SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Ik zit in de zomer meestal aan de goede kantquote:Op maandag 9 maart 2026 15:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Zulke grote verschillen in NL vind ik wel leuk. Vooral omdat ik doorgaans aan de goede kant zit.
We gaan helemaal volgens plan.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik neem de laatste seizoenen nog even door:
mooie lente 25
prima zomer 25
prachtige herfst 25
sneeuw in de winter 25/26
De trein blijft rijden, dus we gaan richting een mooie lente en zomer.
Sproeiboer in Ell weer actief?quote:Op maandag 9 maart 2026 15:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Zulke grote verschillen in NL vind ik wel leuk. Vooral omdat ik doorgaans aan de goede kant zit.
Ik heb een graad of 13, vind het heerlijk. Zon erbij, maar toch een fris gevoel in de lucht.quote:Op maandag 9 maart 2026 15:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Eén of andere fout.quote:Op maandag 9 maart 2026 16:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Sproeiboer in Ell weer actief?
[ afbeelding ]
Eerste 10 dagen van maart zijn wel boffen, inderdaad! Vanaf woensdag weer enigszins normale temperaturen en wisselvalligerquote:Op maandag 9 maart 2026 19:22 schreef 12Beaufort het volgende:
Ondertussen al meer dan 2.5 graden warmer dan normaal.
[ link | afbeelding ]
Dit kan echt niet.quote:Op maandag 9 maart 2026 19:22 schreef 12Beaufort het volgende:
Ondertussen al meer dan 2.5 graden warmer dan normaal.
[ link | afbeelding ]
Hier aan de kust viel het wel mee allemaal. Op zich wel een paar mooie dagen gehad dat welquote:Op maandag 9 maart 2026 19:45 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Eerste 10 dagen van maart zijn wel boffen, inderdaad! Vanaf woensdag weer enigszins normale temperaturen en wisselvalliger
Ik was er in het 3de deel van DASOO meende ik, dus eigenlijk vrij vroeg in het begin.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:24 schreef Frutsel het volgende: [..] 2002 was deel 1, al liep er daarvoor ook al iets "informeels" dacht ik Volgend jaar 25 jaar DASOO... dus begin maar vast met plannen, organiseren etc prijsvragen, overzichten, laat het maar stormen @:nattekat @:yvonne @:oom_agent Van de users uit het eerste topic zie ik eigenlijk alleen @:Kreator en @:APK nog posten. (En Yvonne dan) De rest ken ik niet echt of weet ik niet of ze nog rondlopen. Ik dacht zelf @:Party_P , @:Againzender en @:Coelho ook nog maar daar waren de laatste post van 2024 en 2025 zie ik.
Zelf was ik er in 2002 al wel, maar nog niet in dat topic
Al kan er natuurlijk nog iemand van toen rondlopen die tegenwoordig een andere nick/kloon heeft.
Ik had het inderdaad gelezen en wou daarop reageren maar zag dat er al een slot op stond.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:38 schreef yvonne het volgende: [..] Ik zag dat er in Een beetje lollig gedaan werd met name over deze TT @:viv Het is hier ook niet echt "het weerbericht" Maar uitgebreide analyses, schema`s, hier komen wetenschap en sc heerlijk bij elkaar. Ik ga me hier echt hard voor maken dat dit blijft.
quote:Op maandag 9 maart 2026 13:33 schreef 12Beaufort het volgende: [..] Viel het toen onder nieuws ofzo? Ik kan me dat dan weer niet herinneren. Ik begon te posten in het orkanen topic, maar geen idee meer waar dat toen stond. En toen kwam het forum DE....wat later WKN werd.
Dit dus, ik kan me herinneren dat nieuwswaardige berichten in het NWS kwam en andere vragen in GC.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:31 schreef yvonne het volgende: [..] Nee dacht combi van NWS en GC. Er was eigenlijk geen goede plek om De Elementen kwijt te kunnen.
En zonnepanelen!quote:Op maandag 9 maart 2026 19:59 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit kan echt niet.
We moeten meer windmolens plaatsen.
Viel het dan niet tegenquote:Op maandag 9 maart 2026 21:36 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Hier aan de kust viel het wel mee allemaal. Op zich wel een paar mooie dagen gehad dat wel
Ow, hier niet zo. Beter dan vorig jaar. Maar echt diep winter verwacht ik hier toch nietquote:
Meen jequote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
Situatieschets van het actuele weer in Limbabwe.
[ afbeelding ]
quote:
Zal niet veel voorstellen. In Duitsland is momenteel al onweer.quote:Vooral in het oosten kunnen plaatselijk buien vallen, met zelfs een kleine kans op onweer.
https://www.buienradar.nl/weerzine/artikel/RTL5576265/rtl
wel je shirt uit?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ben nu met de kleine in de zon aan het voetballen. Graad of 16, amper wind.
Nee hoeft niet vandaagquote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:59 schreef MissHobje het volgende:
[..]
wel je shirt uit?![]()
Hier al 2x zeik nat geregend, fris enzo grijs, 2 x een verdwaalde zonnestraal gespot da wast![]()
Ga ff ticket zoeken naar mijn 2e thuis
Erg donkere lucht in de verte wel.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:31 schreef 12Beaufort het volgende:
De buien in het zuiden lijken wat te activeren nu.
[ afbeelding ]
Ik ben er zo langzamerhand vanaf. Duurt misschien wel een half leven, maar dan heb je ook wat!quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:34 schreef Haags het volgende:
Ik vind die regen wel fijn. Had wat hooikoorts klachten afgelopen dagen en die verdwijnen rap nu.
Pas de eerste slechte en natte dag van de maandquote:
Maar nee, dat niet. Intens zeiknatte treurnis. En koud. Binnen bij de verwarming zit weer ditquote:
Rustaaaaagh...quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maar nee, dat niet. Intens zeiknatte treurnis. En koud. Binnen bij de verwarming zit weer dit
Kan zo zijn, maar dat mag ook gewoon 's nachts en niet als je naar buiten moetquote:Op woensdag 11 maart 2026 12:42 schreef RamboDirk het volgende:
Heerlijk verversend dagje. Je merkt aan mens en natuur dat we dit even nodig hadden na 2 weken maartse zomer
Ik merk het aan precies niemandquote:Op woensdag 11 maart 2026 12:42 schreef RamboDirk het volgende:
Heerlijk verversend dagje. Je merkt aan mens en natuur dat we dit even nodig hadden na 2 weken maartse zomer
Aantal dagen met meer dan 20 graden, volop zomer.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik merk het aan precies niemand. Zomer? Maartse lente
Gewoon in de zon gaan staan, was het twee weken boven de 20quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:12 schreef angels_on_the_sideline het volgende:
Er is geen enkel officieel KNMI station geweest dat meerdere dagen boven de 20 graden heeft gemeten deze maand geloof ik
maaaaaaar oke, sure.
KNMIquote:Op woensdag 11 maart 2026 14:12 schreef angels_on_the_sideline het volgende:
Er is geen enkel officieel KNMI station geweest dat meerdere dagen boven de 20 graden heeft gemeten deze maand geloof ik
maaaaaaar oke, sure.
Het Roemeense Blue Air was niet zo best.quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bestaat er ook zoiets als slechte blauwe lucht dan?
Gevolgen hier zullen wel niet heel dramatisch zijn voor hier in Nederland, maar extra verwarmde oceaan kan niet alleen op weergebied problemen geven zoals koraal leven en mogelijk vissensoorten gaan die hier een flinke klap van krijgen mocht het daadwerkelijk hierop uit draaien.quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Mogelijk een super el Nino op komst. Al zal het niet direct het weer in Europa beïnvloeden, maar wereldwijd kan het voor veel ellende gaan zorgen.
Was volgens mij 2022 voor het laatstquote:Op donderdag 12 maart 2026 17:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Mogelijk een super el Nino op komst. Al zal het niet direct het weer in Europa beïnvloeden, maar wereldwijd kan het voor veel ellende gaan zorgen.
El Nino zorgt eigenlijk juist voor minder orkanen, omdat de hoogtestroming dan vaak sterker is en dat is funest voor orkanen. Aan de andere kant is het water wel veel warmer. Al zonder El Nino heter dan heet...quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Gevolgen hier zullen wel niet heel dramatisch zijn voor hier in Nederland, maar extra verwarmde oceaan kan niet alleen op weergebied problemen geven zoals koraal leven en mogelijk vissensoorten gaan die hier een flinke klap van krijgen mocht het daadwerkelijk hierop uit draaien.
Ook verhoogde kans op extra krachtige orkanen in het warme water gebied? Naast de droogte met bosbranden en natuurlijk de nattigheid met overstromingen.
