Menig EV heeft/zet een flink vermogen op de aandrijving van de wielen waardoor banden sneller zullen zullen slijten.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:48 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Helaas wat mijn i4 aan remmen bespaard maakt hij op aan banden. Ik weet niet of dat voor meerdere ev's geld, maar mijn setje banden gaan niet langer dan 20k mee, dat heb ik nog niet eerder gehad 😐
Maar 8 a 9 maanden per jaar 'gratis' rijden maakt dat wel goed.
Je moet toch wel je best doen wil je in 20k je banden oproken. Ik heb op de zomerbanden nu 30k staan en ze zijn ruwweg 50% versleten. Iets meer waarschijnlijk, maar dan nog: 50k ga ik daar wel uithalen. Ik gebruik het vermogen geregeld, dus het is niet zo dat ik heel vriendelijk met de banden om ga. Wel rijd ik ook geregeld langere stukken.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:48 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Helaas wat mijn i4 aan remmen bespaard maakt hij op aan banden. Ik weet niet of dat voor meerdere ev's geld, maar mijn setje banden gaan niet langer dan 20k mee, dat heb ik nog niet eerder gehad 😐
Maar 8 a 9 maanden per jaar 'gratis' rijden maakt dat wel goed.
Lijkt een i4 dingetje te zijnquote:Op zondag 15 maart 2026 16:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je moet toch wel je best doen wil je in 20k je banden oproken. Ik heb op de zomerbanden nu 30k staan en ze zijn ruwweg 50% versleten. Iets meer waarschijnlijk, maar dan nog: 50k ga ik daar wel uithalen. Ik gebruik het vermogen geregeld, dus het is niet zo dat ik heel vriendelijk met de banden om ga. Wel rijd ik ook geregeld langere stukken.
Daarnaast is het zo dat ik mijn auto toch wel ieder jaar een keer laat uitlijnen. En de bandenspanning nauwgezet volg en netjes op het ideale niveau houdt (nou ja, iets hoger omdat anders het TPMS gaat zeiken). Wellicht dat je daar eens naar kan kijken, want 20k is erg weinig.
quote:Rear tires on the BMW i4 M50 typically last between 8,000 and 15,000 miles. Due to the car’s high torque, heavy weight, and staggered tire setup, rear tires wear faster than the front.
Alles heeft hier te maken met type banden, omstandigheden met vooral wie er tussen stuur en zitting de pedalen bediend. Nu denk ik dat 50K met een setje banden aan de bovenkant van een gemixt gemiddelde zit.quote:Op zondag 15 maart 2026 16:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je moet toch wel je best doen wil je in 20k je banden oproken. Ik heb op de zomerbanden nu 30k staan en ze zijn ruwweg 50% versleten. Iets meer waarschijnlijk, maar dan nog: 50k ga ik daar wel uithalen. Ik gebruik het vermogen geregeld, dus het is niet zo dat ik heel vriendelijk met de banden om ga. Wel rijd ik ook geregeld langere stukken.
Daarnaast is het zo dat ik mijn auto toch wel ieder jaar een keer laat uitlijnen. En de bandenspanning nauwgezet volg en netjes op het ideale niveau houdt (nou ja, iets hoger omdat anders het TPMS gaat zeiken). Wellicht dat je daar eens naar kan kijken, want 20k is erg weinig.
Bijzonder.quote:Op zondag 15 maart 2026 17:28 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Lijkt een i4 dingetje te zijn
https://www.i4talk.com/th(...)al-tires.9668/page-4
[..]
Ik heb de Michelin Pilot Sport 4S eronder liggen. Dat is toch een performance band, geen eco.quote:Op zondag 15 maart 2026 17:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Alles heeft hier te maken met type banden, omstandigheden met vooral wie er tussen stuur en zitting de pedalen bediend. Nu denk ik dat 50K met een setje banden aan de bovenkant van een gemixt gemiddelde zit.
Hoewel ik ook iemand ken die immer gerade aus 80K deed.
Dat gezegd hebben heb ik ook met wel eens gehad dat ik mijn banden bij 15K al heb moeten vervangen.
Later bleek het fabricage issue waarbij de compound in een serie wat anders uitpakte.
Moet wel zeggen dat die banden zichtbaar goed Kleberde![]()
Fabrikanten kunnen banden maken die 200K meegaan maar dat wat onwenselijk is omdat het anders die miljarden industrie uitzuigt. Onder druk van milieu/normen zijn merkbanden, gemiddeld genomen wel beter geworden dan vroeger.
Heb er 50k mee gedaan en dat is een set die de eerste helft van de kilometers in Zweden heeft afgelegd bij de eerste eigenaar. Voor APK mocht het nog wel maar brede banden met matig profiel en regen rijdt niet fijn.quote:Op zondag 15 maart 2026 17:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Alles heeft hier te maken met type banden, omstandigheden met vooral wie er tussen stuur en zitting de pedalen bediend. Nu denk ik dat 50K met een setje banden aan de bovenkant van een gemixt gemiddelde zit.
Hoewel ik ook iemand ken die immer gerade aus 80K deed.
Dat gezegd hebben heb ik ook met wel eens gehad dat ik mijn banden bij 15K al heb moeten vervangen.
Later bleek het fabricage issue waarbij de compound in een serie wat anders uitpakte.
Moet wel zeggen dat die banden zichtbaar goed Kleberde![]()
Fabrikanten kunnen banden maken die 200K meegaan maar dat wat onwenselijk is omdat het anders die miljarden industrie uitzuigt. Onder druk van milieu/normen zijn merkbanden, gemiddeld genomen wel beter geworden dan vroeger.
Tel daarbij nog op de mode om op nieuwe autos steeds grotere velgen te zetten, en dat banden voor grotere velgen om onverklaarbare redenen veel duurder zijn dan precies dezelfde band (zelfde buitendiameter, zelfde breedte, zelfde snelheidsindex) voor een kleinere diameter velg.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Menig EV heeft/zet een flink vermogen op de aandrijving van de wielen waardoor banden sneller zullen zullen slijten.
Natuurlijk leuk om snel op te trekken maar dat vertaalt zich dan in die "toeslag".
Ook in bochten kan het (doorgaans) zwaardere gewicht zich vertalen naar wat meer slijtage.
Lastig te beoordelen vind ik of regeneratief remmen - denk ook weer aan het gewicht - een extra aanslag vormt op de banden.
Remmen worden ook steeds groter. Bij mij past er nipt 20 inch om de remmen. Dus de standaard 19 inch velg past niet eens.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Tel daarbij nog op de mode om op nieuwe autos steeds grotere velgen te zetten, en dat banden voor grotere velgen om onverklaarbare redenen veel duurder zijn dan precies dezelfde band (zelfde buitendiameter, zelfde breedte, zelfde snelheidsindex) voor een kleinere diameter velg.
Bijvoorbeeld pilotsport 4s in 18" is E180,- maar in 20" is dezelfde band E250,- Dus je kan dan E280 per bandenwissel besparen enkel door voor de kleinere velgdiameter te kiezen.
Voor brandstofauto’s geldt toch ook dat ze steeds zwaarder worden en daardoor grotere wielen nodig hebben? En vaak ook breder. Dat maakt het verbruik hoger. En daardoor doet de benzineprijs meer pijn.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:44 schreef bloodymary1 het volgende:
Dit topic gaat over de dure brandstof voor auto's, niet over banden van die elektrische hokken.
Dure brandstof is uiteindelijk een zegen, het schopt mensen uit hun energie-comfortzone. Als je de geschiedenis volgt is het 'Na het zuur komt het zoet'. Na de energiecrisis in de 70er jaren ging men over op meer kernenergie en aardgas ipv aardolie. Die alternatieven bestonden al, maar de crisis gaf de aanzet tot een sterk veranderende energie-mix. Nu zijn er ook alternatieven, jammer genoeg is ons stroomnet echter de flessenhals. Dat komt onder deze druk steeds meer op de voorgrond daaraan prio te geven.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:44 schreef bloodymary1 het volgende:
Dit topic gaat over de dure brandstof voor auto's, niet over banden van die elektrische hokken.
Toch zijn die moderne, zware hokken, zuiniger dan de oude zware hokken van vroeger.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor brandstofauto’s geldt toch ook dat ze steeds zwaarder worden en daardoor grotere wielen nodig hebben? En vaak ook breder. Dat maakt het verbruik hoger. En daardoor doet de benzineprijs meer pijn.
Ligt allemaal in lijn van het onderwerp dus.
Grotere velgen en banden met een lage wang heeft niks te maken met autogewicht. Banden voor bestelbusje hebben een veel hogere load index, maar meestal maar een 16" velg en een 225/65 band.quote:Op maandag 16 maart 2026 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor brandstofauto’s geldt toch ook dat ze steeds zwaarder worden en daardoor grotere wielen nodig hebben? En vaak ook breder. Dat maakt het verbruik hoger. En daardoor doet de benzineprijs meer pijn.
Ligt allemaal in lijn van het onderwerp dus.
Als je in de race bent voor een auto van >12000 wil je toch nog steeds iets rijden met een relatief hoge inruilwaarde lijkt me zo en volgens mij valt dat bij EV's nogal tegen op het moment.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar tussen die situatie en "miljonair zijn" zit nog wel wat ruimte, ben je toch wel met me eens?
Er werd door Cruzinats een scenario voorgesteld dat EV-rijders allemaal miljonairs zijn.
We hebben ~750.000 EV's in Nederland intussen, dat is meer dan het aantal miljonairs en lang niet alles miljonairs rijden in een EV, dus dat lijkt me daarmee wel klaar
En ik begrijp best dat als je in de situatie zit dat je budget voor een auto maximaal ¤10.000 is dat een EV nog ver weg is. Heb zelf ook jarenlang in auto's van ¤1.100 maximaal gereden, van APK naar APK.
Ken beide kanten van de medaille.
Maar als je in de race bent voor auto in de >¤12.000 prijsklasse, dan zitten er meestal ook EV's in je budget.
Of ze altijd aansluiten op je omstandigheden, is een 2e.
Ik ken de wijkjes waar je 5 rondjes moet rijden om 1 parkeerplek te vinden, ook wel.
Dan wordt laden wel spannend.
Dat valt best mee volgens mij.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:19 schreef Questular het volgende:
[..]
Als je in de race bent voor een auto van >12000 wil je toch nog steeds iets rijden met een relatief hoge inruilwaarde lijkt me zo en volgens mij valt dat bij EV's nogal tegen op het moment.
Dat klopt. Maar ze zouden nog zuiniger zijn als ze lichter waren.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch zijn die moderne, zware hokken, zuiniger dan de oude zware hokken van vroeger.
Mijn Volvo 740/940 namen genoegen met 1 op 10 terwijl m'n V60 (575kg zwaarder) 1 op 13 rijdt.
Veiligheid kan heel simpel veel beter.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ze zouden nog zuiniger zijn als ze lichter waren.
Wat overigens niet echt kan met alle eisen tbv veiligheid die verplicht zijn.
Hoe meer gewicht icm snelheid, hoe groter de remmen moeten zijn. Dus er is weldegelijk een verband.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Grotere velgen en banden met een lage wang heeft niks te maken met autogewicht. Banden voor bestelbusje hebben een veel hogere load index, maar meestal maar een 16" velg en een 225/65 band.
Laag profiel banden is hoofdzakelijk een modeverschijnsel. Ooit ingezet toen de GTI-uitvoeringen van auto's cool werden, en die een 15" velg hadden in plaats van een 13", om meer ruimte te maken voor de grotere remmen die toen nodig waren. Tegenwoordig rijden veel teams in de DTM nu met 18" velgen, F1 gebruikt 18", en in Rally gebruiken ze zelfs meestal maar 15" velgen. Maar als je over de A12 naar je werk gaat, dan heb je toch wel 20" nodig...
Het gaat compleet aan zijn doel voorbij, en in sommige gevallen maakt de extra massa van de grotere velgen de auto juist langzamer dan met kleinere lichtere velgen.
Een auto met grote velgen "voelt" vaak wel sneller, omdat je meer van de weg voelt. Maar dat is ook alleen maar leuk als de weg goed is. Als ik door Duitsland over de A3 moet, dan heb ik liever een wat hogere band en kleinere velg voor het comfort.
Die mensen hebben een goede inruilwaarde nodig om zo auto's van 12k te kunnen kopen. Dus dat is wel kort door de bocht.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat valt best mee volgens mij.
Anders waren ze niet >¤12.000
Ik denk dat veel mensen wel blij zouden zijn als een fatsoenlijke EV voor veel minder aangeschaft kon worden.
He die quote van Ira Helsloot heb ik al eens eerder gepost hier op het forumquote:Op maandag 16 maart 2026 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Veiligheid kan heel simpel veel beter.
Monteer verplicht een paar messen richting bestuurder op het stuur die eruit schieten bij een aanrijding, dan gaan mensen heel voorzichtig rijden en heb je die kooiconstructie, gordels en airbags helemaal niet meer nodig.
Zo werkt dat niet. Mensen gaan er altijd vanuit dat het wel goed komt.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Veiligheid kan heel simpel veel beter.
Monteer verplicht een paar messen richting bestuurder op het stuur die eruit schieten bij een aanrijding, dan gaan mensen heel voorzichtig rijden en heb je die kooiconstructie, gordels en airbags helemaal niet meer nodig.
Nou, zeg dat, ik kon bijna 22k aftikken voor een auto uit december 2021 met 27k op de teller.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen wel blij zouden zijn als een fatsoenlijke EV voor veel minder aangeschaft kon worden.
Eerst wil ik nog die eigen (lange) oprit, meterkast aanpassing voor twee laadpalen en bvk 20 of liefst 80* zonnepanelen op het dan nieuwe (versterkte) dak want ik zou niet blij worden van figuren die ergens op een achterafje in een zwoele nacht je laadkabel in een openbare ruimte kunnen (gaan) doorhakken of knagende hondenbezitters daar over struikelen. Laat staan dat ik langer dan 10 minuten wil wachten of inplannen om ergens de auto vol te laden.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |