Dat speelt dus ook in de USA.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:50 schreef RM-rf het volgende:
Het bezitten van een Vuurwapen voor Jacht en/of Sport is in Nederland toegestaan mits je een vergunning aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden (scholing, achtergrondcontrole, lidmaatschap van erkende schietvereniging en kluis-controles).
Vraag is welke verandering van de Wapenwetgeving je zou willen voorstellen?... wil je dat bv criminelen of mensen met een achtergrond met psychische stoornissen of drugsgebruik gewoon zonder enige controle een Vuurwapen mogen bezitten en gebruiken?
Ja exact en met oorlog in Oekraïne is het waarschijnlijk makkelijker om een illegaal wapen te kopen dan de legale procedure te volgen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik ben tegen de legaliseren van vuurwapen bezit. Ik zit niet wachten op Amerikaanse wilde western taferelen.
Als je echt wapen in huis willen, volg de huidige wetgeving. Die is al streng genoeg.
Meeste wapens die op straat mee geschoten zijn illegale wapens. Vaak komen ze uit oost Europa.
En dat gebeurt gelukkig maar zelden. Stel je voor dat inbrekers bewoners *met* een wapen kunnen verwachten in een huis. Dan breken ze in met zo'n illegaal wapen op zak ipv hooguit een mes of niets (om hard weg te rennen als ze gestoord worden)quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja exact en met oorlog in Oekraïne is het waarschijnlijk makkelijker om een illegaal wapen te kopen dan de legale procedure te volgen.
Mja. Voordat je hier een wapenvergunning hebt, ben je tot wel anderhalf jaar bezig.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:50 schreef RM-rf het volgende:
Het bezitten van een Vuurwapen voor Jacht en/of Sport is in Nederland toegestaan mits je een vergunning aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden (scholing, achtergrondcontrole, lidmaatschap van erkende schietvereniging en kluis-controles).
Vraag is welke verandering van de Wapenwetgeving je zou willen voorstellen?... wil je dat bv criminelen of mensen met een achtergrond met psychische stoornissen of drugsgebruik gewoon zonder enige controle een Vuurwapen mogen bezitten en gebruiken?
En dit.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:
Ja, op naar Amerikaanse school shootings.
Je moet wel echt een enorme hekel hebben aan letterlijk alle mensen om dit voor te stellen. Iedereen is namelijk gelijk een potentieel doelwit.
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:39 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Mja. Voordat je hier een wapenvergunning hebt, ben je tot wel anderhalf jaar bezig.
Van een jaar lang lid van een vereniging en 18 schietbeurten, tot de tijd die de eigenlijke aanvraag kan duren.
[..]
En dit.
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.quote:Het hof overwoog dat het beroep op noodweer faalt daar verdachte de grenzen van de noodzakelijke zelfverdediging heeft overschreden. Maar het beroep op noodweer-exces zou opgaan, hoewel, naar het hof overweegt, "het (onwettige) vuurwapenbezit de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging ….. mogelijk" (heeft) "gemaakt". De daarop volgende overweging dat het gebruik van het wapen "in dit geval" wordt verontschuldigd, is niet concludent en kan niet, althans niet slechts, worden ontleend aan vaststellingen omtrent emoties waarin verdachte ten tijde van de overval heeft gehandeld
Je moet ze in een aan het huis vastgemaakte kluis bewaren. Ongeladen en eventuele munitie moet in een andere kluis in een andere kamer.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.
Enkel voor de sport.
Ja maar die zaak was 40 jaar geledenquote:Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.
De juridische vraag of iemand uit Zelfverdediging (Noodweer/-exces) handelt staat dus geheel los ervan of er en wapen hierbij gebruikt werd.
Bijlmer Noodweer Uitspraak door de HR: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:HR:1984:AC8567
[..]
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.
De vraag of iets noodweer (zelfverdediging) is heeft dus helemaal niets te maken met of een wapen gebruikt is en of dit wel of niet legaal verder was, en of de dader dat wel of niet legaal met zich mee mocht dragen.
Nou ja, je zou natuurlijk het wapen in een worsteling kunnen bemachtigen, of hem per ongeluk af laten gaan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.
De juridische vraag of iemand uit Zelfverdediging (Noodweer/-exces) handelt staat dus geheel los ervan of er en wapen hierbij gebruikt werd.
Bijlmer Noodweer Uitspraak door de HR: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:HR:1984:AC8567
[..]
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.
De vraag of iets noodweer (zelfverdediging) is heeft dus helemaal niets te maken met of een wapen gebruikt is en of dit wel of niet legaal verder was, en of de dader dat wel of niet legaal met zich mee mocht dragen.
In de VS schijnt het wel echt heel makkelijk te zijn om aan een wapen te komen. Maar het is zeker niet het enige land waar wapens vrij normaal zijn. In bijvoorbeeld Zwitserland hebben ook de meeste mensen een wapen. Maar daar hebben ze niet de Amerikaanse problemen als school shootings.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat speelt dus ook in de USA.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je mensen met psychische problemen de toegang tot wapens ontzegd.
Wij mogen ze niet dragen, in de USA in sommige staten wel. Dat moet je echt niet willen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat speelt dus ook in de USA.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je mensen met psychische problemen de toegang tot wapens ontzegd.
Ja wat is het nou? meer of minder?quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Wat een ontzettend achterlijk idee. Minder wapens meer beter.
Mankeer je wat aan je oogjes? Ik zal het nog een keer zeggen: minder wapens is meer beter.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Ja wat is het nou? meer of minder?
kijk nou staat er toch wat anders.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mankeer je wat aan je oogjes? Ik zal het nog een keer zeggen: minder wapens is meer beter.
Heb al een C-RAM besteld, voor op mijn balkon naast mijn Flak-88quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Zou wel goed zijn als mensen een vuurwapen in huis mogen halen voor de aankomende (burger)oorlogen.
Kijk eens dom?quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:00 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
kijk nou staat er toch wat anders.
lol zou wel sick zijnquote:Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Heb al een C-RAM besteld, voor op mijn balkon naast mijn Flak-88
Ook leuk voor Oud en Nieuw
Bekijk deze YouTube-video
Minder is meer.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Ja wat is het nou? meer of minder?
Ah ja, ik wou zeggen, wel met lichtspoor munitie, voor het effectquote:Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Heb al een C-RAM besteld, voor op mijn balkon naast mijn Flak-88
Ook leuk voor Oud en Nieuw
Bekijk deze YouTube-video
Dat zal nou ook weer niet de bedoeling zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:47 schreef StateOfMind het volgende:
Ook ideaal tegen huis aan huis verkopers, Jehova's Getuigen en Delta medewerkers
Mooie bijkomstigheidquote:Op woensdag 18 maart 2026 18:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat zal nou ook weer niet de bedoeling zijn.
Te weinig vuurwapengeweld.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
Voor welk probleem zou dit een oplossing zijn?
Yup, in een land waar je moeilijk aan een vuurwapen kunt komen, heb je iemand die doordraait en wordt gekalmeerd. Of je hebt iemand die doordraaid en de hele directe omgeving meezeeft zoals in de U S of Aquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:
Je moet wel echt een enorme hekel hebben aan letterlijk alle mensen om dit voor te stellen. Iedereen is namelijk gelijk een potentieel doelwit.
https://www.nu.nl/algemee(...)olgen-te-hebben.htmlquote:Op woensdag 18 maart 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
Voor welk probleem zou dit een oplossing zijn?
quote:Nederland heeft te weinig agenten en dat begint gevolgen te hebben
Heb je hier lang over nagedacht?quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/algemee(...)olgen-te-hebben.html
[..]
Zekerquote:Op donderdag 19 maart 2026 12:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heb je hier lang over nagedacht?
Dan zou ik het nadenken voortaan maar overlaten aan iemand die er wat beter in is.quote:
Dat hoeft niet hoor want ik kan het prima zelfquote:Op donderdag 19 maart 2026 12:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan zou ik het nadenken voortaan maar overlaten aan iemand die er wat beter in is.
Het was een flauw grapje, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je denkt dat er minder agenten nodig zijn wanneer er meer vuurwapenbezit is.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat hoeft niet hoor want ik kan het prima zelf
Een verkrachter zal wel 2x nadenken voordat hij een meisje van haar fiets trekt als ze gewapend is.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het was een flauw grapje, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je denkt dat er minder agenten nodig zijn wanneer er meer vuurwapenbezit is.
Ik verwacht eerder het tegenovergestelde.
Of zorgen dat 'ie beter bewapend is...quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Een verkrachter zal wel 2x nadenken voordat hij een meisje van haar fiets trekt als ze gewapend is.
Ja maar dat is een doemscenario.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of zorgen dat 'ie beter bewapend is...
Boeven gonna boef.
In landen met een soepele wapenwet is minder gewelddadige criminaliteit?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja maar dat is een doemscenario.
In landen met een soepele wapenwet gebeurt dat namelijk niet.
Boeven zoeken zwakke en weerloze slachtoffers.
Dat is niet zo makkelijk te zeggen omdat je het niet kan vergelijken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In landen met een soepele wapenwet is minder gewelddadige criminaliteit?
Dat vraag ik mij af, er worden ook voor een deel meer vrouwen lastiggevallen en verkracht en erger doordat zij fysiek zwakker zijn toch?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of zorgen dat 'ie beter bewapend is...
Boeven gonna boef.
Maar zoiets zei je wel.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is niet zo makkelijk te zeggen
Nee hoor, ik laat de optie open.quote:
quote:
quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:13 schreef Candymannetje het volgende:
In landen met een soepele wapenwet gebeurt dat namelijk niet.
In die landen zijn slachtoffers zwaarder bewapend dan daders?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja dat ging over jou doemscenario.
In andere gebeurt dat niet.
Hangt er van af welke landen je bedoeld.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In die landen zijn slachtoffers zwaarder bewapend dan daders?
De landen die jij bedoelt. Het is immers jouw stelling.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hangt er van af welke landen je bedoeld.
De vraag is: zijn er minder boeven op zoek naar een slachtoffer wanneer er meer wapens zijn?quote:Maar over het algemeen zoeken criminelen zwakke slachtoffers.
1. Schieten is geen sport.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:50 schreef RM-rf het volgende:
Yep, als je Tsjechië als voorbeeld neemt wel.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De landen die jij bedoelt. Het is immers jouw stelling.
[..]
De vraag is: zijn er minder boeven op zoek naar een slachtoffer wanneer er meer wapens zijn?
Klinkt heel verstandig dus doen we niks meequote:Op donderdag 19 maart 2026 13:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Dus misschien alleen maar bevoegdheid geven aan het leger en de politie?
Dus begrijp ik het goed dat jouw idee dat meer wapens voor meer veiligheid zou zorgen eigenlijk alleen gebaseerd is op jouw (onderbuik)gevoel?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Yep, als je Tsjechië als voorbeeld neemt wel.
Maar de vraag is dan of het komt door de vuurwapens of niet.
Maar de versoepeling heeft niet geleid tot toename van criminaliteit.
Op de Olympische Spelen van Parijs werden er anders driftig PLAKken uitgedeeld voor het hanteren van een pistool en die Turk werd zelfs een meme.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
1. Schieten is geen sport.
Klopt, alles is hypothetisch.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus begrijp ik het goed dat jouw idee dat meer wapens voor meer veiligheid zou zorgen eigenlijk alleen gebaseerd is op jouw (onderbuik)gevoel?
Het is hoe dan ook nogal een riskant gokje hè: stel dat het niet zo uitpakt als je had gehoopt dan zit je ineens met een land waarin iedereen en z'n mentaal uitgedaagde goudvis een vuurwapen heeft.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, alles is hypothetisch.
Net zoals alle andere uitspraken van andere users over alle problemen die gaan komen bij een soepele wapenwet.
Maar dat je het legaliseert wilt niet zeggen dat je iedere mafkees maar een pistool moet geven.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook nogal een riskant gokje hè: stel dat het niet zo uitpakt als je had gehoopt dan zit je ineens met een land waarin iedereen en z'n goudvis een vuurwapen heeft.
Mensen kunnen zich al niet gedragen in de supermarkt, dus ik zie het allemaal niet zo rooskleurig in. Nu delen mensen soms uit emotie een klap uit; wat doen diezelfde mensen met een wapen op zak?
Dan moet ieder ander ook een geweer hebben want dan gaan de good guys de bad guys kunnen schieten /squote:Op woensdag 18 maart 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:
Zo is het nu ook al....quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar dat je het legaliseert wilt niet zeggen dat je iedere mafkees maar een pistool moet geven.
Tenslotte heb je voor een auto ook een rijbewijs nodig.
Laat maar zien hoe bekwaam je bent en dan mag je een vuurwapen kopen.
Gelukkig niet nee.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:24 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar je mag hem niet dragen voor bescherming toch?
Alleen als je een wapen wil dan, het is niet verplicht om te nemen gelijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, een vuurwapen gebruiken is nog best lastig. Moeten we allemaal op schietles.
Ik zie hier vooral een argument tegen het legaliseren van vuurwapenbezit.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:46 schreef TAmaru het volgende:
Vuurwapenbezit is een uitermate goed idee, vooral als verdediging van de burger tegenover de overheid. Het is mijn diepe overtuiging dat het hele coronadebakel met de lockdowns en avondklok nooit was gebeurd als mensen meer vuurwapens hadden gehad.
Uiteraard. Maar de pro-wapentypes zitten er altijd ideologisch geharnast in.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef Hanca het volgende:
Mensen die hier pleiten voor enige vorm van het toch toestaan, na cursussen en vergunningen, vergeten volgens mij dat de schutter in Alphen aan den Rijn ook gewoon een wapenvergunning had.
Welke vorm van meer toestaan van wapenbezit je ook kiest, je gaat bij alle vormen meer van zulke situaties krijgen. Meer wapens = meer onschuldige slachtoffers, zo simpel is het.
Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef Hanca het volgende:
Mensen die hier pleiten voor enige vorm van het toch toestaan, na cursussen en vergunningen, vergeten volgens mij dat de schutter in Alphen aan den Rijn ook gewoon een wapenvergunning had.
Welke vorm van meer toestaan van wapenbezit je ook kiest, je gaat bij alle vormen meer van zulke situaties krijgen. Meer wapens = meer onschuldige slachtoffers, zo simpel is het.
Oh, je wil eigen rechter spelen gelijk ook maar goed gaan keuren. Briljant idee, inderdaad...quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Heb je wel eens met geweld te maken Hanca?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oh, je wil eigen rechter spelen gelijk ook maar goed gaan keuren. Briljant idee, inderdaad...
En voor de duidelijkheid: ik kwam regelmatig in dat winkelcentrum en kende mensen die in dat winkelcentrum waren in Alphen aan den Rijn. Mensen die dat wegwuiven hebben geen flauw benul.
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb je wel eens met geweld te maken Hanca?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.
Antwoord op je vraag die je impliceert is: een geweldadig iemand schiet eerder dan een slachtoffer, dus in jouw droomwereld zijn de slachtoffers een stuk slechter af.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:09 schreef Lyrebird het volgende:
Dat hoef jij niet te bepalen voor een slachtoffer van geweld, iets waar jij zelf gelukkig niet mee te maken hebt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.
Want jij doet alsof het slachtoffer bewapend zou zijn. Natuurlijk niet, raar frame. Iemand die geweldadig is wil een wapen, iemand die dat niet is wil geen wapen.
Wapens maken geweldadige mensen gevaarlijker, niet minder gevaarlijk.
quote:The term is a neologism coined by Rob K. Henderson in 2019.[4][6] Henderson alleges that, due to wider availability of material signifiers of wealth, power, fame and affluent Americans and British use their beliefs as a way to display their social status.[7][8][9] Other commentators have previously drawn equivalences between opinions and material possessions.[10]
Henderson has cited defund the police as a "classic luxury belief" along with his other examples of decriminalizing drugs, getting rid of the SAT, and rejecting marriage.[11]
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat hoef jij niet te bepalen voor een slachtoffer van geweld, iets waar jij zelf gelukkig niet mee te maken hebt.
We noemen dit een luxury belief.
Think of the childrun, boehoehoe...quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.
En zullen er minder slachtoffers zijn van gewelddadige misdrijven wanneer er meer wapens in het spel zijn?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Ja, hoe sommige mensen dat ondanks al het tegenbewijs kunnen denken is me echt een raadsel. Die mensen negeren gewoon ook alle wetenschappelijke onderzoeken om dat te kunnen denken. En de feiten.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En zullen er minder slachtoffers zijn van gewelddadige misdrijven wanneer er meer wapens in het spel zijn?
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, hoe sommige mensen dat ondanks al het tegenbewijs kunnen denken is me echt een raadsel. Die mensen negeren gewoon ook alle wetenschappelijke onderzoeken om dat te kunnen denken. En de feiten.
Jij verdraait mijn woorden. Ik heb nergens gezegd dat een slachtoffers van geweld niks mag doen. Wel dat het onwaarschijnlijk is dat zij bewapend zijn, daders zijn dat eerder.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
En jij pleit gewoon voor een verveelvoudiging van het aantal slachtoffers van geweld. Inclusief kinderen, of wil je die ook bewapenen?
Kinderen komen niet in aanmerking voor een opleiding tot politieagent.quote:Die mensen moeten wel een cursus doen, dezelfde cursus die agenten moeten doen voordat ze een wapen mogen dragen.
Ik heb helaas enkele keren met geweld te maken gehad.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:09 schreef Lyrebird het volgende:
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef Hanca het volgende:
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.
En denk jij trouwens niet dat die geweldadige eerder schiet dan het slachtoffer?
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Antwoord op je vraag die je impliceert is: een geweldadig iemand schiet eerder dan een slachtoffer, dus in jouw droomwereld zijn de slachtoffers een stuk slechter af.
Doen alsof je slachtoffers van geweld met wapens helpt is een enorm vals frame.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.
Want jij doet alsof het slachtoffer bewapend zou zijn. Natuurlijk niet, raar frame. Iemand die geweldadig is wil een wapen, iemand die dat niet is wil geen wapen.
Wapens maken geweldadige mensen gevaarlijker, niet minder gevaarlijk.
Heb jij wel eens in Nederland met geweld te maken? Of enige professionele connectie met slachtoffers van geweld in Nederland?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.
Mijn standpunt is ondersteunt door talloze onderzoeken.
Ja zeker. In Nederland en in het buitenland. De laatste keer waren het twee drugsverslaafden in een bus die met elkaar begonnen te vechten, terwijl ik daar met mijn familie in de buurt zat. En iedere keer vraag ik me af waarom ik me dit moet laten welgevallen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik heb helaas enkele keren met geweld te maken gehad.
En ik vind dit:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Heb jij wel eens in Nederland met geweld te maken? Of enige professionele connectie met slachtoffers van geweld in Nederland?
In Nederland ja? Weet je het zeker?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De laatste keer waren het twee drugsverslaafden in een bus die met elkaar begonnen te vechten, terwijl ik daar met mijn familie in de buurt zat.
Wat had je met een wapen anders gedaan dan?quote:En iedere keer vraag ik me af waarom ik me dit moet laten welgevallen.
Ik vind de OP een beetje dunnetjes. Lui "denkwerk"...quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:
Na aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten dit onderwerp een eigen topic te geven.
Moeten Nederlanders de mogelijkheid kunnen hebben om zichtbaar of onzichtbaar een vuurwapen te dragen?
Negatieve voorbeelden uit de USA zijn er genoeg maar er zijn ook zat positieve voorbeelden zoals Tjechie.
Of misschien is het een idee om mensen te bewapenen zodat moorden door een regime zoals in Iran minder voor komen?
Dat is al besproken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind de OP een beetje dunnetjes. Lui "denkwerk"...
Welk probleem pak je hiermee aan? Dat inzicht mis ik een beetje.
En welke "positieve voorbeelden zoals in Tjechie" heb je allemaal?
Op deze manier is het prutswerk.
In Nederland meerdere keren in de trein zoiets meegemaakt. De laatste keer was in ~2015.quote:
Dat is aan mij. Het gaat er om dat je aan zet bent, en niet afhankelijk bent van het gedrag van mensen die minder te verliezen hebben.quote:Wat had je met een wapen anders gedaan dan?
Ik mis de "positieve voorbeelden zoals in Tsjechie" wel nog.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:23 schreef Candymannetje het volgende:
Dat is al besproken.
In mijn gesprek met isdatzo worden je vragen beantwoord.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik mis de "positieve voorbeelden zoals in Tsjechie" wel nog.
quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Yep, als je Tsjechië als voorbeeld neemt wel.
Maar de vraag is dan of het komt door de vuurwapens of niet.
Maar de versoepeling heeft niet geleid tot toename van criminaliteit.
WAT zijn de positieve voorbeelden dan? Kun je ze benoemen? Waarom moeten we Tsjechië als voorbeeld nemen? Wat is daar zo goed i.v.m vuurwapens?quote:
We moeten niks, ik gaf enkel aan dat een vrijere wapenwet niet per definitie tot meer geweld lijdt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
WAT zijn de positieve voorbeelden dan? Kun je ze benoemen? Waarom moeten we Tsjechië als voorbeeld nemen? Wat is daar zo goed i.v.m vuurwapens?
Blijf dromen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
We moeten niks, ik gaf enkel aan dat een vrijere wapenwet niet per definitie tot meer geweld lijdt.
Hoe weet je dat? Echt hoor. Ik gaf al eerder aan: lui "denken". En jouw "antwoorden" zij daar een heel goed voorbeeld van.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
We moeten niks, ik gaf enkel aan dat een vrijere wapenwet niet per definitie tot meer geweld lijdt.
Het hangt volgens mij sterk af van wie je wel en geen wapen geeft. Volg je het Amerikaans voorbeeld, dan krijg je bloedbaden. Volg je het Zwitsers of Finse voorbeeld, dan kunnen burgers die geschoold zijn om goed met wapens om te gaan een stimulans voor gespuis zijn om beter uit te kijken met wie ze uit dagen, of waar ze inbreken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Das allemaal leuk, totdat zij of mensen uit de directe omgeving er slachtoffer van worden. Net als met die Kirk vorig jaar.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:
Interessant wel weer hoe de pro-wapenfiguren extra doden door vuurwapengeweld best ok blijken te vinden.
Stropop.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:
Interessant wel weer hoe de pro-wapenfiguren extra doden door vuurwapengeweld best ok blijken te vinden.
Over lui zijn gesproken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Echt hoor. Ik gaf al eerder aan: lui "denken". En jouw "antwoorden" zij daar een heel goed voorbeeld van.
.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het hangt volgens mij sterk af van wie je wel en geen wapen geeft. Volg je het Amerikaans voorbeeld, dan krijg je bloedbaden. Volg je het Zwitsers of Finse voorbeeld, dan kunnen burgers die geschoold zijn om goed met wapens om te gaan een stimulans voor gespuis zijn om beter uit te kijken met wie ze uit dagen, of waar ze inbreken.
Je zou iedereen ook op boksles kunnen sturen. Dan wordt het voor hooligans toch minder aantrekkelijk om random personen aan te vallen, ook als ze zelf op boksles zitten.
Denk jij dat het 17 jarige meisje uit Abcoude nog geleefd had als ze gewapend was geweest?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:
Nee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Denk jij dat het 17 jarige meisje uit Abcoude nog geleefd had als ze gewapend was geweest?
Kleine kans, hoe triest ook…quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Denk jij dat het 17 jarige meisje uit Abcoude nog geleefd had als ze gewapend was geweest?
Ik denk niet dat iemand dan had geweten over wie je het nu had, omdat dodelijke geweldsslachtoffers dan veel gebruikelijker zouden zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Totdat hij op een dag wordt neergeschoten bij een tankstation of in een supermarkt. De mens is een uiterst agressief en destructief wezen. Maak hem niet nog gevaarlijker door hem te voorzien van wapens die juist zijn ontworpen om die vernietigende neigingen verder te versterken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Wat een ontzettend achterlijk idee. Minder wapens meer beter.
Omdat we niet in een film leven. Mensen zijn geen actiehelden die bij onraad als een soort Rambo gelijk de boeven overhoop schieten.quote:
Emotioneel boehoehoe-argument.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.
Was het een legaal wapen?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Emotioneel boehoehoe-argument.
Ik heb een keer, in Nederland, een pistool in mijn oog geduwd gekregen. Mag ik wel meepraten?
Ik wil graag voorkomen dat dat nog een keer gebeurt dus ik ben tegen het legaliseren van vuurwapenbezit.
Ah, maar dat verhaal wat je vertelde over de bus en de zwervers was dus helemaal niet in Nederland. Helder.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In Nederland meerdere keren in de trein zoiets meegemaakt. De laatste keer was in ~2015.
En dat is dus precies waarom het een waardeloos idee is.quote:Dat is aan mij. Het gaat er om dat je aan zet bent, en niet afhankelijk bent van het gedrag van mensen die minder te verliezen hebben.
Zegt de user met de 'als je geen geweld meemaakt heb je geen recht van spreken' drogreden.quote:
De wereld waarin Lyrebird in een bus ergens buiten Nederland, twee vechtende zwervers wel eens even de les gaat lezen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:56 schreef Straatcommando. het volgende:
In welke wereld is het een goed idee miljoenen, want dat worden het, vuurwapens in onze samenleving los te laten?
Nee maar is dus een andere situatie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee. Ga je daar dan minder dood van?
Helpt uitgebreid wapenbezit in de VS de misdaad te beperken?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee maar is dus een andere situatie.
Het wapen in jou geval was al verboden.
Maar zou diegene zijn wapen in jou oog gedrukt hebben als je er zelf ook 1 had gehad?
Nu zit je in een situatie dat alleen de boeven een vuurwapen hebben.
Geen idee, hoe was het daar zonder uitgebreid wapenbezit?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Helpt uitgebreid wapenbezit in de VS de misdaad te beperken?
Dat zullen we nooit weten, maar nu is er in elk geval niet geschoten en kan ik dit bericht nog typen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee maar is dus een andere situatie.
Het wapen in jou geval was al verboden.
Maar zou diegene zijn wapen in jou oog gedrukt hebben als je er zelf ook 1 had gehad?
Dat is beter dan een situatie waarin iedereen een wapen kan hebben.quote:Nu zit je in een situatie dat alleen de boeven een vuurwapen hebben.
Grote kans op veel minder doden door vuurwapengeweld. Zowel onder de slachtoffers van criminaliteit, als onder de daders.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Geen idee, hoe was het daar zonder uitgebreid wapenbezit?
Minder schoolshootings, minder kinderen die zichzelf per ongeluk doodschieten. Er gaan in de VS meer dan 100 mensen per dag dood door vuurwapens, meer dan 200 gewonden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Geen idee, hoe was het daar zonder uitgebreid wapenbezit?
Grote kans van niet want in andere landen met uitgebreid wapenbezit heb je geen USA toestanden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Grote kans op veel minder doden door vuurwapengeweld. Zowel onder de slachtoffers van criminaliteit, als onder de daders.
Het is inderdaad volkomen bizar.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Minder schoolshootings, minder kinderen die zichzelf per ongeluk doodschieten. Er gaan in de VS meer dan 100 mensen per dag dood door vuurwapens, meer dan 200 gewonden.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)itbare-wapenepidemi/
1 op de 5 volwassenen heeft een familielid dat om kwam door vuurwapens, 1 op de 6 zag een schietpartij
https://www.hln.be/buiten(...)-vuurwapen~a23eeda3/
Dat iemand dan denkt: goed idee, dat kopiëren we, snap ik echt niet.
En hoeveel van die incidenten zijn met illegale vuurwapens?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Minder schoolshootings, minder kinderen die zichzelf per ongeluk doodschieten. Er gaan in de VS meer dan 100 mensen per dag dood door vuurwapens, meer dan 200 gewonden.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)itbare-wapenepidemi/
1 op de 5 volwassenen heeft een familielid dat om kwam door vuurwapens, 1 op de 6 zag een schietpartij
https://www.hln.be/buiten(...)-vuurwapen~a23eeda3/
Dat iemand dan denkt: goed idee, dat kopiëren we, snap ik echt niet.
De meeste schoolshootings zijn met legale wapens.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoeveel van die incidenten zijn met illegale vuurwapens?
Ik snap ook niet waarom iemand dat zou willen kopiëren.
En de rest?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste schoolshootings zijn met legale wapens.
'Legale vuurwapens' zijn minder dodelijk dan 'illegale vuurwapens'?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoeveel van die incidenten zijn met illegale vuurwapens?
Waarom is dat eigenlijk zo relevant? Meer legale wapens in omloop is ook meer illegale wapens in omloop.quote:
Totaal niet maar illegale wapens zijn al verboden dus ja.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
'Legale vuurwapens' zijn minder dodelijk dan 'illegale vuurwapens'?
Ik heb wel eens met geweld te maken gehad en ook wel eens (zonder geweld) beroofd.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar criminelen zijn dus niet het vaakst slachtoffer en zelfs niet het vaakst dader, want criminelen schieten vooral onderling op elkaar, niet op kinderen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Totaal niet maar illegale wapens zijn al verboden dus ja.
En ze worden meestal gebruikt door criminelen.
Het is relevant om een goed overzicht te krijgen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom is dat eigenlijk zo relevant? Meer legale wapens in omloop is ook meer illegale wapens in omloop.
Maar familieshootings zijn in ieder geval bijna altijd met legale wapens.
En de groep die het vaakst slachtoffer van de wapens in de VS, zijn geen daders van een misdrijf oid, maar kinderen: https://www.nporadio1.nl/(...)ilitairen-en-agenten
Meer wapens = meer dode kinderen. Simpel.
Dit snap ik even niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar criminelen zijn dus niet het vaakst slachtoffer en zelfs niet het vaakst dader, want criminelen schieten vooral onderling op elkaar, niet op kinderen.
Heb je daar een bron van?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Veruit het meeste vuurwapengeweld komt door illegale wapens.
Ja lees de quote van Joe Biden nou eens goed.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
Dat kinderen het vaakst slachtoffer zijn wijst er op dat die zin niet klopt.
Nee hoor dat hoeft niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou dan.
Meer vuurwapens = meer vuurwapengebruik = ...
Degene die hier niet open-minded is ben jij vooral. Jij weigert te accepteren datquote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En ik wil best wel met je de boel uit gaan spitten en bronnen en onderzoeken gaan plaatsen maar wees dan wel open-minded.
Ik ben juist wel open-minded.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Degene die hier niet open-minded is ben jij vooral. Jij weigert te accepteren dat
meer wapens = meer onschuldige slachtoffers = meer dode kinderen = een onveiligere samenleving.
Ondanks alle bronnen.
Zou zo maar kunnen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij denkt: meer vuurwapens = minder vuurwapengebruik?
Degene die het dichtste bij is. Dat soort overvallers zijn bijna altijd heel matig voorbereid.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou zo maar kunnen.
Stel een crimineel met een illegaal wapen wilt een overval gaan plegen.
Er zijn 2 juweliers, 1 heeft een vuurwapen en de ander niet.
Welke gaat hij beroven?
Sorry maar dat slaat helemaal nergens op.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Degene die het dichtste bij is. Dat soort overvallers zijn bijna altijd heel matig voorbereid.
Of hij kiest er in beide gevallen voor om eerst te schieten voor de zekerheid…
De enige andere landen waar wat meer wapens zijn, zijn landen met een jachtcultuur en daar zie je dus alleen wapens voor de jacht. Daar hebben we al een systeem voor in Nederland. Jouw voorstel komt alleen in de VS voor verder.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben juist wel open-minded.
Jij bent maar degene die loopt te hameren op de USA.
Terwijl ik al meerdere malen heb gezegd dat je zo'n systeem niet moet willen.
Niet waar, ik heb in dit topic al meerdere malen Tsjechië als voorbeeld genomen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
De enige andere landen waar wat meer wapens zijn, zijn landen met een jachtcultuur en daar zie je dus alleen wapens voor de jacht. Daar hebben we al een systeem voor in Nederland. Jouw voorstel komt alleen in de VS voor verder.
Wapens voorkomen geen misdaad.
Neuh, dergelijke overvallen zijn vrij zeldzaam want de opbrengst is over het algemeen laag. Dus dat zijn vooral die drugsgebruikers e.d. Die snel geld nodig hebben.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Sorry maar dat slaat helemaal nergens op.
Overvallers kiezen hun doel bewust uit.
En eerst schieten doen ze ook nooit.
Tenzij ze aan de drugs zitten ofzo.
Dat zijn gewoon doemscenario's die in je hoofd zitten.
quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Niet waar, ik heb in dit topic al meerdere malen Tsjechië als voorbeeld genomen.
Heb je het wel gelezen?
Briljant systeem inderdaad…quote:Gepubliceerd:
vr 22 dec. 2023 18u07
De 24-jarige man die gisteren 14 mensen doodschoot in een universiteitsgebouw in Praag, was in het bezit van meerdere vuurwapens. In het gebouw werd ook een grote hoeveelheid munitie gevonden.
Welke wapens hij gebruikt heeft, is nog niet geheel duidelijk. Wel zeker is dat hij die wapens rechtmatig in zijn bezit had.
Voor Tsjechië geldt wat ik zeg: dat zijn jachtwapens, Tsjechië heeft een jachtcultuur.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Niet waar, ik heb in dit topic al meerdere malen Tsjechië als voorbeeld genomen.
Heb je het wel gelezen?
Volgens dit artikel is dat toch net anders.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor Tsjechië geldt wat ik zeg: dat zijn jachtwapens, Tsjechië heeft een jachtcultuur.
In Tsjechië lopen mensen niet met een wapen rond om geweld te voorkomen.
De wetgeving is er inderdaad soepeler. Maar zoals je ziet: maar 300.000 mensen hebben daadwerkelijk een wapen. En in Tsjechië is de jacht echt nog groot, dat zullen dus echt vooral jachtwapens zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens dit artikel is dat toch net anders.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/22/tsjechie-wapenwetgeving/
quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De wetgeving is er inderdaad soepeler. Maar zoals je ziet: maar 300.000 mensen hebben daadwerkelijk een wapen. En in Tsjechië is de jacht echt nog groot, dat zullen dus echt vooral jachtwapens zijn.
quote:Duquet merkt wel op dat de Tsjechische wapenwetgeving nog altijd veel strenger is dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. "Maar het bezit van wapens omwille van bijvoorbeeld zelfverdediging ligt wel veel hoger dan in veel andere Europese landen. "In België bijvoorbeeld kopen mensen vooral wapens voor de jacht en het sportschieten, in Tsjechië gaat het vooral om zelfverdediging, benadrukt Duquet. "Tsjechen mogen bijvoorbeeld ook wapens verborgen dragen."
Dat zegt die man dus, maar als je ziet dat jagen daar echt heel gebruikelijk is en er maar 300.000 mensen een wapen hebben, dan klopt er daar dus iets niet.quote:
Oh, ik weet dat jagen daar groot is. Maar wapenbezit is daar echt om meer redenen vrij gebruikelijk. En vijf keer zoveel wapenbezitters op een bevolking die ongeveer 2/3 is van Nederland is niet alleen door de jacht te verklaren.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zegt die man dus, maar als je ziet dat jagen daar echt heel gebruikelijk is en er maar 300.000 mensen een wapen hebben, dan klopt er daar dus iets niet.
Zoek maar eens naar jachtreizen in Europa, die gaan allemaal naar Tsjechië of Polen. Omdat jagen daar echt nog gemeengoed is, onderdeel van hun cultuur.
zelfbeschikking om een buurman in een boze bui dood te schieten.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Lyrebird het volgende:
. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Vanwege 1 incident vind je het geen goed systeem?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
[..]
Briljant systeem inderdaad…
Maar Tsjechië heeft echt een traditie op dat gebied.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, ik weet dat jagen daar groot is. Maar wapenbezit is daar echt om meer redenen vrij gebruikelijk. En vijf keer zoveel wapenbezitters op een bevolking die ongeveer 2/3 is van Nederland is niet alleen door de jacht te verklaren.
Nee, dat incident illustreert waarom het geen goed systeem is.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vanwege 1 incident vind je het geen goed systeem?
ja, want de kans dat dat hier gebeurt binnen nu en 50 jaar is echt zo groot, he....quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:
Of misschien is het een idee om mensen te bewapenen zodat moorden door een regime zoals in Iran minder voor komen?
Maar hoe ver wil je dan gaan met dat gedachtegoed?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, dat incident illustreert waarom het geen goed systeem is.
Of kijk jij wel uit naar mee massale schietpartijen? Immers de kans daarop neemt gewoon toe als er meer legale wapens in omloop zijn…
Wie gaat dan bepalen tegen welke regeringen er een opstand moet komen?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:51 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
ja, want de kans dat dat hier gebeurt binnen nu en 50 jaar is echt zo groot, he....
Tevens, het grootste voorbeeld waar ze een "right to bear arms" hebben is natuurlijk de VS. En als er in hun geschiedenis 1 moment is waarop het bewapende volk in opstand hoort te komen tegen een regering, is het nu wel. Maar gebeurt dat daar? Nee.
Dus nee, zo'n right to arm bears hebben wij hier helemaal niet nodig. Het werkt namelijk niet, want de wapenfanaten zijn ook de mensen die het soort regeringen waartegen je in opstand hoort te komen, juist wel tof vinden.
Ja, nu ben ik echt overtuigd hoor.quote:
Stel alle juweliers zijn bewapend: worden er dan geen juweliers meer overvallen?quote:Stel een crimineel met een illegaal wapen wilt een overval gaan plegen.
Er zijn 2 juweliers, 1 heeft een vuurwapen en de ander niet.
Welke gaat hij beroven?
Ik denk minder, helemaal geen overvallen meer lijkt mij een utopie.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, nu ben ik echt overtuigd hoor.
[..]
Stel alle juweliers zijn bewapend: worden er dan geen juweliers meer overvallen?
Waarom minder? Omdat al die boeven ineens bedenken dat ze liever een brave hardwerkende burger willen zijn... ?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk minder, helemaal geen overvallen meer lijkt mij een utopie.
Omdat ze niet beschoten willen worden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom minder? Omdat al die boeven ineens bedenken dat ze liever een brave hardwerkende burger willen zijn... ?
Maar ze willen wel juwelen stelen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat ze niet beschoten willen worden.
Je vergeet even dat de stalker in jouw voorbeeld nu ook een vuurwapen heeft, en waarschijnlijk lang voordat het slachtoffer er één heeft.quote:Waarom denken dat plofkrakers nu zo vaak naar het buitenland gaan?
Hier is het te goed beveiligd.
En wat zal een stalker doen als hij ziet dat zijn slachtoffer zich aan het bewapenen en trainen is?
Veel van die zaken draaien om macht over het slachtoffer.
Waar zeg ik dat ik stalkers vuurwapens wil geven?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar ze willen wel juwelen stelen.
[..]
Je vergeet even dat de stalker in jouw voorbeeld nu ook een vuurwapen heeft, en waarschijnlijk lang voordat het slachtoffer er één heeft.
Dus een situatie met nul vuurwapens wordt een situatie met één of twee vuurwapens. In welke situatie is de kans op vuurwapengeweld het grootst: de situatie mét vuurwapen(s), of de situatie zónder vuurwapen(s)?
Dat is wel het resultaat wanneer je vuurwapenbezit legaliseert. Als je denkt dat wapens legaal in bezit alleen belanden bij mensen die er te allen tijde verstandig mee om kunnen gaan dan ben je echt hopeloos naïef.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik stalkers vuurwapens wil geven?
Wapenbezit in Europa waar mogelijk verbieden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar hoe ver wil je dan gaan met dat gedachtegoed?
Dat is legaal is wilt niet zeggen dat iedereen er 1 mag bezitten hè.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is wel het resultaat wanneer je vuurwapenbezit legaliseert. Als je denkt dat wapens legaal in bezit alleen belanden bij mensen die er te allen tijde verstandig mee om kunnen gaan dan ben je echt hopeloos naïef.
Training en screening gaat niet voorkomen dat er geen misstanden zijn. Wat @Isdatzo zegt blijft met maatregelen als deze gewoon staan.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is legaal is wilt niet zeggen dat iedereen er 1 mag bezitten hè.
Zoals ik al eerder zei: voor een auto heb je ook een rijbewijs nodig.
Misstanden zullen altijd blijven bestaan.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Training en screening gaat niet voorkomen dat er geen misstanden zijn. Wat @:Isdatzo zegt blijft met maatregelen als deze gewoon staan.
nee, iedereen kan een auto kopen. Er mee mogen rijden, daar heb je een rijbewijs voor nodig. Maar wat weerhoud je ervan om er dan mee te rijden zonder rijbewijs?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is illegaalquote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:45 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
nee, iedereen kan een auto kopen. Er mee mogen rijden, daar heb je een rijbewijs voor nodig. Maar wat weerhoud je ervan om er dan mee te rijden zonder rijbewijs?
Van die positieve invloed lijken maar weinig te zijn overtuigd. En ook niet bewezen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Misstanden zullen altijd blijven bestaan.
Maar het zal ook een positieve invloed hebben.
Zowel de negatieve als de positieve invloeden vallen niet te bewijzen denk ik?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Van die positieve invloed lijken maar weinig te zijn overtuigd. En ook niet bewezen.
En zoals we allemaal weten vinden er geen verkeersovertreding plaats, zijn er geen aso's in het verkeer, en gebeuren er geen verkeersongelukken...quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Alleen als je alle schietpartijen en zelfs doden die er per ongeluk vallen door wapenbezit negeert, dan is het aantal negatieve invloeden niet bewezen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zowel de negatieve als de positieve invloeden vallen niet te bewijzen denk ik?
Waarom begin je nou steeds over Amerika?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen als je alle schietpartijen en zelfs doden die er per ongeluk vallen door wapenbezit negeert, dan is het aantal negatieve invloeden niet bewezen.
Er vallen in Nederland ongeveer 120 doden door een misdrijf (niet allemaal een vuurwapen) per jaar.
In Amerika zijn er honderden onopzettelijke schietpartijen waarbij kleine kinderen (onder de 11, vaak peuters) de 'dader' zijn: https://www.hpdetijd.nl/p(...)dan-door-terroristen
Zet die cijfers naast elkaar en je kunt niet anders dan concluderen dat er met meer vuurwapens in de huizen, ook meer onschuldige slachtoffers gaan komen. Meer dan er kunnen afnemen door de zogezegde bescherming door wapens.
Omdat dat het enige land is waar ze zo gek zijn om te denken dat wapens beschermen tegen geweld.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom begin je nou steeds over Amerika?
Het is toch overduidelijk dat die gasten niet goed wijs zijn?
Ja man want iedereen die een verkeersovertreding maakt is ook in staat iemand dood te schietenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En zoals we allemaal weten vinden er geen verkeersovertreding plaats, zijn er geen aso's in het verkeer, en gebeuren er geen verkeersongelukken...
Jij wil hier wapens toestaan omdat je eerst zegt dat het een positieve invloed zal hebben , en nu geef je zelf toe dat het niet te bewijzen is.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zowel de negatieve als de positieve invloeden vallen niet te bewijzen denk ik?
We kunnen hooguit speculeren.
Nou echt niet, Tsjechië is het USA van de EU maar dan met normale mensen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat dat het enige land is waar ze zo gek zijn om te denken dat wapens beschermen tegen geweld.
In jouw Tsjechië heeft vrijwel niemand een wapen. 300.000, waarschijnlijk vooral boeren die achteraf wonen en jagers.
En Amerika zijn cijfers over. Die schietpartijen per ongeluk door peuters gaan hier ook komen als je de mensen gaat vertellen dat ze hun wapen op hun nachtkastje moeten leggen om geweld te voorkomen.
Nee, dus. Er zijn maar 300.000 mensen met een wapen in Tsjechië. Dat is niet het massale walenbezit waar jij hier over begon.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou echt niet, Tsjechië is het USA van de EU maar dan met normale mensen.
Wapens zijn daar onderdeel van de maatschappij en nou met de Russische dreiging helemaal.
Waar zeg ik dat ik wapens wil toestaan?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij wil hier wapens toestaan omdat je eerst zegt dat het een positieve invloed zal hebben , en nu geef je zelf toe dat het niet te bewijzen is.
Negatieve invloeden hebben mensen hier objectief juist wel aangetoond met harde cijfers over meer wapen doden.
Maar dat is wel wat er in de praktijk gebeurt.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja man want iedereen die een verkeersovertreding maakt is ook in staat iemand dood te schieten![]()
Ik gebruikte de auto als voorbeeld om te laten zien dat wanneer iets gelegaliseerd is je niet per se iedere Jan doedel er toegang tot hoeft te geven.
De wet laat het wel toe en er zijn maar 300.000 mensen met een vuurwapen en geen massale incidenten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Er zijn maar 300.000 mensen met een wapen in Tsjechië. Dat is niet het massale walenbezit waar jij hier over begon.
En als je 'normaal moet doen' en dus geen doorgeladen wapen in je huis mag leggen, helpt het niks want vrijwel al het geweld vindt plaats in eigen huis in Nederland.
Nee dus.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat is wel wat er in de praktijk gebeurt.
quote:De wet laat het wel toe en er zijn maar 300.000 mensen met een vuurwapen en geen massale incidenten.
Dus dan zullen die doemscenario's wel niet kloppen van je.
De mensen die hier zeggen dat wapens de hoeveelheid geweld gaan verminderen. Jij dus. Anders zie ik namelijk niet hoe je dat wil bereiken.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Welke gek wilt er nou een door geladen wapen in z'n huis leggen?
Ja joh jij wilt bij iedere huiselijke ruzie gelijk gaan schieten ofzo?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
De mensen die hier zeggen dat wapens de hoeveelheid geweld gaan verminderen. Jij dus. Anders zie ik namelijk niet hoe je dat wil bereiken.
Berovingen met vuurwapens komen in Nederland nauwelijks voor, dus dat zou nogal onzinnig zijn. Totaal aantal overvallen is nog maar 535 in 2025.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja joh jij wilt bij iedere huiselijke ruzie gelijk gaan schieten ofzo?
Ik dacht meer aan het bewapenen van mensen die een grote kans hebben om beroofd te worden tijden hun werk ofzo.
Maar 535?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Berovingen met vuurwapens komen in Nederland nauwelijks voor, dus dat zou nogal onzinnig zijn. Totaal aantal overvallen is nog maar 535 in 2025.
Een aantal knopjes in je winkel die de politie gelijk roepen zijn veel effectiever gebleken. Desnoods verfijn je dat systeem, zorg je dat er bijvoorbeeld ook knoppen in werkkleding zitten, zodat je er altijd bij kan.
En worden er minder weerloze meisjes verkracht? Is er minder stalking? Worden er minder juweliers overvallen?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee dus.
Daar heb ik het net over met hanca.
[..]
Ja.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En worden er minder weerloze meisjes verkracht? Is er minder stalking? Worden er minder juweliers overvallen?
Hot take: met meer vuurwapens in omloop zullen er meer gewapende berovingen en overvallen plaatsvinden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar 535?
Nu ben je ineens wel behoorlijk het aantal incidenten aan het bagatelliseren.
Dat zijn er meer 1 per dag hè.
Ik niet hoor, voel me niet onveilig op straat.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:08 schreef Hexagon het volgende:
Maar Candyman, ga je dan iedere keer als je van huis bent een wapen meenemen?
Heb je enig idee hoeveel winkels er zijn? Ja, 535 zijn er 535 te veel, maar echt veel zijn het er niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar 535?
Nu ben je ineens wel behoorlijk het aantal incidenten aan het bagatelliseren.
Dat zijn er meer 1 per dag hè.
Overvallen op vrachtwagens zijn hier een tijdje inderdaad toegenomen, door een gebrek aan bewaakte parkeerplaatsen. Dat is dan ook de simpele oplossing: niet elke vrachtwagenchauffeur een wapen in huis, maar zorgen voor voldoende goede stopplekken met camerabewaking en desnoods fysieke bewaking. Dat is ook waar ze om vragen: https://www.gld.nl/nieuws(...)parkeerplaats-vindenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik niet hoor, voel me niet onveilig op straat.
Maar ik sprak pas geleden een Braziliaanse vrachtwagenchauffeur die hier op vakantie was.
En die vertelde mij dat het aantal overvallen op vrachtwagens sterk was afgenomen sinds ze wapens mochten dragen.
Het is nog nooit mijn bedoeling geweest dat mensen zich gaan bewapenen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel winkels er zijn? Ja, 535 zijn er 535 te veel, maar echt veel zijn het er niet.
En nogmaals: je bedoeling is dus nu plots niet meer dat mensen zichzelf bewapenen? Alleen de winkels bij de bezinestations (dat is verreweg de grootste groep) nog?
Het ging over Brazilië, daar gebeurt het vrij regelmatig in de afgelegen gebieden.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Overvallen op vrachtwagens zijn hier een tijdje inderdaad toegenomen, door een gebrek aan bewaakte parkeerplaatsen. Dat is dan ook de simpele oplossing: niet elke vrachtwagenchauffeur een wapen in huis, maar zorgen voor voldoende goede stopplekken met camerabewaking en desnoods fysieke bewaking. Dat is ook waar ze om vragen: https://www.gld.nl/nieuws(...)parkeerplaats-vinden
Jouw woorden:quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is nog nooit mijn bedoeling geweest dat mensen zich gaan bewapenen.
Ik gooi gewoon een balletje op en jullie gaan door het dolle.
Maar inmiddels heb je dus inderdaad door dat dat een heel slecht idee is.quote:is het een idee om mensen te bewapenen
Ja, maar hier gaat het over Nederland, hier kunnen we beter zorgen voor goede parkeerplaatsen met camerabewaking. Daar hebben vrachtwagenchauffeurs veel meer aan.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het ging over Brazilië, daar gebeurt het vrij regelmatig in de afgelegen gebieden.
Ja en de zin is toch geformuleerd in de vragende vorm.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jouw woorden:
[..]
Maar inmiddels heb je dus inderdaad door dat dat een heel slecht idee is.
Ik zei toch dat ik een Braziliaanse vrachtwagenchauffeur sprak die hier op vakantie was.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar hier gaat het over Nederland, hier kunnen we beter zorgen voor goede parkeerplaatsen met camerabewaking. Daar hebben vrachtwagenchauffeurs veel meer aan.
En wat blijkt daaruit?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://policie.gov.cz/statistiky-kriminalita.aspx
https://gunlex.cz/
Aantal vuurwapens gaat omhoog en het aantal moorden naar beneden.quote:
Ik weet wel zeker van niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb wel eens met geweld te maken gehad en ook wel eens (zonder geweld) beroofd.
Maar ik denk niet dat constant een wapen bij me moeten dragen en daar wat aan verbeterd had.
Maar dan zou ik dus ieder moment buiten mijn huis met een wapen op zak moeten gaan lopen. Bovendien lijkt het me verre van een goed idee om gewapende gevechten met tuig op straat aan te gaan.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker van niet.
Maar als jij geschoold was om met dat wapen om te gaan, en geschoold was om geweld te de-escaleren met een wapen, dan wel.
Je kunt ook naar de sportschool gaan, meer spiermassa kweken en MMA gaan trainen. Daarmee bereik je uiteindelijk iets soortgelijks: je bent niet langer automatisch slachtoffer, maar je straalt uit dat je je kunt verweren. Dat zijn voor laffe daders vaak genoeg redenen om de confrontatie te vermijden.
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan zou ik dus ieder moment buiten mijn huis met een wapen op zak moeten gaan lopen. Bovendien lijkt het me verre van een goed idee om gewapende gevechten met tuig op straat aan te gaan.
Die keer dat ik met geweld te maken had was toen een willekeurige doorgesnoven gast me zonder aanleiding KO sloeg tijdens een avondje uit. Ik zou geen kans hebben gehad iets met een wapen te doen, los van het feit dat wapens in zo'n setting vragen is om problemen. En als wapens zouden mogen, zouden die gasten die me beroofden ook gewoon wapens hebben en erop voorbereid zijn geweest. Ik zou er niets mee opgeschoten zijn.
Als iedereen daarentegen zomaar een wapen mag hebben, dan kan iedereen je ook zomaar gaan bedreigen met zo'n ding. Dan maakt het er echt niet veiliger op.
Zie je daar nou veel mensen wapens dragen?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.
Dit gaat niet alle problemen voorkomen, maar met meer geoefende schutters/pseudo wethandhavers op straat maak je het minder interessant voor gespuis om slachtoffers te maken.
Ik ben op dit moment in de VS, waar ik afgelopen week op straat liep, en er iemand toeterde toen ik overstak. Ik gaf aan dat ik over een zebrapad liep. De bestuurder opende toen z’n raam en bood z’n excuses aan. Ze zijn hier sowieso beleefder dan in Nederland, maar dat ik een redneck met een wapen op zak kan zijn, speelt ook (onbewust) mee.
Op een trail ben ik een keer iemand tegengekomen met een revolver in een holster. Op een camping in Arizona kwam de beheerder naar ons toe gereden met een pickup waar twee shot guns tegen het achterraam hingen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zie je daar nou veel mensen wapens dragen?
Ben er nooit geweest.
Dat iemand een VOG kan krijgen betekent niet meteen dat die te vertrouwen is. Bovendien betekent dat wanneer heel veel mensen een wapen hebben iemand het ook makkelijker kan "lenen" of stelen. De kans dat een tuig gespuis een wapen kan krijgen is dus een stuk groter.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.
Dit gaat niet alle problemen voorkomen, maar met meer geoefende schutters/pseudo wethandhavers op straat maak je het minder interessant voor gespuis om slachtoffers te maken.
Ik ben op dit moment in de VS, waar ik afgelopen week op straat liep, en er iemand toeterde toen ik overstak. Ik gaf aan dat ik over een zebrapad liep. De bestuurder opende toen z’n raam en bood z’n excuses aan. Ze zijn hier sowieso beleefder dan in Nederland, maar dat ik een redneck met een wapen op zak kan zijn, speelt ook (onbewust) mee.
Oh maar gister bood een pubermeisje me nog excuses aan nadat ze doorfietste toen ik op een zebrapad liep. En dat overkomt me ook met enige regelmaat als een automobilist per ongeluk doorrijdt.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zie de schutter in Alphen aan den Rijn, die had een vergunning. Liever niet meer zulke gevallen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:44 schreef Isdatzo het volgende:
Daarnaast is de beoordeling bij het verlenen van een wapenvergunning een momentopname en kan er van alles gebeuren nadat zo'n wapen in huis is gehaald.
In essentie is het gewoon heel simpel: meer wapens, meer ellende.
quote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:44 schreef Isdatzo het volgende:
Daarnaast is de beoordeling bij het verlenen van een wapenvergunning een momentopname en kan er van alles gebeuren nadat zo'n wapen in huis is gehaald.
In essentie is het gewoon heel simpel: meer wapens, meer ellende.
Hier de cijfers uit Tsjechië.quote:Jaar Aantal legale vuurwapens Aantal moorden (totaal) Moorden met vuurwapen
2002 ~600.000 250 22
2010 ~700.000 185 16
2015 ~800.000 155 12
2020 ~950.000 135 9
2023 ~1.050.000 128 7
Kan je dat toelichten?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:13 schreef -XOR- het volgende:
Vrij vuurwapenbezit maakt het gevaar van een tirannieke overheid overigens alleen maar groter.
Een tirannieke overheid wordt niet daadwerkelijk tegengehouden door wat burgers met wapens aangezien bij een coupe altijd collectieve actieproblemen komen kijken en een overheid altijd wel meer wapens heeft. Wel is iedereen steeds bloednerveus omdat de ander een wapen op zak kan hebben wat het wantrouwen tussen overheid en burger vergroot. Bij iedere verkeerscontrole loopt een burger die zijn rijbewijs uit het handschoenenvakje van zijn auto wil pakken het risico een kogel door de kop te krijgen van een agent die met het verkeerde been uit bed is gestapt.quote:
Ja nu ga je ook weer uit van Amerikaanse toestandenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een tirannieke overheid wordt niet daadwerkelijk tegengehouden door wat burgers met wapens aangezien bij een coupe altijd collectieve actieproblemen komen kijken en een overheid altijd wel meer wapens heeft. Wel is iedereen steeds bloednerveus omdat de ander een wapen op zak kan hebben wat het wantrouwen tussen overheid en burger vergroot. Bij iedere verkeerscontrole loopt een burger die zijn rijbewijs uit het handschoenenvakje van zijn auto wil pakken het risico een kogel door de kop te krijgen van een agent die met het verkeerde been uit bed is gestapt.
Ik denk niet dat het in Nederland zo'n vaart zal lopen, maar vrij wapenbezit maakt de verhouding tussen overheid en burger er niet bepaald fijner op. Het gaat me er meer om dat het argument dat vrij wapenbezit als een soort noodmaatregel tegen een tirannieke overheid, zoals het second amendment doorgaans van zingeving wordt voorzien, geen stand houdt.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja nu ga je ook weer uit van Amerikaanse toestanden
Vrij wapenbezit moet je ook niet willen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het in Nederland zo'n vaart zal lopen, maar vrij wapenbezit maakt de verhouding tussen overheid en burger er niet bepaald fijner op. Het gaat me er meer om dat het argument dat vrij wapenbezit als een soort noodmaatregel tegen een tirannieke overheid, zoals het second amendment doorgaans van zingeving wordt voorzien, geen stand houdt.
Ja, dat is een beetje het probleem waar je op stuit als je een tiranniek regime omver wilt werpen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:31 schreef Candymannetje het volgende:
Regimes die dan het vuur gaan openen op burgers zijn echt de dictators.
Want in de VS moet iedereen eerst een cursus doen voordat ze een wapen mogen kopen?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat iemand een VOG kan krijgen betekent niet meteen dat die te vertrouwen is. Bovendien betekent dat wanneer heel veel mensen een wapen hebben iemand het ook makkelijker kan "lenen" of stelen. De kans dat een tuig gespuis een wapen kan krijgen is dus een stuk groter.
Los daarvan is het in de VS helemaal niet veiliger op straat door wapens. Dus je schiet er gewoon niets mee op. De situaties die ik noemden hadden ook in de VS kunnen plaatsvinden en ik had niets aan een wapen gehad.
Geen idee, maar je moet er in ieder geval een soort van VOG hebben.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Want in de VS moet iedereen eerst een cursus doen voordat ze een wapen mogen kopen?
In de praktijk kan iedereen in de VS aan een wapen komen. “Straw purchases”, waarbij oude vrouwtjes wapens voor misdadigers kopen, bestaan nog steeds en worden nauwelijks bestraft. De VS zijn enorm laks.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen idee, maar je moet er in ieder geval een soort van VOG hebben.
Het zal vast beter kunnen dan in de VS. Maar dan nog is de kans een stuk groter dan anderen je met een vuurwapen kunnen bedreigen of er fouten mee maken. En dat ze sneller in handen komen van degenen die ze niet mogen hebben.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 22:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In de praktijk kan iedereen in de VS aan een wapen komen. “Straw purchases”, waarbij oude vrouwtjes wapens voor misdadigers kopen, bestaan nog steeds en worden nauwelijks bestraft. De VS zijn enorm laks.
Je weet het niet. Een wapencursus maakt je weerbaarder. In de VS stond ik lang geleden op de bus te wachten, toen een kereltje een blikje op de grond gooide. Een oudere man vroeg hem toen om het blikje op te rapen. De manier waarop die man dat zei, en de manier waarop hij zich gedroeg deed vermoeden dat het of om een ex-soldaat/marinier ging. Het kereltje raapte uiteindelijk dat blikje ook op.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 22:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zal vast beter kunnen dan in de VS. Maar dan nog is de kans een stuk groter dan anderen je met een vuurwapen kunnen bedreigen of er fouten mee maken. En dat ze sneller in handen komen van degenen die ze niet mogen hebben.
Maar verder verandert het ook weinig aan dat ik niks zou zijn opgeschoten met een wapen op die momenten dat ik met geweld en criminaliteit te maken kreeg.
Dat zo’n jongen dat blikje blijkbaar opruimt uit angst om anders een wapen op zich gericht te krijgen, lijkt me toch geen bijster sterk argument eerlijk gezegd…quote:Op zondag 22 maart 2026 03:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je weet het niet. Een wapencursus maakt je weerbaarder. In de VS stond ik lang geleden op de bus te wachten, toen een kereltje een blikje op de grond gooide. Een oudere man vroeg hem toen om het blikje op te rapen. De manier waarop die man dat zei, en de manier waarop hij zich gedroeg deed vermoeden dat het of om een ex-soldaat/marinier ging. Het kereltje raapte uiteindelijk dat blikje ook op.
Ik denk niet dat lyrebird dat bedoeld.quote:Op zondag 22 maart 2026 07:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zo’n jongen dat blikje blijkbaar opruimt uit angst om anders een wapen op zich gericht te krijgen, lijkt me toch geen bijster sterk argument eerlijk gezegd…
Vuurwapens zijn dus onnodig. Mooie conclusie.quote:Op zondag 22 maart 2026 07:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk niet dat lyrebird dat bedoeld.
Het gaat om de uitstraling die je hebt als je getraind en weerbaar bent.
Ook zonder vuurwapens.
Dus je bent dan minder snel slachtoffer en mensen zijn eerder geneigd naar je te luisteren.
Dus eigenlijk is een vuurwapen niet meer dan een compensatiestukje voor zwakkelingen? Dat verklaart een hoop...quote:Op zondag 22 maart 2026 07:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk niet dat lyrebird dat bedoeld.
Het gaat om de uitstraling die je hebt als je getraind en weerbaar bent.
Ook zonder vuurwapens.
Dus je bent dan minder snel slachtoffer en mensen zijn eerder geneigd naar je te luisteren.
Als jij die conclusie trekt is dat prima.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is een vuurwapen niet meer dan een compensatiestukje voor zwakkelingen? Dat verklaart een hoop...
Waar komt je fascinatie voor vuurwapens eigenlijk vandaan? De gemiddelde Nederlander is immers heel blij dat je hier niet struikelt over de wapens…quote:Op zondag 22 maart 2026 10:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als jij die conclusie trekt is dat prima.
Ik zie het anders.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn criminelen altijd op zoek naar zwakke slachtoffers.
En een getrainde man is fysiek gewoon sterker dan een getrainde vrouw.
Als je de vrouw traint en bewapend met een vuurwapen neem je het fysieke overwicht van de man weg en zal de man een niet snel toe slaan omdat het geen makkelijk slachtoffer is.
Als jij dan die vrouw een zwakkeling vind omdat ze een vuurwapen heeft is dat je eigen mening waar je recht op hebt natuurlijk.
Waarom denk je dat ik een fascinatie voor vuurwapens hebt?quote:Op zondag 22 maart 2026 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waar komt je fascinatie voor vuurwapens eigenlijk vandaan? De gemiddelde Nederlander is immers heel blij dat je hier niet struikelt over de wapens…
Je komt nogal fanatiek pro-vuurwapens over op dit onderwerp, dus vandaar.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:24 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik een fascinatie voor vuurwapens hebt?
Ik open gewoon een topic omdat we het in een ander topic over dit onderwerp hadden en ik wilde daar niet offtopic gaan.
Dat zal meer zijn omdat bepaalde users helemaal ape shit gaan en onzin verkondigen.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je komt nogal fanatiek pro-vuurwapens over op dit onderwerp, dus vandaar.
In een samenleving waarin iedereen bewapend is zoeken daders geen slachtoffers meer?quote:Op zondag 22 maart 2026 10:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als jij die conclusie trekt is dat prima.
Ik zie het anders.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn criminelen altijd op zoek naar zwakke slachtoffers.
En een getrainde man is fysiek gewoon sterker dan een getrainde vrouw.
Als je de vrouw traint en bewapend met een vuurwapen neem je het fysieke overwicht van de man weg en zal de man een niet snel toe slaan omdat het geen makkelijk slachtoffer is.
Als jij dan die vrouw een zwakkeling vind omdat ze een vuurwapen heeft is dat je eigen mening waar je recht op hebt natuurlijk.
Nee zo zwart-wit is de wereld niet.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In een samenleving waarin iedereen bewapend is zoeken daders geen slachtoffers meer?
Dus welk probleem wordt er dan opgelost door het introduceren van meer vuurwapens?quote:Op zondag 22 maart 2026 10:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee zo zwart-wit is de wereld niet.
Het is wellicht nuttig om het aantal orgaandonaties omhoog te trekken.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus welk probleem wordt er dan opgelost door het introduceren van meer vuurwapens?
Dat hebben wij al besproken.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus welk probleem wordt er dan opgelost door het introduceren van meer vuurwapens?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |