abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:27:34 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220266916
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

laziness deed inspiratie op in dit topic en de Liatris Spicata bloeien prachtig

De duizendknoop is een bazenplant aldus @Seven

@Lucky_Strike haar favoriete border

Na advies over de plaats voor haar haagje showt @Claudia_x de huidige stand

De wilde wingerd van @sigme brengt herfstvreugde
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:28:21 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220266928
Het seizoen is weer begonnen!

*O*
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:45:57 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220267185
Ik heb afgelopen weekend m'n pruikenboom gesnoeid na het verplaatsen, want door gebrek aan licht groeide hij alle kanten op :+ . Op de nieuwe plek zou het beter moeten gaan met de wildgroei.

Ik heb m'n vlinderstruik tot 30cm teruggesnoeid.

Ik heb m'n etageplanten opgeschoond, er zat echt heel veel schimmel onder de bladeren die op de grond lagen.

Ik heb heel veel ooievaarsbek opgegraven en verspreid over de border waarin ik het weekend ervoor veel verplaatst had.

Ik heb de ijzerhard van vorig jaar teruggesnoeid want ook daar zat al volop nieuw leven in (operatie uitzaaien en jonge aanwas verspreiden gaat dit jaar ook weer door).

Ik heb de hemelsleutel allemaal opgeschoond.

Wolfsmelk heeft de winter heel goed doorstaan, daar heb ik niks aan gedaan.

Ik heb de boerenhortensia gesnoeid.

In de komende 2-3 weken wil ik nog wat hemelsleutel, vedergras en m'n grote pimpernel scheuren.

M'n man is druk bezig met het maken van een looppad en grindstrook, er komt ook een stukje border bij. Dat ecoboard is echt geweldig om borderranden mee te maken.

En een beetje meer aanplanten onder het raam mag wel :+ . Kale vlakte is het nog..

Verder zien we hier al een week of 2 best wat kleur O+ .

Resistance is futile.
pi_220273534
Zojuist kreeg ik mail!
Aaltjes! in beperkte mate.
Voor een balkonbak heb ik andere maatregelen zoals koperband en eco korrels.
https://www.rootsum.nl/aaltjes-tegen-slakken

[ Bericht 0% gewijzigd door AnneX op 06-03-2026 15:23:23 ]
  zaterdag 7 maart 2026 @ 20:16:45 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220286239
AI geeft tuinieren ook wel een andere dimensie. Gemini houdt mijn planten inventarisatie bij, zet jaarlijkse snoeitaken in mijn to-do's en in m'n agenda. En omdat Gemini er ook een bloeiperiode bij zoekt, kan ik dus ook vragen om bij het uitzoeken van nieuwe planten rekening te houden met bloeiseizoenen.

Ik wil in juni/juli met Gemini een rondje te maken door de tuin, eens kijken of Gemini dan ook een beplantingsplan kan schetsen aan de hand van wat er nu staat, en verbetervoorstellen kan doen om planten te verplaatsen :+ .

Hier even de plantenlijst:

Vaste planten & bloemen: Daslook, Nieskruid/Kerstroos, Anemoon, Fijnstraal, Chinese ruit, Gebroken hartjes, Grote pimpernel, Meisjesogen, Vingerhoedskruid, Teunisbloem, Nagelkruid, Aster, Blaassilene, Hemelsleutel, Wilde Marjolein, Duizendknoop, Ooievaarsbek, Vrouwenmantel, IJzerhard, Brandkruid en Wolfsmelk.

Grassen & varens: Steenbreekvaren, Pijpestrootje, Zegge, Lampenpoetsergras en Vedergras.

Heesters & bomen: Blauwe bessen, Klimop, Gelderse roos, Judasboom, Perzisch IJzerhout, Haagbeuk, Sneeuwbal, Vlinderstruik en Lavendel.

Bodembedekkers: Penningkruid.
Resistance is futile.
pi_220291456

Ik was laatst bij Thijsse's hof
https://thijsseshof.nl/
hier in het dorp en er stonden allerlei stekjes te koop van o.a. stinzenplanten.

Ik heb een Weegbreezonnebloem meegenomen. Staat nu nog op balkon en later als ie groter is zet ik m in de tuin.
pi_220291495
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 12:23 schreef Blues het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Ik was laatst bij Thijsse's hof
https://thijsseshof.nl/
hier in het dorp en er stonden allerlei stekjes te koop van o.a. stinzenplanten.

Ik heb een Weegbreezonnebloem meegenomen. Staat nu nog op balkon en later als ie groter is zet ik m in de tuin.
Wat leuk om het zo lokaal te kunnen kopen.
Ik wil wel weer naar onze lokale kweker, maar heb nog geen plan, dus dat komt over een maand ofzo wel. Eerst maar eens al dat achterlijke gras dat overal in de tuin opkomt wieden de komende tijd (al wordt er weer een periode met windkracht 5 voorspeld :X )
pi_220348664
Lente?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 15:04:31 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220349709
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:21 schreef Vanyel het volgende:
Lente?[ afbeelding ]
Mooi! En vroeg. Hier zijn de krokussen pas net uitgebloeid. De tulpen hebben nog wel even nodig. Het zal hier wel kouder zijn ‘s nachts nog.

Wij zijn van het grasdeel een plantenborder met een paadje er tussen aan het maken. Zal ik updates plaatsen? Of hoort dat hier niet want meer aanleg dan bloeiende planten tot nu toe?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220349991
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 15:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Mooi! En vroeg. Hier zijn de krokussen pas net uitgebloeid. De tulpen hebben nog wel even nodig. Het zal hier wel kouder zijn ‘s nachts nog.

Wij zijn van het grasdeel een plantenborder met een paadje er tussen aan het maken. Zal ik updates plaatsen? Of hoort dat hier niet want meer aanleg dan bloeiende planten tot nu toe?
Vanmorgen stond er nog is op de tulpen, ook hier. Maar deze zijn al 3 jaar denk ik, als niet 4. Hoe ouder hoe vroeger heb ik de indruk.

Aanleg telt ook :Y Of juist misschien, daar hebben we stiekem veel meer aan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 16:12:16 #11
244125 laziness
pi_220350249
Het betreft dit stuk gras met mega veel onkruid, gele plekken, mieren die langs de rand het compleet uitgraven. De meneer was ontevreden over de staat van het gras continu en we hadden gras omdat hij dat graag wilde dus ik zag mijn kans schoon om hem mee te krijgen in een plantenborder *)

Meneer lazi was niet zo lazy en schepte in één dag al het gras er uit.
En twee mensen via marktplaats hebben de zoden opgehaald _O_

Alles uit de cirkel ging naar dit stukje border. Amerikaanse sering, verbena en geranium.

Met klinkers uit de cirkel extra versteviging langs de rand gecreëerd.
Paadje getekend

Paadje uit geschept.

Één rol flexibele borderrand bleek net niet voldoende }:|

pi_220350559
Lollig voorlopig eind aan je verhaal :D
  Moderator / Redactie FP zondag 15 maart 2026 @ 18:12:04 #13
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220350965
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 16:50 schreef Vanyel het volgende:
Lollig voorlopig eind aan je verhaal :D
Wie is dat ookalweer in je fotootje? Eerste wat ik dacht was "Stephanie Beatriz", maar weet het niet zeker :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_220351048
Wow laziness, jullie gaan voortvarend aan de slag.
Hier is er een laagblijvend appelboompje verplaatst en nu moet daar een sierappel Red Sentinel komen zodat het daar in de winter ook wat kleur (op hoogte) heeft. Nieuw boompje past niet in ons autootje, dus nu moeten we vervoer zien te regelen
  zondag 15 maart 2026 @ 18:50:42 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220351196
@laziness productief geweest! Wat heb je gebruikt voor de borderrand en wat ga je doen met je pad?
Resistance is futile.
pi_220351253
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:12 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Wie is dat ookalweer in je fotootje? Eerste wat ik dacht was "Stephanie Beatriz", maar weet het niet zeker :P
De ingens.

Vanmorgen om 8u zag ie er nog zo uit
  zondag 15 maart 2026 @ 19:45:08 #17
244125 laziness
pi_220351548
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De ingens.

Vanmorgen om 8u zag ie er nog zo uit

Hij bedoelt je usericon denk ik?
pi_220351988
quote:
10s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:45 schreef laziness het volgende:

[..]
Hij bedoelt je usericon denk ik?
Onmogelijk, want dat is uiteraard O+ Jennifer Beals O+ als Bette in the L word. Die kun je toch niet misnamen :o :o
  zondag 15 maart 2026 @ 22:33:45 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220352789
Ik hoop dat deze dit jaar nou eens niet opgevreten wordt, de eerste twee zomers is het niet van bloeien gekomen (maar gek genoeg gaat 'ie wel aan de wandel):

Resistance is futile.
  Moderator / Redactie FP zondag 15 maart 2026 @ 22:37:31 #20
Rawr
pi_220352803
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 20:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Onmogelijk, want dat is uiteraard O+ Jennifer Beals O+ als Bette in the L word. Die kun je toch niet misnamen :o :o
Nooit gezien, maar bedoelde idd je user icon :P
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 16 maart 2026 @ 14:54:35 #21
244125 laziness
pi_220357543
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:50 schreef Seven. het volgende:
@:laziness productief geweest! Wat heb je gebruikt voor de borderrand en wat ga je doen met je pad?
De eerste hit op google in een kleur die me aan stond :P
Het is gerecycled kunststof.

Pad wordt split met stapstenen.

Maar mooie ronde stapstenen zijn slecht te vinden. Duur en verzending zo mogelijk nog duurder. In de buurt no luck so far.
  maandag 16 maart 2026 @ 19:26:07 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220359763
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 14:54 schreef laziness het volgende:

[..]
De eerste hit op google in een kleur die me aan stond :P
Het is gerecycled kunststof.

Pad wordt split met stapstenen.

Maar mooie ronde stapstenen zijn slecht te vinden. Duur en verzending zo mogelijk nog duurder. In de buurt no luck so far.
Marktplaats is je vriend. Wij hebben bij betondingen besteld maar was idd nogal aan de prijs :') .
Resistance is futile.
pi_220365107
Wolfje doet de groeten. Die blaadjes zijn best bruin zie ik nu.
Met bonusbeest.

pi_220369322
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 14:43 schreef Blues het volgende:
Wolfje doet de groeten. Die blaadjes zijn best bruin zie ik nu.
Met bonusbeest.

[ link | afbeelding ]
Pluk een deel van dat beschadigde blad af. Dan hoeft daar geen energie aan besteed te worden.

Mijn blauwe druifjes begonnen vorige week pas te bloeien. De tête à tête narcisjes bloeien al een paar weken en ook een paar grote narcissen. Sinds 1 week ook grote minitulpjes, Tulipa Turkestanica, met witte bloemetjes die als de zon schijnt wijd open staan.
Dit is het 2e jaar van de voorjaarsbloeiende bloembollen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:15:16 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220376532
Wat gaat het nu ineens ontzettend hard met de natuur de afgelopen paar dagen. Al een stuk of wat forsythia's en (waarschijnlijk) prunussen volop zien bloeien. Ook verschijnt er met de dag meer groen in de bosschages. Komend weekend moet ik echt dringend de vlinderstruiken snoeien want ik zie dat ze al behoorlijk beginnen uit te lopen op het 'oude' hout. Het voorjaar komt er nu echt aan!
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220378362
Boompje/struik gekocht, vanmiddag gaan we ‘m planten. Sierappel Mokum, met donker blad, dat vonden we uiteindelijk voor die plek net leuker dan de ‘gewone’ Red Sentinel. En dan hopelijk op termijn in de winter wat meer kleur in de tuin met die rode appeltjes.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:18:44 #27
244125 laziness
pi_220390087
Meneer Lazi ging zo snel dat ik niet van elke stap foto’s heb.

Het beplantingsplan is mijn aandeel in het geheel.
Lokale kweker had gelukkig bijna alles. Het zijn veeeeel planten dus wordt vervolgd.

Ik moet nog steeds stapstenen ook. Via marktplaats niks binnen een uur rijden. Ik ga de Duitse term voor stapstenen maar eens opzoeken :+
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:34:52 #28
244125 laziness
pi_220390188
Oke waarom heb ik niet eerder aan Duitsland gedacht? ¤6,50 voor een stapsteen naar mijn zin daar en ik kan het zelf ophalen.
pi_220390562
Slingerpaadje O+
Ons boompje (de kweker zegt natuurlijk struik) staat. Eigenlijk had hij een stukje verderop moeten staan, maar dat zag ik pas toen hij stond. Ach ja, als hij maar goed groeit…
De klimrozen krijgen blad, het gaat hard nu, ik hoop dat ze vooral ook wat gaan klimmen, want ik wil ooit wel eens schaduw.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:10:31 #30
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220390887
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:34 schreef laziness het volgende:
Oke waarom heb ik niet eerder aan Duitsland gedacht? ¤6,50 voor een stapsteen naar mijn zin daar en ik kan het zelf ophalen.
Kun je niet gewoon een paar stoeptegels gebruiken?
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:14:30 #31
244125 laziness
pi_220391438
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:10 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Kun je niet gewoon een paar stoeptegels gebruiken?
Nee, het oog wil ook wat. Duitsland is dichterbij dan een bouwmarkt ;)
  vrijdag 20 maart 2026 @ 19:48:59 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220391770
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:18 schreef laziness het volgende:
Meneer Lazi ging zo snel dat ik niet van elke stap foto’s heb.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Het beplantingsplan is mijn aandeel in het geheel.
Lokale kweker had gelukkig bijna alles. Het zijn veeeeel planten dus wordt vervolgd.

Ik moet nog steeds stapstenen ook. Via marktplaats niks binnen een uur rijden. Ik ga de Duitse term voor stapstenen maar eens opzoeken :+
Mooi grind gekozen ^O^
Resistance is futile.
pi_220392122
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Mooi grind gekozen ^O^
Idd!
Wat zit daar toch veel verschil tussen...

Wij hebben het opritje laten doen, er was al tig jaar een rij tegels tussenuit en nog steeds niks aan gedaan 8)7 Er gingen 6 zakken Ardenner split steentjes, in. Worden mooi donker als het regent en met droog weer licht grijs. Er gaat dan weer een wereld voor me open :D

(droog dus)

[ Bericht 10% gewijzigd door Blues op 20-03-2026 21:11:27 ]
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:42:44 #34
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220392583
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:33 schreef Blues het volgende:

[..]
Idd!
Wat zit daar toch veel verschil tussen...

Wij hebben het opritje laten doen, er was al tig jaar een rij tegels tussenuit en nog steeds niks aan gedaan 8)7 Er gingen 6 zakken Ardenner split steentjes, in. Worden mooi donker als het regent en met droog weer licht grijs. Er gaat dan weer een wereld voor me open :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ] (droog dus)
_O_ ziet er echt zoveel beter uit!
Resistance is futile.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:25 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220392602
In onze vorige tuin hadden we Nero ebano grind. Voor ons nieuwe huis is dat te modern dus we hebben deze keer gekozen voor Cordoba grind. Onze grindstrook en nieuwe pad zijn af.

En deze week in Tuinieren met AI :+ :

Mexicaans fijnstraal 10 - 12 stuks
IJzerhard 6 - 8 stuks
Grote pimpernel 3 - 4 stuks
Chinese ruit 3 - 4 stuks

Die ijzerhard zet ik er later dit seizoen wel tussen als de grote uitzaaiing begint. Grote pimpernel ga ik morgen vermeerderen.
Resistance is futile.
pi_220392619
Grind kan te modern zijn?
Gaat en wereld voor me open. Nooit iets anders over gedacht dan 'irritante steentjes waar je niet met blote voeten op wil lopen'.
pi_220392950
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:42 schreef Seven. het volgende:

_O_ ziet er echt zoveel beter uit!
Waarom deden we dat niet eerder ook _O- 8)7
pi_220392951
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:45 schreef Seven. het volgende:
In onze vorige tuin hadden we Nero ebano grind. Voor ons nieuwe huis is dat te modern dus we hebben deze keer gekozen voor Cordoba grind. Onze grindstrook en nieuwe pad zijn af.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

IJzerhard 6 - 8 stuks
Chinese ruit 3 - 4 stuks

Die ijzerhard zet ik er later dit seizoen wel tussen als de grote uitzaaiing begint. Grote pimpernel ga ik morgen vermeerderen.
Jullie huis O+
pi_220394253
Er bloeit al een clematis. Sinds een paar dagen vallen de knoppen opeens op en zojuist waren er al een paar open. Het is de Apple Blossom, z’n blad is deze winter ook redelijk groen gebleven, hij is hier nu echt gesetteld. Het gaat nu echt hard met sommige dingen in de tuin, je ziet haast per dag verschil. De sierkers van de buren is al bijna uitgebloeid, die van ons bloeit bijna.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 10:21:59 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220394661
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:45 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

IJzerhard 6 - 8 stuks
Chinese ruit 3 - 4 stuks

Wat tof zo! Ik kreeg dat soort plaatjes niet uit AI vorig jaar toen ik advies vroeg. Wel 1 tip, de aantallen per m2 die AI adviseert voelt weinig. Zou ff checken bij de kweker wat ze daar adviseren per m2.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 10:24:36 #41
244125 laziness
pi_220394687
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 10:21 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat tof zo! Ik kreeg dat soort plaatjes niet uit AI vorig jaar toen ik advies vroeg. Wel 1 tip, de aantallen per m2 die AI adviseert voelt weinig. Zou ff checken bij de kweker wat ze daar adviseren per m2.
Eens! Die erigeron heb ik ook gekocht net en dat is 7-9 per m2.

Ik kreeg dit soort plaatjes er ook niet uit en moest ook bijsturen qua aantallen. Het was veel te weinig waar ie oorspronkelijk mee kwam.
  zondag 22 maart 2026 @ 07:00:34 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220402778
Dit was m'n prompt in Gemini, AI verbetert nog regelmatig:

Ik wil m'n nieuwe border aanplanten. Schets op deze foto een beplantingsplan. Ik wil hier Chinese ruit combineren met ijzerhard, grote pimpernel en Mexicaans fijnstraal.

@bleiblei en @laziness thanks! Plantafstand en hoeveelheden ga ik checken. Ik wil alleen vermeerderen wat ik al heb. En ik heb bij Cruydt Hoeck zaden besteld dus ik denk dat ik sowieso af ga wijken van deze schets.

Bosanemoon
Echte kamille
Grote pimpernel
IJzerhard
Knikkend nagelkruid

Als ik kijk naar de hoogte die AI schetst, dan heeft ze niet goed begrepen hoe klein de border eigenlijk is.

Ik vroeg Gemini ook of ze hetzelfde beplantingsplan vanuit een ander perspectief in kon tekenen :') _O-

[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 22-03-2026 07:22:19 ]
Resistance is futile.
pi_220404227
:D
  zondag 22 maart 2026 @ 14:50:48 #44
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220405266
Heerlijk weertje om in de tuin bezig te zijn. Inmiddels alles wel zo'n beetje gesnoeid. Twijfel nog over de Annabelles, denk dat ik daar nog even een week of twee mee wacht.
pi_220406546
Wij zijn ook weer lekker in de tuin bezig geweest. De terrasborder en het terras zijn weer netjes. Het is een begin. De nieuwe camelia staat wel voor het eerst te bloeien. Mooie bloemen zijn het:
  zondag 22 maart 2026 @ 17:39:19 #46
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220407198
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:22 schreef Tuindier het volgende:
Wij zijn ook weer lekker in de tuin bezig geweest. De terrasborder en het terras zijn weer netjes. Het is een begin. De nieuwe camelia staat wel voor het eerst te bloeien. Mooie bloemen zijn het:
[ afbeelding ]
Mooi :Y
Ik had ze ook op mijn verlanglijstje staan, maar dat gaat hier nooit lukken.

We hebben een oprit met klaver. Vandaag een paar emmers gras ertussenuit gestoken.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_220408180
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:39 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Mooi :Y
Ik had ze ook op mijn verlanglijstje staan, maar dat gaat hier nooit lukken.

We hebben een oprit met klaver. Vandaag een paar emmers gras ertussenuit gestoken.
Dat wil ik ook nog steeds (de groene oprit), maar ik krijg mijn man (nog) niet overtuigd helaas.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:25:19 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220410279
De nieuwe border is aangeplant. Uiteindelijk nog best wel afgeweken van de tekening. Het is de zonnigste hoek van de tuin en ik wil veel structuur in de winter. Dus ik heb m'n overvloed aan hemelsleutel gebruikt om het tekort erigeron aan te vullen. Hemelsleutel is een zonliefhebber dus ik heb deze uit een relatief donkere hoek gehaald.

Verder had ik nog wat wilde Marjolein die behoorlijk aan de wandel is gegaan, maar ik vind het een leuke bodembedekker dus die mag ook daar z'n gang gaan.

En ik ga er nog wat judaspenning bij zetten. Die heb ik vorig jaar gezaaid in de volle grond en het is tijd om ze te verspenen.
Resistance is futile.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 21:37:52 #49
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220424443
Er is een enorme run op aaltjes tegen naaktslakken. Bijna niet meer te verkrijgen. Rootsum heeft ze nog wel, maar zal snel ook uitverkocht zijn. Eind deze week krijg ik ze, en het is een perfecte periode met regen om ze uit te zetten.

Voor de rest: Mijn Rhodo en Camelia heb ik wat mest voor zuurminnende planten gegeven. Dat ze binnenkort maar goed mogen bloeien.

Heeft iemand dé gouden tip om korstmos van stenen te krijgen? Nee, geen azijn, bleek of ander spul wat het bodemleven beschadigt. Ik heb zelf HG groene aanslagreiniger aangebracht met een drukspuit. Drie dagen later heb ik de boel met een T-racer schoongespoten, maar nog niet 't beoogd resultaat bereikt. Vanavond nog eens de HG groene aanslagreiniger aangebracht, en tsja, afwachten maar.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 22:09:33 #50
36431 bleiblei
pi_220424602
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:37 schreef Twieki het volgende:
Er is een enorme run op aaltjes tegen naaktslakken. Bijna niet meer te verkrijgen. Rootsum heeft ze nog wel, maar zal snel ook uitverkocht zijn. Eind deze week krijg ik ze, en het is een perfecte periode met regen om ze uit te zetten.

Voor de rest: Mijn Rhodo en Camelia heb ik wat mest voor zuurminnende planten gegeven. Dat ze binnenkort maar goed mogen bloeien.

Heeft iemand dé gouden tip om korstmos van stenen te krijgen? Nee, geen azijn, bleek of ander spul wat het bodemleven beschadigt. Ik heb zelf HG groene aanslagreiniger aangebracht met een drukspuit. Drie dagen later heb ik de boel met een T-racer schoongespoten, maar nog niet 't beoogd resultaat bereikt. Vanavond nog eens de HG groene aanslagreiniger aangebracht, en tsja, afwachten maar.
Wat voor stenen?
pi_220424746
Ik heb vorig jaar wat klaproos zaad verzamelt. Zit nu al maanden in een borrelglaasje :D
Wanneer en waar uitstrooien? Of in een rijtje eerst afgedekt binnen proberen op te kweken?
pi_220424757
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:37 schreef Twieki het volgende:

Ik heb paar keer heet water met niks erover gegooid in laten trekken en schrapen met andere kant vd bezem. Ging wel ok, tis nog niet helemaal weg.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 22:55:03 #53
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220424775
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat voor stenen?
20 x 30cm straksteen. Vrijwel geen voegen.
pi_220424828
@Twieki Ben de naam vergeten: wij worden doodgegooid met reclame voor nieuw spul anti groen. Veilig voor gewas, huisdieren en kinderen.
In een jerrycan.
Dit spul: https://floramix.shop/nl?(...)mpaign=6958868375996

[ Bericht 52% gewijzigd door AnneX op 24-03-2026 23:39:09 ]
  dinsdag 24 maart 2026 @ 23:25:36 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220424868
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:45 schreef Blues het volgende:
Ik heb vorig jaar wat klaproos zaad verzamelt. Zit nu al maanden in een borrelglaasje :D
Wanneer en waar uitstrooien? Of in een rijtje eerst afgedekt binnen proberen op te kweken?
Klaproos is een koudekiemer dus zaaien in het najaar zorgt voor sterkere kiem naar het schijnt. Maar je kunt nu ook in zaaien en bij voorkeur in de volle grond zaaien, klaprozen houden niet verplekken (penwortel).
Resistance is futile.
pi_220424913
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:45 schreef Blues het volgende:
Klaproos verplaatst matig. Gewoon ff rommelen in je grond en uitstrooien. Je bent eigenlijk al wat laat want ze houden van kou voor ze ontkiemen. Als je snel bent pakt ie nog wat koude nachten mee.

Oh precies dat zei Seven ook 8)7

Ik heb ook nog gripzakken vol klaprooszaad liggen. Maar eigenlijk ga ik er vanuit dat die klappiea zichzelf wel hebben uitgezaaid vorig jaar.
  woensdag 25 maart 2026 @ 07:27:55 #57
244125 laziness
pi_220425364
Ik vroeg me al af waarom mijn krokussen en fresia’s allemaal plat en gebroken waren }:|

Er stampen een paar eenden nu dagelijks met hun platvoeten door mijn border. Ze vliegen niet verder dan het tuinhuisje van de buren en gaan daar hard op het dak zitten kwaken om daarna weer door mijn border te waggelen.
  woensdag 25 maart 2026 @ 07:50:13 #58
36431 bleiblei
pi_220425475
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:55 schreef Twieki het volgende:

[..]
20 x 30cm straksteen. Vrijwel geen voegen.
Dat is beton dan neem ik aan?
Dan zou ik sowieso hogedrukspuit mijden. Daarmee spuit je de toplaag er vanaf waardoor mossen nog sneller hechten. Als het korstmossen is kan je het er wellicht vanaf steken met een plamuurmes en het laatste stukje met water, borstel en een hoop elbowgrease?
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:58:03 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220425712
Wij hebben een wadi onder de bomen dus schaduwrijk hoekje. Die wadi bevindt zich onderaan ons slaapkamerraam. Het plan was altijd al om een vijvertje onderin de wadi te graven zodat er permanent water in staat. Ik wil dus ook een beekloopje met een waterschalen zodat er onder het raam een vogelbadje ontstaat.

Op een dag als vandaag, overstroomt de vijverbak dus, maar blijft de onderste schaal wel zo'n beetje droog. De vijverbak zelf graven we precies tussen de hemelwaterafvoer rechts en de overloop links (even inzoomen op de rechterkant van de wadi om te zien wat ik bedoel):

Ik kan qua waterschalen nog niet echt vinden wat ik zoek. Dus ik overweeg om zelf wat in elkaar te flansen met beton. Alleen dat wordt zo verschrikkelijk zwaar en lomp. AI suggereert hypertufa, een mix van cement, perliet en veenmos. Dit zou 10-20 jaar mee kunnen en krijgt ook snel een moslaag. Het moet wel 4 weken uitdrogen en het wordt even zoeken naar materialen voor de mallen (die 2 of 3 schalen krijgen waarschijnlijk niet dezelfde maat en mogelijk worden ze niet rond).
Resistance is futile.
pi_220426035
Wat een heerlijke zoektochten en benieuwd naar je vondsten toch @Seven.
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:40:42 #61
244125 laziness
pi_220426063
Ik doe aan keramiek dus ik zou de waterschalen zelf maken van klei en op steengoed temperatuur af laten bakken. Kan je het zelf handvormen en geen mallen nodig.
pi_220426118
Ik heb zelf een tijdje de meldingen/zoek criteria in marktplaats gehad voor schalen van mn vijvertje. en dat levert best regelmatig meldingen op. Dat zou je ook nog kunnen overwegen ;)
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:42:44 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220426984
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:51 schreef Puala het volgende:
Ik heb zelf een tijdje de meldingen/zoek criteria in marktplaats gehad voor schalen van mn vijvertje. en dat levert best regelmatig meldingen op. Dat zou je ook nog kunnen overwegen ;)
Yes, die heb ik idd aangezet.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:40 schreef laziness het volgende:
Ik doe aan keramiek dus ik zou de waterschalen zelf maken van klei en op steengoed temperatuur af laten bakken. Kan je het zelf handvormen en geen mallen nodig.
Ook een heel tof idee! Moet ik wel ergens een flinke oven zien te vinden.
Resistance is futile.
pi_220427097
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:27 schreef laziness het volgende:
Ik vroeg me al af waarom mijn krokussen en fresia’s allemaal plat en gebroken waren }:|

Er stampen een paar eenden nu dagelijks met hun platvoeten door mijn border. Ze vliegen niet verder dan het tuinhuisje van de buren en gaan daar hard op het dak zitten kwaken om daarna weer door mijn border te waggelen.
Is heus irritant.
Moest toch lachen.
pi_220427102
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is heus irritant.
Moest toch lachen.
Zag jij ze ook voor je :D

Sorry @laziness
pi_220427218
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is heus irritant.
Moest toch lachen.
Ja ik ook :D

Wij hebben hier ook eendengedoe. Elk jaar rond deze tijd zitten er 's nachts en 's ochtends geile eenden te kwaken in de sloot achter onze tuin. En dat houden ze soms een uur vol. Om 03.00 uur }:|
Spoilers!
pi_220427387
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:11 schreef Blues het volgende:

[..]
Zag jij ze ook voor je :D

Sorry @:Laziness
Nee man dat kan ik helemaal niet :D
pi_220427391
De eenden uit de sloot hier tegenover eten onze oprit op
pi_220427416
Hier bloeien nu in een pot heel fraaie blauwe druifjes. Het waait te hard om een foto te maken, dus jullie moeten het even met een link naar een leverancier doen https://www.naturalbulbs.(...)attribute_values=164
pi_220427644
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier bloeien nu in een pot heel fraaie blauwe druifjes. Het waait te hard om een foto te maken, dus jullie moeten het even met een link naar een leverancier doen https://www.naturalbulbs.(...)attribute_values=164
Hier ook. Kreeg bij mijn pensionering op het werk van iedereen bakken vol druiven. Hele balkon is blauw met veel zoemende bijtjes O+
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:59:15 #71
244125 laziness
pi_220427865
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Yes, die heb ik idd aangezet.
[..]
Ook een heel tof idee! Moet ik wel ergens een flinke oven zien te vinden.
Keramiek atelier in de buurt zoeken die stook service aanbiedt en dan ben je gelimiteerd door hun oven maat voor hoe breed je kan.
pi_220428180
De narcissen bij de voordeur liggen plat :'(
pi_220429295
:'(
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:29:14 #74
244125 laziness
pi_220430388
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 14:47 schreef Doedezemaar het volgende:
De narcissen bij de voordeur liggen plat :'(
Door de hagel? Het ging heel hard, grote stenen en het is nog steeds alsof er sneeuw ligt.
  woensdag 25 maart 2026 @ 20:11:50 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220430890
Ik zag net een Eucalyptus hack voorbij komen en ik vroeg mij af of iemand hier er al eens van gehoord heeft:

Zaag elk voorjaar je eucalyptus af op 90cm vanaf de grond (dus hoppa, de hele kroon eruit) en dan blijf je elk jaar ronde blaadjes houden voor je bloemstukken.

:?

Het klinkt logisch. Schijnbaar lopen ze gewoon weer uit.

Ik wil dus dat mijn eucalyptus niet hoger dan 3m wordt en dat haalt 'ie in 1 seizoen met gemak. Dus elk jaar rigoreus afzagen zou hier prima zijn.
Resistance is futile.
  woensdag 25 maart 2026 @ 20:53:28 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220431238
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:59 schreef laziness het volgende:

[..]
Keramiek atelier in de buurt zoeken die stook service aanbiedt en dan ben je gelimiteerd door hun oven maat voor hoe breed je kan.
Is keramiek wel vorstbestendig?
Resistance is futile.
  woensdag 25 maart 2026 @ 21:12:09 #77
244125 laziness
pi_220431329
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is keramiek wel vorstbestendig?
Op steengoed temperatuur wel al dus waar ik mijn cursus volg.
Maar ook aardewerk (dat is lagere temperatuur gebakken) heeft hier deze winter overleefd.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:14:08 #78
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220434099
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is beton dan neem ik aan?
Dan zou ik sowieso hogedrukspuit mijden. Daarmee spuit je de toplaag er vanaf waardoor mossen nog sneller hechten. Als het korstmossen is kan je het er wellicht vanaf steken met een plamuurmes en het laatste stukje met water, borstel en een hoop elbowgrease?
Klopt helemaal, maar dat wist ik toen nog niet. Jarenlang met de hogedrukspuit gewerkt. Dus het doel is nu eigenlijk om ze zo schoon mogelijk te krijgen, om ze daarna opnieuw te impregneren / sealen.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:51:39 #79
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_220434375
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:11 schreef Seven. het volgende:
Ik zag net een Eucalyptus hack voorbij komen en ik vroeg mij af of iemand hier er al eens van gehoord heeft:

Zaag elk voorjaar je eucalyptus af op 90cm vanaf de grond (dus hoppa, de hele kroon eruit) en dan blijf je elk jaar ronde blaadjes houden voor je bloemstukken.

:?

Het klinkt logisch. Schijnbaar lopen ze gewoon weer uit.

Ik wil dus dat mijn eucalyptus niet hoger dan 3m wordt en dat haalt 'ie in 1 seizoen met gemak. Dus elk jaar rigoreus afzagen zou hier prima zijn.
hoe hard woekerd een eucalyptus eigenlijk? ik overweeg er een dicht tegen het huis aan te zetten, maar wil voorkomen dat het mn fundering aantast
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Moderator / Redactie FP donderdag 26 maart 2026 @ 14:49:10 #80
Rawr
pi_220436454
Olé, er zitten rouwvliegjes in de grootste plantenpot, zag ze gistermiddag ineens verschijnen toen ik wat water op de aarde goot omdat die wel erg droog aanvoelde. Heb net zilverfolie over de pot gespannen, om de rand gevouwen, en met plakband vastgezet. Eens zien of die tip werkt en de beestjes over een week of wat dood zijn :P
pi_220436537
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 14:49 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Olé, er zitten rouwvliegjes in de grootste plantenpot, zag ze gistermiddag ineens verschijnen toen ik wat water op de aarde goot omdat die wel erg droog aanvoelde. Heb net zilverfolie over de pot gespannen, om de rand gevouwen, en met plakband vastgezet. Eens zien of die tip werkt en de beestjes over een week of wat dood zijn :P
Pot zonder plant? Of alufolie daaromheen geprakt?

Ben wel benieuwd of dat werkt ja.
  Moderator / Redactie FP donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:54 #82
Rawr
pi_220436564
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 15:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Pot zonder plant? Of alufolie daaromheen geprakt?

Ben wel benieuwd of dat werkt ja.
Er omheen ja :Y
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:16:26 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220438113
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:51 schreef Barreltje het volgende:

[..]
hoe hard woekerd een eucalyptus eigenlijk? ik overweeg er een dicht tegen het huis aan te zetten, maar wil voorkomen dat het mn fundering aantast
De eerste twee jaar in ieder geval vrijwel niet. Ik had er vorig jaar 1 uitgegraven die van 50cm naar dik 3 meter gegroeid was en na 1 keer graven hadden we 'm er al uit :') . Maar ze gaan dus wel als een malle de lucht in.
Resistance is futile.
  donderdag 26 maart 2026 @ 21:52:19 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220439494
Ik denk dat ik dit weekend m'n eucalyptus ga knotten, schijnbaar kan het prima.
Resistance is futile.
  zondag 29 maart 2026 @ 19:55:24 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220461284
Eucalyptus is geknot, ik ben benieuwd of 'ie weer uitloopt :+ . Best een spannend experiment. Verder nog meer wilde Marjolein opgegraven en door de tuin verspreid en de judaspenning verspeend.

En we hebben een eekhoornpaartje, één daarvan wordt steeds heldhaftiger nu we hele walnoten voor ze in het vogelvoederhuisje voor ze neerleggen. Wees welkom, hopelijk kunnen we deze twee snoeperds ook nog eens voor het slaapkamerraam lokken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 29-03-2026 20:00:53 ]
Resistance is futile.
pi_220465311
* De klaprooszaadjes in geultjes direct in de tuin op een zonnige plek uitgezaaid, we zien wel wat er van komt.
* 2 wat iele Ierse heideplantjes nog uit de bak die aan de voorkant stond 2jr geleden of zo bij elkaar in bak met nieuwe aarde in de tuin
* Thijsse's hof plantje (stinzeplant: weegbree-zonnebloem) ging zo hard in zijn kweekpotje dat die ook een lekker nieuw wat ruimere pot heeft. Ook in de tuin gezet op terras.
* Gras ook al een keer gemaaid en hier en daar gesnoeid.

Morgen groenbak naar voren :D :D
pi_220465713
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:36 schreef Blues het volgende:

Blues

* De klaprooszaadjes in geultjes direct in de tuin op een zonnige plek uitgezaaid, we zien wel wat er van komt
Volgende keer een handjevol gewoon in de lucht gooien. Word je verrast waar ze komen O+.
Zaailingen zien er een beetje uit als boze sla.
pi_220466477
Boze sla O+
  dinsdag 31 maart 2026 @ 20:09:34 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220477031
Ik heb vorig jaar Chelsea chop gedaan met m'n hemelsleutels. En nu kom ik een hovenier tegen die ze nu al terugsnoeien! Schijnbaar lopen ze dan veel bossiger en voller uit. Nu is ook een goeie tijd om dan direct in de volle grond te stekken, als je dan toch gaat snoeien.

Iemand al eens een vroege snoei gedaan?
Resistance is futile.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 21:29:40 #90
36431 bleiblei
pi_220478053
Hoe werkt dat? Volle grond stekken? Want heb 3 hemelsleutels staan en wilde er komende weekend paar bij kopen om meer body te hebben. Kort snoeien en stekken is dan goedkoper :D .
pi_220478127
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:09 schreef Seven. het volgende:
Ik heb vorig jaar Chelsea chop gedaan met m'n hemelsleutels. En nu kom ik een hovenier tegen die ze nu al terugsnoeien! Schijnbaar lopen ze dan veel bossiger en voller uit. Nu is ook een goeie tijd om dan direct in de volle grond te stekken, als je dan toch gaat snoeien.

Iemand al eens een vroege snoei gedaan?
Dit moest ik opzoeken. Zo leer je nog eens wat. :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 1 april 2026 @ 00:39:25 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220479462
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:29 schreef bleiblei het volgende:
Hoe werkt dat? Volle grond stekken? Want heb 3 hemelsleutels staan en wilde er komende weekend paar bij kopen om meer body te hebben. Kort snoeien en stekken is dan goedkoper :D .
Dus je snoeit de uitlopers nu terug tot een paar cm, stript de onderste blaadjes en je zet ze of een paar weken op water, of gewoon zo de volle grond in.

Je kan ze ook goed scheuren.

Ik vind dat m'n hemelsleutels best lang een beetje ielig blijven, ik heb 1 volwassen exemplaar die echt oud is, maar ik denk dat het nog wel wat jaartjes gaat duren voor de overige 15-20 jonge plantjes ook zulke mooie pollen vormen.
Resistance is futile.
  woensdag 1 april 2026 @ 00:40:34 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220479463
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:35 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Dit moest ik opzoeken. Zo leer je nog eens wat. :D
Het was heel effectief tegen het uit elkaar vallen der hemelsleutels, maar een bossig resultaat bleef uit.
Resistance is futile.
  woensdag 1 april 2026 @ 00:43:04 #94
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220479465
Hopelijk zijn die koude nachten nu eens snel verleden tijd, dan kan het echt gaan beginnen.
  woensdag 1 april 2026 @ 22:25:25 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220487133
Operatie grasherstel gaat hier binnenkort beginnen. We gaan eind van de maand 2 weken weg dus we zetten een beregeningscomputer op onze tuinsproeier, als het goed is komen de dan terug naar een mooie dichte grasmat.

Eigenlijk wil ik verticuteren overslaan, we hebben weinig mos en ik stoor me helemaal niet aan mos. Heeft dat een negatief effect op het kiemen?
Resistance is futile.
  woensdag 1 april 2026 @ 22:26:56 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220487159
Oh, zag net nog een mooi filmpje voorbijkomen over het vermeerderen van erigeron: vanaf de zijkanten kun je er heel makkelijk stukjes vanaf scheuren. Wortels in het water, beetje snoeien en in de grond ermee. Ga ik volgend jaar proberen.
Resistance is futile.
pi_220487245
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 00:43 schreef PzKpfw het volgende:
Hopelijk zijn die koude nachten nu eens snel verleden tijd, dan kan het echt gaan beginnen.
Toch maar even wachten op de IJsheiligen? zondag 11 mei 2025 – woensdag 14 mei 2025
  woensdag 1 april 2026 @ 22:32:58 #98
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220487251
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2026 22:32 schreef AnneX het volgende:

[..]
Toch maar even wachten op de IJsheiligen? zondag 11 mei 2025 – woensdag 14 mei 2025
40 jaar geleden misschien.
pi_220497162
Iets anders dan tuin…
er is/ was toch ook een kamerplantentopic binnen f&f?
Indien nog steeds een linkje s.v.p.

[ Bericht 19% gewijzigd door AnneX op 03-04-2026 08:11:06 ]
  Moderator / Colorchick vrijdag 3 april 2026 @ 08:12:49 #100
382129 crew  Donna
pi_220497180
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:04 schreef AnneX het volgende:
Iets anders dan tuin…
er is/ was toch ook een kamerplantentopic binnen f&f?
Indien nog steeds een linkje s.v.p.
F&F / Het kamerplantentopic #25: Stekje, plantje, beestje, gft-bak, repeat

De zoekfunctie doet wonderen. :P
pi_220497188
quote:
Dank. Toen ook maar gegoogeld en gevonden.
Snap niet, dat het makkelijker te vinden is!?
  Moderator / Colorchick vrijdag 3 april 2026 @ 08:14:53 #102
382129 crew  Donna
pi_220497192
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:14 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank. Toen ook maar gegoogeld en gevonden.
Snap niet, dat het makkelijker te vinden is!?
Het forum heeft een zoekfunctie.
Je hoeft niet naar Google. :)
pi_220499444
Vandaag weer een lading plantjes gehaald die het hopelijk wel naar hun zin hebben in onze tuin. Stachys byzantina, gele euonymus fortunei en nog wat brunel. Ook nog een extra clematis armandii apple blossom meegenomen om over het prieel te laten groeien. Morgen maar weer eens wat van de plantjes een plekje gaan geven.
pi_220499827
Ik ben zo tevreden met m'n wolfjes O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 april 2026 @ 22:21:45 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220509284
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2026 15:03 schreef sigme het volgende:
Ik ben zo tevreden met m'n wolfjes O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi, Sigme! De mijne voelen zich ook helemaal senang. Mooi om ze te zien gedijen, ze verspreiden zich heel makkelijk en dit is ook zo'n plant die ik ook al op andere plekken in de tuin uitgezet heb. De bedoeling is om dit jaar nog 2 of 3 plekken aan te wijzen.
Resistance is futile.
pi_220509928
De 3 euphorbia Wulfenii bloeien al een paar weken, eentje blijft een beetje achter in groei. De 3 Dixter voelen zich duidelijk minder happy hier, al komen ze nu wel weer op, maar ik moet nog zien of ze dit jaar een beetje massa en vooral mooie oranje bloemen krijgen.
  maandag 6 april 2026 @ 13:48:37 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220519071
Er bestaat volgens mij geen betere tweede Paasdag dan deze. Zonnetje, 17c en dan lekker aanrommelen in de tuin.

Ik heb de hemelsleutels die ik nog niet bossig genoeg vind teruggesnoeid en dus een stuk of 30 stekjes direct in de volle grond gedaan.

Deze was nog van de vorige bewoner en ik heb een factuur uit 1988 waarop een sedum herbstfreude staat. Erg benieuwd of dit dezelfde is.

De geknotte eucalyptus... Erg benieuwd hoe dit experiment verder gaat verlopen :+

Hier heeft een slachtpartij plaatsgevonden ;(

Lievevrouwebedstro gaat als een malle dit jaar, die verspreidt zich lekker over de hele voortuin.

De daslook verspreidt zich in deze schaduwhoek al binnen een paar weken ^O^

Tulpen combineren mooi met wolfsmelk ^O^

In de bakken bij de voordeur heb ik Steenbreekvaren en gebroken hartjes geplant vorige week

En mijn wolfsmelk, deze heb ik volgens mij 2 jaar geleden geplant. Deze is helemaal happy hier. Ik heb vorige herfst wat uitlopers in de voortuin gezet tussen de tulpen. En vandaag heb ik wat jonge uitlopers op 2 verschillende plekken in de achtertuin gezet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 06-04-2026 14:02:27 ]
Resistance is futile.
  dinsdag 7 april 2026 @ 13:19:03 #108
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220525282
De Waldstenia en Vinca bloeit volop.
  dinsdag 7 april 2026 @ 14:24:33 #109
36431 bleiblei
pi_220525658
Argh, Waldstenia ;( .
Tuin van de buren is er mee volgezet. Dus ik kom die zooi ook overal tegen. Zelfs in het gras. Er valt gewoon niet tegenop te wieden :( .
  dinsdag 7 april 2026 @ 16:53:11 #110
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220527084
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:24 schreef bleiblei het volgende:
Argh, Waldstenia ;( .
Tuin van de buren is er mee volgezet. Dus ik kom die zooi ook overal tegen. Zelfs in het gras. Er valt gewoon niet tegenop te wieden :( .
Goed dat je het zegt, ik was bijna van plan ze te kopen. :+

Uit mijn tuin:

Het zuilperenboompje bloeit!

Dit geldt ook voor mijn 2-in-1 pruim (Kruisbestuiving!)

De bestuivers zijn lekker bezig:

De citroenboom op stam mag overdag lekker in 't zonnetje staan:

De Digitalis die ik afgelopen zomer heb gezaaid en in 't najaar heb uitgeplant gaat dit jaar waarschijnlijk bloeien (er voor staat Monarda)

De Geum 'Apricot Pearl' die ik vorig jaar geplant heb heeft er zin in:

Hoekje met kruiden gemaakt vandaag (de munt in eigen pot, iykyk...)

In de kas staat ook nog van alles, klaar om uitgeplant te worden. O.a. tomaten, jalapeno's, knol- en bladselderij, rode bindsla, zilveruitjes, stengeluien, wortelen, voorgetrokken begonia's en ga zo maar door...

Al met al, ik kijk uit naar komend jaar. ^O^
pi_220540594
Came came came cameliaaaa
gaat uit haar dak!
Al de 3e bloem!
Moet natuurlijk niet te gek worden he :D

pi_220540676
Prachtig! Hier in de buurt staat een hele grote camelia in een voortuin te shinen. De eigenaar gooit er elk voorjaar bitterzout bij om het blad mooi groen te houden.

Hier de beloofde muscari, leuk in een pot met viooltjes die al de hele winter bloeien en de bijzondere narcissen.
Tweede foto is wildemanskruid, erg fraaie donkerrode kleur. Het rode dat overal als een soort bolletjes op de aarde lijkt te liggen is een sedum, ik geloof Fuldaglut. De hele winter staat er ook al een pot met violen in een mooie donkerrode kleur.
Iemand nog wat duizendblad nodig? Het staat helemaal vol met zaailingen.

In de voortuin staat paars wildemanskruid, maar daar komt minder zon dus die bloeien daar nog niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Doedezemaar op 09-04-2026 15:44:28 ]
pi_220541111
Kan het toch niet laten.
Spontane tulp

Tulp zoals ie bedoeld is en hoe ie eindigt

Kleine tulp

Oranje tulp

Tweekleuren tulp en spontane tulp

Allemaal al 3 dagen geleden dus inmiddels veel meer, maar die heb ik nog niet op de foto.
pi_220541238
Hier mooi oranje tulpen, maar ik krijg ze niet mooi op de foto. Geen langstelige, dat werkt hier helaas niet met al die wind. Ook een heleboel botanische tulpjes komen op, net als ontelbare blauwe en witte druifjes
  donderdag 9 april 2026 @ 20:13:26 #115
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220543391
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:44 schreef Blues het volgende:
Came came came cameliaaaa
gaat uit haar dak!
Al de 3e bloem!
Moet natuurlijk niet te gek worden he :D

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Jaloers!

Deed vorig jaar wat werk bij mijn ex-schoonmoeder, en ze gaf mij een envelopje. Had toen ook een Camelia gekocht.

Kocht 'm vol in bloei, maar da's geen goede eerste stap. Wel mooie bloemen trouwens:

Nu na een jaar dat hij heeft kunnen settelen is 't dit:

Lijkt erg rommelig, maar de Camelia staat in de hoek. Er voor zit Kaukasische Vergeet-Me-Niet, rechts de Caryopteris en links de Toscaanse Jasmijn.

Hoop net als jou toch nog wat bloemen te krijgen. :)
pi_220543509
Komt vast goed!

Dit was een kleine plant, gekregen van mijn zus, zij heeft zelf 2 ENORME camelia's staan met duizend (nou ja.. :P ) bloemen. Deze geeft nooit heel veel bloemen en groeit heeeeel langzaam, andere grond ook.
Dus met 3 ben ik al tevreden!
Wel jammer dat ze zo kort bloeien.

Ben wel van plan de grote vlinders die er naast staan meer te snoeien zodat de camelia wat meer licht krijgt.
  donderdag 9 april 2026 @ 21:04:50 #117
244125 laziness
pi_220543829
Camellia houdt van zure grond, niet te veel zon en beschut tegen de wind.
In onze vorige tuin kocht ik ‘m bloeiend. Daarna groeide hij nauwelijks, bloeide niet maar was wel mooi groen.
7 jaar later, vlak voordat we verhuisden bloeide hij pas weer :')
Toegegeven, de grond, de zon en de wind waren verkeerd waar die stond dus het was mijn eigen schuld.
  donderdag 9 april 2026 @ 21:05:33 #118
244125 laziness
pi_220543835
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Prachtig! Hier in de buurt staat een hele grote camelia in een voortuin te shinen. De eigenaar gooit er elk voorjaar bitterzout bij om het blad mooi groen te houden.

Hier de beloofde muscari, leuk in een pot met viooltjes die al de hele winter bloeien en de bijzondere narcissen.
Tweede foto is wildemanskruid, erg fraaie donkerrode kleur. Het rode dat overal als een soort bolletjes op de aarde lijkt te liggen is een sedum, ik geloof Fuldaglut. De hele winter staat er ook al een pot met violen in een mooie donkerrode kleur.
Iemand nog wat duizendblad nodig? Het staat helemaal vol met zaailingen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
In de voortuin staat paars wildemanskruid, maar daar komt minder zon dus die bloeien daar nog niet.
Wildemanskruid is mooi! Goede toevoeging voor vroege bloei ook :Y
  donderdag 9 april 2026 @ 21:08:06 #119
244125 laziness
pi_220543855
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:31 schreef Vanyel het volgende:
Kan het toch niet laten.
Spontane tulp
[ afbeelding ]
Tulp zoals ie bedoeld is en hoe ie eindigt
[ afbeelding ]

Kleine tulp
[ afbeelding ]

Oranje tulp
[ afbeelding ]

Tweekleuren tulp en spontane tulp
[ afbeelding ]

Allemaal al 3 dagen geleden dus inmiddels veel meer, maar die heb ik nog niet op de foto.
Tulpen O+

Hier ook tulpen. (En sneeuwbal en waldsteinia)

vrijdag 10 april 2026 @ 07:19:29 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220545303
Ik ben vergeten of ik nou bosaardbei of schijnsardbei heb, maar ze bloeien hier nog niet.
Resistance is futile.
pi_220547448
Deze week bij De Tuinstek wat mooie biologische plantjes gehaald, waaronder een vederdistel (cirsium rivulare atropurpureum) O+ ze hebben ‘m daar zelf ook staan en ik heb nog nooit zo’n insectenmagneet gezien. We waren vorig jaar helaas te laat, de voorraad was compleet uitverkocht nadat iedereen dat ding daar bij hen in de border had zien staan.
En toen nog even langs de plaatselijke kwekerij waar ze allemaal plantjes in p9 potjes voor een euro hebben, we hebben er de afgelopen weken al aardig wat gescoord. Nu hadden ze ook weer de restantenhoek, alles voor ¤1 per stuk, dat zijn de grotere potten die er normaal 5 tot 8 euro kosten. En ja, dan neem je nog maar wat dingen mee: clematis Ville de Lyon en Polish Spirit (beiden staan hier al een paar jaar en doen het prima), herfstanemoon Prinz Heinrich, witbloeiende brunnera die zo groot is dat ik ‘m al prima kan scheuren, geum Prinses Juliana, centaurea montana waar ik er zo vier van kan maken, sedum Herbstfreude die ik ook meteen kan stekken en een ceanothus repens. De halve buurt heeft een ceanothus in een donkergrijze gemetselde bak de voortuin staan, op stam of deze kruipende, dus ik gok dat die het hier wel gaat doen (ik wilde niet meedoen met de trend, maar ach, hier staat hij in elk geval niet in een gemetselde bak)
  vrijdag 10 april 2026 @ 13:27:58 #122
244125 laziness
pi_220547957
Is je tuin niet vol op een gegeven moment?

Ik zie heel veel leuks overal maar het is aardig dicht als alles straks weer op volle sterkte is.
pi_220548010
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Is je tuin niet vol op een gegeven moment?

Ik zie heel veel leuks overal maar het is aardig dicht als alles straks weer op volle sterkte is.
Er gaat hier zo veel dood of het kwakkelt en blijft klein en het was sowieso op sommige stukken niet heel dicht beplant bij de aanleg. Als dit er allemaal in staat dan blijft er nog wel ruimte over op sommige plekken en dan moeten we volgend jaar maar zien of dan weer alles opkomt.
Ik zit ook al weer rond te kijken naar meer voorjaarsbollen op plekken waar er wat vaste planten staan die juist laat echt opkomen of laat in het seizoen groot worden.
  vrijdag 10 april 2026 @ 17:41:40 #124
36431 bleiblei
pi_220549397
Ok, Monarda lijkt dus veel op springbalsemien als het net op komt ;( . Hopelijk weet het spul zich weer te herpakken na mijn poging om het te vermoorden :P .
pi_220550985
Heeft iemand wel eens een haagje geplant van meidoorn? En dan laagblijvend
Dat leek mij wel wat voor mijn voortuin

Heb de tuin leeggehaald, stond vol Lelietjes van Dalen, Munt en gras. En inwaaiende troep van de straat.
Opnieuw inrichten heb ik veel zin in, maar een haagje kiezen kom ik niet uit.....

Tuin op het noorden, arme zandgrond, haagje moet 5 meter lang worden
De keuze is zo enorm, ik kom er niet alleen uit
  vrijdag 10 april 2026 @ 21:12:58 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220551195
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Dat leek mij wel wat voor mijn voortuin

Heb de tuin leeggehaald, stond vol Lelietjes van Dalen, Munt en gras. En inwaaiende troep van de straat.
Opnieuw inrichten heb ik veel zin in, maar een haagje kiezen kom ik niet uit.....

Tuin op het noorden, arme zandgrond, haagje moet 5 meter lang worden
De keuze is zo enorm, ik kom er niet alleen uit
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Resistance is futile.
  vrijdag 10 april 2026 @ 21:24:22 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220551264
@Kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Resistance is futile.
pi_220551339
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk

quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:24 schreef Seven. het volgende:
@:kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk :)
pi_220569294
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit O+
Judaspenning.
  zondag 12 april 2026 @ 23:05:50 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220569484
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:41 schreef bleiblei het volgende:
Ok, Monarda lijkt dus veel op springbalsemien als het net op komt ;( . Hopelijk weet het spul zich weer te herpakken na mijn poging om het te vermoorden :P .
Nuttige informatie, dank je ;)

We zijn dit en vorig weekend lekker aan het doorwerken. We hebben nog nooit zo'n vliegende start van het tuinseizoen gehad. Normaal zijn er altijd grote tuinklussen en dan wordt de rest wel een keer afgeraffeld. Nu wordt er niet geklust en dat geeft nog veel meer rust dan we dachten. De tegels en tuinmeubelen zijn zelfs al schoon :o

Ik ben nu vooral veel bezig met zaaien, vermeerderen en snoeien. Ik heb ook al een aantal lathyrus en serratula bulgarica geplant.
Spoilers!
  maandag 13 april 2026 @ 07:23:52 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220570334
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:34 schreef Blues het volgende:
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit O+
Judaspenning.
[ link | afbeelding ]
Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes :') .
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2026 @ 07:32:18 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220570349
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:35 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk
[..]
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk :)
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.

Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Resistance is futile.
pi_220570921
@Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
pi_220571353
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned :X
  maandag 13 april 2026 @ 11:05:31 #135
244125 laziness
pi_220571647
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 10:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned :X
Ik had in de vorige tuin de hoge cloth of gold variant en daar had ik dit issue totaal niet maar hier hadden we een lage variant en die heb ik verwijderd wegens woekeren inderdaad.
En nog komt ie op tussen de stenen van het border muurtje ook o.a. }:|
pi_220571913
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
@:Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen :P
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat

Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
pi_220571964
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 07:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.

Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Dank voor het meedenken ^O^
pi_220572129
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2026 07:23 schreef Seven. het volgende:

Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes :') .
Het is er ook maar 1 hoor :D
Moet ook ff beetje schoffelen, tis nogal rommelig.
Zag ook de duizendschoon opkomen... het prunusboompje heeft dit jaar wat moeite ;(
  maandag 13 april 2026 @ 17:26:28 #139
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220574561

Ik heb in mijn tuin deze Monnikspeper (Vitex) staan. Hele mooie plant als hij eenmaal in het blad zit en bloeit. Maar het duurt behoorlijk lang voordat het zover is en terwijl de rest van de tuin al volop bloeit blijven dit heel lang van die kale takken. Ik zit er eigenlijk aan te denken om deze te vervangen. Heeft iemand suggesties wat voor planten hier mooi zouden staan tussen de bodembedekkende vinca?
  maandag 13 april 2026 @ 17:54:08 #140
36431 bleiblei
pi_220574734
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nuttige informatie, dank je ;)
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
  maandag 13 april 2026 @ 17:59:19 #141
36431 bleiblei
pi_220574768
De Judaspenning die ik ergens helemaal achterin in een hoekje tussen oud steigerhout en een stapeltje oud ijzer dat nog weggebracht moet worden, gepropt heb. Staat er zo bij:

Niet echt mijn favoriet. Het kaartje bij de kweker met "max 3, laat ook over voor anderen!" Verleidde mij tot het meenemen van 3 plantjes :') .

Mijn voorjaarsfavoriet is de kruip Phlox in de voortuin O+ .

En! Vandaag een jonkie gespot in de kastanjeboom O+ :
pi_220574871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.

Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 april 2026 @ 18:21:45 #143
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220574907
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 17:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
Echt nuttig :Y Ik ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
Spoilers!
pi_220574912

Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
  maandag 13 april 2026 @ 18:31:48 #145
36431 bleiblei
pi_220574972
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Echt nuttig :Y Ik ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
Monarda's zijn tof idd. Ik hoop dat ze zich hier weer een beetje herpakken. Mijn moeder zei al "kijk uit, dat is springbalsemien", vervolgens zijn plantnet hetzelfde. En springbalsemien wil je niet in je tuin hebben (als die uitgebloeid is, dan sproeit ie de zaadjes in het rond :') . Vandaar "spring"balsemien). Dus trok ik het eruit tot ik ineens dacht "kak, daar heb ik vorig jaar Monarda geplant", en idd. Op google zag ik dat het er veel op lijkt als de eerste blaadjes boven de grond komen |:( .
  maandag 13 april 2026 @ 18:44:37 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220575038
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 18:22 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
M'n lievelingsstruik. M'n oma had er één, eigenlijk zou ik er zelf 1 of 2 moeten aanplanten.
Resistance is futile.
pi_220575133
Wij kwamen hier wonen eind november (2004).
0 ervaring met tuinieren. Heb toen alles dat kaal was ( en dat was veel, want november, gesnoeid, weggehaald _O- Waaronder ranonkels en meer leuks :{
  maandag 13 april 2026 @ 19:02:46 #148
244125 laziness
pi_220575177
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:36 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen :P
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat

Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
Kwestie van snoeien.

Wij hebben de bonte portugese laurier staan als haagje. Die kan 2-4m hoog worden maar wij houden ‘m veel lager in de voortuin. Kan goed in de schaduw en op zandgrond ook.
pi_220575188
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 18:14 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.

Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
Dan wordt het géén meidoornhaagje, ik wist niet dat het zulk hard hout heeft.
Das niet geschikt voor mijn artrosehandjes
En de doorns wist ik natuurlijk wel, maar de haag komt aan de stoep-en straatrand.
De fietsbanden zullen er ook niet blij van worden.

Dank je voor het meedenken
pi_220575197
Ik nam afgelopen week uit de restantenhoek ook nog een Monarda mee, gewoon omdat het kon. Het was toevallig ook een Cambridge Scarlet waarvan ik er al 1 langs de rand van de moestuin heb staan naast een salvia nemorosa ostfriesland, dus nu heb ik elders nog een extra toefje rood in de tuin. Ik ga ‘m morgen planten onder de struikmalva Rosea en naast de knautia macedonica. Het vloekt net niet, denk ik.
pi_220575209
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 19:02 schreef laziness het volgende:

[..]
Kwestie van snoeien.

Wij hebben de bonte portugese laurier staan als haagje. Die kan 2-4m hoog worden maar wij houden ‘m veel lager in de voortuin. Kan goed in de schaduw en op zandgrond ook.
Dankje, ik kom er wel uit zo met al deze tips
Laurier heeft in geval geen doorns ;)
  maandag 13 april 2026 @ 19:15:18 #152
244125 laziness
pi_220575268
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 19:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Vrij slechte foto maar ik vind het bonte van het blad zo leuk ogen.
Dit was van de week. Hij blijft wintergroen.

En de appelboompjes hebben er ook zin in.
Hopelijk nu ik er twee heb, appels dit jaar 🤞🏻

pi_220575396
We lopen hier qua groen en bloei echt een tijdje achter op de meesten van jullie, maar het is al zo’n verschil met een paar weken geleden.
Met planten van de tulpenbollen is er 1 orange emperor tussen de roze/paarse/apricot pride mix beland, jammer.
pi_220576226
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 19:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ook heel leuk; niet wintergroen maar wel mooie bloei, leuke besjes, goed voor allerlei gespuis: Appelbes
Makkelijke groeier, sterke plant, goed snoeibaar.
  maandag 13 april 2026 @ 20:51:12 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576247
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 17:59 schreef bleiblei het volgende:
De Judaspenning die ik ergens helemaal achterin in een hoekje tussen oud steigerhout en een stapeltje oud ijzer dat nog weggebracht moet worden, gepropt heb. Staat er zo bij:
[ afbeelding ]
Niet echt mijn favoriet. Het kaartje bij de kweker met "max 3, laat ook over voor anderen!" Verleidde mij tot het meenemen van 3 plantjes :') .

Mijn voorjaarsfavoriet is de kruip Phlox in de voortuin O+ .
[ afbeelding ]

En! Vandaag een jonkie gespot in de kastanjeboom O+ :
[ afbeelding ]
Eekhoorntje O+ . En je kruipphlox is spectaculair ^O^ .

Judaspenning schijnt zich wel makkelijk uit te zaaien. Ik hoop het, maar het zal hier nog wel ff duren :+ .
Resistance is futile.
pi_220576251
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
We lopen hier qua groen en bloei echt een tijdje achter op de meesten van jullie, maar het is al zo’n verschil met een paar weken geleden.
Met planten van de tulpenbollen is er 1 orange emperor tussen de roze/paarse/apricot pride mix beland, jammer.
Ik vind dat juist wel lollig. Hier was het precies andersom. Ook een ongelukje, maar vooral omdat ik helemaal geen roze heb.
pi_220576344
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:47 schreef sigme het volgende:

[..]
Ook heel leuk; niet wintergroen maar wel mooie bloei, leuke besjes, goed voor allerlei gespuis: Appelbes
Makkelijke groeier, sterke plant, goed snoeibaar.
Kende het plantje nog niet, maar dat klinkt heel goed
Ik heb em opgeslagen ^O^
pi_220576355
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:51 schreef Seven. het volgende:
Judaspenning schijnt zich wel makkelijk uit te zaaien. Ik hoop het, maar het zal hier nog wel ff duren .
Dat doet het, maar het bloeit pas het 2e jaar, dus in het begin heb je om het jaar bloeiende judaspenning. En je moet niet het niet-bloeiende jaar dat rare onkruid bestrijden :+.
Na een paar jaar is er ok altijd wel wat zaad dat een jaartje ligt voordat het ontkiemt en dan heb je alle jaren bloei.

Oh, en zet er geen witte judaspenning bij. Die is dominant, na een paar jaar ben je alle paarse kwijt.
  maandag 13 april 2026 @ 21:26:39 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576434
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 21:13 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat doet het, maar het bloeit pas het 2e jaar, dus in het begin heb je om het jaar bloeiende judaspenning. En je moet niet het niet-bloeiende jaar dat rare onkruid bestrijden :+.
Na een paar jaar is er ok altijd wel wat zaad dat een jaartje ligt voordat het ontkiemt en dan heb je alle jaren bloei.

Oh, en zet er geen witte judaspenning bij. Die is dominant, na een paar jaar ben je alle paarse kwijt.
Goed om te weten :) . Ik kwam vorig jaar tijdens een wandeling in september ergens een verdwaalde tak tegen met zaaddozen dus die heb ik meegenomen naar huis en in de volle grond gezaaid. Al met al een stuk of 15 zaailingen verspeend vorig weekend op een paar plekken in de tuin.

Wit is voor mij trouwens prima, paars/blauw zijn mijn minst favoriete kleur bloem :P .
Resistance is futile.
pi_220578063
Ik heb een paar dagen geleden tig stekjes van de sedum Herbstfreude gemaakt en in de grond gestopt. Zie ik net daar een berg aarde op het terras liggen, heeft een of andere klote buurtkat daar heel enthousiast lopen graven. Ik haat die klotekatten die m’n tuin vernaggelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedezemaar op 14-04-2026 10:57:15 ]
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:16:36 #161
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220578638
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een paar dagen geleden tig stekjes van de sedum Herbstfreude gemaakt en in de grond gestopt. Zie ik net daar een berg aarde op het terras liggen, heeft een of andere klote buurtkat daar heel enthousiast lopen graven. Ik haat die klotekatten die m’n tuin vernaggelen.
Ken dat, erg frustrerend... Heb zelf een paar apparaatjes hangen die katten verjagen door middel van ultrasoon geluid. Katten haten dat. Werkt goed hier, maar ja, kleine tuin.
pi_220579497
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:16 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ken dat, erg frustrerend... Heb zelf een paar apparaatjes hangen die katten verjagen door middel van ultrasoon geluid. Katten haten dat. Werkt goed hier, maar ja, kleine tuin.
Ik heb zelf last van het geluid van dergelijke verjagers, helaas.
  dinsdag 14 april 2026 @ 12:46:20 #163
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220579564
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb zelf last van het geluid van dergelijke verjagers, helaas.
Oh, ben zelf doof, dus ik hoor 't sowieso niet. :+

Misschien ergens in een hoekje een plekje 'toestaan', en eventuele drollen daar neergooien. Zitten ze nog steeds in je tuin te schijten, maar hopelijk dan niet tussen je beplanting / stekken. Eigenlijk de omgekeerde wereld, maar ja.
pi_220579594
Wie verzint de plantennamen.....?
Er popt iets wilds op in de tuin, google zegt Look, zonder look :P
pi_220579980
Hadden we het over Witte Judaspenning?

Naast 3 Mannetjesvarens en een gedooghoekje Lelietjes van Dalen is dit Wildemanskruid (Pulsatilla) de only survivor in mijn voortuin
pi_220579982
quote]1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:51 schreef Blues het volgende:
Wie verzint de plantennamen.....?
Er popt iets wilds op in de tuin, google zegt Look, zonder look :P
[/quote]
Omdat het naar knoflook ruikt en smaakt :! ;)
pi_220580115
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 14:23 schreef Kanaroe het volgende:
Hadden we het over Witte Judaspenning?

[ link | afbeelding ]

Naast 3 Mannetjesvarens en een gedooghoekje Lelietjes van Dalen is dit Wildemanskruid (Pulsatilla) de only survivor in mijn voortuin
[ link | afbeelding ]
Mooi die Pulsatilla
pi_220580417
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Mooi die Pulsatilla
Heerlijk, meerdere zusterplantjes erbij gezet ooit, maar niks bleef leven.
Heb de complete voortuin leeggeschept en het een en ander tijdelijk in een pot gezet maar deze blijf ik vanaf O+
pi_220580547
Nou jaa…Ik was lekker in de tuin aan het werk, hangt er opeens een of andere kerel over m’n haag z’n kat te lokken. Dus ik vraag wat z’n kat in m’n tuin doet. Dat was kennelijk niet de juiste vraag want “ op zo’n imbeciele vraag ga ik niet antwoorden idioot, hou je bek” Toen ik zei dat ik niet gediend was van katten in m’n tuin en van een dergelijke reactie op mijn vraag ging hij nog even door.
  dinsdag 14 april 2026 @ 17:24:00 #170
36431 bleiblei
pi_220580711
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou jaa…Ik was lekker in de tuin aan het werk, hangt er opeens een of andere kerel over m’n haag z’n kat te lokken. Dus ik vraag wat z’n kat in m’n tuin doet. Dat was kennelijk niet de juiste vraag want “ op zo’n imbeciele vraag ga ik niet antwoorden idioot, hou je bek” Toen ik zei dat ik niet gediend was van katten in m’n tuin en van een dergelijke reactie op mijn vraag ging hij nog even door.
Ik zou begonnen zijn of ie het normaal vind om door de heg te gaan hangen :o .
Stel je had er topless liggen zonnen. Dat is toch idioot? Bel dan aan, onbeschofte mafklapper 8)7 .
pi_220580840
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou begonnen zijn of ie het normaal vind om door de heg te gaan hangen :o .
Stel je had er topless liggen zonnen. Dat is toch idioot? Bel dan aan, onbeschofte mafklapper 8)7 .
M’n haag is nog geen meter hoog, hij groeit helaas nog niet zo hard.
Maar op de een of andere manier wordt onze tuin als openbaar gebied beschouwd door sommige figuren, pas rende er ook een jochie zo door de haag heen in z’n vlucht tijdens een of ander spel met een hele groep kinderen, vertrapte en passant nog even m’n mooie helleborus. Hond uitlaten op onze oprit is ook normaal, loslopende honden die opeens in m’n achtertuin staan, katten die de korte route via onze tuin nemen, allemaal doodnormaal. Ik kreeg al de suggestie om 220 volt op een draad om de haag te zetten ;)
pi_220582822
Heeft iemand een tip voor me?

Er groeit Heermoes ( Paardenstaart ) in mijn achtertuin.
Ik weet dat dit hardnekkig onkruid is en het liefst groeit op arme grond.
Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.
Dus erg lastig om het te bestrijden laat staan de wortels eruit te trekken.
Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Thx
#35.
pi_220583482
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 21:31 schreef Clayton1 het volgende:

Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.

Thx
Misschien een half jaar afdekken met donker zeil?
Geen licht, geen groei
pi_220583715
Ik trek elk herenmoesje er steeds handmatig uit })
  dinsdag 14 april 2026 @ 23:06:48 #175
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220583718
quote:

Thx
Exact dezelfde frustratie gehad. Je blijft die zooi maar tussen de voegen weg krabben, maar komt net zo hard weer terug.

Van mijn zwager kreeg ik deze tip: https://www.pokon.nl/prod(...)onkruid-concentraat/

Was uiteraard heel erg sceptisch over dit middel. Maar ondertussen is 't een jaar geleden aangebracht, en ik heb tussen de tegels geen heermoes meer gezien. Maar bij mijn buurvrouw zie ik 't alweer tussen de tegels door piepen.
pi_220586005
quote:

Thx
Verhuizen ;)
Gek werd ik ervan in onze vorige tuin. Hier komt het helaas op verschillende plekken op en zit ik er bovenop met uittrekken en uitputten.
  woensdag 15 april 2026 @ 13:13:33 #177
244125 laziness
pi_220586256
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Verhuizen ;)
Gek werd ik ervan in onze vorige tuin. Hier komt het helaas op verschillende plekken op en zit ik er bovenop met uittrekken en uitputten.
Yes, hier ook verhuisd en halleluja geen heermoes meer _O_
Ook heel selectief zijn in wat je eventueel mee neemt en dat eerst in pot zetten om te voorkomen dat je het zo van de ene naar de andere tuin verplaatst die rot heermoes.

Handmatig er uit trekken lukte hier alleen goed door er een schep bij in te steken want de wortel breekt snel af.
Maar er was geen beginnen aan naast mijn fulltime baan :P

Ik zou denk ik het terras openmaken, alles verwijderen, grond aanpakken met aaltjes en lavameel en dan weer dichtmaken.
pi_220586831
De Campanula die als 2 kleine kado-plantjes begonnen breiden zich lekker uit en staan op het punt van het paarse tapijt leggen O+
Van 2 kanten op de pic:

pi_220587675
Ik zou de heermoes omarmen. Kost minder energie en tijd en het is eigenlijk best een vette plant ^O^
pi_220588807
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:55 schreef Vanyel het volgende:
Ik zou de heermoes omarmen. Kost minder energie en tijd en het is eigenlijk best een vette plant ^O^
Ja maar niet zo handig tussen de tegels
#35.
pi_220588819
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2026 23:06 schreef Twieki het volgende:

[..]
Exact dezelfde frustratie gehad. Je blijft die zooi maar tussen de voegen weg krabben, maar komt net zo hard weer terug.

Van mijn zwager kreeg ik deze tip: https://www.pokon.nl/prod(...)onkruid-concentraat/

Was uiteraard heel erg sceptisch over dit middel. Maar ondertussen is 't een jaar geleden aangebracht, en ik heb tussen de tegels geen heermoes meer gezien. Maar bij mijn buurvrouw zie ik 't alweer tussen de tegels door piepen.
Oke, dat eens proberen dan, dank je
#35.
  donderdag 16 april 2026 @ 10:06:27 #182
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220591153
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 20:34 schreef Clayton1 het volgende:

[..]
Oke, dat eens proberen dan, dank je
Doe het in een periode als het een tijdje droog blijft, en niet wegkrabben voor je 't middel aanbrengt (werkt via blad). Zelf een drukspuit gebruikt en het 's avonds aangebracht op de jonge heermoes. Na 10 á 14 dagen zie je 't bruin worden en afsterven, dan kan je 't wegkrabben en heb je er een lange tijd geen last meer van. Eventueel nog eens herhalen na een paar maanden.

SPOILER
  Vis een optie? donderdag 16 april 2026 @ 14:37:17 #183
70532 loveli
N
pi_220593243
Blijkbaar heb ik aardbijen. Een klein zandvulkaantje met een rond gat, nest van wilde bijen. 3 gezien tot nu toe.
crap in = crap out
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 april 2026 @ 15:40:31 #184
Rawr
pi_220593603
De grond van twee planten in pot op het balkon voelt nogal zanderig en kurkdroog aan, ondanks dat ik ze genoeg (niet te vaak, niet te weinig) water geef. Bij de ene (grote plant, ben de naam kwijt) voel ik wel dat de grond beter is wanneer ik m'n vinger er in duw, bij de andere (olijfje) blijft het wat zanderig. De eerste heeft "gewone" potgrond en het olijfje staat in Mediterrane potgrond en vraag me af of die dus niet te droog is, want ik kon net ook redelijk wat dode blaadjes van de takjes trekken.

Ik vraag me ook af hoe vaak planten verpot moeten worden, al is het mijn geval meer iets van: plant uit pot halen, uitschudden, oude potgrond er uit, plant terug, nieuwe potgrond er in :P Is het erg dat de bovenste laag zanderig is of moet ik die wegscheppen en vervangen door een verse laag? Plant doet het tot nu toe wel erg goed, groeit, en heeft een aanval van bladluis overleefd.
pi_220593624
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:37 schreef loveli het volgende:
Blijkbaar heb ik aardbijen. Een klein zandvulkaantje met een rond gat, nest van wilde bijen. 3 gezien tot nu toe.
Aardbijen _O- O+
Hadden wij vorig jaar! Leuk he die vulkaantjes.
  donderdag 16 april 2026 @ 15:52:11 #186
244125 laziness
pi_220593645
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
De grond van twee planten in pot op het balkon voelt nogal zanderig en kurkdroog aan, ondanks dat ik ze genoeg (niet te vaak, niet te weinig) water geef. Bij de ene (grote plant, ben de naam kwijt) voel ik wel dat de grond beter is wanneer ik m'n vinger er in duw, bij de andere (olijfje) blijft het wat zanderig. De eerste heeft "gewone" potgrond en het olijfje staat in Mediterrane potgrond en vraag me af of die dus niet te droog is, want ik kon net ook redelijk wat dode blaadjes van de takjes trekken.

Ik vraag me ook af hoe vaak planten verpot moeten worden, al is het mijn geval meer iets van: plant uit pot halen, uitschudden, oude potgrond er uit, plant terug, nieuwe potgrond er in :P Is het erg dat de bovenste laag zanderig is of moet ik die wegscheppen en vervangen door een verse laag? Plant doet het tot nu toe wel erg goed, groeit, en heeft een aanval van bladluis overleefd.
Krijgt de kluit wel water of loopt het zo aan de
zijkant naar beneden zonder echt in de kluit te trekken?

In een pot droogt de bovenkant vaak snel uit.
Olijf liever te droog dan te nat maar als het de kluit niet meer intrekt zou ik ‘m uit de pot halen en ff de kluit in water vol laten zuigen en daarna met een vers bovenlaagje weer terug in de pot.
Mediterrane grond is wel zoals je beschrijft en dat is juist wat een olijf wil dus daar lijkt me het probleem niet in zitten.

Die andere meldt je niet wat het is dus daar is weinig over te zeggen dan :D
  donderdag 16 april 2026 @ 16:11:12 #187
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220593738
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:52 schreef laziness het volgende:

[..]

Olijf liever te droog dan te nat maar als het de kluit niet meer intrekt zou ik ‘m uit de pot halen en ff de kluit in water vol laten zuigen en daarna met een vers bovenlaagje weer terug in de pot.
Mediterrane grond is wel zoals je beschrijft en dat is juist wat een olijf wil dus daar lijkt me het probleem niet in zitten.

En dan hangt het er ook nog vanaf in wat voor soort pot het zit, kunststof, terracotta, etc.

Mijn citroenboom heb ik vorige week een iets grotere pot gegeven. Laag van 10 á 15cm hydrokorrels op de bodem, citroenboom er in, opvullen met mediterrane potgrond en afgetopt met nog een laag van 5cm hydrokorrerls. Ziet er niet alleen leuker uit, de toplaag droogt ook minder snel uit.

Mediterrane planten staan natuurlijk ook liever droog dan nat. Dat is in het gebied rond de Middellandse Zee natuurlijk ook zo. Eéns per week geef ik mijn citroenboom behoorlijk veel water (om en om met vloeibare citrusmest) totdat 't er onderaan uitloopt, en daar moet ie 't maar mee doen. Gaat prima.
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 april 2026 @ 17:04:06 #188
Rawr
pi_220594016
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:52 schreef laziness het volgende:

[..]

quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 16:11 schreef Twieki het volgende:

[..]
En dan hangt het er ook nog vanaf in wat voor soort pot het zit, kunststof, terracotta, etc.

Mijn citroenboom heb ik vorige week een iets grotere pot gegeven. Laag van 10 á 15cm hydrokorrels op de bodem, citroenboom er in, opvullen met mediterrane potgrond en afgetopt met nog een laag van 5cm hydrokorrerls. Ziet er niet alleen leuker uit, de toplaag droogt ook minder snel uit.

Mediterrane planten staan natuurlijk ook liever droog dan nat. Dat is in het gebied rond de Middellandse Zee natuurlijk ook zo. Eéns per week geef ik mijn citroenboom behoorlijk veel water (om en om met vloeibare citrusmest) totdat 't er onderaan uitloopt, en daar moet ie 't maar mee doen. Gaat prima.
Bij de eerste is de kluit is vochtig genoeg, en heb werkelijk waar geen flauw idee hoe die heet :') Het is iig degene die altijd links in beeld staat:

Drizzt_DoUrden in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #91 De droogte? Extra water geven?

Kunststof pot, hydrokorrels onderin, etc.
  donderdag 16 april 2026 @ 17:08:52 #189
244125 laziness
pi_220594031
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:04 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
[..]
Bij de eerste is de kluit is vochtig genoeg, en heb werkelijk waar geen flauw idee hoe die heet :') Het is iig degene die altijd links in beeld staat:

Drizzt_DoUrden in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #91 De droogte? Extra water geven?

Kunststof pot, hydrokorrels onderin, etc.
Ziet er uit als een red robin.
  donderdag 16 april 2026 @ 17:27:59 #190
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220594123
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Ziet er uit als een red robin.
Je bent me voor, lijkt inderdaad op een Photinia 'Red Robin' (Glansmispel in 't NL's).
pi_220595496
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 10:06 schreef Twieki het volgende:

[..]
Doe het in een periode als het een tijdje droog blijft, en niet wegkrabben voor je 't middel aanbrengt (werkt via blad). Zelf een drukspuit gebruikt en het 's avonds aangebracht op de jonge heermoes. Na 10 á 14 dagen zie je 't bruin worden en afsterven, dan kan je 't wegkrabben en heb je er een lange tijd geen last meer van. Eventueel nog eens herhalen na een paar maanden.

SPOILER
Dank je voor de info.
;)
#35.
pi_220599569
Ik heb een geul gegraven t.b.v een 60 cm diepe wortelbegrenzer.
Dit wordt de Lelietjes van Dalen & Munt-gedooghoek van de voortuin

Hernia incoming :P

Nu de rest van de tuin nog bij elkaar bedenken

[ Bericht 5% gewijzigd door Kanaroe op 17-04-2026 18:40:02 ]
  zondag 19 april 2026 @ 19:18:43 #193
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220614731
Er groeit weer wat winterpostelein in de tuin. Volgens mij dacht ik vorig jaar dat die verdwenen was. Leuk :s) De varens zijn wel zo goed als dood nu. Er zijn nog een paar stronken die misschien nog een beetje leven.

Voor de rest de tuin afgelopen week weer voorjaarsklaar gemaakt. Wat potten gevuld met bloeiende dingen en wat lege plekken in de tuin opgevuld. Nu lekker niets doen en genieten. Eerste week van juni maar weer eens kijken of de heg gesnoeid moet worden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220633690
Hier nog steeds veel onkruid (en uitgezaaid duizendblad) wieden, en tussendoor wat planten in de grond zetten. Erg mooie witte narcissen staan uitbundig te bloeien, mooi contrast met al het groen en het paars van een of ander viooltjesvariant. Ook erg blij met onze onlangs geplaatste Malus Mokum, het blad is mooi roodachtig en de bloesem is mooi donkerroze. De diverse clematis montana staan op punt van bloeien.
pi_220654137
Vandaag de voortuin 2 spitten diep omgespit en nog meer wortels van de Lelietjes van Dalen weggehaald
Morgen wil ik er compost plus mest op gooien en in de grond werken.
En dan later deze maand(-en) nieuwe planten en struiken kopen/verkrijgen.
Een hele uitdaging!

Leuk weetje; we hebben 2 emmertjes olifantenpoep gekocht in de Beekse Bergen
Die gaat door de compost als boost voor de arme zandgrond :D
pi_220654470
:D Wat leuk
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:13:24 #197
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220654473
Het gaat lekker in de tuin. Ik heb vandaag weer wat kale plekken opgevuld met rudbeckia, silphium en vrouwenmantel. Dat is een deel van de 64 plantjes die ik deze week kocht via marktplaats voor 70 cent per stuk. Morgenmiddag ga ik het laatste stukje achtertuin aanplanten, dan is het verder nog hier en daar aanvullen.

Ik ben daarna nog lang niet klaar want er is nog veel meer tuin O+
Spoilers!
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:15:37 #198
244125 laziness
pi_220654487
Hoewel er na een weekje vakantie duidelijke groei te zien is, zijn de nieuwe borders nog niet heel interessant. Groene plantjes die hun energie in groeien stoppen.
Ik heb er zaadjes en zomerbollen tussen gepland om er snel wat kleur in te krijgen.

Maar armeria bloeit al wel.

pi_220654552
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:15 schreef laziness het volgende:
Hoewel er na een weekje vakantie duidelijke groei te zien is, zijn de nieuwe borders nog niet heel interessant. Groene plantjes die hun energie in groeien stoppen.
Ik heb er zaadjes en zomerbollen tussen gepland om er snel wat kleur in te krijgen.

Maar armeria bloeit al wel.

[ link | afbeelding ]
Armeria ging hier dood, bij jou staan ze er mooi bij. Hier bloeit vanalles, maar ik krijg het niet mooi op de foto.
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:54:02 #200
244125 laziness
pi_220654785
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Armeria ging hier dood, bij jou staan ze er mooi bij. Hier bloeit vanalles, maar ik krijg het niet mooi op de foto.
Zonde -O- Juist ook omdat ze wintergroen blijven.
Wat voor grond is het bij jullie?

In de kleigrond in Z-H ging ook veel dood waar hier in Twente eigenlijk alles wel aanslaat.
pi_220654878
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Zonde -O- Juist ook omdat ze wintergroen blijven.
Wat voor grond is het bij jullie?

In de kleigrond in Z-H ging ook veel dood waar hier in Twente eigenlijk alles wel aanslaat.
We wonen zowat op de zeebodem, er ligt op iets van 80cm diepte echt blauwe klei en er bovenop vanalles, maar vooral klei met bouwpuin en op sommige plekken dood zand lijkt het. Volgend jaar maar weer een kuub wormencompost erop gooien, nu heb ik alleen lavameel, koemestkorrels en een paar zakken Biokultura tuinaardecompost erop grstrooid. De wind helpt ook niet mee.
De vorig jaar op een moeilijk stukje geplante spoorbloemen zijn hier erg gelukkig, ze bloeien al bijna en volgen daarmee precies de tulpen op
  zaterdag 25 april 2026 @ 22:21:13 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220654978
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het gaat lekker in de tuin. Ik heb vandaag weer wat kale plekken opgevuld met rudbeckia, silphium en vrouwenmantel. Dat is een deel van de 64 plantjes die ik deze week kocht via marktplaats voor 70 cent per stuk. Morgenmiddag ga ik het laatste stukje achtertuin aanplanten, dan is het verder nog hier en daar aanvullen.

Goeie deal ^O^

Marktplaats is geweldig voor planten deals _O_ .
Resistance is futile.
  zaterdag 25 april 2026 @ 23:00:16 #203
208890 June.
Seriously?
pi_220655270
Ik zet de plantjes die ik gescheurd of gestekt heb ook altijd op marktplaats. Kan ik weer compost van kopen :7

Onze nieuwbouwtuim begint ook eindelijk te lopen. Zal na de vakantie eens wat foto's plaatsen.
Shine bright like a diamond.
pi_220656252
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ook een idee, marktplaats :!
Interessante plant; Silphium
Welke variëteit heb jij? Misschien ook wel wat voor mijn tuintje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silphium_(klassieke_oudheid)
  zondag 26 april 2026 @ 08:46:59 #205
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_220656276
Hmm, onze salieplant sterft langzaam af.
Vorig jaar groeide hij de pan uit, geen idee wat er nu mis gaat.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 26 april 2026 @ 10:31:05 #206
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220657043
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 08:40 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ook een idee, marktplaats :!
Interessante plant; Silphium
Welke variëteit heb jij? Misschien ook wel wat voor mijn tuintje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silphium_(klassieke_oudheid)
Ik weet niet welke ik heb. De verkoopster was niet zo secuur in dat bijhouden.
Spoilers!
pi_220657741
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik weet niet welke ik heb. De verkoopster was niet zo secuur in dat bijhouden.
Ah, okee dankje
  zondag 26 april 2026 @ 12:47:35 #208
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220657980
Heb het gazon afgelopen weekend even onder handen genomen. Verticuteren, doorzaaien en bemesten. Het weer zit helaas niet mee, voorlopig nog geen noemenswaardige regen in de berichten. Het droogt wel hard met die zon en matige wind helaas, komende weken dus behoorlijk sproeien.
pi_220666219
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2026 11:55 schreef Claudia_x het volgende:

Ik leef nog. En de prunus bloeit.
Lokpost O+ Laat zien! :)
pi_220666224
Lekker in de tuin bezig geweest *G* De grote sering (als kleine baby begonnen in een potje ooit) staat op ontploffen en ik was daarachter bezig, die geur _O_
  dinsdag 28 april 2026 @ 12:42:07 #211
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220670962
Onze sering begint nu te bloeien maar in andere tuinen hier in Den Helder zag ik al vrijwel uitgebloeide exemplaren :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 15:39:50 #212
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220671880
Heb er deze koningsdag maar een bakkie bij gemaakt. In het oude bakkie staan tomaat, biet, wortel en radijs. (allemaal uit zaad) In het nieuwe bakkie komen komkommer wellicht wat sla en een keer basilicum proberen.

Verder begint alles nu leuk te groeien, de blauwe regen bloeit een beetje (lang niet zo uitbundig als exemparen die in de buurt tegen een muur staan), de rhodo of azalia die het 2 jaar lang vertikt heeft om te bloeien begint zowaar, verder zie ik al dat er veel blauwe bes, japanse wijnbes en framboos aan komt.

Toch leuk voor een postzegeltuintje.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_220683714
Mijn ooit kleine seringetje in een potje staat op uitbarsten *O*

Xena ligt onder de sering begraven😻😿
pi_220684458
Ik heb alle recente aanplant vandaag maar fiks water gegeven, de tuin is op de meeste plekken echt gortdroog door dat zonnige weer met achterlijk veel wind.
De rode beukenhaag begint een beetje in blad te komen en ook rood te worden, de blauwpaarse camassia’s steken er mooi tegen af.
De Pridemix tulpen zijn nu uitgebloeid, daarvan ga ik er nog meer bestellen om rond het hele voorste terras te planten. De verwelkende bladeren van de tulpen vallen nu mooi weg tussen de klaprozen en akelei die op punt van bloeien staan.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:45:36 #215
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220686612
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb alle recente aanplant vandaag maar fiks water gegeven, de tuin is op de meeste plekken echt gortdroog door dat zonnige weer met achterlijk veel wind.
De rode beukenhaag begint een beetje in blad te komen en ook rood te worden, de blauwpaarse camassia’s steken er mooi tegen af.
De Pridemix tulpen zijn nu uitgebloeid, daarvan ga ik er nog meer bestellen om rond het hele voorste terras te planten. De verwelkende bladeren van de tulpen vallen nu mooi weg tussen de klaprozen en akelei die op punt van bloeien staan.
Oh, ik heb ook flink wat water gegeven vanavond hoor. Het is gortdroog. Nieuwe beplanting vindt het niet zo fijn als 't droog is. Gelukkig lijkt het komend weekend wat te gaan regenen. Hopelijk is dat gestage regen zodat het vocht goed de grond in kan.

Ik had vanmiddag twee afspraken op eenzelfde locatie met een 'pauze' van 30 minuten. Er zat een kringloopwinkel in de buurt, dus ben daar even gaan snuffelen. Ik wilde al lang een soort kleine vijver maken zodat de insecten ook wat te drinken hebben. Ik vond een ronde bak voor 2 euro. 40cm breed en 20cm diep. Had nog een zak kleine stenen, die gewassen, en nu nog even verder kijken hoe ik dat in ga richten. Foto volgt.

Ik heb meerdere insectenhotels, maar ik zie vooral soort van wespen rondvliegen. Zijn dit 'goede' wespen, of moet ik er korte metten mee maken?
  donderdag 30 april 2026 @ 22:48:20 #216
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220686630
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:45 schreef Twieki het volgende:

[..]
Oh, ik heb ook flink wat water gegeven vanavond hoor. Het is gortdroog. Nieuwe beplanting vindt het niet zo fijn als 't droog is. Gelukkig lijkt het komend weekend wat te gaan regenen. Hopelijk is dat gestage regen zodat het vocht goed de grond in kan.

Ik had vanmiddag twee afspraken op eenzelfde locatie met een 'pauze' van 30 minuten. Er zat een kringloopwinkel in de buurt, dus ben daar even gaan snuffelen. Ik wilde al lang een soort kleine vijver maken zodat de insecten ook wat te drinken hebben. Ik vond een ronde bak voor 2 euro. 40cm breed en 20cm diep. Had nog een zak kleine stenen, die gewassen, en nu nog even verder kijken hoe ik dat in ga richten. Foto volgt.

Ik heb meerdere insectenhotels, maar ik zie vooral soort van wespen rondvliegen. Zijn dit 'goede' wespen, of moet ik er korte metten mee maken?
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.

Wij kunnen vanaf hier niet zien wat je rond hebt vliegen.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:51:38 #217
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220686648
quote:
6s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.

Wij kunnen vanaf hier niet zien wat je rond hebt vliegen.
Ze vliegen vooral in en uit in kleine kokers. Ze zien er wel uit als wespen, maar ze vallen me niet aan of zo. Heb er verder ook geen last van, lijkt er vooral op dat ze een nest maken.
pi_220687370
quote:
6s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Die zijn hernoemd naar geelpotige hoornaars. Op zich wel handig, weet je welke dood moeten en welke als het even kan niet.
pi_220687607
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:51 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ze vliegen vooral in en uit in kleine kokers. Ze zien er wel uit als wespen, maar ze vallen me niet aan of zo. Heb er verder ook geen last van, lijkt er vooral op dat ze een nest maken.
Doorgaans zijn het solitaire wilde bijen die bij je insectenhotel rondzoemen. Die doen je niks.
Lekker laten vliegen.
Wespen zijn sociale dieren en leven samen in 1 groot nest, niet in een insectenhotel.
Sommige wespen leven ook solitair, maar die vallen je ook niet aan.
Hopelijk heb je hier wat aan en maak je je niet meer ongerust :)

Bij je nieuwe waterbak zul je vast wel eens een echte wesp gaan zien trouwens
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:11:02 #220
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220688188
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 06:10 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Die zijn hernoemd naar geelpotige hoornaars. Op zich wel handig, weet je welke dood moeten en welke als het even kan niet.
Ok, in een uitgebreid krantenartikel van gisteren nog niet.
pi_220688209
Ik wilde graag wat oranje toevoegen aan een border waar Nepeta met blauwpaarse bloemen en Geranium Max Frei met hardroze bloemetjes staan en toen zag ik bij de restanten bij de kwekerij 2 Geum Prinses Juliana staan en dat past heel goed. Er achter staat een rode beukenhaag en dat vormt echt een prima achtergrond.
Ik heb nu her en der in de tuin allerlei geums staan. Totally tangerine bij het achterterras bloeit nu al even en vooral heel uitbundig, prinses Juliana bloeit sinds een paar dagen nog wat bescheiden en is dieper oranje. Tempo rose bloeit nu net heel bescheiden, ik vind het hele plantje bescheidener dan vorig jaar. Mrs Bradshaw komt sowieso later qua bloei, maar doet het dan ook uitbundig. Dan heb ik onlangs nog Mai Tai en Coral Tempest toegevoegd, die moeten zich nog even settelen en volgens mij staat er ergens nog een Orange Pumpkin. De medewerker van de hovenier had een paar donkergele in het schaduwhoekje geplant waar ze stonden te verpieteren, dus die heb ik iets meer naar de zon verplaatst en daar bloeiden ze afgelopen jaar uitbundig, dus dat plekje past beter. Ik hou van geums en Totally tangerine is mijn favoriet (later in het jaar combineert hij ook nog eens prachtig met het donkerpaars van de salvia Ostfriesland ernaast)
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:14:04 #222
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220688210
Ik had/heb een behangersbij in de buisjes van een bamboo tuintafeltje en in wat oude boorgaten in de gevel. Die snijden halve maantjes van bladeren van planten in de buurt en vullen dan die buisjes/gaten.

pi_220688328
Op de BBC deze docu over bijen gezien https://www.theguardian.c(...)iew-bbc-four-iplayer. Fascinerend, je ziet echt heel goed hoe ze dat behangen doen.
pi_220688360
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wilde graag wat oranje toevoegen aan een border waar Nepeta met blauwpaarse bloemen en Geranium Max Frei met hardroze bloemetjes staan en toen zag ik bij de restanten bij de kwekerij 2 Geum Prinses Juliana staan en dat past heel goed. Er achter staat een rode beukenhaag en dat vormt echt een prima achtergrond.
Ik heb nu her en der in de tuin allerlei geums staan. Totally tangerine bij het achterterras bloeit nu al even en vooral heel uitbundig, prinses Juliana bloeit sinds een paar dagen nog wat bescheiden en is dieper oranje. Tempo rose bloeit nu net heel bescheiden, ik vind het hele plantje bescheidener dan vorig jaar. Mrs Bradshaw komt sowieso later qua bloei, maar doet het dan ook uitbundig. Dan heb ik onlangs nog Mai Tai en Coral Tempest toegevoegd, die moeten zich nog even settelen en volgens mij staat er ergens nog een Orange Pumpkin. De medewerker van de hovenier had een paar donkergele in het schaduwhoekje geplant waar ze stonden te verpieteren, dus die heb ik iets meer naar de zon verplaatst en daar bloeiden ze afgelopen jaar uitbundig, dus dat plekje past beter. Ik hou van geums en Totally tangerine is mijn favoriet (later in het jaar combineert hij ook nog eens prachtig met het donkerpaars van de salvia Ostfriesland ernaast)
Ik hou ook erg van oranje O+
Daarom heb ik ooit Slaapmutsjes gezaaid, jarenlang al plezier van
Nu, voor mijn vernieuwede voortuin heb ik een sterke bodembedekker gekocht Epimedium pubigerum 'orangekönigin' (elfenbloemvariant)
Ben benieuwd!
  Moderator / Colorchick vrijdag 1 mei 2026 @ 10:54:41 #225
382129 crew  Donna
pi_220688374
Mijn rhodondendrons zijn doodgegaan denk ik. :'( :'(

Zal vandaag nog even gauw de dahlia knollen in de grond zetten en lathyrus zaaien.
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 11:27:13 #226
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220688534
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:54 schreef Donna het volgende:
Mijn rhodondendrons zijn doodgegaan denk ik. :'( :'(

Zal vandaag nog even gauw de dahlia knollen in de grond zetten en lathyrus zaaien.
Onze rhodo (of azalia geen idee wat het precies is) had voor het eerst in 2 jaar een bloem :D Toen we hem kregen bloeide hij en toen heeft hij wel knoppen gezet maar bloeien ho maar. We hebben het erover gehad om hem weg te halen, en alsof hij het hoorde ging er plots één knop open.
pi_220688925
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:50 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik hou ook erg van oranje O+
Daarom heb ik ooit Slaapmutsjes gezaaid, jarenlang al plezier van
Nu, voor mijn vernieuwede voortuin heb ik een sterke bodembedekker gekocht Epimedium pubigerum 'orangekönigin' (elfenbloemvariant)
Ben benieuwd!
Oh die is mooi. Hier staan een paar epimedium grandiflorum volgens mij, in het schaduwhoekje, die doen het maar matig. Ik zag afgelopen week in een tuin echt een heel tapijt van epimedium, mooi hoog en dicht
pi_220689014
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:42 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh die is mooi. Hier staan een paar epimedium grandiflorum volgens mij, in het schaduwhoekje, die doen het maar matig. Ik zag afgelopen week in een tuin echt een heel tapijt van epimedium, mooi hoog en dicht
Ik kende Epidemium uit de gemeenteplantsoenen, dus ik dacht 'die zal wel sterk zijn'
Voortuintje hier is lastig te beplanten, vandaar mijn keuze.
De oranje variant is net iets feestelijker :D
Morgen eens het voorspelde verschrikkelijke stormweer afwachten en daarna mogen ze de grond in

[ Bericht 0% gewijzigd door Kanaroe op 02-05-2026 14:37:05 ]
  vrijdag 1 mei 2026 @ 13:42:52 #229
36431 bleiblei
pi_220689323
Epimedium doet het bij mij heel wisselend. Dit jaar doet ie het goed, vorig jaar kwam het amper boven de grond uit. En het staat er nu 5 jaar. Dus ja.
pi_220690609
Hmmz, nou ik ben benieuwd hoor
Epidemium-technisch
pi_220690707
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ok, in een uitgebreid krantenartikel van gisteren nog niet.
https://nos.nl/artikel/26(...)-nu-geelpoothoornaar
Blijkbaar ook nog niet zo lang
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:01:40 #232
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220690826
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:31 schreef Vanyel het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)-nu-geelpoothoornaar
Blijkbaar ook nog niet zo lang
Allemaal prima, maar...

quote:
De oude naam riep verwarring op. Zo bestaat er ook een Aziatische reuzenhoornaar, al is die veel groter en komt die niet in Europa voor. Maar mocht dit dier ooit wel de overstap maken naar Europese landen, dan is het onduidelijk welke soort wordt bedoeld als er wordt gesproken over de Aziatische hoornaar.
Voor wie roept het verwarring op dan. De drie Nederlanders (en Vlamingen (uit Vlaanderen) die in Azië zo'n Aziatische reuzenhoornaar zien en denken dat het een Aziatische hoornaar is? De paar mensen die op Wikipedia de twee pagina's in tabbladen naast elkaar niet kunnen onderscheiden? :D

Duidelijke nieuwe naam hoor maar zo omschreven is dit natuurlijk een flutreden: het voorbereiden op de toekomst, dan kun je alles wel alvast gaan aanpassen. Matig artikel derhalve. Bij de VRT, die dus berichten over Nederland(!), doen ze het geven van redenen en uitleg een stuk beter, m.i.:

quote:
De naamsverandering is eigenlijk een vorm van anticiperen op de toekomst. Want terwijl de Aziatische reuzenhoornaar (Vespa mandarinia) momenteel nog niet voorkomt in België of Nederland, zou dat in de toekomst wel eens kunnen veranderen, zegt Moreau. En welke bedoelen we dan, als we het over de Aziatische hoornaar hebben?

Een bijkomend argument voor de naamsverandering vormen de Franse en Engelstalige benamingen 'yellow-legged hornet' en 'frelon à pattes jaunes', die dus ook telkens naar de gele poten verwijzen.

"De naamsverandering verbaast me niet. De laatste tijd is er wel wat aandacht voor een meer neutrale en niet-stigmatiserende naamgeving. Dat geldt algemeen, in de maatschappij, maar dus ook in de biologie en de ecologie", vertelt Tim Adriaens in 'De wereld vandaag'. Hij is bij het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) gespecialiseerd in uitheemse soorten.

"Een ander voorbeeld van meer neutraliteit is dat we niet meer spreken over het 'negertje'. Dat is een klein sprinkhaantje dat helemaal zwart is. Men spreekt nu van het zwart wekkertje. Waarom niet die inspanning doen voor een naamsverandering? Het is een kleine moeite."

In het Engels was er eerder ook al een naamsverandering in die zin. Vroeger werd het dier daar gewoon 'Asian hornet' genoemd. Adriaens denkt net als Moreau dat Vlaanderen zal volgen.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:04:55 #233
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220690845
Maar goed, weer even over planten. Ik zei niet echt meer iets aan de tuin te hoeven doen tot juni maar ik was even vergeten hoe snel de hedera groeit, dus die ga ik nu nog even een beetje snoeien.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:27:07 #234
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220690983
Ik had net als vorig jaar weer een scoutende hoornaar in de stal. Hopelijk is er ook dit jaar geen geschikte plaats voor een nest gevonden.

En over tuinieren, ik ga even wat onkruid verwijderen. Morgen worden er twee bomen verwijderd en ik heb graag dat men niet op mijn planten gaat staan. Die planten zijn er nog wel maar zijn flink overwoekerd door grassen.
Spoilers!
pi_220692525
Goeie tips over water geven in tuin en in potten.
https://sprinklr.co/blogs(...)xHgnlhxV3vmlj.R5V7ak

Succes morgen Lucky!
  vrijdag 1 mei 2026 @ 21:29:54 #236
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220692959
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:32 schreef AnneX het volgende:
Goeie tips over water geven in tuin en in potten.
https://sprinklr.co/blogs(...)xHgnlhxV3vmlj.R5V7ak

Succes morgen Lucky!
Ik ga de schotels weer even opzoeken voor de enkele pot die ik heb. Kan ook op de lange tuinlijst van dit weekend.

Ik heb net de planten waar ze niet op mogen staan nog even aangewezen. Ik bemoei me niet met het boomverwijderen, dat regelt mijn partner met de grondwerker. Ik heb geen zin om zo vroeg mijn bed uit te gaan 8-)
Spoilers!
pi_220698175
Ik heb inmiddels een hele strook hele grote 'look zonder look' staan :D Ik laat daar meestal alle wilde bloemen hun gang gaan en nu is er een hele kudde witte vlindertjes die ze heerlijk vinden *O*

Edit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Look-zonder-look

Ik lees dat ze voor de witte vlinders die ik er steeds op zie een waardplant zijn.
Weer wat geleerd.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:45:12 #238
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220698255
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:38 schreef Blues het volgende:
Ik heb inmiddels een hele strook hele grote 'look zonder look' staan :D Ik laat daar meestal alle wilde bloemen hun gang gaan en nu is er een hele kudde witte vlindertjes die ze heerlijk vinden *O*

Ik lees dat ze voor de witte vlinders die ik er steeds op zie een waardplant zijn.
Weer wat geleerd.
Oranjetipje. ;) Niet de witte koolvlinder. Of nou ja, die misschien ook.

https://vlinderstichting.(...)zonder-look-en-meer/
pi_220698307
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:45 schreef Twieki het volgende:

[..]
Oranjetipje. ;) Niet de witte koolvlinder. Of nou ja, die misschien ook.

https://vlinderstichting.(...)zonder-look-en-meer/
Wiki heeft t over een geaderd witje. Die zie ik denk ik O+
pi_220698363
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:38 schreef Blues het volgende:

Weer wat geleerd.
Cool. Ik vond er 2 op verschillende plekken in de tuin en heb ze naar het vochtige schaduwstukje achter de kas verhuisd, waar ook daslook en hondsdraf lekker hun plekje hebben. Dat ze zich daar maar fijn uitzaaien…
Ik voer tot mei een ‘niet schoffelen’-beleid, en zeker in het vroege voorjaar wordt er ook heel selectief gewied om te kijken wat er spontaan is komen aanwaaien of zich heeft uitgezaaid.
Ik zie nu een aantal planten echt serieus groter worden en andere komen gelukkig ook weer tevoorschijn. Vorig jaar 3 lupines geplant, daarvan is er helaas nog maar 1 over, die is inmiddels wel tig keer groter dan de 4 nieuwe die er onlangs vlakbij geplant heb.
Nepeta Walker’s low heb ik inmiddels overal staan, die stekt heel makkelijk, heb deze week ook even goed gesnoeid om ze wat compacter te maken en er staan nu minstens 10 stekjes in een glaasje water. Ik begon vorig jaar met een paar kleine plantjes en heb ze toen meteen gestekt. Met de nieuwe stekjes hoop ik nog wat moeilijke stukjes tuin op te vullen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:01:43 #241
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220698407

Fotootje zoals ik beloofd heb. Bak van 40cm in diameter, en in 't midden zo'n 20cm diep. Zak overgebleven stenen gewassen en dat zit er nu in. Aan één kant 'opgestapeld' zodat de insecten er bij kunnen. Het begin is er.

Wil nog maximaal 2 kleine waterplantjes er in hebben (iemand suggesties?) en uit het bos nog een goede dikke tak zodat de insecten goed bij het water kunnen, maar er ook weer uit kunnen. Daarna mijn grond nog iets ophogen en soort van platte stenen over de rand. Moet ik nog even over nadenken.
pi_220698447
Leuk zo’n waterbak voor insecten, dat zou Symph hier ook nog wel willen, maar daarvoor zou ik een stukje moestuin moeten opofferen. Stenen genoeg, ik heb een hele emmer vol opgegraven stenen en stukjes puin
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:17:29 #243
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220699048
Het leven rond zo'n waterbak is eigenlijk wel leuk om te zien. De mijne is natuurlijk nog niet af, maar je ziet wel veel leven. Ik heb elke avond een koppel duiven op mijn schutting zitten. Ze kruipen ook regelmatig op elkaar, dus er wordt gewipt. Ze zijn geringd en zijn van iemand in de buurt die een duiventil heeft.

Helaas worden ze steeds verjaagd door een ekster. ;(
  zaterdag 2 mei 2026 @ 21:12:58 #244
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220699539
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:01 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

Fotootje zoals ik beloofd heb. Bak van 40cm in diameter, en in 't midden zo'n 20cm diep. Zak overgebleven stenen gewassen en dat zit er nu in. Aan één kant 'opgestapeld' zodat de insecten er bij kunnen. Het begin is er.

Wil nog maximaal 2 kleine waterplantjes er in hebben (iemand suggesties?) en uit het bos nog een goede dikke tak zodat de insecten goed bij het water kunnen, maar er ook weer uit kunnen. Daarna mijn grond nog iets ophogen en soort van platte stenen over de rand. Moet ik nog even over nadenken.
Leuk Twiekie! Zit er ook een pompje in?

Ik zou voor insectvriendelijke plantjes gaan. Had je waterdrieblad of dotterbloem al op je lijstje staan?
Resistance is futile.
pi_220700728
Zo! De regenton is weer gevuld na de heftige buien hier *)

Blij dat ik mijn nieuwe voortuinplanten vanavond beschut heb weggezet en me heb bedwongen om ze vandaag al te planten. Door de harde rukwinden was er niet veel van overgebleven vrees ik
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 10:02:05 #246
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220702716

Onze blauwe regen is altijd rijkelijk laat, als je het vergelijkt met anderen in de buurt. Maar als hij er eenmaal is doet ie wel zijn best.

Ook op de foto een dwergsering in een potje, een bonsai (knot)wilg. Een blauwe bessen struikje, onze kerstboom, etc.
pi_220702839
quote:
88s.gif Op zondag 3 mei 2026 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Onze blauwe regen is altijd rijkelijk laat, als je het vergelijkt met anderen in de buurt. Maar als hij er eenmaal is doet ie wel zijn best.

Ook op de foto een dwergsering in een potje, een bonsai (knot)wilg. Een blauwe bessen struikje, onze kerstboom, etc.
Prachtig, die blauwe regen. Wij krijgen ook een nieuwe, de onze is in 2 jaar geen mm gegroeid en krijgt alleen een paar blaadjes aan z’n stammetje van nog geen 1.50 hoog.
Ik heb gevraagd om weer een vroegbloeiende variant, dat hadden we oorspronkelijk ook staan, want die hoek mag in het voorjaar wel opgevrolijkt worden. Er zijn veel varianten met allemaal andere bloeitijd en eentje die eerst bloeit en daarna pas blad maakt heeft in dit geval echt de voorkeur.
  zondag 3 mei 2026 @ 12:17:29 #248
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220703617
Lekker zeg, die regen. Ik heb vanochtend voor het begon te regenen nog wat werk kunnen verzetten. Ik wilde eigenlijk het zevenblad gaan verwijderen maar ik zag dat de haagwinde de afgelopen week flink is opgekomen dus die had prioriteit. Er was ook een leuker klusje, er konden nog 7 planten te grond in: 4 acanthus en 3 zonnekroon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 03-05-2026 12:46:59 ]
Spoilers!
  zondag 3 mei 2026 @ 12:17:54 #249
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220703619
quote:
88s.gif Op zondag 3 mei 2026 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Ziet er gezellig uit zeg O+
Spoilers!
  zondag 3 mei 2026 @ 12:36:29 #250
244125 laziness
pi_220703823
Hier is de blauwe regen ook opeens tevoorschijn gekomen *O*
Als ie uitgebloeid is maar eens kijken hoe ik ‘m kan leiden zodat ie niet onder de jasmijn en clematis verdwijnt de komende jaren.

Verder mijn leven gewaagd tussen hordes Duitsers om zomer/herfstbollen met 40% korting te kopen. Die heb ik net overal de grond in gestopt.

En ik had aaltjes besteld tegen de mieren die alles uitgraven. Die zijn nu ook verspreid.
Productief ochtendje ^O^
pi_220703965
Oh ja, zomer/herfstbollen heb ik ook nog liggen, de gladiolen gaan in de moestuin en morgen hoop ik dat de grond in de tuin door de regen dusdanig zachter is geworden dat ik 3 van de 4 nerines in de grond kan stoppen, gelukkig hoeven die niet diep de grond in. De 4e nerine uit het zakje gaat in pot. Afgelopen week ook al 2 potten gevuld met canna, de ene heeft er viooltjes bij zodat het nu al kleurig is, bij de andere heb ik wortelstokken van trollius erbij geplant omdat ik daar even geen andere bestemming voor had.

Wat voor bollen heb jij gekocht en geplant @laziness?
pi_220703981
Foto van de tuin in de regen, inclusief regendruppels op het raam
  zondag 3 mei 2026 @ 13:10:51 #253
244125 laziness
pi_220704069
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Foto van de tuin in de regen, inclusief regendruppels op het raam
[ link | afbeelding ]
Lekker groen en fleurig al! Hier is veel echt nog in de opkom/groei fase. Het is wel nog droog en zonnig. Vandaar dat ik zo actief was :D

Ik had ooit van die mooie hoge gladiolen en dahlia’s en dat donderde allemaal om, lag plat met wind en regen dus die heb ik sindsdien afgezworen. Dat is wel wat er het meest te koop is dus ik heb echt gezocht naar andere bloemen en verschillende bloeitijden.

Kat vond de bollen interessant ruiken.

Moderator zondag 3 mei 2026 @ 13:26:27 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220704219
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ziet er gezellig uit zeg O+
Dankje
pi_220704275
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:10 schreef laziness het volgende:

[..]
Lekker groen en fleurig al! Hier is veel echt nog in de opkom/groei fase. Het is wel nog droog en zonnig. Vandaar dat ik zo actief was :D

Ik had ooit van die mooie hoge gladiolen en dahlia’s en dat donderde allemaal om, lag plat met wind en regen dus die heb ik sindsdien afgezworen. Dat is wel wat er het meest te koop is dus ik heb echt gezocht naar andere bloemen en verschillende bloeitijden.

Kat vond de bollen interessant ruiken.

[ link | afbeelding ]
Oh die Iris Colonel Mustard O+
Ik zit nu al te wachten op de Chelsea Flowershow omdat daar altijd de prachtigste irissen gebruikt worden.
pi_220704844
Akelei van de ooit gekregen zaadjes van @AnneX in de voorpostzegel en de meidoorn bloeit, mooi op tijd toch :D

pi_220705000
Akelei begint hier ook te bloeien, onder het raam roze Barlow en bij de zwarte schutting van de buren een paar blauwe van zaadjes uit de vorige tuin.
Wat bloeit de meidoorn mooi roze O+
  maandag 4 mei 2026 @ 21:25:54 #258
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220716471
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 21:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Leuk Twiekie! Zit er ook een pompje in?

Ik zou voor insectvriendelijke plantjes gaan. Had je waterdrieblad of dotterbloem al op je lijstje staan?
Waterdrieblad en Dotterbloem, die zijn iets te groot voor zo'n ronde bak van 40cm in doorsnee. ;)

Inheemse Waternavel heb ik er wel al in gezet en inheemse Stijve Moerasweegbree. Het meest goedkope en simpele zuurstofpompje komt er ook nog aan.

Ik heb ook een wormenhotel met starterskit gekocht bij wormenkwekerijwasse.nl. Heel erg benieuwd naar.
pi_220716527
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:25 schreef Twieki het volgende:

[..]
Waterdrieblad en Dotterbloem, die zijn iets te groot voor zo'n ronde bak van 40cm in doorsnee. ;)

Inheemse Waternavel heb ik er wel al in gezet en inheemse Stijve Moerasweegbree. Het meest goedkope en simpele zuurstofpompje komt er ook nog aan.

Ik heb ook een wormenhotel met starterskit gekocht bij wormenkwekerijwasse.nl. Heel erg benieuwd naar.
Ja cool. Wij hebben daar ook een wormenhotel van, staat al een paar jaar in de garage. Tip: doe meteen een stukje panty/organza aan de binnenzijde over de inlaat van het kraantje. Dat kraantje verstopt anders heel snel en dan krijg je overstroming en stank omdat het allemaal te nat blijft enzo.
  maandag 4 mei 2026 @ 21:49:19 #260
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220716694
Inmiddels is het alweer bijna twee weken geleden dat ik mijn gazon onder handen heb genomen. Na ruim een week intensief sproeien helpt de natuur nu dan eindelijk een handje: afgelopen drie dagen bijna 20mm regen gehad. De opkomst van het graszaad valt (tot nu toe) helaas nog wel wat tegen, het lijkt nog steeds vrij dun bezaaid. Misschien dat bepaalde soorten graszaad nog wel iets langer nodig hebben om op te komen.
pi_220746206
Mijn voortuintje heb ik ondertussen aangeplant:

Elders in dit topic staan meer foto's :)

Wat nieuwe planten gekocht, wat oude teruggezet, wat transplantaties van de achtertuin erbij gezet, en van allerlei 1-jarigen ingezaaid.
De wortelbegrenzer snijd ik over een poosje op 10 cm boven de grond af.
Ik kan niet wachten op groei en bloei *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Kanaroe op 08-05-2026 20:18:59 ]
  Moderator / Redactie FP vrijdag 8 mei 2026 @ 21:41:53 #262
Rawr
pi_220746975
Nieuw spul op het balkon *O* De bloempjes in de balkonbakken kwamen niet zo lekker uit de potjes, de aarde liet bij alle vier van degene in de linkerbak behoorlijk los, waardoor het nogal matig neer te zetten was, het staat er zo sneu bij :')

pi_220748240
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 21:41 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Nieuw spul op het balkon *O* De bloempjes in de balkonbakken kwamen niet zo lekker uit de potjes, de aarde liet bij alle vier van degene in de linkerbak behoorlijk los, waardoor het nogal matig neer te zetten was, het staat er zo sneu bij :')

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er fleurig uit. Goed water blijven geven en dode bloemen blijven verwijderen dan bloeit het maanden door, En het liefst voedingskegels in je aarde stoppen die hun voeding langzaam af blijven geven. Je wat sneuere exemplaren trekken zo bij hoor, over een week ziet het er al compleet anders uit.
Je kwam dus precies het probleem van die snel opgekweekte massaproductie aan perkplantjes tegen: ze waren niet lekker doorworteld en vielen dus uit elkaar bij het optillen. Maar zelfs als er een paar niet lekker van start gaan of zelfs doodgaan wordt het geheel erg uitbundig hoor, dus uitval valt niet op.
Je hebt trouwens een leuk uitzicht zeg
  Moderator / Redactie FP zaterdag 9 mei 2026 @ 11:26:57 #264
Rawr
pi_220749308
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 09:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ziet er fleurig uit. Goed water blijven geven en dode bloemen blijven verwijderen dan bloeit het maanden door, En het liefst voedingskegels in je aarde stoppen die hun voeding langzaam af blijven geven. Je wat sneuere exemplaren trekken zo bij hoor, over een week ziet het er al compleet anders uit.
Je kwam dus precies het probleem van die snel opgekweekte massaproductie aan perkplantjes tegen: ze waren niet lekker doorworteld en vielen dus uit elkaar bij het optillen. Maar zelfs als er een paar niet lekker van start gaan of zelfs doodgaan wordt het geheel erg uitbundig hoor, dus uitval valt niet op.
Je hebt trouwens een leuk uitzicht zeg
Yes, ik ga ze dagelijks water geven en de dode bloempjes verwijderen :) Die kegels heb ik ook gekocht, elke bak heeft er eentje gekregen. Ik zie het ook wel goed komen hoor, het is alleen zo jammer om die paar bloempjes er zo verpieterd bij te zien staan :D
  zaterdag 9 mei 2026 @ 16:57:44 #265
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220751321
Wij waren op vakantie. Op Koningsdag zijn we vertrokken en bij terugkomst was de tuin ontploft! De dag voor de vakantie heb ik nog koemestkorrels gestrooid, en een week voor vertrek hadden we het gras bij gezaaid om te herstellen. Zie hier de voor en na foto's:

Heerlijk thuiskomen zo!

En bonusplaatje van lievevrouwebedstro en Phlox die het samen heel goed hebben:

Resistance is futile.
  Spellchecker zaterdag 9 mei 2026 @ 16:59:02 #266
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220751345
quote:
17s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 16:57 schreef Seven. het volgende:
Wij waren op vakantie. Op Koningsdag zijn we vertrokken en bij terugkomst was de tuin ontploft! De dag voor de vakantie heb ik nog koemestkorrels gestrooid, en een week voor vertrek hadden we het gras bij gezaaid om te herstellen. Zie hier de voor en na foto's:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Heerlijk thuiskomen zo!

En bonusplaatje van lievevrouwebedstro en Phlox die het samen heel goed hebben:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
WOW!!!!! _O_ ^O^
pi_220751354
Hop aan het werk weer😎
(Wat wordt het jong al weer grooooot!)
pi_220751451
Wat een verschil zeg.

Symph was 2 weken op vakantie en wist niet wat hij zag in de tuin toen hij gisteren terugkwam. En dan was er ook net deze week een nieuwe blauweregen geplant, dat maakte het plaatje wel af. Hij had bijna de bloei van de blauwe camassia’s gemist trouwens, die gingen opeens heel hard
  zaterdag 9 mei 2026 @ 18:09:10 #269
244125 laziness
pi_220751711
Hier was het na 1 weekje ook zo’n verschil.

Sowieso vaak als we op meivakantie gaan zijn de bomen nog kalig als we vertrekken en een week later is alles groen.

De natuur is machtig mooi.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:18:25 #270
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220752134
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:01 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

https://imgur.com/UMVpbTx

Een linkje, want een korte video plaatsen kan niet. Het heeft ochtendzon, maar verder staat het in de schaduw. Het bubbelt me nog iets te veel, dus misschien een kleine tie-wrap om de luchtslang om de luchtstroom te verminderen. Verder nog véél meer stenen toegevoegd voor de kleine beestjes, die moeten nu wel een prima plek hebben om op te landen en te kunnen drinken.

Nog steeds op zoek naar een mooie en dikke tak, nog niet gevonden.
pi_220752365
Das nog eens een positieve Explosie, @Seven.

En vet mooie combi, van LVBS met Phloxen

Ik dacht dat ik Phloxen haatte, maar deze zijn erg mooi
  zaterdag 9 mei 2026 @ 21:03:44 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220752945
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:18 schreef Twieki het volgende:

[..]
https://imgur.com/UMVpbTx

Een linkje, want een korte video plaatsen kan niet. Het heeft ochtendzon, maar verder staat het in de schaduw. Het bubbelt me nog iets te veel, dus misschien een kleine tie-wrap om de luchtslang om de luchtstroom te verminderen. Verder nog véél meer stenen toegevoegd voor de kleine beestjes, die moeten nu wel een prima plek hebben om op te landen en te kunnen drinken.

Nog steeds op zoek naar een mooie en dikke tak, nog niet gevonden.
Welke plantjes heb je uiteindelijk gekozen?
Resistance is futile.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:21:36 #273
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220753463
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 21:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Welke plantjes heb je uiteindelijk gekozen?
Zie post #258. Twieki in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #93 Lente!
  zondag 10 mei 2026 @ 08:15:28 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220755052
Resistance is futile.
  Moderator / Redactie FP zondag 10 mei 2026 @ 11:50:25 #275
Rawr
pi_220756688
Groene bladluis-explosie in de grote plant/struik, en die krengen zijn ook meteen op de nieuwe plantjes die ik er bij heb gezet gaan zitten -O- Ik heb gister meteen een mild mengseltje van water en groene zeep gemaakt en ga een weekje dagelijks spuiten.
  zondag 10 mei 2026 @ 19:52:41 #276
208890 June.
Seriously?
pi_220759806
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Groene bladluis-explosie in de grote plant/struik, en die krengen zijn ook meteen op de nieuwe plantjes die ik er bij heb gezet gaan zitten -O- Ik heb gister meteen een mild mengseltje van water en groene zeep gemaakt en ga een weekje dagelijks spuiten.
Je kan ook een terracotta potje met stro erin ernaast leggen. Met een beetje geluk kruipt de oorworm erin en die doen het werk voor je.
Shine bright like a diamond.
  maandag 11 mei 2026 @ 11:58:10 #277
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220762921
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 19:52 schreef June. het volgende:

[..]
Je kan ook een terracotta potje met stro erin ernaast leggen. Met een beetje geluk kruipt de oorworm erin en die doen het werk voor je.
Na die luizenplaag van vorig jaar heb ik als reactie hierop een paar weken geleden meerdere van die potjes met stro opgehangen. Die op de foto hieronder hangt bij mijn Pruim. Hopelijk werkt dit een beetje. Tot nu toe nog geen luizen gezien.

pi_220783483

Mijn goeie ouwe rozemarijn heeft dit jaar voor het eerst in +/- 20 jaar gebloeid en maakt nu zaad.
Ik ben bang dat ze daarna doodgaat dus ik bewaar wat zaadjes, en ik knip wat takjes om te stekken.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 09:41:34 #279
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220806820
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 16:20 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Mijn goeie ouwe rozemarijn heeft dit jaar voor het eerst in +/- 20 jaar gebloeid en maakt nu zaad.
Ik ben bang dat ze daarna doodgaat dus ik bewaar wat zaadjes, en ik knip wat takjes om te stekken.
Noodbloesem. Een bijzonder verschijnsel blijft dat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 09:43:15 #280
37150 livelink
pi_220806836
Ik wilde een bij-vriendelijke tuin en heb dus een hele border met alleen ooievaarsbek in twee verschillende kleuren. Als je er langsloopt zoemt het echt van de bijen en hommels O+

Niet de mooiste plant, maar wel één van de dankbaarste planten..
pi_220806877
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:41 schreef livelink het volgende:

[..]
Noodbloesem. Een bijzonder verschijnsel blijft dat.
Noodbloesem. Oké, dat ga ik eens even op zoeken.
Bedankt!

Edit, na opzoeken: ik kon er weinig over vinden, maar de plant heeft dit jaar wel een paar opdonders gehad.
Een muizenhol tussen de wortels en een lompe kerel van de gevelisolatie

[ Bericht 15% gewijzigd door Kanaroe op 16-05-2026 09:51:42 ]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 09:51:30 #282
37150 livelink
pi_220806915
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:46 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Noodbloesem. Oké, dat ga ik eens even op zoeken.
Bedankt!
Ik weet niet of het een officiële term is. Een vriend van mij die hovenier is noemt het zo.
pi_220807370
Ons laatste stukje haag van laurierkers bloeit wederom alsof z’n leven er vanaf hangt. Dat is ook wel een beetje het geval, hij groeit voor geen meter en gaat er deze winter uit. Zo jammer, van onze originele hagen is alleen de olijfwilg overgebleven. De laatste Photinia red robin gaat er in de winter ook uit en gaan we door een zwarte vlier (black lace) vervangen om daar toch een echt afwijkende kleur te hebben. De laatste zieltogende laurierkersen worden vervangen door nog een paar extra olijfwilgen.

De voortuin is bijna weer op orde, de hovenier heeft wat hersteld en we hebben zelf het onkruid en het wat erg uitdijende duizendblad aangepakt en er een hele kruiwagen vol met wormencompost gemengd met veel lavagruis en een zak mestcompost van Biokultura overheen gegooid. Vandaag nog een paar extra plantjes erin en dan is het weer een fraai geheel.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 11:24:19 #284
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220807683
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 16:20 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Zou het niet helpen om hem rigoureus terug te snoeien tot net boven 't houtige deel zodat hij weer opnieuw uit kan lopen?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 11:25:46 #285
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220807693
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:43 schreef livelink het volgende:
Ik wilde een bij-vriendelijke tuin en heb dus een hele border met alleen ooievaarsbek in twee verschillende kleuren. Als je er langsloopt zoemt het echt van de bijen en hommels O+

Niet de mooiste plant, maar wel één van de dankbaarste planten..
Niks mis met Ooievaarsbek. Loopt vroeg uit, bloeit maandenlang en inderdaad goed voor de bijen en hommels.
pi_220808818
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:24 schreef Twieki het volgende:

[..]
Zou het niet helpen om hem rigoureus terug te snoeien tot net boven 't houtige deel zodat hij weer opnieuw uit kan lopen?
Misschien wel. Als ze echt af gaat sterven zou dat een noodgreep kunnen zijn
Inmiddels heb ik al een paar wortelende stekjes voor just in case
pi_220828668
De Chelsea Flower Show is begonnen *O* Elke middag om 15 uur en elke avond om 21 uur op de BBC. Ik heb al weer prachtige irissen gezien O+
  zondag 17 mei 2026 @ 22:43:14 #288
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220828881
Tussen de buien door en met een flinke kater nog wat klusjes gedaan vandaag.

Ik had een stuk of 10-12 tulpen die dit jaar in de schaduw van onze vorig jaar gebouwde overkapping staan. Het gevolg was extreem lange stelen en het leek wel een dweilorkest. Dus ik heb ze met loof en al uit de grond getrokken en verplekt en ook gelijk dichter bij elkaar gezet.

Ik ben begonnen met de Chelsea chop, een aantal van mijn grotere sedums wat teruggesnoeid. Verder nog niet zo heel veel volwassen planten die het nu al nodig hebben in jaar 2. Volgend jaar veel meer. @Claudia_x hier is je jaarlijkse reminder (mocht je toevallig inloggen één dezer weken).

Ik heb van een tante een hoop dahlia knollen gekregen dus die heb ik nog ingegraven op verschillende plekken.

Dit jaar bloeiden mijn narcissen eigenlijk niet, vermoedelijk omdat ze te ondiep ingegraven zijn. Dus ook die opgegraven en elders dieper ingegraven.

Ik zie op verschillende plekken ook weer ijzerhard opkomen *O* . M'n etageplanten zijn ontploft en gaan dit jaar voor het eerst allemaal bloeien *O* . Vingerhoedskruid lijkt ook een goed jaar in te gaan *O* .
Resistance is futile.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:08:54 #289
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220830895
Ik heb het gevoel dat de tuin dit jaar nog een beetje op de 'rem' staat door de koude nachten. Daar zal vanaf dit weekend wel verandering in komen.
pi_220832309
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:08 schreef PzKpfw het volgende:
Ik heb het gevoel dat de tuin dit jaar nog een beetje op de 'rem' staat door de koude nachten. Daar zal vanaf dit weekend wel verandering in komen.
Als ik vergelijk met foto’s van 30 mei vorig jaar, dan groeit en bloeit het hier dit jaar beter/eerder.

* Doedezemaar gaat maar weer verder heermoes verwijderen….
  maandag 18 mei 2026 @ 15:21:25 #291
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220832927
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:30 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Als ik vergelijk met foto’s van 30 mei vorig jaar, dan groeit en bloeit het hier dit jaar beter/eerder.

* Doedezemaar gaat maar weer verder heermoes verwijderen….
Dat gevoel heb ik ook inderdaad. Waarschijnlijk door de relatief hogere temperaturen in maart en april. Het is eigenlijk maar een dag of 10 wat frisser geweest, maar wel met aardig wat regen. Da's groeizaam.

Sterkte met je Heermoes. ;(
pi_220833120
Ik kon nog wel een klimmer gebruiken op een plek waar de kamperfoelie niet zo lekker wil groeien en toen had de Albert Heijn opeens een afgeprijsde clematis montana wilsonï staan en die staat dus nu in de grond. Die variant had ik nog niet.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:52:07 #293
244125 laziness
pi_220833238
Hier gaat het ook wat langzamer dan vorig jaar zie ik aan de foto’s. Maar hier zijn de nachten gemiddeld ook wat kouder dan aan zee. Van de week was het steeds maar 2-3gr.
  Moderator / Redactie FP maandag 18 mei 2026 @ 16:06:58 #294
Rawr
pi_220833394
Gevecht met bladluis verloren, plant/struik verwijderd, pot staat beneden in de berging uit te drogen tot ik de aarde makkelijk weg kan borstelen en zeker weet dat er niks is achtergebleven voordat ik er wat nieuws in zet. Jammer maar helaas :{
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:26:26 #295
244125 laziness
pi_220839809
Zucht.

Ik had allemaal bloemzaadjes gezaaid tussen de vaste planten in de nieuwe borders maar het voornaamste dat op lijkt te komen is ganzenvoet. Dat heb ik niet in andere borders dus heeft het dan in één van de zakjes gezeten? Is het aankomen waaien?

Anyway je wilt geen verse zaailingen er uit trekken dus ik heb het ff aangekeken en nu is het opeens veel en blijkt onkruid -O-
pi_220839999
Melganzenvoet kun je als spinazie eten, dus het hoeft niet in je gft-bak. Hier begint het seizoen ook net weer, gelukkig kun je ze heel makkelijk wieden
pi_220854274
Wie heeft er in mijn tuin gepoept?

SPOILER
pi_220854321
Mijn tijm O+

Mijn bieslook O+

De winde heeft het niet overleefd.

Omdat niet alles eetbaar kan zijn, ook mijn varen

En de muntpot van vorig jaar, daar eet ik ook nog maar niet van.
pi_220854351
Ik zie je foto’s niet
pi_220854412
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:42 schreef Vanyel het volgende:

[ afbeelding ]

SPOILER
Gadver :o _O-
  Moderator / Redactie FP donderdag 21 mei 2026 @ 13:02:30 #301
Rawr
pi_220854485
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:42 schreef Vanyel het volgende:

[ afbeelding ]

SPOILER
:o _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')