abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220397084
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En wat blijkt daaruit?
Aantal vuurwapens gaat omhoog en het aantal moorden naar beneden.
Zit nu mobiel dus kan geen tabel maken.
pi_220398339
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik heb wel eens met geweld te maken gehad en ook wel eens (zonder geweld) beroofd.

Maar ik denk niet dat constant een wapen bij me moeten dragen en daar wat aan verbeterd had.
Ik weet wel zeker van niet.

Maar als jij geschoold was om met dat wapen om te gaan, en geschoold was om geweld te de-escaleren met een wapen, dan wel.

Je kunt ook naar de sportschool gaan, meer spiermassa kweken en MMA gaan trainen. Daarmee bereik je uiteindelijk iets soortgelijks: je bent niet langer automatisch slachtoffer, maar je straalt uit dat je je kunt verweren. Dat zijn voor laffe daders vaak genoeg redenen om de confrontatie te vermijden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 21 maart 2026 @ 17:43:58 #228
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220398592
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik weet wel zeker van niet.

Maar als jij geschoold was om met dat wapen om te gaan, en geschoold was om geweld te de-escaleren met een wapen, dan wel.

Je kunt ook naar de sportschool gaan, meer spiermassa kweken en MMA gaan trainen. Daarmee bereik je uiteindelijk iets soortgelijks: je bent niet langer automatisch slachtoffer, maar je straalt uit dat je je kunt verweren. Dat zijn voor laffe daders vaak genoeg redenen om de confrontatie te vermijden.
Maar dan zou ik dus ieder moment buiten mijn huis met een wapen op zak moeten gaan lopen. Bovendien lijkt het me verre van een goed idee om gewapende gevechten met tuig op straat aan te gaan.

Die keer dat ik met geweld te maken had was toen een willekeurige doorgesnoven gast me zonder aanleiding KO sloeg tijdens een avondje uit. Ik zou geen kans hebben gehad iets met een wapen te doen, los van het feit dat wapens in zo'n setting vragen is om problemen. En als wapens zouden mogen, zouden die gasten die me beroofden ook gewoon wapens hebben en erop voorbereid zijn geweest. Ik zou er niets mee opgeschoten zijn.

Als iedereen daarentegen zomaar een wapen mag hebben, dan kan iedereen je ook zomaar gaan bedreigen met zo'n ding. Dan maakt het er echt niet veiliger op.
pi_220398760
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar dan zou ik dus ieder moment buiten mijn huis met een wapen op zak moeten gaan lopen. Bovendien lijkt het me verre van een goed idee om gewapende gevechten met tuig op straat aan te gaan.

Die keer dat ik met geweld te maken had was toen een willekeurige doorgesnoven gast me zonder aanleiding KO sloeg tijdens een avondje uit. Ik zou geen kans hebben gehad iets met een wapen te doen, los van het feit dat wapens in zo'n setting vragen is om problemen. En als wapens zouden mogen, zouden die gasten die me beroofden ook gewoon wapens hebben en erop voorbereid zijn geweest. Ik zou er niets mee opgeschoten zijn.

Als iedereen daarentegen zomaar een wapen mag hebben, dan kan iedereen je ook zomaar gaan bedreigen met zo'n ding. Dan maakt het er echt niet veiliger op.
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.

Dit gaat niet alle problemen voorkomen, maar met meer geoefende schutters/pseudo wethandhavers op straat maak je het minder interessant voor gespuis om slachtoffers te maken.

Ik ben op dit moment in de VS, waar ik afgelopen week op straat liep, en er iemand toeterde toen ik overstak. Ik gaf aan dat ik over een zebrapad liep. De bestuurder opende toen z’n raam en bood z’n excuses aan. Ze zijn hier sowieso beleefder dan in Nederland, maar dat ik een redneck met een wapen op zak kan zijn, speelt ook (onbewust) mee.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220398877
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je hebt niet gelezen wat ik hier eerder over heb geschreven. Niet iedereen mag een wapen hebben. Je moet net als de politie een cursus doen, en dus alleen mensen die een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen, komen in aanmerking om die cursus te doen.

Dit gaat niet alle problemen voorkomen, maar met meer geoefende schutters/pseudo wethandhavers op straat maak je het minder interessant voor gespuis om slachtoffers te maken.

Ik ben op dit moment in de VS, waar ik afgelopen week op straat liep, en er iemand toeterde toen ik overstak. Ik gaf aan dat ik over een zebrapad liep. De bestuurder opende toen z’n raam en bood z’n excuses aan. Ze zijn hier sowieso beleefder dan in Nederland, maar dat ik een redneck met een wapen op zak kan zijn, speelt ook (onbewust) mee.
Zie je daar nou veel mensen wapens dragen?
Ben er nooit geweest.
pi_220398944
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:56 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zie je daar nou veel mensen wapens dragen?
Ben er nooit geweest.
Op een trail ben ik een keer iemand tegengekomen met een revolver in een holster. Op een camping in Arizona kwam de beheerder naar ons toe gereden met een pickup waar twee shot guns tegen het achterraam hingen.

Mensen dragen hier verborgen wapens, dus je weet het meestal niet.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:33:44 #232
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220399291
quote:

[..]

Dat iemand een VOG kan krijgen betekent niet meteen dat die te vertrouwen is. Bovendien betekent dat wanneer heel veel mensen een wapen hebben iemand het ook makkelijker kan "lenen" of stelen. De kans dat een tuig gespuis een wapen kan krijgen is dus een stuk groter.

Los daarvan is het in de VS helemaal niet veiliger op straat door wapens. Dus je schiet er gewoon niets mee op. De situaties die ik noemden hadden ook in de VS kunnen plaatsvinden en ik had niets aan een wapen gehad.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:44:45 #233
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220399377
Daarnaast is de beoordeling bij het verlenen van een wapenvergunning een momentopname en kan er van alles gebeuren nadat zo'n wapen in huis is gehaald.

In essentie is het gewoon heel simpel: meer wapens, meer ellende.
Huilen dan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:13:02 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220399600
Vrij vuurwapenbezit maakt het gevaar van een tirannieke overheid overigens alleen maar groter.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220399627
quote:

[..]
Oh maar gister bood een pubermeisje me nog excuses aan nadat ze doorfietste toen ik op een zebrapad liep. En dat overkomt me ook met enige regelmaat als een automobilist per ongeluk doorrijdt.

Daar zijn wapens gelukkig niet voor nodig.
pi_220399634
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:44 schreef Isdatzo het volgende:
Daarnaast is de beoordeling bij het verlenen van een wapenvergunning een momentopname en kan er van alles gebeuren nadat zo'n wapen in huis is gehaald.

Zie de schutter in Alphen aan den Rijn, die had een vergunning. Liever niet meer zulke gevallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220400432
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:44 schreef Isdatzo het volgende:

quote:
Jaar Aantal legale vuurwapens Aantal moorden (totaal) Moorden met vuurwapen
2002 ~600.000 250 22
2010 ~700.000 185 16
2015 ~800.000 155 12
2020 ~950.000 135 9
2023 ~1.050.000 128 7
Hier de cijfers uit Tsjechië.
Was een beetje lastig op de mobiel maar ik heb m'n best gedaan :)
Zoals je ziet, hoe meer wapens hoe minder moorden.
Cijfers komen uit de links die ik eerder heb geplaatst.
pi_220400660
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:13 schreef -XOR- het volgende:
Vrij vuurwapenbezit maakt het gevaar van een tirannieke overheid overigens alleen maar groter.
Kan je dat toelichten?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:11:32 #239
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220400703
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:07 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Kan je dat toelichten?
Een tirannieke overheid wordt niet daadwerkelijk tegengehouden door wat burgers met wapens aangezien bij een coupe altijd collectieve actieproblemen komen kijken en een overheid altijd wel meer wapens heeft. Wel is iedereen steeds bloednerveus omdat de ander een wapen op zak kan hebben wat het wantrouwen tussen overheid en burger vergroot. Bij iedere verkeerscontrole loopt een burger die zijn rijbewijs uit het handschoenenvakje van zijn auto wil pakken het risico een kogel door de kop te krijgen van een agent die met het verkeerde been uit bed is gestapt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220400790
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een tirannieke overheid wordt niet daadwerkelijk tegengehouden door wat burgers met wapens aangezien bij een coupe altijd collectieve actieproblemen komen kijken en een overheid altijd wel meer wapens heeft. Wel is iedereen steeds bloednerveus omdat de ander een wapen op zak kan hebben wat het wantrouwen tussen overheid en burger vergroot. Bij iedere verkeerscontrole loopt een burger die zijn rijbewijs uit het handschoenenvakje van zijn auto wil pakken het risico een kogel door de kop te krijgen van een agent die met het verkeerde been uit bed is gestapt.
Ja nu ga je ook weer uit van Amerikaanse toestanden
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:26:27 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220400863
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja nu ga je ook weer uit van Amerikaanse toestanden
Ik denk niet dat het in Nederland zo'n vaart zal lopen, maar vrij wapenbezit maakt de verhouding tussen overheid en burger er niet bepaald fijner op. Het gaat me er meer om dat het argument dat vrij wapenbezit als een soort noodmaatregel tegen een tirannieke overheid, zoals het second amendment doorgaans van zingeving wordt voorzien, geen stand houdt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220400925
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het in Nederland zo'n vaart zal lopen, maar vrij wapenbezit maakt de verhouding tussen overheid en burger er niet bepaald fijner op. Het gaat me er meer om dat het argument dat vrij wapenbezit als een soort noodmaatregel tegen een tirannieke overheid, zoals het second amendment doorgaans van zingeving wordt voorzien, geen stand houdt.
Vrij wapenbezit moet je ook niet willen.
Dan raakt de overheid alle controle kwijt en krijg je inderdaad Amerikaanse toestanden.

Maar wat betreft een tirannieke overheid zijn er wel wat voorbeelden te noemen van een regering die opstapt als de bevolking in opstand komt.
Al dan niet met vuurwapens.
Regimes die dan het vuur gaan openen op burgers zijn echt de dictators.
Dan kun je jezelf afvragen of ze de dictatuur hadden kunnen voorkomen door eerder in opstand te komen.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:38:37 #243
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220400996
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:31 schreef Candymannetje het volgende:
Regimes die dan het vuur gaan openen op burgers zijn echt de dictators.
Ja, dat is een beetje het probleem waar je op stuit als je een tiranniek regime omver wilt werpen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220401130
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat iemand een VOG kan krijgen betekent niet meteen dat die te vertrouwen is. Bovendien betekent dat wanneer heel veel mensen een wapen hebben iemand het ook makkelijker kan "lenen" of stelen. De kans dat een tuig gespuis een wapen kan krijgen is dus een stuk groter.

Los daarvan is het in de VS helemaal niet veiliger op straat door wapens. Dus je schiet er gewoon niets mee op. De situaties die ik noemden hadden ook in de VS kunnen plaatsvinden en ik had niets aan een wapen gehad.
Want in de VS moet iedereen eerst een cursus doen voordat ze een wapen mogen kopen?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:57:15 #245
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220401207
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Want in de VS moet iedereen eerst een cursus doen voordat ze een wapen mogen kopen?
Geen idee, maar je moet er in ieder geval een soort van VOG hebben.
pi_220401260
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Geen idee, maar je moet er in ieder geval een soort van VOG hebben.
In de praktijk kan iedereen in de VS aan een wapen komen. “Straw purchases”, waarbij oude vrouwtjes wapens voor misdadigers kopen, bestaan nog steeds en worden nauwelijks bestraft. De VS zijn enorm laks.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 22:41:30 #247
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220401560
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 22:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In de praktijk kan iedereen in de VS aan een wapen komen. “Straw purchases”, waarbij oude vrouwtjes wapens voor misdadigers kopen, bestaan nog steeds en worden nauwelijks bestraft. De VS zijn enorm laks.
Het zal vast beter kunnen dan in de VS. Maar dan nog is de kans een stuk groter dan anderen je met een vuurwapen kunnen bedreigen of er fouten mee maken. En dat ze sneller in handen komen van degenen die ze niet mogen hebben.

Maar verder verandert het ook weinig aan dat ik niks zou zijn opgeschoten met een wapen op die momenten dat ik met geweld en criminaliteit te maken kreeg.
pi_220402547
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 22:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal vast beter kunnen dan in de VS. Maar dan nog is de kans een stuk groter dan anderen je met een vuurwapen kunnen bedreigen of er fouten mee maken. En dat ze sneller in handen komen van degenen die ze niet mogen hebben.

Maar verder verandert het ook weinig aan dat ik niks zou zijn opgeschoten met een wapen op die momenten dat ik met geweld en criminaliteit te maken kreeg.
Je weet het niet. Een wapencursus maakt je weerbaarder. In de VS stond ik lang geleden op de bus te wachten, toen een kereltje een blikje op de grond gooide. Een oudere man vroeg hem toen om het blikje op te rapen. De manier waarop die man dat zei, en de manier waarop hij zich gedroeg deed vermoeden dat het of om een ex-soldaat/marinier ging. Het kereltje raapte uiteindelijk dat blikje ook op.
pi_220402823
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 03:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je weet het niet. Een wapencursus maakt je weerbaarder. In de VS stond ik lang geleden op de bus te wachten, toen een kereltje een blikje op de grond gooide. Een oudere man vroeg hem toen om het blikje op te rapen. De manier waarop die man dat zei, en de manier waarop hij zich gedroeg deed vermoeden dat het of om een ex-soldaat/marinier ging. Het kereltje raapte uiteindelijk dat blikje ook op.
Dat zo’n jongen dat blikje blijkbaar opruimt uit angst om anders een wapen op zich gericht te krijgen, lijkt me toch geen bijster sterk argument eerlijk gezegd…
pi_220402828
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 07:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat zo’n jongen dat blikje blijkbaar opruimt uit angst om anders een wapen op zich gericht te krijgen, lijkt me toch geen bijster sterk argument eerlijk gezegd…
Ik denk niet dat lyrebird dat bedoeld.
Het gaat om de uitstraling die je hebt als je getraind en weerbaar bent.
Ook zonder vuurwapens.
Dus je bent dan minder snel slachtoffer en mensen zijn eerder geneigd naar je te luisteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')