abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220575209
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 19:02 schreef laziness het volgende:

[..]
Kwestie van snoeien.

Wij hebben de bonte portugese laurier staan als haagje. Die kan 2-4m hoog worden maar wij houden ‘m veel lager in de voortuin. Kan goed in de schaduw en op zandgrond ook.
Dankje, ik kom er wel uit zo met al deze tips
Laurier heeft in geval geen doorns ;)
  maandag 13 april 2026 @ 19:15:18 #152
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220575268
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 19:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Vrij slechte foto maar ik vind het bonte van het blad zo leuk ogen.
Dit was van de week. Hij blijft wintergroen.

En de appelboompjes hebben er ook zin in.
Hopelijk nu ik er twee heb, appels dit jaar 🤞🏻

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220575396
We lopen hier qua groen en bloei echt een tijdje achter op de meesten van jullie, maar het is al zo’n verschil met een paar weken geleden.
Met planten van de tulpenbollen is er 1 orange emperor tussen de roze/paarse/apricot pride mix beland, jammer.
pi_220576226
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 19:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ook heel leuk; niet wintergroen maar wel mooie bloei, leuke besjes, goed voor allerlei gespuis: Appelbes
Makkelijke groeier, sterke plant, goed snoeibaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 april 2026 @ 20:51:12 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576247
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 17:59 schreef bleiblei het volgende:
De Judaspenning die ik ergens helemaal achterin in een hoekje tussen oud steigerhout en een stapeltje oud ijzer dat nog weggebracht moet worden, gepropt heb. Staat er zo bij:
[ afbeelding ]
Niet echt mijn favoriet. Het kaartje bij de kweker met "max 3, laat ook over voor anderen!" Verleidde mij tot het meenemen van 3 plantjes :') .

Mijn voorjaarsfavoriet is de kruip Phlox in de voortuin O+ .
[ afbeelding ]

En! Vandaag een jonkie gespot in de kastanjeboom O+ :
[ afbeelding ]
Eekhoorntje O+ . En je kruipphlox is spectaculair ^O^ .

Judaspenning schijnt zich wel makkelijk uit te zaaien. Ik hoop het, maar het zal hier nog wel ff duren :+ .
Resistance is futile.
pi_220576251
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
We lopen hier qua groen en bloei echt een tijdje achter op de meesten van jullie, maar het is al zo’n verschil met een paar weken geleden.
Met planten van de tulpenbollen is er 1 orange emperor tussen de roze/paarse/apricot pride mix beland, jammer.
Ik vind dat juist wel lollig. Hier was het precies andersom. Ook een ongelukje, maar vooral omdat ik helemaal geen roze heb.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220576344
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:47 schreef sigme het volgende:

[..]
Ook heel leuk; niet wintergroen maar wel mooie bloei, leuke besjes, goed voor allerlei gespuis: Appelbes
Makkelijke groeier, sterke plant, goed snoeibaar.
Kende het plantje nog niet, maar dat klinkt heel goed
Ik heb em opgeslagen ^O^
pi_220576355
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:51 schreef Seven. het volgende:
Judaspenning schijnt zich wel makkelijk uit te zaaien. Ik hoop het, maar het zal hier nog wel ff duren .
Dat doet het, maar het bloeit pas het 2e jaar, dus in het begin heb je om het jaar bloeiende judaspenning. En je moet niet het niet-bloeiende jaar dat rare onkruid bestrijden :+.
Na een paar jaar is er ok altijd wel wat zaad dat een jaartje ligt voordat het ontkiemt en dan heb je alle jaren bloei.

Oh, en zet er geen witte judaspenning bij. Die is dominant, na een paar jaar ben je alle paarse kwijt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 april 2026 @ 21:26:39 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576434
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 21:13 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat doet het, maar het bloeit pas het 2e jaar, dus in het begin heb je om het jaar bloeiende judaspenning. En je moet niet het niet-bloeiende jaar dat rare onkruid bestrijden :+.
Na een paar jaar is er ok altijd wel wat zaad dat een jaartje ligt voordat het ontkiemt en dan heb je alle jaren bloei.

Oh, en zet er geen witte judaspenning bij. Die is dominant, na een paar jaar ben je alle paarse kwijt.
Goed om te weten :) . Ik kwam vorig jaar tijdens een wandeling in september ergens een verdwaalde tak tegen met zaaddozen dus die heb ik meegenomen naar huis en in de volle grond gezaaid. Al met al een stuk of 15 zaailingen verspeend vorig weekend op een paar plekken in de tuin.

Wit is voor mij trouwens prima, paars/blauw zijn mijn minst favoriete kleur bloem :P .
Resistance is futile.
pi_220578063
Ik heb een paar dagen geleden tig stekjes van de sedum Herbstfreude gemaakt en in de grond gestopt. Zie ik net daar een berg aarde op het terras liggen, heeft een of andere klote buurtkat daar heel enthousiast lopen graven. Ik haat die klotekatten die m’n tuin vernaggelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedezemaar op 14-04-2026 10:57:15 ]
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:16:36 #161
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220578638
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een paar dagen geleden tig stekjes van de sedum Herbstfreude gemaakt en in de grond gestopt. Zie ik net daar een berg aarde op het terras liggen, heeft een of andere klote buurtkat daar heel enthousiast lopen graven. Ik haat die klotekatten die m’n tuin vernaggelen.
Ken dat, erg frustrerend... Heb zelf een paar apparaatjes hangen die katten verjagen door middel van ultrasoon geluid. Katten haten dat. Werkt goed hier, maar ja, kleine tuin.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220579497
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:16 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ken dat, erg frustrerend... Heb zelf een paar apparaatjes hangen die katten verjagen door middel van ultrasoon geluid. Katten haten dat. Werkt goed hier, maar ja, kleine tuin.
Ik heb zelf last van het geluid van dergelijke verjagers, helaas.
  dinsdag 14 april 2026 @ 12:46:20 #163
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220579564
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb zelf last van het geluid van dergelijke verjagers, helaas.
Oh, ben zelf doof, dus ik hoor 't sowieso niet. :+

Misschien ergens in een hoekje een plekje 'toestaan', en eventuele drollen daar neergooien. Zitten ze nog steeds in je tuin te schijten, maar hopelijk dan niet tussen je beplanting / stekken. Eigenlijk de omgekeerde wereld, maar ja.
pi_220579594
Wie verzint de plantennamen.....?
Er popt iets wilds op in de tuin, google zegt Look, zonder look :P
pi_220579980
Hadden we het over Witte Judaspenning?

Naast 3 Mannetjesvarens en een gedooghoekje Lelietjes van Dalen is dit Wildemanskruid (Pulsatilla) de only survivor in mijn voortuin
pi_220579982
quote]1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:51 schreef Blues het volgende:
Wie verzint de plantennamen.....?
Er popt iets wilds op in de tuin, google zegt Look, zonder look :P
[/quote]
Omdat het naar knoflook ruikt en smaakt :! ;)
pi_220580115
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 14:23 schreef Kanaroe het volgende:
Hadden we het over Witte Judaspenning?

[ link | afbeelding ]

Naast 3 Mannetjesvarens en een gedooghoekje Lelietjes van Dalen is dit Wildemanskruid (Pulsatilla) de only survivor in mijn voortuin
[ link | afbeelding ]
Mooi die Pulsatilla
pi_220580417
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Mooi die Pulsatilla
Heerlijk, meerdere zusterplantjes erbij gezet ooit, maar niks bleef leven.
Heb de complete voortuin leeggeschept en het een en ander tijdelijk in een pot gezet maar deze blijf ik vanaf O+
pi_220580547
Nou jaa…Ik was lekker in de tuin aan het werk, hangt er opeens een of andere kerel over m’n haag z’n kat te lokken. Dus ik vraag wat z’n kat in m’n tuin doet. Dat was kennelijk niet de juiste vraag want “ op zo’n imbeciele vraag ga ik niet antwoorden idioot, hou je bek” Toen ik zei dat ik niet gediend was van katten in m’n tuin en van een dergelijke reactie op mijn vraag ging hij nog even door.
  dinsdag 14 april 2026 @ 17:24:00 #170
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220580711
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou jaa…Ik was lekker in de tuin aan het werk, hangt er opeens een of andere kerel over m’n haag z’n kat te lokken. Dus ik vraag wat z’n kat in m’n tuin doet. Dat was kennelijk niet de juiste vraag want “ op zo’n imbeciele vraag ga ik niet antwoorden idioot, hou je bek” Toen ik zei dat ik niet gediend was van katten in m’n tuin en van een dergelijke reactie op mijn vraag ging hij nog even door.
Ik zou begonnen zijn of ie het normaal vind om door de heg te gaan hangen :o .
Stel je had er topless liggen zonnen. Dat is toch idioot? Bel dan aan, onbeschofte mafklapper 8)7 .
pi_220580840
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou begonnen zijn of ie het normaal vind om door de heg te gaan hangen :o .
Stel je had er topless liggen zonnen. Dat is toch idioot? Bel dan aan, onbeschofte mafklapper 8)7 .
M’n haag is nog geen meter hoog, hij groeit helaas nog niet zo hard.
Maar op de een of andere manier wordt onze tuin als openbaar gebied beschouwd door sommige figuren, pas rende er ook een jochie zo door de haag heen in z’n vlucht tijdens een of ander spel met een hele groep kinderen, vertrapte en passant nog even m’n mooie helleborus. Hond uitlaten op onze oprit is ook normaal, loslopende honden die opeens in m’n achtertuin staan, katten die de korte route via onze tuin nemen, allemaal doodnormaal. Ik kreeg al de suggestie om 220 volt op een draad om de haag te zetten ;)
pi_220582822
Heeft iemand een tip voor me?

Er groeit Heermoes ( Paardenstaart ) in mijn achtertuin.
Ik weet dat dit hardnekkig onkruid is en het liefst groeit op arme grond.
Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.
Dus erg lastig om het te bestrijden laat staan de wortels eruit te trekken.
Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Thx
#35.
pi_220583482
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 21:31 schreef Clayton1 het volgende:

Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.

Thx
Misschien een half jaar afdekken met donker zeil?
Geen licht, geen groei
pi_220583715
Ik trek elk herenmoesje er steeds handmatig uit })
  dinsdag 14 april 2026 @ 23:06:48 #175
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220583718
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 21:31 schreef Clayton1 het volgende:

Thx
Exact dezelfde frustratie gehad. Je blijft die zooi maar tussen de voegen weg krabben, maar komt net zo hard weer terug.

Van mijn zwager kreeg ik deze tip: https://www.pokon.nl/prod(...)onkruid-concentraat/

Was uiteraard heel erg sceptisch over dit middel. Maar ondertussen is 't een jaar geleden aangebracht, en ik heb tussen de tegels geen heermoes meer gezien. Maar bij mijn buurvrouw zie ik 't alweer tussen de tegels door piepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')