abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 13:43:17 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220307337
quote:
Vorige week maandag was het bij wijze van spreken nog ongeveer even duur.
We gaan het toch weer even over de benzineprijzen hebben en alles wat daaromheen hangt. Want vandaag was al in het nieuws te horen dat morgen (dinsdag 10 maart is dat) de benzine weer enkele centen duurder gaat worden en de diesel nog meer. En daar blijft het niet bij. verre van.

Zoals het er naar uitziet gaat de olie makkelijk 150 dollar per vat kosten en is ome Jetten niet bereid de accijns op brandstof naar beneden te halen. Wij durven er een geliefd lichaamsdeel om te verwedden dat de benzine binnen nu en twee weken op 2,50 per liter ligt.

En dan gaat het lonen om te kijken of je op een goedkopere manier van A naar B kan komen. En ja, dat kan…

Elektrisch rijden nu 60% goedkoper dan benzine
De titel in de kop verraadt het al; elektrisch rijden is de sleutel tot goedkoper rijden. En niet zo’n beetje ook. Want volgens een analyse van mobiliteitsplatform Shuttel is elektrisch rijden inmiddels bijna 60 procent goedkoperdan rijden op benzine. Oftewel: 100 kilometer elektrisch rijden kost gemiddeld ¤6,63. Met een benzineauto zit je volgens diezelfde berekening op ¤14,94. Dat is dus meer dan twee keer zo duur.

Die cijfers komen uit een analyse van energieprijzen, publieke laadtarieven en laaddata van zo’n 25.000 werknemers die elektrisch rijden via het platform van Shuttel. Daarbij gaan ze uit van een elektrische middenklasser die ongeveer 17 kWh per 100 kilometer verbruikt. Voor een benzineauto rekenen ze met een verbruik van ongeveer 1 op 16.

Een belangrijk detail in dat verhaal is wáár mensen laden. Volgens de data gebeurt ongeveer 75 procent van het laden thuis of op het werk. Daar ligt de stroomprijs gemiddeld rond de ¤0,325 per kWh. Dat is een stuk lager dan bij snelladers langs de snelweg, waar tarieven tot ongeveer ¤0,75 per kWh kunnen oplopen.

Publieke laadpalen zitten daar meestal ergens tussenin. In de praktijk wordt ongeveer 15 procent van de laadbeurten gedaan bij publieke laadpalen en zo’n 10 procent bij snelladers.

Laad zoveel mogelijk thuis of op het werk
Omdat het grootste deel dus thuis of op kantoor gebeurt, drukken die lagere tarieven het gemiddelde flink. Daardoor blijven de kosten per kilometer relatief laag, zelfs als je af en toe langs een duurdere snellader moet.

En dat klopt, kan ondergetekende uit ervaring zeggen. Sinds een maandje worden de kilometers gemaakt in een Volvo XC90 T8, dus een hybride. Die laad ik trouw elke dag op, thuis en op het werk. In een maand was ik ongeveer 250 euro voordeliger uit dan met mijn BMW Z4 35i. En dat was grotendeels nog voor de prijzengekte uitbrak. Oh ja, de BMW is niet weg hoor, maar staat in de stalling. Komt er in de zomer weer uit.

Met andere woorden, koop allemaal snel een EV of een hybride. Tank 1 keer per week in België en rijd verder zoveel elektrisch als mogelijk. En laten we met z’n allen onze vingers kruisen en hopen dat het allemaal snel voorbij is.

Dat gaat hopelijk meer helpen…
Bron: https://www.autoblog.nl/n(...)-dan-benzine-7224452

Bijzonder dat ze rekenen met een gemiddeld tarief van 32,5ct per kWh voor werk/thuis want dat betekent dat mensen thuis redelijk hoge tarieven hebben, daar zit ik dan toch ver onder met m'n 23,6ct per kwh, maar het zal wel kloppen. Hoe dan ook, voordelig is het, maar ja, je moet 'm ook eerst kopen natuurlijk, zo is 't ook.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 10 maart 2026 @ 13:47:01 #2
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_220307360
Als de huidige gas- en pompprijzen nog even aanhouden dan gaat electra ook gewoon mee omhoog.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_220307403
Dat is niks nieuws toch?
Het zou pas een interessante vergelijk worden als zaken als wegenbelasting en aanschaf worden meegenomen in de vergelijking.
blablablabla
pi_220307425
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 13:47 schreef SilverMane het volgende:
Als de huidige gas- en pompprijzen nog even aanhouden dan gaat electra ook gewoon mee omhoog.
Bizar dat die prijzen nog niet losgekoppeld zijn inmiddels. Je wil mensen toch van de fossiele brandstoffen af?
Overigens verwacht ik zelf dat de brandstofprijzen alleen maar dalen aangezien er steeds minder vraag naar komt wereldwijd. Die trend was eigenlijk ook al een poosje aan de gang voor dat deze ellende begon.
blablablabla
  dinsdag 10 maart 2026 @ 14:22:37 #5
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220307632
Leuk voor de miljonairs met oprit, eigen laadpaal en tesla naast de deur.
pi_220307680
Ach gelukkig heb ik een tankpas en hoef ik me niet druk te maken als ik aan de pomp sta.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 14:32:22 #7
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220307713
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ach gelukkig heb ik een tankpas en hoef ik me niet druk te maken als ik aan de pomp sta.
Ik tank gewoon altijd voor een tientje.

Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 10 maart 2026 @ 14:35:23 #8
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220307730
Paniekzaaierij, als gas- en benzineprijs stijgt lees je het overal. Als het daalt lees je er verder weinig over...
fok you ja!
pi_220307737
quote:
elektrisch rijden is de sleutel tot goedkoper rijden
Nee hoor.
Gewoon doorrijden met je huidige auto.
Met het geld wat je bij moet leggen op zo'n EV, kun je nog heel lang rijden...

Je rijdt dan wel goedkoper met je EV, maar je bent ook je spaargeld kwijt...
  Redactie Frontpage dinsdag 10 maart 2026 @ 14:38:13 #10
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_220307747
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:32 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ik tank gewoon altijd voor een tientje.

[ afbeelding ]
50 gulden toch?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_220307760
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:38 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
50 gulden toch?
25.
Maar dat zal idd ondertussen wel 50 moeten zijn, anders kan je niet eens meer thuis komen, met deze prijzen.
pi_220307838
quote:
ome Jetten
Is het echt zo moeilijk om een bericht serieus te schrijven?
pi_220307858
Alleen is de afschrijving niet meegenomen in de berekening. Een beetje gezonde brandstofmotor gaat vele malen langer mee dan een accupakket.

Er rijden nu nog veel auto's uit de 90's en 2000's rond, maar vraag me af of je over 15 jaar de eerste series tesla's nog ziet rijden.
pi_220308799
Een halve ton is niks voor een beetje EV.
Ik rij maar 6000 km per jaar en dan gaat het nooit uitkomen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220308938
Heeft Coolguy het al over de aanschaf van de EV voor de vrouw gehad in dit topic?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  Forum Admin dinsdag 10 maart 2026 @ 17:17:58 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220308960
Ja jezus hey, de prijzen zijn net door het dak gegaan vanwege een conflict.

"Benzine is nu heel duur"

Wat een open deur. Overigens is dat ook een keuze omdat we er ook heel veel belasting over betalen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220309044
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:22 schreef Cruzinats het volgende:
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn.
Een nieuwe Model 3 kost ongeveer net zoveel als een Golf 8.

Een gebruikte heb je al voor ~¤15.000

Oprit is afhankelijk van je situatie maar genoeg mensen met een eigen oprit (en ook genoeg zonder).
pi_220309064
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 13:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Bizar dat die prijzen nog niet losgekoppeld zijn inmiddels. Je wil mensen toch van de fossiele brandstoffen af?
Overigens verwacht ik zelf dat de brandstofprijzen alleen maar dalen aangezien er steeds minder vraag naar komt wereldwijd. Die trend was eigenlijk ook al een poosje aan de gang voor dat deze ellende begon.
Komt omdat we nog behoorlijk veel stroom opwekken met aardgas.
pi_220309206
Blijft dit ook zo? Of is dit een momentopname van een week? Want dan zegt het niks.
Bij autokosten moet je alles tellen, de kosten over alle jaren van het bezit.
En ook de afschrijving niet te vergeten. Die gaat vrij rap volgens mij bij een elektrohok.
pindazakje
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:02:47 #20
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220309308
met de auto naar je werk gaan :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220309318
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:02 schreef FlippingCoin het volgende:
naar je werk gaan :')
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:02 schreef FlippingCoin het volgende:
werk :')
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:06:45 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220309333
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

claude doet mijn werk ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:07:32 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220309339
- Geen geschikte woning voor zonnepanelen.
- Geen eigen oprit, dus ook geen mogelijkheid tot thuis laden
- Moeten verzekeren bij de Vereende, dus dat kost me ook een long en elektrische motoren zijn nog een niche markt.
- Geen opleiding genoten en ook mijn kans op een tussenstap niet gegrepen, dus een normale baan met leaseauto zit er voor mij niet in.

Geniet er lekker van ouwe reus.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:09:01 #24
503714 SebbeSwensje
pi_220309350
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 17:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heeft Coolguy het al over de aanschaf van de EV voor de vrouw gehad in dit topic?
Soms moet je de kans gewoon grijpen als deze zich voordoet. Een buitenkansje niet gepakt is een verkeken buitenkansje.
Appears.
pi_220309464
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
- Moeten verzekeren bij de Vereende, dus dat kost me ook een long en elektrische motoren zijn nog een niche markt.
- Geen opleiding genoten en ook mijn kans op een tussenstap niet gegrepen, dus een normale baan met leaseauto zit er voor mij niet in.

Je vergeet nog een belangrijk argument:
- Niet op tijd in bitcoin gestapt
pindazakje
pi_220309499
Als nu teveel mensen een EV kopen krijgen we weer problemen met de stroom(uitval) vrees ik. Het netwerk is nu al overbelast
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:26:51 #27
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220309505
Ik beleef teveel plezier aan autorijden om elektrisch te gaan. En ik rij te weinig om het het echt waard te maken. Dan zou ik nog eerder voor een wat zuinigere auto gaan waar nog wel de beleving uit te halen is.

Dat even los van de 'waan-van-de-dag'-prijzen van brandstof in Nederland, waardoor het verschil er is. En ik tank in Belgie, dus daar heb ik sowieso geen last van :P
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:22 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_220309512
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:26 schreef cinderloom het volgende:
Als nu teveel mensen een EV kopen krijgen we weer problemen met de stroom(uitval) vrees ik. Het netwerk is nu al overbelast
Ik vind het dan ook helemaal prima als niemand een EV koopt. Das echt dikke prima.
pi_220309561
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 13:47 schreef SilverMane het volgende:
Tuurlijk gaat die ook omhoog, kun je ook zien bij de dynamische energie tarieven. Maar met vast contract en zonnepanelen zal terugleveren vanaf 2027 niet meer zo interessant zijn. Dan is het mooi om die overtollige energie in de auto te kunnen opslaan. Als ik mijn elektrische auto in 2025 had gehad, dan denk ik dat ik wel zo'n 600-1000kWh in een heel jaar uit zonneenergie had kunnen halen.

Volgens de waarden uit dat artikel zou dat gelijk staan aan ongeveer 220-367 liter benzine (17kWh per 100km of 6,25 liter per 100km).
pi_220309605
Boeit niet, want nu zijn het alleen de rijken die een elektrische auto kunnen kopen, dus alles is sowieso goedkoper voor hen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220309662
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:40 schreef Discombobulate het volgende:
Boeit niet, want nu zijn het alleen de rijken die een elektrische auto kunnen kopen, dus alles is sowieso goedkoper voor hen.
Hoezo "rijken"?

EV's zijn nieuw niet duurder dan een brandstofauto, een nieuwe Tesla Model 3 heb je voor het geld van een Golf 8.
Zijn het "rijken" die een Golf 8 kopen?

Uiteraard moet je wel het geld hebben maar als je een nieuwe benzineauto kan kopen, kan je op dit moment meestal ook wel slagen met een nieuwe EV, tenzij je echt in het laagste segment koopt.

Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.

Gebruikte Tesla Model 3 heb je voor zo'n ~¤15.000 en dan heb je echt een vlotte auto met veel bereik, ondanks wat je van het merk vindt.
pi_220309707
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoezo "rijken"?

EV's zijn nieuw niet duurder dan een brandstofauto, een nieuwe Tesla Model 3 heb je voor het geld van een Golf 8.

Uiteraard moet je wel het geld hebben maar als je een nieuwe benzineauto kan kopen, kan je op dit moment meestal ook wel slagen met een nieuwe EV, tenzij je echt in het laagste segment koopt.

Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.

[ afbeelding ]

Gebruikte Tesla Model 3 heb je voor zo'n ~¤15.000 en dan heb je echt een vlotte auto met veel bereik, ondanks wat je van het merk vindt.
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is is er geen risico dat je vrij snel hoop geld moet stoppen in nieuwe accu's?
life is like a box of chocolates
pi_220309768
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is
Smaak. Dat lijkt met niet relevant voor het argument of een EV "alleen voor rijken" is.

quote:
is er geen risico dat je vrij snel hoop geld moet stoppen in nieuwe accu's?
"Geen risico" is er nooit, een brandstofauto kan ook een miskoop zijn.
Je kan een accu-test laten uitvoeren voor je hem koopt, bijvoorbeeld via ANWB.

Heb zelf een gebruikt Mercedes eVito busje, laad hem bijna iedere dag en merk nog niets aan verminderde range.
Ik verwacht dat de auto al op de sloop ligt voordat de accu op is.

Meeste accu degradatie heb je in het begin, daarna neemt dat af.

pi_220309819
quote:

[..]
Hoezo "rijken"?

[ afbeelding ]

Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk? Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management. De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:03:33 #35
503714 SebbeSwensje
pi_220309860
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:21 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Je vergeet nog een belangrijk argument:
- Niet op tijd in bitcoin gestapt
Zelfs met de kennis van nu zou ik dat niet hebben gedaan.
Appears.
pi_220309863
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:00 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk?
Dat weet ik toch niet?

quote:
Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management.
Misschien lease?

Kijk, als je geen geld hebt voor een nieuwe auto, dan heb je ook geen geld voor een nieuwe EV.
Zo werkt dat.

Maar gebruikt zijn ze toch echt wel betaalbaar, simpelweg omdat er meer EV's verkocht zijn en er dus ook meer occasions zijn.

quote:
De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
Ik rij ook in 2e hands auto's, ik koop nooit nieuw.

Maar ik heb wel een EV (en een PHEV) omdat ik me niet zo druk maak over accu's.

Feit is: als je ¤10.000 te besteden hebt, kan je een EV kopen maar lever je wel in op de grootte van de accu.
Heb je ¤15.000 te besteden, dan kan je een EV met prima range kopen.

Dat is een hoop geld als je het niet hebt maar je hoort niet bij de "rijken" als je het wél hebt.

Heb zelf ook in de fase van m'n leven gezeten dat ik voor ¤850 een andere auto kocht, dan kom je uiteraard niet in aanmerking voor een EV.
pi_220309943
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:00 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk? Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management. De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
Ik denk dat naast het feit dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben, sommigen ook alleen maar kunnen denken aan Ja maar de wegenbelasting is ook omhoog gegaan voor de elektrische auto's!!!11

Niet iedereen vind goedkoper kunnen rijden een goed argument. Maar het scheelt mij maandelijks iets van 200 euro aan brandstof.
pi_220310084
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat naast het feit dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben, sommigen ook alleen maar kunnen denken aan Ja maar de wegenbelasting is ook omhoog gegaan voor de elektrische auto's!!!11

Niet iedereen vind goedkoper kunnen rijden een goed argument. Maar het scheelt mij maandelijks iets van 200 euro aan brandstof.
Met de auto die ik nu heb rij ik heel erg goedkoop. Ik betwijfel of een elektrische auto goedkoper is.
pi_220310091
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:03 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Zelfs met de kennis van nu zou ik dat niet hebben gedaan.
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.
pindazakje
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:38:16 #40
503714 SebbeSwensje
pi_220310219
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.
Ik heb niet gekozen voor deze nepwerkelijkheid, dus nee.
Appears.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:44:15 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220310290
quote:
....
En in voorbeeld heb een C3 vanaf de helft ..... en dan heb je echt een nette auto 1:16 waar je overal kunt tanken; ondanks wat je 'er' verder van vindt.
//--//
Punt is dat elektrisch rijden - ook tweedehands - gemiddeld genomen (nog, lang) niet is weggelegd voor wie minder inkomen heeft dan zeg modaal. Wanneer ik ¤15K over heb voor een allerhande auto, zou ik dat zeker niet spenderen om als (als feitelijk enig verschil, kijk mij eens ook) elektrisch te rijden.
De overwegingen voortkomend vanuit een bepaald budget, lopen daarvoor simpelweg te uiteen.
Wat meespeelt is, tenzij je zelf die energieopwekking & (aansluit)faciliteiten zelf voorhanden hebt, de totale (energie)kosten vergelijkbaar zullen zijn.

Het wordt dan een kwestie waar het beschikbare zwaartepunt ligt van een hoge investering versus wat lagere exploitatiekosten of lage investering met hogere gebruikskosten. De uitkomst zal ergens in het midden liggen en vooral bepaald worden door iemands mogelijkheden voor een voorkeur.

NB: wat mij tegenstaat is het marktgedreven ophemelen van een keuze die voor een ander simpelweg niet haalbaar is en het geen kwestie is van gelijkwaardig kiezen.

PS: een gewone Vito (diesel) gaat snel 20-25jaar mee en het is afwachten of het accupakket van een eVito dat in die performance gaat overschrijden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:33:25 #42
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220310840
Je kan er best voor kiezen niet in een E V te rijden. Maar het is wel verstandig je eigen situatie in de gaten te houden en je blijven verdiepen in de beschikbare auto’s.

EV afdoen als dure onzin en niet verder kijken is gewoon niet verstandig.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:39:06 #43
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220310881
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:07 schreef SebbeSwensje het volgende:

Wat heb je op je kerfstok dat je een verzekering bij de Vereende moet nemen.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:43:57 #44
503714 SebbeSwensje
pi_220310926
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:39 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Wat heb je op je kerfstok dat je een verzekering bij de Vereende moet nemen.
Ben achtervolgd door de Amerikanen.
Appears.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:13 #45
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220310958
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ben achtervolgd door de Amerikanen.
Met een klein strafblad kan je gewoon bij een reguliere verzekeraar terecht G. Je moet wel met 150 door een woonwijk gereden hebben dat ze je weigeren.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:26 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_220310960
quote:

[..]
Hoezo "rijken"?

[ afbeelding ]

Ja, dat is natuurlijk een heel dankbaar rookgordijntje, maar we moeten geen appels met peren gaan vergelijken. Als het argument is 'dan ben je wel je hele spaargeld kwijt' dan slaat dat nergens op, want dat ben je ook kwijt als een brandstofauto koopt, ténzij je bij een brandstof auto kijkt naar een auto van 10k, en dan vervolgens bij een EV gaat schermen met veel hogere bedragen.

Dan is de reden denk ik vooral dat je dat hogere bedrag niet hebt, want anders had je ook wel voor een brandstofauto gekeken van dat bedrag.

Wat hier lijkt te gebeuren is zeggen haha een EV is veel te duur, zeg 20k, en dat dan afzetten tegen 10k voor een brandstofauto. Nee, dan moet je het ook afzetten tegen een brandstofauto van diezelfde 20k, en als dat niet kan omdat dat budget er niet is (waar niks mis mee is), dan moet je dat zeggen, maar niet gaan roepen 'ja dan ben je al je spaargeld kwijt' terwijl de realiteit is dat je ook bij een brandstofauto al niet voor dat bedrag zou gaan shoppen, want dat zou dan óók te duur zijn geweest, maar dat laatste wordt dan weg gelaten.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:59:50 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220311049
quote:

Hoezo "rijken"?

quote:
quote:

[ afbeelding ]

Ik heb in mijn hele leven nog nooit en nieuwe auto gekocht. De max wat ik ooit heb uitgegeven aan een auto is 2500 euro maar meestal ga ik voor de 1000-1500 euro oid, dan vind ik het wel weer mooi geweest.

Mijn Saab 95 heb ik ondertussen een kleine ton aan kilometers bijgezet (staat nu op 4 ton) en dik vier jaar geleden gekocht voor 1500 euro.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 22:40:09 #48
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220311648
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik heb in mijn hele leven nog nooit en nieuwe auto gekocht. De max wat ik ooit heb uitgegeven aan een auto is 2500 euro maar meestal ga ik voor de 1000-1500 euro oid, dan vind ik het wel weer mooi geweest.

Mijn Saab 95 heb ik ondertussen een kleine ton aan kilometers bijgezet (staat nu op 4 ton) en dik vier jaar geleden gekocht voor 1500 euro.

Dat is ook een keuze. Zeker goedkoop rijden.
Is wel lekker als je dan zelf een beetje kan sleutelen doorgaans.
pi_220311793
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn.
Een nieuwe Model 3 kost ongeveer net zoveel als een Golf 8.

Een gebruikte heb je al voor ~¤15.000

Oprit is afhankelijk van je situatie maar genoeg mensen met een eigen oprit (en ook genoeg zonder).
Woningen zonder eigen oprit of garage verbieden.
pi_220311801
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Smaak. Dat lijkt met niet relevant voor het argument of een EV "alleen voor rijken" is.
[..]
"Geen risico" is er nooit, een brandstofauto kan ook een miskoop zijn.
Je kan een accu-test laten uitvoeren voor je hem koopt, bijvoorbeeld via ANWB.

Heb zelf een gebruikt Mercedes eVito busje, laad hem bijna iedere dag en merk nog niets aan verminderde range.
Ik verwacht dat de auto al op de sloop ligt voordat de accu op is.

Meeste accu degradatie heb je in het begin, daarna neemt dat af.

[ afbeelding ]
Je ziet, door allerlei oorzaken, ook veel uitschieters. Dus ja, gemiddeld valt het wel mee, maar er zijn ook mensen die iedere dag aan de snellader hangen of een hoog stoeprandje meepikken en het einde van die grafiek niet halen.
pi_220311806
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Jij weet altijd meteen wanneer je in de nieuwe hype in moet stappen om er iedere keer een fortuin aan te verdienen? En nog belangrijker, wanneer je weer uit moet stappen?
pi_220311808
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
Je kan er best voor kiezen niet in een E V te rijden. Maar het is wel verstandig je eigen situatie in de gaten te houden en je blijven verdiepen in de beschikbare auto’s.

EV afdoen als dure onzin en niet verder kijken is gewoon niet verstandig.
Inderdaad. Je auto wegdoen en een elektrische fiets kopen, dat is pas verstandig. Dat heb ik ook gedaan.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 23:33:39 #53
16180 crew  CoolGuy
pi_220311851
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je ziet, door allerlei oorzaken, ook veel uitschieters. Dus ja, gemiddeld valt het wel mee, maar er zijn ook mensen die iedere dag aan de snellader hangen of een hoog stoeprandje meepikken en het einde van die grafiek niet halen.
Ik denk zomaar dat de mensen die hun auto slopen vanwege een hoog stoeprandje niet de norm zijn.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 23:34:22 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_220311853
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Inderdaad. Je auto wegdoen en een elektrische fiets kopen, dat is pas verstandig. Dat heb ik ook gedaan.
Omdat het verstandig was of omdat noodgedwongen?
pi_220311885
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hé bah, fietsen..
pi_220312527
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat het verstandig was of omdat noodgedwongen?
Toen ik hem weg deed was het niet noodgedwongen, maar ik zou er nu geen kunnen kopen / rijden.
  woensdag 11 maart 2026 @ 08:46:48 #57
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220312748
Laden voor 22 cent per kWh thuis. _O_
pi_220312770
Dit hebben ze natuurlijk altijd gewild, dé kans om ons aan de elektrische auto te brengen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220312774
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:46 schreef Zwansen het volgende:
Ik rij al 1,5 week gratis door de zonnige dagen, vandaag is het wat minder, maar zometeen is de stroom 17 cent en dan tank ik even snel wat KwH. (¤2,89 per 100 km *O* )
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220312823
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:50 schreef TAmaru het volgende:
Dit hebben ze natuurlijk altijd gewild, dé kans om ons aan de elektrische auto te brengen.
Ja, Trump, die niet zoveel opheeft met EV's is Iran binnengevallen zodat de brandstofprijzen stijgen waardoor we allemaal aan de EV gaan.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:05:52 #61
68638 Zwansen
pi_220312845
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:51 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik rij al 1,5 week gratis door de zonnige dagen, vandaag is het wat minder, maar zometeen is de stroom 17 cent en dan tank ik even snel wat KwH. (¤2,89 per 100 km *O* )
Ik heb een variabel contract nog niet aangedurfd. :P
pi_220312847
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat is natuurlijk een heel dankbaar rookgordijntje, maar we moeten geen appels met peren gaan vergelijken. Als het argument is 'dan ben je wel je hele spaargeld kwijt' dan slaat dat nergens op, want dat ben je ook kwijt als een brandstofauto koopt, ténzij je bij een brandstof auto kijkt naar een auto van 10k, en dan vervolgens bij een EV gaat schermen met veel hogere bedragen.

Dan is de reden denk ik vooral dat je dat hogere bedrag niet hebt, want anders had je ook wel voor een brandstofauto gekeken van dat bedrag.

Wat hier lijkt te gebeuren is zeggen haha een EV is veel te duur, zeg 20k, en dat dan afzetten tegen 10k voor een brandstofauto. Nee, dan moet je het ook afzetten tegen een brandstofauto van diezelfde 20k, en als dat niet kan omdat dat budget er niet is (waar niks mis mee is), dan moet je dat zeggen, maar niet gaan roepen 'ja dan ben je al je spaargeld kwijt' terwijl de realiteit is dat je ook bij een brandstofauto al niet voor dat bedrag zou gaan shoppen, want dat zou dan óók te duur zijn geweest, maar dat laatste wordt dan weg gelaten.
De vergelijking klopt inderdaad niet. Voor de meeste mensen die niet lease rijden is het namelijk miet een keuze tussen een elektrische of brandstofauto kopen. Het is een keuze tussen de huidige brandstofauto die zal al hebben niet wegdoen, of inruilen voor een elektrische auto. En dan ziet de rekensom er ineens heel anders uit.

Mijn huidige auto doet het bijvoorbeeld nog prima en verbruikt relatief weinig. Als ik mijn auto inruil voor een elektrische auto die vergelijkbaar is, dan moet ik waarschijnlijk ruim 10.000 euro bijleggen. Zelfs bij 15.000km per jaar en bij een benzineprijs van E2,50 duurt het erg lang voordat je dat terugverdient hebt hoor.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220312852
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:05 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik heb een variabel contract nog niet aangedurfd. :P
Dynamisch ;)
pi_220312863
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
De vergelijking klopt inderdaad niet. Voor de meeste mensen die niet lease rijden is het namelijk miet een keuze tussen een elektrische of brandstofauto kopen. Het is een keuze tussen de huidige brandstofauto die zal al hebben niet wegdoen, of inruilen voor een elektrische auto. En dan ziet de rekensom er ineens heel anders uit.

Mijn huidige auto doet het bijvoorbeeld nog prima en verbruikt relatief weinig. Als ik mijn auto inruil voor een elektrische auto die vergelijkbaar is, dan moet ik waarschijnlijk ruim 10.000 euro bijleggen. Zelfs bij 15.000km per jaar en bij een benzineprijs van E2,50 duurt het erg lang voordat je dat terugverdient hebt hoor.
Auto "oprijden" is ook meestal goedkoper.

Maar als je toch in de markt bent voor wat anders, kan je het altijd meenemen in de overwegingen.
Het zal van persoonlijke omstandigheden afhangen of het praktisch is.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:10:23 #65
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220312869
Ik ben nog even gaan rekenen. Mijn fiets is 99% goedkoper dan een EV.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 09:32:11 #66
16180 crew  CoolGuy
pi_220312988
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:10 schreef RamboDirk het volgende:
Dus ook 99% goedkoper dan een brandstofauto van dezelfde prijs.
pi_220313186
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:10 schreef RamboDirk het volgende:
Waarom zijn we fietsen met auto's aan het vergelijken? Het zijn twee verschillende vervoersmiddelen met verschillende doeleinden. Net zo stompzinnig als wanneer ik de step van twee tientjes van mn dochter ga vergelijken met onze elektrische bakfiets.
pi_220313366
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:45 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waarom zijn we fietsen met auto's aan het vergelijken? Het zijn twee verschillende vervoersmiddelen met verschillende doeleinden. Net zo stompzinnig als wanneer ik de step van twee tientjes van mn dochter ga vergelijken met onze elektrische bakfiets.
:{w

Elektrische fietsen.

:*
pi_220313384
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
:{w

Elektrische fietsen.

:*
Ja dus, nog steeds fietsen met auto's vergelijken. Complete bullshitvergelijking dus.
pi_220313605
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:58 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ja dus, nog steeds fietsen met auto's vergelijken. Complete bullshitvergelijking dus.
Straks ga je nog vertellen, dat je bussen en treinen ook niet met auto's kunt vergelijken. Treinen, ok, maar een bus is ook een auto. Die hoef je alleen zelf niet te kopen.
pi_220313973
quote:
Thanks.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 10:53:06 #72
16180 crew  CoolGuy
pi_220313978
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Thanks.
Miljonairs nog wel. :D nou, mooi, maar tot nu wist ik niet dat ik miljonair ben.
pi_220313989
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nee hoor.
Gewoon doorrijden met je huidige auto.
Met het geld wat je bij moet leggen op zo'n EV, kun je nog heel lang rijden...

Je rijdt dan wel goedkoper met je EV, maar je bent ook je spaargeld kwijt...
Maar de EV hoeft niet geregeld naar de garage voor onderhoud en reparaties. Dus zo simpel kun je dat niet stellen.
pi_220314003
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Alleen is de afschrijving niet meegenomen in de berekening. Een beetje gezonde brandstofmotor gaat vele malen langer mee dan een accupakket.

Er rijden nu nog veel auto's uit de 90's en 2000's rond, maar vraag me af of je over 15 jaar de eerste series tesla's nog ziet rijden.
De Model S is al 14 jaar oud en ja, die eerste batch rijdt nog steeds rond.

Een accu (zeker de modernere) gaat juist veel langer mee dan een benzinemotor.
pi_220314029
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:26 schreef cinderloom het volgende:
Helemaal niet nodig, want je kan een EV gewoon opladen wanneer de stroomvraag laag is. Of wanneer het aanbod hoog is (zonnig overdag).
pi_220314043
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is
Dat geldt voor de meeste huidige modellen. En eigenlijk niet eens voor de Model 3. Echt mooie auto’s zijn er maar weinig.
pi_220314066
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Elke dag snelladen heeft geen significante invloed op degradatie vanwege het BMS (mits goed zoals bij Tesla).
pi_220314073
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Miljonairs nog wel. :D nou, mooi, maar tot nu wist ik niet dat ik miljonair ben.
Andere valuta nemen dan. ;)
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:15:07 #79
16180 crew  CoolGuy
pi_220314151
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar de EV hoeft niet geregeld naar de garage voor onderhoud en reparaties. Dus zo simpel kun je dat niet stellen.
Maar wél als je vooral graag negatief wil zijn over EV. Als je geen 20k hebt voor een EV heb je ook geen 20k voor een ICE, dus als het budget waar je in zit niet verder komt dan noem eens wat, 5000 euro ofzo, dan is het issue niet dat een EV duur is, dan is het issue vooral een ontoereikend budget voor om het even welke fatsoenlijke auto dan ook.
pi_220314250
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar wél als je vooral graag negatief wil zijn over EV. Als je geen 20k hebt voor een EV heb je ook geen 20k voor een ICE, dus als het budget waar je in zit niet verder komt dan noem eens wat, 5000 euro ofzo, dan is het issue niet dat een EV duur is, dan is het issue vooral een ontoereikend budget voor om het even welke fatsoenlijke auto dan ook.
Dat ook.

Maar ik denk dat het voor veel mensen prima werkt om een gebruikte Model 3 voor 20k te kopen ipv een ICE voor 10k en onder de streep per maand minder kwijt te zijn.
pi_220314263
quote:
Zakelijk laden thuis, de omzet drukken en de stroom privé vergoed krijgen _O- *O*

Wel jammer dat je een realistisch tarief moet instellen per kwh op je laadpaal, anders zat er een mooie loophole in het systeem... "euh ja, hier kost de stroom vanaf morgen 10 euro per kw/h"...
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:39:53 #82
16180 crew  CoolGuy
pi_220314310
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat ook.

Maar ik denk dat het voor veel mensen prima werkt om een gebruikte Model 3 voor 20k te kopen ipv een ICE voor 10k en onder de streep per maand minder kwijt te zijn.
Ja, ik denk dat voor veel mensen die 10k een issue zijn, en dan áls je die 10k hebt dan zal het volgende issue gaan zijn dat ze niet thuis kunnen laden etc etc. Maar roepen dat je voor een EV je hele spaargeld er aan moet geven en schijnbaar voor je een ICE niet, dan ben je qua aanschafprijs appels met peren aan het vergelijken.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 11:40:25 #83
16180 crew  CoolGuy
pi_220314312
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:29 schreef Anoniem83832 het volgende:

[..]
Zakelijk laden thuis, de omzet drukken en de stroom privé vergoed krijgen _O- *O*

Wel jammer dat je een realistisch tarief moet instellen per kwh op je laadpaal, anders zat er een mooie loophole in het systeem... "euh ja, hier kost de stroom vanaf morgen 10 euro per kw/h"...
Nou ja, maar als je een beetje fatsoen hebt doe je dat natuurlijk niet.
pi_220314336
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, maar als je een beetje fatsoen hebt doe je dat natuurlijk niet.
Nee natuurlijk niet. Maar blijf het een vreemde constructie vinden.

Ik maak momenteel ongeveer 500 euro aan laadkosten maandelijks, dat gaat van mijn omzet af waar ik anders 49,50% belasting over zou moeten betalen. En privé krijg ik 500 euro gestort op de rekening omdat "iemand" onze stroom gebruikt en z'n auto aan het opladen ben. Laadpaal staat op de oprit, wij zijn de enige die 'm gebruiken.

Is toch een kromme regeling eigenlijk... maargoed. Mij hoor je niet klagen.
  Moderator woensdag 11 maart 2026 @ 12:04:22 #85
16180 crew  CoolGuy
pi_220314457
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:44 schreef Anoniem83832 het volgende:

[..]

Ik maak momenteel ongeveer 500 euro aan laadkosten maandelijks, dat gaat van mijn omzet af waar ik anders 49,50% belasting over zou moeten betalen. En privé krijg ik 500 euro gestort op de rekening omdat "iemand" onze stroom gebruikt en z'n auto aan het opladen ben. Laadpaal staat op de oprit, wij zijn de enige die 'm gebruiken.

Dan ga je helemaal blij zijn met die ERE regeling lijkt mij? :P (als dat door de 1e Kamer wordt goedgekeurd tenminste).
pi_220314530
quote:

[..]

Dit soort truukjes bestaan er al van ver voordat ik een eigen bedrijfje begon 25 jaar geleden. Zolang er niet teveel misbruik van wordt gemaakt ziet de overheid het door de vingers, gaat ineens iedereen dit soort dingen doen, dan wordt er iets anders voor verzonnen. Dit was 25 jaar geleden al met een auto kopen, versneld afschrijven en dan aan jezelf verkopen voor een appel en een ei en dan prve rijden voor de zaak. Helaas kan dat allemaal niet meer.
pi_220314547
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:15 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dit soort truukjes bestaan er al van ver voordat ik een eigen bedrijfje begon 25 jaar geleden. Zolang er niet teveel misbruik van wordt gemaakt ziet de overheid het door de vingers, gaat ineens iedereen dit soort dingen doen, dan wordt er iets anders voor verzonnen. Dit was 25 jaar geleden al met een auto kopen, versneld afschrijven en dan aan jezelf verkopen voor een appel en een ei en dan prve rijden voor de zaak. Helaas kan dat allemaal niet meer.
En je baas moet het willen betalen. Stelen van de baas kan je je baan kosten.
pi_220314625
Gelukkig is België maar 10 km. En dan meteen daar de weekboodschappen doen. Lekkerder, kwalitatief beter en het meeste ook nog een stuk goedkoper.
pi_220314631
quote:
In zo'n lelijk hok. Dan betaal ik liever meer.
pi_220314632
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat weet ik toch niet?
[..]
Misschien lease?

Kijk, als je geen geld hebt voor een nieuwe auto, dan heb je ook geen geld voor een nieuwe EV.
Zo werkt dat.

Maar gebruikt zijn ze toch echt wel betaalbaar, simpelweg omdat er meer EV's verkocht zijn en er dus ook meer occasions zijn.
[..]
Ik rij ook in 2e hands auto's, ik koop nooit nieuw.

Maar ik heb wel een EV (en een PHEV) omdat ik me niet zo druk maak over accu's.

Feit is: als je ¤10.000 te besteden hebt, kan je een EV kopen maar lever je wel in op de grootte van de accu.
Heb je ¤15.000 te besteden, dan kan je een EV met prima range kopen.

Dat is een hoop geld als je het niet hebt maar je hoort niet bij de "rijken" als je het wél hebt.

Heb zelf ook in de fase van m'n leven gezeten dat ik voor ¤850 een andere auto kocht, dan kom je uiteraard niet in aanmerking voor een EV.
En hoe waardevast is zo een EV tegenwoordig? Want een auto kopen van 15k kunnen best wel wat mensen maar dan is de inruilwaarde na een paar jaar ook wel belangrijk.
pi_220314661
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik hoef ook niet geregeld naar de garage. Niet vaker dan een EV...
Ik rij Japans. Hij ziet de garage alleen voor de APK..

Onder de streep rij ik goedkoper met doorrijden dan dat ik mijn auto inruil op een EV hoor...

Of zijn er echt mensen die denken dat je 1000en ¤ aan onderhoud p/j kwijt bent aan een benzineauto....?

Mss bij die Stellantis rommel...
pi_220314684
quote:

[..]

Het is geen kromme regeling. Jij bent aan het frauderen. Want als je dus een onderneming hebt, met de auto op de balans, is die laadpaal ook zakelijk, dan moet je die 500 Euro die je maandelijks gestort krijgt ook doorstorten naar de onderneming, of in ieder geval als inkomen opnemen in de onderneming.
pi_220314715
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:33 schreef Questular het volgende:

[..]
En hoe waardevast is zo een EV tegenwoordig? Want een auto kopen van 15k kunnen best wel wat mensen maar dan is de inruilwaarde na een paar jaar ook wel belangrijk.
Dat hangt af van de kosten.
Als een auto goedkoop is in TCO dan zal deze populairder zijn.

Daarom zijn diesels best betaalbaar. In aanschaf.
pi_220315145
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar als je maar E5.000 nodig hebt om een tweedehands ICE te kopen, en (volgens jou) E20.000 voor een tweedehands EV, dan is volgens mij E5000,- toch echt veel goedkoper dan E20.000? Dus waarom zou het appels met peren vergelijken zijn, als je de veel goedkopere aanschafprijs meeneemt in een vergelijking wat goedkoper is? Het gaat jaren duren om het prijsverschil tussen een goedkope ICE en een goedkope EV terug te verdienen met de lagere kosten per km.

Bovendien, waarom zou iemand 20k voor een ICE nodig hebben? De meeste mensen die een zelfgekochte auto bezitten hebben er namelijk al eentje thuis staan. Dus voor een hele grote groep is de vergelijking: de ICE verder gebruiken of de ICE inruilen voor een EV.

Kortom, beweren dat een EV 60% goedkoper is om te rijden dan een ICE, is alleen maar waar in het hele specifieke geval dat je:
1. Nu geen ICE hebt die het nog doet.
2. Je prive een nieuwe auto gaat kopen.
3. Een budget hebt dat genoeg is om een EV te kopen.
4. Je enkel naar de energiekosten per km kijkt en alle bijbehorende dingen, zoals aantal gereden kilometers, onderhoud en afschrijving compleet weglaat uit de vergelijking.
pi_220315500
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is ook een beetje achterhaald, 99% van de mensen die mijn auto ziet denkt dat het een ice is, er is maar 1 detail die het van de buitenkant verraad voor een echte kenner.
pi_220315512
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:00 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is ook een beetje achterhaald, 99% va de mensen die mijn auto ziet denkt dat het een ice is, er is maar 1 detail die het van de buitenkant verraad voor een echte kenner.
Dat zijn dan geen autoliefhebbers of -kenners. Die zijn er ook niet meer zoveel de laatste jaren.
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:02:11 #97
68638 Zwansen
pi_220315525
quote:

[..]
Prima toch. Jij blij, ik blij.
pi_220315533
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:35 schreef piere het volgende:
Paniekzaaierij, als gas- en benzineprijs stijgt lees je het overal. Als het daalt lees je er verder weinig over...
omdat niemand daar belang bij heeft.

Stel de prijs daalt gigantisch (veel aanbod) mensen rennen naar de pomp en tanken meer (meer vraag), waardoor de prijzen weer steigen.

Dus wees er blij om.....
pi_220315536
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:01 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat zijn dan geen autoliefhebbers of -kenners. Die zijn er ook niet meer zoveel de laatste jaren.
Dat is onzin, Ik ben een toch echt wel een autoliefhebber, en een behoorlijk expert op bmw en zelfs ik had het niet door toen ik in de showroom stond :P
pi_220315666
quote:

[..]
Alsof alle BEVs lelijk zijn.

Wat een rare opmerking...
pi_220315683
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:38 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ik hoef ook niet geregeld naar de garage. Niet vaker dan een EV...
Ik rij Japans. Hij ziet de garage alleen voor de APK..

Onder de streep rij ik goedkoper met doorrijden dan dat ik mijn auto inruil op een EV hoor...

Of zijn er echt mensen die denken dat je 1000en ¤ aan onderhoud p/j kwijt bent aan een benzineauto....?

Mss bij die Stellantis rommel...
Het fabeltje van Japans gaat nooit stuk gaat is al een tijdje doorgeprikt. Zeker als je nooit onderhoud pleegt.

Maarre: you do you.
pi_220315701
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alsof alle BEVs lelijk zijn.

Wat een rare opmerking...
Nou ja, dat mag ik toch vinden. De Maseratie Gran Turismo is wel mooi. Maar verder vind ik echt de een nog lelijker dan de ander. Zowel van buiten als van binnen.
pi_220315813
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat geldt voor de meeste huidige modellen. En eigenlijk niet eens voor de Model 3. Echt mooie auto’s zijn er maar weinig.
De nieuwe modellen zijn iets beter maar ook het interieur is gewoon echt lelijk maar ben iemand die daar wel op let als ik een auto koop.
pi_220315863
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:15 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nou ja, dat mag ik toch vinden. De Maseratie Gran Turismo is wel mooi. Maar verder vind ik echt de een nog lelijker dan de ander. Zowel van buiten als van binnen.
Je mag alles vinden, maar als je alleen de Maserati Gran Turismo Folgore mooi vindt, dan vraag ik mij af of je dan niet ook vrijwel alle ICE lelijk vindt.

Welke prachtige auto rij jij eigenlijk? Een Aston Martin Vanquish ofzo? Ik bedoel, jij lijkt de lat erg hoog te leggen en dat mag, maar het zou zomaar eens kunnen dat je gewoon kortsluiting krijgt in jouw hoofd van het feit dat jouw auto straks niet meer stinkt, geregeld onderhoud nodig heeft, traag is, enz. en je daarom geen enkele BEV (op 1 na) mooi kan vinden.
pi_220315910
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:26 schreef hondonspain het volgende:

[..]
De nieuwe modellen zijn iets beter maar ook het interieur is gewoon echt lelijk maar ben iemand die daar wel op let als ik een auto koop.
Het interieur is eigenlijk best prima. Minimalistisch en dat is misschien niet jouw ding, maar ik zag recent nog een test uit Duitsland waarin het materiaalgebruik in de Model 3 werd geprezen.

Ik snap overigens best dat iemand het interieur van de Macan prefereert boven de Model Y (maar niet de software...). Maar lelijk lijkt mij een wat bijzondere omschrijving voor een interieur waar zo weinig in zit om lelijk te vinden. ;)
pi_220316091
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mag alles vinden, maar als je alleen de Maserati Gran Turismo Folgore mooi vindt, dan vraag ik mij af of je dan niet ook vrijwel alle ICE lelijk vindt.

Welke prachtige auto rij jij eigenlijk? Een Aston Martin Vanquish ofzo? Ik bedoel, jij lijkt de lat erg hoog te leggen en dat mag, maar het zou zomaar eens kunnen dat je gewoon kortsluiting krijgt in jouw hoofd van het feit dat jouw auto straks niet meer stinkt, geregeld onderhoud nodig heeft, traag is, enz. en je daarom geen enkele BEV (op 1 na) mooi kan vinden.
De meeste niet elektrische auto's vind ik ook lelijk. Zeker de nieuwere en Aziatische modellen. Maar ook zijn er nog veel hele mooie hoor. Franse, Italiaanse. Zelf rijd ik een Alfa Brera, TI uitvoering. 17 jaar oud. En behalve eens per jaar een extra goede onderhoudsbeurt bij een specialist en goede banden nog geen kosten aan gehad. Zuipt wel de tering 1 op 8, met een beetje geluk 1 op 10. En dan nog Super benzine er in. Maar gelukkig is België heel dicht bij.
  woensdag 11 maart 2026 @ 15:12:22 #107
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220316218
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:52 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
De meeste niet elektrische auto's vind ik ook lelijk. Zeker de nieuwere en Aziatische modellen. Maar ook zijn er nog veel hele mooie hoor. Franse, Italiaanse. Zelf rijd ik een Alfa Brera, TI uitvoering. 17 jaar oud. En behalve eens per jaar een extra goede onderhoudsbeurt bij een specialist en goede banden nog geen kosten aan gehad. Zuipt wel de tering 1 op 8, met een beetje geluk 1 op 10. En dan nog Super benzine er in. Maar gelukkig is België heel dicht bij.
_O_
V6 met dat verbruik?
pi_220316372
Italiaanse auto’s roesten ook met passie, dat doen de Aziatische EV’s vast minder :))
pi_220316398
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het fabeltje van Japans gaat nooit stuk gaat is al een tijdje doorgeprikt. Zeker als je nooit onderhoud pleegt.

Maarre: you do you.
Zeg ik ook niet specifiek.
Maar er gaat bijna nooit iets stuk. Vergeleken met veel Europese merken.
Mijn Mazda CX3, 2de hands gekocht.
3,5 jaar gehad, 60k mee gereden.
Niks kapot gegaan, behalve de originele accu.
Geen malle dure dingen iig...
Ik rij al 30 jaar Japans, nog nooit duregekke dingen moeten vervangen.
Geloof het of niet.
En klein onderhoud kun je zelf, als je handig bent.

Bij een EV zie ik mij nog niet sleutelen.. :')

En onderhoud zoals banden, remmen ed dat heeft elke auto nodig ofcourse...
  woensdag 11 maart 2026 @ 15:40:55 #110
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220316414
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:34 schreef Questular het volgende:
Italiaanse auto’s roesten ook met passie, dat doen de Aziatische EV’s vast minder :))
Mwa, daar hebben de Aziaten langer last van gehad dan de Italianen ;)
En m’n huidige Alfa is voornamelijk van aluminium en carbon gemaakt, dat roest sowieso niet zo snel :P
pi_220316432
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:34 schreef Questular het volgende:
Vroeger idd.
Alfasud, die roesten toen al op de trailer...
Nu zijn het halve Opels....
pi_220316442
quote:
80s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:40 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Mwa, daar hebben de Aziaten langer last van gehad dan de Italianen ;)
En m’n huidige Alfa is voornamelijk van aluminium en carbon gemaakt, dat roest sowieso niet zo snel :P
Welke model heb je?
  woensdag 11 maart 2026 @ 15:55:01 #113
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220316496
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:45 schreef Questular het volgende:

[..]
Welke model heb je?
Een Giulia Quadrifoglio uit 2017 O+
pi_220316513
quote:
80s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:55 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Een Giulia Quadrifoglio uit 2017 O+
Nice :)
pi_220316553
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik snap overigens best dat iemand het interieur van de Macan prefereert boven de Model Y (maar niet de software...). Maar lelijk lijkt mij een wat bijzondere omschrijving voor een interieur waar zo weinig in zit om lelijk te vinden. ;)
Juist dat het interieur wat kaal is met een iPad erop geplakt vind ik lelijk. Zie graag een dashboard met mooie klokjes en liefst beetje stoer, is toch waar je de hele tijd naar kijkt.
pi_220316610
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het is geen kromme regeling. Jij bent aan het frauderen. Want als je dus een onderneming hebt, met de auto op de balans, is die laadpaal ook zakelijk, dan moet je die 500 Euro die je maandelijks gestort krijgt ook doorstorten naar de onderneming, of in ieder geval als inkomen opnemen in de onderneming.
Nee hoor, die laadpaal is van onszelf net als onze zonnepanelen. Als de buurman of voor mijn part Sinterklaas zn auto gaat laden krijgen we ook geld. Maar wie doet dat, auto bij iemand anders op de oprit zetten om te laden :')
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:37:33 #117
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220316804
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij weet altijd meteen wanneer je in de nieuwe hype in moet stappen om er iedere keer een fortuin aan te verdienen? En nog belangrijker, wanneer je weer uit moet stappen?
Nee, maar wel met de kennis van nu. Achteraf gezien.
Dus ja als je zelfs dan aangeeft het niet te doen, dan fop je vooral jezelf.
pindazakje
pi_220316971
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:52 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Fair enough, maar als je vrijwel alle auto’s lelijk vindt is dat geen BEV probleem.
pi_220316973
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:38 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Zeg ik ook niet specifiek.
Maar er gaat bijna nooit iets stuk. Vergeleken met veel Europese merken.
Mijn Mazda CX3, 2de hands gekocht.
3,5 jaar gehad, 60k mee gereden.
Niks kapot gegaan, behalve de originele accu.
Geen malle dure dingen iig...
Ik rij al 30 jaar Japans, nog nooit duregekke dingen moeten vervangen.
Geloof het of niet.
En klein onderhoud kun je zelf, als je handig bent.

Bij een EV zie ik mij nog niet sleutelen.. :')

En onderhoud zoals banden, remmen ed dat heeft elke auto nodig ofcourse...
Het zal je nog verbazen hoe lang een EV met remmen toe kan. 300.000 km met orginele blokken en schijven is doodnormaal. Vanwege regeneratief remmen.
pi_220316986
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:04 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Juist dat het interieur wat kaal is met een iPad erop geplakt vind ik lelijk. Zie graag een dashboard met mooie klokjes en liefst beetje stoer, is toch waar je de hele tijd naar kijkt.
Kan natuurlijk. Het went natuurlijk wel. Al vind ik het wel fijn dat ik wel een scherm voor mijn snufferd heb naast het scherm in het midden.
  woensdag 11 maart 2026 @ 18:26:31 #121
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220317459
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 15:56 schreef Questular het volgende:

[..]
Nice :)
Dank, ik ben er na anderhalf jaar nog steeds elke dag fucking blij mee :D
  Redactie Frontpage donderdag 12 maart 2026 @ 08:40:29 #122
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_220320840
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:53 schreef Watmoetjenou het volgende:

Bij Tesla's gaat de ophanging al na 5 jaar kapot, aangezien ze een temu-setje hebben ingebouwd die niet is voorzien op de zware accupakketten van die auto's.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 12 maart 2026 @ 09:17:47 #123
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220321021
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 14:02 schreef Korenfok het volgende:

[..]
omdat niemand daar belang bij heeft.

Stel de prijs daalt gigantisch (veel aanbod) mensen rennen naar de pomp en tanken meer (meer vraag), waardoor de prijzen weer steigen.

Dus wees er blij om.....
Zo werkt het alleen met olie niet.
fok you ja!
pi_220321043
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 08:40 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Bij Tesla's gaat de ophanging al na 5 jaar kapot, aangezien ze een temu-setje hebben ingebouwd die niet is voorzien op de zware accupakketten van die auto's.
Die discussie of een EV of een ICE meer/duurder onderhoud heeft is inderdaad nogal onzinnig, omdat in beide kampen modellen te vinden zijn die of ontzettend veel of ontzettend weinig problemen hebben.

Bovendien is niet elk probleem even erg natuurlijk. Meerdere hybride en elektrische auto's hebben de laatste jaren het probleem dat de 12v accu relatief vroegtijdig de geest geeft. Maar een nieuwe accu er in zetten kan bijna iedereen wel zelf (als je auto tenminste ook een mogelijkheid heeft om mechanisch de deur open te krijgen als je 12v accu echt leeg is :P ) en kost voor mijn auto E65,-.

Als je een probleem hebt in bijvoorbeeld de elektronica van je verlichting (ook een veel voorkomend probleem de laatste jaren) dan kan je bij sommige auto's tegenwoordig ineens kosten van boven de E1000 hebben omdat het probleem in een of ander geïntegreerd onderdeel zit.
Of als je een probleem in de wielophanging hebt, dan kost het ook handenvol geld aan manuren om het te vervangen en mag je waarschijnlijk ook nog een setje nieuwe banden er bij rekenen omdat die scheef afgesleten zijn.
pi_220321222
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 08:40 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Sommige modellen inderdaad. Inmiddels opgelost.

Sowieso heeft Tesla flinke stappen gemaakt:

https://autobahn.eu/artik(...)king-auto-plus-44210
pi_220321241
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:23 schreef knoopie het volgende:

[..]
Die discussie of een EV of een ICE meer/duurder onderhoud heeft is inderdaad nogal onzinnig, omdat in beide kampen modellen te vinden zijn die of ontzettend veel of ontzettend weinig problemen hebben.

Bovendien is niet elk probleem even erg natuurlijk. Meerdere hybride en elektrische auto's hebben de laatste jaren het probleem dat de 12v accu relatief vroegtijdig de geest geeft. Maar een nieuwe accu er in zetten kan bijna iedereen wel zelf (als je auto tenminste ook een mogelijkheid heeft om mechanisch de deur open te krijgen als je 12v accu echt leeg is :P ) en kost voor mijn auto E65,-.

Als je een probleem hebt in bijvoorbeeld de elektronica van je verlichting (ook een veel voorkomend probleem de laatste jaren) dan kan je bij sommige auto's tegenwoordig ineens kosten van boven de E1000 hebben omdat het probleem in een of ander geïntegreerd onderdeel zit.
Of als je een probleem in de wielophanging hebt, dan kost het ook handenvol geld aan manuren om het te vervangen en mag je waarschijnlijk ook nog een setje nieuwe banden er bij rekenen omdat die scheef afgesleten zijn.
Dat laatste bij Tesla niet: het ging kraken na ongeveer 50k km en werd onder garantie vervangen.

Maar goed, inmiddels hebben ze dat verbeterd.
pi_220321278
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat laatste bij Tesla niet: het ging kraken na ongeveer 50k km en werd onder garantie vervangen.

Maar goed, inmiddels hebben ze dat verbeterd.
Ja, we hebben het begrepen. Tesla is fantastisch, Tesla is geweldig. Kan je nu ophouden om werkelijk elke discussie altijd richting Tesla te sturen? Ik heb bewust in mijn bericht waarop je reageert geen merken genoemd, en toch meen je weer je Tesla-stokpaardje tevoorschijn te moeten halen. Nogal vermoeiend.
pi_220321430
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:40 schreef marc0871 het volgende:

[..]
25.
Maar dat zal idd ondertussen wel 50 moeten zijn, anders kan je niet eens meer thuis komen, met deze prijzen.
Tank 20 euro en daar rij ik 3 dagen mee naar me werk .
Dat is 40klm per week dag .
En naar de winkel 2x per week

Het loont om een goedkope auto te hebben die zuinig is en ook goedkoop in de wegenbelasting.

Wegenbelasting 20 euro per maand
Auto rijd 1:16 gemiddel .
Verzekering 30 euro

Suzuki ignis 1.3l 16v vvt 94pk
Gewicht 860kilo .

Zelf mijn 2tak brommer is minder zuinig kwa brandstof dan deze wagen
pi_220321938
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:58 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja, we hebben het begrepen. Tesla is fantastisch, Tesla is geweldig. Kan je nu ophouden om werkelijk elke discussie altijd richting Tesla te sturen? Ik heb bewust in mijn bericht waarop je reageert geen merken genoemd, en toch meen je weer je Tesla-stokpaardje tevoorschijn te moeten halen. Nogal vermoeiend.
Het ophangingsverhaal wat hier werd ingebracht ging over Tesla. Dus je mag gaan janken bij JeMoeder.
pi_220322187
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het ophangingsverhaal wat hier werd ingebracht ging over Tesla. Dus je mag gaan janken bij JeMoeder.
Je reageerde op mijn bericht en ik had het niet over Tesla. Je laat je wel weer kennen hoor, fanboy.
pi_220322215
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is een ophangingsprobleem bij Tesla?
pi_220322232
quote:
Alles wat je noemt is binnen handbereik van Jan Modaal hoor. Je hoeft bij lange na geen miljonair te zijn om een Tesla te rijden of een oprit te hebben.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 12:34:23 #133
16180 crew  CoolGuy
pi_220322293
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:22 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Alles wat je noemt is binnen handbereik van Jan Modaal hoor. Je hoeft bij lange na geen miljonair te zijn om een Tesla te rijden of een oprit te hebben.
Nee, maar dat bekt wel lekker natuurlijk. Want als het voor de gemiddelde persoon niet onmogelijk is dan betekent dat dat je dus of niet de gemiddelde persoon bent, of wel, maar in dat laatste geval moet je je eigen keuzes kritisch gaan bekijken en dan wordt het lastig voor veel mensen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 12:36:20 #134
503714 SebbeSwensje
pi_220322304
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:22 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Tenzij er een spelletje met je gespeeld wordt en je een seniorenwoning moet betrekken die toevallig ook lekker laag bij de grond ligt, snap je? Toevallig gaan alle andere woningen dan net aan je neus voorbij. Echt hilarisch.
Appears.
pi_220322331
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:36 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Tenzij er een spelletje met je gespeeld wordt en je een seniorenwoning moet betrekken die toevallig ook lekker laag bij de grond ligt, snap je? Toevallig gaan alle andere woningen dan net aan je neus voorbij. Echt hilarisch.
Maar tussen die situatie en "miljonair zijn" zit nog wel wat ruimte, ben je toch wel met me eens?

Er werd door Cruzinats een scenario voorgesteld dat EV-rijders allemaal miljonairs zijn.

We hebben ~750.000 EV's in Nederland intussen, dat is meer dan het aantal miljonairs en lang niet alles miljonairs rijden in een EV, dus dat lijkt me daarmee wel klaar :P

En ik begrijp best dat als je in de situatie zit dat je budget voor een auto maximaal ¤10.000 is dat een EV nog ver weg is. Heb zelf ook jarenlang in auto's van ¤1.100 maximaal gereden, van APK naar APK.

Ken beide kanten van de medaille.

Maar als je in de race bent voor auto in de >¤12.000 prijsklasse, dan zitten er meestal ook EV's in je budget.
Of ze altijd aansluiten op je omstandigheden, is een 2e.

Ik ken de wijkjes waar je 5 rondjes moet rijden om 1 parkeerplek te vinden, ook wel.
Dan wordt laden wel spannend.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-03-2026 12:47:41 ]
  donderdag 12 maart 2026 @ 12:42:22 #136
503714 SebbeSwensje
pi_220322338
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar tussen die situatie en "miljonair zijn" zit nog wel wat ruimte, ben je toch wel met me eens?
Oh, absoluut.
Appears.
pi_220322354
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:13 schreef knoopie het volgende:

[..]
Je reageerde op mijn bericht en ik had het niet over Tesla. Je laat je wel weer kennen hoor, fanboy.
Je reageerde op de opmerking van JeMoeder over de ophanging van Tesla.

Dat jij kennelijk dement bent is niet mijn probleem.
pi_220322357
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is een ophangingsprobleem bij Tesla?
Was.
pi_220322391
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Was.
Dan is er toch geen reden om je aangevallen te voelen?

Het is niet jouw product, niet je identiteit.
pi_220322443
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je reageerde op de opmerking van JeMoeder over de ophanging van Tesla.

Dat jij kennelijk dement bent is niet mijn probleem.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:13 schreef knoopie het volgende:

[..]
pi_220322765
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan is er toch geen reden om je aangevallen te voelen?

Het is niet jouw product, niet je identiteit.
Ik nuanceer slechts de uitspraak dat de ophanging van Tesla's na 5 jaar stuk gaan. Dat gaat slechts om een beperkt aantal typen en bouwjaren.

De kwalificatie die jij daaraan hangt zegt meer over jou dan over mij.
pi_220322799
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 12:57 schreef knoopie het volgende:

[..]
[..]

Nee, jij gebruikte het voorbeeld van JeMoeder als een voorbeeld van dat het onderhoud van een ICE helemaal niet duurder is dan van een BEV, terwijl dat in zijn algemeenheid gewoon waar is.

https://www.anwb.nl/auto/(...)oud-elektrische-auto

Het voorbeeld gebruik je dan ook nog met 'hoge kosten' en je moet ook nog de banden vervangen. En dan corrigeer ik jou want de modellen en bouwjaren die het betreft gingen in vrijwel alle gevallen onder garantie stuk en omdat het gekraak betrof had het geen invloed op de banden.
pi_220322943
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, jij gebruikte het voorbeeld van JeMoeder als een voorbeeld van dat het onderhoud van een ICE helemaal niet duurder is dan van een BEV, terwijl dat in zijn algemeenheid gewoon waar is.
Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Ik schreef expliciet dat ik de vergelijking tussen de onderhoudskosten van een EV en ICE onzin vindt, omdat de verschillen tussen het ene of het andere model gigantisch zijn. Onafhankelijk of het een ICE of een EV is. Er zijn in beide categorieën autos te vinden die ontzettend betrouwbaar zijn, of ontzettend duur.

Ik heb niks aan de onderhoudskosten van EV's in het algemeen. Want ik koop geen EV in het algemeen. Ik koop een specifiek model van een specifiek merk.
quote:
https://www.anwb.nl/auto/(...)oud-elektrische-auto

Het voorbeeld gebruik je dan ook nog met 'hoge kosten' en je moet ook nog de banden vervangen. En dan corrigeer ik jou want de modellen en bouwjaren die het betreft gingen in vrijwel alle gevallen onder garantie stuk en omdat het gekraak betrof had het geen invloed op de banden.
Jij maakt er nu van dat ik het over Tesla had, maar dat zei ik helemaal niet. Als een automodel slecht ontworpen is en overmatige slijtage aan de ophanging heeft, dan is dat gewoon duur onderhoud, want veel werk en ook vaak nieuwe banden. Maakt niet uit wat voor een aandrijving hij heeft.

Het gaat echt niet altijd alleen maar over jou en je tesla. Af en toe hebben we het op FOK ook over andere dingen.
pi_220322967
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:09 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Ik schreef expliciet dat ik de vergelijking tussen de onderhoudskosten van een EV en ICE onzin vindt, omdat de verschillen tussen het ene of het andere model gigantisch zijn. Onafhankelijk of het een ICE of een EV is. Er zijn in beide categorieën autos te vinden die ontzettend betrouwbaar zijn, of ontzettend duur.

Ik heb niks aan de onderhoudskosten van EV's in het algemeen. Want ik koop geen EV in het algemeen. Ik koop een specifiek model van een specifiek merk.
[..]
Jij maakt er nu van dat ik het over Tesla had, maar dat zei ik helemaal niet. Als een automodel slecht ontworpen is en overmatige slijtage aan de ophanging heeft, dan is dat gewoon duur onderhoud, want veel werk en ook vaak nieuwe banden. Maakt niet uit wat voor een aandrijving hij heeft.

Het gaat echt niet altijd alleen maar over jou en je tesla. Af en toe hebben we het op FOK ook over andere dingen.
pi_220322976
quote:

[..]

Ik heb niks aan de onderhoudskosten van EV's in het algemeen. Want ik koop geen EV in het alfemeeb. Ik koop een specifiek model van een specifiek merk.
[..]

Wil je nu echt serieus beweren dat je toevalligerwijs begon over ophanging en niet naar aanleiding van de opmerking die je nota bene gequote hebt?

(en mijn Tesla behoort echt tot de modellen en bouwjaren waar geen problemen mee zijn, dus ik had het al helemaal niet over mijn Tesla)
pi_220324002
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wil je nu echt serieus beweren dat je toevalligerwijs begon over ophanging en niet naar aanleiding van de opmerking die je nota bene gequote hebt?
Ja. Want problemen met de ophanging is helaas vandaag de dag een veel voorkomend probleem. Net zoals bijvoorbeeld problemen met de verlichting die ik ook genoemd heb. Daarom heb ik ook geen merk genoemd. Sterker nog, ik zeg zelfs expliciet dat ik het over EV en ICE heb.
Maar kennelijk wil jij zo graag beledigd zijn dat je daar allemaal overheen gelezen hebt? Het was niet een anti-EV post en al helemaal niet anti-een bepaald merk. Het was een algemene opmerking dat je de onderhoudskosten niet per aandrijvingstype kan veralgemeniseren, omdat er veel te veel verschil tussen de verschillende specifieke autos is. Dus ik snap niet waarom je je zo druk maakt.
quote:
(en mijn Tesla behoort echt tot de modellen en bouwjaren waar geen problemen mee zijn, dus ik had het al helemaal niet over mijn Tesla)
Nou, fijn voor je. Dan kan je nu ophouden over je eigen auto te praten.
pi_220330409
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 16:47 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja. Want problemen met de ophanging is helaas vandaag de dag een veel voorkomend probleem. Net zoals bijvoorbeeld problemen met de verlichting die ik ook genoemd heb. Daarom heb ik ook geen merk genoemd. Sterker nog, ik zeg zelfs expliciet dat ik het over EV en ICE heb.
Maar kennelijk wil jij zo graag beledigd zijn dat je daar allemaal overheen gelezen hebt? Het was niet een anti-EV post en al helemaal niet anti-een bepaald merk. Het was een algemene opmerking dat je de onderhoudskosten niet per aandrijvingstype kan veralgemeniseren, omdat er veel te veel verschil tussen de verschillende specifieke autos is. Dus ik snap niet waarom je je zo druk maakt.
[..]
Nou, fijn voor je. Dan kan je nu ophouden over je eigen auto te praten.
Ik kan er niet mee ophouden, omdat ik er niet eens mee begonnen ben. En helaas voor jou maak ik mij ook al niet druk.

Verder: zelfs als jij geheel toevallig (...) wielophanging als voorbeeld gebruikt terwijl je een reactie quote die specifiek over de wielophanging van Tesla's gaat, dan is het wel heel bijzonder om dan verbaasd te reageren dat iemand denkt dat jij binnen die context reageert.

En vervolgens blijf je doordrammen. Druk maken zei je? Projectie much?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:30:18 #148
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220342070
quote:

[..]

[..]

Feit is gewoon dat EV
- Goedkoper zijn in onderhoud
- stroom goedkoper is dan peut
- je stroom ook zelf kan maken en dat dit bij peut vrijwel onmogelijk is
- de angst voor batterij verslijt onterecht is

Of elektrisch rijden voor jouw use case lonend is, hangt vooral af van hoeveel je rijdt, hoe je woont.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:34:36 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220342095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 17:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zal je nog verbazen hoe lang een EV met remmen toe kan. 300.000 km met orginele blokken en schijven is doodnormaal. Vanwege regeneratief remmen.
Is ook waar voor een hybride, sprak ooit een taxi ondernemer in München, die heel veel geld bespaarde op onderhoud en brandstof met de overstap van de klassieke Mercedes naar hybrides. Alleen de kosten van remblokken en schijven waren erg hoog en die verdwenen.
pi_220344741
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Feit is gewoon dat EV
- Goedkoper zijn in onderhoud
- stroom goedkoper is dan peut
- je stroom ook zelf kan maken en dat dit bij peut vrijwel onmogelijk is
- de angst voor batterij verslijt onterecht is

Of elektrisch rijden voor jouw use case lonend is, hangt vooral af van hoeveel je rijdt, hoe je woont.
Helaas wat mijn i4 aan remmen bespaard maakt hij op aan banden. Ik weet niet of dat voor meerdere ev's geld, maar mijn setje banden gaan niet langer dan 20k mee, dat heb ik nog niet eerder gehad 😐

Maar 8 a 9 maanden per jaar 'gratis' rijden maakt dat wel goed.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:57:42 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220344816
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Helaas wat mijn i4 aan remmen bespaard maakt hij op aan banden. Ik weet niet of dat voor meerdere ev's geld, maar mijn setje banden gaan niet langer dan 20k mee, dat heb ik nog niet eerder gehad 😐

Menig EV heeft/zet een flink vermogen op de aandrijving van de wielen waardoor banden sneller zullen zullen slijten.
Natuurlijk leuk om snel op te trekken maar dat vertaalt zich dan in die "toeslag".

Ook in bochten kan het (doorgaans) zwaardere gewicht zich vertalen naar wat meer slijtage.
Lastig te beoordelen vind ik of regeneratief remmen - denk ook weer aan het gewicht - een extra aanslag vormt op de banden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220350399
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Je moet toch wel je best doen wil je in 20k je banden oproken. Ik heb op de zomerbanden nu 30k staan en ze zijn ruwweg 50% versleten. Iets meer waarschijnlijk, maar dan nog: 50k ga ik daar wel uithalen. Ik gebruik het vermogen geregeld, dus het is niet zo dat ik heel vriendelijk met de banden om ga. Wel rijd ik ook geregeld langere stukken.

Daarnaast is het zo dat ik mijn auto toch wel ieder jaar een keer laat uitlijnen. En de bandenspanning nauwgezet volg en netjes op het ideale niveau houdt (nou ja, iets hoger omdat anders het TPMS gaat zeiken). Wellicht dat je daar eens naar kan kijken, want 20k is erg weinig.
  zondag 15 maart 2026 @ 16:52:41 #153
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220350567
Vermoeiend gemaakt weer dit. Jammer. -O-
pi_220350735
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 16:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je moet toch wel je best doen wil je in 20k je banden oproken. Ik heb op de zomerbanden nu 30k staan en ze zijn ruwweg 50% versleten. Iets meer waarschijnlijk, maar dan nog: 50k ga ik daar wel uithalen. Ik gebruik het vermogen geregeld, dus het is niet zo dat ik heel vriendelijk met de banden om ga. Wel rijd ik ook geregeld langere stukken.

Daarnaast is het zo dat ik mijn auto toch wel ieder jaar een keer laat uitlijnen. En de bandenspanning nauwgezet volg en netjes op het ideale niveau houdt (nou ja, iets hoger omdat anders het TPMS gaat zeiken). Wellicht dat je daar eens naar kan kijken, want 20k is erg weinig.
Lijkt een i4 dingetje te zijn

https://www.i4talk.com/th(...)al-tires.9668/page-4

quote:
Rear tires on the BMW i4 M50 typically last between 8,000 and 15,000 miles. Due to the car’s high torque, heavy weight, and staggered tire setup, rear tires wear faster than the front.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')