abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220654878
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Zonde -O- Juist ook omdat ze wintergroen blijven.
Wat voor grond is het bij jullie?

In de kleigrond in Z-H ging ook veel dood waar hier in Twente eigenlijk alles wel aanslaat.
We wonen zowat op de zeebodem, er ligt op iets van 80cm diepte echt blauwe klei en er bovenop vanalles, maar vooral klei met bouwpuin en op sommige plekken dood zand lijkt het. Volgend jaar maar weer een kuub wormencompost erop gooien, nu heb ik alleen lavameel, koemestkorrels en een paar zakken Biokultura tuinaardecompost erop grstrooid. De wind helpt ook niet mee.
De vorig jaar op een moeilijk stukje geplante spoorbloemen zijn hier erg gelukkig, ze bloeien al bijna en volgen daarmee precies de tulpen op
  zaterdag 25 april 2026 @ 22:21:13 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220654978
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het gaat lekker in de tuin. Ik heb vandaag weer wat kale plekken opgevuld met rudbeckia, silphium en vrouwenmantel. Dat is een deel van de 64 plantjes die ik deze week kocht via marktplaats voor 70 cent per stuk. Morgenmiddag ga ik het laatste stukje achtertuin aanplanten, dan is het verder nog hier en daar aanvullen.

Ik ben daarna nog lang niet klaar want er is nog veel meer tuin O+
Goeie deal ^O^

Marktplaats is geweldig voor planten deals _O_ .
Resistance is futile.
  zaterdag 25 april 2026 @ 23:00:16 #203
208890 June.
Seriously?
pi_220655270
Ik zet de plantjes die ik gescheurd of gestekt heb ook altijd op marktplaats. Kan ik weer compost van kopen :7

Onze nieuwbouwtuim begint ook eindelijk te lopen. Zal na de vakantie eens wat foto's plaatsen.
Shine bright like a diamond.
pi_220656252
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het gaat lekker in de tuin. Ik heb vandaag weer wat kale plekken opgevuld met rudbeckia, silphium en vrouwenmantel. Dat is een deel van de 64 plantjes die ik deze week kocht via marktplaats voor 70 cent per stuk. Morgenmiddag ga ik het laatste stukje achtertuin aanplanten, dan is het verder nog hier en daar aanvullen.

Ik ben daarna nog lang niet klaar want er is nog veel meer tuin O+
Ook een idee, marktplaats :!
Interessante plant; Silphium
Welke variëteit heb jij? Misschien ook wel wat voor mijn tuintje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silphium_(klassieke_oudheid)
  zondag 26 april 2026 @ 08:46:59 #205
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_220656276
Hmm, onze salieplant sterft langzaam af.
Vorig jaar groeide hij de pan uit, geen idee wat er nu mis gaat.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 26 april 2026 @ 10:31:05 #206
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220657043
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 08:40 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ook een idee, marktplaats :!
Interessante plant; Silphium
Welke variëteit heb jij? Misschien ook wel wat voor mijn tuintje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silphium_(klassieke_oudheid)
Ik weet niet welke ik heb. De verkoopster was niet zo secuur in dat bijhouden.
Spoilers!
pi_220657741
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik weet niet welke ik heb. De verkoopster was niet zo secuur in dat bijhouden.
Ah, okee dankje
  zondag 26 april 2026 @ 12:47:35 #208
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220657980
Heb het gazon afgelopen weekend even onder handen genomen. Verticuteren, doorzaaien en bemesten. Het weer zit helaas niet mee, voorlopig nog geen noemenswaardige regen in de berichten. Het droogt wel hard met die zon en matige wind helaas, komende weken dus behoorlijk sproeien.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220666219
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2026 11:55 schreef Claudia_x het volgende:

Ik leef nog. En de prunus bloeit.
Lokpost O+ Laat zien! :)
pi_220666224
Lekker in de tuin bezig geweest *G* De grote sering (als kleine baby begonnen in een potje ooit) staat op ontploffen en ik was daarachter bezig, die geur _O_
  dinsdag 28 april 2026 @ 12:42:07 #211
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220670962
Onze sering begint nu te bloeien maar in andere tuinen hier in Den Helder zag ik al vrijwel uitgebloeide exemplaren :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 15:39:50 #212
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220671880
Heb er deze koningsdag maar een bakkie bij gemaakt. In het oude bakkie staan tomaat, biet, wortel en radijs. (allemaal uit zaad) In het nieuwe bakkie komen komkommer wellicht wat sla en een keer basilicum proberen.

Verder begint alles nu leuk te groeien, de blauwe regen bloeit een beetje (lang niet zo uitbundig als exemparen die in de buurt tegen een muur staan), de rhodo of azalia die het 2 jaar lang vertikt heeft om te bloeien begint zowaar, verder zie ik al dat er veel blauwe bes, japanse wijnbes en framboos aan komt.

