abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220500383
Niet mijn OP.

quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

Livestream Intel cams:

https://www.youtube.com/live/4E-iFtUM2kk

Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:

https://www.youtube.com/@:AgendaFreeTV/streams

[ Bericht 6% gewijzigd door Straatcommando. op 03-04-2026 16:30:14 ]
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:19:06 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220500391
Wellicht ook goed om eens de tweet met de complottheorie uit de OP te halen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220500394
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:15 schreef HowardRoark het volgende: [..] Dit is ook een erg opmerkelijk standpunt. We moeten dus nu gaan onderhandelen met het Iraanse regime? Nog even en er wordt voorgesteld Iran een bondgenoot te maken.
Dat laatste is overdreven. Maar de VS heeft zich als een onbetrouwbare partner getoond. Dan is de meest pragmatische oplossing om met de andere partij om de tafel te gaan zitten om de doorvoer van grondstoffen weer mogelijk te maken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:20:13 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220500400
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:14 schreef Mylene het volgende:
[ x ]
Het is vreselijk allemaal maar tegelijk super interessant om dit soort (film) scenario's live te kunnen volgen.

Benieuwd of het de dynamiek van de oorlog veranderd als ze gevangen piloten laten zien op TV oid.

Kan ook zijn dat het een goed excuus is voor Trump om boots on the ground te doen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220500404
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Het is vreselijk allemaal maar tegelijk super interessant om dit soort (film) scenario's live te kunnen volgen.
Maar is het nou een F15 of een F35.
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:21:08 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220500407
quote:
86s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:20 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Maar is het nou een F15 of een F35.
F15.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220500411
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:14 schreef Mylene het volgende:
[ x ]
Het gaat om een F-15 en er is geen bevestiging dat de piloot in handen is van het regime.

twitter
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:21:54 #8
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220500420
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat laatste is overdreven. Maar de VS heeft zich als een onbetrouwbare partner getoond. Dan is de meest pragmatische oplossing om met de andere partij om de tafel te gaan zitten om de doorvoer van grondstoffen weer mogelijk te maken.
Ah juist ja. Dus omdat de VS onbetrouwbaar zou zijn, dan maar onderhandelen met een partij die hier spioneert en politieke dissidenten liquideert en onze manier van leven veracht. Het benadrukt wederom dat sommigen negatiever tegenover de VS staan dan tegenover het Iraanse regime. Dat is zorgwekkend.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:23:09 #9
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220500424
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 15:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, ik snap het wel en kijk daarbij naar de daadwerkelijke feiten. Jij gaat daarentegen af op wensdenken, zoals trouwens wel meerderen hier.

Omdat men in deze oorlog een hele sterke antipathie koestert jegens Israël en de VS, houdt men zichzelf voor dat het Iraanse regime er eigenlijk nog goed voorstaat en tevens dat het de eliminatie van allerlei hooggeplaatste individuen, waaronder dus Khamenei zelf, eigenlijk weinig tot geen verschil maakt. Maar zo zit het niet, de uitschakeling van zulke kopstukken heeft een enorme impact op een regime. Zelfs al kent dat regime een decentraliseerde structuur.
Ik vrees dat je hier de plank misslaat, dit even los van zg. antipathieën die voortkomen uit overtuigingen.

Er zit een fundamenteel verschil in de drijfveren en organisatie; tussen Rusland en Iran. Elimineren van hooggeplaatsten in Iran, heeft vanwege de decentraal ingerichte religieus gedreven overtuiging nauwelijks effect.
Rusland is naast centralistisch gedreven, de mensen imo flink opportunistischer cq pragmatischer ingesteld met als de leider weg is men eigenbelangen gaat najagen.
Dat is ook wat in het Westen (en ook bij Trump) fout gaat met de gedachte dat als je de leider (van een overtuiging) maar elimineert, het volk of regime - als wensgedachte - wel in opstand komt.
Dit ligt anders bij dictators als zeg Putin die het primair moeten hebben van niet mis te verstane macht om te kunnen blijven (over)heersen. Trump snapt in dit laatste Putin wat beter dan hij Khamenei koan inschatten en zich daarbij in de luren laat leggen door een dat wel beter begrijpende Netanyahu. Deze laatste zoekt simpel de eliminatie van alles dat Israël's bestaan (daar) kan bedreigen.

Dit allemaal even los van wat te vinden is van huidige regimes in Iran, Israël of ook USA; die de populatie verdelen in Join or Die.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:25:16 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220500438
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
Er wordt hier om de haverklap bizarre complotmeuk gepost.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220500447
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind het wel interessant dat je mij beschuldigt van een 'valse manier' van discussiëren. Maar tegelijkertijd dingen aan het beweren bent die ik helemaal niet heb gezegd zoals het anderen betichten van antisemiet of anti-Westers.
Vervelend he, anderen woorden in de mond leggen? Aangezien dat vrijwel je hele oeuvre is dacht ik, ik doe eens mee.
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:27:13 #12
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220500451
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik vrees dat je hier de plank misslaat, dit even los van zg. antipathieën die voortkomen uit overtuigingen.

Er zit een fundamenteel verschil in de drijfveren en organisatie; tussen Rusland en Iran. Elimineren van hooggeplaatsten in Iran, heeft vanwege de decentraal ingerichte religieus gedreven overtuiging nauwelijks effect.
Rusland is naast centralistisch gedreven, de mensen imo flink opportunistischer cq pragmatischer ingesteld met als de leider weg is men eigenbelangen gaat najagen.
Dat is ook wat in het Westen (en ook bij Trump) fout gaat met de gedachte dat als je de leider (van een overtuiging) maar elimineert, het volk of regime - als wensgedachte - wel in opstand komt.
Dit ligt anders bij dictators als zeg Putin die het primair moeten hebben van niet mis te verstane macht om te kunnen blijven (over)heersen. Trump snapt in dit laatste Putin wat beter dan hij Khamenei koan inschatten en zich daarbij in de luren laat leggen door een dat wel beter begrijpende Netanyahu. Deze laatste zoekt simpel de eliminatie van alles dat Israël's bestaan (daar) kan bedreigen.

Dit allemaal even los van wat te vinden is van huidige regimes in Iran, Israël of ook USA; die de populatie verdelen in Join or Die.
Tja, dat klopt dat simpelweg niet. En ik heb dat ook onderbouwd waarom dat niet het geval is.

Zelfs met een gedecentraliseerde structuur is het simpelweg erg lastig om hele invloedrijke en bepalende mensen om te vangen en ontstaat er al snel instabiliteit in het regime over hoe bepaalde verliezen op te vangen.

Men kan misschien het poppetje wel proberen te vervangen, maar er staat echt niet altijd een capabele vervanger klaar. Helemaal niet in het geval van kopstukken.
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:27:36 #13
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220500453
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:26 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Vervelend he, anderen woorden in de mond leggen? Aangezien dat vrijwel je hele oeuvre is dacht ik, ik doe eens mee.
Ik doe het eigenlijk nooit dus ik weet niet waar je het over hebt.
pi_220500461
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:27 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik doe het eigenlijk nooit dus ik weet niet waar je het over hebt.
Hardop gelachen.
pi_220500464
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
Ben het hier wel mee eens eigenlijk. Dat Netanyahu Trump een oorlog heeft ingetrokken is duidelijk maar dat hij dat onder dreiging van de Epstein files heeft gedaan is categorie complottheorie. Hoort niet in de OP.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Forum Admin vrijdag 3 april 2026 @ 16:30:20 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220500467
tweet is weg
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220500501
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah juist ja. Dus omdat de VS onbetrouwbaar zou zijn, dan maar onderhandelen met een partij die hier spioneert en politieke dissidenten liquideert en onze manier van leven veracht. Het benadrukt wederom dat sommigen negatiever tegenover de VS staan dan tegenover het Iraanse regime. Dat is zorgwekkend.
Trump veracht mijn manier van leven ook, dus op dat front zie ik weinig verschil.

De VS spioneert ook in Europa.
Dus daar ook geen verschil.

Trump doet gewoon zaken met de Saudische prins die een Amerikaanse journalist heeft laten liquideren.
Dus hoezo moeten wij dan roomser dan de Paus zijn op dat gebied.

Verder heeft de VS gedreigd Groenland in te nemen, probeert Trump de gaslevering in te zetten als wapen tegen Europa, mengt Maga zich actief met verkiezingen in Europese landen, met als doel de EU te destabiliseren en dreigt Trump met maatregelen tegen Europa als we zijn oorlog in Iran niet gaan faciliteren...

Het is inderdaad zorgwekkend dat we op een punt staan dat we beter met Iran om de tafel kunnen dan met de VS.

Maar dat is geheel aan Trump te wijten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:38:26 #18
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220500508
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Trump veracht mijn manier van leven ook, dus op dat front zie ik weinig verschil.

Trump doet gewoon zaken met de Saudische prins die een Amerikaanse journalist heeft laten liquideren.

Verder heeft de VS gedreigd Groenland in te nemen, probeert Trump de gaslevering in te zetten als wapen tegen Europa, mengt Maga zich actief met verkiezingen in Europese landen, met als doel de EU te destabiliseren en dreigt Trump met maatregelen tegen Europa als we zijn oorlog in Iran niet gaan faciliteren...

Het is inderdaad zorgwekkend dat we op een punt staan dat we beter met Iran om de tafel kunnen dan met de VS.

We gooien het Groninger gasveld dicht, doen geen zaken meer met Rusland, keren ons tegen de VS.

En nu opper je om intensief zaken te doen met theedoeken zonder enig moreel besef afgemeten aan onze westerse waarden.

Wat kan er mis gaan.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220500513
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:36 schreef Wantie het volgende:

[..]

Iran wil alleen Israël vernietigen, maar ik woon daar niet dus boeie. Ze geven zelf ook geen fuck om de ander. Make Europe Great Again! Deal met Iran voor hun sweet oil nu.
pi_220500527
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
We gooien het Groninger gasveld dicht, doen geen zaken meer met Rusland, keren ons tegen de VS.

En nu opper je om intensief zaken te doen met theedoeken zonder enig moreel besef afgemeten aan onze westerse waarden.

Wat kan er mis gaan.
Welke waarden hebben we nog gemeen met de VS dan?
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:44:53 #21
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220500547
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:42 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Welke waarden hebben we nog gemeen met de VS dan?
Gee, laten we eens kijken. Het gehele fundament van onze maatschappij? En het feit dat jij en ik hier bijvoorbeeld eindeloos kunnen ranten over de VS/EU/NL.
pi_220500557
Is het bevestigd dat een vliegtuig is neergehaald?

Echt spannend
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:48:01 #23
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220500565
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als Trump zijn kutoorlog niet afmaakt en Iran vervolgens niet stopt met schieten moet je wat.

En dan kan Europa misschien beter het voortouw nemen. Ook omdat je dan misschien nog wat zaken kan verbeteren. Je zou Iran dingen kunnen gunnen waardoor meer gematigden meer macht kunnen verkrijgen of iets dergelijks.
  vrijdag 3 april 2026 @ 16:50:14 #24
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220500575
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Benieuwd of het de dynamiek van de oorlog veranderd als ze gevangen piloten laten zien op TV oid.

Kan ook zijn dat het een goed excuus is voor Trump om boots on the ground te doen.
Boots on the ground voor 1 of 2 piloten lijkt me niet verstandig. Lijkt me wel een enorme deuk voor trump. Zeker als ze levend in Iraanse handen vallen.
pi_220500577
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Wat kan er mis gaan.
Groninger gasveld dicht: terecht.
Geen zaken met Rusland: was het maar waar, maar met die intentie is verder weinig mis.
VS: de VS keert zich tegen Europa. En tegen de westerse normen & waarden van rechtsstaat en democratie. Ook al zijn die normen en waarden al vaker flinterdun gebleken, dat wil nog niet zeggen dat ze fout zijn en niet de moeite van het verdedigen waard. Ze zijn alleen fout voor criminelen, mafiabazen, dictators, cultisten en Trumps. En dus doen die er alles aan om ze onderuit te halen. Aangezien de president van de VS een Trump is, is het in ons belang om ons tegen dat land te keren, zeker als ze (wederom) zo zinloos tekeer gaan in een gebied dat het nooit, maar dan ook nooit zal 'leren'. Met het starten van een oorlog, waarbij de eigen volksvertegenwoordiging wordt gepasseerd. Om van de wereldwijde gevolgen maar te zwijgen.
Op dit moment is de VS de grootste bedreiging voor de westerse wereld en diens normen & waarden, vooral omdat het om een interne bedreiging gaat, en dan ook nog eens van het machtigste land. Dat met allerlei bedreigingen komt om ten koste van alles zijn zin te krijgen.
Uitholling en rot van binnenuit, afkomstig van zogenaamde bondgenoten, is veel en veel gevaarlijker dan een niet te genezen eeuwenlange haat van buitenaf. Van de laatste groep hoef je sowieso niets positiefs meer te verwachten, maar die andere groep zorgt voor verdeeldheid en wantrouwen binnen de eigen gelederen. Met vaak fatale gevolgen.
Ik doe het ff rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')