abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220393660
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voor het gemeenschappelijke netwerk ook.

Als er overtollige stroom is, is een groot deel daarvan afkomstig van zonnepanelen in woonwijken. Alles wat dan in die wijk gebruikt wordt door boilers, wasmachines, vaatwassers en opladen van elektrische auto's hoeft maar een heel klein stukje getransporteerd te worden. Dat gebruik bij overtollige stroomproductie ontlast het net dus juist.

Dus niet alleen goed voor jezelf, ook goed voor het geheel
En als nou iedereen dat doet, is de spanning altijd zo hoog, dat de omvormers zich uit gaan zetten.
pi_220393698
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En als nou iedereen dat doet, is de spanning altijd zo hoog, dat de omvormers zich uit gaan zetten.
Wanneer de spanning op een mooie zonnige dag zo hoog wordt dat omvormers zich uitschakelen, is dat een goed teken, in het grotere geheel bekeken.
Het is namelijk teken dat binnen het betreffende wijkje op dat moment 100% lokaal geproduceerde zonne-energie gebruikt wordt én er ook nog overschot is.
Hoe meer uren met omvormers die afschakelen door te hoge netspanning, hoe beter.
Het is zaak om op die momenten in de wijk de wasmachines en vaatwassers aan te zetten, thuisaccu's en auto's op te laden om zo het verbruik te verhogen zodat er minder omvormers hoeven af te schakelen en op andere momenten minder bijgesprongen hoeft te worden door de gascentrale.

Wel jammer voor de eigenaren van de panelen dat heb op dat moment even niks oplevert wanneer de omvormer afschakelt. Maar dat hoort er bij wanneer je als producent iets aanbiedt wanneer er overschot is. En kun je dus zelf oplossen door een thuisaccu of EV op te gaan laden.
pi_220393726
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Reken maar dat wanneer de prijzen weer een tijdje gemiddeld lekker hoog blijven en de dynamische uurtarieven flink fluctueren er weer een boost komt in de investeringen in duurzaamheid en gedeeltelijke onafhankelijkheid.
Dat zag je in 2021-2023 ook.

Door dit soort prijs explosies worden er weer wat mensen wakker geschud voor het feit dat onveranderd doorgaan met fossielen verbranden een doodlopende weg is.
Toen was ik er niet zo bewust mee bezig (andere woning, geen mogelijkheid en geen noodzaak) maar ik denk zeker dat mensen geprikkelt moeten worden. Het is jammer dat veel mensen niet realizeren dat ze de zonnepanelen die ze hebben laten installeren vaak al terug verdient hebben, want met veel andere investeringen zal dat hetzelfde zijn.

Isoleren/warmtepomp etc. Ligt er natuurlijk wel aan wat, vloerisolatie is gewoon niet of vrijwel nooit rendabel als het al aanwezig is. Maar dak daarintegen kan wel interessant zijn. Zelf heb ik een tijd geleden de kozijnen laten vervangen en de muren zijn altijd kou en ik ben niet overal bijgeweest, maar ik kwam dus gewoon een hoek tegen waar helemaal geen isolatie in zat. Nou heb ik nog 5cm over in de spouw wat ik vanochtend heb kunnen meten, dus ik zit eraan te denken dat het misschien wel verstandig is om de spouw bij te laten vullen met glaswol.
pi_220393731
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wanneer de spanning op een mooie zonnige dag zo hoog wordt dat omvormers zich uitschakelen, is dat een goed teken, in het grotere geheel bekeken.
Het is namelijk teken dat binnen het betreffende wijkje op dat moment 100% lokaal geproduceerde zonne-energie gebruikt wordt én er ook nog overschot is.
Hoe meer uren met omvormers die afschakelen door te hoge netspanning, hoe beter.
Het is zaak om op die momenten in de wijk de wasmachines en vaatwassers aan te zetten, thuisaccu's en auto's op te laden om zo het verbruik te verhogen zodat er minder omvormers hoeven af te schakelen en op andere momenten minder bijgesprongen hoeft te worden door de gascentrale.

Wel jammer voor de eigenaren van de panelen dat heb op dat moment even niks oplevert wanneer de omvormer afschakelt. Maar dat hoort er bij wanneer je als producent iets aanbiedt wanneer er overschot is. En kun je dus zelf oplossen door een thuisaccu of EV op te gaan laden.
Ik denk niet dat je weet hoe het werkt. Maar inderdaad, de energie zoveel mogelijk verspillen of een thuisaccu aanschaffen werkt wel. Daarmee maak je het ook onrendabel de aardgascentrales in bedrijf te houden die we nodig hebben in de winter. Behalve als we de stroomprijs veel hoger maken. Maar daar heb jij alleen in de winter last van, dus dat boeit niet.
pi_220393753
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daarom moet iedereen juist zijn eigen energie zoveel mogelijk gebruiken (afschaffen salderingsregeling zal daar bij helpen). Maar het komt ook wel eens voordat teveel mensen terugleveren op dezelfde fase (ipv netjes verdeeld) of dat de kabel die gebruikt is te dun is.
pi_220397780
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Daarom moet iedereen juist zijn eigen energie zoveel mogelijk gebruiken (afschaffen salderingsregeling zal daar bij helpen). Maar het komt ook wel eens voordat teveel mensen terugleveren op dezelfde fase (ipv netjes verdeeld) of dat de kabel die gebruikt is te dun is.
Exact. Ik laat de vaatwasser gewoon lekker een vol programma draaien voor drie kopjes. Verbruiken om het verbruiken ^O^
pi_220398087
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:30 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Exact. Ik laat de vaatwasser gewoon lekker een vol programma draaien voor drie kopjes. Verbruiken om het verbruiken ^O^
Nergens voor nodig, maar ik denk wel dat mensen het relatief makkelijk beter kunnen plannen. Ik zet de vaat vaak tussen 12:00-16:00u aan waardoor de kans het grootste is dat dit gaat met de opwek van m'n panelen. Zo doe ik dat ook vaak met de wasmachine.
pi_220398089
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:30 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Gewoon leeg kan ook als je recalcitrant wil zijn. Straalkacheltje 2.000 Watt buiten de hele dag. Dat zal ze leren. :) Affakkelen is the way to go.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220398184
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Gewoon leeg kan ook als je recalcitrant wil zijn. Straalkacheltje 2.000 Watt buiten de hele dag. Dat zal ze leren. :) Affakkelen is the way to go.
Affakkelen is echt nergens voor nodig en mensen die denken van wel snappen het niet.
pi_220398200
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:59 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Affakkelen is echt nergens voor nodig en mensen die denken van wel snappen het niet.
Is ook nergens voor nodig, maar ik heb wel eens een filmpje gezien van iemand die dat soort taferelen juist wel deed, vanwege de negatieve tarieven bij dynamische contracten. Maar zodra het salderen stopt, zal dat ook wel stoppen.
pi_220399720
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:59 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Het was satire. In de hoop dat men dat wel snapte. Parodie op wat Tweakers allemaal doen bang voor de knip. Als het om het geld gaat zijn zij een zeer schadelijke soort.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220400002
Gelukkig kost de trein niks (oh wacht)

zondag 22 maart 2026 @ 00:07:35 #263
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220402106
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:57 schreef Peppert het volgende:
Gelukkig kost de trein niks (oh wacht)

[ afbeelding ]
Een tientje:
quote:
De nieuwe treindienst van GoVolta is vanaf de start een directe concurrent van NS en Deutsche Bahn. Treinkaartjes naar Berlijn worden aangeboden vanaf 10 euro, terwijl deze bij andere vervoerders doorgaans minimaal rond de 30 euro liggen.
https://www.treinenweb.nl(...)am-naar-berlijn.html
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')