abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:27:34 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220266916
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

laziness deed inspiratie op in dit topic en de Liatris Spicata bloeien prachtig

De duizendknoop is een bazenplant aldus @Seven

@Lucky_Strike haar favoriete border

Na advies over de plaats voor haar haagje showt @Claudia_x de huidige stand

De wilde wingerd van @sigme brengt herfstvreugde
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:28:21 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220266928
Het seizoen is weer begonnen!

*O*
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:45:57 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220267185
Ik heb afgelopen weekend m'n pruikenboom gesnoeid na het verplaatsen, want door gebrek aan licht groeide hij alle kanten op :+ . Op de nieuwe plek zou het beter moeten gaan met de wildgroei.

Ik heb m'n vlinderstruik tot 30cm teruggesnoeid.

Ik heb m'n etageplanten opgeschoond, er zat echt heel veel schimmel onder de bladeren die op de grond lagen.

Ik heb heel veel ooievaarsbek opgegraven en verspreid over de border waarin ik het weekend ervoor veel verplaatst had.

Ik heb de ijzerhard van vorig jaar teruggesnoeid want ook daar zat al volop nieuw leven in (operatie uitzaaien en jonge aanwas verspreiden gaat dit jaar ook weer door).

Ik heb de hemelsleutel allemaal opgeschoond.

Wolfsmelk heeft de winter heel goed doorstaan, daar heb ik niks aan gedaan.

Ik heb de boerenhortensia gesnoeid.

In de komende 2-3 weken wil ik nog wat hemelsleutel, vedergras en m'n grote pimpernel scheuren.

M'n man is druk bezig met het maken van een looppad en grindstrook, er komt ook een stukje border bij. Dat ecoboard is echt geweldig om borderranden mee te maken.

En een beetje meer aanplanten onder het raam mag wel :+ . Kale vlakte is het nog..

Verder zien we hier al een week of 2 best wat kleur O+ .

Resistance is futile.
pi_220273534
Zojuist kreeg ik mail!
Aaltjes! in beperkte mate.
Voor een balkonbak heb ik andere maatregelen zoals koperband en eco korrels.
https://www.rootsum.nl/aaltjes-tegen-slakken

[ Bericht 0% gewijzigd door AnneX op 06-03-2026 15:23:23 ]
  zaterdag 7 maart 2026 @ 20:16:45 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220286239
AI geeft tuinieren ook wel een andere dimensie. Gemini houdt mijn planten inventarisatie bij, zet jaarlijkse snoeitaken in mijn to-do's en in m'n agenda. En omdat Gemini er ook een bloeiperiode bij zoekt, kan ik dus ook vragen om bij het uitzoeken van nieuwe planten rekening te houden met bloeiseizoenen.

Ik wil in juni/juli met Gemini een rondje te maken door de tuin, eens kijken of Gemini dan ook een beplantingsplan kan schetsen aan de hand van wat er nu staat, en verbetervoorstellen kan doen om planten te verplaatsen :+ .

Hier even de plantenlijst:

Vaste planten & bloemen: Daslook, Nieskruid/Kerstroos, Anemoon, Fijnstraal, Chinese ruit, Gebroken hartjes, Grote pimpernel, Meisjesogen, Vingerhoedskruid, Teunisbloem, Nagelkruid, Aster, Blaassilene, Hemelsleutel, Wilde Marjolein, Duizendknoop, Ooievaarsbek, Vrouwenmantel, IJzerhard, Brandkruid en Wolfsmelk.

Grassen & varens: Steenbreekvaren, Pijpestrootje, Zegge, Lampenpoetsergras en Vedergras.

Heesters & bomen: Blauwe bessen, Klimop, Gelderse roos, Judasboom, Perzisch IJzerhout, Haagbeuk, Sneeuwbal, Vlinderstruik en Lavendel.

Bodembedekkers: Penningkruid.
Resistance is futile.
pi_220291456

Ik was laatst bij Thijsse's hof
https://thijsseshof.nl/
hier in het dorp en er stonden allerlei stekjes te koop van o.a. stinzenplanten.

Ik heb een Weegbreezonnebloem meegenomen. Staat nu nog op balkon en later als ie groter is zet ik m in de tuin.
pi_220291495
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 12:23 schreef Blues het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Ik was laatst bij Thijsse's hof
https://thijsseshof.nl/
hier in het dorp en er stonden allerlei stekjes te koop van o.a. stinzenplanten.

Ik heb een Weegbreezonnebloem meegenomen. Staat nu nog op balkon en later als ie groter is zet ik m in de tuin.
Wat leuk om het zo lokaal te kunnen kopen.
Ik wil wel weer naar onze lokale kweker, maar heb nog geen plan, dus dat komt over een maand ofzo wel. Eerst maar eens al dat achterlijke gras dat overal in de tuin opkomt wieden de komende tijd (al wordt er weer een periode met windkracht 5 voorspeld :X )
pi_220348664
Lente?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 15:04:31 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220349709
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:21 schreef Vanyel het volgende:
Lente?[ afbeelding ]
Mooi! En vroeg. Hier zijn de krokussen pas net uitgebloeid. De tulpen hebben nog wel even nodig. Het zal hier wel kouder zijn ‘s nachts nog.

Wij zijn van het grasdeel een plantenborder met een paadje er tussen aan het maken. Zal ik updates plaatsen? Of hoort dat hier niet want meer aanleg dan bloeiende planten tot nu toe?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220349991
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 15:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Mooi! En vroeg. Hier zijn de krokussen pas net uitgebloeid. De tulpen hebben nog wel even nodig. Het zal hier wel kouder zijn ‘s nachts nog.

Wij zijn van het grasdeel een plantenborder met een paadje er tussen aan het maken. Zal ik updates plaatsen? Of hoort dat hier niet want meer aanleg dan bloeiende planten tot nu toe?
Vanmorgen stond er nog is op de tulpen, ook hier. Maar deze zijn al 3 jaar denk ik, als niet 4. Hoe ouder hoe vroeger heb ik de indruk.

Aanleg telt ook :Y Of juist misschien, daar hebben we stiekem veel meer aan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 16:12:16 #11
244125 laziness
pi_220350249
Het betreft dit stuk gras met mega veel onkruid, gele plekken, mieren die langs de rand het compleet uitgraven. De meneer was ontevreden over de staat van het gras continu en we hadden gras omdat hij dat graag wilde dus ik zag mijn kans schoon om hem mee te krijgen in een plantenborder *)

Meneer lazi was niet zo lazy en schepte in één dag al het gras er uit.
En twee mensen via marktplaats hebben de zoden opgehaald _O_

Alles uit de cirkel ging naar dit stukje border. Amerikaanse sering, verbena en geranium.

Met klinkers uit de cirkel extra versteviging langs de rand gecreëerd.
Paadje getekend

Paadje uit geschept.

Één rol flexibele borderrand bleek net niet voldoende }:|

pi_220350559
Lollig voorlopig eind aan je verhaal :D
  Moderator / Redactie FP zondag 15 maart 2026 @ 18:12:04 #13
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220350965
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 16:50 schreef Vanyel het volgende:
Lollig voorlopig eind aan je verhaal :D
Wie is dat ookalweer in je fotootje? Eerste wat ik dacht was "Stephanie Beatriz", maar weet het niet zeker :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_220351048
Wow laziness, jullie gaan voortvarend aan de slag.
Hier is er een laagblijvend appelboompje verplaatst en nu moet daar een sierappel Red Sentinel komen zodat het daar in de winter ook wat kleur (op hoogte) heeft. Nieuw boompje past niet in ons autootje, dus nu moeten we vervoer zien te regelen
  zondag 15 maart 2026 @ 18:50:42 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220351196
@laziness productief geweest! Wat heb je gebruikt voor de borderrand en wat ga je doen met je pad?
Resistance is futile.
pi_220351253
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:12 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Wie is dat ookalweer in je fotootje? Eerste wat ik dacht was "Stephanie Beatriz", maar weet het niet zeker :P
De ingens.

Vanmorgen om 8u zag ie er nog zo uit
  zondag 15 maart 2026 @ 19:45:08 #17
244125 laziness
pi_220351548
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De ingens.

Vanmorgen om 8u zag ie er nog zo uit

Hij bedoelt je usericon denk ik?
pi_220351988
quote:
10s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:45 schreef laziness het volgende:

[..]
Hij bedoelt je usericon denk ik?
Onmogelijk, want dat is uiteraard O+ Jennifer Beals O+ als Bette in the L word. Die kun je toch niet misnamen :o :o
  zondag 15 maart 2026 @ 22:33:45 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220352789
Ik hoop dat deze dit jaar nou eens niet opgevreten wordt, de eerste twee zomers is het niet van bloeien gekomen (maar gek genoeg gaat 'ie wel aan de wandel):

Resistance is futile.
  Moderator / Redactie FP zondag 15 maart 2026 @ 22:37:31 #20
Rawr
pi_220352803
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 20:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Onmogelijk, want dat is uiteraard O+ Jennifer Beals O+ als Bette in the L word. Die kun je toch niet misnamen :o :o
Nooit gezien, maar bedoelde idd je user icon :P
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 16 maart 2026 @ 14:54:35 #21
244125 laziness
pi_220357543
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:50 schreef Seven. het volgende:
@:laziness productief geweest! Wat heb je gebruikt voor de borderrand en wat ga je doen met je pad?
De eerste hit op google in een kleur die me aan stond :P
Het is gerecycled kunststof.

Pad wordt split met stapstenen.

Maar mooie ronde stapstenen zijn slecht te vinden. Duur en verzending zo mogelijk nog duurder. In de buurt no luck so far.
  maandag 16 maart 2026 @ 19:26:07 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220359763
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 14:54 schreef laziness het volgende:

[..]
De eerste hit op google in een kleur die me aan stond :P
Het is gerecycled kunststof.

Pad wordt split met stapstenen.

Maar mooie ronde stapstenen zijn slecht te vinden. Duur en verzending zo mogelijk nog duurder. In de buurt no luck so far.
Marktplaats is je vriend. Wij hebben bij betondingen besteld maar was idd nogal aan de prijs :') .
Resistance is futile.
pi_220365107
Wolfje doet de groeten. Die blaadjes zijn best bruin zie ik nu.
Met bonusbeest.

pi_220369322
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 14:43 schreef Blues het volgende:
Wolfje doet de groeten. Die blaadjes zijn best bruin zie ik nu.
Met bonusbeest.

[ link | afbeelding ]
Pluk een deel van dat beschadigde blad af. Dan hoeft daar geen energie aan besteed te worden.

Mijn blauwe druifjes begonnen vorige week pas te bloeien. De tête à tête narcisjes bloeien al een paar weken en ook een paar grote narcissen. Sinds 1 week ook grote minitulpjes, Tulipa Turkestanica, met witte bloemetjes die als de zon schijnt wijd open staan.
Dit is het 2e jaar van de voorjaarsbloeiende bloembollen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:15:16 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220376532
Wat gaat het nu ineens ontzettend hard met de natuur de afgelopen paar dagen. Al een stuk of wat forsythia's en (waarschijnlijk) prunussen volop zien bloeien. Ook verschijnt er met de dag meer groen in de bosschages. Komend weekend moet ik echt dringend de vlinderstruiken snoeien want ik zie dat ze al behoorlijk beginnen uit te lopen op het 'oude' hout. Het voorjaar komt er nu echt aan!
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220378362
Boompje/struik gekocht, vanmiddag gaan we ‘m planten. Sierappel Mokum, met donker blad, dat vonden we uiteindelijk voor die plek net leuker dan de ‘gewone’ Red Sentinel. En dan hopelijk op termijn in de winter wat meer kleur in de tuin met die rode appeltjes.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:18:44 #27
244125 laziness
pi_220390087
Meneer Lazi ging zo snel dat ik niet van elke stap foto’s heb.

Het beplantingsplan is mijn aandeel in het geheel.
Lokale kweker had gelukkig bijna alles. Het zijn veeeeel planten dus wordt vervolgd.

Ik moet nog steeds stapstenen ook. Via marktplaats niks binnen een uur rijden. Ik ga de Duitse term voor stapstenen maar eens opzoeken :+
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:34:52 #28
244125 laziness
pi_220390188
Oke waarom heb ik niet eerder aan Duitsland gedacht? ¤6,50 voor een stapsteen naar mijn zin daar en ik kan het zelf ophalen.
pi_220390562
Slingerpaadje O+
Ons boompje (de kweker zegt natuurlijk struik) staat. Eigenlijk had hij een stukje verderop moeten staan, maar dat zag ik pas toen hij stond. Ach ja, als hij maar goed groeit…
De klimrozen krijgen blad, het gaat hard nu, ik hoop dat ze vooral ook wat gaan klimmen, want ik wil ooit wel eens schaduw.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:10:31 #30
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220390887
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:34 schreef laziness het volgende:
Oke waarom heb ik niet eerder aan Duitsland gedacht? ¤6,50 voor een stapsteen naar mijn zin daar en ik kan het zelf ophalen.
Kun je niet gewoon een paar stoeptegels gebruiken?
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:14:30 #31
244125 laziness
pi_220391438
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:10 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Kun je niet gewoon een paar stoeptegels gebruiken?
Nee, het oog wil ook wat. Duitsland is dichterbij dan een bouwmarkt ;)
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:48:59 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220391770
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:18 schreef laziness het volgende:
Meneer Lazi ging zo snel dat ik niet van elke stap foto’s heb.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Het beplantingsplan is mijn aandeel in het geheel.
Lokale kweker had gelukkig bijna alles. Het zijn veeeeel planten dus wordt vervolgd.

Ik moet nog steeds stapstenen ook. Via marktplaats niks binnen een uur rijden. Ik ga de Duitse term voor stapstenen maar eens opzoeken :+
Mooi grind gekozen ^O^
Resistance is futile.
pi_220392122
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Mooi grind gekozen ^O^
Idd!
Wat zit daar toch veel verschil tussen...

Wij hebben het opritje laten doen, er was al tig jaar een rij tegels tussenuit en nog steeds niks aan gedaan 8)7 Er gingen 6 zakken Ardenner split steentjes, in. Worden mooi donker als het regent en met droog weer licht grijs. Er gaat dan weer een wereld voor me open :D

(droog dus)

[ Bericht 10% gewijzigd door Blues op 20-03-2026 21:11:27 ]
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:42:44 #34
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220392583
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:33 schreef Blues het volgende:

[..]
Idd!
Wat zit daar toch veel verschil tussen...

Wij hebben het opritje laten doen, er was al tig jaar een rij tegels tussenuit en nog steeds niks aan gedaan 8)7 Er gingen 6 zakken Ardenner split steentjes, in. Worden mooi donker als het regent en met droog weer licht grijs. Er gaat dan weer een wereld voor me open :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ] (droog dus)
_O_ ziet er echt zoveel beter uit!
Resistance is futile.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:25 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220392602
In onze vorige tuin hadden we Nero ebano grind. Voor ons nieuwe huis is dat te modern dus we hebben deze keer gekozen voor Cordoba grind. Onze grindstrook en nieuwe pad zijn af.

En deze week in Tuinieren met AI :+ :

Mexicaans fijnstraal 10 - 12 stuks
IJzerhard 6 - 8 stuks
Grote pimpernel 3 - 4 stuks
Chinese ruit 3 - 4 stuks

Die ijzerhard zet ik er later dit seizoen wel tussen als de grote uitzaaiing begint. Grote pimpernel ga ik morgen vermeerderen.
Resistance is futile.
pi_220392619
Grind kan te modern zijn?
Gaat en wereld voor me open. Nooit iets anders over gedacht dan 'irritante steentjes waar je niet met blote voeten op wil lopen'.
pi_220392950
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:42 schreef Seven. het volgende:

_O_ ziet er echt zoveel beter uit!
Waarom deden we dat niet eerder ook _O- 8)7
pi_220392951
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:45 schreef Seven. het volgende:
In onze vorige tuin hadden we Nero ebano grind. Voor ons nieuwe huis is dat te modern dus we hebben deze keer gekozen voor Cordoba grind. Onze grindstrook en nieuwe pad zijn af.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

IJzerhard 6 - 8 stuks
Chinese ruit 3 - 4 stuks

Die ijzerhard zet ik er later dit seizoen wel tussen als de grote uitzaaiing begint. Grote pimpernel ga ik morgen vermeerderen.
Jullie huis O+
pi_220394253
Er bloeit al een clematis. Sinds een paar dagen vallen de knoppen opeens op en zojuist waren er al een paar open. Het is de Apple Blossom, z’n blad is deze winter ook redelijk groen gebleven, hij is hier nu echt gesetteld. Het gaat nu echt hard met sommige dingen in de tuin, je ziet haast per dag verschil. De sierkers van de buren is al bijna uitgebloeid, die van ons bloeit bijna.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 10:21:59 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220394661
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:45 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

IJzerhard 6 - 8 stuks
Chinese ruit 3 - 4 stuks

Wat tof zo! Ik kreeg dat soort plaatjes niet uit AI vorig jaar toen ik advies vroeg. Wel 1 tip, de aantallen per m2 die AI adviseert voelt weinig. Zou ff checken bij de kweker wat ze daar adviseren per m2.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 10:24:36 #41
244125 laziness
pi_220394687
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:21 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat tof zo! Ik kreeg dat soort plaatjes niet uit AI vorig jaar toen ik advies vroeg. Wel 1 tip, de aantallen per m2 die AI adviseert voelt weinig. Zou ff checken bij de kweker wat ze daar adviseren per m2.
Eens! Die erigeron heb ik ook gekocht net en dat is 7-9 per m2.

Ik kreeg dit soort plaatjes er ook niet uit en moest ook bijsturen qua aantallen. Het was veel te weinig waar ie oorspronkelijk mee kwam.
  zondag 22 maart 2026 @ 07:00:34 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220402778
Dit was m'n prompt in Gemini, AI verbetert nog regelmatig:

Ik wil m'n nieuwe border aanplanten. Schets op deze foto een beplantingsplan. Ik wil hier Chinese ruit combineren met ijzerhard, grote pimpernel en Mexicaans fijnstraal.

@bleiblei en @laziness thanks! Plantafstand en hoeveelheden ga ik checken. Ik wil alleen vermeerderen wat ik al heb. En ik heb bij Cruydt Hoeck zaden besteld dus ik denk dat ik sowieso af ga wijken van deze schets.

Bosanemoon
Echte kamille
Grote pimpernel
IJzerhard
Knikkend nagelkruid

Als ik kijk naar de hoogte die AI schetst, dan heeft ze niet goed begrepen hoe klein de border eigenlijk is.

Ik vroeg Gemini ook of ze hetzelfde beplantingsplan vanuit een ander perspectief in kon tekenen :') _O-

[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 22-03-2026 07:22:19 ]
Resistance is futile.
pi_220404227
:D
  zondag 22 maart 2026 @ 14:50:48 #44
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220405266
Heerlijk weertje om in de tuin bezig te zijn. Inmiddels alles wel zo'n beetje gesnoeid. Twijfel nog over de Annabelles, denk dat ik daar nog even een week of twee mee wacht.
pi_220406546
Wij zijn ook weer lekker in de tuin bezig geweest. De terrasborder en het terras zijn weer netjes. Het is een begin. De nieuwe camelia staat wel voor het eerst te bloeien. Mooie bloemen zijn het:
  zondag 22 maart 2026 @ 17:39:19 #46
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220407198
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:22 schreef Tuindier het volgende:
Wij zijn ook weer lekker in de tuin bezig geweest. De terrasborder en het terras zijn weer netjes. Het is een begin. De nieuwe camelia staat wel voor het eerst te bloeien. Mooie bloemen zijn het:
[ afbeelding ]
Mooi :Y
Ik had ze ook op mijn verlanglijstje staan, maar dat gaat hier nooit lukken.

We hebben een oprit met klaver. Vandaag een paar emmers gras ertussenuit gestoken.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_220408180
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:39 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Mooi :Y
Ik had ze ook op mijn verlanglijstje staan, maar dat gaat hier nooit lukken.

We hebben een oprit met klaver. Vandaag een paar emmers gras ertussenuit gestoken.
Dat wil ik ook nog steeds (de groene oprit), maar ik krijg mijn man (nog) niet overtuigd helaas.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:25:19 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220410279
De nieuwe border is aangeplant. Uiteindelijk nog best wel afgeweken van de tekening. Het is de zonnigste hoek van de tuin en ik wil veel structuur in de winter. Dus ik heb m'n overvloed aan hemelsleutel gebruikt om het tekort erigeron aan te vullen. Hemelsleutel is een zonliefhebber dus ik heb deze uit een relatief donkere hoek gehaald.

Verder had ik nog wat wilde Marjolein die behoorlijk aan de wandel is gegaan, maar ik vind het een leuke bodembedekker dus die mag ook daar z'n gang gaan.

En ik ga er nog wat judaspenning bij zetten. Die heb ik vorig jaar gezaaid in de volle grond en het is tijd om ze te verspenen.
Resistance is futile.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 21:37:52 #49
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220424443
Er is een enorme run op aaltjes tegen naaktslakken. Bijna niet meer te verkrijgen. Rootsum heeft ze nog wel, maar zal snel ook uitverkocht zijn. Eind deze week krijg ik ze, en het is een perfecte periode met regen om ze uit te zetten.

Voor de rest: Mijn Rhodo en Camelia heb ik wat mest voor zuurminnende planten gegeven. Dat ze binnenkort maar goed mogen bloeien.

Heeft iemand dé gouden tip om korstmos van stenen te krijgen? Nee, geen azijn, bleek of ander spul wat het bodemleven beschadigt. Ik heb zelf HG groene aanslagreiniger aangebracht met een drukspuit. Drie dagen later heb ik de boel met een T-racer schoongespoten, maar nog niet 't beoogd resultaat bereikt. Vanavond nog eens de HG groene aanslagreiniger aangebracht, en tsja, afwachten maar.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 22:09:33 #50
36431 bleiblei
pi_220424602
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:37 schreef Twieki het volgende:
Er is een enorme run op aaltjes tegen naaktslakken. Bijna niet meer te verkrijgen. Rootsum heeft ze nog wel, maar zal snel ook uitverkocht zijn. Eind deze week krijg ik ze, en het is een perfecte periode met regen om ze uit te zetten.

Voor de rest: Mijn Rhodo en Camelia heb ik wat mest voor zuurminnende planten gegeven. Dat ze binnenkort maar goed mogen bloeien.

Heeft iemand dé gouden tip om korstmos van stenen te krijgen? Nee, geen azijn, bleek of ander spul wat het bodemleven beschadigt. Ik heb zelf HG groene aanslagreiniger aangebracht met een drukspuit. Drie dagen later heb ik de boel met een T-racer schoongespoten, maar nog niet 't beoogd resultaat bereikt. Vanavond nog eens de HG groene aanslagreiniger aangebracht, en tsja, afwachten maar.
Wat voor stenen?
pi_220424746
Ik heb vorig jaar wat klaproos zaad verzamelt. Zit nu al maanden in een borrelglaasje :D
Wanneer en waar uitstrooien? Of in een rijtje eerst afgedekt binnen proberen op te kweken?
pi_220424757
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:37 schreef Twieki het volgende:

Ik heb paar keer heet water met niks erover gegooid in laten trekken en schrapen met andere kant vd bezem. Ging wel ok, tis nog niet helemaal weg.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 22:55:03 #53
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220424775
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat voor stenen?
20 x 30cm straksteen. Vrijwel geen voegen.
pi_220424828
@Twieki Ben de naam vergeten: wij worden doodgegooid met reclame voor nieuw spul anti groen. Veilig voor gewas, huisdieren en kinderen.
In een jerrycan.
Dit spul: https://floramix.shop/nl?(...)mpaign=6958868375996

[ Bericht 52% gewijzigd door AnneX op 24-03-2026 23:39:09 ]
  dinsdag 24 maart 2026 @ 23:25:36 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220424868
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:45 schreef Blues het volgende:
Ik heb vorig jaar wat klaproos zaad verzamelt. Zit nu al maanden in een borrelglaasje :D
Wanneer en waar uitstrooien? Of in een rijtje eerst afgedekt binnen proberen op te kweken?
Klaproos is een koudekiemer dus zaaien in het najaar zorgt voor sterkere kiem naar het schijnt. Maar je kunt nu ook in zaaien en bij voorkeur in de volle grond zaaien, klaprozen houden niet verplekken (penwortel).
Resistance is futile.
pi_220424913
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:45 schreef Blues het volgende:
Klaproos verplaatst matig. Gewoon ff rommelen in je grond en uitstrooien. Je bent eigenlijk al wat laat want ze houden van kou voor ze ontkiemen. Als je snel bent pakt ie nog wat koude nachten mee.

Oh precies dat zei Seven ook 8)7

Ik heb ook nog gripzakken vol klaprooszaad liggen. Maar eigenlijk ga ik er vanuit dat die klappiea zichzelf wel hebben uitgezaaid vorig jaar.
  woensdag 25 maart 2026 @ 07:27:55 #57
244125 laziness
pi_220425364
Ik vroeg me al af waarom mijn krokussen en fresia’s allemaal plat en gebroken waren }:|

Er stampen een paar eenden nu dagelijks met hun platvoeten door mijn border. Ze vliegen niet verder dan het tuinhuisje van de buren en gaan daar hard op het dak zitten kwaken om daarna weer door mijn border te waggelen.
  woensdag 25 maart 2026 @ 07:50:13 #58
36431 bleiblei
pi_220425475
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:55 schreef Twieki het volgende:

[..]
20 x 30cm straksteen. Vrijwel geen voegen.
Dat is beton dan neem ik aan?
Dan zou ik sowieso hogedrukspuit mijden. Daarmee spuit je de toplaag er vanaf waardoor mossen nog sneller hechten. Als het korstmossen is kan je het er wellicht vanaf steken met een plamuurmes en het laatste stukje met water, borstel en een hoop elbowgrease?
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:58:03 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220425712
Wij hebben een wadi onder de bomen dus schaduwrijk hoekje. Die wadi bevindt zich onderaan ons slaapkamerraam. Het plan was altijd al om een vijvertje onderin de wadi te graven zodat er permanent water in staat. Ik wil dus ook een beekloopje met een waterschalen zodat er onder het raam een vogelbadje ontstaat.

Op een dag als vandaag, overstroomt de vijverbak dus, maar blijft de onderste schaal wel zo'n beetje droog. De vijverbak zelf graven we precies tussen de hemelwaterafvoer rechts en de overloop links (even inzoomen op de rechterkant van de wadi om te zien wat ik bedoel):

Ik kan qua waterschalen nog niet echt vinden wat ik zoek. Dus ik overweeg om zelf wat in elkaar te flansen met beton. Alleen dat wordt zo verschrikkelijk zwaar en lomp. AI suggereert hypertufa, een mix van cement, perliet en veenmos. Dit zou 10-20 jaar mee kunnen en krijgt ook snel een moslaag. Het moet wel 4 weken uitdrogen en het wordt even zoeken naar materialen voor de mallen (die 2 of 3 schalen krijgen waarschijnlijk niet dezelfde maat en mogelijk worden ze niet rond).
Resistance is futile.
pi_220426035
Wat een heerlijke zoektochten en benieuwd naar je vondsten toch @Seven.
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:40:42 #61
244125 laziness
pi_220426063
Ik doe aan keramiek dus ik zou de waterschalen zelf maken van klei en op steengoed temperatuur af laten bakken. Kan je het zelf handvormen en geen mallen nodig.
pi_220426118
Ik heb zelf een tijdje de meldingen/zoek criteria in marktplaats gehad voor schalen van mn vijvertje. en dat levert best regelmatig meldingen op. Dat zou je ook nog kunnen overwegen ;)
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:42:44 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220426984
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:51 schreef Puala het volgende:
Ik heb zelf een tijdje de meldingen/zoek criteria in marktplaats gehad voor schalen van mn vijvertje. en dat levert best regelmatig meldingen op. Dat zou je ook nog kunnen overwegen ;)
Yes, die heb ik idd aangezet.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:40 schreef laziness het volgende:
Ik doe aan keramiek dus ik zou de waterschalen zelf maken van klei en op steengoed temperatuur af laten bakken. Kan je het zelf handvormen en geen mallen nodig.
Ook een heel tof idee! Moet ik wel ergens een flinke oven zien te vinden.
Resistance is futile.
pi_220427097
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:27 schreef laziness het volgende:
Ik vroeg me al af waarom mijn krokussen en fresia’s allemaal plat en gebroken waren }:|

Er stampen een paar eenden nu dagelijks met hun platvoeten door mijn border. Ze vliegen niet verder dan het tuinhuisje van de buren en gaan daar hard op het dak zitten kwaken om daarna weer door mijn border te waggelen.
Is heus irritant.
Moest toch lachen.
pi_220427102
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is heus irritant.
Moest toch lachen.
Zag jij ze ook voor je :D

Sorry @laziness
pi_220427218
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is heus irritant.
Moest toch lachen.
Ja ik ook :D

Wij hebben hier ook eendengedoe. Elk jaar rond deze tijd zitten er 's nachts en 's ochtends geile eenden te kwaken in de sloot achter onze tuin. En dat houden ze soms een uur vol. Om 03.00 uur }:|
Spoilers!
pi_220427387
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:11 schreef Blues het volgende:

[..]
Zag jij ze ook voor je :D

Sorry @:Laziness
Nee man dat kan ik helemaal niet :D
pi_220427391
De eenden uit de sloot hier tegenover eten onze oprit op
pi_220427416
Hier bloeien nu in een pot heel fraaie blauwe druifjes. Het waait te hard om een foto te maken, dus jullie moeten het even met een link naar een leverancier doen https://www.naturalbulbs.(...)attribute_values=164
pi_220427644
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier bloeien nu in een pot heel fraaie blauwe druifjes. Het waait te hard om een foto te maken, dus jullie moeten het even met een link naar een leverancier doen https://www.naturalbulbs.(...)attribute_values=164
Hier ook. Kreeg bij mijn pensionering op het werk van iedereen bakken vol druiven. Hele balkon is blauw met veel zoemende bijtjes O+
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:59:15 #71
244125 laziness
pi_220427865
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Yes, die heb ik idd aangezet.
[..]
Ook een heel tof idee! Moet ik wel ergens een flinke oven zien te vinden.
Keramiek atelier in de buurt zoeken die stook service aanbiedt en dan ben je gelimiteerd door hun oven maat voor hoe breed je kan.
pi_220428180
De narcissen bij de voordeur liggen plat :'(
pi_220429295
:'(
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:29:14 #74
244125 laziness
pi_220430388
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 14:47 schreef Doedezemaar het volgende:
De narcissen bij de voordeur liggen plat :'(
Door de hagel? Het ging heel hard, grote stenen en het is nog steeds alsof er sneeuw ligt.
  woensdag 25 maart 2026 @ 20:11:50 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220430890
Ik zag net een Eucalyptus hack voorbij komen en ik vroeg mij af of iemand hier er al eens van gehoord heeft:

Zaag elk voorjaar je eucalyptus af op 90cm vanaf de grond (dus hoppa, de hele kroon eruit) en dan blijf je elk jaar ronde blaadjes houden voor je bloemstukken.

:?

Het klinkt logisch. Schijnbaar lopen ze gewoon weer uit.

Ik wil dus dat mijn eucalyptus niet hoger dan 3m wordt en dat haalt 'ie in 1 seizoen met gemak. Dus elk jaar rigoreus afzagen zou hier prima zijn.
Resistance is futile.
  woensdag 25 maart 2026 @ 20:53:28 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220431238
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:59 schreef laziness het volgende:

[..]
Keramiek atelier in de buurt zoeken die stook service aanbiedt en dan ben je gelimiteerd door hun oven maat voor hoe breed je kan.
Is keramiek wel vorstbestendig?
Resistance is futile.
  woensdag 25 maart 2026 @ 21:12:09 #77
244125 laziness
pi_220431329
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is keramiek wel vorstbestendig?
Op steengoed temperatuur wel al dus waar ik mijn cursus volg.
Maar ook aardewerk (dat is lagere temperatuur gebakken) heeft hier deze winter overleefd.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:14:08 #78
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220434099
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is beton dan neem ik aan?
Dan zou ik sowieso hogedrukspuit mijden. Daarmee spuit je de toplaag er vanaf waardoor mossen nog sneller hechten. Als het korstmossen is kan je het er wellicht vanaf steken met een plamuurmes en het laatste stukje met water, borstel en een hoop elbowgrease?
Klopt helemaal, maar dat wist ik toen nog niet. Jarenlang met de hogedrukspuit gewerkt. Dus het doel is nu eigenlijk om ze zo schoon mogelijk te krijgen, om ze daarna opnieuw te impregneren / sealen.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:51:39 #79
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_220434375
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:11 schreef Seven. het volgende:
Ik zag net een Eucalyptus hack voorbij komen en ik vroeg mij af of iemand hier er al eens van gehoord heeft:

Zaag elk voorjaar je eucalyptus af op 90cm vanaf de grond (dus hoppa, de hele kroon eruit) en dan blijf je elk jaar ronde blaadjes houden voor je bloemstukken.

:?

Het klinkt logisch. Schijnbaar lopen ze gewoon weer uit.

Ik wil dus dat mijn eucalyptus niet hoger dan 3m wordt en dat haalt 'ie in 1 seizoen met gemak. Dus elk jaar rigoreus afzagen zou hier prima zijn.
hoe hard woekerd een eucalyptus eigenlijk? ik overweeg er een dicht tegen het huis aan te zetten, maar wil voorkomen dat het mn fundering aantast
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Moderator / Redactie FP donderdag 26 maart 2026 @ 14:49:10 #80
Rawr
pi_220436454
Olé, er zitten rouwvliegjes in de grootste plantenpot, zag ze gistermiddag ineens verschijnen toen ik wat water op de aarde goot omdat die wel erg droog aanvoelde. Heb net zilverfolie over de pot gespannen, om de rand gevouwen, en met plakband vastgezet. Eens zien of die tip werkt en de beestjes over een week of wat dood zijn :P
pi_220436537
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 14:49 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Olé, er zitten rouwvliegjes in de grootste plantenpot, zag ze gistermiddag ineens verschijnen toen ik wat water op de aarde goot omdat die wel erg droog aanvoelde. Heb net zilverfolie over de pot gespannen, om de rand gevouwen, en met plakband vastgezet. Eens zien of die tip werkt en de beestjes over een week of wat dood zijn :P
Pot zonder plant? Of alufolie daaromheen geprakt?

Ben wel benieuwd of dat werkt ja.
  Moderator / Redactie FP donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:54 #82
Rawr
pi_220436564
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 15:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Pot zonder plant? Of alufolie daaromheen geprakt?

Ben wel benieuwd of dat werkt ja.
Er omheen ja :Y
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:16:26 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220438113
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:51 schreef Barreltje het volgende:

[..]
hoe hard woekerd een eucalyptus eigenlijk? ik overweeg er een dicht tegen het huis aan te zetten, maar wil voorkomen dat het mn fundering aantast
De eerste twee jaar in ieder geval vrijwel niet. Ik had er vorig jaar 1 uitgegraven die van 50cm naar dik 3 meter gegroeid was en na 1 keer graven hadden we 'm er al uit :') . Maar ze gaan dus wel als een malle de lucht in.
Resistance is futile.
  donderdag 26 maart 2026 @ 21:52:19 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220439494
Ik denk dat ik dit weekend m'n eucalyptus ga knotten, schijnbaar kan het prima.
Resistance is futile.
  zondag 29 maart 2026 @ 19:55:24 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220461284
Eucalyptus is geknot, ik ben benieuwd of 'ie weer uitloopt :+ . Best een spannend experiment. Verder nog meer wilde Marjolein opgegraven en door de tuin verspreid en de judaspenning verspeend.

En we hebben een eekhoornpaartje, één daarvan wordt steeds heldhaftiger nu we hele walnoten voor ze in het vogelvoederhuisje voor ze neerleggen. Wees welkom, hopelijk kunnen we deze twee snoeperds ook nog eens voor het slaapkamerraam lokken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 29-03-2026 20:00:53 ]
Resistance is futile.
pi_220465311
* De klaprooszaadjes in geultjes direct in de tuin op een zonnige plek uitgezaaid, we zien wel wat er van komt.
* 2 wat iele Ierse heideplantjes nog uit de bak die aan de voorkant stond 2jr geleden of zo bij elkaar in bak met nieuwe aarde in de tuin
* Thijsse's hof plantje (stinzeplant: weegbree-zonnebloem) ging zo hard in zijn kweekpotje dat die ook een lekker nieuw wat ruimere pot heeft. Ook in de tuin gezet op terras.
* Gras ook al een keer gemaaid en hier en daar gesnoeid.

Morgen groenbak naar voren :D :D
pi_220465713
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:36 schreef Blues het volgende:

Blues

* De klaprooszaadjes in geultjes direct in de tuin op een zonnige plek uitgezaaid, we zien wel wat er van komt
Volgende keer een handjevol gewoon in de lucht gooien. Word je verrast waar ze komen O+.
Zaailingen zien er een beetje uit als boze sla.
pi_220466477
Boze sla O+
  dinsdag 31 maart 2026 @ 20:09:34 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220477031
Ik heb vorig jaar Chelsea chop gedaan met m'n hemelsleutels. En nu kom ik een hovenier tegen die ze nu al terugsnoeien! Schijnbaar lopen ze dan veel bossiger en voller uit. Nu is ook een goeie tijd om dan direct in de volle grond te stekken, als je dan toch gaat snoeien.

Iemand al eens een vroege snoei gedaan?
Resistance is futile.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 21:29:40 #90
36431 bleiblei
pi_220478053
Hoe werkt dat? Volle grond stekken? Want heb 3 hemelsleutels staan en wilde er komende weekend paar bij kopen om meer body te hebben. Kort snoeien en stekken is dan goedkoper :D .
pi_220478127
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:09 schreef Seven. het volgende:
Ik heb vorig jaar Chelsea chop gedaan met m'n hemelsleutels. En nu kom ik een hovenier tegen die ze nu al terugsnoeien! Schijnbaar lopen ze dan veel bossiger en voller uit. Nu is ook een goeie tijd om dan direct in de volle grond te stekken, als je dan toch gaat snoeien.

Iemand al eens een vroege snoei gedaan?
Dit moest ik opzoeken. Zo leer je nog eens wat. :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 1 april 2026 @ 00:39:25 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220479462
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:29 schreef bleiblei het volgende:
Hoe werkt dat? Volle grond stekken? Want heb 3 hemelsleutels staan en wilde er komende weekend paar bij kopen om meer body te hebben. Kort snoeien en stekken is dan goedkoper :D .
Dus je snoeit de uitlopers nu terug tot een paar cm, stript de onderste blaadjes en je zet ze of een paar weken op water, of gewoon zo de volle grond in.

Je kan ze ook goed scheuren.

Ik vind dat m'n hemelsleutels best lang een beetje ielig blijven, ik heb 1 volwassen exemplaar die echt oud is, maar ik denk dat het nog wel wat jaartjes gaat duren voor de overige 15-20 jonge plantjes ook zulke mooie pollen vormen.
Resistance is futile.
  woensdag 1 april 2026 @ 00:40:34 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220479463
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:35 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Dit moest ik opzoeken. Zo leer je nog eens wat. :D
Het was heel effectief tegen het uit elkaar vallen der hemelsleutels, maar een bossig resultaat bleef uit.
Resistance is futile.
  woensdag 1 april 2026 @ 00:43:04 #94
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220479465
Hopelijk zijn die koude nachten nu eens snel verleden tijd, dan kan het echt gaan beginnen.
  woensdag 1 april 2026 @ 22:25:25 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220487133
Operatie grasherstel gaat hier binnenkort beginnen. We gaan eind van de maand 2 weken weg dus we zetten een beregeningscomputer op onze tuinsproeier, als het goed is komen de dan terug naar een mooie dichte grasmat.

Eigenlijk wil ik verticuteren overslaan, we hebben weinig mos en ik stoor me helemaal niet aan mos. Heeft dat een negatief effect op het kiemen?
Resistance is futile.
  woensdag 1 april 2026 @ 22:26:56 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220487159
Oh, zag net nog een mooi filmpje voorbijkomen over het vermeerderen van erigeron: vanaf de zijkanten kun je er heel makkelijk stukjes vanaf scheuren. Wortels in het water, beetje snoeien en in de grond ermee. Ga ik volgend jaar proberen.
Resistance is futile.
pi_220487245
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 00:43 schreef PzKpfw het volgende:
Hopelijk zijn die koude nachten nu eens snel verleden tijd, dan kan het echt gaan beginnen.
Toch maar even wachten op de IJsheiligen? zondag 11 mei 2025 – woensdag 14 mei 2025
  woensdag 1 april 2026 @ 22:32:58 #98
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220487251
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2026 22:32 schreef AnneX het volgende:

[..]
Toch maar even wachten op de IJsheiligen? zondag 11 mei 2025 – woensdag 14 mei 2025
40 jaar geleden misschien.
pi_220497162
Iets anders dan tuin…
er is/ was toch ook een kamerplantentopic binnen f&f?
Indien nog steeds een linkje s.v.p.

[ Bericht 19% gewijzigd door AnneX op 03-04-2026 08:11:06 ]
  Moderator / Colorchick vrijdag 3 april 2026 @ 08:12:49 #100
382129 crew  Donna
pi_220497180
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:04 schreef AnneX het volgende:
Iets anders dan tuin…
er is/ was toch ook een kamerplantentopic binnen f&f?
Indien nog steeds een linkje s.v.p.
F&F / Het kamerplantentopic #25: Stekje, plantje, beestje, gft-bak, repeat

De zoekfunctie doet wonderen. :P
pi_220497188
quote:
Dank. Toen ook maar gegoogeld en gevonden.
Snap niet, dat het makkelijker te vinden is!?
  Moderator / Colorchick vrijdag 3 april 2026 @ 08:14:53 #102
382129 crew  Donna
pi_220497192
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:14 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank. Toen ook maar gegoogeld en gevonden.
Snap niet, dat het makkelijker te vinden is!?
Het forum heeft een zoekfunctie.
Je hoeft niet naar Google. :)
pi_220499444
Vandaag weer een lading plantjes gehaald die het hopelijk wel naar hun zin hebben in onze tuin. Stachys byzantina, gele euonymus fortunei en nog wat brunel. Ook nog een extra clematis armandii apple blossom meegenomen om over het prieel te laten groeien. Morgen maar weer eens wat van de plantjes een plekje gaan geven.
pi_220499827
Ik ben zo tevreden met m'n wolfjes O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 april 2026 @ 22:21:45 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220509284
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2026 15:03 schreef sigme het volgende:
Ik ben zo tevreden met m'n wolfjes O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi, Sigme! De mijne voelen zich ook helemaal senang. Mooi om ze te zien gedijen, ze verspreiden zich heel makkelijk en dit is ook zo'n plant die ik ook al op andere plekken in de tuin uitgezet heb. De bedoeling is om dit jaar nog 2 of 3 plekken aan te wijzen.
Resistance is futile.
pi_220509928
De 3 euphorbia Wulfenii bloeien al een paar weken, eentje blijft een beetje achter in groei. De 3 Dixter voelen zich duidelijk minder happy hier, al komen ze nu wel weer op, maar ik moet nog zien of ze dit jaar een beetje massa en vooral mooie oranje bloemen krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')