Wil je wintergroen of is dat geen ding?quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Heeft iemand wel eens een haagje geplant van meidoorn? En dan laagblijvend
Dat leek mij wel wat voor mijn voortuin
Heb de tuin leeggehaald, stond vol Lelietjes van Dalen, Munt en gras. En inwaaiende troep van de straat.
Opnieuw inrichten heb ik veel zin in, maar een haagje kiezen kom ik niet uit.....
Tuin op het noorden, arme zandgrond, haagje moet 5 meter lang worden
De keuze is zo enorm, ik kom er niet alleen uit
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijkquote:Op vrijdag 10 april 2026 21:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:24 schreef Seven. het volgende:
@:kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Nuttige informatie, dank jequote:Op vrijdag 10 april 2026 17:41 schreef bleiblei het volgende:
Ok, Monarda lijkt dus veel op springbalsemien als het net op komt. Hopelijk weet het spul zich weer te herpakken na mijn poging om het te vermoorden
.
Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjesquote:Op zondag 12 april 2026 22:34 schreef Blues het volgende:
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit![]()
Judaspenning.
[ link | afbeelding ]
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:35 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk
[..]
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk
Ik had in de vorige tuin de hoge cloth of gold variant en daar had ik dit issue totaal niet maar hier hadden we een lage variant en die heb ik verwijderd wegens woekeren inderdaad.quote:Op maandag 13 april 2026 10:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachtenquote:Op maandag 13 april 2026 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
@:Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
Dank voor het meedenkenquote:Op maandag 13 april 2026 07:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.
Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Het is er ook maar 1 hoorquote:Op maandag 13 april 2026 07:23 schreef Seven. het volgende:
Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes.
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Heeft iemand wel eens een haagje geplant van meidoorn? En dan laagblijvend
Echt nuttigquote:Op maandag 13 april 2026 17:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
Monarda's zijn tof idd. Ik hoop dat ze zich hier weer een beetje herpakken. Mijn moeder zei al "kijk uit, dat is springbalsemien", vervolgens zijn plantnet hetzelfde. En springbalsemien wil je niet in je tuin hebben (als die uitgebloeid is, dan sproeit ie de zaadjes in het rondquote:Op maandag 13 april 2026 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Echt nuttigIk ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
M'n lievelingsstruik. M'n oma had er één, eigenlijk zou ik er zelf 1 of 2 moeten aanplanten.quote:Op maandag 13 april 2026 18:22 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
Kwestie van snoeien.quote:Op maandag 13 april 2026 11:36 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen![]()
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat
Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
Dan wordt het géén meidoornhaagje, ik wist niet dat het zulk hard hout heeft.quote:Op maandag 13 april 2026 18:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.
Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |