Dat zou mooi zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Misschien is hem nu aangeboden op wat de VS al recht had.
Het is niet dat hij stukken leest.
Deal is van tevoren afgestemd met de Denen. dus verkoop zal het niet zijn. Zal wel een smak geld van ons naar verdediging Groenland gaan en voorrang voor de bedrijven van de VS bij mineralen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rutte heeft een deal gemaakt over Groenland alleen hij moet Denemarken nog even inlichten.
Als ieder probleemv an de EU wordt ogelost door er een smak geld van ons tegenaan te gooien ben ik daar ook geen fan van. Dat houdt ook ooit op. Laat de Denen dan maar voor Groenland betalen als zij het zo graag als kolonie willen behouden.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deal is van tevoren afgestemd met de Denen. dus verkoop zal het niet zijn. Zal wel een smak geld van ons naar verdediging Groenland gaan en voorrang voor de bedrijven van de VS bij mineralen.
De VS heeft een heel grote schuld. Die financieren ze door dat staatspapier uit te geven. Daar moet je je op inschrijven en op bieden. Hoe meer mensen het willen hebben voor weinig rente, hoe goedkoper. Want dan hoeven ze ieder jaar minder te betalen. Als niemand het wil hebben, dan kunnen ze de rentes over al die uitstaande staatspapieren niet betalen en moeten ze de belasting verhogen of de uitgaven verlagen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies als het over het dumpen van US staatspapier gaat en de effecten ervan?
Maar wat vind je hier niet leuk aan dan?quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:13 schreef ROBJETTEGOD het volgende:
[..]
geloof jij nog in sinterklaas?
hoe denk je dat de huidige wereldkaart tot stand is gekomen?
het is niet leuk, maar dit soort stomme (maar dan ook écht stomme) manier van kijken naar de wereld is precies wat Europa nu dwarszit
Het is defensie dus zou binnen de 5% die we toch al moeten uitgeven vallen. In principe is er dan geen cent meer toegezegd dan we al hadden gedaan.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ieder probleemv an de EU wordt ogelost door er een smak geld van ons tegenaan te gooien ben ik daar ook geen fan van. Dat houdt ook ooit op. Laat de Denen dan maar voor Groenland betalen als zij het zo graag als kolonie willen behouden.
Die rente wordt uiteindelijk bepaald door de (perceptie van ) de kredietwaardigheid van de VS. Als het massaal gedumpt wordt onder de marktprijs dan wordt dat opgekocht, niet in de laatste plaats door de VS zelf. Daarna herstelt de prijs zich altijd tot de rationele marktprijs. Wij snijden onszelf daar vooral mee in de vingers.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VS heeft een heel grote schuld. Die financieren ze door dat staatspapier uit te geven. Daar moet je je op inschrijven en op bieden. Hoe meer mensen het willen hebben voor weinig rente, hoe goedkoper. Want dan hoeven ze ieder jaar minder te betalen. Als niemand het wil hebben, dan kunnen ze de rentes over al die uitstaande staatspapieren niet betalen en moeten ze de belasting verhogen of de uitgaven verlagen.
Nou wilde in het verleden heel veel mensen dat staatspapier heel graag hebben en dus hoefden ze daar maar heel weinig voor te betalen. Maar dat is dus aan het veranderen. Eerst heeft Japan, 1 van de grootste eigenaren van dat staatspapier alles verkocht en besloten niks nieuws mer te kopen. En dat doen dus steeds meer partijen.
Het resultaat: meer uitgaven en dus meer belasting en minder inkomsten voor de bevolking. Meer inflatie, dus. Dat wordt nu nog in toom gehouden omdat iedereen wil investeren in AI en denkt er uit te kunnen stappen net voor de bubbel barst. Maar het is een heel moeilijk houdbare situatie.
Rutte kan geen deal maken met de VS waarbij Europa een smak geld gaat betalen voor de verdediging van Groenland.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deal is van tevoren afgestemd met de Denen. dus verkoop zal het niet zijn. Zal wel een smak geld van ons naar verdediging Groenland gaan en voorrang voor de bedrijven van de VS bij mineralen.
Dat is een goed punt. Wel jammer dat we dan daar iets neer gaan zetten wat nauwelijks bijdraagt aan enige reeele dreiging, maar ok. In ieder geval niet nóg meer belastingen die uiteindelijk richting Amerika gaan...quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het is defensie dus zou binnen de 5% die we toch al moeten uitgeven vallen. In principe is er dan geen cent meer toegezegd dan we al hadden gedaan.
Nee, maar dus wel dat een deel van de capaciteiten die we van de 5% ontwikkelen op Groenland terecht komen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rutte kan geen deal maken met de VS waarbij Europa een smak geld gaat betalen voor de verdediging van Groenland.
Die bevoegdheid heeft hij niet. Hij is voorzitter van de NAVO. Niet van de EU.
Dit inderdaad, waarschijnlijk gaat het in de basis gewoon om de 1951 treaty met hier en daar een wat details en bewoordingen aangepast.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:33 schreef bleiblei het volgende:
Wauw, als Rutte echt serieus voor elkaar heeft gekregen dat die idioot uit de US akkoord is met een vey very good deal, best deal ever er made waarin afgesproken is dat de NAVO samen met de US Groenland gaat verdedigen tegen Rusland en China... (wat feitelijk al de afspraak was).
Het heeft wel gevolgen voor de financiering van de VS als de waarde van staatsobligaties halveert.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die rente wordt uiteindelijk bepaald door de (perceptie van ) de kredietwaardigheid van de VS. Als het massaal gedumpt wordt onder de marktprijs dan wordt dat opgekocht, niet in de laatste plaats door de VS zelf. Daarna herstelt de prijs zich altijd tot de rationele marktprijs. Wij snijden onszelf daar vooral mee in de vingers.
Als ik bij jou 10K schuld hebt en ik kan voor 5K (die ik zelf druk) die schuld bij jou terugkoop, dan is dat voor mij een goede deal.
De meeste landen in de NAVO zijn EU dus reken maar dat hij daar niet zat zonder goedkeuring van op zijn minst de grote EU landen. Daarnaast schijnt de deal niet eens over Groenland te gaan maar de verdediging van het gehele noordpoolgebied dus Noorwegen, Zweden en Finland zullen er vast ook wel vanaf weten.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rutte kan geen deal maken met de VS waarbij Europa een smak geld gaat betalen voor de verdediging van Groenland.
Die bevoegdheid heeft hij niet. Hij is voorzitter van de NAVO. Niet van de EU.
Pensioenfondsen zitten er vuistdiep in dat legt zelfs Rutte niet uit aan het electoraat.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die rente wordt uiteindelijk bepaald door de (perceptie van ) de kredietwaardigheid van de VS. Als het massaal gedumpt wordt onder de marktprijs dan wordt dat opgekocht, niet in de laatste plaats door de VS zelf. Daarna herstelt de prijs zich altijd tot de rationele marktprijs. Wij snijden onszelf daar vooral mee in de vingers.
Als ik bij jou 10K schuld hebt en ik kan voor 5K (die ik zelf druk) die schuld bij jou terugkoop, dan is dat voor mij een goede deal.
Maar het is maar een tijdelijk effect als EU opeens besluit te dumpen. Uiteindelijk wordt de prijs bepaalt door oa rentestand en financiele stabiliteit VS.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het heeft wel gevolgen voor de financiering van de VS als de waarde van staatsobligaties halveert.
Dat raakt niet alleen Europa, maar ook andere landen die Amerikaans staatspapier opkopen.
Komen we weer terug op het nut of noodzaak van Groenland voor de Denen. Kost ¤800milj per jaar aan steun voor de Groenlanders.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ieder probleemv an de EU wordt ogelost door er een smak geld van ons tegenaan te gooien ben ik daar ook geen fan van. Dat houdt ook ooit op. Laat de Denen dan maar voor Groenland betalen als zij het zo graag als kolonie willen behouden.
Je begrijpt dus niet hoe het werkt. Het zijn geen schilderijen, of goud.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwah. Dat er honderden miljarden van de pensioenfondsen verdampt zijn om de euro te redden hoor je ook nooit iemand over. Het wordt juist niet uitgelegd.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:42 schreef Wotte het volgende:
[..]
Pensioenfondsen zitten er vuistdiep in dat legt zelfs Rutte niet uit aan het electoraat.
Nee, want die 5% is wat elke lidstaat aan defensie moet uitgeven.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar dus wel dat een deel van de capaciteiten die we van de 5% ontwikkelen op Groenland terecht komen.
Nee. Rationeel gezien zouden ze het gewoon moeten dumpen. Want ook totaal niet essentieel voor hun eigen veiligheid. Wat dat betreft heeft Trump wel een punt: dat het voor de veiligheid van de VS belangrijk is.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Komen we weer terug op het nut of noodzaak van Groenland voor de Denen. Kost ¤800milj per jaar aan steun voor de Groenlanders.
De Groenlanders mogen de Denen totaal niet en voelen zich niet gesteund.
Denemarken heeft ook niet de middelen of ballen om daar massaal grondstoffen te gaan ontginnen.
Dus tja, waarom zouden ze daar dik voor betalen?
Ze willen het gewoon houden en niks betalen, niks doen voor de Groenlanders geen grote economie er neerzetten en een massale militaire macht kan Denemarken met hun inwoner aantal ook niet betale.
Logisch.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwah. Dat er honderden miljarden van de pensioenfondsen verdampt zijn om de euro te redden hoor je ook nooit iemand over. Het wordt juist niet uitgelegd.
Duh. Er gaat bijna niks naar de NAVO.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, want die 5% is wat elke lidstaat aan defensie moet uitgeven.
Die 5% gaat niet naar de NAVO.
Er is niet zoiets als een NAVO budget.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Rationeel gezien zouden ze het gewoon moeten dumpen. Want ook totaal niet essentieel voor hun eigen veiligheid. Wat dat betreft heeft Trump wel een punt: dat het voor de veiligheid van de VS belangrijk is.
Maar ik denk die optie van een deel van het navo-budget daar stukslaan wel een mogelijkheid is... Realistischer dan een voorgestelde lease.
Ja, die moeten er dus snel van af. En hoe meer dat doen, hoe sneller de rest dat ook gaat doen, om nog wat waarde over te houden. Wat dat betreft hebben ze niks geleerd van de kredietcrisis. "De waarde stijgt daar het snelste!" Ja, maar het gaat dan ook weer het snelste omlaag. Duh.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:42 schreef Wotte het volgende:
[..]
Pensioenfondsen zitten er vuistdiep in dat legt zelfs Rutte niet uit aan het electoraat.
Je zegt nu eigenlijk, dat je onmogelijk geld kunt verliezen door te investeren in de VS.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar het is maar een tijdelijk effect als EU opeens besluit te dumpen. Uiteindelijk wordt de prijs bepaalt door oa rentestand en financiele stabiliteit VS.
Ik bedoel daarmee de 5% normquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als een NAVO budget.
Daarom moet Europa of de EU een zelfstandige nucleaire wereldmacht worden. Wat uiteraard alleen kan als het een gezamenlijk politiek bestuur heeft. Als kleintje wordt je opgegeten, die tijd is voorbij. En als je er dan toch geld tegenaan moet gooien dan maar investeren in je eigen kracht.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom suggereer je dat dan.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Duh. Er gaat bijna niks naar de NAVO.
Nee.quote:Maar als dus binnen die NORM van 5% een deel gebruikt wordt voor de verdediging van Groenland
Dat heeft niets met die norm te maken.quote:(Dus NL levert een compagnie mariniers, een onderzeeboot en een heli, etc etc etc), dan wordt dus geld uit die norm gebruikt voor de verdediging van Groenland.
Nee. Maar de VS gaat niet failliet aan schulden in zijn eigen valuta. Dat kan niet. Wat die valuta uiteindelijk tov de Euro of goud waard zijn, dat is maar net de vraag.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je zegt nu eigenlijk, dat je onmogelijk geld kunt verliezen door te investeren in de VS.
Daar heeft de NAVO geen vrije beschikking over.quote:
Als we het uitgeven aan Europese bedrijven, krijgen we het ook weer terug. Dan groeit de economie.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Daarom moet Europa of de EU een zelfstandige nucleaire wereldmacht worden. Wat uiteraard alleen kan als het een gezamenlijk politiek bestuur heeft. Als kleintje wordt je opgegeten, die tijd is voorbij. En als je er dan toch geld tegenaan moet gooien dan maar investeren in je eigen kracht.
Ik ben er van overtuigd dat we binnen een paar jaar met liefde 7 of 8% van ieders inkomen aan defensie uitgeven.
En hoe kan de VS die afbetalen?quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar de VS gaat niet failliet aan schulden in zijn eigen valuta. Dat kan niet. Wat die valuta uiteindelijk tov de Euro of goud waard zijn, dat is maar net de vraag.
Maar de VS zal zijn eigen schulden altijd kunnen afbetalen. Hoe dan ook.
".quote:Ministers reageren op schrappen 'Groenland-heffingen'
Verschillende ministers van Europese landen hebben gereageerd op het nieuws uit Davos. De Duitse minister van Financiën, Lars Klingbeil, tempert de verwachtingen. "Het is goed dat ze met elkaar in dialoog zijn, maar we moeten nog even afwachten en niet te snel te hoopvol worden", zegt hij tegen de ZDF.
De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, Maria Stenergard, zegt op X dat "het goed is dat Trump is teruggekomen van de importheffingen". "Het lijkt erop dat onze samenwerking met bondgenoten effect heeft gehad", schrijft ze.
Eerder op de avond noemde demissionair premier Schoof het "positief dat de weg naar de-escalatie is ingeslagen
Er is een 5% norm voor de NAVO afgesproken. Dat geven individuele landen uit aan hun defensie.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom suggereer je dat dan.
[..]
Nee.
[..]
Dat heeft niets met die norm te maken.
Los van dat Rutte zelfs dat niet kan beslissen.
Inflatie.quote:
Ze kunnen ze natuurlijk ook nationaliseren. Dan moet je wel een heel gek staatshoofd hebben dat graag ruzie maakt met de rest van de wereld. Want dan is het wij en zij.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar de VS gaat niet failliet aan schulden in zijn eigen valuta. Dat kan niet. Wat die valuta uiteindelijk tov de Euro of goud waard zijn, dat is maar net de vraag.
Broken window fallacyquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als we het uitgeven aan Europese bedrijven, krijgen we het ook weer terug. Dan groeit de economie.
Maar het is daarna misschien wel friet ipv patatquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:50 schreef capricia het volgende:
Jullie weten het nog niet, maar Belgie gaat alles betalen.
[ x ]
Dat is dan het offer wat we moeten maken.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar het is daarna misschien wel friet ipv patat
Ze kunnen zoveel bijdrukken als ze willen.quote:
Zoland de rest (of een groot deel) van de wereld de dollar accepteert en gebruikt.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat kunnen ze nationaliseren?quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze kunnen ze natuurlijk ook nationaliseren. Dan moet je wel een heel gek staatshoofd hebben dat graag ruzie maakt met de rest van de wereld. Want dan is het wij en zij.
Ah, jij bent van de zero-sum. Dus dan hoef ik over economie niet met jou in discussie te gaan. Check.quote:
Een sigaar uit eigen doos...quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:54 schreef Perrin het volgende:
Als dit de deal is, dan is dat echt geniaal.
[ x ]
Dat is het 'exorbitant privelidge'. Maar dat komt niet zozeer in gevaar als de EU staatsobligaties van de VS droptquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zoland de rest (of een groot deel) van de wereld de dollar accepteert en gebruikt.
Zoniet wordt de inflatie te hoog en kan de boel inklappen.
Kan me nog een bericht in economische kranten herrineren dat het heel goed ding met de EU en dat de Euro de dollar dreigde te verdringen.
Toen dacht ik eigenlijk ohoh dat gaat nog niet zonder slag of stoot.
Maar nu heeft de VS dat weer ruimschoots goed gemaakt
Ja dan kun je echt ijs aan eskimo's verkopen.quote:
Kun je dat ook zien als je geen X account hebt? Ik zie alleen "deleted", en als ik je quote en de link kopieer is dat het einde van een discussie die ik niet mag zien.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:54 schreef Perrin het volgende:
Als dit de deal is, dan is dat echt geniaal.
[ x ]
Nee, dat zou ook totaal niet Ruttiaans zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Nu dus ook bevestigd door Rutte dat de deal vooraf afgestemd is met Denemarken.
Dan kunnen die online geruchten vanuit Deense hoek dat Rutte Denemarken onder de bus gegooid zou hebben ook begraven worden.
Nee. Dat heeft niet met zero-sum te maken. Maar dat je niet rijk kunt worden door te consumeren mag toch duidelijk zijn. Anders zouden landen in Afrika ook wel hun economie kunnen oppompen door heel veel tanks en vliegtuigen te bouwen en deze daarna in zee te gooien.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, jij bent van de zero-sum. Dus dan hoef ik over economie niet met jou in discussie te gaan. Check.
De deal zou gaan om kleine specifieke stukjes grond waar de VS de baas zou zijn. Ook wel militaire bases genaamdquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je dat ook zien als je geen X account hebt? Ik zie alleen "deleted", en als ik je quote en de link kopieer is dat het einde van een discussie die ik niet mag zien.
Want?quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het 'exorbitant privelidge'. Maar dat komt niet zozeer in gevaar als de EU staatsobligaties van de VS dropt
Dat bedoel ik maar. Nutteloos.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat heeft niet met zero-sum te maken. Maar dat je niet rijk kunt worden door te consumeren mag toch duidelijk zijn. Anders zouden landen in Afrika ook wel hun economie kunnen oppompen door heel veel tanks en vliegtuigen te bouwen en deze daarna in zee te gooien.
Voor iedere euro geinvesteerd in defensie komt minder als een euro terug. Het is dus consumptief. Een euro in infrastructuur of telecom kan wel 5 euro opleveren. Dat is het verschil tussen consumeren en investeren.
De VS krijgen kleine stukjes land (ijs)quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je dat ook zien als je geen X account hebt? Ik zie alleen "deleted", en als ik je quote en de link kopieer is dat het einde van een discussie die ik niet mag zien.
Het is maar wat en gek er op dit moment voor geeft en ze willen allemaal meer stukjes VS, omdat?quote:
Thanks.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
De deal zou gaan om kleine specifieke stukjes grond waar de VS de baas zou zijn. Ook wel militaire bases genaamd
Als dat zo is gaat het erom hoe groot die stukjes zijn. En welke stukjes. Als het in totaal minder dan 1% van Groenland is, ok. Als het de 10% is die de buitenste rand vormt en Denemarken behoudt de ijsvlaktes dan niet.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
De deal zou gaan om kleine specifieke stukjes grond waar de VS de baas zou zijn. Ook wel militaire bases genaamd
Dank je.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De VS krijgen kleine stukjes land (ijs)
https://x.com/boiagentone(...)6dQb4EaXVgAMDVd0zU5w
Zolang de hele wereld je munt gebruikt dempt dat de inflatie en kun je geld printen voor eigen gebruik. Vandaar dat de VS zijn enorme defensie uitgaven kan betalen. De dollar overal doordrukken, de olie, nu wordt het wat krapper op langere termijn.quote:
De basissen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dank je.
Enkele? Tientallen? Honderden? Allemaal?
1 Golden Dome installatiequote:Op woensdag 21 januari 2026 23:03 schreef Momo het volgende:
Wat moeten ze eigenlijk allemaal op Groenland zetten om dat Golden Dome eventueel te maken?
Maar jij kan niet begrijpen dat andere mensen nog een soort trots hebben voor hun eigen land en cultuur, niet iedereen wil maar Amerikaan worden voor het geld. Jij projecteert je eigen manier van denken op grote groepen mensen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus Venezuela pakken, en straks Canada en zuid Amerika erbij.
Hoeft op zich allemaal niet slecht te zijn zoals de inwoners een gemiddeld betere stand van leven krijgen.
Ja het zit 'm in de details. Iets vergelijkbaars heb je inderdaad ook op Cyprus:quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat zo is gaat het erom hoe groot die stukjes zijn. En welke stukjes. Als het in totaal minder dan 1% van Groenland is, ok. Als het de 10% is die de buitenste rand vormt en Denemarken behoudt de ijsvlaktes dan niet.
En toch ook nog wel een vernedering hoor. Stel dat Putin 'stukjes' van Polen en Duitsland zou eisen om basissen te bouwen. En het recht om tussen die bassisen te rijden. Zouden we dat ook een geweldige deal vinden?
Andersom net zo.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar jij kan niet begrijpen dat andere mensen nog een soort trots hebben voor hun eigen land en cultuur, niet iedereen wil maar Amerikaan worden voor het geld. Jij projecteert je eigen manier van denken op grote groepen mensen.
Is dat een Israëlische Iron Dome met wat goudfolie er overheen? Of een vervolg van hun eigen idee uit het Reagan tijdperk?quote:
Dat gaat echt wel dieper dan met een vlaggetje wapperen bij het WK. En ik maar denken dat jij een echte patriot was.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Andersom net zo.
Je welvaart inleveren voor een aangepraat nationalisme
Je krijgt er in financieële zin niks voor terug dus het is niet investeren in de zin van er later meer centjes uithalen. Investeren kan ook als ‘return’ of ‘profit’ hebben je veiligheid en soevereiniteit.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat heeft niet met zero-sum te maken. Maar dat je niet rijk kunt worden door te consumeren mag toch duidelijk zijn. Anders zouden landen in Afrika ook wel hun economie kunnen oppompen door heel veel tanks en vliegtuigen te bouwen en deze daarna in zee te gooien.
Voor iedere euro geinvesteerd in defensie komt minder als een euro terug. Het is dus consumptief. Een euro in infrastructuur of telecom kan wel 5 euro opleveren. Dat is het verschil tussen consumeren en investeren.
Californië pakt de USA eerder dan dat de USA ook maar enig land van betekenis grijpt met 'captain mkay' voorop.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zolang de hele wereld je munt gebruikt dempt dat de inflatie en kun je geld printen voor eigen gebruik. Vandaar dat de VS zijn enorme defensie uitgaven kan betalen. De dollar overal doordrukken, de olie, nu wordt het wat krapper op langere termijn.
Dus Venezuela pakken, en straks Canada en zuid Amerika erbij.
Hoeft op zich allemaal niet slecht te zijn zolang de inwoners een gemiddeld betere stand van leven krijgen.
Ik denk dat in een geval van Groenland het voor de lokale bevolking genoeg moet zijn om te weten dat je Groenlander blijft, je land en cultuur gerespecteerd wordt en je je welvaart behoudt. En of je dan een pseudo kolonie bent van Denemarken of de USA dan niet zoveel uitmaakt, zolang je maar garanties hebt op bepaalde zaken.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Andersom net zo.
Je welvaart inleveren voor een aangepraat nationalisme
Maar, zonder die grote hoeveelheid enorm arme staten, moet de VS straks een goed salaris aan hun soldaten gaan betalen! Dus hoe komt een zelfstandig Californië dan aan een goed en betaalbaar leger? Of krijgen die zo'n hoog salaris dat alle Amerikaanse soldaten proberen over te lopen?quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Californië pakt de USA eerder dan dat de USA ook maar enig land van betekenis grijpt met 'captain mkay' voorop.
Maar jij snapt me niet.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat gaat echt wel dieper dan met een vlaggetje wapperen bij het WK. En ik maar denken dat jij een echte patriot was.
Zou jij Nederland in de toekomst onderdeel van China laten worden als dat financieel voordelig zou zijn voor jou?
Ja. Maar of het nu om duizenden vierkante kilometers gaat of maar om 1 vierkante meter, we gaan dus grondgebied afstaan onder dreiging. Als het echt op het principe gaat dan doe je dat dus niet. Ook niet als het maar weinig grond is.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het zit 'm in de details. Iets vergelijkbaars heb je inderdaad ook op Cyprus:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akrotiri_en_Dhekelia
Precies!quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:12 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik denk dat in een geval van Groenland het voor de lokale bevolking genoeg moet zijn om te weten dat je Groenlander blijft, je land en cultuur gerespecteerd wordt en je je welvaart behoudt. En of je dan een pseudo kolonie bent van Denemarken of de USA dan niet zoveel uitmaakt, zolang je maar garanties hebt op bepaalde zaken.
Een inlegvelletje.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou Rutte dan toch de Trumpfluisteraar zijn?
quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar jij snapt me niet.
Neem nou Canada, die moeten eigenlijk zich gewoon aansluiten bij de VS, ik zie voor hun alleen maar voordelen. En de cultuur, natuur en ook je zorgstelsel kan gewoon blijven.
Maar als de VS hun goede en vooral betaalbare gezondheidszorg geeft, dan komt het grootste deel van de rest van de bevolking in opstand! Daarom maken ze er een territorium zonder rechten van. Ze mogen wel belasting betalen, maar krijgen er niks voor terug. Behalve als ze in dienst gaan bij een Amerikaans bedrijf wat een groot deel van die ziektekosten betaalt ...quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:12 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik denk dat in een geval van Groenland het voor de lokale bevolking genoeg moet zijn om te weten dat je Groenlander blijft, je land en cultuur gerespecteerd wordt en je je welvaart behoudt. En of je dan een pseudo kolonie bent van Denemarken of de USA dan niet zoveel uitmaakt, zolang je maar garanties hebt op bepaalde zaken.
Als ze onderdeel worden van de EU wel. Van de VS?quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar jij snapt me niet.
Neem nou Canada, die moeten eigenlijk zich gewoon aansluiten bij de VS, ik zie voor hun alleen maar voordelen. En de cultuur, natuur en ook je zorgstelsel kan gewoon blijven.
Jaquote:Op woensdag 21 januari 2026 23:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is dat een Israëlische Iron Dome met wat goudfolie er overheen? Of een vervolg van hun eigen idee uit het Reagan tijdperk?
Zitten vast veel stratenmakers bij die dat niet inzien.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als ze onderdeel worden van de EU wel. Van de VS?![]()
![]()
Ah, creatief oplichten? Ja, dat kunnen ze in de VS wel.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zitten vast veel stratenmakers bij die dat niet inzien.
Als ik het goed begrijp gaat het om interceptors aan boord van sattelietenquote:
Jij doet er lacherig over.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, creatief oplichten? Ja, dat kunnen ze in de VS wel.
Een beetje random, maar je vind dus dat we zo snel mogelijk allemaal lid moeten worden van de VS en twee keer zoveel uren moeten gaan werken, want anders is onze economie niet maximaal genoeg en verdienen de aandeelhouders te weinig?quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij doet er lacherig over.
Ik heb die situatie eens bekeken. Mijn zwager is er lang geweest zodoende.
Heel veel is al verweven met de VS. Neem defensie dat voert de VS al eigenlijk. (Five Eyes) Ze dragen (veel) te weinig biij vergeleken met de ligging, land oppervlakte en inwoneraantallen. De inflatie is enorm verhoogd, bv een karretje 3 dagen boodschappen is zo 300-400 euro terwijl de lonen 30% lager liggen. (Dan VS)
BNP is voor 80% export naar de VS.
De regering is al een paar jaar fucked en er is al een paar jaar (na carona) geen groei.
Wel een mooi land met fijne mensen. Maar ze krijgen het steeds zwaarder. Terwijl een economische unie met de VS een enorme boost kan geven vnl door de export.
Beetje zoals de UK die zo nodig alleen in een eiland wou blijven.
Wel stukje trots toch 😇quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wij dachten mooi van Rutte af te zijn.
Bemoeit die zich met DE HELE WERELD
Ken je Franklin D. Roosevelt?quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:48 schreef UitStraling het volgende:
Donald J. Trump is in ieder geval veruit de meest invloedrijke president van de VS ooit.
Lolquote:Op woensdag 21 januari 2026 23:48 schreef UitStraling het volgende:
Donald J. Trump is in ieder geval veruit de meest invloedrijke president van de VS ooit.
Je hebt alleen respect voor de grootste psychopaten die de meeste dode mensen op hun geweten hebben? Die zijn het vetste? Dat wil jij ook worden?quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:57 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Die vredesduif die 24/7 zat te roken in zijn rolstoeltje?
Invloedrijkste zei ik.quote:Op donderdag 22 januari 2026 00:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt alleen respect voor de grootste psychopaten die de meeste dode mensen op hun geweten hebben? Die zijn het vetste? Dat wil jij ook worden?
Met het grootste leger, de meeste wapens en kernbommen? Vooral als ze die ook gebruiken om hun zin te krijgen?quote:
Adolf Hitler was ook veruit de meest invloedrijke Führer van Duitsland ooit.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:48 schreef UitStraling het volgende:
Trump is ongetwijfeld de meest narcistische en zelfingenomen president die de VS gehad heeft.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:48 schreef UitStraling het volgende:
Inderdaad. Geen enkele president heeft eerder zo sterk bijgedragen aan het afbreken van de positie van de VS als wereldmacht.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:48 schreef UitStraling het volgende:
Niet per se mee eens. Roosevelt en Truman waren door de Tweede Wereldoorlog heel invloedrijk.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:48 schreef UitStraling het volgende:
Die credits dienen dan ook meer te gaan naar Hideki Tojo en Adolf Hitler.quote:Op donderdag 22 januari 2026 00:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Niet per se mee eens. Roosevelt en Truman waren door de Tweede Wereldoorlog heel invloedrijk.
En Hirohito natuurlijk.quote:Op donderdag 22 januari 2026 00:19 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Die credits dienen dan ook meer te gaan naar Hideki Tojo en Adolf Hitler.
En wie daarvan is jouw grote held?quote:Op donderdag 22 januari 2026 00:19 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Die credits dienen dan ook meer te gaan naar Hideki Tojo en Adolf Hitler.
Ik heb meer met Brian Cox, Nelson Mandela, Michelangelo Buonarroti, Willis "Ching" Lee, Herman van Veen of Hans en Sophie Scholl.quote:Op donderdag 22 januari 2026 00:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En wie daarvan is jouw grote held?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
quote:Op donderdag 22 januari 2026 00:46 schreef Lyrebird het volgende:
Gaat niet werken. Tegen die tijd willen ze niet meer terug.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deden ze al niet de meeste Groenlanders wouden een eigen onhafhankelijk land.quote:Op donderdag 22 januari 2026 01:23 schreef Leandra het volgende:
Nah... na x jaar de voordelen van een land als Denemarken denk ik niet dat ze nog voor aansluiting bij de VS zullen kiezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |