abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219792283
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219792302
Van de twee kwaden was dit wat mij betreft het minst erg, dus prima dat ze het gaan proberen. Gelukkig lijkt echt een grote meerderheid in beide Kamers er van doordrongen dat stilstand geen optie meer is, dat zou moeten helpen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219792599
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts?
Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.
pi_219792813
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:22:44 #5
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219792861
quote:

[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Cyan9 op 09-01-2026 21:24:22 (Kappen met stokpaardjes, we weten het nu wel.) ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219792888
quote:

[..]
Ik denk dat dat welk klopt ja.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219792970
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:39:53 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219793023
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
ach wonderlijke ideen , daar ken ik nog heel wat voorbeelden van _O- _O- :W

ze staan op flinke zetel groei in de peilingen , net als FVD , dat kan je van onze woke vrienden niet zeggen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219793041
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Inderdaad, deze lui zijn echt geen haar beter dan hun moederpartijen als FvD, PVV en BBB.
pi_219793047
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
Ik weet niet wat er zou moeten "kloppen", BVNL is nog steeds zo libertarisch als wat, PVV op papier economisch niet rechts (stemgedrag daargelaten), Forum laveert tussen nationaliseren en libertarisme. Wat de connectie met verkapt racisme zou zijn, is me een raadsel, zal op Ayn Rand gebaseerd zijn waar men placht mee weg te lopen oid.
pi_219793495
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.

Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:32:59 #12
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_219793502
In juni weer naar de stembus?
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_219793520
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef R-woud93 het volgende:
Dat zat er sowieso a dik in.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:36:18 #14
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_219793523
quote:
Gezellig :)
What can change the nature of a man?
pi_219793529
quote:
Nee, zeer onwaarschijnlijk. Dit drietal weet dat ze elkaar waarschijnlijk hoe dan ook nodig hebben, die houden elkaar wel vast. En een niet ruziemakend kabinet naar huis sturen als oppositie zou wel eens een meerderheid voor die 3 kunnen opleveren, verder zouden zowel GLPvdA als PVV dan over hetzelfde onderwerp met hetzelfde dictum een MvW moeten steunen.

Ik ben niet zo bang voor heel vroegtijdig vallen, de angst zit hem in dat het een kabinet blijkt dat weinig voor elkaar krijgt. En wat ze voor elkaar krijgen gaat gezien het feit dat Heinen wel MinFin zal blijven alle begrotingsregels te buiten gaan, met een enorm oplopende staatsschuld.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:38:11 #16
236264 crew  capricia
pi_219793542
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.

twitter

En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:40:16 #17
375570 crew  Cyan9
pi_219793560
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:43:00 #18
236264 crew  capricia
pi_219793579
Het is alleen nu wel zo dat partijen die eerder buitengesloten werden, zoals de PVV en FvD, nu opeens wel een rol kunnen gaan spelen.

Die hebben immers 33 belangrijke zetels als je een plan aan een meerderheid wil helpen, en je zelf een minderheidskabinet bent.
- Goethe, “Faust”
pi_219793591
Heb her al eerder aangegeven, jammer dat de VVD erbij zit dat verpest veel voor mij
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 22:47:11 #20
236264 crew  capricia
pi_219793607
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:40 schreef Cyan9 het volgende:
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.

Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:49:39 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219793622
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.

Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:50:52 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219793634
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:38 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.

[ x ]

En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
Ik denk idd dat Ja21 een te groot risico is.

Dan kun je beter meteen beginnen met een minderheid.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 22:52:16 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219793642
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:49 schreef Hexagon het volgende:
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.

Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 00:24:31 #24
375570 crew  Cyan9
pi_219794374
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.

Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
Denk eigenlijk niet dat D66 en het CDA daar snel zin in zullen hebben.
pi_219794386
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.

Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Probleem is echter dat ze een kabinet wil, waar ze dan wel weer steun moet zoeken bij ook de PvdA

(JA21 zal ook wel even moeten slikken)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219794994
quote:
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige dat wat verder naar de toekomst is verschoven is het moment waarop zij het veld betreden. Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 10-01-2026 02:28:36 (Taalfouten gecorrigeerd) ]
pi_219795003
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 22:52 schreef -XOR- het volgende:
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Ik zou dat ook heel onverstandig vinden van PvdA/GL om dat te doen. Niet mee mogen praten tijdens de informatiefase, is ook niet meepraten tijdens de formatiefase. Punt.
pi_219795008
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige wat wat verder naar de toekomst verschoven is het moment waarop zij het veld betreden.
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
quote:
Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
pi_219795052
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
quote:
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
pi_219795076
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:50 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.

quote:
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 06:25:18 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219795477
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:

[..]
[..]
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL.
Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer).
Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Ministers leveren door GL dat gaat niet gebeuren en Timmermans wordt ook nooit meer een MP , Klaver ook niet
Maar meestemmen over wetten dat kan nu wel , geen torenkamertjes beslissingen meer

Als dit niet was gelukt dan was de PVV aan de beurt geweest om een minderheidskabinet te vormen
  zaterdag 10 januari 2026 @ 06:29:04 #32
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219795488
quote:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet.
.Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.

Pvda bestaat niet meer ,
pi_219795675
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
Gebaseerd op? Stikstofbeleid gaat een van de speerpunten zijn van dit kabinet. Dan hebben ze PvdA/GL echt nodig en heb je niets aan de BBB. En omdat dit een van de speerpunten gaat zijn, zal BBB zich wel totaal niet meewerkend gaan opstellen. Daarnaast zijn er over iets meer dan een jaar Provinciale Verkiezingen. Dan wordt de BBB daar weggevaagd en waarschijnlijk vervangen door PVV, terwijl PvdA/GL wel groot gaat blijven in de Eerste Kamer.
pi_219795908
quote:
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.

Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 08:22:46 #35
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219795935
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi
.

Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.

En nog veel erger, men trapt er met open ogen in.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219795942
Uiteindelijk zal het succes van het kabinet en de mogelijkheden tot verbetering allemaal afhangen van de houding/bereidheid/welwillendheid van de grootste oppositie partijen.

De enige die zich daarover heeft uitgesproken is Geert die niks wil.

Ik weet niet wat de BBB/Ja21/gl/PvdA daarover hebben gezegd maar ik kan me ook wel voorstellen dat die laatste twee er weinig zin in hebben omdat ze tot op heden vooral niet mee mochten doen.

Soms denk ik weleens dat de Jetten/Bontebal hun houding van constructieve samenwerking/positieve agenda iets teveel projecteren op andere partijen die vooral hun eigen stokpaardjes willen zien.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:28:27 #37
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219795966
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.

Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat :D
Please consider the environment before printing this post
pi_219795980
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:22 schreef xpompompomx het volgende:
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.
Ja, precies, daarom hebben ze ook zo’n hekel aan de rechtsstaat. Een oprechte conservatief draagt de rechtsstaat juist een warm hart toe omdat het een middel is om de macht van de overheid te kunnen beheersen.

Goed idee overigens, een Groenland-UI. ^O^
pi_219796015
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat :D
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:41:32 #40
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219796044
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
Van de twee kwaden was dit wat mij betreft het minst erg, dus prima dat ze het gaan proberen. Gelukkig lijkt echt een grote meerderheid in beide Kamers er van doordrongen dat stilstand geen optie meer is, dat zou moeten helpen.
Jammer dat de VVD dat dan niet is.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:55:16 #41
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796189
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.
Als dat een probleem was hadden ze ook niet met vvd in zee moeten gaan:
pi_219796206
quote:

[..]
[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
pi_219796220
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:

[..]
Maar die trits is toch ook gewoon nogal radicaal? Dat zijn gewoon geen normale serieuze partijen.
pi_219796388
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
pi_219796440
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Daar is nog wel een discussie over te voeren maar je hebt een punt.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:08 #46
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796447
quote:

[..]
Ik vind Stoffer maar een eng en machiavellistich mannetje eigenlijk.
pi_219796449
quote:

[..]
Sinds Stoffer de fractievoorzitter is, zijn ze - buiten de bekende christelijke conservatieve standpunten - in een hoog tempo radicaler geworden. In mijn ogen voldoen ze daarmee inmiddels wel aan een kwalificatie dat ze geen normale partij (meer) zijn.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:41:34 #48
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796521
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import. Dat de Nederlandse Orde van Advocaten opkomt voor de linkerflank snap ik wel, hun clientèle komt toch vooral uit deze hoek en vaart dus wel bij dit beleid.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 09:49:32 #49
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796580
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.Dat de Nederlandse Orde van Advocaten opkomt voor de linkerflank snap ik wel, hun clientèle komt toch vooral uit deze hoek en vaart dus wel bij dit beleid.
Dit lijkt me meer dan totale onzin eigenlijk. Probeer het nog eens.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:49:35 #50
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796581
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.

klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 10-01-2026 10:06:02 ]
pi_219796595
Dit is gewoon de meest logische uitkomst. De VVD had zich zo ingegraven dat de PvdA/GL geen optie meer was, en samenwerken met JA21 was voor D66 politieke zelfmoord geweest (buiten het feit dat je dan ook nog meerderheid had gehad).

Het hangt nu van de opstelling van de oppositie af. Staan die er constructief in of gaan ze heel kinderachtig alles blokkeren omdat ze niet mee mochten regeren?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:46 #52
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796689
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land. De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 10:10:20 #53
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796724
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:07 schreef damsco het volgende:

[..]
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land. De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
Noem die specifieke instituten eens en tevens wat er links aan zou zijn?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:11:42 #54
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796743
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:07 schreef damsco het volgende:

[..]
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land.
De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
ja men wil graag erg woke doen , maar het is niet handig
wel masssaal migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
pi_219796761
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja men wil graag erg woke doen , maar het is niet handig
wel masssaal migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
Heb je ook nog andere langspeelplaten?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:20:14 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796778
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:15 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Heb je ook nog andere langspeelplaten?
heb je zo een hekel aaan om de waarheid te horen ?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:21:40 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796783
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
ik denk dat ie met media de NPO bedoelt , die leeft van de jaarlijkse miljard subsidiie
en partijen die willen knagen aan dat miljard die gaan voor de bijl
pi_219796798
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
heb je zo een hekel aaan om de waarheid te horen ?
Het is jouw waarheid of mening en die mag geuit worden maar waarom moet je alles 1000 keer herhalen?
pi_219796803
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Dit is gewoon de meest logische uitkomst. De VVD had zich zo ingegraven dat de PvdA/GL geen optie meer was, en samenwerken met JA21 was voor D66 politieke zelfmoord geweest (buiten het feit dat je dan ook nog meerderheid had gehad).

Het hangt nu van de opstelling van de oppositie af. Staan die er constructief in of gaan ze heel kinderachtig alles blokkeren omdat ze niet mee mochten regeren?
Nou ja, de PVV ben je sowieso kwijt, dat wordt een soort SP uit rancune. PvdAGL krijg je op sommige punten wel mee, JA21 en SGP ook nog wel aan de andere kant.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:27:20 #60
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796805
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:26 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Het is jouw waarheid of mening en die mag geuit worden maar waarom moet je alles 1000 keer herhalen?
quote:
links wil migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
bedoel je dit?
pi_219796827
quote:

De politiek werkt natuurlijk ook niet zo dat een minderheidskabinet lekker selectief kan gaan shoppen in de oppositie…
pi_219796831
quote:

[..]
Voor dit soort types is de VVD al links. Dus hij zal het ministerie van Justitie en Veiligheid wel bedoelen.
pi_219796840
quote:

Waarom is deze samenstelling logischer dan zeg D66, CDA,PvdA?
VVD is de constante factor in de politieke misere in Nederland.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 10:36:33 #64
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796849
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
VVD is de constante factor in de politieke misere in Nederland
.
Nee dat zijn de linksen! En in het speciaal links liberale vrouwen111!!! :(
pi_219796851
quote:

[..]
Hoewel het gezonder zou zijn voor de politiek, en de VVD, kan je met deze uitslag gewoon niet om ze heen…
pi_219796855
quote:

[..]
Universiteiten, zie het boek van De Block.
pi_219796871
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
bedoel je dit?
Ik zal eerlijk zijn, het is een groot deel van je berichten , woningen, wolven, bejaardenhuizen, npo, woke, we weten het inmiddels wel
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:42:08 #68
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219796882
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik zal eerlijk zijn, het is een groot deel van je berichten , woningen, wolven, bejaardenhuizen, npo, woke, we weten het inmiddels wel
En voedselbossen, weilanden & bouwen, GL (of 'links' in het algemeen) en zo nog wat dingen inderdaad. Hoogst vermoeiend, want constant in de herhaling zonder ook maar iets te doen met de reacties op het oneindige zenden.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219796891
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoewel het gezonder zou zijn voor de politiek, en de VVD, kan je met deze uitslag gewoon niet om ze heen…
Waarom niet men had ook voor de PvdA/GL kunnen kiezen
Dan had de VVD buitenspel gestaan
pi_219796893
Ik zag het volgnummer van dit topic en ik dacht vooral aan Barry Clayton, die de opening van een Iron Maiden nummer insprak

Bekijk deze YouTube-video
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:45:28 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219796900

[ Bericht 16% gewijzigd door Cyan9 op 10-01-2026 11:16:39 (Kappen.) ]
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:53:22 #72
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219796946
quote:

Glazen bol: Vrees dat dit totale stagnatie en eindeloos conservatief vs liberaal scherpslijpen wordt voor een periode van maximaal anderhalf jaar. En als dat niet vanzelf tot stand komt, zorgt de VVD er wel voor met vertrouwenschadende stellingname en machinaties binnen de coalitie. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 10:56:01 #73
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_219796988
Perfecte constructie om de oppositie de schuld van alles wat mislukt te geven, en de oppositie van centrum rechts is per definitie links en niet rechts idd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 10:56:45 #74
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219797002
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Glazen bol: Vrees dat dit totale stagnatie en eindeloos conservatief vs liberaal scherpslijpen wordt voor een periode van maximaal anderhalf jaar. En als dat niet vanzelf tot stand komt, zorgt de VVD er wel voor met vertrouwenschadende stellingname en machinaties binnen de coalitie. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
En je kan op je klompen aanvoelen dat de schuld bij links gelegd gaat worden en dat hele volksstammen daar weer in gaan trappen.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 11:00:56 #75
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219797073
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En je kan op je klompen aanvoelen dat de schuld bij links gelegd gaat worden en dat hele volksstammen daar weer in gaan trappen.
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 11:04:35 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219797145
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.
rechts is net zo goed schuldig aan de massa immigratie, eigenlijk de hele EU en aan de wooncrisis ook

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

e. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
dat zou mooi zijn

coalitie PVV, VVD, FVD, JA21 en BBB

[ Bericht 3% gewijzigd door Cyan9 op 10-01-2026 11:17:38 ]
pi_219797202
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waarom niet men had ook voor de PvdA/GL kunnen kiezen
Dan had de VVD buitenspel gestaan
Dan moet je alles uit onderhandelen met een nogal rechtse en totaal niet constructieve oppositie.
pi_219797286
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dan moet je alles uit onderhandelen met een nogal rechtse en totaal niet constructieve oppositie.
Dat is zo maar nu ga je met een partij in zee die Rutte IV heeft opgeblazen met leugens en in zee is gegaan met de PVV
pi_219797293
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
rechts is net zo goed schuldig aan de massa immigratie, eigenlijk de hele EU en aan de wooncrisis ook
Correctie rechts is in veel grotere mate schuldig. Uitholling van de overheid is een neoliberaal speeltje en dat heeft heel veel problemen veroorzaakt die nu heel duur zijn om op te lossen. Ik wacht nog steeds totdat ze eens toegeven dat de markt niet alles op lost en dat een overheid zonder specialistische kennis gewoon vaak genaaid wordt door grote bedrijven. Dit alles met dank aan de VVD :r
pi_219797297
Ik denk dat de inschatting is dat Yeşilgöz bij oppositie meer op alles nee zegt dan Klaver.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 11:20:26 #81
375570 crew  Cyan9
pi_219797307
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat de inschatting is dat Yeşilgöz bij oppositie meer op alles nee zegt dan Klaver.
Dat lijkt me inderdaad best een realistische inschatting, Yeşilgöz is vrij rigide.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 11:21:11 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219797312
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:18 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Correctie rechts is in veel grotere mate schuldig. Uitholling van de overheid is een neoliberaal speeltje en dat heeft heel veel problemen veroorzaakt die nu heel duur zijn om op te lossen. Ik wacht nog steeds totdat ze eens toegeven dat de markt niet alles op lost en dat een overheid zonder specialistische kennis gewoon vaak genaaid wordt door grote bedrijven. Dit alles met dank aan de VVD :r
klopt de marktwerking is funest voor de zorg

ook de thuiszorg voor ouderen kan veel beter in doelgroepverband dan iedereen prive thuiszorg bieden met ZZP ers
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-01-2026 11:27:47 ]
pi_219797338
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt de marktwerking is funest voor de zorg

ook de thuiszorg voor ouderen kan veel beter in doelgroepverband dan iedereen prive thuiszorg bieden
Het punt is juist dat als je marktwerking in bepaalde sectoren toe staat, je de regels van die markt goed in moet regelen en juist veel kennis moet hebben om iets goed te laten werken. Dus juist investeren in plaats van uithollen. We hebben gezien wat het kost als je grote fouten moet herstellen.

En marktwerking in de zorg, ja gewoon mee stoppen.
pi_219797342
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:20 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat lijkt me inderdaad best een realistische inschatting, Yeşilgöz is vrij rigide.
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…
pi_219797358
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.
pi_219797367
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.

Het lijkt me verdomd lastig allemaal.
- Goethe, “Faust”
pi_219797383
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.

Die zal het met zijn motivatie vermoedelijk zo weten te verkloten, dat dat geen probleem zal worden in de praktijk.
pi_219797390
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Daarom gaat Yesilgoz het kabinet in op een post waar ze beperkt moet shoppen bij links. J&V of asiel. Kan een nieuwe fractievoorzitter getest worden voor de volgende verkiezingen.
pi_219797399
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.
Wel knap dat ze in zo’n korte tijd de VVD van brede volkspartij (die het toch wel was geworden onder Rutte) heeft weten om te vormen naar een zuur clubje dat niet veel meer is dan een bijwagen van uiterst rechts…
pi_219797403
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zal het met zijn motivatie vermoedelijk zo weten te verkloten, dat dat geen probleem zal worden in de praktijk.
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.
- Goethe, “Faust”
pi_219797430
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.
Dat gaat vooral met JA21, 50plus, CU en GLPvdA zijn afhankelijk van het onderwerp. En soms BBB en SGP voor de EK op onderwerpen die GLPvdA niet steunt.

FVD en PVV gaan weinig gevraagd worden.
pi_219797441
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom is dit ook geen slimme keuze. Maar goed, zo krijgt Dilan wel haar zin…
pi_219797501
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat gaat vooral met JA21, 50plus, CU en GLPvdA zijn afhankelijk van het onderwerp. En soms BBB en SGP voor de EK op onderwerpen die GLPvdA niet steunt.

FVD en PVV gaan weinig gevraagd worden.
Als Baudet of Wilders een bepaald voorstel niet zien zitten, dan dienen ze hem zelf in. _O-

Dat was in Duitsland met de AFD echt een lastig vraagstuk voor de coalitie. Moet je nou wel of niet met ze meestemmen als zij ergens voor zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_219797517
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Als Baudet of Wilders een bepaald voorstel niet zien zitten, dan dienen ze hem zelf in. _O-

Dat was in Duitsland met de AFD echt een lastig vraagstuk voor de coalitie. Moet je nou wel of niet met ze meestemmen als zij ergens voor zijn.
Ware het niet dat er in Duitsland of België wel een brandmuur tegen fascisme is opgeworpen. Hier gooide de VVD de deur gewoon helemaal open. En toen ze van de PVV niets hadden geleerd deden ze dat gewoon richting JA21…
pi_219797540
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ware het niet dat er in Duitsland of België wel een brandmuur tegen fascisme is opgeworpen. Hier gooide de VVD de deur gewoon helemaal open. En toen ze van de PVV niets hadden geleerd deden ze dat gewoon richting JA21…
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.
Waarmee je die partijen volledig normaliseert.
- Goethe, “Faust”
pi_219797643
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dezelfde Yesilgoz die dolblij stond de dansen na de laatste verkiezingsuitslag waarbij de VVD inmiddels 12(?) zetels minder heeft dan op het moment dat zij het stokje overnam?

Tja. Daar kun je ook niet heel veel van verwachten.
Dit, dus.
pi_219797645
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:50 schreef capricia het volgende:

[..]
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.
Een deel van die brandmuur zal er toch wel moeten zijn. Ik ga er vanuit dat CDA en D66 allerlei onrechtstatelijke proefballonnen in het kabinet niet gaan uitvoeren. De VVD schijnt daar weliswaar minder problemen mee te hebben maar als ze dit kabinet willen laten werken zullen ze op dat punt toch water bij de wijn moeten doen. Het zou mij ook niet verbazen dat er een passage over in het akkoord komt, en tenminste dat Nederland niet uit allerlei verdragen gaat stappen. Daarmee zijn dan een groot deel van de moties van radicaal rechts meteen strijdig met het regeerakkoord waardoor de VVD legitimatie heeft om tegen te stemmen en anders het kabinet deze gewoon naast zich neer kan gaan leggen.
pi_219797677
Er worden hier vaak genoeg moties van PVV aangenomen. En soms zijn dat ook gewoon best redelijke moties, het gaat vaak genoeg bijna kamerbreed. Ik vind het een beetje onzin om alles van de PVV af te wijzen vanwege hun visie op asiel en moslims, als ze een aanpassing voorstellen aan bijvoorbeeld de Wet Dieren kun je daar toch gewoon inhoudelijk naar kijken?
Gelukkig gaan de meeste partijen er nu ook zo mee om, PvdA heeft wel een periode gehad dat ingediend door de PVV standaard tegen was.
pi_219797727
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:11 schreef Hanca het volgende:
Er worden hier vaak genoeg moties van PVV aangenomen. En soms zijn dat ook gewoon best redelijke moties, het gaat vaak genoeg bijna kamerbreed. Ik vind het een beetje onzin om alles van de PVV af te wijzen vanwege hun visie op asiel en moslims, als ze een aanpassing voorstellen aan bijvoorbeeld de Wet Dieren kun je daar toch gewoon inhoudelijk naar kijken?
Gelukkig gaan de meeste partijen er nu ook zo mee om, PvdA heeft wel een periode gehad dat ingediend door de PVV standaard tegen was.
Dan is er van een brandmuur sowieso geen sprake. En wordt de PVV als normale partij (met zijn eigenaardigheden) geaccepteerd.

Ik ben vooral benieuwd hoe D66 met JA21 en de PVV waar nodig gaat samenwerken. En hoe dat gaat vallen bij de achterban.
- Goethe, “Faust”
pi_219797759
quote:

[..]
Hoe erg is het 'normaliseren van partijen'. Je moet bepaalde standpunten niet normaliseren, bepaalde termen niet overnemen. Maar elk Kamerlid gewoon behandelen als een volksvertegenwoordiger met plannen die goed of slecht kunnen zijn en dus kijken naar de inhoud van plannen ipv naar het partijlogo dat er bij staat lijkt mij een hele goede zaak. En als dat openlijk gebeurt of als er aandacht voor komt (GLPvdA stemt met FvD mee!!!) zou ik daar nog niet bang voor zijn, wellicht dat zo de polarisatie in de samenleving ook wat afgebroken kan worden.

Als je geen mensen wil uitsluiten in de samenleving, moet je eigenlijk ook geen mensen uitsluiten in de Kamer. En nogmaals: inhoud blijft belangrijk, dus 95% van wat van FvD komt stem je dan nog gewoon gelijk weg omdat het inhoudelijk gewoon echt niet toelaatbaar is.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 12:25:36 #101
236264 crew  capricia
pi_219797781
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe erg is het 'normaliseren van partijen'. Je moet bepaalde standpunten niet normaliseren, bepaalde termen niet overnemen. Maar elk Kamerlid gewoon behandelen als een volksvertegenwoordiger met plannen die goed of slecht kunnen zijn en dus kijken naar de inhoud van plannen ipv naar het partijlogo dat er bij staat lijkt mij een hele goede zaak. En als dat openlijk gebeurt of als er aandacht voor komt (GLPvdA stemt met FvD mee!!!) zou ik daar nog niet bang voor zijn, wellicht dat zo de polarisatie in de samenleving ook wat afgebroken kan worden.

Als je geen mensen wil uitsluiten in de samenleving, moet je eigenlijk ook geen mensen uitsluiten in de Kamer. En nogmaals: inhoud blijft belangrijk, dus 95% van wat van FvD komt stem je dan nog gewoon gelijk weg omdat het inhoudelijk gewoon echt niet toelaatbaar is.
Zo sta ik er ook in hoor.
Inmiddels is bijna een derde van alle zetels rechts van de VVD. Je zult daar op een normale manier mee moeten kunnen samenwerken.
- Goethe, “Faust”
pi_219797793
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Of men zit gewoon niet te wachten op links beleid? Als je al 15 jaar, inclusief diverse ramp kabinetten het niet voor elkaar krijg om direct aan de macht te komen ligt dan de schuld bij een ander?
pi_219797899
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:26 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Of men zit gewoon niet te wachten op links beleid? Als je al 15 jaar, inclusief diverse ramp kabinetten het niet voor elkaar krijg om direct aan de macht te komen ligt dan de schuld bij een ander?
Van rechts beleid lijken ze echter ook niet vrolijk te worden. Gezien alle onvrede over de politiek en het vertrouwen wat steeds meer wegzakt.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 12:58:12 #105
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219797993
quote:
Dat is mooi, want wat zijn de levensvatbare alternatieven?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 13:00:02 #106
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219798004
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:43 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Van rechts beleid lijken ze echter ook niet vrolijk te worden. Gezien alle onvrede over de politiek en het vertrouwen wat steeds meer wegzakt.
Ja, maar dat komt omdat het allemaal nog niet rechts genoeg is.
pi_219798159
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is mooi, want wat zijn de levensvatbare alternatieven?
Nou ja, die zijn er wel, maar die wil men niet. Dus de facto dan niet echt levensvatbaar. Het voelt alleen wel allemaal als een moetje, of dat nou echt een goede basis is voor vruchtbare samenwerking is dan maar afwachten.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 14:05:15 #108
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219798639
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:26 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Er staat weinig over schuld in die opmerking. Noch de bewering dat met een keuze voor links het land er beter voor had gestaan.

Wat ik wel zie is dat alles links van het CDA inmiddels stelselmatig als radicaal bestempeld wordt, en dat de (extreem)rechtse partijen die dan overblijven om het land te hesturen, blijven steken in een vruchteloze jongleeract die er alleen op gericht lijkt om volgende verkiezingsuitslagen nog meer naar rechts op te schuiven, terwijl de probleemdossiers zich blijven opstapelen. En dat begint langzamerhand vermoeiend te worden, zeker als de belangrijkste aanstichters van die ontwrichting steeds ontzien blijven worden na wat handige campagnetrucjes. Dat de samenleving geen behoefte heeft aan links beleid (en er stelselmatig angst voor aangejaagd krijgt) is misschien all in the game, maar dat rechtsstemmend Nederland na zoveel jaren niet veel overtuigender bereid is tot een duidelijke afstraffing van die gebleken incompetentie (met name de uitslagen voor VVD/PVV, want met NSC en BBB is wel stevig afgerekend), vind ik wel verwijtbaar ja.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 15:34:36 #109
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219799484
Geertje "Meinhoud Rost van Tonningen" is in de Steets:

twitter

"Most of all I see hope in your great president Donald J Trump"

jE mOeT dE sTeM vAn De ReChTsE KiEzER wEl SeRiEuS nEmEn!!!1einz

[ Bericht 1% gewijzigd door -XOR- op 10-01-2026 15:43:05 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219799590
quote:

[..]
Had op zich ook gekund, maar een centrumrechts minderheidskabinet doet wel iets meer recht aan de verkiezingsuitslag vind ik. Ik denk dat de VVD zo'n minderheidskabinet ook geen kans had gegeven en vol in verkiezingsstand was gaan staan (als dat nog meer kan dan nu).

En ik verwacht dat het straks makkelijker is om zaken te doen met de PvdA/GL dan met het groepje partijen rechts van de VVD. Dus de PvdA/GL zou best eens veel invloed kunnen gaan krijgen.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 15:48:51 #111
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219799673
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 15:45 schreef Breekfast het volgende:
doet meer recht aan de verkiezingsuitslag
Zullen we hiermee stoppen? We hebben gewoon zo'n 25% van de kiezer die mokertjedom is en er fascistische sympathieen op nahoudt, laten we die gewoon niet serieus nemen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219799887
Het is gewoon vooral zo dat elke coalitie die niet wordt weggestemd in de Kamer recht doet aan de verkiezingsuitslag. Al formeert Denk in hun eentje een kabinet, als de Kamer daarmee akkoord gaat doet dat recht aan de verkiezingsuitslag, die immers alleen over de samenstelling van de Kamer gaat, niet over de formatie.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:11:06 #113
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_219800474
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:33 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Goed idee overigens, een Groenland-UI. ^O^
Echter ben je waarschijnlijk voor Denenmarken, niet voor Groenland.
Groenland wilt beide niet.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:14:08 #114
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219800496
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:11 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Echter ben je waarschijnlijk voor Denenmarken, niet voor Groenland.
Groenland wilt beide niet.
Trump is wel serieus , maar dan is het dus NATO gebied , niet de 51 state

quote:
De interesse van Trump in Groenland komt voort uit de strategische ligging van het eiland voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten. Denemarken en andere NAVO-landen hebben echter duidelijk gemaakt dat Groenland niet te koop is.

Desondanks blijft de Amerikaanse regering verschillende opties overwegen, waaronder het uitbreiden van de militaire aanwezigheid op het eiland of betalen aan de lokale bevolking om hen te overtuigen zich bij de VS aan te sluiten.

Trump stelde dat als de VS niets onderneemt, Rusland of China mogelijk interesse in Groenland zullen tonen, wat hij niet wil laten gebeuren.

Hoewel hij zichzelf als een "grote fan" van Denemarken beschouwt, is hij van mening dat de geschiedenis Denemarken geen eigendomsrechten geeft op Groenland.

Hij benadrukte dat de VS bereid is om actie te ondernemen, "op de vriendelijke manier, of de niet zo vriendelijke manier". .

Hij stelt ook dat het bij Groenland momenteel vol ligt met Chinese en Russische gevechtschepen en onderzeeërs.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:20:53 #115
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_219800542
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Trump is wel serieus , maar dan is het dus NATO gebied , niet de 51 state
[..]

Klopt, hij wilt het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!

Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken of pro Navo zijn. Groenland wilt opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:23:01 #116
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219800550
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:20 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Klopt, hij wilt het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!

Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken of pro Navo zijn.

Groenland wilt opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken.
dat geloof ik ook

die Groenlanders zijn echt wel te koop, voor 100.000 euro de man en dan de 51 ste staat , prima
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:24:15 #117
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219800557
quote:

[..]
Klopt, hij wilt wil het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!

Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken Denemarken of pro Navo zijn. Groenland wilt wil opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken Denemarken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219800561
quote:

[..]

Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken of pro Navo zijn. Groenland wilt opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken.
Dus ook geen staat van de VS worden
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:26:38 #119
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_219800575
quote:
18s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mange tak, min ven!
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 17:31:59 #120
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800624
quote:

[..]

Dat gaat prima hoor. Je kan zowel pro Groenland, als pro Denemarken, als pro navo en pro EU zijn. En vooral tegen de fascistische kut yanks.

Groenland is een zeldzaam prachtig land, ik kom er graag en ik zie het land en de mensen liever niet verpest worden door Amerikaanse kutzooi.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:37:55 #121
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_219800667
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat gaat prima hoor. Je kan zowel pro Groenland, als pro Denemarken, als pro navo en pro EU zijn. En vooral tegen de fascistische kut yanks.

Groenland is een zeldzaam prachtig land, ik kom er graag en ik zie het land en de mensen liever niet verpest worden door Amerikaanse kutzooi.
https://english.elpais.co(...)itted-with-iuds.html

Kan je beter zo'n bezetter hebben, ja.
pi_219800671
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 14:05 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Er staat weinig over schuld in die opmerking. Noch de bewering dat met een keuze voor links het land er beter voor had gestaan.

Wat ik wel zie is dat alles links van het CDA inmiddels stelselmatig als radicaal bestempeld wordt, en dat de (extreem)rechtse partijen die dan overblijven om het land te hesturen, blijven steken in een vruchteloze jongleeract die er alleen op gericht lijkt om volgende verkiezingsuitslagen nog meer naar rechts op te schuiven, terwijl de probleemdossiers zich blijven opstapelen. En dat begint langzamerhand vermoeiend te worden, zeker als de belangrijkste aanstichters van die ontwrichting steeds ontzien blijven worden na wat handige campagnetrucjes. Dat de samenleving geen behoefte heeft aan links beleid (en er stelselmatig angst voor aangejaagd krijgt) is misschien all in the game, maar dat rechtsstemmend Nederland na zoveel jaren niet veel overtuigender bereid is tot een duidelijke afstraffing van die gebleken incompetentie (met name de uitslagen voor VVD/PVV, want met NSC en BBB is wel stevig afgerekend), vind ik wel verwijtbaar ja.
Het gaat mij voornamelijk om de zin
"Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken."

Je kunt niet 15 jaar, inclusief een drama kabinet, de schuld van het niet winnen van zetels/meedoen aan een regering afschuiven op "een trucje".

Met het radicaal afschilderen ben ik het wel met je eens, maar dat is ook niet anders dan dat alles rechts van het CDA door anderen wordt afgeschilderd als radicaal.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:39:33 #123
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219800679
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

door de klimaat opwarmig zullen er al snel heel veel mensen heen gaan en zeker als het de 51 state gaat worden
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 17:41:54 #124
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800695
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:37 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
https://english.elpais.co(...)itted-with-iuds.html

Kan je beter zo'n bezetter hebben, ja.
Dat was vroeger ja. Ik kan je ook wel linkjes geven met hoe ze in de VS omgingen met de inheemse bevolking, en dat is nog veel minder fraai.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:42:38 #125
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_219800700
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat was vroeger ja. Ik kan je ook wel linkjes geven met hoe ze in de VS omgingen met de inheemse bevolking, en dat is nog veel minder fraai.
Volgens mij root ik nergens voor Amerika.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 17:48:42 #126
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219800748
Eindelijk een regering straks. Heerlijk om te zien.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219800753
Idd, ideaal is Groenland gewoon zijn eigen land. Het is nu nog een soort kolonie. Gaat alleen niet, wegens het gebrek aan inkomsten op het eiland. Als er wel mijnen gaan komen, gaat dat natuurlijk hard veranderen. Maar ook daar: dat is wat de Groenlanders willen, willen die grootschalige mijnbouw op hun land of niet?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 17:51:03 #128
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219800772
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat geloof ik ook

die Groenlanders zijn echt wel te koop, voor 100.000 euro de man en dan de 51 ste staat , prima
Dat vraag ik mij af..... ik zou mij niet laten (om)kopen, laat staan voor dat bedrag.
Dit (be)denken, tekent vooral het karakter van de handelsman.
Genoeg voorbeelden uit de geschiednis dat iemand (om)kopen met kraaltjes altijd uitloopt op een later ongenoegen.

Los daarvan, lijkt mij Groenland (op)kopen alleen mogelijk wanneer iedereen aks gerechtigde bewoner daar unaniem als inwoner voor kiest. Dat een meerderheid beschikt over het lot can en gevolg voor een minderheid, is juist iets dat voorkomen moet worden. Maar goed, onrecht kunnen willen doen heeft sws al plaats ingenomen van wat rechtvaardig is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 17:57:01 #129
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800834
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
Idd, ideaal is Groenland gewoon zijn eigen land. Het is nu nog een soort kolonie. Gaat alleen niet, wegens het gebrek aan inkomsten op het eiland. Als er wel mijnen gaan komen, gaat dat natuurlijk hard veranderen. Maar ook daar: dat is wat de Groenlanders willen, willen die grootschalige mijnbouw op hun land of niet?
Als je in Groenland woont is de huidige vorm helemaal nog niet zo slecht. Veel mensen leven er nog aardig op traditionele wijze (als in leven van jacht en visvangst) en daarnaast wordt je ook nog eens op allerlei manieren ondersteund door Kopenhagen.
pi_219800886
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als je in Groenland woont is de huidige vorm helemaal nog niet zo slecht. Veel mensen leven er nog aardig op traditionele wijze (als in leven van jacht en visvangst) en daarnaast wordt je ook nog eens op allerlei manieren ondersteund door Kopenhagen.
Wie weet biedt de USA ze wel enorme bakken geld, dan zijn Groenlanders de nieuwe Saudi's.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 18:04:59 #131
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800893
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:04 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wie weet biedt de USA ze wel enorme bakken geld, dan zijn Groenlanders de nieuwe Saudi's.
Tevens een goede manier om de Groenlandse economie totaal te doen crashen.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 18:05:30 #132
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219800896
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
De VS koopt ze zo om, roepen we dan nog steeds dat ze zelf mogen bepalen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219800901
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 17:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Maar toch kan ik me voorstellen dat ze liever een eigen land zijn. Voor Curaçao was de vorige regeling ook niet slecht, toch wilden die een eigen land (binnen een koninkrijk, maar dat kan Groenland misschien ook wel) worden.
pi_219800908
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja, als mensen in ruil voor geld Amerikaan willen worden, is dat hun eigen keus.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 18:08:03 #135
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800915
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar toch kan ik me voorstellen dat ze liever een eigen land zijn. Voor Curaçao was de vorige regeling ook niet slecht, toch wilden die een eigen land (binnen een koninkrijk, maar dat kan Groenland misschien ook wel) worden.
Oh zeker. Dat willen ze ook een ook nog eens binnen de EU. Wat mij betreft ook niks mee hoor.
pi_219800927
quote:

[..]
Ja, compleet van de zotte. Maar blijkbaar wil Nederland dit ;(
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 18:09:48 #137
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800928
quote:

[..]
Als de VS ze een ton (noem eens wat) geeft komen ze wel van een koude kermis thuis. Als ze dan voor een ingegroeide teennagel naar de dokter gaan zijn ze dat bedrag al bijna weer kwijt.
pi_219800936
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als de VS ze een ton (noem eens wat) geeft komen ze wel van een koude kermis thuis. Als ze dan voor een ingegroeide teennagel naar de dokter gaan zijn ze dat bedrag al bijna weer kwijt.
Een miljoen de kop was het toch?
pi_219800945
quote:

[..]
Het is hun land, als Groenland democratisch besluit dat ze zichzelf willen verkopen aan de USA, good for them.
pi_219800950
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Oh zeker. Dat willen ze ook een ook nog eens binnen de EU. Wat mij betreft ook niks mee hoor.
Zoiets lijkt me ook prima. Met nog geen 60.000 inwoners kunnen ze nooit zo’n groot gebied helemaal zelfstandig laten functioneren, zelfs niet met theoretische bakken geld uit mijnbouw e.d.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 18:15:39 #141
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219800967
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zoiets lijkt me ook prima. Met nog geen 60.000 inwoners kunnen ze nooit zo’n groot gebied helemaal zelfstandig laten functioneren, zelfs niet met theoretische bakken geld uit mijnbouw e.d.
Er hoeft ook in dat grote niet veel te functioneren he. Vrijwel iedereen woont er in kleine dorpjes. De rest van het land is natuur. Wat ook gewoon prima is.
pi_219800969
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Een miljoen de kop was het toch?
Dan kan het interessant worden maar ook nu al gaat er jaarlijks ongeveer 10.000 euro de kop naar Groenland vanuit Denemarken. En dat is wel structureel…
pi_219800983
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Er hoeft ook in dat grote niet veel te functioneren he. Vrijwel iedereen woont er in kleine dorpjes. De rest van het land is natuur. Wat ook gewoon prima is.
Je hebt wel onderwijs, zorg, postdiensten e.d. nodig, dat kan met al die kleine dorpjes nooit echt uit…
En dan vergeet ik de veiligheid nog even.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 18:23:27 #144
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219801040
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je hebt wel onderwijs, zorg, postdiensten e.d. nodig, dat kan met al die kleine dorpjes nooit echt uit…
En dan vergeet ik de veiligheid nog even.
True true. De afstand tussen de dorpjes geeft wel problemen uiteraard.
pi_219801506
Ik ken Groenland alleen van Thin Ice en Borgen, en ik besef me dat dat fictie is. Maar bij beide bleek toch echt een verlangen om los te komen van Denemarken en ik denk niet dat gespeeld is.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 19:31:28 #146
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219801701
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 19:13 schreef Hanca het volgende:
Ik ken Groenland alleen van Thin Ice en Borgen, en ik besef me dat dat fictie is. Maar bij beide bleek toch echt een verlangen om los te komen van Denemarken en ik denk niet dat gespeeld is.
Ik zal morgen nog eens even in de vakantiefotos duiken, ben er al een handvol keren geweest.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 19:36:04 #147
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219801747
quote:
Uiteraard, Denemarken heeft er ook gewoon de vervelende kolonisator uitgehangen en tijdens onderling overleg loopt het ook voortdurend uit de hand omdat de Denen een even irritant opgeheven vingertje als Nederlanders hebben en nog minder gevoel hoe met andere culturele gevoeligheden om te gaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 10 januari 2026 @ 20:08:36 #148
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219802203
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Inderdaad, het zou meer bij de Europese dwergstaten horen dan.
pi_219802576
quote:
Anderzijds... nu wordt Groenland beschermd door deel te zijn van het Koninkrijk Denemarken.
En zo ook de betrokkendheid van EU en Navo.... die onder druk staan om zich duidelijk uit te spreken over de hebzucht van Trump. Is die druk hoog genoeg ? Ik denk het niet,maar dat zal nog minder zijn met een onafhankelijk Groenland, los van Denemarken.

Navo-landen moeten met kracht de aanval van Amerika op het navoland Denemarken veroordelen en duidelijk roepen dat dit het einde van de Navo kan zijn.
Misschien wil Trump juist dat einde , maar een deel van zijn voetvolk wil dat niet zo.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 20:33:26 #150
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219802608
Ik word trouwens een beetje moe van het 'D66 wil niet met JA21'-frame, dat is onzin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')