Dat is het 'exorbitant privelidge'. Maar dat komt niet zozeer in gevaar als de EU staatsobligaties van de VS droptquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zoland de rest (of een groot deel) van de wereld de dollar accepteert en gebruikt.
Zoniet wordt de inflatie te hoog en kan de boel inklappen.
Kan me nog een bericht in economische kranten herrineren dat het heel goed ding met de EU en dat de Euro de dollar dreigde te verdringen.
Toen dacht ik eigenlijk ohoh dat gaat nog niet zonder slag of stoot.
Maar nu heeft de VS dat weer ruimschoots goed gemaakt
Ja dan kun je echt ijs aan eskimo's verkopen.quote:
Kun je dat ook zien als je geen X account hebt? Ik zie alleen "deleted", en als ik je quote en de link kopieer is dat het einde van een discussie die ik niet mag zien.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:54 schreef Perrin het volgende:
Als dit de deal is, dan is dat echt geniaal.
[ x ]
Nee, dat zou ook totaal niet Ruttiaans zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Nu dus ook bevestigd door Rutte dat de deal vooraf afgestemd is met Denemarken.
Dan kunnen die online geruchten vanuit Deense hoek dat Rutte Denemarken onder de bus gegooid zou hebben ook begraven worden.
Nee. Dat heeft niet met zero-sum te maken. Maar dat je niet rijk kunt worden door te consumeren mag toch duidelijk zijn. Anders zouden landen in Afrika ook wel hun economie kunnen oppompen door heel veel tanks en vliegtuigen te bouwen en deze daarna in zee te gooien.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, jij bent van de zero-sum. Dus dan hoef ik over economie niet met jou in discussie te gaan. Check.
De deal zou gaan om kleine specifieke stukjes grond waar de VS de baas zou zijn. Ook wel militaire bases genaamdquote:Op woensdag 21 januari 2026 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je dat ook zien als je geen X account hebt? Ik zie alleen "deleted", en als ik je quote en de link kopieer is dat het einde van een discussie die ik niet mag zien.
Want?quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het 'exorbitant privelidge'. Maar dat komt niet zozeer in gevaar als de EU staatsobligaties van de VS dropt
Dat bedoel ik maar. Nutteloos.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat heeft niet met zero-sum te maken. Maar dat je niet rijk kunt worden door te consumeren mag toch duidelijk zijn. Anders zouden landen in Afrika ook wel hun economie kunnen oppompen door heel veel tanks en vliegtuigen te bouwen en deze daarna in zee te gooien.
Voor iedere euro geinvesteerd in defensie komt minder als een euro terug. Het is dus consumptief. Een euro in infrastructuur of telecom kan wel 5 euro opleveren. Dat is het verschil tussen consumeren en investeren.
De VS krijgen kleine stukjes land (ijs)quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je dat ook zien als je geen X account hebt? Ik zie alleen "deleted", en als ik je quote en de link kopieer is dat het einde van een discussie die ik niet mag zien.
Het is maar wat en gek er op dit moment voor geeft en ze willen allemaal meer stukjes VS, omdat?quote:
Thanks.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
De deal zou gaan om kleine specifieke stukjes grond waar de VS de baas zou zijn. Ook wel militaire bases genaamd
Als dat zo is gaat het erom hoe groot die stukjes zijn. En welke stukjes. Als het in totaal minder dan 1% van Groenland is, ok. Als het de 10% is die de buitenste rand vormt en Denemarken behoudt de ijsvlaktes dan niet.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
De deal zou gaan om kleine specifieke stukjes grond waar de VS de baas zou zijn. Ook wel militaire bases genaamd
Dank je.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De VS krijgen kleine stukjes land (ijs)
https://x.com/boiagentone(...)6dQb4EaXVgAMDVd0zU5w
Zolang de hele wereld je munt gebruikt dempt dat de inflatie en kun je geld printen voor eigen gebruik. Vandaar dat de VS zijn enorme defensie uitgaven kan betalen. De dollar overal doordrukken, de olie, nu wordt het wat krapper op langere termijn.quote:
De basissen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dank je.
Enkele? Tientallen? Honderden? Allemaal?
1 Golden Dome installatiequote:Op woensdag 21 januari 2026 23:03 schreef Momo het volgende:
Wat moeten ze eigenlijk allemaal op Groenland zetten om dat Golden Dome eventueel te maken?
Maar jij kan niet begrijpen dat andere mensen nog een soort trots hebben voor hun eigen land en cultuur, niet iedereen wil maar Amerikaan worden voor het geld. Jij projecteert je eigen manier van denken op grote groepen mensen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus Venezuela pakken, en straks Canada en zuid Amerika erbij.
Hoeft op zich allemaal niet slecht te zijn zoals de inwoners een gemiddeld betere stand van leven krijgen.
Ja het zit 'm in de details. Iets vergelijkbaars heb je inderdaad ook op Cyprus:quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat zo is gaat het erom hoe groot die stukjes zijn. En welke stukjes. Als het in totaal minder dan 1% van Groenland is, ok. Als het de 10% is die de buitenste rand vormt en Denemarken behoudt de ijsvlaktes dan niet.
En toch ook nog wel een vernedering hoor. Stel dat Putin 'stukjes' van Polen en Duitsland zou eisen om basissen te bouwen. En het recht om tussen die bassisen te rijden. Zouden we dat ook een geweldige deal vinden?
Andersom net zo.quote:Op woensdag 21 januari 2026 23:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar jij kan niet begrijpen dat andere mensen nog een soort trots hebben voor hun eigen land en cultuur, niet iedereen wil maar Amerikaan worden voor het geld. Jij projecteert je eigen manier van denken op grote groepen mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |