Bron: https://www.autoblog.nl/n(...)-dan-benzine-7224452quote:Vorige week maandag was het bij wijze van spreken nog ongeveer even duur.
We gaan het toch weer even over de benzineprijzen hebben en alles wat daaromheen hangt. Want vandaag was al in het nieuws te horen dat morgen (dinsdag 10 maart is dat) de benzine weer enkele centen duurder gaat worden en de diesel nog meer. En daar blijft het niet bij. verre van.
Zoals het er naar uitziet gaat de olie makkelijk 150 dollar per vat kosten en is ome Jetten niet bereid de accijns op brandstof naar beneden te halen. Wij durven er een geliefd lichaamsdeel om te verwedden dat de benzine binnen nu en twee weken op 2,50 per liter ligt.
En dan gaat het lonen om te kijken of je op een goedkopere manier van A naar B kan komen. En ja, dat kan…
Elektrisch rijden nu 60% goedkoper dan benzine
De titel in de kop verraadt het al; elektrisch rijden is de sleutel tot goedkoper rijden. En niet zo’n beetje ook. Want volgens een analyse van mobiliteitsplatform Shuttel is elektrisch rijden inmiddels bijna 60 procent goedkoperdan rijden op benzine. Oftewel: 100 kilometer elektrisch rijden kost gemiddeld ¤6,63. Met een benzineauto zit je volgens diezelfde berekening op ¤14,94. Dat is dus meer dan twee keer zo duur.
Die cijfers komen uit een analyse van energieprijzen, publieke laadtarieven en laaddata van zo’n 25.000 werknemers die elektrisch rijden via het platform van Shuttel. Daarbij gaan ze uit van een elektrische middenklasser die ongeveer 17 kWh per 100 kilometer verbruikt. Voor een benzineauto rekenen ze met een verbruik van ongeveer 1 op 16.
Een belangrijk detail in dat verhaal is wáár mensen laden. Volgens de data gebeurt ongeveer 75 procent van het laden thuis of op het werk. Daar ligt de stroomprijs gemiddeld rond de ¤0,325 per kWh. Dat is een stuk lager dan bij snelladers langs de snelweg, waar tarieven tot ongeveer ¤0,75 per kWh kunnen oplopen.
Publieke laadpalen zitten daar meestal ergens tussenin. In de praktijk wordt ongeveer 15 procent van de laadbeurten gedaan bij publieke laadpalen en zo’n 10 procent bij snelladers.
Laad zoveel mogelijk thuis of op het werk
Omdat het grootste deel dus thuis of op kantoor gebeurt, drukken die lagere tarieven het gemiddelde flink. Daardoor blijven de kosten per kilometer relatief laag, zelfs als je af en toe langs een duurdere snellader moet.
En dat klopt, kan ondergetekende uit ervaring zeggen. Sinds een maandje worden de kilometers gemaakt in een Volvo XC90 T8, dus een hybride. Die laad ik trouw elke dag op, thuis en op het werk. In een maand was ik ongeveer 250 euro voordeliger uit dan met mijn BMW Z4 35i. En dat was grotendeels nog voor de prijzengekte uitbrak. Oh ja, de BMW is niet weg hoor, maar staat in de stalling. Komt er in de zomer weer uit.
Met andere woorden, koop allemaal snel een EV of een hybride. Tank 1 keer per week in België en rijd verder zoveel elektrisch als mogelijk. En laten we met z’n allen onze vingers kruisen en hopen dat het allemaal snel voorbij is.
Dat gaat hopelijk meer helpen…
Bizar dat die prijzen nog niet losgekoppeld zijn inmiddels. Je wil mensen toch van de fossiele brandstoffen af?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:47 schreef SilverMane het volgende:
Als de huidige gas- en pompprijzen nog even aanhouden dan gaat electra ook gewoon mee omhoog.
Ik tank gewoon altijd voor een tientje.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ach gelukkig heb ik een tankpas en hoef ik me niet druk te maken als ik aan de pomp sta.
Nee hoor.quote:elektrisch rijden is de sleutel tot goedkoper rijden
50 gulden toch?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:32 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik tank gewoon altijd voor een tientje.
[ afbeelding ]
25.quote:
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:22 schreef Cruzinats het volgende:
Leuk voor de miljonairs met oprit, eigen laadpaal en tesla naast de deur.
Komt omdat we nog behoorlijk veel stroom opwekken met aardgas.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Bizar dat die prijzen nog niet losgekoppeld zijn inmiddels. Je wil mensen toch van de fossiele brandstoffen af?
Overigens verwacht ik zelf dat de brandstofprijzen alleen maar dalen aangezien er steeds minder vraag naar komt wereldwijd. Die trend was eigenlijk ook al een poosje aan de gang voor dat deze ellende begon.
claude doet mijn werkquote:
Soms moet je de kans gewoon grijpen als deze zich voordoet. Een buitenkansje niet gepakt is een verkeken buitenkansje.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heeft Coolguy het al over de aanschaf van de EV voor de vrouw gehad in dit topic?
Je vergeet nog een belangrijk argument:quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
- Geen geschikte woning voor zonnepanelen.
- Geen eigen oprit, dus ook geen mogelijkheid tot thuis laden
- Moeten verzekeren bij de Vereende, dus dat kost me ook een long en elektrische motoren zijn nog een niche markt.
- Geen opleiding genoten en ook mijn kans op een tussenstap niet gegrepen, dus een normale baan met leaseauto zit er voor mij niet in.
Geniet er lekker van ouwe reus.
Ik vind het dan ook helemaal prima als niemand een EV koopt. Das echt dikke prima.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:26 schreef cinderloom het volgende:
Als nu teveel mensen een EV kopen krijgen we weer problemen met de stroom(uitval) vrees ik. Het netwerk is nu al overbelast
Tuurlijk gaat die ook omhoog, kun je ook zien bij de dynamische energie tarieven. Maar met vast contract en zonnepanelen zal terugleveren vanaf 2027 niet meer zo interessant zijn. Dan is het mooi om die overtollige energie in de auto te kunnen opslaan. Als ik mijn elektrische auto in 2025 had gehad, dan denk ik dat ik wel zo'n 600-1000kWh in een heel jaar uit zonneenergie had kunnen halen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:47 schreef SilverMane het volgende:
Als de huidige gas- en pompprijzen nog even aanhouden dan gaat electra ook gewoon mee omhoog.
Hoezo "rijken"?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:40 schreef Discombobulate het volgende:
Boeit niet, want nu zijn het alleen de rijken die een elektrische auto kunnen kopen, dus alles is sowieso goedkoper voor hen.
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is is er geen risico dat je vrij snel hoop geld moet stoppen in nieuwe accu's?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo "rijken"?
EV's zijn nieuw niet duurder dan een brandstofauto, een nieuwe Tesla Model 3 heb je voor het geld van een Golf 8.
Zijn het "rijken" die een Golf 8 kopen?
Uiteraard moet je wel het geld hebben maar als je een nieuwe benzineauto kan kopen, kan je op dit moment meestal ook wel slagen met een nieuwe EV, tenzij je echt in het laagste segment koopt.
Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.
[ afbeelding ]
Gebruikte Tesla Model 3 heb je voor zo'n ~¤15.000 en dan heb je echt een vlotte auto met veel bereik, ondanks wat je van het merk vindt.
Smaak. Dat lijkt met niet relevant voor het argument of een EV "alleen voor rijken" is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is
"Geen risico" is er nooit, een brandstofauto kan ook een miskoop zijn.quote:is er geen risico dat je vrij snel hoop geld moet stoppen in nieuwe accu's?
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk? Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management. De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo "rijken"?
EV's zijn nieuw niet duurder dan een brandstofauto, een nieuwe Tesla Model 3 heb je voor het geld van een Golf 8.
Uiteraard moet je wel het geld hebben maar als je een nieuwe benzineauto kan kopen, kan je op dit moment meestal ook wel slagen met een nieuwe EV, tenzij je echt in het laagste segment koopt.
Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.
[ afbeelding ]
Gebruikte Tesla Model 3 heb je voor zo'n ~¤15.000 en dan heb je echt een vlotte auto met veel bereik, ondanks wat je van het merk vindt.
Zelfs met de kennis van nu zou ik dat niet hebben gedaan.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:21 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je vergeet nog een belangrijk argument:
- Niet op tijd in bitcoin gestapt
Dat weet ik toch niet?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk?
Misschien lease?quote:Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management.
Ik rij ook in 2e hands auto's, ik koop nooit nieuw.quote:De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
Ik denk dat naast het feit dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben, sommigen ook alleen maar kunnen denken aan Ja maar de wegenbelasting is ook omhoog gegaan voor de elektrische auto's!!!11quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk? Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management. De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
Met de auto die ik nu heb rij ik heel erg goedkoop. Ik betwijfel of een elektrische auto goedkoper is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat naast het feit dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben, sommigen ook alleen maar kunnen denken aan Ja maar de wegenbelasting is ook omhoog gegaan voor de elektrische auto's!!!11
Niet iedereen vind goedkoper kunnen rijden een goed argument. Maar het scheelt mij maandelijks iets van 200 euro aan brandstof.
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zelfs met de kennis van nu zou ik dat niet hebben gedaan.
Ik heb niet gekozen voor deze nepwerkelijkheid, dus nee.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.
En in voorbeeld heb een C3 vanaf de helft ..... en dan heb je echt een nette auto 1:16 waar je overal kunt tanken; ondanks wat je 'er' verder van vindt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
....
Wat heb je op je kerfstok dat je een verzekering bij de Vereende moet nemen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
- Geen geschikte woning voor zonnepanelen.
- Geen eigen oprit, dus ook geen mogelijkheid tot thuis laden
- Moeten verzekeren bij de Vereende, dus dat kost me ook een long en elektrische motoren zijn nog een niche markt.
- Geen opleiding genoten en ook mijn kans op een tussenstap niet gegrepen, dus een normale baan met leaseauto zit er voor mij niet in.
Geniet er lekker van ouwe reus.
Ben achtervolgd door de Amerikanen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:39 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Wat heb je op je kerfstok dat je een verzekering bij de Vereende moet nemen.
Met een klein strafblad kan je gewoon bij een reguliere verzekeraar terecht G. Je moet wel met 150 door een woonwijk gereden hebben dat ze je weigeren.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ben achtervolgd door de Amerikanen.
Ja, dat is natuurlijk een heel dankbaar rookgordijntje, maar we moeten geen appels met peren gaan vergelijken. Als het argument is 'dan ben je wel je hele spaargeld kwijt' dan slaat dat nergens op, want dat ben je ook kwijt als een brandstofauto koopt, ténzij je bij een brandstof auto kijkt naar een auto van 10k, en dan vervolgens bij een EV gaat schermen met veel hogere bedragen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoezo "rijken"?
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoezo "rijken"?
quote:
Ik heb in mijn hele leven nog nooit en nieuwe auto gekocht. De max wat ik ooit heb uitgegeven aan een auto is 2500 euro maar meestal ga ik voor de 1000-1500 euro oid, dan vind ik het wel weer mooi geweest.quote:Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.
[ afbeelding ]
Dat is ook een keuze. Zeker goedkoop rijden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik heb in mijn hele leven nog nooit en nieuwe auto gekocht. De max wat ik ooit heb uitgegeven aan een auto is 2500 euro maar meestal ga ik voor de 1000-1500 euro oid, dan vind ik het wel weer mooi geweest.
Mijn Saab 95 heb ik ondertussen een kleine ton aan kilometers bijgezet (staat nu op 4 ton) en dik vier jaar geleden gekocht voor 1500 euro.
Woningen zonder eigen oprit of garage verbieden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn.
Een nieuwe Model 3 kost ongeveer net zoveel als een Golf 8.
Een gebruikte heb je al voor ~¤15.000
Oprit is afhankelijk van je situatie maar genoeg mensen met een eigen oprit (en ook genoeg zonder).
Je ziet, door allerlei oorzaken, ook veel uitschieters. Dus ja, gemiddeld valt het wel mee, maar er zijn ook mensen die iedere dag aan de snellader hangen of een hoog stoeprandje meepikken en het einde van die grafiek niet halen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Smaak. Dat lijkt met niet relevant voor het argument of een EV "alleen voor rijken" is.
[..]
"Geen risico" is er nooit, een brandstofauto kan ook een miskoop zijn.
Je kan een accu-test laten uitvoeren voor je hem koopt, bijvoorbeeld via ANWB.
Heb zelf een gebruikt Mercedes eVito busje, laad hem bijna iedere dag en merk nog niets aan verminderde range.
Ik verwacht dat de auto al op de sloop ligt voordat de accu op is.
Meeste accu degradatie heb je in het begin, daarna neemt dat af.
[ afbeelding ]
Jij weet altijd meteen wanneer je in de nieuwe hype in moet stappen om er iedere keer een fortuin aan te verdienen? En nog belangrijker, wanneer je weer uit moet stappen?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.
Inderdaad. Je auto wegdoen en een elektrische fiets kopen, dat is pas verstandig. Dat heb ik ook gedaan.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
Je kan er best voor kiezen niet in een E V te rijden. Maar het is wel verstandig je eigen situatie in de gaten te houden en je blijven verdiepen in de beschikbare auto’s.
EV afdoen als dure onzin en niet verder kijken is gewoon niet verstandig.
Ik denk zomaar dat de mensen die hun auto slopen vanwege een hoog stoeprandje niet de norm zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je ziet, door allerlei oorzaken, ook veel uitschieters. Dus ja, gemiddeld valt het wel mee, maar er zijn ook mensen die iedere dag aan de snellader hangen of een hoog stoeprandje meepikken en het einde van die grafiek niet halen.
Omdat het verstandig was of omdat noodgedwongen?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Je auto wegdoen en een elektrische fiets kopen, dat is pas verstandig. Dat heb ik ook gedaan.
Hé bah, fietsen..quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Je auto wegdoen en een elektrische fiets kopen, dat is pas verstandig. Dat heb ik ook gedaan.
Toen ik hem weg deed was het niet noodgedwongen, maar ik zou er nu geen kunnen kopen / rijden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat het verstandig was of omdat noodgedwongen?
Ik rij al 1,5 week gratis door de zonnige dagen, vandaag is het wat minder, maar zometeen is de stroom 17 cent en dan tank ik even snel wat KwH. (¤2,89 per 100 kmquote:
Ja, Trump, die niet zoveel opheeft met EV's is Iran binnengevallen zodat de brandstofprijzen stijgen waardoor we allemaal aan de EV gaan.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:50 schreef TAmaru het volgende:
Dit hebben ze natuurlijk altijd gewild, dé kans om ons aan de elektrische auto te brengen.
Ik heb een variabel contract nog niet aangedurfd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:51 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik rij al 1,5 week gratis door de zonnige dagen, vandaag is het wat minder, maar zometeen is de stroom 17 cent en dan tank ik even snel wat KwH. (¤2,89 per 100 km)
De vergelijking klopt inderdaad niet. Voor de meeste mensen die niet lease rijden is het namelijk miet een keuze tussen een elektrische of brandstofauto kopen. Het is een keuze tussen de huidige brandstofauto die zal al hebben niet wegdoen, of inruilen voor een elektrische auto. En dan ziet de rekensom er ineens heel anders uit.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk een heel dankbaar rookgordijntje, maar we moeten geen appels met peren gaan vergelijken. Als het argument is 'dan ben je wel je hele spaargeld kwijt' dan slaat dat nergens op, want dat ben je ook kwijt als een brandstofauto koopt, ténzij je bij een brandstof auto kijkt naar een auto van 10k, en dan vervolgens bij een EV gaat schermen met veel hogere bedragen.
Dan is de reden denk ik vooral dat je dat hogere bedrag niet hebt, want anders had je ook wel voor een brandstofauto gekeken van dat bedrag.
Wat hier lijkt te gebeuren is zeggen haha een EV is veel te duur, zeg 20k, en dat dan afzetten tegen 10k voor een brandstofauto. Nee, dan moet je het ook afzetten tegen een brandstofauto van diezelfde 20k, en als dat niet kan omdat dat budget er niet is (waar niks mis mee is), dan moet je dat zeggen, maar niet gaan roepen 'ja dan ben je al je spaargeld kwijt' terwijl de realiteit is dat je ook bij een brandstofauto al niet voor dat bedrag zou gaan shoppen, want dat zou dan óók te duur zijn geweest, maar dat laatste wordt dan weg gelaten.
Dynamischquote:Op woensdag 11 maart 2026 09:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik heb een variabel contract nog niet aangedurfd.
Auto "oprijden" is ook meestal goedkoper.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
De vergelijking klopt inderdaad niet. Voor de meeste mensen die niet lease rijden is het namelijk miet een keuze tussen een elektrische of brandstofauto kopen. Het is een keuze tussen de huidige brandstofauto die zal al hebben niet wegdoen, of inruilen voor een elektrische auto. En dan ziet de rekensom er ineens heel anders uit.
Mijn huidige auto doet het bijvoorbeeld nog prima en verbruikt relatief weinig. Als ik mijn auto inruil voor een elektrische auto die vergelijkbaar is, dan moet ik waarschijnlijk ruim 10.000 euro bijleggen. Zelfs bij 15.000km per jaar en bij een benzineprijs van E2,50 duurt het erg lang voordat je dat terugverdient hebt hoor.
Dus ook 99% goedkoper dan een brandstofauto van dezelfde prijs.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:10 schreef RamboDirk het volgende:
Ik ben nog even gaan rekenen. Mijn fiets is 99% goedkoper dan een EV.
Waarom zijn we fietsen met auto's aan het vergelijken? Het zijn twee verschillende vervoersmiddelen met verschillende doeleinden. Net zo stompzinnig als wanneer ik de step van twee tientjes van mn dochter ga vergelijken met onze elektrische bakfiets.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:10 schreef RamboDirk het volgende:
Ik ben nog even gaan rekenen. Mijn fiets is 99% goedkoper dan een EV.
quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Waarom zijn we fietsen met auto's aan het vergelijken? Het zijn twee verschillende vervoersmiddelen met verschillende doeleinden. Net zo stompzinnig als wanneer ik de step van twee tientjes van mn dochter ga vergelijken met onze elektrische bakfiets.
Straks ga je nog vertellen, dat je bussen en treinen ook niet met auto's kunt vergelijken. Treinen, ok, maar een bus is ook een auto. Die hoef je alleen zelf niet te kopen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:58 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ja dus, nog steeds fietsen met auto's vergelijken. Complete bullshitvergelijking dus.
Thanks.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:22 schreef Cruzinats het volgende:
Miljonairs nog wel.quote:
Maar de EV hoeft niet geregeld naar de garage voor onderhoud en reparaties. Dus zo simpel kun je dat niet stellen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Gewoon doorrijden met je huidige auto.
Met het geld wat je bij moet leggen op zo'n EV, kun je nog heel lang rijden...
Je rijdt dan wel goedkoper met je EV, maar je bent ook je spaargeld kwijt...
De Model S is al 14 jaar oud en ja, die eerste batch rijdt nog steeds rond.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Alleen is de afschrijving niet meegenomen in de berekening. Een beetje gezonde brandstofmotor gaat vele malen langer mee dan een accupakket.
Er rijden nu nog veel auto's uit de 90's en 2000's rond, maar vraag me af of je over 15 jaar de eerste series tesla's nog ziet rijden.
Helemaal niet nodig, want je kan een EV gewoon opladen wanneer de stroomvraag laag is. Of wanneer het aanbod hoog is (zonnig overdag).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:26 schreef cinderloom het volgende:
Als nu teveel mensen een EV kopen krijgen we weer problemen met de stroom(uitval) vrees ik. Het netwerk is nu al overbelast
Dat geldt voor de meeste huidige modellen. En eigenlijk niet eens voor de Model 3. Echt mooie auto’s zijn er maar weinig.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is
Elke dag snelladen heeft geen significante invloed op degradatie vanwege het BMS (mits goed zoals bij Tesla).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je ziet, door allerlei oorzaken, ook veel uitschieters. Dus ja, gemiddeld valt het wel mee, maar er zijn ook mensen die iedere dag aan de snellader hangen of een hoog stoeprandje meepikken en het einde van die grafiek niet halen.
Andere valuta nemen dan.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Miljonairs nog wel.nou, mooi, maar tot nu wist ik niet dat ik miljonair ben.
Maar wél als je vooral graag negatief wil zijn over EV. Als je geen 20k hebt voor een EV heb je ook geen 20k voor een ICE, dus als het budget waar je in zit niet verder komt dan noem eens wat, 5000 euro ofzo, dan is het issue niet dat een EV duur is, dan is het issue vooral een ontoereikend budget voor om het even welke fatsoenlijke auto dan ook.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar de EV hoeft niet geregeld naar de garage voor onderhoud en reparaties. Dus zo simpel kun je dat niet stellen.
Dat ook.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar wél als je vooral graag negatief wil zijn over EV. Als je geen 20k hebt voor een EV heb je ook geen 20k voor een ICE, dus als het budget waar je in zit niet verder komt dan noem eens wat, 5000 euro ofzo, dan is het issue niet dat een EV duur is, dan is het issue vooral een ontoereikend budget voor om het even welke fatsoenlijke auto dan ook.
Zakelijk laden thuis, de omzet drukken en de stroom privé vergoed krijgenquote:
Ja, ik denk dat voor veel mensen die 10k een issue zijn, en dan áls je die 10k hebt dan zal het volgende issue gaan zijn dat ze niet thuis kunnen laden etc etc. Maar roepen dat je voor een EV je hele spaargeld er aan moet geven en schijnbaar voor je een ICE niet, dan ben je qua aanschafprijs appels met peren aan het vergelijken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ook.
Maar ik denk dat het voor veel mensen prima werkt om een gebruikte Model 3 voor 20k te kopen ipv een ICE voor 10k en onder de streep per maand minder kwijt te zijn.
Nou ja, maar als je een beetje fatsoen hebt doe je dat natuurlijk niet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:29 schreef Anoniem83832 het volgende:
[..]
Zakelijk laden thuis, de omzet drukken en de stroom privé vergoed krijgen![]()
Wel jammer dat je een realistisch tarief moet instellen per kwh op je laadpaal, anders zat er een mooie loophole in het systeem... "euh ja, hier kost de stroom vanaf morgen 10 euro per kw/h"...
Nee natuurlijk niet. Maar blijf het een vreemde constructie vinden.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, maar als je een beetje fatsoen hebt doe je dat natuurlijk niet.
Dan ga je helemaal blij zijn met die ERE regeling lijkt mij?quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:44 schreef Anoniem83832 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Maar blijf het een vreemde constructie vinden.
Ik maak momenteel ongeveer 500 euro aan laadkosten maandelijks, dat gaat van mijn omzet af waar ik anders 49,50% belasting over zou moeten betalen. En privé krijg ik 500 euro gestort op de rekening omdat "iemand" onze stroom gebruikt en z'n auto aan het opladen ben. Laadpaal staat op de oprit, wij zijn de enige die 'm gebruiken.
Is toch een kromme regeling eigenlijk... maargoed. Mij hoor je niet klagen.
Dit soort truukjes bestaan er al van ver voordat ik een eigen bedrijfje begon 25 jaar geleden. Zolang er niet teveel misbruik van wordt gemaakt ziet de overheid het door de vingers, gaat ineens iedereen dit soort dingen doen, dan wordt er iets anders voor verzonnen. Dit was 25 jaar geleden al met een auto kopen, versneld afschrijven en dan aan jezelf verkopen voor een appel en een ei en dan prve rijden voor de zaak. Helaas kan dat allemaal niet meer.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:44 schreef Anoniem83832 het volgende:
[..]
Ik maak momenteel ongeveer 500 euro aan laadkosten maandelijks, dat gaat van mijn omzet af waar ik anders 49,50% belasting over zou moeten betalen. En privé krijg ik 500 euro gestort op de rekening omdat "iemand" onze stroom gebruikt en z'n auto aan het opladen ben. Laadpaal staat op de oprit, wij zijn de enige die 'm gebruiken.
En je baas moet het willen betalen. Stelen van de baas kan je je baan kosten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:15 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dit soort truukjes bestaan er al van ver voordat ik een eigen bedrijfje begon 25 jaar geleden. Zolang er niet teveel misbruik van wordt gemaakt ziet de overheid het door de vingers, gaat ineens iedereen dit soort dingen doen, dan wordt er iets anders voor verzonnen. Dit was 25 jaar geleden al met een auto kopen, versneld afschrijven en dan aan jezelf verkopen voor een appel en een ei en dan prve rijden voor de zaak. Helaas kan dat allemaal niet meer.
En hoe waardevast is zo een EV tegenwoordig? Want een auto kopen van 15k kunnen best wel wat mensen maar dan is de inruilwaarde na een paar jaar ook wel belangrijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat weet ik toch niet?
[..]
Misschien lease?
Kijk, als je geen geld hebt voor een nieuwe auto, dan heb je ook geen geld voor een nieuwe EV.
Zo werkt dat.
Maar gebruikt zijn ze toch echt wel betaalbaar, simpelweg omdat er meer EV's verkocht zijn en er dus ook meer occasions zijn.
[..]
Ik rij ook in 2e hands auto's, ik koop nooit nieuw.
Maar ik heb wel een EV (en een PHEV) omdat ik me niet zo druk maak over accu's.
Feit is: als je ¤10.000 te besteden hebt, kan je een EV kopen maar lever je wel in op de grootte van de accu.
Heb je ¤15.000 te besteden, dan kan je een EV met prima range kopen.
Dat is een hoop geld als je het niet hebt maar je hoort niet bij de "rijken" als je het wél hebt.
Heb zelf ook in de fase van m'n leven gezeten dat ik voor ¤850 een andere auto kocht, dan kom je uiteraard niet in aanmerking voor een EV.
Ik hoef ook niet geregeld naar de garage. Niet vaker dan een EV...quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar de EV hoeft niet geregeld naar de garage voor onderhoud en reparaties. Dus zo simpel kun je dat niet stellen.
Het is geen kromme regeling. Jij bent aan het frauderen. Want als je dus een onderneming hebt, met de auto op de balans, is die laadpaal ook zakelijk, dan moet je die 500 Euro die je maandelijks gestort krijgt ook doorstorten naar de onderneming, of in ieder geval als inkomen opnemen in de onderneming.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:44 schreef Anoniem83832 het volgende:
[..]
Dat hangt af van de kosten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:33 schreef Questular het volgende:
[..]
En hoe waardevast is zo een EV tegenwoordig? Want een auto kopen van 15k kunnen best wel wat mensen maar dan is de inruilwaarde na een paar jaar ook wel belangrijk.
Maar als je maar E5.000 nodig hebt om een tweedehands ICE te kopen, en (volgens jou) E20.000 voor een tweedehands EV, dan is volgens mij E5000,- toch echt veel goedkoper dan E20.000? Dus waarom zou het appels met peren vergelijken zijn, als je de veel goedkopere aanschafprijs meeneemt in een vergelijking wat goedkoper is? Het gaat jaren duren om het prijsverschil tussen een goedkope ICE en een goedkope EV terug te verdienen met de lagere kosten per km.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar wél als je vooral graag negatief wil zijn over EV. Als je geen 20k hebt voor een EV heb je ook geen 20k voor een ICE, dus als het budget waar je in zit niet verder komt dan noem eens wat, 5000 euro ofzo, dan is het issue niet dat een EV duur is, dan is het issue vooral een ontoereikend budget voor om het even welke fatsoenlijke auto dan ook.
Dat is ook een beetje achterhaald, 99% van de mensen die mijn auto ziet denkt dat het een ice is, er is maar 1 detail die het van de buitenkant verraad voor een echte kenner.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
In zo'n lelijk hok. Dan betaal ik liever meer.
Dat zijn dan geen autoliefhebbers of -kenners. Die zijn er ook niet meer zoveel de laatste jaren.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:00 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje achterhaald, 99% va de mensen die mijn auto ziet denkt dat het een ice is, er is maar 1 detail die het van de buitenkant verraad voor een echte kenner.
Prima toch. Jij blij, ik blij.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
omdat niemand daar belang bij heeft.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:35 schreef piere het volgende:
Paniekzaaierij, als gas- en benzineprijs stijgt lees je het overal. Als het daalt lees je er verder weinig over...
Dat is onzin, Ik ben een toch echt wel een autoliefhebber, en een behoorlijk expert op bmw en zelfs ik had het niet door toen ik in de showroom stondquote:Op woensdag 11 maart 2026 14:01 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat zijn dan geen autoliefhebbers of -kenners. Die zijn er ook niet meer zoveel de laatste jaren.
Alsof alle BEVs lelijk zijn.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het fabeltje van Japans gaat nooit stuk gaat is al een tijdje doorgeprikt. Zeker als je nooit onderhoud pleegt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:38 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik hoef ook niet geregeld naar de garage. Niet vaker dan een EV...
Ik rij Japans. Hij ziet de garage alleen voor de APK..
Onder de streep rij ik goedkoper met doorrijden dan dat ik mijn auto inruil op een EV hoor...
Of zijn er echt mensen die denken dat je 1000en ¤ aan onderhoud p/j kwijt bent aan een benzineauto....?
Mss bij die Stellantis rommel...
Nou ja, dat mag ik toch vinden. De Maseratie Gran Turismo is wel mooi. Maar verder vind ik echt de een nog lelijker dan de ander. Zowel van buiten als van binnen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alsof alle BEVs lelijk zijn.
Wat een rare opmerking...
De nieuwe modellen zijn iets beter maar ook het interieur is gewoon echt lelijk maar ben iemand die daar wel op let als ik een auto koop.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat geldt voor de meeste huidige modellen. En eigenlijk niet eens voor de Model 3. Echt mooie auto’s zijn er maar weinig.
Je mag alles vinden, maar als je alleen de Maserati Gran Turismo Folgore mooi vindt, dan vraag ik mij af of je dan niet ook vrijwel alle ICE lelijk vindt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:15 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nou ja, dat mag ik toch vinden. De Maseratie Gran Turismo is wel mooi. Maar verder vind ik echt de een nog lelijker dan de ander. Zowel van buiten als van binnen.
Het interieur is eigenlijk best prima. Minimalistisch en dat is misschien niet jouw ding, maar ik zag recent nog een test uit Duitsland waarin het materiaalgebruik in de Model 3 werd geprezen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:26 schreef hondonspain het volgende:
[..]
De nieuwe modellen zijn iets beter maar ook het interieur is gewoon echt lelijk maar ben iemand die daar wel op let als ik een auto koop.
De meeste niet elektrische auto's vind ik ook lelijk. Zeker de nieuwere en Aziatische modellen. Maar ook zijn er nog veel hele mooie hoor. Franse, Italiaanse. Zelf rijd ik een Alfa Brera, TI uitvoering. 17 jaar oud. En behalve eens per jaar een extra goede onderhoudsbeurt bij een specialist en goede banden nog geen kosten aan gehad. Zuipt wel de tering 1 op 8, met een beetje geluk 1 op 10. En dan nog Super benzine er in. Maar gelukkig is België heel dicht bij.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mag alles vinden, maar als je alleen de Maserati Gran Turismo Folgore mooi vindt, dan vraag ik mij af of je dan niet ook vrijwel alle ICE lelijk vindt.
Welke prachtige auto rij jij eigenlijk? Een Aston Martin Vanquish ofzo? Ik bedoel, jij lijkt de lat erg hoog te leggen en dat mag, maar het zou zomaar eens kunnen dat je gewoon kortsluiting krijgt in jouw hoofd van het feit dat jouw auto straks niet meer stinkt, geregeld onderhoud nodig heeft, traag is, enz. en je daarom geen enkele BEV (op 1 na) mooi kan vinden.
quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:52 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
De meeste niet elektrische auto's vind ik ook lelijk. Zeker de nieuwere en Aziatische modellen. Maar ook zijn er nog veel hele mooie hoor. Franse, Italiaanse. Zelf rijd ik een Alfa Brera, TI uitvoering. 17 jaar oud. En behalve eens per jaar een extra goede onderhoudsbeurt bij een specialist en goede banden nog geen kosten aan gehad. Zuipt wel de tering 1 op 8, met een beetje geluk 1 op 10. En dan nog Super benzine er in. Maar gelukkig is België heel dicht bij.
Zeg ik ook niet specifiek.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het fabeltje van Japans gaat nooit stuk gaat is al een tijdje doorgeprikt. Zeker als je nooit onderhoud pleegt.
Maarre: you do you.
Mwa, daar hebben de Aziaten langer last van gehad dan de Italianenquote:Op woensdag 11 maart 2026 15:34 schreef Questular het volgende:
Italiaanse auto’s roesten ook met passie, dat doen de Aziatische EV’s vast minder)
Vroeger idd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:34 schreef Questular het volgende:
Italiaanse auto’s roesten ook met passie, dat doen de Aziatische EV’s vast minder)
Welke model heb je?quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:40 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Mwa, daar hebben de Aziaten langer last van gehad dan de Italianen
En m’n huidige Alfa is voornamelijk van aluminium en carbon gemaakt, dat roest sowieso niet zo snel
Juist dat het interieur wat kaal is met een iPad erop geplakt vind ik lelijk. Zie graag een dashboard met mooie klokjes en liefst beetje stoer, is toch waar je de hele tijd naar kijkt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap overigens best dat iemand het interieur van de Macan prefereert boven de Model Y (maar niet de software...). Maar lelijk lijkt mij een wat bijzondere omschrijving voor een interieur waar zo weinig in zit om lelijk te vinden.
Nee hoor, die laadpaal is van onszelf net als onze zonnepanelen. Als de buurman of voor mijn part Sinterklaas zn auto gaat laden krijgen we ook geld. Maar wie doet dat, auto bij iemand anders op de oprit zetten om te ladenquote:Op woensdag 11 maart 2026 12:39 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het is geen kromme regeling. Jij bent aan het frauderen. Want als je dus een onderneming hebt, met de auto op de balans, is die laadpaal ook zakelijk, dan moet je die 500 Euro die je maandelijks gestort krijgt ook doorstorten naar de onderneming, of in ieder geval als inkomen opnemen in de onderneming.
Nee, maar wel met de kennis van nu. Achteraf gezien.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij weet altijd meteen wanneer je in de nieuwe hype in moet stappen om er iedere keer een fortuin aan te verdienen? En nog belangrijker, wanneer je weer uit moet stappen?
Fair enough, maar als je vrijwel alle auto’s lelijk vindt is dat geen BEV probleem.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:52 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
De meeste niet elektrische auto's vind ik ook lelijk. Zeker de nieuwere en Aziatische modellen. Maar ook zijn er nog veel hele mooie hoor. Franse, Italiaanse. Zelf rijd ik een Alfa Brera, TI uitvoering. 17 jaar oud. En behalve eens per jaar een extra goede onderhoudsbeurt bij een specialist en goede banden nog geen kosten aan gehad. Zuipt wel de tering 1 op 8, met een beetje geluk 1 op 10. En dan nog Super benzine er in. Maar gelukkig is België heel dicht bij.
Het zal je nog verbazen hoe lang een EV met remmen toe kan. 300.000 km met orginele blokken en schijven is doodnormaal. Vanwege regeneratief remmen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 15:38 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Zeg ik ook niet specifiek.
Maar er gaat bijna nooit iets stuk. Vergeleken met veel Europese merken.
Mijn Mazda CX3, 2de hands gekocht.
3,5 jaar gehad, 60k mee gereden.
Niks kapot gegaan, behalve de originele accu.
Geen malle dure dingen iig...
Ik rij al 30 jaar Japans, nog nooit duregekke dingen moeten vervangen.
Geloof het of niet.
En klein onderhoud kun je zelf, als je handig bent.
Bij een EV zie ik mij nog niet sleutelen..
En onderhoud zoals banden, remmen ed dat heeft elke auto nodig ofcourse...
Kan natuurlijk. Het went natuurlijk wel. Al vind ik het wel fijn dat ik wel een scherm voor mijn snufferd heb naast het scherm in het midden.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:04 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Juist dat het interieur wat kaal is met een iPad erop geplakt vind ik lelijk. Zie graag een dashboard met mooie klokjes en liefst beetje stoer, is toch waar je de hele tijd naar kijkt.
Bij Tesla's gaat de ophanging al na 5 jaar kapot, aangezien ze een temu-setje hebben ingebouwd die niet is voorzien op de zware accupakketten van die auto's.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Alleen is de afschrijving niet meegenomen in de berekening. Een beetje gezonde brandstofmotor gaat vele malen langer mee dan een accupakket.
Er rijden nu nog veel auto's uit de 90's en 2000's rond, maar vraag me af of je over 15 jaar de eerste series tesla's nog ziet rijden.
Zo werkt het alleen met olie niet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:02 schreef Korenfok het volgende:
[..]
omdat niemand daar belang bij heeft.
Stel de prijs daalt gigantisch (veel aanbod) mensen rennen naar de pomp en tanken meer (meer vraag), waardoor de prijzen weer steigen.
Dus wees er blij om.....
Die discussie of een EV of een ICE meer/duurder onderhoud heeft is inderdaad nogal onzinnig, omdat in beide kampen modellen te vinden zijn die of ontzettend veel of ontzettend weinig problemen hebben.quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Bij Tesla's gaat de ophanging al na 5 jaar kapot, aangezien ze een temu-setje hebben ingebouwd die niet is voorzien op de zware accupakketten van die auto's.
Sommige modellen inderdaad. Inmiddels opgelost.quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Bij Tesla's gaat de ophanging al na 5 jaar kapot, aangezien ze een temu-setje hebben ingebouwd die niet is voorzien op de zware accupakketten van die auto's.
Dat laatste bij Tesla niet: het ging kraken na ongeveer 50k km en werd onder garantie vervangen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
Die discussie of een EV of een ICE meer/duurder onderhoud heeft is inderdaad nogal onzinnig, omdat in beide kampen modellen te vinden zijn die of ontzettend veel of ontzettend weinig problemen hebben.
Bovendien is niet elk probleem even erg natuurlijk. Meerdere hybride en elektrische auto's hebben de laatste jaren het probleem dat de 12v accu relatief vroegtijdig de geest geeft. Maar een nieuwe accu er in zetten kan bijna iedereen wel zelf (als je auto tenminste ook een mogelijkheid heeft om mechanisch de deur open te krijgen als je 12v accu echt leeg is) en kost voor mijn auto E65,-.
Als je een probleem hebt in bijvoorbeeld de elektronica van je verlichting (ook een veel voorkomend probleem de laatste jaren) dan kan je bij sommige auto's tegenwoordig ineens kosten van boven de E1000 hebben omdat het probleem in een of ander geïntegreerd onderdeel zit.
Of als je een probleem in de wielophanging hebt, dan kost het ook handenvol geld aan manuren om het te vervangen en mag je waarschijnlijk ook nog een setje nieuwe banden er bij rekenen omdat die scheef afgesleten zijn.
Ja, we hebben het begrepen. Tesla is fantastisch, Tesla is geweldig. Kan je nu ophouden om werkelijk elke discussie altijd richting Tesla te sturen? Ik heb bewust in mijn bericht waarop je reageert geen merken genoemd, en toch meen je weer je Tesla-stokpaardje tevoorschijn te moeten halen. Nogal vermoeiend.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste bij Tesla niet: het ging kraken na ongeveer 50k km en werd onder garantie vervangen.
Maar goed, inmiddels hebben ze dat verbeterd.
Tank 20 euro en daar rij ik 3 dagen mee naar me werk .quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:40 schreef marc0871 het volgende:
[..]
25.
Maar dat zal idd ondertussen wel 50 moeten zijn, anders kan je niet eens meer thuis komen, met deze prijzen.
Het ophangingsverhaal wat hier werd ingebracht ging over Tesla. Dus je mag gaan janken bij JeMoeder.quote:Op donderdag 12 maart 2026 09:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, we hebben het begrepen. Tesla is fantastisch, Tesla is geweldig. Kan je nu ophouden om werkelijk elke discussie altijd richting Tesla te sturen? Ik heb bewust in mijn bericht waarop je reageert geen merken genoemd, en toch meen je weer je Tesla-stokpaardje tevoorschijn te moeten halen. Nogal vermoeiend.
Je reageerde op mijn bericht en ik had het niet over Tesla. Je laat je wel weer kennen hoor, fanboy.quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ophangingsverhaal wat hier werd ingebracht ging over Tesla. Dus je mag gaan janken bij JeMoeder.
Er is een ophangingsprobleem bij Tesla?quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ophangingsverhaal wat hier werd ingebracht ging over Tesla. Dus je mag gaan janken bij JeMoeder.
Alles wat je noemt is binnen handbereik van Jan Modaal hoor. Je hoeft bij lange na geen miljonair te zijn om een Tesla te rijden of een oprit te hebben.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:22 schreef Cruzinats het volgende:
Nee, maar dat bekt wel lekker natuurlijk. Want als het voor de gemiddelde persoon niet onmogelijk is dan betekent dat dat je dus of niet de gemiddelde persoon bent, of wel, maar in dat laatste geval moet je je eigen keuzes kritisch gaan bekijken en dan wordt het lastig voor veel mensen.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:22 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Alles wat je noemt is binnen handbereik van Jan Modaal hoor. Je hoeft bij lange na geen miljonair te zijn om een Tesla te rijden of een oprit te hebben.
Tenzij er een spelletje met je gespeeld wordt en je een seniorenwoning moet betrekken die toevallig ook lekker laag bij de grond ligt, snap je? Toevallig gaan alle andere woningen dan net aan je neus voorbij. Echt hilarisch.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:22 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Alles wat je noemt is binnen handbereik van Jan Modaal hoor. Je hoeft bij lange na geen miljonair te zijn om een Tesla te rijden of een oprit te hebben.
Maar tussen die situatie en "miljonair zijn" zit nog wel wat ruimte, ben je toch wel met me eens?quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Tenzij er een spelletje met je gespeeld wordt en je een seniorenwoning moet betrekken die toevallig ook lekker laag bij de grond ligt, snap je? Toevallig gaan alle andere woningen dan net aan je neus voorbij. Echt hilarisch.
Oh, absoluut.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar tussen die situatie en "miljonair zijn" zit nog wel wat ruimte, ben je toch wel met me eens?
Je reageerde op de opmerking van JeMoeder over de ophanging van Tesla.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je reageerde op mijn bericht en ik had het niet over Tesla. Je laat je wel weer kennen hoor, fanboy.
Was.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is een ophangingsprobleem bij Tesla?
Dan is er toch geen reden om je aangevallen te voelen?quote:
quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je reageerde op de opmerking van JeMoeder over de ophanging van Tesla.
Dat jij kennelijk dement bent is niet mijn probleem.
quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je reageerde op mijn bericht en ik had het niet over Tesla. Je laat je wel weer kennen hoor, fanboy.
Ik nuanceer slechts de uitspraak dat de ophanging van Tesla's na 5 jaar stuk gaan. Dat gaat slechts om een beperkt aantal typen en bouwjaren.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan is er toch geen reden om je aangevallen te voelen?
Het is niet jouw product, niet je identiteit.
Nee, jij gebruikte het voorbeeld van JeMoeder als een voorbeeld van dat het onderhoud van een ICE helemaal niet duurder is dan van een BEV, terwijl dat in zijn algemeenheid gewoon waar is.quote:
Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Ik schreef expliciet dat ik de vergelijking tussen de onderhoudskosten van een EV en ICE onzin vindt, omdat de verschillen tussen het ene of het andere model gigantisch zijn. Onafhankelijk of het een ICE of een EV is. Er zijn in beide categorieën autos te vinden die ontzettend betrouwbaar zijn, of ontzettend duur.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, jij gebruikte het voorbeeld van JeMoeder als een voorbeeld van dat het onderhoud van een ICE helemaal niet duurder is dan van een BEV, terwijl dat in zijn algemeenheid gewoon waar is.
Jij maakt er nu van dat ik het over Tesla had, maar dat zei ik helemaal niet. Als een automodel slecht ontworpen is en overmatige slijtage aan de ophanging heeft, dan is dat gewoon duur onderhoud, want veel werk en ook vaak nieuwe banden. Maakt niet uit wat voor een aandrijving hij heeft.quote:https://www.anwb.nl/auto/(...)oud-elektrische-auto
Het voorbeeld gebruik je dan ook nog met 'hoge kosten' en je moet ook nog de banden vervangen. En dan corrigeer ik jou want de modellen en bouwjaren die het betreft gingen in vrijwel alle gevallen onder garantie stuk en omdat het gekraak betrof had het geen invloed op de banden.
quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:09 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Ik schreef expliciet dat ik de vergelijking tussen de onderhoudskosten van een EV en ICE onzin vindt, omdat de verschillen tussen het ene of het andere model gigantisch zijn. Onafhankelijk of het een ICE of een EV is. Er zijn in beide categorieën autos te vinden die ontzettend betrouwbaar zijn, of ontzettend duur.
Ik heb niks aan de onderhoudskosten van EV's in het algemeen. Want ik koop geen EV in het algemeen. Ik koop een specifiek model van een specifiek merk.
[..]
Jij maakt er nu van dat ik het over Tesla had, maar dat zei ik helemaal niet. Als een automodel slecht ontworpen is en overmatige slijtage aan de ophanging heeft, dan is dat gewoon duur onderhoud, want veel werk en ook vaak nieuwe banden. Maakt niet uit wat voor een aandrijving hij heeft.
Het gaat echt niet altijd alleen maar over jou en je tesla. Af en toe hebben we het op FOK ook over andere dingen.
Wil je nu echt serieus beweren dat je toevalligerwijs begon over ophanging en niet naar aanleiding van de opmerking die je nota bene gequote hebt?quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:09 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Ik schreef expliciet dat ik de vergelijking tussen de onderhoudskosten van een EV en ICE onzin vindt, omdat de verschillen tussen het ene of het andere model gigantisch zijn. Onafhankelijk of het een ICE of een EV is. Er zijn in beide categorieën autos te vinden die ontzettend betrouwbaar zijn, of ontzettend duur.
Ik heb niks aan de onderhoudskosten van EV's in het algemeen. Want ik koop geen EV in het alfemeeb. Ik koop een specifiek model van een specifiek merk.
[..]
Jij maakt er nu van dat ik het over Tesla had, maar dat zei ik helemaal niet. Als een automodel slecht ontworpen is en overmatige slijtage aan de ophanging heeft, dan is dat gewoon duur onderhoud, want veel werk en ook vaak nieuwe banden. Maakt niet uit wat voor een aandrijving hij heeft.
Het gaat echt niet altijd alleen maar over jou en je tesla. Af en toe hebben we het op FOK ook over andere dingen.
Ja. Want problemen met de ophanging is helaas vandaag de dag een veel voorkomend probleem. Net zoals bijvoorbeeld problemen met de verlichting die ik ook genoemd heb. Daarom heb ik ook geen merk genoemd. Sterker nog, ik zeg zelfs expliciet dat ik het over EV en ICE heb.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wil je nu echt serieus beweren dat je toevalligerwijs begon over ophanging en niet naar aanleiding van de opmerking die je nota bene gequote hebt?
Nou, fijn voor je. Dan kan je nu ophouden over je eigen auto te praten.quote:(en mijn Tesla behoort echt tot de modellen en bouwjaren waar geen problemen mee zijn, dus ik had het al helemaal niet over mijn Tesla)
Ik kan er niet mee ophouden, omdat ik er niet eens mee begonnen ben. En helaas voor jou maak ik mij ook al niet druk.quote:Op donderdag 12 maart 2026 16:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja. Want problemen met de ophanging is helaas vandaag de dag een veel voorkomend probleem. Net zoals bijvoorbeeld problemen met de verlichting die ik ook genoemd heb. Daarom heb ik ook geen merk genoemd. Sterker nog, ik zeg zelfs expliciet dat ik het over EV en ICE heb.
Maar kennelijk wil jij zo graag beledigd zijn dat je daar allemaal overheen gelezen hebt? Het was niet een anti-EV post en al helemaal niet anti-een bepaald merk. Het was een algemene opmerking dat je de onderhoudskosten niet per aandrijvingstype kan veralgemeniseren, omdat er veel te veel verschil tussen de verschillende specifieke autos is. Dus ik snap niet waarom je je zo druk maakt.
[..]
Nou, fijn voor je. Dan kan je nu ophouden over je eigen auto te praten.
Feit is gewoon dat EVquote:Op donderdag 12 maart 2026 14:09 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik heb niks aan de onderhoudskosten van EV's in het algemeen. Want ik koop geen EV in het algemeen. Ik koop een specifiek model van een specifiek merk.
[..]
Is ook waar voor een hybride, sprak ooit een taxi ondernemer in München, die heel veel geld bespaarde op onderhoud en brandstof met de overstap van de klassieke Mercedes naar hybrides. Alleen de kosten van remblokken en schijven waren erg hoog en die verdwenen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zal je nog verbazen hoe lang een EV met remmen toe kan. 300.000 km met orginele blokken en schijven is doodnormaal. Vanwege regeneratief remmen.
Helaas wat mijn i4 aan remmen bespaard maakt hij op aan banden. Ik weet niet of dat voor meerdere ev's geld, maar mijn setje banden gaan niet langer dan 20k mee, dat heb ik nog niet eerder gehad 😐quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Feit is gewoon dat EV
- Goedkoper zijn in onderhoud
- stroom goedkoper is dan peut
- je stroom ook zelf kan maken en dat dit bij peut vrijwel onmogelijk is
- de angst voor batterij verslijt onterecht is
Of elektrisch rijden voor jouw use case lonend is, hangt vooral af van hoeveel je rijdt, hoe je woont.
Menig EV heeft/zet een flink vermogen op de aandrijving van de wielen waardoor banden sneller zullen zullen slijten.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:48 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Helaas wat mijn i4 aan remmen bespaard maakt hij op aan banden. Ik weet niet of dat voor meerdere ev's geld, maar mijn setje banden gaan niet langer dan 20k mee, dat heb ik nog niet eerder gehad 😐
Maar 8 a 9 maanden per jaar 'gratis' rijden maakt dat wel goed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |