abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:00:52 #1
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344250
quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220344252
De Verenigde Staten zouden het veel moeilijker hebben om overal ter wereld oorlogen te voeren als meer landen hun luchtruim, territoriale wateren en grondgebied minder gemakkelijk ter beschikking zouden stellen aan het Amerikaanse leger. Daarom vind ik dat we weinig medelijden hoeven te hebben met de Golfstaten wanneer zij worden geraakt door drones of raketten. Als je je land openstelt voor militaire offensieve operaties tegen een buurland, moet je ook bereid zijn de gevolgen te dragen, inclusief economische en andere vormen van schade.

zaterdag 14 maart 2026 @ 21:03:21 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344291
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik zie al een bommenwerper die een tapijt van laarzen uitstroot.
Of gewoon tapijten uit het ruim flikkert, als carpet bombing.

Of bommen naar binnen gooit bij Carpetright 😱
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:05:15 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220344313
Dat is een carnavaleske TT:

Er staat een laars in de gang. Ja, ja, een laars in de gang. Oh, oh, een laars in de gang, bij buurman Kahmenei.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:06:11 #5
24533 ACT-F
pi_220344327
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Of gewoon tapijten uit het ruim flikkert, als carpet bombing.

Of bommen naar binnen gooit bij Carpetright 😱
Er is aardig wat tapijt nodig om er Carpetland van te maken.
pi_220344328
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:05 schreef ACT-F het volgende:

Er staat een laars in de gang. Ja, ja, een laars in de gang. Oh, oh, een laars in de gang, bij buurman Kahmenei.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier die nog kennen. _O-
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:06:15 #7
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344329
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:01 schreef Peppert het volgende:
De Verenigde Staten zouden het een stuk moeilijker hebben om overal ter wereld oorlogen te voeren als minder landen hun luchtruim, territoriale wateren en grondgebied minder gemakkelijk ter beschikking zouden stellen. Daarom vind ik dat we weinig medelijden hoeven te hebben met de Golfstaten wanneer zij worden geraakt door drones of raketten. Als je je land openstelt voor militaire offensieve operaties tegen een buurland, moet je ook bereid zijn de gevolgen te dragen, inclusief economische en andere vormen van schade.

[ afbeelding ]
De Golfstaten zullen ongetwijfeld als dit afgelopen is, die relatie en samenwerking stevig heroverwegen ja :Y

Immers, die basissen hebben hen tot doelwit gemaakt, en de VS is niet afdoende in staat geweest om ze te beschermen.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:06:51 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344342
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
De eind dertigers en 40 plussers sowieso.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:07:17 #9
24533 ACT-F
pi_220344350
quote:

[..]
De meesten hier zijn oudere jongeren O~)
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:08:30 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344369
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:05 schreef ACT-F het volgende:

Toen het eenmaal weer ging over boots om the ground, en ik zag dat het topic bijna dicht was, móest ik hem maken *)
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:09:08 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220344375
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef StateOfMind het volgende:
De eind dertigers en 40 plussers sowieso.
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:07 schreef ACT-F het volgende:
Volgens mij heb ik "De Daverende 13" als vinyl nog wel ergens op zolder liggen...
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:09:52 #12
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344381
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Leeftijd is slechts een getal.
Tijd is relatief.

(Abraham komt hier in de zomer langs :@, kan ik gelijk vragen waar de mosterd staat)
A murky, forgotten land.
pi_220344382
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De Golfstaten zullen ongetwijfeld als dit afgelopen is, die relatie en samenwerking stevig heroverwegen ja :Y

Immers, die basissen hebben hen tot doelwit gemaakt, en de VS is niet afdoende in staat geweest om ze te beschermen.
Qatar zal de volgende keer Trump geen vliegtuig cadeau meer doen. Hooguit een luchtballon denk ik O-)
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:15:07 #14
24533 ACT-F
pi_220344436
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Tijd is relatief.

(Abraham komt hier in de zomer langs :@, kan ik gelijk vragen waar de mosterd staat)
Ik heb nog een jaar uitstel van executie.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:15:57 #15
24533 ACT-F
pi_220344445
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:09 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Qatar zal de volgende keer Trump geen vliegtuig cadeau meer doen. Hooguit een luchtballon denk ik O-)
Eentje stevig gevuld met helium zodat die nooit meer omlaag gaat.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:18:34 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344467
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik ga binnenkort vast proeflopen met wat rollators, en ook alvast een mooie vurenhouten kist uitzoeken :P
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:25:49 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220344516
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:15 schreef ACT-F het volgende:
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:18 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ga binnenkort vast proeflopen met wat rollators, en ook alvast een mooie vurenhouten kist uitzoeken :P
Hier is ie al langs geweest, niet veel van gemerkt... _O-
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:26:51 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220344520
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Daar komt je laatste makelaar, hij maakt je laatste huisje klaar... Een huisje van zes planken. Al ben je nog zo'n hoge Piet, een ander huisje krijg je niet...
pi_220344564
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Tijd is relatief.

50 is het nieuwe 40.
Hoop ik.

Over een paar maand weet ik het.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:35:46 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344604
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
50 is het nieuwe 40.
Hoop ik.

Over een paar maand weet ik het.
Eind juli hier B:)B

Hopelijk gaan de vijftigers een stuk langzamer dan mijn veertigers, want die gingen mij iets te snel voorbij :{w
A murky, forgotten land.
pi_220344605
Kharg Island is sinds BF3 al een goede map.
pi_220344621
Maar kargh island krijgt z'n olie dus van pijpleidingen, die iran niet af kan sluiten zonder de bronnen te vernaggelen?

Dus als je het verovert, kun je gewoon hun olie gaan verkopen?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:37:51 #23
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344623
quote:

[..]
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:40:05 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344647
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:35 schreef Since2003 het volgende:
Kharg Island is sinds BF3 al een goede map.
Verrek, nu je het zegt :D

Al vind ik persoonlijk de Battlefield Bad Company games nog de leukste en beste.

Dat riedeltje is sinds Bad Company altijd mijn ringtone geweest op elke mobiel sindsdien _O_

(The Beast - Milt Buckner)
A murky, forgotten land.
pi_220344703
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220344716
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:45 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
Geen aandacht is geen geld. :P
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:48:35 #27
24533 ACT-F
pi_220344740
Als ze deze pijpleiding maar heel laten:

quote:
Aramco’s Red Sea Lifeline: How the East-West Pipeline Became Saudi Arabia’s Only Oil Export Route

With the Strait of Hormuz closed, Aramco is emergency-activating its 1,200-kilometre East-West Pipeline to reroute crude exports to the Red Sea port of Yanbu.

DHAHRAN — Saudi Aramco is emergency-activating the East-West Pipeline to reroute crude oil exports from the Persian Gulf to the Red Sea port of Yanbu, bypassing the closed Strait of Hormuz. This 1,200-kilometre pipeline — built in 1981 as insurance against exactly this scenario — can transport up to 5 million barrels per day across the Arabian Peninsula, connecting the world’s largest crude processing facilities near the Eastern Province to the Kingdom’s only major export terminal outside the Persian Gulf.

By mid-March, the pipeline had proven its worth: the IEA declared the Hormuz closure the largest oil supply disruption in history, with Yanbu exports surging 330 percent as Saudi Arabia rerouted crude to the Red Sea.

The activation comes after a cascading series of events that have severed Saudi Arabia’s primary export arteries. On February 28, the United States and Israel launched Operation Epic Fury against Iran, killing Supreme Leader Ali Khamenei. Iran retaliated with waves of ballistic missiles and suicide drones across the Gulf states, striking energy infrastructure from Kuwait to the United Arab Emirates. On March 2, the Islamic Revolutionary Guard Corps confirmed what tanker operators had already discovered: Iran’s Hormuz blockade was in full effect. The strait that carries one-fifth of the world’s crude oil is shut.

For Saudi Arabia, the calculus is stark. The Kingdom produces between 10 and 11 million barrels per day and exports roughly 6 to 6.4 million bpd. Nearly all of that crude has historically left from two east-coast mega-terminals — Ras Tanura and Ju’aymah — which together boast 6.5 million bpd of loading capacity. Both facilities sit on the Persian Gulf, behind the Hormuz chokepoint. With the strait closed and Ras Tanura damaged by drone strikes, the East-West Pipeline is no longer a backup. It is the plan.
https://houseofsaud.com/a(...)yanbu-hormuz-bypass/

Ik denk dat die hier uitkomt:

https://maps.app.goo.gl/bTwnQFR1A12i7km9A
pi_220344744
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:45 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
En dan komen de Russen dat de VS informatie over doelen in Rusland doorgeeft aan Oekraine.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:49:12 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220344750
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:37 schreef ExTec het volgende:
Maar kargh island krijgt z'n olie dus van pijpleidingen, die iran niet af kan sluiten zonder de bronnen te vernaggelen?

Dus als je het verovert, kun je gewoon hun olie gaan verkopen?
Lijkt me strategisch heel verstandig dat te veroveren, fijn sitting duck spelen zo in bereik van Iraanse wapens.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220344752
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:40 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Verrek, nu je het zegt :D

Al vind ik persoonlijk de Battlefield Bad Company games nog de leukste en beste.

Dat riedeltje is sinds Bad Company altijd mijn ringtone geweest op elke mobiel sindsdien _O_

(The Beast - Milt Buckner)
Als je dit kunt waarderen, kun je vast ook de muziek van transport tycoon waarderen (als we het dan toch over olie transport hebben)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_220344777
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lijkt me strategisch heel verstandig dat te veroveren, fijn sitting duck spelen zo in bereik van Iraanse wapens.
Eh, eens, maar voorlopig opereren ze daar alsof er geen vuiltje aan de lucht is, en gaan alle iraanse olietankers, die natuurlijk niet opgeblazen worden, naar china.

Dus zeg het maar.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220344783
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Bensel het volgende:

[..]
Als je dit kunt waarderen, kun je vast ook de muziek van transport tycoon waarderen (als we het dan toch over olie transport hebben)
Die soundtrack van Transport Tycoon kan ik wel dromen _O_
OpenTTD speel ik nog met regelmaat.

De video die je plaatst is door een echt orkest opgenomen, de in-game is uiteraard midi (wavetable).

zaterdag 14 maart 2026 @ 21:54:35 #33
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344800
quote:

[..]
Denk dat ze dat pas proberen als er wat minder dreiging is.

maar ik las net in vorige deel dat er Amerikaanse militairen op Iraanse bodem zijn, ik kon hiervan nog niks vinden
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:55:52 #34
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344805
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die soundtrack van Transport Tycoon kan ik wel dromen _O_
OpenTTD speel ik nog met regelmaat.

De video die je plaatst is door een echt orkest opgenomen, de in-game is uiteraard midi (wavetable).

het spel van de jaren 90 wat ik nog steeds veel speel en standaard staat geinstaleerd op mijn pc!
*O* Dit spel is gewoon zo fucking goed het heeft geen remake nodig!

Heb m trouwens op diskette en CD origineel :@

funny detail in het origineel als je een tunnel maakte van ene stuk land ondergronds naar het andere stuk land betaalde je niet maar kreeg je het geld, dit werkt niet bij openttd alleen in het origineel
pi_220344813
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:55 schreef theguyver het volgende:

[..]
het spel van de jaren 90 wat ik nog steeds veel speel en standaard staat geinstaleerd op mijn pc!
*O* Dit spel is gewoon zo fucking goed het heeft geen remake nodig!

Heb m trouwens op diskette en CD origineel :@
Heb het origineel ook nog, uit 1994.
119 gulden bij de Dixons

Later de "Deluxe" gescoord via vrienden en m'n 386SX40 omgebouwd naar een 486DX2 80 (@100MHz) omdat het wel erg traag werd met veel treinen en vliegtuigen :P

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-03-2026 22:02:32 ]
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:58:40 #36
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344826
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Bensel het volgende:

[..]
Het mooie is, het is totaal niet mijn muziek, maar het heeft iets pakkends :D

Geldt idd ook voor jouw voorbeeld.

Andere, game muziek gerelateerde anekdote: ik ben geboren in 1976, dus opgegroeid met jaren 80 muziek, maar ik vond die muziek echt verschrikkelijk.
Had echt een hekel aan muziek die gehele periode.
Pas eind jaren tachtig, begin jaren negentig begon ik muziek leuk te vinden, omdat ik toen rap en vroege dance (Turn Up the Bass) ontdekte.

En pas een jaar geleden, door de Guardians of the Galaxy game (ontzettend leuke game), ben ik de jaren tachtig muziek wat meer gaan waarderen :D
A murky, forgotten land.
pi_220344846
quote:

[..]
Ik zie Trump die 2500 mariniers gewoon afzetten op Kharg. Dat zijn heel veel vlaggen om op te vouwen. :P
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:03:48 #38
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344869
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
119 gulden bij de Dixons
:{ holy crap nee zoveel heb ik er niet voor betaald.
op de Diskettes staat 14,99 gulden en de CD was een pack met andere games voor 10 gulden meen ik.
Ik had toen spel uit kwam een 8068 later kocht ik zelf een een 386 met simpele super vga kaart van wel 2 mega bite!
hoe meer ik bouwde hoe trager het spel werd dus een jaar duurde ook bijna een jaar op een gegeven moment _O-
mijn toenmalige PC en veel andere meuk zoals mijn eerste laptop mijn mario kart arcade kast mijn atari 8600 kan je bewonderen bij bonami in Zwolle

https://www.emerce.nl/wir(...)ding-retro-arcadehal

oke genoeg nostalgie weer verder ontopic!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:04:57 #39
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344879
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:01 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Ik zie Trump die 2500 mariniers gewoon afzetten op Kharg. Dat zijn heel veel vlaggen om op te vouwen. :P
Kharg idd of een grondoperatie op het smalste deel van Hormuz.

Op een van die 2 zet ik jouw geld :7

Maar dat schip schijnt pas over 10 tot 14 dagen te arriveren.
Dus ze hebben nog 2 weken om Conquest te spelen in BF3 op die map :P
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:05:56 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344881
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:03 schreef theguyver het volgende:

[..]
op de Diskettes staat 14,99 gulden en de CD was een pack met andere games voor 10 gulden meen ik.
Ik had toen spel uit kwam een 8068 later kocht ik zelf een een 386 met simpele super vga kaart van wel 2 mega bite!
hoe meer ik bouwde hoe trager het spel werd dus een jaar duurde ook bijna een jaar op een gegeven moment _O-
mijn toenmalige PC en veel andere meuk zoals mijn eerste laptop mijn mario kart arcade kast mijn atari 8600 kan je bewonderen bij bonami in Zwolle

Het is wel een stuk vrolijker onderwerp :P
A murky, forgotten land.
pi_220344890
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:03 schreef theguyver het volgende:

[..]

Bonami ben ik een paar jaar terug geweest, is echt de moeite waard.

Ook HomeComputerMuseum in Helmond, daar ben ik nog Patreon van.
pi_220344899
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:05 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Het is wel een stuk vrolijker onderwerp :P
Ik speel ook nog C&C RA2 YR dus dat past beter bij het onderwerp.

Al heb ik boven Iran nog geen Kirov of UFO gezien.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:10:39 #43
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344915
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bonami ben ik een paar jaar terug geweest, is echt de moeite waard.

Ook HomeComputerMuseum in Helmond, daar ben ik nog Patreon van.
Dan heb je vast wel wat van mijn antieke meuk gezien!
Helaas moest ik veel weg doen en heb deze aan hun gedoneerd, toen ik ging verhuizen!

Die ken ik niet zet ik in mijn to-do agenda..

^O^
pi_220344926
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
119 gulden bij de Dixons

Later de "Deluxe" gescoord via vrienden en m'n 386SX40 omgebouwd omdat het wel erg traag werd met veel treinen en vliegtuigen :P
Micro Prose en Dynamix/Sierra brachten de beste games uit.
Maar nu ga ik even off top mijn fav. game muziek is van Borderlands 2. Bloodshot ramparts ost het level in combinatie met dit nummer complete chaos.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:12:35 #45
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:10 schreef theguyver het volgende:

[..]
Helaas moest ik veel weg doen en heb deze aan hun gedoneerd, toen ik ging verhuizen!

^O^
Ik heb mijn Amiga 500 hier nog ergens liggen, met voeding, zonder monitor.
Geen idee of het het nog doet, maar stukje sentiment, dus kan hem niet weggooien.
A murky, forgotten land.
pi_220344935
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:10 schreef theguyver het volgende:

[..]

^O^
Heb zelf een half museum, o.a. een stuk of 9 Sinclair ZX80's en een flinke CPU-verzameling (ook veel nog in folie en doos) :P

Er is een reden dat ik verhuis, kon het niet meer kwijt :+
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:13:29 #47
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344938
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
Micro Prose en Dynamix/Sierra brachten de beste games uit.
Maar nu ga ik even off top mijn fav. game muziek is van Borderlands 2. Bloodshot ramparts ost het level in combinatie met dit nummer complete chaos.
Micro Prose, was dat niet van die Submarine game op de C64?
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:14:47 #48
24533 ACT-F
pi_220344950
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die speel ik ook nog steeds _O_ Maar dan bij een resolutie van 1280x800 i.p.v. 640x400 :P
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:14:47 #49
38496 Perrin
pi_220344951
Oepsie.

twitter
pi_220344955
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:13 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Yep, ook van Sid Meier.
pi_220344966
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Die speel ik ook nog steeds _O_ Maar dan bij een resolutie van 1280x800 i.p.v. 640x400 :P
Heb 'm hier op 1280 x 1024 geloof ik, dus gewoon zwarte balken links en rechts :P
edit: 1280 x 800 volgens m'n ra2.ini
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:16:11 #52
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344967
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

op mijn pc speel ik alleen oude meuk.
wat momenteel geinstalleerd staat is C&C classics CIV 3 settles 3 openTTD warcraft 3 redalert 2 +yuri total Anihilation, counter strike 1.6 sudden strike 1 en 3 en close combat 5.

veel beter dan de huidige shit met paywals en lootboxes en andere meuk!
Voor andere games gewoon switch 2 en ps5 maar binnenkort weer even wat oude consoles de deur uit doen neemt te veel ruimte in beslag :@

ok ok nu echt weer ontopic O-)
pi_220344971
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:13 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zou kunnen. Maar het was en nu sinds kort weer goed bezig met het uitgeven van diverse games. Veelal strategie en simulator games. Zie steam
pi_220344976
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Kharg idd of een grondoperatie op het smalste deel van Hormuz.

Op een van die 2 zet ik jouw geld :7

Maar dat schip schijnt pas over 10 tot 14 dagen te arriveren.
Dus ze hebben nog 2 weken om Conquest te spelen in BF3 op die map :P
Man, BF3 was prophetisch. Die FPV drones (MAV's) met C4 had ik in 2011 al uitgevogeld. :P
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:17:45 #55
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344988
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Yep, ook van Sid Meier.

leuke docu over Sid!
pi_220344991
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:17 schreef theguyver het volgende:

[..]

leuke docu over Sid!
Daar Sid ik net op te wachten.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:19:10 #57
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220344996
Steve heeft het over dat Trump eventueel Kharg eiland zou willen pakken vanwege de olieproductie of Qeshm eiland die heel stuk groter is ook qua bevolking voor het schieten van missiles, maar dat zou dan misschien met boots on the ground moeten zijn....
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:20:56 #58
38496 Perrin
pi_220345009
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:19 schreef Momo het volgende:
Steve heeft het over dat Trump eventueel Kharg eiland zou willen pakken vanwege de olieproductie of Qeshm eiland die heel stuk groter is ook qua bevolking voor het schieten van missiles, maar dat zou dan misschien met boots on the ground moeten zijn....
Kan iemand Steve vertellen dat het niet zo handig is om daar als haringen in een tonnetje te gaan zitten binnen bereik van het Iraanse vasteland?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:21:17 #59
24533 ACT-F
pi_220345011
quote:
Ik denk ook niet dat ze met 2500 laarzen iets kunnen uitrichten in dat grote Iran.
pi_220345012
quote:
De oorlog is bijna over, zei hij maandag (?) nog.
pi_220345017
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De oorlog is bijna over, zei hij maandag (?) nog.
Volgens mij heeft Trump al de overwinning geclaimed.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:22:56 #62
38496 Perrin
pi_220345018
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Volgens mij heeft Trump al de overwinning geclaimed.
Yup, inpakken en naar huis.

twitter
pi_220345019
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Kan iemand Steve vertellen dat het niet zo handig is om daar als haringen in een tonnetje te gaan zitten binnen bereik van het Iraanse vasteland?
De VS mist iemand als 'Stormin' Norman ofzo.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:23:25 #64
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220345024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja dat zou wel een bait zijn voor alle raketten uit de regio.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:23:51 #65
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220345030
Of zou Trump iets hebben met eilanden waar hij stoute dingen kan doen?
pi_220345044
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Yup, inpakken en naar huis.

[ x ]
Yup
https://youtube.com/shorts/2L3vldtpQf0?is=Rya0Q1KlvNIFAqt7
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:26:58 #67
24533 ACT-F
pi_220345046
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:23 schreef Momo het volgende:
Epic.
pi_220345054
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:59 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Lekker de fransen om luchtsteun vragen. Ging bij Sebrenica ook zo goed..
Dat waren blauwhelmen. Dat duurt nog wel even voordat ze daar de vrede mogen bewaren. Verder denk ik dat de Fransen meer capabel zijn dan de Amerikanen
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220345070
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:23 schreef Momo het volgende:
Daarom laten we hem niet in de buurt van Schiermonnikoog komen.
pi_220345071
Aan de andere kant was het misschien ook wel slim om een half defect schip te sturen. Dan heb je een legitieme reden om bepaalde missies te weigeren :D Wat een list _O_
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:30:46 #71
24533 ACT-F
pi_220345081
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom laten we hem niet in de buurt van Schiermonnikoog komen.
Te klein voor hem. Daarom wil hij Groenland.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:33:59 #72
38496 Perrin
pi_220345129
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:29 schreef Stoorzendert het volgende:
Aan de andere kant was het misschien ook wel slim om een half defect schip te sturen. Dan heb je een legitieme reden om bepaalde missies te weigeren :D Wat een list _O_
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:35:56 #73
38496 Perrin
pi_220345153
Oeps.

twitter
pi_220345181
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:35 schreef Perrin het volgende:
Oeps.

[ x ]
Ze zijn wel wat yolo die oorlog in gegaan allemaal.
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 22:42:02 #75
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345235
twitter
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220345239
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Al heb je de beste afweer. Dat raakt uiteindelijk uitgeput als je talloze goedkope drones blijft afvuren. Dat had men kunnen leren van de Oorlog in Oekraine. De Russen dachten ook een goed afweersysteem te hebben en dat is inderdaad niet slecht, maar ook dat raakt uitgeput. Voor Oekraine idem.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:43:26 #77
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345255
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alles wijst er toch wel op dat men zich enorm verkeken heeft op wat Iran nog kan en heeft, na de aanvallen van vorig jaar.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:44:06 #78
38496 Perrin
pi_220345265
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:43 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Alles wijst er toch wel op dat men zich enorm verkeken heeft op wat Iran nog kan en heeft, na de aanvallen van vorig jaar.
En hoe sterk het regime in het zadel zit.
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 22:44:17 #79
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345268
Verkeerde oorlog lol
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 22:47:10 #80
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345293
Trump.......

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:47:29 #81
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345296
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:42 schreef Cherni het volgende:

[..]
Al heb je de beste afweer. Dat raakt uiteindelijk uitgeput als je talloze goedkope drones blijft afvuren. Dat had men kunnen leren van de Oorlog in Oekraine. De Russen dachten ook een goed afweersysteem te hebben en dat is inderdaad niet slecht, maar ook dat raakt uitgeput. Voor Oekraine idem.
Drones van 35k dollar, die je bij wijze van spreken in Ali zijn schuurtje kunt maken versus peperdure raketten van pakweg een paar miljoen per stuk (Patriot) tot 12 miljoen per stuk (Thaad), waarbij per incoming object vaak 2 of zelfs 3 raketten worden afgeschoten is simpelweg niet houdbaar op de langere termijn.

En als dan dé expert op dit gebied (Oekraïne) dan hulp aanbiedt, en je dit weigert, tja...
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:49:26 #82
38496 Perrin
pi_220345312
quote:
81s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:47 schreef cosmosis het volgende:
Trump.......

[ x ]

Iedereen krijgt een uitnodiging voor WO3. *O*
pi_220345315
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:47 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Drones van 35k dollar, die je bij wijze van spreken in Ali zijn schuurtje kunt maken versus peperdure raketten van pakweg een paar miljoen per stuk (Patriot) tot 12 miljoen per stuk (Thaad), waarbij per incoming object vaak 2 of zelfs 3 raketten worden afgeschoten is simpelweg niet houdbaar op de langere termijn.

En als dan dé expert op dit gebied (Oekraïne) dan hulp aanbiedt, en je dit weigert, tja...
Denk niet dat de VS weigert maar simpelweg niet erkent dat ze hulp krijgen of nodig hebben op dat vlak.
pi_220345316
quote:
Trump.......

[ x ]
Ik vraag me af of 't ook een team effort was toen de VS en Israël besloten aan te vallen zonder de rest van het "team" dat te laten weten. Beetje contraproductief.
pi_220345318
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Look under your seat ! *O*
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220345323
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Denk niet dat de VS weigert maar simpelweg niet erkent dat ze hulp krijgen of nodig hebben op dat vlak.
"Ja we hebben Oekraïne een dienst bewezen door hun drones af te nemen. We hadden het zelf ook wel gekund, maar op deze manier heeft Oekraïne er ook iets aan - win-win"

Zoiets gok ik.
pi_220345324
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik vraag me af of 't ook een team effort was toen de VS en Israël besloten aan te vallen zonder de rest van het "team" dat te laten weten. Beetje contraproductief.
Het is alsof 2 personen uit je stapgroep ineens zonder overleg gaan vechten met een paar anderen in de kroeg en als het niet meer lukt jou om hulp vragen.
pi_220345334
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:51 schreef beefkeek het volgende:

[..]
"Ja we hebben Oekraïne een dienst bewezen door hun drones af te nemen. We hadden het zelf ook wel gekund, maar op deze manier heeft Oekraïne er ook iets aan - win-win"

Zoiets gok ik.
Dat is natuurlijk de natte drone van iedere Oekraïner.
pi_220345335
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:43 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wat zitten die strategen dan al jaren te doen? Ze hebben exacte info en zelfs een voorbeeld hoe de huidige oorlogen gevochten worden, en toch worden ze verrast?! :? Iran en Hezbollah kunnen dit zo te zien nog wel een aantal maanden volhouden. Je ziet zelfs ook steeds meer raketten doel raken
pi_220345338
Israël is ook echt compleet van de pot gerukt, die vallen gewoon random landen aan die ze als bedreiging of potentiële bedreiging zien :')

Waarom worden die nooit eens tot de orde geroepen?
blablablabla
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 22:54:14 #91
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345347
quote:

[..]
Typisch narcistisch bully gedrag....Ik doe wat ik wil met mn oranje pompoen, iedereen de moeder uitdagen totdat hij een klap terug krijgt....mememe iedereen moet helpen want ik heb het eerste deel van de kuil gegraven...
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:54:54 #92
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345355
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
En hoe sterk het regime in het zadel zit.
Zoals ik al vaker gezegd heb, dit systeem is tot in de haarvaten van de samenleving geïmpregneerd, in de loop van decennia.
Met een bewust gedecentraliseerde commandostructuur.

Juist om door te kunnen gaan, ongeacht hoeveel kopstukken uitgeschakeld worden.

De VS, zeker in combinatie met de krijgsmacht van Israël, is qua militaire slagkracht oppermachtig.
Dat staat buiten kijf.

Maar zoals het verleden leert, garandeert dat geen overwinning.

Zie Vietnam, zie Afghanistan.
En nu Iran.

Never underestimate your enemy.
A murky, forgotten land.
pi_220345356
quote:

[..]

Sterker nog, die motortjes (25pk 4 cilinder) die op de eerste Shahed's zaten waren zelfs te koop via Ali :D Kost ¤20K dacht ik. De rest is wat fiberglas met een goedkope flightcontroller (kost een paar tientjes)
pi_220345362
quote:
Trump.......

[ x ]
Van America first en niemand mag zich er mee bemoeien is het ineens een team effort geworden _O-
blablablabla
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:56:12 #95
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_220345367
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:35 schreef Perrin het volgende:
Oeps.

[ x ]
Het lijkt me uitgesloten dat strategische planners van de staat Israel dit soort ontwikkelingen niet hebben voorzien (en 100% gepasseerd kunnen worden), dus een dergelijk bericht roept vooral weer nieuwe vragen op over het werkelijke doel van deze aanval.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_220345368
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:53 schreef Elan het volgende:
Israël is ook echt compleet van de pot gerukt, die vallen gewoon random landen aan die ze als bedreiging of potentiële bedreiging zien :')

Dat hebben we al gedaan door het songfestival te boycotten.

Maar ze gaan toch gewoon door.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:56:55 #97
24533 ACT-F
pi_220345374
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:54 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Sterker nog, die motortjes (25pk 4 cilinder) die op de eerste Shahed's zaten waren zelfs te koop via Ali :D Kost ¤20K dacht ik. De rest is wat fiberglas met een goedkope flightcontroller (kost een paar tientjes)
Zo'n motortje kost toch geen 20K? Kun je zo uit een grasmaaier halen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:57:26 #98
38496 Perrin
pi_220345378
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:56 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Het lijkt me uitgesloten dat strategische planners van de staat Israel dit soort ontwikkelingen niet hebben voorzien (en 100% gepasseerd kunnen worden), dus een dergelijk bericht roept vooral weer nieuwe vragen op over het werkelijke doel van deze aanval.
En of Netanyahu's voorbereiding net zo gedegen was als die van Trump.

En waarom dit soort berichten blijkbaar uitlekken..
pi_220345380
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:54 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ontwerp ongeveer gejat uit een Volkswagen Kever en daar 4 carburateurs op gezet.

zaterdag 14 maart 2026 @ 22:58:26 #100
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345386
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:52 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Wat zitten die strategen dan al jaren te doen? Ze hebben exacte info en zelfs een voorbeeld hoe de huidige oorlogen gevochten worden, en toch worden ze verrast?! :? Iran en Hezbollah kunnen dit zo te zien nog wel een aantal maanden volhouden. Je ziet zelfs ook steeds meer raketten doel raken
Dat is een hele goede vraag :Y

Normaliter zijn de inlichtingen en informatie van de CIA en vooral de Mossad spot on.

Maar hier is toch sprake van ernstige onderschatting.

Puur arrogantie?
A murky, forgotten land.
pi_220345390
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:56 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Ik ben er eerlijk gezegd wel bang voor dat Trump die grote rode knop die zegt "just nuke em" te aantrekkelijk vindt om te laten voor wat hij is.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:59:05 #102
38496 Perrin
pi_220345393
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:58 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is een hele goede vraag :Y

Normaliter zijn de inlichtingen en informatie van de CIA en vooral de Mossad spot on.

Maar hier is toch sprake van ernstige onderschatting.

Puur arrogantie?
Gewoon genegeerd door de capo di capi.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 22:59:24 #103
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345399
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zo'n motortje kost toch geen 20K? Kun je zo uit een grasmaaier halen.
Idd goedkoper. Die 20k had ik nog in gedachte.

Zoiets zat daar op
https://nl.aliexpress.com(...)%7C_p_origin_prod%3A
pi_220345401
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:58 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik ben er eerlijk gezegd wel bang voor dat Trump die grote rode knop die zegt "just nuke em" te aantrekkelijk vindt om te laten voor wat hij is.
Maar wat "nuke" je dan en wat is het beoogde effect?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:00:01 #105
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345404
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ontwerp ongeveer gejat uit een Volkswagen Kever en daar 4 carburateurs op gezet.

[ afbeelding ]
Nee, motors zijn veel kleiner. Meer RC formaat. Meer heb je ook niet nodig
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:00:12 #106
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345407
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ik heb niks ontvangen -O-

*rolt teleurgesteld mijn Flak88 weer naar binnen
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:00:33 #107
38496 Perrin
pi_220345411
quote:

[..]
No worries, zo kreeg de VS Japan ook op de knieën 80 jaar geleden.

Even doorbijten en zodra Teheran een parkeerplaats is, zullen die Iraniërs Hormuz wel vrijgeven.
pi_220345413
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De doelstellingen worden achteraf geformuleerd
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:00:51 #109
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345416
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:53 schreef Elan het volgende:

Israel is de enige die het nog enigzins rationeel aanpakt...Zij vechten een Existentiële "heilige" oorlog in een omgeving van extreme haat tegen hen.....Of de haat wel of niet terecht is laat ik in het midden, maar Israel heeft extreme baat bij zwakke landen in de omgeving....Iran is de laatste echte vijand, dus ik snap dat ze er alles aan doen om TACO Trump voor het karretje te spannen....
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:01:25 #110
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_220345419
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
En of Netanyahu's voorbereiding net zo gedegen was als die van Trump.

En waarom dit soort berichten blijkbaar uitlekken..
Trump is een bumbling idiot, Netanyahu voldoende uitgekookt om zelfs het aantal te offeren Israeli tot 3 cijfers achter de komma uit te rekenen om zijn zelote doelen (en politieke eigenbelang) te dienen.
pi_220345420
quote:

[..]
"Gewoon, Iran"

Effect: De war extra winnen. Een beetje zoals een 25-kill streak in Call of Duty.

Echt stabiel lijkt het er allemaal niet aan toe te gaan in de situation room.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:01:28 #112
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345422
quote:

[..]
In de woestijn als afschrikking. Hij heeft het destijds serieus overwogen met het bombarderen van de centrifuges
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:02:40 #113
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220345435
twitter

Frankrijk en Italië in gesprek met Iran.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:28 #114
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220345443
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:00 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Israel is de enige die het nog enigzins rationeel aanpakt..
Pas nou eens op voordat je users uit bepaalde contreien triggert
Huilen dan.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:49 #115
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345451
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:02 schreef Momo het volgende:
[ x ]

De eisen van de IRGC waren duidelijk. Gooi de ambassadeur van de VS eruit en krijg toegang. Gaan ze dat doen? :D
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:50 #116
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220345452
Geruchten dat er iets met Bibi aan de hand is worden steeds luider
twitter

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:58 #117
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220345454
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:02 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Petain, Mussolini
pi_220345455
quote:
Trump.......

[ x ]
Andere woorden voor: 'Help, we kunnen het niet meer aan!' :o
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:04:14 #119
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345458
quote:

[..]
Datzelfde team, dat vorig jaar nog geschoffeerd, beledigd, bedreigd werd als stank voor dank, beloond werd met tariffs, en zelfs een dolk in de rug kreeg, na decennia trouwe vriendschap, bondgenootschap, en opofferingen?

Dat team?
A murky, forgotten land.
pi_220345472
Ah, het censureren (het achterhouden van feiten) door Emmanuel Macron. Een hoge Franse militair is omgekomen door een Iraanse drone. Hij was aanwezig in Noord-Irak om Koerden te trainen en te bewapenen, met het doel een inval in het noorden van Iran voor te bereiden, waarbij de Koerden als proxies zouden optreden.

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:05:24 #121
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345478
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:03 schreef butz0rs het volgende:
[ x ]
[ x ]
Ja en een officieel kanaal gooit er een filmpje uit met een 6-vingerige Bibi :') Het originele filmpje heeft hij gewoon 5 vingers.

Maar het is wel vreemd dat hij nogal afwezig is. Dat wel.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:06:19 #122
24533 ACT-F
pi_220345488
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Idd goedkoper. Die 20k had ik nog in gedachte.

Zoiets zat daar op
https://nl.aliexpress.com(...)%7C_p_origin_prod%3A
Kan goedkoper (minimale afname van 30 stuks):

https://www.alibaba.com/p(...)der_62457965188.html
pi_220345489
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Datzelfde team, dat vorig jaar nog geschoffeerd, beledigd, bedreigd werd als stank voor dank, beloond werd met tariffs, en zelfs een dolk in de rug kreeg, na decennia trouwe vriendschap, bondgenootschap, en opofferingen?

Dat team?
Ja, dat team. Ach, gelet op wat er nu allemaal speelt is dat toch niet zo relevant meer? Trump lost de shit die de rest al eerder op had moeten lossen op, dus het is geoorloofd.

/s
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:06:30 #124
38496 Perrin
pi_220345491
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:05 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ja en een officieel kanaal gooit er een filmpje uit met een 6-vingerige Bibi :') Het originele filmpje heeft hij gewoon 5 vingers.

Maar het is wel vreemd dat hij nogal afwezig is. Dat wel.
Ik neem aan dat hij nu net iets meer oppast waar hij gaat en staat om geen al te makkelijk doelwit te worden.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:07:51 #125
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345504
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Kan goedkoper (minimale afname van 30 stuks):

https://www.alibaba.com/p(...)der_62457965188.html
Ja, maar 65kg... Die andere is 4,6kg. Nogal belangrijk
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:08:32 #126
24533 ACT-F
pi_220345511
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:07 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ja, maar 65kg... Die andere is 4,6kg. Nogal belangrijk
Komt wel harder op je dak :7
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:08:56 #127
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345512
Jeetje ineens krijgt Rusland Shaded drones.....Dat willen we toch niet....Ow wacht...

twitter
pi_220345517
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik neem aan dat hij nu net iets meer oppast waar hij gaat en staat om geen al te makkelijk doelwit te worden.
Je, de hoeveelheid dreigementen kun je niet langer op één hand tellen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:10:04 #129
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_220345520
quote:

[..]
Ik vermoed dat de 'calculated attention diversion factor' bij Trump te groot is om een nucleair wapen in te zetten. Hij kan waarschijnlijjk nog net bevroeden dat als er een tactische kernbom afgaat in die regio, de aandacht voor zijn persoon en hyuuuuge presidential qualities voor minstens 2 weken aanzienlijk zal afnemen. Hence, no go.
pi_220345522
quote:

[..]
Trump en Poetin zijn psychopaten/narcisten. Maar ik ga er van uit dat er toch nog verstandige mensen om Trump zitten die dit niet laten gebeuren.

Het zou een drama zijn en Poetin het sein geven om er een op Oekraine te gooien. Want als de VS het mag dan Rusland ook zal men daar in het Kremlin denken. De gevolgen zouden enorm zijn. Moet je niet aan denken.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:10:37 #131
38496 Perrin
pi_220345524
Escaleren of met de staart tussen de benen wegwezen? Het zal wel het eerste worden.

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:11:33 #132
38496 Perrin
pi_220345533
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:10 schreef Cherni het volgende:

[..]
Trump en Poetin zijn psychopaten/narcisten. Maar ik ga er van uit dat er toch nog verstandige mensen om Trump zitten die dit niet laten gebeuren.

Het zou een drama zijn en Poetin het sein geven om er een op Oekraine te gooien. Want als de VS het mag dan Rusland ook zal men daar in het Kremlin denken. De gevolgen zouden enorm zijn. Moet je niet aan denken.
Als de nukes beginnen te vliegen, wordt het tijd om het platteland op te gaan zoeken.
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:12:21 #133
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345540
Hoe lang kan Trump het vol houden dat alles wat hij doet het beste is en dat hij geen hulp nodig heeft anders dan de behulpzame landen dreigen met "tariffs" of "to little to late" Ik kan mij niet voorstellen dat Zelensky dan maar even drones gaat leveren....

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:13:10 #134
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345545
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Op hun eigen dak ja! :D
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:13:39 #135
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345548
quote:

[..]
Die rode knop is god/allah/jahweh/budha/vliegendspaghettimonster/ikzijdank slechts spreekwoordelijk, en kan de POTUS nooit in zijn eentje launchen (ook in Rusland niet).

En hoeveel jaknikkers beiden ook om zich heen hebben, zie ik niet gebeuren dat hij medewerking krijgt.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:14:27 #136
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345554
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:12 schreef cosmosis het volgende:
Hoe lang kan Trump het vol houden dat alles wat hij doet het beste is en dat hij geen hulp nodig heeft anders dan de behulpzame landen dreigen met "tariffs" of "to little to late" Ik kan mij niet voorstellen dat Zelensky dan maar even drones gaat leveren....

[ x ]
Zelensky moet even gaan kaarten met Trump, want Trump 'doesn't have the cards' :D
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:15:36 #137
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345562
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de nukes beginnen te vliegen, wordt het tijd om het platteland op te gaan zoeken.
Ik woon op het platteland *O* *O* *O*

Jammer genoeg op 14 kilometer afstand hemelsbreed van Volkel vandaan -O-
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:15:51 #138
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345566
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik ben zelf een beetje thuis in het RC gebeuren. Iedere gram telt. En zeker als je zulke afstanden wilt vliegen. Wat voor bom zit erop? 100kg? De rest zal waarschijnlijk niet eens de helft mogen wegen
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:16:01 #139
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345568
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:14 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Zelensky moet even gaan kaarten met Trump, want Trump 'doesn't have the cards' :D
Maar wel een pak 😱
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:16:30 #140
38496 Perrin
pi_220345574
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:15 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik woon op het platteland *O* *O* *O*

Jammer genoeg op 14 kilometer afstand hemelsbreed van Volkel vandaan -O-
Ja dat is niet helemaal het stukje platteland wat ik bedoelde :P
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:17:08 #141
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345579
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:15 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ik ben zelf een beetje thuis in het RC gebeuren. Iedere gram telt. En zeker als je zulke afstanden wilt vliegen. Wat voor bom zit erop? 100kg? De rest zal waarschijnlijk niet eens de helft mogen wegen
Dat is dan weer onze expertise :7

Gr gr Mo & Samir
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:17:38 #142
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345584
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:16 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja dat is niet helemaal het stukje platteland wat ik bedoelde :P
Nee :'(
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:18:27 #143
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220345590
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:13 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Die rode knop is god/allah/jahweh/budha/vliegendspaghettimonster/ikzijdank slechts spreekwoordelijk, en kan de POTUS nooit in zijn eentje launchen (ook in Rusland niet).

En hoeveel jaknikkers beiden ook om zich heen hebben, zie ik niet gebeuren dat hij medewerking krijgt.
Vwb Putin ben ik daar niet zo zeker van.
Wie of wat zou hem tegenhouden?
pi_220345593
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:10 schreef Perrin het volgende:
Escaleren of met de staart tussen de benen wegwezen? Het zal wel het eerste worden.

[ x ]
Niet handig als je een Oscar wil winnen
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:18:50 #145
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345594
quote:
80s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:17 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is dan weer onze expertise :7

Gr gr Mo & Samir
Van Donald ook denk ik
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:19:55 #146
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345603
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:14 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Het probleem met Trump is....Hij doet alleen maar deals waar hij zelf wint en de wereld verliest....Hij kan niet anders...Zelfs als hij verliest, kan hij niet verliezen....Het is te zielig hoe deze manchild verlies niet kan accepteren en om hulp kan vragen....Helaas zal het praktisch onmogelijk zijn dat hij enpubliek Zelensky om hulp zou vragen...Hij kan het gewoon niet..
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:20:06 #147
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345606
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:18 schreef kibo het volgende:

[..]
Ik denk dat Rusland daar zelfs terughoudender in is. De VS zie ik dat nog wel doen
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:20:11 #148
24533 ACT-F
pi_220345607
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:13 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Op hun eigen dak ja! :D
Daar zijn ze ook kamikazedrones voor _O-
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:21:22 #149
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345612
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:03 schreef butz0rs het volgende:
[ x ]
[ x ]
I see what you did there 8-)
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:21:25 #150
38496 Perrin
pi_220345614
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:20 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ik denk dat Rusland daar zelfs terughoudender in is. De VS zie ik dat nog wel doen
Trump zou de wereld in brand steken om zijn ego te redden.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:21:30 #151
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220345615
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Daar zijn ze ook kamikazedrones voor _O-
Dan is het meer een 'Harakiri' drone toch :?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:23:21 #152
24533 ACT-F
pi_220345622
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:21 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dan is het meer een 'Harakiri' drone toch :?
Beide zijn suïcidaal.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:26:52 #153
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345641
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:18 schreef kibo het volgende:

[..]
Zo'n beetje elke corrupte generaal die zichzelf verrijkt heeft.

Zo beetje de hele inner circle om hem heen heeft zichzelf flink verrijkt en willen hun luxe leventje, en dat van hun geliefden niet opofferen.

Putin zelf weet dat hij sowieso de lul is door zijn falen als hij de macht kwijtraakt vroeg of laat en heeft niks te verliezen.
Daar gaat de rest echt niet in mee.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:27:12 #154
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345643
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Beide zijn suïcidaal.
Bel 113 😱
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:27:48 #155
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_220345645
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:19 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Het probleem met Trump is....Hij doet alleen maar deals waar hij zelf wint en de wereld verliest....Hij kan niet anders...Zelfs als hij verliest, kan hij niet verliezen....Het is te zielig hoe deze manchild verlies niet kan accepteren en om hulp kan vragen....Helaas zal het praktisch onmogelijk zijn dat hij enpubliek Zelensky om hulp zou vragen...Hij kan het gewoon niet..
De hele wereld is inderdaad al jaren onderworpen aan een zorgvuldig onbehandelde persoonlijkheidsstoornis.
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:28:58 #156
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345651
Hmmm waar is de UK precies mee bezig? Of is het herpositionering van materiaal?

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:29:11 #157
24533 ACT-F
pi_220345652
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:27 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Bel 113 😱
Te laat. Steve heeft ons verlaten ;(
pi_220345655
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:13 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ja weet ik, maar in mijn hoofd is het een soort knop die naar 'm lonkt. Ik denk dat ook niet, maar die tweede persoon is volgens mij Hegseth of Rubio oid - die hebben me vaker (negatief) verrast.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:33:14 #159
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345671
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:29 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ja weet ik, maar in mijn hoofd is het een soort knop die naar 'm lonkt. Ik denk dat ook niet, maar die tweede persoon is volgens mij Hegseth of Rubio oid - die hebben me vaker (negatief) verrast.
Ik weet niet wie die 2e persoon is, maar ik vermoed een hoge militair of zo.

Geen minister of zo.

Ik mag hopen dat Pete 'Ik lek aanvalsplannen via dm's in Signal' Hegseth niet die persoon is😱

Die is in staat om na overleg met zijn adviseur Jack Daniels aan te vallen😱
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:34:41 #160
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345680
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:28 schreef cosmosis het volgende:
Hmmm waar is de UK precies mee bezig? Of is het herpositionering van materiaal?

[ x ]
De UK heeft geen zeggenschap over Amerikaanse bommenwerpers.
A murky, forgotten land.
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:36:11 #161
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345684
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De UK heeft geen zeggenschap over Amerikaanse bommenwerpers.
Ah check... Was uiteraard geen UK bommenwerper, dacht al dat ze die zelf niet hebben :D
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:37:46 #162
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345695
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:36 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Ah check... Was uiteraard geen UK bommenwerper, dacht al dat ze die zelf niet hebben :D
Ik ben scherp en alert vanavond, ondanks een aantal lege flesjes bier :P
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:39:06 #163
24533 ACT-F
pi_220345701
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:37 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik ben scherp en alert vanavond, ondanks een aantal lege flesjes bier :P
Goed plan, maar ik prefereer volle glazen B:)B Tot later :W
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:40:12 #164
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345704
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Goed plan, maar ik prefereer volle glazen B:)B Tot later :W
Wees niet bang, in tegenstelling tot de VS en Israël, heb ik mijn backup voorraad prima in orde B:)B
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:41:03 #165
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345710
En dat zonder eigen inlichtingendienst *O*
A murky, forgotten land.
pi_220345717
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik heb niks ontvangen -O-

*rolt teleurgesteld mijn Flak88 weer naar binnen
Leuk speelgoed zo'n 88er :D

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:44:03 #167
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345725
Dit is wat ik me al een tijdje afvraag (is al eerder gepost dacht ik)

Hoe krijgt Israel het voor elkaar om al jaren allerlei oorlogen te voeren, zichzelf te verdedigen, en nu ook weer niet onder te doen voor de VS wat betreft zowel Iran als Libanon continue te bombarderen.....Hebben ze een continue aanvoer van alles militair, of hebben ze zelf een dusdanige militaire productie...

twitter
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:45:01 #168
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345728
Voor wat het waard is....

twitter

twitter
pi_220345735
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:44 schreef cosmosis het volgende:
Dit is wat ik me al een tijdje afvraag (is al eerder gepost dacht ik)

Hoe krijgt Israel het voor elkaar om al jaren allerlei oorlogen te voeren, zichzelf te verdedigen, en nu ook weer niet onder te doen voor de VS wat betreft zowel Iran als Libanon continue te bombarderen.....Hebben ze een continue aanvoer van alles militair, of hebben ze zelf een dusdanige militaire productie...

[ x ]
Epstein opp
Vakman pur sang
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:51:27 #170
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345764
Ik ben slechts een leek, dus wat weet ik er nou van, maar Trump heeft wel een aparte methode om Amerika weer Great te maken :D
A murky, forgotten land.
pi_220345783
Wie heeft op het moment de kaarten?
pi_220345787
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:51 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben slechts een leek, dus wat weet ik er nou van, maar Trump heeft wel een aparte methode om Amerika weer Great te maken :D
De depression was ook "Great". Misschien had hij dat in zijn hoofd.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:55:35 #173
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345792
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:45 schreef cosmosis het volgende:
Voor wat het waard is....

[ x ]

[ x ]
Als zelfs de VS in rap tempo tempo al tekort komt, lijkt het mij sterk dat de voorraad van de UK toereikend is om langer dan een week of 2 vol te houden.

En ondertussen kijkt Xi rustig toe hoe het Westen door zijn raketten raakt, terwijl hij wederom een dartpijltje gooit op de kaart van Taiwan.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 23:56:20 #174
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345796
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:54 schreef ach het volgende:
Wie heeft op het moment de kaarten?
Ik heb nog wat kerstkaarten van vorig jaar :@
A murky, forgotten land.
  VIVA zaterdag 14 maart 2026 @ 23:57:05 #175
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345800
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:51 schreef StateOfMind het volgende:
Make Trump rich again is wel iets waar hij aan het winnen is.......Dat is wel het trieste van de hele VS soap....Het maakt geen reet uit welke mongolische move hij volgende week doet om de wereld nog meer in een afgrond te storten...De zelfverrijking blijft gewoon doorgaan totdat het moment komt dat hij impeached wordt....
pi_220345809
Iran heeft 92 miljoen mensen. Al is slechts 10% daarvan bereid om te sterven voor hun land, dan is dat nog altijd 9 miljoen mensen die ziel en zaligheid inzetten. Het is geen klein land en ze zijn technisch relatief ontwikkeld.

Ik begrijp niet helemaal wat de VS had verwacht. Iran heeft zich langdurig kunnen voorbereiden op deze situatie.
  VIVA zondag 15 maart 2026 @ 00:01:34 #177
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345831
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:58 schreef Jojoke het volgende:
Iran heeft 92 miljoen mensen. Al is slechts 10% daarvan bereid om te sterven voor hun land, dan is dat nog altijd 9 miljoen mensen die ziel en zaligheid inzetten. Het is geen klein land en ze zijn technisch relatief ontwikkeld.

Ik begrijp niet helemaal wat de VS had verwacht. Iran heeft zich langdurig kunnen voorbereiden op deze situatie.
De VS had regenbogen en eenhoorns verwacht, omdat er een groep infantiele narcistische kleuters het land momenteel regeert......Dus ja tot zo ver de logische redenering dat het een verstandig idee was....Waarschijnlijk nog high van het succes in Venezuela..
  VIVA zondag 15 maart 2026 @ 00:06:13 #178
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345850
Trump is niet alleen bezig met het frustreren van de support in Oekraine...Met de oorlog in Iran zorgt hij voor een nieuwe steun in de rug bij Poetin.....So much win....

twitter
  VIVA zondag 15 maart 2026 @ 00:21:30 #179
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345898
quote:
The only thing prohibiting transit in the straits right now is Iran shooting at shipping. It is open for transit should Iran not do that.
Pete Hegseth United States Secretary of War 2026 tm
Quote die de geschiedenis in gaat

twitter
pi_220345903
En daar gaan de sirens, Zuid Israël
  VIVA zondag 15 maart 2026 @ 00:24:24 #181
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220345906
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 00:22 schreef Doler12 het volgende:
En daar gaan de sirens, Zuid Israël
twitter

twitter
pi_220345917
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:58 schreef Jojoke het volgende:

Ligt er aan welk doel ze er achteraf bij gaan verzinnen. Iran bezetten of iemand aanwijzen die de boel moet gaan leiden dat gaat ze niet lukken, dan zou van de mensen zelf moeten komen daar.

Maanden lang lang vanaf de zee 24/7 alles wat lijkt op infrastructuur bombarderen en Iran terugzetten naar de steentijd is wel haalbaar.
  zondag 15 maart 2026 @ 00:29:06 #183
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220345920
deze al voorbij gekomen?

Een hele hoop inslagen op de US basis in Koeweit

https://www.reddit.com/r/(...)ase_in_kuwait_today/
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 15 maart 2026 @ 00:29:27 #184
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220345922
twitter

Wie van jullie gooit voor de grap wel eens met bommen naar mensen?
pi_220345937
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 00:24 schreef cosmosis het volgende:

[..]
[ x ]

[ x ]
Ovda Air Base als er een impact geweest is zal het eeeh redacted zijn.
pi_220345949
quote:
2s.gif Op zondag 15 maart 2026 00:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
deze al voorbij gekomen?

Een hele hoop inslagen op de US basis in Koeweit

https://www.reddit.com/r/(...)ase_in_kuwait_today/
Ik hoop dat er geen Eurofighters van Koeweit meer zitten, want anders loop het kosten plaatje van Epstein Fury wel heel snel op. 300 miljoen dollar per stuk. _O-
  zondag 15 maart 2026 @ 00:35:55 #187
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220345955
Deel 3 van m'n favoriete 'must read' is uit jongens, doe er je voordeel mee: https://endtropy.substack(...)lyfury-part-3-bellum

ps, lees vooral de vorige 2 delen ook, dan weet je tenminste waar je over praat. :)
pi_220345971
Ooow kijk nou mensen een FPV drone! Wat zei de Amerikaanse legertop ook al weer? Maak je geen zorgen om drones, de oorlog in Oekraïne is uniek!
twitter
  zondag 15 maart 2026 @ 00:51:03 #189
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220345986
quote:
9s.gif Op zondag 15 maart 2026 00:29 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Dagelijks :@
A murky, forgotten land.
pi_220345992
quote:
[ x ]

Aan het einde van de dag sterven Amerikanen niet door deze oorlog. Het is niet hun land dat wordt vergiftigd. Eerlijk gezegd betwijfel ik of de gemiddelde Amerikaanse burger zich nog zal bekommeren om mensen die op verre plaatsen sterven door de grillen van hun president, zodra March Madness begint.
  zondag 15 maart 2026 @ 01:05:51 #191
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220346003
quote:
bron: nu.nl 14mar26 21u00
Trump herhaalt verzoek om steun voor beschermen Straat van Hormuz
Trump heeft op Truth Social zijn verzoek aan andere landen herhaald om te helpen bij het beschermen van de scheepvaart in de Straat van Hormuz. Trump vindt dat het beschermen van de scheepvaart door de belangrijke straat een "teaminspanning" moet zijn.
....
In welk "team" gaat de EU en NL (inspanning) zitten ?
(In Hegseth tattoo termen: Join or Die)

Blijft bizar hoe een gek een (sws illegale) oorlog start en vervolgens anderen in zijn ellendig veroorzaakt kielzog meetrekt.

NB: Neemt niet weg dat ik Iran een verderfelijk regime vind hebben en het land wmb al heel lang geleden elke legitimiteit, laat staan soevereiniteit, heeft verloren. Een land dat haar burgers onderwerp een dogmatisch repressief geloof is vooral een haatstaat.

Ondertussen ons een beetje druk maken om w/ stikstof en internationaal recht.... _O-
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 15 maart 2026 @ 01:19:06 #192
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_220346013
Naar wie gaat al die onderschepte olie van andere olieschepen... Amerika doet daar wel heel vroijk over .. We hebben dat gesaved voor de rest van de wereld ?!?! maar in Housten halen ze het binnen en wat gebeurt er daarna mee met die gestolen olie ...?? Zogenaamd namens Venezuela verkopen tegen een goede prijs ?

Hoeveel lager gaat een Barrel kosten en hoeveel meer voor de rest van de wereld ?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 15 maart 2026 @ 01:54:06 #193
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220346042
quote:
[ x ]

En niemand is nog verbaasd. We beginnen er langzaam aan te wennen. :r
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220346055
quote:
10s.gif Op zondag 15 maart 2026 00:41 schreef Doler12 het volgende:
Ooow kijk nou mensen een FPV drone! Wat zei de Amerikaanse legertop ook al weer? Maak je geen zorgen om drones, de oorlog in Oekraïne is uniek!
[ x ]
Hebben ze toch gelijk. Heeft alle tijd en vliegt tegen een muur. Geen gevaar dus.
  zondag 15 maart 2026 @ 02:16:46 #195
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220346058
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 00:35 schreef kladderadatsch het volgende:
Deel 3 van m'n favoriete 'must read' is uit jongens, doe er je voordeel mee: https://endtropy.substack(...)lyfury-part-3-bellum

ps, lees vooral de vorige 2 delen ook, dan weet je tenminste waar je over praat. :)
Deel 1 gelezen en spot-on !!!

Het Westen kan simpelweg niet winnen van een regimestructuur dat 40 jaar tijd heeft gehad om niet te te kunnen verliezen. Een eyeopener is dat het westen de kop wil afhakken die Iran verdeeld heeft over 32 onafhankelijk opererende ledematen die zich ergens hebben ingegraven.
Dit nog even los dat het denken over lijden (ondergaan an gevolgen) fundamentele verschillen kent.
Beide partijen zullen niet willen sterven maar de overtuigd gelovige heeft daarna uitzicht op een betekenisvol leven te hebben (gehad). Sterven voor je diepgewortelde overtuiging is toch wat anders dan overlijden uit naam van opgeklopte commercial.

Ja, je kunt als "Epic Hammer" heel veel schade toebrengen aan Iran en dat betalen met ondergaan van bijkans oneindige gevolgen die je simpelweg (rekenkundig) stap voor stap al je defensieve (laat staan dat je nog iets offensief kunt doen) mogelijkheden zullen uitputten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 15 maart 2026 @ 02:25:46 #196
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220346061
Oops...

quote:
Khalaf al-Habtoor, a prominent Emirati businessman, reflected Gulf frustrations about being dragged into a war triggered by the US and Israel in a social media post addressed to Trump.

“A direct question: Who gave you the authority to drag our region into a war with #Iran? And on what basis did you make this dangerous decision?” he said on X. “Did you calculate the collateral damage before pulling the trigger?”

He pointed out that the Gulf states were expected to be major funders of Trump’s plan to rebuild Gaza and backers of his wider “Board of Peace”.

He said Arab Gulf countries had “contributed billions of dollars on the basis of supporting stability and development”, adding: “These countries have the right to ask today: where did this money go? Are we funding peace initiatives or funding a war that exposes us to danger?”
https://asianmail.in/2026(...)ver-iran-war-report/
pi_220346066
twitter

Ok zoek het lekker zelf uit dan.
pi_220346068
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 02:53 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Demente Donald gaat wel echt harder achteruit dan ik gedacht had.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_220346072
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 02:53 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Z'n familie zit toch in de interceptor drone business nu?

De oorlog was nog niet goed en wel begonnen of er kwamen Amerikaanse militairen om omdat 'the greatest in the world' ze niet kon beschermen.
pi_220346086
Fascistische gek being fascistische gek.
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  zondag 15 maart 2026 @ 07:03:02 #201
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220346180
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 22:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De VS mist iemand als 'Stormin' Norman ofzo.
Eerder iemand als Obama of Clinton.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 15 maart 2026 @ 07:48:15 #202
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220346282
F1 cancels Bahrain & Saudi Arabia Grands Prix

quote:
Report: Israel warns US it is running dangerously low on interceptors
Officials tell Semafor that Israel had already entered the current war with limited interceptor supplies after using significant numbers during last summer’s fighting with Iran.

Israel has informed the United States that it is running critically low on ballistic missile interceptors as its conflict with Iran continues, according to U.S. officials cited by Semafor.

The officials said Israel had already entered the current war with limited interceptor supplies after using significant numbers during last summer’s fighting with Iran. Israel’s long-range air defense systems have been under heavy strain from sustained Iranian missile attacks.
Iran has also begun adding cluster munitions to some of its missiles, a development first reported by CNN that could further accelerate the depletion of Israel’s interceptor stockpiles.

One U.S. official told Semafor the situation had been anticipated in Washington for months.
“It’s something we expected and anticipated,” the official said.
The official stressed that the United States itself is not facing a similar shortage of interceptors, even as analysts and some policymakers have raised concerns about the potential strain on U.S. stockpiles if the conflict with Iran becomes prolonged.
It remains unclear whether Washington would sell or transfer additional interceptor systems to Israel. The United States has included missile defense systems in previous military aid packages to Israel, though doing so could place additional pressure on U.S. inventories.
“We have all that we need to protect our bases and our personnel in the region and our interests,” the U.S. official told Semafor, adding that Israel is “coming up with solutions to address” its shortage.
Israel has other defensive options against Iranian missile attacks, including intercepting threats with fighter aircraft. However, dedicated interceptor systems remain among the most effective tools against long-range ballistic missiles. Israel’s Iron Dome system is primarily designed to counter short-range rockets.
President Donald Trump said earlier this month that the United States has a “virtually unlimited” supply of munitions, though defense analysts have long said U.S. stockpiles are smaller than the military ideally wants.
During a 12-day war with Iran last June, the United States fired more than 150 interceptors from its Terminal High Altitude Area Defense, or THAAD, system, according to the Center for Strategic and International Studies. That figure represented roughly a quarter of the U.S. inventory at the time.

Reports have also estimated that about $2.4 billion worth of Patriot missile interceptors were used in the first five days of the current conflict.
In January, the Pentagon began efforts to significantly expand production of the THAAD missile defense system. The U.S. official told Semafor that the United States still has ample THAAD systems, fighter aircraft and mid-range interceptors available.
The White House, the Pentagon and the Israel Defense Forces did not immediately respond to requests for comment from Semafor.
Separately, the State Department last week announced the sale of 12,000 BLU-110A/B 1,000-pound general purpose bomb bodies to Israel. The Trump administration bypassed congressional review for the sale by invoking emergency authority related to the ongoing war with Iran.
Trump has suggested the conflict could end soon, describing it recently as a “short-term excursion.” At the same time, the United States, Israel and Iran have all signaled they are prepared for a prolonged fight.
“It’ll be as long as it’s necessary,” Trump said Friday when asked how long the conflict might continue. “They’ve been decimated. The country’s in bad shape. The whole thing is collapsing.”
An adviser to Iran’s foreign policy leadership told CNN this week that Tehran currently sees no opportunity for diplomacy and is prepared for a prolonged confrontation.
Defense Secretary Pete Hegseth said Friday that Iran’s “entire ballistic missile production capacity” has been “functionally defeated.”

Ynetnews
enkelband
pi_220346289
Het achterliggende doel (of bijkomende "voordeel voor Maga") van deze oorlog lijkt naast de 40-jaar- lopende-wens-van-Netanyahu te zijn dat China getroffen wordt door de olieblokkade waar het zo goed als bijna volledig afhankelijk van is (en wij in Europa maar 10%). Het gegeven dat Trump China economisch zwaar zou kunnen raken had 'm een ego-punt gegeven.

Nadelen voor de twee op de tandem is dat Netanyahu al voor een tijd niet gezien is en Trump geestelijk aan het uitblussen is, verantwoordelijk wordt gehouden voor de dubbele patriot-hits op die school en nu helemaal wartaal uit begint te slaan met zijn dementerende en vermoeide 'genetics' gelul mbt "brown people". Iedereen met een kleurtje anders dan de zijne. Dus het verhaal dat Iran bevrijd zou worden van een vreselijk regime is lulkoek. De ene hardliner vervangt de andere en de mensen boeien de agressors geen donder.

Iran heeft aangegeven geen oorlog te willen met de buurlanden en buiten de VS en Israel na ook met de rest van de wereld vrede wil en de oliedoorvoer zolang de twee doorgaan nog te blokkeren. Het eist als identiteit financiele compensatie van de twee aanvallende landen.

Trump zoekt nu Putin op en Putin wordt in Oekraine compleet verdreven met zn leger (piekmoment voor vleesverwerkende neplegeraanvoer van was begin januari en nu lopen ze met een verdovend middel richting de dood) en aan de andere kant compleet overompelt door de stille overname van China in Siberie. Dus ook Rusland lijkt op de uitblusstand te komen.

Dan komt Musk er nog even bij. Zijn X algoritme is waarom er hyperpolarisatie "lijkt" in de wereld, waar daf in werkelijkheid schijn is.

Tel er tenslotte og even bij op dat de golf-goldcoast in en rond Dubai voor belastingontduikers niet meer als veilig gezien wordt (in Dubai kun je de bak in gaan voor deze uitspraken en filmen van explosieve hits) en men her en der miljardairsbelastingen wil.

Dat voorspelt uiteraard niets mbt de lengte van dingen. Maar het heeft verreweg niets qua animo voor het WW3- en / of eindtijdenfeestje (er is altijd gelul over eindtijden als Amerika ergens regionaal wat bombardeert) waar de twee vooraf een beetje op gehoopt hadden waar oa Europa zich in zou laten meetrekken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 15-03-2026 08:06:29 ]
  zondag 15 maart 2026 @ 08:03:22 #204
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220346413
Dude, er is niet zoiets als 'maar 10%', het is gewoon een complete ramp voor Europa en al helemaal voor Nederland want het betekend niet alleen dat er geen olie meer verscheept kan worden, maar ook geen gas.

quote:
Europe enters this crisis at its weakest storage level in years. Europe’s gas storage is currently below 30% of capacity, the lowest seasonal level in years. Storage entered winter 2025-26 at only 63.2%, already 8.9 percentage points below the previous year and 20.4 points below 2023. A harsh winter drew those stocks down hard.

The Netherlands is at 10%. The Netherlands, which houses the TTF benchmark and is one of Europe’s major gas trading hubs, has functionally empty storage. EU total gas storage capacity is approximately 1,100 TWh (roughly 100 billion cubic meters). At 30% fill, that’s approximately 330 TWh of gas in storage right now, therefore needing roughly at least another 50% or 50 bcm per legal requirements. Normal end-of-winter minimum before injection season begins is typically 35-40%. Europe is already below the normal minimum.

March is the tail end of withdrawal season. Demand is declining as heating loads drop, but it’s still net withdrawal in most of Europe until late March or early April. Typical March drawdown is roughly 2-3% of total capacity, so storage might drop to 27-28% before injection season begins. Here’s the critical number: the EU has a legal obligation to reach at least 80-90% storage by next winter. That means Europe has to inject at least 575 TWh of gas this summer, the largest restocking effort in recent years. This injection season was already going to be extremely challenging before the war started. Now it’s potentially impossible.

The halt in Qatari production and Hormuz closure has removed approximately 5.8 million tons of LNG supply in March alone, roughly 14% of original global monthly forecast. About 10% of Europe’s total LNG imports come from Qatar via the Strait of Hormuz. American LNG currently supplies about 60% of Europe’s LNG imports, so Qatar isn’t the dominant source, but it’s the marginal source that the market can’t replace. Realistic supplementary supply from all alternative sources totals under 2 million tons against a 5.8 million ton monthly shortfall. The gap is approximately 3.8 million tons per month that simply cannot be filled from any source. The US and Australia are already running at high utilization rates Nigeria, Algeria, and Trinidad face feed gas constraints, not liquefaction constraints. There is no spare capacity anywhere in the global LNG system to replace Qatar.
Weet je trouwens wie nog veel afhankelijker is van olie dan China, bondgenoot Japan...
quote:
Japan depends on the Middle East for more than 90 percent of its crude oil imports. Any escalation that threatens shipping through the Strait of Hormuz therefore poses a direct economic risk.
https://thediplomat.com/2(...)ar-double-standards/
  zondag 15 maart 2026 @ 08:06:45 #205
38496 Perrin
pi_220346482
Volgens Stéphane Audrand is het beveiligen van de scheepvaart in de Straat van Hormuz veel complexer dan enkel het ruimen van zeemijnen. Het echte probleem is dat een scheepvaartroute van ongeveer 2000 km moet worden beschermd terwijl die op zeer korte afstand langs de Iraanse kust loopt.

Iran beschikt daar over een sterke en verspreide kustverdediging: honderden mogelijke aanlegplaatsen, verborgen posities langs een ruige kustlijn, observatieposten, drones en elektronische inlichtingen. Daarnaast heeft het land duizenden zeemijnen, snelle kleine boten, antischeepsraketten en grote aantallen lucht-, oppervlakte- en onderwaterdrones.

Westerse escorteschepen zijn in zulke nauwe kustwateren kwetsbaar en kunnen voortdurend worden lastiggevallen. Luchtaanvallen op de kust of beperkte acties tegen eilanden zoals Abu Musa en de Tunb Islands zouden mogelijk helpen, maar lossen het probleem niet structureel op.

De conclusie: veilige scheepvaart in de Golf vereist niet alleen een paar fregatten, maar een langdurige en complexe maritieme veiligheidsoperatie.

twitter
pi_220346501
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:03 schreef kladderadatsch het volgende:
Dude, er is niet zoiets als 'maar 10%', het is gewoon een complete ramp voor Europa en al helemaal voor Nederland want het betekend niet alleen dat er geen olie meer verscheept kan worden, maar ook geen gas.
[..]
Weet je trouwens wie nog veel afhankelijker is van olie dan China, bondgenoot Japan...
[..]
https://thediplomat.com/2(...)ar-double-standards/
Geef jij maar eens om mensenlevens boven "ze economy" met je "regelrechte ramp voor Europa". Blij dat we hier niet gesandwiched worden tussen een regime met anderzijds fun-bombing en verstikkende kankerverwekkende pluimen. De wereld zou blij zijn hier te zitten. Ja, het zullen geen makkelijke tijden worden economisch gezien. Maar het is overleefbaar.
pi_220346543
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 07:48 schreef recidivist het volgende:
Report: Israel warns US it is running dangerously low on interceptors
Officials tell Semafor that Israel had already entered the current war with limited interceptor supplies after using significant numbers during last summer’s fighting with Iran.
Waarom begin je er dan aan? :')

Als ze het niet weten te ondervangen zal Israël zich gewonnen moet geven, of offensief moeten escaleren. Israël is namelijk -in game terminologie- squishy as fuck.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 15 maart 2026 @ 08:12:34 #208
38496 Perrin
pi_220346577
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:10 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom begin je er dan aan? :')

Als ze het niet weten te ondervangen zal Israël zich gewonnen moet geven, of offensief moeten escaleren. Israël is namelijk -in game terminologie- squishy as fuck.
Iran is bijna 3x zo groot als Frankrijk. Het is met grondtroepen niet in te nemen of onder controle te houden. Wat stel je voor?

pi_220346582
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:06 schreef Perrin het volgende:
Volgens Stéphane Audrand is het beveiligen van de scheepvaart in de Straat van Hormuz veel complexer dan enkel het ruimen van zeemijnen. Het echte probleem is dat een scheepvaartroute van ongeveer 2000 km moet worden beschermd terwijl die op zeer korte afstand langs de Iraanse kust loopt.

Iran beschikt daar over een sterke en verspreide kustverdediging: honderden mogelijke aanlegplaatsen, verborgen posities langs een ruige kustlijn, observatieposten, drones en elektronische inlichtingen. Daarnaast heeft het land duizenden zeemijnen, snelle kleine boten, antischeepsraketten en grote aantallen lucht-, oppervlakte- en onderwaterdrones.

Westerse escorteschepen zijn in zulke nauwe kustwateren kwetsbaar en kunnen voortdurend worden lastiggevallen. Luchtaanvallen op de kust of beperkte acties tegen eilanden zoals Abu Musa en de Tunb Islands zouden mogelijk helpen, maar lossen het probleem niet structureel op.

De conclusie: veilige scheepvaart in de Golf vereist niet alleen een paar fregatten, maar een langdurige en complexe maritieme veiligheidsoperatie.

[ x ]
Waarom werkt het volgende voorstel niet;

Wij laten jullie olietoevoer met rust, als jullie die van de rest met rust laten?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220346594
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Iran is bijna 3x zo groot als Frankrijk. Het is met grondtroepen niet in te nemen of onder controle te houden. Wat stel je voor?

[ afbeelding ]
De samsonoptie, hè, wat betreft Iran.
Libanon met groffer geweld, icm laarzen.
  zondag 15 maart 2026 @ 08:15:50 #211
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220346608
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geef jij maar eens om mensenlevens boven "ze economy" met je "regelrechte ramp voor Europa". Blij dat we hier niet gesandwiched worden tussen een regime met anderzijds fun-bombing en verstikkende kankerverwekkende pluimen. De wereld zou blij zijn hier te zitten. Ja, het zullen geen makkelijke tijden worden economisch gezien. Maar het is overleefbaar.
Jij hebt het over 'maar 10%', als ik je er op wijs dat er niet zoiets bestaat begin je ineens over heel wat anders. Je had het zelf trouwens ook nergens over 'mensenlevens'.
pi_220346614
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:15 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Jij hebt het over 'maar 10%', als ik je er op wijs dat er niet zoiets bestaat begin je ineens over heel wat anders. Je had het zelf trouwens ook nergens over 'mensenlevens'.
Echt.. ga je schamen met je luxeproblemen en je discomfort
  zondag 15 maart 2026 @ 08:16:59 #213
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220346624
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:06 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Verdomme, waarom hebben z'n militaire adviseurs Trump niet gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk zou gebeuren!? :(

O wacht...
  zondag 15 maart 2026 @ 08:18:15 #214
38496 Perrin
pi_220346635
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:14 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De samsonoptie, hè, wat betreft Iran.
Libanon met groffer geweld, icm laarzen.
Dat betekent voor onszelf ook een knapperig einde, hè?
  zondag 15 maart 2026 @ 08:18:21 #215
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220346638
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Echt.. ga je schamen met je luxeproblemen en je discomfort
Doe even normaal man, je kunt het gewoon niet hebben dat je op de feiten gewezen word, wat ongelofelijk kinderachtig zeg! :D
pi_220346654
quote:
15s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:18 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat betekent voor onszelf ook een knapperig einde, hè?
Klopt. Wat dat betreft schop ik Israël liever terug in haar hok.
pi_220346678
quote:
10s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:18 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Doe even normaal man, je kunt het gewoon niet hebben dat je op de feiten gewezen word, wat ongelofelijk kinderachtig zeg! :D
Gooi de spandoek even uit boven Iran dat wij hier toch wel de echte slachtoffers zijn en "hard worden getroffen aan de pomp" met die pampergeneraties hier.
  zondag 15 maart 2026 @ 08:22:47 #218
38496 Perrin
pi_220346718
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:19 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Klopt. Wat dat betreft schop ik Israël liever terug in haar hok.
Trump steekt vrees ik liever de wereld in de fik dan zijn eigen achterlijkheid en fragiele ego te confronteren.

Dus volle kracht vooruit.
  zondag 15 maart 2026 @ 08:37:52 #219
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220346892
quote:
9s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Trump steekt vrees ik liever de wereld in de fik dan zijn eigen achterlijkheid en fragiele ego te confronteren.

Dus volle kracht vooruit.
De Confrontatie Iran - Israel was onvermijdelijk

Wie deelde de eerste klap uit , HAMAS ? het verlengstuk van Iran , of de USA de vriend van Israel

Het is wel goed dat Iran nog geen kernwapen had, al hadden ze er een van Noord Korea kunnen kopen

De wereld is het wel eens dat de Iraanse Ayatollahs van de aardbodem moeten verdwijnen , want de haat zit te diep
Israel is omsingeld door Iran met hun armen Hezbollah en HAMAS

Het is maar de vraag of de haat van de Ajatollahs gestild is als Israel weg zou zijn en Jeruzalem terug in de Islam
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 15 maart 2026 @ 08:50:42 #220
38496 Perrin
pi_220347075
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De wereld is het wel eens dat de Iraanse Ayatollahs van de aardbodem moeten verdwijnen , want de haat zit te diep
De wereld? En wie zou je nog meer van de aardbodem willen laten verdwijnen in je kruistocht tegen de haat?
pi_220347098
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Verdomme, waarom hebben z'n militaire adviseurs Trump niet gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk zou gebeuren!? :(

O wacht...
Adviseurs die hebben kennis, denken langer na, doen genuanceerde uitspraken, doen soms woke uitspraken, kunnen soms vrouw of zwart zijn, dus nee zulke mensen vertrouwen de huidige bestuurders in de VS bij voorbaat niet.
  zondag 15 maart 2026 @ 08:54:14 #222
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220347128
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De Confrontatie Iran - Israel was onvermijdelijk

Wie deelde de eerste klap uit , HAMAS ? het verlengstuk van Iran , of de USA de vriend van Israel

Het is wel goed dat Iran nog geen kernwapen had, al hadden ze er een van Noord Korea kunnen kopen

Israel is omsingeld door Iran met hun armen Hezbollah en HAMAS

Het is maar de vraag of de haat van de Ajatollahs gestild is als Israel weg zou zijn en Jeruzalem terug in de Islam
Nee, want Iran heeft nog wel meer vijanden dan slechts Israël. Saudi Arabië bijvoorbeeld, waarmee ze al jaren een (niet gewapende) strijd voeren om de dominantie van het M-O. SA is nóg groter dan Iran, maar veel dunner bevolkt met ongeveer 1/3e van wat Iran aan inwoners heeft, dus die zijn als het ooit wél op oorlog uitdraait geen enkele partij.
pi_220347172
quote:
De Iraanse Revolutionaire Garde zweert de Israëlische premier Netanyahu te zullen doden. "Als deze crimineel die kinderen doodt nog leeft, zullen we hem met volle kracht blijven achtervolgen en doden", schrijft de Garde op haar website Sepah News.
En tot die tijd zal de golfregio branden. Tot groot genot van de enigzins stille Chinezen. :)
  zondag 15 maart 2026 @ 09:01:19 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220347218
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
De wereld? En wie zou je nog meer van de aardbodem willen laten verdwijnen in je kruistocht tegen de haat?
Kim it Un en zijn familie ?.
De Raoul Castro clan ?
Assad ?? Oh wacht
Putin?

En nog wat idioten in Afrika ,
ik ben er wel achter nu dat een dictatuur als staatsvorm niet perse slecht in zichzelf hoeft te zijn (zie Singapore )

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-03-2026 09:07:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220347258
Over S-A gesproken. Ik las onderstaande afgelopen week.

quote:
Saudi Arabia Expands Military Cooperation with U.S.
A visit by the Saudi prime minister to the U.S. BRINGS a promise to purchase advanced fighter jets

Saudi Arabia has earned recognition as a major non-NATO ally of the United States, a status that gives the Saudis easier access to U.S. military equipment and expands security training and cooperation.

The announcement came at a visit by His Highness Saudi Crown Prince and Prime Minister Mohammed bin Salman to Washington, D.C., in November 2025. The highlight of the trip was meetings with U.S. President Donald Trump, who heralded the new Strategic Defense Agreement between the two countries.

“A stronger and more capable alliance will advance the interests of both countries, and it will serve the highest interest of peace,” :+ Trump said at a dinner at the White House with Prince Mohammed bin Salman.

During the diplomatic engagements between the two leaders, Trump announced a sale to Saudi Arabia of advanced F-35 fighter jets. The two countries also reached agreement for Saudi Arabia to buy hundreds of U.S. tanks.

Prince Mohammed bin Salman praised the nine-decade relationship between the two countries and encouraged deeper ties.

“We’ve been working together for a long time,” the crown prince said of the United States. “But today is a very important time in our history.”

Other countries that have received major non-NATO ally status include Bahrain, Egypt, Jordan, Kuwait, Pakistan and Qatar.

Security cooperation between Saudi Arabia and the U.S. made great strides in 2025. In addition to the November announcements, Saudi forces activated its U.S.-made Terminal High Altitude Area Defense (THAAD) missile defense system in July 2025. The batteries defend against ballistic missile threats.

That same month, Saudi Arabia and U.S. conducted a joint maritime exercise called Marine Defender 25. The Royal Saudi Naval Forces and U.S. Naval Forces Central Command, U.S. 5th Fleet, conducted a weeklong drill in the eastern Saudi city of Jubail, along the Arabian Gulf, on explosive ordnance disposal, countermine operations, unmanned systems integration, urban combat and joint maritime patrols.

The exercise aimed to enhance integration, coordination and interoperability between the two countries’ navies; develop defensive capabilities to address security challenges in vital maritime environments in a precarious region; and strengthen operational effectiveness.

To keep pace with the evolving battlefield environment, Marine Defender 25 also included field training, naval and air combat, anti-submarine warfare, and naval formation operations.

“These military-to-military exercises and dynamic activities underscore our shared commitment to regional stability, operational readiness and the ongoing defense partnership between the United States and the Kingdom of Saudi Arabia,” :+ U.S. Central Command spokesman Dave Eastburn told the Al Arabiya network.

The exercise came on the heels of a visit by then-USCENTCOM Commander Gen. Erik Kurilla to Saudi Arabia, during which he met with Saudi Armed Forces Chief of General Staff Gen. Fayyad bin Hamed Al-Ruwaili. Appreciating continued U.S. support to Saudi Arabia’s air defenses, Gen. Al-Ruwaili accompanied Gen. Kurilla to inspect the THAAD system.

Saudi Arabia is the largest customer for U.S. foreign military sales, with over $140 billion in active deals. The F-35 and tank purchases would increase that total.

https://unipath-magazine.(...)ooperation-with-u-s/
Jeddah, July 3, 2025, SPA -- The Saudi Royal Air Defense Force officially inaugurated the first unit of the Terminal High Altitude Area Defense (THAAD) ...

Shit is gewoon voorgekookt joh :')
pi_220347323
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:54 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Nee, want Iran heeft nog wel meer vijanden dan slechts Israël. Saudi Arabië bijvoorbeeld, waarmee ze al jaren een (niet gewapende) strijd voeren om de dominantie van het M-O. SA is nóg groter dan Iran, maar veel dunner bevolkt met ongeveer 1/3e van wat Iran aan inwoners heeft, dus die zijn als het ooit wél op oorlog uitdraait geen enkele partij.
Maak daar maar 1/5e van er zijn maar 18.8 miljoen echte saudiers de rest is import in dat land.
pi_220347359
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De Raoul Castro clan ?
Assad ?? Oh wacht
Putin?

ik ben er wel achter nu dat een dictatuur als staatsvorm niet perse slecht in zichzelf hoeft te zijn (zie Singapore )
Trump en Hegseth passen heel goed in dit rijtje.
  zondag 15 maart 2026 @ 09:10:15 #229
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220347379
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Maak daar maar 1/5e van er zijn maar 18.8 miljoen echte saudiers de rest is import in dat land.
Kijk aan, dan zou het dus helemaal een complete walkover zijn voor Iran en militair gezien stelt SA ook nog eens een stuk minder voor.
pi_220347382
Deze oorlog laat zijn ware aard echt meer en meer zien.
Ongelofelijk hoe mensen hier nog altijd de VS en Israel en de meest kansloze smoesjes van die 2 nog geloven en steunen.

Trump is alleen maar bezig met de olie sector. Niets meer, niets minder.
En hij gaat ''voor de lol'' nog wel eens lekker dat eilandje aanvallen.

Trump brengt de hele wereld in rep en roer. Economisch worden alle landen getroffen.
En meer afhankelijk van een VS, precies wat die gek wil.
pi_220347396
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De Raoul Castro clan ?
Assad ?? Oh wacht
Putin?
Netanyahu
Trump

Je miste nog wat namen, beter voor de hele wereld zonder deze namen.
  zondag 15 maart 2026 @ 09:14:08 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220347424
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:09 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Trump en Hegseth passen heel goed in dit rijtje.
zolang ze een democratie pretenderen te zijn gaan ze vanzelf weer weg , hoe gek ze ook mogen zijn

je gaat geen democratisch gekozen mensen vermoorden want dan ben je zelf geen haar beter
pi_220347428
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:10 schreef bianconeri het volgende:

China zal de weg naar 100% electrificatie wel gaan versnellen. Ondertussen blijft de westerse wereld in het oneidige olie sprookje geloven met grote afhankelijkheid uit een woelige regio. :')
  zondag 15 maart 2026 @ 09:16:08 #234
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220347441
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
China zal de weg naar 100% electrificatie wel gaan versnellen.

Ondertussen blijft de westerse wereld in het oneidige olie sprookje geloven met grote afhankelijkheid uit een woelige regio. :')
Olie gaat eindigen
later ook aardgas

nu nog niet , al kan dit gedoe de energietransitie naar solar wel versnellen
Jammer dat links de kernenergie zo verdoemd heeft, dat het nu pas weer terug op de groen agenda is

Bij Fukushima is geen enkele dode gevallen wel door de aardbeving en de tsunami die eraan vooraf ging

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 15-03-2026 09:22:45 ]
pi_220347577
edit: oude beelden

[ Bericht 96% gewijzigd door RotatoR op 15-03-2026 09:45:35 ]
  zondag 15 maart 2026 @ 09:33:36 #236
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220347691
quote:

[..]
China zal de weg naar 100% electrificatie wel gaan versnellen. Ondertussen blijft de westerse wereld in het oneidige olie sprookje geloven met grote afhankelijkheid uit een woelige regio. :')
En tot die tijd bouwen ze er gewoon een paar kolencentrales bij, of heropenen er een stel, geen idee of de Chinezen die dingen ook gelijk afgebroken hebben nadat een aantal ervan een jaar of wat geleden gesloten zijn. Als Trump echt had gedacht dat hij zo de groei van China kon remmen, dan is het dus z'n zoveelste miscalculatie geweest.
pi_220347729
quote:

[..]
Zucht. Weer even gaan zitten. Want je snapt het niet. De Chinezen gebruiken en doen wat ze nodig hebben. Kolen, gas, olie en misschien zelfs de 'wiebelstroom' waar jij zo van houdt.

Verder kijken ze neer op groene psychoses.
pi_220347767
twitter
  zondag 15 maart 2026 @ 09:40:33 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220347774
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:37 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Zucht. Weer even gaan zitten. Want je snapt het niet. De Chinezen gebruiken en doen wat ze nodig hebben. Kolen, gas, olie en misschien zelfs de 'wiebelstroom' waar jij zo van houdt.[b]

Verder kijken ze neer op groene psychoses.
China bekijkt het commercieel zonder waandenkbeelden, zo hadden ij ok niet met het oppompen van aardgas onder de waddenzee moeten stoppen
quote:
AI-overzicht
China is 's werelds grootste producent van windenergie en marktleider in zowel land- als offshore-capaciteit, met meer dan 600 GW aan geïnstalleerd vermogen eind 2025.

Het land neemt driekwart van de wereldwijde nieuwe bouw voor zijn rekening, gericht op een doel van 5.000 GW in 2060, ondersteund door technologische innovaties zoals enorme offshore turbines.

Belangrijkste Ontwikkelingen in de Chinese Windenergiesector:

Wereldwijd Leider: Sinds 2021 is China de onbetwiste koploper, met inmiddels een derde van 's werelds totale windenergiecapaciteit.

Offshore Dominantie: China heeft meer dan de helft van alle operationele offshore windturbines ter wereld in beheer.

Technologische Mijlpalen: Er is in 2025 een 17 MW drijvende windturbine onthuld en er worden experimenten uitgevoerd met vliegende windturbines op grote hoogte.

Groei en Doelen: Tegen eind 2025 was het land hard op weg naar het 14e Vijfjarenplan, waarbij wind- en zonne-energie een centrale pijler vormen voor de energievoorziening, met als langetermijndoel 5.000 GW in 2060.

Productiekracht: Vier van de tien grootste windturbinefabrikanten ter wereld zijn Chinees.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 15-03-2026 09:52:03 ]
  zondag 15 maart 2026 @ 09:42:19 #240
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220347794
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:24 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Volgens de comments zou het hier om oude footage gaan, uit een Twitter/X post die begin januari van dit jaar al geplaatst is.
pi_220347801
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt, maar toch gaan ze gewild of ongewild door de economische omwenteling door met de transitie
veel sneller als hier
Dat komt omdat ze i.t.t in Brussel, in Beijing wel kunnen nadenken. Wel een energienetwerk kunnen bouwen, onderhouden EN uitbreiden. En niet de bruggen verbranden.
pi_220347864
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:42 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Dat komt omdat ze i.t.t in Brussel, in Beijing wel kunnen nadenken. Wel een energienetwerk kunnen bouwen, onderhouden EN uitbreiden. En niet de bruggen verbranden.
Ook hier hebben we denkers gehad maar wilden we onder druk van de korte termijn denkende homo economicus autonoom blijven en niet in zulke technologieen investeren. Zie desertec
  zondag 15 maart 2026 @ 09:52:40 #243
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220347910
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:42 schreef Since2003 het volgende:

[..]
China had NOOIT gestopt met het oppompen van aardgas onder de waddenzee , nooit

Dat is net zulke grote waanzin als het stoppen met kernenergie , dat werkt per saldo tegen de transitie
pi_220347917
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zolang ze een democratie pretenderen te zijn gaan ze vanzelf weer weg , hoe gek ze ook mogen zijn

je gaat geen democratisch gekozen mensen vermoorden want dan ben je zelf geen haar beter
Ohja, in die context bedoelde je het.
  zondag 15 maart 2026 @ 09:54:02 #245
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220347922
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:10 schreef bianconeri het volgende:
Deze oorlog laat zijn ware aard echt meer en meer zien.
Ongelofelijk hoe mensen hier nog altijd de VS en Israel en de meest kansloze smoesjes van die 2 nog geloven en steunen.

Trump is alleen maar bezig met de olie sector. Niets meer, niets minder.
En hij gaat ''voor de lol'' nog wel eens lekker dat eilandje aanvallen.

Trump brengt de hele wereld in rep en roer. Economisch worden alle landen getroffen.
Nou ze gooien alles plat en de hebben wel wat verliezen geleden maar dit kwam meer door ongelukken.

Iran doet dat, niet de VS of Israel.

Wie bestookt de boten?

De reden het eiland innemen is best simpel waarom, het is de financiele sector van Iran!
pi_220348002
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:54 schreef theguyver het volgende:

[..]
Nou ze gooien alles plat en de hebben wel wat verliezen geleden maar dit kwam meer door ongelukken.

Iran doet dat, niet de VS of Israel.

Wie bestookt de boten?

De reden het eiland innemen is best simpel waarom, het is de financiele sector van Iran!

Gewoon geen olie meer kopen van die gekkies, opgelost.
pi_220348014
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Olie gaat eindigen
later ook aardgas

nu nog niet , al kan dit gedoe de energietransitie naar solar wel versnellen
Jammer dat links de kernenergie zo verdoemd heeft, dat het nu pas weer terug op de groen agenda is

Bij Fukushima is geen enkele dode gevallen wel door de aardbeving en de tsunami die eraan vooraf ging
Olie gaat nog heel lang niet eindigen. Misschien wel nooit.
pi_220348036
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:42 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Volgens de comments zou het hier om oude footage gaan, uit een Twitter/X post die begin januari van dit jaar al geplaatst is.
Sowieso lijken vooral veel mensen gevlucht.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220348038
Feit is wel dat de VS en Israël dat hele land in een radioactieve glasbak kunnen veranderen, sta je dan met je bootjes, je bomgordels en je hysterische boosheid omdat je vrouwenhaar hebt gezien.
pi_220348056
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:13 schreef UitStraling het volgende:
Feit is wel dat de VS en Israël dat hele land in een radioactieve glasbak kunnen veranderen, sta je dan met je bootjes, je bomgordels en je hysterische boosheid omdat je vrouwenhaar hebt gezien.
Maar wacht even, het ging toch om de Iraanse bevolking?
pi_220348058
quote:
VS kan dat met ieder land doen. Wat is het nut?
pi_220348067
quote:
Ik dacht dat Israël en de VS de goeien waren hier? Ik heb niet alles meegelezen dus kan zijn dat dat het vorige topic was.
  zondag 15 maart 2026 @ 10:24:56 #253
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220348092
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:10 schreef Cherni het volgende:

[..]
Olie gaat nog heel lang niet eindigen. Misschien wel nooit.
nee voor plastics en ook kerosine zal het blijven, maar dat cruiseschepen en containerschepen en ook trucks overgaan op solar dat zit er wel aan te komen

de hoofdrol voor olie gaat verdwijnen

Dat het westen kernenergie heeft afgezworen was een grote stommiteit
ook het geen aardgas willen boren onder de waddenzee is dwaas
  zondag 15 maart 2026 @ 10:28:15 #254
64288 Bensel
Ladderzat
pi_220348107
quote:

[..]

en dan valt die drone op een fabriek van een half miljard. Had je toch beter die dure raket kunnen afschieten.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_220348118
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:28 schreef Bensel het volgende:

[..]
en dan valt die drone op een fabriek van een half miljard. Had je toch beter die dure raket kunnen afschieten.
Dat is het punt niet helemaal.

Er zit een beperking aan het aantal Patriots en Thaads dat je kan afschieten omdat de productie langzaam gaat.
Die zijn snel op.
Budget is uiteraard ook een factor.

Die Shaheds kosten geen drol en zijn snel te produceren, dus het loopt al snel ongelijk in aantallen die je kan inzetten.

Daarom wil je interceptor drones: om die goedkope, langzame doelen als Shaheds uit te schakelen.
  zondag 15 maart 2026 @ 10:33:57 #256
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220348130
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Interessant, maar dit is schijnbaar geschreven door Jan Tervoort. Dat maakt het dan wel enigszins discutabel.
Die het stuk schreef naar aanleiding van een studie door de Joods, Israëlische archeoloog Yonatan Adler, die er vervolgens ook een boek over schreef, het gaat dus over zijn bevindingen. Dus daar is helemaal niets 'discutabel' aan.
  zondag 15 maart 2026 @ 10:41:37 #257
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220348159
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is het punt niet helemaal.

Er zit een beperking aan het aantal Patriots en Thaads dat je kan afschieten omdat de productie langzaam gaat.
Die zijn snel op.
Budget is uiteraard ook een factor.

Die Shaheds kosten geen drol en zijn snel te produceren, dus het loopt al snel ongelijk in aantallen die je kan inzetten.

Daarom wil je interceptor drones: om die goedkope, langzame doelen als Shaheds uit te schakelen.
Correct.

Vwb de Thaads (12 miljoen per stuk, daarvan konden er tot voor recent slechts 92 of 96 (!!!) per jaar worden gebouwd.
Begin 2026 is dat opgeschaald naar 400 per jaar.

Patriots (paar miljoen per stuk) daarvan werden er sinds vorig 600 per jaar gebouwd, daarvoor iets minder.
En dat is nu naar 2000 per jaar gegaan.

https://nl.marketscreener(...)gen-ce7e59dfdc8df524

Maar die zijn er nu nog niet allemaal natuurlijk.

Plus dat die over de VS zelf, Israël en de diverse Golfstaten die nu aangevallen worden, moeten worden verdeeld.

Dus ook die zullen vrij snel ook weer op zijn.

Die Shahed drone daarvan kunnen ze er 500 per dag van maken.
Nu zal dat ongetwijfeld stukken minder zijn omdat de bekende productiefaciliteiten gebombardeerd zijn.

Maar ze zijn eenvoudig te maken, en bij wijze van spreken in elk schuurtje.
A murky, forgotten land.
  zondag 15 maart 2026 @ 10:47:32 #258
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220348183
Dat die meisjes die asiel vroegen in Australie nu weer terug gaan naar Iran is behoorlijk sneu.

Iets zegt me dat ze Noord-Koreaanse tactieken toepassen; je komt terug je je hele familie gaat de cel in.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220348196
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee voor plastics en ook kerosine zal het blijven, maar dat cruiseschepen en containerschepen en ook trucks overgaan op solar dat zit er wel aan te komen

de hoofdrol voor olie gaat verdwijnen

Dat het westen kernenergie heeft afgezworen was een grote stommiteit
ook het geen aardgas willen boren onder de waddenzee is dwaas
Welnee. Je blijft maar hangen in olie is benzine en diesel. Ik heb al eens een poging gewaagd om je wat uit te leggen.

Nog een maal dan

Ruwe olie van Antwerpen naar Rotterdam voor raffinage. Een en dan noem ik nog maar 1 mensel van koolwatersoffen op namelijk nafta.

Nafta word dan weer gekraakt door een nafta kraker. Uit nafta haal je etheen, butadieen, benzeen, propeen en nog wat bij producten.

Alleen al butadieen zit in bouwmaterialen, rubbers etc etc.

En een procestechnoloog bekend met raffinage zal je beter dan ik kunnen uitleggen dat je uit 1 vat ruwe olie maar een klein percentage nafta haalt. Heb ik het niet eens over de andere producten uit olie.

Ik heb in die industrie gewerkt als piping engineer. Zeffs aan revamps gewerkt mbt NAK 3 en 4
pi_220348230
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:50 schreef Cherni het volgende:

[..]
Welnee. Je blijft maar hangen in olie is benzine en diesel. Ik heb al eens een poging gewaagd om je wat uit te leggen.

Nog een maal dan

Ruwe olie van Antwerpen naar Rotterdam voor raffinage. Een en dan noem ik nog maar 1 mensel van koolwatersoffen op namelijk nafta.

Nafta word dan weer gekraakt door een nafta kraker. Uit nafta haal je etheen, butadieen, benzeen, propeen en nog wat bij producten.

Alleen al butadieen zit in bouwmaterialen, rubbers etc etc.

En een procestechnoloog bekend met raffinage zal je beter dan ik kunnen uitleggen dat je uit 1 vat ruwe olie maar een klein percentage nafta haalt. Heb ik het niet eens over de andere producten uit olie.

Ik heb in die industrie gewerkt als piping engineer. Zeffs aan revamps gewerkt mbt NAK 3 en 4
Interessant. ^O^
pi_220348271
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:56 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Interessant. ^O^
Mensen onderschatten de belangen van olie. Daarom ook de geopolitieke shit tussen de VS en Rusland. Net zoals je niet kunt zonder bepaalde metalen kun je ook niet zonder olie. Tenzij we weer in de bomen gaan hangen.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:04:52 #262
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220348283
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Mensen onderschatten de belangen van olie. Daarom ook de geopolitieke shit tussen de VS en Rusland. Net zoals je niet kunt zonder bepaalde metalen kun je ook niet zonder olie. Tenzij we weer in de bomen gaan hangen.
Olie is idd zeer belangrijk als grondstof van zo verschrikkelijk veel belangrijke, en alledaagse, dingen ja.

Gaat veel veel verder dan alleen maar brandstof.
A murky, forgotten land.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:07:25 #263
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220348301
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Olie is toch ook nodig voor het produceren van kunstmest? Dus als het lang voortduurt krijgen we ook voedseltekorten.

Als die straat van Hormuz langer dan 3 maanden dicht blijft hebben we volgende winter sowieso een gigantisch probleem, want dan kan onze voorraad niet meer op tijd aangevuld worden. Dus dan gaat en de prijs voor een kuub gas door het dak, en het zal ws in januari al op zijn als de volgende winter weer net zo koud word als deze.
pi_220348316
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:07 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Olie is toch ook nodig bij het produceren van kunstmest? Dus als het lang voortduurt krijgen we ook voedseltekorten.

Als die straat van Hormuz langer dan 3 maanden dicht blijft hebben we volgende winter sowieso een gigantisch probleem, want dan kan onze voorraad niet meer op tijd aangevuld worden. Dus dan gaat en de prijs voor een kuub gas door het dak, en het zal ws in januari al op zijn als de volgende winter weer net zo koud word als deze.
Uiteraard. Daarom ook had ik het nog alleen maar over nafta. Hoef je niet te vragen wat je nog meer uit ruwe olie kunt halen.
pi_220348337
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
Uiteraard. Daarom ook had ik het nog alleen maar over nafta. Hoef je niet te vragen wat je nog meer uit ruwe olie kunt halen.
medicijnen, wasmiddelen, mengsmeringen, verf, ga zo maar door. Als dit allemaal te lang duurt ga je tekorten op de meest bizarre plekken krijgen, of de prijzen stijgen de pan uit.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:18:32 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220348340
quote:

[..]
Olie is toch ook nodig voor het produceren van kunstmest?

Dus als het lang voortduurt krijgen we ook voedseltekorten.

aardgas

quote:
Ja, stikstofkunstmest wordt geproduceerd met behulp van aardgas, dat als cruciale grondstof en energiebron dient.

Ongeveer 60% tot 80% van het aardgas wordt ingezet om ammoniak te produceren, de basis voor stikstofmeststoffen, door stikstof uit de lucht te binden.

Voor de productie van één ton stikstofmest is veel energie nodig, wat de kunstmestindustrie sterk afhankelijk maakt van aardgasprijzen.
Wageningen University & Research

Belangrijke punten over aardgas en kunstmest:
Grondstof: Aardgas (voornamelijk methaan) levert de waterstof die nodig is voor het Haber-Boschproces, waarmee stikstof uit de lucht wordt omgezet in ammoniak.

Energiebron: Het productieproces vereist hoge temperaturen en druk, waarvoor het resterende aardgas wordt verbrand.
+3
pi_220348352

pi_220348362
quote:

[..]
Olie is toch ook nodig voor het produceren van kunstmest?
Nope, voor de productie van stikstofkunstmest wordt hoofdzakelijk methaan(aardgas) gebruikt. Het methaan wordt gekraakt dmv zeer hete stoom tot CO2 en H2. Dit H2 is nodig voor het Haber Bosch proces(luchtstikstof fixatie), de ammoniak kan men dan omzetten in ammoniumnitraat of ureum, welke de veel gebruikte stikstofkunstmesten zijn.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:24:50 #269
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220348365
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
aardgas
[..]

Gelukkig. O wacht, dat hebben we straks dus ook niet meer!
pi_220348371
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:17 schreef beefkeek het volgende:

[..]
medicijnen, wasmiddelen, mengsmeringen, verf, ga zo maar door. Als dit allemaal te lang duurt ga je tekorten op de meest bizarre plekken krijgen, of de prijzen stijgen de pan uit.
Precies. Net zoals bepaalde metalen kun je niet zonder olie. Ik hoop dat hier een technoloog op fok zit die iets meer over raffinage kan vertellen. Ik bedoel je hebt een x aantal liter nafta nodig. Je hebt dan toch die x aantal liter olie nodig. Kun je de rest van de olie wel de zee instorten als je geen benzine of diesel uit olie wil halen maar je hebt dan nog de hoeveelheid ruwe olie nodig voor de andere producten. Kan dat moeilijk uitleggen. Maar iemand die iets wil weten over piping mag mij rustig via dm etc benaderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 15-03-2026 11:44:35 ]
pi_220348410
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:24 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Gelukkig. O wacht, dat hebben we straks dus ook niet meer!
Meer uien eten, hopelijk dit jaar een flinke oogst >:)
  zondag 15 maart 2026 @ 11:40:25 #272
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220348441
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Meer uien eten, hopelijk dit jaar een flinke oogst >:)
Aardgas -> aarsgas 😱
A murky, forgotten land.
pi_220348459
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nope, voor de productie van stikstofkunstmest wordt hoofdzakelijk methaan(aardgas) gebruikt. Het methaan wordt gekraakt dmv zeer hete stoom tot CO2 en H2. Dit H2 is nodig voor het Haber Bosch proces(luchtstikstof fixatie), de ammoniak kan men dan omzetten in ammoniumnitraat of ureum, welke de veel gebruikte stikstofkunstmesten zijn.
Methaan word ook uit olie gehaald. En dat zal nog wel steeds gebruikt worden om er kunstmest van te maken. Of voor andere doeleinden.

En gas is ook al een probleem want daar willen we ook vanaf.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:48:42 #274
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220348489
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:43 schreef Cherni het volgende:

[..]
Methaan word ook uit olie gehaald. En dat zal nog wel steeds gebruikt worden om er kunstmest van te maken. Of voor andere doeleinden.

quote:
AI-overzicht
Methaan ( CH4) is inderdaad het hoofdbestanddeel van aardgas, bestaande uit 81% tot wel 98% van het totale volume, en het is een kleurloos, reukloos en brandbaar gas.

Naast de toepassing als fossiele brandstof voor verwarming en energie, is het een sterk broeikasgas dat bijdraagt aan klimaatverandering.

Hier zijn de belangrijkste feiten over methaan:
Samenstelling: Het is de eenvoudigste koolwaterstof, bestaande uit één koolstofatoom en vier waterstofatomen (
).
Herkomst: Het wordt gewonnen uit ondergrondse reservoirs, maar ontstaat ook via biologische processen (bacteriële afbraak) in moerassen en bij de veehouderij.

Broeikaseffect: Methaan is een zeer krachtig broeikasgas, met een effect dat ongeveer 25 tot 34 keer sterker is dan CO2
.
quote:
Korte termijn vs. Lange termijn: Omdat methaan minder lang in de atmosfeer blijft dan
(ongeveer 12 jaar versus honderden jaren), hangt de sterkte af van de tijdshorizon.

Over een periode van 20 jaar is methaan zelfs 80 tot 86 keer krachtiger dan CO2
.
Bijdrage aan opwarming: Methaan is verantwoordelijk voor ongeveer 30% van de huidige wereldwijde temperatuurstijging sinds de industriële revolutie.

Oorzaken: De belangrijkste bronnen van methaanuitstoot zijn de veehouderij,

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-03-2026 11:53:57 ]
pi_220348517
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Correct.

Vwb de Thaads (12 miljoen per stuk, daarvan konden er tot voor recent slechts 92 of 96 (!!!) per jaar worden gebouwd.
Begin 2026 is dat opgeschaald naar 400 per jaar.

Patriots (paar miljoen per stuk) daarvan werden er sinds vorig 600 per jaar gebouwd, daarvoor iets minder.
En dat is nu naar 2000 per jaar gegaan.

https://nl.marketscreener(...)gen-ce7e59dfdc8df524

Maar die zijn er nu nog niet allemaal natuurlijk.

Plus dat die over de VS zelf, Israël en de diverse Golfstaten die nu aangevallen worden, moeten worden verdeeld.

Dus ook die zullen vrij snel ook weer op zijn.

Die Shahed drone daarvan kunnen ze er 500 per dag van maken.
Nu zal dat ongetwijfeld stukken minder zijn omdat de bekende productiefaciliteiten gebombardeerd zijn.

Maar ze zijn eenvoudig te maken, en bij wijze van spreken in elk schuurtje.
Je aantallen van 400 en 2000 raketten per jaar klopt niet. Dat moeten ze in 2030 bereiken.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:53:35 #276
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220348522
Krijgt die Eerdmans toch nog gelijk... Die roept al langer dat die gasvelden in Groningen niet volgestort moeten worden met beton, omdat we ze in de toekomst nog wel eens hard nodig zouden kunnen hebben. Kan wel eens sneller zijn dan zelfs hij dacht.

Heeft hij al ergens 'I told you so' geroepen?
pi_220348528
twitter
  zondag 15 maart 2026 @ 11:54:50 #278
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220348532
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:53 schreef kladderadatsch het volgende:
Krijgt die Eerdmans toch nog gelijk... Die roept al langer dat die gasvelden in Groningen niet volgestort moeten worden met beton, omdat we ze in de toekomst nog wel eens hard nodig zouden kunnen hebben. Kan wel eens sneller zijn dan zelfs hij dacht.

ja natuurlijk en niet willen boren onder de Waddenzee is helemaal gestoord
pi_220348613
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:43 schreef Cherni het volgende:

[..]

Onder hoge druk zal enige methaan opgelost zijn in de olie, regelmatig wordt dat afgefakkeld, butaan en propaan (LPG) komen vrij tijdens het destilatie proces. Dit is vloeibaar bij kamertemperatuur en lage druk. In nogal wat landen gebruikt men de LPG om te koken. Puur butaan gebruikt men bijv voor aanstekers.
Van fossiel aardgas wil men af en met name groene waterstof gaan gebruiken.
pi_220348614
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Soldaten die geen gevaar meer zijn alsnog doden kun je scharen onder oorlogsmisdaden. Ik dacht dat het ze ging om het vernietigen van militaire doelen.

Maargoed, Hegseth spaart oorlogsmisdaden alsof het Pokemon zijn, dus niet verbazend.
pi_220348622
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja natuurlijk en niet willen boren onder de Waddenzee is helemaal gestoord
Het is wel goed om ook wat reserves te houden, je kan alles wel opboren.

Ook dat de gasputten in Groningen dicht zijn / gaan, betekent niet dat het gas weg is.

Voorlopig moeten we eerst maar eens zien hoe zoveel mogelijk van fossiele brandstoffen afkomen want we hebben dan wel aardgas, het is bij lange na niet genoeg om ons er in de toekomst van te voorzien.
pi_220348623
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Soldaten die geen gevaar meer zijn alsnog doden kun je scharen onder oorlogsmisdaden. Ik dacht dat het ze ging om het vernietigen van militaire doelen.

Maargoed, Hegseth spaart oorlogsmisdaden alsof het Pokemon zijn, dus niet verbazend.
Geen medelijden met het tuig dat de eigen bevolking heeft uitgeroeid.
pi_220348635
twitter

Lol
pi_220348656
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:10 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Geen medelijden met het tuig dat de eigen bevolking heeft uitgeroeid.
Veel soldaten zijn wss gewoon opgeroepen nu, het is niet alsof ze echt een keuze hebben.
pi_220348668
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is wel goed om ook wat reserves te houden, je kan alles wel opboren.

Ook dat de gasputten in Groningen dicht zijn / gaan, betekent niet dat het gas weg is.

Voorlopig moeten we eerst maar eens zien hoe zoveel mogelijk van fossiele brandstoffen afkomen want we hebben dan wel aardgas, het is bij lange na niet genoeg om ons er in de toekomst van te voorzien.
Vlg mij wel een decennia ongeveer, toch, nog zonder het schalie gas in de Waddenzee.
Olie en olieproducten zijn alsnog nodig natuurlijk.
Vakman pur sang
pi_220348671
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Veel soldaten zijn wss gewoon opgeroepen nu, het is niet alsof ze echt een keuze hebben.
Schei toch uit. We hebben het hier niet over onschuldige jongens die gedwongen worden om voor het regime te vechten maar over een islamofascistische sekte dat al 47 jaar lang de meest gruwelijke repressie heeft uitgeoefend op de eigen bevolking. Hopelijk gaan er nog heel wat meer van dit soort beelden volgen.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 15 maart 2026 @ 12:24:06 #287
284411 crew  heywoodu
pi_220348678
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 11:53 schreef kladderadatsch het volgende:

Zijn er eigenlijk nadelen aan het níet volstorten met beton, of is het puur om die optie definitief voorgoed weg te gooien? Ik ben er best wel voorstander van om daar in principe niet meer aan de gang te gaan, maar volstorten met beton is zo definitief dat het me simpelweg onverstandig lijkt met het oog op situaties zoals nu (als dit nog veel verder zou escaleren). Tenzij er daadwerkelijk nog echt nadelige gevolgen zijn die pas stoppen als je er beton in gooit.
pi_220348679
Verhaal van iemand die weer even terug was in Iran toen de oorlog begon waarbij de initiële euforie over de dood van Khamenei heeft plaatsgemaakt voor de realisatie dat 'alleen militaire doeleinden raken' ook met de huidige technologie nog steeds een utopie is: https://www.economist.com(...)-reliving-the-horror
Geen idee hoe wijdverspreid dat soort sentiment is, maar het is iets waar de jubelaars wel erg makkelijk overheen stappen.
pi_220348709
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:22 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Schei toch uit. We hebben het hier niet over onschuldige jongens die gedwongen worden om voor het regime te vechten maar over een islamofascistische sekte dat al 47 jaar lang de meest gruwelijke repressie heeft uitgeoefend op de eigen bevolking. Hopelijk gaan er nog heel wat meer van dit soort beelden volgen.
Dat is wel een heel simpele voorstelling.

Vrijwel ieder land heeft een leger dat uit professionals bestaat of in dit geval dicht rond het regime zit en uit dienstplichtigen die opgeroepen worden en dat niet kunnen weigeren.

Maar het makkelijker om een vijand als 100% slecht in te beelden, dat roeit makkelijker uit zonder wroeging.
  zondag 15 maart 2026 @ 12:33:38 #290
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220348714
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:13 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Lol
Als dit niet tijdens de vrijmibo van Mossad is bedacht, verlies ik definitief mijn vertrouwen in de joodse humer.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220348718
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Vrijwel ieder land heeft een leger dat uit professionals bestaat of in dit geval dicht rond het regime zit en uit dienstplichtigen die opgeroepen worden en dat niet kunnen weigeren.

Maar het makkelijker om een vijand als 100% slecht in te beelden, dat roeit makkelijker uit zonder wroeging.
Je doet allerlei vage aannames terwijl je niets van Iran weet. Vraag het eens aan de Iraniërs hoeveel onschuldige 'professionals' er in de IRGC actief zijn.
  zondag 15 maart 2026 @ 12:37:07 #292
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220348727
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dus wat je voorstelt is dat Iran onbeperkt drones af kan schieten ongeacht wat het doel is maar Israel moet bij elke soldaat die ze neer willen schieten eerst z'n biografie lezen?
pi_220348729
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Vlg mij wel een decennia ongeveer, toch, nog zonder het schalie gas in de Waddenzee.
Als we het alleen zelf gebruiken is die 200 miljard kuub ongeveer 7 jaar eigen gebruik en dan kijk ik even niet naar hoog- of laagcalorisch aardgas maar aardgas in het algemeen.

In de praktijk zal er echter ook wel wat geëxporteerd worden in een crisis, om omringende landen te helpen, zoals dat dan gaat.

Wil je heel Europa van gas voorzien dan is het ongeveer 6 maanden gas.

quote:
Olie en olieproducten zijn alsnog nodig natuurlijk.
Uiteraard. Ook daar zal je naar alternatieven moeten gaan kijken maar helemaal zonder zal niet lukken.
Maar dat hoeft ook niet direct.
  zondag 15 maart 2026 @ 12:38:22 #294
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220348737
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zijn er eigenlijk nadelen aan het níet volstorten met beton, of is het puur om die optie definitief voorgoed weg te gooien? Ik ben er best wel voorstander van om daar in principe niet meer aan de gang te gaan, maar volstorten met beton is zo definitief dat het me simpelweg onverstandig lijkt met het oog op situaties zoals nu (als dit nog veel verder zou escaleren). Tenzij er daadwerkelijk nog echt nadelige gevolgen zijn die pas stoppen als je er beton in gooit.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar AI zegt er het volgende over:

De boorputten van het gasveld in Groningen worden volgestort met beton (cement) om de gaswinning definitief en onomkeerbaar te beëindigen. Dit besluit is genomen om veiligheidsredenen na decennia van aardbevingen en schade in de regio, en om te voorkomen dat in de toekomst gemakkelijk opnieuw gas kan worden gewonnen.

De belangrijkste redenen voor deze maatregel zijn:

Definitieve sluiting: Door de boorputten (de "bovenaanvoer" van het gasveld) met honderden meters beton te vullen, worden ze volledig afgesloten. Dit maakt het technisch zeer moeilijk en kostbaar om de gaswinning ooit nog te hervatten.

Veiligheid en zekerheid voor bewoners: Het definitief sluiten van de putten moet de Groningers de zekerheid geven dat de aardbevingen, die schade en onrust veroorzaakten, niet terugkeren.

Wettelijke beëindiging: Op 19 april 2024 is het Groningenveld definitief gesloten. Het storten van beton is onderdeel van het definitieve sluitingsproces (de afwerking) van de mijnbouwlocaties.
pi_220348747
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:37 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dus wat je voorstelt is dat Iran onbeperkt raketten af kan schieten ongeacht wat het doel is maar Israel moet bij elke soldaat die ze neer willen schieten eerst z'n biografie lezen?
Nee, dat stel ik niet. Je kan echter ook niet stellen dat iedereen die nu in Iran aan het vechten is, dat met plezier doet.

Als je een doel hebt uitgeschakeld, wat is dan nog het nut om systematisch ontwapende mensen af te knallen? Geen kans om zich over te geven of wat dan ook.

Het zijn mensenlevens, daar moeten we als "niet achterlijke cultuur" toch wel boven staan?
  zondag 15 maart 2026 @ 12:39:40 #296
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220348749
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 10:33 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Die het stuk schreef naar aanleiding van een studie door de Joods, Israëlische archeoloog Yonatan Adler, die er vervolgens ook een boek over schreef, het gaat dus over zijn bevindingen. Dus daar is helemaal niets 'discutabel' aan.
Zeker, dat stond ook in het artikel en deze is verder ook interessant wat ik aangaf.

Ik had het mbt 'discutabel' over Jan Tervoort, die anti-Israël activisme tot zijn levenswerk heeft gemaakt en zijn tijd besteed aan bestrijden van een vermeende'Israël-lobby' wat soms nogal discutabele vormen aanneemt, zoals op zijn socials zichtbaar is.

Als zo iemand zo'n artikel schrijft vraag ik mij snel af wat eventuele bijbedoelingen hier zijn. Zo heeft Tervoort onder meer al een aantal keer gesteld dat Joden niet inheems zouden zijn aan de Levant (terwijl wetenschappelijk onderzoek keer op keer het tegenovergestelde laat zien) en zich om deze reden ook beziggehouden met de (vermeende) geschiedenis van dat gebied.

En ook heeft hij regelmatig verwezen naar Shlomo Sand, een nogal controversiële Israëlische schrijver die ooit de thesis in de wereld heeft geworpen dat het Joodse volk niet zou bestaan en allemaal bekeerlingen betreft. Zulke drek is ook populair in de contreien van verwerpelijke individuen als Nick Fuentes. Daar doelde ik dan ook op met 'discutabel'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220348750
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:35 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Je doet allerlei vage aannames terwijl je niets van Iran weet. Vraag het eens aan de Iraniërs hoeveel onschuldige 'professionals' er in de IRGC actief zijn.
Nou, hoeveel?
pi_220348762
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als we het alleen zelf gebruiken is die 200 miljard kuub ongeveer 7 jaar eigen gebruik en dan kijk ik even niet naar hoog- of laagcalorisch aardgas maar aardgas in het algemeen.

In de praktijk zal er echter ook wel wat geëxporteerd worden in een crisis, om omringende landen te helpen, zoals dat dan gaat.

Wil je heel Europa van gas voorzien dan is het ongeveer 6 maanden gas.
[..]
Uiteraard. Ook daar zal je naar alternatieven moeten gaan kijken maar helemaal zonder zal niet lukken.
Maar dat hoeft ook niet direct.
Mijn info zegt 500-600 miljard kuub, voor 16-18 jaar
Vakman pur sang
pi_220348763
quote:
14s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zeker, dat stond ook in het artikel en deze is verder ook interessant wat ik aangaf.

Ik had het mbt 'discutabel' over Jan Tervoort, die anti-Israël activisme tot zijn levenswerk heeft gemaakt en zijn tijd besteed aan bestrijden van een vermeende'Israël-lobby' wat soms nogal discutabele vormen aanneemt, zoals op zijn socials zichtbaar is.

Als zo iemand zo'n artikel schrijft vraag ik mij snel af wat eventuele bijbedoelingen hier zijn. Zo heeft Tervoort onder meer al een aantal keer gesteld dat Joden niet inheems zouden zijn aan de Levant (terwijl wetenschappelijk onderzoek keer op keer het tegenovergestelde laat zien) en zich om deze reden ook beziggehouden met de (vermeende) geschiedenis van dat gebied.

En ook heeft hij regelmatig verwezen naar Shlomo Sand, een nogal controversiële Israëlische schrijver die ooit de thesis in de wereld heeft geworpen dat het Joodse volk niet zou bestaan en allemaal bekeerlingen betreft. Zulke drek is ook populair in de contreien van verwerpelijke individuen als Nick Fuentes. Daar doelde ik dan ook op met 'discutabel'.
Tervoort is een schoolvoorbeeld van een linkse antisemiet. Hij is ontslagen bij The Rights Forum vanwege zijn antisemitisme. Sand, die overigens ook een communist is, wordt door allerlei complotgekkies aangehaald alsof hij het wagenwiel heeft uitgevonden. De enige reden dat ze hem aanhalen, is proberen aan te tonen dat de Joden geen recht zouden hebben op Israël.
pi_220348769
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mijn info zegt 500-600 miljard kuub, voor 16-18 jaar
We hadden het over Waddenzee.
  zondag 15 maart 2026 @ 12:48:26 #301
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220348777
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat stel ik niet. Je kan echter ook niet stellen dat iedereen die nu in Iran aan het vechten is, dat met plezier doet.

Als je een doel hebt uitgeschakeld, wat is dan nog het nut om systematisch ontwapende mensen af te knallen? Geen kans om zich over te geven of wat dan ook.

Het zijn mensenlevens, daar moeten we als "niet achterlijke cultuur" toch wel boven staan?
Deze soldaten waren niet ontwapend ook niet systematisch. Het waren gewapende tegenstanders die wegvluchten.
Als het gaat om het beschermen van de eigen bevolking is heel begrijpelijk een mensenleven van een soldaat van het Iraanse regime ondergeschikt is aan dat van onschuldige burgers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')