abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 april 2026 @ 21:12:58 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220551195
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Heeft iemand wel eens een haagje geplant van meidoorn? En dan laagblijvend
Dat leek mij wel wat voor mijn voortuin

Heb de tuin leeggehaald, stond vol Lelietjes van Dalen, Munt en gras. En inwaaiende troep van de straat.
Opnieuw inrichten heb ik veel zin in, maar een haagje kiezen kom ik niet uit.....

Tuin op het noorden, arme zandgrond, haagje moet 5 meter lang worden
De keuze is zo enorm, ik kom er niet alleen uit
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Resistance is futile.
  vrijdag 10 april 2026 @ 21:24:22 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220551264
@Kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Resistance is futile.
pi_220551339
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk

quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:24 schreef Seven. het volgende:
@:kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk :)
pi_220569294
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit O+
Judaspenning.
  zondag 12 april 2026 @ 23:05:50 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220569484
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:41 schreef bleiblei het volgende:
Ok, Monarda lijkt dus veel op springbalsemien als het net op komt ;( . Hopelijk weet het spul zich weer te herpakken na mijn poging om het te vermoorden :P .
Nuttige informatie, dank je ;)

We zijn dit en vorig weekend lekker aan het doorwerken. We hebben nog nooit zo'n vliegende start van het tuinseizoen gehad. Normaal zijn er altijd grote tuinklussen en dan wordt de rest wel een keer afgeraffeld. Nu wordt er niet geklust en dat geeft nog veel meer rust dan we dachten. De tegels en tuinmeubelen zijn zelfs al schoon :o

Ik ben nu vooral veel bezig met zaaien, vermeerderen en snoeien. Ik heb ook al een aantal lathyrus en serratula bulgarica geplant.
Spoilers!
  maandag 13 april 2026 @ 07:23:52 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220570334
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:34 schreef Blues het volgende:
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit O+
Judaspenning.
[ link | afbeelding ]
Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes :') .
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2026 @ 07:32:18 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220570349
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:35 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk
[..]
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk :)
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.

Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Resistance is futile.
pi_220570921
@Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
pi_220571353
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned :X
  maandag 13 april 2026 @ 11:05:31 #135
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220571647
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 10:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned :X
Ik had in de vorige tuin de hoge cloth of gold variant en daar had ik dit issue totaal niet maar hier hadden we een lage variant en die heb ik verwijderd wegens woekeren inderdaad.
En nog komt ie op tussen de stenen van het border muurtje ook o.a. }:|
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220571913
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
@:Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen :P
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat

Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
pi_220571964
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 07:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.

Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Dank voor het meedenken ^O^
pi_220572129
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2026 07:23 schreef Seven. het volgende:

Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes :') .
Het is er ook maar 1 hoor :D
Moet ook ff beetje schoffelen, tis nogal rommelig.
Zag ook de duizendschoon opkomen... het prunusboompje heeft dit jaar wat moeite ;(
  maandag 13 april 2026 @ 17:26:28 #139
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220574561

Ik heb in mijn tuin deze Monnikspeper (Vitex) staan. Hele mooie plant als hij eenmaal in het blad zit en bloeit. Maar het duurt behoorlijk lang voordat het zover is en terwijl de rest van de tuin al volop bloeit blijven dit heel lang van die kale takken. Ik zit er eigenlijk aan te denken om deze te vervangen. Heeft iemand suggesties wat voor planten hier mooi zouden staan tussen de bodembedekkende vinca?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 13 april 2026 @ 17:54:08 #140
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220574734
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nuttige informatie, dank je ;)
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
  maandag 13 april 2026 @ 17:59:19 #141
36431 bleiblei
pi_220574768
De Judaspenning die ik ergens helemaal achterin in een hoekje tussen oud steigerhout en een stapeltje oud ijzer dat nog weggebracht moet worden, gepropt heb. Staat er zo bij:

Niet echt mijn favoriet. Het kaartje bij de kweker met "max 3, laat ook over voor anderen!" Verleidde mij tot het meenemen van 3 plantjes :') .

Mijn voorjaarsfavoriet is de kruip Phlox in de voortuin O+ .

En! Vandaag een jonkie gespot in de kastanjeboom O+ :
pi_220574871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Heeft iemand wel eens een haagje geplant van meidoorn? En dan laagblijvend
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.

Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 april 2026 @ 18:21:45 #143
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220574907
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 17:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
Echt nuttig :Y Ik ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
Spoilers!
pi_220574912

Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 april 2026 @ 18:31:48 #145
36431 bleiblei
pi_220574972
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Echt nuttig :Y Ik ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
Monarda's zijn tof idd. Ik hoop dat ze zich hier weer een beetje herpakken. Mijn moeder zei al "kijk uit, dat is springbalsemien", vervolgens zijn plantnet hetzelfde. En springbalsemien wil je niet in je tuin hebben (als die uitgebloeid is, dan sproeit ie de zaadjes in het rond :') . Vandaar "spring"balsemien). Dus trok ik het eruit tot ik ineens dacht "kak, daar heb ik vorig jaar Monarda geplant", en idd. Op google zag ik dat het er veel op lijkt als de eerste blaadjes boven de grond komen |:( .
  maandag 13 april 2026 @ 18:44:37 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220575038
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 18:22 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
M'n lievelingsstruik. M'n oma had er één, eigenlijk zou ik er zelf 1 of 2 moeten aanplanten.
Resistance is futile.
pi_220575133
Wij kwamen hier wonen eind november (2004).
0 ervaring met tuinieren. Heb toen alles dat kaal was ( en dat was veel, want november, gesnoeid, weggehaald _O- Waaronder ranonkels en meer leuks :{
  maandag 13 april 2026 @ 19:02:46 #148
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220575177
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:36 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen :P
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat

Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
Kwestie van snoeien.

Wij hebben de bonte portugese laurier staan als haagje. Die kan 2-4m hoog worden maar wij houden ‘m veel lager in de voortuin. Kan goed in de schaduw en op zandgrond ook.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220575188
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 18:14 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.

Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
Dan wordt het géén meidoornhaagje, ik wist niet dat het zulk hard hout heeft.
Das niet geschikt voor mijn artrosehandjes
En de doorns wist ik natuurlijk wel, maar de haag komt aan de stoep-en straatrand.
De fietsbanden zullen er ook niet blij van worden.

Dank je voor het meedenken
pi_220575197
Ik nam afgelopen week uit de restantenhoek ook nog een Monarda mee, gewoon omdat het kon. Het was toevallig ook een Cambridge Scarlet waarvan ik er al 1 langs de rand van de moestuin heb staan naast een salvia nemorosa ostfriesland, dus nu heb ik elders nog een extra toefje rood in de tuin. Ik ga ‘m morgen planten onder de struikmalva Rosea en naast de knautia macedonica. Het vloekt net niet, denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')