We gaan het allemaal meemaken dit jaar, 1 ding is zeker het is zeker boeiend om dit in de gaten te houden.
Maar dat was geen super El Nino.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:01 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Was volgens mij 2022 voor het laatst
2022/2023 wel, volgens mij. 2023 werd toen het warmste jaar ooit gemetenquote:Op donderdag 12 maart 2026 19:12 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Maar dat was geen super El Nino.
Oja dat is me even ontschoten inderdaad.quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:06 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
El Nino zorgt eigenlijk juist voor minder orkanen, omdat de hoogtestroming dan vaak sterker is en dat is funest voor orkanen. Aan de andere kant is het water wel veel warmer. Al zonder El Nino heter dan heet...
Gaat zo plenzenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 07:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Grijs, droog, 10 graden. Saai, maar prima doe weer.
Ja maar het was geen super El Nino.quote:Op donderdag 12 maart 2026 19:17 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
2022/2023 wel, volgens mij. 2023 werd toen het warmste jaar ooit gemeten
quote:Als de opwarming meer dan ongeveer 2 graden bedraagt, kan zelfs een zeldzame super El Niño ontstaan. De meest krachtige El Niño was in 1997/1998 met een temperatuurafwijking van het stille oceaanwater van 2,3 graden, gevolgd door 1982/1983 (2,3 °C) en 1972/1973 (2,1 °C).
https://www.buienradar.nl(...)0meer%20dan,2%2C1%20°C).
Wacht even, nou moet je echt even ophouden met dit soort desinformatie te verspreiden. Dit soort weer is ON-MO-GE-LIJK op jouw locatie!quote:Op vrijdag 13 maart 2026 07:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Grijs, droog, 10 graden. Saai, maar prima doe weer.
Het regent daar zelfsquote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wacht even, nou moet je echt even ophouden met dit soort desinformatie te verspreiden. Dit soort weer is ON-MO-GE-LIJK op jouw locatie!
Gaat dat hete zomer betekenen? Want ik ga naar Spanje voor zonsverduistering maar ik heb geen zin in 40+ daarquote:Op donderdag 12 maart 2026 17:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Death Valley staat ook in bloei. Soms heb je van die momenten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wacht even, nou moet je echt even ophouden met dit soort desinformatie te verspreiden. Dit soort weer is ON-MO-GE-LIJK op jouw locatie!
Waarom niet Groenland?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gaat dat hete zomer betekenen? Want ik ga naar Spanje voor zonsverduistering maar ik heb geen zin in 40+ daar
Spanje is altijd heet in de zomer. Afhankelijk van waar je bentquote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gaat dat hete zomer betekenen? Want ik ga naar Spanje voor zonsverduistering maar ik heb geen zin in 40+ daar
A Coruña belde...quote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:57 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Spanje is altijd heet in de zomer. Afhankelijk van waar je bent
Dat is in augustus sowieso wel mogelijk in Spanje.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er is een reden dat ik IJsland heb gekozenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Not sure if serious.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja I know. Maar als dat de kans extra groot maakt dan heb ik mss spijtquote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:09 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dat is in augustus sowieso wel mogelijk in Spanje.
Ja serieus want ik weet niet goed wat het betekend die super el ninoquote:
Ik ook niet. Maar ik hoop dat je niet 25 graden in Spanje verwacht.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja serieus want ik weet niet goed wat het betekend die super el nino
Nee dat verwacht ik sowieso niet. Maar verschil tussen 35 wat normaal is naar grotere kansen op 40+ vind ik wel poepquote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:04 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar ik hoop dat je niet 25 graden in Spanje verwacht.
Waar ga je precies heen in Spanje? Noord Spanje heeft namelijk ter vergelijking een klimaat wat best wel in de buurt komt van dat van de Benelux.... Maar ga je naar Sevilla of Murcia in Augustus, dan is het inderdaad een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee dat verwacht ik sowieso niet. Maar verschil tussen 35 wat normaal is naar grotere kansen op 40+ vind ik wel poep
Ja noord spanje. Ergens langs de middelijn, afhankelijk van het weer:quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:32 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Waar ga je precies heen in Spanje? Noord Spanje heeft namelijk ter vergelijking een klimaat wat best wel in de buurt komt van dat van de Benelux.... Maar ga je naar Sevilla of Murcia in Augustus, dan is het inderdaad een heel ander verhaal.
Je maakt echt een kneitergrote fout als je denkt dat je daar de volledige ervaring kan krijgen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja noord spanje. Ergens langs de middelijn, afhankelijk van het weer:
[ afbeelding ]
Maar ik hoef mij dus niet veel zorgen te maken daar?
Jaquote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:41 schreef Nattekat het volgende:
Wedden dat ie nu denkt dat ik wegens de temperatuur naar IJsland ga
Ik ga ondanks de temperatuur naar IJsland. Opbokken met die kouquote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
JaMaar daar weer risico op bewolking. Zonder mogelijkheid uit te wijken.
Tuurlijk krijg je daar wel volle ervaring. Alleen andere ervaring want bij zonsondergang.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je maakt echt een kneitergrote fout als je denkt dat je daar de volledige ervaring kan krijgen.
Kijk voor de grap eens als het hier zonnig is bij zonsondergang hoe laag de zon nou eigenlijk staat tijdens die verduistering. En bedenk je dan dat het aan de kust heel goed bewolkt kan zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tuurlijk krijg je daar wel volle ervaring. Alleen andere ervaring want bij zonsondergang.
En volgend jaar pak ik ook de zonsverduistering overdag mee. Dus heb ik beide soorten meegemaakt. En ja voor die heb ik al hotel met airco uitgezocht
Waarom zou je twijfelen aan het vertrouwen in de beste mod van FOK!?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:54 schreef Nattekat het volgende:
Denken jullie dat @:frutsel te vertrouwen is?
Ik vertrouw mezelf welquote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:56 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Waarom zou je twijfelen aan het vertrouwen in de beste mod van FOK!?
Maar buitenom is Frutsie prima te vertrouwen even als 12Beaufortquote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vertrouw mezelf wel
Maar Frutsel en ik zijn aartsvijanden in het voorspellingstopic.
Die wind vonden ze in Breda ook niet leukquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vanmorgen trouwens een pokke wind zeg, maar wat me opviel was dat het koufront eigenlijk heel rustig overkwam zonder extremen, sterker nog de wind kakte tijdens het koufront gewoon in.
Apart gezicht dat wel.
Effect van El Nino is hier toch minimaal? Al zit IJsland wel wat dichterbij de gekte.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maar buitenom is Frutsie prima te vertrouwen even als 12Beaufort
Gewoon even afwachten wat El Nino gaat doen, het kan verkeren daarzo en dan zou IJsland een veel betere optie kunnen zijn.
Komende zomer sowieso nog weinig van El Nino te merkenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Effect van El Nino is hier toch minimaal? Al zit IJsland wel wat dichterbij de gekte.
Ssst ik probeer starhopper naar ijsland te sturenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Effect van El Nino is hier toch minimaal? Al zit IJsland wel wat dichterbij de gekte.
Zomer niet, de winter daartegen kan best wel eens heel anders gaan verlopen dan dit seizoenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:27 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Komende zomer sowieso nog weinig van El Nino te merken
Misschien zelfs weer een sneeuwloze winter ergens in Nederland?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
Mokerhete winter in aantocht of wat?
Nee, ook niet. Ook nog nooit voorgekomen hier.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
Mokerhete winter in aantocht of wat?
El Nattekatjo is op stoomquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maar buitenom is Frutsie prima te vertrouwen even als 12Beaufort
Gewoon even afwachten wat El Nino gaat doen, het kan verkeren daarzo en dan zou IJsland een veel betere optie kunnen zijn.
Dit was wel een flinke jongen. Poh, die hagel ookquote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:05 schreef DemonRage het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Toch best interessante materie over hoe je radarbeelden interpreteert als het gaat om onweersbuien.
Paar jaar geleden toch zonder t-shirt de jaarwisseling kunnen vieren.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nee, ook niet. Ook nog nooit voorgekomen hier.
Ik zou bijna mijn username naar die naam willen veranderenquote:
Je schoonmoeder draaide zich om in bed?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 02:33 schreef Dutch_view het volgende:
Dacht dat t onweerde maar was toch echt een aardbeving bij Assen![]()
Hele huis schudde.
... ohne ende!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 07:45 schreef INViCTuS het volgende:
Nat en koud, Zo'n slepend front. Wat een treurnis.
Nah, hoop wel dat er vanmiddag een keer een end aan komtquote:
Mocht die El Nino een "super" El Nino worden, dan is de kans op een zachte en zeiknatte winter wel een stuk groter. Kans op sneeuw is dan dus niet zo groot. Enigszins zacht vind ik niet zo erg, maar zeiknat is wel vervelendquote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Misschien zelfs weer een sneeuwloze winter ergens in Nederland?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 14:04 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]Graag nog een foto van een mannetje oid erbij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 14:04 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is gewoon koud buiten. Waar is de zon![]()
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 14 maart 2026 15:51 schreef d.k. het volgende:
Hagel in de regio Eindhoven en zoveel dat de hockeyvelden onbespeelbaar werden. Het kwam er echt uitvallen en het werd ook heel donker. Van die dikke pijnlijke hagel.
Ja en net onder Groningen gedoe op a28 door hagel sneeuwvalquote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:53 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zoo ik heb mijn huiswerk weer klaar![]()
Ik lees buien? Onweer? Hagel? Euhh hier echt niks aan de hand
quote:
quote:
quote:Op zondag 15 maart 2026 13:14 schreef Pisces29 het volgende:
Heerlijke strandwandeling gemaakt.Veel minder koud dan gister. ZondagGoden.
quote:Op zondag 15 maart 2026 16:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Heerlijk gewandeld over de hei in de zon. Winterjas kon uit, toch te warm. En daarna lekker geluncht op het terras van het Heidecafe. Mooi.
Dat die band maar snel doortrekt, zo het nu lijkt kan ik morgen droog overkomen naar mijn werkquote:
Storm staat niet op het programma, die 9bft is dan ook wel een vreemde uitschieterquote:
Op de Noordzee is al wat te zien.quote:Op zondag 15 maart 2026 21:30 schreef DemonRage het volgende:
Kleine kans op onweer vannacht.
Ook maar iets van onweer in de nacht zou mooi zijn.
Daar hebben ze paraplu's en capuchons voor uitgevonden.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:50 schreef ondeugend het volgende:
Echt vroeg lenteweer.
7 verschillende weertypen per dag.
Ik hou er wel van. Wel zorgen dat je niet verrast wordt door plotselinge buien van welk soort dan ook.
Gewoon een goede hardshell jas aanschaffenquote:Op maandag 16 maart 2026 11:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar hebben ze paraplu's en capuchons voor uitgevonden.
Zit geen woord Spaans bijquote:
Al verloopt maart wel veel warmer dan eigenlijk hoort. Wel prima. Al moet de verwarming nog steeds wel aanquote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:57 schreef MissHobje het volgende:
Vanochtend grijs en koud en in de middag een flauw zonnetje die doorkwam maakte het wel een stuk aangenamer vandaag en het was droog![]()
Moet wel zeggen dat ik die kou ook helemaal zat ben.
Verwarming, serieus?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:38 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Al verloopt maart wel veel warmer dan eigenlijk hoort. Wel prima. Al moet de verwarming nog steeds wel aan
Alsof dat raar is half maartquote:
ik compenseer het wel begin aprilquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:38 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Al verloopt maart wel veel warmer dan eigenlijk hoort. Wel prima. Al moet de verwarming nog steeds wel aan
Hier gaat de verwarming niet zomaar aan. Maar dat is ook een kwestie van opvoeding geweest. Soms zit je half te sterven van de kou en denk je opeens dat je zelf mag bepalen op de verwarming omhoog mag. Zit er zo ingestamptquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:53 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Alsof dat raar is half maart![]()
Zondagochtend was het hier nog -3 buiten, dus toen was de woonkamer afgekoeld naar 16.5. alsof het buiten al wekenlang warm is ofzo. Vandaag was vrijwel de hele dag grijs en graad of 12/13.
"Eind begin februari". Is dat ergens zo 8-10 februari? Het einde van begin februari?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:06 schreef MissHobje het volgende:
[..]
ik compenseer het wel begin april
En de verwarming is al uit sinds eind begin februari.
Goed voor je woning ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:31 schreef mitt het volgende:
[..]
Hier gaat de verwarming niet zomaar aan. Maar dat is ook een kwestie van opvoeding geweest. Soms zit je half te sterven van de kou en denk je opeens dat je zelf mag bepalen op de verwarming omhoog mag. Zit er zo ingestampt
Half te sterven van de kou? Maar waarom ookquote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:31 schreef mitt het volgende:
[..]
Hier gaat de verwarming niet zomaar aan. Maar dat is ook een kwestie van opvoeding geweest. Soms zit je half te sterven van de kou en denk je opeens dat je zelf mag bepalen op de verwarming omhoog mag. Zit er zo ingestampt
Dat vraag ik me ook altijd af. Mensen die 'vrijwillig' kapot liggen te gaan van de kou, terwijl ze dat met een druk of draai aan de knop kunnen voorkomen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 07:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Half te sterven van de kou? Maar waarom ook
Dat is dan heel dom. Altijd de verwarming op 17 of lager in huis is echt heel erg ongezond.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:31 schreef mitt het volgende:
[..]
Huh leg uit?quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is dan heel dom. Altijd de verwarming op 17 of lager in huis is echt heel erg ongezond.
Schimmel vorming in je woning en voor je eigen gezondheid ook niet verstandig, lichaam moet hard werken om comfortabel te kunnen leven en verlaagt je weerstand.quote:
Minimaal 19 graden is het zelfs voor in huis waar je voornamelijk stil zit.quote:
Je hebt trouwens wel echt overal experts voor/van tegenwoordig. Hoe vaak je dat wel niet hoort.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Minimaal 19 graden is het zelfs voor in huis waar je voornamelijk stil zit.
We kennen het allemaal, dat moment waarop je trots vertelt dat je de verwarming standaard op 19 hebt staan. Alsof je een morele medaille verdient, ergens tussen klimaatheld en crisisoverlever in. De afgelopen jaren is die temperatuur uitgegroeid tot een soort sociaal keurmerk: ben je “goed bezig”, dan stook je zuinig. Punt. Wie voorkomt dat er energie verspild wordt, voelt zich vaak moreel in het gelijk staan.
Toch schuift een groeiende groep experts nu ongemakkelijk op hun stoel. Huisartsen, longartsen, arbeidsfysiologen: zij zien meer mensen met stijve spieren, verergerde luchtwegklachten en verstoorde slaap. Eén arts noemde het off the record “de stille bijwerking van de energietransitie”. 19 graden is niet extreem koud, maar voor veel lichamen wél net onder de comfort- en gezondheidsgrens.
Zeker waar. Al denk ik dat huisartsen en longartsen wel echt experts zijn op het gebied van gezondheid.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Je hebt trouwens wel echt overal experts voor/van tegenwoordig. Hoe vaak je dat wel niet hoort.
Als ik het te koud vind ik huis, dan trap ik de verwarming gewoon aan. Waarom in de kou zitten? Beter voor het milieu![]()
Vorig jaar zei je dat je geen kraampje langs de weg had. Maar kan dat nog veranderen?quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag twee nieuwe aardbeienrassen erbij geplant.
Van elk 150 stuks
Nog steeds niet. We delen alles wat 'over' is uit. En dat is veelquote:Op woensdag 18 maart 2026 18:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vorig jaar zei je dat je geen kraampje langs de weg had. Maar kan dat nog veranderen?(Niet dat ik in de buurt woon.)
Leuk, mooie dingen doe je.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:58 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nog steeds niet. We delen alles wat 'over' is uit. En dat is veel
Soms ook kleine donatie voedselbank, maar meeste wordt gewoon in de wijk uitgedeeld of aan minderbedeelden elders in het dorp.
En natuurlijk zelf voldoende meepikken. Al hebben we thuis ook nog een klein moestuintje voor de leuk.
Mens moet bezig blijven he.quote:
Je moet wat met je tijd doenquote:
Uiteraard want dan ben ik weer een paar dagen vrij.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wel jammer dat het volgende week weer wat minder weer is.
Je treft het wel he.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:34 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Uiteraard want dan ben ik weer een paar dagen vrij.
Wij welquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:51 schreef Pisces29 het volgende:
Wat een dag joh.Ik eet nog net niet in de tuin vanavond.
Stel oe anquote:
Vandaag anders weer gewoon koudquote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:04 schreef MissHobje het volgende:
Moet zeggen.. deze hele week was gewoon prima, tikkeltje koeltjes nog maar die zon![]()
Hier vanmorgen nog wat zon maar al snel trok het helemaal dicht, dus echt veel heb ik er niet van kunnen genietenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:04 schreef MissHobje het volgende:
[..]
ja die winterjas is nog steeds nodig maar die zonnnn, zaaaalig!
Jij loopt met 14 graden nog in de winterjas?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:04 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Het is nu 2 graden, dan is een winterjas niet zo heel gekquote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Jij loopt met 14 graden nog in de winterjas?
Willen we meer of minder weer?quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wel jammer dat het volgende week weer wat minder weer is.
Misschien nu nodig maar donderdag en vrijdag zomerjasquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:04 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Een winterjas in Nederland is per definitie gek.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Het is nu 2 graden, dan is een winterjas niet zo heel gek
Goeie grapquote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Een winterjas in Nederland is per definitie gek.
De handschoenen waren wel weer nodig vanochtendquote:
Als het vriest in alleen een t-shirt lopen is niet gek zeker?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maart/april kunnen de verschillen tussen noord en oost/zuid Nederland best groot zijn. Hij woont in Noordwest Friesland, volgens mij. Bij jou is het op knmi kaartje momenteel 11-12 graden en bij hem amper 5. Toch een 6/7 verschil wat je echt wel zal voelen. En 5 graden is ook gewoon koud.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Soms heb ik het idee in een ander land te wonen dan menigeen hier
Hij vindt 20 ondraaglijk en kokend heet. Dat ligt niet aan de verschillen in Nederland. Dat ligt aan hem.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:26 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maart/april kunnen de verschillen tussen noord en oost/zuid Nederland best groot zijn. Hij woont in Noordwest Friesland, volgens mij. Bij jou is het op knmi kaartje momenteel 11-12 graden en bij hem amper 5. Toch een 6/7 verschil wat je echt wel zal voelen. En 5 graden is ook gewoon koud.
Ik heb over het algemeen wel alleen een t-shirt er onder aanquote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Afgelopen winter was mijn 'winter'jas voor het eerst in de 3 winters dat ik hem heb eens niet warm genoeg.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als het vriest in alleen een t-shirt lopen is niet gek zeker?![]()
Niet dat ik een echte winterjas heb, maar dat terzijde. Die dikke dingen vind ik helemaal niks. Doe mij maar een hardshell en als het koud is een bodywarmer eronder
Misschien, maar gelukkig heeft heel Nederland een airco die draait op zonne-energiequote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:06 schreef 12Beaufort het volgende:
In het zuidwesten van de VS worden momenteel allemaal warmterecords gebroken. Ik ben benieuwd of we hier deze zomer weer eens de 40 gaan aantikken.
12Beaufort in WKN / Ongekende hittegolf voor de VS
Het was geen 14 helaas..kwamen niet veel verder dan 12quote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Jij loopt met 14 graden nog in de winterjas?
Mijn airco werkt niet echt goed meer als de delta t groter dan 10 graden is.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Misschien, maar gelukkig heeft heel Nederland een airco die draait op zonne-energie
Ik heb (nog) geen aircoquote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Misschien, maar gelukkig heeft heel Nederland een airco die draait op zonne-energie
Je laat je inspireren door de aflevering: You better shop around van Married with Children?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn airco werkt niet echt goed meer als de delta t groter dan 10 graden is.
Kan ik oprecht beter gewoon de boel dichthouden en de hele dag in de supermarkt zitten.
Dat doe ik jaquote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:50 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Goeie grap![]()
99.99% van de mensen loopt in de winter in een winterjas, maar jij noemt dat gek
Nee, dat is niet gekquote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als het vriest in alleen een t-shirt lopen is niet gek zeker?![]()
Niet dat ik een echte winterjas heb, maar dat terzijde. Die dikke dingen vind ik helemaal niks. Doe mij maar een hardshell en als het koud is een bodywarmer eronder
'Airco'quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn airco werkt niet echt goed meer als de delta t groter dan 10 graden is.
Kan ik oprecht beter gewoon de boel dichthouden en de hele dag in de supermarkt zitten.
Ja, tuurlijk. Een trui onder een winterjas zou het verhaal helemaal bizar maken.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:45 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik heb over het algemeen wel alleen een t-shirt er onder aan
Verschil is inderdaad wel vaak fors ja. Noorden zit snel in de kou die van Scandinavië wat omlaag valt en Limburg krijgt vaak wat warmte vanuit zuid(oost)en van Europa.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:26 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maart/april kunnen de verschillen tussen noord en oost/zuid Nederland best groot zijn. Hij woont in Noordwest Friesland, volgens mij. Bij jou is het op knmi kaartje momenteel 11-12 graden en bij hem amper 5. Toch een 6/7 verschil wat je echt wel zal voelen. En 5 graden is ook gewoon koud.
20 is nog net te doen. 25 is kokend heet, 30 is ondraaglijk, 35 krijg ik een psychose en verlies ik levenszekerheid. Boven de 40 ooit helaas meegemaakt, hittestuwing die dag. Dat was oprecht erg engquote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:33 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hij vindt 20 ondraaglijk en kokend heet. Dat ligt niet aan de verschillen in Nederland. Dat ligt aan hem.
Ik vind zoiets altijd wel een lekkere start van de dag. Koud en zonnig.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:36 schreef 12Beaufort het volgende:
Het was een koude start. Met hier en daar zelfs wat vorst.
[ afbeelding ]
Dat ligt in de regel meer aan aanlandige wind en de nabijheid van een bel aan koud water in deze periode of bewolking. Polder de Duitse Bocht in en er zal amper verschil meer zijn tussen zuid(oost) NL en noord NL.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 20:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Verschil is inderdaad wel vaak fors ja. Noorden zit snel in de kou die van Scandinavië wat omlaag valt en Limburg krijgt vaak wat warmte vanuit zuid(oost)en van Europa.
Niks mis mee idd.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:53 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ik vind zoiets altijd wel een lekkere start van de dag. Koud en zonnig.
Maar mensen; wat krijgen we vanaf woensdag slecht weer. Wat weer een paar dagen minimaal schijnt aan te houden. Maarja, maart roert zijn staart he
Naar buiten gaan om af te koelenquote:
Echt he, lang geleden dat je in korte broek, t-shirt en teenslippers (birkenstocks @Wereldgozerquote:
Wat een hittequote:Op zondag 22 maart 2026 12:42 schreef ondeugend het volgende:
Hier gewoon 2 keer zo warm als gisteren!
En das echt.
Bijna ondragelijk die 14 gradenquote:
Hebben de koutisten ook weer een dagje rust van deze absolute hell.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:16 schreef Scjvb het volgende:
Volgende week donderdag naar verwachting anders best een fris dagje met slechts 7 graden!
Het was gisteren -130 bij jullie? Frisquote:Op zondag 22 maart 2026 12:42 schreef ondeugend het volgende:
Hier gewoon 2 keer zo warm als gisteren!
En das echt.
quote:Op zondag 22 maart 2026 12:22 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb gordijnen dicht want teveel zon
Niet zo mooiquote:Op zondag 22 maart 2026 15:35 schreef 12Beaufort het volgende:
Vorstgrens daalt naar zo'n 500 meter, wat voor (natte) sneeuw kan gaan zorgen vanaf woensdag.
Ook april lijkt koud van start te gaan. De stroming komt in beide gevallen rechtstreeks uit het noordpoolgebied.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kan gebeuren.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:35 schreef 12Beaufort het volgende:
Vorstgrens daalt naar zo'n 500 meter, wat voor (natte) sneeuw kan gaan zorgen vanaf woensdag.
Ook april lijkt koud van start te gaan. De stroming komt in beide gevallen rechtstreeks uit het noordpoolgebied.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sneeuw in april is niet heel bijzonder idd.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:51 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Kan gebeuren.
1 april ‘22 ook sneeuw.
Zullen wel weer de treinen en verkeer ontregeld zijn donderdagquote:Op zondag 22 maart 2026 15:35 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zal wel wat meevallen denk ikquote:Op zondag 22 maart 2026 18:12 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Zullen wel weer de treinen en verkeer ontregeld zijn donderdag
Het wordt sneeuw laat alles al remmen
Dikke wollen trui nog steeds hierquote:Op zaterdag 21 maart 2026 20:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk. Een trui onder een winterjas zou het verhaal helemaal bizar maken.
Ik zou wegsmelten.
[..]
Verschil is inderdaad wel vaak fors ja. Noorden zit snel in de kou die van Scandinavië wat omlaag valt en Limburg krijgt vaak wat warmte vanuit zuid(oost)en van Europa.
[..]
20 is nog net te doen. 25 is kokend heet, 30 is ondraaglijk, 35 krijg ik een psychose en verlies ik levenszekerheid. Boven de 40 ooit helaas meegemaakt, hittestuwing die dag. Dat was oprecht erg eng
quote:Op zondag 22 maart 2026 19:40 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dikke wollen trui nog steeds hierben echt een ijsblokje als ik dat niet doe.
Nu is het wel zo met wol dat het reguleert, zalig!!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |