Verhuizenquote:Op dinsdag 14 april 2026 21:31 schreef Clayton1 het volgende:
Heeft iemand een tip voor me?
Er groeit Heermoes ( Paardenstaart ) in mijn achtertuin.
Ik weet dat dit hardnekkig onkruid is en het liefst groeit op arme grond.
Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.
Dus erg lastig om het te bestrijden laat staan de wortels eruit te trekken.
Als iemand tips heeft hoor ik het graag.
Thx
Yes, hier ook verhuisd en halleluja geen heermoes meerquote:Op woensdag 15 april 2026 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Verhuizen
Gek werd ik ervan in onze vorige tuin. Hier komt het helaas op verschillende plekken op en zit ik er bovenop met uittrekken en uitputten.
Ja maar niet zo handig tussen de tegelsquote:Op woensdag 15 april 2026 17:55 schreef Vanyel het volgende:
Ik zou de heermoes omarmen. Kost minder energie en tijd en het is eigenlijk best een vette plant
Oke, dat eens proberen dan, dank jequote:Op dinsdag 14 april 2026 23:06 schreef Twieki het volgende:
[..]
Exact dezelfde frustratie gehad. Je blijft die zooi maar tussen de voegen weg krabben, maar komt net zo hard weer terug.
Van mijn zwager kreeg ik deze tip: https://www.pokon.nl/prod(...)onkruid-concentraat/
Was uiteraard heel erg sceptisch over dit middel. Maar ondertussen is 't een jaar geleden aangebracht, en ik heb tussen de tegels geen heermoes meer gezien. Maar bij mijn buurvrouw zie ik 't alweer tussen de tegels door piepen.
Doe het in een periode als het een tijdje droog blijft, en niet wegkrabben voor je 't middel aanbrengt (werkt via blad). Zelf een drukspuit gebruikt en het 's avonds aangebracht op de jonge heermoes. Na 10 á 14 dagen zie je 't bruin worden en afsterven, dan kan je 't wegkrabben en heb je er een lange tijd geen last meer van. Eventueel nog eens herhalen na een paar maanden.quote:Op woensdag 15 april 2026 20:34 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Oke, dat eens proberen dan, dank je
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aardbijenquote:Op donderdag 16 april 2026 14:37 schreef loveli het volgende:
Blijkbaar heb ik aardbijen. Een klein zandvulkaantje met een rond gat, nest van wilde bijen. 3 gezien tot nu toe.
Krijgt de kluit wel water of loopt het zo aan dequote:Op donderdag 16 april 2026 15:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
De grond van twee planten in pot op het balkon voelt nogal zanderig en kurkdroog aan, ondanks dat ik ze genoeg (niet te vaak, niet te weinig) water geef. Bij de ene (grote plant, ben de naam kwijt) voel ik wel dat de grond beter is wanneer ik m'n vinger er in duw, bij de andere (olijfje) blijft het wat zanderig. De eerste heeft "gewone" potgrond en het olijfje staat in Mediterrane potgrond en vraag me af of die dus niet te droog is, want ik kon net ook redelijk wat dode blaadjes van de takjes trekken.
Ik vraag me ook af hoe vaak planten verpot moeten worden, al is het mijn geval meer iets van: plant uit pot halen, uitschudden, oude potgrond er uit, plant terug, nieuwe potgrond er inIs het erg dat de bovenste laag zanderig is of moet ik die wegscheppen en vervangen door een verse laag? Plant doet het tot nu toe wel erg goed, groeit, en heeft een aanval van bladluis overleefd.
En dan hangt het er ook nog vanaf in wat voor soort pot het zit, kunststof, terracotta, etc.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Krijgt de kluit wel water of loopt het zo aan de
zijkant naar beneden zonder echt in de kluit te trekken?
In een pot droogt de bovenkant vaak snel uit.
Olijf liever te droog dan te nat maar als het de kluit niet meer intrekt zou ik ‘m uit de pot halen en ff de kluit in water vol laten zuigen en daarna met een vers bovenlaagje weer terug in de pot.
Mediterrane grond is wel zoals je beschrijft en dat is juist wat een olijf wil dus daar lijkt me het probleem niet in zitten.
Die andere meldt je niet wat het is dus daar is weinig over te zeggen dan
quote:Op donderdag 16 april 2026 15:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Krijgt de kluit wel water of loopt het zo aan de
zijkant naar beneden zonder echt in de kluit te trekken?
In een pot droogt de bovenkant vaak snel uit.
Olijf liever te droog dan te nat maar als het de kluit niet meer intrekt zou ik ‘m uit de pot halen en ff de kluit in water vol laten zuigen en daarna met een vers bovenlaagje weer terug in de pot.
Mediterrane grond is wel zoals je beschrijft en dat is juist wat een olijf wil dus daar lijkt me het probleem niet in zitten.
Die andere meldt je niet wat het is dus daar is weinig over te zeggen dan
Bij de eerste is de kluit is vochtig genoeg, en heb werkelijk waar geen flauw idee hoe die heetquote:Op donderdag 16 april 2026 16:11 schreef Twieki het volgende:
[..]
En dan hangt het er ook nog vanaf in wat voor soort pot het zit, kunststof, terracotta, etc.
Mijn citroenboom heb ik vorige week een iets grotere pot gegeven. Laag van 10 á 15cm hydrokorrels op de bodem, citroenboom er in, opvullen met mediterrane potgrond en afgetopt met nog een laag van 5cm hydrokorrerls. Ziet er niet alleen leuker uit, de toplaag droogt ook minder snel uit.
Mediterrane planten staan natuurlijk ook liever droog dan nat. Dat is in het gebied rond de Middellandse Zee natuurlijk ook zo. Eéns per week geef ik mijn citroenboom behoorlijk veel water (om en om met vloeibare citrusmest) totdat 't er onderaan uitloopt, en daar moet ie 't maar mee doen. Gaat prima.
Ziet er uit als een red robin.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:04 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
[..]
Bij de eerste is de kluit is vochtig genoeg, en heb werkelijk waar geen flauw idee hoe die heetHet is iig degene die altijd links in beeld staat:
Drizzt_DoUrden in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #91 De droogte? Extra water geven?
Kunststof pot, hydrokorrels onderin, etc.
quote:Op donderdag 16 april 2026 10:06 schreef Twieki het volgende:
[..]
Doe het in een periode als het een tijdje droog blijft, en niet wegkrabben voor je 't middel aanbrengt (werkt via blad). Zelf een drukspuit gebruikt en het 's avonds aangebracht op de jonge heermoes. Na 10 á 14 dagen zie je 't bruin worden en afsterven, dan kan je 't wegkrabben en heb je er een lange tijd geen last meer van. Eventueel nog eens herhalen na een paar maanden.Dank je voor de info.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#35.
Armeria ging hier dood, bij jou staan ze er mooi bij. Hier bloeit vanalles, maar ik krijg het niet mooi op de foto.quote:Op zaterdag 25 april 2026 21:15 schreef laziness het volgende:
Hoewel er na een weekje vakantie duidelijke groei te zien is, zijn de nieuwe borders nog niet heel interessant. Groene plantjes die hun energie in groeien stoppen.
Ik heb er zaadjes en zomerbollen tussen gepland om er snel wat kleur in te krijgen.
Maar armeria bloeit al wel.
[ link | afbeelding ]
Zondequote:Op zaterdag 25 april 2026 21:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Armeria ging hier dood, bij jou staan ze er mooi bij. Hier bloeit vanalles, maar ik krijg het niet mooi op de foto.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |