En katten.quote:Op maandag 13 april 2026 12:03 schreef Z het volgende:
Das Büro.
Het huis van Voskuil op de Lijnbaansgracht is praktisch naast mijn werk. Heeft een plaquette.
[ afbeelding ]
Dat geloof ik. Het is allemaal heel hecht maar ook licht geschreven, hoofdstukken als haakwerkjes. De levenspijn en het zelfmedelijden van die man zijn zo voelbaar en toch blijf je aangenaam op afstand.quote:Op maandag 13 april 2026 12:06 schreef Z het volgende:
Het is een hoop leeswerk Ringo maar je wordt vaak beloond met mooie zinnen aan het eind van meestal korte stukjes. "Buiten scheen de zon maar het vermocht hem niet het leven te omarmen".
Mijn oom heeft alle delen in de kast staan.quote:
Geen idee. De delen kwamen niet allemaal in een keer uit, dus ik heb ze met tussenpozen gelezen.quote:Op maandag 13 april 2026 16:20 schreef drakin het volgende:
5000 pagina's is een leuke uitdaging.
Hoelang hebben jullie daarover gedaan? Voor degenen die het gelezen hebben.
Groter als voelt voor mij als Brabander ook gewoon als juist.quote:Op maandag 13 april 2026 12:56 schreef Ringo het volgende:
Voskuil gebruikt, viel mij op, consequent de groter als-constructie. Ik heb over de juistheid daarvan wel eens op de rand van onaangename gesprekken gevoerd met mensen die zich meer schoolmeester voelden dan ik. Nu heb ik eindelijk een argument om zo’n discussie in der minne te beslechten.
Het is zeker een vervelende man, dat wordt al in het eerste Bureau-deel gauw duidelijk. Wat vóór hem pleit, vind ik, is dat ie daar geen geheim van maakt. Hij maakt van z’n alter ego met plezier een grumpy character.quote:Op maandag 13 april 2026 15:30 schreef Gellius het volgende:
Ik ben er recentelijk in begonnen, maar dat was in een tijd dat er ook veel over zijn dagboeken werd gepubliceerd en daar komt hij toch uit te voorschijn als een tamelijk vervelende man. Ik wéét dat ik werk en kunstenaar moet scheiden, maar toch. Ik had er geen zin an en er is ook nog een zee aan Brakman. Oók een vervelende man.
quote:Beerta kamt voortdurend zijn haar en is volkomen geobsedeerd door seks. Te pas en te onpas vertelt hij Maarten zijn seksueel bezwangerde dromen. Aan het begin van de oorlog wordt hij veroordeeld voor onzedelijke handelingen met een minderjarige jongen. Ook heeft hij een homoseksuele relatie met hoogleraar Karel Ravelli.
Ja! Waar is Claudia? Heeft ze iemand over haar vertrek? verwittigd?quote:Op maandag 13 april 2026 21:05 schreef Gellius het volgende:
Hoewel. Dit is welbeschouwd nog tamelijk tam. Je kan ook een Ayn Rand-lezer zijn, bijvoorbeeld.
quote:Op zondag 9 november 2025 08:18 schreef Claudia_x het volgende:
()
Ik leef nog! Maar ik ben nogal monomaan bezig met werk. Omdat wat ik op mijn werk doe nauwelijks een gespreksonderwerp is op het forum, log ik niet echt meer in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb laatst de kamer van m'n dochter geschilderd, we hebben een nieuwe bank uitgezocht en de Quookerkraan ging kapot. Zo blijf ik een beetje bezig met het huis. Maar als ik dan zo'n verbouwing zie, begint het toch weer wat te kriebelen.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Ik weet ook niet helemaal waar de gelijkenis vandaan komt. Misschien de ironische distantie waarmee hij de wereld en zichzelf beziet.quote:
Ja, ook gelezen. Vrijwillig nog wel. Stond gewoon bij ons in de boekenkastquote:Op dinsdag 14 april 2026 16:21 schreef sigme het volgende:
Hebben jelui 'De wereld gaat aan vlijt ten onder' wel gelezen? Van Max Dendermonde.
Ik had het nota bene op m'n lijst staan bij mijn vwo-examen. Alwaar ze er nog over begonnen ook, waardoor ik het moest opdiepen uit mijn geheugen want het was toen al een paar jaar geleden dat ik het las. Een jaar of twintig geleden heb ik het nog eens herlezen.
Ik wel, de literatuur was totaal niet mijn ding. Geen sf of fantasy zat ertussen, alleen maar saai gewauwel. Het duurde zeker tot de ov kaart dat ik niet las. Ern jaar of zoquote:Op woensdag 15 april 2026 08:40 schreef sigme het volgende:
Ik heb mijn hele lijst vrijwillig gelezen. Dat gezeur over gedwongen lezen en daardoor(?) een weerzin jegens literatuur heb ik nooit echt begrepen.
Ik ook (niet).quote:Op woensdag 15 april 2026 08:40 schreef sigme het volgende:
Ik heb mijn hele lijst vrijwillig gelezen. Dat gezeur over gedwongen lezen en daardoor(?) een weerzin jegens literatuur heb ik nooit echt begrepen.
Ik had voor Engels op mijn lijstquote:Op woensdag 15 april 2026 08:52 schreef drakin het volgende:
[..]
Ik wel, de literatuur was totaal niet mijn ding. Geen sf of fantasy zat ertussen, alleen maar saai gewauwel. Het duurde zeker tot de ov kaart dat ik niet las. Ern jaar of zo
Ik leef nog. En de prunus bloeit.quote:Op maandag 13 april 2026 22:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bedankt! Maar geen inside information dus hoe het met haar gaat
Allemaal niet helaasquote:Op woensdag 15 april 2026 10:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik had voor Engels op mijn lijst
Brave new world
This perfect day
Utopia
1984
‘t Is ook maar wat je er zelf van maakt he?
Dat mocht je helaas niet op je lijst zetten?quote:
We kregen een vaste lijst waar we niet vanaf mochten wijken. En er zat niks bij wat niet ontzettend druilerig saai was.quote:Op woensdag 15 april 2026 12:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat mocht je helaas niet op je lijst zetten?
Dat wou je helaas op je lijst zetten?
Je was helaas niet op het idee gekomen het op je lijst te zetten?
Allemaal, niet helaas?
Is het nu toevallig dat je zo snel reageert of lurk je nog wel. Fijn dat je nog leeft in ieder geval.quote:Op woensdag 15 april 2026 11:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik leef nog. En de prunus bloeit.
Woon je nog steeds in het idyllische X.?quote:Op woensdag 15 april 2026 11:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik leef nog. En de prunus bloeit.
Voor Engels heb ik wel gelezen, gek genoeg daar geen problemen mee gehad. Ik vond dat ook veel leukere lessen op school.quote:Op woensdag 15 april 2026 14:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik ben inmiddels heel oud maar nog wel zo jong dat ik de Tweede Fase heb meegemaakt. Ik moest voor Engels 1 (zegge: één) (!) boek lezen. Klassikaal las men Angela's Ashes, maar omdat ik toch al bezig was met The Hitchhikers Guide To The Galaxy mocht ik daar een verslag over schrijven.
Dichter bij de macht. En wat doe jij eigenlijk nog op deze Louteringsberg? Ga jij me hier verder begeleider? Want wat een gare site is dit geworden.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:43 schreef Gellius het volgende:
Hé. Zoodje. Ben je naar de provincie verhuisd, jij ruggengraatloze groenzoeker?
Of de kinderen worden steeds slimmerquote:Op woensdag 13 mei 2026 20:45 schreef Ringo het volgende:
Conclusie kan alleen maar zijn dat we onszelf steeds dommer maken.
Is gen Z niet de eerste generatie die dommer is dan haar voorganger?quote:
https://www.nu.nl/algemee(...)n-nederlands-af.htmlquote:Hoogleraren Nederlands van alle universiteiten vinden het eindexamen Nederlands ondermaats en inhoudsloos.
Het examen draagt op geen enkele manier bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Dat schrijven de hoogleraren maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Ook is er een petitie gestart om het examen Nederlands "ingrijpend te herzien".
Het is nu vooral 'een kunstje examen doen', terwijl het vak zou moeten gaan over literatuur, cultuur en lees- en schrijfvaardigheid. Het eindexamen is volgens de professoren alleen te maken 'door alle kritische vaardigheden uit te schakelen'. Zowel het vak als het examen zou ingrijpend moeten worden herzien.
Petitie
Marc van Oostendorp, hoogleraar bij de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut en een van de initiatiefnemers van de brief en petitie was eerst 'verbaasd' en uiteindelijk 'verbijsterd' toen hij de examens van dit jaar onder ogen kreeg. "De maat is vol."
De taalkundigen vinden het Nederlandse examen op alle niveaus, vmbo, havo en vwo, ondermaats. ''Het huidige examen draagt niet bij aan de kennis en taalvaardigheid van de leerlingen. Het soort vragen dat gesteld wordt, is niet afgestemd op wat er geleerd moet worden’’
Over het vwo-examen ontstond twee weken geleden al veel ophef omdat bij veel vragen meerdere antwoorden mogelijk bleken.
Trucje
Docenten Nederlands zijn het eens met de hoogleraren, schrijft de krant. Op het examen wordt een trucje getoetst en geen lees- en argumentatievaardigheid, zegt docent en voorzitter van de beroepsvereniging Levende Talen Klaas Heemskerk.
Heemskerk legt de schuld niet bij het College voor Examens (CvE) of het Cito. "Zij voeren slechts uit wat het ministerie wil." De woordvoerder van het CvE beaamt dit. "De inhoud van het examenprogramma is de verantwoordelijkheid van de minister. Onze opdracht is leesvaardigheid te toetsen, dat doen we."
Nederlands is een verplicht eindexamenvak voor alle 207.204 eindexamenscholieren. Het examen bestaat uit een tekst met daar meerkeuzevragen en open vragen over.
Spelfouten
Het probleem daarmee is volgens Van Oostendorp dat bij de meerkeuzevragen over het algemeen alle antwoorden wel in meer of mindere mate te verdedigen zijn. Bij de open vragen mag het antwoord vaak uit slechts 20 woorden bestaan. Spel- en schrijffouten worden in de antwoorden op open vragen niet meegeteld.
''Je zou bijvoorbeeld wel literatuurgeschiedenis in deze opzet kunnen toetsen. Maar voor het toetsen van lees- en argumentatievaardigheden zijn deze examens niet de juiste manier’’, zegt Van Oostendorp.
De groep bezorgde taalkundigen hoopt dat de politiek de oproep oppakt. ''Wij signaleren dit, maar kunnen er helaas niets aan veranderen’’, zegt Van Oostendorp.
Klachten
Over het examen Nederlands kwamen dit jaar veel klachten binnen bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Bijna de helft van alle vwo-leerlingen klaagde over het examen.
Veelgehoorde problemen waren de lange teksten en dat bij sommige vragen meerdere antwoorden mogelijk leken. Het College voor Examens (CvE) liet al weten de puntentelling voor het examen niet aan te passen.
Ik kende die trucjes niet.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:53 schreef Ringo het volgende:
Mijn hele studie Nederlandse taal- en letterkunde heb ik met trucjes succesvol bijeen gerommeld. Het enige waar ik serieus profijt van heb gehad was het bijvak programmeren in Pascal.
Het voelde toen niet als trucjes, ik volgde gewoon braaf het pad dat me werd uitgelegd, haast slaapwandelend naar het einde, dat natuurlijk een begin moest zijn, maar waarvan dan? Ik had echt geen idee. Nog steeds niet trouwens, goddank, helaas, en toch.quote:
Toeval. Ik lurk niet meer.quote:Op woensdag 15 april 2026 12:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is het nu toevallig dat je zo snel reageert of lurk je nog wel. Fijn dat je nog leeft in ieder geval.
Hier ook alles in bloei, over
Zeker. Zo ver weg mogelijk van de macht, in tegenstelling tot zodiakk.quote:Op woensdag 15 april 2026 14:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Woon je nog steeds in het idyllische X.?
Het kan ook nog voorgevoel geweest zijn. Dat je wist dat je genoemd wasquote:Op zaterdag 23 mei 2026 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Toeval. Ik lurk niet meer.
En de prunus is dood…
Het klinkt als iets wat ik ooit bedacht heb, maar weet niet meer wanneer of in welke context..quote:Op zaterdag 23 mei 2026 21:25 schreef sigme het volgende:
Beter katszure rapen eten aan den eigen disch, dan in den vreemde vleesch en visch
quote:Op zaterdag 23 mei 2026 22:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het klinkt als iets wat ik ooit bedacht heb, maar weet niet meer wanneer of in welke context..
quote:De post die je wilt quoten is 7381 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zal er beter op dan en als gaan letten! (Ik hoor dit voortdurend)
Die ontzettend ouderwetse, en iedere keer volkomen misplaatste spreekwoorden zijn juist expres. Maar het zijn wél echte spreekwoorden. (Al worden ze door niemand meer gebruikt)
Beter katszure rapen eten aan den eigen disch, dan in den vreemde vleesch en visch
Nadat de jongste dochter gestorven is:
"De kachel is uut. Wej goat noar bed"
"Prijst jullie zuster, want al wie jong is afgestorven, heeft reeds voor den arbeid zijn rust bedorven en een man over boord is een eter minder"
Nadat het stoffelijk overschot van de jongste dochter door een meute woeste straathonden verscheurd is:
Vanuit het graf sprak Vader met donkere stem: "Een hond heeft liever het gebeent dan het kostelijkst gesteent."
Het gaat dus om de misplaatsing van deze spreekwoorden in absurde en afschuwelijke situaties.
Waarom? Dat weet ik zelf niet.
(Eigenlijk is dit eerder TTK)
Wat kun jij dat toch goed onthouden, S. Ik had wel even gezocht, maar met de zoekfunctie van Fok of Google vond ik niks..quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |