https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Vuur hier al een tijdjequote:
Weet je, ik erger mij ook aan dit soort berichten. Er komt...blablabla etc. Geloof ook niet in waarzeggers. Dat je die uilebal hier post..quote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:48 schreef Starhopper het volgende:
Vanaf 5:20. Er komt een aanslag in Amerika door Iran in Silverstreet oid. En een afzwaaier van raket op totaal onbedoelde plek. En een aanval met gemanipuleerde postduiven ofzo? Ben benieuwd
Bekijk deze YouTube-video
Islamofilie heeft er echt helemaal niks mee te maken, Etto. Israël is gewoon een schurkenstaat. Simpel hè.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Enkel als je als buur Israël al vanaf het begin dood wil, wellicht.
Gaat echt lekker op links, dit... mijn goede godheid wat een populistisch islamofiel gezever er wel niet allemaal bij elkaar gekauwd wordt om af te geven op israel.
Ik denk weer eens wat anders! MAar die op afstand bestuurbare postduiven vind ik stiekem wel interessantquote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Weet je, ik erger mij ook aan dit soort berichten. Er komt...blablabla etc. Geloof ook niet in waarzeggers. Dat je die uilebal hier post..![]()
Onzin, helemaal geen schurkenstaat. Netanyanu is een schurk.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Islamofilie heeft er echt helemaal niks mee te maken, Etto. Israël is gewoon een schurkenstaat. Simpel hè.
Een staat bestuurd door schurken: schurkenstaat.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Onzin, helemaal geen schurkenstaat. Netanyanu is een schurk.
De definities van een schurkenstaat zijn oa. het schenden van mensenrechten en het steunen van terrorisme. Voorbeelden van echte schurkenstaten zijn Noord-Korea en Iran.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Een staat bestuurd door schurken: schurkenstaat.
Ja en dat is Israel niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:25 schreef Swango het volgende:
[..]
De definities van een schurkenstaat zijn oa. het schenden van mensenrechten en het steunen van terrorisme. Voorbeelden van echte schurkenstaten zijn Noord-Korea en Iran.
Israël maakt zich structureel schuldig aan mensenrechtenschendingen: schurkenstaat.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:25 schreef Swango het volgende:
[..]
De definities van een schurkenstaat zijn oa. het schenden van mensenrechten en het steunen van terrorisme. Voorbeelden van echte schurkenstaten zijn Noord-Korea en Iran.
Ok, geef eens wat meer onderbouwing.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Israël maakt zich schuldig structureel aan mensenrechtenschendingen: schurkenstaat.
De voorbeelden zijn legio. Zie onder andere: https://www.washingtonpos(...)an-rights-violationsquote:
ja, kan ik niet lezen dus. Eerst betalen, geen zin an.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De voorbeelden zijn legio. Zie onder andere: https://www.washingtonpos(...)an-rights-violations
Dat heeft hij dus helemaal niet, wat hij wel heeft gedaan is een hele generatie van nog meer radicalen opgericht, zal hem een worst wezen want dan is ie toch al dood.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:46 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wat je ook van Bibi vindt, hij heeft wel zo'n beetje de complete radicale islam in de regio uitgeschakeld. Based.
Zo werkt dit helemaal niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat heeft hij dus helemaal niet, wat hij wel heeft gedaan is een hele generatie van nog meer radicalen opgericht, zal hem een worst wezen want dan is ie toch al dood.
Maar die waren er toch al, zelfs al voordat de staat Israel een feit was.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat heeft hij dus helemaal niet, wat hij wel heeft gedaan is een hele generatie van nog meer radicalen opgericht, zal hem een worst wezen want dan is ie toch al dood.
Moet jij wel op rekenen, hoelang er hier nog werd gesproken over die rotmoffen duurde minsten twee generaties, laat staan als je familieleden uitgemoord zijn.quote:
De Geallieerden hebben Japan (zelfs 300.000 mensen gesmolten) en Duitsland helemaal de moeder gebombardeerd, dat heeft nog geen halve terrorist opgeleverd.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Moet jij wel op rekenen, hoelang er hier nog werd gesproken over die rotmoffen duurde minsten twee generaties, laat staan als je familieleden uitgemoord zijn.
De leiders van Hezbollah, Hamas, de Houthi's en de IRGC zijn zo'n beetje allemaal uitgeroeid. Best een knappe prestatie. Zodra dit is afgelopen zal het de komende decennia een stuk rustiger zijn dan voor 7 oktober.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zonder centjes en Nazi propaganda gaan de Gazanen misschien wel fruit en groenten telen, stel je voor.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[..]
De leiders van Hezbollah, Hamas, de Houthi's en de IRGC zijn zo'n beetje allemaal uitgeroeid. Best een knappe prestatie. Zodra dit is afgelopen zal het de komende decennia een stuk rustiger zijn dan voor 7 oktober.
Als je aankomt met een samenraapsel van beschuldigingen en bloodlibels, zou het handig zijn als je ook bronnen hiervan erbij post.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:50 schreef -Knapzak- het volgende:
Het bombarderen van scholen, ziekenhuizen, woonwijken, stadions, banken, passagiersvliegtuigen en zelfs musea maakt Israël en de VS in mijn ogen vele malen erger en gevaarlijker dan ISIS. Zelfs de ayatolla's zijn niet zo barbaars en psychopathisch. Als ze hiertoe in staat zijn, dan past het allemaal in de lijn van het verkrachten en doden van kinderen en het chanteren van politici, zoals in de Epstein-documenten naar voren komt. Het ontbreekt deze "leiders" aan een geweten en ze horen geen landen te regeren, maar in de gevangenis.
Huh? Amerika viel Japan aan omdat zij Hawai aanvielen en Duitsland omdat ze inmiddels al in de tweede wereldoorlog zaten. Vanaf 1946 hadden ze alles aardig onder controle, behalve Rusland dan.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Wat ontzettend vreemd dat de Amerikanen ze dan aanvielen zeg.
Nee, hij zei vanmiddag al dat de VS onder sleepy Joe Biden miljarden had gegeven aan Oekraine, dus hij ziet dit als een schuld die Europa/NAVO bondgenoten moet inlossen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 00:03 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Slim idee van Stubb. Trump houdt van deals, nou hier heb je een deal.
Best idea everrrrrquote:Op woensdag 18 maart 2026 00:03 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Slim idee van Stubb. Trump houdt van deals, nou hier heb je een deal.
quote:Hours ago, U.S. forces successfully employed multiple 5,000-pound deep penetrator munitions on hardened Iranian missile sites along Iran's coastline near the Strait of Hormuz. The Iranian anti-ship cruise missiles in these sites posed a risk to international shipping in the strait.
Pearl Harbor gemist?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Wat ontzettend vreemd dat de Amerikanen ze dan aanvielen zeg.
Laat toch dicht die straat, eigenlijk is het gewoon compleet belachelijk en eerloos dat Nederland en de rest van Europa olie koopt van een dictatoriaal islamofascistisch regime, dat met onze euro's zijn eigen bevolking onderdrukt, executeert en martelt. de gehele regio aan het schijten brengt en op dagelijkse basis Europa, Israël en Amerika dreigt te vernietigen.quote:
Ach Trump roept zoveel, veelal stoere praatjes voor het MAGA publiek. Uiteindelijk zal er wel weer een gezamenlijke oplossing komen zoals we dat telkens hebben gezien. En anders regelt Daddy Rutte het wel weer.quote:Op woensdag 18 maart 2026 00:07 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Nee, hij zei vanmiddag al dat de VS onder sleepy Joe Biden miljarden had gegeven aan Oekraine, dus hij ziet dit als een schuld die Europa/NAVO bondgenoten moet inlossen.
Nou ja als de rollen omgedraaid waren en Iran had de macht die Amerika en Israel nu hebben dan was Israel er allang niet meer, laten we wel wezen. De enige reden dat ze minder barbaars zijn in jouw ogen is omdat ze de mogelijkheden niet hebben. Ze hebben zat geprobeerd maar veel is uit de lucht geschoten. Blijkbaar telt het alleen als het raak is.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:50 schreef -Knapzak- het volgende:
Het bombarderen van scholen, ziekenhuizen, woonwijken, stadions, banken, passagiersvliegtuigen en zelfs musea maakt Israël en de VS in mijn ogen vele malen erger en gevaarlijker dan ISIS. Zelfs de ayatolla's zijn niet zo barbaars en psychopathisch. Als ze hiertoe in staat zijn, dan past het allemaal in de lijn van het verkrachten en doden van kinderen en het chanteren van politici, zoals in de Epstein-documenten naar voren komt. Het ontbreekt deze "leiders" aan een geweten en ze horen geen landen te regeren, maar in de gevangenis.
Toch maar eens je lesboekjes nog eens doornemen en misschien iets meer aan je uitstraling doen voordat je met een lap voor je mond weer wat onzin uitkraamt. Ja, sorry, hoor, ben het even zat. Je mag mij rapporteren. Ik val je niet persoonlijk aan, wel die onzin die uit je bakkus komt. Eerloos Nederland, hoe kom je er op?quote:Op woensdag 18 maart 2026 00:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Laat toch dicht die straat, eigenlijk is het gewoon compleet belachelijk en eerloos dat Nederland en de rest van Europa olie koopt van een dictatoriaal islamofascistisch regime, dat met onze euro's zijn eigen bevolking onderdrukt, executeert en martelt. de gehele regio aan het schijten brengt en op dagelijkse basis Europa, Israël en Amerika dreigt te vernietigen.
Waarom zou ik je in hemelsnaam rapporteren, ik ben toch geen linkse deugknol, ik heb liever dat je wat leert en opsteekt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 00:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Toch maar eens je lesboekjes nog eens doornemen en misschien iets meer aan je uitstraling doen voordat je met een lap voor je mond weer wat onzin uitkraamt. Ja, sorry, hoor, ben het even zat. Je mag mij rapporteren. Ik val je niet persoonlijk aan, wel die onzin die uit je bakkus komt. Eerloos Nederland, hoe kom je er op?
Ik leer behoorlijk veel van jou, jaquote:Op woensdag 18 maart 2026 00:37 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Waarom zou ik je in hemelsnaam rapporteren, ik ben toch geen linkse deugknol, ik heb liever dat je wat leert en opsteekt.
Niet uit iran, wel komt het door die zeestraatquote:Op woensdag 18 maart 2026 00:40 schreef Swango het volgende:
Volgens mij haalt Europa niet zoveel olie uit Iran, wel uit andere landen in het MO.
Nederland en Europese Unie landen kopen geen olie uit Iran. Iets met sancties enzo.quote:Op woensdag 18 maart 2026 00:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Laat toch dicht die straat, eigenlijk is het gewoon compleet belachelijk en eerloos dat Nederland en de rest van Europa olie koopt van een dictatoriaal islamofascistisch regime, dat met onze euro's zijn eigen bevolking onderdrukt, executeert en martelt. de gehele regio aan het schijten brengt en op dagelijkse basis Europa, Israël en Amerika dreigt te vernietigen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-oorlog-terechtkomtquote:Op woensdag 18 maart 2026 00:58 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Nederland en Europese Unie landen kopen geen olie uit Iran. Iets met sancties enzo.
Geeft ook een beeld op de dreiging van Iran alles af te sluiten en ook dat Spanje direct begon te steigeren om mee te doen met Trump.quote:Maandvoorraad olie
Een kwart eeuw na het einde van de Koude Oorlog is er echter weinig veranderd aan de omvang van het netwerk. In totaal kan er 4,1 miljoen kubieke meter aan olie worden opgeslagen in het netwerk. Dat staat gelijk aan bijvoorbeeld een maandvoorraad voor de Nederlandse olieconsumptie.
Landen die verbonden zijn met het netwerk, zijn Griekenland, IJsland, Italië, Noorwegen, Portugal, Turkije, Denemarken, Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. Europese NAVO-landen die niet verbonden zijn, en afhankelijk zijn van hun eigen netwerk aan pijpleidingen, zijn onder meer Roemenië, Polen, Slowakije, Spanje, Hongarije, Tsjechië en de verschillende Baltische staten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 18 maart 2026 01:18 schreef 3rr0r het volgende:
Bolton nu op CNN zegt ook precies wat ik hier eerder zei, dat de manier waarop oa Kallas en anderen in Europa zeggen 'niet onze oorlog' dom is en je Trump zo in de kaart speelt met z'n gedrag.
Ik weet toch wel wat ik net live op tv hoorde, snap niet hoezo je dat wil betwisten terwijl je zelf dus niet live CNN keek.quote:Op woensdag 18 maart 2026 01:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Niet nu, al eerder en ik hoor iets anders dan jij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |