We wonen zowat op de zeebodem, er ligt op iets van 80cm diepte echt blauwe klei en er bovenop vanalles, maar vooral klei met bouwpuin en op sommige plekken dood zand lijkt het. Volgend jaar maar weer een kuub wormencompost erop gooien, nu heb ik alleen lavameel, koemestkorrels en een paar zakken Biokultura tuinaardecompost erop grstrooid. De wind helpt ook niet mee.quote:Op zaterdag 25 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:
[..]
ZondeJuist ook omdat ze wintergroen blijven.
Wat voor grond is het bij jullie?
In de kleigrond in Z-H ging ook veel dood waar hier in Twente eigenlijk alles wel aanslaat.
Goeie dealquote:Op zaterdag 25 april 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het gaat lekker in de tuin. Ik heb vandaag weer wat kale plekken opgevuld met rudbeckia, silphium en vrouwenmantel. Dat is een deel van de 64 plantjes die ik deze week kocht via marktplaats voor 70 cent per stuk. Morgenmiddag ga ik het laatste stukje achtertuin aanplanten, dan is het verder nog hier en daar aanvullen.
Ik ben daarna nog lang niet klaar want er is nog veel meer tuin
Ook een idee, marktplaatsquote:Op zaterdag 25 april 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het gaat lekker in de tuin. Ik heb vandaag weer wat kale plekken opgevuld met rudbeckia, silphium en vrouwenmantel. Dat is een deel van de 64 plantjes die ik deze week kocht via marktplaats voor 70 cent per stuk. Morgenmiddag ga ik het laatste stukje achtertuin aanplanten, dan is het verder nog hier en daar aanvullen.
Ik ben daarna nog lang niet klaar want er is nog veel meer tuin
Ik weet niet welke ik heb. De verkoopster was niet zo secuur in dat bijhouden.quote:Op zondag 26 april 2026 08:40 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ook een idee, marktplaats![]()
Interessante plant; Silphium
Welke variëteit heb jij? Misschien ook wel wat voor mijn tuintje
https://nl.wikipedia.org/wiki/Silphium_(klassieke_oudheid)
Ah, okee dankjequote:Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik weet niet welke ik heb. De verkoopster was niet zo secuur in dat bijhouden.
Oh, ik heb ook flink wat water gegeven vanavond hoor. Het is gortdroog. Nieuwe beplanting vindt het niet zo fijn als 't droog is. Gelukkig lijkt het komend weekend wat te gaan regenen. Hopelijk is dat gestage regen zodat het vocht goed de grond in kan.quote:Op donderdag 30 april 2026 18:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb alle recente aanplant vandaag maar fiks water gegeven, de tuin is op de meeste plekken echt gortdroog door dat zonnige weer met achterlijk veel wind.
De rode beukenhaag begint een beetje in blad te komen en ook rood te worden, de blauwpaarse camassia’s steken er mooi tegen af.
De Pridemix tulpen zijn nu uitgebloeid, daarvan ga ik er nog meer bestellen om rond het hele voorste terras te planten. De verwelkende bladeren van de tulpen vallen nu mooi weg tussen de klaprozen en akelei die op punt van bloeien staan.
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.quote:Op donderdag 30 april 2026 22:45 schreef Twieki het volgende:
[..]
Oh, ik heb ook flink wat water gegeven vanavond hoor. Het is gortdroog. Nieuwe beplanting vindt het niet zo fijn als 't droog is. Gelukkig lijkt het komend weekend wat te gaan regenen. Hopelijk is dat gestage regen zodat het vocht goed de grond in kan.
Ik had vanmiddag twee afspraken op eenzelfde locatie met een 'pauze' van 30 minuten. Er zat een kringloopwinkel in de buurt, dus ben daar even gaan snuffelen. Ik wilde al lang een soort kleine vijver maken zodat de insecten ook wat te drinken hebben. Ik vond een ronde bak voor 2 euro. 40cm breed en 20cm diep. Had nog een zak kleine stenen, die gewassen, en nu nog even verder kijken hoe ik dat in ga richten. Foto volgt.
Ik heb meerdere insectenhotels, maar ik zie vooral soort van wespen rondvliegen. Zijn dit 'goede' wespen, of moet ik er korte metten mee maken?
Ze vliegen vooral in en uit in kleine kokers. Ze zien er wel uit als wespen, maar ze vallen me niet aan of zo. Heb er verder ook geen last van, lijkt er vooral op dat ze een nest maken.quote:Op donderdag 30 april 2026 22:48 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.
Wij kunnen vanaf hier niet zien wat je rond hebt vliegen.
Die zijn hernoemd naar geelpotige hoornaars. Op zich wel handig, weet je welke dood moeten en welke als het even kan niet.quote:Op donderdag 30 april 2026 22:48 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.
Doorgaans zijn het solitaire wilde bijen die bij je insectenhotel rondzoemen. Die doen je niks.quote:Op donderdag 30 april 2026 22:51 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ze vliegen vooral in en uit in kleine kokers. Ze zien er wel uit als wespen, maar ze vallen me niet aan of zo. Heb er verder ook geen last van, lijkt er vooral op dat ze een nest maken.
Ok, in een uitgebreid krantenartikel van gisteren nog niet.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 06:10 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Die zijn hernoemd naar geelpotige hoornaars. Op zich wel handig, weet je welke dood moeten en welke als het even kan niet.
Ik hou ook erg van oranjequote:Op vrijdag 1 mei 2026 10:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wilde graag wat oranje toevoegen aan een border waar Nepeta met blauwpaarse bloemen en Geranium Max Frei met hardroze bloemetjes staan en toen zag ik bij de restanten bij de kwekerij 2 Geum Prinses Juliana staan en dat past heel goed. Er achter staat een rode beukenhaag en dat vormt echt een prima achtergrond.
Ik heb nu her en der in de tuin allerlei geums staan. Totally tangerine bij het achterterras bloeit nu al even en vooral heel uitbundig, prinses Juliana bloeit sinds een paar dagen nog wat bescheiden en is dieper oranje. Tempo rose bloeit nu net heel bescheiden, ik vind het hele plantje bescheidener dan vorig jaar. Mrs Bradshaw komt sowieso later qua bloei, maar doet het dan ook uitbundig. Dan heb ik onlangs nog Mai Tai en Coral Tempest toegevoegd, die moeten zich nog even settelen en volgens mij staat er ergens nog een Orange Pumpkin. De medewerker van de hovenier had een paar donkergele in het schaduwhoekje geplant waar ze stonden te verpieteren, dus die heb ik iets meer naar de zon verplaatst en daar bloeiden ze afgelopen jaar uitbundig, dus dat plekje past beter. Ik hou van geums en Totally tangerine is mijn favoriet (later in het jaar combineert hij ook nog eens prachtig met het donkerpaars van de salvia Ostfriesland ernaast)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |