abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:56:45 #76
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220381068
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:46 schreef TAmaru het volgende:
Vuurwapenbezit is een uitermate goed idee, vooral als verdediging van de burger tegenover de overheid. Het is mijn diepe overtuiging dat het hele coronadebakel met de lockdowns en avondklok nooit was gebeurd als mensen meer vuurwapens hadden gehad.
Ik zie hier vooral een argument tegen het legaliseren van vuurwapenbezit.
Huilen dan.
pi_220383214
Ik ben wel voor, maar zeker niet naar Amerikaans model, want dat zorgt alleen maar voor narigheid. We kunnen beter naar het Zwitserse of Finse model kijken voor inspiratie.

De meeste mensen hier wonen in een goede buurt, en hoeven zich niet zo druk te maken over hun veiligheid. Maar als je wel eens in een foute buurt gewoond hebt, dan zul je wel begrijpen dat je niet van oom agent afhankelijk wil zijn voor je veiligheid. Dat betekent niet dat je net als bij de Amerikanen iedereen toegang moet geven tot wapens, maar wel dat je mensen die zich aan de wet houden de mogelijkheid moet geven om zichzelf te verdedigen. Die mensen moeten wel een cursus doen, dezelfde cursus die agenten moeten doen voordat ze een wapen mogen dragen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220386311
Mensen die hier pleiten voor enige vorm van het toch toestaan, na cursussen en vergunningen, vergeten volgens mij dat de schutter in Alphen aan den Rijn ook gewoon een wapenvergunning had.

Welke vorm van meer toestaan van wapenbezit je ook kiest, je gaat bij alle vormen meer van zulke situaties krijgen. Meer wapens = meer onschuldige slachtoffers, zo simpel is het.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220386818
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef Hanca het volgende:
Mensen die hier pleiten voor enige vorm van het toch toestaan, na cursussen en vergunningen, vergeten volgens mij dat de schutter in Alphen aan den Rijn ook gewoon een wapenvergunning had.

Welke vorm van meer toestaan van wapenbezit je ook kiest, je gaat bij alle vormen meer van zulke situaties krijgen. Meer wapens = meer onschuldige slachtoffers, zo simpel is het.
Uiteraard. Maar de pro-wapentypes zitten er altijd ideologisch geharnast in.
pi_220390903
quote:

Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220390940
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mensen die de schutter in Alphen aan den Rijn er bij halen om mensen geen mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen (terwijl ze zelf veilig achter hun computer zitten) vergeten dat er jaarlijks zo'n 120 slachtoffers van moord en doodslag zijn. Meer dan 75.000 mensen zijn jaarlijks slachtoffer van geweld of seksuele misdrijven. Dat ga je niet oplossen door burgers die zich aan de wet houden een wapen te geven, maar je geeft die mensen wel zelfbeschikking/autonomie: ze hoeven niet op oom agent te wachten.
Oh, je wil eigen rechter spelen gelijk ook maar goed gaan keuren. Briljant idee, inderdaad...

En voor de duidelijkheid: ik kwam regelmatig in dat winkelcentrum en kende mensen die in dat winkelcentrum waren in Alphen aan den Rijn. Mensen die dat wegwuiven hebben geen flauw benul.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220391221
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oh, je wil eigen rechter spelen gelijk ook maar goed gaan keuren. Briljant idee, inderdaad...

En voor de duidelijkheid: ik kwam regelmatig in dat winkelcentrum en kende mensen die in dat winkelcentrum waren in Alphen aan den Rijn. Mensen die dat wegwuiven hebben geen flauw benul.
Heb je wel eens met geweld te maken Hanca?
pi_220391354
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.

En denk jij trouwens niet dat die geweldadige eerder schiet dan het slachtoffer?
pi_220391357
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan bel je de politie, dan mag je niet eens schieten. Eigen rechter spelen kan en mag niet, gaan we niet goedkeuren en zeker niet aanmoedigen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
pi_220391369
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Antwoord op je vraag die je impliceert is: een geweldadig iemand schiet eerder dan een slachtoffer, dus in jouw droomwereld zijn de slachtoffers een stuk slechter af.
Doen alsof je slachtoffers van geweld met wapens helpt is een enorm vals frame.
pi_220391378
pi_220391404
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:09 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.

Want jij doet alsof het slachtoffer bewapend zou zijn. Natuurlijk niet, raar frame. Iemand die geweldadig is wil een wapen, iemand die dat niet is wil geen wapen.

Wapens maken geweldadige mensen gevaarlijker, niet minder gevaarlijk.
pi_220391434
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb de vraag die je impliceert behandeld. Ik heb niet te maken met geweld en als ik daar wel mee te maken had, zoals mijn schoonzusje heeft gehad, dan ben ik extra blij dat die dader niet gewapend is.

Want jij doet alsof het slachtoffer bewapend zou zijn. Natuurlijk niet, raar frame. Iemand die geweldadig is wil een wapen, iemand die dat niet is wil geen wapen.

Dat hoef jij niet te bepalen voor een slachtoffer van geweld, iets waar jij zelf gelukkig niet mee te maken hebt.

We noemen dit een luxury belief.

quote:
The term is a neologism coined by Rob K. Henderson in 2019.[4][6] Henderson alleges that, due to wider availability of material signifiers of wealth, power, fame and affluent Americans and British use their beliefs as a way to display their social status.[7][8][9] Other commentators have previously drawn equivalences between opinions and material possessions.[10]

Henderson has cited defund the police as a "classic luxury belief" along with his other examples of decriminalizing drugs, getting rid of the SAT, and rejecting marriage.[11]
pi_220391455
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat hoef jij niet te bepalen voor een slachtoffer van geweld, iets waar jij zelf gelukkig niet mee te maken hebt.

We noemen dit een luxury belief.
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.

Mijn standpunt is ondersteunt door talloze onderzoeken.
pi_220391458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
We noemen jouw standpunt levensgevaarlijk. Dodelijk voor slachtoffers van geweld en voor allerlei andere onschuldige mensen.
Think of the childrun, boehoehoe...
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:18:16 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220391473
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
En zullen er minder slachtoffers zijn van gewelddadige misdrijven wanneer er meer wapens in het spel zijn?
Huilen dan.
pi_220391620
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En zullen er minder slachtoffers zijn van gewelddadige misdrijven wanneer er meer wapens in het spel zijn?
Ja, hoe sommige mensen dat ondanks al het tegenbewijs kunnen denken is me echt een raadsel. Die mensen negeren gewoon ook alle wetenschappelijke onderzoeken om dat te kunnen denken. En de feiten.
pi_220391680
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, hoe sommige mensen dat ondanks al het tegenbewijs kunnen denken is me echt een raadsel. Die mensen negeren gewoon ook alle wetenschappelijke onderzoeken om dat te kunnen denken. En de feiten.
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.
pi_220391746
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Een feit is dat jij nooit met geweld te maken hebt gehad, maar vindt dat andere mensen die wel met geweld hebben te maken hebben, dit over zich heen moeten laten komen.
Jij verdraait mijn woorden. Ik heb nergens gezegd dat een slachtoffers van geweld niks mag doen. Wel dat het onwaarschijnlijk is dat zij bewapend zijn, daders zijn dat eerder.
Een slachtoffer dat zich durft te bewapenen, durft ook naar de politie of een blijf-van-mijn-lijf-huis te gaan.

En jij pleit gewoon voor een verveelvoudiging van het aantal slachtoffers van geweld. Inclusief kinderen, of wil je die ook bewapenen?
pi_220391783
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
En jij pleit gewoon voor een verveelvoudiging van het aantal slachtoffers van geweld. Inclusief kinderen, of wil je die ook bewapenen?
quote:
Die mensen moeten wel een cursus doen, dezelfde cursus die agenten moeten doen voordat ze een wapen mogen dragen.
Kinderen komen niet in aanmerking voor een opleiding tot politieagent.

Ik pleit er inderdaad voor dat slachtoffers het recht krijgen zichzelf te verdedigen, omdat de overheid haar kerntaken niet uitvoert en te veel gespuis op straat laat lopen.
pi_220391826
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:09 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb helaas enkele keren met geweld te maken gehad.

En ik vind dit:

quote:

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

En denk jij trouwens niet dat die geweldadige eerder schiet dan het slachtoffer?
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Antwoord op je vraag die je impliceert is: een geweldadig iemand schiet eerder dan een slachtoffer, dus in jouw droomwereld zijn de slachtoffers een stuk slechter af.
Doen alsof je slachtoffers van geweld met wapens helpt is een enorm vals frame.
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mijn standpunt is ondersteunt door talloze onderzoeken.

Heb jij wel eens in Nederland met geweld te maken? Of enige professionele connectie met slachtoffers van geweld in Nederland?
"Pools are perfect for holding water"
pi_220391884
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:55 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik heb helaas enkele keren met geweld te maken gehad.

En ik vind dit:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Heb jij wel eens in Nederland met geweld te maken? Of enige professionele connectie met slachtoffers van geweld in Nederland?
Ja zeker. In Nederland en in het buitenland. De laatste keer waren het twee drugsverslaafden in een bus die met elkaar begonnen te vechten, terwijl ik daar met mijn familie in de buurt zat. En iedere keer vraag ik me af waarom ik me dit moet laten welgevallen.
pi_220391928
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
De laatste keer waren het twee drugsverslaafden in een bus die met elkaar begonnen te vechten, terwijl ik daar met mijn familie in de buurt zat.
In Nederland ja? Weet je het zeker?

quote:
En iedere keer vraag ik me af waarom ik me dit moet laten welgevallen.
Wat had je met een wapen anders gedaan dan?
"Pools are perfect for holding water"
pi_220391946
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:36 schreef Candymannetje het volgende:
Na aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten dit onderwerp een eigen topic te geven.
Moeten Nederlanders de mogelijkheid kunnen hebben om zichtbaar of onzichtbaar een vuurwapen te dragen?
Negatieve voorbeelden uit de USA zijn er genoeg maar er zijn ook zat positieve voorbeelden zoals Tjechie.
Of misschien is het een idee om mensen te bewapenen zodat moorden door een regime zoals in Iran minder voor komen?
Ik vind de OP een beetje dunnetjes. Lui "denkwerk"...

Welk probleem pak je hiermee aan? Dat inzicht mis ik een beetje.

En welke "positieve voorbeelden zoals in Tjechie" heb je allemaal?

Op deze manier is het prutswerk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220392034
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik vind de OP een beetje dunnetjes. Lui "denkwerk"...

Welk probleem pak je hiermee aan? Dat inzicht mis ik een beetje.

En welke "positieve voorbeelden zoals in Tjechie" heb je allemaal?

Op deze manier is het prutswerk.
Dat is al besproken.
In mijn gesprek met isdatzo worden je vragen beantwoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')