abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 13:43:17 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220307337
quote:
Vorige week maandag was het bij wijze van spreken nog ongeveer even duur.
We gaan het toch weer even over de benzineprijzen hebben en alles wat daaromheen hangt. Want vandaag was al in het nieuws te horen dat morgen (dinsdag 10 maart is dat) de benzine weer enkele centen duurder gaat worden en de diesel nog meer. En daar blijft het niet bij. verre van.

Zoals het er naar uitziet gaat de olie makkelijk 150 dollar per vat kosten en is ome Jetten niet bereid de accijns op brandstof naar beneden te halen. Wij durven er een geliefd lichaamsdeel om te verwedden dat de benzine binnen nu en twee weken op 2,50 per liter ligt.

En dan gaat het lonen om te kijken of je op een goedkopere manier van A naar B kan komen. En ja, dat kan…

Elektrisch rijden nu 60% goedkoper dan benzine
De titel in de kop verraadt het al; elektrisch rijden is de sleutel tot goedkoper rijden. En niet zo’n beetje ook. Want volgens een analyse van mobiliteitsplatform Shuttel is elektrisch rijden inmiddels bijna 60 procent goedkoperdan rijden op benzine. Oftewel: 100 kilometer elektrisch rijden kost gemiddeld ¤6,63. Met een benzineauto zit je volgens diezelfde berekening op ¤14,94. Dat is dus meer dan twee keer zo duur.

Die cijfers komen uit een analyse van energieprijzen, publieke laadtarieven en laaddata van zo’n 25.000 werknemers die elektrisch rijden via het platform van Shuttel. Daarbij gaan ze uit van een elektrische middenklasser die ongeveer 17 kWh per 100 kilometer verbruikt. Voor een benzineauto rekenen ze met een verbruik van ongeveer 1 op 16.

Een belangrijk detail in dat verhaal is wáár mensen laden. Volgens de data gebeurt ongeveer 75 procent van het laden thuis of op het werk. Daar ligt de stroomprijs gemiddeld rond de ¤0,325 per kWh. Dat is een stuk lager dan bij snelladers langs de snelweg, waar tarieven tot ongeveer ¤0,75 per kWh kunnen oplopen.

Publieke laadpalen zitten daar meestal ergens tussenin. In de praktijk wordt ongeveer 15 procent van de laadbeurten gedaan bij publieke laadpalen en zo’n 10 procent bij snelladers.

Laad zoveel mogelijk thuis of op het werk
Omdat het grootste deel dus thuis of op kantoor gebeurt, drukken die lagere tarieven het gemiddelde flink. Daardoor blijven de kosten per kilometer relatief laag, zelfs als je af en toe langs een duurdere snellader moet.

En dat klopt, kan ondergetekende uit ervaring zeggen. Sinds een maandje worden de kilometers gemaakt in een Volvo XC90 T8, dus een hybride. Die laad ik trouw elke dag op, thuis en op het werk. In een maand was ik ongeveer 250 euro voordeliger uit dan met mijn BMW Z4 35i. En dat was grotendeels nog voor de prijzengekte uitbrak. Oh ja, de BMW is niet weg hoor, maar staat in de stalling. Komt er in de zomer weer uit.

Met andere woorden, koop allemaal snel een EV of een hybride. Tank 1 keer per week in België en rijd verder zoveel elektrisch als mogelijk. En laten we met z’n allen onze vingers kruisen en hopen dat het allemaal snel voorbij is.

Dat gaat hopelijk meer helpen…
Bron: https://www.autoblog.nl/n(...)-dan-benzine-7224452

Bijzonder dat ze rekenen met een gemiddeld tarief van 32,5ct per kWh voor werk/thuis want dat betekent dat mensen thuis redelijk hoge tarieven hebben, daar zit ik dan toch ver onder met m'n 23,6ct per kwh, maar het zal wel kloppen. Hoe dan ook, voordelig is het, maar ja, je moet 'm ook eerst kopen natuurlijk, zo is 't ook.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 10 maart 2026 @ 13:47:01 #2
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_220307360
Als de huidige gas- en pompprijzen nog even aanhouden dan gaat electra ook gewoon mee omhoog.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_220307403
Dat is niks nieuws toch?
Het zou pas een interessante vergelijk worden als zaken als wegenbelasting en aanschaf worden meegenomen in de vergelijking.
blablablabla
pi_220307425
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 13:47 schreef SilverMane het volgende:
Als de huidige gas- en pompprijzen nog even aanhouden dan gaat electra ook gewoon mee omhoog.
Bizar dat die prijzen nog niet losgekoppeld zijn inmiddels. Je wil mensen toch van de fossiele brandstoffen af?
Overigens verwacht ik zelf dat de brandstofprijzen alleen maar dalen aangezien er steeds minder vraag naar komt wereldwijd. Die trend was eigenlijk ook al een poosje aan de gang voor dat deze ellende begon.
blablablabla
  dinsdag 10 maart 2026 @ 14:22:37 #5
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220307632
Leuk voor de miljonairs met oprit, eigen laadpaal en tesla naast de deur.
pi_220307680
Ach gelukkig heb ik een tankpas en hoef ik me niet druk te maken als ik aan de pomp sta.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 14:32:22 #7
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220307713
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ach gelukkig heb ik een tankpas en hoef ik me niet druk te maken als ik aan de pomp sta.
Ik tank gewoon altijd voor een tientje.

Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 10 maart 2026 @ 14:35:23 #8
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220307730
Paniekzaaierij, als gas- en benzineprijs stijgt lees je het overal. Als het daalt lees je er verder weinig over...
fok you ja!
pi_220307737
quote:
elektrisch rijden is de sleutel tot goedkoper rijden
Nee hoor.
Gewoon doorrijden met je huidige auto.
Met het geld wat je bij moet leggen op zo'n EV, kun je nog heel lang rijden...

Je rijdt dan wel goedkoper met je EV, maar je bent ook je spaargeld kwijt...
  Redactie Frontpage dinsdag 10 maart 2026 @ 14:38:13 #10
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_220307747
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:32 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ik tank gewoon altijd voor een tientje.

[ afbeelding ]
50 gulden toch?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_220307760
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:38 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
50 gulden toch?
25.
Maar dat zal idd ondertussen wel 50 moeten zijn, anders kan je niet eens meer thuis komen, met deze prijzen.
pi_220307838
quote:
ome Jetten
Is het echt zo moeilijk om een bericht serieus te schrijven?
pi_220307858
Alleen is de afschrijving niet meegenomen in de berekening. Een beetje gezonde brandstofmotor gaat vele malen langer mee dan een accupakket.

Er rijden nu nog veel auto's uit de 90's en 2000's rond, maar vraag me af of je over 15 jaar de eerste series tesla's nog ziet rijden.
pi_220308799
Een halve ton is niks voor een beetje EV.
Ik rij maar 6000 km per jaar en dan gaat het nooit uitkomen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220308938
Heeft Coolguy het al over de aanschaf van de EV voor de vrouw gehad in dit topic?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  Forum Admin dinsdag 10 maart 2026 @ 17:17:58 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220308960
Ja jezus hey, de prijzen zijn net door het dak gegaan vanwege een conflict.

"Benzine is nu heel duur"

Wat een open deur. Overigens is dat ook een keuze omdat we er ook heel veel belasting over betalen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220309044
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:22 schreef Cruzinats het volgende:
Leuk voor de miljonairs met oprit, eigen laadpaal en tesla naast de deur.
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn.
Een nieuwe Model 3 kost ongeveer net zoveel als een Golf 8.

Een gebruikte heb je al voor ~¤15.000

Oprit is afhankelijk van je situatie maar genoeg mensen met een eigen oprit (en ook genoeg zonder).
pi_220309064
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 13:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Bizar dat die prijzen nog niet losgekoppeld zijn inmiddels. Je wil mensen toch van de fossiele brandstoffen af?
Overigens verwacht ik zelf dat de brandstofprijzen alleen maar dalen aangezien er steeds minder vraag naar komt wereldwijd. Die trend was eigenlijk ook al een poosje aan de gang voor dat deze ellende begon.
Komt omdat we nog behoorlijk veel stroom opwekken met aardgas.
pi_220309206
Blijft dit ook zo? Of is dit een momentopname van een week? Want dan zegt het niks.
Bij autokosten moet je alles tellen, de kosten over alle jaren van het bezit.
En ook de afschrijving niet te vergeten. Die gaat vrij rap volgens mij bij een elektrohok.
pindazakje
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:02:47 #20
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220309308
met de auto naar je werk gaan :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220309318
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:02 schreef FlippingCoin het volgende:
naar je werk gaan :')
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:02 schreef FlippingCoin het volgende:
werk :')
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:06:45 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220309333
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

claude doet mijn werk ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:07:32 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220309339
- Geen geschikte woning voor zonnepanelen.
- Geen eigen oprit, dus ook geen mogelijkheid tot thuis laden
- Moeten verzekeren bij de Vereende, dus dat kost me ook een long en elektrische motoren zijn nog een niche markt.
- Geen opleiding genoten en ook mijn kans op een tussenstap niet gegrepen, dus een normale baan met leaseauto zit er voor mij niet in.

Geniet er lekker van ouwe reus.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:09:01 #24
503714 SebbeSwensje
pi_220309350
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 17:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heeft Coolguy het al over de aanschaf van de EV voor de vrouw gehad in dit topic?
Soms moet je de kans gewoon grijpen als deze zich voordoet. Een buitenkansje niet gepakt is een verkeken buitenkansje.
Appears.
pi_220309464
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
- Moeten verzekeren bij de Vereende, dus dat kost me ook een long en elektrische motoren zijn nog een niche markt.
- Geen opleiding genoten en ook mijn kans op een tussenstap niet gegrepen, dus een normale baan met leaseauto zit er voor mij niet in.

Je vergeet nog een belangrijk argument:
- Niet op tijd in bitcoin gestapt
pindazakje
pi_220309499
Als nu teveel mensen een EV kopen krijgen we weer problemen met de stroom(uitval) vrees ik. Het netwerk is nu al overbelast
  dinsdag 10 maart 2026 @ 18:26:51 #27
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220309505
Ik beleef teveel plezier aan autorijden om elektrisch te gaan. En ik rij te weinig om het het echt waard te maken. Dan zou ik nog eerder voor een wat zuinigere auto gaan waar nog wel de beleving uit te halen is.

Dat even los van de 'waan-van-de-dag'-prijzen van brandstof in Nederland, waardoor het verschil er is. En ik tank in Belgie, dus daar heb ik sowieso geen last van :P
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:22 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_220309512
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:26 schreef cinderloom het volgende:
Als nu teveel mensen een EV kopen krijgen we weer problemen met de stroom(uitval) vrees ik. Het netwerk is nu al overbelast
Ik vind het dan ook helemaal prima als niemand een EV koopt. Das echt dikke prima.
pi_220309561
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 13:47 schreef SilverMane het volgende:
Tuurlijk gaat die ook omhoog, kun je ook zien bij de dynamische energie tarieven. Maar met vast contract en zonnepanelen zal terugleveren vanaf 2027 niet meer zo interessant zijn. Dan is het mooi om die overtollige energie in de auto te kunnen opslaan. Als ik mijn elektrische auto in 2025 had gehad, dan denk ik dat ik wel zo'n 600-1000kWh in een heel jaar uit zonneenergie had kunnen halen.

Volgens de waarden uit dat artikel zou dat gelijk staan aan ongeveer 220-367 liter benzine (17kWh per 100km of 6,25 liter per 100km).
pi_220309605
Boeit niet, want nu zijn het alleen de rijken die een elektrische auto kunnen kopen, dus alles is sowieso goedkoper voor hen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220309662
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:40 schreef Discombobulate het volgende:
Boeit niet, want nu zijn het alleen de rijken die een elektrische auto kunnen kopen, dus alles is sowieso goedkoper voor hen.
Hoezo "rijken"?

EV's zijn nieuw niet duurder dan een brandstofauto, een nieuwe Tesla Model 3 heb je voor het geld van een Golf 8.
Zijn het "rijken" die een Golf 8 kopen?

Uiteraard moet je wel het geld hebben maar als je een nieuwe benzineauto kan kopen, kan je op dit moment meestal ook wel slagen met een nieuwe EV, tenzij je echt in het laagste segment koopt.

Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.

Gebruikte Tesla Model 3 heb je voor zo'n ~¤15.000 en dan heb je echt een vlotte auto met veel bereik, ondanks wat je van het merk vindt.
pi_220309707
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoezo "rijken"?

EV's zijn nieuw niet duurder dan een brandstofauto, een nieuwe Tesla Model 3 heb je voor het geld van een Golf 8.

Uiteraard moet je wel het geld hebben maar als je een nieuwe benzineauto kan kopen, kan je op dit moment meestal ook wel slagen met een nieuwe EV, tenzij je echt in het laagste segment koopt.

Maar wat is het laagste segment? De tijd dat je een nieuwe auto had voor ¤9.999 is ook ruim voorbij.

[ afbeelding ]

Gebruikte Tesla Model 3 heb je voor zo'n ~¤15.000 en dan heb je echt een vlotte auto met veel bereik, ondanks wat je van het merk vindt.
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is is er geen risico dat je vrij snel hoop geld moet stoppen in nieuwe accu's?
life is like a box of chocolates
pi_220309768
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:52 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Buiten dat zo'n Tesla erg lelijk is
Smaak. Dat lijkt met niet relevant voor het argument of een EV "alleen voor rijken" is.

quote:
is er geen risico dat je vrij snel hoop geld moet stoppen in nieuwe accu's?
"Geen risico" is er nooit, een brandstofauto kan ook een miskoop zijn.
Je kan een accu-test laten uitvoeren voor je hem koopt, bijvoorbeeld via ANWB.

Heb zelf een gebruikt Mercedes eVito busje, laad hem bijna iedere dag en merk nog niets aan verminderde range.
Ik verwacht dat de auto al op de sloop ligt voordat de accu op is.

Meeste accu degradatie heb je in het begin, daarna neemt dat af.

pi_220309819
quote:

[..]
Hoezo "rijken"?

[ afbeelding ]

Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk? Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management. De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:03:33 #35
503714 SebbeSwensje
pi_220309860
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:21 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Je vergeet nog een belangrijk argument:
- Niet op tijd in bitcoin gestapt
Zelfs met de kennis van nu zou ik dat niet hebben gedaan.
Appears.
pi_220309863
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:00 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk?
Dat weet ik toch niet?

quote:
Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management.
Misschien lease?

Kijk, als je geen geld hebt voor een nieuwe auto, dan heb je ook geen geld voor een nieuwe EV.
Zo werkt dat.

Maar gebruikt zijn ze toch echt wel betaalbaar, simpelweg omdat er meer EV's verkocht zijn en er dus ook meer occasions zijn.

quote:
De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
Ik rij ook in 2e hands auto's, ik koop nooit nieuw.

Maar ik heb wel een EV (en een PHEV) omdat ik me niet zo druk maak over accu's.

Feit is: als je ¤10.000 te besteden hebt, kan je een EV kopen maar lever je wel in op de grootte van de accu.
Heb je ¤15.000 te besteden, dan kan je een EV met prima range kopen.

Dat is een hoop geld als je het niet hebt maar je hoort niet bij de "rijken" als je het wél hebt.

Heb zelf ook in de fase van m'n leven gezeten dat ik voor ¤850 een andere auto kocht, dan kom je uiteraard niet in aanmerking voor een EV.
pi_220309943
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:00 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom staan ze dan niet op de parkeerplaats bij m'n werk? Er staan hooguit drie of vier elektrische auto's, maar die zijn dan ook van de directie of het hoge management. De rest rijdt gewoon in tweedehands auto's of zijn al een jaar of 50 en samen zodat ze makkelijker een nieuwe auto kunnen kopen.
Ik denk dat naast het feit dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben, sommigen ook alleen maar kunnen denken aan Ja maar de wegenbelasting is ook omhoog gegaan voor de elektrische auto's!!!11

Niet iedereen vind goedkoper kunnen rijden een goed argument. Maar het scheelt mij maandelijks iets van 200 euro aan brandstof.
pi_220310084
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat naast het feit dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben, sommigen ook alleen maar kunnen denken aan Ja maar de wegenbelasting is ook omhoog gegaan voor de elektrische auto's!!!11

Niet iedereen vind goedkoper kunnen rijden een goed argument. Maar het scheelt mij maandelijks iets van 200 euro aan brandstof.
Met de auto die ik nu heb rij ik heel erg goedkoop. Ik betwijfel of een elektrische auto goedkoper is.
pi_220310091
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:03 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Zelfs met de kennis van nu zou ik dat niet hebben gedaan.
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.
pindazakje
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:38:16 #40
503714 SebbeSwensje
pi_220310219
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Tja als je er zo instaat met alles heb je het wel een beetje (heel erg) aan jezelf te danken he.
Ik heb niet gekozen voor deze nepwerkelijkheid, dus nee.
Appears.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:44:15 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220310290
quote:
....
En in voorbeeld heb een C3 vanaf de helft ..... en dan heb je echt een nette auto 1:16 waar je overal kunt tanken; ondanks wat je 'er' verder van vindt.
//--//
Punt is dat elektrisch rijden - ook tweedehands - gemiddeld genomen (nog, lang) niet is weggelegd voor wie minder inkomen heeft dan zeg modaal. Wanneer ik ¤15K over heb voor een allerhande auto, zou ik dat zeker niet spenderen om als (als feitelijk enig verschil, kijk mij eens ook) elektrisch te rijden.
De overwegingen voortkomend vanuit een bepaald budget, lopen daarvoor simpelweg te uiteen.
Wat meespeelt is, tenzij je zelf die energieopwekking & (aansluit)faciliteiten zelf voorhanden hebt, de totale (energie)kosten vergelijkbaar zullen zijn.

Het wordt dan een kwestie waar het beschikbare zwaartepunt ligt van een hoge investering versus wat lagere exploitatiekosten of lage investering met hogere gebruikskosten. De uitkomst zal ergens in het midden liggen en vooral bepaald worden door iemands mogelijkheden voor een voorkeur.

NB: wat mij tegenstaat is het marktgedreven ophemelen van een keuze die voor een ander simpelweg niet haalbaar is en het geen kwestie is van gelijkwaardig kiezen.

PS: een gewone Vito (diesel) gaat snel 20-25jaar mee en het is afwachten of het accupakket van een eVito dat in die performance gaat overschrijden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:33:25 #42
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220310840
Je kan er best voor kiezen niet in een E V te rijden. Maar het is wel verstandig je eigen situatie in de gaten te houden en je blijven verdiepen in de beschikbare auto’s.

EV afdoen als dure onzin en niet verder kijken is gewoon niet verstandig.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:39:06 #43
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220310881
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:07 schreef SebbeSwensje het volgende:

Wat heb je op je kerfstok dat je een verzekering bij de Vereende moet nemen.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:43:57 #44
503714 SebbeSwensje
pi_220310926
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:39 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Wat heb je op je kerfstok dat je een verzekering bij de Vereende moet nemen.
Ben achtervolgd door de Amerikanen.
Appears.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:13 #45
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220310958
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ben achtervolgd door de Amerikanen.
Met een klein strafblad kan je gewoon bij een reguliere verzekeraar terecht G. Je moet wel met 150 door een woonwijk gereden hebben dat ze je weigeren.
  Moderator dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:26 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_220310960
quote:

[..]
Hoezo "rijken"?

[ afbeelding ]

Ja, dat is natuurlijk een heel dankbaar rookgordijntje, maar we moeten geen appels met peren gaan vergelijken. Als het argument is 'dan ben je wel je hele spaargeld kwijt' dan slaat dat nergens op, want dat ben je ook kwijt als een brandstofauto koopt, ténzij je bij een brandstof auto kijkt naar een auto van 10k, en dan vervolgens bij een EV gaat schermen met veel hogere bedragen.

Dan is de reden denk ik vooral dat je dat hogere bedrag niet hebt, want anders had je ook wel voor een brandstofauto gekeken van dat bedrag.

Wat hier lijkt te gebeuren is zeggen haha een EV is veel te duur, zeg 20k, en dat dan afzetten tegen 10k voor een brandstofauto. Nee, dan moet je het ook afzetten tegen een brandstofauto van diezelfde 20k, en als dat niet kan omdat dat budget er niet is (waar niks mis mee is), dan moet je dat zeggen, maar niet gaan roepen 'ja dan ben je al je spaargeld kwijt' terwijl de realiteit is dat je ook bij een brandstofauto al niet voor dat bedrag zou gaan shoppen, want dat zou dan óók te duur zijn geweest, maar dat laatste wordt dan weg gelaten.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:59:50 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220311049
quote:

Hoezo "rijken"?

quote:
quote:

[ afbeelding ]

Ik heb in mijn hele leven nog nooit en nieuwe auto gekocht. De max wat ik ooit heb uitgegeven aan een auto is 2500 euro maar meestal ga ik voor de 1000-1500 euro oid, dan vind ik het wel weer mooi geweest.

Mijn Saab 95 heb ik ondertussen een kleine ton aan kilometers bijgezet (staat nu op 4 ton) en dik vier jaar geleden gekocht voor 1500 euro.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 22:40:09 #48
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220311648
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 20:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik heb in mijn hele leven nog nooit en nieuwe auto gekocht. De max wat ik ooit heb uitgegeven aan een auto is 2500 euro maar meestal ga ik voor de 1000-1500 euro oid, dan vind ik het wel weer mooi geweest.

Mijn Saab 95 heb ik ondertussen een kleine ton aan kilometers bijgezet (staat nu op 4 ton) en dik vier jaar geleden gekocht voor 1500 euro.

Dat is ook een keuze. Zeker goedkoop rijden.
Is wel lekker als je dan zelf een beetje kan sleutelen doorgaans.
pi_220311793
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn.
Een nieuwe Model 3 kost ongeveer net zoveel als een Golf 8.

Een gebruikte heb je al voor ~¤15.000

Oprit is afhankelijk van je situatie maar genoeg mensen met een eigen oprit (en ook genoeg zonder).
Woningen zonder eigen oprit of garage verbieden.
pi_220311801
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Smaak. Dat lijkt met niet relevant voor het argument of een EV "alleen voor rijken" is.
[..]
"Geen risico" is er nooit, een brandstofauto kan ook een miskoop zijn.
Je kan een accu-test laten uitvoeren voor je hem koopt, bijvoorbeeld via ANWB.

Heb zelf een gebruikt Mercedes eVito busje, laad hem bijna iedere dag en merk nog niets aan verminderde range.
Ik verwacht dat de auto al op de sloop ligt voordat de accu op is.

Meeste accu degradatie heb je in het begin, daarna neemt dat af.

[ afbeelding ]
Je ziet, door allerlei oorzaken, ook veel uitschieters. Dus ja, gemiddeld valt het wel mee, maar er zijn ook mensen die iedere dag aan de snellader hangen of een hoog stoeprandje meepikken en het einde van die grafiek niet halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')