Dat is dan heel dom. Altijd de verwarming op 17 of lager in huis is echt heel erg ongezond.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:31 schreef mitt het volgende:
[..]
Hier gaat de verwarming niet zomaar aan. Maar dat is ook een kwestie van opvoeding geweest. Soms zit je half te sterven van de kou en denk je opeens dat je zelf mag bepalen op de verwarming omhoog mag. Zit er zo ingestampt
Huh leg uit?quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is dan heel dom. Altijd de verwarming op 17 of lager in huis is echt heel erg ongezond.
Schimmel vorming in je woning en voor je eigen gezondheid ook niet verstandig, lichaam moet hard werken om comfortabel te kunnen leven en verlaagt je weerstand.quote:
Minimaal 19 graden is het zelfs voor in huis waar je voornamelijk stil zit.quote:
Je hebt trouwens wel echt overal experts voor/van tegenwoordig. Hoe vaak je dat wel niet hoort.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Minimaal 19 graden is het zelfs voor in huis waar je voornamelijk stil zit.
We kennen het allemaal, dat moment waarop je trots vertelt dat je de verwarming standaard op 19 hebt staan. Alsof je een morele medaille verdient, ergens tussen klimaatheld en crisisoverlever in. De afgelopen jaren is die temperatuur uitgegroeid tot een soort sociaal keurmerk: ben je “goed bezig”, dan stook je zuinig. Punt. Wie voorkomt dat er energie verspild wordt, voelt zich vaak moreel in het gelijk staan.
Toch schuift een groeiende groep experts nu ongemakkelijk op hun stoel. Huisartsen, longartsen, arbeidsfysiologen: zij zien meer mensen met stijve spieren, verergerde luchtwegklachten en verstoorde slaap. Eén arts noemde het off the record “de stille bijwerking van de energietransitie”. 19 graden is niet extreem koud, maar voor veel lichamen wél net onder de comfort- en gezondheidsgrens.
Zeker waar. Al denk ik dat huisartsen en longartsen wel echt experts zijn op het gebied van gezondheid.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Je hebt trouwens wel echt overal experts voor/van tegenwoordig. Hoe vaak je dat wel niet hoort.
Als ik het te koud vind ik huis, dan trap ik de verwarming gewoon aan. Waarom in de kou zitten? Beter voor het milieu![]()
Vorig jaar zei je dat je geen kraampje langs de weg had. Maar kan dat nog veranderen?quote:Op woensdag 18 maart 2026 17:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag twee nieuwe aardbeienrassen erbij geplant.
Van elk 150 stuks
Nog steeds niet. We delen alles wat 'over' is uit. En dat is veelquote:Op woensdag 18 maart 2026 18:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vorig jaar zei je dat je geen kraampje langs de weg had. Maar kan dat nog veranderen?(Niet dat ik in de buurt woon.)
Leuk, mooie dingen doe je.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:58 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nog steeds niet. We delen alles wat 'over' is uit. En dat is veel
Soms ook kleine donatie voedselbank, maar meeste wordt gewoon in de wijk uitgedeeld of aan minderbedeelden elders in het dorp.
En natuurlijk zelf voldoende meepikken. Al hebben we thuis ook nog een klein moestuintje voor de leuk.
Mens moet bezig blijven he.quote:
Je moet wat met je tijd doenquote:
Uiteraard want dan ben ik weer een paar dagen vrij.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wel jammer dat het volgende week weer wat minder weer is.
Je treft het wel he.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:34 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Uiteraard want dan ben ik weer een paar dagen vrij.
Wij welquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:51 schreef Pisces29 het volgende:
Wat een dag joh.Ik eet nog net niet in de tuin vanavond.
Stel oe anquote:
Vandaag anders weer gewoon koudquote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:04 schreef MissHobje het volgende:
Moet zeggen.. deze hele week was gewoon prima, tikkeltje koeltjes nog maar die zon![]()
Hier vanmorgen nog wat zon maar al snel trok het helemaal dicht, dus echt veel heb ik er niet van kunnen genietenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:04 schreef MissHobje het volgende:
[..]
ja die winterjas is nog steeds nodig maar die zonnnn, zaaaalig!
Jij loopt met 14 graden nog in de winterjas?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:04 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Het is nu 2 graden, dan is een winterjas niet zo heel gekquote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Jij loopt met 14 graden nog in de winterjas?
Willen we meer of minder weer?quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wel jammer dat het volgende week weer wat minder weer is.
Misschien nu nodig maar donderdag en vrijdag zomerjasquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:04 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Een winterjas in Nederland is per definitie gek.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Het is nu 2 graden, dan is een winterjas niet zo heel gek
Goeie grapquote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Een winterjas in Nederland is per definitie gek.
De handschoenen waren wel weer nodig vanochtendquote:
Als het vriest in alleen een t-shirt lopen is niet gek zeker?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maart/april kunnen de verschillen tussen noord en oost/zuid Nederland best groot zijn. Hij woont in Noordwest Friesland, volgens mij. Bij jou is het op knmi kaartje momenteel 11-12 graden en bij hem amper 5. Toch een 6/7 verschil wat je echt wel zal voelen. En 5 graden is ook gewoon koud.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Soms heb ik het idee in een ander land te wonen dan menigeen hier
Hij vindt 20 ondraaglijk en kokend heet. Dat ligt niet aan de verschillen in Nederland. Dat ligt aan hem.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:26 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maart/april kunnen de verschillen tussen noord en oost/zuid Nederland best groot zijn. Hij woont in Noordwest Friesland, volgens mij. Bij jou is het op knmi kaartje momenteel 11-12 graden en bij hem amper 5. Toch een 6/7 verschil wat je echt wel zal voelen. En 5 graden is ook gewoon koud.
Ik heb over het algemeen wel alleen een t-shirt er onder aanquote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Afgelopen winter was mijn 'winter'jas voor het eerst in de 3 winters dat ik hem heb eens niet warm genoeg.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als het vriest in alleen een t-shirt lopen is niet gek zeker?![]()
Niet dat ik een echte winterjas heb, maar dat terzijde. Die dikke dingen vind ik helemaal niks. Doe mij maar een hardshell en als het koud is een bodywarmer eronder
Misschien, maar gelukkig heeft heel Nederland een airco die draait op zonne-energiequote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:06 schreef 12Beaufort het volgende:
In het zuidwesten van de VS worden momenteel allemaal warmterecords gebroken. Ik ben benieuwd of we hier deze zomer weer eens de 40 gaan aantikken.
12Beaufort in WKN / Ongekende hittegolf voor de VS
Het was geen 14 helaas..kwamen niet veel verder dan 12quote:Op zaterdag 21 maart 2026 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Jij loopt met 14 graden nog in de winterjas?
Mijn airco werkt niet echt goed meer als de delta t groter dan 10 graden is.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Misschien, maar gelukkig heeft heel Nederland een airco die draait op zonne-energie
Ik heb (nog) geen aircoquote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Misschien, maar gelukkig heeft heel Nederland een airco die draait op zonne-energie
Je laat je inspireren door de aflevering: You better shop around van Married with Children?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn airco werkt niet echt goed meer als de delta t groter dan 10 graden is.
Kan ik oprecht beter gewoon de boel dichthouden en de hele dag in de supermarkt zitten.
Dat doe ik jaquote:Op zaterdag 21 maart 2026 10:50 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Goeie grap![]()
99.99% van de mensen loopt in de winter in een winterjas, maar jij noemt dat gek
Nee, dat is niet gekquote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als het vriest in alleen een t-shirt lopen is niet gek zeker?![]()
Niet dat ik een echte winterjas heb, maar dat terzijde. Die dikke dingen vind ik helemaal niks. Doe mij maar een hardshell en als het koud is een bodywarmer eronder
'Airco'quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn airco werkt niet echt goed meer als de delta t groter dan 10 graden is.
Kan ik oprecht beter gewoon de boel dichthouden en de hele dag in de supermarkt zitten.
Ja, tuurlijk. Een trui onder een winterjas zou het verhaal helemaal bizar maken.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:45 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik heb over het algemeen wel alleen een t-shirt er onder aan
Verschil is inderdaad wel vaak fors ja. Noorden zit snel in de kou die van Scandinavië wat omlaag valt en Limburg krijgt vaak wat warmte vanuit zuid(oost)en van Europa.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:26 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maart/april kunnen de verschillen tussen noord en oost/zuid Nederland best groot zijn. Hij woont in Noordwest Friesland, volgens mij. Bij jou is het op knmi kaartje momenteel 11-12 graden en bij hem amper 5. Toch een 6/7 verschil wat je echt wel zal voelen. En 5 graden is ook gewoon koud.
20 is nog net te doen. 25 is kokend heet, 30 is ondraaglijk, 35 krijg ik een psychose en verlies ik levenszekerheid. Boven de 40 ooit helaas meegemaakt, hittestuwing die dag. Dat was oprecht erg engquote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:33 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hij vindt 20 ondraaglijk en kokend heet. Dat ligt niet aan de verschillen in Nederland. Dat ligt aan hem.
Ik vind zoiets altijd wel een lekkere start van de dag. Koud en zonnig.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:36 schreef 12Beaufort het volgende:
Het was een koude start. Met hier en daar zelfs wat vorst.
[ afbeelding ]
Dat ligt in de regel meer aan aanlandige wind en de nabijheid van een bel aan koud water in deze periode of bewolking. Polder de Duitse Bocht in en er zal amper verschil meer zijn tussen zuid(oost) NL en noord NL.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 20:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Verschil is inderdaad wel vaak fors ja. Noorden zit snel in de kou die van Scandinavië wat omlaag valt en Limburg krijgt vaak wat warmte vanuit zuid(oost)en van Europa.
Niks mis mee idd.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:53 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ik vind zoiets altijd wel een lekkere start van de dag. Koud en zonnig.
Maar mensen; wat krijgen we vanaf woensdag slecht weer. Wat weer een paar dagen minimaal schijnt aan te houden. Maarja, maart roert zijn staart he
Naar buiten gaan om af te koelenquote:
Echt he, lang geleden dat je in korte broek, t-shirt en teenslippers (birkenstocks @Wereldgozerquote:
Wat een hittequote:Op zondag 22 maart 2026 12:42 schreef ondeugend het volgende:
Hier gewoon 2 keer zo warm als gisteren!
En das echt.
Bijna ondragelijk die 14 gradenquote:
Hebben de koutisten ook weer een dagje rust van deze absolute hell.quote:Op zondag 22 maart 2026 13:16 schreef Scjvb het volgende:
Volgende week donderdag naar verwachting anders best een fris dagje met slechts 7 graden!
Het was gisteren -130 bij jullie? Frisquote:Op zondag 22 maart 2026 12:42 schreef ondeugend het volgende:
Hier gewoon 2 keer zo warm als gisteren!
En das echt.
quote:Op zondag 22 maart 2026 12:22 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb gordijnen dicht want teveel zon
Niet zo mooiquote:Op zondag 22 maart 2026 15:35 schreef 12Beaufort het volgende:
Vorstgrens daalt naar zo'n 500 meter, wat voor (natte) sneeuw kan gaan zorgen vanaf woensdag.
Ook april lijkt koud van start te gaan. De stroming komt in beide gevallen rechtstreeks uit het noordpoolgebied.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kan gebeuren.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:35 schreef 12Beaufort het volgende:
Vorstgrens daalt naar zo'n 500 meter, wat voor (natte) sneeuw kan gaan zorgen vanaf woensdag.
Ook april lijkt koud van start te gaan. De stroming komt in beide gevallen rechtstreeks uit het noordpoolgebied.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sneeuw in april is niet heel bijzonder idd.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:51 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Kan gebeuren.
1 april ‘22 ook sneeuw.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |