quote:Adviesprijs Euro95 schiet boven 2,50 per liter
UnitedConsumers meldt dat de gemiddelde adviesprijs voor benzine dinsdag is gestegen tot iets meer dan 2,50 euro per liter. Voor een liter Euro95 wordt nu 2,504 euro gevraagd, bijna 2 cent meer dan maandag en vrijwel gelijk aan het recordniveau uit 2022.
In 2022 schoten de benzineprijzen omhoog na de Russische invasie van Oekraïne. Op het hoogtepunt werd toen een adviesprijs van 2,505 euro per liter genoteerd, een fractie hoger dan de huidige prijs.
De recente prijsstijgingen hangen samen met de oorlog in het Midden-Oosten. Iran blokkeert de Straat van Hormuz, een belangrijke doorgang voor olietankers en schepen met vloeibaar gas. Daardoor ontstaat wereldwijd onzekerheid over olie- en gasleveringen, wat de prijzen opdrijft.
Volgens de laatste stand ligt de prijs van Euro95 dus nog net onder het oude record, maar de ontwikkeling baart zorgen. Het kabinet liet maandag weten niet te rekenen op een energiecrisis zoals in 2022. Er zijn volgens de regering geen acute tekorten aan olie of gas, maar er worden wel mogelijke steunmaatregelen voorbereid voor het geval de situatie verder verslechtert.
Automobilisten die hun kosten willen drukken, kunnen volgens consumentenorganisaties letten op waar en wanneer ze tanken. Onbemande tankstations zijn vaak goedkoper dan bemande, en sommige ketens bieden op vaste dagen korting. Via verschillende apps is bovendien te zien welk tankstation in de buurt de laagste prijs rekent.Vrouw tankt haar dure benzine (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Vrouwen mogen zeker geen autorijden van jou?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:44 schreef Toefjes het volgende:
Plaatje in de OP maakt de boodschap wel wat minder onaangenaam.
Ik neem nog een kopje koffie, word nog wat meer wakker. Daarna hoop ik dat ik je vraag snap.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:46 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Vrouwen mogen zeker geen autorijden van jou?
Ik las je reactie verkeerdquote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:50 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik neem nog een kopje koffie, word nog wat meer wakker. Daarna hoop ik dat ik je vraag snap.
Kwestie van tijd...quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:50 schreef phpmystyle het volgende:
Ik tank gewoon voor 0,36 cent per kwh bij de anwb.
Maar wel idioot. En de focus mag best verschuiven van het doodstaren op marktfluctuatie naar het hoge accijnsdeel in de prijzen.
quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik vind trouwens ook dat vrouwen mogen stemmen.
Op naar de 3 euro per literquote:Adviesprijs Euro95 schiet boven 2,50 per liter
En als de olieprijs omlaag gaat dan duurt het nog een hele tijd voordat het wordt doorberekend. We kennen die struikrovers onderhand wel.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:32 schreef Discombobulate het volgende:
"We wachten de komende maanden af"
Je kan je vrouw maar beter opsluiten in huis inderdaad.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Ik werk vanuit huis en gebruik de auto zelden, maar dan heb je een vrouw die de auto pakt om naar de schoonheidssalon in HETZELFDE dorp te gaan...
Met een vriendin 80km verderop afspreekt om te gaan lunchen (echt waar) en "even" op en neer gaat naar haar ouders, 130km enkele reis.
We kunnen het allemaal best betalen, maar er is ook zoiets als onzinnige verkwisting. Daar kan ik heel slecht tegen.
Laatst zei ze, toen ik geld van de huishoudrekening naar mijn eigen rekening overschreef, "waarom heb je nou ALWEER getankt?".quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Je kan je vrouw maar beter opsluiten in huis inderdaad.
Heel erg rap dumpen dan die slettebakquote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:39 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]
Laatst zei ze, toen ik geld van de huishoudrekening naar mijn eigen rekening overschreef, "waarom heb je nou ALWEER getankt?".
God mens, zie je niet dat JIJ de meeste kilometers maakt en ik dan moet tanken als ik de auto eens wil gebruiken?
Gewoon een keertje met de vlakke handquote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:39 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]
Laatst zei ze, toen ik geld van de huishoudrekening naar mijn eigen rekening overschreef, "waarom heb je nou ALWEER getankt?".
God mens, zie je niet dat JIJ de meeste kilometers maakt en ik dan moet tanken als ik de auto eens wil gebruiken?
Neh, dan komen er helaas alleen maar nog grotere problemen...quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:43 schreef ikheetmartijn het volgende:
[..]
Heel erg rap dumpen dan die slettebak
Ja vervelend zeg. Je vrouw die eens wat leuks doet in plaats van de hele dag FOK!en op de zolderkamer.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Ik werk vanuit huis en gebruik de auto zelden, maar dan heb je een vrouw die de auto pakt om naar de schoonheidssalon in HETZELFDE dorp te gaan...
Met een vriendin 80km verderop afspreekt om te gaan lunchen (echt waar) en "even" op en neer gaat naar haar ouders, 130km enkele reis.
We kunnen het allemaal best betalen, maar er is ook zoiets als onzinnige verkwisting. Daar kan ik heel slecht tegen.
Doe toch niet zo moeilijk man. Waar praat je over, een paar tientjes aan benzinequote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Dat klinkt als ik ben getrouwd en mijn vrouw is gelukkig.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Dit klinkt als een gezonde, eerlijke relatie.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:39 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]
Gewoon volle vuist tussen de ogen.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Gewoon een keertje met de vlakke hand
@:de_boswachter
Ik snap je punt, maar het maakt qua verbruik niet uit of ze "even" op en neer gaat, of daar een hele dag is.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Het is wachten op John WIlliams.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat klinkt als ik ben getrouwd en mijn vrouw is gelukkig.
Het laat juist de ernst van de situatie zien 😱quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:44 schreef Toefjes het volgende:
Plaatje in de OP maakt de boodschap wel wat minder onaangenaam.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Je kan ook halverwege afspreken bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:17 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar het maakt qua verbruik niet uit of ze "even" op en neer gaat, of daar een hele dag is.
En ik weet niet hoe je vrouw er uit ziet, maar met een schoonheidssalon bezoek geef je veel meer onnodig geld uit dan het ritje er naar toe.
Doe je hem dan elke keer vol tanken?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:39 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]
Je woont in Nederland, 80 kilometer is in nagenoeg elk ander land alsof je even bij de buren langs gaat. Zeikwijf.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:30 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]
Je kan ook halverwege afspreken bijvoorbeeld.
Jouw manier van denken zegt dan eigenlijk (even chargeren): "we kunnen ook uit eten gaan in Parijs en weer terugrijden".
Mijn vrouw is heel mooi, van mij hoeft ze helemaal niet te gaan![]()
Het gaat om het onzinnige verkwisten. Die salon is 2 km verderop en we hebben hele mooie (elektrische) fietsen staan.
En in Kranenburg, bij Nijmegen de grens over 2,05.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:32 schreef cinderloom het volgende:
Hoorde net van iemand die in Belgie, net ove4 de grens, 1.75 euro betaald. Dat verschil is echt bizar
Ook niet echt de moeite meer waardquote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En in Kranenburg, bij Nijmegen de grens over 2,05.
De lokale Tango hier 2,18.
Duitsland wordt ook duurder lijkt het.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En in Kranenburg, bij Nijmegen de grens over 2,05.
De lokale Tango hier 2,18.
Aan je auto refereren als "ze"quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:23 schreef Leandra het volgende:
Gisteren getankt: ¤ 122,88
Ik geloof niet dat ik ooit zoveel voor een volle tank betaald heb, maar goed, ze loopt ook niet op Euro95, dus er moet V-power in, het is zoals het is.
Oudere auto's en klassiekers/oldtimers kun je beter geen E10 benzine geven.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Aan je auto refereren als "ze"Je auto nog duurdere brandstof voeren dan de gewone
2km is ook prima te lopen. Zeker nu het mooie weer er aan komt.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:30 schreef Michael1000000 het volgende:
Het gaat om het onzinnige verkwisten. Die salon is 2 km verderop en we hebben hele mooie (elektrische) fietsen staan.
Hond meteen mee voor een pedicurequote:Op dinsdag 17 maart 2026 14:12 schreef vosss het volgende:
[..]
2km is ook prima te lopen. Zeker nu het mooie weer er aan komt.
Ik vind het altijd wel leuk dat je een hele groep tokkies mensen hebt die nu de hele tijd met foto's van Belgische tankstations zwaaien en roepen ZIE JE ROB JATTEN HET IS IN BELGIE 1,75 DUS HET KAN ALLEMAAL WEL GOEDKOOP!!!!11111!!!!11 terwijl ik anderhalve week geleden nog rond de 1,45 betaalde. Het is net alsof de benzineprijs overal omhoog schiet en niet alleen in Nederland.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:32 schreef cinderloom het volgende:
Hoorde net van iemand die in Belgie, net ove4 de grens, 1.75 euro betaald. Dat verschil is echt bizar
Het gaat natuurlijk om het bizar grote verschil, niet om de stijging an sich.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 14:49 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wel leuk dat je een hele groep tokkies mensen hebt die nu de hele tijd met foto's van Belgische tankstations zwaaien en roepen ZIE JE ROB JATTEN HET IS IN BELGIE 1,75 DUS HET KAN ALLEMAAL WEL GOEDKOOP!!!!11111!!!!11 terwijl ik anderhalve week geleden nog rond de 1,45 betaalde. Het is net alsof de benzineprijs overal omhoog schiet en niet alleen in Nederland.
Ja, mooi is dat en die mensen mogen blij zijn dat het voor hen rendabel is om even naar België te kunnen rijden.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 14:49 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wel leuk dat je een hele groep tokkies mensen hebt die nu de hele tijd met foto's van Belgische tankstations zwaaien en roepen ZIE JE ROB JATTEN HET IS IN BELGIE 1,75 DUS HET KAN ALLEMAAL WEL GOEDKOOP!!!!11111!!!!11 terwijl ik anderhalve week geleden nog rond de 1,45 betaalde. Het is net alsof de benzineprijs overal omhoog schiet en niet alleen in Nederland.
Dat is natuurlijk ook zo ja, maar dat is een heel andere discussie. Deze groep geeft de benzineprijs in België als argument dat stijgingen in Nederland niet nodig zijn, terwijl het in België net zo hard omhoog is gegaan. Alleen dat lijken ze dan ineens niet door te hebben.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 14:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om het bizar grote verschil, niet om de stijging an sich.
Nu is dat ook niet eerlijk, Belgische wegen zijn niet al te best en je betaalt er ook meer belasting.
Klopt helemaal. Als het echt heel duur wordt, dan maakt het relatief steeds minder uitquote:Op dinsdag 17 maart 2026 14:58 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook zo ja, maar dat is een heel andere discussie. Deze groep geeft de benzineprijs in België als argument dat stijgingen in Nederland niet nodig zijn, terwijl het in België net zo hard omhoog is gegaan. Alleen dat lijken ze dan ineens niet door te hebben.
Hoeveel km kun je rijden per kwu gemiddeld?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:50 schreef phpmystyle het volgende:
Ik tank gewoon voor 0,36 cent per kwh bij de anwb.
Maar wel idioot. En de focus mag best verschuiven van het doodstaren op marktfluctuatie naar het hoge accijnsdeel in de prijzen.
Alle vrouwen?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik vind trouwens ook dat vrouwen mogen stemmen.
De prijsprikkel is dan waarschijnlijk nog altijd te laag, of denk je dat het een gebrek is aan inzicht of een verslaving aan luxe?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Als ze niet tankt heeft ze amper een idee wat een volle tank kost.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De prijsprikkel is dan waarschijnlijk nog altijd te laag, of denk je dat het een gebrek is aan inzicht of een verslaving aan luxe?
Ongeveer 250/45 is 5,555quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hoeveel km kun je rijden per kwu gemiddeld?
Ja, ach. Vrouwen en mannen hebben over het algemeen gewoon andere voorkeuren voor het uitgeven van geld.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze niet tankt heeft ze amper een idee wat een volle tank kost.
Ik heb dat overigens wel, en mijn auto rijdt ook nog eens op hele dure brandstof, plus dat ze oud is en kleine eindjes sowieso niet goed zijn, maar als ik naar de pedicure ga die mijn nagels ook lakt en het is of heel koud, of het regent, dan ga ik ook wel eens met de aito, want met min 5 of in een flinke regenbui het hele dorp doorfietsen op mijn teenslippers gaat m niet worden.
Ik koop normaal gezien elke 3 jaar een andere auto en ga bij de volgende misschien toch een electrische halen voor de korte afstanden. Ook ideaal hier met zonnepanelen die bijn het hele jaar zeer goede productie hebben.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongeveer 250/45 is 5,555
Als het koud is kun je minder km uit een kwh halen.
Echt? Als ik een vent had die zo praatte, was ik allang weg.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:35 schreef Michael1000000 het volgende:
Met zonnepanelen ben je helemaal spekkoper. Maar is er een goede laadinfrastructuur waar jij woomt?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik koop normaal gezien elke 3 jaar een andere auto en ga bij de volgende misschien toch een electrische halen voor de korte afstanden. Ook ideaal hier met zonnepanelen die bijn het hele jaar zeer goede productie hebben.
Mag gewoon aan huis hier, verder is er in de stad wel laadinfrastructuur op bepaalde plekken, daarbuiten niet. Aangezien de stad vrij groot is rij je hier regelmatig een km of 60/80 binnen de stad, dus voor dergelijke afstanden zou ik electrische kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met zonnepanelen ben je helemaal spekkoper. Maar is er een goede laadinfrastructuur waar jij woomt?
En op termijn verwacht ik dat ze ev ook voor de volle mep gaan belasten.
Snap ik, maar in dit geval scheen de zon en was het windstil.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze niet tankt heeft ze amper een idee wat een volle tank kost.
Ik heb dat overigens wel, en mijn auto rijdt ook nog eens op hele dure brandstof, plus dat ze oud is en kleine eindjes sowieso niet goed zijn, maar als ik naar de pedicure ga die mijn nagels ook lakt en het is of heel koud, of het regent, dan ga ik ook wel eens met de aito, want met min 5 of in een flinke regenbui het hele dorp doorfietsen op mijn teenslippers gaat m niet worden.
Het kan ook gezien worden als een vorm van intelligentie dat ze het steeds zo manipuleert dat jij degene bent die tanken moet.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:53 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]
Snap ik, maar in dit geval scheen de zon en was het windstil.
Wellicht heeft het er inderdaad mee te maken dat ik meestal degene ben die moet tanken.
Heb je een dynamisch contract dan?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:34 schreef kladderadatsch het volgende:
Ik rijd hybride (PHEV), dus ik heb er nog niets van gemerkt. Maak me meer zorgen over de winter van 26/27 want als die zooi in de straat van Hormuz niet binnen 3 maanden is opgelost gaan de stookkosten door het dak!
Het is meer dat ik getriggerd wordt op het oranje lampje, de melding dat er getankt moet worden en het luide signaal dat er nog maar 50km gereden kan worden. Meestal kunnen we dan nog wel dagen vooruit, maar ik trek dat niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het kan ook gezien worden als een vorm van intelligentie dat ze het steeds zo manipuleert dat jij degene bent die tanken moet.
Werkgevers kunnen meer reiskostenvergoeding geven. Het meerdere boven 23 ct per km is dan wel belast. Maar hoe moeten die werkgevers dat dan betalen? Door het weer door te belasten aan de klanten?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 15:11 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Als het echt heel duur wordt, dan maakt het relatief steeds minder uit
Dan zou misschien de BTW verlaagd kunnen worden. Maar, stel ze verlagen de accijns naar het niveau België dan moet het toch weer ergens anders op bezuinigd worden. Of een andere belasting verhoogd. Dan heb je boze mensen die niet meer de optie België hebben.
Misschien dat werkgevers nog iets kunnen betekenen met de reiskostenvergoeding, al zit dat ook aan regels gebonden geloof ik.
En we kunnen niet uit elkaar want dan moeten we onze koophuis met maximale hypotheek uit.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat klinkt als ik ben getrouwd en mijn vrouw is gelukkig.
Ja, want mijn vers gelakte nagels laten verpesten door regen of schoenen is idd geen geld weggooien...quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, ach. Vrouwen en mannen hebben over het algemeen gewoon andere voorkeuren voor het uitgeven van geld.
We zijn hier afhankelijk van stadsverwarming, en die doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Voor dit gezeik allemaal begon gingen de gasprijzen juist omlaag, dus heeft stadsverwarming de servicekosten maar even flink verhoogd!quote:
Fucking horror lijkt me dat, ik mag hopen dat ze daar nooit mee gaan beginnen, sowieso belachelijk dat die koppeling er is.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:11 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
We zijn hier afhankelijk van stadsverwarming, en die doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Voor dit gezeik allemaal begon gingen de gasprijzen juist omlaag, dus heeft stadsverwarming de servicekosten maar even flink verhoogd!
Met je eens dat daar ook de literprijs goed in de lift zit. Ook volledig logisch natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 14:49 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Wat heeft dat van doen met hetgeen ik schreef? Het lijkt me overigens evident om met de auto te gaan met al dat loslopende asieltuig, doe het gewoon voor je eigen veiligheid.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, want mijn vers gelakte nagels laten verpesten door regen of schoenen is idd geen geld weggooien...
Als de gasprijs net zo snel stijgt als de benzine, dan heb je eventuele isolatiekosten redelijk snel terug verdiend. Dus niet iets onverstandigs om rekening mee te houden voordat de winter begint.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:34 schreef kladderadatsch het volgende:
Ik rijd hybride (PHEV), dus ik heb er nog niets van gemerkt. Maak me meer zorgen over de winter van 26/27 want als die zooi in de straat van Hormuz niet binnen 3 maanden is opgelost gaan de stookkosten door het dak!
Krijg je haar cadeau bij het tanken? Dan willen mensen wel ¤ 15 per liter neerleggen voor een volle tank. Het kan boenen, poetsen en meer. Er is genoeg te doen in en rondom het huis en het is fit en jong. Altijd handig.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 09:43 schreef DrDentz het volgende:
Vrouw tankt haar dure benzine (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl), mooi.
Misschien ben ik wat minder angstig dan jij, maar ik heb nooit zo'n last van "Loslopend asieltuig"?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat heeft dat van doen met hetgeen ik schreef? Het lijkt me overigens evident om met de auto te gaan met al dat loslopende asieltuig, doe het gewoon voor je eigen veiligheid.
quote:https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
Brent Crude Oil (USD/Bbl) $110.95 (+7.28%)
Even doorrijden naar Italië, daar kan je nu goedkoper tanken en meteen een expresso scorenquote:Frontpage: Italië verlaagt accijns op brandstof met 25 cent per liter
Italië heeft gisteren de accijns op brandstoffen met 25 cent per liter verlaagd om huishoudens en bedrijven te ontlasten nu de energiekosten sterk stijgen door de oorlog in het Midden-Oosten. Premier Giorgia Meloni maakte bekend dat de maatregel voor alle automobilisten geldt en direct effect moet hebben aan de pomp.
Het kan wélquote:Op donderdag 19 maart 2026 05:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Even doorrijden naar Italië, daar kan je nu goedkoper tanken en meteen een expresso scoren
quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:06 schreef TAmaru het volgende:
"She wanted to have dinner somewhere really expensive"
[ afbeelding ]
quote:Het Centraal Planbureau (CPB) waarschuwt voor prijsstijgingen door spanningen in het Midden-Oosten en de benzineprijs bereikt al recordhoogten. Voor veel huishoudens die nu al moeite hebben om rond te komen, betekent dat opnieuw een flinke klap. En dat is niet eerlijk, zegt opiniemaker Annemarie van Gaal. ‘De overheid verdient juist mee aan die prijsstijgingen.’
hahahahahahaquote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:32 schreef BlaZ het volgende:
Het lijkt me overigens evident om met de auto te gaan met al dat loslopende asieltuig, doe het gewoon voor je eigen veiligheid.
Juist dit is het kromme.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:41 schreef Digi2 het volgende:
Overheid is “Rupsje nooit genoeg”
Bekijk deze YouTube-video
[..]
In dit tempo gaat dat sneller dan je denktquote:Op donderdag 19 maart 2026 05:53 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Daar moet de prijs per vat naar de 200 toe, dat zal niet zo snel gebeuren.
quote:Brent Crude Oil Price (USD/Bbl) $116.49 (+8.49%)
Dus ze zijn ermee bezig zullen we maar denkenquote:Jetten reageerde ook op de stijgende energie- en brandstofprijzen als gevolg van de oorlog. "De prijs aan de pomp is gigantisch hoog. Ik kan me voorstellen dat mensen onderweg naar werk of mkb'ers even moeten schelden bij het afrekenen."
De premier zegt dat Europa erop voorbereid moet zijn dat de oorlog langer kan duren en dat dat dus tot nog hogere energieprijzen kan leiden. Over eventuele maatregelen om die pijn voor burgers te verzachten, overleggen de Europese leiders vandaag. Maar Jetten zegt dat geduld belangrijk is: "Als we te snel gaan, kunnen we verkeerde maatregelen nemen. Dan worden juist de mensen die het hardst worden geraakt onvoldoende geholpen."
Bron: liveblog 10:14 uur https://nos.nl/liveblog/2(...)ar-straat-van-hormuz
Ze komen in financieringsnood met name vanwege een snel veranderende demografie wat betreft de verhouding actieven/inactieven. Het proberen in stand te houden van een ruimhartig sociaal stelsel heeft men langdurig gedaan door rijks-investeringen uit te stellen, geen reserves aan te houden. Dat wordt uiteindelijk in de werkelijkheid zichtbaar, Van uitstel komt geen afstel, terwijl de kosten erdoor juist erg oplopen. Pound wise, penny foolish.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:10 schreef cinderloom het volgende:
[..]
De overheid kan eraan verdienen, maar wat geven ze terug?
De overheid verdient doorgaans niets, ze herverdeeld vooral. Het 'probleem' ontstaat als de her te verdelen taart niet meer echt groter wordt en er steeds meer mondjes gevuld moeten worden.quote:Dit lijkt niet alleen maar een verliesgevend spel te zijn voor de overheid.
Geen idee of dat gaat gebeuren. Zal mij niet verbazen als men dit opnieuw europees met de valutapers gaat 'oplossen' door eurobonds via een op te richten fonds te gaan monetariseren. De rekening krijgen we dan straks door een stevig oplopende inflatie binnen de eurozone. Fiscal dominance leidt meestal tot gebruik van de indirecte inflatie-tax. De meeste mensen hebben dat niet zo door en de rekening komt doorgaans pas een stuk later bij de burgers terecht.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Krijgen straks zeker alleen weer de laagste inkomens compensatie en ook voor de energielasten in huis. Net als een paar jaar gelden. Zodat de middeninkomens die er het meeste voor doen, alle lasten dragen, zoals gewoonlijk.
quote:Google AI Overview
Fiscal dominance is an economic scenario where a government's high debt and large budget deficits force the central bank to prioritize financing the government's spending over controlling inflation. Under this regime, the central bank suppresses interest rates and monetizes debt (prints money), causing monetary policy to become subservient to fiscal policy.
quote:Google AI Overview
Inflation tax is the reduction in the real value of money held by the public, caused by inflation, which acts as a "hidden tax" that transfers wealth from individuals to the government. It occurs when governments print money to finance spending, reducing the purchasing power of existing cash.
Key Aspects of Inflation Tax:
Mechanism: When the government increases the money supply, it drives up prices (inflation). This reduces the purchasing power of the currency held by citizens.
Impact on Wealth: It acts as a penalty on holding cash and fixed-rate assets. While the nominal value of cash remains the same, its ability to buy goods and services decreases.
Government Benefit: The government benefits from inflation tax because it allows them to pay off debts with money that is worth less than when it was borrowed.
Regressive Nature: Inflation taxes often hit the poor the hardest, as they tend to hold more of their wealth in cash, whereas the wealthy often hold assets that may increase in value with inflation.
Alweer onder de 110quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In dit tempo gaat dat sneller dan je denkt
[..]
Hier ben ik ook bang voor. Alhoewel ik ze wel hoorde zeggen in een debat dat de middenklasse niet vergeten zou worden in hun plannenquote:Op donderdag 19 maart 2026 10:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Krijgen straks zeker alleen weer de laagste inkomens compensatie en ook voor de energielasten in huis. Net als een paar jaar gelden. Zodat de middeninkomens die er het meeste voor doen, alle lasten dragen, zoals gewoonlijk.
Als de politiek te snel met oplossingen komt, dan voorkom je misschien ook dat mensen zelf gaan kijken naar energiebesparende maatregelen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:26 schreef cinderloom het volgende:
Vandaag dus een overleg tussen EU leiders:
[..]
Dus ze zijn ermee bezig zullen we maar denken
Ik kende iemand die gewoon op rode diesel reed 30 jaar lang ofzo. Volgens mij kan dat nu niet meer zo makkelijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als de politiek te snel met oplossingen komt, dan voorkom je misschien ook dat mensen zelf gaan kijken naar energiebesparende maatregelen.
Het hele kapitalistische systeem zorgt er voor dat de kloof tussen arm en rijk alsmaar groter wordt. Ik verwacht eigenlijk m'n hele leven niet dat de middenklasse niet uitgekleed gaat worden, veel meer mensen arm worden en een handjevol ultrarijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:43 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Hier ben ik ook bang voor. Alhoewel ik ze wel hoorde zeggen in een debat dat de middenklasse niet vergeten zou worden in hun plannen
Dat is toch mooi? Zo wordt succes beloond en worden hardwerkende ondernemers beloond voor het risico dat ze lopen en het werk wat ze verzetten. Het zou je ook kunnen inspireren om ook eens iets succesvols te ondernemen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het hele kapitalistische systeem zorgt er voor dat de kloof tussen arm en rijk alsmaar groter wordt. Ik verwacht eigenlijk m'n hele leven niet dat de middenklasse niet uitgekleed gaat worden, veel meer mensen arm worden en een handjevol ultrarijk.
De meeste mensen zijn bewust arm omdat ze verkeerde keuzes maken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het hele kapitalistische systeem zorgt er voor dat de kloof tussen arm en rijk alsmaar groter wordt. Ik verwacht eigenlijk m'n hele leven niet dat de middenklasse niet uitgekleed gaat worden, veel meer mensen arm worden en een handjevol ultrarijk.
Is onzin natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
De meeste mensen zijn bewust arm omdat ze verkeerde keuzes maken.
Nee de meeste mensen zijn arm omdat ze hun geld verkeerd uitgeven.quote:
Dit is zo'n dom standpunt dat ik niet eens moeite ga doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee de meeste mensen zijn arm omdat ze hun geld verkeerd uitgeven.
Nee het is geen dom standpunt, wij waren vroeger ook niet rijk, maar als je creatief met geld omgaat is dat prima te doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit is zo'n dom standpunt dat ik niet eens moeite ga doen.
Jep uiteindelijk wil men een transitie en grotere onafhankelijkheid in Europa. Dan moet fossiel uit gefaseerd worden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 18:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als de politiek te snel met oplossingen komt, dan voorkom je misschien ook dat mensen zelf gaan kijken naar energiebesparende maatregelen.
Misschien is niet iedereen zo slim en heeft de kans om het te worden maar overheid houd van domme, afhankelijke mensen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee het is geen dom standpunt, wij waren vroeger ook niet rijk, maar als je creatief met geld omgaat is dat prima te doen.
De armen kunnen toch zelf niet kiezen aan wie zij hun beetje geld geven?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee de meeste mensen zijn arm omdat ze hun geld verkeerd uitgeven.
Dat is ook wat ik bedoel, loop maar een gemiddelde achterstand wijk in, en je kunt het gewoon visueel aanschouwen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:15 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Misschien is niet iedereen zo slim en heeft de kans om het te worden maar overheid houd van domme, afhankelijke mensen.
Juist als je weinig geld hebt moet je slimme keuzes maken, maar doorgaans werkt het precies andersom, rijke mensen maken goede keuzes, arme slechte, en dan roepen de armen: Ja zie je de rijken worden steeds rijker!!!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:16 schreef torentje het volgende:
[..]
De armen kunnen toch zelf niet kiezen aan wie zij hun beetje geld geven?
Toch moet je dan ook wel uitkijken dat je niet de "het moet allemaal zo goedkoop mogelijk" verhaallijn activeert.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Juist als je weinig geld hebt moet je slimme keuzes maken, maar doorgaans werkt het precies andersom, rijke mensen maken goede keuzes, arme slechte, en dan roepen de armen: Ja zie je de rijken worden steeds rijker!!!
Ik zal een voorbeeld geven, vroeger kocht mijn moeder altijd onze winterkleren in het voorjaar, en onze zomerkleren in het najaar, scheelde toen doorgaans meer als de helft van de prijs (kleding was toen veel duurder dan nu), maar dan moet je wel een potje hebben, als je altijd van maand tot maand leeft dan kun je dus ook niet op het gunstige moment aankopen doen. Daarnaast is er op dit moment werk zat in Nederland, nee je verdient niet altijd een topsalaris maar als je gewoon hard werkt op een simpele baan dan kun je gewoon een gemiddeld inkomen verdienen.
Armen hebben toch geen vrije keuze? Moeten toch bij witteboordencriminelen de benodigde producten en diensten kopen?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:19 schreef raptorix het volgende:
Juist als je weinig geld hebt moet je slimme keuzes maken, maar doorgaans werkt het precies andersom, rijke mensen maken goede keuzes, arme slechte, en dan roepen de armen: Ja zie je de rijken worden steeds rijker!!!
Ik ben van mening dat een groot deel van de bevolking veel te weinig verdient, er ontstaat pas sinds kort een gevoel: Waarom is dit eigenlijk. Ik zal een voorbeeld geven, mijn vader was een uitstekende allround timmerman, kon alles, electra, metselen, hout bewerken, etc, hij was ook nog eens goed in plannen van kleinere projecten en werkte volledig zelfstandig. Ik weet nog heel goed toen ik in 1998 mijn eerste IT baantje kreeg, ik verdiende toen 2400 gulden netto, mijn vader kreeg slechts 2000 euro, kennelijk wil ben niet voor ervaring en skills betalen dan.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Toch moet je dan ook wel uitkijken dat je niet de "het moet allemaal zo goedkoop mogelijk" verhaallijn activeert.
Ik stel voor dat je een cooperatie op zet met je andere arme vrienden, mag je het helemaal zelf bepalen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Armen hebben toch geen vrije keuze? Moeten toch bij witteboordencriminelen de benodigde producten en diensten kopen?
Een goede timmerman is nu goud waard. Wel voor zichzelf beginnen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat een groot deel van de bevolking veel te weinig verdient, er ontstaat pas sinds kort een gevoel: Waarom is dit eigenlijk. Ik zal een voorbeeld geven, mijn vader was een uitstekende allround timmerman, kon alles, electra, metselen, hout bewerken, etc, hij was ook nog eens goed in plannen van kleinere projecten en werkte volledig zelfstandig. Ik weet nog heel goed toen ik in 1998 mijn eerste IT baantje kreeg, ik verdiende toen 2400 gulden netto, mijn vader kreeg slechts 2000 euro, kennelijk wil ben niet voor ervaring en skills betalen dan.
De grote schuldige zijn altijd de vakbonden geweest, lekker bewust de boel dempen: Joh we hebben 3% er bij gekregen!!!! Je ziet ook dat die vakbondsleiders altijd mooie functies hebben in hun later leven.
2000 euro had je inderdaad nog niet zoveel aan in 1998 ;-)quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet nog heel goed toen ik in 1998 mijn eerste IT baantje kreeg, ik verdiende toen 2400 gulden netto, mijn vader kreeg slechts 2000 euro, kennelijk wil ben niet voor ervaring en skills betalen dan.
Dat was toen minder gebruikelijk, maar goed ontopicquote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Een goede timmerman is nu goud waard. Wel voor zichzelf beginnen.
Haha in eerste bedrag noem ik het welquote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:33 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
2000 euro had je inderdaad nog niet zoveel aan in 1998 ;-)
Valt nog steeds tegen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Een goede timmerman is nu goud waard. Wel voor zichzelf beginnen.
Daar moet dan wel ruimte voor zijn hè. Want de witteboordencriminelen gaan niet vrijwillig aan de kant.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je een cooperatie op zet met je andere arme vrienden, mag je het helemaal zelf bepalen.
Enige voordeel voor de overheid is dat benzine niet zo mobiel is als sigaretten, dat grafiekje van verwachte accijnsstijging tov werkelijke daling was echt grote karma.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:38 schreef raptorix het volgende:
Overigens ben ik benieuwd naar een doorrekening of we nu bij het punt aankomen dat zoveel mensen over de grens tanken dat Nederland juist minder inkomsten heeft.
Krijg je die gevonden?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Enige voordeel voor de overheid is dat benzine niet zo mobiel is als sigaretten, dat grafiekje van verwachte accijnsstijging tov werkelijke daling was echt grote karma.
Doen we al!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Straks weer massaal thuiswerken allemaal.
Ik werk op dit moment 2 dagen per week thuisquote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wie is ‘we’?
Want dat is nu nog echt niet het geval.
Nooit weer dat drama.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Nou ja, bij de grotere kantoor bedrijven is 3 dagen toch wel de norm.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wie is ‘we’?
Want dat is nu nog echt niet het geval.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:13 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat drama gaat we niet meer krijgen. Dit wordt de overtreffende trap.
Ik werk sinds Covid al 4 van de 5 dagen thuis. Ook echt geen behoefte om meer dan 2 dagen per week naar kantoor te gaan hoor.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, bij de grotere kantoor bedrijven is 3 dagen toch wel de norm.
Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, enige nadeel vind ik dat ons kantoor in een beetje saaie omgeving staat, ik vind wel fijn om tussen de middag iets fatsoenlijks te kunnen kopen en stukje te wandelen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:18 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik werk sinds Covid al 4 van de 5 dagen thuis. Ook echt geen behoefte om meer dan 2 dagen per week naar kantoor te gaan hoor.
Ik denk dat dit slechts het eerste effect zal zijn. Eerst de benzine, daarna de voedselzekerheid. Al zitten we in Nederland hopelijk relatief veilig.quote:
Het gebrek aan kunstmest gaat ENORM worden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:26 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk dat dit slechts het eerste effect zal zijn. Eerst de benzine, daarna de voedselzekerheid. Al zitten we in Nederland hopelijk relatief veilig.
Welkom nieuwe buren uit Afrika en Iran.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Het gebrek aan kunstmest gaat ENORM worden.
En zoals altijd is de USA weer immuun voor een groot deel van de gevolgen waarmee ze ons opschepen. Iran heeft 90+ miljoen inwoners, als ook maar 10% deze kant op vlucht dan hebben we een enorm probleem.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welkom nieuwe buren uit Afrika en Iran.
De Israël webcare heeft mij al te kennen gegeven dat het onzin is om oorlogszuchtigen verantwoordelijk te houden voor de neveneffecten. Je moet dat helemaal los zien.
Die hadden we toen wel al, alleen niet op de snelweg, sterker nog de tijd vervooruit met een digitaal abbonement!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:43 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ik mis de elektrische auto's die er langs rijden
Dat is omdat in tegenstelling tot Europa de VS in de eerste plaats aan de belangen van de VS denkt en Europa gebukt gaat onder politiek correct wensdenken en een vreemde vorm van zelfkastijding.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:36 schreef Q. het volgende:
[..]
En zoals altijd is de USA weer immuun voor een groot deel van de gevolgen waarmee ze ons opschepen. Iran heeft 90+ miljoen inwoners, als ook maar 10% deze kant op vlucht dan hebben we een enorm probleem.
Het is VVD beleid om lonen te drukken. Ik heb hier in WGR een topic over gestart. Vakbonden doen daar doodleuk aan mee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat een groot deel van de bevolking veel te weinig verdient, er ontstaat pas sinds kort een gevoel: Waarom is dit eigenlijk. Ik zal een voorbeeld geven, mijn vader was een uitstekende allround timmerman, kon alles, electra, metselen, hout bewerken, etc, hij was ook nog eens goed in plannen van kleinere projecten en werkte volledig zelfstandig. Ik weet nog heel goed toen ik in 1998 mijn eerste IT baantje kreeg, ik verdiende toen 2400 gulden netto, mijn vader kreeg slechts 2000 euro, kennelijk wil ben niet voor ervaring en skills betalen dan.
De grote schuldige zijn altijd de vakbonden geweest, lekker bewust de boel dempen: Joh we hebben 3% er bij gekregen!!!! Je ziet ook dat die vakbondsleiders altijd mooie functies hebben in hun later leven.
Het leuke is, het volk dat stond te juichen voor de aanvallen op Iran (en Libanon!), gaat helemaal woest worden als de volgende vluchtelingenstroom uit het M.O. op gang komt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welkom nieuwe buren uit Afrika en Iran.
De Israël webcare heeft mij al te kennen gegeven dat het onzin is om oorlogszuchtigen verantwoordelijk te houden voor de neveneffecten. Je moet dat helemaal los zien.
Ik kijk wel eens op het MAGA deel van het internet en ze zijn daar heel boos en verongelijkt dat we niet enthousiast meedoen aan deze zelfmoord actie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:36 schreef Q. het volgende:
[..]
En zoals altijd is de USA weer immuun voor een groot deel van de gevolgen waarmee ze ons opschepen. Iran heeft 90+ miljoen inwoners, als ook maar 10% deze kant op vlucht dan hebben we een enorm probleem.
Mwah, de hardwerkende ondernemers horen doorgaans niet bij de rijken, maar bij de middenklasse. Dus de groep die juist overal voor op moet draaien. Ik ben er een van.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:43 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is toch mooi? Zo wordt succes beloond en worden hardwerkende ondernemers beloond voor het risico dat ze lopen en het werk wat ze verzetten. Het zou je ook kunnen inspireren om ook eens iets succesvols te ondernemen.
Machtig mooi systeem.
Maar als je als hardwerkende ondernemer al niet meer bij de rijkeren hoort. Wie hoort daar dan wel bij? En waar hoor ik bij?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:00 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Mwah, de hardwerkende ondernemers horen doorgaans niet bij de rijken, maar bij de middenklasse. Dus de groep die juist overal voor op moet draaien. Ik ben er een van.
Ik denk dat het probleem bij de arme mensen vooral bij aan inkomstenkant zit. Niet genoeg er voor kunnen of willen doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zal een voorbeeld geven, vroeger kocht mijn moeder altijd onze winterkleren in het voorjaar, en onze zomerkleren in het najaar, scheelde toen doorgaans meer als de helft van de prijs (kleding was toen veel duurder dan nu), maar dan moet je wel een potje hebben, als je altijd van maand tot maand leeft dan kun je dus ook niet op het gunstige moment aankopen doen. Daarnaast is er op dit moment werk zat in Nederland, nee je verdient niet altijd een topsalaris maar als je gewoon hard werkt op een simpele baan dan kun je gewoon een gemiddeld inkomen verdienen.
Ik kan vaak wel volgen waar iemand vandaan komt. Bijvoorbeeld zo'n Howard: alle moslims zijn vet stom en Israel is meerdere keren door ze aangevallen dus nu wat assertiever. Ben het er niet mee eens, maar goed. Zoals wel vaker moeten ze nu twee elkaar uitsluitende ideeen in hun koppie houden zonder dat ze het gek vinden. 1 Moslims zijn vet stom en haten alle joden. 2 Moslims staan te popelen om de zoveelste vluchtelingenstroom veroorzaakt door Israël en de VS op te vangen, ipv door te laten naar de bondgenoten van de landen die deze ellende hebben veroorzaakt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het leuke is, het volk dat stond te juichen voor de aanvallen op Iran (en Libanon!), gaat helemaal woest worden als de volgende vluchtelingenstroom uit het M.O. op gang komt.
Allemaal Zzp'er worden. Je weet dat alleen degenen in verkapte loondienst het goed doen? Ok, er zijn er ook nog een paar procent met een goedlopend bedrijfje. Een derde zit onder de armoedegrens.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je een cooperatie op zet met je andere arme vrienden, mag je het helemaal zelf bepalen.
Als we met meerdere Europese landen mogelijk de straat van hormuz kunnen beschermen, dan kunnen we ook andere routes (die minder gevaarlijk zijn) beschermen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het leuke is, het volk dat stond te juichen voor de aanvallen op Iran (en Libanon!), gaat helemaal woest worden als de volgende vluchtelingenstroom uit het M.O. op gang komt.
Mijn klantenbestand bestaat uit ongeveer 150 hardwerkende ondernemers, waar ik de cijfers voor verzorg. Enkele uitschieters, maar een groot deel zit rond een winst van ¤ 50.000 - ¤ 80.000. Dat is een leuk inkomen. Maar dan behoor je niet tot de rijken. Er zitten er ook een flink aantal onder, en die werken ook hard en zijn ook ondernemer.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar als je als hardwerkende ondernemer al niet meer bij de rijkeren hoort. Wie hoort daar dan wel bij? En waar hoor ik bij?
Maar dat is winst voor de onderneming en daar is het loon van de ondernemer toch ook al van af? Dus dan zit je nog wel wat hoger.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:04 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Mijn klantenbestand bestaat uit ongeveer 150 hardwerkende ondernemers, waar ik de cijfers voor verzorg. Enkele uitschieters, maar een groot deel zit rond een winst van ¤ 50.000 - ¤ 80.000. Dat is een leuk inkomen. Maar dan behoor je niet tot de rijken. Er zitten er ook een flink aantal onder, en die werken ook hard en zijn ook ondernemer.
Om ons een lesje te leren dat we meer structuur moeten aanbrengen, minder impulsief moeten zijn en ook geen grote mond meer mogen geven.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is omdat in tegenstelling tot Europa de VS in de eerste plaats aan de belangen van de VS denkt en Europa gebukt gaat onder politiek correct wensdenken en een vreemde vorm van zelfkastijding.
Zo storten we in Europa de gasputten van de grootste gasbel vol met cement.
Besluit ons buurland al zijn kerncentrales te sluiten in een soort manische episode.
En hebben we omdat een niet eu land oorlog had met Rusland besloten dat we geen olie en gas meer uit Rusland willen kopen.
En dan nu verbaasd zijn dat we niet immuun zijn. Ja, wat had je dan gedacht? We hebben alles wat we hadden zelf kapotgemaakt omdat, ja waarom eigenlijk?
Gewoon alle langsvarende schepen enteren en gaan zoeken of ze ook vluchtelingen herbergen? Of roep je maar wat?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:04 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als we met meerdere Europese landen mogelijk de straat van hormuz kunnen beschermen, dan kunnen we ook andere routes (die minder gevaarlijk zijn) beschermen.
Dat vluchtelingen in een willekeurig Europees land zomaar aan kunnen kloppen is een keuze.
En dan moet je allerlei zaken ook nog eens zelf regelen die in loondienst voor je geregeld (zouden moeten) zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:04 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Mijn klantenbestand bestaat uit ongeveer 150 hardwerkende ondernemers, waar ik de cijfers voor verzorg. Enkele uitschieters, maar een groot deel zit rond een winst van ¤ 50.000 - ¤ 80.000. Dat is een leuk inkomen. Maar dan behoor je niet tot de rijken. Er zitten er ook een flink aantal onder, en die werken ook hard en zijn ook ondernemer.
Bij een eigen bedrijf is dat je inkomen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar dat is winst voor de onderneming en daar is het loon van de ondernemer toch ook al van af? Dus dan zit je nog wel wat hoger.
[..]
Om ons een lesje te leren dat we meer structuur moeten aanbrengen, minder impulsief moeten zijn en ook geen grote mond meer mogen geven.
Als IB ondernemer wel.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij een eigen bedrijf is dat je inkomen.
Holleeder had een vooruitziende blik.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die hadden we toen wel al, alleen niet op de snelweg, sterker nog de tijd vervooruit met een digitaal abbonement!
[ afbeelding ]
Nee, de winst uit onderneming IS het loon voor de ondernemer. Jij denk in B.V.'s. De meeste ondernemers hebben een eenmanszaak of een VOF.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar dat is winst voor de onderneming en daar is het loon van de ondernemer toch ook al van af? Dus dan zit je nog wel wat hoger.
[..]
Om ons een lesje te leren dat we meer structuur moeten aanbrengen, minder impulsief moeten zijn en ook geen grote mond meer mogen geven.
Vind je dat gek? We zijn zo dom om onze grenzen open te houden, terecht dat mensen daar boos over zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier maar wat roept. Je wilt dolgraag dat we een open grenzen beleid voeren. Elk argument wat je vervolgens tegenstaat probeer je belachelijk te maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon alle langsvarende schepen enteren en gaan zoeken of ze ook vluchtelingen herbergen? Of roep je maar wat?
Inderdaad. Kun je ook uitleggen waarom als er in het Midden-Oosten conflict is, die mensen duizenden kilometers verderop door Westerse landen opgevangen moeten worden? Waarbij men vaak ook nog acht, tien of twaalf veilig landen doorkruist.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het klopt dat de meeste vluchtelingen in de regio worden opgevangen. Bij Syrië blijft bijvoorbeeld zo’n 80% in buurlanden, en wereldwijd is dat ongeveer 69%. Tegelijkertijd staat die opvang onder druk, zeker in landen zoals Libanon, waardoor mensen soms verder trekken op zoek naar stabiliteit.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad. Kun je ook uitleggen waarom als er in het Midden-Oosten conflict is, die mensen duizenden kilometers verderop door Westerse landen opgevangen moeten worden? Waarbij men vaak ook nog acht, tien of twaalf veilig landen doorkruist.
En als ze zich niet laten enteren, schieten tot ze zinken?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:49 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier maar wat roept. Je wilt dolgraag dat we een open grenzen beleid voeren. Elk argument wat je vervolgens tegenstaat probeer je belachelijk te maken.
Dit is precies wat ik bedoel. Je zit de boel belachelijk te maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als ze zich niet laten enteren, schieten tot ze zinken?
Begin 1900 waren er al elektrische auto's. Maar die hebben het afgelegd tegen de brandstof auto.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die hadden we toen wel al, alleen niet op de snelweg, sterker nog de tijd vervooruit met een digitaal abbonement!
[ afbeelding ]
Turkije, Libanon, Egypte, Jordanië, Saudi-Arabië. De regio is groot genoeg om al die mensen op te vangen. Dat hoeft niet in Europa. Ook niet in de Balkan / Zuid Europa.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het klopt dat de meeste vluchtelingen in de regio worden opgevangen. Bij Syrië blijft bijvoorbeeld zo’n 80% in buurlanden, en wereldwijd is dat ongeveer 69%. Tegelijkertijd staat die opvang onder druk, zeker in landen zoals Libanon, waardoor mensen soms verder trekken op zoek naar stabiliteit.
Duitsland’s “Wir schaffen das” kwam destijds ook voort uit de situatie waarin vooral Zuid- en Zuidoost-Europese landen de instroom moeilijk aankonden. Opzich is het natuurlijk heel eerlijk dat de (niet werkende) Dublin-akkoorden betreffende opvang in het eerste veilige land straks komen te vervallen?
Ok. Leg ons dan eens uit hoe je denkt dat te kunnen doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dit is precies wat ik bedoel. Je zit de boel belachelijk te maken.
In 1960 was er al LED licht. Maar die heeft het toen afgelegd tegen gloeilampen en TL verlichting.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Begin 1900 waren er al elektrische auto's. Maar die hebben het afgelegd tegen de brandstof auto.
En anders vluchten ze maar naar Israël of de VS, want die veroorzaken het probleem?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Turkije, Libanon, Egypte, Jordanië, Saudi-Arabië. De regio is groot genoeg om al die mensen op te vangen. Dat hoeft niet in Europa. Ook niet in de Balkan / Zuid Europa.
Tja, daar haal je een cruciaal punt aan. Mensen gebruiken een conflictsituatie vaak ook om op zoek te gaan naar een plek die economische verbetering brengt. Maar als een migrant meerdere veilige landen doorreist, is dit geen vluchten meerquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het klopt dat de meeste vluchtelingen in de regio worden opgevangen. Bij Syrië blijft bijvoorbeeld zo’n 80% in buurlanden, en wereldwijd is dat ongeveer 69%. Tegelijkertijd staat die opvang onder druk, zeker in landen zoals Libanon, waardoor mensen soms verder trekken op zoek naar stabiliteit.
Duitsland’s “Wir schaffen das” kwam destijds ook voort uit de situatie waarin vooral Zuid- en Zuidoost-Europese landen de instroom moeilijk aankonden. Opzich is het natuurlijk heel eerlijk dat de (niet werkende) Dublin-akkoorden betreffende opvang in het eerste veilige land straks komen te vervallen?
Mooi. Nog meer reden om aan circulaire landbouw te doen. Genoeg boeren die dit wel al succesvol doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Het gebrek aan kunstmest gaat ENORM worden.
Laten we wereldwijd alle grenzen gaan bewaken en beslissen wie ze mag passerenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, daar haal je een cruciaal punt aan. Mensen gebruiken een conflictsituatie vaak ook om op zoek te gaan naar een plek die economische verbetering brengt. Maar als een migrant meerdere veilige landen doorreist, is dit geen vluchten meer
Vluchten zou beperkt moeten blijven tot het bereiken van een veilige plek, niet het selectief uitzoeken van de beste plek met de meeste economische voordelen zoals directe toegang tot een sociaal vangnet met talloze potjes.
En de notie dat het Westen al deze mensen maar moet opvangen is ridicuul. Idealiter zouden de grenzen op draconische wijze worden bewaakt en pushbacks worden gehanteerd. Hongarije, Polen en Griekenland laten zien dat het kan.
kijk, je bent weer de boel belachelijk aan het maken!!!!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En anders vluchten ze maar naar Israël of de VS, want die veroorzaken het probleem?
Als die mensen niet genoeg verdienen dan krijgen ze meer huur en zorg toeslag, ze hebben dus helemaal niet het idee dat het loont, de overheid zou er juist op moeten aansturen om mensen minder afhankelijk van de overheid te moeten zijn.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem bij de arme mensen vooral bij aan inkomstenkant zit. Niet genoeg er voor kunnen of willen doen.
Ik vind dat wel wat, een multiculturele samenvatting. Ik heb geen xenofobie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
kijk, je bent weer de boel belachelijk aan het maken!!!!
je wilt geen discussie, je wilt dat wij omgevolkt worden
Ja, dat vinden veel mensen die flink boven modaal verdienen: het hele sociale vangnet moet afgeschaft worden, want daar moet ik voor betalen!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als die mensen niet genoeg verdienen dan krijgen ze meer huur en zorg toeslag, ze hebben dus helemaal niet het idee dat het loont, de overheid zou er juist op moeten aansturen om mensen minder afhankelijk van de overheid te moeten zijn.
Beetje jammer dat er in Afrika allemaal honger is, maar wij hebben wel mooi ons circulaire landbouw?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:54 schreef Adames het volgende:
[..]
Mooi. Nog meer reden om aan circulaire landbouw te doen. Genoeg boeren die dit wel al succesvol doen.
De hongersnood gevolgd door enorme vluchtelingenstromen naar ons is helemaal niet mooi.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:54 schreef Adames het volgende:
[..]
Mooi. Nog meer reden om aan circulaire landbouw te doen. Genoeg boeren die dit wel al succesvol doen.
Mee eens maar afhankelijk zijn van de overheid vind de overheid fijn en deze mensen stemmen ook op partijen die geld geven.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als die mensen niet genoeg verdienen dan krijgen ze meer huur en zorg toeslag, ze hebben dus helemaal niet het idee dat het loont, de overheid zou er juist op moeten aansturen om mensen minder afhankelijk van de overheid te moeten zijn.
Nederland en Libanon zijn ongeveer even groot, in Libanon zijn 750.000 Syriërs (die nu weer op de vlucht mogen), hoeveel Oekrainers denk je dat hier zijn?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Turkije, Libanon, Egypte, Jordanië, Saudi-Arabië. De regio is groot genoeg om al die mensen op te vangen. Dat hoeft niet in Europa. Ook niet in de Balkan / Zuid Europa.
Omdat het geld kost hoorde ik weer. Het geld wat de overheid nog niet heeft kost ze nu al geld, blijft knapquote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:19 schreef cinderloom het volgende:
Voorlopig geen accijns verlaging op brandstof zeiden meerdere ministers voor de wekelijkse ministerraad.
Eens benieuwd of er nog een officieel iets over komt én wat de beweegredenen zijn
Nee ik vind dat helemaal niet, je moet eens stoppen met woorden in mijn mond leggen, ik vind dat er minder mensen afhankelijk van zouden moeten zijn, en dat de mensen die er echt afhankelijk van zijn juist meer moeten krijgen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat vinden veel mensen die flink boven modaal verdienen: het hele sociale vangnet moet afgeschaft worden, want daar moet ik voor betalen!
Dat is letterlijk het doel van grenzen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Laten we wereldwijd alle grenzen gaan bewaken en beslissen wie ze mag passeren![]()
Als dat toch wat lastig is, doen we geen zaken meer met landen die dat niet volgens onze standaarden doen en we sturen regelmatig inspecteurs om dat te controleren?
Dat kan. Het staat iedereen vrij te verhuizen naar een plek die de door hun gewenste culturele diversiteit heeft. Het zou echter niet de bedoeling moeten zijn om die hier in Nederland actief te gaan bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vind dat wel wat, een multiculturele samenvatting. Ik heb geen xenofobie.
Tja, veel mensen stellen dit, helaas is er dan vaak wel sprake van oikofobie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vind dat wel wat, een multiculturele samenvatting. Ik heb geen xenofobie.
Je leest even over de andere landen heen die ik opnoem.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Nederland en Libanon zijn ongeveer even groot, in Libanon zijn 750.000 Syriërs (die nu weer op de vlucht mogen), hoeveel Oekrainers denk je dat hier zijn?
Praat voor jezelf.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is letterlijk het doel van grenzen.
[..]
Dat kan. Het staat iedereen vrij te verhuizen naar een plek die de door hun gewenste culturele diversiteit heeft. Het zou echter niet de bedoeling moeten zijn om die hier in Nederland actief te gaan bewerkstelligen.
[..]
Tja, veel mensen stellen dit, helaas is er dan vaak wel sprake van oikofobie.
Waarom is dat relevant? Ik wil op geen enkele manier dat Nederland op Libanon gaat lijken. Een van de grootste shitholes in het midden oosten, dat land is op geen enkele wijze een voorbeeld of benchmark voor Nederland.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Nederland en Libanon zijn ongeveer even groot, in Libanon zijn 750.000 Syriërs (die nu weer op de vlucht mogen), hoeveel Oekrainers denk je dat hier zijn?
Ah, zo. Ja, ik ben geen ondernemer en heb ook geen ambities om het wel te worden. Erg jammer, want het zou wel interessant kunnen zijn. Bedankt voor de toelichting.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, de winst uit onderneming IS het loon voor de ondernemer. Jij denk in B.V.'s. De meeste ondernemers hebben een eenmanszaak of een VOF.
Verbaast me altijd hoe mensen een verkeerd beeld hebben van wat ondernemers zijn. Een B.V. is fiscaal pas interessant vanaf een winst boven ¤ 150.000.
Excuses, dit is wel erg slordig.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:46 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Je leest even over de andere landen heen die ik opnoem.
Libanon en NL zijn trouwens niet ongeveer even groot. Scheelt bijna een factor 3 in NL voordeel.
Er werd gesteld dat opvang in de regio moest plaatsvinden, Libanon is de regio, en 1 op de 5 inwoners in Libanon is Siriër. Dus in de opvang gebeurd ook echt enorm veel en daarom is dat relevant.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant? Ik wil op geen enkele manier dat Nederland op Libanon gaat lijken. Een van de grootste shitholes in het midden oosten, dat land is op geen enkele wijze een voorbeeld of benchmark voor Nederland.
Nee hoor. Maar het is wel een belemmering. Ik maak in mijn praktijk vaak genoeg mee dat werknemers van klanten niet meer uren willen werken, want dan raken ze hun toeslagen kwijt. Dan moet ik berekenen tot wanneer ze die net houden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat vinden veel mensen die flink boven modaal verdienen: het hele sociale vangnet moet afgeschaft worden, want daar moet ik voor betalen!
Want zelf zou je dat niet doen?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar het is wel een belemmering. Ik maak in mijn praktijk vaak genoeg mee dat werknemers van klanten niet meer uren willen werken, want dan raken ze hun toeslagen kwijt. Dan moet ik berekenen tot wanneer ze die net houden.
Nee, ik zou dan toch meer gaan werken en meer verdienen. En niet belemmerd willen worden door toeslagen, waardoor ik mijn hele leven niet meer verder kom qua niveau. En dan heb ik het niet over kinderopvangtoeslag uiteraard.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Want zelf zou je dat niet doen?
Gelukkig staat het iedereen vrij om zelf keuzes te maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:59 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, ik zou dan toch meer gaan werken en meer verdienen. En niet belemmerd willen worden door toeslagen, waardoor ik mijn hele leven niet meer verder kom qua niveau. En dan heb ik het niet over kinderopvangtoeslag uiteraard.
Reportage gezien over Noord Libanon, hartstikke mooi daar en mensen balen van de hezbollah die in het zuiden elke keer weer ellende veroorzaakt en dat ze uit het Noorden vluchten die kant op. Zijn wel vaak dezelfde clubs die alles verpestenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant? Ik wil op geen enkele manier dat Nederland op Libanon gaat lijken. Een van de grootste shitholes in het midden oosten, dat land is op geen enkele wijze een voorbeeld of benchmark voor Nederland.
Vanuit huis kan ik niet pallets sorterenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Dan moet je even je verwachtingen bijstellen, ik wil helemaal geen punt makenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In 1960 was er al LED licht. Maar die heeft het toen afgelegd tegen gloeilampen en TL verlichting.
In 1950 hadden we al cloudcomputing in de vorm van de mainframe. Maar die heeft het uiteindelijk afgelegd tegen de PC, terwijl we inmiddels steeds meer teruggaan naar cloud computing.
En je punt is?
Mag hopen dat ze er achter de schermen volop mee bezig zijn. Wegkijken kan nietquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:29 schreef Discombobulate het volgende:
Denk dat de overheid wel in mag grijpen, want ik heb zo het idee dat dit nog vele, vele malen erger gaat worden dan we onszelf voorhouden, of dat de overheid zichzelf voorhoudt.
Ik vraag me wel altijd af waarom zulke toeslagen niet altijd een max vermogen én inkomen hebben. Wij krijgen ook gewoon die toeslag, terwijl het nergens op slaat. Heb hem ooit eens willen opzeggen, gingen ze lastig doen. Ja dan niet..quote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:59 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, ik zou dan toch meer gaan werken en meer verdienen. En niet belemmerd willen worden door toeslagen, waardoor ik mijn hele leven niet meer verder kom qua niveau. En dan heb ik het niet over kinderopvangtoeslag uiteraard.
Wat te denken ook van kinderbijslag. Gaat ook nergens over bij bepaalde mensen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik vraag me wel altijd af waarom zulke toeslagen niet altijd een max vermogen én inkomen hebben. Wij krijgen ook gewoon die toeslag, terwijl het nergens op slaat. Heb hem ooit eens willen opzeggen, gingen ze lastig doen. Ja dan niet..
Dat bedrag gaat nu in een potje en doneren we aan de voedselbank..
Overigens stopt ie per mei, dan gaat de kleine naar school en geen BSO (uiteraard).
D66quote:
Ja, ook zo'n onzin inderdaad voor ons. Snap dat gewoon nietquote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:28 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wat te denken ook van kinderbijslag. Gaat ook nergens over bij bepaalde mensen.
Rijk zijn degenen die niet hoeven te werken en wel een tuinman en kok kunnen betalen, dat zijn er inderdaad maar weinig.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar als je als hardwerkende ondernemer al niet meer bij de rijkeren hoort. Wie hoort daar dan wel bij? En waar hoor ik bij?
Maatwerk is vaak duurder dan het gewoon standaard ter beschikking stellen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, ook zo'n onzin inderdaad voor ons. Snap dat gewoon niet
Denk dat hier zijn leeftijd ook nog een rol speelt. Hij is nog relatief jong om premier te zijn, ondanks dat hi jal heel wat politieke kilometers in de hakken heeftquote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Jetten is nog niet echt de premier van alle Nederlanders. Eerder de premier van een heel select groepje.
Met die inefficiënte belastingdienst wrl ja.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maatwerk is vaak duurder dan het gewoon standaard ter beschikking stellen.
Nog netter is het als je vanaf een bepaald punt gaat afbouwen zodat je een variable toeslag krijgt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:19 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Met die inefficiënte belastingdienst wrl ja.
Als vermogen/inkomen hoger is dan 'x', vervalt recht op toeslag 'y'.
Zo lastig kan dat niet zijn te automatiseren. Ze kunnen de boel ook verlagen nav inkomen, dus een 'stop' bij een te hoog inkomen/vermogen moet ook gewoon simpel te integreren zijn.
Dit soort meestal voor inkomensvallen en is daarom beter niet te gebruiken.quote:Als vermogen/inkomen hoger is dan 'x', vervalt recht op toeslag 'y'.
Behalve dan dat we straks weer 20% meer mogen betalen voor onze boodschappenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Geen fan van Jetten, maar hier zegt hij niks vreemds.
Nee zeker niet, maar om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van talloze andere landen is het wel verstandig om nu te elektrificeren.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:22 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Behalve dan dat we straks weer 20% meer mogen betalen voor onze boodschappen
Of dacht je dat al het transport op water rijdt?
Snelheidsverlaging is gerommel in de marge. Je moet ironisch genoeg de accijnzen verhogen wat in Nederland al hoog is maar buurlanden zouden dat ook moeten doen. Geef betaalde accijns terug aan ondernemers zodat logistieke zaken betaalbaar blijven. Kolencentrales opstoken want dat kunnen we uit Europa halen. Niet essentiële winkels en bedrijven sluiten voor zonsondergang om te voorkomen dat gascentrales onnodig aangezet moeten worden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:25 schreef nostra het volgende:
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt voor een grote energiecrisis. Zolang de oorlog in het Midden-Oosten aanhoudt, is het volgens de organisatie aan overheden en ook burgers in de rest van de wereld om de impact van de forse olie- en gasprijsstijgingen zoveel mogelijk te beperken.
Belangrijk nieuws
Het IEA raadt mensen bijvoorbeeld aan waar mogelijk vanuit huis te werken om brandstofkosten te drukken.
Volgens IEA-directeur Fatih Birol zorgt de Iranoorlog voor de grootste aanvoersverstoring in de geschiedenis van de wereldwijde oliemarkt. De impact op de brandstofvoorziening is in volume nu ook groter dan tijdens de oliecrisis van 1973, die leidde tot de oprichting van het IEA.
"Als wereldwijde energieautoriteit doet het IEA er alles aan om de stabiliteit van energiemarkten te ondersteunen", stelt Birol. Daarom heeft zijn organisatie mogelijke acties op een rij gezet die landen in de wereld snel zouden moeten kunnen toepassen.
Verlaag snelheidslimieten op snelwegen met minstens 10 kilometer per uur, staat onder meer in de vrijdag gepubliceerde lijst met adviezen. Het IEA oppert ook het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren, meer gebruik te maken van autodelen en vliegreizen te vermijden waar alternatieve opties bestaan.
Schakel in de keuken over op elektrische kookplaten, noemt de organisatie ook nog. En overheden zouden kunnen nadenken over nummerplaatrotatieschema's waarbij niet alle auto's in een stad tegelijk op de weg mogen.
'Overheden moeten ingrijpen'
"Zoals we in 2022 hebben gezien, kunnen overheden ingrijpen met maatregelen om consumenten te helpen met hun energierekeningen tijdens prijsstijgingen. Echter, de financiële middelen zijn beperkt, en het is cruciaal dat de maatregelen gericht zijn op degenen die het het meest nodig hebben", wordt in het rapport in het bijzonder aangestipt.
Vorige week maakte het IEA al bekend dat zijn 32 leden, waaronder Nederland, samen ruim 400 miljoen vaten olie vrijgeven uit de noodvoorraden. Dat is de grootste vrijgave uit de geschiedenis van de in Parijs gevestigde organisatie.
Die maatregel was bedoeld om de markt te kalmeren, maar dat is door de aanhoudende strijd nog niet echt gelukt. Door de oorlog zijn de prijzen flink verder opgelopen.
De adviezen en geschetste opties van het IEA zijn niet alleen bedoeld voor overheden en burgers. Voor de industrie is ook een rol weggelegd. In landen waar de gasvoorraden onder druk staan, kunnen fabrieken mogelijk overschakelen van lpg naar alternatieve brandstoffen.
https://www.nu.nl/economi(...)s-waar-mogelijk.html
Dat kan niet met ons stroomnetwerk. We lopen nu al compleet vast daarmee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nee zeker niet, maar om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van talloze andere landen is het wel verstandig om nu te elektrificeren.
Elektrificeren begint met een stroomnet dat een structureel hoge vraag aan kan. Daar zijn we nog lang niet. De energietransitie is prima, maar in het juiste tempo.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:41 schreef Anton91 het volgende:
Nee zeker niet, maar om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van talloze andere landen is het wel verstandig om nu te elektrificeren.
Dat gaat niet even ''nu''quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En hoe gaan we die elektriciteit opwekken als het niet waait?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ok, dus de veranderingen die ik binnen de beschikbaar gestelde capaciteit thuis heb uitgevoerd had ik beter niet kunnen doen?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat kan niet met ons stroomnetwerk. We lopen nu al compleet vast daarmee.
Ligt aan de omstandigheden, als het een mooi zonnig dagje is uit zonnepanelen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe gaan we die elektriciteit opwekken als het niet waait?
Bij jou thuis =/= het hoogspanningsnet en de windparken in de Noordzee. Ok, dat vind je blijkbaar moeilijk te geloven, maar het is echt zo.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ok, dus de veranderingen die ik binnen de beschikbaar gestelde capaciteit thuis heb uitgevoerd had ik beter niet kunnen doen?
Ik zag bijv een paar dagen geleden ook dat Vattenfall sinds kort een nieuwe boiler heeft, om overtallige (zon/wind)energie om te zetten in warm water. Ook dat zijn vormen van elektrificeren die ervoor zorgen dat we minder afhankelijk worden.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe gaan we die elektriciteit opwekken als het niet waait?
Dat snap ik dat dat niet zo is, dus wat wil je ermee zeggen?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij jou thuis =/= het hoogspanningsnet en de windparken in de Noordzee. Ok, dat vind je blijkbaar moeilijk te geloven, maar het is echt zo.
80% van de leaserijders is al verplicht om elektrisch te rijden...quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:30 schreef cinderloom het volgende:
Hoe gaan bedrijven met een lease wagenpark eigenlijk om met deze peperdure brandstof? Moeten leaserijders bv minder rijden etc?
Want alles wordt doorberekend naar hun klanten vrees ik. Logisch natuurlijk, maar dit soort dingen gaan ook spelen.
Voor je eigen voordeel wel. Voor het gemeenschappelijke netwerk niet, nee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:07 schreef Anton91 het volgende:
Ok, dus de veranderingen die ik binnen de beschikbaar gestelde capaciteit thuis heb uitgevoerd had ik beter niet kunnen doen?
Ik zag bijv een paar dagen geleden ook dat Vattenfall sinds kort een nieuwe boiler heeft, om overtallige (zon/wind)energie om te zetten in warm water. Ook dat zijn vormen van elektrificeren die ervoor zorgen dat we minder afhankelijk worden.
Ja het zal best prachtig zijn. Rwanda is ook een prachtig en groen land.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:14 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Reportage gezien over Noord Libanon, hartstikke mooi daar en mensen balen van de hezbollah die in het zuiden elke keer weer ellende veroorzaakt en dat ze uit het Noorden vluchten die kant op. Zijn wel vaak dezelfde clubs die alles verpesten
Voor het gemeenschappelijke netwerk ook.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Voor je eigen voordeel wel. Voor het gemeenschappelijke netwerk niet, nee.
Reken maar dat wanneer de prijzen weer een tijdje gemiddeld lekker hoog blijven en de dynamische uurtarieven flink fluctueren er weer een boost komt in de investeringen in duurzaamheid en gedeeltelijke onafhankelijkheid.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ligt aan de omstandigheden, als het een mooi zonnig dagje is uit zonnepanelen.Maar andere manieren zijn ook welkom. En misschien stijgt de hoeveelheid batterijcapaciteit wel flink en kunnen we op grotere schaal overtollige energie opslaan.
En als nou iedereen dat doet, is de spanning altijd zo hoog, dat de omvormers zich uit gaan zetten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor het gemeenschappelijke netwerk ook.
Als er overtollige stroom is, is een groot deel daarvan afkomstig van zonnepanelen in woonwijken. Alles wat dan in die wijk gebruikt wordt door boilers, wasmachines, vaatwassers en opladen van elektrische auto's hoeft maar een heel klein stukje getransporteerd te worden. Dat gebruik bij overtollige stroomproductie ontlast het net dus juist.
Dus niet alleen goed voor jezelf, ook goed voor het geheel
Wanneer de spanning op een mooie zonnige dag zo hoog wordt dat omvormers zich uitschakelen, is dat een goed teken, in het grotere geheel bekeken.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als nou iedereen dat doet, is de spanning altijd zo hoog, dat de omvormers zich uit gaan zetten.
Toen was ik er niet zo bewust mee bezig (andere woning, geen mogelijkheid en geen noodzaak) maar ik denk zeker dat mensen geprikkelt moeten worden. Het is jammer dat veel mensen niet realizeren dat ze de zonnepanelen die ze hebben laten installeren vaak al terug verdient hebben, want met veel andere investeringen zal dat hetzelfde zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Reken maar dat wanneer de prijzen weer een tijdje gemiddeld lekker hoog blijven en de dynamische uurtarieven flink fluctueren er weer een boost komt in de investeringen in duurzaamheid en gedeeltelijke onafhankelijkheid.
Dat zag je in 2021-2023 ook.
Door dit soort prijs explosies worden er weer wat mensen wakker geschud voor het feit dat onveranderd doorgaan met fossielen verbranden een doodlopende weg is.
Ik denk niet dat je weet hoe het werkt. Maar inderdaad, de energie zoveel mogelijk verspillen of een thuisaccu aanschaffen werkt wel. Daarmee maak je het ook onrendabel de aardgascentrales in bedrijf te houden die we nodig hebben in de winter. Behalve als we de stroomprijs veel hoger maken. Maar daar heb jij alleen in de winter last van, dus dat boeit niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wanneer de spanning op een mooie zonnige dag zo hoog wordt dat omvormers zich uitschakelen, is dat een goed teken, in het grotere geheel bekeken.
Het is namelijk teken dat binnen het betreffende wijkje op dat moment 100% lokaal geproduceerde zonne-energie gebruikt wordt én er ook nog overschot is.
Hoe meer uren met omvormers die afschakelen door te hoge netspanning, hoe beter.
Het is zaak om op die momenten in de wijk de wasmachines en vaatwassers aan te zetten, thuisaccu's en auto's op te laden om zo het verbruik te verhogen zodat er minder omvormers hoeven af te schakelen en op andere momenten minder bijgesprongen hoeft te worden door de gascentrale.
Wel jammer voor de eigenaren van de panelen dat heb op dat moment even niks oplevert wanneer de omvormer afschakelt. Maar dat hoort er bij wanneer je als producent iets aanbiedt wanneer er overschot is. En kun je dus zelf oplossen door een thuisaccu of EV op te gaan laden.
Daarom moet iedereen juist zijn eigen energie zoveel mogelijk gebruiken (afschaffen salderingsregeling zal daar bij helpen). Maar het komt ook wel eens voordat teveel mensen terugleveren op dezelfde fase (ipv netjes verdeeld) of dat de kabel die gebruikt is te dun is.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als nou iedereen dat doet, is de spanning altijd zo hoog, dat de omvormers zich uit gaan zetten.
Exact. Ik laat de vaatwasser gewoon lekker een vol programma draaien voor drie kopjes. Verbruiken om het verbruikenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:52 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Daarom moet iedereen juist zijn eigen energie zoveel mogelijk gebruiken (afschaffen salderingsregeling zal daar bij helpen). Maar het komt ook wel eens voordat teveel mensen terugleveren op dezelfde fase (ipv netjes verdeeld) of dat de kabel die gebruikt is te dun is.
Nergens voor nodig, maar ik denk wel dat mensen het relatief makkelijk beter kunnen plannen. Ik zet de vaat vaak tussen 12:00-16:00u aan waardoor de kans het grootste is dat dit gaat met de opwek van m'n panelen. Zo doe ik dat ook vaak met de wasmachine.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:30 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Exact. Ik laat de vaatwasser gewoon lekker een vol programma draaien voor drie kopjes. Verbruiken om het verbruiken
Gewoon leeg kan ook als je recalcitrant wil zijn. Straalkacheltje 2.000 Watt buiten de hele dag. Dat zal ze leren.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:30 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Exact. Ik laat de vaatwasser gewoon lekker een vol programma draaien voor drie kopjes. Verbruiken om het verbruiken
Affakkelen is echt nergens voor nodig en mensen die denken van wel snappen het niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gewoon leeg kan ook als je recalcitrant wil zijn. Straalkacheltje 2.000 Watt buiten de hele dag. Dat zal ze leren.Affakkelen is the way to go.
Is ook nergens voor nodig, maar ik heb wel eens een filmpje gezien van iemand die dat soort taferelen juist wel deed, vanwege de negatieve tarieven bij dynamische contracten. Maar zodra het salderen stopt, zal dat ook wel stoppen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:59 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Affakkelen is echt nergens voor nodig en mensen die denken van wel snappen het niet.
Het was satire. In de hoop dat men dat wel snapte. Parodie op wat Tweakers allemaal doen bang voor de knip. Als het om het geld gaat zijn zij een zeer schadelijke soort.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:59 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Affakkelen is echt nergens voor nodig en mensen die denken van wel snappen het niet.
Een tientje:quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:57 schreef Peppert het volgende:
Gelukkig kost de trein niks (oh wacht)
[ afbeelding ]
https://www.treinenweb.nl(...)am-naar-berlijn.htmlquote:De nieuwe treindienst van GoVolta is vanaf de start een directe concurrent van NS en Deutsche Bahn. Treinkaartjes naar Berlijn worden aangeboden vanaf 10 euro, terwijl deze bij andere vervoerders doorgaans minimaal rond de 30 euro liggen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |