Dat zou mooi zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Misschien is hem nu aangeboden op wat de VS al recht had.
Het is niet dat hij stukken leest.
Deal is van tevoren afgestemd met de Denen. dus verkoop zal het niet zijn. Zal wel een smak geld van ons naar verdediging Groenland gaan en voorrang voor de bedrijven van de VS bij mineralen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rutte heeft een deal gemaakt over Groenland alleen hij moet Denemarken nog even inlichten.
Als ieder probleemv an de EU wordt ogelost door er een smak geld van ons tegenaan te gooien ben ik daar ook geen fan van. Dat houdt ook ooit op. Laat de Denen dan maar voor Groenland betalen als zij het zo graag als kolonie willen behouden.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deal is van tevoren afgestemd met de Denen. dus verkoop zal het niet zijn. Zal wel een smak geld van ons naar verdediging Groenland gaan en voorrang voor de bedrijven van de VS bij mineralen.
De VS heeft een heel grote schuld. Die financieren ze door dat staatspapier uit te geven. Daar moet je je op inschrijven en op bieden. Hoe meer mensen het willen hebben voor weinig rente, hoe goedkoper. Want dan hoeven ze ieder jaar minder te betalen. Als niemand het wil hebben, dan kunnen ze de rentes over al die uitstaande staatspapieren niet betalen en moeten ze de belasting verhogen of de uitgaven verlagen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies als het over het dumpen van US staatspapier gaat en de effecten ervan?
Maar wat vind je hier niet leuk aan dan?quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:13 schreef ROBJETTEGOD het volgende:
[..]
geloof jij nog in sinterklaas?
hoe denk je dat de huidige wereldkaart tot stand is gekomen?
het is niet leuk, maar dit soort stomme (maar dan ook écht stomme) manier van kijken naar de wereld is precies wat Europa nu dwarszit
Het is defensie dus zou binnen de 5% die we toch al moeten uitgeven vallen. In principe is er dan geen cent meer toegezegd dan we al hadden gedaan.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ieder probleemv an de EU wordt ogelost door er een smak geld van ons tegenaan te gooien ben ik daar ook geen fan van. Dat houdt ook ooit op. Laat de Denen dan maar voor Groenland betalen als zij het zo graag als kolonie willen behouden.
Die rente wordt uiteindelijk bepaald door de (perceptie van ) de kredietwaardigheid van de VS. Als het massaal gedumpt wordt onder de marktprijs dan wordt dat opgekocht, niet in de laatste plaats door de VS zelf. Daarna herstelt de prijs zich altijd tot de rationele marktprijs. Wij snijden onszelf daar vooral mee in de vingers.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VS heeft een heel grote schuld. Die financieren ze door dat staatspapier uit te geven. Daar moet je je op inschrijven en op bieden. Hoe meer mensen het willen hebben voor weinig rente, hoe goedkoper. Want dan hoeven ze ieder jaar minder te betalen. Als niemand het wil hebben, dan kunnen ze de rentes over al die uitstaande staatspapieren niet betalen en moeten ze de belasting verhogen of de uitgaven verlagen.
Nou wilde in het verleden heel veel mensen dat staatspapier heel graag hebben en dus hoefden ze daar maar heel weinig voor te betalen. Maar dat is dus aan het veranderen. Eerst heeft Japan, 1 van de grootste eigenaren van dat staatspapier alles verkocht en besloten niks nieuws mer te kopen. En dat doen dus steeds meer partijen.
Het resultaat: meer uitgaven en dus meer belasting en minder inkomsten voor de bevolking. Meer inflatie, dus. Dat wordt nu nog in toom gehouden omdat iedereen wil investeren in AI en denkt er uit te kunnen stappen net voor de bubbel barst. Maar het is een heel moeilijk houdbare situatie.
Rutte kan geen deal maken met de VS waarbij Europa een smak geld gaat betalen voor de verdediging van Groenland.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deal is van tevoren afgestemd met de Denen. dus verkoop zal het niet zijn. Zal wel een smak geld van ons naar verdediging Groenland gaan en voorrang voor de bedrijven van de VS bij mineralen.
Dat is een goed punt. Wel jammer dat we dan daar iets neer gaan zetten wat nauwelijks bijdraagt aan enige reeele dreiging, maar ok. In ieder geval niet nóg meer belastingen die uiteindelijk richting Amerika gaan...quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het is defensie dus zou binnen de 5% die we toch al moeten uitgeven vallen. In principe is er dan geen cent meer toegezegd dan we al hadden gedaan.
Nee, maar dus wel dat een deel van de capaciteiten die we van de 5% ontwikkelen op Groenland terecht komen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rutte kan geen deal maken met de VS waarbij Europa een smak geld gaat betalen voor de verdediging van Groenland.
Die bevoegdheid heeft hij niet. Hij is voorzitter van de NAVO. Niet van de EU.
Dit inderdaad, waarschijnlijk gaat het in de basis gewoon om de 1951 treaty met hier en daar een wat details en bewoordingen aangepast.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:33 schreef bleiblei het volgende:
Wauw, als Rutte echt serieus voor elkaar heeft gekregen dat die idioot uit de US akkoord is met een vey very good deal, best deal ever er made waarin afgesproken is dat de NAVO samen met de US Groenland gaat verdedigen tegen Rusland en China... (wat feitelijk al de afspraak was).
Het heeft wel gevolgen voor de financiering van de VS als de waarde van staatsobligaties halveert.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die rente wordt uiteindelijk bepaald door de (perceptie van ) de kredietwaardigheid van de VS. Als het massaal gedumpt wordt onder de marktprijs dan wordt dat opgekocht, niet in de laatste plaats door de VS zelf. Daarna herstelt de prijs zich altijd tot de rationele marktprijs. Wij snijden onszelf daar vooral mee in de vingers.
Als ik bij jou 10K schuld hebt en ik kan voor 5K (die ik zelf druk) die schuld bij jou terugkoop, dan is dat voor mij een goede deal.
De meeste landen in de NAVO zijn EU dus reken maar dat hij daar niet zat zonder goedkeuring van op zijn minst de grote EU landen. Daarnaast schijnt de deal niet eens over Groenland te gaan maar de verdediging van het gehele noordpoolgebied dus Noorwegen, Zweden en Finland zullen er vast ook wel vanaf weten.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rutte kan geen deal maken met de VS waarbij Europa een smak geld gaat betalen voor de verdediging van Groenland.
Die bevoegdheid heeft hij niet. Hij is voorzitter van de NAVO. Niet van de EU.
Pensioenfondsen zitten er vuistdiep in dat legt zelfs Rutte niet uit aan het electoraat.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die rente wordt uiteindelijk bepaald door de (perceptie van ) de kredietwaardigheid van de VS. Als het massaal gedumpt wordt onder de marktprijs dan wordt dat opgekocht, niet in de laatste plaats door de VS zelf. Daarna herstelt de prijs zich altijd tot de rationele marktprijs. Wij snijden onszelf daar vooral mee in de vingers.
Als ik bij jou 10K schuld hebt en ik kan voor 5K (die ik zelf druk) die schuld bij jou terugkoop, dan is dat voor mij een goede deal.
Maar het is maar een tijdelijk effect als EU opeens besluit te dumpen. Uiteindelijk wordt de prijs bepaalt door oa rentestand en financiele stabiliteit VS.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het heeft wel gevolgen voor de financiering van de VS als de waarde van staatsobligaties halveert.
Dat raakt niet alleen Europa, maar ook andere landen die Amerikaans staatspapier opkopen.
Komen we weer terug op het nut of noodzaak van Groenland voor de Denen. Kost ¤800milj per jaar aan steun voor de Groenlanders.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ieder probleemv an de EU wordt ogelost door er een smak geld van ons tegenaan te gooien ben ik daar ook geen fan van. Dat houdt ook ooit op. Laat de Denen dan maar voor Groenland betalen als zij het zo graag als kolonie willen behouden.
Je begrijpt dus niet hoe het werkt. Het zijn geen schilderijen, of goud.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwah. Dat er honderden miljarden van de pensioenfondsen verdampt zijn om de euro te redden hoor je ook nooit iemand over. Het wordt juist niet uitgelegd.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:42 schreef Wotte het volgende:
[..]
Pensioenfondsen zitten er vuistdiep in dat legt zelfs Rutte niet uit aan het electoraat.
Nee, want die 5% is wat elke lidstaat aan defensie moet uitgeven.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar dus wel dat een deel van de capaciteiten die we van de 5% ontwikkelen op Groenland terecht komen.
Nee. Rationeel gezien zouden ze het gewoon moeten dumpen. Want ook totaal niet essentieel voor hun eigen veiligheid. Wat dat betreft heeft Trump wel een punt: dat het voor de veiligheid van de VS belangrijk is.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Komen we weer terug op het nut of noodzaak van Groenland voor de Denen. Kost ¤800milj per jaar aan steun voor de Groenlanders.
De Groenlanders mogen de Denen totaal niet en voelen zich niet gesteund.
Denemarken heeft ook niet de middelen of ballen om daar massaal grondstoffen te gaan ontginnen.
Dus tja, waarom zouden ze daar dik voor betalen?
Ze willen het gewoon houden en niks betalen, niks doen voor de Groenlanders geen grote economie er neerzetten en een massale militaire macht kan Denemarken met hun inwoner aantal ook niet betale.
Logisch.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwah. Dat er honderden miljarden van de pensioenfondsen verdampt zijn om de euro te redden hoor je ook nooit iemand over. Het wordt juist niet uitgelegd.
Duh. Er gaat bijna niks naar de NAVO.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, want die 5% is wat elke lidstaat aan defensie moet uitgeven.
Die 5% gaat niet naar de NAVO.
Er is niet zoiets als een NAVO budget.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Rationeel gezien zouden ze het gewoon moeten dumpen. Want ook totaal niet essentieel voor hun eigen veiligheid. Wat dat betreft heeft Trump wel een punt: dat het voor de veiligheid van de VS belangrijk is.
Maar ik denk die optie van een deel van het navo-budget daar stukslaan wel een mogelijkheid is... Realistischer dan een voorgestelde lease.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |