https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Of gewoon tapijten uit het ruim flikkert, als carpet bombing.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zie al een bommenwerper die een tapijt van laarzen uitstroot.
Er is aardig wat tapijt nodig om er Carpetland van te maken.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Of gewoon tapijten uit het ruim flikkert, als carpet bombing.
Of bommen naar binnen gooit bij Carpetright 😱
Ik vraag me af hoeveel mensen hier die nog kennen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:05 schreef ACT-F het volgende:
Dat is een carnavaleske TT:
Er staat een laars in de gang. Ja, ja, een laars in de gang. Oh, oh, een laars in de gang, bij buurman Kahmenei.
De Golfstaten zullen ongetwijfeld als dit afgelopen is, die relatie en samenwerking stevig heroverwegen jaquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:01 schreef Peppert het volgende:
De Verenigde Staten zouden het een stuk moeilijker hebben om overal ter wereld oorlogen te voeren als minder landen hun luchtruim, territoriale wateren en grondgebied minder gemakkelijk ter beschikking zouden stellen. Daarom vind ik dat we weinig medelijden hoeven te hebben met de Golfstaten wanneer zij worden geraakt door drones of raketten. Als je je land openstelt voor militaire offensieve operaties tegen een buurland, moet je ook bereid zijn de gevolgen te dragen, inclusief economische en andere vormen van schade.
[ afbeelding ]
De eind dertigers en 40 plussers sowieso.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel mensen hier die nog kennen.
De meesten hier zijn oudere jongerenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen het eenmaal weer ging over boots om the ground, en ik zag dat het topic bijna dicht was, móest ik hem makenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:05 schreef ACT-F het volgende:
Dat is een carnavaleske TT:
Er staat een laars in de gang. Ja, ja, een laars in de gang. Oh, oh, een laars in de gang, bij buurman Kahmenei.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef StateOfMind het volgende:
De eind dertigers en 40 plussers sowieso.
Volgens mij heb ik "De Daverende 13" als vinyl nog wel ergens op zolder liggen...quote:
Leeftijd is slechts een getal.quote:
Qatar zal de volgende keer Trump geen vliegtuig cadeau meer doen. Hooguit een luchtballon denk ikquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De Golfstaten zullen ongetwijfeld als dit afgelopen is, die relatie en samenwerking stevig heroverwegen ja
Immers, die basissen hebben hen tot doelwit gemaakt, en de VS is niet afdoende in staat geweest om ze te beschermen.
Ik heb nog een jaar uitstel van executie.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Leeftijd is slechts een getal.
Tijd is relatief.
(Abraham komt hier in de zomer langs, kan ik gelijk vragen waar de mosterd staat)
Eentje stevig gevuld met helium zodat die nooit meer omlaag gaat.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:09 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Qatar zal de volgende keer Trump geen vliegtuig cadeau meer doen. Hooguit een luchtballon denk ik
Ik ga binnenkort vast proeflopen met wat rollators, en ook alvast een mooie vurenhouten kist uitzoekenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb nog een jaar uitstel van executie.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:15 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb nog een jaar uitstel van executie.
Hier is ie al langs geweest, niet veel van gemerkt...quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:18 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ga binnenkort vast proeflopen met wat rollators, en ook alvast een mooie vurenhouten kist uitzoeken
Daar komt je laatste makelaar, hij maakt je laatste huisje klaar... Een huisje van zes planken. Al ben je nog zo'n hoge Piet, een ander huisje krijg je niet...quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort vast proeflopen met wat rollators, en ook alvast een mooie vurenhouten kist uitzoeken
50 is het nieuwe 40.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:09 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Leeftijd is slechts een getal.
Tijd is relatief.
(Abraham komt hier in de zomer langs, kan ik gelijk vragen waar de mosterd staat)
Eind juli hierquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
50 is het nieuwe 40.
Hoop ik.
Over een paar maand weet ik het.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Verrek, nu je het zegtquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:35 schreef Since2003 het volgende:
Kharg Island is sinds BF3 al een goede map.
https://houseofsaud.com/a(...)yanbu-hormuz-bypass/quote:Aramco’s Red Sea Lifeline: How the East-West Pipeline Became Saudi Arabia’s Only Oil Export Route
With the Strait of Hormuz closed, Aramco is emergency-activating its 1,200-kilometre East-West Pipeline to reroute crude exports to the Red Sea port of Yanbu.
DHAHRAN — Saudi Aramco is emergency-activating the East-West Pipeline to reroute crude oil exports from the Persian Gulf to the Red Sea port of Yanbu, bypassing the closed Strait of Hormuz. This 1,200-kilometre pipeline — built in 1981 as insurance against exactly this scenario — can transport up to 5 million barrels per day across the Arabian Peninsula, connecting the world’s largest crude processing facilities near the Eastern Province to the Kingdom’s only major export terminal outside the Persian Gulf.
By mid-March, the pipeline had proven its worth: the IEA declared the Hormuz closure the largest oil supply disruption in history, with Yanbu exports surging 330 percent as Saudi Arabia rerouted crude to the Red Sea.
The activation comes after a cascading series of events that have severed Saudi Arabia’s primary export arteries. On February 28, the United States and Israel launched Operation Epic Fury against Iran, killing Supreme Leader Ali Khamenei. Iran retaliated with waves of ballistic missiles and suicide drones across the Gulf states, striking energy infrastructure from Kuwait to the United Arab Emirates. On March 2, the Islamic Revolutionary Guard Corps confirmed what tanker operators had already discovered: Iran’s Hormuz blockade was in full effect. The strait that carries one-fifth of the world’s crude oil is shut.
For Saudi Arabia, the calculus is stark. The Kingdom produces between 10 and 11 million barrels per day and exports roughly 6 to 6.4 million bpd. Nearly all of that crude has historically left from two east-coast mega-terminals — Ras Tanura and Ju’aymah — which together boast 6.5 million bpd of loading capacity. Both facilities sit on the Persian Gulf, behind the Hormuz chokepoint. With the strait closed and Ras Tanura damaged by drone strikes, the East-West Pipeline is no longer a backup. It is the plan.
Lijkt me strategisch heel verstandig dat te veroveren, fijn sitting duck spelen zo in bereik van Iraanse wapens.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:37 schreef ExTec het volgende:
Maar kargh island krijgt z'n olie dus van pijpleidingen, die iran niet af kan sluiten zonder de bronnen te vernaggelen?
Dus als je het verovert, kun je gewoon hun olie gaan verkopen?
Als je dit kunt waarderen, kun je vast ook de muziek van transport tycoon waarderen (als we het dan toch over olie transport hebben)quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Verrek, nu je het zegt
Al vind ik persoonlijk de Battlefield Bad Company games nog de leukste en beste.
Dat riedeltje is sinds Bad Company altijd mijn ringtone geweest op elke mobiel sindsdien
Bekijk deze YouTube-video
(The Beast - Milt Buckner)
Eh, eens, maar voorlopig opereren ze daar alsof er geen vuiltje aan de lucht is, en gaan alle iraanse olietankers, die natuurlijk niet opgeblazen worden, naar china.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me strategisch heel verstandig dat te veroveren, fijn sitting duck spelen zo in bereik van Iraanse wapens.
Die soundtrack van Transport Tycoon kan ik wel dromenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Bensel het volgende:
[..]
Als je dit kunt waarderen, kun je vast ook de muziek van transport tycoon waarderen (als we het dan toch over olie transport hebben)
Denk dat ze dat pas proberen als er wat minder dreiging is.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me strategisch heel verstandig dat te veroveren, fijn sitting duck spelen zo in bereik van Iraanse wapens.
het spel van de jaren 90 wat ik nog steeds veel speel en standaard staat geinstaleerd op mijn pc!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die soundtrack van Transport Tycoon kan ik wel dromen
OpenTTD speel ik nog met regelmaat.
De video die je plaatst is door een echt orkest opgenomen, de in-game is uiteraard midi (wavetable).
Heb het origineel ook nog, uit 1994.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:55 schreef theguyver het volgende:
[..]
het spel van de jaren 90 wat ik nog steeds veel speel en standaard staat geinstaleerd op mijn pc!
Dit spel is gewoon zo fucking goed het heeft geen remake nodig!
Heb m trouwens op diskette en CD origineel![]()
Het mooie is, het is totaal niet mijn muziek, maar het heeft iets pakkendsquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Bensel het volgende:
[..]
Als je dit kunt waarderen, kun je vast ook de muziek van transport tycoon waarderen (als we het dan toch over olie transport hebben)
Ik zie Trump die 2500 mariniers gewoon afzetten op Kharg. Dat zijn heel veel vlaggen om op te vouwen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb het origineel ook nog, uit 1994.
119 gulden bij de Dixons
Kharg idd of een grondoperatie op het smalste deel van Hormuz.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:01 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ik zie Trump die 2500 mariniers gewoon afzetten op Kharg. Dat zijn heel veel vlaggen om op te vouwen.
Het is wel een stuk vrolijker onderwerpquote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:03 schreef theguyver het volgende:
[..]holy crap nee zoveel heb ik er niet voor betaald.
op de Diskettes staat 14,99 gulden en de CD was een pack met andere games voor 10 gulden meen ik.
Ik had toen spel uit kwam een 8068 later kocht ik zelf een een 386 met simpele super vga kaart van wel 2 mega bite!
hoe meer ik bouwde hoe trager het spel werd dus een jaar duurde ook bijna een jaar op een gegeven moment![]()
mijn toenmalige PC en veel andere meuk zoals mijn eerste laptop mijn mario kart arcade kast mijn atari 8600 kan je bewonderen bij bonami in Zwolle
https://www.emerce.nl/wir(...)ding-retro-arcadehal
oke genoeg nostalgie weer verder ontopic!
Bonami ben ik een paar jaar terug geweest, is echt de moeite waard.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:03 schreef theguyver het volgende:
[..]holy crap nee zoveel heb ik er niet voor betaald.
op de Diskettes staat 14,99 gulden en de CD was een pack met andere games voor 10 gulden meen ik.
Ik had toen spel uit kwam een 8068 later kocht ik zelf een een 386 met simpele super vga kaart van wel 2 mega bite!
hoe meer ik bouwde hoe trager het spel werd dus een jaar duurde ook bijna een jaar op een gegeven moment![]()
mijn toenmalige PC en veel andere meuk zoals mijn eerste laptop mijn mario kart arcade kast mijn atari 8600 kan je bewonderen bij bonami in Zwolle
https://www.emerce.nl/wir(...)ding-retro-arcadehal
oke genoeg nostalgie weer verder ontopic!
Ik speel ook nog C&C RA2 YR dus dat past beter bij het onderwerp.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:05 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is wel een stuk vrolijker onderwerp
Dan heb je vast wel wat van mijn antieke meuk gezien!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bonami ben ik een paar jaar terug geweest, is echt de moeite waard.
Ook HomeComputerMuseum in Helmond, daar ben ik nog Patreon van.
Micro Prose en Dynamix/Sierra brachten de beste games uit.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb het origineel ook nog, uit 1994.
119 gulden bij de Dixons
Later de "Deluxe" gescoord via vrienden en m'n 386SX40 omgebouwd omdat het wel erg traag werd met veel treinen en vliegtuigen
Ik heb mijn Amiga 500 hier nog ergens liggen, met voeding, zonder monitor.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:10 schreef theguyver het volgende:
[..]
Dan heb je vast wel wat van mijn antieke meuk gezien!
Helaas moest ik veel weg doen en heb deze aan hun gedoneerd, toen ik ging verhuizen!
Die ken ik niet zet ik in mijn to-do agenda..
Heb zelf een half museum, o.a. een stuk of 9 Sinclair ZX80's en een flinke CPU-verzameling (ook veel nog in folie en doos)quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:10 schreef theguyver het volgende:
[..]
Dan heb je vast wel wat van mijn antieke meuk gezien!
Helaas moest ik veel weg doen en heb deze aan hun gedoneerd, toen ik ging verhuizen!
Die ken ik niet zet ik in mijn to-do agenda..
Micro Prose, was dat niet van die Submarine game op de C64?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Micro Prose en Dynamix/Sierra brachten de beste games uit.
Maar nu ga ik even off top mijn fav. game muziek is van Borderlands 2. Bloodshot ramparts ost het level in combinatie met dit nummer complete chaos.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik speel ook nog C&C RA2 YR dus dat past beter bij het onderwerp.
Al heb ik boven Iran nog geen Kirov of UFO gezien.
Yep, ook van Sid Meier.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Micro Prose, was dat niet van die Submarine game op de C64?
Heb 'm hier op 1280 x 1024 geloof ik, dus gewoon zwarte balken links en rechtsquote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die speel ik ook nog steedsMaar dan bij een resolutie van 1280x800 i.p.v. 640x400
op mijn pc speel ik alleen oude meuk.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik speel ook nog C&C RA2 YR dus dat past beter bij het onderwerp.
Al heb ik boven Iran nog geen Kirov of UFO gezien.
Zou kunnen. Maar het was en nu sinds kort weer goed bezig met het uitgeven van diverse games. Veelal strategie en simulator games. Zie steamquote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Micro Prose, was dat niet van die Submarine game op de C64?
Man, BF3 was prophetisch. Die FPV drones (MAV's) met C4 had ik in 2011 al uitgevogeld.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Kharg idd of een grondoperatie op het smalste deel van Hormuz.
Op een van die 2 zet ik jouw geld
Maar dat schip schijnt pas over 10 tot 14 dagen te arriveren.
Dus ze hebben nog 2 weken om Conquest te spelen in BF3 op die map
Kan iemand Steve vertellen dat het niet zo handig is om daar als haringen in een tonnetje te gaan zitten binnen bereik van het Iraanse vasteland?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:19 schreef Momo het volgende:
Steve heeft het over dat Trump eventueel Kharg eiland zou willen pakken vanwege de olieproductie of Qeshm eiland die heel stuk groter is ook qua bevolking voor het schieten van missiles, maar dat zou dan misschien met boots on the ground moeten zijn....
Ik denk ook niet dat ze met 2500 laarzen iets kunnen uitrichten in dat grote Iran.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:19 schreef Momo het volgende:
Steve heeft het over dat Trump eventueel Kharg eiland zou willen pakken vanwege de olieproductie of Qeshm eiland die heel stuk groter is ook qua bevolking voor het schieten van missiles, maar dat zou dan misschien met boots on the ground moeten zijn....
De oorlog is bijna over, zei hij maandag (?) nog.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:19 schreef Momo het volgende:
Volgens mij heeft Trump al de overwinning geclaimed.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De oorlog is bijna over, zei hij maandag (?) nog.
Yup, inpakken en naar huis.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Trump al de overwinning geclaimed.
De VS mist iemand als 'Stormin' Norman ofzo.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kan iemand Steve vertellen dat het niet zo handig is om daar als haringen in een tonnetje te gaan zitten binnen bereik van het Iraanse vasteland?
Ja dat zou wel een bait zijn voor alle raketten uit de regio.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kan iemand Steve vertellen dat het niet zo handig is om daar als haringen in een tonnetje te gaan zitten binnen bereik van het Iraanse vasteland?
Epic.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:23 schreef Momo het volgende:
Of zou Trump iets hebben met eilanden waar hij stoute dingen kan doen?
Dat waren blauwhelmen. Dat duurt nog wel even voordat ze daar de vrede mogen bewaren. Verder denk ik dat de Fransen meer capabel zijn dan de Amerikanenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:59 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Lekker de fransen om luchtsteun vragen. Ging bij Sebrenica ook zo goed..
Daarom laten we hem niet in de buurt van Schiermonnikoog komen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:23 schreef Momo het volgende:
Of zou Trump iets hebben met eilanden waar hij stoute dingen kan doen?
Te klein voor hem. Daarom wil hij Groenland.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom laten we hem niet in de buurt van Schiermonnikoog komen.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:29 schreef Stoorzendert het volgende:
Aan de andere kant was het misschien ook wel slim om een half defect schip te sturen. Dan heb je een legitieme reden om bepaalde missies te weigerenWat een list
Al heb je de beste afweer. Dat raakt uiteindelijk uitgeput als je talloze goedkope drones blijft afvuren. Dat had men kunnen leren van de Oorlog in Oekraine. De Russen dachten ook een goed afweersysteem te hebben en dat is inderdaad niet slecht, maar ook dat raakt uitgeput. Voor Oekraine idem.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze zijn wel wat yolo die oorlog in gegaan allemaal.
Alles wijst er toch wel op dat men zich enorm verkeken heeft op wat Iran nog kan en heeft, na de aanvallen van vorig jaar.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze zijn wel wat yolo die oorlog in gegaan allemaal.
En hoe sterk het regime in het zadel zit.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:43 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Alles wijst er toch wel op dat men zich enorm verkeken heeft op wat Iran nog kan en heeft, na de aanvallen van vorig jaar.
Drones van 35k dollar, die je bij wijze van spreken in Ali zijn schuurtje kunt maken versus peperdure raketten van pakweg een paar miljoen per stuk (Patriot) tot 12 miljoen per stuk (Thaad), waarbij per incoming object vaak 2 of zelfs 3 raketten worden afgeschoten is simpelweg niet houdbaar op de langere termijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
Al heb je de beste afweer. Dat raakt uiteindelijk uitgeput als je talloze goedkope drones blijft afvuren. Dat had men kunnen leren van de Oorlog in Oekraine. De Russen dachten ook een goed afweersysteem te hebben en dat is inderdaad niet slecht, maar ook dat raakt uitgeput. Voor Oekraine idem.
Denk niet dat de VS weigert maar simpelweg niet erkent dat ze hulp krijgen of nodig hebben op dat vlak.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Drones van 35k dollar, die je bij wijze van spreken in Ali zijn schuurtje kunt maken versus peperdure raketten van pakweg een paar miljoen per stuk (Patriot) tot 12 miljoen per stuk (Thaad), waarbij per incoming object vaak 2 of zelfs 3 raketten worden afgeschoten is simpelweg niet houdbaar op de langere termijn.
En als dan dé expert op dit gebied (Oekraïne) dan hulp aanbiedt, en je dit weigert, tja...
Ik vraag me af of 't ook een team effort was toen de VS en Israël besloten aan te vallen zonder de rest van het "team" dat te laten weten. Beetje contraproductief.quote:
Look under your seat !quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Iedereen krijgt een uitnodiging voor WO3.
"Ja we hebben Oekraïne een dienst bewezen door hun drones af te nemen. We hadden het zelf ook wel gekund, maar op deze manier heeft Oekraïne er ook iets aan - win-win"quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Denk niet dat de VS weigert maar simpelweg niet erkent dat ze hulp krijgen of nodig hebben op dat vlak.
Het is alsof 2 personen uit je stapgroep ineens zonder overleg gaan vechten met een paar anderen in de kroeg en als het niet meer lukt jou om hulp vragen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik vraag me af of 't ook een team effort was toen de VS en Israël besloten aan te vallen zonder de rest van het "team" dat te laten weten. Beetje contraproductief.
Dat is natuurlijk de natte drone van iedere Oekraïner.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
"Ja we hebben Oekraïne een dienst bewezen door hun drones af te nemen. We hadden het zelf ook wel gekund, maar op deze manier heeft Oekraïne er ook iets aan - win-win"
Zoiets gok ik.
Wat zitten die strategen dan al jaren te doen? Ze hebben exacte info en zelfs een voorbeeld hoe de huidige oorlogen gevochten worden, en toch worden ze verrast?!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:43 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Alles wijst er toch wel op dat men zich enorm verkeken heeft op wat Iran nog kan en heeft, na de aanvallen van vorig jaar.
Typisch narcistisch bully gedrag....Ik doe wat ik wil met mn oranje pompoen, iedereen de moeder uitdagen totdat hij een klap terug krijgt....mememe iedereen moet helpen want ik heb het eerste deel van de kuil gegraven...quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik vraag me af of 't ook een team effort was toen de VS en Israël besloten aan te vallen zonder de rest van het "team" dat te laten weten. Beetje contraproductief.
Zoals ik al vaker gezegd heb, dit systeem is tot in de haarvaten van de samenleving geïmpregneerd, in de loop van decennia.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
En hoe sterk het regime in het zadel zit.
Sterker nog, die motortjes (25pk 4 cilinder) die op de eerste Shahed's zaten waren zelfs te koop via Aliquote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Drones van 35k dollar, die je bij wijze van spreken in Ali zijn schuurtje kunt maken versus peperdure raketten van pakweg een paar miljoen per stuk (Patriot) tot 12 miljoen per stuk (Thaad), waarbij per incoming object vaak 2 of zelfs 3 raketten worden afgeschoten is simpelweg niet houdbaar op de langere termijn.
En als dan dé expert op dit gebied (Oekraïne) dan hulp aanbiedt, en je dit weigert, tja...
Van America first en niemand mag zich er mee bemoeien is het ineens een team effort gewordenquote:
Het lijkt me uitgesloten dat strategische planners van de staat Israel dit soort ontwikkelingen niet hebben voorzien (en 100% gepasseerd kunnen worden), dus een dergelijk bericht roept vooral weer nieuwe vragen op over het werkelijke doel van deze aanval.quote:
Dat hebben we al gedaan door het songfestival te boycotten.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:53 schreef Elan het volgende:
Israël is ook echt compleet van de pot gerukt, die vallen gewoon random landen aan die ze als bedreiging of potentiële bedreiging zien
Waarom worden die nooit eens tot de orde geroepen?
Zo'n motortje kost toch geen 20K? Kun je zo uit een grasmaaier halen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:54 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Sterker nog, die motortjes (25pk 4 cilinder) die op de eerste Shahed's zaten waren zelfs te koop via AliKost ¤20K dacht ik. De rest is wat fiberglas met een goedkope flightcontroller (kost een paar tientjes)
En of Netanyahu's voorbereiding net zo gedegen was als die van Trump.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:56 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Het lijkt me uitgesloten dat strategische planners van de staat Israel dit soort ontwikkelingen niet hebben voorzien (en 100% gepasseerd kunnen worden), dus een dergelijk bericht roept vooral weer nieuwe vragen op over het werkelijke doel van deze aanval.
Ontwerp ongeveer gejat uit een Volkswagen Kever en daar 4 carburateurs op gezet.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:54 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Sterker nog, die motortjes (25pk 4 cilinder) die op de eerste Shahed's zaten waren zelfs te koop via AliKost ¤20K dacht ik. De rest is wat fiberglas met een goedkope flightcontroller (kost een paar tientjes)
Dat is een hele goede vraagquote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wat zitten die strategen dan al jaren te doen? Ze hebben exacte info en zelfs een voorbeeld hoe de huidige oorlogen gevochten worden, en toch worden ze verrast?!Iran en Hezbollah kunnen dit zo te zien nog wel een aantal maanden volhouden. Je ziet zelfs ook steeds meer raketten doel raken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |