abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220371246
Na aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten dit onderwerp een eigen topic te geven.
Moeten Nederlanders de mogelijkheid kunnen hebben om zichtbaar of onzichtbaar een vuurwapen te dragen?
Negatieve voorbeelden uit de USA zijn er genoeg maar er zijn ook zat positieve voorbeelden zoals Tjechie.
Of misschien is het een idee om mensen te bewapenen zodat moorden door een regime zoals in Iran minder voor komen?

Poll: Vuurwapenbezit legaliseren?
Ja, geef op die wapens
Nee, wapens zorgen voor meer ellende
Misschien onder bepaalde voorwaarden
Ja maar alleen voor mij
Anders, zie reactie
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:38:41 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220371264
Wat een ontzettend achterlijk idee. Minder wapens meer beter.
Huilen dan.
pi_220371349
Ja, op naar Amerikaanse school shootings.

Je moet wel echt een enorme hekel hebben aan letterlijk alle mensen om dit voor te stellen. Iedereen is namelijk gelijk een potentieel doelwit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220371357
Het bezitten van een Vuurwapen voor Jacht en/of Sport is in Nederland toegestaan mits je een vergunning aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden (scholing, achtergrondcontrole, lidmaatschap van erkende schietvereniging en kluis-controles).

Vraag is welke verandering van de Wapenwetgeving je zou willen voorstellen?... wil je dat bv criminelen of mensen met een achtergrond met psychische stoornissen of drugsgebruik gewoon zonder enige controle een Vuurwapen mogen bezitten en gebruiken?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220371433
Ik ben tegen de legaliseren van vuurwapen bezit. Ik zit niet wachten op Amerikaanse wilde western taferelen.
Als je echt wapen in huis willen, volg de huidige wetgeving. Die is al streng genoeg.

Meeste wapens die op straat mee geschoten zijn illegale wapens. Vaak komen ze uit oost Europa.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220371632
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:50 schreef RM-rf het volgende:
Het bezitten van een Vuurwapen voor Jacht en/of Sport is in Nederland toegestaan mits je een vergunning aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden (scholing, achtergrondcontrole, lidmaatschap van erkende schietvereniging en kluis-controles).

Vraag is welke verandering van de Wapenwetgeving je zou willen voorstellen?... wil je dat bv criminelen of mensen met een achtergrond met psychische stoornissen of drugsgebruik gewoon zonder enige controle een Vuurwapen mogen bezitten en gebruiken?
Dat speelt dus ook in de USA.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je mensen met psychische problemen de toegang tot wapens ontzegd.
pi_220371635
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik ben tegen de legaliseren van vuurwapen bezit. Ik zit niet wachten op Amerikaanse wilde western taferelen.
Als je echt wapen in huis willen, volg de huidige wetgeving. Die is al streng genoeg.

Meeste wapens die op straat mee geschoten zijn illegale wapens. Vaak komen ze uit oost Europa.
Ja exact en met oorlog in Oekraïne is het waarschijnlijk makkelijker om een illegaal wapen te kopen dan de legale procedure te volgen.
pi_220371640
:') Mensen kunnen hier al niet eens omgaan me de mening van een ander :')

Laat staan een vuurwapen. Nee, doe maar niet.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220371647
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja exact en met oorlog in Oekraïne is het waarschijnlijk makkelijker om een illegaal wapen te kopen dan de legale procedure te volgen.
En dat gebeurt gelukkig maar zelden. Stel je voor dat inbrekers bewoners *met* een wapen kunnen verwachten in een huis. Dan breken ze in met zo'n illegaal wapen op zak ipv hooguit een mes of niets (om hard weg te rennen als ze gestoord worden)

Echt, wil je wapen, volg de huidige wetgeving en je hebt gewoon een wapen. Hoeft *niets* aan veranderd te worden, tenzij we Amerikaanse toestanden hier willen natuurlijk. En ja, er zijn vast ook landen met meer wapenbezit waar die toestanden niet spelen welke telkens weer als argument worden binnengebracht. Maar daar is de cultuur anders. Liever niet dat alle mocro's en neo-nazi's straks openlijk flashen met hun guns.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220371648
quote:

Mja. Voordat je hier een wapenvergunning hebt, ben je tot wel anderhalf jaar bezig.
Van een jaar lang lid van een vereniging en 18 schietbeurten, tot de tijd die de eigenlijke aanvraag kan duren.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:

Je moet wel echt een enorme hekel hebben aan letterlijk alle mensen om dit voor te stellen. Iedereen is namelijk gelijk een potentieel doelwit.
En dit.
pi_220371817
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:39 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Mja. Voordat je hier een wapenvergunning hebt, ben je tot wel anderhalf jaar bezig.
Van een jaar lang lid van een vereniging en 18 schietbeurten, tot de tijd die de eigenlijke aanvraag kan duren.
[..]
En dit.
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.
Enkel voor de sport.
pi_220371950
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:00 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.

De juridische vraag of iemand uit Zelfverdediging (Noodweer/-exces) handelt staat dus geheel los ervan of er en wapen hierbij gebruikt werd.

Bijlmer Noodweer Uitspraak door de HR: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:HR:1984:AC8567

quote:
Het hof overwoog dat het beroep op noodweer faalt daar verdachte de grenzen van de noodzakelijke zelfverdediging heeft overschreden. Maar het beroep op noodweer-exces zou opgaan, hoewel, naar het hof overweegt, "het (onwettige) vuurwapenbezit de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging ….. mogelijk" (heeft) "gemaakt". De daarop volgende overweging dat het gebruik van het wapen "in dit geval" wordt verontschuldigd, is niet concludent en kan niet, althans niet slechts, worden ontleend aan vaststellingen omtrent emoties waarin verdachte ten tijde van de overval heeft gehandeld
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.

De vraag of iets noodweer (zelfverdediging) is heeft dus helemaal niets te maken met of een wapen gebruikt is en of dit wel of niet legaal verder was, en of de dader dat wel of niet legaal met zich mee mocht dragen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220371963
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:00 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Enkel voor de sport.
Je moet ze in een aan het huis vastgemaakte kluis bewaren. Ongeladen en eventuele munitie moet in een andere kluis in een andere kamer.
Dus als je hem ter zelfverdediging wil gebruiken, moet je eerst al in 2 kamers de kluis open zien te krijgen.
Als ze al niet weg zijn door het rumoer, hebben ze je voor die tijd al te pakken.
Kan je beter een eind hout naast je bed bewaren.

En voor de sport; direct vervoeren van huis naar club en vv, in een foedraal of koffer en het liefst nog in de kofferbak, als je met de auto gaat.
Alles om hem niet direct voorhanden te hebben om te gebruiken.
pi_220371998
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.

De juridische vraag of iemand uit Zelfverdediging (Noodweer/-exces) handelt staat dus geheel los ervan of er en wapen hierbij gebruikt werd.

Bijlmer Noodweer Uitspraak door de HR: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:HR:1984:AC8567
[..]
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.

De vraag of iets noodweer (zelfverdediging) is heeft dus helemaal niets te maken met of een wapen gebruikt is en of dit wel of niet legaal verder was, en of de dader dat wel of niet legaal met zich mee mocht dragen.
Ja maar die zaak was 40 jaar geleden :P
Dus ja laten we legale en illegale wapens even vergeten.
Zou het onder bepaalde voorwaarden toegestaan moeten zijn om zo'n ding bij je te dragen?
Bijvoorbeeld als je getraind bent?
Of als je bedreigd wordt?
De politie kan tenslotte niet overal zijn.
pi_220372008
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

[..]

Nou ja, je zou natuurlijk het wapen in een worsteling kunnen bemachtigen, of hem per ongeluk af laten gaan.
Kunnen ze weinig van zeggen, lijkt mij.
Hooguit dood door schuld, wat meer een vaststelling is dan iets waar je voor veroordeeld kan worden.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:25:57 #16
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220372011
Ik ben hier tegen. Pas als we het risico lopen dat aliens een invasie van plan zijn lijkt het me handig.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:29:39 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220372040
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Lijkt me niet meer dan normaal dat je mensen met psychische problemen de toegang tot wapens ontzegd.
In de VS schijnt het wel echt heel makkelijk te zijn om aan een wapen te komen. Maar het is zeker niet het enige land waar wapens vrij normaal zijn. In bijvoorbeeld Zwitserland hebben ook de meeste mensen een wapen. Maar daar hebben ze niet de Amerikaanse problemen als school shootings.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:30:29 #18
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220372048
Wat een idiote vraag. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:35:29 #19
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220372075
Zou wel goed zijn als mensen een vuurwapen in huis mogen halen voor de aankomende (burger)oorlogen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220372153
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wij mogen ze niet dragen, in de USA in sommige staten wel. Dat moet je echt niet willen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:47:43 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220372154
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Ja wat is het nou? meer of minder?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:58:57 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220372207
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Mankeer je wat aan je oogjes? Ik zal het nog een keer zeggen: minder wapens is meer beter.
Huilen dan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:00:16 #23
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220372215
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Mankeer je wat aan je oogjes? Ik zal het nog een keer zeggen: minder wapens is meer beter.
kijk nou staat er toch wat anders.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:03:28 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220372235
quote:
16s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Zou wel goed zijn als mensen een vuurwapen in huis mogen halen voor de aankomende (burger)oorlogen.
Heb al een C-RAM besteld, voor op mijn balkon naast mijn Flak-88 *O*

Ook leuk voor Oud en Nieuw :Y

Bekijk deze YouTube-video
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:08:29 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220372256
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:00 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
kijk nou staat er toch wat anders.
Kijk eens dom?

Ho maar weer zo is het goed.
Huilen dan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:39:39 #26
459912 FlippingCoin
pi_220372431
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

lol zou wel sick zijn
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_220372462
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Minder is meer.
pi_220372474
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ah ja, ik wou zeggen, wel met lichtspoor munitie, voor het effect
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:47:42 #29
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220372478
Ook ideaal tegen huis aan huis verkopers, Jehova's Getuigen en Delta medewerkers :7
A murky, forgotten land.
pi_220374008
quote:
11s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:47 schreef StateOfMind het volgende:
Ook ideaal tegen huis aan huis verkopers, Jehova's Getuigen en Delta medewerkers :7
Dat zal nou ook weer niet de bedoeling zijn.
pi_220374020
Achterlijk idee. Wapens zorgen vooral voor veel ellende.
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:21:20 #32
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220374313
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:44 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat zal nou ook weer niet de bedoeling zijn.
Mooie bijkomstigheid O-)
A murky, forgotten land.
pi_220374355
Voor welk probleem zou dit een oplossing zijn?
  woensdag 18 maart 2026 @ 20:36:19 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220375187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
Te weinig vuurwapengeweld.
Huilen dan.
pi_220376615
quote:

Yup, in een land waar je moeilijk aan een vuurwapen kunt komen, heb je iemand die doordraait en wordt gekalmeerd. Of je hebt iemand die doordraaid en de hele directe omgeving meezeeft zoals in de U S of A

En dat tekent meteen de Amerikaanse vrijheid óm ver over elkaars persoonlijke grenzen heen te lopen (of het nu om agressieve uitingen gaat of om marketing of AI). Versus de bewaking en bescherming van persoonlijke grenzen in het Europese model, waardoor iedereen meer vrijheid ervaart. Offensief vs defensief.
pi_220377394
pi_220377397
Misverstand.
Vuurwapens zijn al legaal in nederland.

Je moet echter wel aan hele strenge regels voldoen om vuurwapens te mogen bezitten. Het wordt je niet eenvoudig gemaakt en je moet brandschoon zijn en blijven in je gedrag.

Als iedereen zich volgens de huidige regels zou kwalificeren voor een wapenvergunning zouden we een ideale samenleving hebben waarbij we nauwelijks nog rechtbanken en gevangenissen nodig hebben. Vrijwel de hele politiemacht zou gereduceerd worden tot een groep verkeersregelaars.

Dus duidelijk "anders" gestemd.
-
pi_220379990
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
https://www.nu.nl/algemee(...)olgen-te-hebben.html
quote:
Nederland heeft te weinig agenten en dat begint gevolgen te hebben
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 12:47:30 #39
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220380025
quote:
Heb je hier lang over nagedacht?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220380033
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Heb je hier lang over nagedacht?
Zeker
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:51:44 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380051
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zeker
Dan zou ik het nadenken voortaan maar overlaten aan iemand die er wat beter in is.
Huilen dan.
pi_220380101
quote:
10s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan zou ik het nadenken voortaan maar overlaten aan iemand die er wat beter in is.
Dat hoeft niet hoor want ik kan het prima zelf :)
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:00:56 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380115
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat hoeft niet hoor want ik kan het prima zelf :)
Het was een flauw grapje, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je denkt dat er minder agenten nodig zijn wanneer er meer vuurwapenbezit is.

Ik verwacht eerder het tegenovergestelde.
Huilen dan.
pi_220380153
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het was een flauw grapje, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je denkt dat er minder agenten nodig zijn wanneer er meer vuurwapenbezit is.

Ik verwacht eerder het tegenovergestelde.
Een verkrachter zal wel 2x nadenken voordat hij een meisje van haar fiets trekt als ze gewapend is.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:10:34 #45
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380171
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Een verkrachter zal wel 2x nadenken voordat hij een meisje van haar fiets trekt als ze gewapend is.
Of zorgen dat 'ie beter bewapend is...

Boeven gonna boef.
Huilen dan.
pi_220380198
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Boeven gonna boef.
Ja maar dat is een doemscenario.
In landen met een soepele wapenwet gebeurt dat namelijk niet.
Boeven zoeken zwakke en weerloze slachtoffers.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:14:40 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380210
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja maar dat is een doemscenario.
Boeven zoeken zwakke en weerloze slachtoffers.
In landen met een soepele wapenwet is minder gewelddadige criminaliteit?
Huilen dan.
pi_220380306
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In landen met een soepele wapenwet is minder gewelddadige criminaliteit?
Dat is niet zo makkelijk te zeggen omdat je het niet kan vergelijken.
Bijvoorbeeld in de USA is best veel gewelddadige criminaliteit maar misschien was er zonder wapens wel meer criminaliteit.

In Tsjechië is de criminaliteit gedaald sinds ze de wapenwet hebben versoepeld.

Verder weet ik geen landen waar ze de wet versoepeld hebben.
Ja Oekraïne maar die zijn in oorlog.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:20:17 #49
459912 FlippingCoin
pi_220380311
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Boeven gonna boef.
Dat vraag ik mij af, er worden ook voor een deel meer vrouwen lastiggevallen en verkracht en erger doordat zij fysiek zwakker zijn toch?
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:24:11 #50
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380402
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is niet zo makkelijk te zeggen
Maar zoiets zei je wel.
Huilen dan.
pi_220380455
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar zoiets zei je wel.
Nee hoor, ik laat de optie open.
Maar enkel kijken naar de USA heeft geen zin.
Omdat je niet weet hoe het land er uit zou zien zonder wapens.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:26:54 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220380458
Nee, hier wordt vrijwel niemand beter van.

Dit soort topics worden ook altijd geopend door types die stoer praten, maar als het er op aan komt de trekker nog niet over durven te halen.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:29:59 #53
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380478
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee hoor,
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:13 schreef Candymannetje het volgende:

:?
Huilen dan.
pi_220380490
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
:?
Ja dat ging over jou doemscenario.
In andere gebeurt dat niet.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:34:26 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:31 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja dat ging over jou doemscenario.
In andere gebeurt dat niet.
In die landen zijn slachtoffers zwaarder bewapend dan daders?
Huilen dan.
pi_220380545
quote:
10s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In die landen zijn slachtoffers zwaarder bewapend dan daders?
Hangt er van af welke landen je bedoeld.
Maar over het algemeen zoeken criminelen zwakke slachtoffers.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:39 #57
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380592
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Hangt er van af welke landen je bedoeld.
De landen die jij bedoelt. Het is immers jouw stelling.
quote:
Maar over het algemeen zoeken criminelen zwakke slachtoffers.
De vraag is: zijn er minder boeven op zoek naar een slachtoffer wanneer er meer wapens zijn?
Huilen dan.
pi_220380617
quote:

1. Schieten is geen sport.
2. De wolf vreet alles weg op het Kroondomein dus de Koning en co. kunnen hun geweertjes inleveren.

Dus misschien alleen maar bevoegdheid geven aan het leger en de politie?
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:47:44 #59
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220380619
Ik snap de aantrekkingskracht wel. Wapens zijn gewoon een soort gereedschap en als je wat hebt opgebouwd in je leven (vrouw, kinderen, huis, huisdier, tuin, bezittingen...) en je hebt het gevoel dat er wel eens wat ongewenste bezoekers zouden kunnen zijn die dat komen halen dan is een revolver ineens een glimmend ding waarvan je denkt "dat is een mooie verzekering en ik kan daar vast wel goed mee om gaan".

Probleem is dat je die vergunning die je jezelf geeft ook meteen moet geven aan de rest van Nederland. En dan heb je ineens een land met:

- Kinderen toe toegang hebben tot pistolen (gevonden in de kast)
- Labiele figuren die toegang hebben tot pistolen (we kennen ze allemaal wel)
- Kwaadaardigen die (makkelijker) toegang hebben tot pistolen. (en ze dus op meerdere plekken zullen rondzwaaien want de vervolgingsdrempel is veel lager)

Alles mond uit in een veel veel grotere kans dat je in de avondwinkel ineens een koude loop in je lovehandles geduwd krijgt.

En dat klinkt voor mij niet echt als een Nederland wat beter is dan het Nederland wat we nu hebben.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220380633
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De landen die jij bedoelt. Het is immers jouw stelling.
[..]
De vraag is: zijn er minder boeven op zoek naar een slachtoffer wanneer er meer wapens zijn?
Yep, als je Tsjechië als voorbeeld neemt wel.
Maar de vraag is dan of het komt door de vuurwapens of niet.
Maar de versoepeling heeft niet geleid tot toename van criminaliteit.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:50:27 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380636
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:

Dus misschien alleen maar bevoegdheid geven aan het leger en de politie?
Klinkt heel verstandig dus doen we niks mee
Huilen dan.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:55:31 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380674
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus begrijp ik het goed dat jouw idee dat meer wapens voor meer veiligheid zou zorgen eigenlijk alleen gebaseerd is op jouw (onderbuik)gevoel?
Huilen dan.
  Redactie Sport donderdag 19 maart 2026 @ 14:01:52 #63
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220380717
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
1. Schieten is geen sport.
Op de Olympische Spelen van Parijs werden er anders driftig PLAKken uitgedeeld voor het hanteren van een pistool en die Turk werd zelfs een meme.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220380736
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dus begrijp ik het goed dat jouw idee dat meer wapens voor meer veiligheid zou zorgen eigenlijk alleen gebaseerd is op jouw (onderbuik)gevoel?
Klopt, alles is hypothetisch.
Net zoals alle andere uitspraken van andere users over alle problemen die gaan komen bij een soepele wapenwet.
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:12:16 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380787
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Klopt, alles is hypothetisch.
Net zoals alle andere uitspraken van andere users over alle problemen die gaan komen bij een soepele wapenwet.
Het is hoe dan ook nogal een riskant gokje hè: stel dat het niet zo uitpakt als je had gehoopt dan zit je ineens met een land waarin iedereen en z'n mentaal uitgedaagde goudvis een vuurwapen heeft.

Mensen kunnen zich al niet gedragen in de supermarkt, dus ik zie het allemaal niet zo rooskleurig in. Nu delen mensen soms uit emotie een klap uit; wat doen diezelfde mensen met een wapen binnen handbereik?
Huilen dan.
pi_220380809
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het is hoe dan ook nogal een riskant gokje hè: stel dat het niet zo uitpakt als je had gehoopt dan zit je ineens met een land waarin iedereen en z'n goudvis een vuurwapen heeft.

Mensen kunnen zich al niet gedragen in de supermarkt, dus ik zie het allemaal niet zo rooskleurig in. Nu delen mensen soms uit emotie een klap uit; wat doen diezelfde mensen met een wapen op zak?
Maar dat je het legaliseert wilt niet zeggen dat je iedere mafkees maar een pistool moet geven.
Tenslotte heb je voor een auto ook een rijbewijs nodig.
Laat maar zien hoe bekwaam je bent en dan mag je een vuurwapen kopen.
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:18:52 #67
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220380832
quote:

Dan moet ieder ander ook een geweer hebben want dan gaan de good guys de bad guys kunnen schieten /s
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:09 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220380837
Sowieso, een vuurwapen gebruiken is nog best lastig. Moeten we allemaal op schietles. :')
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 14:22:52 #69
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220380856
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:14 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar dat je het legaliseert wilt niet zeggen dat je iedere mafkees maar een pistool moet geven.
Tenslotte heb je voor een auto ook een rijbewijs nodig.
Laat maar zien hoe bekwaam je bent en dan mag je een vuurwapen kopen.
Zo is het nu ook al....
pi_220380862
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zo is het nu ook al....
Maar je mag hem niet dragen voor bescherming toch?
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:25:20 #71
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220380866
Zo doen ze het in Zwitserland, een beter voorbeeld dan de USofA
Lijkt mij iets te saai voor Brabantse Rednecks.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 14:25:58 #72
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220380869
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar je mag hem niet dragen voor bescherming toch?
Gelukkig niet nee.
pi_220380895
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig niet nee.
Want jij vindt bescherming slecht?
pi_220380998
Vuurwapenbezit is een uitermate goed idee, vooral als verdediging van de burger tegenover de overheid. Het is mijn diepe overtuiging dat het hele coronadebakel met de lockdowns en avondklok nooit was gebeurd als mensen meer vuurwapens hadden gehad. Ook dingen als de toeslagenaffaire zouden minder snel gebeuren. Ambtenaren zouden zich wel twee keer achter de oren krabben voordat ze hun macht op zo'n manier zouden misbruiken. Uitermate moet invoering van vrij wapenbezit wel tegelijkertijd met invoering van de doodstraf voor moordenaars.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:46:59 #75
459912 FlippingCoin
pi_220381003
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, een vuurwapen gebruiken is nog best lastig. Moeten we allemaal op schietles. :')
Alleen als je een wapen wil dan, het is niet verplicht om te nemen gelijk.
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:56:45 #76
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220381068
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:46 schreef TAmaru het volgende:
Vuurwapenbezit is een uitermate goed idee, vooral als verdediging van de burger tegenover de overheid. Het is mijn diepe overtuiging dat het hele coronadebakel met de lockdowns en avondklok nooit was gebeurd als mensen meer vuurwapens hadden gehad.
Ik zie hier vooral een argument tegen het legaliseren van vuurwapenbezit.
Huilen dan.
pi_220383214
Ik ben wel voor, maar zeker niet naar Amerikaans model, want dat zorgt alleen maar voor narigheid. We kunnen beter naar het Zwitserse of Finse model kijken voor inspiratie.

De meeste mensen hier wonen in een goede buurt, en hoeven zich niet zo druk te maken over hun veiligheid. Maar als je wel eens in een foute buurt gewoond hebt, dan zul je wel begrijpen dat je niet van oom agent afhankelijk wil zijn voor je veiligheid. Dat betekent niet dat je net als bij de Amerikanen iedereen toegang moet geven tot wapens, maar wel dat je mensen die zich aan de wet houden de mogelijkheid moet geven om zichzelf te verdedigen. Die mensen moeten wel een cursus doen, dezelfde cursus die agenten moeten doen voordat ze een wapen mogen dragen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220386311
Mensen die hier pleiten voor enige vorm van het toch toestaan, na cursussen en vergunningen, vergeten volgens mij dat de schutter in Alphen aan den Rijn ook gewoon een wapenvergunning had.

Welke vorm van meer toestaan van wapenbezit je ook kiest, je gaat bij alle vormen meer van zulke situaties krijgen. Meer wapens = meer onschuldige slachtoffers, zo simpel is het.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220386818
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef Hanca het volgende:
Mensen die hier pleiten voor enige vorm van het toch toestaan, na cursussen en vergunningen, vergeten volgens mij dat de schutter in Alphen aan den Rijn ook gewoon een wapenvergunning had.

Welke vorm van meer toestaan van wapenbezit je ook kiest, je gaat bij alle vormen meer van zulke situaties krijgen. Meer wapens = meer onschuldige slachtoffers, zo simpel is het.
Uiteraard. Maar de pro-wapentypes zitten er altijd ideologisch geharnast in.
pi_220390903
quote:

Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220390940
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Oh, je wil eigen rechter spelen gelijk ook maar goed gaan keuren. Briljant idee, inderdaad...

En voor de duidelijkheid: ik kwam regelmatig in dat winkelcentrum en kende mensen die in dat winkelcentrum waren in Alphen aan den Rijn. Mensen die dat wegwuiven hebben geen flauw benul.
pi_220391221
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oh, je wil eigen rechter spelen gelijk ook maar goed gaan keuren. Briljant idee, inderdaad...

En voor de duidelijkheid: ik kwam regelmatig in dat winkelcentrum en kende mensen die in dat winkelcentrum waren in Alphen aan den Rijn. Mensen die dat wegwuiven hebben geen flauw benul.
Heb je wel eens met geweld te maken Hanca?
pi_220391354
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.

En denk jij trouwens niet dat die geweldadige eerder schiet dan het slachtoffer?
pi_220391357
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
pi_220391369
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Antwoord op je vraag die je impliceert is: een geweldadig iemand schiet eerder dan een slachtoffer, dus in jouw droomwereld zijn de slachtoffers een stuk slechter af.
Doen alsof je slachtoffers van geweld met wapens helpt is een enorm vals frame.
pi_220391378
pi_220391404
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:09 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.

Want jij doet alsof het slachtoffer bewapend zou zijn. Natuurlijk niet, raar frame. Iemand die geweldadig is wil een wapen, iemand die dat niet is wil geen wapen.

Wapens maken geweldadige mensen gevaarlijker, niet minder gevaarlijk.
pi_220391434
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.

Want jij doet alsof het slachtoffer bewapend zou zijn. Natuurlijk niet, raar frame. Iemand die geweldadig is wil een wapen, iemand die dat niet is wil geen wapen.

Dat hoef jij niet te bepalen voor een slachtoffer van geweld, iets waar jij zelf gelukkig niet mee te maken hebt.

We noemen dit een luxury belief.

quote:
The term is a neologism coined by Rob K. Henderson in 2019.[4][6] Henderson alleges that, due to wider availability of material signifiers of wealth, power, fame and affluent Americans and British use their beliefs as a way to display their social status.[7][8][9] Other commentators have previously drawn equivalences between opinions and material possessions.[10]

Henderson has cited defund the police as a "classic luxury belief" along with his other examples of decriminalizing drugs, getting rid of the SAT, and rejecting marriage.[11]
pi_220391455
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat hoef jij niet te bepalen voor een slachtoffer van geweld, iets waar jij zelf gelukkig niet mee te maken hebt.

We noemen dit een luxury belief.
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.

Mijn standpunt is ondersteunt door talloze onderzoeken.
pi_220391458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.
Think of the childrun, boehoehoe...
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:18:16 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220391473
quote:

[..]
En zullen er minder slachtoffers zijn van gewelddadige misdrijven wanneer er meer wapens in het spel zijn?
Huilen dan.
pi_220391620
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En zullen er minder slachtoffers zijn van gewelddadige misdrijven wanneer er meer wapens in het spel zijn?
Ja, hoe sommige mensen dat ondanks al het tegenbewijs kunnen denken is me echt een raadsel. Die mensen negeren gewoon ook alle wetenschappelijke onderzoeken om dat te kunnen denken. En de feiten.
pi_220391680
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, hoe sommige mensen dat ondanks al het tegenbewijs kunnen denken is me echt een raadsel. Die mensen negeren gewoon ook alle wetenschappelijke onderzoeken om dat te kunnen denken. En de feiten.
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.
pi_220391746
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.
Jij verdraait mijn woorden. Ik heb nergens gezegd dat een slachtoffers van geweld niks mag doen. Wel dat het onwaarschijnlijk is dat zij bewapend zijn, daders zijn dat eerder.
Een slachtoffer dat zich durft te bewapenen, durft ook naar de politie of een blijf-van-mijn-lijf-huis te gaan.

En jij pleit gewoon voor een verveelvoudiging van het aantal slachtoffers van geweld. Inclusief kinderen, of wil je die ook bewapenen?
pi_220391783
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
En jij pleit gewoon voor een verveelvoudiging van het aantal slachtoffers van geweld. Inclusief kinderen, of wil je die ook bewapenen?
quote:
Die mensen moeten wel een cursus doen, dezelfde cursus die agenten moeten doen voordat ze een wapen mogen dragen.
Kinderen komen niet in aanmerking voor een opleiding tot politieagent.

Ik pleit er inderdaad voor dat slachtoffers het recht krijgen zichzelf te verdedigen, omdat de overheid haar kerntaken niet uitvoert en te veel gespuis op straat laat lopen.
pi_220391826
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:09 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb helaas enkele keren met geweld te maken gehad.

En ik vind dit:

quote:

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

En denk jij trouwens niet dat die geweldadige eerder schiet dan het slachtoffer?
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Antwoord op je vraag die je impliceert is: een geweldadig iemand schiet eerder dan een slachtoffer, dus in jouw droomwereld zijn de slachtoffers een stuk slechter af.
Doen alsof je slachtoffers van geweld met wapens helpt is een enorm vals frame.
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mijn standpunt is ondersteunt door talloze onderzoeken.

Heb jij wel eens in Nederland met geweld te maken? Of enige professionele connectie met slachtoffers van geweld in Nederland?
"Pools are perfect for holding water"
pi_220391884
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:55 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik heb helaas enkele keren met geweld te maken gehad.

En ik vind dit:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Heb jij wel eens in Nederland met geweld te maken? Of enige professionele connectie met slachtoffers van geweld in Nederland?
Ja zeker. In Nederland en in het buitenland. De laatste keer waren het twee drugsverslaafden in een bus die met elkaar begonnen te vechten, terwijl ik daar met mijn familie in de buurt zat. En iedere keer vraag ik me af waarom ik me dit moet laten welgevallen.
pi_220391928
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
De laatste keer waren het twee drugsverslaafden in een bus die met elkaar begonnen te vechten, terwijl ik daar met mijn familie in de buurt zat.
In Nederland ja? Weet je het zeker?

quote:
En iedere keer vraag ik me af waarom ik me dit moet laten welgevallen.
Wat had je met een wapen anders gedaan dan?
pi_220391946
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:
Na aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten dit onderwerp een eigen topic te geven.
Moeten Nederlanders de mogelijkheid kunnen hebben om zichtbaar of onzichtbaar een vuurwapen te dragen?
Negatieve voorbeelden uit de USA zijn er genoeg maar er zijn ook zat positieve voorbeelden zoals Tjechie.
Of misschien is het een idee om mensen te bewapenen zodat moorden door een regime zoals in Iran minder voor komen?
Ik vind de OP een beetje dunnetjes. Lui "denkwerk"...

Welk probleem pak je hiermee aan? Dat inzicht mis ik een beetje.

En welke "positieve voorbeelden zoals in Tjechie" heb je allemaal?

Op deze manier is het prutswerk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220392034
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik vind de OP een beetje dunnetjes. Lui "denkwerk"...

Welk probleem pak je hiermee aan? Dat inzicht mis ik een beetje.

En welke "positieve voorbeelden zoals in Tjechie" heb je allemaal?

Op deze manier is het prutswerk.
Dat is al besproken.
In mijn gesprek met isdatzo worden je vragen beantwoord.
pi_220392043
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:10 schreef probeer het volgende:

[..]
In Nederland ja? Weet je het zeker?
In Nederland meerdere keren in de trein zoiets meegemaakt. De laatste keer was in ~2015.

quote:
Wat had je met een wapen anders gedaan dan?
Dat is aan mij. Het gaat er om dat je aan zet bent, en niet afhankelijk bent van het gedrag van mensen die minder te verliezen hebben.
pi_220392063
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:23 schreef Candymannetje het volgende:
Dat is al besproken.
In mijn gesprek met isdatzo worden je vragen beantwoord.
Ik mis de "positieve voorbeelden zoals in Tsjechie" wel nog.
pi_220392102
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik mis de "positieve voorbeelden zoals in Tsjechie" wel nog.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
pi_220392137
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:30 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
[..]

WAT zijn de positieve voorbeelden dan? Kun je ze benoemen? Waarom moeten we Tsjechië als voorbeeld nemen? Wat is daar zo goed i.v.m vuurwapens?
pi_220392183
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
WAT zijn de positieve voorbeelden dan? Kun je ze benoemen? Waarom moeten we Tsjechië als voorbeeld nemen? Wat is daar zo goed i.v.m vuurwapens?
We moeten niks, ik gaf enkel aan dat een vrijere wapenwet niet per definitie tot meer geweld lijdt.
pi_220392321
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:39 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
We moeten niks, ik gaf enkel aan dat een vrijere wapenwet niet per definitie tot meer geweld lijdt.
Blijf dromen.
pi_220392323
quote:

[..]
Hoe weet je dat? Echt hoor. Ik gaf al eerder aan: lui "denken". En jouw "antwoorden" zij daar een heel goed voorbeeld van.
pi_220392353
quote:

[..]
Het hangt volgens mij sterk af van wie je wel en geen wapen geeft. Volg je het Amerikaans voorbeeld, dan krijg je bloedbaden. Volg je het Zwitsers of Finse voorbeeld, dan kunnen burgers die geschoold zijn om goed met wapens om te gaan een stimulans voor gespuis zijn om beter uit te kijken met wie ze uit dagen, of waar ze inbreken.

Je zou iedereen ook op boksles kunnen sturen. Dan wordt het voor hooligans toch minder aantrekkelijk om random personen aan te vallen, ook als ze zelf op boksles zitten.
pi_220392387
Interessant wel weer hoe de pro-wapenfiguren extra doden door vuurwapengeweld best ok blijken te vinden.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 21:23:51 #110
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220392481
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:07 schreef KareldeStoute het volgende:
Interessant wel weer hoe de pro-wapenfiguren extra doden door vuurwapengeweld best ok blijken te vinden.
Das allemaal leuk, totdat zij of mensen uit de directe omgeving er slachtoffer van worden. Net als met die Kirk vorig jaar.
pi_220392482
quote:
Stropop.

Treurig, dit.
pi_220392588
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Hoe weet je dat? Echt hoor. Ik gaf al eerder aan: lui "denken". En jouw "antwoorden" zij daar een heel goed voorbeeld van.
Over lui zijn gesproken.
Alles is hier al besproken man en jij gaat het nog een keer vragen.
pi_220392592
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Stropop.

Treurig, dit.
Goed verhaal. Maar waarom vind jij extra doden door vuurwapengeweld een fijn idee?
pi_220392597
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het hangt volgens mij sterk af van wie je wel en geen wapen geeft. Volg je het Amerikaans voorbeeld, dan krijg je bloedbaden. Volg je het Zwitsers of Finse voorbeeld, dan kunnen burgers die geschoold zijn om goed met wapens om te gaan een stimulans voor gespuis zijn om beter uit te kijken met wie ze uit dagen, of waar ze inbreken.

Je zou iedereen ook op boksles kunnen sturen. Dan wordt het voor hooligans toch minder aantrekkelijk om random personen aan te vallen, ook als ze zelf op boksles zitten.
.
Ja zeker, in Amerika zijn ze helemaal door geslagen.
En dan nog de prestatie druk en drugs erbij.
pi_220392621
quote:
Denk jij dat het 17 jarige meisje uit Abcoude nog geleefd had als ze gewapend was geweest?
pi_220392656
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Denk jij dat het 17 jarige meisje uit Abcoude nog geleefd had als ze gewapend was geweest?
Nee.

En wat een kutvraag!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_220392681
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:54 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Nee.

En wat een kutvraag!
En waarom niet?
pi_220392728
quote:

[..]
Kleine kans, hoe triest ook…
pi_220392885
quote:

[..]
Ik denk niet dat iemand dan had geweten over wie je het nu had, omdat dodelijke geweldsslachtoffers dan veel gebruikelijker zouden zijn.
pi_220392903
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Totdat hij op een dag wordt neergeschoten bij een tankstation of in een supermarkt. De mens is een uiterst agressief en destructief wezen. Maak hem niet nog gevaarlijker door hem te voorzien van wapens die juist zijn ontworpen om die vernietigende neigingen verder te versterken.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 22:49:17 #121
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220392933
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:57 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En waarom niet?
Omdat we niet in een film leven. Mensen zijn geen actiehelden die bij onraad als een soort Rambo gelijk de boeven overhoop schieten.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 22:56:54 #122
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220392954
In welke wereld is het een goed idee miljoenen, want dat worden het, vuurwapens in onze samenleving los te laten?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 20 maart 2026 @ 23:01:29 #123
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220392964
quote:

[..]
Emotioneel boehoehoe-argument.

Ik heb een keer, in Nederland, een pistool in mijn oog geduwd gekregen. Mag ik wel meepraten?

Ik wil graag voorkomen dat dat nog een keer gebeurt dus ik ben tegen het legaliseren van vuurwapenbezit.
Huilen dan.
pi_220392968
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 23:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Emotioneel boehoehoe-argument.

Ik heb een keer, in Nederland, een pistool in mijn oog geduwd gekregen. Mag ik wel meepraten?

Ik wil graag voorkomen dat dat nog een keer gebeurt dus ik ben tegen het legaliseren van vuurwapenbezit.
Was het een legaal wapen?
  vrijdag 20 maart 2026 @ 23:17:39 #125
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220393005
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 23:03 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Was het een legaal wapen?
Nee. Ga je daar dan minder dood van?
Huilen dan.
pi_220393219
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In Nederland meerdere keren in de trein zoiets meegemaakt. De laatste keer was in ~2015.
Ah, maar dat verhaal wat je vertelde over de bus en de zwervers was dus helemaal niet in Nederland. Helder.

quote:
Dat is aan mij. Het gaat er om dat je aan zet bent, en niet afhankelijk bent van het gedrag van mensen die minder te verliezen hebben.
En dat is dus precies waarom het een waardeloos idee is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Stropop.

Treurig, dit.
Zegt de user met de 'als je geen geweld meemaakt heb je geen recht van spreken' drogreden.
pi_220393221
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 22:56 schreef Straatcommando. het volgende:
In welke wereld is het een goed idee miljoenen, want dat worden het, vuurwapens in onze samenleving los te laten?
De wereld waarin Lyrebird in een bus ergens buiten Nederland, twee vechtende zwervers wel eens even de les gaat lezen.

:')

Echt zo'n type die er maar wat graag op los wilt schieten. Zo'n 'give me a reason' figuur.
pi_220393518
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 23:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee. Ga je daar dan minder dood van?
Nee maar is dus een andere situatie.
Het wapen in jou geval was al verboden.
Maar zou diegene zijn wapen in jou oog gedrukt hebben als je er zelf ook 1 had gehad?
Nu zit je in een situatie dat alleen de boeven een vuurwapen hebben.
pi_220393587
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 07:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar zou diegene zijn wapen in jou oog gedrukt hebben als je er zelf ook 1 had gehad?
Helpt uitgebreid wapenbezit in de VS de misdaad te beperken?
pi_220393621
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Helpt uitgebreid wapenbezit in de VS de misdaad te beperken?
Geen idee, hoe was het daar zonder uitgebreid wapenbezit?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 08:57:33 #131
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220393776
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 07:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat zullen we nooit weten, maar nu is er in elk geval niet geschoten en kan ik dit bericht nog typen.

quote:
Dat is beter dan een situatie waarin iedereen een wapen kan hebben.
Huilen dan.
pi_220393838
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Grote kans op veel minder doden door vuurwapengeweld. Zowel onder de slachtoffers van criminaliteit, als onder de daders.
pi_220393849
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Minder schoolshootings, minder kinderen die zichzelf per ongeluk doodschieten. Er gaan in de VS meer dan 100 mensen per dag dood door vuurwapens, meer dan 200 gewonden.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)itbare-wapenepidemi/

1 op de 5 volwassenen heeft een familielid dat om kwam door vuurwapens, 1 op de 6 zag een schietpartij
https://www.hln.be/buiten(...)-vuurwapen~a23eeda3/

Dat iemand dan denkt: goed idee, dat kopiëren we, snap ik echt niet.
pi_220393907
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Grote kans op veel minder doden door vuurwapengeweld. Zowel onder de slachtoffers van criminaliteit, als onder de daders.
Grote kans van niet want in andere landen met uitgebreid wapenbezit heb je geen USA toestanden.
En ook in de USA komt het meeste geweld door illegale wapens, net zoals in de rest van de wereld.
pi_220393963
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder schoolshootings, minder kinderen die zichzelf per ongeluk doodschieten. Er gaan in de VS meer dan 100 mensen per dag dood door vuurwapens, meer dan 200 gewonden.

1 op de 5 volwassenen heeft een familielid dat om kwam door vuurwapens, 1 op de 6 zag een schietpartij

Het is inderdaad volkomen bizar.
pi_220394105
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

En hoeveel van die incidenten zijn met illegale vuurwapens?
Ik snap ook niet waarom iemand dat zou willen kopiëren.
pi_220394203
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik snap ook niet waarom iemand dat zou willen kopiëren.
De meeste schoolshootings zijn met legale wapens.
pi_220394252
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste schoolshootings zijn met legale wapens.
En de rest?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 09:34:07 #139
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220394268
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
'Legale vuurwapens' zijn minder dodelijk dan 'illegale vuurwapens'?
Huilen dan.
pi_220394273
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:32 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En de rest?
Waarom is dat eigenlijk zo relevant? Meer legale wapens in omloop is ook meer illegale wapens in omloop.

Maar familieshootings zijn in ieder geval bijna altijd met legale wapens.

En de groep die het vaakst slachtoffer van de wapens in de VS, zijn geen daders van een misdrijf oid, maar kinderen: https://www.nporadio1.nl/(...)ilitairen-en-agenten

Meer wapens = meer dode kinderen. Simpel.
pi_220394275
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
'Legale vuurwapens' zijn minder dodelijk dan 'illegale vuurwapens'?
Totaal niet maar illegale wapens zijn al verboden dus ja.
En ze worden meestal gebruikt door criminelen.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 09:37:00 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220394291
quote:

[..]
Ik heb wel eens met geweld te maken gehad en ook wel eens (zonder geweld) beroofd.

Maar ik denk niet dat constant een wapen bij me moeten dragen en daar wat aan verbeterd had.
pi_220394293
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Totaal niet maar illegale wapens zijn al verboden dus ja.
En ze worden meestal gebruikt door criminelen.
Maar criminelen zijn dus niet het vaakst slachtoffer en zelfs niet het vaakst dader, want criminelen schieten vooral onderling op elkaar, niet op kinderen.
pi_220394302
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom is dat eigenlijk zo relevant? Meer legale wapens in omloop is ook meer illegale wapens in omloop.

Maar familieshootings zijn in ieder geval bijna altijd met legale wapens.

En de groep die het vaakst slachtoffer van de wapens in de VS, zijn geen daders van een misdrijf oid, maar kinderen: https://www.nporadio1.nl/(...)ilitairen-en-agenten

Meer wapens = meer dode kinderen. Simpel.
Het is relevant om een goed overzicht te krijgen.
En ik weet waarom je het niet relevant vind, omdat het niet in je straatje past.
Veruit het meeste vuurwapengeweld komt door illegale wapens.
pi_220394314
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar criminelen zijn dus niet het vaakst slachtoffer en zelfs niet het vaakst dader, want criminelen schieten vooral onderling op elkaar, niet op kinderen.
Dit snap ik even niet.
pi_220394315
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Veruit het meeste vuurwapengeweld komt door illegale wapens.
Heb je daar een bron van?

Dat kinderen het vaakst slachtoffer zijn wijst er op dat die zin niet klopt.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 09:40:45 #147
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220394317
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Totaal niet
Nou dan.

Meer vuurwapens = meer vuurwapengebruik = ...
Huilen dan.
pi_220394351
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je daar een bron van?

Dat kinderen het vaakst slachtoffer zijn wijst er op dat die zin niet klopt.
Ja lees de quote van Joe Biden nou eens goed.
Hij heeft het helemaal niet over criminelen.
Hij vergelijkt het met politie agenten en militairen.

En ik wil best wel met je de boel uit gaan spitten en bronnen en onderzoeken gaan plaatsen maar wees dan wel open-minded.
pi_220394361
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou dan.

Meer vuurwapens = meer vuurwapengebruik = ...
Nee hoor dat hoeft niet.
pi_220394377
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:45 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En ik wil best wel met je de boel uit gaan spitten en bronnen en onderzoeken gaan plaatsen maar wees dan wel open-minded.
Degene die hier niet open-minded is ben jij vooral. Jij weigert te accepteren dat

meer wapens = meer onschuldige slachtoffers = meer dode kinderen = een onveiligere samenleving.

Ondanks alle bronnen.
pi_220394454
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Degene die hier niet open-minded is ben jij vooral. Jij weigert te accepteren dat

meer wapens = meer onschuldige slachtoffers = meer dode kinderen = een onveiligere samenleving.

Ondanks alle bronnen.
Ik ben juist wel open-minded.
Jij bent maar degene die loopt te hameren op de USA.
Terwijl ik al meerdere malen heb gezegd dat je zo'n systeem niet moet willen.

En de bronnen die je aandraagt zeggen hele andere dingen dan jij.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 09:57:23 #152
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220394468
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:46 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee hoor dat hoeft niet.
Jij denkt: meer vuurwapens = minder vuurwapengebruik?
Huilen dan.
pi_220394481
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Jij denkt: meer vuurwapens = minder vuurwapengebruik?
Zou zo maar kunnen.
Stel een crimineel met een illegaal wapen wilt een overval gaan plegen.
Er zijn 2 juweliers, 1 heeft een vuurwapen en de ander niet.
Welke gaat hij beroven?
pi_220394524
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zou zo maar kunnen.
Welke gaat hij beroven?
Degene die het dichtste bij is. Dat soort overvallers zijn bijna altijd heel matig voorbereid.
Of hij kiest er in beide gevallen voor om eerst te schieten voor de zekerheid…
pi_220394543
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Degene die het dichtste bij is. Dat soort overvallers zijn bijna altijd heel matig voorbereid.
Of hij kiest er in beide gevallen voor om eerst te schieten voor de zekerheid…
Sorry maar dat slaat helemaal nergens op.
Overvallers kiezen hun doel bewust uit.
En eerst schieten doen ze ook nooit.
Tenzij ze aan de drugs zitten ofzo.
Dat zijn gewoon doemscenario's die in je hoofd zitten.
pi_220394549
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:55 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik ben juist wel open-minded.
Jij bent maar degene die loopt te hameren op de USA.
Terwijl ik al meerdere malen heb gezegd dat je zo'n systeem niet moet willen.
De enige andere landen waar wat meer wapens zijn, zijn landen met een jachtcultuur en daar zie je dus alleen wapens voor de jacht. Daar hebben we al een systeem voor in Nederland. Jouw voorstel komt alleen in de VS voor verder.

Wapens voorkomen geen misdaad.
pi_220394567
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
De enige andere landen waar wat meer wapens zijn, zijn landen met een jachtcultuur en daar zie je dus alleen wapens voor de jacht. Daar hebben we al een systeem voor in Nederland. Jouw voorstel komt alleen in de VS voor verder.

Wapens voorkomen geen misdaad.
Niet waar, ik heb in dit topic al meerdere malen Tsjechië als voorbeeld genomen.
Heb je het wel gelezen?
pi_220394572
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Sorry maar dat slaat helemaal nergens op.
Overvallers kiezen hun doel bewust uit.
En eerst schieten doen ze ook nooit.
Tenzij ze aan de drugs zitten ofzo.
Dat zijn gewoon doemscenario's die in je hoofd zitten.
Neuh, dergelijke overvallen zijn vrij zeldzaam want de opbrengst is over het algemeen laag. Dus dat zijn vooral die drugsgebruikers e.d. Die snel geld nodig hebben.
Bij goed voorbereide criminele handelingen zie je juist vrij weinig wapengebruik, dat trekt alleen maar aandacht…
pi_220394589
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Niet waar, ik heb in dit topic al meerdere malen Tsjechië als voorbeeld genomen.
Heb je het wel gelezen?
quote:
Gepubliceerd:
vr 22 dec. 2023 18u07
De 24-jarige man die gisteren 14 mensen doodschoot in een universiteitsgebouw in Praag, was in het bezit van meerdere vuurwapens. In het gebouw werd ook een grote hoeveelheid munitie gevonden.
Welke wapens hij gebruikt heeft, is nog niet geheel duidelijk. Wel zeker is dat hij die wapens rechtmatig in zijn bezit had.
Briljant systeem inderdaad…
pi_220394596
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Heb je het wel gelezen?
Voor Tsjechië geldt wat ik zeg: dat zijn jachtwapens, Tsjechië heeft een jachtcultuur.
In Tsjechië lopen mensen niet met een wapen rond om geweld te voorkomen.
pi_220394610
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor Tsjechië geldt wat ik zeg: dat zijn jachtwapens, Tsjechië heeft een jachtcultuur.
In Tsjechië lopen mensen niet met een wapen rond om geweld te voorkomen.
Volgens dit artikel is dat toch net anders.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/22/tsjechie-wapenwetgeving/
pi_220394618
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens dit artikel is dat toch net anders.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/22/tsjechie-wapenwetgeving/
De wetgeving is er inderdaad soepeler. Maar zoals je ziet: maar 300.000 mensen hebben daadwerkelijk een wapen. En in Tsjechië is de jacht echt nog groot, dat zullen dus echt vooral jachtwapens zijn.
pi_220394638
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
De wetgeving is er inderdaad soepeler. Maar zoals je ziet: maar 300.000 mensen hebben daadwerkelijk een wapen. En in Tsjechië is de jacht echt nog groot, dat zullen dus echt vooral jachtwapens zijn.
quote:
Duquet merkt wel op dat de Tsjechische wapenwetgeving nog altijd veel strenger is dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. "Maar het bezit van wapens omwille van bijvoorbeeld zelfverdediging ligt wel veel hoger dan in veel andere Europese landen. "In België bijvoorbeeld kopen mensen vooral wapens voor de jacht en het sportschieten, in Tsjechië gaat het vooral om zelfverdediging, benadrukt Duquet. "Tsjechen mogen bijvoorbeeld ook wapens verborgen dragen."
pi_220394686
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
[..]

Dat zegt die man dus, maar als je ziet dat jagen daar echt heel gebruikelijk is en er maar 300.000 mensen een wapen hebben, dan klopt er daar dus iets niet.

Zoek maar eens naar jachtreizen in Europa, die gaan allemaal naar Tsjechië of Polen. Omdat jagen daar echt nog gemeengoed is, onderdeel van hun cultuur.
pi_220394715
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zegt die man dus, maar als je ziet dat jagen daar echt heel gebruikelijk is en er maar 300.000 mensen een wapen hebben, dan klopt er daar dus iets niet.

Zoek maar eens naar jachtreizen in Europa, die gaan allemaal naar Tsjechië of Polen. Omdat jagen daar echt nog gemeengoed is, onderdeel van hun cultuur.
Oh, ik weet dat jagen daar groot is. Maar wapenbezit is daar echt om meer redenen vrij gebruikelijk. En vijf keer zoveel wapenbezitters op een bevolking die ongeveer 2/3 is van Nederland is niet alleen door de jacht te verklaren.
pi_220394723
quote:
. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
zelfbeschikking om een buurman in een boze bui dood te schieten.

De objectief verfierbare cijfers tonen aan dat dit voor de hele maatschappij in een land toch niet goed uitpakt.

Moordratio nl = 0.69
Moordratio usa = 5.76

Bijna een factor 8 meer moorden alleen omdat de ikke ikke ikke zogenaamd geen vertrouwen in het rechtsysteem heeft en niet op agenten wilt wachten. 8)7
pi_220394746
Het meeste geweld in Nederland vindt trouwens plaats in huis, ik zie niet hoe een in een kluis verstopt wapen daar tegen zou helpen. Of zijn er mensen die willen dat er gewoon geladen wapens in huis rondslingeren?
pi_220394758
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
[..]
Briljant systeem inderdaad…
Vanwege 1 incident vind je het geen goed systeem?
pi_220394770
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh, ik weet dat jagen daar groot is. Maar wapenbezit is daar echt om meer redenen vrij gebruikelijk. En vijf keer zoveel wapenbezitters op een bevolking die ongeveer 2/3 is van Nederland is niet alleen door de jacht te verklaren.
Maar Tsjechië heeft echt een traditie op dat gebied.
Lijkt me geen goed idee om dat zo maar hier over te nemen.
pi_220394785
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Vanwege 1 incident vind je het geen goed systeem?
Nee, dat incident illustreert waarom het geen goed systeem is.
Of kijk jij wel uit naar mee massale schietpartijen? Immers de kans daarop neemt gewoon toe als er meer legale wapens in omloop zijn…
  zaterdag 21 maart 2026 @ 10:51:07 #171
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_220394807
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:
ja, want de kans dat dat hier gebeurt binnen nu en 50 jaar is echt zo groot, he....

Tevens, het grootste voorbeeld waar ze een "right to bear arms" hebben is natuurlijk de VS. En als er in hun geschiedenis 1 moment is waarop het bewapende volk in opstand hoort te komen tegen een regering, is het nu wel. Maar gebeurt dat daar? Nee.

Dus nee, zo'n right to arm bears hebben wij hier helemaal niet nodig. Het werkt namelijk niet, want de wapenfanaten zijn ook de mensen die het soort regeringen waartegen je in opstand hoort te komen, juist wel tof vinden.
pi_220394826
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nee, dat incident illustreert waarom het geen goed systeem is.
Of kijk jij wel uit naar mee massale schietpartijen? Immers de kans daarop neemt gewoon toe als er meer legale wapens in omloop zijn…
Maar hoe ver wil je dan gaan met dat gedachtegoed?
Er zijn bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland die grotendeels verantwoordelijk zijn voor geweldsdelicten.
Die ook maar uitzetten dan?
pi_220394836
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:51 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
ja, want de kans dat dat hier gebeurt binnen nu en 50 jaar is echt zo groot, he....

Tevens, het grootste voorbeeld waar ze een "right to bear arms" hebben is natuurlijk de VS. En als er in hun geschiedenis 1 moment is waarop het bewapende volk in opstand hoort te komen tegen een regering, is het nu wel. Maar gebeurt dat daar? Nee.

Dus nee, zo'n right to arm bears hebben wij hier helemaal niet nodig. Het werkt namelijk niet, want de wapenfanaten zijn ook de mensen die het soort regeringen waartegen je in opstand hoort te komen, juist wel tof vinden.
Wie gaat dan bepalen tegen welke regeringen er een opstand moet komen?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 11:15:25 #174
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220394949
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zou zo maar kunnen.
Ja, nu ben ik echt overtuigd hoor.
quote:
Welke gaat hij beroven?
Stel alle juweliers zijn bewapend: worden er dan geen juweliers meer overvallen?
Huilen dan.
pi_220394957
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, nu ben ik echt overtuigd hoor.
[..]
Stel alle juweliers zijn bewapend: worden er dan geen juweliers meer overvallen?
Ik denk minder, helemaal geen overvallen meer lijkt mij een utopie.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 11:23:06 #176
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220394988
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:18 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik denk minder, helemaal geen overvallen meer lijkt mij een utopie.
Waarom minder? Omdat al die boeven ineens bedenken dat ze liever een brave hardwerkende burger willen zijn... ?

En bij al dat wensdenken neem je voor lief dat er bij conflicten binnenshuis, burenruzies, verkeersruzies, ..., ook vuurwapens in het spel zijn.

Ik snap echt niet hoe je denkt dat MEER vuurwapenbezit voor MINDER vuurwapengebruik zorgt.
Huilen dan.
pi_220395005
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom minder? Omdat al die boeven ineens bedenken dat ze liever een brave hardwerkende burger willen zijn... ?
Omdat ze niet beschoten willen worden.
Waarom denken dat plofkrakers nu zo vaak naar het buitenland gaan?
Hier is het te goed beveiligd.

En wat zal een stalker doen als hij ziet dat zijn slachtoffer zich aan het bewapenen en trainen is?

Veel van die zaken draaien om macht over het slachtoffer.
pi_220395007
Slecht idee om veel mensen met een kort lontje de mogelijkheid te geven legaal met een wapen te gaan lopen. Zie het nu er sowieso niet van in.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 11:29:36 #179
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220395031
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:25 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Omdat ze niet beschoten willen worden.
Maar ze willen wel juwelen stelen.
quote:
Waarom denken dat plofkrakers nu zo vaak naar het buitenland gaan?
Hier is het te goed beveiligd.

En wat zal een stalker doen als hij ziet dat zijn slachtoffer zich aan het bewapenen en trainen is?

Veel van die zaken draaien om macht over het slachtoffer.
Je vergeet even dat de stalker in jouw voorbeeld nu ook een vuurwapen heeft, en waarschijnlijk lang voordat het slachtoffer er één heeft.

Dus een situatie met nul vuurwapens wordt een situatie met één of twee vuurwapens. In welke situatie is de kans op vuurwapengeweld het grootst: de situatie mét vuurwapen(s), of de situatie zónder vuurwapen(s)?
Huilen dan.
pi_220395066
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar ze willen wel juwelen stelen.
[..]
Je vergeet even dat de stalker in jouw voorbeeld nu ook een vuurwapen heeft, en waarschijnlijk lang voordat het slachtoffer er één heeft.

Dus een situatie met nul vuurwapens wordt een situatie met één of twee vuurwapens. In welke situatie is de kans op vuurwapengeweld het grootst: de situatie mét vuurwapen(s), of de situatie zónder vuurwapen(s)?
Waar zeg ik dat ik stalkers vuurwapens wil geven?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 11:44:19 #181
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220395099
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat ik stalkers vuurwapens wil geven?
Dat is wel het resultaat wanneer je vuurwapenbezit legaliseert. Als je denkt dat wapens legaal in bezit alleen belanden bij mensen die er te allen tijde verstandig mee om kunnen gaan dan ben je echt hopeloos naïef.
Huilen dan.
pi_220395118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:56 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar hoe ver wil je dan gaan met dat gedachtegoed?

Wapenbezit in Europa waar mogelijk verbieden.
pi_220395149
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is wel het resultaat wanneer je vuurwapenbezit legaliseert. Als je denkt dat wapens legaal in bezit alleen belanden bij mensen die er te allen tijde verstandig mee om kunnen gaan dan ben je echt hopeloos naïef.
Dat is legaal is wilt niet zeggen dat iedereen er 1 mag bezitten hè.

Zoals ik al eerder zei: voor een auto heb je ook een rijbewijs nodig.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 12:10:05 #184
375570 crew  Cyan9
pi_220395339
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Training en screening gaat niet voorkomen dat er geen misstanden zijn. Wat @Isdatzo zegt blijft met maatregelen als deze gewoon staan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 12:11:11 #185
375570 crew  Cyan9
pi_220395364
Het aantal misstanden/incidenten gaat waarschijnlijk alleen maar toenemen.
pi_220395560
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Training en screening gaat niet voorkomen dat er geen misstanden zijn. Wat @:Isdatzo zegt blijft met maatregelen als deze gewoon staan.
Misstanden zullen altijd blijven bestaan.
Maar het zal ook een positieve invloed hebben.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 12:45:29 #187
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_220395743
quote:

[..]

nee, iedereen kan een auto kopen. Er mee mogen rijden, daar heb je een rijbewijs voor nodig. Maar wat weerhoud je ervan om er dan mee te rijden zonder rijbewijs?
pi_220395773
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:45 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
nee, iedereen kan een auto kopen. Er mee mogen rijden, daar heb je een rijbewijs voor nodig. Maar wat weerhoud je ervan om er dan mee te rijden zonder rijbewijs?
Dat is illegaal
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 13:00:10 #189
375570 crew  Cyan9
pi_220395857
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Misstanden zullen altijd blijven bestaan.
Maar het zal ook een positieve invloed hebben.
Van die positieve invloed lijken maar weinig te zijn overtuigd. En ook niet bewezen.
pi_220395874
Booming business
pi_220395904
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:00 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Van die positieve invloed lijken maar weinig te zijn overtuigd. En ook niet bewezen.
Zowel de negatieve als de positieve invloeden vallen niet te bewijzen denk ik?
We kunnen hooguit speculeren.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:39 #192
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220395990
quote:

[..]

En zoals we allemaal weten vinden er geen verkeersovertreding plaats, zijn er geen aso's in het verkeer, en gebeuren er geen verkeersongelukken...
Huilen dan.
pi_220395998
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Alleen als je alle schietpartijen en zelfs doden die er per ongeluk vallen door wapenbezit negeert, dan is het aantal negatieve invloeden niet bewezen.

Er vallen in Nederland ongeveer 120 doden door een misdrijf (niet allemaal een vuurwapen) per jaar.
In Amerika zijn er honderden onopzettelijke schietpartijen waarbij kleine kinderen (onder de 11, vaak peuters) de 'dader' zijn: https://www.hpdetijd.nl/p(...)dan-door-terroristen

Zet die cijfers naast elkaar en je kunt niet anders dan concluderen dat er met meer vuurwapens in de huizen, ook meer onschuldige slachtoffers gaan komen. Meer dan er kunnen afnemen door de zogezegde bescherming door wapens.
pi_220396104
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen als je alle schietpartijen en zelfs doden die er per ongeluk vallen door wapenbezit negeert, dan is het aantal negatieve invloeden niet bewezen.

Er vallen in Nederland ongeveer 120 doden door een misdrijf (niet allemaal een vuurwapen) per jaar.
In Amerika zijn er honderden onopzettelijke schietpartijen waarbij kleine kinderen (onder de 11, vaak peuters) de 'dader' zijn: https://www.hpdetijd.nl/p(...)dan-door-terroristen

Zet die cijfers naast elkaar en je kunt niet anders dan concluderen dat er met meer vuurwapens in de huizen, ook meer onschuldige slachtoffers gaan komen. Meer dan er kunnen afnemen door de zogezegde bescherming door wapens.
Waarom begin je nou steeds over Amerika?
Het is toch overduidelijk dat die gasten niet goed wijs zijn?
pi_220396118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waarom begin je nou steeds over Amerika?
Het is toch overduidelijk dat die gasten niet goed wijs zijn?
Omdat dat het enige land is waar ze zo gek zijn om te denken dat wapens beschermen tegen geweld.
In jouw Tsjechië heeft vrijwel niemand een wapen. 300.000, waarschijnlijk vooral boeren die achteraf wonen en jagers.

En Amerika zijn cijfers over. Die schietpartijen per ongeluk door peuters gaan hier ook komen als je de mensen gaat vertellen dat ze hun wapen op hun nachtkastje moeten leggen om geweld te voorkomen.
pi_220396147
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En zoals we allemaal weten vinden er geen verkeersovertreding plaats, zijn er geen aso's in het verkeer, en gebeuren er geen verkeersongelukken...
Ja man want iedereen die een verkeersovertreding maakt is ook in staat iemand dood te schieten 8)7
Ik gebruikte de auto als voorbeeld om te laten zien dat wanneer iets gelegaliseerd is je niet per se iedere Jan doedel er toegang tot hoeft te geven.
pi_220396161
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
We kunnen hooguit speculeren.
Jij wil hier wapens toestaan omdat je eerst zegt dat het een positieve invloed zal hebben , en nu geef je zelf toe dat het niet te bewijzen is.

Negatieve invloeden hebben mensen hier objectief juist wel aangetoond met harde cijfers over meer wapen doden. :+
pi_220396250
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat dat het enige land is waar ze zo gek zijn om te denken dat wapens beschermen tegen geweld.
In jouw Tsjechië heeft vrijwel niemand een wapen. 300.000, waarschijnlijk vooral boeren die achteraf wonen en jagers.

En Amerika zijn cijfers over. Die schietpartijen per ongeluk door peuters gaan hier ook komen als je de mensen gaat vertellen dat ze hun wapen op hun nachtkastje moeten leggen om geweld te voorkomen.
Nou echt niet, Tsjechië is het USA van de EU maar dan met normale mensen.
Wapens zijn daar onderdeel van de maatschappij en nou met de Russische dreiging helemaal.

En die cijfers uit Amerika zijn totaal niet relevant voor andere landen.
Mensen uit Scandinavië en Canada hebben ook vrij veel vuurwapens maar er gebeuren vrijwel geen incidenten omdat ze normaal doen.
pi_220396274
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nou echt niet, Tsjechië is het USA van de EU maar dan met normale mensen.
Wapens zijn daar onderdeel van de maatschappij en nou met de Russische dreiging helemaal.
Nee, dus. Er zijn maar 300.000 mensen met een wapen in Tsjechië. Dat is niet het massale walenbezit waar jij hier over begon.

En als je 'normaal moet doen' en dus geen doorgeladen wapen in je huis mag leggen, helpt het niks want vrijwel al het geweld vindt plaats in eigen huis in Nederland.
pi_220396277
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jij wil hier wapens toestaan omdat je eerst zegt dat het een positieve invloed zal hebben , en nu geef je zelf toe dat het niet te bewijzen is.

Negatieve invloeden hebben mensen hier objectief juist wel aangetoond met harde cijfers over meer wapen doden. :+
Waar zeg ik dat ik wapens wil toestaan?
Ik gooi gewoon een balletje op en neem wat andere landen erbij als vergelijking.
Maar als je goed leest zie je van mijn kant geen plannen om wapens toe te staan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:41:03 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220396281
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja man want iedereen die een verkeersovertreding maakt is ook in staat iemand dood te schieten 8)7
Ik gebruikte de auto als voorbeeld om te laten zien dat wanneer iets gelegaliseerd is je niet per se iedere Jan doedel er toegang tot hoeft te geven.
Maar dat is wel wat er in de praktijk gebeurt.
Huilen dan.
pi_220396313
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dus. Er zijn maar 300.000 mensen met een wapen in Tsjechië. Dat is niet het massale walenbezit waar jij hier over begon.

En als je 'normaal moet doen' en dus geen doorgeladen wapen in je huis mag leggen, helpt het niks want vrijwel al het geweld vindt plaats in eigen huis in Nederland.
De wet laat het wel toe en er zijn maar 300.000 mensen met een vuurwapen en geen massale incidenten.
Dus dan zullen die doemscenario's wel niet kloppen van je.

Welke gek wilt er nou een door geladen wapen in z'n huis leggen?
pi_220396318
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar dat is wel wat er in de praktijk gebeurt.
Nee dus.
Daar heb ik het net over met hanca.
quote:
De wet laat het wel toe en er zijn maar 300.000 mensen met een vuurwapen en geen massale incidenten.
Dus dan zullen die doemscenario's wel niet kloppen van je.
pi_220396337
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:45 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Welke gek wilt er nou een door geladen wapen in z'n huis leggen?
De mensen die hier zeggen dat wapens de hoeveelheid geweld gaan verminderen. Jij dus. Anders zie ik namelijk niet hoe je dat wil bereiken.
pi_220396359
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
De mensen die hier zeggen dat wapens de hoeveelheid geweld gaan verminderen. Jij dus. Anders zie ik namelijk niet hoe je dat wil bereiken.
Ja joh jij wilt bij iedere huiselijke ruzie gelijk gaan schieten ofzo?

Ik dacht meer aan het bewapenen van mensen die een grote kans hebben om beroofd te worden tijden hun werk ofzo.
pi_220396488
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:51 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja joh jij wilt bij iedere huiselijke ruzie gelijk gaan schieten ofzo?

Ik dacht meer aan het bewapenen van mensen die een grote kans hebben om beroofd te worden tijden hun werk ofzo.
Berovingen met vuurwapens komen in Nederland nauwelijks voor, dus dat zou nogal onzinnig zijn. Totaal aantal overvallen is nog maar 535 in 2025.

Een aantal knopjes in je winkel die de politie gelijk roepen zijn veel effectiever gebleken. Desnoods verfijn je dat systeem, zorg je dat er bijvoorbeeld ook knoppen in werkkleding zitten, zodat je er altijd bij kan.

Daarnaast heb jij het nooit gehad over beperken tot 'een wapen in een winkel onder de toonbank'. Jij wilde mensen bewapenen, geen winkels.
pi_220396513
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Berovingen met vuurwapens komen in Nederland nauwelijks voor, dus dat zou nogal onzinnig zijn. Totaal aantal overvallen is nog maar 535 in 2025.

Een aantal knopjes in je winkel die de politie gelijk roepen zijn veel effectiever gebleken. Desnoods verfijn je dat systeem, zorg je dat er bijvoorbeeld ook knoppen in werkkleding zitten, zodat je er altijd bij kan.
Maar 535?
Nu ben je ineens wel behoorlijk het aantal incidenten aan het bagatelliseren.
Dat zijn er meer 1 per dag hè.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:06:44 #208
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220396549
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 13:47 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee dus.
Daar heb ik het net over met hanca.
[..]

En worden er minder weerloze meisjes verkracht? Is er minder stalking? Worden er minder juweliers overvallen?
Huilen dan.
pi_220396561
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En worden er minder weerloze meisjes verkracht? Is er minder stalking? Worden er minder juweliers overvallen?
Ja.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:07:58 #210
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220396563
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:03 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar 535?
Hot take: met meer vuurwapens in omloop zullen er meer gewapende berovingen en overvallen plaatsvinden.
Huilen dan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:08:20 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220396567
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:07 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja.
Waaruit blijkt dat?
Huilen dan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:08:49 #212
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220396573
Maar Candyman, ga je dan iedere keer als je van huis bent een wapen meenemen?
pi_220396592
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waaruit blijkt dat?
Uit de statistieken.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:11:25 #214
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220396597
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:11 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Uit de statistieken.
Welke statistieken?
Huilen dan.
pi_220396603
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:08 schreef Hexagon het volgende:
Maar Candyman, ga je dan iedere keer als je van huis bent een wapen meenemen?
Ik niet hoor, voel me niet onveilig op straat.
Maar ik sprak pas geleden een Braziliaanse vrachtwagenchauffeur die hier op vakantie was.
En die vertelde mij dat het aantal overvallen op vrachtwagens sterk was afgenomen sinds ze wapens mochten dragen.
pi_220396604
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:03 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar 535?
Heb je enig idee hoeveel winkels er zijn? Ja, 535 zijn er 535 te veel, maar echt veel zijn het er niet.

En nogmaals: je bedoeling is dus nu plots niet meer dat mensen zichzelf bewapenen? Alleen de winkels bij de bezinestations (dat is verreweg de grootste groep) nog?
pi_220396633
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:12 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik niet hoor, voel me niet onveilig op straat.
Maar ik sprak pas geleden een Braziliaanse vrachtwagenchauffeur die hier op vakantie was.
En die vertelde mij dat het aantal overvallen op vrachtwagens sterk was afgenomen sinds ze wapens mochten dragen.
Overvallen op vrachtwagens zijn hier een tijdje inderdaad toegenomen, door een gebrek aan bewaakte parkeerplaatsen. Dat is dan ook de simpele oplossing: niet elke vrachtwagenchauffeur een wapen in huis, maar zorgen voor voldoende goede stopplekken met camerabewaking en desnoods fysieke bewaking. Dat is ook waar ze om vragen: https://www.gld.nl/nieuws(...)parkeerplaats-vinden
pi_220396693
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je enig idee hoeveel winkels er zijn? Ja, 535 zijn er 535 te veel, maar echt veel zijn het er niet.

En nogmaals: je bedoeling is dus nu plots niet meer dat mensen zichzelf bewapenen? Alleen de winkels bij de bezinestations (dat is verreweg de grootste groep) nog?
Het is nog nooit mijn bedoeling geweest dat mensen zich gaan bewapenen.
Ik gooi gewoon een balletje op en jullie gaan door het dolle.
pi_220396699
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Overvallen op vrachtwagens zijn hier een tijdje inderdaad toegenomen, door een gebrek aan bewaakte parkeerplaatsen. Dat is dan ook de simpele oplossing: niet elke vrachtwagenchauffeur een wapen in huis, maar zorgen voor voldoende goede stopplekken met camerabewaking en desnoods fysieke bewaking. Dat is ook waar ze om vragen: https://www.gld.nl/nieuws(...)parkeerplaats-vinden
Het ging over Brazilië, daar gebeurt het vrij regelmatig in de afgelegen gebieden.
pi_220396761
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is nog nooit mijn bedoeling geweest dat mensen zich gaan bewapenen.
Ik gooi gewoon een balletje op en jullie gaan door het dolle.
Jouw woorden:

quote:
is het een idee om mensen te bewapenen
Maar inmiddels heb je dus inderdaad door dat dat een heel slecht idee is.
pi_220396771
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het ging over Brazilië, daar gebeurt het vrij regelmatig in de afgelegen gebieden.
Ja, maar hier gaat het over Nederland, hier kunnen we beter zorgen voor goede parkeerplaatsen met camerabewaking. Daar hebben vrachtwagenchauffeurs veel meer aan.
pi_220396816
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jouw woorden:
[..]
Maar inmiddels heb je dus inderdaad door dat dat een heel slecht idee is.
Ja en de zin is toch geformuleerd in de vragende vorm.

Maar goed jullie argumenten sloegen helemaal nergens op.
Totale doemscenario's waar ik niks mee kan.
pi_220396820
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar hier gaat het over Nederland, hier kunnen we beter zorgen voor goede parkeerplaatsen met camerabewaking. Daar hebben vrachtwagenchauffeurs veel meer aan.
Ik zei toch dat ik een Braziliaanse vrachtwagenchauffeur sprak die hier op vakantie was.

Hier schijnen ze de chauffeurs wel eens te vergassen zodat ze voorlopig niet wakker worden.
Dan heb je aan het vuurwapen ook niks
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:14:54 #225
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220397057
Huilen dan.
pi_220397084
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En wat blijkt daaruit?
Aantal vuurwapens gaat omhoog en het aantal moorden naar beneden.
Zit nu mobiel dus kan geen tabel maken.
pi_220398339
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik heb wel eens met geweld te maken gehad en ook wel eens (zonder geweld) beroofd.

Maar ik denk niet dat constant een wapen bij me moeten dragen en daar wat aan verbeterd had.
Ik weet wel zeker van niet.

Maar als jij geschoold was om met dat wapen om te gaan, en geschoold was om geweld te de-escaleren met een wapen, dan wel.

Je kunt ook naar de sportschool gaan, meer spiermassa kweken en MMA gaan trainen. Daarmee bereik je uiteindelijk iets soortgelijks: je bent niet langer automatisch slachtoffer, maar je straalt uit dat je je kunt verweren. Dat zijn voor laffe daders vaak genoeg redenen om de confrontatie te vermijden.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 17:43:58 #228
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220398592
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik weet wel zeker van niet.

Maar als jij geschoold was om met dat wapen om te gaan, en geschoold was om geweld te de-escaleren met een wapen, dan wel.

Je kunt ook naar de sportschool gaan, meer spiermassa kweken en MMA gaan trainen. Daarmee bereik je uiteindelijk iets soortgelijks: je bent niet langer automatisch slachtoffer, maar je straalt uit dat je je kunt verweren. Dat zijn voor laffe daders vaak genoeg redenen om de confrontatie te vermijden.
Maar dan zou ik dus ieder moment buiten mijn huis met een wapen op zak moeten gaan lopen. Bovendien lijkt het me verre van een goed idee om gewapende gevechten met tuig op straat aan te gaan.

Die keer dat ik met geweld te maken had was toen een willekeurige doorgesnoven gast me zonder aanleiding KO sloeg tijdens een avondje uit. Ik zou geen kans hebben gehad iets met een wapen te doen, los van het feit dat wapens in zo'n setting vragen is om problemen. En als wapens zouden mogen, zouden die gasten die me beroofden ook gewoon wapens hebben en erop voorbereid zijn geweest. Ik zou er niets mee opgeschoten zijn.

Als iedereen daarentegen zomaar een wapen mag hebben, dan kan iedereen je ook zomaar gaan bedreigen met zo'n ding. Dan maakt het er echt niet veiliger op.
pi_220398760
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar dan zou ik dus ieder moment buiten mijn huis met een wapen op zak moeten gaan lopen. Bovendien lijkt het me verre van een goed idee om gewapende gevechten met tuig op straat aan te gaan.

Die keer dat ik met geweld te maken had was toen een willekeurige doorgesnoven gast me zonder aanleiding KO sloeg tijdens een avondje uit. Ik zou geen kans hebben gehad iets met een wapen te doen, los van het feit dat wapens in zo'n setting vragen is om problemen. En als wapens zouden mogen, zouden die gasten die me beroofden ook gewoon wapens hebben en erop voorbereid zijn geweest. Ik zou er niets mee opgeschoten zijn.

Als iedereen daarentegen zomaar een wapen mag hebben, dan kan iedereen je ook zomaar gaan bedreigen met zo'n ding. Dan maakt het er echt niet veiliger op.
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.

Dit gaat niet alle problemen voorkomen, maar met meer geoefende schutters/pseudo wethandhavers op straat maak je het minder interessant voor gespuis om slachtoffers te maken.

Ik ben op dit moment in de VS, waar ik afgelopen week op straat liep, en er iemand toeterde toen ik overstak. Ik gaf aan dat ik over een zebrapad liep. De bestuurder opende toen z’n raam en bood z’n excuses aan. Ze zijn hier sowieso beleefder dan in Nederland, maar dat ik een redneck met een wapen op zak kan zijn, speelt ook (onbewust) mee.
pi_220398877
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.

Dit gaat niet alle problemen voorkomen, maar met meer geoefende schutters/pseudo wethandhavers op straat maak je het minder interessant voor gespuis om slachtoffers te maken.

Ik ben op dit moment in de VS, waar ik afgelopen week op straat liep, en er iemand toeterde toen ik overstak. Ik gaf aan dat ik over een zebrapad liep. De bestuurder opende toen z’n raam en bood z’n excuses aan. Ze zijn hier sowieso beleefder dan in Nederland, maar dat ik een redneck met een wapen op zak kan zijn, speelt ook (onbewust) mee.
Zie je daar nou veel mensen wapens dragen?
Ben er nooit geweest.
pi_220398944
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:56 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zie je daar nou veel mensen wapens dragen?
Ben er nooit geweest.
Op een trail ben ik een keer iemand tegengekomen met een revolver in een holster. Op een camping in Arizona kwam de beheerder naar ons toe gereden met een pickup waar twee shot guns tegen het achterraam hingen.

Mensen dragen hier verborgen wapens, dus je weet het meestal niet.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:33:44 #232
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220399291
quote:

[..]

Dat iemand een VOG kan krijgen betekent niet meteen dat die te vertrouwen is. Bovendien betekent dat wanneer heel veel mensen een wapen hebben iemand het ook makkelijker kan "lenen" of stelen. De kans dat een tuig gespuis een wapen kan krijgen is dus een stuk groter.

Los daarvan is het in de VS helemaal niet veiliger op straat door wapens. Dus je schiet er gewoon niets mee op. De situaties die ik noemden hadden ook in de VS kunnen plaatsvinden en ik had niets aan een wapen gehad.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:44:45 #233
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220399377
Daarnaast is de beoordeling bij het verlenen van een wapenvergunning een momentopname en kan er van alles gebeuren nadat zo'n wapen in huis is gehaald.

In essentie is het gewoon heel simpel: meer wapens, meer ellende.
Huilen dan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:13:02 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220399600
Vrij vuurwapenbezit maakt het gevaar van een tirannieke overheid overigens alleen maar groter.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220399627
quote:

[..]
Oh maar gister bood een pubermeisje me nog excuses aan nadat ze doorfietste toen ik op een zebrapad liep. En dat overkomt me ook met enige regelmaat als een automobilist per ongeluk doorrijdt.

Daar zijn wapens gelukkig niet voor nodig.
pi_220399634
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:44 schreef Isdatzo het volgende:
Daarnaast is de beoordeling bij het verlenen van een wapenvergunning een momentopname en kan er van alles gebeuren nadat zo'n wapen in huis is gehaald.

Zie de schutter in Alphen aan den Rijn, die had een vergunning. Liever niet meer zulke gevallen.
pi_220400432
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:44 schreef Isdatzo het volgende:

quote:
Jaar Aantal legale vuurwapens Aantal moorden (totaal) Moorden met vuurwapen
2002 ~600.000 250 22
2010 ~700.000 185 16
2015 ~800.000 155 12
2020 ~950.000 135 9
2023 ~1.050.000 128 7
Hier de cijfers uit Tsjechië.
Was een beetje lastig op de mobiel maar ik heb m'n best gedaan :)
Zoals je ziet, hoe meer wapens hoe minder moorden.
Cijfers komen uit de links die ik eerder heb geplaatst.
pi_220400660
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:13 schreef -XOR- het volgende:
Vrij vuurwapenbezit maakt het gevaar van een tirannieke overheid overigens alleen maar groter.
Kan je dat toelichten?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:11:32 #239
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220400703
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:07 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Kan je dat toelichten?
Een tirannieke overheid wordt niet daadwerkelijk tegengehouden door wat burgers met wapens aangezien bij een coupe altijd collectieve actieproblemen komen kijken en een overheid altijd wel meer wapens heeft. Wel is iedereen steeds bloednerveus omdat de ander een wapen op zak kan hebben wat het wantrouwen tussen overheid en burger vergroot. Bij iedere verkeerscontrole loopt een burger die zijn rijbewijs uit het handschoenenvakje van zijn auto wil pakken het risico een kogel door de kop te krijgen van een agent die met het verkeerde been uit bed is gestapt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220400790
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een tirannieke overheid wordt niet daadwerkelijk tegengehouden door wat burgers met wapens aangezien bij een coupe altijd collectieve actieproblemen komen kijken en een overheid altijd wel meer wapens heeft. Wel is iedereen steeds bloednerveus omdat de ander een wapen op zak kan hebben wat het wantrouwen tussen overheid en burger vergroot. Bij iedere verkeerscontrole loopt een burger die zijn rijbewijs uit het handschoenenvakje van zijn auto wil pakken het risico een kogel door de kop te krijgen van een agent die met het verkeerde been uit bed is gestapt.
Ja nu ga je ook weer uit van Amerikaanse toestanden
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:26:27 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220400863
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja nu ga je ook weer uit van Amerikaanse toestanden
Ik denk niet dat het in Nederland zo'n vaart zal lopen, maar vrij wapenbezit maakt de verhouding tussen overheid en burger er niet bepaald fijner op. Het gaat me er meer om dat het argument dat vrij wapenbezit als een soort noodmaatregel tegen een tirannieke overheid, zoals het second amendment doorgaans van zingeving wordt voorzien, geen stand houdt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220400925
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het in Nederland zo'n vaart zal lopen, maar vrij wapenbezit maakt de verhouding tussen overheid en burger er niet bepaald fijner op. Het gaat me er meer om dat het argument dat vrij wapenbezit als een soort noodmaatregel tegen een tirannieke overheid, zoals het second amendment doorgaans van zingeving wordt voorzien, geen stand houdt.
Vrij wapenbezit moet je ook niet willen.
Dan raakt de overheid alle controle kwijt en krijg je inderdaad Amerikaanse toestanden.

Maar wat betreft een tirannieke overheid zijn er wel wat voorbeelden te noemen van een regering die opstapt als de bevolking in opstand komt.
Al dan niet met vuurwapens.
Regimes die dan het vuur gaan openen op burgers zijn echt de dictators.
Dan kun je jezelf afvragen of ze de dictatuur hadden kunnen voorkomen door eerder in opstand te komen.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:38:37 #243
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220400996
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:31 schreef Candymannetje het volgende:
Regimes die dan het vuur gaan openen op burgers zijn echt de dictators.
Ja, dat is een beetje het probleem waar je op stuit als je een tiranniek regime omver wilt werpen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220401130
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat iemand een VOG kan krijgen betekent niet meteen dat die te vertrouwen is. Bovendien betekent dat wanneer heel veel mensen een wapen hebben iemand het ook makkelijker kan "lenen" of stelen. De kans dat een tuig gespuis een wapen kan krijgen is dus een stuk groter.

Los daarvan is het in de VS helemaal niet veiliger op straat door wapens. Dus je schiet er gewoon niets mee op. De situaties die ik noemden hadden ook in de VS kunnen plaatsvinden en ik had niets aan een wapen gehad.
Want in de VS moet iedereen eerst een cursus doen voordat ze een wapen mogen kopen?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:57:15 #245
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220401207
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Want in de VS moet iedereen eerst een cursus doen voordat ze een wapen mogen kopen?
Geen idee, maar je moet er in ieder geval een soort van VOG hebben.
pi_220401260
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Geen idee, maar je moet er in ieder geval een soort van VOG hebben.
In de praktijk kan iedereen in de VS aan een wapen komen. “Straw purchases”, waarbij oude vrouwtjes wapens voor misdadigers kopen, bestaan nog steeds en worden nauwelijks bestraft. De VS zijn enorm laks.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 22:41:30 #247
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220401560
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 22:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In de praktijk kan iedereen in de VS aan een wapen komen. “Straw purchases”, waarbij oude vrouwtjes wapens voor misdadigers kopen, bestaan nog steeds en worden nauwelijks bestraft. De VS zijn enorm laks.
Het zal vast beter kunnen dan in de VS. Maar dan nog is de kans een stuk groter dan anderen je met een vuurwapen kunnen bedreigen of er fouten mee maken. En dat ze sneller in handen komen van degenen die ze niet mogen hebben.

Maar verder verandert het ook weinig aan dat ik niks zou zijn opgeschoten met een wapen op die momenten dat ik met geweld en criminaliteit te maken kreeg.
pi_220402547
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 22:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal vast beter kunnen dan in de VS. Maar dan nog is de kans een stuk groter dan anderen je met een vuurwapen kunnen bedreigen of er fouten mee maken. En dat ze sneller in handen komen van degenen die ze niet mogen hebben.

Maar verder verandert het ook weinig aan dat ik niks zou zijn opgeschoten met een wapen op die momenten dat ik met geweld en criminaliteit te maken kreeg.
Je weet het niet. Een wapencursus maakt je weerbaarder. In de VS stond ik lang geleden op de bus te wachten, toen een kereltje een blikje op de grond gooide. Een oudere man vroeg hem toen om het blikje op te rapen. De manier waarop die man dat zei, en de manier waarop hij zich gedroeg deed vermoeden dat het of om een ex-soldaat/marinier ging. Het kereltje raapte uiteindelijk dat blikje ook op.
pi_220402823
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 03:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je weet het niet. Een wapencursus maakt je weerbaarder. In de VS stond ik lang geleden op de bus te wachten, toen een kereltje een blikje op de grond gooide. Een oudere man vroeg hem toen om het blikje op te rapen. De manier waarop die man dat zei, en de manier waarop hij zich gedroeg deed vermoeden dat het of om een ex-soldaat/marinier ging. Het kereltje raapte uiteindelijk dat blikje ook op.
Dat zo’n jongen dat blikje blijkbaar opruimt uit angst om anders een wapen op zich gericht te krijgen, lijkt me toch geen bijster sterk argument eerlijk gezegd…
pi_220402828
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 07:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat zo’n jongen dat blikje blijkbaar opruimt uit angst om anders een wapen op zich gericht te krijgen, lijkt me toch geen bijster sterk argument eerlijk gezegd…
Ik denk niet dat lyrebird dat bedoeld.
Het gaat om de uitstraling die je hebt als je getraind en weerbaar bent.
Ook zonder vuurwapens.
Dus je bent dan minder snel slachtoffer en mensen zijn eerder geneigd naar je te luisteren.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 10:01:10 #251
375570 crew  Cyan9
pi_220403404
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 07:22 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ook zonder vuurwapens.

Dus je bent dan minder snel slachtoffer en mensen zijn eerder geneigd naar je te luisteren.
Vuurwapens zijn dus onnodig. Mooie conclusie.
  zondag 22 maart 2026 @ 10:15:11 #252
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220403485
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 07:22 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ook zonder vuurwapens.
Dus eigenlijk is een vuurwapen niet meer dan een compensatiestukje voor zwakkelingen? Dat verklaart een hoop...
Huilen dan.
pi_220403539
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dus eigenlijk is een vuurwapen niet meer dan een compensatiestukje voor zwakkelingen? Dat verklaart een hoop...
Als jij die conclusie trekt is dat prima.
Ik zie het anders.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn criminelen altijd op zoek naar zwakke slachtoffers.
En een getrainde man is fysiek gewoon sterker dan een getrainde vrouw.
Als je de vrouw traint en bewapend met een vuurwapen neem je het fysieke overwicht van de man weg en zal de man een niet snel toe slaan omdat het geen makkelijk slachtoffer is.
Als jij dan die vrouw een zwakkeling vind omdat ze een vuurwapen heeft is dat je eigen mening waar je recht op hebt natuurlijk.
pi_220403557
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik zie het anders.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn criminelen altijd op zoek naar zwakke slachtoffers.
Als je de vrouw traint en bewapend met een vuurwapen neem je het fysieke overwicht van de man weg en zal de man een niet snel toe slaan omdat het geen makkelijk slachtoffer is.
Als jij dan die vrouw een zwakkeling vind omdat ze een vuurwapen heeft is dat je eigen mening waar je recht op hebt natuurlijk.
Waar komt je fascinatie voor vuurwapens eigenlijk vandaan? De gemiddelde Nederlander is immers heel blij dat je hier niet struikelt over de wapens…
pi_220403569
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waar komt je fascinatie voor vuurwapens eigenlijk vandaan? De gemiddelde Nederlander is immers heel blij dat je hier niet struikelt over de wapens…
Waarom denk je dat ik een fascinatie voor vuurwapens hebt?
Ik open gewoon een topic omdat we het in een ander topic over dit onderwerp hadden en ik wilde daar niet offtopic gaan.
pi_220403574
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waarom denk je dat ik een fascinatie voor vuurwapens hebt?
Ik open gewoon een topic omdat we het in een ander topic over dit onderwerp hadden en ik wilde daar niet offtopic gaan.
Je komt nogal fanatiek pro-vuurwapens over op dit onderwerp, dus vandaar.
pi_220403590
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je komt nogal fanatiek pro-vuurwapens over op dit onderwerp, dus vandaar.
Dat zal meer zijn omdat bepaalde users helemaal ape shit gaan en onzin verkondigen.
Ieder z'n mening maar als iets aantoonbaar onzin is ga ik daar wel op in natuurlijk.
En dat heb ik ook netjes onderbouwd met bronnen.
  zondag 22 maart 2026 @ 10:33:17 #258
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220403618
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik zie het anders.
In een samenleving waarin iedereen bewapend is zoeken daders geen slachtoffers meer?
Huilen dan.
pi_220403624
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In een samenleving waarin iedereen bewapend is zoeken daders geen slachtoffers meer?
Nee zo zwart-wit is de wereld niet.
  zondag 22 maart 2026 @ 10:35:06 #260
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220403630
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee zo zwart-wit is de wereld niet.
Dus welk probleem wordt er dan opgelost door het introduceren van meer vuurwapens?
Huilen dan.
pi_220403643
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dus welk probleem wordt er dan opgelost door het introduceren van meer vuurwapens?
Het is wellicht nuttig om het aantal orgaandonaties omhoog te trekken.
pi_220403675
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat hebben wij al besproken.
Zie de discussie vanaf #38
pi_220419226
Nu op de laptop en ik heb het 1 en ander uitgezocht.
Meer wapens betekent niet automatisch meer incidenten maar ook niet meer veiligheid.
De USA is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet, daar is het beleid te soepel.

Hier een lijstje, hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Nederland
~1,1 wapens per 100 inwoners
~0,1–0,2 vuurwapendoden per 100.000

Zwitserland
~27–30 wapens per 100 inwoners
~0,2–0,3 vuurwapendoden per 100.000

Tsjechië
~12–15 wapens per 100 inwoners
~0,2–0,3 vuurwapendoden per 100.000

België
~17 wapens per 100 inwoners
~0,4–0,6 vuurwapendoden per 100.000

USA
120 wapens per 100 inwoners
± 4,5 doden per 100.000 inwoners

De vuurwapen doden in de EU zijn voornamelijk met illegale wapens.
Ik heb geen bewijs kunnen dat er is de genoemde Europese landen met een soepelere wapenwetten minder criminaliteit is.
Eigenlijk maakt het dus geen hol uit.
Tenzij je ze helemaal vrij geeft zoals de USA.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')