen. In Europa denken we heel anders over doodstraf, martelen en oorlogen starten.
Dit soort, met onderbuikgevoelens doorspekte, relazen lees je tegenwoordig veel over de VS.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:50 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Groninger gasveld dicht: terecht.
Geen zaken met Rusland: was het maar waar, maar met die intentie is verder weinig mis.
VS: de VS keert zich tegen Europa. En tegen de westerse normen & waarden van rechtsstaat en democratie. Ook al zijn die normen en waarden al vaker flinterdun gebleken, dat wil nog niet zeggen dat ze fout zijn en niet de moeite van het verdedigen waard. Ze zijn alleen fout voor religekken, criminelen, mafiabazen, dictators en Trumps. En dus doen die er alles aan om ze onderuit te halen. Aangezien de president van de VS een Trump is, is het in ons belang om ons tegen dat land te keren, zeker als ze (wederom) zo zinloos tekeer gaan in een gebied dat het nooit, maar dan ook nooit zal 'leren'. Met het starten van een oorlog, waarbij de eigen volksvertegenwoordiging wordt gepasseerd.
Op dit moment is de VS de grootste bedreiging voor de westerse wereld en diens normen & waarden, vooral omdat het om een interne bedreiging gaat, en dan ook nog eens van het machtigste land. Dat met allerlei bedreigingen komt om ten koste van alles zijn zin te krijgen.
Uitholling en rot van binnenuit, afkomstig van zogenaamde bondgenoten, is veel en veel gevaarlijker dan een niet te genezen eeuwenlange haat van buitenaf. Van de laatste groep hoef je sowieso niets positiefs meer te verwachten, maar die andere groep zorgt voor verdeeldheid en wantrouwen binnen de eigen gelederen. Met vaak fatale gevolgen.
De hele democratische rechtsstaat en bijbehorende Joods-christelijke traditie hebben we gemeen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting doen we helemaal kut in Europa volgens de vice President. Blijkbaar hebben we dat niet met elkaar gemeen. Grappig hoe we blijkbaar veel met elkaar gemeen hebben, maar je geen specifiek voorbeeld kan geven.
Omgedraaid ken ik wel wat tegenstellingen. In Europa denken we heel anders over doodstraf, martelen en oorlogen starten.
Een beetje rechtsstaat staat juist los van wat voor geloof dan ook.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De hele democratische rechtsstaat en bijbehorende Joods-christelijke traditie hebben we gemeen.
Maar jij neemt het op voor een land waar in vaatdoeken gewikkelde Shamans de dienst uitmaken. Dat je dat niet herkent is zeer kwalijk.
Helemaal mee eens. Daarom vind ik Iran ook een verschrikkelijk apenland.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Een beetje rechtsstaat staat juist los van wat voor geloof dan ook.
We halen al olie en gas uit het Midden Oosten. En dan zeurt niemand over het verschil tussen de waarden van het westen en het Midden Oosten.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat kan er mis gaan.
Inderdaad, die gekke Iraniërs ook:quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Daarom vind ik Iran ook een verschrikkelijk apenland.
Geestelijken die ballsdeep in het staatsbestel zitten is ongewenst.
Matige poging.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Inderdaad, die gekke Iraniërs ook:
[ afbeelding ]
We zijn alweer een week verder en aangezien de oorlog volgens de door god gezonden Oranje man nog max 3 weken kan duren, zal regime change eerder vandaag dan morgen gebeuren. De opstanden kunnen nu ook elk moment uitbreken! Echt!quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:13 schreef PowerLoungen het volgende:
[ x ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dementie
Er staat niets in qua onderbuikgevoelens.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit soort, met onderbuikgevoelens doorspekte, relazen lees je tegenwoordig veel over de VS.
Maar als je naar de feiten kijkt helpt Trump ons met Oekraïne, heeft ie de NAVO bewapend en dwingt ons zelfstandiger, defensief sterker en strategisch onafhankelijker te zijn.
Dat de politieke kleur van de zittende macht je niet aanstaat kan ik best wel inkomen verder. Zijn handelen en manier van communiceren is ook funest voor stabiliteit.
Vooralsnog werkt de rechtsstaat er nog gewoon, de democratie nog intact en word je er niet opgehangen als je homo of lesbi bent.
Dat is hier helemaal het punt niet.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:15 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Matige poging.
Jij mag gewoon zonder theedoek op je hoofd met je paarse haar naar buiten in de VS.
Absoluut niet. De gristengekkies zijn tegenwoordig de baas in de VS. Van een scheiding tussen kerk en staat is in dat land al lang geen sprake meer. Dat je dat niet herkent is zeer kwalijk.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:15 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Matige poging.
Jij mag gewoon zonder theedoek op je hoofd met je paarse haar naar buiten in de VS.
Ik meende dat een uur of 2 geleden ook te hebben gelezen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Gaan wat geruchten rond dat een heli die op zoek is naar de piloten geraakt is door iets. Maar allemaal heel vaag. Kan evengoed gewoon onzin zijn of oude beelden.
Hij noemt de Iraniërs 'gek' vanwege de sterke religieuze invloed op hun regering (duhhh het is een theocratie) maar hetzelfde geldt in zekere mate voor de Verenigde Staten. Ook daar speelt religie een duidelijke rol in politiek: prominente figuren binnen de regering hebben sterke evangelische overtuigingen. Zo heeft Tucker Carlson's collega Hank Hegseth tatoeages met de Latijnse uitdrukking Deus vult, en voormalig minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo is bekend om zijn overtuiging in de rapture, een centraal concept binnen bepaalde evangelische stromingen. Het is dus hypocriet om politieke religie in Iran als 'gek' te bestempelen, terwijl soortgelijke invloed in de VS vaak als normaal of zelfs bewonderenswaardig wordt gezien. Evangelische invloed beperkt zich niet tot symboliek: het bepaalt benoemingen in rechtbanken, buitenlandse politiek en binnenlandse wetgeving. In die zin zijn de parallellen met landen als Iran duidelijk: religie en politieke macht zijn ook in de VS nauw verweven, hoewel dat veel minder wordt bekritiseerd.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Inderdaad, die gekke Iraniërs ook:
[ afbeelding ]
Vance?quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting doen we helemaal kut in Europa volgens de vice President.
weldiek Amerikaans belang dat gezegd wordt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:15 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Matige poging.
Die zijn wel vogelvrij verklaard.quote:Blijkbaar hebben we dat niet met elkaar gemeen. Grappig hoe we blijkbaar veel met elkaar gemeen hebben, maar je geen specifiek voorbeeld kan geven.
En niet te vergeten die dekselse nucleaire faciliteiten die vorig jaar al obliterated warenquote:Op vrijdag 3 april 2026 17:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zijn alweer een week verder en aangezien de oorlog volgens de door god gezonden Oranje man nog max 3 weken kan duren, zal regime change eerder vandaag dan morgen gebeuren. De opstanden kunnen nu ook elk moment uitbreken! Echt!
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 3 april 2026 17:25 schreef Peppert het volgende:
[..]
Hij noemt de Iraniërs 'gek' vanwege de sterke religieuze invloed op hun regering (duhhh het is een theocratie) maar hetzelfde geldt in zekere mate voor de Verenigde Staten. Ook daar speelt religie een duidelijke rol in politiek: prominente figuren binnen de regering hebben sterke evangelische overtuigingen. Zo heeft Tucker Carlson's collega Hank Hegseth tatoeages met de Latijnse uitdrukking Deus vult, en voormalig minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo is bekend om zijn overtuiging in de rapture, een centraal concept binnen bepaalde evangelische stromingen. Het is dus hypocriet om politieke religie in Iran als 'gek' te bestempelen, terwijl soortgelijke invloed in de VS vaak als normaal of zelfs bewonderenswaardig wordt gezien. Evangelische invloed beperkt zich niet tot symboliek: het bepaalt benoemingen in rechtbanken, buitenlandse politiek en binnenlandse wetgeving. In die zin zijn de parallellen met landen als Iran duidelijk: religie en politieke macht zijn ook in de VS nauw verweven, hoewel dat veel minder expliciet wordt bekritiseerd.
Dat zou mooi zijn voor hem/haar.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Israelische bron zegt dat 1 piloot gered is nu, door de VS.
Maar dan mist nog inzittende nummer 2.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:36 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn voor hem/haar.
Want, hetzij tentoongesteld of gemarteld, anders wacht een helse tijd.
Zeker.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:37 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar dan mist nog inzittende nummer 2.
Dat tentoongesteld worden lijkt me vreselijk.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:36 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn voor hem/haar.
Want, hetzij tentoongesteld of gemarteld, anders wacht een helse tijd.
Zit ook niet van aan christen of jood zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Daarom vind ik Iran ook een verschrikkelijk apenland.
Nee. Het is een domme poging de boel te spinnen. Het is niet alsof een paralel geestelijk instituut aan de Amerikaanse staat de macht heeft.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Absoluut niet. De gristengekkies zijn tegenwoordig de baas in de VS. Van een scheiding tussen kerk en staat is in dat land al lang geen sprake meer. Dat je dat niet herkent is zeer kwalijk.
Alleen als ze allemaal terreurorganisaties financieren die het midden-oosten destabiliseren zoals Iran doet.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:21 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is hier helemaal het punt niet.
Die theedoeken zie je trouwens ook in bevriende Arabisch-islamitische landen, waar mensenrechten worden geschonden en Joden worden gehaat.
Ook maar platgooien dan?
De beargumentatie op spookbeelden is alleen geaccepteerd als het je eigen narratief ondersteunt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:18 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Er staat niets in qua onderbuikgevoelens.
Met voorgangers van Republikeinse snit was ik het ook niet altijd eens (net zomin als met enkele Democraten), maar Trump is geen Republikein. Trump is een bedreiging voor democratie en rechtsstaat. Zelfs Nixon was een heilige vergelijken met hem.
Jij vindt het blijkbaar jammer dat we zo weinig zaken doen met Rusland, maar daar is het leven voor 'homo' en 'lesbi' ook een zware bezoeking. De wetgeving daar is zum Kotzen. Om van de shit voor iedere politieke tegenstander maar te zwijgen.
En bij Arabische bondgenoten worden ook wetten gehandhaafd die totaal indruisen tegen onze waarden. En van een democratie is al helemaal geen sprake. Maar je kunt zo lekker zaken met ze doen.
Trump helpt ons aanzienlijk minder met Oekraïne dan zijn voorganger, hij beschimpt en kleineert de Oekraïnse president en bij ieder meningsverschil met een bondgenoot gaat hij dreigen, daarbij gesteund door het huidige partij-establishement, de nieuwe 'swamp'. Hij lult over derde termijnen, liegt over gestolen verkiezingen, geeft van alle blunders anderen de schuld, scheldt rechters en tegenstanders uit, weert waar mogelijk de vrije pers en heeft inmiddels te vaak aangegeven hoezeer hij de Poetins en Kims van deze wereld benijdt.
En in de voormalige Republikeinse partij staan horden adepten klaar om straks de fascistische fakkel over te nemen.
Dus welterusten verder.
Eens!quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:42 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is niet alsof een paralel geestelijk instituut aan de Amerikaanse staat de macht heeft.
Voor de rest lijkt me dit een kansloze tour om op te gaan.
Blijf jij maar in spook Donald geloven dan en in het heilige Amerikaanse land dat onze gristelijke mahakon aatkamala oeleboele waarden verdedigt. En in een Midden-Oosten vol met dezelfde gristelijke mahakon aatkamala oeleboele aanhangende voormalige moslims die Het Licht van Donald hebben gezien.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De beargumentatie op spookbeelden is alleen geaccepteerd als het je eigen narratief ondersteunt.
Succes met je "fascistische fakkel" hans.
Hardop gelachen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:54 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Blijf jij maar in spook Donald geloven dan en in het heilige Amerikaanse land dat onze gristelijke mahakon aatkamala oeleboele waarden verdedigt. En in een Midden-Oosten vol met dezelfde gristelijke mahakon aatkamala oeleboele aanhangende voormalige moslims die Het Licht van Donald hebben gezien.
Ik heet trouwens geen hans, hansworst.
Zolang je er niet in blijft hangen, is lachen altijd goed.quote:
Dat bericht is fout.quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Zou hij die Nobel peace prize nog willen?
[ x ]
Het is dat het allemaal te triest voor woorden is deze Trumpklucht. Als je denkt het kan niet gekker dan nu, overtreft ie dat elke keer.quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zolang je er niet in blijft hangen, is lachen altijd goed.
Mahakon Aatkamala Oeleboele!
Donald is Jesus!
POWERRRRRR!
Ik mag wel hopen dat het eerste gouden beeld dat van Donald wordt gemaakt, en een mooi plaatsje krijgt naast de ballroom, een Gouden Kalf is.
Lijkt me wel het meest toepasselijk.
Met allemaal Aatkamala roepende Republikeinen eromheen. De voormalige Rose Garden vertrappend in hun waanzinnige aanbidding.
Ik dacht van Biden.quote:
Ik vrees dat de grens nog lang niet is bereikt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:13 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het is dat het allemaal te triest voor woorden is deze Trumpklucht. Als je denkt het kan niet gekker dan nu, overtreft ie dat elke keer.
Qatar?quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:44 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Alleen als ze allemaal terreurorganisaties financieren die het midden-oosten destabiliseren zoals Iran doet.
Live uitvoering?quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:17 schreef Toby56 het volgende:
Verder iedereen een fijne avond.
Ik ga naar passiemuziek van Bach luisteren.
Wat een vuile dubbele agenda voerende hypocriete klootzak ben ik toch.
Morgen heeft hunnie hulp nodig / Frankrijk moet het zelf uitzoeken met het openen + Hegseth getting rid of not GOD fearing generals is the greatest thing ever , its huge!quote:
Hij schrijft op dezelfde manier als de berichten die ik wel eens ontving van zoute mensen als ze verloren in een Halo match.quote:
quote:Update #IranProtests (357): Mijn gedachten over Trumps retorische en walgelijke toespraak gisteravond:
Trump toonde zijn verwerpelijke obsessie door te dreigen #Iran “terug naar het Stenen Tijdperk” te sturen.
De vraag is: als zijn militaire doelen zijn bereikt, waarom dan de noodzaak voor dergelijk ongepast taalgebruik?
Mijns inziens speelt zijn retoriek rechtstreeks in de kaart van het Iraanse criminele regime. Je kunt immers niet een land platbombarderen en beweren dat je alleen het Iraanse criminele regime en zijn functionarissen aanvalt zonder de bevolking zwaar te treffen. Je kunt een natie niet terug naar het Stenen Tijdperk sturen zonder oorlogsmisdaden te begaan. Dat betekent een aanval op de Iraniërs zelf: hun cultuur, hun geschiedenis en hun beschaving.
Dit geeft het regime dus precies wat het wil: bewijs dat dit geen oorlog tegen een regime is, maar tegen de natie.
Ter herinnering: zelfs de Mongoolse heerser Genghis Khan, die Iran in 1219 op barbaarse wijze binnenviel, het land verwoestte en de bevolking afslachtte, gebruikte dergelijke taal niet in zijn oorlogen.
De Nobelprijs voor Oorlogquote:Op vrijdag 3 april 2026 18:12 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat bericht is fout.
Het gaat allang niet meer om 'defense'.
Het gaat om 'war'.
Met Genghis Khan liep het niet best af.quote:
Nou... Ik dacht een tijdje geleden nog dat we dan in hemelsnaam maar via Kaap de Goede Hoop bevoorraad moeten worden en de 2-3 weken langere transitie tijd (en bijkomende kosten) maar voor lief moeten nemen. Blijkt dat schepen bij moeten tanken als ze deze route nemen and guess what, dat gebeurd in een gebied dat Iran makkelijk kan raken met z'n missiles en drones, dus dat gaat hem helaas ook niet worden...quote:Op vrijdag 3 april 2026 15:34 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zeker.
Ze zijn momenteel zelfs zo instabiel dat ze de Straat van Hormuz beheersen. En de centen (via bevriende landen) blijven binnenstromen. Lekker cashen.
Gelukkig zijn er meer straten op aarde.
Niets aan de hand.
Nou ja, Bibi heeft nu Libanon als afleiding, dus Donald zal straks wel gaan lonken naar Cuba.
Want de Grote Successen moeten wel blijven doorgaan natuurlijk.
Eens. Hetzelfde geldt voor dementerende ouderen met een godcomplex.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:10 schreef inslagenreuring het volgende:
De obsessie met het "uitverkoren volk" en de onvoorwaardelijke steun daarvoor komen grotendeels uit het christelijk fundamentalisme voort.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:25 schreef Peppert het volgende:
[..]
Hij noemt de Iraniërs 'gek' vanwege de sterke religieuze invloed op hun regering (duhhh het is een theocratie) maar hetzelfde geldt in zekere mate voor de Verenigde Staten. Ook daar speelt religie een duidelijke rol in politiek: prominente figuren binnen de regering hebben sterke evangelische overtuigingen. Zo heeft Tucker Carlson's collega Hank Hegseth tatoeages met de Latijnse uitdrukking Deus vult, en voormalig minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo is bekend om zijn overtuiging in de rapture, een centraal concept binnen bepaalde evangelische stromingen. Het is dus hypocriet om politieke religie in Iran als 'gek' te bestempelen, terwijl soortgelijke invloed in de VS vaak als normaal of zelfs bewonderenswaardig wordt gezien. Evangelische invloed beperkt zich niet tot symboliek: het bepaalt benoemingen in rechtbanken, buitenlandse politiek en binnenlandse wetgeving. In die zin zijn de parallellen met landen als Iran duidelijk: religie en politieke macht zijn ook in de VS nauw verweven, hoewel dat veel minder wordt bekritiseerd.
Hey @Toby56 jij ging Bach luisteren. Dus stop met likes uitdelen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:17 schreef Toby56 het volgende:
Verder iedereen een fijne avond.
Ik ga naar passiemuziek van Bach luisteren.
Wat een vuile dubbele agenda voerende hypocriete klootzak ben ik toch.
Ik weet het. Een andere reden waarom de VS deze oorlog begon, is dat het zijn eigen propaganda ging geloven. Een groot deel van het Engelstalige debat over Iran is een gesloten echokamer van bevooroordeelde journalisten, analisten en functionarissen die elkaar voortdurend citeren en bevestigen, totdat dit als 'realiteit' wordt aanvaard. Uiteindelijk wordt het pure fictie.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:20 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
De obsessie met het "uitverkoren volk" en de onvoorwaardelijke steun daarvoor komen grotendeels uit het christelijk fundamentalisme voort.
Ze hebben toch ook een parachute.quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:52 schreef TjjWester het volgende:
Hoe kan het bemanningslid zijn gered uit het toestel? Als je een F15e uit de lucht schiet blijft er weinig van over.
Enige optie is dat hij de schietstoel heeft gebruikt maar dan is hij van zee gered.
Ik ben nu net bij het meest aangrijpende stuk uit deel 1 van Bachs Matthäus-Passion: de gevangenneming.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Hey @:toby56 jij ging Bach luisteren. Dus stop met likes uitdelen.
quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:25 schreef L_auteur het volgende:
Potentiële Blackhawk Down tijdens de zoektocht naar de piloot volgens Steve
Ik hoorde de zeer kritische Bolton gisteren of eergisteren nog zeggen dat het in elk geval wel een goed teken was dat Amerikaanse vliegtuigen nu over Iran gingen vliegen. Dat betekende dat de luchtafweer was uitgeschakeld en de lucht daar in ieder geval veilig was.quote:
Het is in elk geval een goed teken dat de stafchef van het leger is ontslagen want dat doe je alleen wanneer een oorlog volgens plan verlooptquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoorde de zeer kritische Bolton gisteren of eergisteren nog zeggen dat het in elk geval wel een goed teken was dat Amerikaanse vliegtuigen nu over Iran gingen vliegen. Dat betekende dat de lucht daar in ieder geval veilig was.
NOT.
Stap voor stap komt het Vietnam-scenario dichterbij.
Sta voor stap komt die 4 euro de liter ook dichterbij helaas.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoorde de zeer kritische Bolton gisteren of eergisteren nog zeggen dat het in elk geval wel een goed teken was dat Amerikaanse vliegtuigen nu over Iran gingen vliegen. Dat betekende dat de luchtafweer was uitgeschakeld en de lucht daar in ieder geval veilig was.
NOT.
Voor dat geld kan je het bijna zelf uit het steegje van Hormuz gaan halenquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Sta voor stap komt die 4 euro de liter ook dichterbij helaas.
Hierin volg ik gewoon Trump, die claimt dat de straat van Hormuz hem geen zak kon/kan schelen, want "wij hebben olie zat."quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:45 schreef vosss het volgende:
[..]
En Bolton is nog nooit zo vaak op de verrekijk geweest.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is in elk geval een goed teken dat de stafchef van het leger is ontslagen want dat doe je alleen wanneer een oorlog volgens plan verloopt
Dat heb je toch wel over voor deze glorieuze overwinning van Don&Benno toch?quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Als je al je soldaten dood wilt hebben en het eiland rood wilt kleuren hadden ze dat inderdaad moeten doen, dan was de oorlog ook sneller klaar door de Amerikanen (revolutie?). Het leven is geen call of duty of battlefield of een hollywood film, zoals de pro Israëlen en pro Amerikanen denken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:49 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En Bolton is nog nooit zo vaak op de verrekijk geweest.
Met zijn eeuwige schaakbord op de achtergrond.
Toch denk ik wel dat hij beter in staat is om, bij het vooruit denken, ook de plannen van de tegenpartij mee te wegen. Hij zei aan het begin al dat ze voor Kharg en Hormuz moesten gaan ipv voor dode baarden.
Waterstof en elektriciteit ontstaan al zo'n 14 miljard jaar ook niet meer vanzelf hè.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:47 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Hierin volg ik gewoon Trump, die claimt dat de straat van Hormuz hem geen zak kon/kan schelen, want "wij hebben olie zat."
Ik heb geen auto en ik heb geen rijbewijs. Bussen rijden steeds vaker op waterstof en treinen op elektriek.
Ik geef echter toe: dit is egoïstisch.
Iedereen kijkt altijd eerst naar het eigenbelang natuurlijk. Zelf rijd ik aan 100 a 120 euro benzine de maand. In het 4-euro scenario wordt dat zo'n 225 a 250 euro. Vervelend maar het is wel te overzien.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:47 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Hierin volg ik gewoon Trump, die claimt dat de straat van Hormuz hem geen zak kon/kan schelen, want "wij hebben olie zat."
Ik heb geen auto en ik heb geen rijbewijs. Bussen rijden steeds vaker op waterstof en treinen op elektriek.
Ik geef echter toe: dit is egoïstisch.
Dat maakt me wel blij over Nederlanders, de meeste die ik spreek zijn goed genoeg voorbereid voor een crisis als ze 1 tot 3 maanden zonder gas of electriciteit komen te zitten.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Iedereen kijkt altijd eerst naar het eigenbelang natuurlijk. Zelf rijd ik aan 100 a 120 euro benzine de maand. In het 4-euro scenario wordt dat zo'n 225 a 250 euro. Vervelend maar het is wel te overzien.
Ik maak me meer zorgen om de inflatie die daarop zal volgen. Ben ook aardig wat non-food producten al aan het inslaan. Ik denk dat meer mensen hier zich al aan het voorbereiden zijn
Wat wel leuk is: Dat is een Sikorsky UH60 Black Hawk. De oprichter van 'Sikorsky Aero Engineering', 'Igor Sikorsky' was een Russische ingenieur geboren in Kiev en later genaturaliseerd Amerikaanquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:30 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo te zien ook geen stuk speelgoed
Dat is sowieso utopie. Hoe schakel je losse soldaten met bijvoorbeeld een Stinger uit? Dat de vaste AA uitgeschakeld is geloof ik welquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoorde de zeer kritische Bolton gisteren of eergisteren nog zeggen dat het in elk geval wel een goed teken was dat Amerikaanse vliegtuigen nu over Iran gingen vliegen. Dat betekende dat de luchtafweer was uitgeschakeld en de lucht daar in ieder geval veilig was.
NOT.
Het blijft te overzien zolang als het op een of ander manier binnen blijft druppellen maar als dat ook stopt, then what..?quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Iedereen kijkt altijd eerst naar het eigenbelang natuurlijk. Zelf rijd ik aan 100 a 120 euro benzine de maand. In het 4-euro scenario wordt dat zo'n 225 a 250 euro. Vervelend maar het is wel te overzien.
Ik maak me meer zorgen om de inflatie die daarop zal volgen. Ben ook aardig wat non-food producten al aan het inslaan. Ik denk dat meer mensen hier zich al aan het voorbereiden zijn
De benzine? Dat is mijn ultieme nachtmerrie scenario: dan moet ik elke dag 2 keer 25 kilometer fietsen. Ik ben daar veel te lui voor.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:01 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Het blijft te overzien zolang als het op een of ander manier binnen blijft druppellen maar als dat ook stopt, then what..?
Het voordeel is dat je waarschijnlijk ontslagen wordt vanwege de recessie en economische krimp.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De benzine? Dat is mijn ultieme nachtmerrie scenario: dan moet ik elke dag 2 keer 25 kilometer fietsen. Ik ben daar veel te lui voor.
Leuk is anders, maar nog wel te doen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De benzine? Dat is mijn ultieme nachtmerrie scenario: dan moet ik elke dag 2 keer 25 kilometer fietsen. Ik ben daar veel te lui voor.
Ik had al ergens een forecast gezien van >¤4 tegen eind van April. Dan ga ik toch eens even kletsen met de werkgever dat ik wat dagen meer thuis ga werken. Niet dat het onbetaalbaar is. De auto rijdt 1:24 op diesel, maar geld weggooien is ook zonde. Ik kan me wel voorstellen dat de 'wat minder bedeelden' hier al grote problemen mee hebben. Vaak oud wagentje, niet al te zuinig... Het kabinet doet vooralsnog niets. Ik geloof dat er een vergadering is gepland eind deze maandquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Eerst nog de psychologische 3 passeren..... verder niet te begrijpen dat een clown dit kan veroorzaken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik snap het dilemma van het kabinet wel. Gaat er 20 cent vanaf, moeten we 2 miljard op andere zaken bezuinigen. En dan is het 3 weken later weer 20 cent duurder, zitten we met precies hetzelfde probleem.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:08 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik had al ergens een forecast gezien van >¤4 tegen eind van April. Dan ga ik toch eens even kletsen met de werkgever dat ik wat dagen meer thuis ga werken. Niet dat het onbetaalbaar is. De auto rijdt 1:24 op diesel, maar geld weggooien is ook zonde. Ik kan me wel voorstellen dat de 'wat minder bedeelden' hier al grote problemen mee hebben. Vaak oud wagentje, niet al te zuinig... Het kabinet doet vooralsnog niets. Ik geloof dat er een vergadering is gepland eind deze maand
https://www.bbc.com/news/(...)e7-34ff158edb8c#postquote:Iran shooting down a US aircraft was 'only a matter of time', experts say
published at 20:32
20:32
Grace Eliza Goodwin
US reporter
I’ve just spoken to two military analysts, who say what’s most striking about Iran reportedly shooting down a US fighter jet is that it didn’t happen sooner.
“It was sort of inevitable,” says Jennifer Kavanagh, a senior fellow and director of military analysis at think tank Defense Priorities.
It was only “a matter of time before there was some incident like this”, she says.
“We know that Iran has anti-aircraft weapons, and the idea that they had all been eliminated was quite hard to believe and likely inaccurate from the start,” she adds.
US President Donald Trump has repeatedly said that Iran’s air capabilities have been obliterated.
James Jeffrey, a military strategy expert and fellow at think tank The Washington Institute, also says it’s “amazing” that this is the first fighter jet Iran reportedly shot down.
But both Jeffrey and Kavanagh say that, in the grand scheme of the war, this incident matters very little.
While it’s "a big victory" for Iran to have shot down an American jet, for the US, losing a single aircraft “isn’t going to change the operational outcome of the war,” Kavanagh says.
We waren op zoek naar waarden. Niet een gemeenschappelijke geschiedenis. Waarom is dit zo moeilijk voor je?quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De hele democratische rechtsstaat en bijbehorende Joods-christelijke traditie hebben we gemeen.
Maar jij neemt het op voor een land waar in vaatdoeken gewikkelde Shamans de dienst uitmaken. Dat je dat niet herkent is zeer kwalijk.
Haha leuke irrelevante afleiding in dezelfde week dat Israëlische politici met gouden stroppen rondliepen, omdat ze Palestijnen gaan ophangen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:55 schreef HSG het volgende:
[..]
Welke groep doet in de Gaza aan doodstraf, martelen en oorlogen starten? Oh ja iets met ...Ha..
Maar Ik woon niet in de Gaza dus boeie.
Omdat we onderdanig zijn en weinig eigenwaarde hebben?quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:38 schreef Discombobulate het volgende:
Waarom geven we ook nul tegengas bij de VS...
Omdat we alleen maar importeren.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:38 schreef Discombobulate het volgende:
Waarom geven we ook nul tegengas bij de VS...
Lekker cuckenquote:Op vrijdag 3 april 2026 20:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat we onderdanig zijn en weinig eigenwaarde hebben?
It comes naturally.quote:
quote:Why Iran Isn’t Backing Down
More than a month into a war of choice with Iran, Donald Trump is escalating. His rhetoric is more aggressive, the scope of US and Israeli strikes has expanded, and reports point to a buildup of ground forces that could signal preparations for a possible invasion. At the same time, the targets inside Iran are increasingly hitting civilian infrastructure, including bridges, pharmaceutical facilities, and universities.
Iran, for its part, continues to sustain and even intensify its response, launching missiles and drones across the region and firing one of its largest salvos yet at Israel yet on April 1.
That reality tells us something important. After more than a month of intense U.S. and Israeli airstrikes, Iran’s core means of fighting back remain intact.
In this context, what we are seeing from the U.S. and Israel is a shift from counterforce targeting, aimed at degrading military assets (as they have failed to eliminate them), toward countervalue targeting, which focuses on civilian infrastructure and economic capacity. The logic is to increase pressure on Iran’s leadership by raising the cost across society as a whole.
The central question is this: why is Iran not backing down despite mounting pressure and escalating costs? The answer is that Iran does not believe it can safely do so. From Tehran’s perspective, conceding without securing its core interests risks long term weakening and would leave the country on a path to collapse anyway.
quote:To understand why, you have to look at how Iran sees this war.
Inside Iran, the dominant view is that this war is the culmination of a longer campaign that began in 2018. What Iranian analysts often describe is a gradual strategy of pressure that includes sanctions, sabotage, assassinations, and periodic strikes. Taken together, they see this as an attempt to weaken and collapse the state over time.
In other words, they believe they have been facing a sustained strategy of attrition, a kind of death by a thousand cuts.
In that context, calls for negotiation are not viewed as off ramps by themselves. They are seen as efforts to freeze the conflict after failing to achieve a decisive outcome, just like happened after the 12-day War in June.
For Iran, a ceasefire at this juncture without clear guarantees is not seen as stabilizing. It is seen as accelerating a process that could lead to deeper instability or even fragmentation after the war, i.e. getting destroyed anyways.
Put plainly, this is an existential war for Iran.
This logic leads to a very different strategy than what many in Washington assume.
Iran is not hoping to win a conventional military victory. It is trying to deny its adversaries a decisive one.
quote:All of this is reinforced by internal political shifts. The assassination of more pragmatic figures such as Ali Larijani, and his replacement by a hardliner like Mohammad Baqer Zolqadr, point to a consolidation of power around Mojtaba Khamenei’s circle. This is also reflected in the leadership of the Revolutionary Guards under Ahmad Vahidi, another figure closely aligned with that camp. As a result of the war, power has become more concentrated and more firmly anchored in the hardline security establishment. These actors have long been skeptical of compromise and are more inclined to approach the conflict in long term strategic terms.
Huh toch geen hulp nodig bij de oorlog die nooit een oorlog was en al weken geleden gewonnen is?quote:
Hoe zie je je dat voor je dan?quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:26 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik snap het dilemma van het kabinet wel. Gaat er 20 cent vanaf, moeten we 2 miljard op andere zaken bezuinigen. En dan is het 3 weken later weer 20 cent duurder, zitten we met precies hetzelfde probleem.
Voor de pomphouders aan de grens zou het wel prettig zijn als het gelijkgetrokken gaat worden met de buurlanden, maar dan gaan er vast meer belastingen komen of bezuinigingen op zorg of onderwijs o.i.d.
"Iran is a very bad regime", ondertussen:quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:10 schreef Since2003 het volgende:
Ik ben benieuwd of dit het zoveelste masker van Macron is. We shall see.
[ x ]
Als ze dat te opzichtig doen zitten ze straks vooral in de WW.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:46 schreef nostra het volgende:
Die gasten in het Pentagon zitten echt in permanente facepalmmodus.
WW3?quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als ze dat te opzichtig doen zitten ze straks vooral in de WW.
Dat is sowieso waar.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat we onderdanig zijn en weinig eigenwaarde hebben?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |