abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:27:34 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220266916
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

laziness deed inspiratie op in dit topic en de Liatris Spicata bloeien prachtig

De duizendknoop is een bazenplant aldus @Seven

@Lucky_Strike haar favoriete border

Na advies over de plaats voor haar haagje showt @Claudia_x de huidige stand

De wilde wingerd van @sigme brengt herfstvreugde
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:28:21 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220266928
Het seizoen is weer begonnen!

*O*
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:45:57 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220267185
Ik heb afgelopen weekend m'n pruikenboom gesnoeid na het verplaatsen, want door gebrek aan licht groeide hij alle kanten op :+ . Op de nieuwe plek zou het beter moeten gaan met de wildgroei.

Ik heb m'n vlinderstruik tot 30cm teruggesnoeid.

Ik heb m'n etageplanten opgeschoond, er zat echt heel veel schimmel onder de bladeren die op de grond lagen.

Ik heb heel veel ooievaarsbek opgegraven en verspreid over de border waarin ik het weekend ervoor veel verplaatst had.

Ik heb de ijzerhard van vorig jaar teruggesnoeid want ook daar zat al volop nieuw leven in (operatie uitzaaien en jonge aanwas verspreiden gaat dit jaar ook weer door).

Ik heb de hemelsleutel allemaal opgeschoond.

Wolfsmelk heeft de winter heel goed doorstaan, daar heb ik niks aan gedaan.

Ik heb de boerenhortensia gesnoeid.

In de komende 2-3 weken wil ik nog wat hemelsleutel, vedergras en m'n grote pimpernel scheuren.

M'n man is druk bezig met het maken van een looppad en grindstrook, er komt ook een stukje border bij. Dat ecoboard is echt geweldig om borderranden mee te maken.

En een beetje meer aanplanten onder het raam mag wel :+ . Kale vlakte is het nog..

Verder zien we hier al een week of 2 best wat kleur O+ .

Resistance is futile.
pi_220273534
Zojuist kreeg ik mail!
Aaltjes! in beperkte mate.
Voor een balkonbak heb ik andere maatregelen zoals koperband en eco korrels.
https://www.rootsum.nl/aaltjes-tegen-slakken

[ Bericht 0% gewijzigd door AnneX op 06-03-2026 15:23:23 ]
  zaterdag 7 maart 2026 @ 20:16:45 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220286239
AI geeft tuinieren ook wel een andere dimensie. Gemini houdt mijn planten inventarisatie bij, zet jaarlijkse snoeitaken in mijn to-do's en in m'n agenda. En omdat Gemini er ook een bloeiperiode bij zoekt, kan ik dus ook vragen om bij het uitzoeken van nieuwe planten rekening te houden met bloeiseizoenen.

Ik wil in juni/juli met Gemini een rondje te maken door de tuin, eens kijken of Gemini dan ook een beplantingsplan kan schetsen aan de hand van wat er nu staat, en verbetervoorstellen kan doen om planten te verplaatsen :+ .

Hier even de plantenlijst:

Vaste planten & bloemen: Daslook, Nieskruid/Kerstroos, Anemoon, Fijnstraal, Chinese ruit, Gebroken hartjes, Grote pimpernel, Meisjesogen, Vingerhoedskruid, Teunisbloem, Nagelkruid, Aster, Blaassilene, Hemelsleutel, Wilde Marjolein, Duizendknoop, Ooievaarsbek, Vrouwenmantel, IJzerhard, Brandkruid en Wolfsmelk.

Grassen & varens: Steenbreekvaren, Pijpestrootje, Zegge, Lampenpoetsergras en Vedergras.

Heesters & bomen: Blauwe bessen, Klimop, Gelderse roos, Judasboom, Perzisch IJzerhout, Haagbeuk, Sneeuwbal, Vlinderstruik en Lavendel.

Bodembedekkers: Penningkruid.
Resistance is futile.
pi_220291456

Ik was laatst bij Thijsse's hof
https://thijsseshof.nl/
hier in het dorp en er stonden allerlei stekjes te koop van o.a. stinzenplanten.

Ik heb een Weegbreezonnebloem meegenomen. Staat nu nog op balkon en later als ie groter is zet ik m in de tuin.
pi_220291495
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 12:23 schreef Blues het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Ik was laatst bij Thijsse's hof
https://thijsseshof.nl/
hier in het dorp en er stonden allerlei stekjes te koop van o.a. stinzenplanten.

Ik heb een Weegbreezonnebloem meegenomen. Staat nu nog op balkon en later als ie groter is zet ik m in de tuin.
Wat leuk om het zo lokaal te kunnen kopen.
Ik wil wel weer naar onze lokale kweker, maar heb nog geen plan, dus dat komt over een maand ofzo wel. Eerst maar eens al dat achterlijke gras dat overal in de tuin opkomt wieden de komende tijd (al wordt er weer een periode met windkracht 5 voorspeld :X )
pi_220348664
Lente?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 15:04:31 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220349709
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 12:21 schreef Vanyel het volgende:
Lente?[ afbeelding ]
Mooi! En vroeg. Hier zijn de krokussen pas net uitgebloeid. De tulpen hebben nog wel even nodig. Het zal hier wel kouder zijn ‘s nachts nog.

Wij zijn van het grasdeel een plantenborder met een paadje er tussen aan het maken. Zal ik updates plaatsen? Of hoort dat hier niet want meer aanleg dan bloeiende planten tot nu toe?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220349991
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 15:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Mooi! En vroeg. Hier zijn de krokussen pas net uitgebloeid. De tulpen hebben nog wel even nodig. Het zal hier wel kouder zijn ‘s nachts nog.

Wij zijn van het grasdeel een plantenborder met een paadje er tussen aan het maken. Zal ik updates plaatsen? Of hoort dat hier niet want meer aanleg dan bloeiende planten tot nu toe?
Vanmorgen stond er nog is op de tulpen, ook hier. Maar deze zijn al 3 jaar denk ik, als niet 4. Hoe ouder hoe vroeger heb ik de indruk.

Aanleg telt ook :Y Of juist misschien, daar hebben we stiekem veel meer aan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 16:12:16 #11
244125 laziness
pi_220350249
Het betreft dit stuk gras met mega veel onkruid, gele plekken, mieren die langs de rand het compleet uitgraven. De meneer was ontevreden over de staat van het gras continu en we hadden gras omdat hij dat graag wilde dus ik zag mijn kans schoon om hem mee te krijgen in een plantenborder *)

Meneer lazi was niet zo lazy en schepte in één dag al het gras er uit.
En twee mensen via marktplaats hebben de zoden opgehaald _O_

Alles uit de cirkel ging naar dit stukje border. Amerikaanse sering, verbena en geranium.

Met klinkers uit de cirkel extra versteviging langs de rand gecreëerd.
Paadje getekend

Paadje uit geschept.

Één rol flexibele borderrand bleek net niet voldoende }:|

pi_220350559
Lollig voorlopig eind aan je verhaal :D
  Moderator / Redactie FP zondag 15 maart 2026 @ 18:12:04 #13
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220350965
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 16:50 schreef Vanyel het volgende:
Lollig voorlopig eind aan je verhaal :D
Wie is dat ookalweer in je fotootje? Eerste wat ik dacht was "Stephanie Beatriz", maar weet het niet zeker :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_220351048
Wow laziness, jullie gaan voortvarend aan de slag.
Hier is er een laagblijvend appelboompje verplaatst en nu moet daar een sierappel Red Sentinel komen zodat het daar in de winter ook wat kleur (op hoogte) heeft. Nieuw boompje past niet in ons autootje, dus nu moeten we vervoer zien te regelen
  zondag 15 maart 2026 @ 18:50:42 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220351196
@laziness productief geweest! Wat heb je gebruikt voor de borderrand en wat ga je doen met je pad?
Resistance is futile.
pi_220351253
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:12 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Wie is dat ookalweer in je fotootje? Eerste wat ik dacht was "Stephanie Beatriz", maar weet het niet zeker :P
De ingens.

Vanmorgen om 8u zag ie er nog zo uit
  zondag 15 maart 2026 @ 19:45:08 #17
244125 laziness
pi_220351548
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De ingens.

Vanmorgen om 8u zag ie er nog zo uit

Hij bedoelt je usericon denk ik?
pi_220351988
quote:
10s.gif Op zondag 15 maart 2026 19:45 schreef laziness het volgende:

[..]
Hij bedoelt je usericon denk ik?
Onmogelijk, want dat is uiteraard O+ Jennifer Beals O+ als Bette in the L word. Die kun je toch niet misnamen :o :o
  zondag 15 maart 2026 @ 22:33:45 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220352789
Ik hoop dat deze dit jaar nou eens niet opgevreten wordt, de eerste twee zomers is het niet van bloeien gekomen (maar gek genoeg gaat 'ie wel aan de wandel):

Resistance is futile.
  Moderator / Redactie FP zondag 15 maart 2026 @ 22:37:31 #20
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220352803
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 20:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Onmogelijk, want dat is uiteraard O+ Jennifer Beals O+ als Bette in the L word. Die kun je toch niet misnamen :o :o
Nooit gezien, maar bedoelde idd je user icon :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 16 maart 2026 @ 14:54:35 #21
244125 laziness
pi_220357543
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 18:50 schreef Seven. het volgende:
@:laziness productief geweest! Wat heb je gebruikt voor de borderrand en wat ga je doen met je pad?
De eerste hit op google in een kleur die me aan stond :P
Het is gerecycled kunststof.

Pad wordt split met stapstenen.

Maar mooie ronde stapstenen zijn slecht te vinden. Duur en verzending zo mogelijk nog duurder. In de buurt no luck so far.
  maandag 16 maart 2026 @ 19:26:07 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220359763
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2026 14:54 schreef laziness het volgende:

[..]
De eerste hit op google in een kleur die me aan stond :P
Het is gerecycled kunststof.

Pad wordt split met stapstenen.

Maar mooie ronde stapstenen zijn slecht te vinden. Duur en verzending zo mogelijk nog duurder. In de buurt no luck so far.
Marktplaats is je vriend. Wij hebben bij betondingen besteld maar was idd nogal aan de prijs :') .
Resistance is futile.
pi_220365107
Wolfje doet de groeten. Die blaadjes zijn best bruin zie ik nu.
Met bonusbeest.

pi_220369322
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 14:43 schreef Blues het volgende:
Wolfje doet de groeten. Die blaadjes zijn best bruin zie ik nu.
Met bonusbeest.

[ link | afbeelding ]
Pluk een deel van dat beschadigde blad af. Dan hoeft daar geen energie aan besteed te worden.

Mijn blauwe druifjes begonnen vorige week pas te bloeien. De tête à tête narcisjes bloeien al een paar weken en ook een paar grote narcissen. Sinds 1 week ook grote minitulpjes, Tulipa Turkestanica, met witte bloemetjes die als de zon schijnt wijd open staan.
Dit is het 2e jaar van de voorjaarsbloeiende bloembollen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 23:15:16 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220376532
Wat gaat het nu ineens ontzettend hard met de natuur de afgelopen paar dagen. Al een stuk of wat forsythia's en (waarschijnlijk) prunussen volop zien bloeien. Ook verschijnt er met de dag meer groen in de bosschages. Komend weekend moet ik echt dringend de vlinderstruiken snoeien want ik zie dat ze al behoorlijk beginnen uit te lopen op het 'oude' hout. Het voorjaar komt er nu echt aan!
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')