abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220497162
Iets anders dan tuin…
er is/ was toch ook een kamerplantentopic binnen f&f?
Indien nog steeds een linkje s.v.p.

[ Bericht 19% gewijzigd door AnneX op 03-04-2026 08:11:06 ]
  Moderator / Colorchick vrijdag 3 april 2026 @ 08:12:49 #100
382129 crew  Donna
pi_220497180
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:04 schreef AnneX het volgende:
Iets anders dan tuin…
er is/ was toch ook een kamerplantentopic binnen f&f?
Indien nog steeds een linkje s.v.p.
F&F / Het kamerplantentopic #25: Stekje, plantje, beestje, gft-bak, repeat

De zoekfunctie doet wonderen. :P
pi_220497188
quote:
Dank. Toen ook maar gegoogeld en gevonden.
Snap niet, dat het makkelijker te vinden is!?
  Moderator / Colorchick vrijdag 3 april 2026 @ 08:14:53 #102
382129 crew  Donna
pi_220497192
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:14 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank. Toen ook maar gegoogeld en gevonden.
Snap niet, dat het makkelijker te vinden is!?
Het forum heeft een zoekfunctie.
Je hoeft niet naar Google. :)
pi_220499444
Vandaag weer een lading plantjes gehaald die het hopelijk wel naar hun zin hebben in onze tuin. Stachys byzantina, gele euonymus fortunei en nog wat brunel. Ook nog een extra clematis armandii apple blossom meegenomen om over het prieel te laten groeien. Morgen maar weer eens wat van de plantjes een plekje gaan geven.
pi_220499827
Ik ben zo tevreden met m'n wolfjes O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 april 2026 @ 22:21:45 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220509284
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2026 15:03 schreef sigme het volgende:
Ik ben zo tevreden met m'n wolfjes O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi, Sigme! De mijne voelen zich ook helemaal senang. Mooi om ze te zien gedijen, ze verspreiden zich heel makkelijk en dit is ook zo'n plant die ik ook al op andere plekken in de tuin uitgezet heb. De bedoeling is om dit jaar nog 2 of 3 plekken aan te wijzen.
Resistance is futile.
pi_220509928
De 3 euphorbia Wulfenii bloeien al een paar weken, eentje blijft een beetje achter in groei. De 3 Dixter voelen zich duidelijk minder happy hier, al komen ze nu wel weer op, maar ik moet nog zien of ze dit jaar een beetje massa en vooral mooie oranje bloemen krijgen.
  maandag 6 april 2026 @ 13:48:37 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220519071
Er bestaat volgens mij geen betere tweede Paasdag dan deze. Zonnetje, 17c en dan lekker aanrommelen in de tuin.

Ik heb de hemelsleutels die ik nog niet bossig genoeg vind teruggesnoeid en dus een stuk of 30 stekjes direct in de volle grond gedaan.

Deze was nog van de vorige bewoner en ik heb een factuur uit 1988 waarop een sedum herbstfreude staat. Erg benieuwd of dit dezelfde is.

De geknotte eucalyptus... Erg benieuwd hoe dit experiment verder gaat verlopen :+

Hier heeft een slachtpartij plaatsgevonden ;(

Lievevrouwebedstro gaat als een malle dit jaar, die verspreidt zich lekker over de hele voortuin.

De daslook verspreidt zich in deze schaduwhoek al binnen een paar weken ^O^

Tulpen combineren mooi met wolfsmelk ^O^

In de bakken bij de voordeur heb ik Steenbreekvaren en gebroken hartjes geplant vorige week

En mijn wolfsmelk, deze heb ik volgens mij 2 jaar geleden geplant. Deze is helemaal happy hier. Ik heb vorige herfst wat uitlopers in de voortuin gezet tussen de tulpen. En vandaag heb ik wat jonge uitlopers op 2 verschillende plekken in de achtertuin gezet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 06-04-2026 14:02:27 ]
Resistance is futile.
  dinsdag 7 april 2026 @ 13:19:03 #108
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220525282
De Waldstenia en Vinca bloeit volop.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 7 april 2026 @ 14:24:33 #109
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220525658
Argh, Waldstenia ;( .
Tuin van de buren is er mee volgezet. Dus ik kom die zooi ook overal tegen. Zelfs in het gras. Er valt gewoon niet tegenop te wieden :( .
  dinsdag 7 april 2026 @ 16:53:11 #110
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220527084
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:24 schreef bleiblei het volgende:
Argh, Waldstenia ;( .
Tuin van de buren is er mee volgezet. Dus ik kom die zooi ook overal tegen. Zelfs in het gras. Er valt gewoon niet tegenop te wieden :( .
Goed dat je het zegt, ik was bijna van plan ze te kopen. :+

Uit mijn tuin:

Het zuilperenboompje bloeit!

Dit geldt ook voor mijn 2-in-1 pruim (Kruisbestuiving!)

De bestuivers zijn lekker bezig:

De citroenboom op stam mag overdag lekker in 't zonnetje staan:

De Digitalis die ik afgelopen zomer heb gezaaid en in 't najaar heb uitgeplant gaat dit jaar waarschijnlijk bloeien (er voor staat Monarda)

De Geum 'Apricot Pearl' die ik vorig jaar geplant heb heeft er zin in:

Hoekje met kruiden gemaakt vandaag (de munt in eigen pot, iykyk...)

In de kas staat ook nog van alles, klaar om uitgeplant te worden. O.a. tomaten, jalapeno's, knol- en bladselderij, rode bindsla, zilveruitjes, stengeluien, wortelen, voorgetrokken begonia's en ga zo maar door...

Al met al, ik kijk uit naar komend jaar. ^O^
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220540594
Came came came cameliaaaa
gaat uit haar dak!
Al de 3e bloem!
Moet natuurlijk niet te gek worden he :D

pi_220540676
Prachtig! Hier in de buurt staat een hele grote camelia in een voortuin te shinen. De eigenaar gooit er elk voorjaar bitterzout bij om het blad mooi groen te houden.

Hier de beloofde muscari, leuk in een pot met viooltjes die al de hele winter bloeien en de bijzondere narcissen.
Tweede foto is wildemanskruid, erg fraaie donkerrode kleur. Het rode dat overal als een soort bolletjes op de aarde lijkt te liggen is een sedum, ik geloof Fuldaglut. De hele winter staat er ook al een pot met violen in een mooie donkerrode kleur.
Iemand nog wat duizendblad nodig? Het staat helemaal vol met zaailingen.

In de voortuin staat paars wildemanskruid, maar daar komt minder zon dus die bloeien daar nog niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Doedezemaar op 09-04-2026 15:44:28 ]
pi_220541111
Kan het toch niet laten.
Spontane tulp

Tulp zoals ie bedoeld is en hoe ie eindigt

Kleine tulp

Oranje tulp

Tweekleuren tulp en spontane tulp

Allemaal al 3 dagen geleden dus inmiddels veel meer, maar die heb ik nog niet op de foto.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220541238
Hier mooi oranje tulpen, maar ik krijg ze niet mooi op de foto. Geen langstelige, dat werkt hier helaas niet met al die wind. Ook een heleboel botanische tulpjes komen op, net als ontelbare blauwe en witte druifjes
  donderdag 9 april 2026 @ 20:13:26 #115
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220543391
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:44 schreef Blues het volgende:
Came came came cameliaaaa
gaat uit haar dak!
Al de 3e bloem!
Moet natuurlijk niet te gek worden he :D

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Jaloers!

Deed vorig jaar wat werk bij mijn ex-schoonmoeder, en ze gaf mij een envelopje. Had toen ook een Camelia gekocht.

Kocht 'm vol in bloei, maar da's geen goede eerste stap. Wel mooie bloemen trouwens:

Nu na een jaar dat hij heeft kunnen settelen is 't dit:

Lijkt erg rommelig, maar de Camelia staat in de hoek. Er voor zit Kaukasische Vergeet-Me-Niet, rechts de Caryopteris en links de Toscaanse Jasmijn.

Hoop net als jou toch nog wat bloemen te krijgen. :)
pi_220543509
Komt vast goed!

Dit was een kleine plant, gekregen van mijn zus, zij heeft zelf 2 ENORME camelia's staan met duizend (nou ja.. :P ) bloemen. Deze geeft nooit heel veel bloemen en groeit heeeeel langzaam, andere grond ook.
Dus met 3 ben ik al tevreden!
Wel jammer dat ze zo kort bloeien.

Ben wel van plan de grote vlinders die er naast staan meer te snoeien zodat de camelia wat meer licht krijgt.
  donderdag 9 april 2026 @ 21:04:50 #117
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220543829
Camellia houdt van zure grond, niet te veel zon en beschut tegen de wind.
In onze vorige tuin kocht ik ‘m bloeiend. Daarna groeide hij nauwelijks, bloeide niet maar was wel mooi groen.
7 jaar later, vlak voordat we verhuisden bloeide hij pas weer :')
Toegegeven, de grond, de zon en de wind waren verkeerd waar die stond dus het was mijn eigen schuld.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 9 april 2026 @ 21:05:33 #118
244125 laziness
pi_220543835
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Prachtig! Hier in de buurt staat een hele grote camelia in een voortuin te shinen. De eigenaar gooit er elk voorjaar bitterzout bij om het blad mooi groen te houden.

Hier de beloofde muscari, leuk in een pot met viooltjes die al de hele winter bloeien en de bijzondere narcissen.
Tweede foto is wildemanskruid, erg fraaie donkerrode kleur. Het rode dat overal als een soort bolletjes op de aarde lijkt te liggen is een sedum, ik geloof Fuldaglut. De hele winter staat er ook al een pot met violen in een mooie donkerrode kleur.
Iemand nog wat duizendblad nodig? Het staat helemaal vol met zaailingen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
In de voortuin staat paars wildemanskruid, maar daar komt minder zon dus die bloeien daar nog niet.
Wildemanskruid is mooi! Goede toevoeging voor vroege bloei ook :Y
  donderdag 9 april 2026 @ 21:08:06 #119
244125 laziness
pi_220543855
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:31 schreef Vanyel het volgende:
Kan het toch niet laten.
Spontane tulp
[ afbeelding ]
Tulp zoals ie bedoeld is en hoe ie eindigt
[ afbeelding ]

Kleine tulp
[ afbeelding ]

Oranje tulp
[ afbeelding ]

Tweekleuren tulp en spontane tulp
[ afbeelding ]

Allemaal al 3 dagen geleden dus inmiddels veel meer, maar die heb ik nog niet op de foto.
Tulpen O+

Hier ook tulpen. (En sneeuwbal en waldsteinia)

vrijdag 10 april 2026 @ 07:19:29 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220545303
Ik ben vergeten of ik nou bosaardbei of schijnsardbei heb, maar ze bloeien hier nog niet.
Resistance is futile.
pi_220547448
Deze week bij De Tuinstek wat mooie biologische plantjes gehaald, waaronder een vederdistel (cirsium rivulare atropurpureum) O+ ze hebben ‘m daar zelf ook staan en ik heb nog nooit zo’n insectenmagneet gezien. We waren vorig jaar helaas te laat, de voorraad was compleet uitverkocht nadat iedereen dat ding daar bij hen in de border had zien staan.
En toen nog even langs de plaatselijke kwekerij waar ze allemaal plantjes in p9 potjes voor een euro hebben, we hebben er de afgelopen weken al aardig wat gescoord. Nu hadden ze ook weer de restantenhoek, alles voor ¤1 per stuk, dat zijn de grotere potten die er normaal 5 tot 8 euro kosten. En ja, dan neem je nog maar wat dingen mee: clematis Ville de Lyon en Polish Spirit (beiden staan hier al een paar jaar en doen het prima), herfstanemoon Prinz Heinrich, witbloeiende brunnera die zo groot is dat ik ‘m al prima kan scheuren, geum Prinses Juliana, centaurea montana waar ik er zo vier van kan maken, sedum Herbstfreude die ik ook meteen kan stekken en een ceanothus repens. De halve buurt heeft een ceanothus in een donkergrijze gemetselde bak de voortuin staan, op stam of deze kruipende, dus ik gok dat die het hier wel gaat doen (ik wilde niet meedoen met de trend, maar ach, hier staat hij in elk geval niet in een gemetselde bak)
  vrijdag 10 april 2026 @ 13:27:58 #122
244125 laziness
pi_220547957
Is je tuin niet vol op een gegeven moment?

Ik zie heel veel leuks overal maar het is aardig dicht als alles straks weer op volle sterkte is.
pi_220548010
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Is je tuin niet vol op een gegeven moment?

Ik zie heel veel leuks overal maar het is aardig dicht als alles straks weer op volle sterkte is.
Er gaat hier zo veel dood of het kwakkelt en blijft klein en het was sowieso op sommige stukken niet heel dicht beplant bij de aanleg. Als dit er allemaal in staat dan blijft er nog wel ruimte over op sommige plekken en dan moeten we volgend jaar maar zien of dan weer alles opkomt.
Ik zit ook al weer rond te kijken naar meer voorjaarsbollen op plekken waar er wat vaste planten staan die juist laat echt opkomen of laat in het seizoen groot worden.
  vrijdag 10 april 2026 @ 17:41:40 #124
36431 bleiblei
pi_220549397
Ok, Monarda lijkt dus veel op springbalsemien als het net op komt ;( . Hopelijk weet het spul zich weer te herpakken na mijn poging om het te vermoorden :P .
pi_220550985
Heeft iemand wel eens een haagje geplant van meidoorn? En dan laagblijvend
Dat leek mij wel wat voor mijn voortuin

Heb de tuin leeggehaald, stond vol Lelietjes van Dalen, Munt en gras. En inwaaiende troep van de straat.
Opnieuw inrichten heb ik veel zin in, maar een haagje kiezen kom ik niet uit.....

Tuin op het noorden, arme zandgrond, haagje moet 5 meter lang worden
De keuze is zo enorm, ik kom er niet alleen uit
  vrijdag 10 april 2026 @ 21:12:58 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220551195
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Dat leek mij wel wat voor mijn voortuin

Heb de tuin leeggehaald, stond vol Lelietjes van Dalen, Munt en gras. En inwaaiende troep van de straat.
Opnieuw inrichten heb ik veel zin in, maar een haagje kiezen kom ik niet uit.....

Tuin op het noorden, arme zandgrond, haagje moet 5 meter lang worden
De keuze is zo enorm, ik kom er niet alleen uit
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Resistance is futile.
  vrijdag 10 april 2026 @ 21:24:22 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220551264
@Kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Resistance is futile.
pi_220551339
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wil je wintergroen of is dat geen ding?
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk

quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:24 schreef Seven. het volgende:
@:kanaroe wat te denken van struikveronica? Wintergroen, vormt een mooie bol, mooie bloemen, bloeit lang, en in allerlei kleuren. Als mij lavendelhaag de geest geeft, dan weer ik het wel.
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk :)
pi_220569294
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit O+
Judaspenning.
  zondag 12 april 2026 @ 23:05:50 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220569484
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:41 schreef bleiblei het volgende:
Ok, Monarda lijkt dus veel op springbalsemien als het net op komt ;( . Hopelijk weet het spul zich weer te herpakken na mijn poging om het te vermoorden :P .
Nuttige informatie, dank je ;)

We zijn dit en vorig weekend lekker aan het doorwerken. We hebben nog nooit zo'n vliegende start van het tuinseizoen gehad. Normaal zijn er altijd grote tuinklussen en dan wordt de rest wel een keer afgeraffeld. Nu wordt er niet geklust en dat geeft nog veel meer rust dan we dachten. De tegels en tuinmeubelen zijn zelfs al schoon :o

Ik ben nu vooral veel bezig met zaaien, vermeerderen en snoeien. Ik heb ook al een aantal lathyrus en serratula bulgarica geplant.
Spoilers!
  maandag 13 april 2026 @ 07:23:52 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220570334
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:34 schreef Blues het volgende:
De eerste bloeier in de voorpostzegel is een feit O+
Judaspenning.
[ link | afbeelding ]
Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes :') .
Resistance is futile.
  maandag 13 april 2026 @ 07:32:18 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220570349
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:35 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Daar had ik niet over nagedacht eigenlijk
[..]
Ah, ja. Ik ken dat onder de naam Hebe.
Dat is wel een leuk bol plantje inderdaad, die worden echter wel heel kaal aan de onderzijde. (Ik heb er 2 in mijn achtertuin)
Ik ben meer op zoek naar inheemse planten en eventueel insect- en vogelvriendelijk :)
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.

Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Resistance is futile.
pi_220570921
@Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
pi_220571353
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned :X
  maandag 13 april 2026 @ 11:05:31 #135
244125 laziness
pi_220571647
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 10:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Tegen mijn natuur in ga ik voortaan duizendblad in de achtertuin toch echt direct van alle uitgebloeide bloemen ontdoen, wat zaait dat enorm uit zeg. We hebben gisteren een border grotendeels leeg moeten trekken, de planten en grond geschoond en toen weer teruggeplant, het zat helemaal vol met uitgezaaid duizendblad uit de border er vlakbij. Lesson learned :X
Ik had in de vorige tuin de hoge cloth of gold variant en daar had ik dit issue totaal niet maar hier hadden we een lage variant en die heb ik verwijderd wegens woekeren inderdaad.
En nog komt ie op tussen de stenen van het border muurtje ook o.a. }:|
pi_220571913
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 09:51 schreef Doedezemaar het volgende:
@:Kanaroe
Wat versta je onder laag? En hoe breed/diep mag de haag worden? En moet het echt dicht groeien?
Veldesdoorn en Gelderse roos zijn misschien een optie. Taxus? Als je toch uitheems wilt overwegen zou ik olijfwilg of osmanthus burkwoodii aanraden, die hebben we beide staan en zijn sterk en groenblijvend en vormen een dichte haag.
Maar meidoorn lijkt me echt fantastisch.
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen :P
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat

Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
pi_220571964
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 07:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als het groenblijvend moet zijn, dan worden de keuzes al wel beperkt.

Meidoorn is heel vogelvriendelijk maar zelf geen ervaring mee. Ik zie wel dat het in het parkje achter ons huis prima werkt. De vogels kiezen wel liever voor de hoge beukenhagen in de buurt. Met een laag haagje zou ik eerder inzetten op insect vriendelijk.
Dank voor het meedenken ^O^
pi_220572129
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2026 07:23 schreef Seven. het volgende:

Wow, mijn judaspenning heeft pas 2 blaadjes :') .
Het is er ook maar 1 hoor :D
Moet ook ff beetje schoffelen, tis nogal rommelig.
Zag ook de duizendschoon opkomen... het prunusboompje heeft dit jaar wat moeite ;(
  maandag 13 april 2026 @ 17:26:28 #139
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220574561

Ik heb in mijn tuin deze Monnikspeper (Vitex) staan. Hele mooie plant als hij eenmaal in het blad zit en bloeit. Maar het duurt behoorlijk lang voordat het zover is en terwijl de rest van de tuin al volop bloeit blijven dit heel lang van die kale takken. Ik zit er eigenlijk aan te denken om deze te vervangen. Heeft iemand suggesties wat voor planten hier mooi zouden staan tussen de bodembedekkende vinca?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 13 april 2026 @ 17:54:08 #140
36431 bleiblei
pi_220574734
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nuttige informatie, dank je ;)
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
  maandag 13 april 2026 @ 17:59:19 #141
36431 bleiblei
pi_220574768
De Judaspenning die ik ergens helemaal achterin in een hoekje tussen oud steigerhout en een stapeltje oud ijzer dat nog weggebracht moet worden, gepropt heb. Staat er zo bij:

Niet echt mijn favoriet. Het kaartje bij de kweker met "max 3, laat ook over voor anderen!" Verleidde mij tot het meenemen van 3 plantjes :') .

Mijn voorjaarsfavoriet is de kruip Phlox in de voortuin O+ .

En! Vandaag een jonkie gespot in de kastanjeboom O+ :
pi_220574871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.

Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 april 2026 @ 18:21:45 #143
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220574907
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 17:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Is dit sarcastisch of vond je het echt nuttig?
Echt nuttig :Y Ik ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
Spoilers!
pi_220574912

Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
  maandag 13 april 2026 @ 18:31:48 #145
36431 bleiblei
pi_220574972
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Echt nuttig :Y Ik ben gek op mijn monarda en heb er graag meer van.
Monarda's zijn tof idd. Ik hoop dat ze zich hier weer een beetje herpakken. Mijn moeder zei al "kijk uit, dat is springbalsemien", vervolgens zijn plantnet hetzelfde. En springbalsemien wil je niet in je tuin hebben (als die uitgebloeid is, dan sproeit ie de zaadjes in het rond :') . Vandaar "spring"balsemien). Dus trok ik het eruit tot ik ineens dacht "kak, daar heb ik vorig jaar Monarda geplant", en idd. Op google zag ik dat het er veel op lijkt als de eerste blaadjes boven de grond komen |:( .
  maandag 13 april 2026 @ 18:44:37 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220575038
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 18:22 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik altijd zo'n heerlijke lentebloeier, de ranonkel.
Zou van mij wel wat harder mogen woekeren.
M'n lievelingsstruik. M'n oma had er één, eigenlijk zou ik er zelf 1 of 2 moeten aanplanten.
Resistance is futile.
pi_220575133
Wij kwamen hier wonen eind november (2004).
0 ervaring met tuinieren. Heb toen alles dat kaal was ( en dat was veel, want november, gesnoeid, weggehaald _O- Waaronder ranonkels en meer leuks :{
  maandag 13 april 2026 @ 19:02:46 #148
244125 laziness
pi_220575177
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:36 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik had zo'n 60 cm hoog in gedachten
En de planten die jij noemt liggen in mijn straatje!
Ondertussen ben ik iets milder geworden in mijn eisen :P
Ik wil de eenstijlige meidoorn planten, gemengd met andere inheemse haagplanten. O.a wilde liguster.
En dan eerst maar eens zien of het aanslaat

Het hoeft niet strak, en mag gewoon ook wel 80 cm hoog worden
Denk ik
Kwestie van snoeien.

Wij hebben de bonte portugese laurier staan als haagje. Die kan 2-4m hoog worden maar wij houden ‘m veel lager in de voortuin. Kan goed in de schaduw en op zandgrond ook.
pi_220575188
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 18:14 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb een haagje van allerlei soorten, waaronder meidoorn.
Meidoorn blijft niet laag, dus je moet het snoeien. Meidoorns heeft niet speciaal in mei doorns, dat hebben ze het hele jaar en ze zijn loeischerp en ijzersterk. Dat ijzersterke geldt voor al het meidoornhout, dus snoeien is best zwaar. Het snoeiafval heeft dus doorns en is keihard, wordt nog harder als het uitdroogt en prikt alle banden lek, dus heel goed opruimen is het devies of het moet ergens vallen waar er niks en niemand overheen hoeft.

Afgezien van die kanttekeningen is het natuurlijk prachtig spul. Bloeit mooi, mooi blad, mooie vruchtjes, goed voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Zeker in combinatie met sleedoorn; lijkt er in veel opzichten op (ook doorns enzo) en die bloeit dan net een maandje eerder.
Dan wordt het géén meidoornhaagje, ik wist niet dat het zulk hard hout heeft.
Das niet geschikt voor mijn artrosehandjes
En de doorns wist ik natuurlijk wel, maar de haag komt aan de stoep-en straatrand.
De fietsbanden zullen er ook niet blij van worden.

Dank je voor het meedenken
pi_220575197
Ik nam afgelopen week uit de restantenhoek ook nog een Monarda mee, gewoon omdat het kon. Het was toevallig ook een Cambridge Scarlet waarvan ik er al 1 langs de rand van de moestuin heb staan naast een salvia nemorosa ostfriesland, dus nu heb ik elders nog een extra toefje rood in de tuin. Ik ga ‘m morgen planten onder de struikmalva Rosea en naast de knautia macedonica. Het vloekt net niet, denk ik.
pi_220575209
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 19:02 schreef laziness het volgende:

[..]
Kwestie van snoeien.

Wij hebben de bonte portugese laurier staan als haagje. Die kan 2-4m hoog worden maar wij houden ‘m veel lager in de voortuin. Kan goed in de schaduw en op zandgrond ook.
Dankje, ik kom er wel uit zo met al deze tips
Laurier heeft in geval geen doorns ;)
  maandag 13 april 2026 @ 19:15:18 #152
244125 laziness
pi_220575268
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 19:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Vrij slechte foto maar ik vind het bonte van het blad zo leuk ogen.
Dit was van de week. Hij blijft wintergroen.

En de appelboompjes hebben er ook zin in.
Hopelijk nu ik er twee heb, appels dit jaar 🤞🏻

pi_220575396
We lopen hier qua groen en bloei echt een tijdje achter op de meesten van jullie, maar het is al zo’n verschil met een paar weken geleden.
Met planten van de tulpenbollen is er 1 orange emperor tussen de roze/paarse/apricot pride mix beland, jammer.
pi_220576226
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 19:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ook heel leuk; niet wintergroen maar wel mooie bloei, leuke besjes, goed voor allerlei gespuis: Appelbes
Makkelijke groeier, sterke plant, goed snoeibaar.
  maandag 13 april 2026 @ 20:51:12 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576247
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 17:59 schreef bleiblei het volgende:
De Judaspenning die ik ergens helemaal achterin in een hoekje tussen oud steigerhout en een stapeltje oud ijzer dat nog weggebracht moet worden, gepropt heb. Staat er zo bij:
[ afbeelding ]
Niet echt mijn favoriet. Het kaartje bij de kweker met "max 3, laat ook over voor anderen!" Verleidde mij tot het meenemen van 3 plantjes :') .

Mijn voorjaarsfavoriet is de kruip Phlox in de voortuin O+ .
[ afbeelding ]

En! Vandaag een jonkie gespot in de kastanjeboom O+ :
[ afbeelding ]
Eekhoorntje O+ . En je kruipphlox is spectaculair ^O^ .

Judaspenning schijnt zich wel makkelijk uit te zaaien. Ik hoop het, maar het zal hier nog wel ff duren :+ .
Resistance is futile.
pi_220576251
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
We lopen hier qua groen en bloei echt een tijdje achter op de meesten van jullie, maar het is al zo’n verschil met een paar weken geleden.
Met planten van de tulpenbollen is er 1 orange emperor tussen de roze/paarse/apricot pride mix beland, jammer.
Ik vind dat juist wel lollig. Hier was het precies andersom. Ook een ongelukje, maar vooral omdat ik helemaal geen roze heb.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220576344
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:47 schreef sigme het volgende:

[..]
Ook heel leuk; niet wintergroen maar wel mooie bloei, leuke besjes, goed voor allerlei gespuis: Appelbes
Makkelijke groeier, sterke plant, goed snoeibaar.
Kende het plantje nog niet, maar dat klinkt heel goed
Ik heb em opgeslagen ^O^
pi_220576355
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:51 schreef Seven. het volgende:
Judaspenning schijnt zich wel makkelijk uit te zaaien. Ik hoop het, maar het zal hier nog wel ff duren .
Dat doet het, maar het bloeit pas het 2e jaar, dus in het begin heb je om het jaar bloeiende judaspenning. En je moet niet het niet-bloeiende jaar dat rare onkruid bestrijden :+.
Na een paar jaar is er ok altijd wel wat zaad dat een jaartje ligt voordat het ontkiemt en dan heb je alle jaren bloei.

Oh, en zet er geen witte judaspenning bij. Die is dominant, na een paar jaar ben je alle paarse kwijt.
  maandag 13 april 2026 @ 21:26:39 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576434
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 21:13 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat doet het, maar het bloeit pas het 2e jaar, dus in het begin heb je om het jaar bloeiende judaspenning. En je moet niet het niet-bloeiende jaar dat rare onkruid bestrijden :+.
Na een paar jaar is er ok altijd wel wat zaad dat een jaartje ligt voordat het ontkiemt en dan heb je alle jaren bloei.

Oh, en zet er geen witte judaspenning bij. Die is dominant, na een paar jaar ben je alle paarse kwijt.
Goed om te weten :) . Ik kwam vorig jaar tijdens een wandeling in september ergens een verdwaalde tak tegen met zaaddozen dus die heb ik meegenomen naar huis en in de volle grond gezaaid. Al met al een stuk of 15 zaailingen verspeend vorig weekend op een paar plekken in de tuin.

Wit is voor mij trouwens prima, paars/blauw zijn mijn minst favoriete kleur bloem :P .
Resistance is futile.
pi_220578063
Ik heb een paar dagen geleden tig stekjes van de sedum Herbstfreude gemaakt en in de grond gestopt. Zie ik net daar een berg aarde op het terras liggen, heeft een of andere klote buurtkat daar heel enthousiast lopen graven. Ik haat die klotekatten die m’n tuin vernaggelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedezemaar op 14-04-2026 10:57:15 ]
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:16:36 #161
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220578638
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een paar dagen geleden tig stekjes van de sedum Herbstfreude gemaakt en in de grond gestopt. Zie ik net daar een berg aarde op het terras liggen, heeft een of andere klote buurtkat daar heel enthousiast lopen graven. Ik haat die klotekatten die m’n tuin vernaggelen.
Ken dat, erg frustrerend... Heb zelf een paar apparaatjes hangen die katten verjagen door middel van ultrasoon geluid. Katten haten dat. Werkt goed hier, maar ja, kleine tuin.
pi_220579497
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:16 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ken dat, erg frustrerend... Heb zelf een paar apparaatjes hangen die katten verjagen door middel van ultrasoon geluid. Katten haten dat. Werkt goed hier, maar ja, kleine tuin.
Ik heb zelf last van het geluid van dergelijke verjagers, helaas.
  dinsdag 14 april 2026 @ 12:46:20 #163
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220579564
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb zelf last van het geluid van dergelijke verjagers, helaas.
Oh, ben zelf doof, dus ik hoor 't sowieso niet. :+

Misschien ergens in een hoekje een plekje 'toestaan', en eventuele drollen daar neergooien. Zitten ze nog steeds in je tuin te schijten, maar hopelijk dan niet tussen je beplanting / stekken. Eigenlijk de omgekeerde wereld, maar ja.
pi_220579594
Wie verzint de plantennamen.....?
Er popt iets wilds op in de tuin, google zegt Look, zonder look :P
pi_220579980
Hadden we het over Witte Judaspenning?

Naast 3 Mannetjesvarens en een gedooghoekje Lelietjes van Dalen is dit Wildemanskruid (Pulsatilla) de only survivor in mijn voortuin
pi_220579982
quote]1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:51 schreef Blues het volgende:
Wie verzint de plantennamen.....?
Er popt iets wilds op in de tuin, google zegt Look, zonder look :P
[/quote]
Omdat het naar knoflook ruikt en smaakt :! ;)
pi_220580115
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 14:23 schreef Kanaroe het volgende:
Hadden we het over Witte Judaspenning?

[ link | afbeelding ]

Naast 3 Mannetjesvarens en een gedooghoekje Lelietjes van Dalen is dit Wildemanskruid (Pulsatilla) de only survivor in mijn voortuin
[ link | afbeelding ]
Mooi die Pulsatilla
pi_220580417
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Mooi die Pulsatilla
Heerlijk, meerdere zusterplantjes erbij gezet ooit, maar niks bleef leven.
Heb de complete voortuin leeggeschept en het een en ander tijdelijk in een pot gezet maar deze blijf ik vanaf O+
pi_220580547
Nou jaa…Ik was lekker in de tuin aan het werk, hangt er opeens een of andere kerel over m’n haag z’n kat te lokken. Dus ik vraag wat z’n kat in m’n tuin doet. Dat was kennelijk niet de juiste vraag want “ op zo’n imbeciele vraag ga ik niet antwoorden idioot, hou je bek” Toen ik zei dat ik niet gediend was van katten in m’n tuin en van een dergelijke reactie op mijn vraag ging hij nog even door.
  dinsdag 14 april 2026 @ 17:24:00 #170
36431 bleiblei
pi_220580711
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou jaa…Ik was lekker in de tuin aan het werk, hangt er opeens een of andere kerel over m’n haag z’n kat te lokken. Dus ik vraag wat z’n kat in m’n tuin doet. Dat was kennelijk niet de juiste vraag want “ op zo’n imbeciele vraag ga ik niet antwoorden idioot, hou je bek” Toen ik zei dat ik niet gediend was van katten in m’n tuin en van een dergelijke reactie op mijn vraag ging hij nog even door.
Ik zou begonnen zijn of ie het normaal vind om door de heg te gaan hangen :o .
Stel je had er topless liggen zonnen. Dat is toch idioot? Bel dan aan, onbeschofte mafklapper 8)7 .
pi_220580840
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou begonnen zijn of ie het normaal vind om door de heg te gaan hangen :o .
Stel je had er topless liggen zonnen. Dat is toch idioot? Bel dan aan, onbeschofte mafklapper 8)7 .
M’n haag is nog geen meter hoog, hij groeit helaas nog niet zo hard.
Maar op de een of andere manier wordt onze tuin als openbaar gebied beschouwd door sommige figuren, pas rende er ook een jochie zo door de haag heen in z’n vlucht tijdens een of ander spel met een hele groep kinderen, vertrapte en passant nog even m’n mooie helleborus. Hond uitlaten op onze oprit is ook normaal, loslopende honden die opeens in m’n achtertuin staan, katten die de korte route via onze tuin nemen, allemaal doodnormaal. Ik kreeg al de suggestie om 220 volt op een draad om de haag te zetten ;)
pi_220582822
Heeft iemand een tip voor me?

Er groeit Heermoes ( Paardenstaart ) in mijn achtertuin.
Ik weet dat dit hardnekkig onkruid is en het liefst groeit op arme grond.
Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.
Dus erg lastig om het te bestrijden laat staan de wortels eruit te trekken.
Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Thx
#35.
pi_220583482
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 21:31 schreef Clayton1 het volgende:

Het probleem is, het groeit op mijn betegelde stuk en komt dus door de voegen omhoog.

Thx
Misschien een half jaar afdekken met donker zeil?
Geen licht, geen groei
pi_220583715
Ik trek elk herenmoesje er steeds handmatig uit })
  dinsdag 14 april 2026 @ 23:06:48 #175
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220583718
quote:

Thx
Exact dezelfde frustratie gehad. Je blijft die zooi maar tussen de voegen weg krabben, maar komt net zo hard weer terug.

Van mijn zwager kreeg ik deze tip: https://www.pokon.nl/prod(...)onkruid-concentraat/

Was uiteraard heel erg sceptisch over dit middel. Maar ondertussen is 't een jaar geleden aangebracht, en ik heb tussen de tegels geen heermoes meer gezien. Maar bij mijn buurvrouw zie ik 't alweer tussen de tegels door piepen.
pi_220586005
quote:

Thx
Verhuizen ;)
Gek werd ik ervan in onze vorige tuin. Hier komt het helaas op verschillende plekken op en zit ik er bovenop met uittrekken en uitputten.
  woensdag 15 april 2026 @ 13:13:33 #177
244125 laziness
pi_220586256
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Verhuizen ;)
Gek werd ik ervan in onze vorige tuin. Hier komt het helaas op verschillende plekken op en zit ik er bovenop met uittrekken en uitputten.
Yes, hier ook verhuisd en halleluja geen heermoes meer _O_
Ook heel selectief zijn in wat je eventueel mee neemt en dat eerst in pot zetten om te voorkomen dat je het zo van de ene naar de andere tuin verplaatst die rot heermoes.

Handmatig er uit trekken lukte hier alleen goed door er een schep bij in te steken want de wortel breekt snel af.
Maar er was geen beginnen aan naast mijn fulltime baan :P

Ik zou denk ik het terras openmaken, alles verwijderen, grond aanpakken met aaltjes en lavameel en dan weer dichtmaken.
pi_220586831
De Campanula die als 2 kleine kado-plantjes begonnen breiden zich lekker uit en staan op het punt van het paarse tapijt leggen O+
Van 2 kanten op de pic:

pi_220587675
Ik zou de heermoes omarmen. Kost minder energie en tijd en het is eigenlijk best een vette plant ^O^
pi_220588807
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:55 schreef Vanyel het volgende:
Ik zou de heermoes omarmen. Kost minder energie en tijd en het is eigenlijk best een vette plant ^O^
Ja maar niet zo handig tussen de tegels
#35.
pi_220588819
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2026 23:06 schreef Twieki het volgende:

[..]
Exact dezelfde frustratie gehad. Je blijft die zooi maar tussen de voegen weg krabben, maar komt net zo hard weer terug.

Van mijn zwager kreeg ik deze tip: https://www.pokon.nl/prod(...)onkruid-concentraat/

Was uiteraard heel erg sceptisch over dit middel. Maar ondertussen is 't een jaar geleden aangebracht, en ik heb tussen de tegels geen heermoes meer gezien. Maar bij mijn buurvrouw zie ik 't alweer tussen de tegels door piepen.
Oke, dat eens proberen dan, dank je
#35.
  donderdag 16 april 2026 @ 10:06:27 #182
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220591153
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 20:34 schreef Clayton1 het volgende:

[..]
Oke, dat eens proberen dan, dank je
Doe het in een periode als het een tijdje droog blijft, en niet wegkrabben voor je 't middel aanbrengt (werkt via blad). Zelf een drukspuit gebruikt en het 's avonds aangebracht op de jonge heermoes. Na 10 á 14 dagen zie je 't bruin worden en afsterven, dan kan je 't wegkrabben en heb je er een lange tijd geen last meer van. Eventueel nog eens herhalen na een paar maanden.

SPOILER
  Vis een optie? donderdag 16 april 2026 @ 14:37:17 #183
70532 loveli
N
pi_220593243
Blijkbaar heb ik aardbijen. Een klein zandvulkaantje met een rond gat, nest van wilde bijen. 3 gezien tot nu toe.
crap in = crap out
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 april 2026 @ 15:40:31 #184
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220593603
De grond van twee planten in pot op het balkon voelt nogal zanderig en kurkdroog aan, ondanks dat ik ze genoeg (niet te vaak, niet te weinig) water geef. Bij de ene (grote plant, ben de naam kwijt) voel ik wel dat de grond beter is wanneer ik m'n vinger er in duw, bij de andere (olijfje) blijft het wat zanderig. De eerste heeft "gewone" potgrond en het olijfje staat in Mediterrane potgrond en vraag me af of die dus niet te droog is, want ik kon net ook redelijk wat dode blaadjes van de takjes trekken.

Ik vraag me ook af hoe vaak planten verpot moeten worden, al is het mijn geval meer iets van: plant uit pot halen, uitschudden, oude potgrond er uit, plant terug, nieuwe potgrond er in :P Is het erg dat de bovenste laag zanderig is of moet ik die wegscheppen en vervangen door een verse laag? Plant doet het tot nu toe wel erg goed, groeit, en heeft een aanval van bladluis overleefd.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_220593624
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:37 schreef loveli het volgende:
Blijkbaar heb ik aardbijen. Een klein zandvulkaantje met een rond gat, nest van wilde bijen. 3 gezien tot nu toe.
Aardbijen _O- O+
Hadden wij vorig jaar! Leuk he die vulkaantjes.
  donderdag 16 april 2026 @ 15:52:11 #186
244125 laziness
pi_220593645
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
De grond van twee planten in pot op het balkon voelt nogal zanderig en kurkdroog aan, ondanks dat ik ze genoeg (niet te vaak, niet te weinig) water geef. Bij de ene (grote plant, ben de naam kwijt) voel ik wel dat de grond beter is wanneer ik m'n vinger er in duw, bij de andere (olijfje) blijft het wat zanderig. De eerste heeft "gewone" potgrond en het olijfje staat in Mediterrane potgrond en vraag me af of die dus niet te droog is, want ik kon net ook redelijk wat dode blaadjes van de takjes trekken.

Ik vraag me ook af hoe vaak planten verpot moeten worden, al is het mijn geval meer iets van: plant uit pot halen, uitschudden, oude potgrond er uit, plant terug, nieuwe potgrond er in :P Is het erg dat de bovenste laag zanderig is of moet ik die wegscheppen en vervangen door een verse laag? Plant doet het tot nu toe wel erg goed, groeit, en heeft een aanval van bladluis overleefd.
Krijgt de kluit wel water of loopt het zo aan de
zijkant naar beneden zonder echt in de kluit te trekken?

In een pot droogt de bovenkant vaak snel uit.
Olijf liever te droog dan te nat maar als het de kluit niet meer intrekt zou ik ‘m uit de pot halen en ff de kluit in water vol laten zuigen en daarna met een vers bovenlaagje weer terug in de pot.
Mediterrane grond is wel zoals je beschrijft en dat is juist wat een olijf wil dus daar lijkt me het probleem niet in zitten.

Die andere meldt je niet wat het is dus daar is weinig over te zeggen dan :D
  donderdag 16 april 2026 @ 16:11:12 #187
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220593738
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:52 schreef laziness het volgende:

[..]

Olijf liever te droog dan te nat maar als het de kluit niet meer intrekt zou ik ‘m uit de pot halen en ff de kluit in water vol laten zuigen en daarna met een vers bovenlaagje weer terug in de pot.
Mediterrane grond is wel zoals je beschrijft en dat is juist wat een olijf wil dus daar lijkt me het probleem niet in zitten.

En dan hangt het er ook nog vanaf in wat voor soort pot het zit, kunststof, terracotta, etc.

Mijn citroenboom heb ik vorige week een iets grotere pot gegeven. Laag van 10 á 15cm hydrokorrels op de bodem, citroenboom er in, opvullen met mediterrane potgrond en afgetopt met nog een laag van 5cm hydrokorrerls. Ziet er niet alleen leuker uit, de toplaag droogt ook minder snel uit.

Mediterrane planten staan natuurlijk ook liever droog dan nat. Dat is in het gebied rond de Middellandse Zee natuurlijk ook zo. Eéns per week geef ik mijn citroenboom behoorlijk veel water (om en om met vloeibare citrusmest) totdat 't er onderaan uitloopt, en daar moet ie 't maar mee doen. Gaat prima.
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 april 2026 @ 17:04:06 #188
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220594016
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:52 schreef laziness het volgende:

[..]

quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 16:11 schreef Twieki het volgende:

[..]
En dan hangt het er ook nog vanaf in wat voor soort pot het zit, kunststof, terracotta, etc.

Mijn citroenboom heb ik vorige week een iets grotere pot gegeven. Laag van 10 á 15cm hydrokorrels op de bodem, citroenboom er in, opvullen met mediterrane potgrond en afgetopt met nog een laag van 5cm hydrokorrerls. Ziet er niet alleen leuker uit, de toplaag droogt ook minder snel uit.

Mediterrane planten staan natuurlijk ook liever droog dan nat. Dat is in het gebied rond de Middellandse Zee natuurlijk ook zo. Eéns per week geef ik mijn citroenboom behoorlijk veel water (om en om met vloeibare citrusmest) totdat 't er onderaan uitloopt, en daar moet ie 't maar mee doen. Gaat prima.
Bij de eerste is de kluit is vochtig genoeg, en heb werkelijk waar geen flauw idee hoe die heet :') Het is iig degene die altijd links in beeld staat:

Drizzt_DoUrden in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #91 De droogte? Extra water geven?

Kunststof pot, hydrokorrels onderin, etc.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  donderdag 16 april 2026 @ 17:08:52 #189
244125 laziness
pi_220594031
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:04 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
[..]
Bij de eerste is de kluit is vochtig genoeg, en heb werkelijk waar geen flauw idee hoe die heet :') Het is iig degene die altijd links in beeld staat:

Drizzt_DoUrden in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #91 De droogte? Extra water geven?

Kunststof pot, hydrokorrels onderin, etc.
Ziet er uit als een red robin.
  donderdag 16 april 2026 @ 17:27:59 #190
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220594123
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 17:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Ziet er uit als een red robin.
Je bent me voor, lijkt inderdaad op een Photinia 'Red Robin' (Glansmispel in 't NL's).
pi_220595496
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 10:06 schreef Twieki het volgende:

[..]
Doe het in een periode als het een tijdje droog blijft, en niet wegkrabben voor je 't middel aanbrengt (werkt via blad). Zelf een drukspuit gebruikt en het 's avonds aangebracht op de jonge heermoes. Na 10 á 14 dagen zie je 't bruin worden en afsterven, dan kan je 't wegkrabben en heb je er een lange tijd geen last meer van. Eventueel nog eens herhalen na een paar maanden.

SPOILER
Dank je voor de info.
;)
#35.
pi_220599569
Ik heb een geul gegraven t.b.v een 60 cm diepe wortelbegrenzer.
Dit wordt de Lelietjes van Dalen & Munt-gedooghoek van de voortuin

Hernia incoming :P

Nu de rest van de tuin nog bij elkaar bedenken

[ Bericht 5% gewijzigd door Kanaroe op 17-04-2026 18:40:02 ]
  zondag 19 april 2026 @ 19:18:43 #193
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220614731
Er groeit weer wat winterpostelein in de tuin. Volgens mij dacht ik vorig jaar dat die verdwenen was. Leuk :s) De varens zijn wel zo goed als dood nu. Er zijn nog een paar stronken die misschien nog een beetje leven.

Voor de rest de tuin afgelopen week weer voorjaarsklaar gemaakt. Wat potten gevuld met bloeiende dingen en wat lege plekken in de tuin opgevuld. Nu lekker niets doen en genieten. Eerste week van juni maar weer eens kijken of de heg gesnoeid moet worden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220633690
Hier nog steeds veel onkruid (en uitgezaaid duizendblad) wieden, en tussendoor wat planten in de grond zetten. Erg mooie witte narcissen staan uitbundig te bloeien, mooi contrast met al het groen en het paars van een of ander viooltjesvariant. Ook erg blij met onze onlangs geplaatste Malus Mokum, het blad is mooi roodachtig en de bloesem is mooi donkerroze. De diverse clematis montana staan op punt van bloeien.
pi_220654137
Vandaag de voortuin 2 spitten diep omgespit en nog meer wortels van de Lelietjes van Dalen weggehaald
Morgen wil ik er compost plus mest op gooien en in de grond werken.
En dan later deze maand(-en) nieuwe planten en struiken kopen/verkrijgen.
Een hele uitdaging!

Leuk weetje; we hebben 2 emmertjes olifantenpoep gekocht in de Beekse Bergen
Die gaat door de compost als boost voor de arme zandgrond :D
pi_220654470
:D Wat leuk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')