Toch leuk voor een postzegeltuintje.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_220683714
Mijn ooit kleine seringetje in een potje staat op uitbarsten *O*

Xena ligt onder de sering begraven😻😿
pi_220684458
Ik heb alle recente aanplant vandaag maar fiks water gegeven, de tuin is op de meeste plekken echt gortdroog door dat zonnige weer met achterlijk veel wind.
De rode beukenhaag begint een beetje in blad te komen en ook rood te worden, de blauwpaarse camassia’s steken er mooi tegen af.
De Pridemix tulpen zijn nu uitgebloeid, daarvan ga ik er nog meer bestellen om rond het hele voorste terras te planten. De verwelkende bladeren van de tulpen vallen nu mooi weg tussen de klaprozen en akelei die op punt van bloeien staan.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:45:36 #215
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220686612
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb alle recente aanplant vandaag maar fiks water gegeven, de tuin is op de meeste plekken echt gortdroog door dat zonnige weer met achterlijk veel wind.
De rode beukenhaag begint een beetje in blad te komen en ook rood te worden, de blauwpaarse camassia’s steken er mooi tegen af.
De Pridemix tulpen zijn nu uitgebloeid, daarvan ga ik er nog meer bestellen om rond het hele voorste terras te planten. De verwelkende bladeren van de tulpen vallen nu mooi weg tussen de klaprozen en akelei die op punt van bloeien staan.
Oh, ik heb ook flink wat water gegeven vanavond hoor. Het is gortdroog. Nieuwe beplanting vindt het niet zo fijn als 't droog is. Gelukkig lijkt het komend weekend wat te gaan regenen. Hopelijk is dat gestage regen zodat het vocht goed de grond in kan.

Ik had vanmiddag twee afspraken op eenzelfde locatie met een 'pauze' van 30 minuten. Er zat een kringloopwinkel in de buurt, dus ben daar even gaan snuffelen. Ik wilde al lang een soort kleine vijver maken zodat de insecten ook wat te drinken hebben. Ik vond een ronde bak voor 2 euro. 40cm breed en 20cm diep. Had nog een zak kleine stenen, die gewassen, en nu nog even verder kijken hoe ik dat in ga richten. Foto volgt.

Ik heb meerdere insectenhotels, maar ik zie vooral soort van wespen rondvliegen. Zijn dit 'goede' wespen, of moet ik er korte metten mee maken?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  donderdag 30 april 2026 @ 22:48:20 #216
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220686630
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:45 schreef Twieki het volgende:

[..]
Oh, ik heb ook flink wat water gegeven vanavond hoor. Het is gortdroog. Nieuwe beplanting vindt het niet zo fijn als 't droog is. Gelukkig lijkt het komend weekend wat te gaan regenen. Hopelijk is dat gestage regen zodat het vocht goed de grond in kan.

Ik had vanmiddag twee afspraken op eenzelfde locatie met een 'pauze' van 30 minuten. Er zat een kringloopwinkel in de buurt, dus ben daar even gaan snuffelen. Ik wilde al lang een soort kleine vijver maken zodat de insecten ook wat te drinken hebben. Ik vond een ronde bak voor 2 euro. 40cm breed en 20cm diep. Had nog een zak kleine stenen, die gewassen, en nu nog even verder kijken hoe ik dat in ga richten. Foto volgt.

Ik heb meerdere insectenhotels, maar ik zie vooral soort van wespen rondvliegen. Zijn dit 'goede' wespen, of moet ik er korte metten mee maken?
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.

Wij kunnen vanaf hier niet zien wat je rond hebt vliegen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 30 april 2026 @ 22:51:38 #217
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220686648
quote:
6s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Zolang het geen aziatische hoornaars zijn lekker laten zitten. Tenzij je er last van hebt op je terras, dan verplaatsen naar ergens waar je er geen last van hebt.

Wij kunnen vanaf hier niet zien wat je rond hebt vliegen.
Ze vliegen vooral in en uit in kleine kokers. Ze zien er wel uit als wespen, maar ze vallen me niet aan of zo. Heb er verder ook geen last van, lijkt er vooral op dat ze een nest maken.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220687370
quote:
6s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Die zijn hernoemd naar geelpotige hoornaars. Op zich wel handig, weet je welke dood moeten en welke als het even kan niet.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220687607
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:51 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ze vliegen vooral in en uit in kleine kokers. Ze zien er wel uit als wespen, maar ze vallen me niet aan of zo. Heb er verder ook geen last van, lijkt er vooral op dat ze een nest maken.
Doorgaans zijn het solitaire wilde bijen die bij je insectenhotel rondzoemen. Die doen je niks.
Lekker laten vliegen.
Wespen zijn sociale dieren en leven samen in 1 groot nest, niet in een insectenhotel.
Sommige wespen leven ook solitair, maar die vallen je ook niet aan.
Hopelijk heb je hier wat aan en maak je je niet meer ongerust :)

Bij je nieuwe waterbak zul je vast wel eens een echte wesp gaan zien trouwens
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:11:02 #220
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220688188
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 06:10 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Die zijn hernoemd naar geelpotige hoornaars. Op zich wel handig, weet je welke dood moeten en welke als het even kan niet.
Ok, in een uitgebreid krantenartikel van gisteren nog niet.
pi_220688209
Ik wilde graag wat oranje toevoegen aan een border waar Nepeta met blauwpaarse bloemen en Geranium Max Frei met hardroze bloemetjes staan en toen zag ik bij de restanten bij de kwekerij 2 Geum Prinses Juliana staan en dat past heel goed. Er achter staat een rode beukenhaag en dat vormt echt een prima achtergrond.
Ik heb nu her en der in de tuin allerlei geums staan. Totally tangerine bij het achterterras bloeit nu al even en vooral heel uitbundig, prinses Juliana bloeit sinds een paar dagen nog wat bescheiden en is dieper oranje. Tempo rose bloeit nu net heel bescheiden, ik vind het hele plantje bescheidener dan vorig jaar. Mrs Bradshaw komt sowieso later qua bloei, maar doet het dan ook uitbundig. Dan heb ik onlangs nog Mai Tai en Coral Tempest toegevoegd, die moeten zich nog even settelen en volgens mij staat er ergens nog een Orange Pumpkin. De medewerker van de hovenier had een paar donkergele in het schaduwhoekje geplant waar ze stonden te verpieteren, dus die heb ik iets meer naar de zon verplaatst en daar bloeiden ze afgelopen jaar uitbundig, dus dat plekje past beter. Ik hou van geums en Totally tangerine is mijn favoriet (later in het jaar combineert hij ook nog eens prachtig met het donkerpaars van de salvia Ostfriesland ernaast)
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:14:04 #222
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220688210
Ik had/heb een behangersbij in de buisjes van een bamboo tuintafeltje en in wat oude boorgaten in de gevel. Die snijden halve maantjes van bladeren van planten in de buurt en vullen dan die buisjes/gaten.

pi_220688328
Op de BBC deze docu over bijen gezien https://www.theguardian.c(...)iew-bbc-four-iplayer. Fascinerend, je ziet echt heel goed hoe ze dat behangen doen.
pi_220688360
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wilde graag wat oranje toevoegen aan een border waar Nepeta met blauwpaarse bloemen en Geranium Max Frei met hardroze bloemetjes staan en toen zag ik bij de restanten bij de kwekerij 2 Geum Prinses Juliana staan en dat past heel goed. Er achter staat een rode beukenhaag en dat vormt echt een prima achtergrond.
Ik heb nu her en der in de tuin allerlei geums staan. Totally tangerine bij het achterterras bloeit nu al even en vooral heel uitbundig, prinses Juliana bloeit sinds een paar dagen nog wat bescheiden en is dieper oranje. Tempo rose bloeit nu net heel bescheiden, ik vind het hele plantje bescheidener dan vorig jaar. Mrs Bradshaw komt sowieso later qua bloei, maar doet het dan ook uitbundig. Dan heb ik onlangs nog Mai Tai en Coral Tempest toegevoegd, die moeten zich nog even settelen en volgens mij staat er ergens nog een Orange Pumpkin. De medewerker van de hovenier had een paar donkergele in het schaduwhoekje geplant waar ze stonden te verpieteren, dus die heb ik iets meer naar de zon verplaatst en daar bloeiden ze afgelopen jaar uitbundig, dus dat plekje past beter. Ik hou van geums en Totally tangerine is mijn favoriet (later in het jaar combineert hij ook nog eens prachtig met het donkerpaars van de salvia Ostfriesland ernaast)
Ik hou ook erg van oranje O+
Daarom heb ik ooit Slaapmutsjes gezaaid, jarenlang al plezier van
Nu, voor mijn vernieuwede voortuin heb ik een sterke bodembedekker gekocht Epimedium pubigerum 'orangekönigin' (elfenbloemvariant)
Ben benieuwd!
  Moderator / Colorchick vrijdag 1 mei 2026 @ 10:54:41 #225
382129 crew  Donna
pi_220688374
Mijn rhodondendrons zijn doodgegaan denk ik. :'( :'(

Zal vandaag nog even gauw de dahlia knollen in de grond zetten en lathyrus zaaien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')