abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220371246
Na aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten dit onderwerp een eigen topic te geven.
Moeten Nederlanders de mogelijkheid kunnen hebben om zichtbaar of onzichtbaar een vuurwapen te dragen?
Negatieve voorbeelden uit de USA zijn er genoeg maar er zijn ook zat positieve voorbeelden zoals Tjechie.
Of misschien is het een idee om mensen te bewapenen zodat moorden door een regime zoals in Iran minder voor komen?

Poll: Vuurwapenbezit legaliseren?
Ja, geef op die wapens
Nee, wapens zorgen voor meer ellende
Misschien onder bepaalde voorwaarden
Ja maar alleen voor mij
Anders, zie reactie
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:38:41 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220371264
Wat een ontzettend achterlijk idee. Minder wapens meer beter.
Huilen dan.
pi_220371349
Ja, op naar Amerikaanse school shootings.

Je moet wel echt een enorme hekel hebben aan letterlijk alle mensen om dit voor te stellen. Iedereen is namelijk gelijk een potentieel doelwit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220371357
Het bezitten van een Vuurwapen voor Jacht en/of Sport is in Nederland toegestaan mits je een vergunning aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden (scholing, achtergrondcontrole, lidmaatschap van erkende schietvereniging en kluis-controles).

Vraag is welke verandering van de Wapenwetgeving je zou willen voorstellen?... wil je dat bv criminelen of mensen met een achtergrond met psychische stoornissen of drugsgebruik gewoon zonder enige controle een Vuurwapen mogen bezitten en gebruiken?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220371433
Ik ben tegen de legaliseren van vuurwapen bezit. Ik zit niet wachten op Amerikaanse wilde western taferelen.
Als je echt wapen in huis willen, volg de huidige wetgeving. Die is al streng genoeg.

Meeste wapens die op straat mee geschoten zijn illegale wapens. Vaak komen ze uit oost Europa.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220371632
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:50 schreef RM-rf het volgende:
Het bezitten van een Vuurwapen voor Jacht en/of Sport is in Nederland toegestaan mits je een vergunning aanvraagt en voldoet aan de voorwaarden (scholing, achtergrondcontrole, lidmaatschap van erkende schietvereniging en kluis-controles).

Vraag is welke verandering van de Wapenwetgeving je zou willen voorstellen?... wil je dat bv criminelen of mensen met een achtergrond met psychische stoornissen of drugsgebruik gewoon zonder enige controle een Vuurwapen mogen bezitten en gebruiken?
Dat speelt dus ook in de USA.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je mensen met psychische problemen de toegang tot wapens ontzegd.
pi_220371635
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik ben tegen de legaliseren van vuurwapen bezit. Ik zit niet wachten op Amerikaanse wilde western taferelen.
Als je echt wapen in huis willen, volg de huidige wetgeving. Die is al streng genoeg.

Meeste wapens die op straat mee geschoten zijn illegale wapens. Vaak komen ze uit oost Europa.
Ja exact en met oorlog in Oekraïne is het waarschijnlijk makkelijker om een illegaal wapen te kopen dan de legale procedure te volgen.
pi_220371640
:') Mensen kunnen hier al niet eens omgaan me de mening van een ander :')

Laat staan een vuurwapen. Nee, doe maar niet.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220371647
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja exact en met oorlog in Oekraïne is het waarschijnlijk makkelijker om een illegaal wapen te kopen dan de legale procedure te volgen.
En dat gebeurt gelukkig maar zelden. Stel je voor dat inbrekers bewoners *met* een wapen kunnen verwachten in een huis. Dan breken ze in met zo'n illegaal wapen op zak ipv hooguit een mes of niets (om hard weg te rennen als ze gestoord worden)

Echt, wil je wapen, volg de huidige wetgeving en je hebt gewoon een wapen. Hoeft *niets* aan veranderd te worden, tenzij we Amerikaanse toestanden hier willen natuurlijk. En ja, er zijn vast ook landen met meer wapenbezit waar die toestanden niet spelen welke telkens weer als argument worden binnengebracht. Maar daar is de cultuur anders. Liever niet dat alle mocro's en neo-nazi's straks openlijk flashen met hun guns.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220371648
quote:

Mja. Voordat je hier een wapenvergunning hebt, ben je tot wel anderhalf jaar bezig.
Van een jaar lang lid van een vereniging en 18 schietbeurten, tot de tijd die de eigenlijke aanvraag kan duren.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:49 schreef Hanca het volgende:

Je moet wel echt een enorme hekel hebben aan letterlijk alle mensen om dit voor te stellen. Iedereen is namelijk gelijk een potentieel doelwit.
En dit.
pi_220371817
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:39 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Mja. Voordat je hier een wapenvergunning hebt, ben je tot wel anderhalf jaar bezig.
Van een jaar lang lid van een vereniging en 18 schietbeurten, tot de tijd die de eigenlijke aanvraag kan duren.
[..]
En dit.
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.
Enkel voor de sport.
pi_220371950
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:00 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En zo ver ik weet mag je die wapens dan ook niet gebruiken voor zelfverdediging.
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.

De juridische vraag of iemand uit Zelfverdediging (Noodweer/-exces) handelt staat dus geheel los ervan of er en wapen hierbij gebruikt werd.

Bijlmer Noodweer Uitspraak door de HR: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:HR:1984:AC8567

quote:
Het hof overwoog dat het beroep op noodweer faalt daar verdachte de grenzen van de noodzakelijke zelfverdediging heeft overschreden. Maar het beroep op noodweer-exces zou opgaan, hoewel, naar het hof overweegt, "het (onwettige) vuurwapenbezit de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging ….. mogelijk" (heeft) "gemaakt". De daarop volgende overweging dat het gebruik van het wapen "in dit geval" wordt verontschuldigd, is niet concludent en kan niet, althans niet slechts, worden ontleend aan vaststellingen omtrent emoties waarin verdachte ten tijde van de overval heeft gehandeld
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.

De vraag of iets noodweer (zelfverdediging) is heeft dus helemaal niets te maken met of een wapen gebruikt is en of dit wel of niet legaal verder was, en of de dader dat wel of niet legaal met zich mee mocht dragen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220371963
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:00 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Enkel voor de sport.
Je moet ze in een aan het huis vastgemaakte kluis bewaren. Ongeladen en eventuele munitie moet in een andere kluis in een andere kamer.
Dus als je hem ter zelfverdediging wil gebruiken, moet je eerst al in 2 kamers de kluis open zien te krijgen.
Als ze al niet weg zijn door het rumoer, hebben ze je voor die tijd al te pakken.
Kan je beter een eind hout naast je bed bewaren.

En voor de sport; direct vervoeren van huis naar club en vv, in een foedraal of koffer en het liefst nog in de kofferbak, als je met de auto gaat.
Alles om hem niet direct voorhanden te hebben om te gebruiken.
pi_220371998
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Voor een beroep op Noodweer maakt het verder niet eens uit of een wapen illegaal was of de houder er een vergunning voor had of niet.

De juridische vraag of iemand uit Zelfverdediging (Noodweer/-exces) handelt staat dus geheel los ervan of er en wapen hierbij gebruikt werd.

Bijlmer Noodweer Uitspraak door de HR: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:HR:1984:AC8567
[..]
ofwel, het al dan niet illegaal bezit van een vuurwapen heeft verder geen enkele invloed op het toepassen van een eventueel noodweer(-exces) uitzondering.

De vraag of iets noodweer (zelfverdediging) is heeft dus helemaal niets te maken met of een wapen gebruikt is en of dit wel of niet legaal verder was, en of de dader dat wel of niet legaal met zich mee mocht dragen.
Ja maar die zaak was 40 jaar geleden :P
Dus ja laten we legale en illegale wapens even vergeten.
Zou het onder bepaalde voorwaarden toegestaan moeten zijn om zo'n ding bij je te dragen?
Bijvoorbeeld als je getraind bent?
Of als je bedreigd wordt?
De politie kan tenslotte niet overal zijn.
pi_220372008
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

[..]

Nou ja, je zou natuurlijk het wapen in een worsteling kunnen bemachtigen, of hem per ongeluk af laten gaan.
Kunnen ze weinig van zeggen, lijkt mij.
Hooguit dood door schuld, wat meer een vaststelling is dan iets waar je voor veroordeeld kan worden.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:25:57 #16
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220372011
Ik ben hier tegen. Pas als we het risico lopen dat aliens een invasie van plan zijn lijkt het me handig.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:29:39 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220372040
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Lijkt me niet meer dan normaal dat je mensen met psychische problemen de toegang tot wapens ontzegd.
In de VS schijnt het wel echt heel makkelijk te zijn om aan een wapen te komen. Maar het is zeker niet het enige land waar wapens vrij normaal zijn. In bijvoorbeeld Zwitserland hebben ook de meeste mensen een wapen. Maar daar hebben ze niet de Amerikaanse problemen als school shootings.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:30:29 #18
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220372048
Wat een idiote vraag. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:35:29 #19
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220372075
Zou wel goed zijn als mensen een vuurwapen in huis mogen halen voor de aankomende (burger)oorlogen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220372153
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wij mogen ze niet dragen, in de USA in sommige staten wel. Dat moet je echt niet willen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:47:43 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220372154
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Wat een ontzettend achterlijk idee. Minder wapens meer beter.
Ja wat is het nou? meer of minder?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:58:57 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220372207
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Mankeer je wat aan je oogjes? Ik zal het nog een keer zeggen: minder wapens is meer beter.
Huilen dan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:00:16 #23
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220372215
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Mankeer je wat aan je oogjes? Ik zal het nog een keer zeggen: minder wapens is meer beter.
kijk nou staat er toch wat anders.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:03:28 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220372235
quote:
16s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Zou wel goed zijn als mensen een vuurwapen in huis mogen halen voor de aankomende (burger)oorlogen.
Heb al een C-RAM besteld, voor op mijn balkon naast mijn Flak-88 *O*

Ook leuk voor Oud en Nieuw :Y

Bekijk deze YouTube-video
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:08:29 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220372256
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:00 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
kijk nou staat er toch wat anders.
Kijk eens dom?

Ho maar weer zo is het goed.
Huilen dan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:39:39 #26
459912 FlippingCoin
pi_220372431
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

lol zou wel sick zijn
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_220372462
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Minder is meer.
pi_220372474
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ah ja, ik wou zeggen, wel met lichtspoor munitie, voor het effect
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:47:42 #29
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220372478
Ook ideaal tegen huis aan huis verkopers, Jehova's Getuigen en Delta medewerkers :7
A murky, forgotten land.
pi_220374008
quote:
11s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:47 schreef StateOfMind het volgende:
Ook ideaal tegen huis aan huis verkopers, Jehova's Getuigen en Delta medewerkers :7
Dat zal nou ook weer niet de bedoeling zijn.
pi_220374020
Achterlijk idee. Wapens zorgen vooral voor veel ellende.
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:21:20 #32
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220374313
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:44 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat zal nou ook weer niet de bedoeling zijn.
Mooie bijkomstigheid O-)
A murky, forgotten land.
pi_220374355
Voor welk probleem zou dit een oplossing zijn?
  woensdag 18 maart 2026 @ 20:36:19 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220375187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
Te weinig vuurwapengeweld.
Huilen dan.
pi_220376615
quote:

Yup, in een land waar je moeilijk aan een vuurwapen kunt komen, heb je iemand die doordraait en wordt gekalmeerd. Of je hebt iemand die doordraaid en de hele directe omgeving meezeeft zoals in de U S of A

En dat tekent meteen de Amerikaanse vrijheid óm ver over elkaars persoonlijke grenzen heen te lopen (of het nu om agressieve uitingen gaat of om marketing of AI). Versus de bewaking en bescherming van persoonlijke grenzen in het Europese model, waardoor iedereen meer vrijheid ervaart. Offensief vs defensief.
pi_220377394
pi_220377397
Misverstand.
Vuurwapens zijn al legaal in nederland.

Je moet echter wel aan hele strenge regels voldoen om vuurwapens te mogen bezitten. Het wordt je niet eenvoudig gemaakt en je moet brandschoon zijn en blijven in je gedrag.

Als iedereen zich volgens de huidige regels zou kwalificeren voor een wapenvergunning zouden we een ideale samenleving hebben waarbij we nauwelijks nog rechtbanken en gevangenissen nodig hebben. Vrijwel de hele politiemacht zou gereduceerd worden tot een groep verkeersregelaars.

Dus duidelijk "anders" gestemd.
-
pi_220379990
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
https://www.nu.nl/algemee(...)olgen-te-hebben.html
quote:
Nederland heeft te weinig agenten en dat begint gevolgen te hebben
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 12:47:30 #39
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220380025
quote:
Heb je hier lang over nagedacht?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220380033
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Heb je hier lang over nagedacht?
Zeker
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:51:44 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380051
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zeker
Dan zou ik het nadenken voortaan maar overlaten aan iemand die er wat beter in is.
Huilen dan.
pi_220380101
quote:
10s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan zou ik het nadenken voortaan maar overlaten aan iemand die er wat beter in is.
Dat hoeft niet hoor want ik kan het prima zelf :)
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:00:56 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380115
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat hoeft niet hoor want ik kan het prima zelf :)
Het was een flauw grapje, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je denkt dat er minder agenten nodig zijn wanneer er meer vuurwapenbezit is.

Ik verwacht eerder het tegenovergestelde.
Huilen dan.
pi_220380153
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het was een flauw grapje, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je denkt dat er minder agenten nodig zijn wanneer er meer vuurwapenbezit is.

Ik verwacht eerder het tegenovergestelde.
Een verkrachter zal wel 2x nadenken voordat hij een meisje van haar fiets trekt als ze gewapend is.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:10:34 #45
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380171
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Een verkrachter zal wel 2x nadenken voordat hij een meisje van haar fiets trekt als ze gewapend is.
Of zorgen dat 'ie beter bewapend is...

Boeven gonna boef.
Huilen dan.
pi_220380198
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Boeven gonna boef.
Ja maar dat is een doemscenario.
In landen met een soepele wapenwet gebeurt dat namelijk niet.
Boeven zoeken zwakke en weerloze slachtoffers.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:14:40 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380210
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja maar dat is een doemscenario.
Boeven zoeken zwakke en weerloze slachtoffers.
In landen met een soepele wapenwet is minder gewelddadige criminaliteit?
Huilen dan.
pi_220380306
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In landen met een soepele wapenwet is minder gewelddadige criminaliteit?
Dat is niet zo makkelijk te zeggen omdat je het niet kan vergelijken.
Bijvoorbeeld in de USA is best veel gewelddadige criminaliteit maar misschien was er zonder wapens wel meer criminaliteit.

In Tsjechië is de criminaliteit gedaald sinds ze de wapenwet hebben versoepeld.

Verder weet ik geen landen waar ze de wet versoepeld hebben.
Ja Oekraïne maar die zijn in oorlog.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:20:17 #49
459912 FlippingCoin
pi_220380311
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Boeven gonna boef.
Dat vraag ik mij af, er worden ook voor een deel meer vrouwen lastiggevallen en verkracht en erger doordat zij fysiek zwakker zijn toch?
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:24:11 #50
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380402
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is niet zo makkelijk te zeggen
Maar zoiets zei je wel.
Huilen dan.
pi_220380455
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar zoiets zei je wel.
Nee hoor, ik laat de optie open.
Maar enkel kijken naar de USA heeft geen zin.
Omdat je niet weet hoe het land er uit zou zien zonder wapens.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:26:54 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220380458
Nee, hier wordt vrijwel niemand beter van.

Dit soort topics worden ook altijd geopend door types die stoer praten, maar als het er op aan komt de trekker nog niet over durven te halen.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:29:59 #53
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380478
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:26 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee hoor,
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:13 schreef Candymannetje het volgende:

:?
Huilen dan.
pi_220380490
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
:?
Ja dat ging over jou doemscenario.
In andere gebeurt dat niet.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:34:26 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:31 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja dat ging over jou doemscenario.
In andere gebeurt dat niet.
In die landen zijn slachtoffers zwaarder bewapend dan daders?
Huilen dan.
pi_220380545
quote:
10s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In die landen zijn slachtoffers zwaarder bewapend dan daders?
Hangt er van af welke landen je bedoeld.
Maar over het algemeen zoeken criminelen zwakke slachtoffers.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:39 #57
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380592
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Hangt er van af welke landen je bedoeld.
De landen die jij bedoelt. Het is immers jouw stelling.
quote:
Maar over het algemeen zoeken criminelen zwakke slachtoffers.
De vraag is: zijn er minder boeven op zoek naar een slachtoffer wanneer er meer wapens zijn?
Huilen dan.
pi_220380617
quote:

1. Schieten is geen sport.
2. De wolf vreet alles weg op het Kroondomein dus de Koning en co. kunnen hun geweertjes inleveren.

Dus misschien alleen maar bevoegdheid geven aan het leger en de politie?
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:47:44 #59
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220380619
Ik snap de aantrekkingskracht wel. Wapens zijn gewoon een soort gereedschap en als je wat hebt opgebouwd in je leven (vrouw, kinderen, huis, huisdier, tuin, bezittingen...) en je hebt het gevoel dat er wel eens wat ongewenste bezoekers zouden kunnen zijn die dat komen halen dan is een revolver ineens een glimmend ding waarvan je denkt "dat is een mooie verzekering en ik kan daar vast wel goed mee om gaan".

Probleem is dat je die vergunning die je jezelf geeft ook meteen moet geven aan de rest van Nederland. En dan heb je ineens een land met:

- Kinderen toe toegang hebben tot pistolen (gevonden in de kast)
- Labiele figuren die toegang hebben tot pistolen (we kennen ze allemaal wel)
- Kwaadaardigen die (makkelijker) toegang hebben tot pistolen. (en ze dus op meerdere plekken zullen rondzwaaien want de vervolgingsdrempel is veel lager)

Alles mond uit in een veel veel grotere kans dat je in de avondwinkel ineens een koude loop in je lovehandles geduwd krijgt.

En dat klinkt voor mij niet echt als een Nederland wat beter is dan het Nederland wat we nu hebben.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220380633
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De landen die jij bedoelt. Het is immers jouw stelling.
[..]
De vraag is: zijn er minder boeven op zoek naar een slachtoffer wanneer er meer wapens zijn?
Yep, als je Tsjechië als voorbeeld neemt wel.
Maar de vraag is dan of het komt door de vuurwapens of niet.
Maar de versoepeling heeft niet geleid tot toename van criminaliteit.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:50:27 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380636
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:

Dus misschien alleen maar bevoegdheid geven aan het leger en de politie?
Klinkt heel verstandig dus doen we niks mee
Huilen dan.
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:55:31 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380674
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Yep, als je Tsjechië als voorbeeld neemt wel.
Maar de vraag is dan of het komt door de vuurwapens of niet.
Maar de versoepeling heeft niet geleid tot toename van criminaliteit.
Dus begrijp ik het goed dat jouw idee dat meer wapens voor meer veiligheid zou zorgen eigenlijk alleen gebaseerd is op jouw (onderbuik)gevoel?
Huilen dan.
  Redactie Sport donderdag 19 maart 2026 @ 14:01:52 #63
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220380717
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
1. Schieten is geen sport.
Op de Olympische Spelen van Parijs werden er anders driftig PLAKken uitgedeeld voor het hanteren van een pistool en die Turk werd zelfs een meme.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220380736
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dus begrijp ik het goed dat jouw idee dat meer wapens voor meer veiligheid zou zorgen eigenlijk alleen gebaseerd is op jouw (onderbuik)gevoel?
Klopt, alles is hypothetisch.
Net zoals alle andere uitspraken van andere users over alle problemen die gaan komen bij een soepele wapenwet.
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:12:16 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220380787
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Klopt, alles is hypothetisch.
Net zoals alle andere uitspraken van andere users over alle problemen die gaan komen bij een soepele wapenwet.
Het is hoe dan ook nogal een riskant gokje hè: stel dat het niet zo uitpakt als je had gehoopt dan zit je ineens met een land waarin iedereen en z'n mentaal uitgedaagde goudvis een vuurwapen heeft.

Mensen kunnen zich al niet gedragen in de supermarkt, dus ik zie het allemaal niet zo rooskleurig in. Nu delen mensen soms uit emotie een klap uit; wat doen diezelfde mensen met een wapen binnen handbereik?
Huilen dan.
pi_220380809
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het is hoe dan ook nogal een riskant gokje hè: stel dat het niet zo uitpakt als je had gehoopt dan zit je ineens met een land waarin iedereen en z'n goudvis een vuurwapen heeft.

Mensen kunnen zich al niet gedragen in de supermarkt, dus ik zie het allemaal niet zo rooskleurig in. Nu delen mensen soms uit emotie een klap uit; wat doen diezelfde mensen met een wapen op zak?
Maar dat je het legaliseert wilt niet zeggen dat je iedere mafkees maar een pistool moet geven.
Tenslotte heb je voor een auto ook een rijbewijs nodig.
Laat maar zien hoe bekwaam je bent en dan mag je een vuurwapen kopen.
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:18:52 #67
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220380832
quote:

Dan moet ieder ander ook een geweer hebben want dan gaan de good guys de bad guys kunnen schieten /s
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:09 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220380837
Sowieso, een vuurwapen gebruiken is nog best lastig. Moeten we allemaal op schietles. :')
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 14:22:52 #69
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220380856
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:14 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar dat je het legaliseert wilt niet zeggen dat je iedere mafkees maar een pistool moet geven.
Tenslotte heb je voor een auto ook een rijbewijs nodig.
Laat maar zien hoe bekwaam je bent en dan mag je een vuurwapen kopen.
Zo is het nu ook al....
pi_220380862
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zo is het nu ook al....
Maar je mag hem niet dragen voor bescherming toch?
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:25:20 #71
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220380866
Zo doen ze het in Zwitserland, een beter voorbeeld dan de USofA
Lijkt mij iets te saai voor Brabantse Rednecks.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 14:25:58 #72
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220380869
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar je mag hem niet dragen voor bescherming toch?
Gelukkig niet nee.
pi_220380895
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig niet nee.
Want jij vindt bescherming slecht?
pi_220380998
Vuurwapenbezit is een uitermate goed idee, vooral als verdediging van de burger tegenover de overheid. Het is mijn diepe overtuiging dat het hele coronadebakel met de lockdowns en avondklok nooit was gebeurd als mensen meer vuurwapens hadden gehad. Ook dingen als de toeslagenaffaire zouden minder snel gebeuren. Ambtenaren zouden zich wel twee keer achter de oren krabben voordat ze hun macht op zo'n manier zouden misbruiken. Uitermate moet invoering van vrij wapenbezit wel tegelijkertijd met invoering van de doodstraf voor moordenaars.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:46:59 #75
459912 FlippingCoin
pi_220381003
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, een vuurwapen gebruiken is nog best lastig. Moeten we allemaal op schietles. :')
Alleen als je een wapen wil dan, het is niet verplicht om te nemen gelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')